گزارش / کدام رفتارهای انتخاباتی رسانه‌ها، حقوق مردم را پایمال می‌کند؟

کدام رفتارهای انتخاباتی رسانه‌ها، حقوق مردم را پایمال می‌کند؟

کدام رفتارهای انتخاباتی رسانه‌ها، حقوق مردم را پایمال می‌کند؟

 رسانه‌ها به همان اندازه که می‌توانند در ترغیب مردم به مشارکت در انتخابات کمک کنند با نقض اصل بی‌طرفی، فضای رقابتی انتخابات را ناسالم و به دور از موازین اخلاقی می‌کنند.

به گزارش ایرناپلاس، رسانه‌ها به‌خصوص رسانه‌های عمومی و رسمی می‌توانند با عملکرد درست خود، مردم را به مشارکت بیشتر در انتخابات ترغیب کنند و با ایجاد شور و هیجان، فضای انتخاباتی سالم و عاری از هرگونه حواشی، توهین و بی‌اخلاقی‌ ایجاد کنند.
مهمترین ویژگی عملکرد درست یک رسانه عمومی که از بودجه دولتی استفاده می‌کند، در این مقطع زمانی، بی‌طرف بودن است. در واقع نگاه بی‌طرفانه رسانه‌های عمومی به نامزدهای انتخاباتی علاوه بر آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی درست و واقعی به مردم، اعتماد افکار عمومی را هم به دنبال خواهد داشت.

این اصل به اندازه‌ای مهم است که سید اسماعیل موسوی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه «همه تلاش مجموعه وزارت کشور بر این است که با اولویت و حفظ سلامت و جان مردم، انتخاباتی مشارکتی و در شان نظام جمهوری اسلامی ایران برگزار شود» رویکرد وزارت کشور را در انتخابات بر دو مدار «قانونمداری و بی‌طرفی» بیان کرد.

رئیس خانه احزاب ایران نیز در ماه گذشته با نگارش نامه‌ای به رئیس صداوسیما، بر رعایت این اصل مهم تاکید کرد. شهاب‌الدین صدر در این نامه‌ نوشت: «خانه احزاب ایران، رسانه ملی را به رعایت بی‌طرفی کامل در تنظیم برنامه‌ها و اختصاص زمان و فرصت برابر به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دعوت می‌کند.»

اصرار برخی از رسانه‌های عمومی بر عملکرد غیرحرفه‌ای
بی‌طرفی رسانه‌هایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند در این موقعیت سرنوشت‌ساز به همان اندازه که مفید، مثبت و سازنده است، نقض آن هم می‌تواند پیامدهای منفی و جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. حمایت‌ علنی این رسانه‌ها از یک نامزد انتخاباتی و تخریب و زیرسوال بردن نامزدهای دیگر، نه تنها فضای انتخاباتی را به محیطی ناسالم می‌برد بلکه باعث سردرگمی، پریشانی و حتی عدم مشارکت مردم هم می‌شود.

متاسفانه چنین عملکردی را این روزها از برخی روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و حتی صداوسیما شاهد هستیم. اقدامی غیرحرفه‌ای که در انتها تنها به ضرر مردم جامعه خواهد بود.
با دکتر محمدعلی الستی جامعه‌شناس ارتباطات و استاد دانشگاه درباره لزوم رعایت بی‌طرفی رسانه‌ها در زمان انتخابات گفت‌وگو کردیم.

کدام رفتارهای انتخاباتی رسانه‌ها، حقوق مردم را پایمال می‌کند؟

عدم بی‌طرفی رسانه‌ها و مخدوش شدن فضای انتخاباتی
الستی درباره لزوم رعایت بی‌طرفی رسانه‌های عمومی که از بودجه کشور استفاده می‌کنند بویژه صداوسیما به ایرناپلاس گفت: رعایت بی‌طرفی در رسانه‌ها می‌تواند به اعتبار آنها کمک کند و همچنین باعث سالم نگه‌داشتن فضای انتخابات شود. اما اگر رسانه‌ها به شکل‌های متعدد در انتخابات مداخله کنند و جایگاه خود را به بوق‌های تبلیغاتی تغییر ‌دهند؛ یعنی از جایگاه رسانه به شیپورهای تبلیغاتی تبدیل شوند، طبیعتا ضمن اینکه از ارزش و اعتبار این رسانه‌ها کم می‌شود بلکه از اعتماد مردم به خود نیز کاسته می‌شود. علاوه بر این، رعایت نکردن بی‌طرفی، فضای انتخابات را هم مخدوش می‌کند و باعث می‌شود انتخابات جریان ناسالمی پیدا کند. همچنین در مشارکت فعال و مثبت مردم نقش منفی خواهد داشت.

اگر رسانه‌ها به شکل‌های متعدد در انتخابات مداخله کنند و جایگاه خود را به بوق‌های تبلیغاتی تغییر ‌دهند؛ یعنی از جایگاه رسانه به شیپورهای تبلیغاتی تبدیل شوند، طبیعتا ضمن اینکه از ارزش و اعتبار این رسانه‌ها کم می‌شود بلکه از اعتماد مردم به خود نیز کاسته می‌شود.
برداشتی نادرست از شخص اصلح
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در مورد انتخاب شخص اصلح، برداشت نادرستی در جامعه وجود دارد، بیان کرد: نظام ما، جمهوری اسلامی است. یعنی از یک طرف نظام‌ دموکراتیک و مبتنی بر رای مردم است و از طرف دیگر منطبق با معیارها و ضوابط اسلامی‌.
وقتی شورایی با عنوان شورای نگهبان وجود دارد که حال به درست یا اشتباه بین کاندیداها فیلترینگی انجام می‌دهد، بنابراین در اینجا اسلامیت نظام اعمال شده است. یعنی اینکه هر کسی ناشایست است و صلاحیت ندارد را، حذف کرده و آنهایی را معرفی می‌کند که صلاحیت رئیس‌جمهور شدن دارند. از اینجا به بعد مراجعه به رای مردم یا همان وجه جمهوریت نظام مطرح می‌شود.

شخص اصلح، همان انتخاب مردم است
الستی درخصوص انتخاب مردم در تعیین شخص اصلح و معرفی چنین شخصی در بین نامزدها توسط برخی از رسانه‌ها گفت: از بین افرادی که صالح هستند و شورای نگهبان تایید می‌کند، هر کسی را که مردم انتخاب کنند، اصلح است نه اینکه مردم بگردند و شخص اصلح را پیدا کنند. اگر این‌چنین باشد شیپور دموکراسی را  وارونه زده‌ایم.
معنی دموکراسی این است که وقتی در یک موقعیتی به مردم حق رای داده شده، هر کسی را که مردم انتخاب کنند، او اصلح است. نمی‌شود به مردم توصیه کرد باید فلان فرد را که اصلح است، انتخاب کنند.

یک عمل عوام‌فریبانه
همه ساله در زمان انتخابات با افزایش فعالیت رسانه‌ها روبه‌رو می‌شویم. این فعالیت‌ها به نوعی با خود شور و هیجان انتخاباتی را در میان فعالان این عرصه و حتی مردم به همراه می‌آورد. اما این شور و هیجان‌ زمانی منفی عمل می‌کنند که رسانه‌ها دست به نقض بی‌طرفی می‌زنند و عملا حمایت خود را از نامزد انتخاباتی مورد نظرشان اعلام می‌کنند.
الستی درباره پیامدهای چنین اتفاقی گفت: این کار عوام‌فریبی است که برای تحریک مردم به حضور در انتخابات و رای دادن به فردی خاص، تظاهر کنیم که اکثریت غالب کشور به فلان کاندیدا نظر دارد تا مردم تحریک شوند و به آن شخص رای دهند. چنین اتفاقی، آلت دست قرار دادن احساسات، نگاه و خود مردم است که اگر هم تاثیری در افزایش شور انتخابات داشته باشد، آن شور و هیجان کاذب است.

نقض بی‌طرفی و پایمال شدن حق مردم
این استاد دانشگاه درباره پیامدهای نقض بی‌طرفی رسانه‌ها افزود: متاسفانه فیلترینگ موجود در تعیین صلاحیت نامزدها، در سال‌های متعدد بد عمل کرده است. در حال حاضر بسیاری از رسانه‌ها، نقش ادامه آن تبعیض‌ها را بازی می‌کنند. در واقع رسانه‌ها با نقض بی‌طرفی و ایجاد تبعیض در مورد کاندیداها، به شکل دیگری حقوق ملت را پایمال می‌کنند.

 

 

 

آغاز ماراتن ۷ نامزد ریاست جمهوری/ سهم اصولگرایان و اصلاح‌طلبان از «عدم احراز صلاحیت» چقدر است؟

با پایان مهلت بررسی پرونده داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و اعلام رسمی اسامی ۷ نامزد احراز صلاحیت شده، انتخابات وارد جدی‌ترین مرحله خود شده است.

آغاز ماراتن 7 نامزد ریاست جمهوری/ سهم اصولگرایان و اصلاح‌طلبان از «عدم احراز صلاحیت» چقدر است؟

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، مهلت ۵ روزه دوم شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، امروز سه‌شنبه ۴ خردادماه به پایان می‌رسد و قاعدتا باید اسامی احراز صلاحیت‌شدکان، امروز از سوی وزارت کشور اعلام رسمی شود.

اواخر ساعات شب گذشته بود که سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد «کار بررسی صلاحیت داوطلبان تمام شده و در حال انجام کارهای اداری هستیم»؛ امروز صبح هم از سوی سخنگوی شورا اعلام شد که با احراز صلاحیت ۷ نفر از داوطلبان، اسامی آنها جهت انتشار به وزارت کشور اعلام شده است.

پیگیری‌های شب گذشته خبرنگار خبرگزاری فارس از احراز صلاحیت این داوطلبان حکایت داشت که به‌عنوان خبر غیر رسمی از سوی این خبرگزاری منتشر شد:

۱- سید ابراهیم رئیسی

۲- علیرضا زاکانی

۳- عبدالناصر همتی

۴- محسن رضایی

۵- سعید جلیلی

۶- محسن مهرعلیزاده

۷- سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی.

خبری که البته با اعلام رسمی وزارت کشور در حوالی ساعت ۱۴ امروز، صحت آن رسما مشخص شد. (اینجا را بخوانید)

هرچند خبرهای جسته و گریخته‌ای از تحرک برخی نامزدهای احراز صلاحیت نشده منتشر شده است که بر اساس آن، این افراد به دنبال رایزنی با شورای نگهبان و مراجع بالاتر برای احراز صلاحیت خود هستند، اما طبق آنچه بر اساس قانون انتخابات مشخص است، فرض بر این است که این ۷ نفر نامزدهای نهایی انتخابات این دوره هستند که بعد از اعلام رسمی کمیسیون تبلیغات رسانه ملی، فعالیت‌های تبلیغاتی آنها شروع می‌شود و بعد از سه هفته، ۲۴ ساعت قبل از آغاز رأی‌گیری متوقف می‌شود و در نهایت، در روز جمعه ۲۸ خردادماه مرد از میان آنها رئیس جمهور خود را انتخاب می‌کنند.

اما از شب گذشته و همزمان با انتشار این خبر فارس، شبکه‌های اجتماعی و خبری منسوب به اصلاح‌طلبان و جریان‌های نزدیک به دولت روحانی، به بهانه احراز نشدن صلاحیت افرادی همچون علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری، جریان خبری گسترده‌ای را به راه انداخته‌اند تا موضوع «رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان» را در جامعه جا بیندازند، اما نگاهی گذرا به آمار و اسامی داوطلبان اصولگرا و اصلاح‌طلب، نشان می‌دهد که نه تنها این موضوع واقعیت ندارد، بلکه سهم اصولگرایان از قاعده «عدم احراز صلاحیت» بیش از اصلاح‌طلبان بوده است.

واقعیت بررسی صلاحیت‌ها

با بررسی شاخص‌ترین چهره‌های ثبت‌‌نام کرده از هر دو طیف سیاسی (یا چهره‌های نزدیک به دو طیف)، مشخص می‌شود که ۱۸ نفر از چهره‌های اصولگرا یا نزدیک به اصولگرایان و ۱۴ نفر از اصلاح‌طلبان و نزدیکان به طیف آنها رد یا عدم احراز صلاحیت شده‌اند.

در این بررسی، نام چهره‌هایی هم که طی روزهای گذشته ـ با اطلاع ضمنی از نتیچه پرونده خود در شورای نگهبان و عدم احراز صلاحیت ـ انصراف داده‌اند نیز، به عنوان چهره‌های احراز صلاحیت نشده درج شده است.

اسامی ۱۸ نامزد منتسب به اصولگرایان (یا نزدیک به این جریان) که صلاحیت آنها احراز نشده به این شرح است؛

۱- محمود احمدی‌نژاد (رئیس جمهور سابق)

۲- رستم قاسمی (وزیر نفت دولت دهم)

۳- سعید محمد (فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا ص)

۴- حسین دهقان (وزیر سابق دفاع و رئیس اسبق بنیاد شهید)

۵- سید عزت‌الله ضرغامی (رئیس اسبق رسانه ملی)

۶- سید شمس‌الدین حسینی (وزیر اقتصاد دولت‌های نهم و دهم)

۷- شاهین محمد صادقی (نماینده ادوار هفتم و نهم مجلس)

۸ – مسعود زریبافان (رئیس بنیاد شهید در دولت دهم)

۹- محمد ناظمی اردکانی (وزیر تعاون در دولت نهم و استاندار اسبق قم)

۱۰- فریدون عباسی دوانی (نماینده فعلی مجلس و رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت دهم)

۱۱- علیرضا افشار (رئیس اسبق سازمان بسیج مستضعفین)

۱۲- رامین مهمانپرست (سخنگوی وزارت خارجه در دولت دهم)

۱۳- محمدحسن نامی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دهم)

۱۴- صادق خلیلیان (وزیر جهاد کشاورزی در دولت دهم)

۱۵- محمد عباسی (وزیر ورزش و جوانان در دولت دهم)

۱۶- محمدحسن قدیری ابیانه (سفیر اسبق ایران در مکزیک و فعال سیاسی اصولگرا)

۱۷- ابوالقاسم رئوفیان (دبیرکل حزب اسلامی ایران)

۱۸- حسن سبحانی (اقتصاددان و نماینده ادوار مجلس – نزدیک به اصولگرایان)

همچنین اسامی ۱۴ نامزد اصلاح‌طلب یا موسوم به اعتدال‌گرا که صلاحیت آنها احراز نشده، از این قرار است؛

۱- علی لاریجانی (رئیس سابق مجلس)

۲- اسحاق جهانگیری (معاون اول رئیس جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم)

۳- عباس آخوندی (وزیر راه و شهرسازی دولت‌های یازدهم و اوایل دوازدهم)

۴- مصطفی کواکبیان (نماینده ادوار مجلس و دبیرکل حزب مردم‌سالاری)

۵- علی مطهری (نماینده ادوار هشتم تا دهم مجلس)

۶- مسعود پزشکیان (وزیر بهداشت دولت اصلاحات و نماینده فعلی مجلس)

۷- محسن هاشمی رفسنجانی (رئیس فعلی شورای شهر تهران)

۸- محمود صادقی (نماینده مجلس دهم)

۹- محمد شریعتمداری (وزیر اسبق بازرگانی و وزیر فعلی تعاون، کار و رفاه اجتماعی)

۱۰- رسول منتجب نیا (قائم مقام حزب اعتماد ملی)

۱۱- زهرا شجاعی (دبیر کل مجمع زنان اصلاح‌طلب)

۱۲- محسن رهامی (نماینده اسبق مجلس و فعال سیاسی اصلا‌ح‌طلب)

۱۳- جواد حق‌شناس (عضو فعلی شورای شهر تهران)

۱۴- مصطفی تاجزاده (معاون وزیر کشور دولت اصلاحات و محکوم امنیتی فتنه ۸۸)

به این ترتیب و در شرایطی که نام چهره‌های سرشناس از دو طیف در میان «عدم احراز صلاحیت‌شدگان» دیده می‌شود و مقایسه عددی و آماری هم گویای وضعیت داوطلبان دو طیف است، قضاوت‌های ناصحیح و هیجانی، به ضرر انتخابات تمام خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*