آخرین خبر :

گزارش / یقه شفافیت در دست یقه‌سفیدها؛ نصف کسری بودجه کشور در چنگال ۵۰۰ رانت‌خوار/ کار سوت‌زنیِ مجلس به کجا کشید؟

 

 

 

 

 

یقه شفافیت در دست یقه‌سفیدها؛ نصف کسری بودجه کشور در چنگال ۵۰۰ رانت‌خوار/ کار سوت‌زنیِ مجلس به کجا کشید؟

فساد دارای پیامد‌هایی از قبیل اتلاف منابع ملی، تضعیف انگیزه‌ها، هزینه معاملات، فقر و بهداشت ضعیف است.

 

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فساد یکی از مهم‌ترین موانع نیل به پیشرفت و توسعه در جوامع و کشور‌های مختلف است؛ بنابراین آشنایی با پدیده فساد، انواع و شاخص‌های سنجش آن و همچنین پیامد‌های منفی فساد از جنبه‌های مختلف سیاسی، اداری و اجتماعی و اقتصادی می‌تواند در بررسی راهکار‌های مبارزه با آن راهگشا باشد.

فساد دارای پیامد‌هایی از قبیل اتلاف منابع ملی، تضعیف انگیزه‌ها، هزینه معاملات، فقر، بهداشت ضعیف، امید به زندگی پایین و توزیع نابرابر درآمد و ثروت است.

با سقوط رژیم طاغوت در ایران، جمهوری اسلامی وارث نظام اداری ناکارآمدی شد که بخش قابل‌توجهی از آن متاثر از نظـام چنـد صـد سـاله سلطنتی و بخش دیگر هم به شرایط سال‌های بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی باز می‌گردد. در این سال‌ها ناکارآمدی دستگاه‌های نظارتی، فقدان نظام کنتـرل و ارزیابی عملکردها، ابهام در قوانین و مقررات، ناکارآمدی و ساختار فرسوده اداری، دخالـت بـیش از حـد و ایجاد انحصار همراه با سوءتدبیر‌ها از سوی دولت در اقتصاد موجب تشدید فساد به‌ویژه در سال‌های بعد از دهه ۷۰ در کشور شد. البته اقدامات و طرح‌های زیادی هم برای جلوگیری از بروز فساد در کشور انجام شد، اما اجرایی نشدن برخی از طرح‌ها و قوانین ضد فساد هم باعث شده تا کشور در بخش مبارزه با فساد در جایگاه مناسبی قرار نداشته باشد.

 

قانون اعاده اموال نامشروع مسئولان

بهمن ماه سال ۹۸ بود که مجلس شورای اسلامی به منظور اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی، طرح «اعاده اموال نامشروع» را تصویب و آن را تبدیل به قانون کرد. این قانون که با هدف مقابله و مبارزه با فساد تصویب شده، به دنبال آن است که اموال نامشروع مسئولان را که به واسطه سوءاستفاده از جایگاه شغلی و مدیریتی آن‌ها کسب شده را شناسایی و به بیت‌المال یا صاحبان حق بازگرداند. به گفته بسیاری از کارشناسان، اجرایی شدن این قانون می‌تواند اعتماد عمومی مردم به مسئولان را افزایش داده و سلامت اداری را ارتقا دهد.

در همین رابطه ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: یکی از مهم‌ترین قوانینی که در سال ۹۸ تصویب شد قانون اعاده اموال نامشروع مسئولان بود. ما در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم، یعنی حدود ۵۰ درصد بودجه کشور، به نظر من اگر ما قانون اعاده اموال نامشروع مسئولان را اجرایی کنیم بسیاری از مشکلات کسری بودجه حل خواهد شد. ما می‌توانیم بالغ بر سیصد هزار میلیارد تومان اموال نامشروع را به بیت المال بازگردانیم.

نماینده مردم نجف آباد در ادامه گفت که این مبلغ در حال حاضر در دست ۵۰۰ نفر است که البته برخی از آن‌ها هم فوت کرده‌اند که این اموال نامشروع باید از وارثانشان بازپس گرفته شود. ما با اجرای این قانون علاوه بر جبران کسری بودجه می‌توانیم اعتماد را به مردم بازگردانیم که موضوعی بسیار مهم است.

اما برای اجرایی شدن بهتر این قانون، رئیس قوه قضائیه با ابلاغ دستورالعملی، دادستانی کل کشور را موظف کرد با همکاری دستگاه‌های نظارتی، امنیتی و سمن‌ها هرگونه مستنداتی که حاکی از سوءاستفاده احتمالی مسئولان از موقعیت شغلی یا جایگاه مدیریتی و کسب اموال نامشروع شده پیگیری کرده و اموال را به بیت‌المال بازگردانند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی برای اجرای همه جانبه و سریع‌تر این قانون و تقویت و تسریع مبارزه با فساد به خصوص فساد در بین مدیران و مسئولان، دستورالعملی را ابلاغ کرد که مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائهه و دادستانی کل کشور را موظف می‌کند ظرف مدت یک ماه با کمک سامانه رسیدگی به دارایی و اموال مسئولان، مقدمات اجرای این قانون را فراهم و شناسایی اموال را آغاز کنند.

بر اساس این دستورالعمل، قرار بر این شد که  سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات، دستگاه‌های امنیتی، پلیس و سازمان‌های مردم نهاد به دادستانی کل کشور در شناسایی اموال نامشروع کمک کنند. دادستانی هم موظف است با اولویت رسیدگی به ثروت‌های کلان نامشروع و بدون ملاحظه مقام و مسئولیت فرد خاطی به تخلفات رسیدگی کند.

بر اساس این آیین‌نامه هر یک از مسئولان نظام اعم از روسای سه قوه، نمایندگان مجلس، وزرای دولت و به طور کلی تمام مسئولان امر باید اموالی را که در دوران تصدی خود به دست آورده‌اند، در این سامانه ثبت کنند. هدف سامانه ثبت دارایی‌ها این است که مسئولین در طی دوران خدمت، اگر به ناحق مالی افزایش داشته باشد مورد پیگیری قرار گیرد.

بنابر آخرین اخبار تا کنون نزدیک به ۵ هزار نفر از مسئولان در این سامانه ثبت نام کرده‌اند که البته بیش از نیمی از آن‌ها از خود قوه قضائیه هستند. در صورت اثبات نامشروع بودن اموال فرد خاطی، دادگاه‌ها موظف هستند حکم به استرداد همه اموال مذکور و عواید ناشی از آن حسب مورد به عنوان جریمه یا خسارت به بیت‌المال یا صاحب حق را صادر کنند. اما اینکه این سامانه تا چه میزانی توانسته است در روند اجرای قانون اعاده اموال نامشروع مسولان موثر باشد سوالیست که مسولان دستگاه قضا به دلیل تغییر و تحول‌های انجام گرفته در سطوح مدیریتی  این سازمان، فعلا از پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان امتناع کردند.

 

کار سوت زنی به کجا کشید؟

سوت‌زنی یکی از قوی‌ترین ساز و کار‌هایی است که بسیاری از کشور‌های پیشرو در حوزه مبارزه با فساد به آن رسیده‌اند و در سرتاسر دنیا نمونه‌های جالب‌توجهی برای آن ثبت شده است. سوت‌زن‌ها، افراد یا مؤسساتی که داوطلبانه فساد را بر ملا می‌کنند هستند. در تمام کشور‌های توسعه یافته و حتی بسیاری از کشور‌های در حال توسعه برای حمایت همه‌جانبه از سوت‌زن‌ها قوانینی وجود دارد.

نام بسیاری از آن‌ها به خواست خودشان برای همیشه طبقه‌بندی شده باقی می‌ماند و ضمانت دولتی وجود دارد که سازمان یا شرکت محل کار حق ندارد وی را اخراج یا تبعیضی علیه اعمال کند. دولت ژاپن در قانون حمایت از سوت‌زن‌ها تصریح کرده است هیچ‌گونه رفتاری که وی را از حق یا منافعی محروم سازد نباید بر وی روا داشته شود.

در هند که در سال ۲۰۱۴ قانون مشخصی در این‌باره وضع شد، بر درونی کردن منطق حمایت از سوت‌زن‌ها حتی در داخل شرکت‌های بزرگ و سازمان‌ها نیز تأکید شده است. در کشور‌هایی مانند آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن، قوانین اکیدا متضمن حراست از سوت‌زن‌ها در مقابل هرگونه محرومیت مالی و اجرایی اداری هستند. جالب آنکه طبق قوانین آفریقای جنوبی، سوت‌زن نباید از «هیچ شغل، حرفه، مقام یا سمتی» محروم شود.

در نظام سیاسی چین نیز تأکید شده است که باید از حقوق سوت‌زن‌ها و کانال‌های برملا‌کننده فساد صیانت شود، زیرا به زعم دولت چین، «این امر به شور مردم برای مشارکت در امور سیاسی» و «توسعه نظام اجرایی باز» و در کل شفافیت دولت کمک می‌کند.

 

برای درونی کردن فرهنگ سوت‌زنی در بسیاری از کشور‌ها متولیان دولتی و بنیاد‌های مدنی به اعطای جوایز نقدی چشم‌گیر هم روی آوردند تا ثابت کنند نه تنها سوت‌زنی امری پسندیده است، بلکه شهروندانی که داوطلبانه مخاطرات آن را می‌پذیرند تا شفافیت را برای جامعه به ارمغان آورند، در خور ستایش و افتخار ملی هستند.

در سال ۲۰۱۰ باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا قانونی را امضا کرد که سوت‌زن‌ها، حتی اگر از ملیت غیرآمریکایی باشند، با گزارش فساد مالی ، در داخل آمریکا یا خارج از آمریکا، توسط یک شهروند آمریکایی یا یک مقام غیر آمریکایی در ارتباط با شرکت‌ها و مؤسسات آمریکایی، می‌توانند طلب جایزه نقدی کنند. بنیاد‌های مدنی بسیاری نیز وظیفه حمایت و تشویق سوت‌زن‌ها را به عهده گرفته‌اند. مؤسسه کتز، مارشال و بنکز در تکریم سوت‌زن‌ها حداقل ۲۰ مورد اهدای جایزه نقدی را در سال‌های اخیر گزارش کرده است که از ۲ میلیون دلار تا ۶۱ میلیون دلار را در بر می‌گیرد.

در کشور ما نیز دوسالی هست که مجلس شواری اسلامی کلیات طرح سوت زنی را تصویب کرده، اما  هنوز اجرایی نشده است. به جرأت می‌توان گفت در صورتی که چشم‌انداز نهایی شفافیت و مبارزه با فساد  برای شهروندان تا حد مطلوبی محقق نشود، بسیاری از روزنه‌های فساد و ویژه خواری و حتی ناکارآمدی‌های دستگاه‌های حاکمیتی بسته نخواهد شد.

 

 

 

 

 

اکبر خرمدین از قصاص نجات یافت 

اکبر خرمدین از قصاص نجات یافت اما زندان ۱۰ ساله در انتظار اوست و همسرش نیز بخاطر معاونت در قتل، به زندانی کمتر از پدر بابک خرمدین محکوم می‌شود.

 «ما از قصاص دایی‌ام گذشتیم، اما درخواست کردیم که به حبس محکوم شود و هرگز روی آزادی را نبیند.» این‌ها را خواهر فرامرز (داماد خانواده خرمدین) می‌گوید. او به همراه دو برادرش مدتی پیش به دادسرای جنایی تهران رفتند و اعلام کردند که از قصاص دایی‌شان می‌گذرند.

پرونده جنجالی خرمدین‌ها که شاید یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های جنایی سال‌های اخیر به‌شمار می‌رود، حالا و با گذشت خانواده داماد او از قصاص، وارد مرحله‌ای تازه شده است. این پرونده از ۲۶ اردیبهشت امسال و با پیداشدن تکه‌های بدن یک مرد در سطل زباله‌ای در فاز ۳ شهرک اکباتان به جریان افتاد. تنها چند ساعت پس از پیداشدن این جسد مثله‌شده، معلوم شد که مقتول کارگردان ۴۷ ساله سینما به نام بابک خرمدین است و عاملان این جنایت پدر و مادر او هستند که خیلی زود توسط پلیس دستگیر شدند.

آن‌ها علاوه بر قتل بابک، به ارتکاب دو قتل دیگر نیز اعتراف کردند؛ آرزو (دختر خانواده) و فرامرز (شوهر سابق آرزو). اکبر خرمدین (پدر بابک) در تحقیقات گفت که فرامرز را در سال ۹۰ و آرزو را در سال ۹۷ به قتل رسانده و پس از مثله‌کردن اجساد، آن‌ها را در نقاط مختلف تهران رها کرده و در همه این قتل‌ها همسرش همدستش بود، اما نقشی در ارتکاب قتل‌ها نداشت.

در چنین شرایطی رسیدگی به پرونده در دادسرای جنایی ادامه داشت و هنوز کیفرخواست صادر نشده بود که مدتی پیش خانواده فرامرز (داماد خرمدین‌ها) به دادسرای جنایی تهران رفتند و از قصاص گذشتند.

 

 

 

خواص بی نظیر روغن ماهی/ چقدر بدنمان به امگا ۳ نیاز دارد؟

یکی از رایج‌ترین مکمل‌های غذایی که فواید فراوانی برای سلامتی دارد، مکمل روغن ماهی است.

 

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، روغن ماهی، یکی از پر خاصیت‌ترین موادی است که می‌تواند فواید فراوانی را برای بدن شما به ارمغان آورد. این ماده غذایی سرشار از اسید‌های چرب امگا۳ است که برای سلامتی بسیار مهم است. در صورتی که خیلی اهل مصرف ماهی چرب نیستید، مصرف مکمل روغن ماهی می‌تواند به بدن شما در دریافت اسید‌های چرب امگا۳ کمک کند.

روغن ماهی چیست؟

روغن ماهی در واقعی چربی و یا روغنی است که از بافت‌های بدن ماهی گرفته می‌شود. این چربی و یا روغن معمولا از ماهی‌های چربی مانند شاه ماهی، ماهی تن و ماهی خال خالی گرفته می‌شود. با این حال گاهی اوقات روغن ماهی از جگر ماهی‌های دیگر به مانند آنچه که در «روغن جگر ماهی» مرسوم است، تولید می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که باید هفته‌ای ۱ تا ۲ وعده ماهی را در رژیم غذایی خود قرار دهید. این بدان دلیل است که اسید‌های چرب امگا ۳ موجود در ماهی سبب مزایای بسیاری برای سلامتی، از جمله محافظت در برابر تعدادی از بیماری‌ها می‌شود.

با این حال، اگر شما ۱ الی ۲ وعده ماهی در هفته نمی‌خورید، مکمل روغن ماهی می‌تواند به شما در دریافت امگا ۳ به میزان کافی کمک کند. حدود ۳۰ درصد روغن ماهی از امگا ۳ تشکیل شده است؛ حال آنکه ۷۰ درصد باقی مانده از سایر چربی‌ها تشکیل می‌شود. علاوه بر این، روغن ماهی معمولاً حاوی مقداری ویتامین A و D است.

توجه به این نکته ضروری است که انواع امگا ۳ موجود در روغن ماهی فواید بیشتری نسبت به امگا ۳ موجود در برخی منابع گیاهی دارند.

در اینجا قصد داریم تا به ۱۳ خاصیت روغن ماهی اشاره کنیم:

۱- سلامت قلب

بیماری‌های قلبی از مهمترین علل مرگ و میر در جهان محسوب می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که مقدار زیادی ماهی مصرف می‌کنند، میزان ابتلایشان به بیماری‌های قلبی کمتر است.

همچنین عوامل خطرزای متعدد برای بیماری‌های قلبی با مصرف ماهی و یا روغن ماهی کاهش می‌یابد. روغن ماهی می‌تواند همچنین سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش دهد و سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد.

روغن ماهی همچنین می‌تواند تری گلیسرید‌ها را به میزان ۱۵ تا ۳۰ درصد کاهش دهد. روغن ماهی در فشار خون نیز مؤثر است و میزان اندک آن می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

۲- کمک به درمان اختلالات ذهنی

مغز شما تقریباً ۶۰ درصد چربی دارد و بیشتر این چربی از اسید‌های چرب امگا ۳ است؛ بنابراین، امگا ۳ برای عملکرد طبیعی مغز ضروری است.

در حقیقت برخی مطالعات نشان می‌دهد افرادی که دارای اختلالات ذهنی هستند، دارای سطح پاین تری از امگا ۳ در خون هستند. علاوه بر این، مصرف روغن ماهی در دوز‌های بالا ممکن است برخی از علائم اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی را کاهش دهد.

روغن ماهی

۳- کاهش وزن

چاقی به عنوان داشتن شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر از عدد ۳۰ تعریف شده است. در سطح جهانی نیز، حدود ۳۹ درصد از بزرگسالان دارای اضافه وزن هستند؛ حال آنکه تنها ۱۳ درصد چاق هستند. این ارقام در کشور‌های پردرآمدی مانند آمریکا حتی بالاتر هم هست.

چاقی می‌تواند خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها، از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. مکمل‌های روغن ماهی می‌تواند در بهبود ترکیب بدن و عوامل خطرزای بیماری قلبی در افراد چاق مؤثر باشد.

۴- سلامت چشم

مانند مغز شما، چشمان شما نیز به چربی‌های امگا ۳ متکی هستند. شواهد نشان می‌دهد افرادی که به اندازه کافی امگا ۳ دریافت نمی‌کنند، بیشتر در معرض بیماری‌های چشمی هستند. همچنین یک پژوهش که البته در مقیاس کوچک به انجام رسید، نشان داد مصرف دوز بالای روغن ماهی به مدت ۱۹ هفته باعث بهبود بینایی در تمام بیماران مبتلا به «تباهی لکه زرد» (AMD) شد.

۵- کاهش التهاب

باید گفت «التهاب» در واقع، روش سیستم ایمنی بدن شما برای مبارزه با عفونت و درمان جراحات است. از آنجا که روغن ماهی دارای خواص ضد التهابی است، ممکن است به درمان بیماری‌های مرتبط با التهاب مزمن کمک کند.

۶- سلامت پوست

پوست شما بزرگترین اندام بدن شماست و حاوی مقدار زیادی اسید‌های چرب امگا ۳ است. سلامت پوست می‌تواند در طول زندگی شما کاهش یابد؛ به ویژه در سنین بالا یا پس از قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب این امر ممکن است اتفاق بیفتد.

با این حال، تعدادی از اختلالات پوستی به مانند پسوریازیس (داءالصدف) و درماتیت وجود دارد که ممکن است مکمل‌های روغن ماهی برای آن‌ها مفید باشد.

۷- تأثیر بر مادران باردار

از آنجایی که امگا ۳ برای رشد ضروری است، مهم است که مادران در دوران بارداری و در دوران شیردهی امگا ۳ کافی دریافت کنند. همچنین مکمل روغن ماهی در مادران باردار و شیرده ممکن است هماهنگی چشم و دست را در نوزادان بهبود بخشد.

فواید سرشار مصرف روغن ماهی

۸- کاهش چربی کبد

بیشتر چربی‌های بدن شما ازسوی کبد پردازش می‌شوند و برای همین هم کبد می‌تواند در افزایش وزن نقش داشته باشد؛ از همین رو مکمل‌های روغن ماهی می‌توانند عملکرد و التهاب کبد را بهبود بخشند.

۹- بهبود علائم افسردگی

افسردگی از مواردی است که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ به دومین عامل بزرگ بیماری بدل شود. با این حال بر اساس برخی پژوهش‌ها به نظر می‌رسد افراد دارای افسردگی شدید، دارای میزان امگا ۳ کمتری در خونشان هستند.

مطالعات نشان می‌دهد که روغن ماهی و مکمل‌های امگا ۳ ممکن است بتواند علائم افسردگی را بهبود بخشد.

۱۰- بهبود بیش فعالی در کودکان

با توجه به اینکه امگا ۳ بخش قابل توجهی از مغز را تشکیل می‌دهد، دریافت مقدار کافی از آن‌ها ممکن است برای جلوگیری از اختلالات رفتاری در اوایل زندگی مهم باشد. مکمل‌های روغن ماهی می‌توانند در بهبود بیش فعالی، تکانشگری و پرخشاگری کودکان مؤثر باشد.

۱۱- جلوگیری از زوال عقل

با افزایش سن، عملکرد مغز شما کند می‌شود و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر افزایش می‌یابد. افرادی که ماهی بیشتری می‌خورند، غالبا با بالارفتن سن شان، روند کندتری را در زوال عقل تجربه می‌کنند.

اگرچه مطالعات در خصوص مکمل‌های روغن ماهی در افراد مسن شواهد واضحی را در زمینه کاهش روند زوال عقل ارائه نداده است؛ اما برخی مطالعات که در حجم کوجک به انجام رسیده، نشان می‌دهد روغن ماهی ممکن است حافظه را در افراد مسن بهبود بخشد.

۱۲- بهبود علائم آسم و خطر آلرژی

آسم که می‌تواند سبب متورم شدن ریه‌ها و تنگی نفش شود، بیماری رایجی در میان نوزادان به حساب می‌آید. شماری از پژوهش‌ها نشان می‌دهد روغن ماهی می‌تواند علائم آسم را خصوصا در سنین اولیه زندگی بهبود بخشد. علاوه بر این، مصرف مکمل روغن ماهی در مادران باردار ممکن است خطر ابتلا به آلرژی را در نوزادان کاهش دهد.

۱۳ – بهبود سلامت استخوان

در دوران سالمندی، استخوان‌ها می‌توانند مواد معدنی ضروری خود را از دست بدهند و احتمال شکستگی آن‌ها بیشتر می‌شود. این می‌تواند منجر به شرایطی مانند پوکی استخوان و آرتروز شود.

کلسیم و ویتامین D برای سلامت استخوان بسیار مهم هستند؛ اما برخی مطالعات نشان می‌دهند که اسید‌های چرب امگا ۳ نیز می‌توانند در این خصوص مفید باشند. افرادی که میزان امگا ۳ بیشتری دریافت می‌کنند و خون بیشتری دارند، ممکن است از تراکم معدنی استخوان (BMD) بهتری برخوردار باشند.

 

 

 

 

 

 

کلاب هاوس؛ مقر مروجین فحشا و فساد/ از تشویق به ازدواج سفید تا تجارت با چاشنی قمار و مخدر

در این گزارش به مشکلات و آسیب هایی که به واسطه حضور جوانان و نوجوانان در کلاب هاوس رخ می دهد اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، با گسترش اینترنت، شبکه‌های اجتماعی مختلفی طراحی و به بازار معرفی شدند و هرچندوقت یکبار نام یکی از آن‌ها روی زبان‌ها افتاد و سیل کاربران به سمتشان راهی شد. فیسبوک، جی میل، اینستاگرام، توئیتر، واتساپ و حالا هم کلاب هاوس. هر شبکه اجتماعی قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی مختص به خودش را دارد و کاربران هم برای استفاده از آن در این پلتفرم‌ها عضو می‌شوند و سازندگان نیز برای جذب مخاطب هر از گاهی به روز رسانی‌هایی را برای برنامه‌هایشان معرفی می‌کنند تا مخاطب بیشتری را به سمت خودشان بکشند.

معرفی کلاب هاوس به جامعه

اینبار، اما بحث نه درباره همه شبکه‌های اجتماعی که فقط درباره کلاب هاوس است. این شبکه اجتماعی که فقط بر صدا مبتنی است و عکس، ویدئو و نوشته در آن جایی ندارد توانست پس از مدت کوتاهی از معرفی به محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در کل دنیا و ایران تبدیل شود. این شبکه اجتماعی جدید در آوریل سال ۲۰۲۰ راه اندازی شد و این معرفی همزمان شد با شیوع کرونا در سراسر جهان و آغاز قرنطینه‌های کرونایی. حضور مردم در منازل و دورکاری و کمتر شدن روابط اجتماعی کاربران را به روم‌های کلاب هاوس کشاند تا کنار هم درباره یک موضوع خاص صحبت کنند.

 

این شبکه اجتماعی ابتدا فقط در سیستم عامل ios و با دعوتنامه در اختیار کاربران قرار گرفت و از دسامبر سال ۲۰۲۰ توانست ۶۰۰ هزار کاربر را به خود جذب کند. مدتی بعد، اما این برنامه به اندروید هم آمد، اما هنوز برای حضور در آن کاربران به دعوتنامه احتیاج داشتند و مدتی است که لزوم داشتن دعوتنامه هم حذف شده و این شبکه اجتماعی در اختیار همه کاربران قرار دارد.

کلاب هاوس در روز‌های پیش از انتخابات ایران، روز به روز بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفت. حضور چهره‌های سیاسی در این برنامه و صحبت پیرامون مسائل مختلف برای مردم و کاربران جالب بود و بیش از پیش کلاب هاوس را بین جامعه ایرانی که عاشق گفتگو است، محبوب کرد.

روم‌هایی که نهاد خانواده را هدف قرار داده اند

کرونا آمد و همه چیز را مجازی و آنلاین کرد. دانشگاه، مدرسه، کار، خرید و حتی ارتباطات. در این بین استفاده کودکان و نوجوانان از تلفن‌های همراه هوشمند برای شرکت در کلاس درس بیشتر از سال‌های قبل شد و این قشر از جامعه بیشتر گوشی به دست شدند و حضورشان در شبکه‌های اجتماعی نیز پررنگ‌تر شد. اکنون ما شاهد حضور کودکان و نوجوانان بسیاری در اغلب شبکه‌های مجازی هستیم. پلتفرم‌هایی که مخاطبان هدف خودشان را می‌شناسند، با رنگ و لعاب‌ها و ویژگی‌هایی که دارند مخاطب را به خود جلب می‌کنند و او را فریب می‌دهند و بدون اینکه مخاطب متوجه باشد که چه دام بزرگی برای او پهن شده، غرق در این فضا‌ها می‌شود.

 

فضا‌هایی که همه چیز را می‌شود در آن‌ها دید. صفحات نامناسب، تبلیغات عجیب، تشویق به رابطه‌های پنهانی، ریختن قبح استفاده از مواد مخدر، تشویق به قمار و… در این بین کلاب هاوس هم از این قاعده مستثنی نبوده و اکنون شاهد ایجاد اتاق‌هایی با حضور کودکان و نوجوانانی هستیم که دور از چشم خانواده درباره مسائلی صحبت می‌کنند که در جامعه پسندیده نیست و حتی مناسب سن آنان هم نیست.

 

روم‌هایی که با نام‌های جالب و موضوعاتی که در بطن جامعه پذیرفته نیستند تشکیل می‌شوند و قبح شکنی می‌کنند. اتاق‌هایی که اغلب کاربران حاضر در آن جوانان و نوجوانانی هستند که درباره مسائل نامناسب و غیراخلاقی صحبت می‌کنند. وقتی وارد این اتاق‌ها می‌شوی، بیشتر مدیر‌ان از خارج کشور هستند و سعی دارند جامعه ایرانی را نیز شبیه به چیزی کنند که در خارج از ایران و در جامعه غربی هم پذیرفته نیست، اما باید در ایران به مردم القا شود.

 

این اتاق‌ها مخاطب را به روابط خارج از عرف جامعه، ازدواج سفید، زیر پا گذاشتن اصل ازدواج و دین و زندگی بیرون از چارچوب خانواده فرا می‌خوانند. در اغلب این روم‌ها نظام خانواده و جایگاه آن زیر سوال می‌رود، ازدواج سفید به شدت تبلیغ می‌شود و در برخی از این اتاق‌ها نیز اصل دین، وجود خداوند و این قبیل مسائل به چالش کشیده شده و مخاطب جوان و نوجوان که در سن سوال، کشف و شهود است را به شک انداخته و باعث می‌شوند که این قشر حتی در مسائل اعتقادی نیز دچار تشکیک شوند.

 

فعالیت و حضور قشر نوجوان و جوان در چنین فضا‌هایی که بدون نظارت پیش می‌روند باعث شده تا مشکلاتی نیز برای آن‌ها به وجود بیاید. دور شدن فرزندان از خانواده، پرخاشگری، افسردگی، مقایسه زندگی خود با دیگر همسالان در شرایط بهتر، روی آوردن به مواد مخدر و حتی جدا شدن از خانواده.

نقش خانواده و دولت در کنترل فضای مجازی

در اینجا نقش خانواده پررنگ‌تر می‌شود و این والدین هستند که باید با نظارت درست و دقیق روی فعالیت فرزندانشان در شبکه‌های اجتماعی اجازه ندهند تا آن‌ها درگیر این اتاق‌ها و اتفاقاتی ناگوار شوند. در کنار نقش خانواده، دولت‌ها هم نقش موثر و فعالی دارند و باید جلوی رشد قارچ گونه این قبیل فضا‌ها را بگیرند. فضا‌هایی که در برخی از موارد زمینه را برای نابودی نسل آینده ساز کشور فراهم می‌کند و آن‌ها را از مسیر درست زندگی به راه‌هایی می‌کشاند که جز نابودی و خراب شدن زندگی و آینده هیچ عایدی برای هیچکس ندارد.

بخش عظیمی از جامعه ایران را امروزه نوجوانان و جوانانی تشکیل داده اند که حضور و فعالیتشان در شبکه‌های اجتماعی بسیار زیاد است و دولت باید برنامه‌ای مدون و جامع برای حضور و فعالیت این شبکه‌های اجتماعی در کشور داشته باشد تا بتوان نسل آینده ساز کشور را در راه‌های متعالی و درست قرار داد و جلوی اشاعه فرهنگ غربی در جامعه ایرانی-اسلامی را گرفت.

گزارش از مائده زمان فشمی

 

 

 

 

مشکلات “تامین خواسته” برای وصول مهریه/مردانی که اموالشان را انتقال می دهند

خبر حذف «فرآیند دادرسی مهریه» و پیش بینی حداکثر «۱۴ سکه» برای آن، همان پارچ آب یخی بود که پس از انتشارش بر سر فعالین حوزه حقوق زنان ریخته شد. گرچه پس از انتشار این خبر یک عضو فراکسیون زنان مجلس اعلام کرد که طرح یاد شده از دستور کار مجلس خارج شده است اما همچنان چرایی توجه مجلس به مشکلات مردان در پرداخت مهریه و روی آوردن به ملاحظاتی به ظاهر مردانه نظیر کاهش ضمانت اجرای مهریه مورد سوال است.

به گزارش ایسنا، چندی پیش ابوالفضل ابوترابی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها گفته بود که اصلاح قانون مهریه برای کاهش بخش زیادی از پرونده‌های قضایی، کاهش دادرسی و ساماندهی آن در امر ازدواج مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و بر این اساس فرآیند دادرسی در قانون جدید پرونده‌های مهریه، حذف و حداکثر ۱۴ سکه برای مهریه می‌توان پیش بینی کرد تا از روند افزایشی آن جلوگیری شود و در صورتی‌که زوجه خواهان دریافت مهر خود باشد با مراجعه به واحد اجرای احکام نسبت به تقاضای خود اقدام کرده و دیگر نیازی به بررسی پرونده در دادگاه نیست.

چند روز پس از انتشار این خبر، فاطمه رحمانی عضو فراکسیون زنان مجلس در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت«طرحی که در خصوص اصلاح قانون مهریه و تعیین حداکثر سکه، در فضای مجازی مطرح شده است، در فرایند بررسی کارشناسی از دستور کار مجلس خارج شده. با برگزاری جلسات کارشناسی بر روی قانون مهریه، پیگیر حفظ “موازنه حقوق” خانواده هستیم. در این بررسی ها تعیین حدود مهریه جایی ندارد. اصلاح نگرش جامعه در مورد مهریه راهگشاست».

در این میان اما این توجه صرف مجلس شورای اسلامی به مشکلات مردان در پرداخت مهریه و در مقابل نادیده گرفتن مشکلات زنان در وصول مهریه به عنوان تنها ابزار کارایی که از آن برای رسیدن به حقوق مغفول مانده خود پس از ازدواج نظیر حق خروج از کشور، حق اشتغال، حق تحصیل، حق طلاق و…  استفاده می کنند؛ تازگی نداشته و از حدود یک سال پیش که مجلس یازدهم در صدد ساماندهی به مشکلات مهریه برآمد؛ این کم مهری به مشکلات زنان در سکه دو روی طلاق را شاهد بودیم. اگرچه شرایط اقتصادی و نوسان قیمت سکه ایجاب می کند که مسئولان چاره ای برای مشکلات پرداخت مهریه بیاندیشند اما گرفتن تنها ابزار زنان و پر نکردن جای خالی آن با اصلاحیه های قانونی، تنها مسیر یک طرفه ای خواهد بود که به کام مردان شیرین است.

حسن نوروزی، نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز با بیان اینکه معتقدیم جای بدهکار زندان نیست بلکه زندان جای بزهکار و جنایتکار است و با اشاره به موضوع تعیین حکم حبس برای موضوع مهریه، گفته بود: شخصی که ندارد باید کاسبی کند تا هم خودش را سیر کند و هم دِین طلبکار را پرداخت کند، ما در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هم در حال بررسی دقیق این موضوع هستیم و طرحی را در این خصوص تهیه کردیم و در حال تبیین موارد هستیم. معتقدیم اصل بر اعسار است، یعنی بدهکار تمکن مالی ندارد مگر اینکه طلبکار خلاف آن را ثابت کند، اما اگر ثابت شود که بدهکار تمکن مالی دارد و مال خود را به نام دیگری کرده تا دِین را پرداخت نکند با او برخورد می شود.

همچنین موسی غضنفرآبادی، رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس موضوع مهریه را از اولویت های کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دانسته و با بیان اینکه صاحب نظران معتقدند مجازاتی مانند حبس که برای مجرمین در نظر گرفته می شود نباید شامل حال بدهکاران مهریه شود، گفته بود: به هر حال افزایش نرخ سکه توان پرداخت مهریه به صورت سکه را از خیلی افراد سلب کرده است، بر همین اساس باید راهکاری برای رفع این مشکل در نظر داشته باشیم، ما نیز در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با توجه به شرایطی که قوانین و شرع در این حوزه در نظر دارد در حال پیگیری کار کارشناسی هستیم تا بتوانیم مصوبه ای را ارائه کنیم که خسارات ها را در این حوزه به حداقل برساند.

تمام صحبت های یاد شده در راستای حذف زندانی شدن بدهکاران مهریه بود و سرانجام نیز در دی ماه ۹۹ طرح «نحوه اجرای محکومیتهای مالی مهریه» در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز با اشاره به بررسی طرح مربوط به مهریه در این کمیسیون گفته بود این قانون و مواد آن در صورت تصویب عطف به ماسبق می شود و شامل حال زندانیان کنونی مهریه نیز خواهد شد.

در همان روزها بود که خبر حذف زندان برای مهریه‌های بیش از پنج سکه منتشر و با واکنش منفی جامعه زنان و فعالین حوزه حقوق زنان همراه شد. پس از آن بود که حسن نوروزی، نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در واکنش به این خبر گفت که این موضوع هنوز قطعی نیست و در کمیسیون در حال بررسی آن هستیم.

حسن نوروزی اما در مصاحبه دیگر خود گفته بود: اراده ما در این طرح بر این است که مهریه به صورت نقد در همان ابتدای عقد دریافت شود، اما اگر دو طرف قصد داشتند مهریه را سکه و به صورت عندالمطالبه پرداخت و دریافت کنند دیگر زندان در این موضوع به صورت کلی حذف باشد و موضوع به گونه ای باشد که حکومت اسلامی و دادگاه ها گرفتار این امر نباشند یعنی دیگر تعیین هزار سکه و درگیر کردن دادگاه ها معنایی ندارد.

وی همچنین گفته بود که اول اراده ما این است که مهریه به صورت نقد در همان ابتدا پرداخت شود ولی اگر اراده دو طرف بر این است که مهریه به صورت سکه و عندالمطالبه باشد تضمین خاصی در نظر بگیرند و  سقف آن ۱۱۴ سکه و بیشتر از آن هم ممنوع باشد.

موارد یاد شده در حالی است که فاطمه قاسم پور، رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی در دیدار اخیر اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با رئیس قوه قضائیه که در شهریور سال جاری انجام شد، درباره تحول در حقوق زنان و ضرورت عزم و اراده برای تغییر و تحول حقوقی زنان در چارچوب فقه امامیه صحبت کرده و گفته بود: زنان اغلب کمتر از مسایل شان می گویند. برای مثال در موضوع مهریه، علی‌رغم مشکلات بسیاری که زنان در وصول مهریه دارند و در مواردی با فرار از دِین زوج مواجه هستیم، اما در طرح‌هایی که به عنوان اصلاحیه قانون مهریه مطرح شد، هیچ‌کدام این روایت‌های زنان در نظر نگرفته نشده بود.‌

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه نیز در این دیدار با تاکید بر  لزوم بازنگری و تغییر برخی رویکردها، رفتارها و قوانین به نفع زنان و خانواده، برنامه ریزی برای جلوگیری از افزایش طلاق و تبعات ناشی از آن در کشور را امری ضروری دانسته و گفته بود: مجلس و دستگاه قضا و نهادهایی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به طور جدی درباره مسائلی، چون حضانت، تربیت و دیگر موضوعات مرتبط تدبیر کنند که اگر پدر و مادری ناچار به جدایی و متارکه شدند، کمترین آسیب به زن و فرزندش وارد شود.

 

مشکلات “تامین خواسته” برای وصول مهریه و مردانی که اموال خود را به دیگری انتقال می دهند

 

سمیرا مقدسی فعال در حوزه حقوق زنان و وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به موانع موجود در وصول مهریه برای زنان، به ایسنا گفت: اگر قانون جدید تصویب شود دیگر نیازی نیست ابتدا خانم دادخواست مهریه دهد، سپس این دادخواست در دادگاه بدوی رسیدگی و در دادگاه تجدید نظر تایید و بعد به اجرای احکام برود. در واقع پرونده مستقیما به اجرای احکام ارسال می‌شود. از سال گذشته نیز زنان با این مشکل مواجه هستند که دیگر نمی‌توانند به همراه دادخواست بدوی خود “تامین خواسته” بدهند. تامین خواسته به این معنا بود که اگر مرد اموالی دارد توقیف شده تا نتواند اموالش را به دیگری انتقال دهد. 

وی ادامه داد: از سال گذشته این “تامین خواسته” برداشته و خانم‌ها از طریق اجرای ثبت این کار را انجام می‌دهند چراکه مطابق با ماده ۱۱۳ قانون برنامه ششم توسعه مهریه و هرآنچه جزء اسناد رسمی محسوب می‌شود، باید از طریق اجرای اسناد پیگیری شود. گرچه این قانون خوبی است اما مشکل این است که آقایان اگر به هر دلیلی مطلع شوند خانم‌ها برای وصول مهریه اقدام کرده‌اند اموالشان را به دیگری انتقال داده و در این میان خانم می‌ماند با پروسه طولانی سه تا شش ماهه در اداره ثبت اسناد که اکثرا هم به هیچ نتیجه ای نرسیده و پس از این پروسه طولانی خانم می‌تواند برود و دادخواست بدوی برای توقیف اموال شوهر و سپس در صورت یافت نشدن هیچگونه مالی، حکم جلب زوج را بگیرد. 

حمایت دو جانبه قانون از آقایان در پرداخت مهریه

این فعال حوزه حقوق زنان در ادامه با اشاره به قانون “اعسار” برای مردان بدهکار مهریه‌ای که توان پرداخت مهریه را ندارند، تصریح کرد: هرکسی که محکومیت مالی دارد می تواند دادخواست اعسار دهد. به این معنا که اگر برای اثبات مستمری کم خود دو شاهد و استعلامات از راهور و ثبت اسناد آورد؛ دادخواست اعسار پذیرفته می‌شود و حتی آقا می‌تواند پس از مدتی دادخواست تعدیل اعسار بدهد. از سوی دیگر علاوه بر وجود قانون اعسار، سال گذشته رئیس قوه قضائیه وقت بخشنامه‌ای را ابلاغ کردند مبنی بر اینکه آقایان تا حد امکان در زندان نباشند مگر آنهایی که مالی دارند و آن را پنهان می‌کنند. بنابراین هم از طریق قانون اعسار و هم از طریق بخشنامه مذکور آقایان در بحث پرداخت مهریه حمایت می‌شوند.

پروسه دو الی سه ساله صدور «رای قطعی» و فرصت کافی آقایان برای  انتقال اموال خود به غیر

مقدسی با بیان اینکه بسیاری از آقایان پیش از آنکه درخواست مهریه زنان به مرحله دادخواست و اجرای اسناد رسمی برسد، تمام اموال خود را به طور صوری و به قصد فرار از دین به دیگران انتقال داده و اینگونه از دین خود فرار می‌کنند، یادآور شد: این امر مطابق با قانون محکومیت‌ مالی، تا سال ۹۸ فرار از دین محسوب شده و جرم انگاری شده بود. اما سال ۹۸  رای وحدت رویه ای به شماره ۷۷۴ صادر شد که مطابق با آن زمانی این مساله جرم تلقی می‌شود که رای قطعی دادگاه صادر شده و بدهکار مالی در آن زمان مالش را به دیگری انتقال دهد. این درحالی است که پروسه صدور رای قطعی تقریبا دو الی سه سال در دادگاه طول می‌کشد و اینکه در این حین آقا اموالش را به دیگری انتقال دهد جرم انگاری نشده است. 

به گفته وی، مطابق با موارد یاد شده نه تنها در خصوص مهریه بلکه در خصوص تمام افرادی که به دیگران بدهی دارند، این راه فرار گذاشته و جرم انگاری برای آن برداشته شده است. این در حالی است که در گذشته این مساله به عنوان جرم، مجازات حبس یا جزای نقدی یا جمع هر دو  را داشت اما اکنون اینگونه نیست.

عدم حمایت دادگاه از زنان و «مهرم حلال، جانم آزاد»

این فعال حوزه حقوق زنان با اشاره به مشکلات زنان برای طلاق و عدم حمایت دادگاه از آنها، تصریح کرد: بعضا عده ای از زنان بنا بر دلایلی همچون اعتیاد همسران خود، ندادن نفقه، مصرف مشروبات الکی یا ارتباط با زنان دیگر و ضرب و جرح یا نبود شرایط معقول برای ادامه زندگی مشترک قصد طلاق دارند و این در حالی است که این دلایل اصلا در دادگاه قابل اثبات نیست. مثلا کسانی که اعتیاد دارند در روز آزمایش کاری می‌کنند که در جواب اعتیاد مشخص نمی‌شود. این در حالی است که مطابق با موادی از قانون مدنی در صورت عسر و حرج قاضی باید حتی بدون حضور آقا زن را طلاق دهد، اما عملا این قانون اجرا نمی‌شود. از این رو است که زن مجبور می‌شود تمام مهریه و حقوق مالی خود را بخشیده و توافقی از همسرش جدا شود چرا که دادگاه از او حمایت نمی‌کند. در واقع قانون ما در این قضیه خاک خورده شده و به حدی قضات از “طلاق خلع” (پرداخت مال به شوهر برای گرفتن طلاق به دلیل کراهتی که زن از شوهر دارد) و عسر و حرج زن و بخشش مهریه استفاده نمی‌کنند که در نهایت علاوه بر اینکه زن مجبور به بخشش کل مهریه می‌شود بلکه به طرق دیگر مثل بخشیدن مال یا دادن امتیاز، مرد را راضی به طلاق می‌کند.

مقدسی در بخش دیگر سخنان خود به خلاء‌های قانونی برای حضانت فرزندان و عدم تساوی حقوق زن و مرد در زندگی مشترک نیز اشاره و خاطر نشان کرد: مشکلات ملاقات فرزندان  هم برای مردان و هم برای زنان وجود دارد. بعضا والدی که حضانت فرزند را بر عهده دارد اجازه ملاقات به والد دیگر نمی‌دهد و از روشهای مختلف برای ملاقات یا اعطای حضانت پس از هفت سال به والد دیگر خودداری می‌کند. کسی پاسخگوی چنین خلاء‌هایی نیست‌. باید مسیر قانونی جدید و راهگشایی نظیر ممنوع کردن دسترسی به حساب‌ها و خدمات اجتماعی ایجاد شود تا در چنین شرایطی زنان مجبور به بخشش مهریه خود برای گرفتن حضانت فرزند نشوند.

تعیین سقف برای مهریه و نگرانی از امکان افزایش آمار طلاق

این وکیل دادگستری با بیان اینکه تعیین سقفی برای مهریه منجر به کاهش ضمانت اجرای آن با وجود تمام خلاء‌های قانونی موجود برای زنان میشود، ادامه داد: با تعیین سقف برای مهریه نظیر ۱۴ سکه، اقایان  می‌توانند با پرداخت اقساطی ۱۴ سکه را از ترس زندانی شدن به زن بدهند و هم زمان به راحتی زن را طلاق دهند و از نظر کارشناسان این امر منجر به افزایش آمار طلاق می‌شود. درحالی که سیاست قوه قضائیه در این سالها کاهش امار طلاق بوده اما با کاهش ضمانت اجرای مهریه طلاق از طرف آقایان افزایش پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر از نظر قانونی و شرعی تعیین سقف برای مهریه کار اشتباهی است اما بعضا به اسم “شرایط و مقتضیات زمان” برای مهریه سقف تعیین می‌کنند. در چنین شرایطی باید زنان شروط ضمن عقد نظیر ادامه تحصیل، اشتغال، شرط حق تعیین مسکن، وکالت در طلاق  را جدی بگیرند تا بتوانند تعدیلی ایجاد کنند.

 

تعیین میزان مهر منوط به تراضی طرفین است

مرضیه محبی، فعال حقوق زنان و وکیل پایه یک دادگستری نیز با بیان اینکه حذف مهریه از نظام حقوقی خانواده و یا بی اثر کردن آن در تعاملات زوجین، چند سالی است در دستور کار  قانونگذار و دستگاه قضایی بوده  و آثار و عوارض این رویکرد نیز گریبان زنان  را گرفته است که کاستی های قانونی حقوق خود را با توسل به مهریه جبران می کنند، به ایسنا گفت: این بی اثر کردن مهریه در تعاملات زوجین را از تصویب ماده ۲۲  قانون حمایت خانواده تا ماده ۱۱۳ برنامه ششم توسعه که حق زنان در دادخواهی و مراجعه به دادگاه و امتیازهای ناشی از آن  را محدود کرد تا مقررات ریز و درشتی که تقسیط مهریه را تسهیل می‌کردند و بخشنامه هایی که به واسطه آنها حق زنان در اعمال برخی مقررات نادیده انگاشته شد، شاهد هستیم. امروز نیز بالاخره سخن از تعیین سقف و تحدید میزان مهریه است، اما ماده ۱۰۸۰قانون مدنی که به روشنی محصول مباحثات تاریخی فقهی و حقوقی در باره مهریه است،چنین می‌گوید که «تعیین میزان مهر منوط به تراضی طرفین است».

به گفته وی، تنها اراده مشترک زن وشوهر در هنگام عقد، می‌تواند در میزان مهر موثر باشد، زیرا مهریه یک قرارداد تبعی است که به عقد ازدواج پیوند می‌خورد و طرفین در تعیین میزان، جنس و چگونگی پرداخت آن مخیرند و هیچ قدرتی خارج از اراده طرفین نمی‌تواند دراین تصمیم مداخله کند.

 

نمی توان بدون جبران خلاء حقوقی ناشی از حذف مهریه، برای مهریه سقف تعیین کرد

این وکیل دادگستری ادامه داد: البته قانون می‌تواند آثار خود را بر مهریه های افسانه ای که مبین تسلیم طرفین عقد به یک دروغ است، بگذارد و مثلا از باب تعذر تسلیم یا عدم وجود قصد و یا.. آن را از اعتبار بیندازد، اما امروز قانون گذار اساسا نمی‌تواند با وجود صراحت قانون مدنی و مباحث فقهی پشتیبان آن، وارد عرصه ی روابط خصوصی زوجین شده و به حمایت از یکی از طرفین عقد یعنی مردان، بپردازد و بی آنکه خلا حقوقی ناشی از حذف مهریه برای زنان را جبران کند برای مهریه حد و مرز و سقف تعیین کند. فرآیند دادرسی مهریه هم که پیش تر به واسطه قانون برنامه ششم توسعه و با اجبار زنان به مراجعه به ادارات اجرای ثبت،بجای محاکم خانواده،عملا حذف شده است وگمان نمی‌رود پس از این اقدام دیگری جهت حذف بیشتر زنان از روندهای قضایی متصور باشد.

 

قانون گذار دو قطبی کاذب «زنانه» و «مردانه» را تثبیت نکند

راه ساماندهی به وضعیت طلاق، سرکوب زنان و گشودن زنجیر هرگونه تعهد از گردن مردان نیست

محبی با بیان اینکه تعیین سقفی همچون چهارده سکه برای مهریه، تحت حاکمیت ماده ۱۰۸۰ قانون مدنی ممکن نیست، یادآور شد:  همچنین نسخ ماده ۱۰۸۰هم با توجه به اتکای آن بر فقه ممکن نیست. ازسوی دیگر عدالت حکم میکند که قانون گذار در روابط کاملا خصوصی افراد، به نفع یک طرف قرارداد،مداخله نکند و  با تثبیت دوقطبی کاذب زنانه مردانه، به نفع سویه مسلط تاریخی یعنی مردان، وارد عمل نشود  و شکاف جنسیتی را تعمیق نکند. اگر قانونگذار  نگران وضعیت بی ثبات خانواده ها، افزایش ویرانگر آمار طلاق و سرگردانی کودکان ناشی از آن است، راهش سرکوب زنان و گشودن زنجیر هرگونه تعهد از گردن مردان و استقرار یک بی عدالتی نوین در عرصه مقررات خانواده نیست، بلکه باید بر اساس ضرورت تاریخی، با محدودکردن عادلانه حقوق مردان در خانواده، در جهت تامین مشارکت فعال طرفین در خانواده بکوشد.

 

زنان سکه های مهریه را برای جبران موقعیت فرودست خود در قوانین خرج می کنند

این فعال حقوق زنان تصریح کرد: هرچند مهریه زندگی مشترک را به میدان جنگ بدهکار وطلبکار بدل می‌کند و بنیانهای انسانی و عاطفی آن را به حساب و کتاب های پایان ناپذیر تقلیل می‌دهد، اما حذف آن به منزله تضعیف جدی موقعیت حقوقی زنان و حذف همه امکانات آنها برای چانه زنی در دادگاه‌های خانواده است، چراکه زنان هنگام طرح دعوای طلاق، حضانت فرزند، تحصیل، اشتغال، خروج از کشور و هنگام مقابله با ازدواج مجدد شوهر و یا مواجهه با خیانت وی است که سکه های مهریه را برای جبران موقعیت فرودست خود در قوانین خرج می کنند. گرفتن این امکان بدون جبران آن در سویه زنان، به روشنی عزیمت از عدالت و استقرار موکد نظم جنسیتی مبتنی بر تبعیض و تقویت این ادراک تاریخی نزد زنان است که آنان همچنان آماج ستم و خشونت می‌مانند و قانون نیز به مدد همسرانشان می آید تا صدایشان خاموش و حضورشان نادیده انگاشته شود و حذف و طرد تاریخی آنها تداوم یابد. این وضعیت فقط تضادهای اجتماعی را جدی تر و ورطه تقابل بین زنان و مردان را عمیق تر و جامعه را دستخوش دعوای بی پایان جنسیتی می‌کند.

 

 

 

مرگ‌های ۳ رقمی کرونا تا کِی ادامه دارد؟

مرگ‌های ۳ رقمی کرونا تا کِی ادامه دارد؟
عکس خبر آرشیوی است.

روند بیماری کرونا در کشور نزولی شده، اما مرگ‌های سه رقمی همچنان داغ بر دلمان می گذارد؛ موضوعی که وزارت بهداشتی‌ها علتش را ارتفاع بلند پیک پنجم می دانند.

به گزارش ایسنا، کشورمان تاکنون چهار پیک سهمگین کرونا را گذرانده و حالا در گردنه گذر از پیک پنجم است. پیکی که با دلتا کرونا آغاز شد و از تمامی خیزهای کرونایی کشور قدرتمندتر بود. به طوری که به سرعت در کشور گسترش یافت، میزان همه‌گیری را افزایش داد، بیمارستان‌ها را پر و حتی با گذر از مرز ۷۰۰ مرگ روزانه، رکورد مرگ و میر کرونایی را پی در پی در کشور شکست.

خیزهای کرونا در کشور

باید توجه کرد که از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون خیزهای مکرر کرونا را در کشور شاهد بودیم که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را داشته‌اند. موج اول را در هجمه اول ویروس به کشورمان از زمان تایید بیماری تا اواخر اسفند ماه ۹۸ شاهد بودیم.  آن زمان به تدریج متوجه شدیم که با استفاده از ماسک و رعایت چند راهکار بهداشتی ساده می توانیم در برابر ویروس چینی بایستیم. پیکی که بالاخره با آموزش و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهشی شد و این روند کاهشی تا اواخر اردیبهشت ماه ۹۹ ادامه داشت.

با آرام شدن اوضاع اما، همه گمان کردند که کرونا رخت بسته است؛ محدودیت‌ها برداشته شد، خیابان‌ها شلوغ شد و سفرها هم به راه. غافل از اینکه کرونا از همین عادی انگاری‌ها استفاده و در جان‌ها رخنه کرد. پیک دوم بیماری از اواسط خرداد ۱۳۹۹ آغاز شد، تخت‌های بیمارستانی به تدریج پر شدند، آمارها افزایش یافت و عمدتا شاهد افزایش ابتلاهای خانوادگی ناشی از افزایش رفت و آمدها بودیم.

پیک سوم کرونا با پاییز آمد؛ با شدت بیماری‌زایی و سرایت بیشتر. پیکی که منجر به از بین رفتن روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ بیمار در کشور شد. طی پاییز و زمستان با تلاش کادر بهداشت و درمان کشور و البته رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم موج سوم بیماری نیز به تدریج فرو نشست و وزیر وقت بهداشت در ۱۶ دی ماه ۱۳۹۹ از دو رقمی شدن مرگ‌های کرونایی در کشور خبر داد، اما این پایان ماجرا نبود؛ چراکه درست در همین روز وزیر وقت بهداشت ورود گونه انگلیسی کرونا به کشور را هم تایید کرد و نسبت به خطرات آن هشدار داد. ویروسی با قدرت سرایت و انتشار چند برابری نسبت به کرونای ووهان. بنابراین کرونا طغیان چهارمش را در کشور رقم زد.

موج چهارم کرونا از ابتدای شروعش طوفانی عمل کرد؛  به طوری که تنها طی چند روز تمام مراکز استان‌ها را قرمز و بیمارستان‌ها را از بیماران بدحال کرونایی مملو کرد.

با وجود گذشت چند هفته سخت و تلخ، پیک چهارم تاخت و تازش را ادامه داد و سر به نزول گذاشت؛ اما هنوز از شر مرگ‌های بیش از ۱۰۰ تایی آن آسوده نشده بودیم که کرونای هندی رخ نشان داد و کاهش توجه مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عنوان بازوی آن عمل کرد و پیک پنجم مهمان شوم دیگری برای ایران شد؛ پیکی که هم از نظر قدرت سرایت و هم از لحاظ شدت بیماری بسیار سریع و شدید بود، بیمارستان‌ها، سردخانه‌ها و قبرستان‌ها را مملو از انسان‌های بی جان کرد و هنوز هم با وجود نزولی شدن روند بیماری در کشور، همچنان قدرتش را با مرگ‌های ۴۰۰ و ۵۰۰ تایی نشان می‌دهد.

سیر نزولی “دلتا” بدون کاهش چشمگیر مرگها

حالا به گفته وزارت بهداشتی‌ها، سیر نزولی بیماری در کشور آغاز شده است و شهرها یک به یک در صف خروج از وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته‌اند؛ به طوری که تعداد شهرهای قرمز به  ۱۶۸ شهر قرمز کاهش یافته و تعداد شهرهای نارنجی ۲۰۹ شهر و شهرهای زرد ۷۱ است.

همچنین بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در کشورمان از ۱۲ تا ۱۸ شهریور ماه مقارن با هفته ۸۱ اپیدمی، تعداد موارد مثبت شناسایی شده، ۱۵۶۰۷۹ مورد بوده است، همچنین تعداد موارد بستری جدید ۲۶۲۰۸ مورد بوده و متاسفانه طی این مدت در کشور ۳۹۳۷ نفر جان باخته‌اند. بر این اساس کاهش ۱۹ درصدی در تعداد بیماران مثبت سرپایی، کاهش ۱۵.۲ درصدی در تعداد بیماران بستری و  کاهش ۷.۲ درصدی در تعداد بیماران فوت شده را در هفته اخیر نسبت به هفته ماقبل شاهد بوده‌ایم.

با این وجود باید پرسید که اولا چرا همچنان مرگ‌های کرونایی کاهش نیافته و با وجود گذشت بیش از دو ماه از تاخت و تاز پنجمین پیک کرونا در کشور، همچنان شاهد مرگ‌های ۵۰۰ تایی هستیم و در عین حال چرا هنوز میزان ابتلای روزانه اعداد و ارقام پنج رقمی به خود می‌بیند؟.

به هر حال باید توجه کرد که از ابتدای شیوع پیک پنجم در کشور، بارها و بارها از سوی متخصصین حوزه سلامت هشدار داده شد که قدرت سرایت ویروس دلتا چندین برابر بیش از کرونای ووهان است و قدرت بیماری‌زایی بالایی دارد. طبیعی است که وقتی میزان سرایت به شدت بالا رود، تعداد مبتلایان افزایش یافته و بیمارستان‌ها مملو می‌شوند. در نتیجه با توجه به محدودیت پرسنل و امکانات در بیمارستان‌ها نسبت به حجم بسیار زیاد بیمار، کیفیت ارائه خدمت و مراقبت کاهش یافته و در نتیجه ممکن است میزان مرگ بالا می‌رود.

در عین حال قدرت سرایت ویروس کرونا در این پیک به حدی بالا بود که بی سابقه خوانده شد و حتی هنوز با رسیدن به قله خود فاصله زیادی داشت که رکورد ابتلا و بستری در بیمارستان‌ها را شکست. به طوری که مسئولان بهداشت و درمان کشور چندین بار اعلام کردند که حتی در قله پیک‌های قبلی چنین حجم بالایی از ابتلا و بستری سابقه نداشته است. بنابراین میزان ابتلا و بستری در ابتدای پیک پنجم حتی از قله پیک‌های قبلی هم بیشتر بود. در نتیجه زمان بیشتری نیاز است که این پیک وحشی آرام بگیرد.

از سوی دیگر،  اقدامات کنترلی چندانی هم در کشور برای مهار پیک پنجم اتفاق نیفتاد. تعطیلی‌های چندباره‌ای که در پایتخت و کشور اعمال شد، بیشتر تعطیلی اسمی و گویا تفریحی بود و اراده‌ای برای نظارت و جدیت بیشتر در اعمال تعطیلی‌های جدی و منع رفت و آمد، مسافرت و … وجود نداشت. بازارها و پاساژها باز و بساط دورهمی و سفر هم به راه بود؛ در کنار این موضوع کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۳۰ درصد، کاهش استفاده عمومی از ماسک و… نیز مزید بر علت شد و به عنوان بازوی کرونای دلتا، سونامی مرگی بی سابقه را در کشور رقم زد.

بنابراین با توجه به عدم اجرای تصمیمات و سیاست‌های مشخص، سریع و جدی، ویروس به صورت طبیعی در کشور پیش رفت و حالا هم به گفته متخصصان، ویروس خود با توجه به سیر طبیعی روندی نزولی را آغاز کرده است. با این حال وزارت بهداشتی‌ها می‌گویند که نباید انتظار کاهشی سریع را در مرگها داشته باشیم و اظهار امیدواری کردند که تا سه هفته دیگر مرگ‌ها کاهش یابند، اما باز هم نباید انتظار دو رقمی شدن‌شان را داشته باشیم. به طوری که علیرضا رییسی- سخنگوی ستاد ملی مقابله  با کرونا اعلام کرده است که “با توجه به ارتفاع قله این پیک، این‌گونه نیست که دیگر شهر قرمز نداشته باشیم یا خیالمان خیلی راحت باشد؛ ولی با توجه به روندی که می‌بینیم در ۲۸ استان روند نزولی شده است. بر همین اساس امیدواریم تا ۳ هفته آینده میزان مرگ و میر هم به طور قابل توجهی کاهش یابد؛ البته هنوز برای دو رقمی شدن مرگ و میر زود است و نباید سهل‌انگاری کنیم. “

واکسیناسیون و تاثیرش در کاهش مرگ‌های کرونایی

با همه این اوصاف، حالا وزیر بهداشت دولت سیزدهم قول سرعت گرفتن واکسیناسیون و واکسینه کردن تمام گروه‌های هدف تا ۲۲ بهمن ماه را داده است. قولی که البته با توجه به افزایش واردات واکسن و ورود محموله‌های پنج میلیونی به نظر می‌رسد زودتر از موعد مقرر، محقق شود. در عین حال به گفته وزیر بهداشت با واکسینه کردن بخش قابل توجهی از جامعه، می‌توان کنترل بیماری و حتی برداشتن گام به گام محدودیت‌ها را انتظار داشت. هرچند که حدی از پروتکل‌های بهداشتی همچنان بعد از واکسیناسیون هم باید تداوم یابد.

وزیر بهداشت همچنین از ایجاد محدودیت و قرنطینه هوشمند بعد از واکسیناسیون سخن به عمل آورده و اعلام کرده است، ارائه برخی خدمات به افرادی که واکسینه نشده باشند، ممنوع خواهد شد.

از سوی دیگر وزارت بهداشتی‌ها از عدم واکسیناسیون برخی افراد در گروه‌هایی که پیش از این موعد واکسیناسیون‌شان رسیده بود، خبر داده‌اند. مانند افراد بالای ۷۰ سال که به گفته وزارت بهداشت، ۸۸ درصدشان واکسینه شده‌اند، اما ۱۲ درصد واکسن نزده‌اند. موضوع زمانی مهمتر و ترسناک‌تر می‌شود که بدانیم ۷۴ درصد مرگ و میر کرونایی بالای ۷۰ سال مربوط به این ۱۲ درصد است. بنابراین برای کاهش مرگ‌های کرونایی و پیشگیری از ادامه مرگ‌ها، لازم است لکه‌گیری‌هایی انجام شده و واکسیناسیون در گروه‌های مختلف به ویژه جمعیت سالمندی تکمیل شود.

بر همین اساس هم وزارت بهداشتی ها از کاهش چشمگیر مرگ و میر ناشی از کرونا در ماه های پیش رو با افزایش واکسیناسیون خبر داده و در این زمینه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است که باید به واکسیناسیون ۷۰ تا ۸۰ درصد برسیم که مرگ و میر کرونایی بسیار کاهش یابد.

حالا هم گروه‌های متعددی در حال ورود به صف تزریق واکسن هستند. به طوری که جمعیت بالای ۱۸ سال در روستاها، دانشجویان،  افراد بالای۴۲ سال و در برخی مناطق جنوبی و مرزی افراد ۳۲ سال به بالا و…  وارد پروسه تزریق واکسن کرونا شده‌اند و حتی زمزمه‌هایی از برداشتن محدودیت سنی برای واکسیناسیون به گوش می‌خورد.

بنابراین می‌توان امیدوار بود که با افزایش سرعت تامین و ورود واکسن به کشور و همچنین تسریع در فرآیند واکسیناسیون البته به صورت دقیق و همچنین کمک مردم از طریق رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کشور بتواند این تاریخ پرمرگ را با کاهش مرگ‌های کرونایی و البته امید به صفر شدن آن‌، به پایان برساند.

 

 

 

 

طوفان تخم مرغ در بازار/ چرا قیمت از ۵۰ هزار تومان گذشت؟

طوفان تخم مرغ در بازار/ چرا قیمت از ۵۰ هزار تومان گذشت؟

سیاست های غلط دولت دوازدهم موجب شده قیمت تخم مرغ که اخیرا به شانه ای ۴۳ هزار تومان رسیده بود هم اکنون در بازار تهران از ۵۰ هزار تومان عبور کند؛ حل این مساله نیازمند تدبیر دولت سیزدهم است.

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت تخم مرغ که طی هفته‌های اخیر روند صعودی گرفته و به شانه‌ای ۴۳ هزار تومان رسیده بود هم اکنون در بازار تهران از ۵۰ هزار تومان نیز عبور کرده است. بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحدهای مرغداری باید ۱۴ هزار تومان، درب عمده فروشی‌ها ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان باشد؛ با در نظر گرفتن کرایه حمل به میادین میوه و تره بار، قیمت تخم مرغ برای مصرف کنندگان نهایی در سراسر کشور باید ۱۷ هزار تومان و هر شانه تخم مرغ دو کیلوگرمی باید ۳۴ هزار تومان باشد.

این نرخ‌های مصوب در حالی است که افزایش هزینه‌های تولید، تولیدکنندگان تخم مرغ را بر آن داشته تا درخواست اصلاح (افزایش) نرخ مصوب را مطرح کنند. به عنوان مثال قیمت جوجه یک‌روزه تخم گذار بعنوان مهمترین نهاده تولید تخم مرغ، به دو برابر نرخ مصوب رسیده است؛ یعنی در حالی که قیمت مصوب آن ۸ هزار تومان است قیمت در بازار به ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان رسیده است و آنطور که تولیدکنندگان عنوان می‌کنند با همین قیمت نیز به سختی می‌توان جوجه پیدا کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا و اینجا بخوانید)

دومینوی تصمیمات غلط دولت دوازدهم

تولیدکنندگان تخم مرغ یکی از دلایل افزایش قیمت این محصول را کشتار گسترده مرغ‌های تخم گذار طی ماه‌های گذشته به دلیل شرایط نامساعد تولید، عنوان می‌کنند و می‌گویند که دولت دوازدهم وقتی که قیمت بالا می‌رفت با اهرم زور و فشار سعی در سرکوب قیمت و تولید داشت اما وقتی که قیمت افت می‌کرد و تولیدکننده در شرایط زیان قرار می‌گرفت، حاضر نبود نرخ را اصلاح کند. (اینجا بخوانید)

بر همین اساس، از سال ۹۷ دولت دوازدهم سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های دامی را در دستور کار خود قرار داد. حمایت از مصرف کنندگان و تعادل قیمت‌ها برای این قشر از جامعه، اصلی‌ترین هدف این سیاست عنوان شد. این در حالی است که مصرف کنندگان کمترین بهره را از این سیاست بردند و ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی برای تولیدکنندگان هم بهره‌ای نداشت بلکه با توزیع رانت قابل توجه میان عده‌ای خاص، بازار نهاده را بهم ریخت و تولیدکنندگان زنجیره دام و طیور را دچار مشکل کرد.

مرور اتفاقات دو سال اخیر نشان می‌دهد که دولت دوازدهم کمترین موفقیتی در اجرای این سیاست و حمایت از تولیدکننده و مردم بعنوان مصرف کنندگان محصولات پروتئینی نداشت. سیاست‌های غلط دولت دوازدهم در حوزه نهاده‌های دامی شرایط را به گونه‌ای کرد که تولید به شدت در معرض تهدید قرار گرفت؛ به گونه‌ای که مرغداران بدلیل عدم دسترسی به نهاده اقدام به کشتار جوجه‌های یکروزه، یا کشتار مرغ‌های تخم گذار کردند و دامداران نیز جز کشتار دام‌های مولد خود راه چاره‌ای پیش روی خود ندیدند و کشتار دام‌های مولد، خطر حذف گله‌های دام و طیور کشور را به مرحله هشدار رساند.

طی دو سال و نیم گذشته دولت دوازدهم به بهانه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده‌های دامی، اقدام به قیمت گذاری دستوری برای محصولات و سرکوب قیمتی کرد و به محض ایجاد کوچک‌ترین نوسان در بازار داخل، اقدام به اعمال ممنوعیت یک شبه و ناگهانی برای صادرات می‌کرد؛ بدون اینکه به عواقب این کار و از دست رفتن بازارهای صادراتی که به دشواری به دست آمده بودند، فکر کند. این در حالی است که کارشناسان قیمت گذاری دستوری و اعمال ممنوعیت ناگهانی برای صادرات را روش‌های منسوخ برای تنظیم بازار می‌دانند و بارها از این اقدامات دولت دوازدهم انتقاد و آن را عامل ورشکستگی تولیدکنندگان و نابودی تولید دانسته‌اند.

بدین ترتیب سیاست غلط دولت دوازدهم، تولید داخلی، سفره مردم و صادرات را با چالش و تهدید جدی مواجه کرد و این درحالی بود که طی این مدت ارز ترجیحی زیادی را برای واردات نهاده‌های دامی اختصاص داد.

براین اساس، تولیدکنندگان دام و طیور، واردکنندگان نهاده‌های دامی و همه دست اندرکاران صنعت دام و طیور کشور مدتهاست اذعان دارند گام اول حل بحران در این صنعت، حذف ارز ترجیحی است. که بنظر می‌رسد نیازمند اقدام عاجل و تدبیر دولت سیزدهم است.

طرح تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در یک قدمی اجرا

تهران- ایرنا- ساخت یک میلیون واحد مسکونی با چراغ سبز دولت برای تامینِ مصالح به قیمت پایین‌تر از بازار با هدف رفع دغدغه سازندگان مسکن و «تامین‌منابع مالی» توسط ۱۹ بانک خصوصی و دولتی حالا بیش از هر زمان دیگری در یک قدمی اجرا قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، تولید میلیونی مسکن که سال‌های متوالی رویایی در حوزه ساخت و ساز بود، این روزها در یک قدمی تحقق و اجرا قرار گرفته است. به نظر می‌رسد، قرار است به پشتوانه قانون «جهش تولید مسکن» به سال‌های دوری بازگردیم که رقم تولید مسکن از مرز ۶۰۰ هزار واحد عبور می‌کرد چرا که تولید سالانه مسکن از متوسط ۶۰۰ هزار واحد در سال‌های ١٣٩٢ و قبل از آن، در حال حاضر به متوسط سالانه حدود ۴٠٠ هزار واحد رسیده است.

«ساخت میلیونی مسکن» ابتدا یک شعار انتخابانی بود اما طولی نکشید که با پیروزی طراح اصلی آن به جلسات هیات دولت رسید و حالا در جلسات هفتگی بین سازندگان مسکن و مسوولان فعلی وزارت راه و شهرسازی در حال بررسی و البته در یک قدمی اجرا قرار دارد.

«محمود محمودزاده» معاون مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی در این خصوص گفته است: «همه چیز برای تامین زمین برای چهار سال دولت سیزدهم فراهم است». موضوعی که از آن به عنوان پاشنه آشیل همه طرح های مسکنی نام برده می شد و در ۴ سال گذشته به عامل مهمی برای کُندی افزایش ظرفیت ساخت مسکن ملی تبدیل شد.  حالا اما طرح ساخت میلیونی مسکن یک گام از طرح مسکن ملی جلوتر است و شروع عملیات اجرایی احداث مسکن قرار نیست معطل تامین زمین بماند.

محمودزاده گفته است: موضوع تامین زمین از ماه‌ها پیش برنامه‌ریزی و اجرایی شد. بدین معنا که نیازسنجی کل کشور شهر به شهر محاسبه و انجام شده و در اختیار استان‌ها قرار گرفته تا نسبت به تامین زمین برای چهار سال دولت سیزدهم اقدام کنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمان تصویب قانونِ جهش تولید مسکن با یادآوری ناکامی در تحقق دو قانون «ساماندهی تولید مسکن و قانون زمین شهری» این بار در طرح جهش تولید تکلیف زمین های در دست نهادها و موسسات دولتی را مشخص کردند و اگر قرار باشد سازمانی زمین های در حریم شهرها را برای ساخت مسکن به وزارت راه و شهرساری منتقل نکند، این زمین ها خود به خود و با کمک سازمان ثبت اسناد به وزارت راه منتقل می شود. این قانون به صراحت اعلام می دارد که تمامی اراضی تحت تملک دستگاه‌های دولتی در محدوده حریم شهرها باید در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد.

قانون جهش تولید مسکن به جز موضوع  «تامین زمین» که ۶۰ درصد هزینه ساخت مسکن را شامل می شود، برای «منابع مالی» هم برنامه ریزی دارد و آنطور که محمود محمودزاده اعلام کرده است: «سیستم بانکی مکلف شده تا ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به بخش مسکن تخصیص بدهد و بر این اساس ۱۹ بانک خصوصی و دولتی مکلف به پرداخت آن هستند».

با وجود اینکه بانک‌ها معمولا تمایل ندارند تسهیلات ارزان‌قیمت و بلندمدتی به بخش مسکن پرداخت کنند اما «محمود شایان» مدیرعامل بانک مسکن در همین زمینه خبر داده است که این بانک برای تامین منابع مالی این طرح آمادگی دارد. وی چند روز پیش در یک‌ نشست خبری اعلام کرد: دولت سیزدهم با تاکید بر ساخت یک میلیونی مسکن در هر سال، تلاش زیادی برای هماهنگ کردن سیستم بانکی برای تخصیص تسهیلات دارد. سهم بانک مسکن ۲۱۰ هزار واحد از یک میلیون واحد مسکونی است که موظف به تامین مالی آن هستیم ضمن اینکه آمادگی داریم بیش از سهمیه اعلام شده برای ساخت یک میلیون واحدی مسکن در سال اقدام کنیم.

آن‌طور که مشخص است با توجه به میزان تسهیلاتی که در قانون لحاظ شده است ساختار مشترکی با بانک مرکزی ترسیم و سهمیه‌ای در خصوص ارایه تسهیلات مسکن بین بانک‌ها تعیین و ابلاغ شده است که بر اساس آن بانک‌ها مکلف و موظف به پرداخت تسهیلات هستند.

با این حال ساخت میلیونی مسکن به مصالح ساختمانی پرحجم و با تولید انبوه نیازمند است. شرایط کشور برای تولید «سیمان» و «میلگرد» تقریبا مناسب است اما نوسان قیمت این محصولات عامل مهمی در عقب نشینی بخش خصوصی در مشارکت در طرح های حمایتی است.

معاون مسکن‌و ساختمان وزارت راه در این باره گفته است: در خصوص مصالح ساختمانی با مشارکت و همراهی وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت پیشنهاداتی در دست بررسی است تا قیمت مصالح با پایین‌ترین قیمت ممکن در اختیار پروژه‌ها قرار بگیرد. چنانچه با پیشنهادهای ارایه شده موافقت شود حتما با کاهش قیمت برای پروژه‌های حمایتی روبه‌رو خواهیم شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بخشی از پیشنهادهای ارایه شده شامل فراهم آوردن امکان تهیه مصالح به شکل مستقیم از بورس، پیش‌خرید مصالح با تامین نقدینگی در بخش صنعت و بهره‌مندی از بازار سرمایه است تا از این طریق، مصالح با قیمت مناسب‌تر برای دهک‌های میان‌درآمد و کم‌درآمد تامین شود. گفته می شود نزدیک به ۷۰ درصد از قیمت یک واحد مسکونی، قیمت مصالح ساختمانی آن است بنابراین هر چقدر که دراین بخش کار شود سبب کاهش هزینه های تمام شده مسکن خواهد شد.

با این حال سازندگان در بخش خصوصی معتقد هستند تا زمانی که فاکتور «صبح خرید مصالح» با قیمت فاکتور «عصر خرید مصالح» تفاوت دارد و نوسان ارز مانع تثبیت قیمت مصالح است امکان عقد قرارداد با نرخی مشخص برای ساخت و ساز نیست. برخی انبوه سازان به همین دلیل از مشارکت در ساخت مسکن ملی با مبلغ ۲.۷ میلیون تومان در هر مترمربع استقبال نکردند و در حال حاضر نیز اعتقاد دارند ساخت مسکن در هر متر مربع به متوسط قیمت ۵ میلیون تومان رسیده است.

برنامه ساخت میلیونی مسکن اینطور تقسیم بندی شده است که برای احداث آن قرار است ۳۵۰ هزار  واحد مسکونی توسط سازندگان خوشنام در بخش خصوصی انجام شود، ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده، ۳۰۰ هزار واحد به عنوان مسکن حمایتی، ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی و در مجموع یک میلیون واحد مسکونی تنظیم شده است. دولت در تلاش است با ارایه راهکار برای تامین مصالح این طرح که گفته می شود ۱۰ میلیون تن فولاد و۳۰ میلیون تن سیمان است، پای بخش خصوصی را برای حضور به موقع در اجرای طرح باز کند.

 

 

 

 

ازسرگیری مذاکرات وین؛ دور یا نزدیک

تهران- ایرنا- مذاکراتی که در وین پس از برگزاری ۶ دور متوقف شده‌بود بر پایه مواضع اعلانی دو طرف در آینده ادامه خواهد یافت اما اینکه چه زمانی این مذاکرات از سر گرفته شود، بستگی به علل و عوامل گوناگونی از جمله ایجاد اعتماد نسبی، حذف زبان تهدید و اراده برای رفع تحریم از جانب طرف های مقابل ایران دارد.

مذاکرات هسته ای وین از ۳۰ خرداماه امسال با ورود به رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری در ایران متوقف شد و تا کنون نزدیک به سه ماه از آن می گذرد. یکی از پرسش هایی که ذهن بسیاری از مردم و فعالان سیاسی را به خود مشغول کرده، زمان ازسرگیری مذاکرات است؛ گفت وگوهایی که تا کنون زمان دقیق ازسرگیری آن مشخص نشده است.

مسوولان عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران بارها در اظهارات خود از بازگشت تهران به میز مذاکره سخن به میان آورده اند. حجت الاسلام «سیدابراهیم رییسی»، رییس جمهوری در نخستین گفت‌ و گوی زنده تلویزیونی خود به صراحت گفت :«گفت‌وگو و مذاکره در دستور کار دولت است. آنچه ما دنبال آن هستیم، رفع تحریم‌ هاست». او تاکید کرد که جمهوری اسلامی خواستار مذاکره نتیجه‌ محور است و مذاکره برای مذاکره را نمی‌پذیرد.

هفته پیش نیز «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه مواضعی مشابه اتخاذ کرد و در نشست هفتگی با رسانه‌ها با بیان اینکه گفت‌ و گوهای وین انجام خواهد شد، گفت: آمریکا باید با دستورکار واقعی به وین بیاید و ایران تا ابد منتظر نمی‌ماند آمریکا با اهرم غیرقانونی تحریم فشار بر مردم وارد کند.

تعیین بازه زمانی برای ازسرگیری مذاکرات در اظهارنظر «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه دولت سیزدهم اما با واکنش طرف غربی و در عین حال تکاپوی دیپلماتیک آنها مواجه شد. امیرعبداللهیان مدتی پیش در گفت وگوی ویژه خبری با بیان اینکه «اتلاف وقت را نمی‌پذیریم»، تصریح کرد: طرف مقابل این درک را دارد که دو، سه ماه طول می‌کشد که دولت جدید در ایران مستقر شود و بتواند برنامه‌ریزی کند ولی حتما مذاکرات وین و برجام یکی از موضوعات در دستورکار وزارت خارجه و دولت است.

از آن زمان شاهد از سرگیری تکاپوی دیپلماتیک غربی ها برای آغاز مذاکرات وین هستیم. مقامات کشور های اروپایی و آمریکا بر این باورند به موازات افزایش فاصله بین دو نشست ششم و هفتم وین، احیای برجام دشوارتر خواهد شد. تهران نیز در صدد احیای برجام است اما بازگشت به اصل برجام نه توافقی که مطالبات جدید غربی ها در آن گنجانده شود.

«رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در این روز ها بر تلاش دیپلماتیک خود افزوده است. وی پس از رایزنی با وزیر خارجه روسیه در صفحه توئیتر خود نوشت: «دیدارهای خوب و سازنده در مسکو با معاون وزیر خارجه روسیه، ریابکوف، درباره اهداف مشترکمان برای بازگشت به مذاکرات و بازگشت سریع همه طرف‌ها به برجام داشتم.»

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران همچنین عازم اروپا شد و با مقامات کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان درباره برجام گفت وگو کرد. مالی پس از پایان مذاکراتی در پاریس با سازنده خواندن این گفت وگو ها اظهار کرد: یک دور از دیدارهای سازنده درباره آینده مذاکرات برجام و ضرورت بازگشت سریع به اجرای تعهدات با همکاران اتحادیه اروپا و سه قدرت اروپایی در پاریس انجام شد.

تکاپوی دیپلماتیک تنها به مالی محدود نماند و مقامات تروئیکا نیز همواره خواستار ازسرگیری مذاکرات شده اند. در هفته‌های اخیر «امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه دستکم در دو تماس تلفنی با رییسی خواستار بازگشت جمهوری اسلامی به میز مذاکرات هسته‌ای شده است. گفت وگوی تازه تلفنی بین رییسی و «شارل میشل» رییس شورای اروپا درباره برجام نیز از تداوم این رایزنی ها نشان دارد.

از نگاه ناظران یکی از موانعی که تا کنون در مسیر ازسرگیری مذاکرات قرار داشته است به تغییر دولت در ایران و تشکیل تیم دیپلماتیک جدید مربوط می شود؛ گره ای که تا حدی با انتخاب امیرعبداللهیان به عنوان وزیر امور خارجه، «محمد اسلامی» به عنوان رییس سازمان انرژی اتمی گشوده شده اما باید دید که این تغییر و تحولات تا کی ادامه خواهد یافت.

مانع دیگری که در مسیر ادامه مذاکرات قرار دارد، بی‌اعتمادی تهران به غرب و به ویژه آمریکا است. این بی اعتمادی که حاصل خروج «دونالد ترامپ» از برجام بود و با تداوم این سیاست از سوی بایدن تداوم یافته به آسانی از بین نخواهد رفت. از نگاه ناظران تجربه ناکام اعتماد به غرب در این سال ها از جمله دلایل گرایش بیشتر دولت سیزدهم به سمت کشور های همجوار و منطقه است؛ نگاهی که حتی به مناطق دور دست در آمریکای لاتین و کارائیب دوخته شده است.

کنشگران سیاسی، تکیه آمریکا بر «ابزار تحریم» و «زبان تهدید» را مانع جدی دیگر در مسیر مذاکرات ارزیابی می کنند. به رغم شدت تحریم های آمریکای ترامپ در قالب «کارزار فشار حداکثری» و ادامه این راه توسط بایدن اما جمهوری اسلامی ایران هرگز به زیاده خواهی های آنان تن نداده و از این پس نیز با روی کار آمدن دولتی اصولگرا در کشور به آن تن نخواهد داد.

بی تردید دولت رییسی زمانی به میز مذاکرات برمی گردد که طرف غربی اراده واقعی برای اجرای مفاد برجام و بازگشت به اصل توافق را داشته باشد و از بکارگیری ابزار فرسوده تهدید و تحریم دست بردارد. همان گونه که رییس جمهوری کشورمان میانه این ماه تاکید کرد؛ «بازگشت به مذاکرات هسته‌ای در دستور کار دولت او قرار دارد اما این مذاکرات نباید تحت فشار برگزار شود.»

 

 

 

وام ودیعه مسکن و مشکلات نوظهورش؛ این بار دردسر کد رهگیری!

در جریان تصویب مجدد وام ودیعه مسکن برای مستاجران نیمه دوم سال، مشکلات مختلفی سرراه گیرندگان این وام قرار گرفته که یکی از آن‌ها عدم ارائه کد رهگیری توسط مشاوران املاک است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با تمدید اعطای وام ودیعه مسکن به مستاجران در ایام کرونا، وزارت راه وشهرسازی مجدد دست به کار شد و روند اعطای وام را تا پایان آذرماه تمدید کرد. در این بین مشکلات مختلفی برای متقاضیان این تسهیلات به وجود آمده است.

باشگاه خبرنگاران جوان در این زمینه نسبت به اخذ سوالات مخاطبان پرداخت، این روند همچنان ادامه دارد و متقاضیان می‌توانند سوالات خود را در این زمینه در قسمت نظرات لینک خبر “مشکلات خود درباره وام ودیعه مسکن را به ما بگویید” مطرح کنند.

براساس این گزارش یکی از مشکلاتی که تاکنون در بسیاری از پیام‌های مخاطبان مطرح شده در رابطه با دریافت کد رهگیری است؛ به طوری که مشاور املاک پس از انعقاد قرارداد با مستاجر و مالک اقدام به ارائه کد رهگیری نمی‌کند و همین امر خود باعث شده که متقاضیان نتوانند در سامانه املاک و اسکان برای دریافت وام ودیعه مسکن اقدام کنند.

این در حالی است که به گفته اوتادی عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک استان تهران، ارائه کد رهگیری برای تمامی قراردادهایی که منعقد می‌شوند، رایگان است و مشاوران املاک حق ندارند، هیچ مبلغ اضافی خارج از کمیسیون  و تعرفه از دو طرف قرارداد دریافت کنند.

او  با اشاره به افزایش قرارداد‌های صوری برای دریافت کد رهگیری توسط برخی از مشاوران املاک و همچنین افراد، گفت: دریافت کد رهگیری برای تمامی مشاوران املاک دارای هزینه است، اما نباید به هیچ عنوان مشاوران املاک در هنگام عقد قرارداد اجاره، هزینه‌ای بابت ارائه کد رهگیری دریافت کنند و از سوی دیگر اخذ کد رهگیری برای مستاجر الزامی است.

اوتادی ادامه داد: زمانی که قراردادی بین موجر و مستاجر بسته می‌شود؛ هر دو طرف باید کمیسیون مشاوران املاک را پرداخت کنند، اما این موضوع به معنای آن نیست که هزینه دیگری نیز بابت ارائه کد رهگیری به مشاوران املاک پرداخت شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: ممکن است قراردادی منعقد شده باشد، اما کد رهگیری دریافت نشده باشد. در این صورت برای دریافت کد رهگیری باید تمامی مبلغ تعرفه پرداخت شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه املاک استان تهران بیان کرد: به طور مثال اگر قراردادی ۱۰۰ میلیون تومان و ماهانه ۲ میلیون تومان اجاره باشد، باید ۵۰۰ هزار تومان برای ۱۰۰ میلیون تومان و ۵۰۰ هزار تومان هم برای ماهیانه ۲ میلیون تومان پرداخت شود. بر این اساس در مجموع با محاسبه ارزش افزوده ۹ درصد باید یک میلیون و ۹۰ هزار تومان در هنگام عقد قرارداد پرداخت شود.


بیشتر بخوانید


او با بیان اینکه در حال حاضر دریافت کد رهگیری به صورت صوری به دلیل ثبت آن در سامانه املاک افزایش یافته است، گفت: در صورتی که مشاور املاکی قرارداد صوری برای ارائه کد رهگیری منعقد کند، طبق قانون به صورت کامل پلمب می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: باید تمامی اسناد و مدارک مشاوران املاک به رویت برسد و تا ۵ سال هم تمامی قراردادهای بین مالک و مستاجر بایگانی شوند.

 

براساس این گزارش عدم ارائه هر گونه کد رهگیری توسط مشاوران املاک در هنگام عقد قرارداد تخلف است و باید مستاجر و مالک بعد از عقد قرارداد، حتما اقدام به دریافت کد رهگیری از مشاور املاک کند. از سوی دیگر با توجه به آنکه  برای دریافت وام ودیعه مسکن حتما باید کد رهگیری ارائه شود، بسیاری از مشاوران املاک اقدام به ارائه صدور کد رهگیری به صورت صوری می کنند که همین امر هم خود تخلف است و اتحادیه مشاوران املاک ورود پیدا کرده و با آنها برخورد و اقدام به پلمب  می کند.

 

 

 

 

 

تباهی پیام صادقیان انتها ندارد؛ اینبار اعترافات حاتمی

اینترپل یا پلیس بین‌ الملل در پی تعقیب پیام صادقیان ستاره سابق پرسپولیس و تیم ملی است. کسی که میلیاردها تومان از راه شرط بندی کلاهبرداری کرده و در ترکیه زندگی می‌کند

کد خبر:۱۰۷۵۸۴۶
تاریخ انتشار:۲۲ شهریور ۱۴۰۰ – ۰۸:۲۷۱۳ September 2021

تبلیغات


 میلاد حاتم‌ آبادی فراهانی معروف به میلاد حاتمی که به قول امروزی ها یکی از شاخ های مجازی است، چند وقتی است از سوی پلیس بازداشت شده و در ایران به سر می برد.

میلاد حاتمی که در ترکیه حضور داشت، بعد از اینکه در ساعت قرنطینه با خودروی پلیس از خودش فیلم گرفت و آژیر پلیس را به صدا درآورد و این کلیپ را در صفحه شخصی خود منتشر کرد، با واکنش پلیس مواجه و در نهایت دستگیر شد.

ستاره معروف پرسپولیس تحت تعقیب پلیس جهانی!

میلاد حاتمی جزو کسانی بود که در لیست “اعلان قرمز” قرار داشت و بعد از دستگیر شدن از سوی پلیس ترکیه، به پلیس بین الملل تحویل و پلیس بین الملل هم او را به پلیس ایران تحویل داد.

توضیح: کسانی که در لیست اعلان قرمز قرار می گیرند، در هر نقطه ای از جهان دستگیر شوند، از سوی پلیس بین الملل به پلیس کشور مربوطه تحویل داده می شوند. به همین خاطر هم میلاد حاتمی بعد از دستگیری به پلیس ایران سپرده شد.

شب گذشته بالاخره بخشی از اعترافات میلاد حاتمی از طریق بخش خبری شبکه دو سیما پخش شد. میلاد حاتمی شاخه های مختلفی را کشید و افرادی را که در سایت های شرط بندی نقش داشتند معرفی کرد.

یکی از این نفرات پیام صادقیان، ستاره سال های نه چندان دور فوتبال ایران بود که همه از او به عنوان یکی از پدیده ها نام می بردند. فعالیت سال های اخیر پیام صادقیان باعث شد او به کلی فوتبال را کنار گذاشته و به تبلیغ شرط بندی روی بیاورد. نکته جالب اینکه وقتی میلاد حاتمی می خواست نام صادقیان را بیاورد، جملات زیر را به زبان آورد:

پیام صادقیان جزو کسانی است که سایت مادر (سایت هایی که چند سایت دیگر را به عنوان زیر شاخه دارند) دارد. از حضور او واقعا تعجب می کنم چرا که هم فوتبالیست بوده و هم موقعیت خیلی خوبی در ایران داشته و درآمد خیلی خوبی هم به دست می آورد. تعجب کردم چطور جذب چنین شبکه ای شده است.

به هر حال در این برنامه به صورت رسمی از سوی نهادهای مربوطه اعلام شد پیام صادقیان هم تحت تعقیب قرار گرفته و جزو افرادی است که در لیست اعلان قرمز قرار دارند و در صورت دستگیری بلافاصله به پلیس ایران تحویل داده می شوند.

میلاد حاتمی در برنامه ای که از شبکه دوم سیما روی آنتن رفت، از سعدالله امیرشقاقی و پسرش فرشید به عنوان صاحبان اصلی قمارخانه های مجازی فارسی نام برد و نام پیام صادقیان را کنار ساشا سبحانی، پویان مختاری و … به عنوان کسانی که سایت شرط بندی دارند، آورد. نیروهای امنیتی مدعی هستند این افراد را زیر ذره بین دارند و با توجه به قرار گرفتن نام این اشخاص در لیست اعلان قرمز، آنها نیز مثل میلاد حاتمی از سوی پلیس بین الملل تحت تعقیب قرار گرفته اند و پس از دستگیری به ایران فرستاده می شوند.

پیام صادقیان نمونه بارز استعدادهای تلف شده در فوتبال ایران است. بازیکنی که اوج گیری اش از ظهور یک جادوگر جدید و یک جانشین برای ستاره ای مثل علی کریمی خبر می داد اما سلسله اتفاقات و اشتباهات باعث شد این پدیده فوتبال ایران حالا در ترکیه سایت شرط بندی اداره کند و طبق ادعای نیروهای امنیتی تحت تعقیب پلیس بین الملل باشد.

 

 

میزان اثربخشی واکسن‌های مختلف علیه گونه دلتای کرونا چقدر است؟

تهران- ایرنا- نتایج مطالعه‌ای جامع در آمریکا نشان می‌دهد، واکسن‌های کووید ۱۹ علیه گونه دلتا موثر هستند و از بستری‌شدن و مراجعه اورژانسی به بیمارستان بر اثر کرونا جلوگیری می‌کنند. همچنین واکسن مدرنا در مقایسه با فایزر و جانسون اند جانسون علیه گونه دلتای کرونا موثرتر است.

به گزارش روز شنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از ساینس، بر اساس این مطالعه واکسن‌ها نقش موثری روی گونه‌های جدید کرونا دارند و مانع از بستری شدن در بیمارستان بر اثر کرونا می‌شوند.

این مطالعه بیش از پیش ضرورت واکسیناسیون را روشن می‌کند و به شدت تاکید دارد واکسیناسیون برای جلوگیری از مرگ‌ و میر و مهار پاندمی کووید ۱۹ ضروری است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا با بررسی اطلاعات پزشکی بیش از ۳۲ هزار مبتلا در ماه‌های جون، جولای و اگوست سال ۲۰۲۱ میلادی که در آن اکثر موارد مبتلا به گونه دلتا بودند، کارایی واکسن‌های مدرنا، فایزر و جانسون اند جانسون را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد:

واکسن مدرنا تا ۹۵ درصد در جلوگیری از بستری شدن بزرگسالان ۱۸ سال به بالا موثر است. واکسن فایزر تا ۸۰ درصد در جلوگیری از بستری شدن بزرگسالان ۱۸ سال به بالا و واکسن جانسون اند جانسون تا ۶۰ درصد در جلوگیری از بستری‌شدن بزرگسالان ۱۸ سال به بالا موثر هستند.

در ادامه مطالعات آمده است اثربخشی واکسن در افراد ۷۵ سال به بالا کمتر است که می‌تواند دلایل مختلفی از جمله مدت زمان طولانی سپری‌شده از واکسیناسیون تاکنون، داشته باشد.

مراجعه اورژانسی به بیمارستان و نیاز به مراقبت‌های فوری بررسی شده و نتایج نشان می‌دهد: واکسن مدرنا، فایزر و جانسون اند جانسون به ترتیب ۹۲، ۷۷ و ۶۵ درصد در جلوگیری از مراجعه اورژانسی به بیمارستان و نیاز به مراقبت‌های فوری موثر هستند.

این مطالعه نیازمند بررسی بیشتر با جامعه آماری بالاتر است و باید واکسن‌های دیگر نیز مورد ارزیابی قرار گیرد. ولی به طور کلی می‌توان اطمینان داشت که همه افراد واکسینه‌شده در صورت ابتلای مجدد علائم خفیف‌تری دارند و به راحتی بیماری را سپری می‌کنند.

محققان در تلاش هستند تا اثرگذاری واکسن روی گونه‌های دیگر را مورد ارزیابی قرار دهند. در حال حاضر گونه دلتا یکی از مهمترین نگرانی‌های حوزه بهداشت است. گونه دلتا از هند سرچشمه گرفته و از اواسط ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ میلادی با سرعت در سراسر جهان منتشر و خبرساز شد.

بر اساس آمار مرکز کنترل و بیماری‌های آمریکا، ۸۰ درصد از بیمارانی که در گروه آماری این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند، به گونه دلتا مبتلا هستند و انتظار می‌رود در نقاط مختلف جهان نیز وضع به همین منوال باشد. بر اساس آمار این گونه بسیار مسری است و به راحتی منتقل می‌شود؛ بنابراین احتمال می‌رود بیشتر موارد ابتلای جدید را به خود اختصاص دهد.

طبق گزارش منتشرشده در نشریه نیچر، افراد مبتلا به گونه دلتا می‌توانند دو روز قبل از مشاهده اولین علائم نیز ناقل ویروس باشند. از طرفی ابتلا به این ویروس می‌تواند کاملا فاقد علامت باشد.

بر اساس مطالعات علائم این گونه نیز مشابه سایر نسخه‌های ویروس است، علائم شامل سرفه، تب، سردرد و از دست دادن بویایی است. نوع دلتا با سرعت بیشتری رشد می‌کند و معمولا نقطه اثر آن دستگاه تنفسی است. سرعت رشد این گونه در جوانان نیز زیاد است.

مطالعات نشان می‌دهد واکسن در مقابل گونه دلتا بسیار کارآمد و موثر است و افراد واکسینه شده در صورت ابتلا علائم بسیار خفیفی دارند. نوع دلتا افراد واکسینه‌نشده را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد و آمار نشان می‌دهد ۹۷ درصد مبتلایان به جهش دلتا افراد واکسینه‌نشده هستند.

 

 

 

 

کاهش سرمایه‌گذاری در سایه خروج ارز به کشورهای همسایه

یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش سرمایه گذاری، مهاجرت سرمایه به خارج از کشور است که نمود آن در سال‌های اخیر، سرمایه گذاری در املاک کشور ترکیه بوده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – آناهیتا رحیمی: رونق بازار سرمایه حیاتی است چرا که رشد اقتصادی و بهبود شرایط کسب و کار در کشور به آن گره خورده است و اگر روزی مورد تهدید واقع شود چرخ‌های مولد اقتصادی نیز از حرکت باز می‌ایستد.

این مثال بسیار ساده‌ای از اهمیت سرمایه و سرمایه گذاری در یک کشور است که متأسفانه در حال حاضر بر اثر تورم سرسام آور، عدم رونق فضای سرمایه گذاری، مهاجرت سرمایه و در نهایت، کاهش میزان پس انداز مردم، سرمایه گذاری در استان آذربایجان شرقی کاهش یافته است؛ در حالی که استان آذربایجان شرقی به دلیل همجوار بودن با برخی از کشورها، می‌توانست شرایط بهتری را برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی مهیا کند.

کاهش میزان پس انداز و سرمایه گذاری

یک تحلیلگر ارشد اقتصادی و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: سه عامل کاهش میزان پس انداز، کاهش سرمایه گذاری خانوار به علت گسترش بیکاری و افزایش تورم، کاهش جذب سرمایه توسط استان به دلیل عدم رونق فضای سرمایه گذاری و مناسب نبودن شرایط کسب و کار، خروج سرمایه از کشور و حرکت به سمت کشورهای همجوار از عمده دلایل کاهش سرمایه گذاری در استان آذربایجان شرقی است.

محمد کلامی: اگر سرمایه را از بعد پس اندازهای مردمی مورد بررسی قرار دهیم، شرایط نامناسب در وضعیت اقتصادی، افزایش نرخ بیکاری و تورم در جامعه، افت میزان پس اندازهای خانوار را به دنبال داشته که در چنین شرایطی بیشتر درآمد مردم، صرف مخارج مصرفی می‌شود تا پس انداز و سرمایه گذاری.

وی ادامه داد: سرمایه جذب شده در استان چه به صورت سرمایه گذار خارجی و یا سرمایه گذارهای درون استانی، به دلیل عدم شرایط نامطلوب اقتصادی، تحریم و شیوع ویروس کرونا کاهشی بود و در نتیجه سرمایه گذاری کاهش یافته است.

کاهش سرمایه‌گذاری در سایه خروج ارز به کشورهای همسایه

مهاجرت سرمایه به خارج از کشور

این تحلیلگر ارشد اقتصادی، عامل دیگر تأثیرگذار در کاهش سرمایه گذاری در استان آذربایجان شرقی را مهاجرت سرمایه به خارج از کشور دانسته و افزود: متأسفانه سرمایه به شکل‌های مختلف از کشور خارج می‌شود که یکی از نمودهای آن در سال‌های اخیر سرمایه گذاری در املاک کشور ترکیه است که در حال حاضر، ایرانیان یکی از بزرگ‌ترین خریداران ملک در ترکیه هستند که تصور می‌شود بخش عمده آن از مناطق آذربایجان تأمین می‌شود.

کلامی بیان کرد: سرمایه ترسو و ریسک گریز است؛ به همین دلیل برای ماندگاری سرمایه باید ریسک سرمایه گذاری را در استان کاهش داده و این اطمینان را ایجاد کنیم که اصل و فرع سرمایه گذاری تضمین شده و هم‌چنین رشد اقتصادی و بهبود شرایط کسب و کار در کشور سبب رونق سرمایه گذاری خواهد شد.

کلامی به لزوم ثبات اقتصادی در کشور اشاره کرده و افزود: در حال حاضر، خانوارها به دلیل وضعیت اقتصادی موجود، توان پس انداز و سرمایه گذاری را ندارند و این نیازمند ایجاد ثبات اقتصادی در بورس، تولید و فراهم آوردن زمینه برای پس انداز است.

وی گفت: استان آذربایجان شرقی به دلیل همسایگی با کشورهای آذربایجان و ارمنستان و قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی اروپا، نیروی جوان و متخصص، نرخ بالای افراد تحصیل کرده در استان و وجود مزیت‌های تاریخی در بازار برخی اقلام مانند صنعت فرش، چرم، کفش، خشکبار، صنایع غذایی، اگر برنامه ریزان و مسئولان اقتصادی پای کاری داشته باشد که شرایط خوب را درک و راهبری کنند، به یقین جذب سرمایه گذار خصوصاً در بعد داخلی به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

در حال حاضر، خانوارها به دلیل وضعیت اقتصادی موجود، توان پس انداز و سرمایه گذاری را ندارند و این نیازمند ایجاد ثبات اقتصادی در بورس، تولید و فراهم آوردن زمینه برای پس انداز است

این تحلیلگر ارشد اقتصادی افزود: استان آذربایجان شرقی می‌تواند به یک قطب گردشگری خصوصاً تجاری و درمانی تبدیل شود اما متأسفانه به دلیل برخی موارد، استفاده چندانی از این مزیت‌ها نشده است اما اگر خواهان رخ دادن چنین اتفاقاتی در استان هستیم باید در وهله اول، استان را بشناسیم و قابلیت‌های آن را باور کنیم تا بتوانیم این قابلیت‌ها را در داخل کشور و حتی خارج از کشور معرفی کنیم.

رونق بازار سرمایه حیاتی است

به گفته این تحلیلگر ارشد اقتصادی، رونق بازار سرمایه حیاتی است چرا که آینده، ثروت و اشتغال همگی وابسته به سرمایه گذاری است. تولید در گرو سرمایه گذاری بوده و اگر سرمایه گذاری رخ ندهد، چرخ‌های مولد اقتصادی یک استان از حرکت باز می‌ایستد.

کاهش سرمایه‌گذاری در سایه خروج ارز به کشورهای همسایه

کلامی به برخورد مهربانانه با سرمایه گذار داخلی، مهیا کردن شرایط لازم برای فعالیت، عدم ایجاد موانع و هم‌چنین به جذب سرمایه گذار خارجی تأکید کرده و گفت: باید برنامه مدونی را برای جذب سرمایه گذار از ایرانیان و آذربایجانی‌های خارج از کشور برای سرمایه گذاری در داخل استان تدوین نموده و قابلیت‌های اقتصادی استان را برای آنان معرفی کنیم.

وی ادامه داد: رونق بورس‌های سالم و بازار سهام، متأثر از رونق اقتصادی است و هم‌چنین رشد پایدار بورس و افزایش ارزش واقعی سهام نیز، بسته به رونق اقتصادی است.

سیاست باید در خدمت اقتصاد باشد

این تحلیلگر ارشد اقتصادی گفت: اگر دولت جدید در پی افزایش تعاملات بین المللی و منطقه‌ای باشد و توجه ویژه‌ای به سیاست در خدمت اقتصاد داشته باشد می‌توان امید بست که نتایج خوبی در این حوزه به دست خواهد آمد.

کلامی ادامه داد: عدم حضور مدیران و برنامه ریزان موفق اقتصادی و انتصاب مدیران سیاسی در این بخش دیگر از مشکل موجود در این زمینه است، که عموماً نگاه اقتصادی به مسائل نداشته و راهبری لازم را نمی‌توانند انجام دهند.

اگر دولت جدید در پی افزایش تعاملات بین المللی و منطقه‌ای باشد و توجه ویژه‌ای به سیاست در خدمت اقتصاد داشته باشد می‌توان امید بست که نتایج خوبی در این حوزه به دست خواهد آمد

این تحلیلگر ارشد اقتصادی، چالش‌های اصلی اقتصاد ایران را در کنار تحریم‌های خارجی، خودتحریمی دانسته و افزود: حضور بخش دولتی در اقتصاد، رقیب شدن بخش دولتی با بخش خصوصی، اقتصاد وابسته به نفت، تنگ نظری در مواجهه با سرمایه گذاران، مشکلات بازار سرمایه و پول و… از عواملی است که اقتصاد ایران را دچار مشکل کرده‌اند.

لزوم تشکیل سازمان مستقل سرمایه گذاری خارجی در کشور

یک فعال اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: در کل کشور، یک سرمایه گذار به دنبال منفعت، امنیت سرمایه و تکریم خود به خصوص سرمایه گذاران خارجی است.

کاهش سرمایه‌گذاری در سایه خروج ارز به کشورهای همسایه

اسماعیل چمنی ادامه داد: بروکراسی‌اداری و کاغذبازی‌های غیرضروری، موجب دلسردی سرمایه گذاران در ایران می‌شود این در حالی است که کشورهایی در سرمایه گذاری موفق هستند که به محض یافتن سرمایه گذار خارجی یا داخلی، در اسرع وقت مجوزهای لازم صادر می‌شود تا وقت و انرژی سرمایه گذاران در راهروهای پرپیچ و خم اداری تلف نشود و او برای سرمایه گذاری‌های بیشتر تشویق شود.

وی افزود: تسهیل ارتباطات و تعاملات خارجی یک کشور، ضامن موفقیت آن کشور در حوزه تولید و صادرات است که لازمه آن نیز تسهیل حضور سرمایه گذاران خارجی می‌باشد.

این فعال اقتصادی بیان کرد: تغییر نگاه مدیریتی به موضوع سرمایه گذاری و سرمایه گذاران اجتناب ناپذیر است و نهادهای تصمیم گیر کشور ما در حوزه اجرای پروژه‌های عمرانی و صنعتی باید دیدگاه خود را نسبت به سرمایه گذاران خارجی تغییر دهند تا شاهد رشد و توسعه سرمایه گذاری و رونق اقتصادی باشیم.

وجود مدیریت واحد سرمایه گذاری در ایران

چمنی با اشاره به لزوم مدیریت واحد سرمایه گذاری در ایران ادامه داد: اگر به دنبال سرمایه گذاران خارجی در کشور هستیم باید سازمان یا نهادی مستقل و متخصص با اختیارات تعریف شده در حوزه سرمایه گذاری تشکیل شود تا از گیر افتادن سرمایه گذاران در راهروهای عریض و طویل اداری جلوگیری شود.

کاهش سرمایه‌گذاری در سایه خروج ارز به کشورهای همسایه

وی افزود: تورم سرسام خم آور و کاهش ارزش پول ملی، یکی دیگر از عوامل کاهش سرمایه گذار خارجی در ایران است و به همین دلیل سرمایه گذاران به دنبال سرمایه گذاری در کشورهایی هستند که دارای رشد اقتصادی قابل قبولی باشند.

بخشی از سرمایه‌های بزرگ کشور در اختیار بانک‌هاست که تبعات این رویکرد منفعت طلبان، چوب لای چرخ‌های اقتصادی و تولیدی کشور و از جمله استان آذربایجان شرقی می‌گذارد.این فعال اقتصادی بیان کرد: مشکل واقعی ایران، کاهش ارزش پول ملی است چرا که کاهش ارزش پول ملی موجب نارضایتی و از دست رفتن سرمایه‌های اندوخته شده مردم و در نهایت کاهش سرمایه گذاری خارجی شده است.

بخشی از سرمایه‌های کشور در اختیار بانک‌هاست

وی افزود: بخشی از سرمایه‌های بزرگ کشور در اختیار بانک‌هاست که تبعات این رویکرد منفعت طلبان، چوب لای چرخ‌های اقتصادی و تولیدی کشور و از جمله استان آذربایجان شرقی می‌گذارد و کم‌ترین نتیجه این رویکرد، نیمه تمام ماندن پروژه‌های عمرانی و از دست رفتن سرمایه‌هاست.

چمنی در پایان گفت: از مسئولان خواستاریم تا بسترهای لازم برای تقویت پول ملی را فراهم کنند و زمینه برقراری و توسعه تعاملات سیاسی و اقتصادی در چارچوب مقررات را نیز هموار نمایند.

صاحب نظران در این عرصه معتقد هستند که رشد اقتصادی و بهبود شرایط کسب و کار در کشور سبب رونق سرمایه گذاری خواهد شد و به همین دلیل، رونق بازار سرمایه حیاتی است چرا که آینده ثروت و اشتغال همگی وابسته به سرمایه گذاری است و اگر سرمایه گذاری رخ ندهد چرخ‌های مولد اقتصادی یک استان از حرکت باز می‌ایستد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*