اخبار علمی/تولید واکسن ترکیبی آنفلوآنزا و کووید ۱۹

یافته محققان هلندی؛

ارتباط باکتری های دهان با افزایش خطر روماتیسم مفصلی

ارتباط باکتری های دهان با افزایش خطر روماتیسم مفصلی

نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که افراد در معرض خطر روماتیسم مفصلی دارای میزان بالاتری از دو گروه باکتری Prevotella و Veillonella در بزاق خود هستند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، محققان مرکز دندانپزشکی آمستردام هلند همچنین مشاهده کردند این افراد دارای سطح بالاتری از Veillonella در پوشش باکتریایی زبان خود بودند.

باکتری‌های Prevotella و Veillonella به طور بالقوه باکتری‌های پیش التهابی هستند و فراوانی نسبی آنها نشان دهنده وجود ارتباط احتمالی بین میکروب‌های دهانی و روماتیسم مفصلی است.

مطالعات قبلی هم نشان می‌دهد افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی دارای تجربه بیشتر بیماری پریودنتال (بیماری لثه) و تغییر در میکروبیوم های دهان و روده خود هستند.

برخی تحقیقات هم نشان داده است که بیماری روماتیسم مفصلی از حفره دهانی آغاز می‌شود.

راغ آرا مطرح کرد؛

بهبود رفلاکس معده با گیاه انیسون

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: گیاه انیسون تقویت کننده دهانه معده است و رفلاکس معده را بهبود می‌بخشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حسین راغ آرا، مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: انیسون با نام‌های دیگر بادیان رومی، رازیانه رومی، کمون رقیق، زیره رومی و رازیانج شاهی گیاهی با طبیعت گرم و خشک است که قسمت دانه گیاه مورد استفاده قرار می‌گیرد و از روغن آن نیز استفاده دارویی می‌شود.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه انیسون ضد نفخ و ضد اسپاسم بوده و برای ناراحتی‌های معده کاربرد دارد، افزود: انیسون، خلط آور و ضد انگل بوده، دندان را جلا می‌دهد و بدبویی دهان را برطرف می‌سازد، مطبوع کننده است و به این جهت در صنایع غذایی از آن استفاده می‌شود.

به گفته راغ آرا، دم کرده این گیاه شیر افزا است، جهت حمام‌های زیبایی از آن استفاده می‌شود، قاعده آور و ضدعفونی کننده بوده، گرفتگی مجاری تنفسی را برطرف کرده و خاصیت ضد درد و تسکینی دارد.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان این‌که گیاه انیسون تقویت کننده دهانه معده است و به این دلیل رفلاکس معده را بهبود می‌بخشد، بیان کرد: این گیاه سردرد‌های سرد را تسکین داده و جویدن آن توسط مادران شیرده علاوه بر اینکه شیر را زیاد می‌کند، در کاهش نفخ معده کودک موثر بوده و برای درمان مالیخولیا مفید است.

گفتنی است، میزان مصرف این گیاه روزی ۳ نوبت از دم‌کرده ۱ گرم آن بوده و برای حمام‌های زیبایی از دم کرده ۳۰۰ گرم آن در یک تا ۵/۱ لیتر آب استفاده می‌شود

تولید واکسن ترکیبی آنفلوآنزا و کووید ۱۹

تولید واکسن ترکیبی آنفلوآنزا و کووید ۱۹

شرکت آمریکایی نواوکس اعلام کرد در مطالعات بالینی یک واکسن ترکیبی که امکان ایمن‌سازی در برابر کووید ۱۹ و آنفلوآنزا را به طور همزمان فراهم می‌کند، نتایج مثبتی را به دست آورده است.

به گزارش گاردین، بر اساس اعلام این شرکت، در آزمایشاتی که روی همسترها انجام گرفت، مشخص شد واکسن در درست توسعه قادر است سطح بالایی از پادتن را در برابر هر دو ویروس کووید ۱۹ و آنفلوآنزا ایجاد کند.

ابتلا به نارسایی کلیه با مصرف بیش از حد مسکن‌ها

عضو انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران گفت: مصرف بیش از حد برخی از دارو‌های مسکن یکی از دلایل ابتلا به نارسایی کلیه است.

سیدمحمدصادق غفوری عضو انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: کلیه‌ها اندامی هستند که نقش مهمی در دفع مواد زائد و سموم بدن دارند و افرادی که دچار نارسایی کلیه می‌شوند میزان اوره در بدنشان افزایش پیدا می‌کند و فرد جهت ادامه زندگی نیاز به دیالیز دارد.

او افزود: بیماری کلیوی معمولا بی سر و صدا پیشرفت می‌کند و بیشتر مردم تا مراحل پیشرفته بیماری کلیه علائم شدیدی مشاهده نمی‌کنند، البته ممکن است در ابتدا فرد مبتلا با علائمی از قبیل خستگی و ضعف، عدم توانایی در ایجاد تمرکز، اختلالات خواب، گرفتگی عضلات در شب، پرفشاری خون، ورم اطراف چشم‌ها بخصوص در صبح، ورم پا، کاهش اشتها (کاهش وزن)، خستگی و خارش پوست، دفع ادرار خونی تیره و افزایش دفع ادرار بخصوص در شب مواجه شود.

 

غفوری گفت: کاهش خون رسانی به کلیه‌ها بر اثر خون ریزی شدید و شوک، اسهال و استفراغ شدید و نارسایی قلبی، کم آبی بدن، مصرف بیش از حد دارو‌های مُدِر، استفاده بی رویه از برخی از آنتی بیوتیک ها، مصرف بیش از اندازه دارو‌های مسکن مانند ژلوفن، بروفن، ایندومتاسین و دیکلوفناک و حتی استامینوفن احتمال ابتلا نارسایی حاد کلیه را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد.

محققان آلمانی پی بردند؛

رژیم غذایی مدیترانه ای ریسک زوال عقل را کاهش می دهد

رژیم غذایی مدیترانه ای ریسک زوال عقل را کاهش می دهد

مطالعه جدید نشان می دهد رژیم غذایی مدیترانه ای مملو از میوه، سبزیجات، روغن زیتون و ماهی، از مغز در مقابل تشکیل پلاک و ایجاد چین خوردگی محافظت می کند.

به گزارش مدیسن نت، محققان در آلمان رابطه بین رژیم غذایی و پروتئین‌های آمیلوئید و تاو را که مشخصه اصلی بیماری آلزایمر هستند اما در مغز افراد مسن و بدون زوال عقل نیز یافت می‌شوند، بررسی کردند.

«توماسو بالارینی»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز بیماری‌های عصبی مغزی در بُن آلمان، در این باره می‌گوید: «این نتایج به مجموعه شواهدی اشاره دارد که عادات غذایی را با سلامت مغز و عملکرد شناختی در سنین بالا مرتبط می‌کند.»

به گفته وی، «رژیم غذایی شبه مدیترانه ای ممکن است مانع از نابودی مغز شود و خطر ابتلاء به زوال عقل را کاهش دهد.»

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*