اخبار خراسان جنوبی/ هر کرسی شورای شهر در خراسان جنوبی چهار رقیب انتخاباتی دارد

۱۵ میلیارد ریال به شهرداری‌‎ها و دهیاری‌های نهبندان اختصاص یافت

 فرماندار نهبندان گفت: از محل اعتبارات ۳۱ شهرستان کمتر توسعه یافته کشور مبلغ ۱۵ میلیارد ریال به شهرداری‌ها و سه دهیاری این شهرستان اختصاص یافت.

مجید بیکی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی فرمانداری نهبندان و استانداری خراسان جنوبی از محل این اعتبارات، پنج میلیارد ریال برای احداث پارک و فضای سبز در فاز دو مسکن مهر شهر نهبندان و پنج میلیارد ریال برای احداث بوستان شهدا و شریعتی شهر شوسف در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به اعتبار تخصیصی به دهیاری‌های نهبندان گفت: از این محل اعتبارات، مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برای بهسازی معابر روستای خونیک علیا، ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای احداث بوستان روستای دهک و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برای بهسازی معابر روستای بیچند در نظر گرفته شده است.

فرماندار نهبندان اظهار داشت: این اعتبارات از محل اعتبارات ماده ۵۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در سرفصل کمک به ۳۱ شهرستان کمتر توسعه کشور به شهرستان نهبندان تخصیص یافته است.

مرکز شهرستان نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند قرار دارد و شهرستان پایلوت توسعه در خراسان جنوبی است.

 

 

 

کدام مقامات مجاز به عبور از خط ویژه هستند؟

کدام مقامات مجاز به عبور از خط ویژه هستند؟

رئیس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: تمام نمایندگان مجلس مجوز تردد از خط ویژه را ندارند.

به گزارش ایسنا، سردار سید کمال هادیانفر در نشست خبری پیش از ظهر امروز خود درباره ساز و کار صدور مجوز تردد در خطوط ویژه اظهار کرد: اختصاص مجوز تردد در خطوط ویژه با شورای امنیت کشور بوده و در آنجا فهرستی از سمت ها و مسئولیت ها و رده بندی آنها وجود دارد که بر این اساس مسئولیت هایی که مجاز به تردد از خطوط ویژه هستند مشخص شده و پلیس راهور نیز به عنوان مرجع صدور بر اساس این لیست مجوزها را صادر می کند.

وی با تاکید بر اینکه صرفا مجوزهای دارای هولوگرام معتبر است، گفت: تنها مرجع صدور مجوز تردد پلیس راهور بوده و رده های مسئول در آن نیز به طور سالانه از سوی شورای امنیت کشور مشخص می شود.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه آیا تمام نمایندگان مجلس می توانند از خط ویژه تردد کنند، گفت: نمایندگان مجلس جزو این لیست نبوده وتنها رئیس و نایب رئیس و آنچه که در خاطرم هست روسای چند کمیسیون مجوز تردد را دارند و مجوز عبور از خط ویژه برای تمام نمایندگان وجود ندارد. وزرا و قائم مقام وزرا و معاونان برخی از وزرا با تایید شورای امنیت کشور نیز از جمله افرادی هستند که مجوز تردد برایشان صادر می شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا مبنی بر اینکه آیا مجوز تردد به نام فرد صادر شده یا خودروی وی گفت: ما کاری به نام فرد نداریم بلکه مجوز تردد برای خودروی آن مسئول صادر می شود و اینطور است که در مجوز آورده می شود که خودرو به شماره معلوم که متعلق به مسئولیت معلوم است مجوز تردد از خط ویژه را دارد و نام فرد آورده نمی شود.

هادیانفر درباره پلاک های مخدوش نیز گفت: در موضوع پلاک های مخدوش امکان اینکه با تغییر پلاک جریمه برای فرد دیگری صادر شود وجود ندارد چرا که هنگام صدور جریمه علاوه بر شماره پلاک نوع خودرویی که پلاک بر روی آن نصب شده نیز تطبیق داده می شود. در همین راستا نیز پلیس راهور رباط هوشمندی را به شکل رایانه ای طراحی کرده که قابلیت تطبیق تک تک این موارد را داشته و در انجام آزمایشی آن که از ۱۵ اسفند ماه در سیستم پلیس آغاز به کار کرده تا کنون ۷۵۵ هزار وسیله نقلیه را بدون خطا تطبیق و تشخیص داده است.

وی درباره ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی نیز گفت: قانون در این زمینه صراحت داشته و همانطور که بارها نیز از سوی  پلیس اعلام شده سند پلیس سند رسمی است و هیچ مرجعی نمی تواند سندی بالاتر از این سند را برای خودرو صادر کند. به همین دلیل هم هست که به لحاظ قانون مردم موظفند که برای نقل و انتقال خودرو به پلیس مراجعه کنند اما ثبت سند در دفترخانه ها اجباری نیست و اختیاری است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات ضد و نقیض پیرامون ممنوعیت سفر در ایام نوروز و افزایش شمار موارد ابتلا و فوتی در پی افزایش سفرها نیز گفت: این موضوع را می پذیریم و اتفاقا در جلسه ای که بنده و معاون وزیر بهداشت نیز حضور داشتیم من این موارد را مطرح کردم و تاکید کردم که باید با محدودیت های قاطعی که صادر شود کرونا در ایام نوروز تمام شود، اگر محدودیت ها با جدیت و مشارکت مردم انجام می شد قطعا شاهد این میزان نبودیم و فرسایش هم در کادر درمان و نیروهای پلیس رخ نمی داد. دغدغه وزارت بهداشت نیز همین بود. با این وجود در نهایت ما مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را اجرا و در تمام مصاحبه هایمان تاکید کردیم که مردم از انجام سفر خودداری کنند. اما واقعیت این است که در حدود ۹۲ درصد از شهرهای ما سفر آزاد شد و بیش از ۸۹ درصد افزایش تردد را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: حتی ما پیشنهاد دادیم که در چهار جاده شمالی محدودیت اعمال شود و قطعا اگر این محدودیت نیز اعمال می شد این بیماری به این میزان افزایش پیدا نمی کرد اما همانطور که گفتم ما در نهایت مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را اجرا کردیم.

وی از اجرای طرحی دیگر در پلیس برای محاسبه متوسط سرعت نیز خبر داد و گفت: این طرح از ابتدای امسال اجرا شده و مرحله اول آن در محور تهران – قم – اصفهان و بالعکس و محور تهران – کرج – قزوین – زنجان و بالعکس اجرا شد. بر این اساس خودرو و ساعت عبور آن از مقابل اولین دوربین ثبت شده و با توجه به میانگین سرعتی که تا دوربین بعدی مجاز به تردد است این بازه محاسبه می شود به عنوان مثال اگر فاصله بین دو دوربین ۱۰ کیلومتر باشد یک خودرو نهایتا طی مدت هشت دقیقه باید با توجه به ثبت سرعت در جاده ها از دوربین اول به دوربین دوم برسد. اگر این زمان کمتر شود یعنی راننده با سرعت بیشتر از میانگین مجاز در مسیر حرکت کرده است. حتی ممکن است راننده در مقابل دو دوربین سرعت خود را کاهش هم داده باشد اما با محاسبه میانگین سرعت مشخص شده که سرعتش غیر مجاز بوده است.

 

 

 

کیفرخواست “عنابستانی” صادر می‌شود

کیفرخواست "عنابستانی" صادر می‌شود

رییس پلیس راهور ناجا در تشریح آخرین وضعیت ماجرای شکایت از نماینده مجلسی که با سرباز راهور درگیر شده بود، گفت که کیفرخواست این فرد به زودی صادر می‌شود.

به گزارش ایسنا، سردار سید کمال هادیانفر در حاشیه نشست گزارش عملکرد پلیس در پاسخ به پرسش ایسنا درباره آخرین وضعیت شکایت از “علی اصغر عنابستانی” که در بهمن ماه سال گذشته بر سر ورود غیرمجاز به خط ویژه با سرباز پلیس راهور درگیر شده بود، گفت: پلیس راهور شکایت خود از ایشان را به دادسرا ارائه داد و دستگاه قضایی نیز نسبت به احضار فرد خاطی اقدام کرده و طبق اطلاعات ما به زودی و طی روزهای آتی کیفر خواست برای ایشان صادر می‌شود.

وی درباره شکایت عنابستانی از پلیس راهور و سرباز اکبری نیز اظهار کرد: این فرد نیز پس از اعلام‌ وصول شکایت پلیس، شکایتی را در سازمان قضایی نیروهای مسلح مطرح کرد اما با توجه به اینکه برابر قانون یک شکایت در دوجا قابل رسیدگی نیست، تا این لحظه سازمان قضایی نیروهای مسلح هیچکدام از همکاران ما را دعوت نکرده است.

به گفته وی شکایت اصلی پلیس از این نماینده در دادسرا در حال رسیدگی است.

 

 

قتل ۸ عضو یک خانواده در اهواز و خودکشی قاتل

فرماندار اهواز از قتل هشت نفر به دلیل اختلاف خانوادگی خبر داد.

به گزارش ایسنا، جمال عالمی‌نیسی اظهار کرد: یک مرد ۵۰ ساله صبح امروز (۱۶ فروردین‌ماه) به علت اختلافات خانوادگی، با اسلحه جنگی چهار نفر از اعضای خانواده همسر اول خود را به قتل رساند.

وی افزود: این فرد سپس به شهرستان کارون رفت و پدر و مادر همسر دوم خود و فرزندش و برادرزاده همسر دومش را نیز به قتل رساند.

فرماندار اهواز گفت: وی پس از کشتن هشت نفر از اعضای خانواده‌اش، اقدام به خودکشی کرد. این فرد، سابقه اعتیاد به شیشه و سابقه کیفری داشته و ساکن منطقه زرگان اهواز بوده است.

وی افزود: اسلحه و خودروی استفاده شده در این حادثه کشف شده است.

۵۰ شی تاریخی و فرهنگی در خراسان جنوبی مرمت و بازسازی شد

۵۰ شی تاریخی و فرهنگی در خراسان جنوبی مرمت و بازسازی شد

بیرجند – ایرنا – مدیر آزمایشگاه مرمت اشیای تاریخی اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان ‌جنوبی از مستندنگاری، حفاظت، مرمت و بازسازی ۵۰ اثر تاریخی و فرهنگی (شی) در این استان خبر داد.

به ‌گزارش روز دوشنبه روابط ‌عمومی اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان ‌جنوبی، حمزه حمزه افزود: این اشیا مربوط به پیش از اسلام تا دوره قاجاریه در آزمایشگاه مرمت اشیای تاریخی استان مرمت شد.

وی اظهار داشت: آزمایشگاه مرمت اشیای تاریخی اداره ‌کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی در چارچوب وظایف و تعهدات محوله در سال ۹۹ مطابق اصول فنی، مرمت ۵۰ شی تاریخی را انجام داده است.

مدیر آزمایشگاه مرمت اشیای تاریخی اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان جنوبی گفت: این اشیا شامل ۱۵ سفال و سرامیک، هشت شی فلزی، یک نسخه کتاب و کاغذ، یک اثر شیشه‌ای و ۲۵ سکه می‌شود.

 

 

 

مهاجرت و بیکاری عشایر خوسف به دنبال کاهش نزولات آ‌سمانی/۲
نوری گفت: متاسفانه امسال با کاهش شدید نزولات آسمانی در سال جاری با مشکل آب مواجه شده ایم که اگر چاره اندیشی نشود شاهد مهاجرت، بیکاری و حاشیه نشینی جامعه روستایی و عشایری خواهیم بود.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خوسف، «هادی نوری آهنگر» امروز (۱۶ فروردین) در جلسه مشورتی خشکسالی خوسف با اشاره به اینکه ۱۳ درصد جمعیت شهرستان خوسف را عشایر تشکیل می دهد، اظهار کرد: هزار و ۵۰۰ کیلومتر ایل راه شهرستان خوسف نیاز به مرمت دارند چراکه وسعت بالای شهرستان مشکلات فراوانی را برای عشایر ایجاد کرده است.

 

رئیس اداره امور عشایری خوسف با بیان اینکه سالانه برای آبرسانی به مناطق عشایری شهرستان خوسف ۱۰ میلیون لیتر آب حمل می شود، افزود: سال گذشته بیش از ۸ میلیارد تومان معرفی تسهیلات داشته ایم.

نوری از توزیع یک هزار و ۵۰۰ تن نهاده دامی بین عشایر شهرستان خبر داد و تصریح کرد: جهاد کشاورزی باید برای افزایش سهمیه نهاده دامی اختصاصی به شهرستان اقدام کند چراکه عشایر در شرایط خشکسالی دغدغه چرای دام و تغذیه دام هایشان را دارند.

وی تصریح کرد: در سنوات گذشته شاهد مهاجرت معکوس به مناطق عشایری خوسف بوده ایم، اقدامات خوبی در حوزه آبخیزداری انجام شد که با اندک باران بندها و پشته های خاکی آبگیری می شد اما متاسفانه امسال با کاهش شدید نزولات آسمانی در سال جاری با مشکل آب مواجه شده ایم که اگر چاره اندیشی نشود شاهد مهاجرت، بیکاری و حاشیه نشینی جامعه روستایی و عشایری خواهیم بود.

رئیس اداره امور عشایری خوسف لاغری دام، شیوع بیماری ها، کاهش دبی آب و خشک شدن چشمه سارها، افزایش تردد عشایر در جاده های مواصلاتی برای جابه جایی دام ها، هجوم دلال ها برای خرید ارزان دام عشایری به دلیل ناتوانی عشایر در نگهداری دام ها را از عوامل خشکسالی عنوان و تصریح کرد: خرید دام مولد مازداد عشایر باید توسط شرکت پشتیبانی دام انجام شود چراکه  دامداران دغدغه نگهداری دام ها در شرایط خشکسالی و کمبود علوفه را دارند.

نوری  با بیان اینکه در حوزه آبرسانی انتهای حوزه آبرسانی آب و فاضلاب، آغاز خط خدمات رسانی به عشایر است، افزود: با توجه به اینکه ۴۵۰ خانوار عشایر باید آبرسانی سیار شوند نیاز به حفر حداقل یک عدد چاه جدید داریم.

وی توزیع سم رایگان، توزیع مکمل های تغذیه ای یارانه ای از طریق دامپزشکی، جمع اوری گیاهان مرتعی حاشیه ای جاده ای برای جلوگیری از هجوم شترها و خطرات تصادفات جاده ای را از اقداماتی برشمرد که باید توسط دستگاه های متولی انجام شود.

فرماندار نهبندان:
۱۵ میلیارد ریال به شهرداری ها و دهیاری های نهبندان پرداخت شد/۲
بیکی گفت: از محل اعتبارات ۳۱ شهرستان های کمتر توسعه یافته مبلغ ۱۵ میلیارد ریال اعتبار به شهرداری ها و سه دهیاری شهرستان نهبندان پرداخت شد.

«مجید بیکی»، فرماندار نهبندان  در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: از محل اعتبارات شهرستان های کمتر توسعه یافته مبلغ ۱۵ میلیارد ریال اعتبار به منظور اجرای پروژه های عمرانی به  شهرداری ها و سه دهیاری نهبندان پرداخت شد.

فرماندار نهبندان افزود: با پیگیری ها صورت گرفته از سوی فرمانداری و استانداری از محل این اعتبارات، برای احداث پارک و فضای سبز در فاز دو مسکن مهر شهر نهبندان ۵۰۰ میلیون تومان و برای احداث بوستان شهدا و شریعتی شهر شوسف ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

بیکی با اشاره به اعتبار تخصیصی به دهیاری های نهبندان، بیان کرد: از محل اعتبارات تخصیص یافته مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان برای بهسازی معابر روستای خونیک علیا، ۲۵۰ میلیون تومان برای احداث بوستان روستای دهک و ۱۲۰ میلیون تومان برای بهسازی معابر روستای بیچند در نظر گرفته شده است.

گفتنی است این اعتبارات از محل اعتبارات ماده ۵۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در سرفصل کمک به ۳۱ شهرستان کمتر توسعه کشور به شهرستان نهبندان تخصیص یافته است.

پایان رقابت های فوتبال جام نوروز روستاهای فردوس/۷

پایان رقابت های فوتبال جام نوروز روستاهای شهرستان فردوس

رقابت های فوتبال روستاهای سطح شهرستان فردوس تحت عنوان جام نوروز با معرفی برترین ها پایان یافت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، به همت هیأت فوتبال شهرستان فردوس یک دوره مسابقات مینی فوتبال تحت عنوان جام نوروز بین روستاهای سطح شهرستان فردوس برگزار شد.
در این دوره از مسابقات ۱۳ تیم از سوم فروردین ماه با یکدیگر به رقابت پرداختند که در نهایت تیم های شهرداری باغستان، شهدای خانکوک و دهیاری برون به ترتیب مقام های اول تا سوم را بدست آوردند، امیر حسین بیکی زاده از تیم شهرداری باغستان و علیرضا میرزایی نسب از تیم دهیاری کجه نیز به ترتیب به عنوان آقای گل و بازیکن اخلاق این رقابت ها شناخته شدند.

دیدار دوستانه والیبالیست های قائنات با آکادمی والیبال فرهاد تایباد/۷

دو دیدار دوستانه والیبالیست های قائنات با آکادمی والیبال فرهاد تایباد

به مناسبت روز جمهوری اسلامی ایران، دو دیدار دوستانه تیم جوانان والیبال شهرستان قائنات با تیم های الف و ب آکادمی فرهاد تایباد برگزار گردید.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این رقابت ها در سالن شهید صیامی شهر تایباد با برد والیبالیست های قائنات پایان یافت.
گفتنی است تیم والیبال شهرستان قاین به سرپرستی محمد حسن عبدالله نژاد و هدایت محمد برنا در این دیدار های دوستانه حضور یافتند.

اسکیونگ قهرمان مسابقات فوتبال روستایی سربیشه/۷

اسکیونگ قهرمان مسابقات دوستانه فوتبال زمین خاکی روستایی

نمایندگان روستای اسکیونگ قهرمان مسابقات دوستانه فوتبال زمین خاکی روستاهای بخش مرکزی شهرستان سربیشه شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، پرونده مسابقات دوستانه فوتبال زمین خاکی روستاهای بخش مرکزی سربیشه با قهرمانی نمایندگان روستای اسکی ونگ و نایب قهرمانی روستای خونیک بسته شد. این مسابقات به همت هیأت ورزش روستایی و بازی های بومی محلی از اول لغایت ۱۳ فروردین ۹۹ در محل روستای زولسک با حضور ۱۰ تیم در رده سنی جوانان برگزار گردید.

معرفی دکتر مهدی بلالی مود در دهمین برنامه “دوشنبه ها با مفاخر” خراسان جنوبی/۵-۷

    
معرفی دکتر مهدی بلالی مود در دهمین برنامه "دوشنبه ها با مفاخر" خراسان جنوبی
معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: در دهمین برنامه “دوشنبه ها با مفاخر” خراسان جنوبی، دکتر مهدی بلالی مود، پدر علم سم شناسی ایران، معرفی شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی عنوان کرد: این برنامه  از طریق صفحه اینستاگرامی khjfarhang منتشر شد.
وی با بیان این که دکتر مهدی بلالی مود، متولد ۱۵ شهریور ۱۳۲۱ خورشیدی به «پدر سم‌شناسی ایران» معروف است ، ادامه داد: ایشان از جمله متخصصان بنام و مشاهیر ماندگار خطه خراسان جنوبی به شمار می‌رود که در جریان جنگ تحمیلی و با وجود سکونت در اسکاتلند به جهت کمک به هموطنان خود در بمباران رژیم بعث عراق به کشور بازگشت و از آن زمان خدمات فراوانی در حوزه سم‌شناسی و کمک به جانبازان شیمیایی انجام داد.
 رمضانی با اشاره به این که پروفسور بلالی در خرداد ۱۳۶۳ به عنوان عضو جامعه سم شناسان بالینی اروپا و در مرداد ۱۳۶۵ به عضویت فدراسیون جهانی سم شناسی بالینی و مراکز کنترل سموم و در آبان ۱۳۷۳ به عضویت هیات مدیره و دبیر منطقه ای مدیترانه شرقی فدراسیون مذکور انتخاب شد، افزود: در پرونده درخشان ایشان مواردی همچون سرپرستی چندین گروه کار پروژه سم شناسی بین المللی (INTOX) و نائب رئیسی جامعه سم شناسی پزشکی آسیا و اقیانوسیه نیز به چشم می خورد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که دوشنبه‌های با مفاخر، با هدف معرفی مفاخر خراسان جنوبی به مردم استان و کشور و همچنین نسل جوان و در راستای پاسداشت علم، فرهنگ و فرهیختگان برنامه ریزی شده است، ادامه داد: در طول این برنامه، ۱۲ نفر از مفاخر استان معرفی خواهند شد.
گفتنی است تاکنون در این برنامه ابن حسام خوسفی، آیت الله آیتی ، آیت الله سید مهدی عبادی، آیت الله سید حسن تهامی، پروفسور معتمد نژاد، پروفسور گنجی و علامه عبدالعلی بیرجندی ، آیت الله محمد هادی هادوی و شیخ محمد حسین فاضل تونی معرفی شده اند.

اینجا “اکبریه” در قلب شهر بیرجند؛ خبری از خدمات شهری نیست/۷-۵

  • اینجا "اکبریه" در قلب شهر بیرجند؛ خبری از خدمات شهری نیست

روستای تاریخی اکبریه که اکنون در قلب بیرجند بین خیابان غفاری و معلم واقع شده است، امروزه جنبه روستا بودن خود را از دست داده و جزو شهر شده اما از خدمات شهری بی بهره است وحفظ این بافت تاریخی نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از   بیرجند ، حفظ و نگهداری بافت تاریخی شهرها سیاستی است که بسیاری از مسئولان شهری برای جذب توریست اجرایی می‌کنند و بیرجند به عنوان یکی از شهرستان‌های تاریخی ایران نیز از قاعده بالا مستثنی نیست.

اما بی‌توجهی و بی‌تدبیری مسئولان باعث شده تا “اکبریه” منطقه‌ای کاملاً سنتی در قلب شهرستان بیرجند به عنوان مرکز استان خراسان جنوبی اگرچه هنوز بافت روستایی خود را به‌گونه‌ای حفظ کرده اما یک بام و دوهوای روستا و شهر باعث شده تا در این منطقه تاریخی خبری از خدمات شهری نباشد.

شاید اگر نام اکبریه را یک دهه پیش می‌شنیدم تمام توجه‌ها به جنوب شرقی شهرستان بیرجند جلب می‌شد اما براساس روند روبه رشد شهرستان و توسعه شهری اکنون این منطقه تاریخی در قلب شهر یعنی اطراف عمارت و باغ اکبریه قرار گرفته که می‌طلبد مسئولان به عنوان بخشی از شهرستان به آن توجه داشته باشند و خدمات به ساکنان این منطقه ارایه کنند.

البته به روایت تاریخ   روستای اکبریه در گذشته‌ها بین ۲۰ تا ۲۵ هکتار وسعت داشته و  در حال حاضر فقط در ۱۳ هکتار آن بافت قدیمی باقی مانده است و در واقع به غیر از باغ اکبریه که عظمت و شکوهش را در مقابل تمام آثار تاریخی به جا مانده به نمایش می‌گذارد، دیگر آثار تاریخی این محله، احساس مسئولیت مردم و مسئولان را در این زمینه می‌طلبد تا زمینه برای جذب گردشگر و رونق اقتصادی این محله را فراهم کند.

خیابان‌ها و کوچه‌های خاکی که تازه شش ماهی است سنگ فرش شده؛ عدم نظافت و جمع آوری زباله‌ها، خشک شدن درختان از موضوعاتی است که سبب گلایه ساکنان شده است.

یکی از بانوان این محله به خبرنگار ما گفت: اکبریه روستایی در دل شهر بیرجند با ۲۵ هکتار مساحت اما بعد از گذشت سال‌ها اکنون در بین خیابان‌های معلم و غفاری واقع شده است و در حال حاضر نه می‌توان به آن روستا گفت و نه شهر.

وی افزود: به این دلیل شهر نمی‌توان گفت چرا که از برخی خدمات شهری محروم است و روستا هم نمی‌توان گفت چرا که دهیار ندارد که مشکلاتش را پیگیری کند و از سویی قبوض برق، آب و گاز آن شهری حساب می‌شود.

دیگر ساکن این منطقه نز از جمع نکردن زباله‌ها و نظافت به موقع گلایه مند است و می‌گوید: شهرداری به نظافت و پاکیزگی این محله توجه ندارد، گویا این محله جزو شهر نیست و زباله‌ها را دیر به دیر از محله جمع آوری می کنند.

اکبری  درخواست کرد که نگاهی به سطل زباله ابتدای خیابان بیندازم که داخل و بیرون سطل انباشته از زباله است و سه روز می‌گذرد که این وضعیت را دارد و متأسفانه هر عابری که از این محله رد می‌شود پلاستیک یا پسمانده خوراکی خود را پای درختان می اندازد و این مسأله برای شهر و مردمانی که ادعای تمدن می کنیم، واقعاً تأسف آور است.

وی با بیان اینکه اگر خانه ما مشکل پیدا کند حق بازسازی با مصالح جدید نداریم گفت: مالکان منازل قدیمی حق تخریب و فروش این منازل را ندارند و برخی از اهالی این محله که از لحاظ مالی توانایی داشتند، منازل خود را مرمت کردند اما برخی دیگر از این محله رفتند و منازلشان را اجاره دادند.

خدمات ارایه می‌کنیم

شهرداربیرجندهم به خبرنگار ما  گفت: بافت قدیمی رحیم آباد در محدوده خدمات شهر قرار دارد و چون در محدوده خدمات شهر است شهرداری نظارت عمومی خود را دارد و ضوابط و مقررات مربوط به بافت از طریق میراث فرهنگی و شهرداری در ساخت وسازها باید کنترل شود.

محدعلی جاوید افزود: خیابان‌های اصلی روزانه و خیابان‌های فرعی یک هفته یک بار نظافت می‌شود.

وی گفت: شاید تعداد محدودی درخت باشند که در بافت  قدیمی روستا واقع شده‌اند و به دلیل اینکه تازه سنگ فرش شده امکان انتقال آب نیست و آبیاری به درستی انجام نشده اما مابقی درخت‌ها هر دو هفته آبیاری می‌شود.

ساخت‌و سازها باید متناسب با بافت و براساس قوانین باشد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی هم با بیان اینکه ساکنان  در این بافت برای سکونت شرایط بافت منطقه را باید حفظ  کنند،گفت: در منطقه بافت تاریخی و قدیمی ساخت وسازها با ارتفاع بیش از ۴.۵ متر مجوز ندارند.

حسن رمضانی افزود: برای ساخت وساز در بافت تاریخی و قدیمی باید از مصالح بومی و سنتی استفاده شود.

هرچند با گذر در این بافت قدیمی ساخت وسازها جدید چهره بافت قدیمی را برهم زده  است و بعد از مدت‌ها از خاکی بودن ، سنگ فرش شده است که چند ماه است سنگ فرش شده اما انتظار است چون این محله محل رفت و آمد توریست‌ها است زباله‌ها را جمع کنند.

 

 

 

فرماندار خوسف:
خوسف نیازمند اعتبارات ویژه بحران در بحث خشکسالی است
آخوندی با اشاره به کاهش شدید نزولات آسمانی و کاهش ۷۵ درصدی بارندگی در شهرستان خوسف، خواستار اعتبارت ویژه بحران از محل اعتبارات استانی و ملی برای شهرستان شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خوسف، «محمدعلی آخوندی» امروز (۱۶ فروردین) در جلسه مشورتی با موضوع خشکسالی با اشاره به کاهش ۷۵ درصدی بارش باران در شهرستان خوسف، اظهار کرد: متاسفانه خشکسالی شدید در شهرستان خوسف وجود دارد به نحوی که در اسفند سال گذشته و فروردین ماه هیچگونه بارندگی صورت نگرفته است.

 

فرماندار خوسف با بیان اینکه سال گذشته درخصوص بارش باران استثنا بود و جبران خشکسالی ها را نداشته ایم، افزود: دستگاه های استانی و ملی باید در خصوص شرایط خشکسالی شهرستان تدابیر لازم را اتخاذ و اعتبارات ویژه بحران را برای شهرستان در نظر بگیرند.

وی از دستگاه های شهرستان خوسف خواست تا برای حل مشکلات خشکسالی برنامهها و پیشنهادات عملیاتی و اجرایی را ارائه دهند تا در جذب و توزیع اعتبارات ملاک عمل قرار گیرد چراکه موضوع خشکسالی و کاهش شدید نزولات آسمانی برنامه های عادی را متاثر می کند لذا باید پیش بینی های لازم انجام شود.

وی خواستار برقراری برخی بیمه ها و هماهنگی ها و اطلاع رسانی ها برای جبران خسارت های خشکسالی شد و افزود: جهاد کشاورزی باید آفات منطقه را احصاء و برای پیشگیری از معضلات بعدی راهکارهای مقابله ای را چاره اندیشی کند.

فرماندار نهبندان با بیان اینکه برای رفع محدودیت های ورود و خروج دام از شهرستان باید دستورالعمل‌های مجوز خروج دام از شهرستان توسط کارشناسان دامپزشکی بررسی شود، گفت:  مجوز خروج دام از شهرستان باید با هماهنگی استان بررسی و انجام شود.

آخوندی خواستار پیگیری و برقراری برخی حمایت های دولتی از جمله اختصاص سهمیه یارانه برای تأمین برخی داروها، علوفه ها و نهاده های دامی شد و عنوان کرد: با توجه به کاهش نزولات آسمانی، آبرسانی سیار باید توسط دستگاه های متولی با اولویت انجام و پیش بینی اجاره تانکر و منبع آبی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در شرایط خشکسالی طغیان بیماری در دام ها و مزارع را خواهیم داشت، افزود: دستگاه های متولی باید در این خصوص تدابیر لازم را داشته باشند.

فرماندار نهنبدان با اشاره به شرایط خشکسالی در سیستان و بلوچستان پیش بینی مهاجرت از این استان را داشت و گفت: سر ریز جمعیت خدمات رسانی به ویژه در بخش آبرسانی را متاثر خواهد شد لذا آب و فاضلاب باید آمار جمعیت تغییر یافته در روستاها را به روز رسانی کند.

آخوندی تصریح کرد: اعتبارات خشکسالی و مدیریت بحران ربطی به سهمیه بندی اعتبارات شهرستان ندارد، لذا باید سهمیه ویژه با توجه به خشکسالی و آمار جمعیتی شهرستان درخواست شود، همچنین تلاش می شود تا سهمیه بندی اعتبارات شهرستان با توجه به شرایط خشکسالی و جمعیتی که بر شهرستان افزوده شده، تغییرکند.

وی بیان کرد: در شهر ماژان ۴۵۰ نفر جمعیت داشته ایم اما هم اکنون ۴۵۰ خانوار داریم یعنی یک هزار و ۵۰۰ نفر نیازمند آب و خدمات در شهر جدید ماژان هستند که این مشکل باید با مطالبه گری آب و فاضلاب رفع شود.

فرماندار خوسف در پایان از دستگاه های استانی و ملی خواستار کمک های خاص و تخصیص اعتبارات ویژه خشکسالی شد تا برای مشکلات دام، طغیان امراض و بیماری ها پیشگیری لازم انجام شود.

فرماندار خوسف:
انتخابات شوراهای روستا در ۷۵ نقطه شهرستان خوسف برگزار می شود
آخوندی با بیان اینکه انتخابات شوراهای اسلامی روستا در ۷۵ روستای شهرستان خوسف برگزار می شود، گفت: درخواست می شود تا بزرگان و افراد توانمند جهت ثبت نام شوراهای اسلامی کاندید شوند.

«محمد علی آخوندی»، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره اینکه چهار روش برای ثبت نام شوراهای اسلامی روستاها در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: استفاده از نرم افزارها و ثبت نام غیر حضوری با توجه به شیوع بیماری کرونا و کاهش رفت و آمد بهترین گزینه ثبت نام است.

فرماندار خوسف با بیان اینکه نهاد مردمی شوراهای اسلامی شهر و روستا در نظام حقوقی ایران از جایگاه منحصر به فردی برخوردار هستند، افزود: شوراهای اسلامی نقش به‌ سزایی در پیشبرد اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر منطقه دارند.

وی گفت: تاثیر اقدامات و تصمیم‌گیری‌های این نهاد مستقیم به مردم بر می‌گردد و حضور نخبگان وبزرگان هر روستا در حضور پرشور مردم در انتخابات بسیار تاثیر گذار است.

فرماندار خوسف با دعوت از افراد توانمند و تاثیر گذار که می‌توانند در راستای کمک به روستای خود فعالیت نمایند، از آن ها خواست که جهت عضویت در شوراهای اسلامی روستاها ثبت نام نمایند.

آخوندی با اشاره به روش های ثبت نام در انتخابات شوراهای اسلامی روستاها گفت: استفاده از برنامه گوشی تلفن همراه، نرم افزار رایانه ای، مراجعه به دفاتر پیشخوان و بخشداری ها چهار روش ثبت نام شوراهای اسلامی روستا است.

وی با بیان اینکه از روز امروز ۱۶ لغایت ۲۲ فرودین ماه فرصت ثبت نام در شوراهای اسلامی روستاهااست و بخشداری های شهرستان در این مدت از ساعت ۸ صبح لغایت ۱۸ آماه ثبت نام هستند، گفت: گواهی سوپیشینه یکی از مدارک لازم برای ثبت نام است که لازم است افرادی که تاکنون این گواهی در دریافت نکرده اند در روزهای ابتدایی جهت دریافت آن اقدام نمایند.

وی ادامه داد: ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر، روستا و تیره‌های عشایری روز ۲۸ خرداد همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری برگزار خواهد شد.

فرماندار خوسف گفت: در این شهرستان در ۷۵ روستا شامل ۴۹ روستا در بخش جلگه ماژان و ۲۶ روستا در بخش مرکزی انتخابات شوراهای اسلامی روستا برگزار خواهد شد.

وی مدارک لازم برای ثبت نام در شوراهای اسلامی روستاها را ارایه اصل گواهی عدم سوء پیشینه که از تاریخ صدور آن بیش از سه ماه نگذشته باشد، اصل شناسنامه عکس دار و تصویر تمامی صفحات آن، اصل کارت ملی و تصویر آن، اصل کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا کارت معافیت دائم و تصویر آن برای مردان الزامی دانست.

فرماندار خوسف خاطر نشان کرد: همچنین یک  قطعه عکس ۴ × ۳ جدید، داشتن سواد خواندن و نوشتن برای شورای روستاهای تا دویست خانوار، ارائه اصل و یک نسخه تصویر مدرک تحصیلی معتبر دیپلم برای شورای روستاهای بالای دویست خانوار، اصل و تصویر گواهی پذیرش استعفای مقامات موضوع ماده ۳۲ قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، اصل و تصویر مدرک معتبر ایثارگری (جانبازان، آزادگان، فرزندان شهدا و همچنین رزمندگان با حداقل ۶ ماه سابقه حضور در جبهه) برای برخورداری از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر از جمله مدارک قابل ارائه داوطلبان است.

وی افزود: همچنین به استناد ماده ۳۰ قانون انتخابات، داوطلبان هنگام ثبت نام باید دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، حداقل سن ۲۵ سال تمام، اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه، ابراز وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باشند.

آخوندی تصریح کرد: کسانی که سابقه یک دوره کامل عضویت اصلی شورا را دارا باشند به شرطی که در همان حوزه انتخابیه نامزد شوند، از شرط مدرک تحصیلی معاف هستند.

وی شورا را حلقه اتصال مردم و مسئولان دانست و افزود: برخورد مناسب و پاسخگویی به خواسته های مردم و انتقال این مشکلات به دستگاه های اجرایی و دولتی از جمله مهمترین خواسته های به حق جامعه و مسئولان از شوراهای اسلامی شهر و روستا است.

وی خاطر نشان ساخت: برای انتخابات شوراهای اسلامی شهرهای خوسف و ماژان نیز ۲۹ نفر ثبت نام کرده اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف:
مرمت قنوات خوسف نیازمند ۱۰ میلیارد تومان اعتبار است
رضوی گفت: در بحث صرفه جویی آب در بحث مرمت و لایه روبی قنوات شهرستان خوسف نیازمند ۱۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خوسف، «سید حسن رضوی» امروز (۱۶ فروردین) در جلسه مشورتی خشکسالی در شهرستان خوسف، اظهار کرد: با توجه به شرایط خشکسالی در شهرستان خوسف همه مشکلات به صورت تصاعدی در شهرستان حادث خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف با اشاره به خرید دام مازاد مولد در شهرستان خوسف در شرایط خشکسالی، گفت: ۲۵ تا ۳۰ هزار رأس دام با توجه به کمبود علوفه ای که هست باید فروخته شود که نیاز به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار است.

رضوی برای جلوگیری از خرید دام دامداران پیشنهاد کرد که می توان علوفه دام مولد به صورت تضمینی و به صورت پرداخت تسهیلات تامین شود و در مقابل دامداران به شرکت پشتیبانی دام تعهد دهند تا دام و یا پول دام خود را به شرکت تحویل دهند، که در این خصوص شرکت پشتیبانی دام باید هرچه سریع تر برنامه ریزی کند.

وی ادامه داد: برای تأمین نهاده های دامی یارانه ای در اسفندماه ۶۵۰ تا ۷۰۰ تُن سهمیه کنسانتره داشته ایم که با پیگیری های صورت گرفته، این سهمیه در فروردین ماه به هزار و ۱۱۲ تُن افزایش یافته اما شهرستان برای رفع مشکل  دامداران تا سقف ۲ هزار تن نیازمند کنسانتره هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف با بیان اینکه ۱۵۰ تا ۲۰۰ تُن سهمیه جو داشته ایم، افزود: برای حل مشکلات دامداران باید ۵۰۰ تا ۶۰۰ تُن جو تحویل شود، چراکه دامدارانی که دام سبک دارند استقبال بیشتری از محصول جو دارند.

رضوی تصریح کرد: برای آبرسانی سیار به محله های دامداری و عشایری نیازمند ۲.۵ میلیارد تومان اعتبار هستیم، همچنین آبرسانی به باغات و مزارع زعفران رقم نجومی می شود اما حداقل برای گذر از بحران خشکسالی تا مهرماه امسال، ۶ میلیارد تومان اعتبار برای ۱۰ سرویس آب نیاز است.

وی ادامه داد: ۱۰۰ هکتار مزارع زعفران و حدود هزار هکتار از باغات شهرستان خوسف برای نجات از خشکی شدید نیازمند آبرسانی هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف با توجه به اجباری شدن بیمه دام برای دریافت نهاده دامی گفت: بیش از ۸۱ هزار رأس دام در شهرستان خوسف بیمه شده اما پیش بینی شده که بیش از ۶۰ هزار راس دام هنوز بیمه نشده اند، پیشنهاد می شود در پرداخت ۵۰ درصد سهم بیمه ای که دامدار باید پرداخت کند کمک شود تا مابقی هم ترغیب به بیمه شوند.

رضوی تصریح کرد: در بحث صرفه جویی آب؛ قنوات شهرستان با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان نیاز به لایه روبی و مرمت دارند.

وی با بیان اینکه با توجه به فقر شدید مراتع شهرستان خوسف هجوم ملخ ها به شهرستان پیش بینی می شود، عنوان کرد: از سال گذشته حضور ملخ ها با حضور میدانی بسیجیان رصد می شود تا به محض زیاد شدن ملخ ها، قبل از وقوع بحران ادقامات مقابله ای شروع شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف بیان کرد: برای تأمین سم مورد نیاز برای مبارزه با آفات ملخ، سن گندم و دستگاه های سم پاش؛ ۵۰۰ میلیون نیاز خواهد بود.

 

برای اولین بار در کشور

اهدای محصول درختان برای بازسازی عتبات/۲

کشاورزان سرایانی محصول ۶۵۰ اصله درخت پسته را برای بازسازی عتبات عالیات اهدا کردند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت : این نوع از اهدا برای اولین بار است که رخ می‌دهد و پیش بینی می‌شود سخاوت کشاورزان سرایانی تا ۲ هزار اصله درخت هم پیش برود.
جوینده گفت : کشاورزان در این طرح محصول درختان خود را با زمان معین یا مادام العمر برای بازسازی عتبات عالیات اهدا کردند.

احداث باند دوم بشرویه – سه راهی شهید زارع ، ردیف دار شد/۲

احداث باند دوم بشرویه – سه راهی شهید زارع ، در قانون بودجه ۱۴۰۰ مشروط به اخذ مجوز کمیسیون ماده ۲۳ ردیف دار شد.

با پیگیری‌های نماینده مردم فردوس، طبس ، سرایان و بشرویه در مجلس شورای احداث باند دوم بشرویه - سه راهی شهید زارع، ردیف دار شداسلامی احداث باند دوم مسیر‌های بشرویه به سه راهی شهید زارع و طبس به دیهوک مشروط به اخذ مجوز کمیسیون ماده ۲۳ در قانون بودجه ۱۴۰۰ ردیف دار شد.
حجت الاسلام نصیرایی با اشاره به حوادث تاسف بار یک ماه گذشته در محور‌های ورودی شهرستان بشرویه که منجر به فوت ۸ نفر از شهروندان شد گفت : برای کاهش حوادث از این دست لازم است تا مسولین محترم استان و مدیران سازمان برنامه و بودجه با همت و تلاش مضاعف در خصوص صدور مجوز احداث باند دوم این مسیر به فوریت اقدام کنند.
لازم به ذکر است با پیگیری‌های انجام شده مجوز کمیسیون ماده ۲۳ برای باند دوم محور طبس – دیهوک – خوسف اخذ شده و عملیات اجرایی آن در سال جاری آغاز خواهد شد.

 

 

کشف بیش از ۲۰۰۰ کیلوگرم روغن خوراکی در شهرستان فردوس/۲-۴

۲ تُن و ۴۰۰ کیلوگرم روغن مایع خوراکی خارج از شبکه توزیع در کارخانه‌ای واقع در شهرک صنعتی شهرستان فردوس کشف و ضبط شد.

رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت شهرستان فردوس گفت: ارزش ریالی اولیهکشف بیش از دو کیلوگرم روغن خوراکی در شهرستان فردوس کالا‌های کشف شده ۲۸۰ میلیون و ۳۲۰ هزار و ۲۰۰ ریال است که متاسفانه برای استفاده در تهیه خوراک طیور دپو شده است.
مهدی صادقی افزود : براساس بررسی‌های بعمل آمده و اظهارات متخلفان این روغن‌ها از یکی از شهرستان‌های اطراف خریداری و به این شهرستان حمل شده است.

وی گفت : براساس نظر قاضی تعزیرات حکومتی شهرستان و هماهنگی بعمل آمده این روغن‌های خوراکی کشف شده در شهرستان فردوس و از طریق فروشگاه‌های معتبر بین شهروندان توزیع خواهد شد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان فردوس از شهروندان خواست: درصورت مشاهده هرگونه تخلف صنفی و غیر صنفی از قبیل احتکار ، اختفاء و امتناع از عرضه، عرضه خارج از شبکه، کم فروشی، گرانفروشی،  عدم صدور صورتحساب، عدم درج قیمت و نصب نرخنامه و… مراتب را به سامانه ۱۲۴ این اداره اطلاع داده تا در اسرع وقت مورد پیگیری قرار گیرد.

محکومیت ۳ میلیارد ریالی متخلفان صنفی خراسان جنوبی/۲-۳

متخلفان حوزه کالا و خدمات در طرح نوروزی تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی به پرداخت ۲ میلیارد و ۸۵۸ میلیون و ۶۲۰ هزار ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان با اشاره به اجرای طرح نظارتی نوروز از ۱۶ اسفند ۹۹ تا ۱۵ فرودین جاری، گفت:در این مدت ۴۳۳ پرونده تخلف در استان تشکیل شد که از این تعداد ۴۲۸ پرونده مختومه شده است.
اشرفی از مختومه شدن ۹۸.۸ درصد پرونده‌های تشکیل شده در این ایام خبر داد.
وی بیشترین تخلفات در این پرونده‌ها را به ترتیب عدم درج قیمت، عدم ارائه فاکتور خرید، عرضه خارج از شبکه و گرانفروشی عنوان کرد.
وی با اشاره به فعالیت ۸۰ اکیپ در گشت مشترک طرح نوروزی امسال، گفت: در این مدت ۳۷۰ مورد بازرسی انجام شد که به ۹۴ واحد صنفی تذکر داده شد و برای ۸۰ واحد دارای تخلف پرونده تشکیل شد.

ثبت ملی سجاده ملّه خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی/۳

سجاده ملّه شهرستان خوسف خراسان جنوبی در فهرست میراث غیر منقول (اشیاء) ملی ثبت شد.

مسئول ثبت میراث منقول (اشیاء) تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری وثبت ملی سجاده ملّه خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی صنایع دستی استان گفت: پس از حدود ۴۰ سال که این هنر منسوخ شده بود در سالیان گذشته دوباره احیا شده و رونق آن بازگشته و  هنر پارچه بافی ملّه با شماره ۱۶۲۳ در فهرست میراث معنوی به ثبت رسید.
جواد سیروسی قدمت این سجاده را متعلق به  دوره قاجاریه اعلام کرد و افزود: بر روی این سجاده با نخ‌های ابریشم نقوش گل و بته گلدوزی یا بخارا دوزی که یکی از نقوش رایج در منطقه است انجام شده است.
وی گفت: این سجاده تنها نمونه به جای مانده از سجاده‌های گلدوزی بوده و دارای ابعادی به طول  ۱۵۰ سانتیمتر و عرض ۱۰۰ سانتیمتر است.
مسئول ثبت میراث منقول (اشیاء) تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان افزود: پارچه ملّه یکی از نمونه‌های منحصر بفرد پارچه در ایران است که ماده اولیه این پارچه پنبه خود رنگ خاکی است.
وی گفت: اهمیت پارچه ملّه به خاطر خود رنگ بودن آن است، چون رنگ پارچه‌های این پنبه شبیه به خاک است بومیان منطقه آن را بیشتر برای سجاده و جانماز استفاده می‌کرده اند ومعتقدند که معاد و بازگشت به خاک را برای آن‌ها تداعی می‌کند.

یک کشته و ۲ زخمی در محور دیهوک – راور

واژگونی یک دستگاه سواری پژو در محور دیهوک – راور یک زخمی برجای گذاشت.

رئیس پلیس راه استان گفت : ساعت ۷:۴۰ صبح امروز بر اثر واژگونی یک دستگاه سواری پژو در کیلومتر هشت محور دیهوک-راور  سه نفر زخمی شدند که یک نفر  از مصدومان در بیمارستان به دلیل شدت جراحات جان باخت.
سرهنگ رضایی علت حادثه را عدم توجه به جلو ناشی از نداشتن تمرکز و حواس پرتی راننده خودرو اعلام کرد.

 

 

 

سرشماری ۵ هزار و ۶۵۰ راس حیات وحش در سال ۹۹

۵ هزار و ۶۵۰ راس حیات وحش در سرشماری پستانداران شاخص در سال ۹۹ شمارش شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت : در سرشماری پستانداران شاخص در سال ۹۹، ۱۴ منطقه مورد سرشماری قرار گرفت که در نهایت پس از تجمیع داده‌ها تعداد ۵ هزار و ۶۵۰ راس حیات وحش شامل: کل و بز، قوچ و میش، آهو و جبیر سرشماری شدند.
اکبری افزود : بر اساس این سرشماری ۲ هزار و ۱۹ راس کل و بز، ۳ هزار و ۴۰۳ راس قوچ و میش، ۲۳۱ راس آهو و ۱۶۴ راس جبیر شمارش شد.
وی گفت : مقایسه آمار بدست آمده با نتایج سال قبل نشان می‌دهد که جمعیت کل و بز شمارش شده با افزایش ۵۹ راسی نسبت به سال قبل رشد اندکی داشته است و در عوض جمعیت قوچ و میش با کاهش ۱۹۲ راسی نسبت به سال گذشته مواجه بوده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی شیوع بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک (ppr) در حیات وحش مناطق شمالی استان خصوصا منطقه حفاظت شده کمر سرخ را از جمله دلایل کلی کاهش جمعیت قوچ و میش در خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: به دلیل این بیماری تعداد زیادی از جمعیت قوچ و میش منطقه از بین رفت.
اکبری افزود : در شرایط شیوع کرونا با توجه به قرمز بودن کلیه مناطق سرشماری در برخی از مناطق از تاریخ تعیین شده به تعویق افتاد و این امر موجب شد که از فصل جفت گیری حیات وحش فاصله بیفتد و مشاهدات محیط بانان دچار مشکل شود.
وی از افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی آمار کشفیات و تخلفات شکار و صید در استان خبر داد و گفت: گسترش بیماری کرونا در و بیکاری بخشی از جامعه کارگری ، موجب افزایش شکار توسط آن‌ها و شکارچیان غیر مجاز شد.

 

 

 

توزیع ۳۰ هزار ماسک در طرح یک نفس همدلی/۲-۳

طرح یک نفس همدلی با کمک خیرین برای اولین بار در خراسان جنوبی اجرا می‌شود.

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت خراسان جنوبی گفت : طرح یک نفس همدلی با مشارکت امور مشارکت‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و سازمان‌های مردم نهاد استان برای اولین بار همزمان با سراسر کشور آغاز شده است.
حسینی افزود : در این طرح نزدیک به ۲۰۰ هزار عدد ماسک طی ۳ ماه آینده بین نیازمندان و اقشار کم برخورد دار ۱۱ شهرستان توزیع خواهد شد.
وی با اشاره به این طرح یک نفس همدلی امسال برای اولین بار آغاز شده است گفت : هدف از اجرای طرح ترویج فرهنگ استفاده از ماسک و کنترل بیماری کرونا است.
مدیر عامل مجمع خیرین سلامت خراسان جنوبی گفت : خیران استان علاوه بر همکاری با طرح یک نفس همدلی در زمینه تهیه اقلام مصرفی ، بهداشتی و کمک‌های زیر ساختی با مجمع خیرین استان همکاری داشته اند.
وی با اشاره به این که طرح یک نفس همدلی ادامه خواهد داشت گفت : در مرحله اول تعداد زیادی ماسک در حاشیه شهر بیرجند و شهرستان‌های زیرکوه، درمیان و سرایان توزیع خواهد شد.

 

۳۹ هزار متر مربع اراضی بنیاد مستضعفان در خراسان جنوبی واگذار شد/۳-۷

بیش از ۳۹ هزار متر مربع اراضی بنیاد مستضعفان در خراسان جنوبی واگذار شد

مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان خراسان جنوبی گفت: ۳۹ هزار و ۴۴۳ متر مربع از اراضی بنیاد مستضعفان در سال گذشته برای ارائه خدمات عام‌المنفعه در این استان واگذار شد.

محمدعلی بیجاری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۱۰ هزار متر مربع از اراضی شرق دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند برای احداث ساختمان دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته به صورت رایگان واگذار شد.

وی گفت: همچنین ۲۹ هزار و ۴۴۳ متر مربع از اراضی واقع در حاشیه جاده “بند دره” به شهرداری بیرجند و اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی برای تعریض، آماده‌سازی و زیباسازی مسیر ورودی منطقه گردشگری بند دره به ارزش ۲۳ میلیارد و ۵۵۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به صورت عام‌المنفعه واگذار شد.

مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان خراسان جنوبی ادامه داد: این نهاد سال ۹۸ به عنوان معین اقتصادی و محرومیت‌زدایی شهرستان درمیان انتخاب شد و اقدامات عمرانی چشمگیری توسط بنیاد علوی در این شهرستان مرزی در راستای رفع محرومیت و ارتقای زیرساخت‌های منطقه در حال انجام است.

وی گفت: اسفند سال گذشته نیز در راستای اجرای رزمایش کمک مومنانه در استان خراسان جنوبی هزار بسته معیشتی و هر بسته به ارزش ۵۰۰ هزار تومان توسط این نهاد بین افراد نیازمند و آسیب‌دیده از کرونا توزیع شد.

 

 

۹۱ درصد متقاضیان در خراسان جنوبی وام ازدواج گرفتند/۷

۹۱ درصد متقاضیان در خراسان جنوبی وام ازدواج گرفتند

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: ۹۱ درصد زوج‌های متقاضی وام ازدواج در این استان سال گذشته این تسهیلات را دریافت کردند.

حسن عزیزی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۱۱ هزار و ۹۶۱ نفر در خراسان جنوبی متقاضی دریافت وام ازدواج بودند که تاکنون ۱۰ هزار و ۹۶۱ نفر این تسهیلات را دریافت کرده‌اند و یک هزار و ۳۸ نفر در انتظار دریافت وام ازدواج هستند.

وی گفت: با توجه به گزارش بانک مرکزی درخصوص آمار دریافت‌کنندگان تسهیلات ازدواج جوانان در استان تاکنون ۹۱ درصد متقاضیان وام خود را دریافت کرده‌اند.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ میلیون تومان تسهیلات ازدواج به هریک از زوجین تعلق می‌گیرد افزود: زوج‌های جوان برای ثبت‌نام دریافت وام ازدواج به سایت رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نشانی ve.cbi.ir مراجعه کنند.

وی اظهار داشت: طبق بخشنامه بانک مرکزی برای هر ۵۰ میلیون تومان وام ازدواج یک ضامن نیاز است و شرایط بازپرداخت آن هفت ساله و با سود چهار درصد است.

عزیزی گفت: در صورتی که متقاضیان هنگام دریافت وام در بانک‌ها با موارد خلاف قوانین و مقررات اعلام شده، مواجه شوند موضوع را به سامانه ۱۱۱ سامد (سامانه ارتباط مردم و دولت) اعلام کنند تا مشکل را پیگیری کنیم.

وی افزود: سال گذشته روند ازدواج جوانان در استان خراسان جنوبی افزایش چشمگیری داشت و دولت هم با پرداخت به موقع این تسهیلات زمینه ازدواج آسان جوانان را فراهم کرده است.

پنج هزار و ۴۷۸ واقعه ازدواج در خراسان جنوبی از ابتدای سال گذشته تا پایان آذر ماه به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، ۱۷.۵ درصد افزایش یافت.

 

 

 

شناسایی ۸۱ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

۸۱ بیمار جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در شبانه روز گذشته ۲۰۱ آزمایش کرونا در استان انجام که ۸۱ آزمایش، مثبت قطعی اعلام شد، گفت: از این تعداد مبتلای جدید به کرونا، ۱۵ نفر در بیمارستان‌ها بستری اند و ۶۶ نفر نیز نمونه گیری سرپایی شدند.
مهدی زاده با اشاره به ثبت یک مورد فوت جدید در اثر ویروس کرونا در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی افزود: با این فوت جدید، تعداد فوتی‌های کرونا در استان به ۷۷۱ مورد رسید.
وی گفت: هم اکنون ۲۰۰ بیمار با علائم بیماری حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری اند که از این تعداد ۷۸ نفر مبتلای قطعی بیماری کرونایند و ۱۶ نفر از مبتلایان کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: حال عمومی ۱ نفر از بیماران کرونایی بستری در بخش مراقبت‌های ویژه وخیم است.

 

 

 

 

کتیرا ؛ گزینه‌ای برای تقویت روده و تسکین درد کلیه/علمی

کتیرا خاصیت نرم کنندگی دارد و برای درمان سرفه مفید است ، معده را تقویت می‌کند و برای درد چشم و ورم ملتحمه کاربرد دارد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: کتیرا با نام‌های دیگر گون ، گون کتیرا ، حلوسیا و کثیرا ، گیاهی است که در گیاه درمانی از صمغ آن که از ساقه گیاه گون به دست می‌آید استفاده می‌شود و دو نوع آن به نام کتیرای زرد و کتیرای سفید در بازار وجود دارد.
محسن پویان با بیان این‌که در مورد طبیعت صمغ گیاه کتیرا در طب گیاهی اتفاق نظر وجود ندارد و برخی آن را معتدل و مرطوب و برخی دیگر آن را سرد و خشک می‌دانند افزود : کتیرا خاصیت نرم کنندگی دارد و برای درمان سرفه مفید است، معده را تقویت می‌کند و برای درد چشم و ورم ملتحمه کاربرد دارد.به گفته وی، مصرف این گیاه با شیر بز برای بند آوردن خونریزی از سینه و سایر اعضا مفید است، برای درمان سرفه، خشونت سینه و حلق ، ناراحتی‌های ریوی و گرفتگی صدا مورد استفاده دارد.
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به این‌که مصرف کتیرا برای تقویت روده و تسکین درد کلیه مفید است گفت : مخلوط آن با مغز بادام شیرین، نشاسته و شکر چاق کننده است، استفاده از آن به صورت ژل برای سلامت مو مفید می‌باشد، در صنایع دارویی، پارچه بافی، شیرینی سازی کاربرد دارد و در استعمال خارجی برای درمان سوختگی‌ها از آن استفاده می‌شود.

 

 

هرکرسی شورای شهر در استان خراسان جنوبی ۴ رقیب انتخاباتی دارد/۲-۳

هر کرسی شورای شهر در خراسان جنوبی چهار رقیب انتخاباتی دارد

 رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: براساس آخرین آمار ثبت‌نام کنندگان برای هر کرسی شورای شهر در استان خراسان جنوبی حدود چهار رقیب انتخاباتی حضور دارد.

«ناصر خوش خبر» افزود: در مهلت تعیین شده برای ثبت‌نام متقاضیان حضور در شوراهای اسلامی شهرهای استان (۲۰ تا ۲۶ اسفند سال گذشته) ۶۰۷ نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد تا این لحظه ۱۰ نفر انصراف داده و از دور رقابت خارج شده‌اند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اسامی ۵۹۷ نفر در سطح استان برای بررسی صلاحیت در اختیار هیات‌های اجرایی شهرستان‌ها قرار گرفته است که در صورت تایید برای نشستن بر ۱۵۹ کرسی شورای ۳۱ شهر به رقابت خواهند پرداخت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: در همه ۳۱ شهر استان آمار داوطلبانی که برای رقابت در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، به حد نصاب رسیده و بعد از ادامه روند انتخابات، شاهد برپایی شورا در همه شهرها خواهیم بود.

وی از رشد جمعیت بانوان ثبت‌نام کننده به نسبت دوره‌های گذشته خبر داد و افزود: ۷۱ نفر معادل ۱۲ درصد آمار داوطلبانی که برای حضور در ششمین دوره شوراهای اسلامی شهرهای استان ثبت‌نام کرده‌اند را بانوان تشکیل می‌دهند.

خوش خبر گفت: سهم بانوان از جمع ثبت‌نام کنندگان در دوره پنجم ۱۱ درصد و در دوره چهارم هفت درصد بوده است.

وی با اشاره به چهار شیوه تعیین شده برای ثبت‌نام داوطلبان در این دوره از انتخابات اظهار داشت: بیشترین تعداد با آمار ۴۲۳ نفری از طریق مراجعه حضوری به فرمانداری‌ها نام‌نویسی کرده‌اند.

وی بیان کرد: کمترین میزان با رقم ۳۳ نفر به ثبت‌نام از طریق رایانه اختصاص داشته و ۱۰۴ نفر با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و ۴۷ نفر هم از طریق گوشی تلفن همراه نسبت به ثبت‌نام در این رقابت اقدام کردند.

رییس ستاد انتخابات خراسان جنوبی درخصوص وضعیت تحصیلات داوطلبان گفت: از مجموع ثبت‌نام کنندگان ۳۳۵ نفر با مدرک تحصیلی لیسانس، ۱۴۸ نفر فوق لیسانس، ۴۶ نفر فوق دیپلم، ۲۰ نفر دیپلم و ۱۴ نفر زیر دیپلم هستند.

وی افزود: ۲۸ نفر از ثبت‌نام کنندگان تحصیلات حوزوی دارند و ۱۶ نفر نیز دارای مدرک دکترا هستند.

وی با اشاره به سهم ۴۲ نفره ثبت‌نام کنندگان با رده سنی زیر ۳۰ سال از مجموع افراد اظهار داشت: ۴۶۲ نفر از ثبت‌نام کنندگان در رده سنی ۳۰ تا ۵۵ سال قرار دارند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: بیشترین ثبت‌نام کنندگان با آمار ۱۲۶ نفر مربوط به رده سنی ۳۶ تا ۴۰ سال است.

وی افزود: ۱۳۶ نفر از ثبت‌نام کنندگان معادل ۲۲ درصد سابقه حضور قبلی در شورای شهر را دارند.

خوش خبر در مورد گروه‌های شغلی متقاضیان نیز گفت: مشاغل آزاد با ۱۶۰ نفر، کارمندان با ۱۵۲ نفر و بازنشسته‌ها با ۱۰۷ نفر، بیشترین آمار را در گروه‌های شغلی به خود اختصاص داده‌اند.

وی تصریح کرد: ۱۸ درصد معادل ۱۱۰ نفر از این افراد دارای سابقه ایثارگری هستند.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی با اشاره به جدول زمان‌بندی انتخابات ادامه داد: اسامی ثبت‌نام کنندگان در حاضر در اختیار هیات‌های اجرایی شهرستان‌ها قرار دارد و این هیات‌ها مکلفند تا ۲۱ فروردین وضعیت صلاحیت داوطلبان را رسیدگی کنند و فهرست نهایی افراد تایید یا رد صلاحیت شده در تاریخ ۲۲ فروردین توسط فرماندار و در قالب صورتجلسه به هیات نظارت شهرستان اعلام می‌شود.

وی گفت: نظر نهایی هیات نظارت در تاریخ هفتم اردیبهشت به فرماندار شهرستان ابلاغ می‌شود تا مراتب تایید یا رد صلاحیت افراد در هشتم اردیبهشت به داوطلبان اعلام شود.

خوش خبر تصریح کرد: نهم تا دوازدهم اردیبهشت ماه نیز مهلتی است که ستاد انتخابات کشور برای اعلام شکایت افراد رد صلاحیت شده به هیات نظارت استان تعیین کرده است.

وی افزود: رسیدگی به شکایت‌ها در هیات نظارت استان و هیات مرکزی نظارت تا ۱۴ خرداد ماه ادامه خواهد یافت.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: فهرست نهایی نامزدها در تاریخ ۱۵ خرداد توسط هیات مرکزی نظارت به ستاد انتخابات استان اعلام می‌شود تا برای صدور آگهی اسامی نامزدها، در ۱۶ خرداد به فرمانداران ابلاغ شود.

وی بیان کرد: فرمانداران نیز طبق ماده ۱۸ قانون و ماده ۱۶ آیین‌نامه اجرایی، ۱۷ تا ۱۹ خرداد نسبت به تهیه و انتشار آگهی اسامی نامزدها اقدام می‌کنند.

وی افزود: مهلت تعیین شده برای تبلیغات انتخابات در چارچوب قانون ۲۰ تا ۲۶ خرداد ماه است و نامزدهای انتخاباتی در روز ۲۷ خرداد اجازه تبلیغات ندارند و ۲۸ خرداد نیز روز سرنوشت‌ساز برگزاری انتخابات است.

خوش خبر در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت جایگاه شوراها اشاره کرد و گفت: از آنجایی که شوراهای اسلامی تبلور مشورت در جامعه هستند لذا جامعه اسلامی نباید از نعمت شورا محروم بماند.

وی با تاکید بر اینکه ۹ اصل قانون اساسی به جایگاه شوراها اختصاص دارد تصریح کرد: شوراها حلقه اتصال مردم و حاکمیت بوده و فرصتی برای خدمت مردم به مردم است.

وی گفت: مشارکت در نظام اسلامی کنشی هدفمند و اختیاری است که مردم خراسان جنوبی در این خصوص سابقه درخشانی دارند و در انتخابات گذشته با بینش و آگاهی کامل شرکت کرده و در تعیین سرنوشت خود مشارکت جدی داشته‌اند.

 

 

 

۹۹ واحد مرغ گوشتی متخلف در خراسان جنوبی شناسایی شد/۳-۴

۹۹ واحد مرغ گوشتی متخلف در خراسان جنوبی شناسایی شد

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از شناسایی ۹۹ واحد تولیدی با تخلف بیش از ۲۹۵ میلیارد ریال در حوزه تولید مرغ گوشتی در این استان و معرفی آنها به تعزیرات حکومتی خبر داد.

علی تهوری اعلام کرد: نظارت‌ها بر بازار مرغ به منظور سهولت و دسترسی هم‌استانی‌ها به مرغ گرم همچنین نظارت بر چرخه تولید و عرضه مرغ در سطح بازار تشدید شده است.

وی افزود: با بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت از ابتدای اسفند سال گذشته تاکنون ۹۹ واحد تولیدی با تخلف عرضه خارج از شبکه در این استان شناسایی شد.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در این بررسی‌ها بیش از ۲ هزار تن مرغ زنده کشف شد و پرونده تخلف به ارزش ۲۹۵ میلیارد و ۹۶۶ میلیون و ۴۲۲ هزار ریال تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

وی ضمن تشکر از تولیدکنندگانی که در راستای قوانین و دستورالعمل‌ها و برای تامین نیاز مصرف‌کنندگان تلاش می‌کنند گفت: با اخلالگران و سودجویان در شبکه توزیع کالاهای اساسی برخورد قانونی و قاطع صورت می‌گیرد.

تهوری از هم‌استانی‌ها خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف اقتصادی مراتب را به سامانه ارتباطی ۱۲۴ اعلام کنند تا ضمن بررسی با متخلفین برخورد قانونی صورت گیرد.

 

 

انتخابات و اقناع افکار عمومی/۵-۷

محمدرسول ابراهیمی اسفدن

 انتخابات یکی از سرنوشت‌سازترین محورهای دموکراسی است که ورود احزاب و فعالان سیاسی با اقناع افکار عمومی می‌تواند زمینه‌ساز حضور حداکثری مردم و برگزاری انتخاباتی پرشور شود.

بهار ۱۴۰۰ با برگزاری انتخاباتی همزمان شده که در چله و گام دوم انقلاب قرار گرفته و از حساس‌ترین رویدادهای سیاسی – اجتماعی کشور است.

تحولات بین‌المللی از یک سو و توصیه‌های مقام معظم رهبری در ارتباط با حضور حداکثری در انتخابات، نقش همه افراد و گروه‌های ذی‌نفوذ و تاثیرگذار را برای حضور پرشور آحاد جامعه در این عرصه و ایجاد فضای رقابتی سالم دوچندان می‌کند.

احزاب و تشکل‌های مردمی همواره از لحاظ روانشناختی بر اقناع افکار عمومی نقش تعیین کننده‌ای داشته و این نقش بارها از سوی بزرگان نظام و مسوولان عالی کشور مورد تایید و تاکید قرار گرفته است.

ورود صاحبان علم و اندیشه، دانشگاهیان، روحانیون، فعالان حزبی، سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای، نخبگان، متنفذین و دیگر قشرهای تاثیرگذار در اجتماع و بین مردم در هفته‌های باقیمانده تا ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ می‌تواند در خلق حماسه‌ای دیگر نقش ماندگار ایفا کند.

اقناع افکار عمومی باید براساس چهار رکن سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت باشد تا همه افراد جامعه بتوانند با اطمینان و شناخت کافی وارد مهمترین عرصه سیاسی کشور شوند و انتخاباتی با پشتوانه مردمی برگزار شود.

مشارکت در انتخابات به نوعی پشتوانه نظام است و دولت منتخب ملت نیز هرچه از آرای بیشتری برخوردار باشد در عرصه داخلی و خارجی بهتر و مقتدرتر می‌تواند فعالیت و از منافع مردم و این مرز و بوم دفاع کند.

مردم این حضور و پشتیبانی را در انتخابات مختلف به جهانیان نشان داده‌اند و با توجه به شرایط حساس کنونی همه علاقه‌مندان به ایران و ایرانی باید در تبیین لزوم مشارکت گسترده در انتخابات امسال بکوشند تا مردمی که متوجه موضوع هستند بیش از پیش به اهمیت موضوع پی ببرند.

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و توصیه ایشان به اینکه “آمریکا به انتخابات جمهوری اسلامی ایران چشم دوخته است” حضور حداکثری مردم می‌تواند خاری بر چشم دشمن و پاسخ محکمی برای کسانی باشد که این روزها با ایجاد التهاب و ناامیدی در فضای مجازی می‌خواهند اصل مردم‌سالاری دینی را زیر سوال ببرند.

جمهوری اسلامی ایران امروز علاوه بر جنگ اقتصادی در فضای جنگ نرم و تبلیغاتی قرار دارد، اتاق‌های فکر خارجی با استفاده از انواع ابزارهای رسانه‌ای به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند، هرچند تاکنون راهی از پیش نبرده‌اند اما باید با آگاهی‌بخشی و بصیرت‌افزایی در عمل این تهدیدات را خنثی کنیم.

دشمن همواره با زیر سوال بردن خدماتی که مسوولان نظام در چهار دهه اخیر انجام داده‌اند بیش از پیش در فضای مجازی فعال شده اما با کمی بررسی و تحلیل مسایل می‌توان فهمید که نسبت به این خدمات در شرایط تحریم چقدر ناراحت است.

ما باید به این نتیجه قطعی برسیم که سرنوشت کشور را خودمان باید رقم بزنیم و این مهم جز با حضور حداکثری در انتخابات محقق نمی‌شود، این حضور حقی است که هر چهار سال یکبار در اختیار آحاد ملت قرار گرفته تا در تعیین سرنوشت چهار سال بعد خود سهیم باشند.

امیدبخشی به جامعه از مهمترین تاکیدات مقام معظم رهبری و رییس جمهوری در سخنرانی‌های مختلف بوده است و باید در نظر داشت که این امیدبخشی واقع‌بینانه باشد تا با ایجاد اعتماد عمومی بتوان اقناع موفق و موثری را به منصه ظهور رساند.

امید می‌رود با اقناع افکار عمومی توسط احزاب و فعالان سیاسی و اجتماعی شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور توام با عقلانیت سیاسی برای پیشرفت و ارتقای همه‌جانبه ایران اسلامی باشیم.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در سه حوزه انتخاباتی و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در یک هزار و ۳۷۲ شهر و چهل هزار و ۶۲۰ روستا و تیره عشایری ۲۸ خرداد امسال برگزار می‌شود.

 

 

چهار جودوکار خراسان جنوبی به اردوی تیم ملی دعوت شدند

چهار جودوکار خراسان جنوبی به اردوی تیم ملی دعوت شدند

 رییس هیات جودو استان خراسان جنوبی گفت: چهار جودوکار خراسان جنوبی با دعوت فدراسیون جودو به اردوی تیم ملی دعوت شدند.

علی تهوری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس حمیدرضا کارگر و امیرحسین پوشینی در رده سنی نوجوانان و محمد قنبری و علی ملایی در رده سنی جوانان در این اردوها حضور خواهند یافت.

وی گفت: این افراد نفرات برتر مسابقات قهرمانی باشگاه‌های کشور هستند که بهمن سال گذشته برگزار شد.

رییس هیات جودو خراسان جنوبی اظهار داشت: اردوی نوجوانان از اول تا پنجم اردیبهشت‌ امسال و اردوی جوانان از ششم تا دهم اردیبهشت ‌ماه در تهران برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه براساس آمار فدراسیون جودو قبل از شیوع کرونا ۹۰۰ جودوکار در خراسان جنوبی فعالیت داشتند افزود: شیوع کرونا فعالیت هیات ما را تحت تاثیر قرار داد اما از طرق فضای مجازی برنامه‌های خود را دنبال کردیم.

تهوری گفت: سال گذشته خانم سپیده طاهری جودوکار خراسان جنوبی به عنوان عضو ثابت تیم ملی کشور انتخاب شد.

وی افزود: تیم جودو دختران استان هم ادیبهشت امسال به مسابقات جودو قهرمانی کشور و انتخابی تیم‌های نوجوانان و جوانان در استان یزد اعزام خواهد شد.

 

 

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی:

پایش ۴۶۱ مسافر در مرز ماهیرود / مورد مثبتی از کرونا مشاهده نشد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از پایش و کنترل ۴۶۱ مسافر ورودی در مرز ماهیرود توسط امدادگران خبر داد و گفت: خوشبختانه مورد مثبتی از کرونا مشاهده نشد.

محمدرضا رضایی اظهار کرد: در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا طرح غربالگری کرونا و تب سنجی در استان از ۲۵ اسفندماه در پایانه مرزی ماهیرود اجرایی شد.

وی با بیان اینکه طی این مدت ۴۶۱ مسافر ورودی از این مرز مورد پایش و کنترل قرار گرفته اند، افزود: تست فوری کرونا برای ۲۰۱ نفر از این مسافران توسط امدادگران انجام شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه در همین مدت همچنین تعداد ۱۰ تست PCR برای مسافران مشکوک به کرونا انجام شده است، گفت: خوشبختانه هیچ مورد مثبتی از بیماری کووید ۱۹ طی این مدت در مرز گزارش نشد.

رضایی افزود: توزیع ماسک، ژل ضدعفونی و برشور آموزشی از دیگر اقداماتی بود که در مرز ماهیرود به مسافران ورودی کشور ارایه شد.

 

 

 

کار نیرو‌های امنیتی پیشگیری از بروز مفاسد است/۳

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: نیروهای امنیتی در وهله اول از بروز خطرات و مفاسد پیشگیری می‌کنند چراکه به قول معروف پیشگیری بهتر از درمان است.

کار نیرو‌های امنیتی پیشگیری از بروز مفاسد است

 آیت‌الله سیدعلیرضا عبادی  با حضور در سازمان اطلاعات سپاه استان خراسان‌جنوبی ضمن تبریک ایام میلاد حضرت ولی‌عصر(عج) و هفته سربازان گمنام امام زمان(عج)، خطاب به کارکنان این سازمان اظهار داشت: فرصتی که شما دارید فرصت بسیار مهمی و ویژه‌ای است، چرا که توفیق خدمت در مجموعه‌ای را دارید که با ظلم، نفاق و فساد در جنگ است.

وی با بیان اینکه کار نیرو‌های امنیتی اطلاعاتی از چند جهت حائز اهمیت است، افزود: نیروهای امنیتی در وهله اول از بروز خطرات و مفاسد پیشگیری می‌کنند چراکه به قول معروف پیشگیری بهتر از درمان است.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی تصریح کرد: گاهی یک فتنه و جرمی در لایه‌های پنهان جامعه در حال شکل‌گیری است که کسی مطلع نیست و این در حالی است که اگر فساد شکل بگیرد برای مقابله با آن باید هزینه‌های زیادی پرداخت شود، بنابراین کار نیرو‌های اطلاعاتی پیشگیری از این فتنه قبل از فساد است.

عبادی ناامن کردن جامعه برای مفسدان را از دیگر تأثیرات کار سربازان گمنام امام زمان(عج) دانست و گفت: اگر جامعه بخواهد امنیت داشته باشد، باید افراد مفسد احساس ناامنی کنند.

وی عنوان داشت: سرباز گمنام باید در هر زمانی که فسادی در حال شکل‌گیری است، بدون در نظر گرفتن ملاحظه هیچ چیز و هیچ کس، به موقع و در اسرع وقت دست به کار شود و هیچ مهلتی به افراد متخلف برای توجیه و فرار ندهد.

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه برخورد‌ها چه در قوه قضائیه و چه در نیرو‌های امنیتی باید بر اساس قانون هوشمندانه، به موقع و با سرعت انجام شود، اضافه کرد: آنچه در قوه قضائیه کارآمد است اجرای به موقع حکم است.

عبادی تأکید کرد: اقتدار در نیرو‌های امنیتی و قضایی خیلی به نفع مردم است، چرا که هم نسل آن‌ها سالم می‌ماند، هم امنیت آن‌ها تامین می‌شود.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*