اخبار خراسان جنوبی

بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی روند صعودی دارد

بیرجند – ایرنا – رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: شناسایی موارد سرپایی مبتلا به کرونا و بستری بیماران کرونایی در استان خراسان جنوبی همچنان در موج چهارم بیماری روند صعودی دارد.

به گزارش ایرنا محمد دهقانی فیروزآبادی روز شنبه در حاشیه نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: روند صعودی شناسایی بیماران مبتلا به کرونا در استان از هفته دوم فروردین امسال آغاز شد و همیشه افزایش موارد سرپایی نشانگر افزایش موارد بستری در ۲ یا سه هفته بعد است و بعد از آن متاسفانه با مرگ و میر مواجه می‌شویم.

وی اظهار داشت: هرچند نمودار ابتلا در استان روند انحنایی دارد اما تا رسیدن به پیک (نقطه اوج) و آغاز روند نزولی آن هنوز فاصله داریم و همچنان با افزایش مراجعات مواجه خواهیم بود.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: در حال حاضر بیش از ۱۴۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که امیدواریم با روند انحنایی تخت‌های بیمارستانی به مرور پر شوند نه اینکه در چند روز شاهد نبود تخت‌های خالی باشیم.

وی بیان کرد: البته الان نگرانی برای بستری مبتلایان از لحاظ تجهیزات وجود ندارد زیرا هنوز ۵۰ درصد تخت‌هایی که برای کرونا در سطح استان اختصاص دادیم، خالی است و برگرفته از قرارگیری خراسان جنوبی در رتبه سوم کشوری از لحاظ تخت به جمعیت است.

دهقانی افزود: در برخی شهرستان‌ها میزان رعایت پروتکل‌ها توسط اصناف به ۸۰ درصد رسیده است که فاصله زیادی با وضعیت مطلوب دارد و از طرفی پلیس با استقرار در ورودی و خروجی شهرهای قرمز و نارنجی باید از ورود خودروهای غیربومی و خروج خودروهای بومی ممانعت کند.

وی با بیان اینکه محدودیت‌های کرونا یک هفته دیگر تمدید شد گفت: امیدواریم با رعایت دقیق و همه جانبه دستورالعمل‌ها محدودیت‌ها افزایش پیدا نکند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، حضور نیافتن در تجمعات و پیاده‌روی‌های شبانه می‌تواند تا حد قابل ملاحظه‌ای از شیوع بیماری بکاهد زیرا با چرخش ویروس انگلیسی تمامی موارد ابتلا در خیز چهارم انگلیسی است مگر اینکه عکس آن ثابت شود.

وی گفت: در ارتباط با محدودیت‌های کرونایی متاسفانه برخی اصناف با کرکره‌های نیمه بسته به مردم خدمات می‌دهند که اگر رعایت‌ها همه جانبه نشود نخواهیم توانست خیز چهارم را به خوبی مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: منع تردد در ورودی و خروجی برخی شهرهای استان با حضور پلیس اعمال شده اما در شهرهای دیگر مانند بیرجند کنترل نمی‌شود که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

دهقانی با بیان اینکه موارد بستری و سرپایی مبتلایان به کرونا همچنان افزایشی است تصریح کرد: علت آن افرادی است که به وفور در خیابان‌ها از ماسک استفاده نمی‌‎کنند.

روند صعودی شناسایی بیماران مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی از اوایل هفته دوم فروردین امسال آغاز شد و شهرستان بیرجند بیشترین موارد مثبت جدید را در این مدت به خود اختصاص داده است.

خراسان جنوبی طی ۲ هفته اخیر جزو ۱۲ استان دارای شیب بسیار تند افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا قرار گرفت.

براساس آخرین رنگ‌بندی، چهار شهرستان استان شامل بیرجند، قاینات، فردوس و طبس در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان‌های نهبندان، سرایان، بشرویه، درمیان، سربیشه و زیرکوه در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان خوسف در وضعیت زرد (متوسط خطر) است.

 

 

دو عضو نوجوان کانون خراسان جنوبی برگزیده‌ی مهرواره‌ی عکاسی «من یلدا و کرونا»/۵

دو عضو نوجوان کانون خراسان جنوبی برگزیده‌ی مهرواره‌ی عکاسی «من یلدا و کرونا»

با معرفی برگزیدگان مهرواره عکاسی منطقه‌ی چهار کانون کشور با عنوان «من، یلدا و کرونا» که به میزبانی کانون سیستان و بلوچستان برگزار شد دو عضو نوجوان کانون خراسان جنوبی خوش درخشیدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان با اعلام این خبر گفت: این مسابقه با هدف شناخت و آگاهی از آیین باستانی، پرورش نگاه خلاق و جستجو گر در اعضا، توسعه و ترویج عکاسی و کاربرد آن درزندگی به میزبانی کانون استان سیستان و بلوچستان و با حضور استان‌های کرمان، خراسان جنوبی، یزد ، هرمزگان  در آذر ماه سال ۱۳۹۹ برگزار شد.

وی افزود: تعداد ۱۴ اثر عکس از نوجوانان عضو مراکز و همچنین انجمن عکاسان نوجوان استان در رده‌های سنی نوجوان۱۲ تا ۱۸سال و اعضا ارشد ۱۹ تا ۲۲ سال به این مسابقه ارسال شد که از این بین اثر «فائقه خسروی» و «مریم پردلیان»  از اعضای مرکز فرهنگی و هنری و فراگیر شماره یک بیرجند به عنوان برگزیده شناخته شده است.

 

 

 

انتصاب سرپرست سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان جنوبی/۲

مسعود قلی زاده، به سرپرستی سازمان همیاری شهرداری های استان منصوب شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ قلی زاده، طی حکمی از سوی استاندار به سرپرستی سازمان همیاری شهرداری های استان منصوب شد.
در متن این حکم آمده؛ “به موجب این ابلاغ و به استناد مواد ۷ و ۱۵ اساسنامه سازمان همیاری شهرداری های استان خراسان جنوبی، جنابعالی را با توجه به تجربیات ارزنده و توانمندی‌هایی که واجد آن هستید، به عنوان” سرپرست سازمان همیاری شهرداری ها منصوب می نمایم.
امید است با تکیه بر تجارب ارزنده گذشته و استفاده از امکانات و ظرفیت‌ های موجود، با نظرات ارشادی خود، همدلی هئیت مدیره در جهت تقویت بنیه مالی سازمان و توانمندسازی شهرداری ها در تحقق اهداف و برنامه‌های دولت تدبیر و امید، موفق و مؤید باشید”.

 

 

مرگ چهار بیمار کرونایی دیگر در خراسان جنوبی/۲-۳

تعداد مبتلایان به کرونا در خرسان جنوبی از ۱۸ هزار نفر عبور کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در شبانه روز گذشته از ۳۰۰ آزمایش انجام شده در استان ۱۲۲ آزمایش مثبت قطعی اعلام شد، گفت: از ۱۲۲ مبتلای جدید به کرونا، ۲۸ نفر در بیمارستان‌ها بستری اند و ۹۴ نفر نیز نمونه گیری سرپایی شدند.
مهدی زاده افزود: از این تعداد ۶۴ بیمار مربوط به شهرستان بیرجند، ۱۱ نفر طبس، ۳ نفر درمیان، ۷ نفر فردوس، ۳ نفر سرایان، ۱۹ نفر قائنات، ۲ نفر زیرکوه، ۶ نفر سربیشه، ۱ نفر مربوط به شهرستان خوسف و ۶ نفر نیز مربوط به شهرستان نهبندان بوده است.
وی گفت: هم اکنون ۲۵۴ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌ها بستری هستند که از این تعداد ۱۴۱ نفر دارای تست مثبت کرونا هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: ۲۹ بیمار مبتلا کرونا در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند که حال عمومی ۶ نفر وخیم است.
مهدی زاده با اشاره به فوت ۴ بیمار مبتلا به کرونا در استان در شبانه روز گذشته گفت: با فوت این دو نفر، تعداد کل فوت شدگان کرونا در خراسان جنوبی به ۷۸۸ نفر رسید.

 

 

پویش مجازی «قرآن، دوست بچه ها» ویژه کودکان در بشرویه برگزار می شود/۲
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بشرویه از برگزاری پویش مجازی «قرآن، دوست بچه ها» طی ماه مبارک رمضان جهت آشنایی کودکان با قرآن کریم در این شهرستان خبر داد.

حجت الاسلام «رضا بهشتی فر» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان بشرویه به مناسبت ماه مبارک رمضان تصمیم گرفته است تا در جهت ترویج فرهنگ قرآن کریم بین جوانان و نوجوانان مسابقه ای را برگزار کند.

رئیس تبلیغات اسلامی بشرویه با بیان اینکه پویش مجازی «قرآن، دوست بچه ها» در بشرویه طی ماه مبارک رمضان برگزار می شود، افزود: در این پویش کودکان و نوجوانان باید به تهیه فیلم موبایل در بخش های بیان داستان های قرآنی و پیام آیات و قرائت قرآن کریم با صوت مناسب بپردازند.

وی در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از بخش های این پویش مجازی پرداختن به بحث حفظ سوره های جز ۳۰ قرآن کریم است و برای شرکت در این بخش نام و نام خانوادگی کودک باید ارسال شود سپس برای شرکت در آزمون با انان تماس خواهیم گرفت.

حجت الاسلام بهشتی فر با اشاره به اینکه تهیه و ارسال نقاشی با موضوعات قرآنی از دیگر بخش های این پویش است، ادامه داد: شرکت در تمامی بخش ها برای کودکان الزامی نیست و امیدواریم با اجرای این پویش شاهد علاقمند شدن کودکان به سمت قرآن کریم باشیم.

رئیس تبلیغات اسلامی بشرویه در پایان بیان کرد: علاقمندان برای شرکت در پویش مجازی« قرآن، دوست بچه ها» تا ۲۴ اردیبهشت ماه امسال مهلت دارند تا آثار خود را ارسال کنند و در پایان هدایای نفیسی به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

خشکسالی مراتع خراسان جنوبی را به یغما برد / کاهش ۶۰ درصدی علوفه/۷-۵

خشکسالی مراتع خراسان جنوبی را به یغما برد / کاهش ۶۰ درصدی علوفه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: کاهش بارندگی شرایط مراتع استان را بسیار بحرانی کرده و پیش بینی می‌شود تولید علوفه در مراتع تا ۶۰ درصد نسبت با پارسال کاهش پیدا کند.

علیرضا نصرآبادی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه از کل سطح استان که بیش از ۱۵ میلیون هکتار است ،۱۴.۵ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل داده است، اظهار کرد: از این مقدار ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار سطح مراتع استان است.

وی افزود: در مقوله بررسی پوشش گیاهی کشور که توسط بخش GIS استان خراسان انجام شده مراتع کشور بر اساس درصد تاج پوشش، به سه دسته عمده طبقه بندی شدند که شامل مراتع متراکم (خوب)مراتع نیمه متراکم (متوسط) و مراتع کم تراکم(فقیر)است.

وی ادامه داد: سهم ما از مراتع متراکم و خوب فقط ۰.۰۱ درصد یعنی تنها ۶ هزار و ۲۷۸ هکتار از وسعت ۸ میلیونی مراتع است .

وی بیان داشت: مراتع متوسط یا نیمه متراکم ۱۰.۱ درصد معادل ۹۳۹ هزار و ۶۶۶ هکتار و مراتع فقیر یا کم تراکم ۸۹.۹ درصد معادل ۷ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۱۳۰ هکتار است.

وی تصریح کرد: مراتع از جمله ذخیره گاه‌های طبیعی مهم تولید علوفه و دامداری به شمار می‌روند که بارش یا عدم آن به مقدار کافی می‌تواند بر تراکم پوشش و بالطبع توان تولیدی آنها اثرگذار باشد.

نصرآبادی گفت: تا کنون در نتیجه وقوع خشکسالی‌های متعدد تولید علوفه مراتع به شدت کاهش یافته و پوشش گیاهی نیز تخریب شده است.

به گفته وی همچنین تأثیر خشکسالی بر وضعیت و گرایش مراتع به سمت مراتع فقیر بیشتر شده است که این مساله قابل تأملی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به کاهش ۷۰ درصدی بارندگی‌ها افزود: بر اثر کاهش بارندگی‌ها گیاهان با کاهش زادآوری و دوره رویش روبرو می‌شوند و بر اثر از بین رفتن پوشش گیاهی خاک، مراتع در معرض فرسایش شدید قرار گرفته که حاصل آن به وجود آمدن طوفان‌های شن و فعال شدن تپه‌های شنی است.

وی با تاکید بر این موضوع که خشکسالی هر ساله، مراتع و بالاخص دام‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ادامه داد: اگر بخواهیم مراتع پایدار و بهره برداری از آن همواره برقرار باشد، باید به عوامل محدودکننده تولید مراتع از جمله خشکسالی توجه ویژه‌ای داشته باشیم در غیر این صورت پایداری در امر تولیدات دامی همیشه مساله ساز خواهد بود.

دام مازاد در استان

وی درباره دام موجود در استان در مقابل میزان مراتع اعلام کرد: دام موجود استان ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار واحد دامی است، بر اساس این آمار دام موجود متکی به مراتع استان ۳ میلیون و ۵ هزار واحد دامی است که از مراتع تغذیه می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اضافه کرد: این در حالی است که دام مجاز بر اساس ظرفیت مراتع باید یک میلیون و ۳۶ هزار واحد دامی باشد.

وی عنوان کرد: این آمار نشان می‌دهد در حال حاضر بر اساس ظرفیت مراتع استان یک میلیون و ۶۹ هزار واحد دامی مازاد در استان داریم.

نصرآبادی گفت: با توجه به پایین بودن سطح مراتع دارای وضعیت پوشش گیاهی مطلوب و خوب (معادل ۶۲۷۸ هکتار)، در شرایط نرمال بارندگی نیز، میزان تولید علوفه مورد نیاز دام‌ها در سطح پایینی بوده است به گونه‌ای که پاسخگوی نیاز کامل غذایی دام نیست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: علوفه مورد نیاز دام متکی به مراتع استان یک میلیون و ۴۶۴ تن است، که متأسفانه با شرایط خشکسالی و دام موجود ۸۱۲ هزار تن کمبود علوفه داریم.

نصرآبادی اظهار داشت: با توجه به افت شدید میزان بارندگی در سال ۱۳۹۹ و روند کاهشی آن در سال جاری، تولید علوفه در سطح مراتع استان سیر نزولی چشمگیری داشته و پیش بینی می‌شود بیش از ۶۰ درصد با کاهش تولید علوفه در مراتع مواجه باشیم.

 

محموله‌‎های حاوی مواد مخدر در استان خراسان جنوبی کشف شد/۴

 

محموله‌‎های حاوی مواد مخدر در استان خراسان جنوبی کشف شد

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از کشف حدود ۴۰۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در شهرستان‌های مختلف استان خبر داد.

 سردار ناصر فرشید افزود: مأموران انتظامی شهرستان سربیشه طی ۲۴ ساعت گذشته در ۲ عملیات ۷۱ کیلو و ۲۶۳ گرم تریاک کشف و ۴ سوداگر مرگ را دستگیر کردند.

وی افزود: در این راستا مأموران انتظامی سربیشه در ۲۴ ساعت گذشته هنگام گشت زنی در محورهای فرعی این شهرستان ۲ قاچاقچی مواد مخدر که به  صورت پیاده در حال حمل مواد مخدر بودند دستگیر و همچنین سواری پژو ۴۰۵ قاچاقیان مواد مخدر را توقیف کردند که مأموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از خودرو و متهمان دستگیر شده ۷۱ کیلو و ۲۶۳ گرم تریاک کشف کردند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: همچین مأموران انتظامی شهرستان سربیشه در عملیاتی دیگر هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک سواری پژو ۴۰۵ مشکوک و به راننده آن دستور ایست دادند.

فرشید بیان داشت: راننده پژو ۴۰۵ به محض مشاهده مأموران از محل متواری شد که با انجام اقدامات پلیسی خودرو متوقف و در بازرسی از آن ۸۸ کیلو و ۲۰۰ گرم حشیش و ۱۲ کیلو و ۷۰۰ گرم تریاک کشف شد.

وی افزود: در این رابطه مجموعا ۱۰۰ کیلو و ۹۰۰ گرم انواع مواد مخدر کشف و یک متهم دستگیر که به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی همچنین از کشف ۹۱ کیلو و ۱۰۰ گرم تریاک در شهرستان طبس خبر داد و گفت: در این رابطه نیز یک پژو ۴۰۵ توقیف و یک متهم دستگیر شده است.

فرشید همچنین از کشف ۴۷ کیلو و ۳۵۰ گرم حشیش و ۵۷ کیلو و ۳۵۰ گرم تریاک در عملیاتی دیگر در شهرستان طبس با عملیات مشترک مأموران انتظامی استان یزد خبر داد و افزود: مأموران انتظامی شهرستان طبس با همکاری مشترک با تیم مبارزه با مواد مخدر استان یزد، هنگام کنترل خودرو های عبوری در محورهای مواصلاتی دیهوک به کرمان کامیون قاچاقچیان مواد مخدر را مشاهده و پس از شناسایی دقیق با علائم هشدار دهنده آن را متوقف کردند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی بیان داشت: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از کامیون ۴۷ کیلو و ۳۵۰ گرم حشیش و ۵۷ کیلو و ۳۵۰ گرم تریاک کشف کردند.

فرشید خاطرنشان کرد: در این رابطه مجموعا ۱۰۴ کیلو و ۷۰۰ گرم انواع مواد مخدر کشف و یک متهم دستگیر که به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

وی همچنین از کشف ۹۹ کیلوگرم تریاک در شهرستان بیرجند خبر داد و بیان کرد: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم را دستگیر کردند.

وی یادآور شد: شهروندان در صورت مشاهده و برخورد با فروشندگان مواد مخدر و هرگونه بی نظمی و اخلال در نظم عمومی، با سامانه پیامک ۱۱۰۵۶ و یا مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس و موضوع را به پلیس اطلاع دهند.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی :
خراسان جنوبی ششمین استان سالمند کشور

۶۵ درصد ابتلاها در استان ، به علت برگزاری دورهمی هاست/۲-۳

استاندار خراسان جنوبی گفت: ۶۵ درصد موارد ابتلا به بیماری کرونا در استان ، به علت برگزاری دورهمی هاست.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ حمید ملانوری با بیان این مطلب در جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا که در ادامه ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شد، گفت: شیوع بیماری در سطح کشور افزایشی بوده اما خوشبختانه در فوتی ها و مرگ و میرها، رشدی نداشته ایم که این مهم، به جهت همکاری و همراهی دستگاه های عضو ستاد، اقشار مردم، اصناف و همچنین اجرای موفق طرح شهید سلیمانی رقم خورده است.
وی با تأکید بر تأثیر دورهمی ها در افزایش آمار مبتلایان گفت: گزارش ها نشان می دهد ۶۵ درصد ابتلاها در استان ، به علت برگزاری دورهمی هاست لذا برای مهار هر چه سریعتر بیماری، لازم است از تجمعات پرهیز شود و همه دست به دست هم بدهیم تا آمارها هر چه زودتر نزولی شوند.
استاندار به جمعیت سالمندان استان نیز اشاره کرد و متذکر شد: بر اساس آمارها،خراسان جنوبی با ۹۰ هزار سالمند، ششمین استان سالمند کشور است و ما ۲۵۰۰ سالمند بالای ۹۰ سال داریم که در اولویت تزریق واکسن قرار دارند، اما لازم است خانواده ها تا آن زمان، با رعایت پروتکل ها، سلامت آنها را حفظ کنند.
ملانوری ادامه داد: ترددها همچنان تابع رنگ بندی هاست و محدودیت فعالیت اصناف نیز بر همین اساس تعیین می شود.
به گفته وی؛ اصرارها بر رعایت شیوه نامه ها توسط اصناف به این جهت است که زودتر به شرایط مطلوب برسیم و شاهد بازگشایی واحدهای صنفی باشیم که این موضوع در دراز مدت به نفع خود اصناف است.
وی از برنامه ریزی برای تسهیل تردد پرسنل اداره کل انتقال خون و شهروندانی که در این ماه مبارک خون اهدا می نمایند، گفت و خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع، طبق هماهنگی هایی که صورت گرفته؛ افرادی که برای اهدای خون به سازمان انتقال خون مراجعه می کنند، مشمول پرداخت جریمه نمی شوند و انتقال خون مکلف است لیست افرادی که مراجعه می کنند را به نیروی انتظامی ارائه نمایند.
استاندار به لزوم ساماندهی حضور مردم در جاده سلامت بیرجند و تعدادی از شهرهای استان اشاره کرد و گفت:در این خصوص فرمانداران باید با همکاری شهرداری ها و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اقدام به نصب بنر در طول مسیر نمایند، ضمن اینکه در این راه از ظرفیت سمن ها، هلال احمر و … نیز استفاده شود.
ملانوری افزود: کمیته اطلاع رسانی باید با همکاری صدا و سیما، روزنامه ها، خبرگزاری ها، پایگاه های خبری و… در این خصوص برنامه سازی و تولید محتوا نمایند.
وی به لزوم نصب و تعبیه کانکس پلیس در ورودی شهرهای با رنگ بندی قرمز تأکید کرد و گفت: فرمانداران باید با همکاری پلیس راه استان، نسبت به انجام این مهم اقدام نمایند.

 

 

 

رایحه رونق در مزرعه وقفی بیرجند

بیرجند – ایرنا – مزرعه موقوفه شوکت‌آباد بیرجند با نام “فدک” قطعه‌ای از اراضی وقفی خراسان جنوبی است که قدمت آن به ۲ قرن پیش  برمی‌گردد و از چند سال پیش با اجرای طرح‌های مختلف کشاورزی از جمله کاشت گل محمدی رونق اقتصادی گرفته است.

 به گزارش ایرنا استشمام عطر گل محمدی ناخودآگاه ذکر صلوات را بر زبان جاری می‌کند آنگاه که در خنکای صبحگاهی آخرین روزهای فروردین به جایی قدم می‌گذاری که تا چشم کار می‌کند،  می‌توان درخچه‌های گل را به تماشا نشست.

مزرعه فدک موقوفه شوکت‌آباد جایی است که تا چند سال پیش جز بوته‌های خار چیزی در آن به چشم نمی‌آمد اما امروز با احیای این موقوفه در قالب طرح کاشت درختچه‌های گل محمدی، ردایی رنگارنگ پهن شده و با درآمد حاصل از آن رایحه رونق بعد از گذشت ۲۰۰ سال از وقف در این اراضی پیچیده است.

یکی از موقوفات شاخص در استان خراسان جنوبی موقوفه “محمدابراهیم” و “محمداسماعیل شوکت‌الملک” است که روستا و زمین‌های اطراف همچنین باغ و عمارت شوکت‌آباد را شامل می‌شود.

موقوفه باغ و عمارت شوکت‌آباد در پنج کیلومتری شهر بیرجند و روستایی به همین نام قرار دارد که تاکنون طرح‌های مختلفی برای بهره‌برداری از این موقوفه ارائه شده و یکی از آنها استفاده از ظرفیت مزرعه برای کشت گیاهان دارویی بوده است.

بر همین اساس قسمتی از مزرعه این موقوفه با نام “فدک” زیر کشت گل محمدی رفته است و درآمد حاصل از فروش آنها براساس سرفصل‌های وقف‌نامه هزینه می‌شود ضمن اینکه باعث اشتغالزایی به‌ویژه برای ساکنان اطراف شوکت‌آباد شده است.

امسال پنجمین بهاری است که این درختچه‌ها به گل نشسته و زیبایی وصف ناشدنی به موقوفه شوکت‌آباد بخشیده است. بانوانی از روستاهای همجوار هر روز در فصل گل‌دهی درختان به این مزرعه می‌آیند و از صبح زود مشغول چیدن گل می‌شوند.

آنان باید قبل از گرم شدن هوا چیدن گل را به انجام برسانند برای همین رقابتی برای جداکردن غنچه‌های نیمه شکفته از میان ساقه‌های پرخار برقرار است و هر کدام به تناسب مقدار گلی که می‌چینند، روزانه مزد دریافت می‌کنند.

روزانه ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم گل توسط هر کدام از این بانوان چیده می‌شود و این تیم ۱۰ نفره پای ثابت مزرعه گل محمدی در اراضی وقفی شوکت‌آباد هستند که هر روز صبح با وضو و صلوات‌گویان پا به مزرعه می‌گذارند.

کار برداشت گل توسط این بانوان معمولا چهار ساعت در روز به طول می‌انجامد و هرچه این کار زودتر انجام شود، کیفیت عطر گل‌های محمدی بهتر خواهد بود. آنان قوانینی هم برای این کار دارند؛ یکی می‌گوید گل‌هایی که می‌چینیم نباید ساقه بلندی داشته باشد و دیگر می‌گوید غنچه‌های بسته باید روی درخت بماند تا صبح روز بعد باز شود.

البته امسال گروه‌های جهادی نیز به میدان آمده‌اند و در این باغ زیبا و عطرآگین حدود ۲۰ نفر از طلاب حوزه علمیه بیرجند در چیدن گل‌ها همکاری می‌کنند.

کاشت گل محمدی با مشورت نخبگان کشاورزی

ایجاد مزرعه گل محمدی در زمین‌های بایر موقوفه شوکت‌آباد یک تصمیم اقتصادی بود که چند سال پیش در نشست تخصصی کارشناسان حوزه کشاورزی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گرفته شد.

معاون بهره‌وری موقوفات و بقاع متبرکه  اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در این باره گفت: سال‌های نه چندان دور یک هکتار زمین موقوفه شوکت‌آباد به صورت فصلی گندم و جو کاشته می‌شد اما به منظور اقتصادی کردن موقوفات به این نتیجه رسیدیم که ایجاد باغ گل محمدی از کشت گندم و جو به‌ صرفه‌تر است.

محمد درخشی  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و بلند مدت، مکانیزه شدن کشاورزی در موقوفه شوکت‌آباد به عنوان یک هدف از چند سال پیش دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: مشاوره‌های تخصصی نخگبان کشاورزی ما را به سمت ایجاد باغ گل محمدی سوق داد و اکنون در پنجمین سال شاهد به بار نشستن تلاش‌ها هستیم.

معاون بهره‌وری موقوفات و بقاع متبرکه اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی اظهار داشت: متخصصان خبره در اجرای طرح باغ گل محمدی به این نتیجه رسیدند که زیرساخت آبیاری تحت فشار ایجاد شود و محصول گل محمدی را با توجه به اقلیم منطقه در سطحی مشخص به صورت آزمایشی کشت کنیم.

وی گفت: برای بهتر شدن محیط رشد بوته‌های گل محمدی، تحقیقات ما را به جایی رساند که چاله‌هایی تا عمق ۲ متر حفر کرده و شاخه‌های درختان هرس شده را در این چاله‌ها قرار دهیم.

درخشی این کار را یک راهکار علمی ثابت شده برای عبور از خشکسالی دانست و گفت: بعد از کاشت بوته‌های گل محمدی مشاهده کردیم که رشد درخت ۲ ساله به اندازه درخت چهار ساله بود و این نشان داد که محیط رشد ریشه با توجه به شاخه‌هایی که زیر آن دفن شده، مساعد بوده است.

وی بهره‌وری سال‌های اول کشت الگویی گل محمدی در مزرعه فدک را عالی توصیف کرد و افزود: پیش از این با آب موجود تنها چهار تا پنج هکتار گندم با باغ‌های قدیمی آبیاری می‌شد اما با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری نه تنها به سمت الگوهای کشت جدید پیش رفتیم بلکه بهره‌وری از آب و خاک هم بیشتر شده است.

معاون بهره‌وری موقوفات و بقاع متبرکه اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به عمر مفید باغ‌های گل محمدی اظهار داشت: در صورتی که درختان هر سال به موقع هرس و جوان‌سازی شوند از لحاظ اقتصادی عمر بوته‌ها جوابگو خواهد بود.

وی با بیان اینکه گل محمدی اولین محصول بازدهی مزرعه در ابتدای هر سال است گفت: برداشت گل محمدی از ۲۰ فروردین آغاز می‌شود و تا ۲۵ روز طول می‌کشد.

درخشی درباره هزینه فروش گل‌های محمدی گفت: گل‌های محمدی به صورت تازه هر کیلوگرم ۲۲ هزار تومان به فروش می‌رسد.

معاون بهره‌وری موقوفات و بقاع متبرکه اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی افزود: یکی از اهداف ما اجرای نیات واقفین است و به دنبال این هستیم تا تولیدات این مزرعه را افزایش دهیم، زمینه بازاریابی را فراهم کنیم و در نتیجه شاهد افزایش درآمدهای مزرعه باشیم.

درآمد مزرعه صرف اجرای ۳۷ نیت می‌شود

درآمد حاصل از فروش گل‌ها موضوعی است که مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی درباره آن گفت: این درآمد صرف اجرای ۳۷ نیت واقفین مزرعه می‌شود و به دنبال این هستیم تا کشت گل محمدی را ترویج دهیم به همین دلیل سال گذشته یک هکتار بیشتر کشت شد.

حجت الاسلام پرویز بخشی پور با اشاره به اینکه برداشت گل محمدی امسال از ۲۲ فروردین آغاز شد افزود: حدود ۳۰ هکتار از اراضی مزرعه الگویی فدک زیر کشت گل محمدی است و پیش‌بینی می‌شود حدود سه تُن گل محمدی از این مزرعه در سال جاری برداشت شود.

وی با بیان اینکه گل‌های مزرعه فدک از نظر عطر و بو در سطح بالا قرار دارند گفت: در آینده واحد فرآوری گل محمدی برای تولید گلاب و اسانس‌گیری نیز راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر ۶ دانگ مزرعه و قنات شوکت‌آباد وقفی است و این موقوفه ۲ وقف‌نامه به نام محمدابراهیم و امیراسماعیل شوکت‌الملک دارد.

وی گفت: باغ و عمارت شوکت‌آباد مربوط به دوره قاجار و از املاک امیراسماعیل خان شوکت‌الملک بوده که یکی از طرح‌های قابل استفاده در آن کشت گیاهان است.

حجت الاسلام بخشی پور افزود: کشاورزی مزرعه موقوفه شوکت‌آباد بیرجند در گذشته حدود پنج هکتار بوده که اکنون به حدود ۱۰۰ هکتار توسعه یافته است.

وی اظهار داشت: از این مقدار ۳۰ هکتار به احداث باغ‌های جدید از نوع انگور، انار، گل محمدی، پسته و عناب اختصاص دارد و ۷۰ هکتار مزرعه به صورت مکانیزه کشت محصولات زراعی شامل گندم، جو و ذرت توسعه یافته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی آبدهی قنات موقوفه شوکت‌آباد را ۳۰ لیتر برثانیه عنوان کرد و گفت: البته اگر قنات لایه‌روبی شود این میزان آبدهی به ۳۵ لیتر برثانیه خواهد رسید.

وی افزود: با توجه به ظرفیت مزرعه نسبت به احداث مجتمع دامپروری ۵۰۰ راسی دام سبک در سال ۹۹ اقدام شد و در مرحله اول از محل درآمد موقوفه، ۲۰۰ راس دام خریداری شده است.

وی گفت: این کار در راستای کمک به تولید، ایجاد اشتغال و افزایش بهره‌وری موقوفه شوکت‌آباد صورت گرفته است.

موقوفه شوکت‌آباد حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد و از چند سال قبل در مسیر بهره‌وری قرار گرفته است تا ضمن عمل به نیات واقفان گامی موثر در مسیر رونق تولید و اقتصادی باشد.

۱۴ هزار و ۸۶۰ نیت در خراسان جنوبی وجود دارد که بیشتر آنها وقف بر نیت مردم و به صورت اعتقادی و ۲ هزار نیت اجتماعی است.

 

 

 

 

 

 

 

آغاز عملیات اجرایی سرای دانشجویی دختران دانشگاه بیرجند/۲-۳

عملیات اجرایی فاز اول احداث ساختمان سرای دانشجویی دختران با حضور رئیس دانشگاه بیرجند و جمعی ‏از معاونین، رؤسا و مدیران دانشگاه روز گذشته آغاز شد.‏
آغاز عملیات اجرایی سرای دانشجویی دختران

به گزارش امروز خراسان جنوبی، عملیات اجرایی این سرای دانشجویی برای اسکان ۲۵۰ دانشجویی دختردر پردیس دانشگاه بیرجند آغاز شد.‏
سرای دانشجویی دختران در جنب محوطه خوابگاهی دختران صدف با متراژ ۲۳۳۳ مترمربع احداث خواهد ‏شد.‏

 

 

پایان اردیبهشت‌ماه ، آخرین مهلت ارسال آثار به پویش تبلیغات هوشمندانه/۲-۳

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: آخرین مهلت ارسال آثار به «نخستین پویش ملی تبلیغات هوشمندانه تولید محتوای فرهنگی» ، ۳۱ اردیبهشت ماه اعلام شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده با بیان این خبر، عنوان کرد: نخستین پویش تبلیغات هوشمندانه با هدف ارائه تولیدات فرهنگی، رسانه‌ای و مشارکتی با همکاری کمیسیون‌های برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سراسر کشور برگزار می‌شود.

به گفته وی علاقه‌مندان می‌توانند با ارائه آثار فرهنگی، رسانه‌ای و مشارکتی خود در قالب‌ فیلم مستند، تیزر، پادکست، موشن‌گرافیک، اینفوگرافیک، کاریکاتور، پویانمایی و عکس با موضوع پوشاک(کیف و کفش)، لوازم خانگی، فرآورده‌های دخانی، کالای سلامت‌محور و فرآورده‌های نفتی در این پویش مشارکت داشته باشند.

نبی زاده خاطرنشان کرد: «فرهنگ‌سازی در تقبیح فعل و مصرف کالای قاچاق و حمایت از کالای ایرانی»، «اهمیت و نقش رسانه و فضای مجازی در پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز» و «اهمیت نقش مردم در حمایت از کالای ایرانی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز» به عنوان سه محور ویژه برای ارسال آثار در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این که علاقه‌مندان برای شرکت در این پویش می‌توانند از طریق شماره تلفن ۰۹۱۹۹۳۹۸۵۵۱ در شبکه های اجتماعی یا تماس و هماهنگی با دبیرخانه کمیسیون‌ مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان ، نسبت به ارسال آثار و محتواهای مردمی و حرفه‌ای اقدام کنند.

شایان ذکر است ۱۲ تیرماه، همزمان با ایام سالروز صدور فرمان رهبر معظم انقلاب در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز، آثار برگزیده معرفی و مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد.

گرامیداشت یاد مادر سردار سرلشکر شهید محمد ناصر ناصری۲-۳

استاندار خراسان جنوبی به همراه فرمانده سپاه انصارالرضا با حضور در منزل مادر سردار سرلشکر شهید محمد ناصر ناصری، یاد این بانوی بزرگوار را گرامیداشت.

در پی درگذشت بانوی مؤمنه” حاجیه خانم مریم هاشمی”، والده مکرمه سردار ناصری، آقای ملانوری به همراه سردار قاسمی و جمعی از معاونان و مدیران ستادی استانداری ، برای عرض تسلیت به بازماندگان، در منزل وی حضور یافت.

 

حاجیه خانم مریم هاشمی ، سه روز پیش براثر کهولت سن و در ۸۰ سالگی دعوت حق را لبیک گفت و در کنار فرزند شهیدش به خاک سپرده شد.

سردار سرلشکر شهید محمد ناصر ناصری که در سال ۱۳۴۰ در روستای سیستانک از توابع شهر اسفدن متولد شده،۱۷ مرداد ۱۳۷۷ به همراه ۸ دیپلمات دیگر کشورمان در شهر مزار شریف به دست تروریست‌ها به شهادت رسید.

 

 

 

 

برای حمایت از دامداران در مقابل خشکسالی

اختصاص ۱۴ هزار تن نهاده دامی به خراسان جنوبی

۱۴ هزار تن نهاده دامی فروردین امسال برای دامداران خراسان جنوبی اختصاص یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در نشست خبری سهمیه استان را در اسفند ۹ هزار تن اعلام کرد و گفت: با توجه به شدت خشکسالی‌ها در سال زراعی جاری این سهمیه برای فروردین به ۱۴ هزار تن افزایش یافت که تلاش می‌کنیم همین مقدار برای ماه آینده هم تامین شود.

قوسی افزود: همچنین مکاتبه‌ای با مقام عالی وزارتخانه انجام شده تا علاوه بر سهمیه ماهانه، حداقل حدود ۳۰ هزار تن نهاده در قالب جو، ذرت، گنجاله، سویا و سبوس گندم در اختیار استان قرار گیرد تا کمی از دغدغه دامداران بر طرف شود.

وی با بیان اینکه خرید دام مازاد دامداران با قیمت مناسب یکی دیگر از اقدامات حمایتی دولت است گفت: تلاش کرده ایم با هماهنگی‌های صورت گرفته تسهیلات پرداختی دامداران را هم استمهال کنیم.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بر به کارگیری تمام ظرفیت‌ها و بسیج ارگان‌ها و تشکل‌ها برای خرید و ذخیره نهاده‌های دامی تاکید کرد و خواستار اختصاص اعتبار برای حمل آب سیار برای روستائیان و عشایر شد.

درآمد یک میلیاردی کشاورزان خوسفی از گل محمدی/۲
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف گفت: کشت گیاه دارویی بابونه و گل محمدی در منطقه خوسف عملکرد خوب و رضایت بخشی را برای کشاورزان داشته و امسال مبلغ یک میلیارد تومان از محل برداشت گل محمدی عاید کشاورزان این بخش می شود.

«سید حسن رضوی» اظهار کرد: در شهرستان خوسف حدود ۲۸ هکتار از اراضی بخش کشاورزی زیر کشت محصول گل محمدی است که سالیانه از هر هکتار حدود یک و نیم تن گل برداشت می شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی خوسف با بیان اینکه ۸۰ نفر به صورت مستقیم در بحث کشت و کار گل محمدی در خوسف فعالیت دارند، افزود: مبلغ یک میلیارد تومان از محل برداشت گل محمدی عاید کشاورزانی که مشغول کشت این گل هستند می شود.

وی با اشاره به کشت گیاه دارویی بابونه در شهرستان خوسف، بیان کرد: گیاه دارویی بابونه یکی از گیاهانی است که طی دو سال اخیر در شهرستان خوسف به صورت الگویی و ترویجی در سطح ۲  هزار متر مربع  کشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی خوسف تصریح کرد: از هر هکتار حدود دو تن گیاه بابونه برداشت می شود و در هر هکتار به طور متوسط ۵۰ میلیون تومان درآمد برای کشاورزان خواهد داشت.

رضوی با بیان اینکه گیاه دارویی بابونه نیاز آبی کمی دارد، گفت: با توجه به اینکه منطقه خوسف  اقلیم کم آبی دارد، این گیاهان دارویی که نیاز آبی کمی دارند، درآمد بیشتری را نصیب کشاورزان خواهد کرد.

وی بیان کرد: گیاه دارویی بابونه در دو مرحله در فصل های زمستان و بهار کشت می شود، و در چهار یا پنچ چین در فصل های بهار و پاییز می توان از آن برداشت کرد.

مدیر جهاد کشاورزی خوسف تصریح کرد: کشت گیاه دارویی بابونه و گل محمدی در منطقه خوسف عملکرد خوب و رضایت بخشی را برای کشاورزان داشته است،  لذا کشاورزان می توانند با توجه به شرایط کم آبی منطقه این دو محصول را کشت کنند.

 

 

 

بازگشایی یزدان وعده‌ای که محقق نشد/توپ در زمین همسایه۷-۵

بازگشایی یزدان وعده‌ای که محقق نشد/توپ در زمین همسایه

بازگشایی گمرک یزدان وعده‌ای است که سال‌ها از طرح آن می‌گذرد و حالا مسئولان معتقدند افغانستان آماده این بازگشایی نیست.

به گزارش مهر موضوع بسته بودن پایانه مرزی گمرک یزدان مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه از مدت‌ها قبل مسئولان سخن از تلاش و رایزنی با مسئولان افغانستانی برای بازگشایی این پایانه مرزی می‌زدند.

گفته شده است که مردم مرزنشین چه در ایران و چه در افغانستان خواهان بازگشایی این پایانه مرزی هستند ولی هنوز علی‌رغم وعده‌ها این موضوع محقق نشده است.

وعده‌های مسئولان در زمینه بازگشایی یزدان

محمدصادق معتمدیان استاندار سابق خراسان‌جنوبی بارها در این زمینه سخن گفت و وعده بازگشایی این پایان را داد و به عنوان مثال در سال ۲۵ آذر ۹۷ اظهارکرد که با توجه به رایزنی‌ها و پیگیری‌هایی که با مسئولین ذی ربط در کشور افغانستان صورت خواهد گرفت، انشاا… به زودی شاهد بازگشایی گمرک رسمی یزدان خواهیم بود.

گفتنی است حمید ملانوری استاندار خراسان‌جنوبی در تاریخ ۲۹ دی ۹۹ در گفت و گو با خبرنگار مهر گفته بود که پایانه مرزی گمرک یزدان در سال‌های دور یکی از مرزهای فعال کشور بوده و اکنون نیز زیرساخت انجام مبادلات در آنجا فراهم است.

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه بازگشایی مرز یزدان خواست بازرگانان و تجار دو طرف ایرانی و افغانستانی است، بیان‌کرد: در این راستا در روزهای گذشته هم رایزنی‌هایی با والی ولایت فراه افغانستان داشته‌ایم و هم از پایانه مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه بازدید کردیم.

ملانوری ادامه‌داد: در حال حاضر بازگشایی این پایانه مرزی منوط به برخی مسائل داخل کشور افغانستان و موضوعات اداری در آنجا و همچنین موافقت دولت افغانستان است، تا بعد با هماهنگی دو کشور بتوانیم مجوزهای لازم برای فعالیت این پایانه مرزی را أخذ کنیم.

وی در این گفت و گو افزوده بود، که نمی‌توان برای بازگشایی مرز یزدان زمان خاصی را مشخصی کرد ولی با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته امیدواریم به زودی شاهد این اتفاق باشیم.

همچنین وی در تاریخ ۸ بهمن ۹۹ در ستاد توسعه خاوران اظهار کرد: در پایانه مرزی یزدان در طرف ما همه امکانات و زیر ساخت‌ها فراهم است ولی طرف افغانستانی مسائلی را مطرح و مجوز لازم را برای بازگشایی نمی‌دهد.

بازگشایی یزدان برای طرف افغانستانی فایده‌دار شود

ملانوری ادامه‌داد: طرف افغانستانی این نکته را مطرح می‌کند که بازگشایی پایانه مرزی یزدان چه فایده‌ای برای ما دارد؟ چرا که در شرایط فعلی حجم صادرات ما از کشور افغانستان بسیار بیش از حجم واردات از آن کشور است.

وی ادامه‌داد: ما باید به راهکارهایی بیندیشیم که بازگشایی پایانه مرزی یزدان برای طرف افغانستانی هم فوایدی به همراه داشته باشد و این راهکارها و برنامه‌ها بی‌شک کلید قفل مذاکرات آینده با دوستان افغانستانی درباره بازگشایی مرز است.

سلمان اسحاقی نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه اگر به دنبال رونق اقتصادی هستیم باید بازار کشورهای همسایه را جدی بگیریم، بیان‌کرد: متأسفانه نتوانسته‌ایم از فرصت مرز برای توسعه اقتصادی به نحو شایسته استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه از تعطیلی مرز یزدان سال‌ها است که می‌گذرد، ادامه‌داد: بازگشایی این مرز فرصت بسیار خوبی را برای ارتباطات بیشتر با کشور افغانستان و دیگر کشورها ایفا کند.

بازگشایی یزدان، امید بخش برای تولیدکننده و مرزنشین

وی یادآور شد: همانطور که بارها و از جمله در در نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی خراسان جنوبی در ۱۲ فروردین گفته‌ام، بازنبودن پایانه مرز یزدان خود یکی از موانع رونق تولید در خراسان‌جنوبی است چرا که صادرات در انگیزه بخشی به تولیدکنندگان نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

همچنین در تاریخ ۲۵ خرداد ۹۸ محمد عجم رئیس وقت دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی در گفت و گو با رسانه‌ها با بیان اینکه بازگشایی مرز یزدان منوط به تعیین خط مرزی بین ایران و افغانستان است گفت: با همکاری دولت افغانستان باید کمیته مرزی تشکیل و در رفع موانع موجود و تعیین دقیق خط مرزی تسریع شود.

همه این موارد پیشینه آنچه مسائلی است که مسئولان ذی ربط در زمینه بازگشایی گمرک مرزی یزدا گفته‌اند. اما سوال این است که در شرایط فعلی وضعیت بازگشایی گمرک رسمی یزدان به کجا رسیده است.

مصطفی نخعی نماینده مردم نهبندان و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون استان‌های مرزی و مرزنشینان نیز در این زمینه بیان کرد: بسیاری از بازارچه‌هایی که امروز تعطیل هستند بیش از دو دهه قبل فعال بوده‌اند و زیرساخت‌هایی در آن فراهم است.

منافع کشور همسایه در تعاملات اقتصادی دیده شود

وی با بیان اینکه اما از چند سال پیش این بازارچه‌ها و همچنین پایانه مرزی یزدان به صورت یک طرفه از سوی کشور افغانستان تعطیل شد، گفت: اگر به دنبال راه‌اندازی این بازارچه‌ها و پایانه مرزی یزدان هستیم باید منافع کشور افغانستان در این تعاملات دیده شود.

رئیس فراکسیون استان‌های مرزی و مرزنشینان اظهارکرد: برخی از مسئولان کشور افغانستان بیان می‌کنند که منافع ما در بخش‌های مختلف در این بازارچه‌ها و در تعاملات اقتصادی دیده نشده است.

آماده بازگشایی گمرک رسمی یزدان هستیم

حسن رحیمی‌زاده، مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر در این زمینه اظهارکرد: پیرامون بازگشایی پایانه مرزی ماهیرود ما آمادگی کامل را داشته و آنجا نیرو مستقر داریم ولی متأُسفانه طرف افغانستانی در این زمینه مسائل و مشکلاتی دارد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی بیان کرد: آن طرف پایانه مرزی یزدان و آن بخش از خاک افغانستان بیشتر تحت تسلط طالبان است و دولت افغانستان از این جهت تمایل ندارد در آنجا گمرک رسمی ایجاد کند.

رحیمی زاده گفت: همچنین دولت افغانستان می‌خواهد از حقوق و عوارض گمرکی خود در این مرز نیز اطمینان حاصل کند که یک مسئله داخلی آن‌ها است.

صادرات بسیار محدود از مرز یزدان

وی با بیان اینکه مردم ساکن در نزدیکی پایانه مرزی یزدان تمایل به بازگشایی این مرز دارند، یادآورشد: البته در حال حاضر ما به صورت بسیار موردی صادرات از این مرز داریم ولی پایانه رسمی در آنجا ایجاد نشده است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی گفت: در این زمینه مسئولین وزارت خارجه دو کشور ایران و افغانستان و اتاق‌های بازرگانی دو طرف باید رایزنی‌ها را افزایش داده و مسائل را رفع کنند.

به نظر می‌رسد در این بین دپیلماسی اقتصادی باید بیش از قبل فعال شود تا قول و وعده‌هایی که به مردم خراسان جنوبی و به ویژه مرزنشینان داده شده است، تحقق یابد.

اگر امروز سخن از ضرورت رونق تولید و رفع موانع آن می‌زنیم بی شک باید موانع در مسیر صادرات و از جمله بسته بودن بازارچه‌های مرزی و گمرک رسمی یزدان برداشته شود تا تولید کننده ما با انگیزه و توان بیشتری در این زمینه قدم بردارد و برای کشور و استان ارزآوری نیز داشته باشد.

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

نیروهای مسلح دژ دفاع از جامعه در برابر توطئه های دشمن هستند

نیروهای مسلح دژ دفاع از جامعه در برابر توطئه های دشمن هستند

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: نیروهای مسلح دژی در برابر برنامه های دشمن برای براندازی نظام و انقلاب هستند که مردم نسبت به وجود آنها احساس امنیت می کنند.

 آیت الله سید علیرضا عبادی صبح شنبه در جمع فرماندهان نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر در خراسان جنوبی بیان کرد: همانگونه که خودشناسی برای هر انسان مسئله‌ای تعیین کننده است، جایگاه خودشناسی هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه مشترکات نیروهای مسلح در طول تاریخ به هم شبیه بوده اما در تعریف تفاوت زیادی دارند، گفت: نقش نیروهای مسلح تحت هر نام و در کشوری، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

آیت الله عبادی با بیان اینکه انسان‌های متجاوز برای رسیدن به اهداف شان تشکیلاتی داشته و هر جنایتی را انجام می‌دهند، افزود: امروز وحشی‌های مکتب انحرافی لیبرال غربی تمام گزینه‌ها اعم از قتل، جنایت و انواع حیله‌ها را روی میز دارند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: انسان‌های مزدور برای رسیدن به شهوات و خواسته‌های شیطانی از هر فتنه‌ای استفاده می‌کنند که بیان این جنایت‌ها در قلم و زبان نمی گنجد.

وی با بیان اینکه نیروی مسلح نیرویی فرهنگی است که در طول تاریخ بازوی انبیا و اولیا بوده اند، گفت: نیروی‌های مسلح جنگ را برای رسیدن به صلح نوع بشر انتخاب می‌کنند و جنگ ابتدایی ندارند.

آیت الله عبادی با اشاره به شهادت شهید قرنی بیان کرد: قرنی‌ها، صیاد شیرازی‌ها و حاج قاسم سلیمانی های زیادی وجود دارد که بی نام و نشان هستند.

وی با اشاره به تجهیزات دشمن برای براندازی نظام بیان کرد: نیروهای مسلح دژی در برابر برنامه‌های دشمن بوده که مردم نسبت به آن احساس امنیت می‌کنند.

آیت الله عبادی با بیان اینکه ارتش جمهوری اسلامی کلمه طیبه است، اظهار کرد: امید است با رسوایی غرب بعد از نابودی کمونیسم شرق، آرمان بزرگ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی که همان نابودی ریشه فسادها و جنایت‌ها است، چنان رقم خورد که فرمانده اصلی پرچم را به دست گیرد.

آمادگی ارتش برای دفاع همه جانبه

امیر سرتیپ دوم ستاد محمود محمودی، فرمانده ارشد نظامی ارتش در خراسان جنوبی هم در این دیدار بیان کرد: ارتش جمهوری اسلامی برای دفاع تمام قد و همه جانبه از این مرز و بوم و نظام آماده است.

وی با اشاره به ۲۹ فروردین، روز ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: با هوشیاری حضرت امام (ره)، نیاز جمهوری به ارتش احساس شد که نشات گرفته از ثبات نظام و انقلاب بود.

امیر سرتیپ دوم ستاد محمودی با بیان اینکه موجودیت ارتشبرای حفظ نظام است، بیان کرد: ارتش جمهوری از زمان تشکیل تاکنون در تمام صحنه‌ها اعم از جبهه مقاومت، جنگ و صحنه همدلی‌ها به صورت تخصصی حضور داشته داشته است.

 

۲ تن و ۳۰۰ کیلوگرم کود قاچاق در فردوس کشف شد/۴

۲ تن و ۳۰۰ کیلوگرم کود قاچاق در فردوس کشف شد

فرمانده انتظامی فردوس گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از یک وانت نیسان ۲ تن و ۳۰۰ کیلوگرم کود شیمیایی قاچاق را در این شهرستان کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ علیرضا فولادی اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان فردوس در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا هنگام کنترل خودروهای عبوری در محور مواصلاتی به یک وانت نیسان مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: ماموران با هماهنگی مقام قضایی در بازرسی از این خودرو ۲ تن و ۳۰۰ کیلوگرم کود شیمیایی قاچاق را کشف کردند که ارزش ریالی کالای قاچاق مکشوفه بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۹۰ میلیون ریال برآورد شده است.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس گفت: در این رابطه یک متهم دستگیر و همراه پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.

 

پیکان وانت با ۳۷ راس گوسفند قاچاق متوقف شد/۴

فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از یک پیکان وانت ۳۷ راس احشام قاچاق را کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ احمدرضا کارگر افزود: ماموران انتظامی شهرستان سربیشه در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و احشام هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک پیکان وانت مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی اظهار داشت: ماموران در بازرسی از پیکان وانت ۳۷ راس گوسفند قاچاق و فاقد مجوز دامپزشکی را کشف کردند که ارزش ریالی احشام قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۹۸۰ میلیون ریال برآورد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه گفت: ماموران در این رابطه یک خودرو را توقیف و یک متهم را دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

 

 

 

 

موجودیت ارتش برای حفظ انقلاب و نظام است

 فرمانده ارشد نظامی ارتش در خراسان جنوبی گفت: موجودیت ارتش برای حفظ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران است که از بدو نامگذاری روز ارتش تا امروز ماموریت‌های محوله خود را در همه صحنه‌ها با تمام توان و به صورت تخصصی نشان داده است.

امیر سرتیپ دوم ستاد محمود محمودی روز شنبه در دیدار فرماندهان نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر در استان با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در آستانه روز ارتش افزود: ارتش جمهوری اسلامی ایران مانند گذشته برای دفاع همه جانبه و تمام قد از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و این مرز و بوم آماده است و همچنان آماده و پا در رکاب هستیم.

وی اظهار داشت: ۲۹ فروردین سالروز ارتش جمهوری اسلامی ایران روزی است که افتخار می‌کنیم برای نامگذاری این روز با هوشمندی حضرت امام خمینی (ره) در ۲۸ فروردین سال ۵۸ اعلام شد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ ارتش گفت: در چنین روزی فرمان تاریخی حضرت امام (ره) که باید تمام نیروهای مسلح در سراسر کشور با ساز و برگ نظامی و انضباط رژه بروند و همچنین مردم باید به استقبال فرزندان خود بیایند صادر شد.

وی ادامه داد: در آن مقطع اگرچه که از انقلاب هنوز چند ماه نگذشته بود با هوشمندی حضرت امام (ره) و صدور این فرمان که شایعات و دست‌هایی در کار بود که باید ارتش منحل شود، نیاز انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران به ارتش احصا شد.

امیر محمودی گفت: افتخار می‌کنیم اگر هر روزی را برای هر سازمانی و مناسبتی انتخاب کرده‌اند که از روز ارتش نشات گرفته است، روز ارتش جمهوری اسلامی ایران نشات گرفته از ثبات انقلاب اسلامی و حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران بود.

وی افزود: ارتش برای نظام جمهوری اسلامی ایران باید حضور می‌داشت چرا که از همان ۲۲ بهمن ۵۷ تا ۲۹ فروردین ۵۸ قاعده‌هایی علیه انقلاب در سراسر نقاط کشور شروع شده بود و ضد انقلاب و استکبار جهانی در تلاش بودند که ضربه را وارد و انقلاب را ساقط کنند.

فرمانده ارشد نظامی ارتش در خراسان جنوبی بیان کرد: در چنین شرایط موجودیت ارتش برای حفظ جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی باید حفظ می‌شد.

وی با تأکید بر اینکه موجودیت ارتش برای حفظ جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی است گفت: از همان زمان تا امروز در تمام صحنه‌ها از جمله جنگ، بازسازی‌ها، مردم یاری‌ها، جبهه مقاومت و سایر ارتش ماموریت خود را با تمام توان و به صورت تخصصی نشان داده است.

امیر محمودی بیان کرد: ما نیز در ماموریتی که در این استان داریم مانند گذشته آماده هستیم تا برای اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران از خود مایه گذاشته و ماموریت خود را به نحو احسن انجام دهیم.

وی با اشاره به سالروز و گرامیداشت شهادت امیر سپهبد صیاد شیرازی (۲۱ فروردین) گفت: برای این روز مراسم جامع و کاملی پیش بینی شده بود اما بنا به دستوری این مراسم در سراسر استان‌ها لغو شد و به صورت ویدئوکنفرانسی و سراسری در ارتش جمهوری اسلامی برگزار شد.

در این دیدار تعدادی از فرماندهان یگان‌های عمده ارتش جمهوری اسلامی ایران اعم از پدافند هوایی، نیروی هوایی، نیروی زمینی، هوانیروز و ارشد هماهنگ کننده‌های عقیدتی سیاسی آجا در استان و فرمانده حفاظت ارتش آجا حضور داشتند.

همچنین در این دیدار سالروز شهادت امیر سپهبد شهید سید “محمدولی قرنی” و سردار سپهبد شهید “قاسم سلیمانی” گرامی داشته شد.

 

 

متخصص عفونی: روزه‌داری زمینه‌ای برای ابتلا به کرونا ایجاد نمی‌کند/۳

متخصص عفونی: روزه‌داری زمینه‌ای برای ابتلا به کرونا ایجاد نمی‌کند

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: روزه‌داری هیچ دلیل و زمینه‌ای را برای ابتلا به کرونا ایجاد نمی‌کند بلکه مطالعاتی انجام شده که روزه‌داری باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دکتر فرشید عابدی افزود: سازمان بهداشت جهانی هم در گزارش خود به هیچ عنوان روزه‌داری را عاملی برای مبتلا شدن به بیماری کووید ۱۹ نمی‌داند به همین دلیل هیچ ممنوعیتی در رابطه با روزه‌داری در حوزه کرونا وجود ندارد.

وی اظهار داشت: بیمارانی که بستری هستند و درگیری‌های تنفسی دارند تا زمانی که این درگیری تنفسی وجود دارد، با نظر پزشک معالج خود می‌توانند روزه نگیرند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: چون براساس میزان درگیری تنفسی تعیین سطح صورت می‌گیرد، این گروه از بیماران حتما با پزشک معالج خود مشورت کنند.

وی گفت: متاسفانه به دلیل اینکه در پیک چهارم کرونا عمده ابتلاهای ما بر اثر دورهمی‌های درون خانوادگی صورت می‌گیرد و خیلی افراد به صورت خانوادگی بستری هستند، تلاش کنیم دورهمی‌هایی که مربوط به تلاوت قرآن کریم است را به صورت مجازی برگزار کنیم.

عابدی تاکید کرد: همچنین از افطاری دادن پرهیز شود و به جای آن هزینه‌های این افطارهای دسته‌جمعی را به نیازمندان کمک کنیم که قطعا یک کمک مومنانه است و تاثیرگذار خواهد بود.

 

 

 

۲۰ محله عشایری خراسان جنوبی از آب پایدار برخوردار می‌شوند

۲۰ محله عشایری خراسان جنوبی از آب پایدار برخوردار می‌شوند

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: با آغاز عملیات اجرایی حفر چاه در محله عشایری “گزخت” شهرستان زیرکوه ۲۰ محله عشایری این شهرستان از آب پایدار برخوردار می‌شوند.

مهدی عصمتی‌پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حدود ۷۰۰ خانوار ساکن در این محلات عشایری دارای ۳۵ هزار راس دام سبک و هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین هستند که در آینده نزدیک از برکات این پروژه بهره‌مند می‌شوند.

وی اظهار داشت: این چاه تا ۲۰ روز آینده حفر می‌شود و بعد از رسیدن به آب، کار مطالعات آبرسانی به محلات عشایری شروع خواهد شد تا مانند طرح آبرسانی که در محلات عشایری بمرود زیرکوه انجام شد، آب شرب سالم و با کیفیت به دست عشایر برسد.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: طرح آبرسانی پایدار به ۴۰ محله عشایری بمرود شهرستان زیرکوه مهر پارسال (همزمان با روز ملی روستا و عشایر) با حضور وزیر جهاد کشاورزی در این شهرستان مرزی به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: با افتتاح این طرح ۴۰ محله عشایری و ۶۲۰ خانوار در قالب حدود چهار هزار نفر از آب پایدار و سالم بهره‌مند شدند همچنین آب مورد نیاز ۶۵ هزار راس دام در این منطقه تامین شد.

عصمتی‌پور گفت: هدف از پروژه‌های آبرسانی پایدار تامین آب شرب سالم و با کیفیت برای عشایر همچنین ایجاد، تثبیت و پایداری اشتغال عشایر بوده که شغل بیشتر آنها دامداری است.

وی با اشاره به تداوم و تاثیر خشکسالی بر زندگی عشایر بیان کرد: با توجه به کاهش شدید نزولات آسمانی در سال آبی جاری به سه میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار معادل ۴۰ درصد مراتع استان که در اختیار عشایر است، خسارات ۸۰ درصدی وارد شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی افزود: بقیه مراتع نیز به دلیل گرد و خاک یا نشست ماسه‌ها بر روی علوفه مرتع، کیفیت خود را از دست داده است.

وی گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر، سیاست‌ سازمان امور عشایر ایران درخصوص  آبرسانی‌های پایدار به محلات عشایری تقویت شده است.

عصمتی‌پور عنوان کرد: اکنون آب شرب ۶ هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری خراسان جنوبی با تانکر تامین می‌شود که سالانه بالغ بر هفت میلیارد ریال هزینه آبرسانی سیار به عشایر است.

سالانه ۲۰۰ هزار متر مکعب آب برای عشایر استان حمل می‌شود و سهم هر خانوار عشایری ۴۰ متر مکعب آب در سال است.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان و جمعیت کمتر از ۸۰۰ هزار نفر، چهارمین استان عشایری کشور است و ۸۰ درصد عشایر استان در شهرستان‌های مرزی زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان سکونت دارند.

 

 

 

 

معیشت چالش تازه دامداران “بشرویه”/ پرداخت نشدن مطالبات بلای جان فعالان صنعت دامپروری استان خراسان جنوبی است/۷

معیشت چالش تازه دامداران "بشرویه"/ پرداخت نشدن مطالبات بلای جان فعالان صنعت دامپروری استان خراسان جنوبی است

 دامداران بشرویه ای که از عدم پرداخت بخشی از مطالبات خود گلایه مند هستند معتقدند باید تدابیری شود تا پرداختی‌ها بهتر باشد چرا که معیشتشان با مشکل مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم  خشکسالی نزدیک به دو دهه است که تن تشنه استان خراسان جنوبی را تازیانه می‌زند و به همین دلیل ساکنان این منطقه کویری با استفاده از هر امکاناتی که در اختیار دارند با مشکلات ناشی از این پدیده طبیعی دست و پنجه نرم می‌کنند، اما بی‌مهری و بی‌توجهی برخی مسئولان می‌تواند تحمل این مشکلات را برای آنها سخت‌تر کرده و در بسیاری از موارد به دلیل محدود بودن منابع درآمدی معیشتشان را هم با چالش روبرو کند.

این درحالی است که دامپروری یکی از مهمترین راه‌های درآمدی خانواده‌های ساکن در این استان کویری است و وابستگی معیشت آنها به فروش محصولات و تامین علوفه غیرقابل انکار است.

سال گذشته بود که تراژدی گرانی علوفه دان بر سر زبان‌ها افتاد و زندگی را برای دام‌های خراسان جنوبی سخت کرد، آن طور که برخی از دامداران که پولی برای خریداری علوفه گران نداشتند، مجبور می‌شدند یا برای فروش دام خود پیش از موعد اقدام کنند و یا دام را روانه کشتارگاه کنند.

اما امسال هم حکایت همچنان باقیست و عدم بارندگی‌ها سبب شده است تا سفره‌های زیر زمینی آبی نداشته باشند و خشکسالی‌ها بیشتر جولان دهند.

تامین خوراک دام‌ها کار سختی است

یکی از دامداران استان در گفت‌وگو با تسنیم گفت: خشکسالی‌ها سبب شده تا صحراهای چرای دام خشک باشد و همچنین علوفه هم برای سیر کردن گوسفندان گرسنه به سختی پیدا می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این با توجه به این که سهمیه نهاده‌های دامی اندک است و در بازار آزاد هم با قیمت‌های بالا پیدا می‌شود در وضعیت موجود سیر کردن دام‌ها بسیار سخت است طوری که بسیاری از دامداران که توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند به فکر فروش سرمایه‌های خود با قیمت‌های اندک یا کشتار آن افتاده اند.

یکی دیگر از دامداران نیز با اشاره به این که حمایت مسئولان برای رفع مشکلات تامین علوفه اندک است، اظهار کرد: با توجه به خشکی بی سابقه امسال به طور حتم تداوم این وضعیت تهدید بزرگی برای دامداران است که نیاز است مسئولان با برنامه ریزی درست و اصولی و حداقل تامین نهاده‌ها با قیمت‌های مناسب نگاه ویژه ای به تداوم حیات این صنعت داشته باشند

وی بیان کرد: پرداخت نشدن بخشی از مطالبات دامداران بشرویه‌ای در شرایط سخت تامین نهاده دامی کار را برای این تولیدکنندگان در وضعیت فعلی سخت تر کرده است.

اما ماجرا تنها به اینجا ختم نمی‌شود و آن طور که از یکی از شهرستان‌های استان خبر می‌رسد، مشکلات دامداران علاوه بر گرانی دان و علوفه این روزها بر سر عدم پرداخت مطالبات نیز است.

یکی از دامداران شهرستان بشرویه نیز در این باره گفت: با هزار زحمت برای خرید دان علوفه گران قیمت اقدام کرده ایم، شیر دامهایمان را برای فروش تحویل داده ایم اما چندین ماه است که پول آن پرداخت نشده است، حال با این گرانی قیمت‌ها چگونه بتوانیم علوفه خریداری کنیم؟

شیرتحویل می‌دهیم اما پولش را نسیه می‌گیریم؛ اما علوفه نقدی است 

یکی دیگر از دامداران بشرویه ای هم معتقد است شیر را برای فروش تحویل دهی، پول تا چند ماه دریافت نمی‌کنی، تحویل ندهی، روی دستت می‌ماند و خراب می‌شود، حال بر سر دور راهی مانده ایم که باید چه کار کنیم؟

وی که معتقد است آخرین پرداختی‌ مطالبات دامداران بشرویه ۱۵ بهمن ماه بوه است افزود: باید فکری اساسی کرد با این اضواع احوال دامداران چگونه شکم دام خود را سیر کنند.

پرداخت مطالبات تا ۵ اردیبهشت

مسئول شرکت تعاونی دامداران بشرویه نیز به خبرنگار ما گفت: طبق قراردادی که با کارخانه داران داریم مطالبات با تاخیر  پرداخت می‌شود اما در قراردادهای جدید تلاش شده تا قراردادها زودتر یعنی تا یک ماه پرداخت شود.

اصغر اکبری با بیان اینکه مطالبات دامداران بشرویه از شیر ۶۰۰ میلیون تومان است افزود: همه تلاش ما براین است که تا ۵ اردیبشت مطالبات پرداخت شود.

گفتنی است دامداران بشرویه تا ۵ سال گذشته ۲۱ تن شیر روانه بازار می‌کردند اما امروزه تنها ۱۰ تن شیر روانه بازار می‌کنند و پرداخت به موقع مطالبات دامداران امروز مهم ترین درخواست آنها است که اگر اجابت شود می‌تواند به جهش تولید هم کمک کند.

 

 

 

 

 

پرداخت تسهیلات قرض الحسنه اشتغال روستایی به ۵ هزار نفر/۲

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای سال ۱۴۰۰، به حدود ۵ هزار روستایی خراسان جنوبی، تسهیلات اشتغال زایی پرداخت می‌کند.

مدیر کل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان گفت: در راستای طرح‌های اجتماع محور “سحاب”، ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ۴ درصد با بازپرداخت ۵ ساله در نظر گرفته شده است.

موسوی سقف این تسهیلات را ۴۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: افراد روستایی بیکار و با درآمد کمتر از یک میلیون تومان می‌توانند از تسهیلات قرض الحسنه اشتغال بهره‌مند شوند.

وی گفت: این تسهیلات در ۷۰ رسته شغلی روستایی با کمک ۳۰ تسهیل گر ستاد اجرایی فرمان امام (ره) پرداخت می‌شود.

این ستاد پارسال با پرداخت ۱۶۰ میلیارد تومان ، ۴ هزار و ۶۰۰ نفر را صاحب شغل کرد.

 

 

 

 

 

هشدار برای سوء استفاده دلالان از شرایط خشکسالی/۲-۳

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی درخصوص سوء استفاده دلالان و واسطه‌ها از شرایط خشکسالی هشدار داد.

عصمتی پور با بیان اینکه کاهش بارندگی‌ها و ایجاد خسارت به مراتع، سبب گرانی علوفه و بالا رفتن هزینه‌های نگهداری و حفظ دام در استان شده است گفت: در این شرایط، تعداد زیادی از دامداران و عشایر تصمیم به فروش دام خود گرفته اند که این موضوع سبب شده دلالان، دام را با قیمت ناچیز و با چک و حتی با وعده بلند مدت از دامدار خریداری کنند و عملا در نهایت مبلغی دست دامدار را نمی‌گیرد و شغل وی نیز از دست می‌رود.

وی خرید دام مازاد عشایر را از جمله راهکار‌های کمک به این قشر زحمتکش اعلام کرد و افزود: درصورتی که دام خریداری شده مناسب برای کشتار نباشد با در اختیار قرار دادن نهاده به صورت” قرارداد پرواربندی” پس از طی دوره پروار، دام به کشتارگاه منتقل شود که ضمن تثبیت اشتغال دامدار، از سوء استفاده دلالان و واسطه‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: پرداخت تسهیلات قرض الحسنه با دوره بازپرداخت حداقل ۵ ساله برای نگهداری دام، خرید نهاده‌های دامی مورد نیاز و همچنین بخشودگی جرایم دیرکرد و تمدید تسهیلات پرداختی به عشایر به مدت حداقل سه سال در شرایط کنونی می‌تواند کمکی برای عشایر باشد.

 

عصمتی پور یادآور شد: کاهش بارندگی‌ها در خراسان جنوبی سبب شده تاکنون ۱۴۰ چاه مالداری عشایر خشک شود و به بیش از ۸۰ درصد مراتع این حوزه خسارت وارد شود.

 

 

 

 

تحویل بره میش وحشی تازه متولد شده به محیط زیست قاینات/۴

شهروند قاینی، یک راس بره میش وحشی تازه متولد شده را ، تحویل اداره محیط زیست این شهرستان داد.

رییس حفاظت محیط زیست شهرستان قاینات گفت: با همکاری شهروند قاینی دوستدار طبیعت، این بره میش وحشی تازه متولد شده که سرگردان و از مادر جدا شده بود به محیط زیست این شهرستان منتقل شد.

محمدرضا بسملی با قدردانی از اقدام این شهروند افزود: زنده گیری وحوش سبب از دست رفتن قابلیت بازگشت به طبیعت در آنان می‌شود و علاوه بر آن چرخه زنجیره حیات نیز که خداوند با حکمت خود آن را به بهترین شکل موجود خلق و برقرار کرده، به هم می‌ریزد.

 

وی  با بیان اینکه فصل بهار فصل زاد و ولد وحوش است گفت: مردم و دوستداران حیات وحش برای حفظ محیط زندگی جانوران از هر گونه زنده گیری حیوانات بخصوص وحوش در طبیعت خودداری کنند و در صورت مشاهده مواردی از تخلفات شکار و صید، موارد را برای پیگیری به ادارات محیط زیست اطلاع دهند.

 

 

 

 

جریمه ۱۰۵ راننده برای پلاک مخدوش/۴

۱۰۵ راننده خراسان جنوبی، از ابتدای سال به علت رانندگی با خودروی فاقد پلاک یا پلاک مخدوش جریمه شدند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان با هشدار به رانندگان متخلف گفت: چنانچه اعداد پلاک دستکاری یا پلاک پوشانده شود ، خودروی متخلف به پارکینگ منتقل و راننده به مرجع قضایی معرفی خواهد شد.

 

سرهنگ علیرضا عباسی افزود: برابر ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی مخدوش کردن پلاک خودرو جرم است و متخلفان از این قانون به ۶ ماه تا یک سال حبس محکوم خواهند شد.

 

 

 

 

گرامیداشت یاد مادر سردار سرلشکر شهید محمد ناصر ناصری/۳

استاندار خراسان جنوبی به همراه فرمانده سپاه انصارالرضا با حضور در منزل مادر سردار سرلشکر شهید محمد ناصر ناصری، یاد این بانوی بزرگوار را گرامیداشت.

در پی درگذشت بانوی مؤمنه” حاجیه خانم مریم هاشمی”، والده مکرمه سردار گرامیداشت یاد مادر سردار سرلشکر شهید محمد ناصر ناصریناصری، آقای ملانوری به همراه سردار قاسمی و جمعی از معاونان و مدیران ستادی استانداری ، برای عرض تسلیت به بازماندگان، در منزل وی حضور یافت.

 

حاجیه خانم مریم هاشمی، سه روز پیش دراثر کهولت سن و در ۸۰ سالگی دعوت حق را لبیک گفت و در کنار فرزند شهیدش به خاک سپرده شد.

سردار سرلشکر شهید محمد ناصر ناصری که در سال ۱۳۴۰ در روستای سیستانک از توابع شهر اسفدن متولد شده،۱۷ مرداد ۱۳۷۷ به همراه ۸ دیپلمات دیگر کشورمان، در شهر مزار شریف به دست تروریست‌ها به شهادت رسیده است.

 

 

 

برای حمایت از دامداران در مقابل خشکسالی

اختصاص ۱۴ هزار تن نهاده دامی به خراسان جنوبی/۳

۱۴ هزار تن نهاده دامی فروردین امسال برای دامداران خراسان جنوبی اختصاص یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در نشست خبری سهمیه استان را در اسفند اختصاص ۱۴ هزار تن نهاده دامی به خراسان جنوبی۹ هزار تن اعلام کرد و گفت: با توجه به شدت خشکسالی‌ها در سال زراعی جاری این سهمیه برای فروردین به ۱۴ هزار تن افزایش یافت که تلاش می‌کنین همین مقدار برای ماه آینده هم تامین شود.

قوسی افزود: همچنین مکاتبه‌ای با مقام عالی وزارتخانه انجام شده تا علاوه بر سهمیه ماهانه، حداقل حدود ۳۰ هزار تن نهاده در قالب جو، ذرت، گنجاله، سویا و سبوس گندم در اختیار استان قرار گیرد تا کمی از دغدغه دامداران بر طرف شود.

وی با بیان اینکه خرید دام مازاد دامداران با قیمت مناسب یکی دیگر از اقدامات حمایتی دولت است گفت: تلاش کرده ایم با هماهنگی‌های صورت گرفته تسهیلات پرداختی دامداران را هم استمهال کنیم.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بر بکارگیری تمام ظرفیت‌ها و بسیج ارگان‌ها و تشکل‌ها برای خرید و ذخیره نهاده‌های دامی تاکید کرد و خواستار اختصاص اعتبار برای حمل آب سیار برای روستائیان و عشایر شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*