اصول مهم مورد تاکید رهبری در سه عرصه سرنوشت‌ساز



تهران- ایرنا- مرتفع سازی موانع تولید در عرصه اقتصاد، بسترسازی برای مشارکت گسترده مردم در انتخابات در حوزه سیاست داخلی و دوری توامان از شتاب و فرصت سوزی در عرصه روابط بین الملل، اولویت‌ها و اصول مهمی هستند که رهبر معظم انقلاب در سخنان نوروزی خود آنها را مورد تاکید و تبیین قرار دادند.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار سیاسی ایرنا؛ رهبر معظم انقلاب، عصر یکشنبه اول فروردین، به سیاق سال‌های گذشته، سال نو سیاسی در ایران را با تعیین چارچوب حرکتی و اقدامی برای مسوولان آغاز کردند. ایشان سه حوزه مشخص اقتصاد، سیاست داخلی و روابط بین المللی را به عنوان عرصه‌های مهم و اثرگذار کشور مورد واکاوی قرار داده و به تبیین مهمترین مسائل و موضوعات آن پرداختند. رهبر انقلاب در سخنرانی ابتدای سال، رفع موانع تولید در حوزه اقتصاد، مشارکت پرشور مردم در انتخابات و صبوری و راستی آزمایی در روابط بین الملل را به عنوان مهم ترین اصول جمهوری اسلامی در سال آینده مورد تاکید قرار دادند. امید به آینده و هشدار درباره فعالیت‌هایی که موجب کمرنگ شدن این امید در کشور می‌شود؛ از مهم‌ترین محورهای سخنان رهبر انقلاب در کنار سه موضوع اشاره شده بود. ایشان آیات یاس خوانده شده از سوی دشمنان در فضای مجازی و حقیقی را نادرست توصیف و تاکید کردند با ایجاد بسترهایی که چندان هم دور از دسترس نیست؛ می توان به ثبات اقتصادی در کشور دست یافت.

انتخابات مهم‌ترین اصل سیاست داخلی

جمهوری اسلامی ایران در بهار سال ۱۴۰۰، سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری خود را برگزار خواهد کرد؛ رویدادی مهم و تاثیرگذار که در سخنان نوروزی رهبر انقلاب هم مورد توجه ویژه قرار گرفت. مشارکت پرشور مردم در انتخابات، تلاش‌های بیگانگان برای کم اثر ساختن حضور مردم، اهمیت جایگاه ریاست جمهوری، انتظارات از نامزدهای انتخاباتی، ترسیم ویژگی‌های رییس جمهور مطلوب، اهمیت آینده کشور و دوری از جناحی‌گری در انتخابات از مهم ترین محورهای مورد اشاره رهبر معظم انقلاب در رابطه به انتخابات پیش رو بود.

تاکید مجدد ایشان بر مشارکت گسترده مردم در انتخابات و تکرار اهمیت مردم در تعیین آینده کشور بار دیگر نشان داد که برخلاف برخی جریان‌ها و گروه های سیاسی در داخل و مخالفان نظام در خارج، اساسی ترین عامل تعیین کننده در پیشرفت و امنیت کشور حضور مردم در صحنه‌هایی مانند انتخابات است. رهبر معظم انقلاب در این زمینه تصریح کردند: «آنچه بیش از توان دفاعی و قدرت دیپلماسی زمینه‌ساز اقتدار کشور است، خودِ مردم و هوشیاری و پُرانگیزه و سرپا بودن آنها است و مظهر این حضور و اقتدار از همه مهمتر در انتخابات است.»

فرمانده کل قوا پیش از این هم بر اهمیت مشارکت گسترده مردم در انتخابات تاکید کرده و آن را نیاز اصلی کشور در شرایط کنونی برشمرده بودند. انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم کمتر از سه ماه دیگر برگزار می شود و تقلاهای بسیاری از سال گذشته برای کاهش میزان مشارکت مردم در انتخابات انجام می گیرد که رهبری در توصیف آنها فرمودند: «دستگاههای جاسوسی برخی کشورها و از همه بدتر آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش دارند تا انتخابات را بی رونق کنند و به همین دلیل یا برگزارکنندگان را به مهندسی انتخابات، و یا شورای نگهبان را متهم می‌کنند و یا تلاش دارند با القای بی‌اثر بودن رأی مردم در بهبود اوضاع، مردم را دلسرد کنند.»

برای کاستن از این القائات ضرورت نخست اعلام برنامه و روش‌های دقیق اجرایی آن از سوی نامزدهای انتخاباتی است تا مردم به صورت واضح با دیدگاه‌های نامزدهای برای حل مشکلات کشور آشنا شده و سپس انتخاب کنند. رهبر معظم انقلاب در توصیف رییس جمهوری که می‌تواند چالش‌های کشور را رفع کند، تصریح کردند: «رییس‌جمهور مطلوب باید با کفایت، با ایمان، عدالت‌خواه و ضد فساد، دارای عملکرد انقلابی و جهادی، معتقد به توانمندی‌های داخلی، معتقد به جوانان به‌عنوان پیشران حرکت عمومی کشور و امیدوار به آینده باشد.»

مختصات سیاست داخلی کشور را در سال جدید انتخابات ریاست جمهوری تعیین خواهد کرد و اهمیت آن برخلاف پروپاگاندای رسانه ای این روزها برای همگان روشن است؛ انتخاباتی مهم که اگر آغشته به دوگانه سازی‌های سیاسی و کشمکش‌های جناحی نشود می‌تواند کشور را برابر زیاده‌خواهی‌های خارجی و مشکلات بیشمار اقتصادی داخلی به ساحل ثبات نسبی برساند.

استراتژی مشخص ایران در روابط خارجی

کارزار تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، از مهم ترین موضوعاتی است که در تعیین استراتژی های روابط خارجی حائز اهمیت است. ملت ایران دست‌کم در سه سال گذشته در امتحان دشوار تحریم ها با وجود تمام دشواری هایی که بر دوش کشیدند؛ سربلند بیرون آمدند و رویای فروپاشی کشور را به کابوس طراحان آن تبدیل کردند. رهبر معظم انقلاب هم در این زمینه تصریح کردند: «فشار حداکثری شکست خورده و اگر دولت جدید آمریکا بخواهد همان سیاست را ادامه دهد، آنها نیز با شکست مواجه خواهند شد و ایران روز به روز قوی‌تر می‌شود.»

با وجود چنین آزمونی، کار برای دولت جدید آمریکا هم دشوار خواهد بود و هم آسان. دشوار از آن جهت که جمهوری اسلامی جز به رفع تحریم ها در عمل رضایت نخواهد داد و آسان از آن سو که راه برای بازگشت کاخ سفید به توافقنامه بین المللی برجام باز است و تنها باید به شعارها و حرف های ماه های گذشته خود جامه عمل بپوشانند. رهبر انقلاب اسلامی هم سیاست اعلامی ایران درباره برجام و تعامل با طرفهای برجامی را تخطی‌ناپذیر و مورد اتفاق همه خواندند و تاکید کردند: آمریکا باید همه تحریم‌ها را لغو کند، بعد ایران راستی‌آزمایی خواهد کرد و در صورت لغو واقعی تحریم‌ها، بدون هیچ مشکلی به تعهدات برجامی خود بازخواهیم گشت.

با وجود تمام سختی های معیشتی که مردم ایران این روزها با آن مواجه هستند و بیماری کرونا هم مزید بر آن شده، حفظ صبوری و آرامش مهم ترین اصل مقابله با زیاده خواهی های بیگانگان است که رهبری هم بر آن تاکید کرده و فرمودند: «صبر و حوصله ایران زیاد است و اگر آنها سیاست اعلامی ما را قبول کردند، کار درست می‌شود و اگر هم قبول نکردند شرایط به همین شکل ادامه خواهد یافت.»

تجربه یک دهه گذشته ایران در موضوع هسته ای نشان می دهد که جمهوری اسلامی علیرغم محق بودن در استفاده صلح آمیز از دانش هسته ای برای احقاق این حق خود بسیار تلاش کرد و هزینه داد. با این همه زمانی که پای منافع ملی به میان آمد به مذاکره با آمریکا رضایت داد و نهایت برجام شکل گرفت. اکنون هم برای حفاظت از این توافق بین المللی نه در پی فرصت سوزی و نه عجله بلکه صبوری را انتخاب کرده است.

اولویت‌های اقتصادی کشور از دیدگاه رهبری

نامگذاری سال ۱۴۰۰ شمسی هم مانند چند سال گذشته بن مایه اقتصادی داشت که نشان از اولویت این حوزه هم برای رهبر انقلاب و هم مردم دارد. ایشان در بیانات روز سی اسفند ماه، سال ۱۴۰۰ را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کردند و در سخنرانی نخسین روز سال جدید به تبیین مهم ترین عوامل پشتیبان تولید و موانع آن پرداختند. فرمانده کل قوا در بیان مهم ترین موانع تولید به سه عامل اساسی واردات بی‌رویه، قاچاق کالا و مقررات زائد اشاره کردند. نگاهی به آمارهای واردات کالا در سال های گذشته؛ نشان می دهد که بیشینه کالاهای وارداتی به کشور نه از کیفیت قابل قبول و نه قیمت مناسب برخوردار نبوده و نیستند، برخی از آن ها قابلیت تولید در داخل کشور با کیفیتی بهتر و قیمتی موجه را دارا هستند و برخی حتی جنبه های بسیار تزیینی و غیرضرور دارند که گرچه ارز دولتی به آن ها تعلق گرفته اما در زمره نیازمندهای یک درصد از جمعیت کشور هم قرار نمی گیرند.

موضوع قاچاق کالا هم از دیرباز ویروس اقتصاد ایران بوده و به نظر می رسد یکی از مهم ترین اقدامات قوای سه گانه و نهادهای نظارتی به منظور تحقق شعار سال مقابله با این ویروس است. رهبر معظم انقلاب موانع تولید را بسیار بیشتر از این سه موضوع دانستند و تاکید کردند که این موانع باید در صداوسیما تبیین و با کمک دستگاه ها و مردم رفع شود. ورود مواد اولیه یا تجهیزات مورد نیاز تولید، افزایش قدرت خرید مردم، قطع دست واسطه‌ها، مبارزه با فساد و اصلاح نظام بانکی و گمرکی از دیگر اقداماتی هستند که رهبری آن ها را برای تحقق شعار سال ضروری داستند و تصریح کردند که اگر این کارها با جدیت دنبال شود، یقیناً امسال تحولی در اقتصاد کشور ایجاد می‌شود.

تحول مورد اشاره رهبری با وجود ظرفیت های سرزمینی ایران قابل تحقق خواهد بود؛ رهبر انقلاب در بحث ظرفیت های سرزمینی، «وسعت کشور، همسایگان متعدد، قرار گرفتن در مسیر ترانزیت شرق به غرب و شمال به جنوب» و در موضوع ظرفیت‌های انسانی «جمعیت جوان، تحصیل کرده و آماده کار» را از جمله واقعیاتی خواندند که در کنار منابع طبیعی سرشار، ثروت‌های خدادادی زیرزمینی و زیرساخت های مهم ایجاد شده در ۳۰ سال اخیر می‌تواند ایران را به کشوری پیشرفته تبدیل کند که هیچ‌گونه تحریمی بر آن اثر نداشته باشد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*