گزارش/ رابطه با همسرتان را اینگونه تقویت کنید/راهکار‌های حفظ روابط زناشویی

رهایی از کابوس ۱۵ ساله چوبه دار

پسر جوان که به‌خاطر پرداخت کرایه خانه دوستش را به‌ قتل رسانده و به قصاص محکوم شده بود پس از ۱۵ سال با رضایت خانواده مقتول از مجازات مرگ رهایی یافت. به‌گزارش «ایران»، ساعت ۱۱:۲۳ دقیقه شامگاه ۲۲ شهریور سال ۱۳۸۵با گزارش قتلی در محله استاد معین، تحقیقات جنایی آغاز شد. به‌دنبال گزارش این خبر، تیم جنایی راهی محل حادثه شدند. جنایت در خانه‌ای اجاره‌ای رخ داده و پسری که مجروح شده بود به بیمارستان منتقل شد اما به‌علت شدت خونریزی جان باخت. در تحقیقات از افرادی که در صحنه درگیری حضور داشتند مشخص شد که عامل جنایت پسر جوانی به‌نام شایان است که از محل متواری شده بود. بررسی‌ها نشان می‌داد که شایان پس از قتل به محل کارش که یک قهوه خانه بود، نرفته همچنین کارآگاهان دریافتند شایان ۶ سابقه کیفری از جمله سرقت و مواد مخدر در پرونده خود دارد و بتازگی از زندان آزاد شده بود.
سه سال بعد
تحقیقات برای دستگیری متهم فراری ادامه داشت تا اینکه کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت موفق شدند رد متهم را در قهوه خانه‌ای در پایتخت بزنند و متهم را سه سال پس از قتل دستگیر کردند. شایان پس از دستگیری ابتدا منکر قتل شد، اما در مواجهه با شاهدان و مدارک پلیسی به ناچار لب به اعتراف گشود و گفت: به‌خاطر مواد مخدر و سرقت به زندان افتاده بودم و پس از آزادی، به خانه اجاره‌ای‌ام در خیابان استاد معین رفتم. با ورود به‌ خانه اجاره‌ای، بهنام، مقتول را دیدم که خانه مرا پاتوق کرده بود و به‌همراه چند نفر دیگر در آنجا زندگی می‌کرد. بهنام در مدتی که من در زندان بودم آنجا زندگی می‌کرد بدون آنکه ریالی به‌عنوان کرایه خانه پرداخت کند. متهم ادامه داد: صاحبخانه وقتی فهمید آزاد شده‌ام به سراغم آمد و کرایه ۴ ماهی را طلب کرد که من در زندان بودم و دوستانم آنجا را پاتوق کرده بودند. وقتی فهمیدم بهنام در این مدت کرایه خانه را نداده خیلی ناراحت شدم و اعتراض کردم بعد گفتم اگر کسی می‌خواهد در این خانه بماند از این به بعد باید اجاره خانه را پرداخت کند. بهنام شروع به اعتراض کرد و بعد هم با دو نفر از دوستانش با من درگیر شدند و از انباری چوب دستی برداشتند و مرا کتک زدند. من هم با آنها درگیر شدم و با چاقوی میوه خوری ناخواسته ضربه‌ای به گردن بهنام زدم. او که خونین روی زمین افتاد، ترسیدم و فرار کردم و به سراغ یکی از دوستانم رفتم و از او مقداری پول گرفتم و به شهرستان فرار کردم. بعد از سه سال هم با این تصور که دیگر پلیس در تعقیبم نیست با هویت جعلی به تهران برگشتم و در قهوه خانه‌ای مشغول به کار شدم که پلیس مرا دستگیر کرد.
با اعتراف متهم جوان و به درخواست اولیای دم قضات شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری استان تهران، او را به قصاص محکوم کردند. حکم این پرونده در شعبه ۱۷ دیوانعالی کشور تأیید و پرونده برای اجرای حکم به دادسرای امور جنایی پایتخت ارجاع شد. متهم مدتی قبل برای اجرای حکم پای چوبه دار رفت اما با تلاش واحد صلح و سازش دادسرای امور جنایی پایتخت به ریاست محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران و بازپرس شعبه سوم اجرای احکام دادسرا موفق شد از اولیای دم مهلت بگیرد. مهلت قاتل جوان رو به پایان بود که این بار تلاش‌های واحد صلح و سازش دادسرا به نتیجه رسید و اولیای دم به خاطر رضای خدا از قصاص گذشت کردند.

قتل شوهر با همدستی مستأجر جنایتکار

پرونده زن متأهلی که با همدستی یک مرد همسرش را به قتل رسانده بودند، در شعبه ۲ دادگاه کیفری استان تهران مورد رسیدگی قرار گرفت.
به گزارش «ایران»، حدود یکسال قبل مرد سالخورده‌ای به اداره پلیس رفت و گفت: عروسم سیما به من خبر داد که چند روزی است پسرم سعید به خانه نیامده. عروسم گفت سعید قرار بوده به مسافرت برود و ۲۰ میلیون تومان هم پول همراهش بوده است.
با توجه به شکایت پدر سعید، مأموران تحقیقات‌شان را آغاز کردند و با توجه به تناقض گویی‌های سیما او بازداشت شد. وی در بازجویی‌ها لب به اعتراف گشود و گفت: رابطه من و سعید خوب نبود و او مدام اذیتم می‌کرد وقتی با سهراب آشنا شدم برای او درددل کردم و گفتم که از دست شوهرم ناراحتم او هم با طرح نقشه‌ای شوهرم را به قتل رساند.
با اعتراف سیما، سهراب بازداشت شد و با پذیرش اتهام قتل گفت: من به خاطر علاقه‌ای که به سیما داشتم مرتکب قتل شدم. من مستأجر خانه پدر سیما هستم. او برایم از شوهرش گفت که آزارش می‌داد اما به خاطر فرزندش حاضر به جدایی نبود به همین خاطر من عصبانی شدم و تصمیم گرفتم شوهرش را بکشم. شب حادثه طبق نقشه‌ای که با سیما کشیده بودیم، او مقداری قرص خواب آور به سعید داد که بیهوش شد. بعد از آن من و سیما سعید را سوار ماشین کردیم و به بیابان بردیم و در آنجا با وارد کردن ضربات چاقو او را به قتل رساندیم. بعد هم جسدش را در گودالی که از قبل کنده بودیم انداختیم و از آنجا گریختیم. پس از کشف جسد و انجام آزمایشات علمی و تأیید هویت مقتول، سیما به اتهام معاونت در قتل و سهراب به اتهام مباشرت در قتل و هردو به اتهام رابطه نامشروع مجرم شناخته شدند و پرونده برای رسیدگی به شعبه ۲ دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد.
در جلسه رسیدگی به این پرونده اولیای دم درخواست صدور حکم قصاص و مجازات برای هر دو متهم کردند. بعد از آن سهراب به جایگاه رفت و منکر قتل عمد شد و گفت چاقو را سیما به شوهرش زد. متهم در پاسخ به این سؤال که چرا در بازجویی‌ها گفته بودی ضربات چاقو را تو زدی گفت: چون سیما به من گفته بود برایم رضایت می‌گیرد. گفته بود ماشین و یکی از واحدهای آپارتمان پدرش را می‌فروشد و از پدرشوهرش رضایت می‌گیرد. وقتی من دیدم او با دروغ من را مجاب به پذیرش جرم قتل کرده و هیچ کاری هم برای من انجام نداده تصمیم گرفتم واقعیت را به دادگاه بگویم.
در ادامه سیما به جایگاه رفت و با رد حرف‌های سهراب گفت: قبول دارم با سهراب در قتل شوهرم همکاری کردم اما وقتی همسرم را بیرون بردیم او سعید را با چاقوکشت. من در قتل نقشی نداشتم و فقط در انداختن شوهرم به گودال به او کمک کردم.
پس از اظهارات متهمان قضات برای صدور حکم وارد شور شدند.

رابطه با همسرتان را اینگونه تقویت کنید/راهکار‌های حفظ روابط زناشویی

زندگی مشترک، چون یک بنای چند ساله نیاز به مرمت و بازسازی دارد تا زوجین شور و هیجان اولیه را همیشه حفظ کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از زوجین وقتی پای درد و دل هایشان می‌نشینیم، مکرر می‌گویند که دیگر از ابتدای زندگی شان گذشته و همه چیز روال معمول خود را طی می‌کند. به طور مثال زوج‌هایی که بیش از پنج سال است ازدواج کرده اند و به یک روتین و روال عادی زندگی خورده اند و مثل خیلی چیز‌های عادی زندگی شان همچون مسواک، میز و صندلی و دیگر وسایل خانه به همسرشان هم نگاه می‌کنند، در حالیکه همه زوجین اگر تفکر کنند و به روز‌های ابتدایی زندگی فکر کنند قطعا چیز‌هایی به یادشان می‌آید که کمتر بعد از آن تجربه کرده اند؛ بنابراین همه زندگی‌های مشترک پس از چند سال نیاز به بهبود روابطدارد مثل یک بنای چند سال ساخت که با گذر زمان گرد و خاک می‌گیرد و نیاز به مرمت دارد، روابط عاطفی نیز باید بازسازی شود تا دچار زنگار، کسلی و رخوت و از بین رفتن شور و هیجان نشود.

الان با خیلی از جوان‌ها که صحبت کنیم و بپرسیم چقدر در طول روز به همسرتان می‌گویید که دوستش دارید، برخی می‌گویند که اوایل ازدواج گفته اند و برخی نیز می‌گویند مگر هنوز پس از چند سال باید بگوییم او خودش می‌داند دیگر؟!

**به او بگویید که دوستش دارید

نخستین نکته در ترمیم روابط ابراز احساسات و عواطف کردن است اگر چند سال است که فراموش کرده اید به همسرتان بگویید، چقدر دوستش دارید و از او بابت زندگی مشترکتان تشکر نکرده اید، در اولین فرصت این قدم را بردارید و به طرق مختلف دوست داشتنتان را نشان دهید. نخست یک ابراز احساس کلامی می‌تواند باعث دلگرمی همسرتان شود اینکه بداند چقدر به او اهمیت می‌دهید و مثل سال‌های ابتدایی زندگی به او ابراز احساسات می‌کنید.

پای درددل خیلی از خانم‌ها در مراکز مشاوره اگر بنشینید، متوجه می‌شوید که بسیاری از اختلافات و مشکلات منشأش از نگفتن و ابراز نکردن دوست داشتن است اینکه زنان بیشتر دچار سوتفاهم می‌شوند و احساس می‌کنند همسرشان پس از گذشت زمان دیگر به آن‌ها اهمیت نمی‌دهد حتی خرید یک شاخه گل و یک دوست داشتن ساده که بسیار معجزه گر است. آخرین باری که عمیق به چشم‌های همسرتان زل زدید و به او گفتید که دوستش دارید، چه زمانی بوده است؟ در واقع، شما باید این کار را حداقل هر روز انجام دهید. این کار به او ثابت می‌کند که گذر زمان ذره‌ای از عشق شما را نسب به او کم نخواهد کرد

**به او پیغام دهید

برخی از مرد‌ها همیشه وقتی همسرانشان گلایه می‌کنند که چرا ابراز احساساتشان کم است، می‌گویند ما زبانی نیستیم، این دسته افراد می‌توانند بیشتر علایقشان را با یک پیغام یا یک کادو و حتی پیامک نشان دهند و شاید تصور هم نکنند که چقدر ارزشمند و موثر است. خانم‌ها بیشتر در این زمینه فعال هستند. بد نیست گاهی همسرتان را با پیغامی غافل گیر کنید. به عنوان مثال هنگامی که او بیرون از خانه است، به او پیامکی بدهید و جویای حالش باشید. یا به او خاطر نشان کنید که در حال فکر کردن به او هستید. این کار نه تنها او را غافلگیر بلکه شاد هم می‌کند.

**نامه بنویسید

حتی اگر تکنولوژی دنیا را گرفته است این بدان معنی نیست که شما نامه نوشتن از یادتان برود. یک کاغذ و قلم بردارید و با دست خط خودتان برای همسرتان نامه‌ای که عشق و علاقه شما را به او ثابت می‌کند، بنویسید. این کار درمان بسیاری از ناامیدی هاست و همیشه برای او باقی می‌ماند و مطمئن باشید آن را همسرتان بار‌ها می‌خواند و بدان افتخار می‌کند.


بیشتر بخوانید


**دست‌های یکدیگر را بگیرید

شاید اگر به زوج‌هایی که ده سال یا بیشتر است ازدواج کرده اند و مثلا چند بچه دارند، برای تحکیم روابط بگوییم در منزل یا بیرون از آن دست‌های هم را بیشتر بگیرند، آن‌ها بخندند و بگویند که دیگر از آن‌ها گذشته اتفاقا اصلا نگذشته و این طرز رفتار دقیقا مناسب این دسته زوج‌ها است که چند سالی از زندگی شان گذشته است و باعث تحکیم ارتباطاتشان می‌شود. تماس فیزیکی دست‌ها حس امنیت و عشق را به دو طرف منتقل می‌کند و قطعا می‌تواند روابط زناشویی را بهبود بخشد.

**به همدیگر فضا دهید

برخی زوجین علت اختلافاتشان را فرار همسرانشان مطرح می‌کنند مثل اینکه یکی از زوجین به شدت کنترل گر است و دوست دارد در تمام لحظات همسرش حضور داشته باشد، ولی دیگر این را همه می‌دانند که مردان و زنان هر دو دوست دارند در یک زمان‌ها و مکان‌هایی خلوت یا حتی تنها با دوستان یا خانواده شان باشند.

حتی اگر می‌توانید در تمام لحظات همسرتان هم حضور داشته باشید این کار را نکنید هر فردی هرازگاهی نیاز به تنهایی دارد و این فضا را از همدیگر نگیرید؛ بنابراین اگر شما این فرصت را به همسرتان ندهید، در واقع قدرت تنها ماندن، مستقل ماندن و تصمیم گرفتن را از او گرفته اید.

**خلاقیت به خرج دهید

آدم‌ها تغییر می‌کنند و این بخشی از طبیعت زندگی است. شما هم باید مدام به دنبال راهی برای جذاب‌تر کردن رابطه تان باشید. برای این کار حتما لازم نیست کار بزرگی انجام دهید، درست کردن یک ویدیو به کمک اپلیکیشن‌ها از عکس هایتان یا هر آنچه فکر می‌کنید می‌تواند همسرتان را غافلگیر کند و نیروی دوباره‌ای به رابطه تان بدهد، می‌تواند اثرگذار باشد یا حتی خرید یک کادو یا ترتیب یک مهمانی خاطره انگیز اثرگذار است.

**از آرزو‌های او حمایت کنید

همه زنان و مردان در ازدواج و بچه دار شدن هایشان یک فداکاری‌هایی کرده اند مثلا یک مردی ممکن است درسش را رها کرده باشد یا حتی فرصت پرداختن به تفریحات مورد علاقه اش را به دلیل کار زیاد پیدا نکرده باشد یا یک زنی ارتباط با دوستانش را کمتر کرده باشد به دلیل اینکه بچه‌ها فرصتی برایش نگذاشته اند یا حتی نتوانسته ادامه تحصیل بدهد؛ بنابراین همه ما یک خواسته‌ها و ارزو‌هایی داریم و داشتیم که انتظار داریم همسرمان از آن‌ها حمایت کند. حتی اگر خیلی هم شرایط بر وفق مراد نیست به همسرتان می‌توانید بگویید که آرزو‌های او چه بوده و شما از آن‌ها حمایت می‌کنید. این کار باعث می‌شود شناخت شما نسبت به او و به تبع پیوندتان مستحکم‌تر شود.

**کمک رسان هم باشید

همه ما به کمک احتیاج پیدا می‌کنیم مرد خانه برای برخی فعالیت هایش یا مشکلات مالی اش و زن خانه برای بچه داری و تفریحات آن‌ها نیاز به کمک همسرش دارد همه این‌ها تک نفره امکان پذیر نیست، اما گاهی به دلیل تنبلی یا غرور و هر چیز دیگری برای هم وقت نمی‌گذاریم بهت راست پیشنهادش را بدهید که این فرصت برای همه تان پیش بیاید در کنار هم باشید این کار ارتباط و صمیمت بینتان را دو برابر می‌کند. خیلی از خانم‌ها ناراضی هستند که وقتی بچه دار شده اند، همسرشان کمک حالشان نبوده و اصلا آن‌ها را درک نکرده و همیشه هم این امر در ذهنشان باقی مانده است و همه این مسائل می‌تواند با مشارکت هم به خاطرات شیرین زندگی زوج‌ها تبدیل شود.

**ماجرایی جویی کنید و به جا‌های جدید بروید

سفر به مکان‌های جدید به همراه خانواده و حتی گاهی پس از گذشت سال‌ها از زندگی و بزرگ شدن بچه‌ها، سفر‌های دو نفره می‌تواند خاطرات خوبی برای زوج‌ها خلق کند و به تحکیم روابط بینجامد.

**برای او دو گوش شنوا باشید

آیا زمانی که همسرتان با شما صحبت می‌کند تمام حواستان پیش او است و تمرکز دارید؟ اگر پاسختان منفی است بهتر است بگوییم که خیلی مشکلاتتان زیاد می‌شود چرا که خانم‌ها به ویژه به این امر حساس هستند و دوست دارند با همسرشان صحبت کنند حتی درباره مشکلاتشان زیاد صحبت کنند درحالیکه اغلب مرد‌ها حوصله گوش کردن ندارند یا مدام با تلفن همراهشان بازی می‌کنند و همه این‌ها باعث بروز ناراحتی و حتی سوتفاهم برای خانم هایشان می‌شود.

بهتر است برای رفع مشکلات و کمرنگ کردن، آن‌ها را گاهی یادداشت کنید و زمانی که بهترین موقعیت است درباره اش صحبت کنید به شرط اینکه به حرف‌های یکدیگر توجه کنید. اما این را بدانید که لبخند دوای همه مشکلات است حتی در شرایط ناراحت کننده و استرس زا می‌توانید خودتان را کنترل کرده و با یک لبخند انرژی را به همسرتان بازگردانید تا بتوانید بهترین تصمیمات را بگیرید.

 

 

 

حضور ۵ میلیون مجرد در کشور؛ علت «تجردگرایی» چیست؟

کد خبر:۱۰۴۷۳۹۴
تاریخ انتشار:۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ – ۱۱:۳۴۲۱ April 2021

امروزه مشکلات و دلایل متعدد زیادی باعث مجرد ماندن برخی از جوانان شده که هرگز ازدواج و تشکیل زندگی مشترک جزو برنامه هایشان نیست.

به گزارش میزان، با نگاهی کوتاه به جامعه متوجه می‌شوید که سبک زندگی جوانان دست خوش تغیرات اساسی شده است، جوانان دهه ۸۰ و ۷۰ سبک زندگی بسیار متفاوتی با دیگر نسل‌ها قبل از خود دارند و روزگار جوانی خود را به سبک دیگری می‌گذرانند؛ اما مهمترین تغییرسبک زندگی درمیان جوانان این است سن ازدواج در میان جوانان افزایش چشمیگیری داشته است به طوری که در کنار بالا رفتن سن ازدواج، تعداد زیادی از دختران و پسران به فکر تجرد قطعی در زندگیشان هستند و تنهایی را به زندگی مشترک ترجیح می‌دهند موضوعی که می‌تواند برای جامعه زنگ خطری باشد و وضعیت افزایش جمعیت را زیر سوال ببرد .

موضوع تجرد در میان جوانان یکی از بحث‌های مهم جامعه شناسان است، با گفت‌و‌گویی کوتاه در سطح جوانان جامعه انجام دهید متوجه تمایل جوانان به تجرد گرایی می شوید، هر یک از این دختران و پسران برای مجرد ماندن خود دلایل مختلفی را مطرح می‌کنند که از بیکاری و وضعیت اقتصادی گرفته تا تحصیلات عالی را شامل می‌شود، برخی از جوانان دم‌بخت مشکل اصلی خود را مشکلات اقتصادی و برخی هم انتظارات و شرایط طرف مقابل مانند داشتن مهریه‌های سنگین، شغل دائم، خانه و خودروهای لوکس می‌دانند.

وجود عوامل مختلف در رشد تجرد گرایی

امیر محمود حریرچی در مورد دلایل تجرد گرایی در میان جوانان گفت: متاسفانه در حال حاضر عوامل مختلفی دست به دست هم داده‌اند، تا جوانان میلی برای ازدواج نداشته باشند و اگر هم مایل به ازدواج هستند، به ‌دلیل وجود مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نمی‌توانند به هدف خود برسند.

وی افزود: در جامعه امروزه سن ازدواج از سن معقول بالاتر رفته است، که مقصر این قضیه هم دستگاههای ذیربط و مشکلات فراوانی به ویژه مشکلات اقتصادی است که سد راه جوانان برای امر ازدواج شده است.

حریرچی بیکاری را مهمترین مانع ازدواج در کشور عنوان کرد و گفت: وقتی جوانان ما شغلی برای کسب درآمد نداشته باشند و یا اگر هم شغلی دارند، از آینده شغلی خود مطمئن نباشند، چگونه می‌توانند به ازدواج فکر کنند، نداشتن شغل مناسب و یا نبود شغل پایدار و دائمی ، بدون شک مشکلی است که خیلی از جوانان با آن درگیر هستند و همین امر هم باعث می‌شود که نتوانند برای آینده یک زندگی تصمیم بگیرند.

حریرچی تاکید کرد: اگر دولت، ساز و کاری را ارائه دهد که جوانان بعد از فارغ التحصیلی وارد بازار کار شوند و بسته به نیازهای اقتصادی جامعه ، رشته‌های تحصیلی دانشگاهها را تعریف کنند تا حدودی می‌توان از بیکاری جوانان تحصیل کرده جلوگیری کرد.

این جامعه‌شناس، نداشتن مسکن را نیز علت بعدی بالا رفتن سن ازدواج عنوان و خاطر نشان کرد: موضوع بعدی بالا بودن قیمت مسکن است و در حال حاضر افرادی هم که کار دارند برای اجاره خانه یا خرید آن با مشکل مواجه هستند، که این مورد نیز زمینه را برای بالا رفتن سن ازدواج فراهم می‌کند، نقطه قابل تامل این است که ما در جامعه نزدیک ۵ میلیون مجرد داریم که بالای ۴۰ سال هستند،درصد بالایی از این افراد را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی گفت: یکی دیگر از دلایل تمایل تجرد گرایی در میان جوانان طلاق در خانواده است؛ یعنی اینکه در یک خانواده خواهر یا برادر که طلاق می‌گیرد و در زندگی با مشکل رو به رو می‌شود فرزند دیگر که شاهد اختلافات خواهر یا برادر خود است تمایل خود را به ازدواج از دست می‌دهد.

به نظر می‌رسد شاید یکی از راه‌کارهای مقابله با تجرد گرایی میان جوانان و تشویق جوانان به ازدواج این است که باید خانواده‌ها نیز با شرایط امروزی همراه باشند، بحث تجملات در یک ازدواج می‌تواند مانع بزرگی بر سر راه یک جوان مجرد باشد، برخی از آداب و رسوم دست و پاگیر برای برگزاری مراسم ازدواج و برخی مسائل قضایی مثل زندان رفتن در صورت عدم تامین مهریه نیز مانع ازدواج جوانان می‌شوند.البته خانواده ها نیز نباید در امر مهریه سختگیری بیش از حد داشته باشند و مهری های نجومی تعیین کنند. بنابر این بهتر است در مرحله‌ اول مشکلات اقتصادی و اشتغال حل شوند و دوم برای افزایش امید به زندگی جوانان برنامه ریزی شود.

 

 

 

کد خبر:۱۰۴۷۳۹۳
تاریخ انتشار:۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ – ۱۱:۳۲۲۱ April 2021

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از خشکسالی شدید و بی‌سابقه در ایران خبر داد و گفت: دستگاه‌های ذی‌ربط باید باتوجه به درنظر گرفتن این شرایط برای مصرف آب موجود در کشور برنامه‌ریزی کنند و ارزش قطره قطره آب را بدانند چراکه درحال‌حاضر کمبود آب جدی است.

به گزارش ایسنا، احد وظیفه با اشاره به اینکه از مهر ماه سال گذشته تاکنون در کشور تنها حدود ۱۱۳ میلیمتر بارش داشته‌ایم، اظهار کرد: این میزان ۴۳ درصد کمتر از میانگین بلند مدت کشور است. از سویی دیگر از ابتدای فصل بهار تاکنون در کشور ۴.۸ میلیمتر بارش داشته‌ایم که متاسفانه این مقدار نیز نسبت به میانگین بلند مدت کشور ۸۵.۵ درصد کاهش یافته است.

وی در ادامه با بیان اینکه درحال‌ حاضر کشور در شرایط خشکسالی بسیار شدید قرار گرفته است، تصریح کرد: ۴۳ درصد کم بارشی در ایران از مهرماه تاکنون به‌نوعی رکورد در حوزه خشکسالی محسوب می‌شود. مشابه این شرایط را در سال ۱۳۸۷ که خشک‌ترین سال آبی ایران بود، تجربه کرده بودیم. امسال هم به‌نوعی یکی از خشک‌ترین سال‌های آبی در ایران است.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه خشکسالی در بخش‌هایی از ایران طی سال آبی زراعی جاری ازجمله قسمت‌های شرقی، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، هرمزگان و… بی‌سابقه بوده است، گفت: میانگین بارش بلند مدت در هرمزگان ۱۳۹ میلیمتر گزارش شده است این درحالیست که طی هفت ماه اخیر تنها ۱۲ میلیمتر بارش در این استان داشتیم بنابراین با کاهش ۹۱ درصدی بارش‌ها در این منطقه مواجه هستیم.

به گفته وظیفه بارش‌ها در استان سیستان و بلوچستان نیز ۹۳ درصد و در استان کرمان ۷۰ درصد کمتر از میانگین بلند مدت گزارش شده است. وضعیت بارش‌ها در غرب کشور نیز شرایط خوبی ندارد. برای مثال استان همدان ۲۱ درصد، لرستان ۳۳ درصد، چهار محال و بختیاری ۳۵ درصد و همدان ۲۱ درصد کاهش بارش داشته است.

وی ادامه داد: این شرایط در شمال کشور نیز وجود دارد و بارش‌ها در استان گیلان و مازندران به‌ترتیب ۲۵ و ۲۱ درصد کمتر از میانگین بلند مدت بوده است. از سویی دیگر اوضاع در نوار شرقی کشور بدتر است و استان‌های گلستان ۴۲ درصد، سمنان ۵۱ درصد، خراسان رضوی ۵۸ درصد، خراسان جنوبی ۶۱ درصد و خراسان شمالی ۵۱ درصد کم بارشی داشته‌اند.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی افزود: در مرکز کشور نیز شرایط بارش‌ها مانند سایر مناطق خوب نیست. برای مثال بارش‌ها در استان تهران از ابتدای مهرماه تاکنون ۲۳ درصد کمتر از میانگین بلند مدت گزارش شده است. بارش‌ها در استان‌های قم، البرز، قزوین و زنجان نیز به‌ترتیب ۲۱، ۱۹، ۲۹ و ۳۴ درصد کاهش یافته است.

سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ یکی از بدترین سال‌های آبی در ایران بوده است

وظیفه در ادامه با بیان اینکه به‌طور کلی سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ یکی از بدترین سال‌های آبی در ایران بوده است، تصریح کرد: گاهی اوقات در کشور ما کم بارشی در پاییز و زمستان با بارش‌های بهاره جبران می‌شود اما متاسفانه در این فصل نیز بارش خاصی نخواهیم داشت و حتی طی فروردین ماه برخی از استان‌ها هیچ بارشی دریافت نکرده‌اند.
چرایی وقوع خشکسالی شدید در ایران

وی درباره چرایی وقوع خشکسالی شدید در ایران توضیح داد: به‌طور کلی کشور ما از گذشته تاکنون نوسانات بارشی شدیدی را تجربه کرده است و طی ۶۰ سال اخیر همواره با ترسالی‌ها و خشکسالی‌ها در ایران دست و پنجه نرم کرده‌ایم البته بخشی از این موضوع به تغییرات اقلیم مربوط است. تغییر اقلیم پدیده‌ای جهانی است که در کشور ما سبب افزایش تعداد سال‌های خشک و افزایش دما شده است.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه میانگین دمای کشور در بلند مدت طی فروردین ماه ۱۵.۵ درجه گزارش شده است، اظهار کرد: این درحالیست که میانگین دمای کشور طی فروردین ۱۴۰۰ بیش از ۱۸ درجه سانتیگراد بوده است بنابراین دمای هوا در این ماه حدود سه درجه گرم‌تر شده است.

وظیفه افزود: طی زمستان سال گذشته به‌ویژه بهمن ماه نیز با افزایش قابل توجه دمای هوا در کشور مواجه بودیم اما به‌طور کلی می‌توان گفت که از ابتدای مهرماه تاکنون میانگین دمای هوا در ایران حدود یک درجه سانتیگراد بیشتر از میانگین بلند مدت بوده است.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی به‌ دلیل کاهش بارش و ذوب برف، ذخیره آبی در مناطق کوهستانی به‌شدت کاهش پیدا می‌کند، گفت: این وضعیت ما را در شرایط تنش آبی قرار خواهد داد. درحال‌ حاضر نیز می‌توان گفت که بسیاری از نقاط ایران در جنوب و شرق کشور در شرایط تنش آبی هستند و کاهش بارش‌ها می‌تواند حتی روی تامین آب شرب نیز اثرات خود را نشان دهد.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه این شرایط به‌هیچ عنوان به‌نفع محیط زیست کشور نیست و اثرات خود را به‌زودی نشان خواهد داد، تصریح کرد: دستگاه‌های ذی‌ربط باید باتوجه به درنظر گرفتن این شرایط برای مصرف آب موجود در کشور برنامه‌ریزی کنند و ارزش قطره قطره آب را بدانند چراکه درحال‌ حاضر کمبود آب جدی است.

وظیفه در پایان تصریح کرد: درحال حاضر نیاز آبی کشور نسب به گذشته بیشتر شده است و باید از به‌صرفه‌ترین راهکارها برای آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده کرد. ما باید در این شرایط به مسئله پایداری سرزمین توجه کنیم و بی‌مهابا از آب‌های زیرزمینی استفاده نکنیم چراکه مشکل فرونشست زمین در کشور بسیار جدی است و می‌تواند سرزمین را از شرایط زیستی خارج کند.

 

 

 

انکار و اصرار نامزدهای احتمالی

تهران- ایرنا- طیف گسترده‌ای از واکنش‌ها از اصرار بر شرکت در انتخابات تا انکار وابستگی به جناح‌های سیاسی را در اظهارنظرهای اخیر نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری می‌توان ردیابی کرد.

حدود ۲ ماه مانده به روز برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، نام‌های مختلفی به عنوان نامزدهای احتمالی در فضای سیاسی کشور مطرح است. برخی چهره‌های سیاسی به صراحت از قصد خود برای حضور در انتخابات سخن گفته‌اند. افزون بر این، نام‌های بسیاری در جریانات گوناگون به عنوان نامزد احتمالی مطرح شده که البته خود هنوز از قصدشان برای ورود به گود رقابت‌ها سخنی نگفته‌اند، با این حال تحلیل‌ و تفسیرهای زیادی حول محور نامزدی آنان در فضای رسانه ای کشور مطرح می‌شود.

با توجه به تاثیر ترکیب، تعدد و چینش نامزدهای انتخاباتی در مسائلی چون راهبردها و تاکتیک‌های انتخاباتی جریان‌های سیاسی، کیفیت برگزاری انتخابات، میزان مشارکت و …. رصد موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای نامزدهای احتمالی انتخابات، مورد توجه ناظران است.

بر این مبنا خبرگزاری ایرنا، قصد دارد به صورت مداوم، اخبار و تحولات در این زمینه را رصد کند. در ۲۴ ساعت گذشته، مهمترین رویدادهای این حوزه بررسی شده است.

از نامزدهای احتمالی اصولگرا چه خبر؟

*قاسمی: به نفع کسی کنار نمی‌روم

«رستم قاسمی» وزیر نفت دولت احمدی نژاد که پیشتر از آمادگی برای نامزدی در انتخابات خبر داده، با حضور در نشستی خبری در پاسخ به این پرسش که به نفع چه کسی کنار می رود، گفت: هنوز اعلام کاندیداتوری نکرده ام، ولی اگر قرار باشد اعلام کاندیداتوری کنم به نفع کسی کنار نمی روم.

قاسمی درباره برنامه هایش برای اداره کشور تصریح کرد: یک برنامه برای عبور از شرایط سخت معیشتی دارم، اما برنامه اصلی من تغییر ریل گذاری کشور است. برخی از زمینه ها در کشور اصلا قابل اصلاح نیست مثل صندوق های بازنشستگی. در بسیاری  از حوزه ها به این نقطه رسیده ایم و نیازمند تغییر ریل هستیم. برنامه هایی در بسیاری از زمینه ها تدوین کرده ایم که مبتنی بر تجربه جهانی است.

وی برابر این پرسش که آیا هدف نهایی او حضور در شهرداری تهران است، پاسخ داد: من برنامه دومی ندارم.

قاسمی در پاسخ به این پرسش که آیا حاضر است به نفع سیدابراهیم رییسی کنار برود، گفت: آقای رییسی هنوز اعلام کاندیداتوری نکرده است.

*قاضی‌زاده هاشمی: من نامزد هیچ حزبی نیستم

«امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» نایب رئیس مجلس که او هم آمادگی برای نامزدی در انتخابات را علنی ساخته، در مصاحبه‌ای گفت: من کاندیدای هیچ حزبی نیستم. با اینکه یک آدم دارای شناسنامه کاملا سیاسی و مواضع کاملا روشن هستم و مواضع روشنی گرفتم که بر آن مواضع هستم، ولی چون معتقدم در ریاست جمهوری کارکرد جریانات سیاسی مناسب نیست و مشکلات ما در حوزه دیگری هست، خودم را به عنوان فردی که با موضع جناحی ـ سیاسی می‌خواهد وارد انتخابات شود نمی‌بینم.

هاشمی در مورد ارتباطش با جبهه پایداری هم اظهار داشت: من سال ۹۲ سخنگوی جبهه پایداری و به مدت حدود یک سال عضو شورای مرکزی جبهه پایداری بودم ولی چندین سال است که توفیق حضور در بین دوستانمان از از دست داده‌ام. دلیلش هم این هست که هم مشغله‌ام زیاد است و هم علاقه‌مندم که مواضع مستقل‌تری بگیرم و چندین سال است توفیق حضور و همراهی با دوستان عزیزمان در جبهه پایداری را ندارم. در انتخابات اخیری که آقایان انجام دادند، شاکله شورای مرکزی‌شان کلا تغییر یافت و عذر ما را کاملا پذیرفتند که نمی‌توانیم در خدمتشان باشیم.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: من به مدلی برای کابینه رسیده ام و یک اندیشکده داریم که دو سال کار کرده‌ایم. ما یک نظریه داریم و براساس نظریه مدل داریم و براساس مدل راهبرد داریم و بر اساس آن برنامه اجرایی و براساس آن به نظام شایستگی مدیران رسیده ایم. مکانیزمی داریم که شرط‌بردار نیست و خود رئیس جمهور فقط می تواند رئیس دفترش را انتخاب کند و وزرا و استانداران در مکانیزم انتخاب می‌شوند.

*اعلام نامزدی رئوفیان

حزب اسلامی ایران زمین با انتشار بیانیه‌ای درباره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، «ابوالقاسم رئوفیان» دبیرکل این تشکل سیاسی را به عنوان داوطلب کاندیداتوری انتخابات معرفی کرد.

از نامزدهای احتمالی اصلاح‌طلب چه خبر؟

*تاجزاده: تصمیم نهایی در مورد نامزدی خود را به زودی اعلام می‌کنم

«مصطفی تاجزاده» معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات که در روزهای گذشته بحث و نظر در مورد احتمال نامزدی او قوت گرفته در صفحه اینستاگرام خود نوشت: به استحضار عزیزانی که نظرم را درباره نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو می پرسند،می‌رسانم که در این زمینه در حال مشورت و رایزنی با دوستان و صاحبنظران هستم. به زودی و بعد ازجمع‌بندی جوانب امر، تصمیم نهایی را به یاری حق اعلام خواهم کرد.

«الیاس حضرتی» دبیرکل اعتماد ملی از نخستین اصلاح‌طلبانی بود که دیروز در توئیتی از جدی شدن احتمال کاندیداتوری تاج‌زاده در انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد.

*پزشکیان: اجازه دهیم سلایق مختلف در انتخابات حضور داشته باشند

«مسعود پزشکیان» نماینده تبریز در مصاحبه‌ای بیان داشت: الان هیچ جناحی نمی‌داند چه کسی از بین افرادی که می‌خواهند کاندید شوند، می‌تواند تأییدیه بگیرند که اینها حمایتش کنند. یعنی روندی که از درون جناح بالا بیاید و بعد شورای محترم نگهبان بر این قضیه صحه بگذارد، در این ساختار نداریم. پس از هرکدام از این جناح‌ها ده‌ها نفر کاندیدا هستند و تعدادی اعلام کرده‌اند. از نظر علمی و کارشناسی درست نیست اما وقتی حزبی یک نفر را انتخاب کند و شورای نگهبان قبول نکند، دیگر کاندیدایی ندارد و خودبه‌خود حذف می‌شود.

به‌نظرم باید جو به ‌شکلی طراحی شود که اجازه دهیم نگاه‌ها و سلایق مختلف حضور داشته باشند و مردم براساس گرایش‌ها و نظراتشان به صحنه بیایند و اجازه دهیم صدای مردم شنیده شود و حضورشان در جامعه معنادار شود. اگر نتوانیم چنین جوی را درست کنیم به نظرم روند کارمان در خطر خواهد بود.

از نامزدهای مستقل چه خبر؟

نامی: حتما به نفع رئیسی کنار می‌روم

«محمدحسن نامی» وزیر ارتباطات دولت دهم که به تازگی از اعلام نامزدی خود در انتخابات خبر داده، درباره کنار رفتنش به نفع فرد یا جریانی خاص در جریان انتخابات، اظهار داشت: بستگی به شرایط دارد و طبیعی است اگر فردی چون آیت الله رییسی وارد شود باید همه تلاش کنیم همگرایی و وفاقی به وجود بیاید که کارها بهتر انجام شود. بنابراین در شرایطی که او وارد شود حتما به نفع رییسی کنار می روم.

 

 

 

همنشینی یکساله دانش‌آموزان و معلمان با «شاد»؛ تحول در نظام آموزشی

تهران- ایرناپلاس- اپلیکیشن شاد با رفع برخی مشکلات روند مثبتی را طی کرده اما هنوز بارگذاری و ارسال فایل در آن زمان‌بر است؛ همین مساله باعث شده‌ دانش‌آموزان و معلمان از آن گله‌مند باشند؛ اما برخی هم معتقدند شاد با توجه به حجم بالای کاربر، کار خود را تا حد قابل قبولی انجام داده است.

به گزارش ایرناپلاس، بعد از همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، اپلیکیشن شاد در فروردین ۹۹ توسط تیم فنی همراه اول برای وزارت آموزش و پرورش پیاده‌سازی شد. پیش از آن بر استفاده از تلویزیون برای ادامه روند آموزشی دانش‌آموزان تاکید شده‌ بود اما به دلیل برخی ضعف‌های آموزش تلویزیونی مانند یکطرفه بودن ارتباط، استفاده از اپلیکیشن شاد در اولویت قرار گرفت. البته استفاده از این اپلیکیشن با مشکلاتی همراه بود که با به‌روزرسانی‌ها برای رفع آنها، تلاش شد.

هدف از طراحی و راه‌اندازی اپلیکیشن شاد، ایجاد فضایی آموزشی و امن برای تبادل فایل‌ها میان معلمان و دانش‌آموزان اعلام شد اما این روش در ابتدا برخی از دانش‌آموزان را که امکانات سخت‌افزای مناسب یا دسترسی به اینترنت نداشتند، به سختی انداخت.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش‌وپرورش ۲۲ فروردین با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «تولد یک‌سالگی شبکه شاد بزرگ‌ترین پیام‌رسان داخلی را تبریک می‌گویم و در برابر عظمت کار بزرگ معلمان کشور تعظیم و ادای احترام می‌کنم که با همت ایشان به ویژه در شبکه شاد جریان آموزش متوقف نشد. در صدها هزار کانال شبکه شاد تا کنون، بیش از ۳۰ میلیارد پیام و ۱۱ میلیارد فایل در محیطی امن و سالم با حضور فعالانه افراد با هویت‌های مشخص مبادله شده‌است.»

حاجی‌میرزایی با توجه به خلاءهای آموزش از راه دور برای دانش آموزان، از همان هفته‌های ابتدایی تعطیلی مدارس، از ایجاد یک شبکه اجتماعی دانش آموزی مستقل برای آموزش مجازی دانش آموزان خبر داد که این وعده تقریبا یک ماه بعد در فروردین ۹۹ با راه‌اندازی شبکه شاد محقق شد.

دشواری ارسال فایل‌ها و فیلم‌ها در شاد
مادر یکی از دانش‌آموزش کلاس سوم ابتدایی در این رابطه به ایرناپلاس گفت: هرچند در ابتدا به تبلت به عنوان وسیله‌ای برای بازی نگاه می‌کردیم اما بعد از چند ماه به برگزاری کلاس درسی در همان تبلت، لزوم توجه و تمرکز در استفاده از آن پی بردیم. مساله‌ مهم برای والدین، لزوم صرف زمان توسط یک فرد بالغ همراه با دانش‌آموز است؛ آن هم در حالی که بسیاری مجبور به حضور در محل کار هستند و از دیگر اعضای خانواده مانند خاله و عمه برای آموزش کودک، کمک می‌گیرند.

به گفته وی، یکی از والدین مجبورند بخشی از روند آموزش را برعهده بگیرند و این مساله در دانش‌آموزان کم‌سن مهم‌تر است. البته دشواری ارسال فایل‌ها و فیلم‌هایی که به عنوان تکلیف برای معلم باید فرستاده شود نیز مشکلات ما را دوچندان کرده است. گاهی برای ارسال یک فایل زمان زیادی صرف می‌شود. این در حالی است که از اینترنت یک شرکت خصوصی با هزینه و سرعت بالا استفاده می‌کنیم.

یک سال از راه‌اندازی اپلیکیشن شاد می‌گذرد، در این مدت شاد دو بار به‌روز رسانی و برخی از مشکلات آن رفع شد، اما هنوز نتوانسته‌است رضایت کامل معلمان و دانش‌آموزان را کسب کند. شاید حجم بالای کاربر و فایل‌هایی که در آن جابجا می‌شود از دلایل برخی مشکلات این نرم‌افزار باشد.
مهدی بهلولی معلم و کارشناس آموزش که از اپلیکیشن شاد استفاده کرده، درباره این تجربه به خبرنگار ایرناپلاس توضیح داد: به نظرم شاد نتوانست نیاز معلم‌ها و دانش‌آموزان را رفع کند. از روزی که این اپلیکیشن در دسترس معلمان و دانش‌آموزان قرار گرفت، این مشکل را داشت که سرعت دانلود و آپلود فایل‌ها در آن پایین است.

برآورده کردن ۷۰ درصد نیازهای آموزش‌وپرورش
حاجی‌میرزایی ۱۹ فروردین‌ماه امسال، یکی از دستاوردهای شبکه شاد را متصل کردن شبکه عظیم بزرگترین دستگاه آموزشی کشور و کاربران آن به یکدیگر برای تداوم آموزش برشمرد و گفت: شبکه شاد ۷۰ درصد نیازهای آموزش و پرورش را برآورده می‌کند. بسیار نگران بودیم که دوری از مدرسه موجب ترک تحصیل افراد شود و به مدیران مدرسه دستور پیگیری دادیم تا با خانواده‌ها ارتباط داشته‌ باشند.

او با بیان اینکه کار مدرسه فقط آموزشی نیست و اجتماعی شدن است، گفت: یک اقدام دیگر، بررسی وضعیت جسمانی بچه‌ها بود که انجام و توده بدنی ۱۳ میلیون و ۱۳ هزار دانش‌آموز ارزیابی شد که ۳۰ درصد چاق بوده یا اضافه وزن داشتند یا خیلی لاغر بودند که برای بهبود آنان هدف‌گذاری شد.

استفاده از شاد، تجربه اول بود
به گفته بهلولی، اجباری شدن حضور در اپلیکیشن شاد یکی از مشکلات دانش‌آموزان و معلمان است. او ادامه داد: به عنوان معلم و پدری که کودک کلاس اول دارد، شاهدم که فرزندم مجبور به استفاده از این اپلیکیشن شد. این در حالی است که هر فایلی بخواهند بفرستند باید از دیگر اپلیکیشن‌ها استفاده کنند.

به هر حال استفاده از شاد، تجربه اول در کشور بود. می‌توان اینگونه گفت که آموزش و پرورش با طراحی و راه‌اندازی اپلیکیشن شاد، تا حدی تلاش کرد مشکل آموزش غیرحضوری را حل کند. اما بهلولی معتقد است: اگر معلمان را آزاد می‌گذاشتند تا افراد علاقه‌مند از این اپلیکیشن استفاده کنند، بهتر بود. هرچند عملا برخی مانند من به عنوان معلم در اپلیکیشن واتس‌آپ درس می‌دهم. واتس‌آپ فقط زمانی که اینترنت قطع است، از دسترس خارج می‌شود. این اپلیکیشن سرعت بالاتری نسبت به شاد دارد. ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تعداد زیادی از معلمان از اپلیکیشن تلگرام استفاده کردند، زیرا مزایای بیشتری نسبت به واتس‌آپ دارد؛ اما فیلتر بودن آن معلمان را مجبور به استفاده از واتس‌آپ کرد. به گفته این کارشناس آموزش، در تلگرام معلم می‌تواند فایل‌های زمان‌دار برای دانش‌آموزان بفرستد.
او افزود: برای مثال برای یک کلاس، چهار یا پنج سری سوال طراحی می‌کنم. در تلگرام می‌توانم فایل سوالات را از روز قبل برای دانش‌آموزان به صورت زمان‌دار بفرستم و تنظیم کنم که راس ساعت ۶ به دست دانش‌آموزان برسد.

کمبود گوشی هوشمند به‌روز
امیر و ستاره دانش‌آموزان کلاس دوم راهنمایی و چهارم دبستان هستند. پیش از همه‌گیری، آن‌ها یک تبلت به صورت مشترک داشتند. هرچند گاهی میان استفاده از آن اختلاف‌نظرهایی میان این دو اتفاق می‌افتاد، اما می‌توانستند با هم بسازند. از زمانی که مجبور به خانه‌نشینی و استفاده از تبلت برای شرکت در کلاس درس شدند، مشکلات چند برابر شد.
مادر این دو کودک به خبرنگار ایرناپلاس گفت: گاهی کلاس‌ها هم‌زمان است، به همین دلیل دخترم از گوشی هوشمند من استفاده می‌کند، اما گوشی من به‌روز نیست و نمی‌توان در آن چند برنامه اجرا کرد. برای استفاده از اپلیکیشن شاد مجبور شدم یکی از برنامه‌های گوشی‌ام را پاک کنم.

مادر این دو کودک با اینکه پیش از همه‌گیری هر روز در یک دفتر تجاری مشغول به کار بود، بعد از همه‌گیری مجبور به خانه‌نشینی و انجام برخی خدمات شده است. زیرا باید صبح‌ها به دو فرزندش برای شرکت در کلاس‌ها کمک کند.

شبکه شاد و ایجاد تحول در نظام آموزشی
رئیس‌جمهوری اوایل اسفندماه سال گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با قدردانی از تلاش خستگی‌ناپذیر، شبانه‌روزی و فداکارانه مدافعان سلامت و کادر آموزشی و پرورشی کشور گفت: اگر در بخش دانش‌آموزی و دانشجویی زیرساخت‌های فضای مجازی و پهنای باند تامین نمی‌شد، نمی‌توانستیم آموزش را با این کیفیت در شرایط کرونا ارائه دهیم.
روحانی با اشاره به شبکه آموزش دانش‌آموزی (شاد) به عنوان بزرگترین شبکه آموزشی کشور  تصریح کرد: در حال حاضر ۱۷ میلیون معلم و دانش‌آموز از طریق شبکه شاد فعالیت می‌کنند. اگر این سامانه با این عظمت در کشور برنامه‌ریزی و راه‌اندازی نشده‌ بود، الان مشخص نبود بر سر آموزش کشور چه می‌آمد. از طریق سامانه شاد ۱۷ میلیون دانش‌آموز و معلم با یکدیگر ارتباط آموزشی برقرار کرده‌اند و در آن آموزش می‌بینند. شبکه شاد تحولی در نظام آموزشی کشور بوده و باید جدی گرفته شود.

تلویزیون، مکمل آموزش‌ها
تعداد زیادی از معلمان بیش از یک سال از اپلیکیشن شاد استفاده کردند به همین دلیل کاملا مسلط می‌توانند همه نقاط قوت و ضعف آن را بیان کنند. استفاده از نظر این افراد برای اصلاح کار با اپلیکیشن شاد ضروری است.
بهلولی در این‌باره گفت: کارشناسان و برخی از معلمان به عنوان افرادی که با رسانه‌ها ارتباط داشتند، نظرهای خود را در رسانه‌ها و روزنامه‌ها اعلام کردند. مسئولان آموزش و پرورش هم به نواقص و کاستی‌های این اپلیکیشن آگاهند. نمی‌دانم آیا ممکن است نرم‌افزاری در داخل طراحی شود و بتواند ۱۰ میلیون نفر را پوشش دهد؟ ایران با استفاده از امکاناتی که دارد، آیا می‌تواند اپلیکیشنی مانند تلگرام یا واتس‌آپ تولید کند؟

این کارشناس درباره آموزش تلویزیونی و امکان دسترسی آسان آن برای تعداد بیشتری از دانش‌آموزان نیز گفت: برنامه تلویزیون به صورت تکمیلی خوب است، اما دو طرفه و تعاملی نیست. برای مثال من معلم ریاضی هستم و وقتی در واتس‌آپ درس می‌دهم، نمونه‌ سوال‌ها را برای دانش‌آموزان می‌فرستم تا حل کنند و اگر دانش‌آموز اشتباه حل کند، صدا و توضیح برایش می‌فرستم. از طرفی دوستانی که در دوران ابتدایی، آموزش تلویزیونی را دنبال می‌کنند، اعلام کردند که گاهی برنامه‌ها نسبت به درس‌ها، پس و پیش است و به ترتیب درستی پیش نمی‌روند.

استفاده از همه ظرفیت‌های آموزش
به گفته رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش، در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، به دلیل شیوع بیماری کرونا، هر سه روش «شبکه شاد»، «صداوسیما» و «تهیه و توزیع بسته‌های آموزشی»، در آموزش‌ها مورد توجه قرار گرفته است.
یکی از مشکلات آموزش در مناطق روستایی،‌ نبود زیرساخت‌های لازم برای آموزش مجازی است. حیکم‌زاده در این رابطه گفت: در مناطق روستایی و مناطقی که جمعیت دانش آموزان در کلاس‌ها کم بود و امکان برگزاری کلاس‌ها به‌صورت حضوری وجود داشت، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور معلمان در کلاس‌های درس، آموزش‌های لازم به دانش آموزان، ارائه شد. در آموزش ابتدایی، بیش از ۹۸ درصد مدیران، ۹۰ درصد معلمان و ۷۰ درصد دانش آموزان عضو شبکه شاد هستند و از خدمات این شبکه در بستر مجازی و آموزش بهره می‌برند.

به گفته معاون آموزش ابتدایی، برای مهر ۱۴۰۰ و شروع سال تحصیلی جدید دانش آموزان، نیز دو مدل پیش‌بینی‌شده است. اگر ویروس کرونا ادامه داشته باشد و ستاد ملی کرونا، اجازه حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس را ندهد، آموزش‌ها از طریق مجازی و در غیر این صورت آموزش به‌صورت حضوری است.
وی افزود: تأکید آموزش‌وپرورش بر آموزش حضوری است و در کنار آموزش حضوری از فضای مجازی و خدمات فناوری هم برای تکمیل آموزش‌ها استفاده خواهیم کرد تا یادگیری مؤثرتری داشته باشیم.

 

 

 

بزرگترین خیانت تاریخ فوتبال با خنجر زهرآگین انگلیسی ها/کودتا ۴۸ ساعته شکست خورد

سوپر لیگ اروپا که قرار بود با اتحاد ۱۲ باشگاه مطرح اروپایی تشکیل شود، با خیانت انگلیسی‌ها شکست خورد.

به گزارش خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، داستان  سوپر لیگ فوتبال اروپا تنها ۴۸ ساعت پس از اعلام رسمی تشکیل این مسابقات شکست خورد و این کودتا راه به جایی نبرد. کودتایی که ۱۲ باشگاه مطرح اروپا (رئال مادرید، یوونتوس، بارسلونا، اتلتیکو مادرید، میلان، اینتر، منچستریونایتد،  لیورپول، منچسترسیتی، چلسی، آرسنال و تاتنهام) علیه یوفا انجام دادند و قرار بود به قول خودشان برای نجات فوتبال، از لیگ قهرمانان اروپا کنار بکشند و لیگی جدید به نام سوپر لیگ اروپا را تشکیل بدهند.

تشکیل این لیگ به میزان قابل توجه از سود‌های مالی یوفا کم می‌کرد و باعث می‌شد سود سرشاری نصیب این باشگاه‌ها شود.

بزرگترین خیانت تاریخ فوتبال با خنجر زهراگین انگلیسی ها/کودتای 48 ساعته شکست خورد

این کودتا نه تنها پای یوفا و فیفا را با تهدیدات سنگین وسط کشید؛ بلکه مقامات سیاسی کشور‌ها از جمله بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس را به میدان فوتبالی که مسئولانش معتقدند از سیاست جدا است، وارد کرد. در نهایت تیم‌های انگلیسی شب گذشته زیر عهد و پیمان خود با برگزار کنندگان سوپرلیگ زدند و از حضور در آن انصراف دادند. خیانتی که خیلی‌ها آن را بزرگترین خیانت تاریخ فوتبال می‌دانند و معتقدند برگزار کنندگان سوپرلیگ از ابتدا نباید به انگلیسی‌ها اعتبار می‌دادند و روی عهد و پیمان آن‌ها حساب باز می‌کردند.

پس از کناره گیری انگلیسی ها، اعضای سوپرلیگ بیانیه‌ای را به شرح زیر منتشر کردند:

«اعضای سوپرلیگ اروپا معتقد هستند که وضع موجود فوتبال اروپا نیاز به تغییر دارد. ما تورنمنت جدیدی را پیشنهاد می‌کنیم؛ چون سیستم موجود کار نمی‌کند. هدف ما این است که اجازه دهیم این ورزش ضمن تولید منابع و ثبات برای تمامی هرم فوتبال، تکامل یابد و این شامل کمک برای غلبه بر مشکلات اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا به کل جامعه فوتبال است. همچنین می‌تواند افزایش میزان پرداختی‌ها برای تمامی افراد ذی‌نفع در فوتبال را فراهم کند.

علی‌رغم جدایی باشگاه‌های انگلیسی، که با فشار‌های بیرونی مجبور به اتخاذ چنین تصمیمی شده اند، ما معتقدیم که پیشنهادمان کاملاً منطبق با قوانین و مقررات اروپا است. همان طور که امروز با تصمیم دادگاهی برای مراقبت از سوپرلیگ مقابل اقدامات شخص سوم این را نشان دادیم.

با توجه به شرایط کنونی، ما در حال بررسی مجدد گام‌های مناسب برای تغییر شکل پروژه هستیم و همیشه این را در ذهن داریم که در عین افزایش ثبات در پرداختی‌های کل دنیای فوتبال، بهترین تجربه ممکن را به هواداران ارائه کنیم.»

این بیانیه نشان از عقب نشینی کامل اعضای سوپر لیگ دارد و برگزاری این مسابقات را به حالت تعلیق درآورده است. ظاهرا تیم‌های انگلیسی با فشار نخست وزیر انگلیس و همچنین با دریافت مبلغی هنگفت از این رقابت‌ها انصراف داده اند.

شکست این کودتا قطعا قربانیانی هم دارد و اولین قربانی آن، ادد وودوارد، مدیر اجرایی باشگاه منچستریونایتد بود که شب گذشته از سمتش استعفا کرد. البته شایعه استعفای آندره آ آنیلی، رئیس باشگاه یوونتوس هم شب گذشته به گوش می رسید که خیلی زود تکذیب شد. با توجه به این که سهامدار عمده باشگاه یوونتوس شرکت اکسور است و عمده سهامدار این شرکت هم خود آندره آ آنیلی است، رخ دادن این اتفاق و جدایی آنیلی از یووه بعید خواهد بود.

آنیلی، نایب رئیس فلورنتینو پرز در تشکیلات سوپر لیگ اروپا هم است و به نظر می‌رسد اگر همه تیم‌ها انصراف دهند، رئال مادرید و یوونتوس تا پایان روی این پروژه خواهند ماند و بیشترین تبعات شکست این پروژه هم متعلق به این ۲ باشگاه بزرگ اسپانیایی و ایتالیایی خواهد بود.

بزرگترین خیانت تاریخ فوتبال با خنجر زهراگین انگلیسی ها/کودتای 48 ساعته شکست خورد

«موندو دیپورتیوو» کنار کشیدن باشگاه‌های انگلیسی به بهانه احترام گذاشتن به خواسته هواداران را مضحک توصیف کرد و مدعی شد باشگاه‌های انگلیسی پس از دخالت بوریس جانسون و تهدید‌های یوفا، نظر خود را عوض کرده اند. باشگاه‌های انگلیسی طی سالیان اخیر دائما به همکاری خارج از قانون با بنگاه‌های اقتصادی، دور زدن فیرپلی مالی، پولشویی و اتهامات دیگری رو به رو شده اند که همه این اتهامات با همکاری یوفا و دولت بریتانیا بی اثر شده اند. در صورت حضور باشگاه‌های انگلیسی در سوپرلیگ اروپا، فساد گسترده این باشگاه‌ها برای هواداران و رسانه‌ها افشا می‌شد.

«اسپورت» نیز مدعی شد یوفا خروج باشگاه‌های انگلیسی از سوپرلیگ اروپا را عامل فروپاشی این پروژه می‌دانست. به همین دلیل یوفا با همکاری دولت بریتانیا به باشگاه‌های انگلیسی قول افزایش قابل توجه درآمد را داده است؛ پیشنهادی که به تیم‌های ایتالیایی و اسپانیایی ارائه نخواهد شد.

به نظر می‌رسد تنها پیروز این کودتای ۴۸ ساعته باشگاه‌های انگلیسی بودند که با زیر پا گذاشتن عهد و پیمان خود از پشت به هم پیمانانشان خنجر زدند و پس از کسب منافع خود، از این رقابت‌ها انصراف دادند.

بزرگترین خیانت تاریخ فوتبال با خنجر زهراگین انگلیسی ها/کودتای 48 ساعته شکست خورد

در حال حاضر فقط ۳ تیم اسپانیایی و ۳ تیم ایتالیایی عضو سوپر لیگ هستند و احتمالا به زودی بارسلونا، اتلتیکو مادرید، میلان و اینتر هم انصراف خود را ارائه دهند و رئال مادرید و یوونتوس به عنوان موسسان اصلی این پروژه، بیشترین ضرر را متحمل خواهند شد.

 

 

 

 

امهال نشد!

امهال نشد!

با وجود آن‌که معاون گردشگری از تمدید مهلت بازپرداخت اقساط وام کرونا تا شهریورماه ۱۴۰۰ خبر داده بود، اما فعالان گردشگری می‌گویند بانک‌ها با انکار چنین مصوبه‌ای، به اجرای آن تمکین نکرده و هر روز تاخیر در بازپرداخت را مشمول جریمه می‌کنند.

به گزارش ایسنا، مبلغ وام کرونا برای بخش گردشگری از ۱۶ تا ۹۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۲ درصد و مهلت بازپرداخت، طبق آخرین مصوبه ستاد ملی کرونا، از اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ تعیین شده بود. درحالی‌که برخی شعبه‌های بانکی آن مصوبه را تمکین نمی‌کردند و همچنان در انکار به سر می‌بردند و حساب‌های گیرندگان این وام را مشمول جریمه دیرکرد کرده بودند، معاون گردشگری بدون راه‌کاری برای حل مشکل بعضی گیرندگان وام و بانک‌ها، از امهال بازپرداخت تسهیلات کرونا در حوزه گردشگری تا پایان شهریورماه خبر داد.

فعالیت بخش گردشگری از اسفندماه سال ۱۳۹۸ با شیوع ویروس کرونا تقریبا تعطیل شده و بسیاری از دفاتر خدمات مسافرتی، هتل‌ها و مراکز اقامتی و گردشگری در یک سال گذشته یا به طور کامل از مدار خدمات‌رسانی خارج شده‌اند و یا در تعطیلی موقت به سر می‌برند، این بخش که معتقد است در مدت زمان گذشته از حمایت درستی برای جبران خسارت‌ها بهره‌مند نبوده و شاهد اقدامات ضربتی و اصولی از سوی دولت برای حفظ این صنعت نبوده است، با نزدیک شدن سررسید پرداخت اقساط وام کرونا، به دلیل آن‌که نتوانسته هزینه‌های خود را تامین کند، درخواست تمدید امهال این وام را داشت.

در همین راستا، ولی تیموری ـ معاون گردشگری ـ حدود دو هفته پیش در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام خبر داد که با پیگیری‌های انجام‌شده از سوی وزارتخانه و قولی که به فعالان حوزه گردشگری داده بودیم، بازپرداخت تسهیلات بانکی حوزه گردشگری که در قالب بسته‌های حمایتی دوگانه در سال گذشته پرداخت شده بود، تا پایان شهریورماه سال‌جاری امهال شد. امهال مالیات و حق بیمه کارفرمایی نیز در حال پیگیری است.

به گفته او، بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در مهرماه به تمامی کسب‌وکارهای گردشگری باتوجه به نوع فعالیت، بزرگی و کوچکی واحد، درجه و ستاره، تسهیلاتی از ۱۶۰ میلیون ریال تا ۹ میلیارد ریال با نرخ سود ۱۲ درصد و با دوره تنفس حدود شش‌ماه اختصاص پیدا کرد که این زمان تا پایان شهریور ۱۴۰۰ تمدید شد.

هرچند، ستاد ملی کرونا، سخنگوی دولت و یا بانک مرکزی برخلاف روند گذشته، این مدت هیچ اشاره‌ای به چنین مصوبه‌ای نداشتند. اینک نیز برخی فعالان گردشگری و صنایع دستی به ایسنا اطلاع دادند که با فرارسیدن اردیبهشت‌ماه و پایان زمان تنفس اقساط، بانک‌ها از چند روز گذشته در تماس با گیرندگان وام، اقساط را طلب کرده و هشدار جریمه دیرکرد و کسر از حساب ضامن داده‌اند و وجود چنین مصوبه‌ای را انکار می‌کنند و حتی نامه مدیران کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها در این ارتباط را قبول ندارند.

اینک، معاون گردشگری که به نظر می‌رسد این مصوبه را زودهنگام اعلام کرده، در پاسخ به پیگیری برخی فعالان گردشگری از اختلاف نظرهایی با بانک مرکزی و مذاکره با آن‌ها خبر داده است.

بعضی از فعالان گردشگری، به‌ویژه راهنمایان گردشگری و تورگردانان‌ها که با بسته بودن مرزها به روی گردشگران خارجی هنوز به چرخه فعالیت بازنگشته‌اند و بیکار هستند، می‌گویند از همان وامی که گرفته‌اند اقساط خود را باز می‌گردانند و یا ناچارند وام دیگری بگیرند و این وام را پس بدهند، چون با هر روز تاخیر، بانک‌ها سراغ ضامن‌ها می‌روند. به نظر می‌رسد پیش‌بینی‌های اولیه درباره بدهکار شدن صنعت گردشگری با طراحی چنین بسته حمایتی، اکنون به واقعیت پیوسته است.

اظهارات چند مدیران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها نیز مبنی بر این است که بعضی فعالان گردشگری و صنایع دستی به دلیل نوع قسط‌بندی و مهلت کم بازپرداخت، از دریافت این وام انصراف داده‌اند؛ مثلا در استان ایلام از مجموع ۳۰۰ واحد گردشگری ۱۴۷ واحد متقاضی دریافت این تسهیلات بوده که ۱۱۵ واحد آن را دریافت کرده‌اند. سایر استان‌ها نیز در وضعیتی مشابه به‌سر می‌برند.

فعالان صنایع دستی نیز با مشکل مشابهی دست و پنجه نرم می‌کنند، با وجود آن‌که ۲۲ بهمن‌ماه سال گذشته، عبدالناصر همتی، از امهال وام واحدهای تولیدی تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ خبر داده بود، اما برخی بانک‌ها از این دستور تمکین نکرده و حتی ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند. معلوم نیست بانک‌ها دقیقا با چه مصوبه، بخشنامه‌ و یا دستور چه مقامی، حاضر به تمکین مصوبه‌های لازم‌الاجرای هیأت دولت، ستاد ملی کرونا و بانک مرکزی می‌شوند!؟

 

 

 

 

 

 

 

اگر املاک خود را ثبت نکنیم چه می‌شود؟

اگر املاک خود را ثبت نکنیم چه می‌شود؟

در حالی که تقریبا دو هفته از مهلت دو ماهه ثبت اطلاعات ملکی در سامانه املاک و اسکان گذشته، کسانی که تا ۱۹ خردادماه اطلاعات خود را ثبت نکنند از ۱۵ خدمت اجتماعی مثل ثبت نام مدارس، آب و برق، یارانه، گذرنامه و پلاک خودرو محروم می‌شوند.

به گزارش ایسنا، از ۱۹ فروردین ماه تمامی سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مالک و مستاجر و تمامی مالکین واحدهای مسکونی به مدت دو ماه فرصت دارند تا اطلاعات سکونتی خود را در سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir ثبت کنند.

ثبت نام مدارس، یارانه، گواهینامه، گذرنامه و ابلاغیه مشروط به دریافت کد یکتا

طبق ماده ۷ از تبصره ۸ ماده ۵۴ مکرر قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم، پس از پایان مهلت خوداظهاری، دستگاههای اجرایی مکلفند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، خدمات ناشی از اعمال سیاستهای حمایتی، یارانه ای و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه رانندگی، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبت نام مدارس در منطقه محل اقامت، استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی و امثال آن را صرفا با اخذ کد ملی  و بر اساس کد پستی یا شرح نشانی یکتای درج شده مربوط به اقامتگاه اصلی آنان در سامانه املاک و اسکان کشور ارایه کنند.

همچنین حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این تبصره، کلیه ارایه دهندگان خدمات عمومی از قبیل آب و فاضلاب، برق، گاز و تلفن مکلفند قبوض مصرفی را بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه املاک و اسکان کشور، مطابق با کد پستی یا نشانی یکتا و به نام مالک یا بهره بردار صادر نمایند.

بالاترین تعرفه برق برای کسانی که املاک خود را ثبت نکنند

وزارت نیرو مکلف است تعرفه برق شمارشگر (کنتور) هایی که ساکنان آنها در سامانه املاک و اسکان کشور، خوداظهاری نکرده اند را با بالاترین پلکان قیمتی محاسبه نماید.

کلیه دستگاههای اجرایی و خدمات رسان مکلفند محل اقامت اشخاص حقیقی را با روشی که توسط کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی مرکز ملی فضای مجازی با استفاده از پایگاه اطلاعات مکان اقامت اشخاص حقیقی سازمان ثبت احوال کشور و سامانه املاک و اسکان کشور تعیین می شود، استعلام نمایند و اخذ هرگونه اطلاعات مشابه از اشخاص، تخلف محسوب و متخلف به مراجع انتظامی مربوطه معرفی می شود. تبادل اطلاعات موضوع این ماده بین دستگاههای اجرایی، رایگان می باشد.

هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناسایی و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، در سال اول معادل شش برابر، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر مالیات متعلقه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره می شود.

واحدهای نوساز پس از ۱۲ ماه و در طرحهای انبوه سازی پس از ۱۸ ماه از زمان صدور گواهی اتمام عملیات ساختمانی مشمول مالیات موضوع این ماده می شوند.

سرپرستان خانوارهای تک نفره و بیشتر مکلفند اقامتگاه اصلی خانوار را (یک واحد ملکی یا استیجاری یا رایگان) حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از انتشار دستورالعمل مذکور در بند (۱) این تبصره، در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نمایند.

علاوه بر اقامتگاه اصلی، هر خانوار می تواند یکی از واحدهای تحت تملک خود را در شهری غیر از شهر محل اقامتگاه اصلی، به عنوان اقامتگاه فرعی ثبت نماید. در صورتی که اقامتگاه اصلی خانوار، تحت تملک یکی از اعضای خانوار باشد، خانوار مذکور می تواند حداکثر یک واحد دیگر از واحدهای تحت تملک خود را در همان شهر محل اقامتگاه اصلی به عنوان اقامتگاه فرعی ثبت نماید. اقامتگاههای موضوع این بند مشمول مالیات مندرج در ماده ۵۴ مکرر این قانون نمی شوند.

دانشجویان، طلاب، دانش آموزان، شاغلان و مبتلایان به بیماری های خاص در صورت اقامت در شهری غیر از اقامتگاه اصلی و فرعی خانوار، تنها با ارایه اسناد مثبته از جمله گواهی پرداخت حق بیمه برای شاغلان و گواهی اشتغال به تحصیل، امکان ثبت یک واحد مسکونی دیگر، معاف از مالیات موضوع ماده ۵۴ مکرر این قانون را دارند.

واحد مسکونی محل اشتغال صاحبان صنوف، مشاغل از جمله گردشگری و زیارتی، موسسات یا شرکتهای فعال که مجوز از دستگاه مربوطه دارند و ممنوعیتی برای فعالیت در واحدهای مسکونی ندارند، به شرط ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان کشور و در صورت اطلاع سازمان امور مالیاتی کشور و سازمان تامین اجتماعی، از مالیات موضوع ماده ۵۴ مکرر این قانون معاف هستند.

خانه های شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر از مالیات معافند اما باید ثبت شوند

واحدهای مسکونی واقع در شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت و روستاهای کشور که مالک و بهره بردار آنها هریک جداگانه در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد در حکم خانه خالی تلقی شده و صرفا مشمول جریمه ای معادل ۲۰ درصد مالیات سال اول موضوع ماده ۵۴ مکرر این قانون خواهد شد و واحدهای مسکونی واقع در شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت که مالک و بهره بردار آنها هریک جداگانه در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد، در حکم خانه خالی موضوع ماده ۵۴ مکرر این قانون محسوب و مشمول مالیات مربوطه می شوند. مالکان واحدهای مسکونی مکلفند اقامت اعلام شده توسط خود یا بهره برداران واحد مسکونی در سامانه مذکور را تایید کنند؛ در غیر این صورت، واحدهای مذکور در حکم خانه خالی تلقی شده و حسب مورد مشمول مالیات موضوع ماده ۵۴ مکرر این قانون یا جریمه موضوع این بند می شوند.

در صورت عدم اعلام بهره بردار یا ساکن، مالک می تواند با ارایه اسناد مثبته از شمول این مالیات خارج شود. در صورت احراز تخلف مالک به نحوی که منجر به عدم ثبت یا تشخیص غلط خانه خالی گردد، مالک علاوه بر پرداخت مالیات مندرج در ماده ۵۴ مکرر این قانون، مشمول جریمه ای معادل مالیات متعلقه می شود.

سامانه باید به گونه ای طراحی شود که مالک بتواند ادعای مستاجر مبنی بر داشتن یا نداشتن اقامتگاه اصل را راستی آزمایی نماید، در غیر این صورت مسئولیتی متوجه موجر نخواهد بود. در صورتی که مالک بخواهد واحد مسکونی خود را به فردی که اقامتگاه اصلی دیگری در سامانه برای او تعریف شده است اجاره دهد، واحد مسکونی وی در حکم خانه خالی موضوع ماده ۵۴ مکرر این قانون تلقی شده و حسب مورد مشمول مالیات موضوع ماده ۵۴ مکرر این قانون یا جریمه موضوع این بند می شود و واحد مذکور از شمول مالیات موضوع ماده ۵۳ این قانون خارج است.

کلیه اشخاص مشمول موضوع این ماده مکلفند حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از هرگونه تغییر در محل اقامت یا خرید و فروش واحد تحت تملک خود، اطلاعات جدید را در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نمایند، در غیر این صورت به ازای هر ماه تاخیر، واحد مسکونی جدید، مشمول جریمه ای معادل مالیات سال اول ماده ۵۴ مکرر این قانون می شود. واحدهای مسکونی دارای جهات امنیتی، مشمول حکم بند ۱ این تبصره هستند.

 

 

 

 

چرا مرحله نخست سود سهام عدالت به حساب برخی از سهامداران واریز نشد؟

تهران – ایرنا – مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به علت عدم واریز سود سال ٩٨ سهام عدالت به حساب برخی از سهامداران اشاره کرد و گفت: مشمولان سهام عدالت بهتر است برای دریافت سود سهام عدالت در سامانه سجام ثبت‌نام کنند.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، در روزهای پایانی سال ٩٩ نخستین مرحله از واریز سود سال ٩٨ سهام عدالت به حساب سهامداران پرداخت شد، در این میان سهامدارانی بودند که با تماس به این خبرگزاری اعلام کردند با وجود دریافت سود سهام عدالت در سال های گذشته اما امسال تاکنون هیچ سودی به حساب آنها پرداخت نشده است و حتی نسبت به صحت و درستی شماره شبای ارائه شده برای دریافت سود اطمینان خاطر دارند، در این زمینه “حسین قشمی” امروز (سه شنبه)  در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در واکنش به صحبت برخی از مشمولان سهام عدالت که در نخستین مرحله از واریز سود سهام عدالت، سودی به حساب آنها پرداخت نشده است، اظهار داشت: واریز سود سهام عدالت در سال های گذشته از طریق سازمان خصوصی سازی به شماره شبای سرپرست خانوارها صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: اکنون برای پرداخت سود، شماره شبا را راستی آزمایی می کنیم و شماره شبای افراد باید متعلق به فردی باشد که دارای سهام عدالت است، این اقدام از طریق کدملی افراد مورد کنترل قرار می گیرد.

قشمی خاطرنشان کرد: از ۴۹ میلیون نفر که دارای سهام عدالت بودند، حدود ۴۴ میلیون نفر در لیست واریز سود سهام عدالت قرار داشتند که براساس آمار ارائه شده سود سهام عدالت سال ٩٨ در اسفند ماه برای حدود پنج میلیون نفر پرداخت نشده است.

علت عدم واریز سود سهام عدالت به حساب برخی از سهامداران

مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به دلیل عدم واریز سود سهام عدالت سال ٩٨ برخی از مشمولان سهام عدالت اشاره کرد و گفت: بیش از سه میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت فوت شده اند و به دلیل اینکه حساب این افراد بسته شده است نمی توان سودی را برای آنها واریز کرد، این موضوع باعث خروج این افراد از لیست واریزی های سود سهام عدالت شد.

وی اظهار داشت: در واریز سود سهام عدالت حدود دو میلیون نفر از سهامداران هم با مشکل عدم تطابق کدملی با شماره شبای بانکی آنها مواجه بودیم.

قشمی با بیان اینکه بعد از واریز سود سهام عدالت، بانک ها لیست افرادی که در واریزی با مشکل مواجه بودند را به شرکت سپرده گذاری ابلاغ کردند، افزود: تعدادی که در اسفند ماه برای آنها سود واریز نشده است چشمگیر نیست و اسامی آنها دوباره به شرکت سپرده گذاری برگشت خورده است.

مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با اشاره به اینکه تا زمانی که کد ملی با شبای بانکی افراد مطابقت نداشته باشد به هیچ عنوان اجازه واریز سود سهام عدالت را برای این افراد نداریم، ادامه داد: راه های مختلفی در اختیار سهامداران قرار گرفته بود تا شماره شبا را تغییر دهند، تعداد زیادی از سهامداران براساس پیگیری های انجام شده و انجام اقدامات لازم این موضوع را به سرانجام رساندند و شماره شبای خود را اصلاح کردند.

عدم امکان واریز به حساب‌های راکد

وی به مشکلاتی که مانع از واریز سود سال ٩٨ سهام عدالت به حساب سهامداران شد تاکید کرد و گفت: سود تعلق گرفته به سهامداران به حساب افرادی که راکد بود واریز نشد و طبق قانون همه بانک ها پول افرادی که حساب آنها راکد بوده را برگشت زدند و این موضوع به عنوان یک مکانیزم مشترک بین بانک ها پیگیری شد.

شماره شبای نامعتبر حساب‌های با دو امضا

قشمی با اشاره به اینکه برای برخی دیگر از افراد شماره شبای ارائه شده نامعتبر بود، افزود: در این مورد حساب مشترک بوده است و متعلق به یک نفر یا یک کدملی نبود بلکه حساب با دو امضا و مربوط به دو کد ملی بوده است.

عدم امکان واریز به حساب سپرده‌های بلند مدت

مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به دیگر مشکلی که مانع از واریز سود سهام عدالت به حساب سهامداران شد اشاره کرد و اظهار داشت: شماره حساب ارائه  شده از سوی افراد، سپرده بلندمدت بوده است که به هیچ عنوان امکان واریز برای این حساب وجود ندارد و حتی سود حساب بلندمدت افراد هم به حسابی دیگر واریز می شود.

عدم امکان واریز به بن کارت یا کارت قسط

وی با بیان اینکه در برخی دیگر از موارد شماره حساب هایی ارائه شده است که مربوط به بن کارت یا کارت قسط بودند،  گفت: برای حساب‌هایی که امکان واریزی وجود داشت، سود واریز شد اما در برخی دیگر از حساب ها امکان واریز سود وجود نداشت، نکته جالب اینجاست به گفته کارشناسان بانکی افراد از واریز وجه به حساب قسط خود در اکثر موارد مطلع نمی شوند و گمان می کنند سود به حساب آنها واریز نشده است ولی در بررسی اکثر تماس هایی که با مرکز تماس ۱۵۶۹ بوده است پس از بررسی موضوع مشخص شده که سود به حساب قسطی که سهامدار معرفی کرده است واریز شده ولی سهامدار بی اطلاع بوده است.

عدم امکان واریز به حساب ارزی

قشمی ادامه داد: در کنار این افراد، سهامدارانی با تعداد محدودی وجود داشتند که برای دریافت سود حساب ارزی اعلام کرده بودند، به طور قاعده امکان واریز سود برای این افراد وجود ندارد.

راه‌های اصلاح شماره حساب مشمولان سهام عدالت

مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با اشاره به راه‌های اصلاح شماره شبا از سوی سهامداران اشاره کرد و گفت: مشمولان سهام عدالت برای اینکه  بتوانند سود سهام عدالت و دیگر خدمات را دریافت کنند بهتر است در سامانه سجام ثبت نام کنند که مسیر های رایگان غیر حضوری برای ثبت نام و احراز هویت بر روی سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و همچنین بر روی سایت sahamedalat.ir  وجود دارد و دیگر نیازی به مراجعه حضوری جهت ثبت نام در سجام یا احراز هویت نیست.

قشمی ادامه داد: سهامداران باید نسبت به این موضوع اطمینان خاطر داشته باشند که شماره حساب وارد شده در سایت سهام عدالت دچار مشکل مسدودی یا دیگر مشکل های اعلام شده نیست؛ بنابراین سهامداران باید تا چند روز آینده و پیش از تامین اعتبار برای واریز مرحله دوم سود سهام عدالت نسبت به اصلاحات مورد نیاز اقدام کنند تا سود به حساب آنها واریز شود.

مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی افزود: اگر فردی به هر دلیلی سود مرحله نخست سهام عدالت را دریافت نکرده باشد، به طور حتم سود در نظر گرفته شده بعد از انجام اصلاح شماره شبا به طور کامل به حساب فرد واریز می شود.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*