علمی /قدرتمندترین عادت‌هایی که باعث پیشگیری از آلزایمر می‌شود

مضرات همبرگر و خطر ابتلا به زوال عقل

یک برش از گوشت فرآوری شده در روز می‌تواند احتمال ابتلا به زوال عقل را تا ۴۴ درصد افزایش دهد.

به گزارش  دیلی میل، مطالعه‌ای جدید در انگلیس نشان داد که خوردن گوشت فرآوری شده و همبرگر ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد خوردن یک برش در روز از گوشت فرآوری شده می‌تواند احتمال ابتلا به زوال عقل را تا ۴۴ درصد افزایش دهد.

طبق این مطالعه، افرادی که روزانه ۲۵ گرم گوشت فرآوری شده می‌خورند ۴۴ درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند، در حالی که کسانی که روزانه ۵۰ گرم گوشت فرآوری نشده مصرف می‌کنند ۲۰ درصد کمتر دچار این بیماری می‌شوند.

علاوه بر این، مطالعه انجام شده توسط دانشگاه لیدز پس از بررسی اطلاعات مربوط به ۵۰۰ هزار نفر، رابطه احتمالی بین خوردن گوشت و ابتلا به زوال عقل را کشف کرد.

ورزش هوازی در کاهش زوال شناختی بیماران آلزایمری موثر است

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد ورزش هوازی می تواند زوال شناختی در افراد مسن را کاهش دهد.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، شواهد مختلفی در مورد ارزش ورزش هوازی در کاهش زوال شناختی برای افراد مبتلا به آلزایمر وجود دارد. مطالعه آزمایشی حاضر نشان می‌دهد که ورزش ممکن است زوال شناختی را کاهش دهد.

به گفته محققان، بیماری آلزایمر نوعی اختلال عصبی برگشت ناپذیر و پیشرونده است. در خفیف‌ترین حالت ممکن است بر توانایی فکر کردن یا به خاطر آوردن اتفاقات در افراد تأثیر بگذارد. نوع متوسط این وضعیت می‌تواند بر نواحی مغزی فرد تأثیر بگذارد و زبان، استدلال، پردازش حسی و تفکر آگاهانه را مختل کند.

وقتی بیماری به شدت شدید می‌شود، می‌تواند فرد را از انجام کارهای اساسی، روزمره و شناخت یا برقراری ارتباط با دوستان یا خانواده باز دارد. به طور معمول این بیماری اولین بار در اواسط ۶۰ سالگی در افراد ظاهر می‌شود.

در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای درمان آلزایمر وجود ندارد و مطالعات نشان می‌دهد ورزش هوازی ممکن است در کاهش روند پیشرفت بیماری مؤثر باشد.

مصرف بیشتر غلات تصفیه شده با افزایش خطر حمله قلبی مرتبط است

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد مصرف مقدار بالا غلات تصفیه شده نظیر نان سفید با ریسک بالاتر بیماری های قلبی عروقی حاد، سکته و مرگ زودهنگام مرتبط است.

به گزارش ساینس دیلی، محققان دانشگاه سیمون فریزر کانادا، رژیم‌های غذایی جمعیت‌های مختلف را در کشورهای کم درآمد، متوسط و پردرآمد در سراسر جهان بررسی کردند. بیش از ۱۶ سال تجزیه و تحلیل ۱۳۷,۱۳۰ شرکت کننده در ۲۱ کشور از جمله کانادا، محققان دریافتند که مصرف غلات تصفیه شده و قندهای افزودنی طی سال‌ها بسیار افزایش یافته است.

غلات در سه گروه تقسیم بندی شدند: دانه‌های تصفیه شده، غلات کامل و غلات سالم. غلات تصفیه شده شامل کالاهایی است که با آرد تصفیه شده (به عنوان مثال آرد سفید) تهیه می‌شود از جمله نان سفید، ماکارونی / رشته فرنگی، برنج سفید غلات صبحانه، محصولات نانوایی و دسرهای حاوی غلات تصفیه شده. غلات کامل شامل آردهای غلات کامل به عنوان مثال گندم سیاه و غلات سالم نظیر جو دوسر هستند.

مطالعه نشان داد مصرف بیش از هفت وعده غلات تصفیه شده در روز با افزایش ۲۷ درصدی ریسک مرگ زودهنگام، ۳۳ درصد خطر بیشتر بیماری قلبی و ۴۷ درصد ریسک بیشتر سکته همراه است.

این مطالعه بر مصرف خوراکی‌های حاصل از غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای و جو و مصرف کمتر غلات و گندم تصفیه شده تاکید دارد. کاهش مصرف کلی دانه‌های تصفیه شده و مصرف کربوهیدرات با کیفیت بهتر برای نتایج مطلوب سلامت ضروری است.

کاکائو از قلب در زمان استرس محافظت می کند

کاکائو از قلب در زمان استرس محافظت می کند

طبق نتایج یک تحقیق جدید، افزایش مصرف فلاوانول ها از افراد در مقابل مشکلات قلبی ناشی از استرس نظیر سکته، بیماری قلبی و ترومبوز محافظت می کند.

به گزارش ساینس دیلی، فلاوانول ها گروهی از مولکول‌هایی هستند که به طور طبیعی در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شوند.

محققان دانشگاه بیرمینگام انگلستان پی بردند هنگامی که به افراد نوشیدنی کاکائو حاوی مقادیر بالای فلاوانول داده شد، رگ‌های خونی در هنگام استرس ذهنی عملکرد بهتری نسبت به نوشیدن یک نوشیدنی غنی شده بدون فلاوانول داشتند.

در اثر عملکرد اندوتلیوم، غشای نازکی از سلول‌های پوششی در قلب و رگهای خونی به کاهش خطر بیماری عروق محیطی، سکته، بیماری قلبی، دیابت، نارسایی کلیه، رشد تومور، ترومبوز و بیماری‌های عفونی ویروسی شدید کمک می‌کند. می‌دانیم که استرس ذهنی می‌تواند بر عملکرد رگ‌های خونی تأثیر منفی بگذارد.

تیم تحقیق اثرات فلاوانول های کاکائو را بر تغییرات ناشی از استرس بر عملکرد عروق بررسی کردند.

دکتر «کاتارینا رندیرو»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ما دریافتیم که نوشیدن کاکائو غنی از فلاوانول می‌تواند یک استراتژی مناسب غذایی برای کاهش اختلالات موقت در عملکرد اندوتلیال به دنبال فشار روانی باشد و همچنین جریان خون را در دوره‌های استرس زا بهبود بخشد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «فلاوانول ها در طیف وسیعی از میوه‌ها و سبزیجات بسیار متداول هستند. با استفاده از مزایای قلبی عروقی شناخته شده این ترکیبات در دوره‌های آسیب پذیری عروقی حاد (مانند استرس)، می‌توانیم رهنمودهای بهتری را در مورد نحوه استفاده بیشتر از مواد غذایی در زمان‌های پراسترس به افراد ارائه دهیم.»

انواع مواد خوراکی غنی از فلاوانول عبارتند از سیب، انگور سیاه، توت سیاه، گیلاس، تمشک، گلابی، چای سبز و کاکائو فرآوری نشده.

مواد قندی برای رشد مغز کودک مضر است

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد مصرف زیاد مواد قندی و شکر بر حافظه و یادگیری کودک تاثیر می گذارد.

به گزارش ساینس دیلی، تحقیقات جدید محققان دانشگاه جورجیا بر روی یک مدل حیوانی نشان داده است که مصرف روزانه نوشیدنی‌های شیرین شده با قند در دوران بلوغ باعث اختلال در عملکرد یادگیری و حافظه در بزرگسالی می‌شود. این گروه همچنین نشان داد که تغییر در باکتری‌های روده ممکن است عامل اصلی اختلال حافظه ناشی از قند باشد.

رژیم غذایی مملو از قند با تأثیرات سلامت نظیر چاقی و بیماری قلبی و حتی اختلال در عملکرد حافظه مرتبط است.

«امیلی نوبل»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «مصرف مواد قندی در اوایل عمر موجب افزایش میزان باکتری‌های موسوم به Parabacteroideها می‌شود و هرچقدر میزان این باکتری‌ها در روده بیشتر باشد، عملکرد مغز حیوانات مورد آزمایش بدتر است.»

وی در ادامه می‌افزاید: «ما دریافتیم که این باکتری‌ها به تنهایی برای ایجاد اختلال در حافظه همانند مواد قندی عمل می‌کنند، اما در انواع دیگر عملکردهای حافظه نیز اختلال ایجاد می‌نمایند.»

محققان توصیه می‌کنند مصرف مواد قندی باید کمتر از ۱۰ درصد کالری روزانه باشد.

محققان در مطالعات خود مشاهده کردند مصرف مواد قندی در اوایل عمر موجب اختلال در بخش حافظه و یادگیری هیپوکامپ مغز می‌شود.

قدرتمندترین عادت‌هایی که باعث پیشگیری از آلزایمر می‌شود

قدرتمندترین عادت‌هایی که باعث پیشگیری از آلزایمر می‌شود

 آلزایمر ششمین علت مرگ در ایالات متحده است. جامعه پزشکی اغلب تاکید می کند که پیشرفت آلزایمر با داروها و درمان های جدید در حال کاهش است اما هنوز این آگاهی به اندازه کافی وجود ندارد که می توان با تغییر سبک زندگی اصلا به این بیماری مبتلا نشد و یا روند پیشرفت آن را بسیار محدود کرد.

آلزایمر شایع ترین شکل از زوال عقل است و علائم اولیه آن با از دست دادن حافظه و تاثیر در عملکرد روزمره خود را نشان می دهد. ثابت شده که دنبال کردن ۹ عادت موثر از همین امروز، می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را در سنین بالا تا حد زیادی کاهش دهد:

سیگار نکشید

مطالعات نشان داده که سیگار کشیدن با دو برابر شدن خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر همراه است. سیگار کشیدن به استرس اکسیداتیو و التهاب کمک کرده و تاثیر مستقیم روی مغز می گذارد. از همین حالا سیگار را ترک کنید چون ثابت شده خطر ابتلا به آلزایمر در سیگاری های سابق بسیار کمتر از حد تصور است.

فعال باشید

فعال ماندن از نظر جسمی یکی از روش های موثر برای محافظت در برابر آلزایمر است. کسانی که حداقل سه بار در هفته به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه ورزش می کنند، احتمال ابتلا به آلزایمر را در خود به حداقل می رسانند. ورزش باعث افزایش اکسیژن و مواد مغذی در مغز می شود و به جلوگیری از عوامل خطر از جمله دیابت، فشار خون بالا و موارد دیگر نیز کمک می کند.

در اجتماع فعال باشید

به گفته محققان آمریکایی، در کسانی که اغلب وقت خود را با دیگران صرف می کنند، خطر ابتلا به آلزایمر ۷۰ درصد کاهش می یابد. ثابت شده که انزوای بیش از حد می تواند به مغز آسیب برساند.

الکل ننوشید

نوشیدن الکل آسیب های مغزی مرتبط با الکل را به همراه دارد و منجر به سندرم ورنیکه کورساکوف (نقص در حافظه کوتاه مدت)، می شود. ثابت شده که بروز دمانس یا فراموشی در جمعیت مصرف کننده الکل بیشتر از سایر افراد است.

مغزتان را ورزش دهید

به سالمندان توصیه می شود اغلب به حل پازل یا جدول کلمات متقاطع بپردازند، موسیقی گوش بدهند و یا به یادگیری زبان جدید روی بیاورند چون این فعالیت ها مغز را درگیر نگه می دارد.

خوب بخوابید

مطالعات بر روی بیش از ۶ هزار نفر در رابطه با اختلالات خواب نشان داده است که این اختلالات بخصوص آپنه خواب با مشکلات اولیه حافظه و اختلالات خفیف شناختی همراه است که بعدها می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد. تحقیقات دیگر نشان داد که خواب ناکافی می تواند یک پروتئین رسوب ‌کرده در مغز به نام آمیلوئید را بالا ببرد که شاخص بیماری آلزایمر شمرده می‌ شود.

به بهداشت روان خود اهمیت بدهید

محققان دانشگاه هاروارد در یک بررسی که بیش از ۸ هزار سالمند را برای بیش از یک دهه دنبال کردند، دریافتند که تنهایی نیز زوال شناختی را تشدید می ‌کند. استرس نیز برای مغز بد است. مساله فقط تجربه کردن استرس نیست که همه ما آن را داریم- بلکه چگونه کنار آمدن با استرس است. غصه خوردن بر سر رویدادهای استرس ‌زا، اثرات زیان ‌بار بر سلول‌ های مغزی دارد.

تغذیه سالم داشته باشید

غذاهایی که می خورید به طور مستقیم با سلامت مغزتان ارتباط دارد. مصرف گوشت قرمز، کره، مارگارین، پنیر چرب، شیرینی و دسر، غذاهای سرخ شده را کاهش دهید و سبزیجات تیره رنگ، آجیل و دانه ها، میوه ها بخصوص انواع توت ها، روغن زیتون، شکلات تیره را جایگزین آنها کنید.

به اندازه کافی نور خورشید دریافت کنید

ویتامین دی برای بهبود سلامت روانی و عملکرد ذهنی مهم است و زمانی که شما کمبود ویتامین دی داشته باشید، شانس ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را در خود دو برابر کرده اید. برای دریافت ویتامین دی کافی، هر روز بیرون بروید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در معرض نور آفتاب باشید.

 

 

رسانه ملی سیاستهای حاکمیت سایبری را زیر پا گذاشت

ضعف کشور در حاکمیت و نظارت سایبری سبب شده تا هربار یک پلتفرم خارجی مدیریت فضای مجازی ما را در اختیار بگیرد و نهادهای حاکمیتی با تخلف از سیاستهای حاکمیت سایبری در این پلتفرمها فعالیت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، شورای عالی فضای مجازی در معدود مصوبات خود برای ساماندهی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، مرکز ملی فضای مجازی را ملزم به نظارت بر خدمات فضای مجازی و تولید محتوا در این بخش کرده است. اما با این وجود شواهد نشان می‌دهد که این مرکز، آنطور که باید اهتمام لازم را در بکارگیری مکانیزم‌های نظارتی و پایش این فضا ندارد.

از سوی دیگر سیاست گذاری کلان کشور در حوزه حاکمیت فضای مجازی با خلاءهای بسیاری همراه است و شورای عالی فضای مجازی به دلیل بی عملی در تصویب مصوبات کارآمد، موفق به پر کردن خلاءهای موجود نشده است.

این عدم اهتمام منجر به این شده که دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در ارتباط با فعالیت در فضای مجازی هر یک برداشت و روش خود را داشته باشند و از قانون مشخصی پیروی نکنند. ضمن اینکه نظارتی نیز بر اقدامات صورت گرفته که در بسیاری از آنها نشانه‌های خلاف منافع ملی را نیز می‌توان مشاهده کرد، اعمال نمی‌شود.

رسانه ملی باز هم سیاستهای حاکمیت سایبری را زیر پا گذاشت

تبلیغ شبکه‌های اجتماعی خارجی مانند اینستاگرام در رسانه ملی را می‌توان نمونه‌ای از این موارد دانست که سال گذشته انتقادات بسیاری را به همراه داشت و در نهایت به دلیل این انتقادات، تغییر رویکرد سازمان صدا و سیما را به همراه داشت.

هم اکنون نیز به نظر می‌رسد در جریان بی عملی سیاستگذاران فضای مجازی و رهاشدگی، کشور توسط یک پلتفرم مجازی جدید در حال مدیریت شدن است و سازمان صدا و سیما با فعالیت و حضور در این پلتفرم، بار دیگر به نوعی دست به تبلیغ یک شبکه اجتماعی خارجی دیگر می‌زند.

در جدیدترین اقدام این سازمان، رادیو گفتگو و رادیو نمایش پخش زنده گفتگوی برنامه‌های خود را از «روم» های این پلتفرم خارجی روی آنتن فرستاده‌اند و به گفته برخی فعالان فضای مجازی شرکت کنندگان در این برنامه‌ها باید اکانت این شبکه اجتماعی را می‌داشتند.

اقداماتی نظیر این به دلیل نبودن ساز و کار دقیق قانونی و نظارت دقیق با سهل انگاری مدیران انجام و همچنان تکرار می‌شود.

جعفر نعناکار، کارشناس حقوق فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار مهر، اینگونه اقدامات نهادهای حاکمیتی در تبلیغ شبکه‌های اجتماعی خارجی را تخلف از سیاستگذاری کلان حاکمیت سایبری کشور می‌داند.

وی با اشاره به سیاستگذاری کشور در حوزه استفاده از شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی خارجی، اظهار داشت: شورای عالی فضای مجازی دو مصوبه برای عدم استفاده از پیام رسان های خارجی توسط حاکمیت و دولت و نیز توسعه «فضای سالم، ایمن و مفید» دارد که مطابق آن به مرکز ملی فضای مجازی مأموریت داده است تا درباره این سیاستگذاری ها بر دستگاه‌های مرتبط نظارت کرده و گزارش سالانه آن را ارائه دهد.

نعناکار با تاکید بر اینکه مطابق با مصوبه سال ۹۳ شورای عالی فضای مجازی، دستگاه‌های حاکمیتی باید خدمات مربوط به فضای مجازی را به صورت سالم، مفید و ایمن ارائه کنند، گفت: در این مصوبه مقرر شد که مرکز ملی فضای مجازی کاربران را بر اساس سن، جنس، تحصیلات و شغل، طبقه بندی کند. در اساسنامه مرکز ملی فضای مجازی نیز بر نظارت بر اجرای مصوبات شورای عالی فضای مجازی تاکید شده است.

تخلف نهادهای حاکمیتی در فعالیت در شبکه‌های اجتماعی خارجی

این کارشناس حقوق فضای مجازی با اشاره به اینکه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی خارجی که در مورد آنها ممانعتی صورت نگرفته، منع قانونی ندارد، افزود: اما فعالیت نهادهای حاکمیتی و رسمی کشور در این شبکه‌های خارجی از باب سیاستگذاری کلان حاکمیت سایبری تخلف محسوب می‌شود.

وی گفت: صحیح نیست که نهادهای حاکمیتی و دولتی مانند صدا و سیما، وزارتخانه‌ها و نیز دانشگاه‌ها در پلتفرم‌های خارجی که متعهد به اجرای قوانین و مقررات کشور ما نیستند و امکان نظارت نیز بر آنها وجود ندارد، فعالیت داشته باشند. این تخلف از باب سیاستگذاری حاکمیت سایبری کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

اهتمام لازم در پیاده سازی مصوبات شورای عالی فضای مجازی صورت نمی‌گیرد

نعناکار با اشاره به اینکه اهتمام لازم در پیاده سازی مصوبات شورای عالی فضای مجازی صورت نمی‌گیرد، گفت: مرکز ملی فضای مجازی مطابق با مصوبه شورا، باید از سال ۹۳ گزارش سالانه در خصوص اجرای مصوبات ارائه می‌داد و بر اساس ۳ المان فضای مجازی «سالم، مفید و ایمن»، کاربران را بر اساس جنس، سن، شغل و تحصیلات طبقه بندی می‌کرد. در همین حال این مرکز باید بر خدمات و تولید محتوای فضای مجازی نظارت کامل داشته باشد. هیچیک از این مسئولیت‌ها تاکنون انجام نشده است.

وی اضافه کرد: عدم تشکیل منظم شورای عالی فضای مجازی، مصوبات ضعیف و حداقلی این شورا و عدم نظارت، پایش و پاسخگویی و اقامه دعوی مرکز ملی فضای مجازی نسبت به کم کاری دستگاه‌های مرتبط را می‌توان به مفهوم ولنگاری فضای مجازی که مورد انتقاد رهبری است، تعبیر کرد.

این کارشناس گفت: به دلیل این ول شدگی، هر چند وقت یکبار یک شبکه اجتماعی خارجی در کشور فراگیر می‌شود و این شبکه اجتماعی ما را مدیریت می‌کند؛ اما هیچ سیاست برخوردی از سوی شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی با آن صورت نمی‌گیرد و به دلیل وقوع جرایم بسیار در آن، دادستانی مجبور به فیلتر آن شده و نارضایتی عمومی ایجاد می‌شود. این در حالی است که مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات اخیرشان تاکید داشته‌اند که «ما باید فضای مجازی را کنترل کنیم اما کنترل کردن فضای مجازی معنایش این نیست که ملت را از فضای مجازی محروم کنیم.»

 

 

جزئیات تعطیلی سراسری ۱۰ روزه از فردا/ چه محدودیت‌های کرونایی اعمال خواهد شد؟

در حال حاضر ۲۵۷ شهر در وضعیت قرمز،  کرونایی به سر می‌برند و نقشه کرونایی کشور آتشین است. در حال حاضر ۲۵۷ شهرستان قرمز و ۱۲۹ شهرستان نارنجی هستند و ۵۱ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

همچنین شیب بیماری کرونا در کشور به سرعت در حال افزایش بوده و متاسفانه تعداد بیماران بدحال نیز در این موج بیشتر هم شده است.

قرمز و نارنجی شدن نقشه کرونایی کشور و سرعت افزایش موارد بستری منجر به اعمال تعطیلی در کشور شد و این تعطیلی ها از فردا اعمال می شود.

 

ستاد‌های استانی در مراکز و شهر‌های با وضعیت قرمز و نارنجی موظفند مطابق طرح مدیریت هوشمند، کلیه محدودیت‌های لازم را در بخش‌های اصناف، تردد‌ها و نحوه حضور کارمندان در ادارات به دقت اعمال و دستگاه‌های اجرایی مرتبط نیز نظارت‌های لازم را انجام دهند.

بر این اساس بازرسان اتاق اصناف، سازمان صمت، وزارت بهداشت و پلیس نظارت بر اماکن عمومی بر اجرای مصوبات ابلاغی ستاد کرونا نظارت می‌کنند و در صورت مشاهده تخلف واحد‌های صنفی به مدت دو هفته پلمب خواهد شد.

همه استان‌ها در هر وضعیتی که قرار دارند موظف به رعایت و اجرای همه شیوه نامه‌های بهداشتی و مراقبت‌های لازم هستند.

کمیته عالی نظارت با محوریت و مسئولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌بایست نظارت دقیق را بر نحوه رعایت شیوه‌نامه‌ها اعمال و افرادی که الزمات قانونی در این خصوص را رعایت نمی‌کنند برای برخورد به مراجع ذیربط معرفی کند تا اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌بایست افرادی را که تست آن‌ها مثبت شده و قرنطینه را رعایت نمی‌کنند برای اعمال مجازات به مراجع قانونی معرفی کند.

وزارت راه و شهرسازی با همکاری هلال احمر و با افزایش ظرفیت نیرو‌ها و تجهیزات، ضمن کنترل دقیق‌تر فرودگاه‌ها و پایانه‌های پرتردد مرزی و تسهیل در رفت و آمد مردم از نقض شیوه‌نامه‌های بهداشتی جلوگیری کند.

کمیته بهداشت و درمان با همکاری ستاد‌های استانی و دانشکده‌های علوم پزشکی، بیمارستان‌ها، تخت‌های بیمارستانی و مراکز درمانی بیشتری را برای ارایه خدمات به بیماران و مبتلایان به کرونا تجهیز و آماده کنند.

بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه، تامین مالی و پرداخت فوق‌العاده‌های ویژه به کارکنان وزارت بهداشت و درمان و دانشکده‌های علوم پزشکی و تامین مالی برای تکمیل و تجهیز بیمارستان‌ها و اعلام آمادگی برای تامین مالی بهره برداری از ۱۳ هزار تخت جدید و گسترش امکانات درمانی و نیز تامین مالی خرید واکسن‌های داخلی وخارجی از جمله اقدامات سازمان برنامه و بودجه است.

تردد خودروهای شخصی در سراسر کشور از ساعت ٢٢ تا ۳ صبح در سطح شهر ممنوع است (به استثنای خودروهای مجاز به تایید فرمانداری).

محدودیت‌های کرونایی در شهرهای  قرمز

در همه شهر‌هایی که در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند مطابق مفاد طرح مدیریت هوشمند به مدت ۱۰ روز محدودیت اعمال می‌شود و بدیهی است سایر شهر‌ها هم براساس رنگ بندی اعمال شده باید محدودیت‌ها و شیوه نامه را مراعات کنند.

برای شهرهای قرمز فعالیت ادارات و کارکنان دستگاهها و سازمان‌های موضوع ماده ۲ قانون مدیریت بحران) به استثنای نیروهای مسلح کاهش حضور کارکنان دستگاه های ارائه دهنده خدمات ضروری تا یک دوم و مرتبط با ماموریت های اساسی در محل کار با تشخیص بالا ترین مقام و کاهش حضور کارکنان سایر دستگاه‌ها به میزان دوسوم به همراه لغو کلیه ماموریت های اداری غیرضرور برگزاری جلسات در فضای سربسته با رعایت الزامات (حداکثر۱۵ نفر) اعمال خواهد شد.

در شهرهای قرمز برای مشاغل گروه دو، سه و چهار تعطیل هستند و تعطیلی قابل تسهیل و تشدید در صورت تغییر شرایط با تشخیص وزارت بهداشت اعمال خواهد شد.

بازار بزرگ تهران از شنبه ۲۱ فروردین تعطیل است.

در فعالیت های اجتماعی نیز نمازهای جمعه، مساجد، نمازهای جماعات یومیه، مراسم های آیینی و مذهبی نیز تعطیل کامل خواهند بود.

دستگاه‌های ارائه دهنده خدمات ضروری و مرتبط با ماموریت‌های اصلی و مدیریت شهری در شهر‌های قرمز با تشخیص بالاترین مقام مسئول (ملی یا استانی) نسبت به کاهش حضور کارکنان خود تا پنجاه درصد (۵۰ درصد) و سایر ادارات غیر ضرور تا یک سوم  کاهش کارکنان فعالیت می‌کنند.

برگزاری جلسات اداری در فضای سربسته در شهر‌های قرمز حداکثر با  ۱۵ نفر، با رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی، صورت می‌پذیرد.

تمام مراکز آموزشی اعم از مدارس، دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، آموزشگاه-های خصوصی، حوزه‌های علمیه در شهر‌های قرمز تعطیل است و خدمات را به صورت غیر حضوری ارائه می‌شوند.

برپایی نماز‌های جمعه، مراسم‌های مذهبی و آئینی در شهر‌های  قرمز کماکان امکان‌پذیر نیست.

در مورد تردد خودروهای شخصی نیز در شهرهای قرمز ورود خودروهای شخصی با پلاک بومی از شهرهای قرمز به دیگر شهرهای کشور و ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرهای قرمز نیز ممنوع است.

 

محدودیت‌های کرونایی در شهرهای  نارنجی

در شهرهای نارنجی  فعالیت ادارات و کارکنان دستگاه ها و سازمان های موضوع ماده۲ قانون مدیریت بحران به استثنای نیروهای مسلح کاهش حضور تا یک سوم کارکنان دستگاه های ارائه دهنده خدمات ضروری و مرتبط با خدمات اساسی در محل کار با تشخیص بالاترین مقام مسئول دستگاه و کاهش حضور کارکنان سایر دستگاهها به میزان یک دوم اعمال خواهد شد  و ماموریتهای اداری غیر ضرور لغو می‌شوند و برگزاری جلسات با رعایت الزامات در فضای سربسته (حداکثر ۲۰ نفر) اجرایی خواهد شد.

در شهرهای نارنجی مشاغل گروه سه و چهار به مدت ۲ هفته تعطیل خواهند بود  و تعطیلی قابل تسهیل و تشدید در صورت تغییر شرایط با تشخیص وزارت بهداشت اعمال خواهد شد.

در این شهرها مدارس، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، آموزشگاه ها و حوزه های علمیه تعطیل کامل خواهند بود.

فعالیت های اجتماعی نیز نمازهای جمعه، مساجد، نمازهای جماعات یومیه، مراسم های آیینی و مذهبی نیز تعطیل کامل خواهند بود.

در مورد تردد خودروهای شخصی نیز در شهرهای نارنجی ورود خودروهای شخصی با پلاک بومی از شهرهای نارنجی به سایر شهرها و ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرهای نارنجی ممنوع است .

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*