گزارش/ تغییرات بیمه شخص ثالث//از افزایش ۳۷ درصدی حق بیمه تا نحوه پرداخت خسارت

تغییرات بیمه شخص ثالث//از افزایش ۳۷ درصدی حق بیمه تا نحوه پرداخت خسارت

تغییرات بیمه شخص ثالث//از افزایش ۳۷ درصدی حق بیمه تا نحوه پرداخت خسارت

بیمه‌نامه شخص ثالث از ابتدای سال جاری با تغییرات متعددی همراه بوده که از آن جمله می‌توان به راننده‌محور شدن سوابق تخفیف بیمه و افزایش ۳۷ درصدی حق بیمه اشاره کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، اسفند ماه هر سال موضوع تعیین حق بیمه شخص ثالث مطرح می شود و طی آن با توجه به افزایش نرخ دیه، حق بیمه نیز با افزایش همراه خواهد بود.

در اسفند سال گذشته نیز گفت و گو ها برای تعیین حق بیمه شخص ثالث انجام شد و سرانجام آن‌گونه رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرد، حق بیمه شخص ثالث، رشدی ۳۷ درصدی را در سال ۱۴۰۰ خواهد داشت.

رشد قیمتی که به عقیده بسیاری از مالکان خودرو در شرایط فعلی اقتصاد و وجود تورم، بسیار زیاد است و این در شرایطی است که بسیاری از افراد برای حل مشکلات اقتصادی، مسافرکشی و کار با ماشین را به عنوان شغل دوم خود انتخاب کرده‌اند.

افزایش حق بیمه، کمتر از رشد نرخ دیه

اگرچه وجود این مشکلات بر هیچ کس پوشیده نیست اما نگاهی به روند تعیین حق بیمه شخص ثالث برای سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که افزایش حق بیمه در مقایسه با رشد نرخ دیه، کمتر بوده است.

در حالی که نرخ دیه در سال ۹۹ برای ماه‌های غیرحرام ۳۳۰ میلیون تومان تعیین شده بود این رقم برای سال ۱۴۰۰ و برای ماه‌های غیرحرام ۴۸۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. مقایسه این اعداد حکایت از آن دارد که نرخ دیه رشدی ۴۵.۵ درصدی را تجربه کرده است.

این در حالی است که نرخ حق بیمه شخص ثالث ۳۷ درصد یعنی ۸.۵ درصد کمتر از حق بیمه افزایش داشته است.

در واقع افزایش ۳۷ درصدی حق بیمه شخص ثالث در شرایطی تعیین شد که شرکت‌های بیمه‌گذار به دلیل رشد ۱۰۰ درصدی حق خسارت تلاش می‌کردند تا علاوه بر رشد ۴۵.۵ درصدی دیه، ۱۸ درصد نیز از این محل به حق بیمه اضافه کنند و بر اساس پیشنهاد آنها، نرخ حق بیمه شخص ثالث به جای افزایش ۳۷ درصدی فعلی، ۶۳.۵ درصد رشد را ثبت می‌کرد.

راننده محورشدن سابقه بیمه

یکی دیگر از تغییراتی که در سال ۱۴۰۰ در بیمه شخص ثالث ایجاد شده، راننده محور شدن سوابق بیمه است. در قانون جدیدی که توسط بیمه مرکزی ابلاغ شده است، بیمه شخص ثالث به طور کامل راننده محور شده است. به این معنا که تخفیف‌های عدم خسارت با فروش خودرو به خریدار منتقل نمی‌شوند. در این قانون جدید انتقال تخفیف فقط از خودروی فرد به خودروی دیگر او و از فرد به خانواده درجه یک او (والدین، همسر و فرزندان) امکان پذیر است.

همچنین اگر فرد در زمان فروش خودروی خود قصد خرید خودروی جدید نداشته باشد، شرکت بیمه باید به او گواهی مبنی بر حفظ تخفیف‌های عدم خسارت شخص ثالث ارائه دهد تا فرد در زمان خرید خودروی جدید بتواند از تخفیف‌های قبلی خود برای خودرو جدید استفاده کند.

البته باید توجه کرد که انتقال تخفیف در صورتی ممکن است که کاربری خودروی قبلی با خودروی جدید یکسان باشد.

به این ترتیب بیمه‌نامه‌های شخص ثالث خودروها حتی پس از فروش آنها تا زمان انقضای بیمه‌نامه معتبر بوده ولی در وقت تمدید دیگر این تخفیف اعمال نخواهد شد بلکه تخفیف به فروشنده برمی‌گردد و خریدار باید بیمه‌نامه جدید بخرد آن‌هم بدون تخفیف یا این که از تخفیف‌های خودش استفاده کند.

پیش از این نیز، رئیس‌ کل بیمه مرکزی از امکان انتقال تخفیف بیمه‌نامه شخص‌ ثالث خودروها خبر داده و سقف تخفیف بیمه شخص‌ ثالث را ۷۰ درصد اعلام کرد و گفت: طبق قانونی که در سال ۹۵ با ۱۶ آیین‌نامه اجرایی تهیه و در سال ۹۷ تصویب شد همه شرکت‌های بیمه‌ای موظف به اجرای این قانون شدند اما برخی از اجرای آن سر باز زدند.

در واقع از این پس، تخفیف بیمه روی پلاک خودروها اعمال می شود و استفاده از این تخفیف محدودیت زمانی ندارد و منقضی نخواهد شد وحتی اگر نیروی انتظامی به ابطال پلاک خودرو اقدام کند، تخفیف آن در پرونده مالکیت صاحب پلاک ثبت می‌شود.

نحوه پرداخت خسارت در قانون جدید بیمه شخص ثالث

این اقدام اگرچه برای تشویق رانندگان برای رعایت فرهنگ رانندگی است اما نگرانی‌هایی را نیز در  جامعه ایجاد کرده است. یکی از این نگرانی‌ها این است که «با توجه به راننده محور شدن بیمه، در صورتی که فردی به جز مالک، راننده خودرو باشد و تصادفی رخ دهد، بیمه خسارت را پرداخت نکند.»

در جواب باید گفت که خسارت در صورتی که فردی با گواهینامه معتبر رانندگی پشت فرمان باشد – فارغ از اینکه مالک باشد یا خیر- از سوی شرکت بیمه پرداخت می‌شود زیرا این ماشین است که بیمه شده است.

اما در مورد سابقه بیمه و تخفیف آن، با وقوع تصادف اگر مالک، راننده باشد سابقه تخفیف بیمه وی و در صورتی که فرد دیگری رانندگی کند، سابقه بیمه هر دو پاک می‌شود.

همچنین از آنجا که ممکن است بیش از یک نفر به صورت مداوم از یک خودرو استفاده کنند، امکان ثبت گواهینامه برای چند نفر در یک پلاک برای سابقه بیمه امکان پذیر شده است. اگر خودرو تصادفی نداشته باشد برای تمامی این افراد سابقه تخفیف لحاظ خواهد شد و در صورتی که تصادفی رخ دهد و مدارک شناسایی راننده ثبت شده باشد، تنها سابقه تخفیف بیمه آن فرد صفر می‌شود.

در واقع، ثبت جنسیت، تصویر گواهینامه و کارت ملی راننده در سیستم ثبت بیمه‌ای صرفاً برای شفافیت موضوع است و ارتباطی با پرداخت خسارات خودرو ندارد زیرا خسارات بیمه‌ای به ‌خودرو تعلق می‌گیرد نه راننده، در ضمن ثبت نشدن برخی اطلاعات ممکن است به‌دلیل بروز مشکلات اینترنتی و سامانه‌ای باشد که با صرف اندکی وقت و تأمل و تأخیر این مشکل هم رفع می‌شود.

 

 

 

 

 

 

انتخابات ۱۴۰۰ در نهادهای رسمی و محافل سیاسی

شفاف‌سازی روند بررسی صلاحیت نامزدهای شوراها

شفاف‌سازی روند بررسی صلاحیت نامزدهای شوراها

چند و چون بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا محل بحث و نظر قرار گرفته است. وزارت کشور و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها در این خصوص به افکار عمومی اطلاع‌رسانی می‌کنند.

روز ۲۸ خردادماه، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. تحرکات سیاسی از مدت‌ها قبل آغاز شده و نهادهای مجری و ناظر انتخابات، احزاب، چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی فرایندهای انتخاباتی را پیش می‌برند.

این گزارش آخرین رخدادها در خصوص انتخابات پیش رو طی شبانه‌روز گذشته را به صورت جمع‌بندی ارائه می‌کند. تازه‌ترین اخبار در مورد تحولات و رویدادهای مرتبط با برگزاری انتخابات و آخرین مواضع نهادهای مسئول در این امر، تشکل‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی انتخابات را در این گزارش می‌خوانیم.

آخرین مواضع نهادهای مسوول در برگزاری انتخابات

*وزارت کشور و اطلاعیه‌ای در خصوص ترکیب و عملکرد هیات‌های اجرایی انتخابات

در پی طرح برخی نکات و تحلیل ها در خصوص ترکیب و عملکرد هیأت های اجرایی انتخابات از سوی تنی چند از فعالان سیاسی، وزارت کشور با صدور اطلاعیه‌ای، ضمن ارائه توضیحات در خصوص روند تشکیل و ترکیب هیأت های اجرایی، داده های آماری مرتبط با ثبت نام در انتخابات و عملکرد هیأت های اجرایی در این زمینه را منتشر کرد. این اطلاعیه شامل ۵ بند با محوریت شفاف‌سازی موضوعاتی چون تعیین اعضای هیأت‌های اجرایی انتخابات، وضعیت و روند بررسی صلاحیت‌ها داوطلبان شورای شهر و روستا و .. بوده است.

در بند پایانی این اطلاعیه آمده است: بیان جملات کلی و مبهم و قضاوت یک طرفه نسبت به عملکرد صدها هیأت اجرایی که هزاران نفر از معتمدین مردم در آن ها عضو هستند، قطعاً به دور از انصاف است و در شرایط حاضر، هجمه به روند برگزاری انتخابات از سوی وزارت کشور، هیأت های اجرایی و معتمدین مردم تلقی می شود.

* مساله پاسخگویی هیات نظارت برای ترمیم اعتماد مردم به شوراها

«سیدحمیدرضا کاظمی» رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در جلسه مشترک این هیات و هیات‌های عالی نظارت استان‌ها که با موضوع نقش و جایگاه هیات‌های نظارت بر انتخابات پیش رو برگزار شده بود، اظهار داشت: باید صلاحیت افرادی را تأیید کنیم که شایستگی نشستن در مسند مسئولیت را دارند و بعد هم در مقابل افرادی که رد صلاحیت می‌شوند پاسخگو باشیم تا حقی از آنها ضایع نشود و کسانی که برای تظلم خواهی به سراغ ما می‌آیند به درستی پاسخ دریافت کنند لذا بر همه ما واجب است که زمان و وقت کافی را برای این افراد بگذاریم و قانون را ملاک عمل قرار دهیم.

«سیدمصطفی میرسلیم» نایب رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هم در مصاحبه‌ای تاکید کرد: آمارها نشان می دهد که مردم چندان به شوراهای شهر و روستا اعتماد نداشته و نگاه مثبتی به عملکرد آنان ندارند. آینده وابسته به نتیجه این دوره از انتخابات بوده و امید است با نظارت صحیح افراد صالح و کارآمدتری وارد شوراها شوند.

آخرین اخبار از احزاب اصلاح‌طلب

*جبهه اصلاحات ایران و تصویب سازوکار پیشنهادی برای انتخاب نامزد واحد

در نشست دیروز جبهه اصلاحات ایران سازوکار پیشنهادی برای انتخاب نامزد واحد مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد. بر این اساس، هرکدام از افرادی که بتوانند رای دو سوم از اعضای مجمع اصلاحات ایران را کسب کنند و تأیید صلاحیت شوند، کاندیدای جبهه اصلاحات خواهند بود. بعد از تایید نهایی نیز مرحله به مرحله نظرسنجی صورت خواهد گرفت و بر مبنای نظرسنجی‌ها جبهه اصلاحات تصمیم خواهد گرفت. همچنین شیوه نامه نظارت بر فرآیند تعیین فهرست نامزدهای انتخابات شوراها و آیین‌نامه‌های مربوط به کمیته‌ها نیز بررسی شد و مورد تصویب قرار گرفت.

*سخنگوی جبهه اصلاحات ایران: اگر نامزدی برای جبهه باقی نماند، تکلیف اصلاح‌طلبان تا حد زیادی روشن خواهد بود

«آذر منصوری» سخنگوی جبهه اصلاحات ایران در نشستی آنلاین از طریق نرم‌افزار کلاب هاوس گفت: اگر کاندیدایی برای جبهه اصلاحات باقی نماند، به نظر من تکلیف اصلاح‌طلبان تا حد زیادی روشن خواهد بود. وقتی یک جریان سیاسی با رویکرد مشارکت حداکثری وارد عرصه شده و کاندیداهای خود را روشن کرده، طبیعتاً اگر نتواند کاندیدا داشته باشد، تکلیف مشخص است.

*عضو جبهه اصلاحات ایران: از هفته آینده فرایند معرفی نامزدها به جبهه اصلاحات آغاز می شود

«جواد امام» عضو جبهه اصلاحات ایران در مصاحبه‌ای درباره معرفی نامزدها به جبهه گفت: در حال حاضر آیین نامه های جبهه اصلاحات در حال تکمیل است و احتمالا از هفته آینده فرایند معرفی نامزدها به جبهه اصلاحات آغاز می شود، البته قرار نیست هر نامزدی به جبهه معرفی شود، بلکه کسانی معرفی می شوند که هم جبهه اصلاحات آنها را اصلاح طلب بداند و هم خود نامزدها خود را اصلاح طلب معرفی کنند.

*عضو شورای مرکزی حزب «کارگزاران سازندگی»: ظریف و جهانگیری اولویت اول و دوم اصلاح‌طلبان هستند

«علی محمد نمازی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفت وگویی رسانه‌ای بیان داشت: جبهه اصلاحات تصمیمات خوبی گرفته است و اختیار را به احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب داده که بیش از یک نفر کاندیدا معرفی کنند و از سوی دیگر این اختیار را داده که کاندیدای اصلاح‌طلب بعد از اینکه ثبت‌نامشان تمام شد، بررسی صلاحیت‌ها آمد، با پارامترهایی که مدنظرشان است افراد را مورد بررسی قرار دهند و پس از آنکه هر فرد دوسوم آراء را به دست آورد برای بررسی به مرحله ائتلاف معرفی شود.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه جبهه اصلاحات و احزاب اصلاح‌طلب در حال رایزنی با افراد شاخص هستند، گفت: تقریبا می‌توانم عنوان کنم که اکثر احزاب اصلاح‌طلب بر روی آقای دکتر ظریف اتفاق نظر دارند و قصد دارند علی‌رغم اینکه ایشان گفته است در انتخابات ثبت‌نام نمی‌کند، وی را تشویق به ثبت‌نام کنند و ظاهرا اکثریت بر روی ایشان توافق دارند. شخص دیگری هم که بعد از دکتر ظریف مطرح می‌شود مهندس جهانگیری است و می‌توان گفت افراد اول و دوم آقای ظریف و جهانگیری هستند.

آخرین اخبار از احزاب اعتدالگرا

* عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه: هنوز به بحث مصادیق ورود نکرده‌ایم

«محمود واعظی» عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه گفته است که هنوز به موضوع بررسی مصادیق ورود نکرده‌ایم و درحال بررسی هستیم.

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره احتمال ائتلاف کردن با گروه‌های سیاسی در جریان انتخابات ریاست جمهوری، با بیان اینکه «هنوز فضای کشور انتخاباتی نشده است»، اظهار کرد: تا کنون افراد زیادی جهت کاندیداتوری در انتخاباتی اعلام حضور کردند اما در حال حاضر نمی‌دانیم افراد اصلی چه کسانی هستند.

واعظی همچنین درباره گمانه‌زنی‌هایی که از سوی برخی رسانه‌ها درباره حمایت رئیس جمهوری و دفتر وی از برخی کاندیداها از جمله علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری مطرح می‌شود، تصریح کرد: تا کنون نه شخص آقای رئیس جمهوری و نه دفتر ایشان به دلیل گرفتاری‌ها و مشکلات متعدد اصلاً جلسه و برنامه‌ای درباره انتخابات نداشتند و اظهار نظری توسط آقای روحانی و اعضای دفتر ایشان در این زمینه در جایی مطرح نشده است. مهمترین موضوع برای ما مشارکت بالا و انتخابات سالم است.

از احزاب اصولگرا چه خبر؟

*سخنگوی شورای وحدت: مخالفان حضور رئیسی یا نامزد دیگری دارند، یا پس از او آینده روشنی در قوه قضاییه نمی‌بینند

«منوچهر متکی» سخنگوی شورای وحدت امروز دوشنبه ۳۰ فروردین‌ در نشست خبری خود درباره حضور «سید ابراهیم رئیسی» در انتخابات گفت: مطالبه برای حضور آقای رئیسی برای انتخابات در اقشار مختلف وجود دارد اما از اینکه گروه خاصی نامه‌ای به رهبری زده‌اند تا آقای رئیسی در انتخابات شرکت کند، خبر ندارم. البته برخی هم معتقد هستند که ایشان در انتخابات حضور پیدا نکنند، چشم انداز قوه قضاییه از زمانی که ایشان حضور پیدا کردند خیلی روشن نیست به همین دلیل بهتر است در قوه قضاییه فعلا باشند و وارد انتخابات نشوند.

سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان افزود: آنهایی که مخالف حضور آقای رئیسی در انتخابات هستند یا خودشان نامزد دیگری دارند یا آینده روشنی بعد از آقای رئیسی در قوه قضاییه نمی بینند. برخی‌ از پرونده های موجود در قوه قضاییه مربوط به دولت است وقتی خصوصی سازی دچار مشکل می شود، سیستم بانکی دچار رشوه می شود اگر در دولت یک تحولی ایجاد شود  سلامت در این مجموعه شکل می گیرد. افرادی که بتوانند مبارزه با فساد را براساس آن چه که مدنظر رهبری است در قوه قضائیه اجرا کنند، کم نیستند.

متکی تصریح کرد: براساس پاسخ هایی که دبیرخانه شورای وحدت برسد برنامه خود را عملیاتی می کنیم، اقدام ما در طراحی شورای وحدت موکول به کسانی است که به نامه رئیس شورای وحدت پاسخ می‌دهند. در متن نامه آمده کسانی در معرض نامزد شدن قرار دارند که برنامه های خود را اعلام کنند و دیگری این بود که حداقل ۱۰ نفر از تیم خود را معرفی کنند، کارگروه بررسی برنامه و بررسی تیم را در شورای وحدت تشکیل دادیم و این دو کارگروه سوالات و چالش ها را نسبت به نامزدها داشتند  می توانند مطرح کنند و بعد از آن اعلام نظر خواهد شد.

*عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی: ائتلافی رخ ندهد احتمال شکست اصولگرایان بالا می‌رود

«حمیدرضا ترقی» عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در مصاحبه‌ای با اشاره به تلاش‌هایی که در جهت ایجاد ائتلاف در بین اصولگرایان در حال انجام است تا دو شورای ائتلاف و وحدت با یکدیگر یکی شوند، گفت: این دو شورا دو ظرفیت مکمل یکدیگر هستند و اگر با هم تلفیق شوند، ظرفیت بزرگی را برای انتخابات پدید خواهد آورد و احتمال پیروزی اصولگرایان را هم افزایش خواهد داد، اما اگر این وحدت رخ ندهد، احتمال عدم موفقیت بسیار بالاست.

ترقی در خصوص مساله بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان گفت: در مجموع من فکر نمی‌کنم که بیش از ده درصد افرادی که در حال حاضر نام‌شان مطرح است، بتوانند به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت شوند.

 

 

 

 

روایت بلومبرگ از ذوب شدن یخ برجام در نشست وین 

تهران-ایرنا- شبکه خبری بلومبرگ گزارش داد: آمریکا و ایران، با «سازنده» خواندن مذاکرات از سوی واشنگتن و ابراز آمادگی تهران برای مذاکره درباره جزییات نحوه احیای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ که دولت دونالد ترامپ از آن خارج شد، به خروج از بن بست هسته ای نزدیک می شوند.

به گزارش دوشنبه ایرنا این تارنمای آمریکایی نوشت: جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه به شبکه خبری فاکس نیوز گفت: مذاکرات وین سازنده بوده به این معنا که تلاش واقعی در آنجا در جریان است و قدرت های جهانی بر روی بازگرداندن توافق بر پایه «پایبندی در قبال پایبندی» متمرکز شده اند.

بلومبرگ نوشت: اظهارات سالیوان در حالی مطرح شده که عباس عراقچی مذاکره کننده اصلی و معاون وزیر خارجه ایران روز شنبه امید تازه ای را در روند مذاکرات ایجاد کرد و گفت «فهم جدیدی» در مذاکرات شکل گرفته و کشورش کار بر روی متن کامل پیش نویس برای مذاکره کنندگان را آغاز خواهد کرد. مذاکره کنندگان شامل اتحادیه اروپا، روسیه و چین گفته اند مذاکرات این هفته نیز ادامه خواهد داشت.

قدرت های جهان از ۹ آوریل (۲۰ فروردین) در حال مذاکره در وین برای کمک به ایران وآمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای و کاهش تنش ها در خلیج فارسِ غنی از انرژی هستند.

بلومبرگ افزود: مذاکرات هفته گذشته بعد از حمله ای که اسرائیل در آن مقصر شناخته می شود به بزرگترین تاسیسات غنی سازی ایران از مسیر خود خارج شد. جمهوری اسلامی در واکنش،  سطح غنی سازی را از ۲۰ به ۶۰ درصد افزایش داد که با انتقاد شدید جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا مواجه شد هر چند که وی نسبت به ادامه مذاکرات ابراز تعهد کرد.

ایران از آمریکا می خواهد صدها تحریم اعمالی از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا علیه اقتصاد این کشور را لغو کند که شامل تحریم هایی می شود که بعد از خروج آمریکا از برجام دوباره اعمال شد. عراقچی روز شنبه گفت ایران خواستار تهیه فهرست رسمی و توافق بر سر تحریم هایی است که این کشور امیدوار است آمریکا لغو کند.

تهران تاکید دارد که آمریکا باید قبل از هرگونه توافقی از سوی ایران برای عقب نشینی از فعالیت هسته ای اش در چارچوب مفاد اولیه توافق هسته ای، تحریم ها را لغو کند.

سالیوان روز یکشنبه گفت تحریم ها زمانی لغو خواهند شد که آمریکا به طور شفاف مطمئن شود که جمهوری اسلامی فعالیت هسته ای اش را کاهش می دهد و غنی سازی را محدود می کند.

بلومبرگ نوشت: جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۹ در واکنش به راهبرد به اصطلاح «فشار حداکثری» ترامپ غنی سازی را در خارج از سقف ۳.۶ درصدی در توافق به تدریج افزایش داد.

عراقچی در گفت وگویی تلویزیونی درباره ادامه برخی اختلافات جدی هشدار داد و گفت تهیه پیش نویس متن می تواند از هم اکنون آغاز شود و هیات ایرانی متن پیش نویس خود برای مذاکره کنندگان را آماده کرده و ارائه داده است.

روزنامه فایننشال تایمز روز یکشنبه در گزارشی که از کاهش تنش ها حکایت داشت به مذاکرات ایران وعربستان در عراق اشاره کرد و به نقل از «جوست هیلترمن» (Joost Hiltermann) مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در گروه بین المللی بحران نوشت:

گزارش ها درباره این نشست نشان می دهد که چگونه تغییر چشمگیر در سیاست آمریکا در دولت بایدن و قصد او برای ورود دوباره به توافق اولیه هسته ای سال ۲۰۱۵ می تواند «پیام روشنی» را به عربستان ارسال کند مبنی بر این که باید خواسته های خود را برای افزایش مفاد توافق هسته ای در جهت اهداف رقابت و درگیری خود با ایران لغو کند.

وی افزود: چنین حقیقتی باعث شد عربستان این موضوع را درک کند که نمی تواند حمایت دیپلماتیک آمریکا را آنچنان که انتظار دارد کسب کند و اگر توافق هسته ای با موفقیت احیا شود مذاکرات اولیه می تواند راه را برای مذاکره در سطح بالاتر بین ایران و عربستان درباره مسائل منطقه ای هموار کند.

بلومبرگ در پایان نوشت: اوایل این هفته عراقچی گفت واشنگتن و تهران باید گام هایی را که هر یک از دو طرف باید برای احیا توافق سال ۲۰۱۵ بردارند از جمله تحریم هایی که ایران می گوید آمریکا باید لغو کند، مشخص کنند.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*