آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی/ افزایش دو برابری صادرات امانات پستی از خراسان جنوبی

 

 

 

 

 

 

کارنامه رسانه‌های خراسان جنوبی درخشان است

محمدرضا صادق مسئول بسیج رسانه خراسان جنوبی شد/ رونمایی از پوستر جشنواره ابوذر

 

 

 

 

 

افغانستان، دورنمای تشکیل دولت فراگیر و مواضع ایران

افغانستان، دورنمای تشکیل دولت فراگیر و مواضع تهران

 یورش و ۲۰ سال بعد خروج غیرمسئولانه نیروهای نظامی آمریکا و ناتو، رهاوردی جز نابسامانی در همسایه شرقی ما نداشت؛ اوضاعی که خروج از آن جز با تشکیل دولت فراگیر از طریق مشارکت همه نیروهای افغانستانی و کوتاه کردن دست مداخله‌جویان خارجی ممکن نیست.

افغانستان امروز با شرایط ویژه‌ای روبه رو است. بخش مهمی از چالش‌های امروز و وضعیت بی‌ثباتی و ناامنی این کشور را باید در سیاست‌های تجاوزکارانه و خطاهای استراتژیک آمریکا در خاک همسایه شرقی جست.

تهاجم آمریکا به افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم، ۲۰ سال اشغال و سپس خروج شتابزده از این کشور، از افغانستان ویرانه‌ای به جا گذاشت که آباد کردنش مساله‌ای سخت و پیچیده‌تر از ۲۰ سال پیش است.

 

بازگشت طالبان

گروه طالبان به عنوان بخشی از توافق خود با آمریکا به ازای خروج نیروهای خارجی، متعهد به کاهش خشونت‌ها شده بود. این جریان با شروع خروج شتابزده نیروهای آمریکا و ناتو و رها شدن مذاکرات علنی آمریکایی‌ها، پیشروی‌هایش را در افغانستان شدت بخشید و قسمت‌های زیادی از خاک این کشور را به کنترل خود درآورد.

با خروج «محمد اشرف‌غنی» رئیس جمهوری سابق از افغانستان، مسیر پیش روی طالبان برای ایجاد تشکیلات حکومتی هموارتر شد. به رغم تداوم مقاومت در بخش‌هایی چون پنجشیر، ولی طالبان کابینه خود را معرفی کرد. در این کابینه همه وزیران را مردانی از اعضای طالبان تشکیل داده‌اند.

عدم برخورداری این کابینه از ویژگی‌هایی چون فراگیری و همه‌شمولی گروه‌های سیاسی واکنش‌هایی را از سوی کشورهای مختلف به دنبال داشت.

از نگاه ناظران، انحصار اعمال شده در انتخاب اعضای دولت موقت، چشم‌انداز تشکیل دولت فراگیر و مشارکت همه گروه‌های قومی در دولت را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. غلبه نگاه تقلیل‌گرایانه در ساختار قدرت در افغانستان، دورنمای صلح و ثبات در این کشور و شناسایی بین‌المللی آن را کمرنگ می‌کند.

از سوی دیگر برخی منابع از اختلافات داخلی میان طالبان بر سر این موضوع خبر داده‌اند. از جمله «بلومبرگ» مدعی شده بر سر مسائلی چون رویکرد طالبان در قبال زنان، آمریکا و تشکیل دولت فراگیر اختلافات میان چهره‌هایی چون «ملا عبدالغنی برادر» با اعضای طیف حقانی از جمله «خلیل الرحمن حقانی» به اوج خود رسیده و حتی به زد و خورد منجر شده است.

 

ایران و حمایت از دولت فراگیر در افغانستان

جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه غربی افغانستان همواره از تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه گروه‌های افغانی حمایت کرده است. این موضع در اظهارات رسمی مسئولان کشورمان بارها بیان شده است. «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه بعد از معرفی شدن کابینه طالبان گفت: آن‌چه درباره کابینه معرفی شده توسط طالبان معرفی شده و به عنوان سرپرستی امور است، دولت فراگیر مورد نظر ایران و جامعه جهانی نیست.

سخنگوی وزارت خارجه درباره به‌رسمیت شناختن طالبان گفت: ایران جزو معدود کنشگرانی است که با همه طرف ها در افغانستان روابط خود را دارد. با برخی گفت‌وگوهای فراگیرتر و با برخی محدودتر داشته است. همواره سعی کردیم با این گروه‌ها گفت‌وگو کنیم و دور اول گفت‌وگوهای فراگیر بین‌الافغانی در تهران برگزار شد و سعی کردیم همه گروه‌ها را مشارکت دهیم.

اشاره خطیب زاده به گفت وگوهای بین‌الافغانی در ماه نخست تابستان است. در میانه تیر ماه بود که ‌تهران میزبانی همزمان چهار هیات افغان  را بر عهده گرفت. هیات کمیسیون فرهنگی پارلمان افغانستان، هیات عالیرتبه سیاسی طالبان، هیات عالی‌رتبه سیاسی جمهوریت و هیات عالی ناظر بر روند تثبیت هویت اتباع در نشستی در تهران مسائل مختلف افغانستان را به گفت وگو نشستند.

به گفته خطیب زاده، تأکید کردیم مسیری که به برادرکشی در افغانستان بینجامد مسیر درستی نیست. بر خواست و اراده مردم در آینده افغانستان و عدم دخالت خارجی تأکید کردیم. آن‌چه اراده قطعی ماست تقویت روابط با مردم افغانستان و کمک به تحقق خواست و اراده مردم مظلوم و سربلند و غیور افغانستان است.

خطیب زاده بار دیگر تاکید کرد که همه طرف‌ها را دعوت کردیم و همه امکانات خود را در اختیار دوستان افغانستانی قرار می‌دهیم.

این تلاش برای تحقق همان موضعی است که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان هفته گذشته در نشست مجازی «وضعیت بشردوستانه در افغانستان» به ریاست «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد بر آن تاکید کرد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: در سطح سیاسی این پیام واحد را باید به افغانستان صادر کنیم که افغانستان امن، با ثبات و توسعه یافته فقط و فقط در سایه تشکیل دولت فراگیر ملی و متشکل از همه طرف ها می تواند ایجاد شود.

امیر عبداللهیان همچنین با تاکید بر ارتباط کشورمان با همه طرف‌ها در افغانستان اظهار داشت: ما در افغانستان سیاستی را دنبال می‌کنیم که علاوه بر تشکیل دولت فراگیر ، افغانستانی عاری از تروریسم و مواد مخدر را شاهد بوده و مردم افغانستان خودشان بتوانند نسبت به آینده سرنوشت کشورشان تصمیم گیری کنند .

وزیر امور خارجه به تازگی هم در توئیتی با اشاره به دیدارهای کاری آیت‌الله رئیسی در دوشنبه پایتخت تاجیکستان نوشت: ثبات و توسعه افغانستان در سایه تشکیل دولت فراگیر، مشارکت همه اقوام و عدم مداخله خارجی است.

آنچه مسلم است اینکه مساله افغانستان راه حل نظامی ندارد و فقط مذاکره می‌تواند مسیر ثبات و توسعه این کشور را هموار کند. ضروری است طالبان، مجاهدین و همه نیروهای ملی افغانستان با ورود مسئولانه به موضوع آینده افغانستان و اتخاذ تصمیمات شجاعانه کشور را نجات دهند.

تحولات افغانستان به موجب مسائلی چون اشتراکات و همسایگی برای ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است. موضوعاتی چون مهاجرت، امنیت مرزهای شرقی، آب و … اهمیت مسائل افغانستان را برای ایران دوچندان کرده است. به همین دلیل تاثیر تحولات افغانستان بر ایران، را باید چندبعدی دانست.

ایران همواره از شکل‌گیری یک دولت مقتدر فراگیر در این کشور حمایت  می‌کند؛ دولتی که امنیت مرزها را برقرار کند و با ایجاد شرایط قابل قبول برای مردم افغانستان، جریان مهاجرت به سمت ایران را کنترل کند. دولتی مستقل که بتواند با اتکا به توان و ظرفیت‌های داخلی، مداخله کشورهای خارجی در ساختار سیاسی خود را به حداقل برساند.

به نظر می‌رسد ابتکار و تلاش جمهوری اسلامی ایران برای سر وسامان دادن به روند گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و ایفای نقش تسهیل‌گری در این مذاکرات، الگوی مناسبی در اختیار سایر قدرت‌های منطقه‌ای قرار دهد تا آنها نیز از این طریق شرایط را برای آینده امیدوارکننده افغانستان فراهم سازند.

 

 

 گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها

تهران – ایرنا – مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی درباره راستی آزمایی رفع تحریم‌ها پیشنهاد کرد: یک نهاد فراقوه‌ای نظیر شورای عالی امنیت ملی و هیات عالی نظارت بر برجام و یا نهاد جدید با بدنه کارشناسی و دبیرخانه، متولی و مرجع راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها باشد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس، معاونت مطالعات اقتصادی این مرکز در گزارشی براساس مفاد ماده (۷) قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران» و همچنین سیاست حرف قطعی جمهوری اسلامی ایران، راستی آزمایی رفع تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی ایران از آن محل، باید یکی از مطالبات اصلی و اجتناب ناپذیر دستگاه سیاست خارجی کشور در هر روند مذاکراتی عنوان کرد. به این معنا که رفع تحریم‌های ایران، غیر از ابعاد حقوقی (رفع تحریم روی کاغذ) باید مستلزم انتفاع واقعی اقتصاد ایران از ناحیه رفع تحریم‌ها باشد.

بر اساس این گزارش با توجه به روی کار آمدن دولت سیزدهم، چنانچه موضوع راستی آزمایی رفع تحریم‌ها، مورد توجه جدی قرار گیرد؛ گزارش پیش رو می‌تواند به عنوان یک دستورالعمل جامع، در پیشبرد راستی‌آزمایی نقش مهمی ایفا کند.

مرکز پژوهشهای مجلس راستی‌آزمایی را دارای دو رکن اصلی «دستورالعمل نظارت» و «ناظر» ارزیابی کرد و اضافه کرد: راستی‌آزمایی فعالیت مستمری است که در آن یک نهاد ناظر بر اساس شاخص‌ها و ملاک‌های عینیِ معطوف به نوع تعهدات، نسبت به ارزیابی پایبندی طرف مقابل به مفاد توافق اقدام می‌کند. از همین رو باید در تدوین فرایند راستی‌آزمایی سه الزام مهم در نظر گرفته شود: اول، تدوین یک دستورالعمل جامع، عملیاتی و سنجش پذیر. دوم، تعیین مختصات مرحله اول راستی‌آزمایی. سوم، تعیین کیفیت و ابعاد راستی آزمایی‌های ادواری.

 مرجع راستی آزمایی باید نهاد فراقوه‌ای و حتی یک نهاد جدید باشد

در این گزارش در تشریح محور اول بیان شده که مرجع راستی‌آزمایی که می‌تواند یک نهاد فراقوه‌ای نظیر شورای عالی امنیت ملی یا هیات عالی نظارت بر برجام یا حتی یک نهاد جدید با بدنه کارشناسی قوی و دبیرخانه ثابت باشد. این نهاد باید عهده‌دار مسوولیت تدوین گزارش‌های دوره‌ای در مورد راستی آزمایی رفع تحریم‌ها برای تصمیم‌گیری درخصوص استمرار پایبندی ایران به توافق یا اقدامات متقابل ایران در قالب کاهش یا توقف اقدامات خود باشد.

بر اساس این گزارش،‌سه وظیفه مهم این مرجع عبارتند از: ۱. رصد و تحلیل میزان انتفاع اقتصاد ایران از ناحیه رفع تحریم‌ها، ۲. ایجاد امکان دریافت شکایت از سوی هر شهروند یا نهاد ایرانی (به ویژه آن دسته از افراد و نهادهایی که از فهرست تحریم‌ها خارج شده‌اند) درباره «نقض برجام یا عدم امکان انتفاع از رفع تحریم‌ها» و ۳. تدوین آیین نامه کاهش اقدامات هسته‌ای و پیاده‌سازی مفاد آن به تناسب عدم پایبندی‌های اطراف مقابل از طریق تدوین یک آیین‌نامه تعلیق، توقف یا تقلیل اقدامات هسته‌ای.

معاونت مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش مفاد چک لیست پیشنهادی راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها را در دو بخش پیشنهاد کرده است: مولفه‌های رفع واقعی تحریم‌ها: مشتمل بر تحقق حدود آستانه ای حداقلی فروش نفت و انجام تراکنش با بانک های EIH آلمان و تجارت پاریس، لغو دستورات اجرایی رییس جمهوری آمریکا، بازنگری بخش پرسش و پاسخ‌های سایت اوفک، عدم انتشار اعلامیه‌های هشدارآمیز و همچنین صدور معافیت‌های عام و خاص به نفع افراد حقیقی و حقوقی خارجی که خواهان تعامل با اقتصاد ایران هستند.

مولفه‌های کاهش ریسک تعامل با اقتصاد ایران

بر اساس این گزارش مولفه‌های کاهش ریسک تعامل با اقتصاد ایران عبارتند از پذیرش تعهد حقوقی و اتخاذ اقدامات عملی سران کشورهای ۱+۵ درباره عادی شدن روابط تجاری و اقتصادی با ایران که باید از جمله موارد زیر را شامل شود: لغو فرامین اجرایی و سایر مقررات، استمرار بخشیدن به اسقاطیه ها، لغو دستورالعمل‌های ناظر بر معرفی اقتصاد ایران به عنوان حوزه قضایی دارای ریسک بالای پولشویی و صدور فرامین یا تصویب مقررات لازم به منظور عادی شدن روابط تجاری با ایران،  عدم هرگونه اظهارنظر یا اقدام منفی علیه تعامل با ایران و اذعان آنها به امکان برقراری تعامل میان مدت و بلندمدت با اقتصاد ایران، تغییر رویه شبکه اجرایی جرائم مالی وزارت خزانه داری آمریکا (FinCEN) از Risk Base به Rule Base، خروج حداکثری اشخاص حقیقی و حقوقی ایران از فهرست تحریم و بازنگری اساسی در فهرست SDN و فهرست های غیر SDN. حذف دستورالعمل های هشدارآمیز اوفک و سایر نهادهای آمریکایی در موضوع نحوه تجارت کالاهای بشردوستانه و تجارت دریایی با ایران.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس چک لیست راستی‌آزمایی تداوم انتفاع از رفع تحریم‌ها و صدور مجوزهای ادواری در راستای استمرار اجرای اقدامات ایران در برجام (راستی آزمایی های ادواری) به عنوان بند سوم در این گزارش تشریح شده و بیان شده که برای تداوم راستی‌آزمایی پیشنهاد می شود روند انتفاع اقتصاد ایران از محل رفع تحریم‌ها به صورت مستمر مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد و گزارش‌ها هر سه ماه یک بار منتشر شود. ۲٫۵ میلیون بشکه صادرات روزانه نفت و میعانات، تراکنش حداقل ۴.۲ میلیارد دلاری ماهیانه به نفع اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی در بانک EIH آلمان و حداقل ۱.۵ میلیارد دلاری در بانک تجارت پاریس حدود آستانه‌ای محور اول راستی آزمایی مستمر هستند. علاوه بر آن عادی شدن روابط تجاری و بین المللی بخش های تحریم شده اقتصاد ایران نیز شاکله اصلی تداوم راستی آزمایی را تشکیل می‌دهد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که سازوکار پیشنهادی برای بررسی مصادیق عادی شدن روابط ذیل هر بخش اقتصادی به این صورت است که مرجع راستی آزمایی (موضوع بخش اول گزارش)، در بازه های زمانی سه‌ماهه، نظر کنشگران عمده دولتی و غیردولتی هر حوزه را براساس محورهای معرفی شده در بخش سوم گزارش دریافت کرده و براساس آن نظرات، پیشنهاد ادامه پایبندی به اجرای اقدامات یا تقلیل، تعلیق یا توقف اقدامات ایران را مطرح می‌کند. در واقع مرجع راستی آزمایی باید گزارش خود را به نهاد تصمیم گیر اصلی درباره برجام (که در حال حاضر شورای عالی امنیت ملی و هیات عالی نظارت بر برجام است) ارائه دهد.

بر اساس بند ۳۶ برجام، ایران طی ترتیبات مقرر داخلی خود حق دارد که در صورت احراز نقض برجام از سوی سایر اطراف برجام نسبت در انجام اقدامات خود تجدید نظر کند. این موضوع نافی این نیست که گزارش راستی‌آزمایی در جهت اقناع طرف‌های خارجی به کمیسیون مشترک برجام به عنوان یک نهاد بین المللی هم ارجاع شود.

 

تبلیغات سلامتی یا تبلیغات عوامفریبانه

تهران – ایرنا- هرازگاه تبلیغات گسترده ای برای اقناع عمومی درمورد یک آثار سلامت بخش یا حیات بخشی یک کالا یا ماده خوراکی و مصرفی در شبکه های مجازی و رسانه ها راه می یابد و این درحالی است که کارشناسان بهداشت و سلامت ،محتوای این گونه تبلیغات را غیرواقع می دانند.

کارشناسان علوم اجتماعی می گویند:  هر آنچه موجب ترس مردم است، بهترین زمینه را برای تبلیغات فراهم می کند، ترس از چاقی، ترس از کچلی، ترس از پیری، ترس از قبول نشدن در کنکور، ترس از کوتاهی قد و از دست دادن اعتماد به نفس، ترس از ناتوانی جنسی و هر ترسی که به علل مختلف می تواند به دغدغه انسانها تبدیل شود. این ترس ها بهترین زمینه را برای حضور ادعاهای اغراق آمیز و نادرست برای فریب و اقناع عمومی فراهم می سازد.

نمونه های این تبلیغات عوامفریبانه در رسانه های مجازی و ماهواره ای بسیار زیاد است و هر از گاه شکل و محتوای جدید به خود می گیرد و حتی به رسانه های عمومی هم وارد می شود. نمونه های تبلیغات دروغین و غیر واقعی مرتبط با سلامت کم نیست. تبلیغ کرم حلزون، درمان قطعی ریزش مو، درمان قطعی سفیدی مو، یا ادعای تاثیر برخی مواد غذایی از جمله دمنوش ها در درمان قطعی چاقی در این رسانه در سالهای اخیر فراوان است و هر بار، پس از ماهها و حتی سالها روش جدیدی در این عرصه ارائه می شود. البته بسیاری از رسانه ها هستند که موشکافانه در حوزه سلامت فعالیت دارند و  اجازه تبلیغات غیرواقع را در این حوزه نمی دهند.

اخیرا نیز تبلیغ یک نوع روغن مایع که مدعی است به علت داشتن ماده توکوفرول که نامی ناآشنا برای عموم مردم است موجب حفظ جوانی می شود. در این تبلیغ ادعا می شود که این ماده خوراکی به علت داشتن این ماده سبب جوان ماندن افراد شود.

فرزانه صادقی قطب آبادی، متخصص تغذیه و کارشناس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره به پژوهشگر ایرنا  گفت: وزارت بهداشت با محتوای این گونه تبلیغ مخالف است. در این تبلیغ به مردم گفته می شود که این روغن به علت داشتن ماده ای به نام توکوفرول باعث جوانی می شود. توکوفرول نام علمی ویتامین E است. در واقع استفاده از نام علمی مواد نباید به گونه ای باشد که عموم مردم فکر کنند این یک ماده جدید است.

وی افزود: ویتامین E یکی از اجزای روغن های گیاهی است که موجب پایداری روغن می شود. به طور کلی چهار ویتامین E، K،D و A ویتامین های محلول در چربی هستند که برای بدن لازم و مفید هستند اما ادعای جوانسازی و حفظ جوانی برای این ویتامین ها و روغن ها نادرست است.

صادقی افزود: نگرانی و مشکل مهمی که در کشور برای سلامت مردم وجود دارد، افزایش بیماری های غیر واگیر مثل دیابت، سرطان و بیماری های قلبی – عروقی است و مرگ و میرهای ناشی از این بیماری هاست. حدود ۷۶ درصد مرگ ها در ایران بر اثر بیماری های غیر واگیر رخ می دهد. عامل مهم بروز این بیماری ها تغذیه نامناسب و البته کم تحرکی است. یکی از موارد تغذیه نامناسب مصرف بالای روغن و چربی در بین مردم است بنابراین مردم باید در مصرف انواع روغن و چربی به دقت ملاحظه داشته باشند.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: توکوفرول اولین بار در سال ۱۹۲۰ در دانه های روغنی گیاهی کشف شد. این ماده همان ویتامین E است که در روغن های گیاهی وجود دارد. مقدار ویتامین E یا توکوفرول در روغن های گیاهی مختلف متفاوت است. بیشترین میزان آن در جوانه گندم است که در هر ۱۰۰ گرم آن ۱۵۰ میلی گرم توکوفرول یا ویتامین E وجود دارد. میزان آن در ۱۰۰ گرم روغن آفتابگردان حدود ۴۱ میلی گرم است. البته مقدار این ویتامین در فرایند تصفیه روغن کم می شود.

صادقی گفت: نباید از ترفندهای بازاری و گمراه کننده برای فروش بیشتر  کالاهای مرتبط با سلامت عامه استفاده شود.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: اصلا بحث اینکه یک نوع کالا یا ماده خوراکی باعث جوانی می شود مطرح نیست. این حرفی غیر علمی و نادرست است. درعین حال با توجه به اینکه چاقی یکی از مهمترین عوامل زمینه ای ابتلا به بیماری های مختلف است ، باید شرط اعتدال در مصرف موادخوراکی مانند قندها ، چربی ها و … رعایت شود و تشویق به مصرف روغن یا چربی خاص بدون در نظر گرفتن شرایط سلامت عمومی و جامعه  به نفع نیست .

صادقی گفت: سرانه مناسب مصرف روغن مورد نیاز هر فرد حدود ۳۵ گرم در روز است در حالی که اکنون سرانه مصرف روغن هر ایرانی حدود ۴۶ گرم است و از میانگین مورد نیاز بیشتر است.

وی در پاسخ به این پرسش  که چرا وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مانع از تبلیغات گمراه کننده در حوزه سلامت عمومی  نمی شود، گفت: تبلیغ مواد خوراکی ممنوع نیست اما نباید در تبلیغات محتواهای گمراه کننده باشد. ضمن اینکه بسیاری از مردم از کالاهایی که رسانه ها آن ها را تبلیغ می کنند، اعتماد کرده و از آن استقبال می کنند . بنابراین باید رسانه ها در انتشار تبلیغات مواد خوراکی ابتدا شرایط سلامت عمومی را در نظر بگیرند و دراین زمینه می توانند با وزارت بهداشت مشورت داشته باشند.

 

 

 

 

 

سه راهبرد اصلی آموزشی برای بازگشایی مدارس

تهران- ایرنا- بازگشایی مدارس در شرایط کرونا یکی از مهم‌ترین چالش‌های بزرگ‌ترین وزارت‌خانه دولت است که با تدوین برنامه‌های راهبردی از سوی کارشناسان این نهاد، قابلیت اجرا خواهد یافت.

در آستانه فصل مدارس در ایران و با وجود شرایط کرونا در سطح کشور، بازگشایی مدارس همچنان با اما و اگرهای زیادی همراه است. طی یک سال و نیم گذشته و شیوع کرونا در سطح کشور، آموزش مدارس ایران از راه دور و با استفاده از فضای مجازی پیگیری شد که هر چند برای دانش‌آموزان مناطق شهری -با وجود کاستی‌ها و مشکلات- کاربرد داشت اما این شیوه آموزش برای دانش‌آموزان نواحی و روستاهای دوردست با سختی‌ها و مشقات زیادی همراه بود.

نبود امکانات مناسب و زیرساخت، بالابودن هزینه‌های ابزارآلاتی چون «لپ‌تاپ»، «تبلت» و «تلفن همراه هوشمند» و … موجب شد تا شمار قابل توجهی از دانش‌آموزان از تحصیل باز بمانند. اگرچه نمی‌توان منکر زحمات بی‌دریغ بسیاری از معلمانی شد که به دلیل شرایط اقتصادی دانش‌آموزان و ناتوانی در خرید وسایل هوشمند ارتباطی، حتی با هزینه شخصی مانع از بازماندگی تحصیلی تعدادی از محصلان شدند، اما این وضعیت عمومیت نداشته و مشکلات زیادی را برای بزرگ‌ترین وزارت‌خانه کشور با بیشترین تعداد افراد تحت پوشش و پرسنل ایجاد کرد.

با این وجود وزارت آموزش پرورش برای سال‌جاری سه راهبرد را در سال جاری تدارک دیده که در صورت اجرا شدن می‌تواند بسیار موثر باشد.

نگاهی به آمار مدارس و دانش‌آموزان 

به استناد آمار وزارت آموزش و پرورش تعداد ۹۴ هزار و ۴۴۹ مدرسه در سطح کشور وجود دارد که بیشترین تعداد مربوط به مدارسی است که کمتر از ۷۵ نفر دانش‌آموز داشته (۴۴ هزار و ۳۶۳ مدرسه) و کمترین تعداد (۶۴۹۷ مدرسه) نیز مربوط به مدارسی است که بین ۷۵ تا ۱۰۰ دانش‌آموز را در خود جای داده‌اند.

به استناد این گزارش تعداد مدارس بالای صدنفر دانش‌آموز نیز ۴۳ هزار و ۵۸۹ مدرسه است که وظیفه آموزش برای دانش‌آموزان در تمامی مقاطع تحصیلی را بر عهده دارند. این تعداد مدرسه بیش از ۵۲۳ هزار کلاس درس را به خود اختصاص داده که از این بین نیز تعداد کلاس‌های با ظرفیت ۲۶ تا ۳۵ نفر، ۲۱۴ هزار و ۲۰۴ کلاس است.

نکته جالب توجه در این گزارش نیز مربوط به کلاس‌های بیش از ۴۰ نفر و کمتر از ۱۵ نفر است که به ترتیب ۸ هزار و ۸۱۳ و ۹۳ هزار و ۵۴۷ کلاس می‌باشد. با نگاهی به این آمار می‌توان دریافت که کلاس‌های با ظرفیت بیش از چهل نفر تقریباً ۳۲۵ هزار و ۵۲۰ محصل و ظرفیت کلاس‌های کمتر از ۱۵ نفر برابر با یک میلیون و ۴۰۳ هزار و ۲۰۵ نفر است. به‌طور کلی مدارس ایران تقریبا بیش از ۱۴ میلیون دانش‌آموز را در سراسر کشور تحت پوشش خود دارند که از این حیث بالاترین تعداد افراد تحت پوشش را در سراسر کشور به خود اختصاص داده است که البته این تعداد سوای از پرسنل اداری، آموزشی و خدماتی است.

با احتساب این شرایط نیز وزارت آموزش و پرورش ۱۷ پروژه تحت عنوان «پروژه مهر برنامه کلان وزارت متبوع برای بازگشایی مدارس» را نظیر ستاد ثبت‌نام، سنجش نوآموزان، تامین و تجهیز و ایمنی مدارس، توجیه و تبلیغ و اطلاع‌رسانی، برنامه شاد و مدرسه تلویزیونی، امتحانات، استعدادهای درخشان و … را با سه راهبرد آموزش «غیرحضوری»، «حضوری» و «ترکیبی» در نظر گرفته است.

راهبرد آموزش غیرحضوری

این راهبرد از طریق سه برنامه درسنامه‌های آموزشی، آموزش‌های تلویزیونی و آموزش در فضای مجازی اجرا می‌شود. این برنامه‌ها که با همکاری وزارت آموزش و پرورش و صدا و سیما صورت گرفته، پوشش فراگیر (۹۸ درصدی در کشور) را شامل شده و بیانگر رویکرد مثبت حاکمیت به موضوع فراگیری بالا و تامین فرصت‌های برابر آموزش و یادگیری برای دانش‌آموزان، آشنایی خانواده‌ها با روش‌های آموزش و نقش الگویی برای معلمان است.

در این راهبرد، ارزیابی‌ها بیانگر افت یادگیری  نسبت به شرایط حضوری است و کیفیت یادگیری تا حد زیادی به تبحر معلم و به فعال  بودن دانش‌آموز و خانواده بستگی دارد. هرچند در این روش کاستی‌هایی نظیر ماهیت غیر تعاملی آموزش، منفعل بودن دانش آموز، عدم امکان کنترل جریان یادگیری و نبود مکانیزم نظارت و ارزیابی موثر و … وجود دارد، با این وجود کماکان به عنوان یک راهبرد موثر مورد توجه مسوولان است.

راهبرد آموزشی حضوری

ویژگی‌های اصلی این روش، تدریجی بودن، شروع آرام وکم دغدغه، راهبری هوشمندانه  و کنترل شده بازگشایی، اقتضایی بودن آن است. اهداف آن نیز، مدیریت و راهبری بازگشت به آموزش­ های حضوری مدارس به صورت آرام و تدریجی و بهبود کیفیت خدمات آموزشی و تربیتی و کاربرد ترکیبی از روش‌های حضوری و غیر حضوری در فرایند یاددهی و یادگیری است. تقدم ذاتی تامین سلامت­ دانش ­آموزان، معلمان و خانواده‌ها بر فعالیت‌های آموزشی، توجه همزمان به حق برخورداری از سلامت و ایمنی دانش ­آموز و حق برخورداری از تعلیم و تربیت با کیفیت، عدالت در تامین فرصت­ های آموزش و یادگیری در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی، کفایت اقناع جامعه نسبت به ضرورت آموزش­های حضوری و تقدم تعلیم و تربیت حضوری بر روش­های غیرحضوری، کفایت آگاهی دانش­ آموزان، معلمان، کارکنان و خانواده ­ها از نحوه رعایت بهداشت فردی، تدریجی بودن روند گسترش آموزش ­های حضوری، اقتضایی بودن برنامه‌ها و ایجاد شرایط مطلوب درکارکردهای مدارس، تفویض اختیار به مدارس و مناطق آموزشی در تصمیمات اجرایی و حفظ و بهبود تجارب و دستاوردهای گذشته و بهره‌گیری از روش‌های مجازی در آموزش، از جمله اصول حاکم بر این راهبرد آموزشی است.

این راهبرد هم در سه گام قابل اجرا است که در گام نخست همه مناطق و مدارس روستایی و عشایری با امکان رعایت فاصله‌گذاری را شامل شده و در گام دوم مدارس باجمعیت متوسط، گروه‌بندی دانش‌آموزان و تقسیم کلاس تا حد نصاب تعیین شده در دستورالعمل‌ها و کاهش روزهای حضور در مدرسه با اولویت پایه‌های اول و دوم ابتدایی و هنرجویان شاخه فنی حرفه‌ای وکاردانش در دروس مهارتی، دروس عملی و آزمایشگاهی و… است. گام سوم این راهبرد نیز در مدارس با تراکم بالا اجرا می‌شود که غلبه آموزش در این دسته از مدارس با روش‌های غیرحضوری است. ارائه خدمات آموزشی حضوری و پیش‌بینی روش‌هایی برای ارتباط مدرسه جهت رفع اشکال ارزشیابی حضوری با رعایت مفاد دستورالعمل‌های بهداشتی نیز از جمله موارد دیگر در این حوزه است.

راهبرد ترکیبی

در این راهبرد استفاده از روش‌های حضوری و مجازی در فرایند یاددهی و یادگیری بسیار موثر است.  این روش بدین دلیل اتخاذ شده که تراکم بالای دانش‌آموز و ضرورت فاصله‌گذاری موجب تقسیم دانش‌آموزان به دو یا سه گروه (کلاس/مدرسه ) است. این وضعیت شامل مدارسی است که بیش از ۱۵۰ دانش‌آموز دارند و نیاز به گروه‌بندی در آن جدی است.

این سه راهبرد مد نظر وزارت آموزش و پرورش است که توسط کارشناسان آن تهیه شده که قبل و بعد از بازگشایی مدارس، مورد ارزیابی و نظارت مسوولان آموزشی است. ثبت الگوی ارائه خدمات در سامانه، نظارت مستمر بر اساس شاخص‌های الگو، تقویت سامانه نظارت، ارائه چارچوب برنامه درسی فشرده، تعیین الگو و بارگذاری شاخص­های ارزیابی، گزارش‌گیری و نظارت سیستمی از ابعاد این برنامه‌های راهبردی است.

مضاف بر این که وزارت آموزش بازگشایی مدارس را منوط بر آماده سازی فضا و تجهیزات واحدهای آموزشی  و پرورشی؛ پرداخت سرانه بهداشتی و اتمام واکسیناسیون فرهنگیان کرده و انتظار است تا با تخصیص اعتبار برای تأمین تبلت دانش‌آموزی بخش عمده مشکلات در این حوزه را مرتفع نماید.

 

 

 

 

سردرگمی زائران اربعین از ثبت‌نام در سماح تا صدور ویزا/ بلیت هواپیما با نرخ مصوب کجاست؟

امسال فقط ۶۰ هزار ایرانی مجوز تشرف به زیارت اربعین را دارند. اما تاکنون اقدامات برای اعزام زائران به خوبی صورت نگرفته است. آیا برنامه‌ریزی برای ۶۰ هزار زائر سخت‌تر از برنامه‌ریزی برای بیش از سه میلیون زائر است؟

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، اربعین امسال برای ایرانیان مراسمی متفاوت است، هم برای آنهایی که از قافله عشق جا ماندند و با توجه به سهمیه محدود عراق و اعمال محدودیت‌های ایران نتوانستند به زیارت اربعین مشرف شوند و هم برای آنهایی که از هفت خان ستاد اربعین گذشتند و با ثبت‌نام قطعی در سامانه سماح، زائر اربعین شدند.

مشکل در ثبت‌نام اربعین و افرادی که با داشتن شرایط از زیارت بازماندند

امسال یکی از شرط‌ها برای پیش ثبت‌نام در سامانه سماح تزریق دو دوز واکسن کرونا بود که در دومین روز پیش ثبت‌نام، این سامانه به سامانه واکسیناسیون وزارت بهداشت متصل و همین امر موجب شد تا نه تنها افرادی که واکسن نزده بودند، بلکه آنهایی هم دو دوز واکسن تزریق کرده بودند، نتوانند در این سامانه ثبت‌نام کنند.

 

به گفته یکی از مسؤولان وزارت بهداشت این امر به دلیل ثبت نشدن اطلاعات افراد واکسینه رخ داده است. با این وجود، عاشقان زیارت اربعین مدعی هستند که مگر می‌شود با وجود گذشت دو هفته از تزریق دوز دوم واکسن کرونا، اطلاعات ما در این سمانه ثبت نشده باشد؟

با این وجود، مسؤولان وزارت بهداشت معتقدند که اختلالی در سامانه واکسیناسیون وجود ندارد و مشکل از ثبت نشدن اطلاعات افراد واکسینه شده است. از طرفی هم متولیان سازمان حج و زیارت به عنوان کمیته اعزام و مسؤول سامانه سماح می‌گویند که این سامانه بدون مشکل در اختیار مشتاقان زیارت اربعین است و ارتباط با سامانه واکسیناسیون وزارت بهداشت نیز برقرار است.

اما در روزهای اخیر بسیاری از مشتاقان زیارت اربعین که همه شرایط را برای اعزام داشتند، به دلیل ثبت نشدن اطلاعات یا حتی بروز مشکلات فنی در سامانه سماح از این سفر معنوی بازماندند و هیچ کسی پاسخگوی دل‌های بیقرار عاشقان زیارت اربعین نیست و همه مدعی هستند که وظایف خود را به خوبی انجام داده‌اند.

بسه دوری از حرم بذار بیام آقا

چرا ویزای اربعین زودتر صادر نشد؟

البته مشکل در وضعیت اربعین امسال، به ثبت‌نام زائران ختم نمی‌شود. بلکه اکنون که یک روز از آغاز اعزام‌های اربعین می‌گذرد، بسیاری از زائران حسینی هنوز ویزا نگرفتند و در انتظار صدور ویزا هستند. با این وجود، رئیس سازمان حج و زیارت از صدور ویزای ۳۴ هزار زائر اربعین خبر داده است که در کنسولگری‌های تهران، مشهد و اهواز صادر شده است و همچنان نیز روند صدور ویزای اربعین در حال انجام است. اما نکته اینجاست چرا باید هنوز ویزای زائران اربعین که در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ثبت‌نام قطعی کردند، صادر نشده باشد؟

امسال فقط ۶۰ هزار ایرانی مجوز تشرف به زیارت اربعین را دارند. آیا برنامه‌ریزی برای ۶۰ هزار زائر اربعین سخت‌تر از برنامه‌ریزی برای بیش از سه میلیون زائر است؟ در سال‌های گذشته بیش از سه میلیون نفر از کشورمان به پیاده‌روی اربعین مشرف می‌شدند و مشکلی در زمینه ارائه خدمات تا این حد وجود نداشت. اما حالا در زمینه صدور ویزا هم مشکلاتی وجود دارد؛ تا جایی که بسیاری از زائران که بلیت پرواز را گرفتند، هنوز ویزا ندارند. چه کسی پاسخگوی آن پیرمردی است که طلاهای همسرش را فروخته تا بتواند هزینه‌های سفر اربعین را بدهد، اما در آخر به دلیل صادر نشدن ویزا از پرواز هم جا می‌ماند؟

نیمی از ویزاهای اربعین صادر نشده است/ تنها ۲ پرواز در اولین روز اعزام زائران اربعین

به گفته رئیس کمیته اعزام ستاد اربعین، تاکنون ۵۲ هزار نفر ثبت‌نام قطعی کردند که ۳۲ هزار ویزا صادر شده است. با این حساب هنوز صدور ۲۰ هزار ویزای دیگر مانده است و سهمیه ۸ هزار نفری باقی مانده تعیین تکلیف نشده است.

علاوه بر این، مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه روز گذشته در نخستین روز اعزام دو پرواز به عراق انجام شد، گفته است که یکی از شرکت‌های هواپیمایی داخلی روز گذشته ۴ پرواز خود را به نجف به دلیل صادر نشدن ویزای زائران لغو کرد.

بیش از ۹۰ درصد زائران اربعین هنوز اعزام نشدند/ هواپیماهای داخلی امکان جابجایی این تعداد زائر را دارد؟

با این حساب با توجه به صادر نشدن ویزا در زمان مقرر، هزینه‌های پروازهای اربعین و نبود پرواز با قیمت بلیت مصوب، تاکنون بیش از ۹۰ درصد زائران نتوانستند به خیل زائران پیاده‌روی اربعین بپیوندند. این امر در حالی است که کمتر از یک هفته تا اربعین حسینی باقی است.

اعزام حدود ۶۰ هزار زائر در یک هفته!

مسؤولان ستاد اربعین هم به زائران توصیه می‌کنند که با پروازهای داخلی به عراق سفر کنند چرا که هم ارزان‌تر است و هم برنامه‌ریزی‌ شده! اما چند پرواز ایرانی روزانه به عراق داریم؟ برای انتقال بیش از ۴۰ هزار زائر اربعین که هنوز به عراق اعزام نشدند، تا روز اربعین باید چند پرواز به عراق داشته باشیم؟ توان شرکت‌های هواپیمایی ایران داشتن روزانه ۳۰ پرواز امکان و جا به جایی روزانه ۶ هزار نفر را دارد؟

در ایام حج تمتع که سالانه متوسط ۸۰ هزار حاجی داریم، زائران خانه خدا در بازه زمانی حدود یک ماه به عربستان اعزام می‌شوند. اما حالا چگونه قرار است حدود ۶۰ هزار نفر در یک هفته به عراق سفر کنند؟

بلیت پرواز اربعین با قیمت مصوب در هیچ جایی عرضه نمی‌شود

علاوه بر این، ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد که با توافق صورت گرفته با سازمان هواپیمایی، هزینه بلیت پروازهای اربعین دو طرفه یعنی رفت و برگشت، ۵ میلیون تومان و برای شهر مشهد به دلیل مسافت بیشتر، ۶ میلیون تومان پیش بینی شده است و شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند که بلیت زائران اربعین را با قیمت مصوب عرضه کنند.

از روز گذشته مسؤولان هواپیمایی از آغاز فروش بلیت اربعین با نرخ مصوب خبر داده و در اطلاعیه‌ای اعلام کردند: «با توجه به اعلام سازمان حج و زیارت مبنی بر آغاز تحویل ویزا به زائران عتبات عالیات، مسافران می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت‌های هواپیمایی داخلی و دفتر خدمات مسافرت هوایی معتبر نسبت به تهیه بلیت پروازهای اربعین حسینی با قیمت مصوب اقدام کنند».

مشکلات زائران در تهیه بلیت اربعین/ از کجا بلیت پرواز بخریم؟

پس از انتشار این اطلاعیه به نظر می‌رسید که در سایت‌های فروش بلیت هم چنین هزینه بلیت پرواز اربعین قابل عرضه باشد. اما هیچ کدام از سایت‌های فروش بلیت هواپیما با چنین هزینه‌ای بلیت هواپیما ارائه نکردند؛ تا جایی که به گفته یکی از مسؤولان آژانس‌های مسافرتی ما هیچ پروازی با نرخ مصوب نداریم و هزینه پروازهای ما از ۶ میلیون و ۸۰۰ تومان برای یک طرف شروع می‌شود.

البته شب گذشته برخی از سایت‌‍‌های فروش بلیت پرواز اربعین با قیمت رفت و برگشت ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باز شده بود که مشکل در خرید این بلیت‌ها وجود داشت و حتما افراد باید به صورت حضوری به دفاتر مراجعه می‌کردند.

همچنین برخی دیگر از سایت‌های فروش بلیت پرواز اربعین با وجود مصوبه شرکت هواپیمایی از فروش بلیت دو طرفه اربعین خودداری کردند؛ تا جایی که با مراجعه به برخی از دفاتر فروش بلیت هواپیما، مسؤولان و کارکنان دفاتر مدعی بودند که فقط امکان ارائه بلیت یک طرفه را دارند و در حال حاضر بلیت دو طرفه اربعین موجود نیست.

این امر در حالی است که احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی از زائران خواسته که در هنگام تهیه بلیت، بلیت پرواز دو طرفه رفت و برگشت را بگیرند تا به صورت هوایی به کشور بازگشته و از طرفی هم هزینه‌های سفر را کاهش دهند. چرا که بلیت یک طرفه به عراق برای زائران اربعین ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و بلیت دو طرفه ۵ میلیون تومان اعلام شده است. اما شرکت‌ها و آژانس‌های هواپیمایی از این دستورالعمل سرپیچی کرده و نه تنها بلیتی با نرخ مصوب عرضه نمی‌کنند، بلکه برخی از دفاتر برای سودجویی فقط بلیت رفت به زائران اربعین می‌فروشند تا زائران مجبور شوند مجدد برای خرید بلیت برگشت با نرخ بیشتر اقدام کنند.

علاوه بر این، با توجه به اینکه اسامی زائران اربعین از سوی کمیته اعزام در اختیار مسؤولان هواپیمایی قرار گرفته است، بسیاری از زائران در تهیه بلیت با مشکلاتی مواجه هستند و تاکنون موفق به خرید بلیت برای اعزام اربعین نشدند.

سردرگمی برخی دفاتر زیارتی و زائران برای خرید بلیت اربعین

یکی از مدیران دفاتر زیارتی که اقدام به فروش بلیت هم می‌کند، می‌گوید: ما هم در زمینه بلیت پروازهای اربعین سردرگم هستیم و نمی‌توانیم به زائران خدمات مناسبی ارائه دهیم. بهتر بود مسؤولان راه‌های تهیه بلیت پروازهای اربعین را هم اعلام می‌کردند. اکنون ما هم با قیمت مصوب بلیت پرواز اربعین نداریم و شرمنده زائران شدیم.

این امر در حالی است که امسال فقط ۶۰ هزار زائر از کشورمان در حماسه اربعین شرکت می‌کنند و با توافق صورت گرفته مرزهای زمینی هم باز نمی‌شود و فقط اعزام‌ها به صورت هوایی انجام می‌گیرد. با این وجود، بسیاری از زائران سردرگم بوده و هنوز نمی‌دانند که برای تهیه بلیت اربعین باید به کجا مراجعه کنند و کسی هم پاسخگوی آنها نیست.

به گزارش فارس، سهمیه ایران در اربعین امسال ۶۰ هزار زائر است که باید فقط به صورت هوایی به عراق سفر کنند. به گفته مسؤولان ستاد اربعین هم اعزام‌ها از ۲۸ شهریور تا ۱۰ ماه صورت می‌گیرد. با توجه به اینکه بیشتر زائران علاقه‌مند به تشرف به عراق در ایام اربعین و قبل از روز اربعین هستند، بسیاری منتظرند تا ویزای آنها صادر شود و بتوانند بلیت پرواز تهیه کنند. اما با توجه به نابه سامانی موجود، زائران هنوز در بلاتکلیفی هستند و نمی‌دانند اصلا به اربعین امسال می‌رسند یا نه! این امر در حالی است که از روز گذشته فقط دو پرواز داخلی به عراق داشتیم که حتی اگر ظرفیت هر پرواز را ۲۰۰ نفر در نظر بگیریم، تنها ۴۰۰ نفر از سهمیه ۶۰ هزار نفری ایران به عراق اعزام شده است.

 

 

 

 

 

 فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) در مراسم تکریم و معارفه مسوول بسیج رسانه استان عنوان کرد

 

ترویج تفکر بسیجی از رسانه‌ها مورد انتظار است

قدردانی از نقش‌آفرینی بسیج رسانه در حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی

ترویج تفکر بسیجی از رسانه‌ها مورد انتظار است

بیرجند – ایرنا – فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی گفت: انتظاری که از بسیج رسانه و رسانه‌ها می‌رود، ترویج تفکر دلنشین بسیجی است که پیاده کردن، توصیه و مطالبه‌گری در این زمینه مد نظر است.

سردار علی قاسمی روز دوشنبه مراسم تکریم و معارفه مسوول بسیج رسانه استان و در آیین رونمایی از پوستر پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر افزود: کارنامه رسانه‌ها و بسیج رسانه خراسان جنوبی، کارنامه خوب و درخشانی است و تعداد آمار رسانه‌ها و تیتراژ آن نشان از علاقه مردم به مسایل فرهنگی است و شاید برخی استان‌های پرجمعیت مراکز رسانه‌ای آنان کمتر از خراسان جنوبی باشد.

وی بیان کرد: انتظاری که از بسیج رسانه و رسانه‌ها می‌رود، ترویج تفکر دلنشین بسیجی است که پیاده کردن، توصیه و مطالبه گری در این زمینه مورد انتظار است و در این زمینه کارهای خوبی هم انجام شده است.

سردار قاسمی افزود: بسیج رسانه در مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باید زمینه‌ساز همراهی و همدلی جامعه باشد و همچنین ترویج تفکر و اندیشه انقلابی، مطالبه گری و واگویی مشکلات مردم از بسیج رسانه انتظار می‌رود.

وی افزود: کارهای ارزشمندی توسط بسیج رسانه استان انجام شده و خانه مطبوعات هم پشتیبانی لازم را انجام داده که جای تشکر دارد.

فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی اظهار داشت: با گسترش فضای مجازی و سایبری، گردان‌های سایبر بسیج شکل و توسعه گرفت و کارها سنگین شد به همین دلیل مجموعه مرکز فضای مجازی و بسیج رسانه از هم مستقل شدند.

سردار قاسمی راه اندازی گروه جهادی رسانه‌ای شهید محمدرضا فرهادی و راه اندازی مرکز نیکوکاری رسانه‌ یاران خراسان جنوبی را از خلاقیت‌های بسیار موثر در عرصه رسانه استان ذکر کرد و گفت: در زمینه برگزاری کنگره ۲ هزار شهید خراسان جنوبی هم رسانه‌های استان پای کار بودند و نقش موثری در ترویج فرهنگ و ایثار شهادت داشتند که اقدامات آنان جای تقدیر دارد.

مسوول سابق بسیج رسانه خراسان جنوبی از برگزاری پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر در سال جاری در استان خبرداد و گفت: امروز در آستانه هفته دفاع رونمایی از پوستر جشنواره را خواهیم داشت.

سجاد رضایی با بیان اینکه از ابتدای هفته دفاع مقدس کار جمع آوری آثار خبرنگاران صورت خواهد گرفت، اضافه کرد: دریافت آثار تا ۳۰ آذرماه ادامه خواهد داشت و آثار برگزیده استانی به جشنواره کشوری ارسال خواهد شد.

وی بیان کرد: در چهار سال گذشته این جشنواره به صورت مداوم برگزار شده و در سال گذشته ۵۰۰ اثر از فعالان رسانه‌ای، فعالان مجازی و خبرنگاران دریافت شد.

رضایی ادامه داد : سال گذشته سامانه فنی برای جمع آوری آثار این جشنواره در بستر فضای مجازی راه اندازی شد.

وی گفت: فعالیت در عرصه رسانه و فضای مجازی در حوزه اقتصاد هیچ آورده‌ای ندارد و بسیار هزینه‌بر است، اما قوانین دست و پا گیر و نگاه‌های سلبی کار در جبهه رسانه و قلم زنی در این عرصه را سخت می‌کند.

مسوول سابق بسیج رسانه خراسان جنوبی افزود: امیدواریم با رویکرد دولت سیزدهم در اهمیت فرهنگ و حوزه رسانه این نقیصه هم برطرف شود و زحمات فعالان عرصه مجازی بهتر از قبل دیده و به آن پرداخته شود تا مشکلات آنان رفع شود.

رضایی برگزاری ۴۰۰ جلسه هیات اندیشه ورزی، برگزاری جلسه تقدیر از خبرنگاران، برگزاری جشنواره‌های ورزشی، برگزاری چهار جشنواره رسانه‌ای ابوذر، حمایت از تولیدات انقلابی رسانه‌ها، حمایت قضایی از رسانه‌ها، جمع آوری کمک‌های مردمی در مرکز نیکوکاری رسانه یاران را از مهمترین اقدامات مجموعه بسیج رسانه در هشت سال گذشته ذکر کرد.

وی عنوان کرد: تعامل خوبی بین رسانه‌های استان در راستای حل مشکلات و پیشرفت و توسعه استان وجود دارد که نشان دهنده همت و تلاش مدیران رسانه و خبرنگاران است.

رضایی بیان کرد: از سال ۹۷ در حوزه فضای مجازی برنامه‌های گسترده‌ای داشتیم و امروز در سطح پایگاه‌های بسیج هم برنامه‌های ماموریتی در زمینه فضای مجازی داریم.

در این آیین از زحمات هشت ساله سجاد رضایی تقدیر شد و سرهنگ محمدرضا صادق که قبل از این مسوول بسیج مداحان خراسان جنوبی بود به عنوان مسوول سازمان بسیج رسانه خراسان جنوبی منصوب شد.

همچنین در پایان این جلسه از پوستر پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر با حضور خواهر شهید محمدرضا فرهادی و فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی رونمایی شد.

 

نبود معلم در ۲۰ کلاس درس طبس

۲۰ کلاس آموزشی در شهرستان طبس در بلاتکلیفی نبود معلم به سر می‌برند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، جعفریان مدیر آموزش و پرورش شهرستان طبس در نشست شورای آموزش و پرورش این شهرستان گفت: امسال حدود ۱۰۰ معلم در شهرستان طبس بازنشسته شده اند و کمبود نیروی آموزشی در طبس داریم.

او در این نشست که با محوریت بازگشایی مدارس برگزار شد، افزود: حفظ سلامت دانش آموزان، معلمان و خانواده‌ها اولویت اصلی در فرآیند بازگشایی حضوری مدارس است.

جعفریان بیان کرد: قبل از بازگشایی مدرسه، مدیران مدارس موظفند با تشکیل کمیته سلامت مدرسه، میزان آمادگی مدارس خود را برای شروع فعالیت‌های حضوری ارزیابی کنند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان طبس گفت: حضور مدیران و معاونین مدارس در طول هفته در واحد آموزشی الزامی است.

او ادامه داد: حد نصاب تعداد دانش آموز در کلاس‌ها با احتساب یک و نیم متر فاصله در نظر گرفته شده است و در محیط‌های بسته زمان هر جلسه آموزش نسبت به شرایط عادی کوتاه‌تر می‌شود.

جعفریان تصریح کرد: این میزان در پایه‌های اول تا سوم ابتدایی ۴۵ دقیقه و در سایر پایه‌ها اعم از ابتدایی و اول و دوم متوسطه حداکثر ۶۰ دقیقه پیش بینی شده است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان طبس گفت: هر جلسه آموزش در فضای مجازی در پایه اول دوم و سوم ابتدایی ۳۰ دقیقه و در پایه‌های چهارم تا ششم ۳۵ دقیقه و در همه پایه‌های اول و دوم متوسطه ۴۵ دقیقه توصیه می‌شود.

 

 

 

بهره برداری از کتابخانه فردوس در گرو همکاری دستگاه های خدمات رسان

 مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی خواستار همکاری دستگاه های خدمات رسان برای اتصال انشعابات پروژه کتابخانه عمومی فردوس شد.

به گزارش خبرنگار مهر، لزوم حل مشکلات باقی مانده در مسیر بهره برداری از کتابخانه عمومی فردوس موجب شده تا دو مدیر کل کتابخانه های عمومی و نوسازی، توسعه و تجهیزمدارسخراسان جنوبی به فردوس سفر کنند و در جلسه ای با حضور فرماندار و سایر مدیران مرتبط، آخرین وضعیت و موانع بهره برداری از کتابخانه عمومی فردوس را مورد بررسی قرار دهند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی ظهر دوشنبه در این جلسه پروژه کتابخانه عمومی فردوس را از طرحهای شاخص کتابخانه ای در سطح استان برشمرد که با کمک موسسه قلم چی در حال تکمیل است.

محمود حاجی افزود: ضروری است دستگاههای خدمات رسان فردوس جهت وصل انشعابات این پروژه با ما همکاری کنند تا هر چه زودتر شاهد بهره برداری از طبقه همکف آن باشیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت:: خیرین تا کنون یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به این کتابخانه کمک کرده اند و در حال حاضر ۸۰۰ میلیون تومان به پیمانکار بدهکار هستیم.

محمود چاوشان عنوان کرد: در جلسه ای در استان با کمکی که ما در جهت احداث این کتابخانه کردیم مقرر شد ۵۰۰ میلیون تومان از محل تنخواه استان در اختیار نوسازی مدارس استان قرار گیرد که تا کنون این امر محقق نشده است.

حمید حلاج مقدم فرماندار فردوس نیز با بیان اینکه پروژه کتابخانه عمومی فردوس ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: کتابخانه فعلی فردوس دارای قدمت زیاد و ساختمان فرسوده است که امیدواریم با همت مسئولان استانی و خیرین کتابخانه جدید عمومی فردوس ظرف سه ماه آینده به بهره برداری برسد.

در ادامه خلیل آذرهمایون رئیس شورای اسلامی شهر اسلامیه خواستار احداث سالن اجتماعات و مهمانسرای کتابخانه عمومی بخش اسلامیه شد و مهدی قلی زاده شهردار شهر باغستان نیز گفت: کتابخانه عمومی باغستان علیرغم اینکه بصورت رسمی افتتاح شده، اما همچنان درب آن بسته است و دارالقران این شهر نیز بدلیل کمبود اعتبار به نتیجه ای نرسیده است.

در جلسه مقرر شد جهت احداث سالن اجتماعات کتابخانه عمومی اسلامیه طرح لازم تهیه شود و اعلام شد کتابخانه های عمومی استان بدلیل شرایط کرونا همه تعطیل بوده که با تغییر وضعیت فردوس از قرمز به نارنجی مقرر شد کتابخانه عمومی باغستان نیز بازگشایی و نیروی کتابدار نیز تامین شود.

همچنین مدیران کل کتابخانه های عمومی و نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی باتفاق فرماندار و جمعی از مدیران فردوس از نزدیک از کتابخانه دردست احداث فردوس بازدید و هماهنگی های لازم جهت حل مشکلات باقی مانده این طرح انجام شد.

 

 

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی:
۱۹ پروژه راه روستای خراسان جنوبی در دست اجراست
جلال زاده گفت: ۱۹ پروژه روستای استان خراسان جنوبی به طول ۹۰ کیلومتر در دست اجراست.

«اسدالله جلال‌زاده» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: این تعداد راه با اعتبار ۱۳۵ میلیارد تومان در دست اجراست که در صورت تخصیص کامل اعتبارات تا پایان سال مالی ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی شاخص برخورداری از راه آسفالته در روستاهای بالای ۲۰خانوار خراسان جنوبی را ۹۷.۳ درصد ذکر و اضافه کرد: از طول ۶۰۰ کیلومتر راه روستایی خاکی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار، ۱۹روستا به طول ۹۰ کیلومتر در دست اجراست و بقیه آن نیز با عنایت به حذف منابع ملی و استانی شدن اعتبارات راه روستایی، در صورت تامین اعتبارات لازم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 

جلال‌زاده با بیان اینکه طول کل راه‌های روستایی استان ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است، عنوان کرد: پنج هزار و ۸۹۵ کیلومتر آن راه آسفالته و پنج هزار و ۶۰۵ کیلومتر آن فاقد آسفالت است.

 

وی در ادامه گفت: ۲ هزار و ۶۴ کیلومتر از محورهای اصلی، فرعی و روستایی این استان با هدف ارتقای ایمنی و تسهیل در رفت و آمد از ابتدای سال جاری خط کشی شده است.

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: خط کشی راه‌ها از عوامل اصلی منظم‌کردن حرکت وسایل‌نقلیه و آگاهی‌دادن به مترددین جاده‌ای است و از مهمترین عوامل برای ایمنی جاده‌ها محسوب می‌شود.

 

جلال‌زاده بیان کرد: احیای خط کشی در محورهای مواصلاتی استان با اولویت محورهای شریانی در دستورکار این اداره بوده و با تلاش‌های انجام شده در هیچ یک از محورهای شریانی و اصلی استان مشکلی از بابت خط کشی مشاهده نمی‌شود.

 

 

قدردانی فرمانده سپاه استان خراسان جنوبی از نقش‌آفرینی بسیج رسانه در حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی

 

قدردانی فرمانده سپاه استان خراسان جنوبی از نقش‌آفرینی بسیج رسانه در حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی

 فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه کارنامه بسیج رسانه در این استان خوب ودرخشان است، گفت: ترویج اندیشه وتفکر بسیجی  از بسیج رسانه مورد انتظار است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند؛ سردار سرتیپ پاسدار علی قاسمی ظهر امروز در آیین تکریم ومعارفه رئیس سازمان بسیج رسانه استان خراسان جنوبی اظهار داشت: این استان با رسانه‌های متعدد مکتوب، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری در عرصه رسانه‌ای کشور خوب درخشیده و این نشانه فرهنگ و علاقه مردم به مسائل فرهنگی است.

وی با بیان اینکه اقدامات خوب و ارزشمندی از ابتدای شکل‌گیری بسیج رسانه در استان انجام شده است تصریح کرد: بسیج رسانه در سختی‌ها و پای کار آوردن و حضور آحاد جامعه در حل مشکلات مختلف اقتصادی و اجتماعی با همراهی و هم‌گرایی به خوبی نقش‌آفرینی کرده است.

فرمانده سپاه انصار الرضا (ع)خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در عرصه مطالبه‌گری و بیان حقایق انقلاب از بسیج رسانه انتظار می‌رود، تصریح کرد: با توجه به اینکه استان خراسان جنوبی کم توجه بوده، اما با نگاه مثبت رسانه‌ای و انجام فعالیت‌های عمیق در این عرصه برای توسعه استان گام‌های بلندی برداشته شده است

سردار قاسمی این موفقیت‌ها را حاصل تلاش و همت مضاعف ‌علاقه خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای استان دانست و بر همدلی، وفاق  همه نیروهای ارزشی برای پیشبرد اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی تاکید کرد.

فرمانده سپاه انصار الرضا (ع) خراسان جنوبی از رئیس جدید بسیج رسانه استان خواست تا ضمن ادامه راه  و منش رئیس سابق بسیج رسانه استان در راستای سیاست‌های کلان بسیج از هیچ کوششی فروگذار نکند.

برگزاری ۴۰۰جلسه مستمر شورای اندیشه ورز در بسیج رسانه خراسان جنوبی

رئیس سابق سازمان بسیج رسانه استان خراسان جنوبی نیز در گزارشی از برگزاری پنجمین جشنواره رسانه ای ابوذر در این استان خبر داد.

سرگرد پاسدار سجاد رضایی بابیان اینکه در ۴ سال گذشته این جشنواره تداوم داشته است گفت:۵۰۰ اثر رسانه ای سال گذشته از سوی خبرنگاران وفعالان فضای مجازی استان دریافت شده که در نوع خود بی نظیر بوده است.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره به صورت مداوم وفعال اجرا می شود گفت: امسال همزمان با هفته دفاع مقدس این جشنواره فعالیت خود را آغاز و تا ۳۰ آذرماه آثار خبرنگاران را دریافت خواهد کرد.

رئیس سابق سازمان بسیج رسانه استان خراسان جنوبی با بیان اینکه نگاه سلبی کار در عرصه رسانه را سخت کرده است اظهار امیدواری کرد: با نگاه دولت سیزدهم این دغدغه بر طرف گردد.

وی از برگزاری ۴۰۰ جلسه مستمر شورای اندیشه ورز بسیج در مدت ۸سال خبر داد وگفت:بسیج رسانه از بیش از ۲هزار اثر ارزشی وتولیدات رسانه ای حمایت کرده است.

وی حمایت قضایی از رسانه های استان ، اهدای بن نقدی خرید به خبرنگاران، حل مشکلات رسانه های استان، تقدیر از خبرنگاران ، برگزاری جشنواره فرهنگی وورزشی بسیج را از دیگر اقدامات انجام شده در بسیج رسانه عنوان کرد.

رئیس جدید بسیج رسانه استان  خراسان جنوبی هم  با بیان اینکه رسان ها خط مقدم مبارزه باشبیخون دشمن هستند گفت:نقش اصلی بسیج رسانه هماهنگی بین رسانه ها است.

سرهنگ پاسدار محمد رضا صادق اظهار داشت: بسیج رسانه باید فعالان رسانه ای استان را در خیمه انقلاب جمع واثر بخشی داشته باشد.

در این مراسم که رمضانی معاون فرهنگی ورسانه اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان جنوبی، قربانی رئیس شورای قشر بسیج رسانه استان، جمعی از فرماندهان سپاه انصار الرضا (ع) وخواهر شهید فرهادی حضور داشتند از پوستر جشنواره رسانه ای ابوذر رونمایی شد.

در پایان این مراسم باقدردانی از خدمات ۸ ساله سرگرد پاسدار سجاد رضایی  در مسئولیت سازمان بسیج رسانه واهدای لوح سپاس، سرهنگ پاسدار محمدرضا صادق به عنوان رئیس سازمان بسیج رسانه استان معرفی وحکم خود را از دست سردار قاسمی دریافت کرد.

 

 

۶۳ عنوان برنامه هفته دفاع مقدس در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

۶۳ عنوان برنامه هفته دفاع مقدس در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

فرمانده ارشد نظامی ارتش در خراسان جنوبی گفت: همزمان با هفته دفاع مقدس ۶۳ عنوان برنامه با شعار “ما مقتدریم” توسط یگان‌های آجا در خراسان جنوبی اجرا می‌شود.

امیر سرتیپ دوم ستاد محمود محمودی روز دوشنبه در نشست خبری و جلسه هماهنگی یگان‌های آجا در چهل و یکمین سالگرد هفته دفاع مقدس افزود: شیوع ویروس کرونا در ۲ سال گذشته باعث شده که آیین رژه نیروهای مسلح به عنوان نماد بین‌المللی در کشور برگزار نشود اما آمادگی نیروهای نظامی همچنان پابرجا است و آماده هرگونه دفاع از کیان جمهوری اسلامی ایران هستیم.

وی گفت: با توجه به تسریع در روند واکسیناسیون و کاهش موارد شیوع کرونا آمادگی لازم برای برگزاری رژه نیروهای مسلح در تمامی ارکان با قوت و اقتدار وجود دارد.

فرمانده لشکر عملیاتی ۳۰ ارتش در بیرجند با بیان اینکه ۳۱ شهریور با عنوان “پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت” آغاز هفته دفاع مقدس است افزود: مراسم تجلیل از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت با حضور و سخنرانی ویدئوکنفرانسی رییس جمهوری برگزار می‌شود که ۴۰ پیشکسوت جهاد و مقاومت استان نیز به صورت نمادین و با حضور مسوولان استان در سالن فرهنگسرای شهر بیرجند مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

وی گفت: روز یکم مهر ماه با عنوان “شهیدان، جانبازان، آزادگان، صلابت و فخرآفرینی سربازان” نامگذاری شده که دیدار با خانواده‌های معزز شهدا و ایثارگران و غبارروبی مزار شهدا از مهمترین برنامه‌های این روز است.

امیر سرتیپ دوم محمودی بیان کرد: روزهای دیگر هفته دفاع مقدس با عناوین “معنویت، زنان، خانواده و سلامت”، “ولایتمداری، جوانان، علم و دانش‌پژوهی”، “دفاع همه‌جانبه، پشتیبانی مردمی و اصناف”، “وحدت ملی، بصیرت، دشمن‌شناسی و استکبارستیزی”، “نیروهای مسلح، بسیجیان، جهادگران عشایر و پیشمرگان کرد مسلمان” و “فرماندهان، عزتمداران و حماسه‌آفرینان” نامگذاری شده است.

وی دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، حضور در نماز جمعه و استقرار کمپ سلامت، اهدای خون، برگزاری مسابقات ورزشی و تیراندازی، محفل انس با قرآن و اهدای کمک‌های مومنانه را از مهمترین برنامه‌های یگان‌های ارتش در خراسان جنوبی عنوان کرد.

ارشد نظامی آجا در خراسان جنوبی از برگزاری جشنواره سرباز در استان خبر داد و گفت: در این جشنواره سربازان برتر حوزه‌های مختلف نیروی زمینی، هوایی، پدافند و بیمارستان معرفی و تجلیل خواهند شد.

وی برگزاری یادواره شهید لشگری را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ضمن ویزیت رایگان یک روزه در بیمارستان، روایتگری پیشکسوتان جنگ در صبحگاه انجام خواهد شد.

 

 

اتصال ۶۳ مدرسه دیگر خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی از اتصال ۶۳ مدرسه روستایی دیگر خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات خبر داد.

 «مصطفی بهی»  با اشاره به روند توسعه شبکه ملی اطلاعات در سطح استان اظهار کرد: در ادامه توسعه زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات با اجرای پروژه های مختلف، از شهریور سال گذشته تاشهریور امسال، حدود ۱۵۰ روستای استان به این شبکه متصل و از خدمات مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت همراه بهره مند شدند.

 

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی افزود: در همین راستا و با توجه به برقراری پوشش اینترنت همراه در روستاهای جدید، طبق برنامه ای که اعلام شده بود، مدارس این روستاها نیز به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

 

وی تصریح کرد: طی شهریور ماه امسال ۶۳ مدرسه روستایی دیگر استان که در روستاهای تازه متصل شده قرار داشتند، با نصب تجهیزات و تامین پهنای باند لازم به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

 

بهی در پایان عنوان کرد: با هدف برقراری عدالت آموزشی و دسترسی دانش آموزان در همه مدارس به محتوای آموزشی مجازی طرح اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سطح کشور انجام می شود.

 

گفتنی است تاکنون هزار و ۴۶۳ مدرسه روستایی و شهری در استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند که اتصال هزار و ۴۰۰ مدرسه از این تعداد، سال گذشته انجام شده است.

 

 

 

دست بافته بانوان قومنجان، هدیه به عتبات عالیات/۲

نهمین فرش اهدایی مردم روستای قومنجان بخش سده آرین شهر شهرستان قاینات تحویل ستاد بازسازی عتبات عالیات استان شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، عضو شورای بخش سده در مراسم برش فرش گفت:  فرش ۶ متری توسطدست بافته بانوان قومنجان، هدیه به عتبات عالیات اهالی این روستابافته و تحویل ستاد بازسازی عتبات عالیات شده است.

سعادتی افزود: این فرش به مدت ۴ ماه به دست ۷۰ نفر از بانوان روستا بافته شده است.

به گفته وی در دو سال ۲۰۰ میلیون تومان کمک برای بازسازی عتبات مقدسه جمع آوری شد.

 

 

 

 

 

 

در بازدید استاندار مطرح شد؛

بازار دام سبک و سنگین نهبندان ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

بازار دام سبک و سنگین نهبندان ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

 استاندار خراسان جنوبی از بازار دام سبک و سنگین نهبندان که از پروژه‌های هاب شتر با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد است، بازدید کرد.

حمید ملانوری در ادامه بازدید از پروژه‌های هاب (مرکز منطقه‌ای) شتر به شهرستان نهبندان رفته است، از بازار دام سبک و سنگین بازدید کرد.

این پروژه که در حاشیه شهر نهبندان واقع شده، نقش کریدور انتقال و فروش دام سبک و سنگین را ایفا می‌کند و ۴۰ غرفه تعبیه شده در این مجموعه، امکان عرضه ۳ هزار راس دام سبک و ۳۰۰ دام سنگین به ویژه شتر را به‌صورت روزانه دارد.

ایجاد انبار کنسانتره و علوفه نیز بازار مستقیم را برای تامین نیاز دامداران منطقه فراهم کرده است.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد تومان زمینه اشتغال ۴۳ نفر را در این مرکز عرضه دام فراهم کرده و ایجاد بستر فروش دام مناطق گرمسیری در فضای مجازی از برنامه‌های ستاد برای سودآوری غرفه‌داران در این مرکز است.

استاندار خراسان جنوبی از کشتارگاه دام سبک و سنگین نهبندان هم بازدید کرد.

این کشتارگاه در راستای تکمیل زنجیره هاب شتر ایجاد و راه‌اندازی می‌شود.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد تومان، این کشتارگاه را در زمینی به مساحت ۳ هزار و ۵۰۰ مترمربع احداث می‌کند و راه‌اندازی کامل این کشتارگاه زمینه اشتغال پنج نفر را به طور مستقیم فراهم می‌آورد.

امکان کشتار روزانه ۵۰ رأس دام سبک و پنج رأس دام سنگین در این مجموعه وجود دارد و خط بسته‌بندی گوشت قرمز این کشتارگاه با امکان پیش سردکن در حال حاضر دارای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.

ملانوری در ادامه بازدیدهای امروز از ایستگاه قرنطینه دام در روستای حیدرآباد نهبندان بازدید کرد.

این مرکز قرنطینه و پایش سلامت با ظرفیت ۵ هزار دام سبک و ۵۰۰ دام سنگین در زمینی به مساحت هفت هکتار با هدف راه‌اندازی مرکز تامین دام سبک و سنگین به‌ویژه شتر مورد نیاز دامداران کشور ایجاد شده است.

 

 

بهره برداری از تصفیه خانه بیرجند تا پایان سال/۲

تصفیه خانه بیرجند تا پایان امسال بهره برداری می شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: بخش مایع تصفیه خانه بهره برداری از تصفیه خانه بیرجند تا پایان سالپاییز امسال و بخش جامد تا پایان سال وارد مدار و تصفیه خانه با تمام ظرفیت بهره برداری می شود.

امامی به چالش‌های پیش روی این طرح اشاره کرد و افزود: تحریم ها، افزایش قیمت ارز و افزایش بی سابقه قیمت‌ها تا حدودی این طرح را با مشکل مواجه کرد و چند بار بهره برداری آن با تاخیر مواجه شد.

وی افزود: همه تجهیزات مورد نیاز تصفیه خانه که بخشی از آن خرید خارجی بوده انجام شده است و در حال خرید ابزار دقیق هستیم تا برای نصب در چند ماه آینده وارد کارگاه شود.

امامی با اشاره به ۶۰ هزار انشعاب فاضلاب در استان گفت: این تعداد تا ۸۰ هزار انشعاب در حال افزایش است.

در بازدید استاندار خراسان جنوبی از پروژه‌ هاب شتر عنوان شد

سرمایه گذاری ۱۶ میلیارد تومانی در طرح هاب شتر/

بازدید استاندار خراسان جنوبی از پروژه‌های آماده بهره‌برداری هاب شتر

 استاندار خراسان جنوبی روز دوشنبه از پروژه‌های آماده بهره‌برداری طرح هاب (مرکز منطقه‌ای) شتر که با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در این استان در دست اجراست، بازدید کرد.

حمید ملانوری امروز با همراهی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و جمعی از مسوولان استانی از ایستگاه تحقیقات شتر و گونه‌های مرتعی طرح هاب شتر بازدید کرد.

این ایستگاه موسوم به مرکز “به نژادی شتر” به عنوان بخش پیشران طرح هاب شتر در دشت بجد شهرستان بیرجند واقع است.

در حال حاضر در این مرکز که ظرفیت ۵۰۰ شتر شیرده صنعتی را دارد، ۲۰۰ نفر شتر موجود است و از ۱۱۸ هکتار اراضی مستعد کشت گونه‌های مرتعی استان نیز سه هکتار زیر کشت تمامی گونه‌های گیاهی منطقه است.

این ایستگاه با هدف تولید گونه‌های برتر ژنتیکی شتر برای گله‌های روستایی، تحقیقات درخصوص گونه‌های مرتعی بوم استان و توسعه آنها و نیز تولید علوفه و شیر برای مصرف در استان راه‌اندازی می‌شود.

۲ هدف دیگر از راه‌اندازی این مرکز پیشرانی در نوآوری و فناوری در پرورش شتر و تولید گونه‌های مرتعی و نیز ایجاد زیرساخت‌های پژوهشی برای دانشجویان و مرکز تحقیقات کشاورزی است.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای ایجاد این ایستگاه ۱۶ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده و زمینه اشتغال مستقیم هفت نفر را نیز فراهم آورده است.

این مجموعه ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اکنون با ۲۰۰ نفر شتر و سه هکتار سطح زیر کشت گونه‌های گیاهی آماده بهره‌برداری است.

میدان عرضه دام و کشتارگاه دام سبک و سنگین در حاشیه شهر نهبندان و ایستگاه قرنطینه حیدرآباد از دیگر پروژه‌هایی است که استاندار خراسان جنوبی امروز با هدف بررسی وضعیت موجود و رفع نواقص احتمالی در راستای اصلاح شرایط و آمادگی برای بهره‌برداری از آنها بازدید می‌کند.

طرح ایجاد مرکز منطقه‌ای پرورش شتر (هاب) سال ۱۳۹۸ با هدف افزایش ارزش افزوده و اشتغالزایی در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری خراسان جنوبی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان آغاز شد و یکی از مناطق هدف اجرای این طرح شهرستان نهبندان است.

خراسان جنوبی دومین استان دارای جمعیت شتر (۳۰ هزار نفر) است که براساس آخرین آمار رسمی سالانه یک هزار و ۲۰۰ تن گوشت و یک هزار و ۵۰۰ تن شیر خام شتر در این استان تولید می‌شود.

با اجرای طرح هاب شتر هشت هزار فرصت شغلی در استان خراسان جنوبی ایجاد و ظرفیت تولید محصولات نیز به ۲۵ هزار تن خواهد رسید.

در حال حاضر ۹۵ درصد وسعت خراسان جنوبی را عرصه‌های بیابانی تشکیل می‌دهد لذا وضعیت بیابانی و مرتعی استان قابلیت افزایش جمعیت شتر را دارد.

 

 

 

رنج نخل‌داران نهبندان ازنبود صنعت فرآوری/خرما را فله‌ای می فروشیم/۵-۷

رنج نخل‌داران نهبندان ازنبود صنعت فرآوری/خرما را فله‌ای می فروشیم

نخل داران نهبندانی از نبود سردخانه و صنایع فرآوری و بسته بندی خرما در این شهرستان گلایه دارند و این مسائل آنها را به سمت فروش فله‌ای محصولشان کشانده است.

به گزارش مهر بارها و بارها از خام فروشی و فروش فله‌ای محصولات ارزشمند خراسان‌جنوبی شنیده‌ایم. محصولات معدنی، محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی چون زرشک، عناب و زعفران همه به نوعی گرفتار معضل خام فروشی هستند.

اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد که این معضل گریبان محصول ارزشمند خرما در شهرستان نهبندان را نیز گرفت و کشاورزان نهبندانی در حالی محصول خود را فله‌ای عرضه می‌کنند که به واسطه نبود سردخانه نگران آسیب دیدن و خراب شدن محصولشان هستند.

همچنین از طرف دیگر صنایع فرآوری خرما نیز در این شهرستان وجود ندارد و این موضوع نیز آنان را به سمت خام فروشی کشانده است. افسوس از این جهت است که بنا به گفته کشاورزان منطقه در صورت وجود صنایع بسته بندی و فرآوری و سردخانه خرمای منطقه حتی قابلیت صادراتی و ارزآوری برای استان را نیز دارد.

رنج نخل‌داران نهبندان ازنبود صنعت فرآوری/خرما را فله‌ای می فروشیم

غلامعلی مالکی از نخل‌داران منطقه بندان شهرستان نهبندان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در منطقه بندان و در نخلستان من به طور متوسط از هر نخل ۲۰ تا ۲۵ کیلو خرما برداشت می‌شود.

مجبوریم خرما را با هر قیمتی بفروشیم

وی با انتقاد از نبود سردخانه برای نگهداری خرما در شهرستان نهبندان بیان‌کرد: به واسطه اینکه در شهرستان ما سردخانه وجود ندارد مجبور هستیم که محصول و ثمره زحمت و تلاش خودمان را با هر قیمتی به فروش برسانیم تا خراب نشود.

نخل‌دار نهبندانی گفت: اگر سردخانه‌ای در شهرستان نهبندان وجود می‌داشت ما محصول خودمان را کم کم و با قیمت مناسب به بازار عرضه می‌کردیم و همچنین اگر کارخانه فرآوری خرما می‌داشتیم شیره خرما را نیز با بازار عرضه کرده و سود بیشتری نصیب ما می‌شد.

طی یک سال گذشته قیمت سم و کود چند برابر شده که این موضوع نیز هزینه تولید کشاورزان را بیشتر کرده است

وی با اشاره به اینکه البته خرما نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته و کیلویی بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد، اظهار کرد: طی یک سال گذشته قیمت سم و کود نیز چند برابر شده که این موضوع نیز هزینه تولید کشاورزان را بیشتر کرده است.

عباس محمدی از نخل‌کاران منطقه روستای زیبا و هدف گردشگری دهسلم است که در گفت و گو با خبرنگار مهر از ظرفیت‌های روستا می‌گوید و بیان‌کرد: در روستای دهسلم حدود سه یا چهار نوع خرما برداشت می‌شود که این موضوع بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود دو تن خرما از نخلستان برداشت می‌کنم، بیان‌کرد: البته تا چند سال دیگر که برخی دیگر از نخل‌های من نیز به مرحله ثمردهی برسند میزان برداشت به ۶ تن در سال نیز خواهد رسید.

نبود کارخانه فرآوری سودهی کشاورز را به حداقل رسانده است

نخل دار نهبندانی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مشکلات کشاورزان نهبندانی نبود سردخانه برای نگهداری محصول خرما است، گفت: موضوع تنها به نبودن سردخانه خلاصه نمی‌شود بلکه ما کارخانه فرآوری و بسته بندی نیز نداریم.

وی ادامه داد: اگر در شهرستان نهبندان کارخانه بسته بندی خرما، سردخانه و کارخانه فرآوری وجود می‌داشت، بی شک بود کشاورزان از پرورش خرما چهار- پنج برابر می‌شد و این موضوع انگیزه آنان برای کار و تلاش را بیشتر می‌کرد.

محمدی با بیان اینکه در حال قیمت خرمای خوب کیلویی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان خریداری می‌شود، گفت: من چندان از کود شیمایی و سم برای درختان و نخل‌ها استفاده نمی‌کنم ولی در مجموع قیمت کود و سم نیز طی یک سال گذشته افزایش داشته است.

قابلیت صادراتی خرمای کبکاب

نخل‌دار روستای زیبای دهسلم اظهار کرد: خرمای بسیار خوبی چون کبکاب نیز دارم که اگر صنایع بسته بندی در شهرستان وجود داشته باشد حتی قابلیت صادراتی نیز پیدا می‌کند چرا که کشورهایی چون روسیه تمایل به این نوع خرما دارند.

محمدی افزود: حتی در داخل کشور نیز تا زمانی که کارخانه بسته‌بندی وجود نداشته باشد، ما نمی‌توانیم خرما را به استان‌های دیگر چون مشهد، تهران و اصفهان بفرستیم و به طور معمول در همین استان خودمان به فروش می‌رسد.

وی گفت: حتی از شهرستان بم با من تماس گرفتند که در صورت تمایل می‌توانم خرمای خود را به سردخانه آنجا ببرم ولی چون کارخانه بسته‌بندی نداریم، حتی به سردخانه در شهر بم نیز نتوانستم محصول خود را ارسال کنم (نگهداری در سردخانه نیازمند نگهداری خرما در بسته‌بندی مناسب است)

این نخل کار نهبندانی یادآور شد: فصل برداشت خرمای کبکاب از نیمه مردادماه تا اواخر شهریور است و بعد از آن برداشت سایر انواع خرما شروع می‌شود.

فروش فله‌ای خرما به واسطه نبود سردخانه

محمد حیدری پور، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان نیز گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر در نهبندان سردخانه‌ای برای نگهداری خرما و واحد فرآوری و بسته‌بندی این محصول را نداریم که این موضوع زمینه گلایه کشاورزان و نخل داران نهبندانی را به وجود آورده است.

وی بیان‌کرد: این موضوع باعث شده است که کشاورزان نهبندانی خرما را به صورت فله‌ای و به سود بسیار کم بفروشند تا محصولشان خراب نشود در حالی که در صورت وجود یک سردخانه و صنعت فرآوری سود بیشتری نصیب کشاورزان این منطقه می‌شد.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان با اشاره به اینکه در زمینه فرآوری خرما یک طرح و در زمینه فرآوری زیتون نیز یک طرح دیگر به ستاد توسعه خاوران ارسال شده است، گفت: در حال حاضر در نهبندان در ۳۶۵ هکتار خرما پرورش داده می‌شود که برای ۳۵۰ خانواده به نوعی اشتغال‌زایی و در آمد زایی کرده است.

تولید سالیانه خرما در نهبندان ۶۸۰ تن است

حیدری پور با بیان اینکه تولید سالیانه خرما در نهبندان حدود ۶۸۰ تن است، اظهار کرد: بیشترین سطح خرما برای دو منطقه دهسلم و بندان نهبندان است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان گفت: بعد از دهسلم و بندان نیز می‌توان به منطقه چاهداشی و حیدرآباد برای برداشت محصول خرما اشاره کرد که نخل کاران آن با زحمت و تلاش فراوان این محصول ارزشمند را به ثمر می‌رسانند.

برنامه‌ریزی برای جلوگیری از خام فروشی

وی یادآور شد: امیدواریم با توجه بیشتر به موضوع فرآوری خرما از فروش فله‌ای و خام‌فروشی این محصول ارزشمند شهرستان نهبندان جلوگیری شده و درآمد بیشتری نصیب کشاورزان این منطقه از خراسان‌جنوبی شود.

خراسان‌جنوبی سرزمین گنج‌های بی رقیب است که توجه به آنها می‌تواند فرصت‌های بی‌بدیل اشتغال‌زایی، درآمدزایی و حتی ارزآوری را برای استان به همراه بیاورد. اما در این میان فرآوری محصول به عنوان حلقه مفقوده موجب شده که نتوانیم نهایت سوددهی را از این محصولات داشته باشیم.

خرمای نهبندان نیز از این معضل مستثنی نیست و باید با تدبیر و برنامه‌ریزی در راستی ایجاد سردخانه و صنایع فرآوری در راستای سودآوری هر چه بیشتر این محصول برای کشاورزان و نخل داران استان بکوشیم.

امید است با جذب سرمایه گذار برای ایجاد سردخانه و کارخانه بسته بندی در این شهرستان از طریق ستاد توسعه خاوران و سرعت بخشیدن به این موضوع در فصل برداشت خرما در سال‌های آتی شاهد نگرانی نخل داران نهبندانی در این زمینه نباشیم و در آینده نه چندان دور برای صادرات آن برنامه‌ریزی کنیم.

فرمانده سپاه شهرستان فردوس:

رسانه‌ها مطالبات را به سمت رونق تولید جهت دهند/۲

رسانه‌ها مطالبات را به سمت رونق تولید جهت دهند

 فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان فردوس گفت: رسانه‌ها ابزارهای قدرتمندی هستند و باید مطالبات به‌حق مردم را به سمت رونق تولید و اشتغال جهت دهند.

سرهنگ محمد فاطمی‌نسب  افزود: اصحاب رسانه می‌توانند جریان ایجاد کرده و در جامعه گفتمان‌سازی کنند.

وی گفت: اصحاب رسانه، خبرنگاران و فعالان فضای مجازی باید مطالبه‌گری را در بین مردم گسترش دهند و این مطالبات را به سمت تولید و ایجاد اشتغال پایدار پیش ببرند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه فردوس با اشاره به برنامه‌های هفته دفاع مقدس در این شهرستان گفت: هفته دفاع مقدس امسال ۱۰۸ برنامه در این شهرستان اجرا می‌شود.

وی افزود: اعزام گروه‌های جهادی به روستاها، نواختن زنگ ایثار و شهادت، تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس، عطرافشانی گلزار شهدا، دیدار با خانواده شهدا، برگزاری نهضت خاطره‌گویی و مسابقات کتابخوانی از مهمترین برنامه‌های هفته دفاع قدس در فردوس است.

سرهنگ فاطمی‌نسب بیان کرد: به دلیل تقارن هفته دفاع مقدس با ایام اربعین امام حسین (ع)، جهت‌گیری برنامه‌ها در این راستا خواهد بود.

امام جمعه بیرجند: مدارس نقش مهمی در تربیت نسل انقلابی دارند

امام جمعه بیرجند: مدارس نقش مهمی در تربیت نسل انقلابی دارند

بیرجند – ایرنا – نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: مدارس نقش مهمی در تربیت نسل انقلابی و نقش بر آب کردن توطئه‌های دشمن برای فاسد کردن نسل جوان دارند.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز دوشنبه در دیدار اعضای هیات امنا و مدیران مدارس امام حسین (ع) خراسان جنوبی که در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید برگزار شد، افزود: طبق آیات قرآن کریم هیچ موجودی همچون انسان دوقطبی نیست زیرا انسانی که مسجود فرشتگان است می‌تواند بدتر از هر موجودی هم باشد.

وی گفت: عالم، عالم علل و اسباب است و رمزهایی که در سرنوشت انسان آمده همان تعلیم، تربیت، فضای عمومی و طبیعی است که در نهایت معلول در عزم و اراده انسان نمود پیدا می‌کند.

امام جمعه بیرجند اظهار داشت: دشمن با همه تبلیغاتش که به صورت فنی کار می‌کند به دنبال علت فساد می‌چرخد که فرزندان ما را فاسد کند اما در مقابل این علل، اسباب خیر و صلاح فراهم است که باید برای مبارزه فراهم شود.

وی بیان کرد: گاهی دشمن در صف‌های خودی برای پیاده‌سازی فساد به وسیله نفوذ وارد می‌شود که در زمان قاجار و رضاخان که فردی فاسد، دزد و معتاد را آوردند یا پسرش محمدرضا که بدتر از پدرش بود تا خواسته‌هایشان را در کشور پیاده کنند.

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه انقلاب اسلامی را همین فرزندان تربیت‌یافته در مکتب اسلامی همراهی کردند افزود: هرچند انقلاب اسلامی معجزه‌ الهی بود اما دشمن هنوز رها نکرده و در حوزه‌های مختلف حضور دارد.

وی گفت: در بحث آموزش، ۲ سند تحول بنیادین و ۲۰۳۰ در سال‌های گذشته مطرح شد و صحنه عجیبی است که سند ۲۰۳۰ از طرف دولت ابلاغ و بودجه مورد نظر هم فراهم شد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: مقام معظم رهبری با بیداری خاصی که داشتند شخصا وارد عمل شدند زیرا خیلی‌ها در زمانی که باید حرفی می‌زدند، ساکت بودند.

وی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای برای لغو این سند ارایه کرد اما عجیب‌تر این بود که دولت قبل سند بیگانه ۲۰۳۰ را ابلاغ کرد اما لغو سند را ابلاغ نکرد و چراغ خاموش اجرا کردند که اسنادی هم موجود است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: حتی در بودجه ۱۴۰۰ اعتبار برای آن دیده بودند که چون شرایط تغییر کرده بود، انکار می‌کردند.

وی اظهار داشت: ۱۰ روز قبل رییس جمهوری مصوبه لغو اجرای سند ۲۰۳۰ را ابلاغ کرد که قابل تقدیر است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: هرچه در زمینه تعلیم و تربیت کار شود باز هم کم است زیرا انسان موجود نامتناهی است.

وی گفت: در انواع خیرات و مبرات هیچ چیز ثوابش به تعلیم و تربیت نمی‌رسد همانطور که گمراه کردن هم بدترین نوع گناه است.

امام جمعه بیرجند افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مستضعفان از ابتدای پیروزی انقلاب در حوزه‌های مختلف نظامی، امنیتی، سیاسی، اجرایی، اقتصادی و فرهنگی نقش مهمی داشته و همواره در حال پیشرفت بوده‌اند که مدارس امام حسین (ع) و آموزش دانش‌آموزان انقلابی هم از مهمترین این توفیقات است.

آموزش و مهارت‌محوری در مدارس امام حسین (ع)

مدیرعامل موسسه فرهنگی و آموزشی امام حسین (ع) خراسان جنوبی هم در این دیدار گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری درباره آموزش و مهارت‌محوری این مهم با شعار “هر دانش‌آموز یک مهارت” در دستور کار قرار گرفته است.

جواد عقیلی پور افزود: ۳۰ مدرسه امام حسین (ع) در خراسان جنوبی با چهار هزار دانش‌آموز و ۵۰۰ معلم فعالیت می‌کنند که اولویت ما مباحث تربیتی و علمی است.

وی گفت: ۱۹ راهبرد تربیتی در این مدارس برای تربیت نسل عالم، متعهد و متخصص به تعبیر مقام معظم رهبری برنامه‌ریزی شده که امیدواریم با اجرای صحیح آن نقش تعیین کننده‌ای در تربیت نسل انقلابی داشته باشیم.

عقیلی پور یادآور شد: سال ۹۹ طرح اساسی مدارس امام حسین (ع) به تایید مقام معظم رهبری رسید که مفاد آن تا سال ۱۴۲۰ باید از نظر کمی و کیفی به نتیجه برسد.

وی تصریح کرد: از نظر کمی ۱۰۵ هزار دانش‌آموز سطح کشور باید به یک میلیون نفر در این مدارس برسند و از نظر کیفی خانواده، معلم، دانش‌آموز و مدرسه در راهبردهای تربیتی ساماندهی می‌شوند.

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:

اراضی تا ۵۰۰ متر مربع روستای موسویه قاینات رایگان تحویل می‌شود/۷

اجماع نظر دستگاه ها برای رفع مشکل اهالی موسویه در شهرستان قاینات

اراضی تا ۵۰۰ متر مربع روستای موسویه قاینات رایگان تحویل می‌شود

بیرجند – ایرنا – معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: با مذاکرات و اقداماتی که صورت گرفته، اراضی در اختیار مردم روستای موسویه تا متراژ ۵۰۰ متر مربع به صورت رایگان به آنها تحویل می‌شود و اهالی هیچ وجهی را پرداخت نمی‌کنند.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، محمد فرهادی در نشست بررسی مشکلات اهالی روستای موسویه اظهار داشت: چند روز پیش کلیپی مبنی بر ناتوانی مردم در تامین هزینه مطالبه شده از سوی بنیاد مستضعفان در بحث اراضی مسکونی پخش شد و این جلسه ویژه نیز به منظور پیگیری همین موضوع برگزار شده است.

وی با بیان اینکه مباحث مطرح شده در آن کلیپ صحت نداشته و سیاه‌نمایی است افزود: با توجه به مالکیت اداره کل اوقاف و امور خیریه و بنیاد مستضعفان بر اراضی موسویه در راستای تامین زمین مسکونی مورد نیاز اهالی، در گذشته جلسات متعددی برگزار شده که نتایج خوبی هم به همراه داشته است.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: به منظور سرعت بخشیدن به موضوع رفع مشکل مردم، تمامی اراضی اوقاف به بنیاد مستضعفان تحویل شده و با پیگیری‌های اداره کل اموال و املاک استان و پس از برگزاری جلسات متعدد با ادارات کل اوقاف و بنیاد مسکن استان، ۱۵ هکتار زمین به روستا ملحق شده است.

وی ادامه داد: این اراضی الحاقی به صورت ششدانگ به اداره کل اوقاف و امور خیریه تحویل شد و در ادامه نیز ۹۰ هکتار از اراضی داخل روستا در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت که با این اقدام، امکان واگذاری سند ششدانگ که مطالبه مردم بود نیز فراهم شد.

فرهادی گفت: براساس مذاکرات صورت گرفته و طبق تصمیم بنیاد مستضعفان، اراضی در اختیار مردم تا متراژ ۵۰۰ متر مربع به صورت رایگان به آنها تحویل می‌شود و اهالی هیچ وجهی را پرداخت نمی‌کنند.

وی اظهار داشت: برای املاک بیشتر از ۵۰۰ متر مربع نیز بخش مازاد اراضی با قیمت کارشناسی و در اقساط ۴۶ ماهه در مقاطع زمانی سه ماهه به ساکنان واگذار می‌شود و بعد از اتمام این بازه زمانی، سند به نام مالک زمین صادر می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: برای افراد زیر پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی در حال رایزنی هستیم تا از این قاعده مستثنی شوند و برای اراضی بالغ بر ۵۰۰ متر مربع، وجهی را نپردازند.

وی اظهار داشت: با رایزنی‌هایی که صورت گرفته، بنیاد مستضعفان عایدات حاصل از این اقدام را در روستا هزینه می‌کند و در اولین گام این نهاد احداث مرکز بهداشتی و درمانی موسویه را متقبل شده است.

فرهادی گفت: اراضی تصرفی عده زیادی از اهالی کمتر از ۵۰۰ متر مربع است لذا وجهی در قبال تعیین تکلیف زمین در اختیار خود نمی‌پردازند.

وی از اجماع نظر دستگاه‌ها برای رفع مشکل اهالی موسویه در شهرستان قاینات خبر داد و افزود: دستگاه‌های متولی برای رفع مشکل اهالی این روستا اهتمام جدی دارند.

براساس مصوبات این جلسه، فرمانداری قاینات مکلف شد اقدامات انجام شده را هرچه سریعتر به معاونت عمرانی استانداری ارائه کند و برای تنویر افکار عمومی از ظرفیت صدا و سیما و فضای مجازی برای ارائه اقدامات بنیاد مستضعفان در این روستا استفاده شود.

 

افزایش دو برابری صادرات امانات پستی از خراسان جنوبی/۲

صادرات امانات پستی در شرایط شیوع کرونا از خراسان جنوبی امسال بیش از دونیم برابر افزایش یافت.

 مدیرکل گمرکات استان گفت: در ۵ ماه گذشته ۳ هزار و ۵۳۴ دلار مرسوله پستیافزایش دو برابری صادرات امانات پستی از خراسان جنوبی از خراسان جنوبی به خارج از کشور ارسال شد.

رحیمی زاده افزود: در این مدت ۶۴ فقره اظهارنامه به وزن ۴۰۳ کیلوگرم شامل زعفران، خشکبار، البسه، حوله و سایر کالا‌ها به خارج از کشور پست شد.

صادرات مرسولات پستی در ۵ ماه گذشته در مقایسه با مدت پارسال ۱۴۶ درصد از نظر ارزش و به لحاظ وزنی ۲۲۴ درصد افزایش یافت.

مدیرکل گمرکات استان افزود: همچنین در این مدت ۱۰ فقره اظهارنامه برای واردات امانات پستی به استان صادر شد.

به گفته وی وزن امانات پستی واردات به وزن ۴۰ کیلوگرم و ۴ هزار و ۳۰۰ دلار صادر شد.

رحیمی زاده کشور‌های مقصد و مبدا صادرات و واردات امانات پستی را آلمان، روسیه، آمریکا، کانادا و دانمارک اعلام کرد.

 

 

 

 

افتخار آفرینی سه عضو کانون در سومین مهرواره شعر آفرینش/۲-۳

سه عضو نوجوان کانون خراسان جنوبی در سومین مهرواره شعر آفرینش برگزیده شدند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با اعلام این خبر گفت: ۲۳ اثر از استان به سومین مهرواره شعر آفرینش کانون ارسال شد که با اعلام نتایج توسط هیئت داوران این مهروا‌ره ، دو عضو نوجوان و یک عضو ارشد کانون از بین ۹۰۰ اثر رسیده از سراسر کشور به دبیرخانه کشوری موفق به قرار گرفتن در فهرست برگزیدگان این مهرواره شدند.

حمیدی افزود: در بخش نوجوان نام «فهیمه فرهادی» از مرکز فرهنگی و هنری بشرویه و «یسنا محمدی» عضو مرکز شماره سه بیرجند و در بخش اعضای ارشد نام «مهران طالبی» عضو ارشد مرکز فرهنگی و هنری شماره یک و فراگیر بیرجند به چشم می‌خورد.

وی گفت: همانند مهرواره‌های گذشته ، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار است آثار برگزیدگان را در مجموعه‌ای  منتشر کند.

امسال نیز به علت شیوع ویروس کرونا، اختتامیه به شکل حضوری برگزار نخواهد شد اما به‌زودی برای برگزیدگان، کارگاه‌های تخصصی نقد و بررسی شعر به شکل مجازی از سوی داوران مرحله پایانی مهرواره برگزار و لوح تقدیر و هدایای برگزیدگان نیز به استان‌ها ارسال خواهد شد.

 

 

 

 

 

توقیف کامیون حامل آرد قاچاق در طبس/۴

مأموران انتظامی طبس در بازرسی از یک کامیون، ۲۷۵ کیسه آرد قاچاق کشف و ضبط کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی فرمانده انتظامی طبس گفت: مأموران انتظامی ایست و بازرسی دیهوک شهرستان طبس هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ علی پور افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از کامیون، ۲۷۵ کیسه آرد قاچاق به ارزش ۴۱۰ میلیون ریال کشف کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان طبس افزود: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم بازداشت شده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

 

 

دستگیری سارقان موتورسیکلت در درمیان

دو سارق موتورسیکلت در شهرستان درمیان بازداشت شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی درمیان گفت: با وقوع سرقت ۲ موتورسیکلت در شهرستان بیرجند، شناسایی و دستگیری سارقان به صورت ویژه در دستور کار ماموران پلیس آگاهی شهرستان درمیان قرار گرفت.

سرهنگ دشتستانی افزود: مأموران پلیس آگاهی درمیان با دریافت اطلاعاتی مبنی بر انتقال ۲ موتورسیکلت سرقتی توسط سارقان به این شهرستان، متهمان را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی، آن‌ها را دستگیر و ۲ موتورسیکلت سرقتی را کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان درمیان افزود: متهمان در بازجویی‌های پلیسی به سرقت ۲ موتورسیکلت و همچنین به ۷ فقره سرقت از شهرستان بیرجند و درمیان اعتراف کردند که با تشکیل پرونده به مقام قضائی معرفی شدند.

سرهنگ دشتستانی گفت: شهروندان وسایل نقلیه خود را به تجهیزات ایمنی و پیشگیری از سرقت مجهز کنند و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک موضوع را از طریق ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

 

 

 

اجرای هزار و ۲۷۹ برنامه در هفته دفاع مقدس/۳

هزار و ۲۷۹ برنامه مختلف و متنوع در هفته دفاع مقدس در خراسان جنوبی اجرا می شود.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه انصارالرضای استان در نشست خبری گفت: ستاد اجرای هزار و ۲۷۹ برنامه در هفته دفاع مقدسهفته دفاع مقدس در مرکز استان و شهرستان‌ها و مراکز بخش‌ها تشکیل شده‌است.

سرهنگ هزاری در خصوص برنامه‌های هفته دفاع مقدس گفت: در سی ام شهریور هم‌زمان با تجلیل از یک میلیون نفر رزمنده در سراسر کشور  در استان هم و از رزمندگان نیز تجلیل می‌شود.

 

وی گفت: دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و ائمه جمعه در شهرستان‌ها ، عطرافشانی و گل‌باران گلزار شهیدان، دیدار با خانواده‌های رزمندگان، جانبازان و ایثارگران و پاسداشت سربازان وظیفه شهید ، تجلیل از شهدای سلامت، تجلیل از نقش زنان در دوران دفاع مقدس، برگزاری مراسم رژه خودرویی، افتتاح هفت طرح عمرانی با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال شامل سه یادمان شهیدان و چهار پروژه احیای قنات ها در شهرستان‌ها، اعزام گروه‌های جهادی در طول هفته دفاع مقدس به مناطق محروم، ادامه کمک‌های مؤمنانه، تهیه آلبوم شهیدان به تعداد ۵۲۰ عدد و تقدیم به خانواده شهیدان، اجرای پاتوق سرود در محلات، اجرای مسابقات ورزشی در فضای باز، میز خدمت با حضور مسئولان، یادواره شهیدان در شهرستان‌ها، برگزاری مسابقات فرهنگی قرآنی، اجرای طرح شهید حاج‌قاسم سلیمانی و راه‌اندازی مرکز خودرویی واکسیناسیون کرونا، اعزام تیم سیار واکسیناسیون به روستا‌های مختلف از جمله برنامه‌های این هفته خواهد بود.

 

 

 

کشف مواد مخدر صنعتی و سنتی از موتورسیکلت سواران در نهبندان/۴

ماموران انتظامی نهبندان ۷۰ کیلو و ۶۰۰ گرم تریاک و ۳۹ کیلو و ۳۰۰ گرم حشیش در بازرسی از ۳ دستگاه موتورسیکلت کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران انتظامی نهبندان هنگام گشت زنی دکشف مواد مخدر صنعتی و سنتی از موتورسیکلت سوارانر محور‌های فرعی این شهرستان به ۳ موتورسیکلت در حال تردد مشکوک شدند و با علائم هشدار دهنده به آن‌ها دستور ایست دادند.

سردار فرشید افزود: راکبان موتورسیکلت‌ها با مشاهده ماموران پلیس بر سرعت خود افزودند و متواری شدند که مأموران با اقدامات پلیسی و شلیک چند گلوله به صورت هوایی موتورسیکلت‌ها را متوقف کردند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی گفت: مأموران در بازرسی از موتورسیکلت‌ها ۷۰ کیلو و ۶۰۰ گرم تریاک و ۳۹ کیلو و ۳۰۰ گرم حشیش کشف کردند.

سردار فرشید با بیان این که در این عملیات مجموعاً ۱۰۹ کیلو و ۹۰۰ گرم تریاک و حشیش کشف شده است، افزود: مأموران در این رابطه ۳ موتورسیکلت توقیف و ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

پایان مرمت مجموعه کاروانسرای سرایان خراسان جنوبی/۲

معاون میراث‌فرهنگی خراسان جنوبی از پایان مرمت و بهسازی مجموعه کاروانسرای شهر سرایان خبر داد.

علی شریعتی‌منش گفت: اعتبار هزینه شده در این مجموعه بیش از ۱۰ میلیاردپایان مرمت مجموعه کاروانسرای سرایان خراسان جنوبی ریال بوده است.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی افزود: کاروانسرای سرایان مربوط به دوره صفویه است و در بافت تاریخی این شهر قرار دارد.

به گفته وی این اثر تاریخی شامل هشتی ورودی، حیاط، یک اصطبل (شترخان) و حجره‌هایی در داخل و جداره بیرونی بنا، در چوبی و ایوان است.

وی افزود: کاروانسرا در مجموعه تاریخی شامل مسجد دوره صفوی، حمام با سنگ کتیبه به تاریخ ۹۵۱ هجری قمری، آب‌انبار با کتیبه‌ای به تاریخ ۱۰۷۸ هجری قمری و بازار قدیمی شهر قرار دارد.

شریعتی‌منش گفت: مرمت این کاروانسرا و مجموعه تاریخی پیرامون آن که از گزینه‌های ثبت جهانی کاروانسرا‌ها نیز است از سال ۸۴ آغاز شد و در سال جاری پایان یافت.

 

 

 

 

دستگیری ۵ معتاد متجاهر و خرده فروش مواد مخدر در فردوس/۴

ماموران انتظامی فردوس در قالب اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی در این شهرستان ۵ معتاد متجاهر و خرده فروش مواد مخدر را بازداشت کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی فرمانده انتظامی فردوس گفت: مأموران انتظامی فردوس در پی گزارشات مردمی دستگیری ۵ معتاد متجاهر و خرده فروش مواد مخدر در فردوسمبنی بر این که محل‌هایی در سطح این شهرستان به پاتوق معتادان تبدیل شده و نارضایتی اهالی را به وجود آورده است، شناسایی و دستگیری این افراد در دستور کار پلیس قرار گرفت.

سرهنگ فولادی افزود: مأموران پلیس با اقدامات اطلاعاتی مناطق آلوده و جرم خیز را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی محل‌های مورد نظر را مورد بازرسی قرار دادند.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس گفت: مأموران در این عملیات، ۳۵۰ گرم انواع مواد مخدر صنعتی کشف و ۵ معتاد متجاهر و خرده فروش را دستگیر و به مراجع قضائی معرفی کردند.

سرهنگ فولادی افزود: مأموران در این زمینه یک باب منزل مسکونی را که به محل فروش مواد مخدر تبدیل شده بود به دستور مقام قضائی پلمپ و یک خودرو توقیف کردند.

وی با اشاره به اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی از شهروندان خواست: در صورت مشاهده هر گونه فعالیت مشکوک به ویژه در زمینه توزیع انواع مواد مخدر، مراتب را بلافاصله به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اعلام کنند.

 

 

 

 

 

خسارت ۲۰ میلیاردتومانی کرونا به گردشگری طبس/۲

شیوع ویروس کرونا تاکنون بیش از ۲۰ میلیارد تومان به تأسیسات گردشگری این شهرستان خسارت وارده کرده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس گفتخسارت 20 میلیاردتومانی کرونا به گردشگری طبس:  شیوع کرونا در ۲ سال اخیر ضربات سنگینی را به حوزه گردشگری وارد کرد و امیدواریم با اتمام دوره همه‌گیری این بیماری و افزایش سفر‌های داخلی و خارجی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بخشی از این خسارت‌ها جبران شود.

کاظم نجاتیان  افزود: «تمامی تاسیسات اقامتی و پذیرایی با همه توان تلاش کردند که ضمن ایفای نقش در حفظ سلامت عمومی جامعه برای دوران پساکرونا برنامه‌ریزی‌های لازم را در پذیرایی از مسافران و گردشگران داشته باشند.

وی با اشاره به وجود سه هتل در شهرستان طبس افزود: وجود ۲۵ اقامتگاه بوم‌گردی، ۶ دفتر خدمات گردشگری و ۵ مجموعه اقامتی و پذیرایی و یک مرکز سرگرمی، تفریحی و گردشگری از جمله زیرساخت‌های حوزه گردشگری شهرستان طبس است.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس گفت:  ۸۴ اثر تاریخی، ۱۰ اثر طبیعی و ۲ اثر معنوی در این شهرستان به ثبت ملی رسیده که زمینه خوبی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی است.

نجاتیان افزود: با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های متعدد شهرستان طبس، وجود زیرساخت‌های ریلی و هوایی، موقعیت استراتژیک و مناسب شهرستان، وجود ۷ روستای هدف گردشگری، ۲ منطقه نمونه گردشگری، کویر‌های بکر و متعدد، وجود بارگاه منور حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) با خدمات و امکانات مناسب موجب شده در سال‌های اخیر بخش خصوصی استقبال خوبی از این حوزه داشته باشد.

او تصریح کرد: «طی ۴ سال اخیر بیش از هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع متعدد (صندوق توسعه ملی و کمک‌های فنی اعتباری) به این حوزه تزریق شده همچنین بیش از ۳۰ میلیارد ریال زیرساخت آب، برق، گاز و سایر موارد احداث شده است.»

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس گفت: «بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال به‌صورت بلاعوض برای جبران خسارت و بیش از ۵ هزار میلیون ریال تسهیلات برای جبران خسارت بانکی به سرمایه‌گذاران تاسیسات مختلف پرداخت شده است.

نجاتیان ادامه داد: «۱۰ مورد واگذاری اراضی ملی و شهری به سرمایه‌گذار برای احداث و راه‌اندازی تاسیسات اقامتی و پذیرایی گوشه‌ای از اقدامات و حمایت‌های دولت از سرمایه‌گذاران این حوزه بوده است.»

 

 

 

 

شناسایی ۱۶۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

۱۶۱ بیمار جدید کرونا در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در شبانه روز گذشته ۱۷۶ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۵۶ بیمار جدید شامل ۱۳ بستری و ۴۳ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۲۸ مورد از بیرجند، فردوس ۲ مورد، سربیشه ۴ مورد، طبس ۴ مورد، قاین ۱۳ مورد، سرایان ۲ مورد، بشرویه ۳ و نهبندان ۴مورد جدید شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از ۵۵۵ تست سریع کرونا ۱۰۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۲۰۶ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۱۵ نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۲۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۶ نفر نامساعد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۳مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی ثبت شد و فوتی‌های ناشی از این بیماری به هزار و ۱۲۴ نفر رسید.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۴۸بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۶۶ بیمار شامل ۲۹ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

 

 

 

 

 

کاهش ۵۰ درصدی تولیدات عشایر خراسان جنوبی/۳-۷

تولیدات عشایر خراسان جنوبی در سال جاری به علت خشکسالی ۵۰ درصد کاهش یافت.

مدیرکل امور عشایر استان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بدلیل شرایط کاهش 50 درصدی تولیدات عشایر خراسان جنوبیسخت اقلیمی و خشکسالی بی سابقه میزان تولیدات عشایر در زمینه گوشت قرمز، شیر و فرآورده‌های لبنی، تولید کرک، مو و پشم، گیاهان دارویی، تولیدات زراعی و باغی حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است.

عصمتی پور اعطای تسهیلات بانکی بلند مدت و ارزان قیمت را یکی از راهکار‌های کمکی اداره کل به عشایر برای عبور از شرایط موجود عنوان کرد و افزود: تاکنون بالغ بر ۵۳ میلیارد تومان تسهیلات بانکی بین عشایر استان توزیع شده که از این مبلغ ۴۶ میلیارد و ۵۹۸ میلیون تومان تسهیلات زنجیره گوشت قرمز و مبلغ ۷ میلیارد و ۱۸۷ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شده است.

مدیر کل امور عشایر استان توزیع نهاده‌های دامی را یکی دیگر از خدمات اداره کل امور عشایر در این شرایط خشکی مراتع عنوان کرد و گفت: از ابتدای امسال مقدار ۱۹ هزار و  ۷۳۰ تن نهاده دامی بین عشایر استان توزیع شده که نسبت به مدت مشابه پارسال تقریبا دو برابر شده است.

عصمتی پور در خصوص توزیع کالا‌های اساسی گفت:  توسط شرکت‌های تعاونی عشایری از ابتدای سال تاکنون مقدار ۳ هزار و ۴۱۲ تن آرد در بین عشایراستان توزیع شده است.

 

 

 

 

 

رکورد واکسیناسیون کرونا در استان شکسته شد/۲-۳

رکورد واکسیناسیون کرونا در یک روز در خراسان جنوبی شکسته شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: دیروز رکورد تزریق رکورد واکسیناسیون کرونا در استان شکسته شدواکسن در یک روز با ۱۱ هزار و ۲۶۴ مورد شکسته شد.

شریف زاده از تلقیح ۴۵۰ هزار و ۵۱۴ دز واکسن تا امروز خبر داد و گفت: از این تعداد ۲۸۸هزار و ۷۶۷ نفر نوبت اول و ۱۶۱هزار و ۷۴۷ نفر نوبت دوم واکسن را دریافت کردند.

 

 

 

 

 

 

 

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس:
مدرک‌گرایی بدون مهارت آفت کشور است/۳

خسروی با اشاره به لزوم جریان‌سازی مهارتی در جامعه، گفت: مدرک گرایی بدون مهارت آفت کشور است و باید جوانان به دنبال فراگیری دانش و مهارت باشند.

«حسین خسروی اسفزار»  در دیدار با مدیرکل فنی و حرفه ای استان، اظهار کرد: نماینده مجلس برای خدمت بهتر به مردم باید از همه حوزه های تخصصی اطلاعات اجمالی داشته باشد.

 

نماینده مردم بیرجند درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم جریان‌سازی مهارتی در جامعه، گفت: مدرک گرایی بدون مهارت آفت کشور است و باید جوانان به دنبال فراگیری دانش و مهارت باشند.

 

وی با ابراز خرسندی از آموزش مهارت های شغلی به سربازان، تصریح کرد: باید پادگان ها را با مهارت آموزی هماهنگ کنیم و در این زمینه برای جذب سربازان در طول مدت خدمت تبلیغات لازم انجام شود.

 

خسروی اسفزار در ادامه بیان کرد: باید نیازسنجی آموزش‌های مهارتی در هر استانی بر اساس طرح آمایش سرزمینی  و نیاز هر منطقه باشد.

 

نماینده مردم بیرجند درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اکنون فضای مجازی جای فضای حقیقی را گرفته است، تصریح کرد: شیوع کرونا و تحولات و شرایطی که بر زندگی انسان‌ها تحمیل کرده، فرصتی را دست داده تا شهروندان با مقوله مهارت‌های نوین و فضای مجازی بیشتر آشنا شوند و به یادگیری آنها احساس نیاز پیدا کنند و لازم است فنی و حرفه به این آموزش در این زمینه ورود کند.

 

وی خواستار استمرار و تدوام آموزش مهارت های فنی و حرفه ای در روستاها شد و گفت: مهارت آموزان را در بازاریابی نیز کمک کنید.

 

خسروی اسفزار با اشاره به لزوم برگزاری دوره های رایگان آموزشی برای افراد نیازمند شهر بیرجند، بیان کرد: برخی افراد در مرکز استان و روستاهای حاشیه بیرجند سطح زندگی پایینی دارند که نمی توانند هزینه های آموزش های آزاد را پرداخت کنند.

 

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی:
۲۵ خانه مهارت روستایی در خراسان جنوبی راه اندازی می شود
عرب گفت: طی تفاهم نامه‌ای با فنی و حرفه‌ای از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی روستایی خراسان جنوبی برای راه اندازی ۲۵ خانه مهارت استفاده می‌شود.

 «محمدعلی عرب» امروز (۲۹ شهریور) در دیدار با نماینده مردم بیرجند درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اشتغال یکی از ابعاد اقتصاد است، اظهار کرد: نگاه ما این است که بتوانیم فرهنگ مهارت آموزی را در جامعه تقویت کنیم و در این راستا تلاش شد با رسانه های مختلف ارتباط داشته باشیم تا جریان‌سازی مهارت در جامعه اتفاق بیفتد.

 

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی با بیان اینکه متاسفانه فرهنگ مهارت آموزی در جامعه کمرنگ است، افزود: باید نگاه مردم از سمت مدرک‌گرایی به سمت مهارت آموزی سوق پیدا کند.

 

وی انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان های مختلف و نیازسنجی آموزشی را از رویکردها اداره کل فنی و حرفه ای دانست و  ادامه داد: طی تفاهم نامه‌ای با فنی و حرفه‌ای از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی روستایی خراسان جنوبی برای راه اندازی ۲۵ خانه مهارت استفاده می‌شود که اوایل هفته آینده چهار خانه مهارت افتتاح خواهد شد.

 

عرب بیان کرد: امسال همزمان با هفته ملی مهارت ۶ مرکز جوار کارگاهی فنی و حرفه‌ای در شهرستان‌های بیرجند، نهبندان، فردوس و قاینات راه‌اندازی شده است.

 

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون ۸ مرکز جوارگاهی در استان وجود دارد، تصریح کرد: این مراکز با هدف توسعه منابع انسانی، بهره‌وری کارگاهی، کمک به قیمت تمام شده و کیفیت محصولات و خدمات واحدهای تولیدی به بهره‌برداری رسید.

 

وی با اشاره به مخاطبان ۱۸‌گانه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، گفت: متقاضیان مهارت‌آموزی، سربازان وظیفه، شاغلان بنگاه‌های اقتصادی، دانشجویان، ساکنان مناطق روستایی، زندانیان، دانش‌آموزان، دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، ساکنان مناطق محروم و مرزی، افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، مشمولان بیمه بیکاری، زنان خانه‌دار، آسیب‌دیدگان اجتماعی، معتادان بهبودیافته، عشایر، ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی و پناهندگان و اتباع خارجی از این مهارت‌ها برخوردار می‌شوند.

 

عرب با بیان اینکه ۴۲ درصد بیکاران جامعه فارغ التحصیل دانشگاهی هستند، عنوان کرد: خوشبختانه با دانشگاه تفاهم شده که در سال تحصیلی جدید روز های پنج شنبه به بحث مهارت آموزی اختصاص دهند.

 

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه  در مرکز تخصصی بیرجند برای اولین بار چهار کارگاه اینترنت اشیاء، هوشمند سازی، فیبر نوری و مکاترونیک افتتاح شد، افزود: کارآفرینی و مهارت های نرم باید در کنار مهارت های سخت آموزش داده شود.

 

وی از راه اندازی مرکز تخصصی کسب و کار  در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: امیدواریم متناسب با ظرفیت های منطقه ای بتوانیم ایجاد مرکز تخصصی فولاد، دپارتمان صنعت تایر و دپارتمان صنایع دستی و کشاورزی را در استان داشته باشیم.

 

عرب با بیان اینکه طی هفته آینده مرکز ثابت آموزش فنی و حرفه‌ای زندان بیرجند راه اندازی می‌شود، خاطر نشان کرد: تلاش می‌شود ‌تا زمینه برای بازگشت آنان به زندان فراهم نشود.

 

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی:
۲۵ خانه مهارت روستایی در خراسان جنوبی راه اندازی می شود
عرب گفت: طی تفاهم نامه‌ای با فنی و حرفه‌ای از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی روستایی خراسان جنوبی برای راه اندازی ۲۵ خانه مهارت استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمدعلی عرب» امروز (۲۹ شهریور) در دیدار با نماینده مردم بیرجند درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اشتغال یکی از ابعاد اقتصاد است، اظهار کرد: نگاه ما این است که بتوانیم فرهنگ مهارت آموزی را در جامعه تقویت کنیم و در این راستا تلاش شد با رسانه های مختلف ارتباط داشته باشیم تا جریان‌سازی مهارت در جامعه اتفاق بیفتد.

 

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی با بیان اینکه متاسفانه فرهنگ مهارت آموزی در جامعه کمرنگ است، افزود: باید نگاه مردم از سمت مدرک‌گرایی به سمت مهارت آموزی سوق پیدا کند.

 

وی انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان های مختلف و نیازسنجی آموزشی را از رویکردها اداره کل فنی و حرفه ای دانست و  ادامه داد: طی تفاهم نامه‌ای با فنی و حرفه‌ای از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی روستایی خراسان جنوبی برای راه اندازی ۲۵ خانه مهارت استفاده می‌شود که اوایل هفته آینده چهار خانه مهارت افتتاح خواهد شد.

 

عرب بیان کرد: امسال همزمان با هفته ملی مهارت ۶ مرکز جوار کارگاهی فنی و حرفه‌ای در شهرستان‌های بیرجند، نهبندان، فردوس و قاینات راه‌اندازی شده است.

 

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون ۸ مرکز جوارگاهی در استان وجود دارد، تصریح کرد: این مراکز با هدف توسعه منابع انسانی، بهره‌وری کارگاهی، کمک به قیمت تمام شده و کیفیت محصولات و خدمات واحدهای تولیدی به بهره‌برداری رسید.

 

وی با اشاره به مخاطبان ۱۸‌گانه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، گفت: متقاضیان مهارت‌آموزی، سربازان وظیفه، شاغلان بنگاه‌های اقتصادی، دانشجویان، ساکنان مناطق روستایی، زندانیان، دانش‌آموزان، دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، ساکنان مناطق محروم و مرزی، افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، مشمولان بیمه بیکاری، زنان خانه‌دار، آسیب‌دیدگان اجتماعی، معتادان بهبودیافته، عشایر، ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی و پناهندگان و اتباع خارجی از این مهارت‌ها برخوردار می‌شوند.

 

عرب با بیان اینکه ۴۲ درصد بیکاران جامعه فارغ التحصیل دانشگاهی هستند، عنوان کرد: خوشبختانه با دانشگاه تفاهم شده که در سال تحصیلی جدید روز های پنج شنبه به بحث مهارت آموزی اختصاص دهند.

 

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه  در مرکز تخصصی بیرجند برای اولین بار چهار کارگاه اینترنت اشیاء، هوشمند سازی، فیبر نوری و مکاترونیک افتتاح شد، افزود: کارآفرینی و مهارت های نرم باید در کنار مهارت های سخت آموزش داده شود.

 

وی از راه اندازی مرکز تخصصی کسب و کار  در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: امیدواریم متناسب با ظرفیت های منطقه ای بتوانیم ایجاد مرکز تخصصی فولاد، دپارتمان صنعت تایر و دپارتمان صنایع دستی و کشاورزی را در استان داشته باشیم.

 

عرب با بیان اینکه طی هفته آینده مرکز ثابت آموزش فنی و حرفه‌ای زندان بیرجند راه اندازی می‌شود، خاطر نشان کرد: تلاش می‌شود ‌تا زمینه برای بازگشت آنان به زندان فراهم نشود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*