آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی/ اطلس سرمایه‌گذاری در شهرستان نهبندان تهیه شد

مشارکت ۱۲ هزار دانش آموز استان در فرایندهدایت تحصیلی
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: قریب ۱۲ هزار دانش آموز دختر و پسر پایه ی نهم، امسال، در فرایند هدایت تحصیلی و انتخاب مسیر زندگی شغلی و اجتماعی آینده خود، مشارکت می کنند.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، رضا یکه خانی در نشست کمیته هدایت تحصیلی، اظهار کرد: یکی از شاخص‌های اصلی کار فرآیندی، مشارکت‌پذیری و تیمی بودن آن است.

وی با بیان این که انتخاب رشته آگاهانه در پایه نهم یکی از انتخاب های مهم و سرنوشت ساز در طراحی مسیر زندگی دانش آموزان به شمار می رود، عنوان کرد: هدف فرایند هدایت تحصیلی، راهنمایی درست دانش آموزان به مناسب ترین شاخه یا رشته تحصیلی بر اساس استعداد و علاقه ایاشان است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به تحصیل بیش از ۴۲ درصد دانش آموزان در هنرستان های استان، اضافه کرد: برای ترغیب و تشویق دانش آموزان مستعد در رشته های هنرستانی، آگاهی بخشی به اولیا و ایجاد اشتغال پایدار برای قشر جوان خراسان جنوبی، تا کنون ۳ وبینار برگزار شده و یک نمایشگاه مجازی برپا شده است.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی، از تهیه و تدوین ۲ کتاب« آشنایی با رشته ها و هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش» و « انتخاب راه آینده» با موضوع معرفی رشته های متنوع هنرستانی و توانمندی هنرستان های استان در بخش های فنی، حرفه ای و کاردانش، خبر داد.

به گفته یکه خانی پیش بینی می شود، در زیست بوم جدید و با بهره گیری از تمام ظرفیت ها به ویژه  شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد)، میزان استقبال دانش آموزان از رشته های هنرستانی به بالای ۴۷ درصد در سال تحصیلی جدید برسد.

کمبود سیمان نداریم/امیدواریم قطعی برق به صنعت سیمان نرسد

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اکنون مشکل سیمان نداریم، گفت: با توجه به قطعی های برق امیدواریم مسئولان برای صنایعی مانند سیمان فکری بیندیشند که باری دیگر با مشکل کمبود سیمان مواجه نشویم.

کمبود سیمان نداریم/امیدواریم قطعی برق به صنعت سیمان نرسد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، چندی پیش خراسان جنوبی به دلیل مشکلات قطعی برق در کارخانه سیمان باقران با مشکل کمبود سیمان و گرانی آن مواجه شده بود، اما اکنون این مشکل برطرف شده است و سیمان با قیمت مصوب ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر بسته سیمان در اختیار مردم قرار گرفته است.

جلیل چاجی نایب رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: اکنون کمبود سیمان حل شده است و با قیمت تصویب شده ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر بسته سیمان به صورت اشباع از این پس سیمان خواهیم داشت.

وی افزود: اکنون در تمام مصالح فروشی ها سیمان وجود دارد و هر کس که نیاز دارد می تواند مراجعه کند.

افزایش تولید مازاد سیمان

نایب رئیس هیئت مدیره سیمان باقران نیز در گفت‌و‌گو با فارس، با بیان اینکه مشکل قطعی برق قبل از سال وجود داشت که به همین دلیل با کمبود تولید مواجه شدیم، گفت: خوشبختانه اکنون مشکل رفع شده است.

سیدمهدی کاظمی تأکید کرد: میزان تولید کارخانه نسبت به ماه های مشابه سال گذشته دو برابر شده است.

وی دلیل افزایش قیمت را افزایش قیمت محصولات مختلف دانست و افزود: به عنوان مثال یک کیسه خالی را در گذشته ۶۰۰ تومان خریداری می‌کردیم ولی اکنون ۴ هزار و ۲۰۰ تومان شده است، که این مشکل در دیگر موارد نیز وجود دارد.

فعلا خبری از افزایش قیمت نیست

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه قیمت قبلی سیمان به ضرر کارخانه های سیمان بود، گفت: فعلا خبری در زمینه افزایش دوباره قیمت نیست ولی در سال جاری با توجه به متغیر بودن هزینه های حامل انرژی، نیروی انسانی و دیگر موارد نمی توان به صورت جدی بر ثبات قیمت تأکید کرد.

حامد حسن نژاد درباره تولید سیمان باقران در طی دو ماه گذشته بیان کرد: اکنون با فول ظرفیت کار می کند و حدود ۱۵۰ هزار تُن کلینکر و حدود ۶۰ هزار تن سیمان تولید کرده است که از این مقدار ۴۰ هزار تن سیمان صادر شده است.

وی در زمینه سیمان قاین نیز عنوان کرد: در دو ماه گذشته حدود ۱۴۰ هزار تن تولید کلینکر و حدود ۱۲۰ هزار تن تولید سیمان داشته است که از این مقدار فقط ۱۷ هزار تن آن صادر شده است چرا که بیشترین مصرف سیمان استان از طریق کارخانه سیمان قاین است.

به گفتۀ وی صادرات سیمان به دو کشور افغانستان و پاکستان انجام می شود که بیشترین صادرات به افغانستان است.

حسن‌نژاد اعلام کرد: اکنون هر فردی از ۵۰ تن به بالا بخواهد می تواند وارد سایت کارخانه سیمان قاین شود و به صورت آنلاین نیز خریداری کند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی اظهار امیدواری کرد که قطعی برق به صنعت سیمان نرسد چرا که دوباره ممکن است با مشکل کمبود سیمان روبه رو شویم و اکنون رایزنی‌هایی در این زمینه با شرکت برق انجام شده است.

سیمان از مواد اولیه مهم در صنعت ساخت و ساز به شمار می رود که به ‌عنوان یکی از صنایع پایه، نقش مهمی در صنعت کشور ایفا می کند. با توجه به قطعی های برق امیدواریم مسئولان برای صنایعی مانند سیمان فکری بیندیشند که باری دیگر با مشکل کمبود سیمان مواجه نشویم.

انتهای پیام/۶۷۰۱۵

 

 

۸۹۱بیمار در خراسان جنوبی قربانی کرونا/۲-۳

با ثبت یک مورد جدید فوت ناشی از کرونا در شبانه روز گذشته تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به ۸۹۱نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ساعت گذشته ۱۴۹آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شد که مجموعا ۴۰بیمار جدید شامل ۷بستری و ۳۳سرپایی شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده گفت: در حال حاضر ۲۱۶بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۹۱ نفر کرونا مثبتند.

دکتر مهدی زاده گفت: از این تعداد ۱۴نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۳نفر نامساعد است.

وی افزود: تا روز گذشته ۵۷هزار و ۵۷۶۸۵آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در خراسان جنوبی گرفته شده که منجر به شناسایی ۲۰هزار و ۹۳۷بیمار شد.

 

 

 

به همت بسیج سازندگی

بهره برداری از ۳۵۸ کارگاه کمک اشتغال و طرح عمرانی در زیرکوه

۲۸۵ کارگاه کمک اشتغال خرد خانگی و ۷۳ طرح عمرانی و محرمیت زدایی، امروز با حضور رئیس سازمان بسیج مستضعفان و رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در شهرستان زیرکوه خراسان جنوبی به بهره برداری رسید.

طرح آبرسانی به روستای عشایری گزخت، نمایشگاه صنایع دستی عشایر و صندوق بهره برداری از ۳۵۸ کارگاه کمک اشتغال و طرح عمرانی در زیرکوهقرض الحسنه روستایی عشایر روستای گزخت و طرح مرمت قنات و کانال انتقال آب روستای هاداب کبودان زیرکوه از جمله طرح‌های محرومیت زدایی بود که امروز باحضور سردار سلیمانی و سردار زهرایی در شهرستان زیرکوه به بهره برداری رسید.
برای اجرای این طرح‌ها و کارگاه‌های کمک اشتغال خرد خانگی، ۱۵ میلیارد تومان از سوی بسیح سازندگی هزینه شده است.

دیدار نماینده ی ولی فقیه در استان با دو جانباز دفاع مقدس/۲-۳

نماینده ی ولی فقیه در خراسان جنوبی، به مناسبت هفته ایثار و مقاومت، عصر امروز با دو جانباز دفاع مقدس در بیرجند دیدار کرد.

آیت الله عبادی امروز با محمد علی امیرآبادی زاده جانباز ۵۵ درصد، در سال ۶۲ دیدار نماینده ی ولی فقیه در استان با دو جانباز دفاع مقدسدر عملیات خیبر و همچنین حسین حامی نسب جانباز ۶۰ درصد در منطقه شلمچه در سال ۶۵، دیدار کرد.

وی در این دیدارها، جانبازان را افتخارات نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: انقلاب اسلامی درسی بود به آزادگان جهان که بتوانند از فرهنگ، استقلال و ناموس خود دفاع کنند.

نماینده، ولی فقیه در استان با بیان اینکه انقلاب اسلامی ناباور‌ها را به باور تبدیل کرد افزود: امروز هم مردم فلسطین با الگو قرار دادن انقلاب اسلامی، با یک قضیه شگفت آور روبرو شدند که در ۱۲ روز توانستند دشمن را به زانو درآوردند و ارتش شکست ناپذیر اسرائیل مجبور به تسلیم شد و این یک فتح بود که مسئله فلسطین را به صحنه بین المللی تبدیل کرد.

آیت الله عبادی همچنین با اشاره به انتخابات خرداد امسال گفت: همه باید به عنوان یک تکلیف شرعی به انتخابات توجه کنند و خدمت گذاران آینده کشور را با تفکر شهید رجایی انتخاب کنند و از این طریق مانع عملی شدن ترفند‌های دشمنان شوند.
وی افزود: دلسوزان نظام، انتخابات را تجدید حیات کشور می‌دانند و این در حالیست که دشمنان روی این قضیه مشغول طرح و تدبیر‌های فرهنگی و تبلیغاتی هستند تا باعث دلسردی مردم از شرکت در انتخابات شوند.
در این دیدار‌ها از جانبازان یاد شده، تجلیل شد.

 

 

 

افتتاح ساختمان ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی

ساختمان ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی با حضور زرهانی، قائم مقام ستاد اقامه نماز و بنیاد مهدویت کشور و استاندار به بهره برداری رسید.

ساختمان اداری آموزشی ستاد اقامه نماز استان با ۴۰۰مترمربع زیربنا در زمینی افتتاح ساختمان ستاد اقامه نماز خراسان جنوبیبه مساحت ۷۳۰مترمربع در محدوده سایت اداری از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان احداث شده است.

این ساختمان که آبان ماه سال۹۸ با حضور حجت الاسلام والمسلمین قرائتی کلنگ زنی شده بود با هزینه کرد یک میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان ساخته شده است.

ستاد اقامه نماز، بنیاد مهدویت، ستاد تفسیر قرآن و همچنین کتابخانه تخصصی نماز و مهدویت در این مجموعه مستقر می‌شود.

مسجد این ساختمان به متراژ ۱۰۰مترمربع برای رفع نیاز مجموعه‌های مستقر در بخش اداری سایت اداری بیرجند احداث شده است.

 

 

 

 

 

 

راهیابی تیم فوتسال امید زغالسنگ طبس به فینال لیگ مناطق امید کشور/۷

تیم فوتسال امید زغالسنگ طبس در مسابقات لیگ مناطق امید کشور به فینال این مسابقات راه یافت.

تیم فوتسال امید زغالسنگ طبس نماینده خراسان جنوبی در مسابقات لیگ مناطق امید کشور با غلبه بر تیم شهدای داراب شیراز به فینال مسابقات فوتسال لیگ مناطق امید کشور راه یافت.
در اولین بازی مرحله نیمه نهایی تیم زغالسنگ طبس موفق شد با نتیجه پرگل ۵ بر ۲ تیم شهدای داراب شیراز را شکست دهد.
گل‌های تیم زغالسنگ طبس را محمد مهدی سلمانیان (۳ گل)، محمد حسن مرادی و وحید محمدی مقدم به ثمر رساندند.
بازی فینال فردا ساعت ۱۶ برگزار خواهد شد.

بازدید مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور از مراکز نگهداری فرزندان بهزیستی خراسان جنوبی

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در سفر دو روزه خود به خراسان جنوبی، وضعیت فرزندان خانه‌های بهزیستی این استان را بررسی می‌کند.

سعید بابایی دیروز به خراسان جنوبی سفر کرد و در روز اول سفر خود از مراکز بازدید مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور از مراکز نگهداری فرزندان بهزیستی خراسان جنوبینگهداری فرزندان بهزیستی در نهبندان، سربیشه، حاجی آباد، قاین و خضری دشت بیاض بازدید کرد.

وی صبح امروز هم سری به خانه فرزندان حافظ و نرگس طبس زد و وضع تحصیلی، رفاهی، نقش پذیری، حرفه آموزی و هنرآموزی فرزندان را مورد بررسی قرار داد.

بابایی در سفر خود به طبس از ساختمان در حال احداث خانه حافظ نیز بازدید به عمل آورد.

بشرویه، فردوس، آرین شهر و بیرجند، مقاصد بعدی روز دوم سفر مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور به خراسان جنوبی است.

 

 

 

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی

ضرورت انتقال منش و شیوه پهلوانی/۷

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار جمعی از مسئولان و ورزشکاران ورزش پهلوانی بر ضرورت انتقال شیوه و منش پهلوانی به جوانان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، نماینده ولی فقیه در استان صبح امروز در جمع مسئولان، مربیان و ورزشکاران بهضرورت انتقال منش و شیوه پهوانی مناسبت ۱۷ شوال که به نام هفته فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای نام گذاری شده است، گفت: این عالَم ، عالَم بقا نیست و استفاده از ظرفیت‌های مادی قابل دوام نیست و دنیا مانند مزرعه‌ای است که باید در آن کشت کرد و در پایان نتیجه دید.

آیت الله عبادی افزود: سمبل و اسوه در ورزش باستانی و زورخانه‌ای حضرت علی (ع) است که یک حسن انتخاب خوب بوده است.

وی گفت: جایگاه حضرت علی علیه السلام چه در بعد مادی و چه در بعد معنوی از نظر دوست و دشمن مسلمان و غیر مسلمان همه افراد از آن حضرت در زمینه‌های مختلف یاری می‌ جویند.

نماینده ولی فقیه در استان با برشمردن ویژگی‌های حضرت علی (ع) و خصوصیات آن حضرت افزود: همه افراد جامعه از اقشار مختلف از آن حضرت یاد می‌کنند و تاسی می‌جویند.

آیت الله عبادی افزود: ورزشکاران رشته‌های باستانی که همواره از بعد معنوی و بعد جسمی در راه این ورزش تلاش می‌کنند خیلی مسئله ارزشمندی است و باید نسل جوان همواره آنرا حفظ کنند و این شیوه و منش پهوانی را انتقال دهند.

در پایان این مراسم از چندتن از خانواده‌های شاهد ورزشکار، مربیان، اساتید و ورزشکاران برتر باستانی تقدیر و تجلیل شد.

 

 

 

 

 

 

اطلس سرمایه‌گذاری در شهرستان نهبندان تهیه شد/۲

فرماندار نهبندان گفت: اطلس سرمایه‌گذاری شهرستان نهبندان تهیه شده و پیگیری‌های ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این شهرستان در حال انجام است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی مجید بیکی در نشست ستاد توسعه خاوران شهرستان که امام جمعه نهبندان نیز حضور داشت، افزود: اطلس سرمایه‌گذاری نهبندان براساس حوزه فعالان و نقاط مورد نظر تهیه و به عنوان الگویی مطرح شده است که روند اجرایی آن ادامه دارد.

وی تصریح کرد: اطلس سرمایه‌گذاری شهرستان نهبندان با توجه به برنامه‌ها و موقعیت شهرستان تهیه شده و این اطلس آغاز سرمایه‌گذاری در نهبندان است که در زمینه ایجاد اشتغال نقش مهمی در حل مسائل اجتماعی، فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی دارد.

فرماندار نهبندان گفت: ستاد توسعه خاوران این شهرستان با ترکیب مدیران شهرستانی در راستای تسهیل سرمایه‌گذاری با تدبیر استاندار تشکیل شده است.

وی افزود: با پیگیری‌های مستمر استاندار خراسان جنوبی و نشست با سرمایه‌گذاران، به‌زودی شاهد حضور آنان و سرمایه‌گذاری‌های مناسب در نهبندان خواهیم بود.

۲ تفاهم‌نامه همکاری مشترک نیز بین ستاد توسعه خاوران شهرستان نهبندان و بخش خصوصی به ارزش ۲۳۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغال ۴۰ نفر امضا شد.

این تفاهم‌نامه‌ها بین رییس ستاد شهرستانی توسعه خاوران و سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای بسته‌بندی آب آشامیدنی با میزان سرمایه‌گذاری ٧٠ میلیارد ریال و اشتغال مستقیم ١۵ نفر و طرح دیگر فرآوری سنگ‌های معدنی و تولید اسلب (سنگ بری) با سرمایه‌گذار بخش خصوصی با میزان سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیارد ریال و اشتغال مستقیم ٢۵ نفر امضا و مبادله شد.

 

 

 

 

 

موافقت ایمیدرو با رفع ۱۴ مانع تولید صنایع معدنی خراسان جنوبی/۳

موافقت ایمیدرو با رفع ۱۴ مانع تولید صنایع معدنی خراسان جنوبی

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با پیشنهادهای استان برای رفع ۱۴ مانع تولید از مسیر صنایع معدنی خراسان جنوبی موافقت کرد.

به گزارش ایرنا در هشتمین نشست ستاد توسعه خاوران که روز پنجشنبه به ریاست استاندار خراسان جنوبی و با حضور ویدئوکنفرانسی رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و سازمان‌های وابسته برگزار شد، پیشنهادهای استان در زمینه رفع موانع از مسیر صنایع معدنی استان مورد موافقت قرار گرفت.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در ارتباط تصویری با ستاد توسعه خاوران گفت: تلاش ما این است که بخش احیای کارخانه فولاد قاینات در تیر ماه امسال افتتاح شود.

وجیه‌الله جعفری افزود: این طرح قرار بود در پنجشنبه‌های افتتاحی دولت به بهره‌برداری برسد که به دلیل مشکلات فنی طرح در مراحل تست به تاخیر افتاد.

وی گفت: تلاش ما این است که در سال ۱۴۰۱ بخش دوم کارخانه فولاد قاینات و واحد فولادسازی را راه‌اندازی کنیم.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران درباره درخواست استان مبنی بر انتشار اطلاعات ژئوفیزیک هوایی برای کمک به فعالیت‌های معدنی در خراسان جنوبی گفت: با وزارتخانه هماهنگ می‌کنیم که اطلاعات زمین شناسی درخصوص ژئوفیزیک هوایی هم گرفته شود و همه را یکجا در اختیار استان قرار خواهیم داد.

وی ادامه داد: در حال حاضر اگر سرمایه‌گذاری برای اکتشاف و سرمایه‌گذاری در زمینه معدن در استان وجود دارد به وزارتخانه ارجاع داده شود تا اطلاعات در اختیارش قرار گیرد.

جعفری با اشاره به طرح برق‌رسانی به معادن شاهکوه نهبندان گفت: اواخر خرداد ماه عملیات اجرایی پروژه با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان آغاز خواهد شد و پیمانکار آن مشخص شده است همچنین عملیات اجرایی معادن سرب و روی غنی‌آباد از ابتدای تیر ماه آغاز خواهد شد.

وی عنوان کرد: برق‌رسانی به برخی معادن طبس هم بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در هفته دولت سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: برای برق‌رسانی به معدن طلای هیرد نهبندان نیز در فاز اول از دیزل ژنراتور استفاده خواهد شد ولی در فاز بعدی مطالعات برق‌رسانی به معادن محدوده معدنی هیرد تا پایان تیر ماه آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مناقصات تجهیزات پایگاه امداد و نجات زغال‌سنگ طبس انجام و پیمانکار انتخاب شده است گفت: درخصوص ساختمان و تاسیسات زیربنایی، انتشار اسناد و فراخوان پیمانکار انجام شده و مدت زمان اجرای طرح براساس قرارداد ۱۸ ماه است.

جعفری درخصوص درخواست استان مبنی بر جذب سرمایه‌گذار برای معدن طلای خونیک توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی گفت: چون عملیات اکتشافی ادامه دارد اسناد فراخوان سرمایه‌گذار آماده شده و تا اواسط تیر ماه انتشار فراخوان انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در تسریع تکمیل اکتشافات معادن ازبک کوه (سرب و روی) و احداث کارخانه فرآوری آن نیز همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران درباره استفاده از پساب شهر قاین برای مجتمع فولاد قاینات گفت: تا پایان خرداد ماه جلسه‌ای با حضور مدیران فولاد و مدیران آب و فاضلاب شهری در استان برگزار خواهیم کرد و طرح بررسی و تعیین تکلیف خواهد شد.

وی بیان کرد: برای آسفالت ۱۴ کیلومتر از جاده پروده به پی کوه معادن شهرستان طبس حداکثر طی یک ماه آینده مشاوره طرح را انتخاب خواهیم کرد و استان هم باید اطلاعات مورد نظر را از طریق راه و شهرسازی برای ما ارسال و به مشاوران کمک کند.

جعفری گفت: تکمیل خط انتقال برق از محل پست ۱۳۲ کیلوولت برای معادن زغال‌سنگ طبس را قبل از هفته دولت به بهره‌برداری خواهیم رساند.

وی درخصوص آنتن دهی منطقه پروده و مشکلات مخابراتی و ارتباطی هم گفت: این موضوع را بررسی و به زودی به استان اعلام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: تکمیل انبارک مواد ناریه در معادن شهرستان طبس را تا پایان شهریور ۱۴۰۱ به بهره‌برداری خواهیم رساند و مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی به عنوان نماینده تام اختیار برای بررسی مشکلات معادن زغال‌سنگ طبس به خراسان جنوبی سفر می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: خراسان جنوبی به بهشت معادن کشور معروف است و تاکنون در این استان در زمینه صنعت و معدن اقدامات خوبی انجام شده است.

حمید ملانوری افزود: به دنبال این هستیم که سرمایه‌گذاران ورود جدی به استان داشته باشند و واحدهای صنعتی و معدنی را بیش از پیش فعال کنیم.

وی اظهار داشت: باید تلاش‌ها به خوبی انجام شود تا تیر ماه شاهد افتتاح بخش احیای کارخانه فولاد قاینات باشیم و روند پروژه به خوبی پیش برود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم گفت: تحولات خوبی در چند هفته اخیر در ستاد توسعه خاوران رخ داده و تاکنون در ستادهای توسعه شهرستانی نیز هفت تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری مبادله شده است.

مشیرالحق عابدی عنوان کرد: ارتباط مستمر بین کارگروه‌ها و کمیته‌های ذیل ستاد توسعه خاوران خیلی مهم است و طرح‌های سرمایه‌گذاری خوبی در بخش کشاورزی و توسط کمیته جذب سرمایه‌گذاران در استان آماده شده است.

۲۸ اردیبهشت امسال در نشست استاندار خراسان جنوبی با رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در تهران، مواردی از موانع موجود در مسیر صنایع معدنی استان مطرح و مقرر شد بعد از پیگیری موضوعات، پاسخ مدیران سازمان‌های تابعه ایمیدرو به این مشکلات، طی ارتباط ویدئوکنفرانسی در ستاد توسعه خاوران ارائه شود که امروز این برنامه محقق شد.

دو موضوع مهم به تدبیر استاندار خراسان جنوبی در دستور کار هشتمین جلسه ستاد توسعه خاوران قرار گرفت که گزارش رییس هیات عامل ایمیدرو درباره اجرای پروژه‌های این سازمان در استان دستور کار اول جلسه بود.

این دستور کار با حضور ویدئوکنفرانسی مدیرعامل ایمیدرو و رؤسای سازمان‌های تابعه این مجموعه مورد بررسی و رایزنی قرار گرفت که به رفع برخی چالش‌ها و مشکلات حوزه صنایع معدنی استان منجر شد.

دستور کار دوم جلسه امروز ستاد توسعه خاوران به گزارش مدیرعامل شرکت تأمین آب صنایع و معادن کشور از دستاوردهای پروژه انتقال آب خلیج فارس به خراسان جنوبی اختصاص داشت که بعد از طرح موضوع، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

“ستاد توسعه خاوران” طرح ابتکاری است که سال گذشته به منظور شناسایی سرمایه‌گذاران معتبر، تسریع در روند پاسخگویی به استعلامات و استفاده از توان نخبگان در خراسان جنوبی راه‌اندازی و اوایل امسال به عنوان الگو به تمامی استان‌ها ابلاغ شد.

 

 

 

 

ستاد انتخاباتی حجت‌ الاسلام رییسی در خراسان جنوبی آغاز به کار کرد/

ستاد انتخاباتی حجت‌ الاسلام رییسی در خراسان جنوبی آغاز به کار کرد

بیرجند – ایرنا – ستاد انتخاباتی حجت‌ الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز پنجشنبه در خراسان جنوبی آغاز به‌ کار کرد.

رییس ستاد مرکزی این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در خراسان جنوبی در آیین افتتاح این ستاد در بیرجند گفت: امروز با رفتن و آمدن یک فرد و با شعار و حرف کارها درست نمی‌شود و کشور نیازمند تحول و تغییر است تا فرهنگ مادی غربگرا را کنار بزنیم و فرهنگ ناب انقلابی و اسلامی را حاکم کنیم.

حجت الاسلام محمد مختاری اظهار داشت: انقلاب اسلامی آمد، طرحی نو درانداخت و یک تفکر جدید که ریشه در فطرت و عقل انسان داشت را به وجود آورد و امام راحل این فرهنگ و مردم‌سالاری دینی را احیا کرد.

وی گفت: استکبار جهانی تاب تحمل این فرهنگ ناب را که اخلاص و معاد در آن حاکم است، ندارد و با روش‌های مختلف سعی کرد انقلاب اسلامی را از بین ببرد لذا فتنه و تحریم را ایجاد کرد که موجب شد حرکت انقلاب اسلامی کُند شود و علت آن جریان غربگرای داخلی و نفوذی هستند که تلاش می‌کنند فرهنگ دشمن را در کشور تزریق کنند.

امام جمعه موقت پیشین بیرجند افزود: آیت الله رییسی گفت من مستقل به میدان آمدم نه اینکه از انقلاب مستقل هستم بلکه هویت ایشان با اسلام و انقلاب تعریف می‌شود اما از باند و باندبازی و جناح و جناح‌بازی و اسم‌های بی‌مسما مستقل است که یکی اسمش را اصلاح‌طلب و دیگری اصولگرا می‌گذارد که گاهی نه او اصلاح‌طلب به دنبال اصلاح واقعی است نه اصولگرا چندان پایند به اصول است؛ البته به همه مربوط نمی‌شود ولی در بین آنها افراد متقلب هم هستند.

وی گفت: آیت الله رییسی مستقل آمد تا در کشور تحول به معنای واقعی کلمه را ایجاد کند همانطور که در قوه قضاییه تحول ایجاد کرد اما در قوه قضاییه یعنی درمان بیمار اما ریاست جمهوری یعنی پیشگیری و بهداشت؛ اینکه نگذارند این همه بیماری‌های مختلف اجتماعی ایجاد شود.

حجت الاسلام مختاری افزود: آقای رییسی در این برهه حساس به میدان آمد و همانطور که در بیانیه خودشان اعلام کرد اگر مصالح شخصی و راحتی خودشان را لحاظ می‌کرد نباید به میدان می‌آمد اما او به دنبال مصالح انقلاب و کشور است.

وی با بیان اینکه امروز پشت مرزهای کشور استکبار، صهیونیسم و وهابیت کمین کرده‌اند گفت: همه ما وظیفه داریم اکنون که آیت الله رییسی اعلام آمادگی کرده و به میدان آمده و دردها را به‌خوبی می‌شناسد، توان حل مشکلات را هم دارد به میدان بیاییم مهمتر اینکه مشارکت در انتخابات بالا برود.

وی گفت: ما قبل از اینکه تایید صلاحیت‌ها اعلام شود چندان نگران رای‌آوری آقای رییسی نبودیم زیرا ۱۶ میلیون رای پایه را دارد و به طور قطع کسانی که در دوره قبل به ایشان رای دادند پشیمان نیستند و این میزان رای برای کسی که اولین بار وارد عرصه می‌شود، کم نیست.

رییس ستاد انتخاباتی حجت‌ الاسلام رییسی در خراسان جنوبی اظهار داشت: آنچه باید در تبلیغات، جلسات فامیلی و چهره به چهره مورد توجه باشد افزایش مشارکت در انتخابات است زیرا دشمن ما بهانه‌جو است و هرچه مشارکت بالاتر برود، رییس جمهوری با قدرت بیشتر می‌تواند وارد میدان شود.

وی افزود: ستاد آقای رییسی امسال با سال ۹۶ متفاوت است و بیشتر هماهنگ‌کننده خواهد بود لذا نیروهای انقلاب با هر اسمی که دغدغه انقلاب و ایران را دارند می‌توانند به میدان بیایند زیرا درب ستاد به روی همه باز است و می‌خواهیم تفکر انقلابی در کشور حاکم شود.

حجت الاسلام مختاری گفت: تفکر انقلابی ما را از وضعیتی که باید سیم خاردار وارد می‌کردیم امروز به قدرت موشکی جهان رسانده است و اگر در اقتصاد، تفکر انقلابی با صداقت حاکم شود، معجره می‌کند البته نباید توقعات مردمی را خیلی بالا ببریم که فکر کنند یک روزه و ۱۰۰ روزه یا یک ماهه مشکلات حل می‌شود که دشمن مغرضانه ممکن است این کار را بکند تا مردم دلسرد شوند.

وی افزود: اگر تفکر انقلابی، دولت جوان، حزب اللهی، انقلابی با فرهنگ فاخر اسلامی حاکم شود اوضاع رو به بهبود خواهد رفت لذا دست یاری به سوی همه مردم به ویژه جوانان دراز می‌کنیم.

رییس ستاد حجت‌ الاسلام رییسی در خراسان جنوبی گفت: ستاد مرکزی هم اعلام کرده نمی‌توانیم کمک مالی کنیم لذا با امید و اخلاص باید پای کار باشیم تا روحیه انقلابی بر کشور حاکم شود.

وی گفت: اکنون دو مشکل وجود دارد که یگی گرانی است که مردم را آزار می‌دهد و بدتر از آن بدنام شدن اسلام است؛ وقتی وضعیت معیشت مردم مناسب نباشد دین و ایمان مردم آسیب می‌بیند که برخی آدرس غلط می‌دهند و همه اینها را به گردن دین و اسلام و روحانیت می‌اندازند لذا ضرورت دارد همه به صحنه بیایند و با یک کار جهادی تحول اساسی ایجاد کنند.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، دومین میان دوره‌­ای مجلس خبرگان رهبری و نخستین میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی یازدهم، ۲۸ خرداد امسال برگزار می‌شود.

سعید جلیلی، محسن رضایی میرقائد، سید ابراهیم رئیس‌الساداتی مشهور به رییسی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن مهرعلی‌زاده و عبدالناصر همتی هفت نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری هستند.

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سراسر کشور در ۱۱ شهرستان استان خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

با حضور رئیس سازمان بسیج مستضعفان؛
۳۵۸ طرح محرومیت زدایی در شهرستان زیرکوه به بهره‌برداری رسید
طی مراسمی ۷۳ طرح عمرانی و محرمیت زدایی و ۲۸۵ کارگاه کمک اشتغال خرد خانگی با حضور رئیس سازمان بسیج مستضعفان و رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در شهرستان زیرکوه خراسان جنوبی به بهره برداری رسید.

۷۳ پروژه عمرانی و محرومیت زدایی و ۲۸۵ کارگاه کمک اشتغال خرد و خانگی امروز  با حضور رئیس بسیج مستضعفین، رئیس سازمان بسیج سازندگی، فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان در شهرستان زیرکوه به بهره برداری رسید.

 

«مهدی هنری» مسئول سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی در این آیین اظهار کرد: برای اجرای ۷۳ پروژه عمرانی و محرومیت زدایی اعتباری بالغ بر ۱۲۵ میلیارد ریال هزینه شده است که سهم بسیج سازندگی ۴۵ میلیارد ریال است.

 

وی در ادامه بیان کرد: این پروژه های محرومیت زدایی شامل ۴۲ پروژه در حوزه آب کشاورزی، چهار پروژه دستگاه دیجیتال، چهار پروژه در حوزه آب شرب، بهسازی و مرمت منزل محرومان ۱۲ پروژه، فرهنگی ورزشی ۲ پروژه، یک پروژه کارگاه تجمیعی اشتغال، تانکر ثابت آب عشایری ۶ پروژه و آبشخور دام ۲پروژه است.

 

هنری در پایان اعتبار ۲۸۵ پروژه کمک اشتغال خرد خانگی را ۲۵ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در این راستا ۳۴ مورد طی تفاهم نامه با کمیته امداد، ۱۲۶ مورد با پرداخت تسهیلات بانکی و ۱۲۵ مورد از محل اعتبار صندوق های قرض الحسنه ایجاد شده است.

 

 

 

کشف ۳۲۲ دستگاه استخراج رمز ارز در خراسان جنوبی/۴

۳۲۲ دستگاه رمز ارز غیرمجاز از دی ۹۹ تاکنون در خراسان جنوبی کشف و ضبط شده است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان گفت: از این تعداد، ۱۶۸ دستگاه از ۲۹ مرکز رمز ارز توسط شرکت برق استان و ۱۵۴ دستگاه توسط دستگاه‌های متولی پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا در خراسان جنوبی کشف شد.

دادگر افزود: صاحبان رمز ارز‌های غیر مجاز علاوه بر جریمه از سوی دستگاه قضا، به پرداخت مابه التفاوت تعرفه برق خانگی و صنعتی نیز محکوم می‌شوند که باید به شرکت برق پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از خاموشی‌های اعمال شده در همه استان‌ها مربوط به فعالیت دستگاه‌ها و مزارع غیرمجاز رمز ارز است گفت: به مشترکانی که رمز ارز‌های غیرمجاز را شناسایی و به شرکت توزیع برق استان معرفی کنند، تا سقف ۱۰ میلیون تومان پاداش پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان افزود: مردم می‌توانند برای معرفی رمز ارز‌های غیرمجاز با شماره ۱۲۱ یا مراکز برق شهرستان‌ها تماس بگیرند و اطمینان داشته باشند که ارائه اطلاعات از سوی آنان محرمانه خواهد ماند.

دادگر با بیان اینکه در خراسان جنوبی فقط یک واحد رمز ارز مجاز داریم که برای مدیریت مصرف برق، از اول خرداد امسال برق آن قطع شده است گفت: تیم‌های پایش شرکت برق به صورت مرتب مصرف برق مشترکان استان را رصد می‌کنند و مردم نیز می‌توانند درخصوص کشفیات بیشتر رمز ارزها، یاری رسان کارکنان شرکت توزیع نیروی برق استان باشند.

وی افزود: یکی از مهمترین مضرات این دستگاه‌ها ایجاد نوسان ولتاژ شدید در شبکه برق است که سبب آسیب جدی به لوازم برقی شهروندان و شبکه برق می‌شود.

دستگاه‌های غیرمجاز تولید ارز دیجیتال (بیت کوین) علاوه بر مصرف بالای برق و استفاده از تعرفه ارزان، خسارت زیادی به شبکه توزیع برق وارد می‌کند و بخشی از خاموشی ناخواسته را سبب می‌شوند.

 

 

 

 

اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در طبس/۴

طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و پاکسازی نقاط آلوده در شهرستان طبس اجرا شد.

فرمانده انتظامی طبس گفت: مأموران انتظامی طبس برای ایجاد امنیت پایدار در این شهرستان، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و پاکسازی نقاط آلوده را اجرایی کردند.
سرهنگ علیپور افزود: مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی، محل خرده فروشان مواد مخدر را در شهرستان طبس شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی در یک عملیات ضربتی ۴ خرده فروش مواد مخدر را دستگیر و در بازرسی از آن‌ها ۴۶ گرم انواع مواد مخدر صنعتی کشف کردند.
وی گفت: مأموران در این رابطه ۴ متهم را دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.
فرمانده انتظامی طبس با اشاره به این که اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی موجب رضایت مندی مردم و مسئولان شده است، افزود: مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ و سامانه پیامک ۱۱۰۵۶ آماده دریافت اخبار و اطلاعات شهروندان در خصوص شناسایی و برخورد با مجرمان است.

ایجاد شور و نشاط انتخاباتی در راستای آگاهی بخشی، تکلیف رسانه های استان

۷۰ درصد جمعیت خراسان جنوبی واجد شرایط رای دادن/۳-۷

۶۸ تا ۷۰ درصد جمعیت خراسان جنوبی برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای شهر و روستا، واجد شرایط رای دادن هستند.

رئیس ستاد انتخابات استان گفت: برای انتخابات ۲۸ خرداد ۵۶۹ هزار و ۶۲۷ نفر در خراسان جنوبی واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد ۲۸۸ هزار و ۶۴۸ نفر آقا و ۲۸۰ هزار و ۹۷۹ نفر خانم هستند.

خوش خبر درخصوص رای اولی‌ها نیز افزود: ۱۶ هزار و ۳۴۸ نفر در استان با رسیدن به سن قانونی، برای اولین بار می‌توانند رای بدهند که ۸ هزار و ۳۱۱ نفر پسر و ۸ هزار و ۸۰۳ نفر دخترند.

وی گفت: متولدان ۲۸ خرداد ۱۳۸۲ به قبل می‌توانند در انتخابات پیشرو شرکت کنند.

 

  

ایجاد شور و نشاط انتخاباتی در راستای آگاهی بخشی، تکلیف رسانه های استان
رئیس شورای اطلاع رسانی خراسان جنوبی همچنین گفت: رسانه ها باید برای آگاهی رسانی، ایجاد شور و نشاط انتخاباتی و اطلاع رسانی برنامه های انتخابات به مردم، فعال تر از گذشته در سطح استان اقدام کنند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ خوش خبر با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: سیاست ما در انتخابات ۱۴۰۰ ایجاد انسجام، تعامل و اتفاق نظر بین عوامل اجرایی و بازرسی و همه افرادی می باشد که در این زمینه فعالیت می کنند.
به گفته وی؛ تکلیف همه ما این است که حول محور قانون مداری و رعایت اصل بیطرفی گام برداریم.
معاون استاندار با اشاره به این که با تحقق این هدف، امنیت و سلامت انتخابات را ارتقا خواهیم بخشید، تصریح نمود: باید از همه ظرفیت ها در راستای برگزاری انتخاباتی پرشکوه در استان استفاده کنیم.
خوش خبر تأکید کرد: در این راستا کلیدی ترین نقش را شورای اطلاع رسانی استان در زمینه تنویر افکار عمومی و آگاهی بخشی دارد.
به گفته وی؛ ما باید علاوه بر صیانت از آرای مردم ، این باور را نیز ایجاد کنیم که رأی آن ها در آینده کشور تأثیر فروانی دارد.
رئیس شورای اطلاع رسانی استان گفت: ما باور داریم انتخابات مظهر مردم سالاری دینی است و استفاده ار توان نخبگان را در جامعه عینیت می بخشد.
خوش خبر با اشاره به این که برگزاری انتخابات با وجود بیماری کرونا، تجربه جدیدی است، ادامه داد: هر چند انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز در این شرایط برگزار شد، اما برای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهری و روستایی، مجرب تر عمل خواهیم کرد.
وی افزود: اکنون که مردم و نامزدها تنور انتخاباتی را گرم می کنند، باید نگاه مشترک تبعیت از قانون را در خود تقویت کرده، اخلاق انتخاباتی را رعایت نمایند.
به گفته وی؛ مردم باید با تکیه بر توانمندی ها، از تخریب و سیاه نمایی پرهیز کنند تا سلامت انتخابات تضمین شود.
معاون استاندار متذکر شد:اگر فردی بخواهد منافع شخصی و جناحی را به گونه ای دنبال کند که موجب تخریب منافع ملی شود، دستگاه های قضایی و بازرسی بدون مماشات ورود کرده و فرد خاطی را به مراجع قانونی خواهند سپرد.
خوش خبر یادآور شد: بر اساس تصمیمات ستاد ملی کرونا، الزاماتی برای تبلیغات انتخاباتی تعیین شده تا علاوه بر کاهش تجمعات، شاهد حضور مردم در فضاهای باز باشیم.
وی تصریح نمود: طبق محدودیت های اعلام شده، در مناطق قرمز حداکثر ۱۵ نفر، در مناطق نارنجی ۲۰ نفر و در مناطق زرد ۳۰ نفر اجازه حضور در فضاهای بسته را دارند.
به گفته وی؛ در محیط های روباز نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی استفاده از ۳۰ درصد ظرفیت فضا امکان پذیر می باشد.
رئیس شورای اطلاع رسانی استان در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری الکترونیکی انتخابات شورای اسلامی شهر بیرجند اشاره کرد و گفت: ۱۱۵ شعبه برای بیرجند پیش بینی شده و الزامات لازم برای برگزاری در حال تهیه می باشد و برگزاری دوره های آموزشی مرتبط نیز برای متولیان و مسئولان پیش بینی شده است.
خوش خبر خاطرنشان کرد: آگاهی رسانی به مردم برای نحوه رأی دادن، از طریق محتواهای تولیدی در رسانه ملی، خبرگزاری ها و فضاهای مجازی انجام خواهد گرفت.
وی اظهار داشت:باید از تمام ظرفیت های موجود، برای تشویق مردم به حضور در انتخابات و ایجاد اطمینان خاطر از سلامت شعب اخذ رأی استفاده شود.
به گفته وی؛ با توجه به شرایط کرونایی، ساعت رأی گیری تا ۲ بامداد خواهد بود.

 

 

 

 

خسارت طوفان

شکسته شدن ۱۸ اصله درخت و ۳ تیر برق/۴

طوفان شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی سبب شکسته شدن ۱۸ اصله درخت و ۳ تیر برق شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیر کل مدیریت بحران استانداری گفت: در اثر طوفان دیروز ، ۱۸ اصله درخت و شکسته شدن ۱۸ اصله درخت و ۳ تیر برق۳ تیر برق شکسته شدند که شکستگی تیر‌های برق در چند ساعت برطرف شد.

میرجلیلی گفت: وزش باد شدید کاهش دید افقی را هم در برخی شهرستان‌های استان به ویژه فردوس ، سرایان ، بخشی از بیرجند ، نهبندان و طبس به دنبال داشت که دیروز بعدازظهر باعث اختلال در تردد جاده‌ای در این شهرستان‌ها شد.

وی با اشاره به تداوم وزش باد‌های شدید و خیزش گرد و خاک تا امشب از آماده باش تیم‌های امداد شهرستان‌ها خبر داد و از شهروندان خواست در تردد‌های جاده‌ای احتیاط و شرایط جوی را مد نظر قرار دهند.

 

 

 

 

بهره برداری از ۴۲ طرح مرمتی میراث فرهنگی

۴۲ طرح مرمتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی امروز همزمان با ۵۲۶ طرح در سطح کشور به بهره برداری رسید.

با بهره برداری از این طرح ها که با هزینه کرد ۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار اجرا شده، بهره برداری از ۴۲ طرح مرمتی میراث فرهنگیبرای ۲۲۸ نفر اشتغالزایی شد.

احیای خانه‌های کیانی زاده ، شهابی ، اسدی ، جباری ، غضنفری ، بی بی مرادی (موزه خصوصی تاریخ طبیعی)، پردلی (موزه خصوصی لباس محلی) و خانه فروتنی (موزه عروسک) همچنین آسباد‌های طبس مسینا و علی آباد شریف و همچچنین دفتر پایگاه بیابان لوت و قلعه شاهدژ  از جمله طرح هایی است که در این مراسم به بهره برداری رسید.

این مراسم با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور و طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که به استان سفر کرد ، برگزار شد.

 

 

 

۴۲ طرح میراث فرهنگی خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید

بیرجند – ایرنا – ۴۲ طرح حوزه میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی شامل مرمت، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی روز پنجشنبه با ارتباط تصویری رییس جمهوری در باغ اکبریه بیرجند به طور همزمان افتتاح شد.

به گزارش ایرنا این طرح‌ها در شصت و نهمین برنامه افتتاحیه جهش تولید امروز (ششم خرداد) همزمان با افتتاح طرح‌های ملی وزارت میراث فرهنگی، گردشکری و صنایع دستی در سراسر کشور با فرمان رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استانی در آیین افتتاح ۴۲ طرح میراث فرهنگی خراسان جنوبی در باغ اکبریه بیرجند که اثر جهانی است، حضور دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: ۴۲ طرح حوزه میراث فرهنگی شامل مرمت و احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی در شهرستان‌های مختلف استان است که امروز همزمان با بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با دستور رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

حسن رمضانی افزود: این طرح‌ها با ۲۱ میلیارد تومان اعتبار از محل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تسهیلات دولتی اجرا شد و با بهره‌برداری از آنها برای ۲۲۸ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

وی اظهار داشت: سال ۹۹ با وجود شیوع کرونا در حوزه میراث‌ فرهنگی استان خراسان جنوبی فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شد که ثبت ۳۲ اثر از این استان در فهرست آثار ملی کشور و مرمت ۵۸ بنای تاریخی از جمله این اقدامات بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از جمله آثار شاخص مرمت‌شده به باغ جهانی اکبریه بیرجند با اعتبار پنج میلیارد ریال، باغ رحیم‌آباد بیرجند با اعتبار یک‌ میلیارد ریال، مرمت آسبادهای (آسیاب بادی) استان با اعتبار سه میلیارد ریال و مرمت قنات بلده با اعتبار سه میلیارد ریال اشاره کرد.

وی مرمت بافت‌های تاریخی شهری و روستایی را از دیگر فعالیت‌های حوزه میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت: مرمت بافت‌های تاریخی از جمله بافت تاریخی خوسف، بیرجند، تون و بشرویه با اعتبار هشت میلیارد ریال از تلاش‌های ارزشمند میراث فرهنگی در حفاظت از معماری بومی و سنتی خراسان جنوبی است.

رمضانی از مرمت بافت خوسف با اعتبار ۲ میلیارد ریال و بافت بشرویه با اعتبار ۲ میلیارد ریال، بافت بیرجند با اعتبار سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و بافت تاریخی شهر تون فردوس با اعتبار ۲ میلیارد ریال خبر داد و افزود: ۱۰ خانه مشارکتی نیز با اعتبار پنج میلیارد ریال مرمت شد و در قالب اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سایر اماکن مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی بیان کرد: یکی از بخش‌های فعال اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی آزمایشگاه حفاظت و مرمت اشیا است که در چارچوب وظایف و تعهدات محوله طی سال ۹۹ مطابق اصول فنی، مرمت ۵۰ شی تاریخی را انجام داده است.

۵۲۶ طرح میراث فرهنگی و گردشگری با ارزش سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۵۳۷ میلیارد تومان امروز با دستور رییس جمهوری در استان‌های مختلف کشور افتتاح شد که سهم خراسان جنوبی ۴۲ طرح در حوزه میراث فرهنگی بود.

بیش از ۲ هزار اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در خراسان جنوبی شناسایی شده و تاکنون ۹۴۸ اثر از این استان در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

در حال حاضر چهار اثر جهانی شامل باغ و عمارت اکبریه، قنات بلده فردوس، بیابان لوت و روستای جهانی خراشاد در استان خراسان جنوبی وجود دارد که سه اثر از این تعداد در دولت تدبیر و امید ثبت جهانی شد.

 

ششمین اقامتگاه بوم‌گردی شهرستان خوسف به بهره‌برداری رسید

بیرجند – ایرنا – ششمین اقامتگاه بوم‌گردی شهرستان خوسف و طرح مرمت خانه میرزا جعفر با حضور معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا خانه میرزا جعفر از بناهای اوایل دوره قاجار در بافت تاریخی خوسف است که در تملک میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی قرار دارد و مرمت این خانه تاریخی از اعتبارات ملی بافت تاریخی خوسف انجام شده است.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روز پنجشنبه در حاشیه افتتاح طرح‌های میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان خوسف در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سعی می‌کنیم با حمایت‌های ویژه و طرح‌های قابل اجرا در بافت تاریخی خوسف، آن را به عنوان یک شهر جهانی معرفی کنیم.

محمدحسن طالبیان با ابراز خرسندی از زندگی جاری و به سبک گذشتگان در بافت تاریخی خوسف، آن را پویا و منحصر به‌فرد توصیف کرد و گفت: اصالت و فرهنگ این بافت ۲۱ هکتاری که همچنان در گذر زمان دستخوش کمترین تغییرات شده است باید محفوظ بماند.

وی درخصوص اختصاص اعتبارات ویژه برای بافت خوسف گفت: اجرای برنامه سنگ فرش داخل بافت، راه‌اندازی ۲ موزه در خانه‌های تاریخی در تملک میراث فرهنگی، اختصاص نیروی انسانی برای پایگاه ملی بافت تاریخی خوسف، احیا و مرمت قلعه قدیمی در قالب بازارچه صنایع دستی از جمله برنامه‌های اولویت‌دار است.

وی افزود: علاوه بر اعتبارات ویژه کشوری و استانی برای احیای بافت خوسف، پیگیر خواهیم بود تا از محل اعتبارات ستاد بازآفرینی بافت‌های تاریخی کشور نیز اعتباراتی به این شهرستان تزریق شود.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: علاوه بر این، طرح‌های مرمتی و بازآفرینی بافت تاریخی خوسف به وزارتخانه ارسال تا پس از بررسی برای تامین اعتبار اقدام شود.

فرماندار خوسف هم در این بازدید گفت: این شهرستان دارای ظرفیت‌های زیادی در حوزه گردشگری است که توجه به آنها می‌تواند زمینه‌های توسعه شهرستان را رقم بزند.

محمدعلی آخوندی هزینه مرمت خانه تاریخی میرزا جعفر را ۶ میلیارد ریال و احداث اقامتگاه بوم‌گردی ابن حسام را چهار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: بافت تاریخی خوسف یکی از بافت‌های باارزش استان است که نیازمند تامین اعتبار لازم برای احیا و مرمت است.

فرماندار خوسف اظهار داشت: در بافت تاریخی خوسف ۲۷ اثر تاریخی ثبت شده قرار دارد که قدیمی‌ترین بنای شهر خوسف مسجد جامع است.

وی گفت: دریاچه ثبت ملی گواب نیز در مجاورت بافت تاریخی خوسف است که با توجه بیشتر و سرمایه‌گذاری به یک منطقه بکر و منحصر به‌فرد تبدیل خواهد شد.

وی هزینه مرمت بافت تاریخی خوسف را بسیار بالا دانست و گفت: بافت خوسف تقریبا مربوط به دوره قاجاریه است و یک بافت زنده و پویا از جمعیت شهری است که مردم در دل آن زندگی می‌کنند.

فرماندار خوسف پیشنهاد کرد: شهر خوسف تبدیل به یک موزه ملی شود تا این شهر با ظرفیت‌های بالقوه‌ای که دارد تبدیل به قطب گردشگری استان شود.

وی افزود: مرکز شهرستان به عنوان شهر ملی پارچه بافی مله ثبت ملی شده و این هنر دست هنرمندان شهرستان نیازمند حمایت‌های بیشتر است.

آخوندی گفت: مردم در این بافت به هنر مله بافی که نسل به نسل چرخیده، مشغول هستند و این هنر هم به یک صنعت گردشگری قابل تبدیل است.

وی از حمایت همه دستگاه‌های اجرایی شهرستان خوسف برای حفاظت از بافت ارزشمند مرکز شهرستان خبر داد و افزود: با هر گونه ساخت و سازی که به این بافت آسیب بزند، به صورت جد برخورد خواهد شد.

وی از پیگیری جذب اعتبار در ستاد بازآفرینی شهری برای بافت تاریخی خوسف خبر داد و گفت: امیدواریم در سال جاری با تخصیص اعتبار لازم شاهد مرمت بخش اعظم این بافت باشیم.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خوسف نیز با اشاره به افتتاح پروژه‌های روز جاری گفت: خانه میرزا جعفر به عنوان اداره میراث فرهنگی شهرستان خوسف و خانه تاجور به زودی به عنوان خانه صنایع دستی، دبیرخانه شهر ملی مله بافی و دبیرخانه سنگ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

علی صالحی معرفی و ثبت بافت تاریخی خوسف به عنوان موزه زنده و طبیعی تاریخ ایران را از جمله برنامه‌های در دست اجرا اعلام کرد و گفت: راه‌اندازی ۲ موزه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، مشاغل سنتی و راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی در قلعه خوسف از برنامه‌های اولویت‌دار است.

بازدید از آرامگاه ابن حسام خوسفی، خانه میرزا جعفر، بافت تاریخی، خانه‌های قدیمی و در دست مرمت شهرستان خوسف از دیگر برنامه‌های معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خوسف بود.

مرکز شهرستان خوسف در فاصله ۳۶ کیلومتری بیرجند است.

۴۲ طرح حوزه میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی شامل مرمت، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی امروز (پنجشنبه) با ارتباط تصویری رییس جمهوری در باغ اکبریه بیرجند به طور همزمان افتتاح شد.

معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استانی در آیین افتتاح ۴۲ طرح میراث فرهنگی خراسان جنوبی حضور داشتند.

 

۵۰۰ پروژه میراث فرهنگی تا پایان دولت قابل بهره‌برداری است

بیرجند – ایرنا – معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: این ظرفیت وجود دارد که تا پایان دولت دوازدهم به شرط تخصیص اعتبار تعداد ۵۰۰ پروژه دیگر در حوزه میراث فرهنگی به بهره‌برداری برسد.

به گزارش ایرنا “محمدحسن طالبیان” روز پنجشنبه در آیین افتتاح ۴۲ طرح میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی که با دستور رییس جمهوری به صورت ویدئوکنفرانسی در باغ اکبریه بیرجند برگزار شد، افزود: در مراسم قبل ۳۲۰ پروژه میراث فرهنگی با دستور رییس جمهوری افتتاح شد و امروز علیرغم کمبود اعتبارات ۵۰۰ پروژه از ۵۲۶ پروژه اعلام شده از سوی وزیر میراث فرهنگی با اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومان در حوزه میراث فرهنگی به بهره‌برداری رسید.

وی اظهار داشت: کارگاه‌های مرمت میراث فرهنگی در ایام سخت کرونا تعطیلی نداشته است و اکنون در خراسان جنوبی ۴۲ پروژه مرمت، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی در شهرستان‌های مختلف استان افتتاح می‌شود.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: این پروژه‌ها با مشارکت بخش خصوصی و اعتباری بالغ بر ۲۱ میلیارد تومان و اشتغال مستقیم ۲۲۸ نفر با دستور رییس جمهوری در خراسان جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی از خراسان جنوبی به عنوان سرزمین کویرها و روستاهای شگفت‌انگیز با جاذبه‌های پر رمز و راز یاد کرد و گفت: این استان مردمان با فرهنگ، خویشتن‌دار و سختکوش دارد و دارای جاذبه‌های طبیعی کم‌نظیر چون بیابان لوت و روستای خراشاد به عنوان دومین روستای جهانی صنایع دستی است.

طالبیان افزود: گسترده جغرافیای تاریخی فرهنگی ایران و سابقه طولانی زیست در ایران ما را میراث‌دار هزاران اثر ملموس و ناملموس ملی، منطقه‌ای و جهانی کرده است.

وی گفت: تهیه پرونده‌های ثبت جهانی مشترک مانند نوروز ۱۲ کشوری، هنر نگارگری ایرانی، کمانچه و دانش پخت نان تخت، آیین زیارت کلیسای تادئوس و در حال حاضر جشن مهرگان، یلدا، ترکمن دوزی، نوغان‌داری و ابریشم دوزی باعث نزدیکی کشورها و تقویت صلح شده است.

معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: پرونده خوشنویسی، تکریم زوار و فرهنگ زیارت امام رضا (ع) نشان از غنای فرهنگی و معنوی این مرز و بوم دارد.

وی گفت: رویکرد مردمی کردن مرمت و احیای بناهای تاریخی ناشی از تعلق و دلبستگی مردم به عناصر هویت‌ساز است و سرمایه‌گذاری در حوزه میراث فرهنگی به شکوفایی اقتصاد فرهنگی، تداوم دانش فرهنگ و تاریخی ایران، نشاط و شادی برای مردم و به‌ویژه به توسعه پایدار کمک می‌کند.

طالبیان اضافه کرد: انجام ۲ هزار و ۵۰۰ پروژه مرمتی و حدود ۲ هزار کارگاه فعال مرمتی که بالغ بر ۹۰ درصد توسط بخش خصوصی و مردم انجام شده، رشد ۴۰۰ درصدی موزه‌های خصوصی در کشور، استرداد بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ اثر از خارج کشور، شکل‌گیری ۸۰ پایگاه ملی و جهانی به عنوان قطب‌های علمی و فنی و ایجاد سامانه‌های جامع و هوشمند میراث فرهنگی گوشه‌ای از این تلاش‌ها در دولت تدبیر و امید است.

وی گفت: خراسان جنوبی اکنون دارای ۹۴۸ اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی است و سه اثر ثبت شده جهانی در حوزه میراث فرهنگی دارد که این آثار از غار خونیک قاین با ۲۵ هزار سال قدمت آغاز و تا دوره معاصر را شامل می‌شود.

وی با اشاره به ثبت ۲۱۲ اثر در فهرست آثار ملی و ۲ اثر تاریخی و طبیعی خراسان جنوبی در فهرست میراث جهانی طی هشت سال گذشته افزود: مرمت ۱۲۰ بنای تاریخی، راه‌اندازی پنج موزه، ایجاد هشت هزار شغل، راه‌اندازی ۲۱ تعاونی، صدور هزار و ۶۴۵ پروانه تولید صنایع دستی، اعطای ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به بخش گردشگری، راه‌اندازی ۲ هتل سه و چهار ستاره و ایجاد ۸۰ اقامتگاه بومگردی، یک هتل کاروان، ۲ بوتیک هتل، یک دهکده گردشگری در بیرجند و سه کمپ بیابان در نهبندان و سرایان تنها بخش کوچکی از اقدامات دولت دوازدهم در این استان است.

۴۲ طرح حوزه میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی شامل مرمت، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی روز پنجشنبه با ارتباط تصویری رییس جمهوری در باغ اکبریه بیرجند به طور همزمان افتتاح شد.

۵۲۶ طرح میراث فرهنگی و گردشگری با ۲ هزار و ۵۳۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و ۲ هزار و ۶۹۷ نفر اشتغالزایی در شصت و نهمین پویش ملی “تدبیر و امید برای جهش تولید” و ادامه پروژه‌های افتتاحی پنجشنبه‌ها که دولت از سال گذشته در دستور کار خود قرار داده است، امروز پنجشنبه ۶ خرداد در استان‌های مختلف کشور با دستور رئیس جمهوری و به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد که سهم خراسان جنوبی ۴۲ پروژه در حوزه میراث فرهنگی بود.

 

 

 

معاون وزیر میراث فرهنگی: بناهای تاریخی با مشارکت مردم مرمت می‌شود

بیرجند – ایرنا – معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: سیاست اصلی این وزارتخانه مشارکت مردم، بخش خصوصی و دستگاه‌ها در حفظ و مرمت بناهای تاریخی همچنین بهره‌برداری از آنها است.

محمدحسن طالبیان روز پنجشنبه در حاشیه افتتاح ۴۲ طرح حوزه میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی که با حضور ویدئوکنفرانسی رییس جمهوری در باغ اکبریه بیرجند برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: بیش از پنج هزار بنا و مجموعه تاریخی در سال‌های اخیر مرمت شده است و سعی می‌کنیم از مشارکت مردم بهره ببریم.

وی با اشاره تغییر رویکرد میراث‌ فرهنگی به سمت بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی گفت: همراهی مردم در این زمینه بی‌نظیر بوده است.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: در گذشته موزه‌های خصوصی بسیار اندک بود که اکنون به ۱۷۰ موزه رسیده و ۱۳۰ موزه در ۶ سال گذشته راه‌اندازی شده است.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی به دلیل مردمان خوب و آثار بی‌نظیری که دارد، سرزمین پر رمز و راز و کشف نشده حتی برای هموطنان است که به دلیل فاصله زیاد از نقاط مرکزی خیلی شناخته شده نیست.

معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: خراسان جنوبی برای ما به عنوان مهد تمدن ایرانی اسلامی همیشه شناخته شده بوده و در حوزه میراث فرهنگی کشور کم‌نظیر است.

وی افزود: در این سال‌ها در حوزه میراث فرهنگی اقدامات زیادی صورت گرفته و خراسان جنوبی هم در پرونده‌های ثبت جهانی نقش ویژه‌ای داشته است که قنات بلده فردوس پدیده‌ فوق العاده و جهانی است که باید این ارزش شناخته شود.

طالبیان بیان کرد: در حوزه ثبت ملی هم خراسان جنوبی ۹۴۸ اثر در فهرست میراث ملی کشور دارد که ۲۱۲ اثر در دولت تدبیر و امید ثبت ملی شده است.

وی گفت: امروز هم با دستور رییس جمهوری همزمان با افتتاح طرح‌های ملی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۴۲ پروژه حوزه میراث فرهنگی شامل مرمت، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید و تعداد زیادی دیگر آماده است که به زودی معرفی خواهد شد.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: ‌در صورت تامین اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی درخواست شده از سوی وزارت میراث فرهنگی ۵۰۰ پروژه ملی این حوزه تا پایان دولت تدبیر و امید در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اظهار داشت: از این تعداد پروژه ۴۹۰ مورد بنای تاریخی و ۱۰ موزه بزرگ است که خراسان جنوبی هم سهم قابل ملاحظه‌ای دارد.

وی گفت: اعتبارات میراث فرهنگی نسبت به گستردگی آن خیلی فاصله دارد و ۱۸۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ و ۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ اعتبار داشتیم که امیدواریم در سال جاری به ۵۰۰ میلیارد تومان برسد اما مقدار زیادی از این اعتبارات هم اوراق است.

طالبیان تصریح کرد: حدود ۴۰ هزار اثر تاریخی در سطح کشور داریم که این میزان اعتبار برای حفظ و مرمت آنها بسیار ناچیز است.

وی افزود: باید توجه بیشتری به میراث فرهنگی کشور شود زیرا باعث حفظ هویت فرهنگی، ایجاد اشتغال و تداوم دانش تاریخی می‌شود.

معاون میراث‌ فرهنگی وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گفت: در خراسان جنوبی پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی در سال مالی ۹۹ برای مرمت بناهای تاریخی هزینه شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه میراث‌ فرهنگی ردیفی برای کمک به دستگاه‌های دولتی نداریم افزود: دستگاه‌هایی که مالکیت بناهای تاریخی را دارند باید خودشان در حوزه مرمت ورود کنند و اعتبارات ما در حوزه حمایتی و بخش‌هایی که در اختیار میراث‌ فرهنگی قرار دارد، هزینه می‌شود.

طالبیان گفت: درخصوص ارگ کلاه فرنگی بیرجند هم استانداری نسبت به ایجاد موزه سیاسی و اجتماعی در این مکان تاریخی اقدام کند و ما هم نسبت به تامین محتوا و تجهیزات کمک خواهیم کرد.

۴۲ طرح حوزه میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی شامل مرمت، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی روز پنجشنبه با ارتباط تصویری رییس جمهوری در باغ اکبریه بیرجند به طور همزمان افتتاح شد.

۵۲۶ طرح میراث فرهنگی و گردشگری با ۲ هزار و ۵۳۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و ۲ هزار و ۶۹۷ نفر اشتغالزایی در شصت و نهمین پویش ملی “تدبیر و امید برای جهش تولید” و ادامه پروژه‌های افتتاحی پنجشنبه‌ها که دولت از سال گذشته در دستور کار خود قرار داده است، امروز پنجشنبه ۶ خرداد در استان‌های مختلف کشور با دستور رئیس جمهوری و به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد که سهم خراسان جنوبی ۴۲ پروژه در حوزه میراث فرهنگی بود.

همچنین امروز با حضور معاون وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در بیرجند کتاب درختان کهنسال خراسان جنوبی رونمایی شد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: این کتاب به معرفی تعدادی از درختان کهنسال ثبت شده در فهرست میراث ملی می‌پردازد.

حسن رمضانی افزود: این درختان مربوط به کل استان بوده و شامل انواع سرو، چنار، بنه، گردو، زیتون، بید و سایر درختان است.

وی گفت: کتاب حاضر جلد اول معرفی درختان کهنسال استان نوشته زهرا رضایی ملکوتی و محسن پویان است و جلد دوم و سوم آن در سال جاری و سال آینده به چاپ خواهد رسید.

محمدحسن طالبیان که شامگاه چهارشنبه پنجم خرداد به منظور افتتاح همزمان ۴۲ طرح میراث‌ فرهنگی وارد خراسان جنوبی شد، از بافت تاریخی بیرجند و باغ و عمارت جهانی اکبریه نیز بازدید کرد.

 

 

 

 

۱۴ دستگاه اجرایی برای توسعه دُرح سربیشه مشارکت کردند/۲

۱۴ دستگاه اجرایی برای توسعه دُرح سربیشه مشارکت کردند

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: در زمینه توسعه بخش دُرح شهرستان مرزی سربیشه تاکنون ۳۰ قرارداد با ۱۴ دستگاه‌ اجرایی منعقد شده که سهم کمیته امداد در این قراردادها ۲۸ میلیارد و ۶۰۸ میلیون تومان است.

رضا سلم‌آبادی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کمیته امداد امام خمینی (ره) براساس تفاهم‌نامه‌ای که سال ۱۳۹۸ با استانداری خراسان جنوبی امضا کرد، معین محرومیت‌زدایی و توسعه‌ای بخش درح از توابع شهرستان سربیشه است.

وی بیان کرد: این نهاد در سال مالی جاری برای اجرای تعهدات خود در تفاهم‌نامه محرومیت‌زدایی بخش دُرح هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کرده است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: تعهدات کمیته امداد درخصوص اجرای پروژه‌های صدا و سیما، چمن مصنوعی روستای گلوباغ، آبرسانی به روستای تیغاب و خودروی حمل زباله شهرداری درح به مبلغ یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان به طور کامل اجرایی شده است.

وی عنوان کرد: برای سال جاری نیز ۱۷ میلیارد تومان بابت سهم مشارکت کمیته امداد در سند توسعه درح در راستای اجرای تفاهم‌نامه منعقد شده و این مبلغ در صورت تامین اعتبار سهم دستگاه‌های اجرایی در نظر گرفته شده است.

سلم‌آبادی با اشاره به اینکه کل اعتبار بلاعوض سند توسعه درح ۴۴۴ میلیارد تومان است افزود: از این مبلغ ۱۱۴ میلیارد تومان سهم کمیته امداد و ۳۲۰ میلیارد تومان سهم دستگاه‌های اجرایی است.

وی اظهار داشت: کل تسهیلات اشتغال تفاهم‌نامه توسعه درح ۱۶۷ میلیارد تومان است که سهم کمیته امداد ۱۳۲ میلیارد تومان و سهم دستگاه‌های اجرایی ۳۵ میلیارد تومان است.

 

 

 

 

 

شناسایی محل تبدیل نان تازه به خشک در خراسان جنوبی/۴

شناسایی محل تبدیل نان تازه به خشک در خراسان جنوبی

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: با رصد بازار آرد و نان توسط بازرسان این سازمان یک محل نگهداری و تبدیل نان تازه به نان خشک شناسایی شد.

علی تهوری روز چهارشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: با رصد و نظارت بازرسان بر حوزه آرد و نان، حدود ۶۰ کیسه نان سالم خریداری شده از واحدهای صنفی به وزن تقریبی یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم برای تبدیل به نان خشک توقیف شد.

وی افزود: در این راستا سه فرد که اقدام به جمع‌آوری و انباشت نان‌های تازه و سالم از سطح نانوایی‌ها می‌کردند، شناسایی شدند.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: این پرونده تخلف برای سیر مراحل قانونی به مراجع ذیصلاح ارسال شد.

وی با هشدار به سودجویان تاکید کرد: با هرگونه تخلف در حوزه آرد و نان براساس ضوابط و قانون به‌شدت برخورد می‌شود.

 

 

 

ساختمان ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی افتتاح شد

ساختمان ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی افتتاح شد

ساختمان اداری آموزشی ستاد اقامه نماز استان خراسان جنوبی با حضور قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور، استاندار خراسان جنوبی و رییس سازمان بسیج سازندگی افتتاح شد.

رییس ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی در آیین افتتاح این طرح عمرانی گفت: ستاد اقامه نماز، مسجد امام خمینی (ره) سایت اداری و بنیاد مهدویت در این مجموعه طراحی شد که با زیربنای ۴۰۰ متر مربع و اعتبار ۱۵ میلیارد ریال امروز به بهره‌برداری رسید.

حجت الاسلام حسین کمیلی افزود: ساختمان اداری آموزشی ستاد اقامه نماز استان در زمینی به مساحت ۷۳۰ متر مربع در محدوده سایت اداری از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای و با همکاری اداره کل راه و شهرسازی و بسیج سازندگی خراسان جنوبی احداث شد.

وی اظهار داشت: این ساختمان آبان سال ۹۸ با حضور حجت الاسلام و المسلمین قرائتی و در حاشیه پنجمین اجلاس نماز خراسان جنوبی کلنگ‌زنی شد و کتابخانه تخصصی نماز و مهدویت در آن راه‌اندازی شده است که در آینده نزدیک کتابخانه تخصصی تفسیر قرآن هم راه‌اندازی خواهد شد.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی هم گفت: اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی و عمرانی با مشارکت بسیج باعث سرعت کارها و صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.

سردار علی قاسمی افزود: اقدامات محرومیت‌زدایی خوبی در خراسان جنوبی در حال اجراست که امیدواریم به صورت مستمر ادامه یابد تا شاهد توسعه و ارتقای شاخص‌های مناطق محروم باشیم.

مسجد این ساختمان به متراژ ۱۰۰ متر مربع در راستای رفع نیاز مجموعه‌های مستقر در سایت اداری بیرجند احداث شده است.

 

 

سازمان بسیج مستضعفین ایجاد ۲۰۰ هزار فرصت شغلی را در برنامه دارد

سازمان بسیج مستضعفین ایجاد ۲۰۰ هزار فرصت شغلی را در برنامه دارد

بیرجند – ایرنا – رییس سازمان بسیج مستضعفین گفت: امسال برنامه ما ایجاد ۲۰۰ هزار فرصت شغلی جدید است که بیشتر آنها در مناطق روستایی و قطب‌های زنجیره تولید خواهد بود و اشتغال مولد است.

سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا سلیمانی روز پنجشنبه در آیین بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی در شهرستان زیرکوه افزود: یکی از اولویت‌های بسیج در رفع محرومیت حل مشکلات آب برای استان خراسان جنوبی است.

وی بیان کرد: پروژه آبرسانی از دریای عمان و خلیج فارس در دست اجراست و آب‌های ژرف عملیاتی شده که این پروژه‌های تعریف شده باید در دولت آینده اجرایی شود.

رییس سازمان بسیج مستضعفین گفت: محرومیت‌زدایی از مناطق محروم ضروری است و معنا ندارد برخورداری‌ها در کشور ما آنچنان متفاوت باشد که قشری به همه امکانات دسترسی داشته و عده‌ای در محرومیت زندگی کنند.

وی افزود: اگر ریل‌گذاری اقتصادی و توزیع ثروت غلط باشد، نتیجه آن محرومیت زیاد برخی از مناطق خواهد بود و باید برنامه جامع محرومیت‌زدایی در کشور به صحنه اجرا درآید.

سردار سلیمانی اظهار داشت: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خدمات زیرساختی زیادی را در بیش از چهار دهه انجام داده اما در حال حاضر هنوز شاهد هستیم که محرومیت در برخی مناطق به ویژه خراسان جنوبی و استان‌های دیگر برطرف نشده است.

وی گفت: مسوولان نظام به دنبال این هستند که در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت محرومیت را از تمامی مناطق محروم ریشه‌کن کنند و باید برای مناطق محروم برنامه محرومیت‌زدایی میان‌مدت تهیه شود چون بنا است بسیج مستضعفین و سپاه میدان‌دار این حرکت در سطح کشور باشد و دستگاه‌های اجرایی به عنوان مسوول راهبردها مشخص شدند تا برنامه‌های میدانی، منطقه‌ای و استانی تهیه شود.

رییس سازمان بسیج مستضعفین افزود: پیشنهاد ما این است که سپاه، دستگاه‌های اجرایی و استانداری با استفاده از ظرفیت نخبگان استان و هیات‌های اندیشه‌ورزی که در بسیج هستند، یک برنامه تفصیلی مناسب را برای محرومیت‌زدایی هر شهرستان تدوین کنند.

وی گفت: در پایش محرومیت‌ها، اولویت‌بندی انجام شود و برای هر کدام برنامه مشخصی تدوین تا با کمک مردم برنامه‌ها عملیاتی شود.

سردار سلیمانی با بیان اینکه حجم برنامه‌های محرومیت‌زدایی که انجام می‌دهیم قطعا خیلی وسیع است اضافه کرد: تجربه محرومیت‌زدایی داریم و با استفاده از ظرفیت‌ها و با کار جهادی و کاهش هزینه‌ها می‌توان کارها را انجام داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: حضور حداکثری مردم در انتخابات ۱۴۰۰ موجب افزایش اقتدار و امنیت جمهوری اسلامی ایران خواهد شد

رییس سازمان بسیج مستضعفین اظهار داشت: باید در انتخابات حضور حداکثری داشته باشیم و دولت با رای بالا می‌تواند در سطح بین‌المللی و تصمیم‌های داخلی دخیل باشد و ظرفیت‌ها را به گردش درآورد.

وی حضور در انتخابات را یک تکلیف شرعی دانست و افزود: وقتی مشارکت حداکثری در انتخابات داشته باشیم در مقابل دنیا مستحکم‌تر خواهیم شد و ثابت خواهیم کرد که ملت ایران پشتیبان انقلاب و نظام خود هستند.

سردار سلیمانی با اشاره به انتخابات سال جاری و توطئه‌های دشمنان درخصوص کمرنگ کردن حضور مردم در پای صندوق‌های رای گفت: دشمن از ماه‌های گذشته به دنبال مایوس کردن مردم است چرا که در خارج از مرزهای اسلامی با شکست‌های فاحش روبه‌رو شده است.

وی عنوان کرد: ملت ایران پرچمدار انقلاب اسلامی در جهان به رهبری ولی فقیه است و دشمن به دنبال مایوس کردن مردم است و برای القای این ناامیدی می‌گوید که شما نمی‌توانید مشکلات خود را حل کنید.

رییس سازمان بسیج مستضعفین با تاکید بر اینکه پیشرفت نظام جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته در همه عرصه‌ها بی‌نظیر بوده است گفت: درست است الان مشکلات اقتصادی زیادی داریم و کسی نمی‌تواند منکر مشکلات معیشتی در خانواده‌ها باشد اما می‌توانیم یک جبهه شویم و ما ملت برای حل مشکلات اقتصادی کشور نهضتی را برپا کنیم.

وی تاکید کرد: باید شرایطی را فراهم کنیم که مردم نقش‌آفرینی کنند و دستگاه‌های خدمتگزار و اجرایی، مجلس شورای اسلامی، سپاه پاسداران، بسیج مستضعفین، نهادهای حکومتی و حمایتی همه وظیفه پشتیبانی داشته باشند.

سردار سلیمانی افزود: باید از مردم حمایت و اقتصاد خودمان را تقویت کنیم و به درجه بالایی از تاب‌آوری برسیم که تحریم‌ها و فشار حداکثری دشمن را شکست دهیم.

وی گفت: سال گذشته اقتصاد کشور تقریبا بدون نفت اداره شد اما این تمام راه نیست و باید مسیر را ادامه دهیم و اقتصادمان را اقتصاد مقاومتی و مردم‌سالار کنیم.

۷۳ پروژه عمرانی و محرومیت‌زدایی همچنین ۲۸۵ کارگاه کمک اشتغال خرد خانگی امروز با حضور رییس سازمان بسیج مستضعفین و رییس سازمان بسیج سازندگی در شهرستان مرزی زیرکوه افتتاح شد.

مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی در آیین افتتاح این طرح‌ها که فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی و قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی هم حضور داشتند، گفت: این تعداد طرح با اعتبار  ۱۲۵ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید که سهم بسیج سازندگی ۴۵ میلیارد ریال است.

مهدی هنری افزود: از مجموع این طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی، ۴۲ طرح در حوزه آب کشاورزی، چهار طرح فرستنده دیجیتال، چهار طرح آب شرب روستایی، ۱۲ طرح بهسازی و مرمت منزل محرومان، ۲ طرح فرهنگی و ورزشی، یک طرح کارگاه تجمیعی اشتغال، ۶ عدد تانکر ثابت آب عشایر و ۲ طرح آبشخور دام است.

وی اظهار داشت: همچنین ۲۸۵ طرح کمک اشتغال خُرد خانگی با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال در شهرستان زیرکوه به بهره‌برداری رسید که از این تعداد ۳۴ مورد تفاهم‌نامه با کمیته امداد، ۱۲۶ کارگاه از محل تسهیلات بانکی و ۱۲۵ طرح از محل اعتبارات صندوق‌های قرض‌الحسنه بسیج اجرایی شده است.

نماینده بنیاد فرهنگی و خیریه ابراهیمی در سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی هم گفت: فعالیت این خیریه به صورت کشوری در حوزه‌های مسکن، معیشتی، مدرسه‌سازی و آبرسانی است.

محمدرضا قربانی جامی عنوان کرد: از نیمه سال گذشته کار آبرسانی به ۴۰۰ روستا در سراسر کشور با همکاری این خیریه آغاز شد که تاکنون بخش زیادی از آن به بهره‌برداری رسیده است.‌

وی گفت: امیدواریم تا پایان سال جاری این تعداد روستا به هزار و ۴۰۰ مورد افزایش یابد و در خراسان جنوبی هشت پروژه آبرسانی با اعتبار سه میلیارد تومان در دست اجرا داریم که آبرسانی به روستای گزخت زیرکوه اولین پروژه‌ای است که به بهره‌برداری رسید.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان زیرکوه هم گفت: در شهرستان زیرکوه ۴۶ صندوق قرض‌الحسنه مردمی با بیش از ۲ هزار عضو و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه راه‌اندازی شده است.

سرهنگ محسن کاری افزود: بسیج سازندگی به عنوان معین توسعه و پیشرفت شهرستان زیرکوه در نظر گرفته شده که در این راستا ۹۳ پروژه تعریف شد و تاکنون ۶۰ پروژه به پایان رسیده است.

وی عنوان کرد: مجموع اعتباری که برای اجرای این تعداد پروژه در نظر گرفته شده ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سهم بسیج سازندگی و سپاه بوده است.

فرمانده سپاه شهرستان زیرکوه گفت: مهمترین دغدغه مردم این شهرستان آب و تامین علوفه برای دام است و در شهرستان زیرکوه هدررفت روان آب داریم که می‌توان در این شرایط خشکسالی از آن استفاده بهینه داشته باشیم.

وی با اشاره به محصولات استراتژیک شهرستان زیرکوه از جمله زرشک و زعفران افزود: روستای افین زیرکوه قطب تولید زرشک استان و کشور است اما کشاورزان در زمینه فروش و قیمت پایین زرشک با مشکلاتی مواجه‌اند.

بازدید از نمایشگاه صندوق‌های قرص الحسنه بسیج و توانمندی‌های عشایر شهرستان زیرکوه و بازدید از گروه‌های جهادی فنی و تخصصی اصناف و اقشار از دیگر برنامه‌های سفر رییس سازمان بسیج مستضعفین به شهرستان زیرکوه بود.

سند توسعه ۱۵۷ روستای استان با همکاری بسیج سازندگی، دانشگاه بیرجند و جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در حال تدوین است که امروز در حاشیه افتتاح طرح خط انتقال آب به روستای گزخت زیرکوه، از سند توسعه این روستا نیز رونمایی شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

کشف محموله موبایل قاچاق در فردوس/۴

مأموران پلیس در بازرسی از یک سواری سمند، ۱۱ دستگاه گوشی همراه قاچاق در شهرستان فردوس کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس گفت: مأموران انتظامی شهرستان فردوس هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک سواری سمند مظنون شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.
سرهنگ فولادی افزود: مأموران در بازرسی از سواری سمند، ۱۱ عدد گوشی همراه قاچاق کشف کردند که ارزش ریالی آن بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برآورد شد.
وی گفت: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم را بازداشت کردند که متهم بازداشت شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

بررسی بهترین مسیر انتقال آب از خلیج فارس به خراسان جنوبی

طرح انتقال آب از خلیج فارس تا سال ۱۴۰۴ اجرایی می‌شود/۳-۷

طرح انتقال آب از خلیج فارس به کرمان و خراسان‌های رضوی و جنوبی تا ۱۴۰۴ اجرایی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ایمواسکو در هشتمین جلسه ستاد توسعه خاوران با بیان اینکهطرح انتقال آب از خلیج فارس تا سال ۱۴۰۴ اجرایی می‌شود طرح انتقال آب از خلیج فارس به کرمان و خراسان‌های رضوی و جنوبی تا ۱۴۰۴ اجرایی می‌شود ، گفت: پیش بینی می شود افق نهایی این طرح سال ۱۴۲۵ باشد.
اسدی افزود: سهم انتقال آب برای سه استان با ۲۳۰ میلیون مترمکعب آب در سال ۴۷ هزار میلیارد تومان برآورد شد که سهم خراسان جنوبی از این طرح ۶۰ میلیون متر مکعب است.
 وی با بیان اینکه شرکت‌های صنایع و معادن در این طرح سرمایه گذاری کردند، گفت: مطالعات در دست اقدام است و در خراسان جنوبی تا اواخر خرداد و اوایل تیر مسیرسازی از سمت مشهد به جنوب استان آغاز خواهد شد.
استاندار هم در این جلسه با بیان اینکه بدون تامین منابع آبی امکان اجرایی شدن برخی پروژه ها در استان وجود ندارد از اجرایی شدن خط دوم انتقال از خلیح فارس به استان خبر داد و گفت: با اجرایی شدن این پروژه نیاز آبی استان در بخش صنایع معادن و گلخانه‌ها تامین خواهد شد.
 ملانوری افزود: سعی می‌شود نیاز‌های آبی استان بر اساس ظرفیت‌های استان مشخص شود و در کوتاه مدت این پروژه در استان اجرایی و زمینه اشتغال فراهم شود.
در این جلسه به صورت ویدئو کنفرانسی با مدیران شرکت‌های وابسته به ایمیدر و مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی ایران مشکلات و مسائل واحد‌های صنعتی و معدنی بررسی شد.
عابدی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار در این ارتباط خواستار تسریع در اجرایی شدن پروژه‌ها همچون فولاد قاینات و رفع مشکلات برق و آب واحد‌های صنعتی و معدنی استان شد و گفت: با وجود ظرفیت‌های معدنی در خراسان جنوبی باید نگاه ویژه تری در خصوص رفع مشکلات معدنی در استان شود.
رئیس سازمان صمت استان هم گفت: تعمیرات فولاد قاینات تا آخر خردادماه انجام و در نیمه اول تیرماه به بهره برداری خواهد رسید.
جرجانی افزود: پهنه‌های در اختیار ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید برای شناسایی ذخایر معدنی قرار دارد و مقرر شد تا نمایندگان این شرکت با حضور در استان محدوده‌ها را مشخص کنند تا در اختیار سرمایه گذاران قرار بگیرد.
 تعیین تکلیف پست امداد و نجات مجدوده زغالی در طبس، رفع مشکلات زیر ساختی محدود‌های طلایی استان به خصوص طلای هیرد و برق رسانی به برخی محدوده‌ها از جمله مواردی بود که در ستاد توسعه خاوران امروز بررسی شد.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*