آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی/

https://www.sko.ir/Dorsapax/Data/Sub_0/File/newnews_EToolsFile_09-882ab817-f490-4e70-a37a-672d8730bfb4.jpg

 

 

 

ادامه پروژه راه‌آهن بیرجند در قالب کنسرسیوم ریلی تعیین تکلیف شد

ادامه پروژه راه‌آهن بیرجند در قالب کنسرسیوم ریلی تعیین تکلیف شد

 مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: ساخت ۱۸۰ کیلومتر باقیمانده پروژه راه‌آهن استان در قالب کنسرسیوم ریلی تعیین تکلیف و قرارداد نیز امضا شده است.

وحید داعی روز سه‌شنبه در بازدید استاندار خراسان جنوبی از آخرین وضعیت عملیات اجرایی قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند – یونسی افزود: برای ۱۸۰ کیلومتر باقیمانده از ۲۷۱ کیلومتر نقطه اتصال استان به راه‌آهن، کنسرسیوم ریلی متشکل از ۶ شرکت از ۲ ماه قبل با پیگیری مکرر استاندار به قرارداد تبدیل شده است و در مرحله پایانی هستیم، همچنین مصوبه صندوق توسعه ملی اخذ شده است.

وی گفت: اگر بتوانیم کنسرسیوم بانکی را زودتر به نتیجه برسانیم، برآورد ما برای ۱۸۰ کیلومتر چهار ساله است و در این مدت پروژه به سرانجام خواهد رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: تاکنون برای قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند – یونسی ۲.۵ میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام شده و ۱۲۰ دستگاه پل دارد که کارگاه کاملا فعال است.

وی افزود: سیاستی که در استان دنبال کردیم اینکه بتوانیم در اسرع وقت مرکز استان را به راه‌آهن سراسری وصل کنیم و با پیگیری استاندار این جریان دارد به ثمر می‌رسد.

داعی گفت: در پروژه قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند – یونسی پیمانکاران ۲ شیف مشغول به کار هستند اما با کمبود سیمان و آب مواجه هستند.

وی اظهار داشت: مجموع راه آهن شرق کشور ۲۳ قطعه است که از قطعه چابهار تا زاهدان توسط قرارگاه خاتم الانبیا در حال انجام است و بخشی از ریل‌گذاری انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: طول کل راه‌آهن شرق یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که حدود ۶۳۰ کیلومتر در قطعه زاهدان تا چابهار قرار دارد و از زاهدان تا یونسی گناباد نیز ۹۰۰ کیلومتر است.

وی افزود: همچنین از زاهدان تا بیرجند به عنوان مرکز استان خراسان جنوبی حدود ۶۳۰ کیلومتر و بیرجند تا یونسی نیز به عنوان نقطه اتصال استان ۲۷۱ کیلومتر است که از این مقدار ۹۰ کیلومتر در قالب ۲ قطعه شامل یک قطعه ۵۸ کیلومتری از طرف ایستگاه یونسی به بیرجند و یک قطعه ۳۲ کیلومتری از طرف بیرجند در دست اجرا است.

داعی عنوان کرد: قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند – یونسی ۳۲ کیلومتر طول دارد و عملیات زیرسازی آن ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: ایستگاه راه‌آهن نیز برای شهرهای نهبندان، سربیشه، بیرجند و قاین پیش‌بینی شده اما ایستگاه بیرجند تشکیلاتی است و اداره کل راه‌آهن احداث خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اعتبار مورد نیاز برای احداث ایستگاه راه‌آهن بیرجند را ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ایستگاه جانمایی و در کمیته پدافند غیرعامل مصوب شده و نگاه بر این بوده تا ایستگاه به حوزه‌های مختلف حمل و نقل از جمله پایانه مسافربری درون شهری و برون شهری و فرودگاه نزدیک تا قابل دسترسی برای همه مسافران باشد.

وی اضافه کرد: اگر این مهم در شورای پدافند غیرعامل مصوب شود آمادگی داریم امسال عملیات اجرایی ایستگاه راه‌آهن بیرجند را آغاز کنیم و بحث اعتباری این پروژه نیز حل شده است.

 

 

هزینه کرد ۳۳۰میلیاردی برای اجرای طرح های آموزشی وپرورشی سربیشه/۲

مدیر آموزش و پرورش شهرستان سربیشه اظهار کرد: مبلغ ۳۳ میلیارد و ۸۰۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان برای احداث بزگ ترین مجموعه آموزشی، تربیتی و خوابگاهی و چندین طرح آموزشی و پرورشی دیگر هزینه شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد بهلگردی افزود: تا آغاز سال تحصیلی جدید میزان مدارس گازکشی سربیشه به ۹۹ درصد افزایش می یابد.

وی از حذف ۶ آموزشگاه کانکسی این شهرستان خبرداد و تصریح کرد: در سال گذشته ۶۰ کلاس درس با اعتبار ۲۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در سه شهر سربیشه،درح و مود احداث شد.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان سربیشه با اشاره به احداث ۲ زمین چمن مصنوعی در مود و سربیشه عنوان کرد: شهرستان مرزی سربیشه از منظر فضای آموزشی هیچ گونه کمبودی ندارد.

رشد۲۰ درصدی قبولی دانش آموزان بیرجندی در المپیادهای علمی/۲-۳

مدیر آموزش و پرورش مرکز استان خراسان جنوبی گفت: میزان قبولی دانش آموزان دخترو پسر بیرجندی در سال تحصیلی گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد حسین یکه خانی افزود: علاوه بر این ۵ رتبه نخست جشنواره نوجوان خوارزمی متعلق به دانش آموزان مستعد مرکز استان می باشد.

وی با اشاره به استفاده بهینه از ظرفیت ها و منابع موجود استان در راستای افزایش بهره وری و بهبود خدمات آموزشی، پرورشی و تربیتی در راستای تولید علم در مرکز استان، عنوان کرد: تمامی دروس و رشته ها در امتحانات نهایی، شهرستان بیرجند موفق به کسب رتبه نخست استان در سال تحصیلی ۹۹-۴۰۰ شد.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند، از تشکیل کارگروه تخصصی ساماندهی تولید محتوا برای کیفیت بخشی به آموزش ها در استفاده از فناوری های نوین خبر داد و تصریح کرد: توانمند سازی اولیای دانش آموزان مرکز استان به عنوان شرکای راهبردی تعلیم و تربیت اسلامی ایرانی و افزایی حساسیت های ایشان نسبت به مسائل آموزشی، پرورشی و تربیتی فرزندانشان یکی از مهم ترین رویکردهای  آموزش و بیرجند بشمار می رود.

برگزاری مسابقات والیبال جام سپاس در خراسان جنوبی/۷

برگزاری مسابقات والیبال ویژه آقایان در خراسان جنوبی

مسابقات والیبال ویژه آقایان به مناسبت یادواره شهدای کارمند ، شهدای عرصه امنیت و سلامت برگزار می شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ،  اداره کل ورزش و جوانان با همکاری سازمان بسیج ادارات، مسابقات والیبال ویژه آقایان کارکنان دستگاه های اجرایی و نیروهای نظامی و انتظامی جام سپاس ، یادواره شهدای کارمند ، شهدای عرصه امنیت و سلامت در مرداد ماه سال جاری در سالن ۲۵۰۰ نفری شهیدین قاسمی برگزار خواهد شد .

آغاز به‌کار مرکز تخصصی ترجمه کالج دانشـگاه بیرجند/۲-۳

مرکز تخصصـی ترجمه کالج دانشـگاه بیرجند متشـکل از تیم جوان و حرفه ای مترجمان آغاز به کار کرد.
آغاز به‌کار مرکز تخصصی ترجمه کالج دانشـگاه بیرجند

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دکتر مجید کلاته‌بجدی، رئیس گروه آموزش‌های آزاد و مجازی دانشگاه گفت: خدمات ارائه شده در این مرکز تخصصی ترجمه شامل ترجمه مقالات، کتب، متون علمی و ترجمه فیلم در قالب ارائه زیر نویس، ویرایش و اصلاح مقالات لاتین، ترجمه سایت، ارسال مترجم همزمان برای جلسات و همایش های بین المللی، نگارش و اصلاح انگیزه نامه یا SOP، CV، Resume، Cover Letter می‌باشد.
مرکز تخصصی ترجمه یکی از بخش‌های کالج دانشگاه بیرجند است. کالج دانشگاه پیش از این نیز آزمون بسندگی زبان و کلاس های مختلف را برگزار کرده است.

 

 

 

 

جشنواره منطقه ای مد و لباس اسلامی ایرانی “چارقد” برگزار می شود/۷

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری جشنواره منطقه ای مد و لباس اسلامی ایرانی “چارقد” با حضور استان های خراسان جنوبی ، رضوی ، شمالی ، یزد و کرمان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم با بیان این خبر، عنوان کرد: این جشنواره با هدف ترویج و تعمیق الگوهای عفاف و حجاب در سطح جامعه و ارتقای فرهنگ مصرف کالای ایرانی و ترویج نقش های ایرانی اسلامی متناسب با فرهنگ و نیاز جامعه برنامه ریزی شده است.

به گفته وی ایجاد فضای مناسب برای انتقال و تبادل دانش رسمی و بومی در حوزه مد و لباس منطقه، ترغیب و تشویق هنرمندان و دانشجویان به خلق تصاویر زیبا بر روی لباس های سنتـی و مدرنیته منطقه و توسعه فضای تعامل و همکاری در بین دست‌اندرکاران و فعالان حوزه مد و لباس منطقه از دیگر اهداف این جشنواره می باشد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل خاطرنشان کرد: جشنواره در سه بخش طراحی لباس اجتماع شامل طراحی مانتوی اجتماع ، پوشش های جدید اجتماع ( غیر از مانتو)، طراحی لباس مفهومی با موضوع آزاد و بخش دانشگاهی در دو محور مقالات و پایان نامه های  دانشجویی برگزار می شود.

 

 

 

 

 

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی مطرح کرد؛

شناسایی چالش ها و برنامه های راهبردی برای توسعه خراسان جنوبی/۷-۵

شناسایی چالش ها و برنامه های راهبردی برای توسعه خراسان جنوبی

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به شناسایی چالش ها و برنامه های راهبردی برای توسعه استان گفت: ۱۹۵ عنوان پروژه در قالب ۱۰۱ طرح سرمایه گذاری شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مشیرالحق عابدی ظهر سه شنبه در نشست خبری با اشاره به نام گذاری سال ۱۴۰۰ توسط مقام معظم رهبری به تولید، پشتیبانی و مانع زدایی، گفت: در همین راستا توسط وزارت کشور ۲۸ محور اولویت دار حوزه اقتصادی به استان ها ارائه شد.

وی تصریح کرد: در راستای اجرای این شعار در خراسان جنوبی برنامه هایی برای دستگاه های اقتصادی پیشران دیده شد که در حوزه اجرایی، عملکردی و پیش بینی بود.

به گفتۀ وی تمام برنامه های دیده شده اساس علمی داشتند و در ابتدا با توجه به تجارب سال های گذشته چالش های استان در حوزه اقتصادی شناسایی و با تأکید بر ظرفیت ها، پتانسیل ها و شرایط استان طرح ها و برنامه های راهبردی نوشته شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: از جمله چالش های خراسان جنوبی می توان به کمبود و محدودیت آب، خشکسالی های پیاپی، بالا بودن نرخ سود بانک ها، کمبود منابع مالی بانک ها، عدم سیاست مناسب برای سرمایه گذاری در مناطق محروم اشاره کرد.

وی تصریح کرد: بر همین اساس برنامه هایی برای رفع موانع تولید، توسعه وضعیت اقتصادی، حفظ اشتغال، اجرای طرح های نیمه تمام و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی دیده شد.

تبدیل تهدید به فرصت

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: حمایت از تولیدات داخل استان و محصولات داخلی کشور در اولویت قرار گرفت، همچنین شناسایی خوشه های صنایع دستی به عنوان پایلوت کشوری در خراسان جنوبی اجرایی شد.

عابدی عنوان کرد: برای تکمیل زنجیره ارزش افزوده محصولات استراتژیک برنامه هایی در نظر گرفته شد که اکنون برای زعفران اجرایی و برای زرشک نیز در حال انجام است.

وی در زمینه فرصت های مرزی استان نیز بیان داشت: در سه ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ارزش کل کالاهای خروجی از مرزهای استان ۵۷ درصد افزایش و از نظر وزنی ۸ درصد کاهش داشت و در بخش ترانزیت نیز کامیون های ورودی ۵۷ درصد افزایش و از نظر وزنی ۳۸ درصد کاهش داشته است.

به گفتۀ وی طرح هاب شتر و نهضت گلخانه ای جزو طرح هایی هستند که ادامه دارند و در حال اجرا هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه تشکیل ستاد توسعه خاوران یک کار علمی بود، گفت: در این ستاد تمام برنامه ها و چالش ها و موانع مورد بررسی قرار گرفتند و رفع می شوند و ارتباط مستقیم با بخش خصوصی وجود دارد.

عابدی از دیگر برنامه های مورد توجه قرار گرفته استان را توانمندی اقتصادی و بهبود معیشتی مرزنشینان عنوان کرد و افزود: برنامه هایی در این زمینه اجرایی شده است، همچنین برنامه های در راستای تبدیل تهدید به فرصت نیز دیده شده است که ارتباط با افغانستان و پاکستان در این راستا است.

وی در زمینه برنامه راهبردی بعد از کرونا برای مشاغل آسیب دیده به ویژه بخش گردشگری عنوان کرد: سند راهبردی توسعه گردشگری برمبنای پتانسیل ها در سال ۹۹ دیده شده است و برنامه هایی برای بعد از خروج از بحران نیز دارد که بر همان اساس حتماً ابلاغ می شود.

انعقاد ۱۴ تفاهم نامه در ستاد توسعه خاوران

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی هم در این نشست با اشاره به طرح های دیده شده در ستاد توسعه خاوران گفت: ۱۹۵ عنوان پروژه با ۱۰۱ طرح در ۴ بخش صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی، میراث فرهنگی و نیرو دیده شده است.

عیسی جعفری ادامه داد: از این تعداد ۱۹۵ عنوان پروژه، ۸۳ طرح تمام کارهای آنها انجام شده است، ۵۴ طرح در حال انتقال زمین و ۳۳ طرح به فرمانداری ها ارجاع شده است و باقی طرح ها نیز چون در حوزه میراث فرهنگی و نیرو بود نیاز به زمین نداشت و مشخص شده بودند.

وی تصریح کرد: همچنین از ۸۳ طرح حدود ۱۷ طرح سرمایه گذار دارد که ۱۴ تفاهم نامه در این راستا با مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان منعقد شده است.

به گفتۀ وی سرمایه گذاری خارجی در خراسان جنوبی نیز تا پایان دولت یازدهم ۶ پروژه بود که در دولت دوازهم به ۱۴ پروژه رسیده است که از تبعه های کشورهای چین، آفریقای جنوبی، آلمان، افغانستان، ترکیه و پاکستان هستند.

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

علم و مهارت در خدمت توسعه استان باشد/۳

تربیت نیروی ماهر در جهاد دانشگاهی مورد انتظار است

 

 

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد جهاد دانشگاهی، علم و مهارت را برای توسعه استان به کار گیرد.

استاندار در دیدار با کارکنان جهاد دانشگاهی استان با بیان اینکه فعالیت‌های خوبی با دغدغه و حساسیت در جهاد دانشگاهی انجام می‌شود که به شناسایی ظرفیت‌ها و استعداد‌های انسانی کمک می‌کند گفت: معدن، کشاورزی، گردشگری، گیاهان دارویی و مرز از جمله مزیت‌ها و ظرفیت‌های استان است که جهاد دانشگاهی می‌تواند برای شکوفایی آنها، گام‌های بزرگی بردارد تا سبب توسعه هر چه بیشتر استان شود.
ملانوری افزود: از جهاد دانشگاهی انتظار داریم که برای سواد رسانه ای، تولید محتوا و پایان نامه‌های دانشجویی را به سمت نیاز‌ها و ظرفیت‌های استان هدایت کند.
وی ضمن تشکر از اقدامات جهاد دانشگاهی تاکید کرد: جهاد دانشگاهی زمینه تلفیق علم، اندیشه، هنر و مهارت را فراهم و روحیه خودباوری و ریسک پذیری را در جامعه تقویت کند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان نیز گفت: معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی استان هم اکنون در سه محور گیاهان دارویی استراتژیک شامل؛ عناب، زرشک و زعفران، آسیب‌های اجتماعی و مدیریت شهری و روستایی فعالیت می‌کند.
صادقی، ۱۶ ثبت اختراع در زمینه گیاهان دارویی، اجرای طرح توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی برای ۲۴۴ روستا، آموزش کارآفرینی و اتصال ۹۰۰ نفر به بازار کار و معرفی ۳۰ برند در حوزه تجاری سازی و اشتغال را از جمله اقدامات جهاد دانشگاهی اعلام کرد.

 

 

 

 

 

تصویب ۵۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار برای توسعه روستا‌ها

شتاب عمران روستایی خراسان جنوبی با اختصاص ۵۳۷ میلیارد ریال

 ۵۳۷ میلیارد ریال اعتبارات ملی و استانی در سال جاری برای توسعه و عمران روستاهای کمتر توسعه‌یافته استان خراسان جنوبی اختصاص یافته است که باعث شتاب‌بخشی به اجرای طرح‌های این حوزه می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: این اعتبارات در صورت تخصیص مناسب برای بهسازی معابر روستایی، احداث پارک، پیاده‌روسازی، ساخت کانال هدایت سیلاب، زیرسازی و آسفالت روستاهای این استان در نظر گرفته شده است.

علی اصغر آسمانی‌مقدم روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان اعتبار برای اجرای بیش از ۹۷ طرح هادی در روستاهای این استان اختصاص یافته است.

وی اظهار داشت: این طرح‌ها در قالب طرح هادی در راستای بهبود محیط روستایی، افزایش سطح استانداردهای زندگی، توسعه خدمات‌رسانی به روستاییان و افزایش رضایتمندی ساکنان روستاهای اجرا می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی گفت: در صورت جذب این میزان اعتبار، جمعیت قابل توجهی در روستاهای استان از بهبود امکانات رفاهی بهره‌مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه تاکنون طرح هادی در ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی تهیه شده است افزود: طرح هادی ۵۸۵ روستا بالای ۲۰ خانوار نیز در استان شروع شده است.

آسمانی مقدم اظهار داشت: همچنین در سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۴۴ میلیارد ریال اعتبار از محل اسناد اوراق خزانه به عنوان سهمیه قیر رایگان برای آسفالت معابر روستاهای استان تخصیص یافت.

وی گفت: معابر روستایی بیش از ۴۷ روستا در مناطق مختلف استان با این میزان قیر رایگان آسفالت شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی تصریح کرد: با اجرای طرح تامین قیر رایگان از سوی دولت و مشارکت دهیاران تاکنون اقدامات مناسبی در زمینه آسفالت معابر روستاهای این استان انجام شده‌ است.

وی افزود: جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر و جذب سرمایه‌گذاران برای اجرای طرح‌های تولیدی و اقتصادی از مزایای اجرای طرح‌های هادی در روستاهاست.

 

 

 

 

 

طوفان محور فردوس – بجستان را مسدود کرد/۴

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی اعلام کرد: محور فردوس به بجستان تا اطلاع ثانوی مسدود شد.

سرهنگ رضایی گفت: محور فردوس به بجستان به علت طوفان شدید و گردوخاک و کاهش دید افقی تا اطلاع ثانوی مسدود است رانندگان از تردد در این محور خودداری کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون وزش باد شدید در تمامی محور‌های استان گزارش شده است، از رانندگان خواست با توجه به شرایط حاکم بر محور‌های استان، فاصله طولی با وسیله نقلیه جلویی و سرعت مطمئنه را رعایت و با چراغ روشن حرکت کنند.

 

 

 

کنتورخوان طبسی طلای گمشده را به صاحبش برگرداند/۴

کنتورخوان گاز در طبس انگشتر طلای پیدا شده در ماموریتش را به صاحب آن بازگرداند.

احمد الفت نیا، کنتور خوان متعهد طبسی در حین قرائت کنتور یک قطعه انگشتر طلا پیدا می‌کند و با پرس و جو از اهالی متوجه آگهی مفقود شدن طلا می‌شود.

الفت نیا پس از پیگیری و مشاهده آگهی مفقودی با شماره درج شده در آگهی، تماس گرفته و طلای گمشده را به صاحبش بر می‌گرداند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با تقدیر از حرکت خیرخواهانه این کنتور خوان خدوم و زحمتکش گفت: وجود نیرو‌هایی که علاوه بر خدمت‌رسانی شایسته، امین شهروندان نیز هستند باعث قوت قلب خانواده شرکت گاز استان و آبرو و اعتبار شرکت ملی گاز ایران هستند.

از این کنتور خوان متعهد و امین تقدیر به عمل آمد.

 

 

 

بانوی المپیکی خراسان جنوبی به نیمه نهایی المپیک نرسید/۷

نجمه خدمتی بانوی المپیکی خراسان جنوبی از صعود به نیمه نهایی بازماند.

تیم میکس تفنگ بادی ۱۰ متر کشورمان متشکل از نجمه خدمتی و مهیار صداقت، در بین ۲۹ تیم با قرار گرفتن در جایگاه پانزدهم از صعود به نیمه نهایی بازماند.

مسابقات میکس تفنگ بادی بازی‌های المپیک توکیو امروز از ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه با حضور ۲۹ تیم آغاز شد. تیم میکس تفنگ بادی ایران متشکل از نجمه خدمتی و مهیار صداقت با امتیاز ۶۲۴.۹ و ایستادن در رده پازدهم از رسیدن به مرحله نیمه نهایی این مسابقات بازماند.

 

 

 

آماده سازی نمایشگاه مردمی عشاق غدیر در بیرجند/۲

این نمایشگاه با کمک خیران و ۶۰ نفر از نیرو‌های داوطلب مردمی در حال آماده سازی است.

مسئول برگزاری نمایشگاه در این خصوص گفت: دو روز مانده به عید قربان کار آماده سازی نمایشگاه مردمی عشاق غدیر در بیرجندآماده سازی این نمایشگاه آغاز شده و تاپایان هفته به پایان می‌رسد.
بیابانگرد افزود: این نمایشگاه با کمک خیران و ۶۰ نفر از نیرو‌های داوطلب مردمی در حال آماده سازی است.
وی گفت: در این نمایشگاه وقایع ۹ ذی الحجه و واقعه غدیر خم به تصویر کشیده می‌شود و زمان آغاز به کار نمایشگاه و بازسازی واقعه غدیر پنجشنبه صبح است و مردم می‌توانند به مدت یک هفته از ساعت ١٧ تا ٢٢ از این نمایشگاه دیدن کنند.

 

 

 

 

 

 

خراسان‌جنوبی در محاصره طوفان

خسارت ۳۰ درصدی طوفان به گلخانه‌های خراسان جنوبی/۳-۷

طوفان در ۲۴ ساعت گذشته نیز به گلخانه‌های خراسان جنوبی ۱۰ تا ۳۰ درصد خسارت وارد کرد.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی هم از خسارت طوفان به بخش‌های کشاورزی و سازه‌های سبک دامداری و گلخانه‌ای در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: خسارت ۱۰ تا ۳۰ درصدی به هشت واحد گلخانه‌ای در استان از جمله خسارات طوفان در استان است.

 مدیرکل مدیریت بحران استان با اشاره به خسارات طوفان و باد شدید در استان، کفت: علاوه بر کاهش دید افقی و اختلال در تردد جاده‌ای، قطعی برق ۲۷ روستای استان که براثر طوفان و باشدید رخ داد بلافاصله توسط اکیپ‌های شرکت برق مرتفع شد.

میرجلیلی افزود: همچنین ۱۰ رأس دام سبک به دلیل نامقاوم سازه‌های دامداری و ریزش سقف و دیواره‌ها براثر طوفان شدید تلف شدند.

۷۶ تیم امدادی وعملیاتی تا پایان هفته برای ارائه خدمات به حوادث احتمالی ناشی از طوفان در استان هستند.

 

 

گروه های حساس در خانه بمانند

شاخص ذرات معلق در هوا در ۲ شهرستان ۵ برابر حدمجاز/۳-۷

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه شاخص آلودگی هوا در خراسان‌جنوبی بالا رفته است، گفت: گروه‌های حساس در خانه بمانند.

حسن اکبری افزود: ریزگردهایی که از دیروز در شهرستان‌های خراسان‌جنوبی شاهد هستیم در حقیقت فعالیت بادهای ۱۲۰ روزه سیستان است که به واسطه خشکسالی و افزایش کانون‌های بحرانی بادی و تغییرات آب و هوایی تشدید شده است.

وی افزود: بر اساس پیش بینی هواشناسی این وضعیت تا هفتم مردادماه ادامه دارد و همین طولانی شدن زمان حضور سامانه در هوای استان‌، وضعیت را خطرناک می‌کند و چنانچه مشاهده می‌کنیم از امروز عصر نیز بیرجند و برخی دیگر از شهرها نیز از این اتفاق در رنج هستند.

وی گفت: شاخص ذرات معلق در هوا در شهرستان‌های بیرجند و نهبندان ۵ برابر حدمجاز آن است.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: شاخص ذرات معلق در هوا از دو روز پیش در استان در همه شهرستان ها بالاتر از حدمجاز قرار گرفت که همچنان این شاخص در همه شهرستان ها بالاتر از حدمجاز است.

اکبری افزود: بر این اساس، شاخص ذرات معلق ریز بزرگتر از ۲.۵ میکرون در همه شهرستان ها بالا و کیفیت هوا برای همه گروه ها به ویژه کودکان، سالمندان ، بیماران تنفسی و چشمی ناسالم است.

وی علت این پدیده را تاثیر جو استان از بادهای ۱۲۰ روزه سیستان دانست و با اشاره به پیش بینی هواشناسی مبنی بر تداوم این اوضاع جوی تا پنجشنبه ۷ مرداد از شهروندان خواست حتی الامکان در خانه بمانند و از ورزش در فضای آزاد پرهیز کنند

 

 

نام امام علی (ع) زینت بخش بیش از ۴۶ هزار نفر در خراسان جنوبی/۲-۳

مدیر کل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: تا کنون تعداد ۴۶ هزار و ۲۱۳ به نام مبارک حضرت علی (ع) در استان نام گذاری شده اند.

 

مهرآور با اشاره به اینکه  تاکنون ۴۶ هزار و ۲۱۳ نفر در استان به نام علی نام گذاری شده اند گفت: در دهه امامت  و ولایت ، پارسال بیش از ۲۰۰ نفر نام زیبای علی را برای فرزندان خود انتخاب کرده اند.

او افزود: از ابتدای امسال نیز ۷۹ نفر با تاسی به امیرالمومنین (ع) نام فرزندان پسر خود را علی انتخاب کرده اند.

مهر آور بیان کرد: در سه ماه نخست امسال یک هزار و ۸۸۳ پسر در استان به دنیا آمده اند که به ترتیب نام‌های امیرعلی، امیرحسین، محمد، علی و ابوالفضل دارای بیشترین فراوانی نام در این بین بوده اند.

مدیر کل ثبت احوال خراسان جنوبی اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۸۹ نفر و پارسال نیز ۲۴۳ نوزاد به نام امیرعلی در استان نام گذاری شده اند.

او ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون به ازای هر ۱۰۰ نوزاد دختر ۱۰۵ نوزاد پسر در استان متولد شده است.

 

 

دریاچه گواب خوسف جانی دوباره می‌گیرد/۲

شهردار خوسف از طرح‌های مختلف شهرداری برای انتقال آب‌های سطحی شهر به دریاچه گواب برای احیای این دریاچه در حد ممکن خبر داد.

شکری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به ظرفیت‌ گردشگری شهرستان خوسف،  احیای دوباره دریاچه گواب  کمک بزرگی  در پذیرش پرندگان مهاجر به این دریاچه و همچنین افزایش گردشگران به این منطقه می شود .

اوافزود: شهرداری خوسف طرح‌هایی برای انتقال و هدایت آب‌های سطحی اعم از احداث کانال و لایروبی کانال‌ها به سمت دریاچه گواب را در نظر گرفته است.

شکری ادامه داد:  هدایت آب‌های سطحی و حتی هدایت آب‌های مسیل شاهرود با کار کارشناسی می‌بایست به سمت دریاچه گواب صورت گیرد .

 

 

 

 

 

۹ گونه پرنده جدید در خراسان‌جنوبی شناسایی و ثبت شد/۲-۳

۹ گونه پرنده جدید در خراسان‌جنوبی شناسایی و ثبت شد

رئیس هیئت مدیره موسسه کاوشگران حیات وحش پارت گفت: ۹ گونه پرنده جدید در خراسان‌جنوبی ثبت شد که گامی در راستای معرفی حیات وحش استان است.

آرش مودی در گفت و گو با مهر اظهارکرد: ۹ پرنده جدید برای اولین بار در استان خراسان‌جنوبی ثبت شده است که در این حوزه یک رکورد محسوب می‌شود.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه کاوشگران حیات وحش پارت اظهارکرد: مشاهده و تصویر برداری این ۹ گونه در بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۳ توسط شادروان سید امیر طالبی گل، آرش مودی و عادل نخعی در استان انجام شده بود که ثبت آن در روزهای اخیر انجام شده است.

 

 

 

 

 

۶ مرکز آموزش جوار کارگاهی در خراسان جنوبی راه‌اندازی می‌شود

۶ مرکز آموزش جوار کارگاهی در خراسان جنوبی راه‌اندازی می‌شود

بیرجند – ایرنا – مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت: ۶ مرکز جوار کارگاهی فنی و حرفه‌ای در شهرستان‌های بیرجند، نهبندان، فردوس و قاینات همزمان با هفته ملی مهارت راه‌اندازی می‌شود.

محمدعلی عرب روز سه‌شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: این مراکز با هدف توسعه منابع انسانی، بهره‌وری کارگاهی، کمک به قیمت تمام شده و کیفیت محصولات و خدمات واحدهای تولیدی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اظهار داشت: مجموعه آموزش فنی و حرفه‌ای استان با چهار محور برنامه‌های خود را در سال جاری در دستور کار دارد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ترویج و تقویت فرهنگ مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی که اصل برنامه ما در هفته ملی مهارت و در طول سال است را مدنظر دارد همچنین آموزش بر مبنای نیازسنجی و تقاضامحوری که به عنوان یکی از مهمترین سیاست‌های سازمان است را در دستور کار داریم.

وی انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با دستگاه‌های اجرایی را یکی دیگر از اقدامات این سازمان برای گسترش فرهنگ مهارت‌آموزی عنوان کرد و گفت: در این راستا تلاش می‌شود از ظرفیت دستگاه‌های مختلف بهره‌مند شویم.

عرب با بیان اینکه توسعه مهارت‌آموزی در راستای تحقق عدالت اجتماعی از دیگر برنامه‌ها در سال جاری است تصریح کرد: سازمان آمورش فنی و حرفه‌ای، سازمانی عریض و طویل است و وسعت برنامه‌های فنی و حرفه‌ای در ۱۸ بخش اعم از مراکز ثابت، پادگان‌ها، شاغلان بنگاه‌های اقتصادی، دانشجویان، زندانیان، آسیب‌دیدگان اجتماعی، روستاییان، عشایر، دانشجویان، زنان و سایر اقشار خلاصه می‌شود.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های سال جاری ارائه آموزش‌های مهارتی با کیفیت و اثربخش است که در این زمینه تلاش می‌شود متناسب با تقاضاها و نیازهای بازار کار حرکت کنیم و این آموزش‌ها اثربخش و بسترساز اشتغال باشد و گرهی از مشکلات اقتصادی استان بردارد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ حدود ۱۶ هزار نفر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را فراگرفتند گفت: این تعداد معادل سه میلیون و ۵۴ هزار و ۵۰ نفر ساعت بوده است.

وی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز ۷۳۳ هزار و ۱۵۲ نفر ساعت آموزش ارائه شده است اما به دلیل شیوع کرونا آموزش‌های ما تحت تاثیر قرار گرفت و آموزشگاه‌های آزاد آسیب فراوانی دیدند.

عرب از ارائه آموزش به یک هزار و ۴۴۵ نفر معادل ۳۰۹ هزار و ۸۲۹ نفر ساعت خبر داد و افزود: همچنین از ابتدای امسال ۹۸ حرفه آموزشی در بخش خصوصی اجرا و پنج مجوز صادر شده است.

وی به برگزاری اردوهای جهادی اشاره کرد و گفت: در این خصوص متناسب با شرایط مناطق مختلف در هر ماه، در هر شهرستان یک روستا انتخاب و مشکلات مردم اعم از جوشکاری، لوله‌کشی تاسیسات، برق ساختمان، تعمیر آبگرمکن، حوزه آرایش و پیرایش، خیاطی و سایر موارد برطرف می‌شود.

وی بیان کرد: این طرح مربوط به خراسان جنوبی است و می‌تواند در ترویج آموزش‌ها و فرهنگ مهارت‌آموزی کمک کند و مشکلات مردم نیز رفع می‌شود.

عرب افزود: در سه ماه آخر سال ۹۹ یکی از برنامه‌های ما راه‌اندازی مرکز تخصصی کارآفرینی و آموزش‌های کسب و کار بوده که در شورای پژوهش و نیز شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مصوب شده و موافقت‌نامه مالی آن به‌زودی مبادله خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای راه‌اندازی این مرکز یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار پیش‌بینی شده است گفت: این مرکز بازویی برای استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان است و مهارت‌های بازاریابی، کارآفرینی با رویکردهای kab و syb و سایر مهارت‌های لازم در حوزه‌های کسب و کار در این مرکز ارائه می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه تلاش ما بر این است این آموزش‌ها به اکثر نقاط استان برسد عنوان کرد: در این خصوص پیش‌بینی می‌شود به صورت الکترونیکی آموزش‌ها را به همه نقاط استان ارائه دهیم.

وی با اشاره به ظرفیت معدنی استان اظهار داشت: وجود ۱۳۲ معدن در شهرستان نهبندان ما را بر آن داشت که راه‌اندازی دپارتمان معدن در این شهرستان را در دستور کار قرار دهیم که امید است در هفته آینده به بهره‌برداری برسد.

عرب با تاکید بر اینکه برای راه‌اندازی این دپارتمان تلاش‌های بسیاری شده است گفت: این دپارتمان در ۲ بخش آموزش شاغلان حوزه معادن و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر و آموزش تعمیر تجهیزات معدنی و ماشین‌آلات سنگین معدنی فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه مرکز جوار معدنی با کمک ایمیدرو تا پایان مرداد افتتاح می‌شود بیان کرد: کمیته آموزش در صنایع با حضور مدیران کل تعاون و صمت در این سازمان تشکیل شد و به واحدهای تولیدی و کارخانه‌هایی که بیش از ۳۷ نفر نیروی انسانی دارند مجوز آموزشی تحت عنوان مراکز جوار کارگاهی اعطا شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه طبق آمار منتشر شده حدود ۴۲ درصد از بیکاران ما را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند بر آن شدیم در دانشگاه‌ها نیز فعالیت خوبی داشته باشیم و در این زمینه در چهار دانشگاه استان مراکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی را راه‌اندازی کردیم.

وی افزود: تلاش می‌شود مهارت را از غربت خارج کنیم زیرا مهارت بین خانواده‌ها و جامعه ما جای خود را پیدا نکرده است و باید به دنبال این باشیم که جریان‌سازی مهارت در جامعه اتفاق بیفتد.

عرب اظهار داشت: مهارت‌آموزی باید جزئی از سبد برنامه‌ای خانواده‌ها باشد زیرا راه برون‌رفت از مشکلات اشتغال و اقتصاد در جامعه کسب مهارت است و جامعه باید از سمت مدرگ‌گرایی به مهارت‌آموزی برود.

 

 

 

 

امضای ۶ تفاهم نامه همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای با شرکای اجتماعی در خراسان جنوبی

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی از امضای ۶ تفاهم نامه همکاری با ذینفعان و شرکای اجتماعی در جهت ارتقای آموزش در هفته ملی مهارت در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، عرب مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری با ذینفعان و شرکای اجتماعی گفت: امیدواریم امضای این تفاهم نامه‌ها فرصتی برای خدمات رسانی بهتر به مردم استان باشد تا بتوانیم به صورت متمرکز به ارائه خدمات بپردازیم.

او به امضای تفاهم نامه چهار جانبه بین سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی، سازمان بسیج سازندگی، دفتر امور روستایی و عشایر و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: این تفاهم نامه با هدف کمک به جامعه عشایر و روستایی و برگزاری اردو‌های جهادی امضا شد.

عرب گفت: تفاهم نامه چهار جانبه دیگری بین معاونت استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، ستاد اقامه نماز و اداره کل فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی در هفته ملی مهارت امضا شد.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی اظهار کرد: در هفته ملی مهارت یک تفاهم نامه دو جانبه بین دانشگاه فنی و حرفه‌ای و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی امضا شد.

کمالی رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت:این دانشگاه تنها دانشگاه نسل چهارم مهارتی است و بیش از ۷۰ درصد آموزش‌ها عملیاتی است و نزدیک به ۷۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز وارد بازار کار شده و شاغل می‌شوند.

عرب از امضای تفاهم نامه دو جانبه دیگری در هفته ملی مهارت خبر داد و تصریح کرد: این تفاهم نامه بین صندوق بیمه اجتماعی عشایر و روستائیان و ادراه کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی امضا شد.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی در پایان این مراسم عنوان کرد: یکی از مشکلات اساسی موازی کاری هاست که برای حل این مشکل سازمان فنی و حرفه‌ای به عنوان تنها متولی آموزش‌های غیر رسمی در کشور، شورای ملی مهارت را در استان شکل دادیم تا این گونه موازی کاری‌ها اتفاق نیفتد.

 

 

 

 

اختصاص ۴۰۷ میلیارد تومان برای حمایت از مددجویان خراسان جنوبی/۳

اختصاص ۴۰۷ میلیارد تومان برای حمایت از مددجویان خراسان جنوبی

 مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: ۴۰۷ میلیارد تومان در سال جاری برای انجام فعالیت‌های حمایتی نیازمندان و مددجویان تحت حمایت از محل اعتبارات و تسهیلات دولتی و امدادی همچنین کمک‌های مردمی در نظر گرفته‌ شده است.

رضا سلم‌آبادی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رسیدگی به امور حمایتی و سلامت جامعه هدف تحت حمایت در اولویت برنامه‌ها و فعالیت‌های این نهاد است.

وی با اشاره به اینکه خدمات متنوع و مختلفی در بخش حمایت و سلامت به مددجویان تحت حمایت کمیته امداد ارائه می‌شود گفت: کمک به ارتقای شاخص‌های بهداشتی، کمک به ودیعه و اجاره مسکن مددجویان، پرداخت حق بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار و مجریان طرح‌های اشتغال، اعطای وام ضروری به نیازمندان از جمله خدمات حمایتی است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی اظهار داشت: پرداخت کمک‌ معیشت به مددجویان، کمک‌ هزینه فرانشیز و خدمات درمان نیازمندان، تامین لوازم ضروری زندگی مددجویان، کمک به رفع سوءتغذیه مادران باردار و شیرده، کودکان مددجوی کمتر از پنج سال، کمک به ازدواج نیازمندان همچنین کمک به تامین تجهیزات و درمان بیماران صعب‌العلاج نیازمند از دیگر خدمات حمایتی است که به جامعه هدف تحت حمایت طبق نیازسنجی ارائه می‌شود.

وی گفت: ۴۳ هزار و ۴۵۰ خانوار نیازمند با جمعیت ۱۱۹ هزار و ۸۴۰ نفر تحت حمایت کمیته امداد استان خراسان جنوبی قرار دارند و این در حالی است که ۱۸ هزار و ۳۶۱ خانوار دارای سرپرست زن هستند.

 

 

 

 

پرونده‌های قاچاق دام در خراسان جنوبی ۶ برابر شد/۳

پرونده‌های قاچاق دام در خراسان جنوبی ۶ برابر شد

 مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: پرونده‌های قاچاق دام در این استان طی چهار ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۶ برابر شده است.

حسین حسن‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۶۳ پرونده قاچاق دام به شعب تعزیرات حکومتی استان خراسان جنوبی وارد و ۱۶۰ پرونده نیز مختومه شده است.

وی بیان کرد: متهمان به پرداخت ۲۶ میلیارد و ۶۱۳ میلیون و ۸۲۲ هزار ریال جریمه محکوم شدند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی اظهار داشت: در این مدت هزار و ۷۰۴ راس دام سبک و سنگین که عمدتا گوسفند و بز بودند، کشف و ضبط شده است.

وی گفت: این در حالی است که چهار ماه نخست سال گذشته مجموع پرونده‌های وارده قاچاق دام ۲۵ فقره و مختومه ۲۴ فقره بوده است.

حسن‌پور افزود: قاچاقچیان دام پارسال ۱۲ میلیارد و ۱۲۲ میلیون و ۱۷۳ هزار ریال جریمه شدند و در این مدت حدود هزار و ۶۱۴ راس دام سبک و سنگین کشف شده بود.

 

 

 

 

 

 

 

مدیرکل حوزه هنری خراسان جنوبی خبر داد؛
اجرای ۱۱ عنوان برنامه طی دهه امامت و ولایت در خراسان جنوبی

کریمیان با بیان اینکه ۱۱ عنوان برنامه طی دهه امامت و ولایت توسط حوزه هنری خراسان جنوبی اجرا می شود، گفت: برگزاری شب شعر، اجرای نمایش رادیویی و رونمایی از کتاب «زمینی که مرا بالا برد» از مهم ترین برنامه های این دهه است.

«مجید کریمیان» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: غدیر بزرگترین حادثه تاریخ اسلام است چرا که در این روز بود که مهم ترین رسالت و مأموریت الهی به پیامبر گرامی اسلام ابلاغ شد.

مدیرکل حوزه هنری خراسان جنوبی با بیان اینکه هیچ عیدی در تاریخ بشر به بزرگی عید غدیر نیست، افزود: در روز عید غدیر نه تنها سرنوشت امت اسلامی بلکه سرنوشت تمام بشریت تعیین شد.

وی با اشاره به اینکه ولایت اصل و اساس دین مبین اسلام محسوب می شود، ادامه داد: در همین راستا هنرمندان برنامه‌های متنوعی برنامه‌ریزی کرده‌اند تا این شاخص ولایی در هنر هنرمندان بیشتر جلوه گری کند و بدانیم که مسئله غدیر یک بحث تاریخی نیست؛ بلکه فرهنگ‌نامه ولایت و امامت است.

کریمیان در خصوص برنامه های حوزه هنری استان طی دهه امام و ولایت گفت: برگزاری بیش از ۱۱ عنوان برنامه همزمان با آغاز دهه امامت و ولایت در دستور کار حوزه هنری خراسان جنوبی قرار گرفته است.

مدیرکل حوزه هنری خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: برگزاری مراسم شب شعر و انتشار آثار تولید شده با موضوع غدیر توسط هنرمندان استان در فضای مجازی و تولید نمایش رادیویی با موضوع غدیر از مهم ترین برنامه های حوزه هنری در این دهه است.

وی در پایان با بیان اینکه طی دهه امامت و ولایت رونمایی از کتاب «زمینی که مرا بالا برد» در دستور کار قرار دارد، گفت: تولید و پخش استوری موشن با موضوع امامت و ولایت و اجرای گروه های سرود در تمامی شهرستان های خراسان جنوبی از دیگر برنامه های حوزه هنری طی دهه امامت و ولایت است.

گرامیداشت روز خبرنگار به صورت مجازی در خراسان جنوبی برگزار می شود
معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری مراسم گرامیداشت روز خبرنگار به صورت مجازی در استان خبر داد و گفت: اختتامیه جشنواره منطقه ای مطبوعات شرق کشور نیز تا پایان مرداد برگزار می شود.

«محمود رمضانی» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند اظهار داشت: با توجه به قرار گرفتن در پیک پنجم کرونا و قرمز شدن نیمی از شهرهای استان به دلیل شیوع نوع جدید ویروس کرونا، زمینه و شرایط برگزاری مراسم گرامیداشت روز خبرنگار به صورت حضوری فراهم نیست و این مراسم همچون سال گذشته به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

 

وی افزود: در روز خبرنگار امسال، یاد و نام و خاطره دو تن از خبرنگاران استان که در تیرماه امسال به دلیل حادثه تصادف و بیماری جان به جان ‌آفرین تسلیم کردند، گرامی داشته خواهد شد.

 

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی همچنین از برگزاری مراسم اختتامیه و تجلیل از منتخبان جشنواره منطقه ای مطبوعات کشور تا پایان مردادماه امسال خبر داد.

 

وی در ادامه با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره استانی انتخاب کتاب سال با هدف حفظ اصالت، استقلال و هویت فرهنگی، شناسایی و معرفی کتاب برتر و آثار فاخر مکتوب، کمک به اعتلای سطح دانش و فرهنگ مکتوب استان، حمایت و تشویق پدیدآورندگان متخصص کتاب و ارتقا سطح مطالعه و ترویج کتابخوانی گفت: این جشنواره در دو بخش موضوعی (آثار تالیف، ترجمه، گردآوری، احیا، تصنیف و تصحیح متون در کلیه موضوعات) و بخش ویژه (آثار تالیف، ترجمه، گردآوری، احیا، تصنیف و تصحیح متون با موضوعات نماز، شعار سال، استان شناسی، فرهنگ ها، آداب و رسوم و گویش های خراسان جنوبی) تعریف شده است.

 

رمضانی افزود: آثاری که در بازه زمانی ابتدای دی ۹۷ تا آخر اسفند ۹۹ چاپ و منتشر شده باشند، در جشنواره شرکت داده می شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: علاقه مندان علاوه بر تکمیل فرم درخواست شرکت در جشنواره، سه جلد کتاب را همراه با مدارک مورد نیاز تا پایان مرداد ماه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

 

وی همچنین با اشاره به آغاز طرح تابستانه کتاب ۱۴۰۰ از ۹ مردادماه گفت: این طرح تا ۱۵ مردادماه ادامه خواهد داشت.

وی با بیان این که سقف مجاز خرید برای هر خریدار از ۲۰۰ هزار تومان در طرح های قبلی به ۳۰۰ هزار تومان در طرح تابستانه کتاب ۱۴۰۰ افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: میزان یارانه خرید برای هر کتاب ۲۰ درصد و سقف یارانه خرید برای هر خریدار ۶۰ هزار تومان است.

 

 

 

 

 

کرونا بیش از پنج میلیارد تومان به اتوبوسرانی بیرجند خسارت زد

کرونا بیش از پنج میلیارد تومان به اتوبوسرانی بیرجند خسارت زد

بیرجند – ایرنا – رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: شیوع کرونا در یک سال گذشته پنج میلیارد و ۶۳ میلیون تومان به درآمد اتوبوسرانی شهرداری خسارت وارد کرده است.

یدالله غلامپور روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این خسارت ناشی از کاهش تعداد مسافر در دوران کرونا بوده است.

وی بیان کرد: آمار جابه‌جایی مسافر در شهر بیرجند از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا تیر ۱۳۹۹، ۱۵ میلیون و ۲۶۳ هزار نفر با درآمدزایی هشت میلیارد و ۶۸۱ میلیون تومان بوده است.

رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا پایان تیر امسال چهار میلیون و ۳۳۰ هزار نفر با درآمدزایی سه میلیارد و ۶۱۴ میلیون تومان جابه‌جا شده‌اند.

وی عنوان کرد: در مجموع بر اثر کرونا ۷۱.۶ درصد کاهش از نظر جابه‌جایی مسافر داشته‌ایم و از نظر درآمدزایی نیز ۵۸.۳ درصد کاهش داشته است.

غلامپور افزود: سه ماه نخست سال جاری ۷۱۰ هزار و ۲۸۶ نفر مسافر در شهر بیرجند جابه‌جا شدند که نسبت به سه ماه نخست سال ۱۳۹۸ یعنی قبل از بحران کرونا ۷۲ درصد کاهش داریم.

وی گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی بیرجند بالای ۱۰ سال عمر دارند، یعنی کیفیت لازم را برای ارائه خدمات مطلوب ندارند.

رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند اضافه کرد: عمر مفید اتوبوس‌ها قبلا ۱۰ سال بود که به توجه به شرایط کشور و ندادن اتوبوس نو به شهرداری‌ها در حال حاضر عمر مفید ناوگان به ۱۵ سال افزایش یافته است.

وی درخصوص گلایه‌مندی برخی شهروندان از تاخیر ناوگان اتوبوسرانی گفت: وضعیت کرونا به گونه‌ای است که وضعیت تصمیم‌گیری برای فعالیت اتوبوس‌ها شناور و مقطعی براساس رنگ‌بندی است.

وی بیان کرد: علت تاخیر اتوبوس‌ها کاهش شدید مسافر در این شرایط قرمز کروناست و در برخی محلات واقعا کاهش شدید مسافر را داریم.

غلامپور افزود: به طور میانگین اکنون ۴۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر فعال هستند و آمار میانگین روزانه جابه‌جایی مسافر ما در حال حاضر ۹ هزار نفر است که قبل از کرونا این رقم ۵۵ هزار نفر بود.

خراسان جنوبی که اردیبهشت امسال پیک چهارم کرونا را پشت سر گذاشت، از تیر امسال وارد خیز پنجم کرونا شد و در حال حاضر شهرستان‌های بیرجند، قاینات، زیرکوه، طبس و نهبندان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، سربیشه، درمیان و فردوس در وضعیت نارنجی (پرخطر) و بشرویه، خوسف و سرایان در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند.

 

 

 

 

تفاهم‌نامه همکاری کمیته امداد و ورزش و جوانان خراسان جنوبی امضا شد

تفاهم‌نامه همکاری کمیته امداد و ورزش و جوانان خراسان جنوبی امضا شد

بیرجند- ایرنا- تفاهم‌نامه همکاری بین کمیته امداد و ورزش و جوانان خراسان جنوبی به امضا رسید تا از ظرفیت‌های دو طرف برای تحقق اهداف و برنامه‌ها استفاده شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی روز سه‌شنبه در این آیین گفت: هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه به منظور توسعه زمینه‌های همکاری مشترک، بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود و افزایش تعاملات دوجانبه با هدف اتخاذ تدابیر و انجام اقدامات موثر و کارآمد در جهت افزایش عدالت آموزشی است.

رضا سلم‌آبادی ادامه داد: توسعه کمی و کیفی خدمات آموزشی به گروه‌های مخاطب با تاکید بر جوانان و جامعه ورزشی، ترویج فرهنگ نیکوکاری و احسان و نشر سنت‌های حسنه اسلامی، کاهش فقر و نابرابری و فراهم کردن زمینه اشتغال جوانان فی مابین کمیته امداد و ورزش و جوانان از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه است.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی نیز گفت: در این تفاهم‌نامه اداره کل ورزش و جوانان متعهد شده که اساتید و مربیان برای دوره‌های آموزشی جوانان در آستانه ازدواج و همسران جوان در مجتمع‌های فرهنگی و تربیتی امداد را معرفی کند.

حس عزیزی افزود: همکاری در انجام مشاوره‌های گروهی‌، همکاری و مشارکت در بهره‌گیری از ظرفیت خانه‌های ورزش روستایی، ارائه خدمات مشاوره ورزشی ( استعدادیابی) رایگان برای فرزندان خانوارهای تحت حمایت، تجهیز و راه‌اندازی خانه ورزش روستایی از اهم موارد این تفاهم‌نامه است.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*