آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی/

استاندار خراسان جنوبی:
فعالیت اصناف و رونق بازار، برای ما بسیار مهم است

 

استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به جایگاه بازاریان در حوزه های مختلف، فعالیت اصناف و رونق بازار، برای ما بسیار مهم می باشد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ ملانوری با بیان این مطلب در دیدار رئیس و اعضای هیئت رئیسه اتاق اصناف استان، خاطرنشان کرد: خیلی از امور به وضعیت بازار وابسته است و در حقیقت بازار، پشتوانه همه فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی می باشد.
وی با اشاره به پیشینه فعالیتی بازار و نقش اصناف در دوران پیروزی انقلاب، دفاع مقدس، سازندگی و … تصریح نمود: بازار و اصناف از بخش هایی است که همواره، در هر دوره ای دلگرم کننده و حمایت کننده بوده و در شرایط موجود هم به لحاظ اشتغال و درآمدی که ایجاد می کند، نقش بسیار تعیین کننده ای دارد.
به گفته وی؛ بازار با رونق خود، نشاط و سرزندگی ایجاد می کند و برعکس به هر دلیلی دچار رکود شود، پیامدهای نامطلوبی را به همراه دارد.
استاندار اظهار داشت: کاسب های ما در گذشته، قبل از ورود به بازار کار، به دلیل اعتقاد به فرهنگ ایرانی اسلامی، درس مکاسب را می خواندند و با راه و رسم کار آشنا می شدند تا در قالب فرهنگ انسانی، جامعه را به سمتی ببرند که امنیت، سلامت، سیاست، اقتصاد آن تضمین شود.
ملانوری با تأکید بر این که اهمیت وجود بازاریان بر کسی پوشیده نیست، خاطرنشان کرد: باز بودن بازار و فعالیت اصناف، از هر جهت برای ما مهم است.
وی با بیان این که طی ۱۷ ماه گذشته، دنیا با بحران جدی کرونا مواجه بوده که در یک دوره طولانی مستمر، همه حوزه ها را متأثر ساخته است، گفت: از ابتدا تاکنون هر تصمیمی که برای مدیریت این بیماری گرفته ایم، برخی مسایل از طریق این مصوبات حل شده اما در مقابل تبعاتی هم به همراه داشته است، به همین دلیل از آن به عنوان شمشیر دو لبه یاد می شود.
به گفته وی؛ مدیریت شرایط کرونایی بسیار سخت و دشوار است.
استاندار متذکر شد: مهمترین تجربه ۱۷ ماه گذشته این است که هر کس باید به سهم خود، ضوابط را رعایت کند و در مدیریت بیماری نقش ایفا نماید تا بتوانیم تبعات آن را کاهش دهیم.
ملانوری ادامه داد: مقایسه شرایط موجود خراسان جنوبی با استان های همجوار، گویای همراهی مردم با مصوبات ستاد کروناست.
به گفته وی؛ اگر چه پروتکل ها به صورت صددرصدی رعایت نمی شود و ضوابط بهداشتی به نسبت گذشته کمتر مورد توجه است اما همین مقدار هم توانسته در مدیریت بیماری مؤثر باشد.
استاندار با تأکید بر این که من معتقدم بستن بازار و تعطیل کردن واحدهای صنفی نتیجه مطلوبی به همراه ندارد، گفت: تنها راه مقابله با بیماری این است که از مردم بخواهیم، خودشان با ضوابط و دستور العمل ها همراهی کنند.
ملانوری متذکر شد: بنده از همان ابتدای حضور در استان و به دست گرفتن جریان مدیریت بیماری، بارها تأکید کرده ام که تنها هدف ما از مصوبات ستاد کرونا، حفظ سلامت مردم است و برای رسیدن به این هدف هم، همه باید کمک کنیم.
وی ادامه داد: بنا به تصمیمات اتخاذ شده در آخرین جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، تمامی واحدهای صنفی به شرط رعایت دستورالعمل های بهداشتی، اجازه فعالیت دارند.
به گفته وی؛ واحدهای متخلف که سلامت مردم را به خطر می اندازند، از ادامه فعالیت محروم می شوند.
شایان ذکر است: رئیس و اعضای هیئت رئیسه اتاق اصناف استان به منظور تقدیر از حمایت های استاندار به ویژه در جریان شیوع بیماری کرونا، این دیدار را با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری انجام دادند.

 

 

دستگیری ۲ سارق در نهبندان

فرمانده انتظامی نهبندان از بازداشت ۲ سارق با ۲۵ فقره سرقت در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ رحیمی گفت: با وقوع چند فقره سرقت منزل و اماکن خصوصی در سطح شهرستان بررسی موضوع در دستور کار ماموران پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی افزود: مأموران با اقدامات فنی و پلیسی و همچنین آثار به جا مانده از صحنه‌های سرقت موفق شدند سارقان و مخفیگاه آنان را شناسایی کنند و پس از هماهنگی با مقام قضائی، در یک عملیات ضربتی وارد مخفیگاه سارقان شده و ۲ سارق حرفه‌ای را دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان گفت: متهمان در بازجوئی‌های پلیس به ۲۵ فقره سرقت لوازم منزل و اماکن خصوصی اعتراف کردند که برابر نظر کارشناسان ارزش ریالی لوازم کشف شده یک میلیارد ریال برآورد شده است.
وی افزود: متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی و روانه زندان شدند.

وزارت صمت سیمان را از اتاق شیشه‌ای بورس خارج می‌کند؟

وزارت صمت سیمان را از اتاق شیشه‌ای بورس خارج می‌کند؟

سیمان که پس از سال ها تلاش برای رهایی از دست دلالان در بورس عرضه می شود، به بهانه افزایش قیمت قرار است امروز زیرتیغ تصمیم وزارت صمت برود؛ تداوم عرضه یا خروج از بورس.

به گزارش خبرنگار مهر، طی یک دهه گذشته یکی از چالش‌های اصلی حوزه سیمان ورود یا عدم ورود به بورس کالا بود. مخالفان معتقد بودند که بورس کالا زیرساخت‌های لازم برای میزبانی از سیمان را ندارد و تا زمانی که زیرساخت‌های لازم و سازوکارهای دقیق تأمین نشود نمی‌توان به موفقیت عرضه سیمان در بورس امیدی داشت. اما در مقابل موافقان تاکید می‌کردند که بورس کالا مانند یک اتاق شیشه‌ای است که می‌تواند منجر به شفافیت اطلاعات، قیمت گذاری عادلانه و جذب سرمایه گذار شود.

در همین راستا پس از رایزنی‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با وزارت صمت و اعلام تمایل تولیدکنندگان به ورود به بورس، در نهایت با اعلام موافقت وزارت صمت، در تاریخ دهم خرداد ماه سال جاری سیمان با ورود به بورس کالا عرضه شد و در همان روز نخست ۲۹ هزار و ۷۰۰ تن از این محصول به فروش رفت. در حال حاضر نیز ۴۴ شرکت سیمانی در بورس کالا پذیرش شده‌اند که این تعداد ۷۰ درصد ظرفیت تولید سیمان کشور را شامل می‌شود.

با این حال بررسی عملکرد سیمانی‌ها طی ۵۶ روز گذشته که با قطعی برق (از ۱۴ تیر ماه) هم همراه شد، نشان می‌دهد که جولان دلالان افزایش یافته و سیمان با قیمت‌های فضایی و رشدهای بالای ۲۰۰ درصدی به فروش می‌رسد.

موافقان و مخالفان عرضه در بورس چه می‌گویند؟

صحبت‌های دو طرف مخالف و موافق عرضه سیمان در بورس کالا، مشابه شرایطی است که ماه‌هاست در حوزه فولاد شکل گرفته است. منتهی نکته مهم این است که مکانیزم‌های بورس هر اندازه هم که مشکل داشته باشد، نسبت به فروش سنتی مزیت‌های غیرقابل شماری دارد و به نظر می‌رسد همین شفافیت و تسهیل در نظارت است که سوداگران را نگران کرده است. ضمن اینکه اگر مکانیزم عرضه در بورس مشکلاتی دارد باید این مشکلات را برطرف کرد نه اینکه عرضه در بورس را متوقف کرد.

در بازار سیمان هم بین تولیدکننده و مصرف کننده سیمان این جنگ لفظی رخ داده است؛ مهرداد نظارت، رئیس کانون بتن به عنوان مخالف عرضه سیمان در بورس کالا می‌گوید: باید سیستم عرضه سیمان در بورس تعلیق و این محصول با راهکارهای مناسب و به صورت شفاف به بورس وارد شود. در حال حاضر فقط دلالان قیمت‌ها را در بورس جابه‌جا می‌کنند و تولیدکننده و سازنده مسکن دستش به سیمان نمی‌رسد. اینکه سیمانی‌ها می‌گویند به دلیل قطعی برق سیمان گران شده درست نیست، بلکه علاوه بر برق به دلیل سازوکار نادرست عرضه سیمان در بورس شاهد این اتفاق هستیم.

همچنین فرهاد رحمانی معاون دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت می‌گوید: یکی از دلایل افزایش قیمت سیمان، عرضه آن در بورس کالاست؛ در حال حاضر موجودی، خریدار و چگونگی خرید روشن و شفاف نیست و علاوه بر آن گرفتن کد بورسی زمان‌بر است و تا کنون هیچ جلسه‌ای برای مشخص کردن ساز و کارهای آن برگزار نشده است.

در مقابل عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، ورود سیمان به بورس کالا را برای فعالین این حوزه مثبت و راهگشا دانسته و می‌گوید: در بورس هم تولیدکننده در فضای شفافی اقدام به فروش کرده و هم مصرف کننده در فضای شفافی خرید خود را انجام می‌دهد. با این حال متأسفانه برخی‌ها در تلاش‌اند با ایجاد بحث‌های انحرافی مانع از واقعی سازی قیمت کالاها از جمله سیمان و حذف رانت شوند در این میان عرضه سیمان در بورس کالا هیچ ارتباطی با گرانی سیمان نداشته و همان طور که ذکر شد، مشکل برق تنها دلیل افزایش نرخ‌هاست.

همچنین سید جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بورس کالا با اشاره به عدم ورود تمام شرکت‌های سیمانی به بورس کالا، می‌گوید: عرضه سیمان در بورس در سال‌های قبل هم پیگیری شده بود که نتیجه‌ای نداشت، چون مقاومتی از طرف ذی‌نفعان و برخی از شرکت‌ها وجود داشت. هم اکنون نیز اگر قرار بود صبر کنیم تا ۳۰ درصد باقیمانده شرکت‌ها هم برای ورود به بورس کالا راضی کنیم هیچ وقت این بازار شکل نمی‌گرفت، چون منافع به اندازه‌ای هست که نخواهند وارد بورس شوند به همین دلیل گام به گام پیش رفتیم و توافق شد مابقی شرکت‌ها طی هفته‌های آینده پذیرش شوند، ولی وزارت صمت در این زمینه همراهی نکرده، چون بخشی از وزارت صمت مخالف و بخشی دیگر موافق عرضه سیمان در بورس هستند.

وزارت صمت تسلیم دلالان می‌شود؟

نکته قابل توجه آنکه وزارت صمت اگرچه در ابتدا با ورود سیمان به بورس کالا موافقت و اعلام کرد که «فروش سیمان در داخل کشور مشمول قیمت گذاری نبوده و کاملاً آزاد و بدون سهمیه بندی است و با پیشنهادهای سازمان بورس برای عرضه در بورس کالا نیز موافقت وجود دارد.» اما حال پس از اتفاقاتی که در این بخش افتاده اعلام می‌کند که از ابتدا مخالف عرضه سیمان به بورس کالا بوده است!

فرهاد رحمانی معاون صنایع غیر فلزی وزارت صمت ۳۰ تیر ماه در یک گفت و گوی تلویزیونی تاکید کرد که بنا بر اصرار واحدهای سیمانی مبنی بر عرضه سیمان در بورس کالا و با توجه به مخالفت وزارت صمت این اتفاق افتاده است!

با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای وزارت صمت از موضع قبلی خود درباره لزوم عرضه سیمان در بورس، حال قرار شده که طی روز جاری در وزارت صمت نشستی مبنی بر بررسی عملکرد سیمان در بورس برگزار و درباره تداوم یا توقف عرضه در بورس تصمیم‌گیری شود.

عقب نشینی وزارت صمت طی دو روز گذشته از موضع قبلی خود درباره عرضه سیمان در بورس، می‌تواند بیانگر فشار دلالان و سوداگران باشد. چراکه ورود محصولاتی همچون سیمان به بورس می‌تواند دست دلالان را از بازار کوتاه کند و تولیدکننده با شفافیت کالای تولیدی خود را عرضه کند. و سود اصلی قیمت به جای اینکه نصیب دلالان شود، نصیب سهامداران کارخانه‌های سیمانی شود.

بر این اساس انتظار می‌رود وزارت صمت فارغ از برخی فشارها، بر تداوم عرضه سیمان در بورس صحه بگذارد و چنانچه نقدی بر مکانیزم بورس دارد، برای اصلاح این ایرادات تلاش کند.

 

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:
کار تولیدکنندگان جهاد اقتصادی است

حجت الاسلام نوفرستی با اشاره به اینکه کار تولیدکنندگان هنری است که با پشتکار کلمه ما می توانیم را به عمل درآورده اند، گفت: کار بر اساس قرآن و روایات نوعی جهاد است.

حجت الاسلام «غلامحسین نوفرستی» امروز (۲ مرداد) در بازدید از خط تولید کارخانه کاشی فرزاد بیرجند با عرض تبریک دهه امامت و ولایت و فرارسیدی عید بزرگ غدیر اظهار کرد: امام علی علیه السلام در اوج عبادت به فکر بندگان خدا بود، لذا کار برای خلق خدا بسیار فضیلت دارد.

 

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: داشتن دنیا در اسلام نهی نشده است بلکه آنچه نهی شده است حب دنیا است، لذا باید برای کار دنیا تلاش کردن بسیار ثواب نیز دارد.

 

حجت الاسلام نوفرستی با تأکید بر اینکه کار تولیدکنندگان هنری است که با پشتکار معنای واقعی کلمه ما می توانیم را انجام می دهند، افزود: کار بر اساس آیات قرآن کریم و روایات جهاد است.

 

وی بیان کرد: ما نیز در حد بضاعت کمک می کنیم که در سال حمایت از تولید مشکلات سر راه تولید کنندگان مرتفع شود چراکه کار تولید کنندگان جهاد اقتصادی است.

 

 

 

 

برق هفت روستای خراسان جنوبی وصل شد

برق هفت روستای خراسان جنوبی وصل شد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: برق هفت روستای استان بر اثر توفان قطع شد که مشکل قطعی برق این روستاها به موقع رفع شده است.

سید ابوالحسن میرجلیلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه حجم خسارت‌ها به صورت لحظه‌ای در حال تغییر است اضافه کرد: سرعت وزش باد در برخی شهرستان‌ها به صورت لحظه‌ای به ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت رسید.

وی بیان کرد: کاهش دید افقی در برخی محورها، اختلال در تردد جاده‌ها، شکستن درختان و تخریب سقف و دیواره‌ها در برخی سازه‌های سبک در برخی مناطق از جمله شهرستان‌های فردوس، سرایان و سربیشه گزارش شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی بیشترین سرعت وزش باد و توفان مربوط به شهرستان‌های مرزی از جمله درمیان، زیرکوه، نهبندان و سربیشه است.

وی با تاکید بر اینکه وقوع توفان و وزش باد شدید از عصر امروز تا روز جمعه را در خراسان جنوبی داریم اضافه کرد: مردم به دلیل کاهش دید افقی در محورهای مواصلاتی مسافرت‌های غیرضروری خود را حتی به روستاها لغو کنند.

میرجلیلی گفت: کشاورزان و عشایر استان هم تمهیدات لازم را بیندیشند تا خسارتی از ناحیه توفان متحمل نشوند.

وی از فرمانداران خواست با توجه به اخطاریه هواشناسی و شدت وزش باد و توفان گرد و خاک در شهرستان‌ها، اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند و نیروهای امدادی هم آمادگی لازم را برای حوادث احتمالی داشته باشند.

سرطانی به جان زمین

سرطانی به جان زمین

ایسنا/خراسان جنوبی دشت‌های خراسان جنوبی اکنون یکی پس از دیگری شکاف برمی‌دارند و مردم نگران از خشکسالی و بی آبی را نگران‌تر می‌کنند.

زمین این هم پای انسان در تمامی روزها؛ این روزها دیگر تابی برای نفس کشیدن ندارد. برداشت بی رویه آب از سفره‌های آب زیرزمینی و رفتار نادرستمان با طبیعت، دل زمین را برداشت و اکنون دیگر زمین به جوش و خروش افتاده است‌.

به گزارش ایسنا، اکنون خشکسالی جان خراسان جنوبی را به لب رسانده، اما در کنار آن دشت‌های خراسان جنوبی نیز حال خوشی ندارند به گونه‌ای که از مجموع ۳۵ دشت استان ۲۲ دشت را در وضعیت ممنوعه و بحرانی قرار دارند.

شکست‌هایی در دل زمین نالان از خشکسالی که مردم روستاها هرچند سال یک بار از آن خبر می‌دهند؛ نشان دهنده داغی است بر دل زمین؛ دیروز در دشت‌های آیسک و فردوس و امروز در دشت‌های سرایان.

فرونشست خطرناک زمین در دشت سرایان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به پدیده رو به گسترش فرونشست زمین در دشت بحرانی سرایان گفت: طرح‌های آبخیزداری راهکاری برای مقابله و جلوگیری از گسترش فرونشست زمین در این منطقه است.

علیرضا نصرآبادی درگفت و گو با ایسنا اظهار کرد: یکی از پدیده‌های ممصنوعی ناشی از برداشت بی رویه از سفره‌های آب‌های زیرزمینی و پدیده‌هایی مثل خشکسالی و کمبود منبع آب زیرزمینی، پدیده نشست زمین است.

وی افزود: این ناشی از برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی صورت می‌گیرد.

نصرآبادی بیان کرد: زمانی که نشست زمین ظهور و بروز پیدا کرد عملا نمی‌شود کار خاصی انجام داد، اما در راستای پیشگیری و کاهش سرعت این پدیده، یکی از بهترین اقدامات حفاظت ازمنابع آب، اصلاح روش‌های آبیاری و تغییر الگوی کشت است.

وی با اشاره به اینکه مهم ترین و پیشگیرانه ترین روش در این حوزه اجرای طرح‌های آبخیزداری است، افزود: در استان خراسان جنوبی در دشت سرایان به طور ویژه پدیده فرونشست زمین را داریم که خوشبختانه از اولین شهرستان‌هایی است که اقدامات حوزه آبخیزداری ملی در آن انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار کرد: از جمله اقدامات خوبی که در این منطقه انجام شد، ایجاد سد شهید پارسا که بزرگ ترین حوزه آبخیزداری شهرستان به لحاظ وسعت و گستردگی روستاها در بالادست این منطقه است بوده و این حوزه در سنوات ۱۳۸۳به بعد تکمیل شد و درسال‌های اخیر بازنگری از این پروژه در برنامه است.

نصرآبادی با بیان اینکه مدیریت منابع آب با اجرای طرح‌های آبخیزداری و مدیریت برداشت سفره‌های زیرزمینی باید به گونه‌ای باشد که از بروز پدیده فرونشست زمین جلوگیری کند، افزود: با عملیاتی شدن و بروز این پدیده جبران بسیار سخت خواهد بود چراکه بافت سفره از بین رفته است.

وی اظهار کرد: حوزه‌هایی مثل کریمو مصعبی جزو طرح‌های اجرایی هستند که تکمیل شدند و به مرحله بازنگری رسیدند.

نصرآبادی یادآورشد: همچنین یکی از بزرگ ترین پروژه‌های استان در شهرک هاشمیه در سطح حوزه‌های آبخیزداری شهرستان درحال انجام است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به مشکل دیگری در حوزه منابع طبیعی، گفت: در سال‌های اخیر و با توجه به خشکسالی‌های گسترده در کشور و پایین آمدن سطح منابع آبی در اثر کاهش نزولات جوی، خطر آتش سوزی مراتع و جنگلها جدی است.

نصر آبادی اظهار کرد: آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی علاوه بر سرایت آتش از اراضی کشاورزی به جنگل و مراتع می‌تواند باعث انهدام بافت خاک، کاهش رطوبت و فرسایش شدید خاک شود.

وی تصریح کرد: این موضوع نیز موجب از بین رفتن موجودات زنده‌ای چون کرم خاکی شده و باعث کاهش حاصلخیزی خاک می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی می‌تواند موجب افزایش نیاز زمین به کود و آب بیشتر ، به علت فقدان مواد غذایی خاک و شور بودن آن شود و باعث افزایش آلودگی‌های زیست محیطی و تشدید بیماری‌های عفونی ، سرطان و ریه شود.

ماجرایی که ادامه دارد

سعید سروری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی نیز به ایسنا گفت: در حال حاضر ۳۵ دشت در استان وجود دارد که از این تعداد ۹ دشت آزاد، ۲۲ دشت ممنوعه و ۸ دشت ممنوعه بحرانی هستند.

وی افزود: دشت‌های سرایان و بشرویه در وضعیت مخاطره‌آمیز و افت آب زیرزمینی قرار دارند و  دشت‌های سرایان و سده دارای وضعیت شکننده‌ای هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار کرد: شاخص آسیب پذیری استان ۰.۲۱ است که ۱۱۰ درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

سروری گفت: شاخص آسیب پذیری که از تقسیم متوسط کسری مخزن استان بر میزان برداشت آب زیرزمینی توسط چاه‌های بهره برداری به دست می‌آید، در خراسان جنوبی ۰.۲۱ است که این شاخص در استان ۱۱۰ درصد بیشتر از میانگین کشوری می‌باشد (میانگین شاخص آسیب پذیری کشور ۰.۱ است).

وی افزود: این شاخص بیانگر توان آبدهی پایین آبخوان‌های استان است و اگر همراهی همه سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی نباشد با بحران جدی مواجه خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه میانگین بارش درازمدت در استان ۱۱۵ میلی‌متر است، گفت: استان خراسان جنوبی دارای ۳۵ محدوده مطالعاتی متولی است که از این محدوده‌ها ۸ محدوده ممنوعه بحرانی، ۱۸ محدوده ممنوعه و ۹ محدوده آزاد و از میان دشت‌های ممنوعه بحرانی استان دشت‌های سرایان و سده دارای وضعیت شکننده‌ای هستند به طوریکه در آبخوان سرایان شاهد فرونشست زمین هستیم.

سروری افزود: عوارض مشهود پدیده فرو نشست شامل کاهش شدید آبدهی چاه‌ها و معیوب شدن چاه‌ها، نوکنی و جا به جایی چاه و تحمیل هزینه هنگفت بر اقتصاد کشاورز، ایجاد شکاف و فرو چاله، از بین رفتن زمین‌های کشاورزی و تغییر شکل آبراهه‌ها و در نهایت از بین رفتن آبخوان است.

وی تصریح کرد: شبکه سنجش آب زیرزمینی استان دارای ۴۶۵ حلقه چاه مشاهده‌ای است که به طور ماهانه سطح آب زیرزمینی در آن‌ها اندازه گیری و بر اساس آن میزان کسری مخزن و افت سطح آب زیرزمینی محاسبه می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کسری مخزن تجمعی استان از ابتدای شبکه اندازه گیری ۳.۷ میلیارد متر مکعب است، اظهار کرد: متوسط کسری مخزن ۲۰ ساله استان ۱۴۱ میلیون متر مکعب و متوسط افت آن ۲۶ سانتیمتر است.

اکنون دشت‌های بی نظیر خراسان جنوبی ترک برداشته‌اند؛ ترک‌هایی که از سال‌ها پیش پژوهشگران و اساتید زمین شناسی این منطقه نسبت به آن هشدار داده بودند. باید دوباره چشم باز کرد و این فرونشست‌ها را دید. باید کاری کرد؛  نباید گذاشت بیشتر از این مردم روستاها از خشکسالی ضربه بخورند.

 

 

 

 

 

 

۵۰۰ تُن کاه بین دامداران بشرویه توزیع شد/۲

مسئول بسیج سازندگی بشرویه گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر بسیج سازندگی بشرویه ۵۰۰ تُن کاه بین دامداران این شهرستان به منظور حفظ سلامت دام ها با کمترین قیمت توزیع کرد.

«علی اصغر رجبی مقدم» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت علوفه خشک و کاه و خشکسالی های پی در پی بسیج سازندگی بشرویه برای برطرف کردن دغدغه دامداران به میدان آمده است.

مسئول بسیج سازندگی بشرویه با بیان اینکه ۵۰۰ تُن کاه بین دامداران این شهرستان توزیع شد، افزود: این محصولات را کمترین قیمت به دست دامداران شهرستان بشرویه رسیده است تا بتوانند دام های خود را از این بحران خشکسالی در امان نگه دارند.

وی در خصوص مزایای اجرای طرح توزیع کاه بین دامداران توسط بسیج سازندگی گفت: این طرح باعث می شود که قیمت کاه در شهرستان کاهش پیدا کند و مدیریت شود و اکنون دغدغه تامین کاه برای دام های سبک در شهرستان بشرویه برطرف شده است.

رجبی مقدم در ادامه تاکید کرد: اگر احساس شود که دامداران دغدغه ای برای تامین علوفه و کاه مورد نیاز دام های خود دارند قطعا بسیج سازندگی شهرستان بشرویه به میدان خواهد آمد و از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

مسئول بسیج سازندگی بشرویه در پایان گفت: برای کمک به دامداران بحث احداث حمام ضدکنه در این شهرستان در دستور کار بسیج سازندگی قرار گرفته است.

 

توفان باعث کاهش دید در شرق خراسان جنوبی شد/۲-۴

توفان باعث کاهش دید در شرق خراسان جنوبی شد

رییس پلیس راه استان خراسان جنوبی گفت: توفان گرد و خاک در محورهای شرقی خراسان جنوبی کاهش دید افقی را به همراه داشته که لازم است رانندگان احتیاط کنند.

سرهنگ علیرضا رضایی افزود: با توجه به وضعیت جوی هوا در محورهای مواصلاتی شهرستان‌های شرقی خراسان جنوبی، باد شدید به همراه توفان و گرد و خاک در حال وزیدن است که کاهش شدید دید را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: در همین رابطه برخی نقاط محورهای مواصلاتی شهرستان‌های نهبندان، بیرجند و سربیشه بیشترین کاهش دید را خواهد داشت.

رییس پلیس راه خراسان جنوبی با توجه به شرایط جوی و کاهش دید افقی از رانندگان خواست با رعایت سرعت مطمئنه در این محورها سفر ایمن برای خود و دیگران فراهم کنند تا شاهد حوادث تلخ جاده‌ای نباشیم.

بنابر اعلام اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی با تقویت بادهای ۱۲۰ روزه تا پایان هفته جاری شاهد وزش باد شدید تا خیلی شدید در استان خواهیم بود.

امروز و فردا وزش باد و گرد و خاک در استان سبب کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا به ویژه در مرز شرقی خواهد شد.

شناسایی ۲۸۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا/۲-۳

در شبانه روز گذشته ۲۸۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا از طریق تست‌های ملکولی و سریع در خراسان جنوبی شناسایی شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۱۷۰ تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۵۵ بیمار جدید شامل ۲۲ بستری و ۳۳ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود:از این تعداد ۲۱ مورد از بیرجند، ۹ مورد ازقاینات، ۷ مورد از فردوس، ۶ مورد از بشرویه و از شهرستان‌های سرایان، نهبندان و طبس هرکدام ۴ مورد جدید شناسایی شد.

وی گفت: همچنین از ۷۲۶ تست سریع ۲۲۹ بیمار جدید شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۲۶۹ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۴۱ نفر دارای تست کرونای مثبت هستند که از این تعداد ۱۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۸ نفر وخیم است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۷۰ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۷۸ بیمار شامل ۳۷ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تا کنون ۲۲هزار و ۴۲۱ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.

به گفته وی تا روز گذشته ۶۶ هزار ۲۰۷ تست مولکولی کرونا در استان انجام شد که ۲۳هزار و ۵۰۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

مهدیزاده گفت: در شبانه روز گذشته با ثبت یک مورد فوت جدید در استان تعداد فوتی‌های کرونا در استان به ۹۴۶ نفر رسید.

دکتر مهدیزاده گفت:در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا، افرادی که واکسن نوبت اول کرونا را دریافت کردند به ۸۶ هزار و ۲۷۷ نفر رسید و تا کنون ۲۶ هزار و ۶۶۰ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

 

 

 

نیکوکار خراسان جنوبی در بین برگزیدگان ملی مهرواره محله همدل/۲-۳

محمد تلواری از خراسان جنوبی با اقدامات شایسته در حوزه جوانان، معیشت خانواده‌های کم برخوردار و تامین تجهیزات پزشکی در استان، به عنوان یکی از چهارده برگزیده پویش ملی مهرواره محله همدل معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مسئول مهرواره محله همدل در استان گفت: هزینه ۵۵ میلیون تومانی برای درماننیکوکار خراسان جنوبی در بین برگزیدگان ملی مهرواره محله همدل بیماری‌های خاص، ساخت ۳۳ واحد مسکونی برای زوج‌های جوان، مهیا کردن ۵۰ میلیون تومان برای تامین تجهیزات پزشکی و جمع آوری ۳۵۴ میلیون تومان برای سبد غذایی عده ای از نیازمندان از اقدامات محمد تلواری است.

حجت اسلام بنی خزاعی افزود: با توجه به تاثیرگذاری آرای مردمی در انتخاب برگزیده ملی ، هم استانی در خراسان جنوبی می‌توانند به عنوان داور این جشنواره با ارسال کد ۱۴ به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۲۱۲ در انتخاب آقای محمد محمد تلواری از خراسان جنوبی به عنوان سه نفر برگزیده نهایی تاثیرگذار باشند.

وی با بیان اینکه مهرواره محله همدل با رویکرد تقویت زنجیره تواصی، همبستگی و مشارکت اجتماعی در استان از ماه رمضان آغاز شده است، گفت: در این مهرواره هزار و ۸۰۵ مسئله در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی از محلات استان احصا شده است.

حجت الاسلام بنی خزاعی رسیدگی به مسائل معیشتی خانواده‌های بی‌بضاعت، اشتغالزایی و راه‌اندازی کارگاه‌های تولید خرد و مشاغل خانگی، زمینه‌سازی برای ازدواج جوانان محله و تهیه جهیزیه و رسیدگی به خانواده‌های مبتلا به کرونا را از جمله اقدام شده در راستای اجرای این پویش مردمی بوده است.

 

 

 

 

رفع نگرانی مردم درخصوص استفاده از واکسن با همکاری رسانه ها/۲-۷

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: کار خبری و محتوایی گسترده ای درخصوص رفع نگرانی مردم نسبت به استفاده از واکسن توسط رسانه های استان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی انجام گیرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، هفتاد و ششمین جلسه کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات شورای اطلاع رسانی خراسان جنوبی صبح دوشنبه ۴ مردادماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

ناصر نبی زاده با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه اخیر ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، عنوان کرد: براساس گزارش های ارائه شده وضعیت درگیری و بستری بیماران مبتلا به کرونا در استان، صعودی بوده و جزو استان هایی هستیم که حجم مراجعه به بیمارستان ها بالاست.

وی با اشاره به این که نیاز است همچنان براساس دستورالعمل های بهداشتی، فاصله گذاری های اجتماعی، استفاده از ماسک و عدم حضور در تجمعات غیر ضروری رعایت شود، اضافه کرد: خوشبختانه تعداد فوتی ها رو به افزایش نبوده و روند ثابتی را در استان شاهد هستیم.

نبی زاده با ابراز امیدواری از این که واکسیناسیون گسترده فعلی، روند کاهشی بیماری را به دنبال خواهد داشت، ادامه داد: با این حال تاکید استاندار در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا، فرهنگ سازی، اقناع عمومی و حساس سازی مردم و فاصله گرفتن از عادی انگاری است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵ شهر استان شامل بیرجند، قاین، طبس، نهبندان و زیرکوه در وضعیت قرمز، فردوس، سربیشه و درمیان نارنجی و خوسف، سرایان و بشرویه در وضعیت زرد قرار دارند.

مدیر کمیته اطلاع رسانی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، در ادامه به تولید و بازنشر ۲۹۲ خبر در هفته گذشته توسط ۴ نشریه اصلی، ۳ پایگاه خبری و یک خبرگزاری، اشاره کرد و گفت: محتواهای تولید شده توسط دبیرخانه نیز در بسترهای مختلف عکس نوشته، مطالب آموزشی، کلیپ ها و موشن گرافی ها در فضای مجازی در جهت آگاهی سازی و ایجاد حساسیت عمومی منتشر شده است.

نبی زاده با اشاره به برگزاری مراسمات عزاداری محرم از ۱۹ مردادماه، عنوان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند در مراسمات عزاداری دستورالعمل های بهداشتی به طور کامل باید رعایت شوند.

وی افزود: با ابلاغ دستورالعمل های بهداشتی، دبیرخانه شورای اطلاع رسانی نیز جهت تولید محتوای خبری و آموزشی اقدام خواهد کرد.

به گفته وی هفته گذشته نیز نشستی با کانون های فرهنگی و هنری مساجد خصوصا با مدیران کانون ها در مناطق روستایی، حاشیه شهرها و نزدیک به استان های پرخطر به صورت ویدئو کنفرانس برگزار و برای اطلاع رسانی گسترده تر همفکری های لازم انجام گرفت.

مدیر کمیته اطلاع رسانی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در پایان سخنانش تاکید کرد: با توجه به وجود نگرانی هایی درخصوص استفاده از واکسن، کار خبری و محتوایی گسترده ای درخصوص رفع نگرانی مردم نسبت به استفاده از واکسن توسط رسانه های استان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی انجام گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

باخت نماینده خراسان جنوبی در مسابقات فوتبال لیگ دسته سه باشگاه‌های کشور/۷

نماینده خراسان جنوبی در مسابقات فوتبال لیگ دسته سه باشگاه‌های کشور با نتیجه یک بر صفر به تیم فنون پارس تهران باخت.

 در ادامه برگزاری هفته پانزدهم این مسابقات، تیم پیام وحدت خراسان جنوبیباخت نماینده استان در مسابقات فوتبال لیگ دسته سه باشگاه‌های کشور دربیرجند به مصاف پیشگامان فنون پارس تهران رفت که این بازی با نتیجه یک بر صفر به سود مهمان خاتمه یافت.

هم اکنون تیم پیام وحدت خراسان جنوبی در رده سوم جدول گروه یک این مسابقات قرار دارد

 

 

 

 

تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دو هنرمند پیشکسوت خراسان جنوبی/۲

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دو هنرمند پیشکسوت خراسان جنوبی قدردانی کرد.

سید عباس صالحی با اهدای لوح سپاس از علی شریفی هنرمند پیشکسوت هنر‌های نمایشی و محمدعلی قضایی هنرمند پیشکسوت هنر‌های تجسمی استان به واسطه سال‌ها تلاش در عرصه‌های فرهنگی و هنری خراسان جنوبی قدردانی کرد.

لوح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط ناصر نبی زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی دیروز در مراسمی تقدیم این دو هنرمند برجسته استان شد.

 

 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی:
۱۶ میلیارد تومان در شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی هزینه شد/۲-۳

پارسا با اشاره به ضرورت ایجاد زیرساخت ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار برای ایجاد زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان هزینه شده است.

به گزارش شبستان، «مهدی پارسا» امروز (۴مرداد) در ستاد توسعه خاوران اظهار کرد: از ابتدای امسال ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در بحث تکمیل زیرساخت های شهرک ها و نواحی صنعتی استان هزینه شده است.

 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی با اشاره به تأمین‌ ۱۶ لیتر بر ثانیه آب برای پنج شهرک‌ صنعتی استان، تصریح کرد: در این راستا اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد تومان برای تأمین آب شهرک صنعتی بیرجند، فردوس، نهبندان، سربیشه و درمیان هزینه شده است.

 

پارسا در ادامه یادآور شد: سال گذشته نیز ۳۰  لیتر بر ثانیه آب برای شهرک ها و نواحی صنعتی استان خریدار شد.

 

وی به تعهد سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای تامین ۲۵ میلیارد تومان برای احداث شبکه گازرسانی به فاز چهار شهرک صنعتی بیرجند، نهبندان، حاجی‌آباد زیرکوه، درمیان و سرایان اشاره کرد و افزود: مناقصه و انعقاد قرارداد با چهار پیمانکار انجام شده است و سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پیش پرداخت کرده ایم.

 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی قول داد تعهد تأمین اعتبار ۲۵ میلیارد تومانی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران را تا شهریور ماه جذب و در استان هزینه کند.

 

پارسا بیان کرد: در سال گذشته از محل اعتبارات سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ۱۹ میلیارد تومان در شهرک های صنعتی استان هزینه شده است.

 

 

 

 

کنکاشی طنزآمیز در دنیای خاله، عمو، دایی و عمه/۴

محمدعلی محمدپور | طنز پرداز

امروز روز جهانی «خاله، دایی، عمه و عمو» است همه با هم. این مناسبت‌های جهانی هم واقعا دارد جالب می‌شود. همین‌طور پیش برویم به زودی روز جهانی عموهای موفرفری، خاله‌های چپ‌دست، دایی‌های کتاب‌خوان و عمه‌های خوش‌خنده هم خواهیم داشت. در این مطلب کمی برای شما این نسبت‌ها را تشریح می‌کنم تا بیشتر آشنا شوید. پیشاپیش از عموم خاله‌ها (مخصوصا خاله شادونه)، دایی‌ها، عمه‌ها، عموها و آقای فیروز کریمی (همین‌جوری کلا) عذرخواهی می‌کنیم اگر چیزی می‌نویسیم و شوخی می‌کنیم.

خاله

خواهرِ مادر را گویند. البته محدود به خواهر نیست و کلا هر کس که با مادر یک سلام علیکی کرده باشد، بدون پروسه اداری یا بوروکراسی پیچیده‌ای به سمت خاله بودن می‌رسد. مثلا ما به تمام زن‌های همسایه‌مان و تمام آشنایان همسن مادرمان و به همه خانم‌هایی که نسبت فامیلی‌شان نامشخص بود از بچگی خاله می‌گفتیم. یک موضوع عجیب هم این است که اگر شما برنده نوبل فیزیک هم شده باشید، تقریبا بیشتر خانم‌های همسایه خاطره‌ای تعریف می‌کنند که «خاله‌جان حالا خیلی خودت رو نگیر، خودم یه بار سرپات گرفتم». ظاهرا دو سه دهه قبل مادرهای ما خیلی با هم صمیمی بوده‌اند و بدون هیچ مشکلی وقتی سر خودشان شلوغ بوده بچه یکدیگر را سرپا می‌گرفته‌اند. به‌طور کلی خاله‌ها مسبب دو سوم هزینه تلفن هر خانه هستند، چون هر وقت مامان‌ها با خاله‌ها صحبت می‌کنند قطعا زیر یک ساعت نخواهد بود مگر این که یکی دیگر از خاله‌ها پشت خط باشد.

عمو

عمو عبارت از برادر پدر است. اما در این مورد هم هر مرد سن‌بالاتر از ما می‌تواند عمویی بالقوه باشد. عموها واقعا بسیار مهربان و خیرخواه هستند، نمونه‌اش عموی سوباسا. بعضی عموها هم کلا پیر نمی‌شوند نمونه‌اش عموپورنگ که همین‌طور پیش برود کم‌کم تبدیل به پسرعمو پورنگ می‌شود. من خودم دیگر کم‌کم دارم عموی عموپورنگ می‌شوم. من هنوز به طور نسبی عمو نشده‌ام و دوست دارم عمو بشوم ولی یکی از وقت‌هایی که اصلا دوست ندارم عمو باشم آن‌وقت‌هایی است که بچه فامیل می‌آید بهم می‌گوید: «عمو گوشیت رو می‌دی بازی کنم؟» آخر این چه انتظاری است عموجان؟

عمه

خواهر پدر را گویند. کسی که ظاهرا بسیاری از صفات و ویژگی‌های دخترها به طور ژنتیکی به او رفته است. مامان‌ها که این‌طور می‌گویند. عمه‌ها واقعا انسان‌های شریفی هستند. یکی از مظلوم‌ترین موجودات که نمی‌دانم چرا خیلی‌ها درباره شان بد قضاوت و مثلا فکر می‌کنند حتما در همه‌ لحظات زندگی، نقشه‌ای زیر سر دارند، در حالی که عمه‌ها بسیار مهربان و پذیرا هستند. اصلا همین که بابت تحمل مامان، بابا، امروز می‌ریم خونه دایی یا خاله؟ خونه عموجون کی می‌ریم، قرار بود اول هفته بریم ها؟ راستی دلم برای عمه‌ام تنگ شده، به خصوص اون خوراکی‌های خوشمزه‌ای که فقط برای من میاره و قایم می‌کنه، پسرخاله‌ها گفتن آخر هفته بریم فوتبال و… . دوران کودکی دهه شصتی‌ها و بیشتر دهه هفتادی‌ها با گفتن این جملات سپری شده است. ۲۴ ساعته شوخی‌های شوهرعمه‌ها سختی کار نمی‌گیرند، به نظرم خیلی لطف می‌کنند. عمه‌ها از پاهای ثابت گروه‌های فامیلی هستند که اطلاعات بسیار متنوعی را در اختیار دیگران قرار می‌دهند.

دایی

برادرِ مادر را گویند. مرد مهربان و پایه‌ای که مامان‌ها خیلی اصرار دارند او مظلوم است و توسط دیگران مدام سرش کلاه گذاشته می‌شود. ضمنا خیلی بامزه است و مامان‌ها در جمع‌های فامیلی قربان صدقه بامزگی‌اش می‌روند. دایی‌ها به تنهایی ۶۰ درصد به رونق رستوران‌ها و اغذیه‌ها افزوده‌اند، چون هر کس می‌خواهد به غذای رستورانش اعتماد شود یک دایی قبل از اسمش می‌گذارد. برخلاف افسانه قدیمی «چایی داغه، دایی چاقه» میانگین وزن کل دایی‌های جهان بسیار کمتر از میانگین وزن عموهای جهان است. می‌گویید نه؟ بروید وزن کنید.

در مدح خواهرزاده و برادرزاده بودن/ داشتن خاله، عمه، دایی و عمو
نرگس عزیزی | کارشناس ارشد مشاوره

وقتی خواهرزاده یا برادرزاده کسی محسوب می‌شویم، یعنی خاله، دایی، عمه یا عمو داریم، داشتن چنین اقوامی از برخی جهات می‌تواند برای هر کدام از ما موقعیتی استثنایی ایجاد کند. در این مطلب نگاهی به فواید داشتن اقوامی از این دست از منظر روان‌شناسی انداخته ایم.

همبازی‌هایی عالی

بازی کردن با عمه و خاله برای غالب کودکان خاطره‌انگیز و بسیار شیرین است. بخشی از شیرینی ماجرا به خستگی کمتر این افراد در مقایسه با والدین برمی‌گردد. والدینی که کودکان خردسال دارند، بسیاری از اوقات از خستگی مزمن رنج می‌برند. در این شرایط بازی کودک با خاله کمترخسته یا عمه سرحال و… فرصتی استثنایی هم برای کودک و هم برای والدین اوست.

منبعی برای عشق

در روان‌شناسی زیاد صحبت از عشق بدون قید و شرط می‌شود؛ این که فرد مقابل را بدون توجه به رفتارش و به صرف بودنش دوست داشته باشیم. واقعیت این است که برای غالب والدین رسیدن به این نقطه در همه لحظات دشوار است چرا که مسئولیت تربیت کودک را بر عهده دارند و دغدغه‌های تربیتی، گاهی اجازه بروز عشق را کم می کند. اما داستان در خصوص دایی، عمو، عمه و… متفاوت است. تجربه عشق بدون قید و شرط را شاید راحت‌تر بتوان در ارتباط با این افراد تجربه کرد، چراکه در عین حال که ما را دوست دارند، دغدغه تربیتی کمتری هم دارند.

دریچه‌ای برای آشنایی با دنیای بیرون

در غالب موارد اقوامی چون خاله، عمه و… در حالی‌که شباهت‌های زیادی از نظر ارزش‌ها با والدین ما دارند، در برخی جزئیات تفاوت‌هایی هم دارند. داشتن رابطه‌ نزدیک با این اقوام کمک می‌کند در عین حال که از ارزش‌های خانواده زیاد فاصله نگرفته‌ایم، با دیدی متفاوت به دنیا نگاه کنیم. این نکته به ویژه در دوره‌ نوجوانی اهمیت زیادی دارد و می‌تواند کمک خوبی برای کودکان به منظور آشنا شدن با دنیای متفاوت بیرون با کمترین مخاطرات باشد.

مشاورانی قابل اعتنا

اقوام درجه یکی چون عمو، دایی یا خاله و عمه، به صورت معمول شناخت خوبی از ما و شرایط ما دارند. در عین حال در بسیاری از موارد آن‌ها احتیاط‌های والدین ما را ندارند. این شرایط باعث می‌شود آن‌ها غالبا مشاورانی خوب برای ما شوند، چرا که در عین حال که دلسوز و آگاه به شرایط ما هستند اما می‌توانند ابعادی از ماجرا را که شاید والدین نتوانند ببینند، بهتر در نظر بگیرند.

تکیه‌گاه‌هایی امن

احتمال این که خاله یا عمه بخواهد از اسراری که شما برایشان تعریف کرده‌اید، سوء استفاده کنند، بسیار ناچیز است، چرا که آن‌ها شما را پاره‌ای از وجود خود می‌دانند و شادی شما آرزوی آن هاست. در عین حال معمولا این افراد زمانی که با آن ها درددل می‌کنید، کمتر شما را قضاوت و سرزنش می‌کنند. در نتیجه این ویژگی‌ها ، آن ها افراد خوبی برای صحبت و درددل هستند.

تقویت‌کننده روابط درون‌خانواده

شناخت خوب عمه و خاله از شرایط ما و خانواده کمک می‌کند تا آن‌ها بتوانند دید منصفانه‌تری به مسائل ما داشته باشند. گوش دادن به شکایات خواهرزاده و برادرزاده و سپس سعی در تعدیل دلخوری‌ها یکی از تجربه‌هایی است که بسیاری از خاله‌ها و عمه‌ها دارند. با این کار آن‌ها به تقویت رابطه ما با والدین یا خواهر و برادرمان کمک می‌کنند.

فاش‌کننده اتفاقات بامزه

اگر می‌خواهید از خرابکاری والدین خود در دوره کودکی‌شان سر در بیاورید یا از اسرار نسل قبل فامیل آگاه شوید، بهتر است در عوض مراجعه به مادر یا پدر، سراغ خاله، عمه، دایی و عمو بروید. این افراد غالبا داستان‌های بامزه‌ فامیل را که پیش از این اتفاق افتاده، زودتر برای شما رو می‌کنند. دانستن این اسرار جدا از بامزگی، می‌تواند تعلق خاطر شما به اقوام را هم قوی‌تر کند.

نکته: شاید بد نباشد این نکته‌ به ظاهر بدیهی را مرور کنیم که متاسفانه این موارد برای تمام خاله‌ها، عمه‌ها، دایی‌ها و عموها صدق نمی‌کند و درصد کمی از افراد به دلایلی از این اقوام آسیب دیده‌اند.

افتتاح هفدهمین خانه هلال شهرستان بیرجند/۲-۳

هفدهمین خانه هلال شهرستان بیرجند در روستای سنگ آباد این شهرستان آغاز به کار کرد.

خانه هلال روستای سنگ آباد با مشارکت دهیاری این روستا تجهیز و راه اندازی شد.افتتاح هفدهمین خانه هلال شهرستان بیرجند در روستای سنگ آباد

خانه‌های هلال تمامی خدمات شعب جمعیت هلال احمر را در سطح روستا‌ها به مردم ارائه می‌دهد.

حمایت درمانی از بیماران نیازمند ، جمع آوری کمک‌های مردمی و توزیع بسته‌های غذایی بین نیازمندان و ارائه خدمات آموزشی و فرهنگی از جمله اقدامات خانه‌های هلال است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همزمان با سراسر کشور

آغاز پنجمین المپیاد ورزشی زندانیان خراسان جنوبی/۷

با روشن شدن مشعل پنجمین المپیاد ورزشی زندانیان و مددجویان خراسان جنوبی مسابقات ورزشی این دوره آغاز شد.

مدیر کل زندان‌های استان در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره المپیاد ورزشی زندانیانآغاز پنجمین المپیاد ورزشی زندانیان خراسان جنوبی همزمان با سراسر کشور استان و مددجویان کانون‌های اصلاح تربیت گفت: همزمان با سراسر کشور پنجمین دوره مسابقات ورزشی در استان در ۷ زندان استان از امروز آغاز شد.

روشان افزود: در این دوره از مسابقات در ۲۱ رشته ورزشی و تا تاریخ ۲۰ مرداد در تمام زندان‌های استان با شرکت بیش از ۸۰ درصد از زندانیان زن و مرد برگزار می‌شود.

وی گفت: رشته‌های ورزشی شامل بدمینتون، دارت، ورزش‌های زورخانه‌ای، ورزش‌های بومی محلی، طناب کشی، دارت، فوتبال دستی، والیبال آمادگی جسمانی، کبدی و پینگ پنگ است.
روشان هدف از برگزاری این المپیاد را ایجاد روحیه نشاط و شادابی و تندرستی بین زندانیان و حفظ تندرستی زندانیان عنوان کرد.

این مسابقات در تمامی زند ان‌های سراسر استان و با شرکت زنددانیان در رشته‌های مختلف همزمان برگزار شد.

به نفرات اول تا سوم هر رشته جوایزی ارزنده، لوح تقدیر و استفاده از مرخصی و تشویقات اعطا می‌شود.

 

 

در سیزدهمین نشست ستاد توسعه خاوران محقق شد

تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی در خراسان جنوبی امضا شد

راه‌اندازی نخستین پژوهشگاه زغال‌سنگ کشور در خراسان‌جنوبی/۳

تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی در خراسان جنوبی امضا شد

تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از معادن و صنایع معدنی خراسان جنوبی با تولیدکننده کنسانتره سرب و روی کشور به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان منعقد شد.

 این تفاهم‌نامه روز دوشنبه در سیزدهمین نشست ستاد توسعه خاوران بین استاندار خراسان جنوبی و سرمایه‌گذار بخش خصوصی امضا و مبادله شد.

مدت اجرای این طرح که از ماه جاری کلید می‌خورد، ۳۶ ماه است و در قالب این تفاهم‌نامه زمینه اشتغال ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و هزار و ۲۰۰ نفر به شکل غیرمستقیم فراهم می‌شود.

شرکت کیمیای زنجان گستران از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ سرمایه‌گذاری زرین است که در شهرستان‌های قاینات، طبس، بشرویه و نهبندان فعالیت خواهد کرد و در حال حاضر به عنوان بزرگترین تولیدکننده کنسانتره سرب و روی کشور در استان‌های زنجان، قزوین، یزد، مرکزی، کرمان و سایر استان‌ها فعال است.

ایجاد ارزش افزوده و تبدیل کردن خاک به محصولی که ارزش صادراتی دارد، از مهمترین اهداف این هلدینگ اقتصادی است.

بنا به تفاهم استاندار خراسان جنوبی با مدیرعامل شرکت کیمیای زنجان گستران مقرر شد که این شرکت در ادامه سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های خود در زمینه معدن و صنایع معدنی، نخستین پژوهشگاه زغال‌سنگ کشور را در شهرستان طبس راه‌اندازی کند.

بورسیه کردن و جذب تمامی دانشجویان و دانش‌آموختگان مرتبط با رشته‌های مدنظر این مجموعه در حوزه‌های فعالیتی، در صورت رسیدن به مرحله فرآوری سرب و روی از دیگر مواردی است که این شرکت در قالب مسئولیت اجتماعی متقبل شده است.

استاندار خراسان جنوبی همچنین به این شرکت پیشنهاد داد با سرمایه‌گذاری در زمینه بهره‌برداری از یک یا چند فرصت گردشگری استان، حوزه فعالیتی خود را توسعه دهد و به رونق گردشگری در خراسان جنوبی کمک کند.

ملانوری با بیان اینکه یکی از بخش‌های مهم و با پتانسیل استان معادن است افزود: در راستای بهربرداری و فراوری از معادن استان سرمایه گذاران را حمایت و روند کار را تسهیل می‌کنیم.

وی از غیرفعال بودن ۲۳۰ معدن دارای پروانه در استان خبر داد و افزود: کار را برای ورود سرمایه گذاران فراهم می‌کنیم اما لازمه آن پای بند بودن به قول و قرار‌ها توسط سرمایه گذار است.

سرمایه گذار طرح معدنی زغال هم با بیان اینکه ۲۶ شرکت شامل ۱۸ محموعه تولیدی، ۴ محموعه دانش بنیان و ۴ مجموعه بورسی زیرمجموعه این هلدینگ است گفت:با توجه به پراکندگی این مجموعه در کل کشور، شرکت هلدینگ معدنی زرین زنجیره کامل معدن از تولید تا فراوری را شامل می‌شود.

تاجدینی با بیان اینکه بزرگترین تولیدکننده کنسانتره و سرب در کشور هستیم، افزود: صرف معدن داری به استان خراسان جنوبی ورود نکرده ایم و برنامه ما ایجاد ارزش افزوده و صادرات محصولات است.

مسئول هلدینگ معدنی زرین با بیان اینکه برای ایجاد ارزش افزوده نیازمند تامین خاک هستیم گفت: اگر ذخایر خاک استان به اندازه کافی باشد قطعا فراوری خواهیم داشت.

وی از راه اندازی اولین مرکز پژوهشی زغال سنگ ایران در شهرستان طبس نیز خبر داد و افزود: تجهیزات این مرکز خریداری و با اختیار گذاشتن زمین کار را آغاز می‌کنیم
به گفته وی این قول را به شما می‌دهیم با راه اندازی این مرکز اگر به مرحله فراوری سرب و روی در استان برسیم که لازمه اش وجود خاک لازم است، که در این رابطه آمادگی داریم تمام دانشجویان که مرتبط با رشته‌های مورنیاز ما هستند را بورسیه کنیم.

در پایان این جلسه مقرر شد کارخانه چدن خوسف هم تا ۱۵ مرداد براساس مهلت درخواست شده از سوی سرمایه گذار و نبود هیچ خلأی برای تولید به چرخه بازگردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

خسارت ۸۲میلیاردی فرسایش بادی در خراسان جنوبی/۲-۳

فرسایش بادی ، سالانه ۸۲ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان به منابع زیستی و اقتصادی خراسان جنوبی خسارت وارد می کند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل منابع طبیعی و  آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: ۳ میلیون و  ۱۲۱ هزار خسارت ۸۲ میلیاردی فرسایش بادی در خراسان جنوبیو ۴۷۶ هکتار از عرصه های استان تحت تاثیر فرسایش بادی هستند که بیشترین مناطق در شهرستان طبس با  یک میلیون و ۶ هزار و ۹۲۲ هکتار است.

 

نصرآبادی با اشاره به افزایش ۶۸ درصدی مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی در سال گذشته افزود: این پدیده شوم به منابع زیست انسانی، خطوط مواصلاتی، اراضی کشاورزی، منابع زیست محیطی، چاه‌ها و قنوات، تاسیسات صنعتی و  ایستگاه‌های راه آهن خسارت وارد می کند.

 

وی با اشاره به وجود یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۷۴۱ هکتار کانون فرسایش بادی در استان گفت: بیشترین کانون های فرسایش بادی با ۳۰۱ هزار و ۸۱۳ هکتار در شهرستان بشرویه است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در سال ۹۹  ۸۵۰ هکتار نهالکاری و هزار و ۴۰۰ هکتار مدیریت هرزآب و آبیاری و مراقبت سنواتی در ۷هزار و ۵۸۵ هکتار، اجرای سیستم چرایی و قرق ۲ هزار هکتار، ساماندهی و کنترل چرای دام در مراتع ممیزی شده در  ۹ هزار هکتار و مالچ پاشی ۳۰۰ هکتار با هزینه  ۴۳ میلیون و ۳۴۸ هزار تومان در استان انجام شد.

 

 

 

کسب ۴ رتبه کشوری توسط مربیان پیش دبستانی خراسان جنوبی/۲-۳

مربیان پیش دبستانی خراسان جنوبی با ارائه آثار خود در سومین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی موفق به کسب ۴ رتبه اول، دوم و برگزیده کشور شدند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: ۸ نفر از مربیان پیش دبستانی استان با ارائهکسب ۴ رتبه کشوری توسط مربیان پیش دبستانی خراسان جنوبی آثار خود موفق به کسب ۴ رتبه اول ، دوم و برگزیده کشور شدند.

واقعی افزود: سومین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی، برای پرورش مبانی هویت ایران اسلامی در کودکان به‌خصوص کودکان دوره پیش‌دبستانی و باهدف ترویج فرهنگ اسلامی، ایرانی، تقویت و انسجام هویت ایران اسلامی و پیوند هرچه بیشتر کودکان با انقلاب اسلامی و هویت ملی به میزبانی استان فارس برگزار شد.وی با بیان این که همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در ۱۰ محور مقاله ، فیلم کوتاه، پویانمایی، بازی‌های کودکانه، قصه‌گویی، قصه‌خوانی؛ قصه‌نویسی ، اجرای بازی‌های کودکانه در شرایط واقعی و قصه‌های قرآنی، ملی وبومی برگزارشد، گفت: در این همایش که به صورت مجازی برگزارشد ، آثار مربیان پیش دبستانی و پژوهشگران استان مورد پذیرش قرار گرفت و حائز رتبه‌های برتر شد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان افزود: اثر مشترک آقایان دکتر محمدرضا قادری گسک ، ابوالحسن حبیبی ، ابراهیم رضائی ، مجید قادری و خانم صدیقه جمالی با موضوع «تدوین اهداف و چارچوب برنامه درسی هویت محور در دوره پش دبستانی بر مبنای اسناد بالادستی» به صورت ارائه شفاهی مورد پذیرش قرار گرفت که در روز اول همایش ارائه شد.

واقعی با بیان این که اثر خانم فاطمه خزاعی با عنوان «کشورم ایران» در محور بازی و یادگیری موفق به کسب رتبه اول کشور شد، گفت: اثر دیگر این خانم با عنوان «نقاشی خدا» در محور قصه خوانی نیز رتبه اول کشور را به دست آورد.

وی با اشاره به کسب رتبه دوم کشور توسط آقای حجت آقائی با اثر «اقوام ایرانی» گفت: اثر خانم معصومه آزنی با عنوان «اتلومتلو» و «عروسک باران» به عنوان اثر برگزیده این همایش انتخاب شد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان افزود: خراسان جنوبی علاوه بر حضور موفق در این همایش، درحوزه آموزش‌های مجازی دوره پیش دبستانی و تولید محتوای الکترونیکی حین سال تحصیلی و آموزش بازماندگان از دوره یکساله نیز جزو استان‌های پیشرو کشور است.

هدررفت ۴۲درصد آب روستا‌ها در خراسان جنوبی/۲-۳

۴۲درصد آب روستا‌ها در خراسان جنوبی به دلیل فرسودگی لوله‌ها هدر می‌رود.

استاندار خراسان جنوبی در جلسه قرارگاه آب استان با بیان اینکه تمام توان ماهدررفت ۴۲ درصد آب روستا‌ها در خراسان جنوبی باید برای تعویض شبکه‌های فرسوده آب روستایی گذاشته شود گفت: ۱۴میلیون مترمکعب هدررفت آب از ۳۳میلیون مترمکعب تولید سالانه آب منطقی نیست و شبکه آب رسانی روستایی هرچه زودتر نیازمند اصلاح است.

آقای ملانوری با بیان اینکه هرشخصی که در جامعه زندگی می‌کند متولی مدیریت آب است افزود: بحث اطلاع رسانی بخصوص استفاده از ظرفیت صداوسیما، رسانه‌ها و جراید می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

وی با اشاره به هدررفت آب در بخش شرب و کشاورزی گفت: در بخش کشاورزی آبیاری نادرست هم یکی از علل افزایش هدررفت آب است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هم با بیان اینکه ۴۲درصد هدرفتگی آب در روستا‌ها است گفت: از ۳۳میلیون مکعب لیتر آب تولیدی در این بخش ۱۴میلیون مترمکعب در حال هدررفت است.

امامی هزینه اصلاح این شبکه‌های فرسوده را ۵۰۰میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: امسال باتوجه به برنامه ریزی‌های انجام شده ۲.۵درصد هدررفتگی آب کاهش پیدا خواهد کرد و در این راستا ماهانه هزار و ۲۰۰کنتور فرسوده هم در حال تعویض است.

امامی با بیان اینکه سالانه یک میلیارد متر مکعب مصرف آب در استان است و درحال حاضر هیچ نقطه‌ای با مشکل تنش آبی در شهر‌های استان به جز شهر آبیز و ماژان نداریم افزود: در این دو شهر ۳هزار مترمکعب کمبود مخزن آب داریم.

وی با اشاره به پیک مصرف و کمبود منابع ابی ۱۰۰لیتر بر ثانیه در روستا‌ها گفت: ۸۰درصد روستا‌های استان تنش آبی ندارند و تنها ۲۰درصد آنها با مشکل تنش آبی مواجه اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با بیان اینکه ۳۷۰ چاه و ۵۸۰ ایستگاه پمپاژ در سطح استان وجود دارد افزود: متاسفانه وابستگی دام‌ها به مخازن و آبرسانی باغات سبب کاهش این مخازن شده است.

امامی با بیان اینکه ۳۹۰روستای استان درحال حاضر با تانکر آبرسانی می‌شوند گفت: از ابتدای امسال ۴۰روستا به شبکه آبرسانی پایدار ملحق شده است.

وی با بیان اینکه تا چند روز آینده ۱۸روستای استان از شبکه ابرسانی سیار خارج می‌شوند گفت: علاوه بر این تعداد ۲۰روستای دیگر هم تا پایان تابستان به چرخه آبرسانی پایدار ملحق می‌شوند.

وی با اشاره به ۱۹۵هزار انشعاب شهری افزود: ۱۴۵هزار انشعاب روستایی نیز داریم که تولید آب روستایی ما ۳۳میلیون مکعب لیتر بر ثانیه به صورت سالانه است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان از کشف ۳۱ انشعاب غیرمجاز از ابتدای امسال در استان خبر داد و گفت: ۴۲درصد هدررفت آب در روستا‌های استان وجود دارد که ۵درصد آن مربوط به این انشعابات غیرمجاز است.

امامی به مشکل آب شرب شهرستان درمیان بخصوص شهر گزیک که دارای ۵۵درصد هدررفت آب است اشاره کرد و افزود: با توجه به وجود آب با کیفیت در دشت خوشاب شهرستان سربیشه، ۱۵۰میلیار تومان اعتبار نیاز است تا در گام اول ۶حلقه چاه، حفاری و با اطمینان از تامین آب پایدار در این منطقه خط انتقال به طول ۸۰کیلومتر به مرحله اجرا گذاشته شود.

 

 

۵۰۰ کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی لکه گیری می‌شود/۲-۳

لکه گیری بیش از ۵۰۰ کیلومتر راه در خراسان جنوبی تا پایان سال انجام خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گفت: از ابتدای سال تاکنون ۷۵ کیلومتر از راه‌های استان با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال لکه گیری و روکش شده است که از این میزان ۱۵ کیلومتر مربوط به لکه گیری و روکش راه‌های خسارت دیده ناشی از سیل سال ۱۳۹۹ بود.
جلال زاده افزود: تا پایان سال لکه گیری و انواع روکش‌های حفاظتی سرد و گرم بیش از ۵۰۰ کیلومتر راه در خراسان جنوبی با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال در دستور کار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار دارد.
وی گفت: از ابتدای سال تاکنون در محور‌های اصلی و شریانی بیرجند– قاین، بیرجند – سربیشه، سربیشه – نهبندان، دیهوک – فردوس، طبس – بشرویه لکه گیری و روکش جاده‌ها صورت گرفته و تا پایان سال نیز لکه گیری و روکش محور‌های سطح استان با اولویت درجه بندی سطح روسازی آسیب دیده و ایمنی کاربران جاده‌ای انجام می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان افزود: استان از ۵۹۰۵ کیلومتر راه اصلی و فرعی و ۵۸۸۸ کیلومتر راه روستایی آسفالته برخوردار است که در سال‌های گذشته با تامین اعتبارات و تخصیص آن عملیات اجرایی قسمتی از آن انجام پذیرفته است.قابل ذکر است طبق مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته و برنامه ریزی تدوین شده بسته به نوع خرابی و نیاز محور‌ها انواع روکش‌های حفاظتی شامل روکش اسفالت گرم و سرد – اسلاری سیل – ماسه آسفالت – چیپ سیل – فوگ سیل طبق اعتبارات ابلاغی در دست اقدام است.

فردا اولین حضور «خدمتی» پشت خط آتش المپیک توکیو/۷

تنها بانوی المپیکی خراسان جنوبی فردا اولین شلیکش را به سیبل رقابت‌های المپیک توکیو انجام می‌دهد.

این ورزشکار استان که در المپیک ۲۰۱۶ بزریل در رشته‌های تفنگ بادی و سه وضعیت به میدان رفت و در سه وضعیت در جایگاه هشتم قرار گرفت، این بار نیز در میکس تفنگ بادی و سه وضعیت به میدان خواهد رفت
فردا در میکس تفنگ بادی مهیار صداقت و نجمه خدمتی در مصاف با حریفان خود پا به رقابت خواهند گذاشت
 سی و دومین دوره بازی‌های المپیک از ۲ تا ۱۱ مرداد در رشته تیراندازی با حضور ۳۵۶ ورزشکار از ۱۰۱ کشور جهان در حال برگزاری است.

 

 

 

خسارت ۸۸۰ میلیارد تومانی خشکسالی به عشایر خراسان جنوبی

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی هم گفت: از بهمن سال گذشته تاکنون خشکسالی ۸۸۰ میلیارد تومان به جامعه عشایری استان خسارت وارد کرده و این خسارت در زمینه‌های مختلف از جمله کاهش تولیدات، ضعیف شدن دام و سقط جنین، کاهش علوفه مراتع و خشک شدن چاه‌های مالداری بوده است.

مهدی عصمتی‌پور با بیان اینکه در سال جاری ۲۰ درصد تلفات دام عشایر را بر اثر خشکسالی داشته‌ایم اضافه کرد: عشایر خراسان جنوبی یک میلیون و ۶۰ هزار راس دام را پرورش می‌دهند که در سال جاری سنگین‌ترین ضربات را از سوی خشکسالی متحمل شدند.

وی گفت: امسال کاهش ۵۰ درصدی کرک، مو و پشم دام عشایر را داشتیم و به دلیل خشکسالی اکثر دام عشایر فقط در فصل بهار پشم‌چینی شدند.

وی با بیان اینکه در زمینه تامین آب عشایر ۲ موضوع آبرسانی سیار و پایدار را در دستور کار داریم افزود: در زمینه آبرسانی پایدار به عشایر هدف تامین آب پایدار و دائم، با کیفیت و بهداشتی و ایجاد اشتغال دائم است که در همین راستا طرح آبرسانی به ۴۰ محله عشایری منطقه بمرود زیرکوه را سال گذشته به اتمام رساندیم.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر طرح آبرسانی به محلات عشایری خواجه منجیکوه و چاه زرد نهبندان و طرح آبرسانی به محلات عشایری بخش دستگردان طبس را در دست اجرا داریم، البته طرح‌های مطالعاتی زیادی در شهرستان‌های مختلف در زمینه تامین آب پایدار عشایر انجام شده یا در دستور کار است.

آبرسانی سیار امسال افزایش یافت

وی درخصوص آبرسانی سیار به جامعه عشایری خراسان جنوبی گفت: سال گذشته آبرسانی سیار به چهار هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری انجام می‌شد که به دلیل خشک شدن قنوات، چاه‌های مالداری و چشمه‌های عشایر این تعداد در سال جاری به هفت هزار و ۶۰۰ خانوار افزایش یافته است.

عصمتی‌پور با اشاره به اینکه آبرسانی به عشایر با ۲۳ دستگاه تانکر دولتی و خصوصی انجام می‌شود اضافه کرد: از این تعداد ۱۸ تانکر دولتی و پنج دستگاه تانکر مربوط به بخش خصوصی است و در این زمینه ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به تشکل‌های عشایری و بخش خصوصی به عنوان پیمانکاران آبرسانی سیار این اداره‌ کل دیون داریم.

وی گفت: در سال آبی جاری (اول مهر ۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) ۲۴۰ چاه مالداری عشایر بر اثر خشکسالی خشک شده است که این موضوع باعث شده مشکلات کم‌آبی عشایر به شدت افزایش یابد.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی بیان کرد: درخصوص مدیریت و تامین آب به موقع آب عشایر و دام آنان سامانه‌ای راه‌اندازی شده که عشایر استان از طریق این سامانه نسبت به درخواست آب از ادارات عشایری در شهرستان‌ها اقدام می‌کنند و از طریق این سامانه آب شرب عشایر و دام آنان را به موقع تامین و مدیریت می‌کنیم.

پنجمین نشست قرارگاه آب استان در سال جاری به ریاست استاندار خراسان جنوبی با موضوع ارائه گزارش درخصوص آبرسانی به شهرها و روستاهای استان، آبرسانی به مناطق عشایری و بررسی چالش‌ها و موانع آبرسانی به برخی واحدهای تولیدی برگزار شد.

 

 

 

 

 

ظرفیت تزریق ۸ هزار دُز واکسن کرونا در خراسان جنوبی وجود دارد/۷

ظرفیت تزریق ۸ هزار دُز واکسن کرونا در خراسان جنوبی وجود دارد

 رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با راه‌اندازی مراکز تجمیعی تزریق واکسن کرونا در استان خراسان جنوبی، روند واکسیناسیون سرعت خوبی پیدا کرده است و این ظرفیت وجود دارد که تا ۸ هزار دُز واکسن روزانه تزریق شود.

محمد دهقانی در بازدید از مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در شهر بیرجند افزود: خوشبختانه امروز سومین مرکز تجمیعی واکسیناسیون در شهرستان بیرجند راه‌اندازی شد و ظرفیت واکسیناسیون روزانه ما به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: روز گذشته (دوم مرداد) بیش از ۶ هزار دُز واکسن کرونا تزریق کردیم و این ظرفیت وجود دارد که تا ۸ هزار دز واکسن روزانه نیز تزریق شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تلاش همه همکاران حوزه بهداشت به ویژه کسانی که در زمینه واکسیناسیون از روز سه‌شنبه هفته گذشته به صورت روزانه حتی روزهای تعطیل ارائه خدمت می‌کنند تا بتوانیم جمعیت بیشتری را واکسینه کنیم، قابل تقدیر است.

وی افزود: سه‌شنبه هفته گذشته (۲۹ تیر) به رکورد ۸ هزار و ۸۷۰ دُز تزریق واکسن کرونا رسیدیم که حاصل تلاش‌ها و زحمات کادر بهداشتی در استان است و از امروز مرکز تجمیعی سوم هم در سالن ورزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مجدد فعال شد تا این روند افزایش بیشتری پیدا کند.

دهقانی بیان کرد: درخواست ما از مردم این است که افراد بالای ۴۸ سال هرچه سریع‌تر در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند تا بلافاصله نوبت‌دهی به آنها انجام شود و بتوانند در اسرع وقت واکسن را دریافت کنند و مصونیت سریع‌تری برای جمعیت بیشتری از مردم استان فراهم شود.

وی گفت: افراد بالای ۷۰ سال که بومی استان خراسان جنوبی هستند نیز می‌توانند بدون گرفتن نوبت به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: طی چند هفته اخیر استان خراسان جنوبی هم درگیر خیز پنجم کرونا شده و موارد مثبت و بستری به صورت عمودی در حال افزایش است.

وی گفت: تعداد بیماران تنفسی بستری در بیمارستان‌های استان به حدود ۳۲۰ تا ۳۳۰ بیمار رسیده و هرچند تقریبا نصف این موارد، تست کرونای آنان مثبت است ولی بقیه هم از نظر ما بیمار کرونایی هستند چون علایم کرونا یا درگیری ریه را دارند ولی تست‌شان مثبت نشده که دلیل بر مبتلا نبودن نیست.

دهقانی افزود: خوشبختانه به چند دلیل میزان موارد مرگ و میر متناسب با میزان موارد ابتلا و بستری افزایش پیدا نکرده زیرا پروتکل‌های درمانی که از طرف وزارتخانه به روز شده، درمان‌های خوب و موثری در پیشگیری از مرگ و میر است.

وی اظهار داشت: همچنین واکسیناسیون گروه‌های پرخطر و افراد مسن است که بخش قابل توجهی از این افراد واکسن زدند و عمده موارد مرگ و میر ما ناشی از همین گروه پرخطر بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: آنچه جای نگرانی دارد این است که اگر قرار باشد کماکان این سیر صعودی با همین شدت ادامه یابد، آمار موارد بستری و بدحال بیشتر خواهد شد و متناسب با آن میزان فوتی نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه ظرفیت تخت‌های بستری استان هنوز پاسخگوی بیماران نیازمند درمان و بستری است ولی نباید ما را غافل کند از اینکه بیماری را جدی نگیریم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*