اخبار خراسان جنوبی / سهمیه ۱۰ هزار تن جو به خراسان جنوبی طی روزهای آینده اختصاص می‌یابد

 

 

 

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس:

۱۰ هزار تن جو به خراسان جنوبی اختصاص می یابد

۱۰ هزار تن جو به خراسان جنوبی اختصاص می یابد

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس از اختصاص ۱۰ هزار تن جو به خراسان جنوبی طی روزهای آینده خبر داد.

سلمان اسحاقی با اشاره به دیدار اخیر خود با رئیس سازمان امور عشایر اشاره و اظهار کرد: در این دیدار پیرامون برخی از مشکلات استان اعم از معضلات آبی، خشکسالی و دام تصمیم گیری هایی  شد.

وی بیان کرد: بر اساس این تصمیم گیری ها، مقرر شده پیرامون استمهال وام‌های عشایری، پرداخت وام بلاعوض به عشایر و دامداران و خرید تضمینی دام بررسی‌های لازم  انجام شود.

اسحاقی ادامه داد: همچنین مقرر شد ضمن صدور مجوز انتقال دام مازاد خراسان جنوبی به دیگر استان‌ها، سهمیه جو و ذرت استان بیش از دو برابر میزان تعیین شده افزایش یابد.

نماینده مردم قاین زیرکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به خشکسالی های اخیر، سهمیه ۱۰ هزار تن جو به خراسان جنوبی در روزهای آینده اختصاص می یابد.

وی با گلایه از تعطیلی دو هفته ای مجلس، بیان کرد: این تعطیلی تدبیر خانه ملت نیست بلکه تدبیر هیئت رئیسه است.

اسحاقی ادامه داد: بنابراین باید این تدبیر را پیشنهادی از سوی هیئت رئیسه بدانیم و تصمیم در این خصوص را به آرای نمایندگان در صحن بسپاریم.

ضریب نفوذ تلفن ثابت به ۳۶ درصد رسید/۷-۲

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی از افزایش ضریب نفوذ تلفن ثابت به ۳۶ درصد خبر داد.

حسن آذری‌نصرآباد مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی با اشاره به این‌که سال‌گذشته شاخص‌های مخابراتی افزایش داشته است، گفت: با افزایش سایت‌های تلفن همراه در سال‌گذشته، ضریب نفوذ تلفن همراه در استان به ۱۲۴.۰۸ درصد رسید.

وی افزود: با تلاش شبانه‌روزی همکاران و پیمانکاران این مجموعه، ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان نیز به عدد ۳۶.۰۸ درصد رسید که از میانگین کشوری ۳۴.۴ درصد بالاتر است.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی با اشاره به شعار ارتباطی فراگیر و تلاش‌های چشمگیری که برای خدمت‌رسانی به هم استانی‌ها و رفاه حال مشتریان در روز‌های کرونایی است، عنوان کرد: با شیوع بیماری کرونا و لزوم استفاده از خدمات غیرحضوری و گسترش اینترنت، ضریب نفوذ مشترکان ADSL مخابرات به ۲۹.۹۶ درصد رسیده است که این رقم از میانگین کشوری ۱۷.۴ بالاتر است.

آذری‌نصرآباد بیان کرد: به دلیل استقبال متقاضیان، توسعه فناوری فیبرنوری FTTH خصوصا در مجتمع‌های انبوه سازی شده به سرعت درحال توسعه است.

 

توزیع ۱۵۰ سبد غذایی و ۱۴۱ کارت هدیه بین ایتام و نیازمندان/۲-۷

۱۵۰ سبد غذایی و ۱۴۱ کارت هدیه بین ایتام، معلولان و نیازمندان شهر اسفدن و حومه به مناسبت ماه مبارک رمضان توزیع شد.

ارزش این بسته‌های غذایی و کارت‌های حمایتی جمعا ۱۳۵ میلیون تومان است که از محل مشارکت خیران و مشارکت‌های مردمی تامین شده است.
از ابتدای سال جدید تعداد ۴۵۰ سبد غذایی به ارزش ۳ میلیارد ریال در بین نیازمندان شهر اسفدن وحومه توزیع شده است.

 

 

 

بازدید ۳۵۰۰نفر از موزه‌های خراسان جنوبی/۲-۷

۳هزار و ۵۰۰نفر در سال جاری از موزه‌های خراسان جنوبی بازدید کردند.

مسئول موزه‌های استان گفت: این تعداد از ۱۹موزه خراسان جنوبی تا ۱۵فروردین بازدید کردند.
شعیبی گفت: بیشترین بازدید با ۲هزار و ۸۰۰نفر مربوط به باغ اکبریه بیرجند است.
به گفته وی بازدید از موزه‌های استان در ایام عید در فواصل زمانی تعیین شده و تعداد محدود انجام شد.
وی با بیان اینکه موزه‌های استان در نوروز پارسال تعطیل بودند افزود: بازدید از موزه‌های خراسان جنوبی در نوروز امسال در مقایسه با نوروز ۹۸، ۸۰ درصد کاهش داشت.
مسئول موزه‌های استان افزود: هم اکنون به دلیل قرمز بودن استان از نظر شیوع کرونا، موزه‌های استان تعطیل هستند.
به گفته وی موزه‌های استان شامل موزه آثار باستانی و اشیاء تاریخی، مشاهیر و مفاخر، مردم شناسی، آب، صنایع دستی، میراث پهلوانی و زورخانه ای، عروسک و تاریخی طبیعی در شهرستان‌های بیرجند، بشرویه، سرایان، فردوس، قاین و نهبندان فعالیت دارند.

 

 

تاکید بر تعیین تکلیف کالا‌های رسوبی در انبار اداره اموال تملیکی/۲-۷

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی بر تعیین تکلیف کالا‌های رسوبی در انبار اداره جمع آوری و فروش اموال تملیکی تاکید کرد.

حجت الاسلام حمیدی امروز در بازدید از انبار‌های کالا‌های این اداره در بیرجند با بیان اینکه این کالا‌ها جزو بیت المال محسوب می‌شوند گفت: باید هر چه زودتر وضعیت پرونده‌های کالا‌های موجود در انبار‌ها بررسی و رسیدگی شود و تا خرداد ، تعیین تکلیف شوند.

وی بر دقت بیشتر بر نگهداری از کالا‌های قاچاق کشف شده تاکید کرد و افزود: باید مواد غذایی از سایر کالا‌ها جدا شوند و مواد غذایی فاسد شدنی در سردخانه‌ها نگهداری شوند.

 

شیخ زاده مدیراداره جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان گفت: پارسال بیش از ۶ میلیارد تومان کالا‌های قاچاق کشف شده ، به فروش رسید.

 

 

 

روستائیان برای داشتن جاده آسفالت تا کی انتظار بکشند؟/۷

 

روستائیان برای داشتن جاده آسفالت تا کی انتظار بکشند؟

تعدادی روستا در ۲۵ کیلومتری بیرجند ۱۵ سال است که مردمانش در انتظار جاده آسفالت هستند اما گویا پایانی برای این انتظار نیست.

به گزارش تسنیم ، مسیر خاکی است و تردد در آن بسیار دشوار است، برای تردد در این جاده باید عبور از مسیری پر فراز و نشیب را بر جان خود بخری تا بتوانی از آن عبور کنی.

شاید کمتر راننده ای حاضر باشد مسافر یا باری را به این روستاها ببرد، جاده‌های خاکی که گاه زندگی اهالی را به بن بست می‌کشد و اهالی می‌گویند جاده خاکی و پر فراز و نشیب در چند وقت گذشته دو نفر از مردم روستا را به کام مرگ کشاند چرا که از وقتی ۱۱۵ تماس گرفتیم تا زمانی که آمبولانس توانست خود را به روستا برساند جان خود را از دست دادند.

هر چند این همه ماجرا نیست، تابستان که فرا می‌رسد قصه پر غصه آبرسانی با تانکر هم بیشتر نمودار می‌شود، حال عبور از این جاده‌های خاکی راه را برای عبور تانکرهای آبرسان سختتر می‌کند.

حکایت جاده خاکی در ۲۵ کیلومتری بیرجند که ۱۵ سال است اهالی ۱۱ روستا و چندین زیر شاخه آن منتظر آسفالت هستند و به گفته یکی از اهالی روستاهای نیستان ۱۵ سال است که جاده را در دست گرفتند اما هنوز کار را از جایی پیش نبرده اند.

وی که معتقد است در چند سال گذشته پیمانکار بلوکه سیمانی در اینجا آورده و همچنان رها کرده اند و دیگر خبری نیست، افزود: وقتی جاده خاکی و خراب باشد خودروها برای تردد دچار مشکل می‌شوند.

یکی دیگر از اهالی روستا نیز گفت: مسیری که ما ۱۵ سال است در انتظار آسفالت شدن آن هستیم تنها ۵ کیلومتر آن باقی مانده است و بهبود وضعیت راه‌های روستایی می‌تواند به آبادانی مناطق کمک زیادی کند.

سال‌های سال است که مردم ۱۵ روستای بخش مرکزی بیرجند چشم انتظار تدبیر و همت مسئولان هستند تا بلکه بارقه ای از امید چهره‌های خاک گرفته ناشی از جاده‌های خاکی شان را سیاهی آسفالت و قیر بگیرد و با خاطری آسوده تر تردد کنند.

سابقه طولانی قصه رنج نامه محرومیت روستاهای بخش مرکزی بیرجند

قصه رنج نامه محرومیت روستاهای بخش مرکزی بیرجند سابقه طولانی دارد آن طور که قرار بود، آسفالت شود اما امروز ۱۵ سال می‌گذرد و اهالی روستاهای نیستان، گرمیدر و هشت روستای دیگر در ۲۵ کیلومتری بیرجند همچنان منتظر آسفالت شدن جاده خاکی روستاهایشان هستند.

راه روستایی آسفالت اولین عامل برای دسترسی مردم روستا به پیشرفت در حوزه‌های مختلف است و اگر روستایی از راه مناسب برخوردار نباشد، برای امکانات هم دچار مشکل می‌شود.

خراسان جنوبی با توجه به وسعت پراکندگی که دارد دارای راه‌های روستایی زیاد با کیلومترها طول است که در حال حاضر تمام راه‌های روستایی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از راه روستایی مناسب و آسفالت برخوردار نیستند.

از ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت در استان بیش از ۸۳۰ روستا دارای راه روستایی آسفالته بوده و طی سال گذشته بحث تکمیل و احداث آسفالت ۱۵۰ کیلومتر از راه‌های روستایی استان در برنامه بوده است.

با توجه به سایت اطلاع رسانی راه و شهرسازی استان، درصد قابل توجهی از روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از نعمت راه روستایی آسفالته برخوردار است و کمتر از ۱۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان فاقد راه روستایی آسفالت و مناسب است.

در خراسان‌جنوبی روستاهایی با کمتر از ۲۰ خانوار جمعیت وجود دارد که فاقد راه روستایی مناسب است و علاوه بر این، پروژه‌های نیمه‌تمامی در بحث راه‌های روستایی در استان وجود دارد که اغلب آن‌ها چندین سال است آغاز شده اما به دلیل مسائل مالی به اتمام نرسیده و موجب گلایه مردم شده است.

تصادف‌های ناگوار در جاده‌های روستایی

در تمام شهرستان‌های خراسان‌جنوبی پروژه‌های راه روستایی نیمه‌تمامی وجود دارد که تردد را برای مردم دشوار کرده و حتی گاهی اوقات باعث ایجاد تصادف‌های ناگواری می‌شود.

مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای خراسان جنوبی هم معتقد است راه‌های روستایی دو سال است که اعتبارات ملی آن حذف شده و تنها اعتبار استانی دارد.

اسدالله جلال زاده افزود: جاده‌های روستایی براساس اعتبارات استانی کار می‌شود که ما برای این روستاهای بخش مرکزی کار ابنیه آن را آغاز کرده ایم اما برای آسفالت قولی نداده ایم.

وی معتقد است تا وقتی اعتباری نباشد نمی‌شود کاری کرد و ما نمی‌توانیم قول دروغ به مردم این روستاها بدهیم.

پایش بیش از ۱۴ هزار واحد صنفی خراسان جنوبی/۳

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از بازرسی ۱۴ هزار و ۴۱۴ واحد صنفی و اماکن عمومی خبر داد.

محمدرضا رضایی گفت: طرح ناظران سلامت جمعیت هلال احمر با همکاریبازرسی بیش از ۱۴ هزار واحد صنفی خراسان جنوبی شبکه بهداشت و درمان و با هدف مقابله با شیوع ویروس کرونا در مناطق مختلف استان اجرا و طی آن از واحد‌های صنفی فعال بازدید می‌شود.
رضایی با اشاره به اهمیت اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی برای قطع چرخه انتقال ویروس کرونا، افزود: سه هزار و ۹۲۲ نفر روز از جوانان هلال احمر در اجرای این طرح فعالیت دارند.
به گفته وی تعداد ۳۲ هزار و ۳۲۶ نفر از خدمات این طرح به منظور قطع چرخه انتقال کرونا ویروس بهره‌مند شده اند.
رضایی با اشاره به اینکه با توجه به قرمز بودن شرایط شیوع ویروس کرونا در استان و فعالیت مشاغل گروه یک، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و آموزش به متصدیان این واحد‌ها در قالب اجرای این طرح مورد تأکید قرار می‌گیرد، افزود: در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مراتب به دانشگاه علوم پزشکی گزارش و برابر قوانین با متخلفین برخورد می‌شود.
وی همچنین به پایش و کنترل مسافران ورودی در مرز ماهیرود اشاره کرد و گفت: از ۲۵ اسفند پارسال تاکنون ۸۹۷ مسافر کنترل شدند که از این تعداد ۲۳ مورد مشکوک بوده اند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه در همین مدت ۲۷۷ تست فوری و ۱۳ مورد تست pcr انجام شده است، افزود: خوشبختانه تاکنون هیچ مورد مثبتی مبنی بر بیماری کووید ۱۹ در این پایگاه مرزی اعلام نشده است.
وی با بیان اینکه تا کنون در مجموع ۴۸۲ مورد اقلام بهداشتی بین مسافران در مرز توزیع شده است، افزود: ارائه آموزش‌ها به افراد در راستای قطع چرخه انتقال ویروس کرونا از دیگر خدمات ارائه شده به مسافران ورودی در این پایانه مرزی بوده است.
با حمایت آستان قدس رضوی؛
۱۸ سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند در خراسان جنوبی اهدا می‌شود/۳
دبیر کانون‌های خدمت رضوی خراسان جنوبی گفت: ۱۸ سری جهیزیه با حمایت آستان قدس رضوی و خیران به نوعروسان نیازمند استان تا پایان ماه مبارک‌رمضان اهدا خواهد شد.

«محمد علی ابراهیمی» در گفتگو با خبرنگار شبستان  بیرجند اظهار کرد: خادمیاران و خیران سخاوتمند استان خراسان جنوبی تلاش کردند تا در حد توان وسایل مورد نیاز برای تهیه جهیزیه نوعروسان نیازمند استان را تأمین کنند.

دبیر کانون‌های خدمت رضوی خراسان جنوبی با بیان اینکه تا پایان ماه رمضان ۱۸ سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند در استان اهدا می‌شود، گفت: ارزش تقریبی این تعداد جهیزیه بیش از ۲ میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال است.

وی ادامه داد: هر سری جهیزیه شامل کالای اساسی از جمله فرش، اجاق گاز، ماشین لباس شویی، یخچال، پنکه، جاروبرقی و لوازم آشپزخانه است.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: در راستای حمایت از تولید داخلی اقلام این جهیزیه‌ها همگی از کالاهای ایرانی تهیه شده تا ضمن تأمین وسایل مورد نیاز برای آغاز یک زندگی، از تولید ملی و تولیدکننده ایرانی نیز حمایت به عمل آید.

دبیر کانون‌های خدمت رضوی خراسان جنوبی در پایان به اهمیت بحث ازدواج آسان جوانان اشاره کرد و گفت: با استفاده از ظرفیت خیران و نیکوکاران در استان می‌توانیم گام‌های خوبی در راستای کمک به جوانان بی‌بضاعت در تسهیل امر ازدواج آنان برداریم.

سرعت وزش باد در خراسان جنوبی افزایش یافت/۲

سرعت وزش باد در خراسان جنوبی افزایش یافت

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی از افزایش سرعت باد تا اوایل هفته آینده در استان خبر داد و گفت: روند تغییرات دمایی هم افزایشی خواهد بود.

علیرضا خندان رو بیان کرد: تا اوایل هفته آینده در برخی ساعات سرعت افزایش وزش باد را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در نواحی شرقی خراسان جنوبی هم گرد و خاک قابل پیش بینی است.

خندان رو با اشاره به وضعیت دمایی استان بیان کرد: از سه شنبه تا جمعه هفته جاری روند تغییرات دمایی افزایشی بوده و هوا گرم تر می شود.

 

 

 

در راستای اجرای طرح «اطعام مهدوی» انجام می شود؛
کمک ۲ میلیارد تومانی به نیازمندان طبسی در ماه مبارک رمضان
مدیر کمیته امداد طبس از هزینه کردن ۲ میلیارد تومان اعتبار جهت کمک به نیازمندان شهرستان طبس طی ماه مبارک رمضان به منظور تهیه ۹هزار پُرس غذای گرم، ۶هزار پک افطاری ساده و ۱۲۰۰ سبد غذایی در راستای اجرای طرح «اطعام مهدوی» خبر داد.

«حمید بیضی زاده» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: کمیته امداد شهرستان طبس در ماه مبارک برنامه های مختلفی را جهت حمایت از نیازمندان و ایتام تحت پوشش اجرا می کند.

مدیر کمیته امداد طبس با اشاره به اجرای پویش «ایران مهربان» گفت: این پویش به منظور جذب حامی جهت حمایت ایتام و محسنین طی ماه مبارک رمضان همزمان با سراسر کشور در شهرستان طبس اجرایی می شود.

وی در خصوص اجرای طرح «ایران همدل» بیان کرد: این طرح در قالب اطعام مهدوی در حال اجرا است و از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون ۲۵۰ سبد غذایی به ارزش ۹۴ میلیون تومان بین نیازمندان این شهرستان توزیع شده است.

بیضی زاده در ادامه گفت: از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون با کمک خیرین و نیکوکاران طبسی یک هزار و ۴۰۰ پُرس غذای گرم و ۵۰۰ پک افطاری ساده در بین مددجویان این نهاد حمایتی توزیع شده است.

مدیر کمیته امداد طبس به اجرای طرح تعامل با هیئت های مذهبی اشاره کرد و افزود: در راستای اجرای این طرح از هیئت مذهبی هر محله درخواست داریم تا در جهت جذب سبد کالا و غذای گرم به میدان بیایند و کمیته امداد طبس را در اجرای طرح «اطعام مهدوی» همراهی کنند.

وی عنوان کرد: مساجد و پایگاه های بسیج از ظرفیت بسیار خوبی در جهت تهیه بسته های غذایی یا غذای گرم برخوردار هستند و می توانند در توزع عادلانه این بسته ها بین نیازمندان محله کمیته امداد را یاری کنند.

بیضی زاده با بیان اینکه حدود ۲ میلیارد تومان جهت تامین کالاهای مورد نیاز مددجویان طی ماه مبارک رمضان هزینه خواهد شد، گفت: پیش بینی می شود که طی ماه رمضان ۹ هزار پُرس غذای گرم، ۶ هزار پک افطاری ساده و یک هزار و ۲۰۰ سبد غذایی بین نیازمندان این شهرستان توزیع شود

 

 

ساخت ۳ مدرسه در روستا‌های خراسان جنوبی/۳

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: تا پایان امسال ۳ مدرسه در روستا‌های محروم خراسان جنوبی احداث می‌شود.

چاوشان مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امروز تفاهم نامه همکاری در خصوص ساخت و تجهیز سه مدرسه با ۴ کلاس درس بین اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی و بانک رفاه استان امضا شد.

او افزود: اعتبار پیش بینی شده برای احداث این سه مدرسه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است که سهم مشارکت بانک رفاه در ساخت آن، ۸۰۰ میلیون تومان معادل ۴۰ درصد کل مبلغ است.

چاوشان با اشاره به اینکه انتظار می‌رود امسال این سه مدرسه به بهره برداری برسد، تصریح کرد: طبق این تفاهم نامه، دو مدرسه یک کلاسه در روستا‌های محروم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه احداث می‌شود و یک مدرسه دو کلاسه نیز در روستای جلاران شهرستان درمیان ساخته خواهد شد.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با بیان اینکه بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی، بازو‌هایی توانمند برای مشارکت در امر مدرسه سازی به شمار می‌روند، اظهار کرد: سال‌های گذشته ساخت ۴ کلاس درس در استان با مشارکت ۱۶۰ میلیون تومانی بانک رفاه انجام شده است.

 

 

ثبت ملی ۲۱۲ اثر خراسان جنوبی در هشت سال گذشته/

ثبت ملی ۲۱۲ اثر خراسان جنوبی در هشت سال گذشته

بیرجند – ایرنا – ثبت آثار تاریخی و فرهنگی در فهرست میراث ملی و جهانی گامی ارزشمند در مسیر حفظ هویت هر منطقه و میراث به جا مانده از پیشینیان است که در استان خراسان جنوبی با ثبت ۲۱۲ اثر ملی و سه اثر جهانی در هشت سال گذشته روند جهشی داشته است.

به گزارش ایرنا حفاظت از آثار تاریخی به عنوان سندهای ماندگار برای داشتن تصویری شفاف از زندگی گذشتگان بسیار با اهمیت بوده و لازمه آن شناسایی آثار با ارزش تاریخی هر استان و شهرستان و ثبت آن در فهرست میراث ملی یا جهانی است که فرایند خاص خود را دارد.

مرمت و نگهداری درست و علمی آثار و ابنیه‌های تاریخی یک ملت که نمایانگر و نمایشگاه حقیقی تاریخ، فرهنگ و هویت آن جامعه است، جزو شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی کشورها و جوامع به شمار می‌رود که این اصل از سده‌ها قبل در دنیا آغاز شد و اکنون در بسیاری از کشورها با جدیت و حساسیت ویژه‌ای دنبال می‌شود؛ در این میان اهمیت دادن به این موضوع مهم و محوری در جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر روند مثبت و پرشتاب به خود گرفته است.

آثار تاریخی و به جا مانده از گذشته در حقیقت جزو نهادها و عناصر فرهنگی کشورها است که بی‌توجهی به آن، رخوت، از هم‌گسیختگی و در نهایت نابودی فرهنگی و تاریخی جوامع بشری را به دنبال دارد؛ بر همین مبنا حفظ و حراست از آثار تاریخی ملموس و غیرملموس در اولویت سیاستگذاری‌های فرهنگی و حتی اقتصادی کشورها قرار دارد زیرا انتفاع از برکات اجتماعی و سودآوری مالی آن بر کسی پوشیده نیست.

خراسان جنوبی معروف به ﺳﺮزمین ﻃﻼی ﺳﺮخ و دﯾﺎر ﮐﻮﯾﺮﻫﺎی روﯾﺎﯾﯽ نیز ﺑﺎ وسعت بیش از ۱۵۱ هزار ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮ ﻣﺮﺑﻊ و ﺷﺮاﯾﻂ اﻗﻠﯿﻤﯽ ﻣﺘﻨﻮع در ﺷﺮق ﮐﺸﻮر از ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﺗﺎرﯾﺨﯽ ﺑﻠﻨﺪی ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ.

بیش از هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در خراسان جنوبی شناسایی شده و تاکنون ۹۴۸ اثر از این استان در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است که قدمت آثار تاریخی از ۲۵ هزار سال پیش و مربوط به غار خونیک قاین تا دوره معاصر را در بر می‌گیرد.

میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از قابلیت‌های خراسان جنوبی و مزیت‌های توسعه‌ای این دیار است که در دولت تدبیر و امید مورد توجه ویژه قرار گرفت به طوری که در هشت سال گذشته ۲۱۲ اثر این استان در فهرست میراث ملی ثبت شد و تحولات خوبی را در این حوزه رقم زد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که دی سال ۹۸ به باغ و عمارت جهانی اکبریه در شهر بیرجند رفته بود، وجود چنین اثر تاریخی فاخر را یک فرصت مناسب برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دانست و توصیه کرد که از فرصت مکان‌های تاریخی موجود در خراسان جنوبی برای ایجاد بوتیک هتل استفاده شود.

علی اصغر مونسان در بازدید از خانه شریف بیرجند نیز بر همین موضوع تاکید کرد و با این باور که ظرفیت‌های موجود در خراسان جنوبی زمینه مناسبی برای ایجاد چنین ساختارهای گردشگری است، خواستار فعالیت بیشتر بخش خصوصی در این زمینه شد.

خراسان جنوبی در حال حاضر چهار اثر ثبت جهانی شامل باغ و عمارت اکبریه، قنات بلده فردوس، بیابان لوت (مشترک بین خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان) و روستای حوله‌بافی (توبافی) خراشاد دارد که به غیر از باغ اکبریه بقیه در دولت تدبیر و امید ثبت جهانی شدند.

ثبت ۹۴۸ اثر از خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی درباره ثبت ملی آثار این استان اظهار داشت: تاکنون ۹۴۸ اثر از استان خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده که ۲۱۲ مورد آن در هشت سال گذشته بوده است.

حسن رمضانی افزود: ۷۷۷ بنا و محوطه تاریخی و فرهنگی، ۲ اثر میراث معماری صنعتی، ۷۵ اثر طبیعی، ۸۱ اثر معنوی و ۱۳ شی تاریخی در خراسان جنوبی ثبت شده است.

وی گفت: آنچه در دولت تدبیر و امید در فهرست میراث ملی ثبت شده شامل ۸۲ بنا و محوطه تاریخی، ۲ اثر معماری صنعتی، ۶۵ اثر طبیعی، ۵۰ اثر معنوی و ۱۳ شی تاریخی است که آماری قابل توجه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی افزود: همچنین در این مدت ۲ اثر شامل قنات بلده فردوس و بیابان لوت در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد و ۲ پایگاه ملی شامل پایگاه آسبادها و بافت تاریخی خوسف تشکیل و راه‌اندازی شده است.

وی گفت: روستای خراشاد از توابع شهرستان بیرجند نیز سال ۱۳۹۷ به عنوان روستای جهانی توبافی (حوله‌بافی سنتی) از سوی شورای جهانی صنایع دستی به ثبت رسید و در ردیف روستاهای جهانی قرار گرفت.

رمضانی اظهار داشت: با احیای هنر ۳۰۰ ساله حوله‌بافی سنتی در این روستا تعداد کارگاه‌های انفرادی، مشاغل خانگی و اشتغال در این حوزه افزایش چند برابری داشته است.

وی با اشاره به پیوستگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: پس از جهانی شدن روستای خراشاد علاوه بر تاثیرات مثبت در حوزه فروش محصول، تعداد سه واحد اقامتگاه بوم‌گردی در روستای خراشاد همچنین روستای نصرآباد ایجاد شده که رونق گردشگری را نیز درپی داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی افزود: همچنین در هشت سال گذشته نامزدی ۲ اثر استان شامل آسبادها و کاروانسراها مورد تایید یونسکو قرار گرفته است و امیدواریم سال جاری میلادی ابتدا کاروانسراها و پس از آن آسبادهای خراسان جنوبی به عنوان چهارمین و پنجمین اثر تاریخی استان در فهرست میراث جهانی ثبت شود.

جذب اعتبارات ملی برای مرمت و حفظ آثار تاریخی

حفظ آثار تاریخی مهمترین رسالت نسل کنونی است که وظیفه سنگین‌تری را نیز متوجه دستگاه‌های متولی از جمله اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌کند و به گفته معاون میراث فرهنگی این اداره کل وقتی یک اثر تاریخی، طبیعی یا معنوی در فهرست آثار ملی قرار می‌گیرد، از اعتبارات ملی برای مرمت، حفظ و بازسازی برخوردار می‌شود.

علی شریعتی‌ منش افزود: آثار طبیعی – ملی یا جهانی پدیده‌های نمونه یا مجموعه‌های زیست‌محیطی نادر یا مناظر کم‌نظیر و ویژه، محدوده‌های جغرافیایی طبیعی و مناطق خاص هستند که به علت ویژگی‌های زمین‌شناسی و زیست‌شناسی، مناظر بدیع جغرافیایی و محوطه‌های طبیعی – تاریخی غیرقابل جایگزین هستند.

وی گفت: این آثار به لحاظ علمی یا طبیعی دارای ارزش حفاظتی بوده و با تعیین محدوده باید از آنها حفاظت و نگهداری شود لذا این آثار توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شناسایی، معرفی و ثبت می‌شود.

وی با اشاره به ویژگی‌هایی که یک اثر طبیعی باید داشته باشد تا در فهرست میراث ملی و جهانی ثبت شود گفت: این آثار باید پدیده بی‌نظیر طبیعی با زمینه‌های استثنایی و زیباشناسی، نمونه برجسته از مراحل و تغییرات تاریخ زمین‌شناسی، نمونه برجسته از فرایندهای زیست محیطی و بیولوژیکی در تکامل و توسعه زمینی، اکوسیستم‌های ساحلی و دریایی و جوامعی از گیاهان و حیوان‌ها باشد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اضافه کرد: سال گذشته ۹۷۰ میلیون تومان اعتبار ملی برای حفاظت، مرمت و بازسازی بافت‌های تاریخی بیرجند، خوسف، بشرویه، تون فردوس و آسبادها تخصیص داده شده است.

وی گفت: این اعتبار از محل اعتبارات پایگاه‌های جهانی و ملی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تخصیص یافته است.

شریعتی منش افزود: بافت‌های تاریخی ارزشمند شهرهای بیرجند، خوسف، بشرویه و تون فردوس از جمله آثار گرانبهای معماری بومی و سنتی خراسان جنوبی به شمار می‌رود که هر سال اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با مساعدت وزارت متبوع نسبت به مرمت و بازسازی آنها اقدام می‌کند.

 

 

 

سرمایه‌گذاری در مناطق مرزی خراسان جنوبی گسترش می‌یابد/۳

سرمایه‌گذاری در مناطق مرزی خراسان جنوبی گسترش می‌یابد

 استاندار خراسان جنوبی گفت: سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در شهرستان‌های مرزی استان با مشارکت شرکت‌های توسعه‌گرا و بخش خصوصی گسترش می‌یابد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی “حمید ملانوری” در تشریح نتایج دیدارش با “حسین مدرس خیابانی” مدیرعامل شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، از سرمایه‌گذاری‌های این مجموعه در شهرستان‌های مرزی استان خبر داد.

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های معدنی شهرستان نهبندان، مقرر شد با مشارکت شرکت سرمایه‌گذاری امید و بخش خصوصی، یک واحد معدنی و صنعتی در این شهرستان احداث و راه‌اندازی شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به حوزه گسترده فعالیت‌های شرکت سرمایه‌گذاری امید، از سند راهبردی و برنامه عملیاتی این هلدینگ مبنی بر توجه به مناطق مرزی گفت و اظهار داشت: با توجه به این توان، مقرر شد شرکت امید، مطالعات لازم درخصوص ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در شهرستان‌های مرزی استان را انجام دهد.

وی گفت: در ادامه این مطالعات، با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت امید و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، واحدهای معدنی یا صنعتی در شهرستان‌های مرزی استان ایجاد و راه‌اندازی می‌شود.

ملانوری به سرمایه‌گذاری این مجموعه برای واحدهای توسعه‌ای کارخانه کویر تایر اشاره کرد و افزود: در این جلسه مقرر شد اقدامات لازم برای احداث و راه‌اندازی هرچه سریع‌تر کارخانه استیل کورد با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت کویرتایر و بخش خصوصی انجام شود.

وی گفت: با توجه به سابقه شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید در پروژه‌های صنعتی و معدنی متعدد در سطح کشور به ویژه در خراسان‌ جنوبی، توسعه سرمایه‌گذاری‌های این هلدینگ، نتایج خوبی را برای استان به همراه خواهد داشت.

 

 

 

 

 

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی:

قاچاق مرغ به افغانستان نداریم/۲-۳

قاچاق مرغ به افغانستان نداریم

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: سند تایید شده‌ای مبنی بر قاچاق گوشت مرغ از خراسان‌ جنوبی به کشور افغانستان وجود ندارد.

محمد اصغرزاده افزود: همچنین قاچاق جوجه یک روزه از خراسان‌ جنوبی نداریم.

وی افزود: گاهی سخنانی مبنی بر اینکه گوشت مرغ خراسان‌ جنوبی علیرغم نیاز استان و کشور در هرات و سایر مناطق دیده شده، به گوش می‌رسد ولی از مرز ما قاچاق سیستماتیک گوشت مرغ وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: در صورت چنین اتفاقی باید از طریق مرزبانی، گمرک یا نیروی انتظامی به ما اطلاع داده می‌شد، وقتی از هیچکدام از این سه مرجع گزارشی از قاچاق گوشت مرغ به افغانستان به ما نرسیده، نمی‌توانیم آن را به صورت کامل تایید کنیم.

وی تصریح کرد: البته عرضه خارج از شبکه گوشت مرغ خراسان‌ جنوبی یا ارسال آن به سایر استان‌ها وجود داشته است.

اصغرزاده افزود: ما با صادرات به صورت کلی موافق هستیم چون برای کشور ارزآوری دارد ولی براساس مصوبات ستاد تنظیم بازار وقتی داخل کشور به کالایی چون گوشت مرغ نیاز است، نباید آن را صادر کرد.

وی با بیان اینکه دان و نهاده مورد نیاز واحدهای طیور با ارز ترجیحی تامین می‌شود گفت: انصاف نیست وقتی این دان و نهاده با ارز دولتی و ترجیحی تامین می‌شود، گوشت مرغ پرورش یافته با آن را به جای مصرف داخل، صادر کنیم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با تاکید بر اینکه صادرات گوشت مرغ باید در شرایط رقابتی صورت گیرد افزود: در حاضر واحدهای طیور استان به جوجه یک روزه نیاز دارند و دور از ذهن است که بخواهند به سمت قاچاق بروند.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مرز مشترک دارد و این استان دارای چهار بازارچه مرزی است که در حال حاضر فعال‌ترین آنها مرز ماهیرود در شهرستان سربیشه قرار دارد.

فعالیت ۱۵۰۰ جهادگر در مناطق محروم خراسان جنوبی/ ۲-۳

فعالیت ۱۵۰۰ جهادگر در مناطق محروم/ ۸۰۰ بسته معیشتی توزیع شد

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی از فعالیت هزار و ۵۰۰ جهادگر در مناطق محروم استان طی ایام نوروز خبر داد و گفت: ۸۰۰ بسته معیشتی توسط این افراد بین نیازمندان توزیع شده است.

مهدی هنری با اشاره به فعالیت جهادگران بسیجی در نوروز امسال در قالب در اردوهای جهادی، بیان کرد: در نوروز سال جاری به دلیل شیوع کرونا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی میزبان حضور گروه های جهادی میهمان نبودیم و گروهای جهادی بومی با رعایت پروتکل های بهداشتی درمناطق محروم استان خدمت رسانی کردند.

وی ادامه داد: تنها چهار گروه جهادی دانشجویی مهمان از دانشگاه‌های تهران ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شهرستان‌های مرزی زیرکوه، سربیشه و نهبندان حضور داشتند.

هنری اظهار کرد: این گروه‌های جهادی علاوه بر حوزه‌های عمرانی، در حوزه سلامت و بهداشت، دام و طیور، اقتصاد و اشتغال، علمی و آموزشی، آسیب‌های اجتماعی فرهنگی و حوزه‌های خدماتی در نقاط محروم استان خدماتی به ارزش هفت میلیارد و ۱۲۷ میلیون ریال ارائه دادند.

وی بیان کرد: همچنین بیش از ۸۰۰ بسته معیشتی، ۶۷۰ بسته شیرینی و هزار و ۲۰۰ کیلو گرم میوه شب عید بین نیازمندان مناطق محروم توزیع شد.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی از مرمت و بهسازی ۱۰۰ منزل محروم توسط این گروه ها خبر داد و گفت: همچنین ۹۷ سرویس بهداشتی در مناطق محروم احداث شد.

وی بیان کرد: هزار و ۵۰۰ جهادگر بسیجی در قالب ۱۳۰ گروه جهادی در سطح استان در زمینه‌های فرهنگی، عمرانی، بهداشت و سلامت، علمی، توزیع بسته‌های معیشتی، طرح شهید سلیمانی و غیره خدمت رسانی کردند.

بنا به گفته هنری، از این تعداد هزار و ۱۸۰ جهادگر آقا و ۴۱۰ جهادگر از خواهران بسیجی مشارک داشته اند.

 

 

 

 

 

 

تمدید مهلت شرکت در مهرواره داستان طنز «کرونا خند»/۲-۳

مهلت شرکت در مهرواره داستان طنز «کرونا خند» تا ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ تمدید شد.

این مهرواره از طرف انجمن ادبی نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی و با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش استان ویژه اعضای انجمن‌های ادبی کانون و تمامی نوجوانان ۷تا ۱۸ سال با موضوعات «یادش بخیر میهمانی، ما خانه هستیم، کرونا کنار ما نشسته، نوروز ۱۴۰۰ بی‌کرونا، با کرونا، مراسم ترحیم کرونا به زودی برگزار می‌شود و کارخانه کرونا ویروس نیرو می‌گیرد و همچنین دوری و دوستی» برگزار می‌شود.

بر همین اساس، علاقمندان به شرکت دراین مهرواره می‌توانند با تولید، داستان کوتاه حداکثر ۵۰۰ کلمه در قالب طنز تا سه اثر را به صورت تایپ شده و در قالب word با قلم bnazanin واندازه ۱۴به دبیرخانه ارسال کند.

پیش از این مهلت شرکت در این فراخوان تا ۳۱ فروردین تعیین شده بود که این مهلت تا ۱۰ اردیبهشت تمدید شد.

شرکت کنندگان می‌توانند آثار خود را از طریق پست الکترونیکی به نشانی: Farhangi.khorasanj@kpf.ir یا در قالب لوح فشرده به مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح استان خراسان جنوبی تحویل دهند.

دبیرخانه این رویداد ادبی مرکز فرهنگی وهنری کانون در شهرستان قاینات تعیین شده است.

 

 

 

ثبت وقف ۵۰۰ میلیون تومانی در طبس/۲

واقف خیراندیش طبسی ششدانگ یک باب واحد تجاری به ارزش ۵۰۰ میلیون تومان را در طبس وقف کرد.

 ششدانگ یک باب واحد تجاری به مساحت ۵۲ متر واقع در خیابان شهید نواب صفوی طبس برای استفاده مسجد امام حسن(ع) توسط واقف خیراندیش حاج محمد حسن مرادیان وقف شد.
این وقف اولین وقف شهرستان طبس در سال جاری ست که با این حساب تعداد موقوفات شهرستان طبس به ۵۳۳ موقوفه رسید.

 

شناسایی ۱۴۶ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی/۳

۱۴۶ مبتلای جدید بیماری کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما با بیان اینکه در شبانه روز گذشته از ۳۸۱ آزمایش انجام شده در استان ۱۴۶ آزمایش مثبت قطعی اعلام شد، گفت: از ۱۴۶ مبتلای جدید به کرونا، ۳۱ نفر در بیمارستان‌ها بستری اند و ۱۱۵ نفر نیز نمونه گیری سرپایی شدند.

مهدی زاده افزود: از این تعداد ۶۳ مورد در بیرجند، ۲۷ مورد از قاینات، ۱۴ مورد از زیرکوه، ۱۱ مورد از طبس، شهرستان‌های سرایان و فردوس هرکدام ۸ مورد، شهرستان سربیشه ۳ مورد و نهبندان دو مورد جدید شناسایی شد.

شناسایی ۱۷۷ کرونای دیگر از طریق تست‌های سریع

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین در این مدت ۶۳۹ مورد تست سریع در استان انجام شد که از این طریق نیز ۱۷۷ مورد جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.وی گفت: هم اکنون ۲۸۳ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌ها بستری هستند که از این تعداد ۱۸۵ نفر دارای تست مثبت کرونا هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: ۲۸ بیمار مبتلا کرونا در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند که حال عمومی ۸ نفر وخیم است.

به گفته وی در شبانه روز گذشته ۷۵ بیمار با علام تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۸۱ بیمار شامل ۲۳ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها مرخص شدند.

مهدی زاده گفت: در مجموع ۵۰ هزار و ۲۰۲ مورد آزمایش در استان انجام که از این تعداد جواب تست ۱۸ هزار و ۴۱۶ مورد مثبت شد.

به گفته وی از ابتدا تا کنون هم، ۱۷ هزار و ۴۳۳ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافتند یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.

وی گفت: با ثبت یک مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته مجموع جان باختگان کرونا به ۷۹۸ نفر افزایش یافت.

۷ شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت خیلی پر خطر شیوع کرونایی قرار گرفت

بر اساس آخرین نقشه وضع کرونا (سفید، زرد، نارنجی و قرمز) شهرستان‌های خراسان جنوبی (مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) (بروز رسانی ۳۰ فروردین  ۱۴۰۰) شهرستان‌های بیرجند، قائنات، فردوس، طبس، سربیشه، زیرکوه و سرایان در وضع قرمز (خیلی پر خطر) قرار گرفتند.
همچنین شهرستان‌های نهبندان، بشرویه و درمیان به رنگ نارنجی (پر خطر) درآمدند.
شهرستان خوسف تنها شهرستان زرد (خطر متوسط) خراسان جنوبی است.
در حال حاضر هیچ نقطه کم خطر در خراسان جنوبی وجود ندارد.
احتمال تغییر روزانه این نقشه با توجه به میزان بیماران با نشانه‌های حاد تنفسی در شهرستان‌ها ممکن است.
دو شهرستان فردوس و طبس در وضعیت بحرانی شیوع کرونا قرار گرفته اند، اما نحوه اجرایی محدودیت‌ها همچنان همانند شهر‌های قرمز خواهد بود.

 

سهمیه ۱۰ هزار تن جو به خراسان جنوبی طی روزهای آینده اختصاص می‌یابد

 

سهمیه 10 هزار تن جو به خراسان جنوبی طی روزهای آینده اختصاص می‌یابد

نماینده مردم شهرستان‌های قاینات وزیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر سهمیه ۱۰ هزار تن جو به خراسان جنوبی طی روزهای آینده اختصاص می‌یابد.

سلمان اسحاقی به دیدار اخیر خود با رئیس سازمان امور عشایر اشاره و اظهار کرد: در این دیدار بعد از توضیح شرایط و مشکلات عدیده دامداران و عشایر استان و لزوم توجه جدی و فوری به آنها، موارد مهمی از جمله اعطای تسهیلات قرض الحسنه با بازپرداخت ۵ ساله، اعطای ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ۸ درصد به تعاونی‌های حوزه انتخابیه جهت خرید علوفه برای عشایر، تخصیص ۱۰ هزار تن جو به استان طی روزهای آینده، مشارکت با سازمان راهداری به منظور احداث جاده خاک به گرم تمام شده و همچنین مساعدت در اجرای پروژه انتقال آب به منطقه ملک چاه رویی نهبندان با عنایت به دستور قبلی وزیر جهاد، برنامه ریزی و تصمیم گیری شد.

وی بیان کرد: همچنین مقرر شد در خصوص استمهال وام‌های عشایری، پرداخت وام بلاعوض به عشایر و دامداران، خرید تضمینی دام و صدور مجوز انتقال دام به سایر استان‌ها نیز بررسی‌های لازم صورت گرفته و با همکاری و مساعدت مجلس و دولت تصمیم‌های مناسبی در اسرع وقت در این موارد اتخاذ شود.

نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: امید است با پیگیری مسئولان اجرایی استان و شهرستان‌ها و همچنین تلاش تعاونی‌های مربوطه، شاهد کاهش آلام و دردها و مشکلات عشایر و دامداران به خصوص در شرایط حاد به وجود آمده باشیم.

اسحاقی ادامه داد: همچنین در دیدار بامعاون امور دام وزیر جهاد نیز تصمیمات بسیار خوبی برای حل مشکلات دامداران و مرغداران استان اتخاذ شد.

وی تصریح کرد: در این دیدار مقرر شد ضمن صدور مجوز انتقال دام مازاد استان به استان‌های دیگر، سهمیه جو و ذرت استان بیش از دوبرابر میزان تعیین شده افزایش یابد.

نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین پیگیری‌های لازم از شرکت پشتیبانی امور دام جهت خرید تضمینی دام استان و همچنین در نظر گرفتن خشکسالی به عنوان یکی از موارد پایه بیمه دام صورت گرفت که امید است با همکاری دیگر نمایندگان و مسئولان اجرایی استان قدمی در راه حل مشکلات کشاورزان و دامداران  برداشته شود.

تعطیلی دو‌هفته ای مجلس؛تدبیر خانه ملت نیست،تدبیر هیئت رئیسه است

نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی از تعطیلی دو‌هفته ای مجلس انتقاد کرد وگفت: این تعطیلی تدبیر خانه ملت نیست،تدبیر هیئت رئیسه است،باید این تدبیر را یک پیشنهاد از سوی هیئت رئیسه بدانیم و تصمیم در این خصوص را به آرای نمایندگان در صحن بسپاریم .

وی  بیان کرد: باید بمانیم و فکری به حال نظارت بر مذاکرات،نظارت بر بازار، تامین نهاده های دامی و به حال بی آبی استان هایی که لبان مردمانش از تشنگی خشک است داشته باشیم

اسحقاقی ادامه داد: باید بمانیم که اگر برویم ، سنگر خط مقدم دفاع از مردم را خالی کرده ایم . نگویید سرکشی ، مجازی ، ویدیوکنفرانس و….باید همراه کارگرانی که با همین کرونا در کارخانه ، معدن ، کوی و برزن مانده اند تا صنعت ، معدن ، رفاه و خدمت به مردم تعطیل نشود ، در محل کار بمانیم

 

 

۴ محصول باغی زیرپوشش کشاورز کارت قرار گرفت

۴ محصول باغی خراسان جنوبی امسال زیرپوشش طرح کشاورز کارت قرار گرفت.

مدیر امور سرمایه گذاری جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما با بیان اینکه تاکنون تنها محصولات زراعی زیرپوشش این طرح بودند، گفت: امسال برای اولین بار محصولات زرشک، زعفران، پسته و عناب زیرپوشش کشاورز کارت قرار گرفتند.
مهدی فرجامی فرد افزود: در این طرح ، تسهیلات برای خرید سم و کود‌های مورد نیاز کشاورزی با نرخ سود ۱۲ درصد و بازپرداخت یک ساله به کشاورزان پرداخت می‌شود.
وی گفت: در این طرح به ازای هر هکتار ۲۰ میلیون تومان تسهیلات به کشاورز پرداخت می‌شود.
مدیر امور سرمایه گذاری جهاد کشاورزی استان افزود: امسال ۱۰ میلیارد تومان سهمیه استان برای پرداخت تسهیلات در طرح کشاورز کارت به استان ابلاغ شد.

واریز ۶۲۳ میلیارد ریال به حساب شهرداری‌های خراسان جنوبی/

پارسال بیش از ۶۲۳ میلیارد و ۴۲۷ میلیون ریال مستقیماً به حساب شهرداری‌های خراسان جنوبی واریز شد.

مدیرکل امور مالیاتی استان با قدردانی از فعالان اقتصادی در پرداخت مالیات گفت: اداره کل امور مالیاتی استان در سال گذشته از محل مشارکت فعالان محترم اقتصادی در پرداخت مالیات، بیش از ۶۲۳ میلیارد و ۴۲۷ میلیون ریال مستقیماً به حساب شهرداری‌های استان واریز کرده که از این رقم ۲۷۸ میلیارد و ۳۵۵ میلیون ریال سهم شهرداری بیرجند بوده است.
جعفر احسانی مهر افزود: همچنین از این محل ۲۰۸ میلیارد و ۷۸۷ میلیون ریال به حساب دهیاری ها، ۱۶ میلیارد و ۸۶۴ میلیون ریال به حساب مناطق فاقد دهیاری و ۶۲ میلیارد و ۱۰۲ میلیون ریال به حساب مناطق عشایری استان برای توسعه خدمات روستایی و انجام پروژه‌های عمرانی واریز کرده است.

 

 

 

ممنوعیت فروش و عرضه انواع آفت کش‌ های کشاورزی در فضای مجازی/۴

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی اعلام کرد: فروش و عرضه انواع آفت کش‌های کشاورزی از طریق فضای مجازی ممنوع است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، محمدحسین اشرفی با اعلام ممنوعیت فروش و عرضه انواع آفت کش‌هایممنوعیت فروش و عرضه انواع آفت کش‌ های کشاورزی در فضای مجازی کشاورزی از طریق فضای مجازی به کشاورزانی که ممکن است از این طریق سموم مورد نیاز خود را خریداری کنند، هشدار داد برای جلوگیری از تبعات سوء احتمالی از خرید انواع آفت کش‌ها به طریق فضای مجازی خودداری کنند.
وی افزود: طبق ماده یک اصلاحی دستورالعمل تبصره ۴ الحاقی ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالاوارز هرگونه فروش و عرضه نهاده‌های کشاورزی بدون اخذ مجوز‌های لازم ممنوع و مصداق خرید و فروش، حمل یا نگهداری کالای قاچاق است.
به گفته وی مطابق قوانین و مقررات موضوعه از جمله آئین نامه اجرایی قانون حفظ نباتات، قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و دستورالعمل نظام صدور مجوز و پروانه واحد‌های گیاهپزشکی، فروش آفت کش‌های کشاورزی در بسته بندی‌های بدون تغییر و دارای بر چسب تصویب شده صرفاً از طریق فروشگاه‌های عرضه آفت کش‌های نباتی واجد پروانه و صلاحیت فنی و تنها با صدور نسخه گیاهپزشکی مجاز است.
وی گفت: با توجه به اینکه فروش بدون مجوز و نسخه گیاهپزشکی، وجود تردید در اصالت آفت کش، عرضه آفت کش‌های تقلبی و قاچاق و تاریخ گذشته و در نتیجه بروز مشکلات در سلامت محصول تولید شده از جمله مهمترین مخاطرات خرید و فروش سموم در شبکه مجازی است تاکنون هیچ گونه مجوزی از سوی مراجع تخصصی ذیربط برای فروش این اقلام در فضای مجازی (اینترنتی) صادر نشده است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان حفظ سلامت جامعه و تولید غذای سالم را یکی از دغدغه‌های این سازمان دانست و بر هوشیاری کشاورزان برای چگونگی تهیه آفت کش‌های کشاورزی و نیز ضرورت نظارت پلیس فتا بر این مهم تاکید کرد.
برای دسترسی بهتر بیماران کرونا

عرضه داروی فاویپیراویر در داروخانه‌های خراسان جنوبی

داروی ضد ویروس فاویپیراویر برای دسترسی بهتر بیماران کرونا، در داروخانه‌های خراسان جنوبی عرضه می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از عرضه داروی فاویپیراویر که عرضه داروی فاویپیراویر در داروخانه‌های خراسان جنوبیجزو دارو‌های ضد ویروس است در تعدادی از داروخانه‌های استان خبر داد و گفت: برای تسهیل دسترسی بیماران کرونا به این دارو، از این هفته داروی فاویپیراویر که جزو دارو‌های ضد ویروس است در تعدادی از داروخانه‌های خراسان جنوبی عرضه می‌شود.
آهنی افزود: فهرست داروخانه‌های توزیع کننده داروی فاویپیراویر در خراسان جنوبی به شرح زیر است:
شهرستان نام داروخانه
بیرجند داروخانه سرپایی بیمارستان، ولی عصر (عج)
بیرجند داروخانه شبانه روزی دکتر محسنی
بیرجند داروخانه شبانه روزی دکتر احمدپور
بیرجند داروخانه شبانه روزی دکتر زنگویی
بیرجند داروخانه دکتر ضیایی
بیرجند داروخانه دکتر شمشیرگران
بیرجند داروخانه دکتر شریف
بیرجند داروخانه دکتر اربابی
بیرجند داروخانه دکتر افتخاری
بیرجند داروخانه دکتر ناصری
سربیشه داروخانه سرپایی بیمارستان علی بن ابیطالب
درمیان داروخانه سرپایی بیمارستان خاتم الانبیا
درمیان داروخانه دکتر صالحی
نهبندان داروخانه سرپایی بیمارستان شهید آتشدست
نهبندان داروخانه شبانه روزی عنایتی
طبس داروخانه سرپایی بیمارستان سید مصطفی خمینی
طبس داروخانه شبانه روزی دکتر حسینی
طبس داروخانه شبانه روزی دکتر مالک
طبس داروخانه دکتر دلیری
خوسف داروخانه دکتر راشدی
قائن داروخانه بیمارستان شهدا
قائن داروخانه شبانه روزی دکتر اشعری
آرین شهر داروخانه دکتر دلخواه
بشرویه داروخانه سرپایی بیمارستان شفا
بشرویه داروخانه دکتر سالار صادقی
بشرویه داروخانه دکتر راستگو
بشرویه داروخانه دکتر سلطان زاده
فردوس داروخانه سرپایی بیمارستان چمران
فردوس داروخانه سرپایی بیمارستان حضرت رسول (ص)
فردوس داروخانه شبانه روزی دکتر مدبر
زیرکوه داروخانه سرپایی بیمارستان کوثر زیرکوه
زیرکوه داروخانه شبانه روزی دکتر الیاس پور
سرایان داروخانه سرپایی بیمارستان امام علی (ع)
سرایان داروخانه شبانه روزی دکتر رمضانی
رخسار زرد «یاقوت سرخ» /دوئل کشاورزان با افزایش قیمت سموم و مرگ درختان زرشک
چند سالی است علاوه بر قهر طبیعت و خشکسالی های چند ساله بیماری قارچی زنگ جارویی زرشک رنگ از رخسار زرشک کاران گرفته و عملکرد این محصول مزیت دار را در همه نقاط استان کاهش داده است.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ چند سالی است علاوه بر قهر طبیعت و خشکسالی های چند ساله بیماری قارچی زنگ جارویی زرشک رنگ از رخسار زرشک کاران گرفته و عملکرد این محصول مزیت دار را در همه نقاط استان کاهش داده است. به اذعان کارشناسان و صاحب نظران، خراسان جنوبی با تولید بیش از ۹۰ درصد زرشک، رتبه بالاتی از نظر تولید و کیفیت این محصول را در کشور به خود اختصاص داده است اما این محصول مزیت دار چند سالی است با آفات و عواملی چون زنگ جارویی، شته، سرما، تگرگ و … دست و پنجه نرم می کند تا جایی که در برخی نقاط استان، کشاورزان با ناامیدی اقدام به کف بر کردن و یا از ریشه درآوردن نهال های زرشک می کنند.

 

متاسفانه هنوز برای این بیماری چند ساله و نابودی این قارچ درمان قطعی وجود ندارد و اگر در این زمینه چاره اندیشی نشود به جبر روزگار اوضاع زرشک کاران وخیم تر شده و در این وانفسای بی آبی و خشکسالی های چند ساله شاهد از بین رفتن باغات زرشک و به دنبال آن خالی شدن دست کشاورزان خواهیم بود.

 

کشاورزان خراسان جنوبی برای از بین رفتن درختان زرشک دست به هر کاری اعم از سم پاشی، برش و هرس درختان و شاخه های آلوده، کف بر کردن درختان می کنند اما بازهم این بیماری به طور کامل از بین نرفته و قارچ دوباره با فصل گل دهی بر روی درختان و برگ ها خانه کرده و محصول کشاورزان را از بین می برد. کشاورزان درمیان هم مانند دیگر کشاورزان استان از این مشکل رنج می برند و خواستار ورود جدی سازمان جهاد کشاورزی و … شدند.

 

شهرستان درمیان با ۳۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت زرشک بعد از قاین و زیرکوه در استان رتبه سوم از نظر سطح زیر کشت زرشک را به خود اختصاص داده است.

 

 

یکی از کشاورزان شهرستان درمیان که ۳۰۰ درخت زرشک دارد، با بیان اینکه بیماری قارچی زنگ زرشک چند سالی است که گریبانگیر کشاورزان شده است، می گوید: در سنوات گذشته هم جهاد کشاورزی سم در اختیار کشاورزان قرار می داد اما متاسفانه سم پاشی بیماری را از بین نمی برد.

 

«کدخدا» از زرد شدن برگ درختان یک ساله زرشک در این شهرستان خبر می دهد و می افزاید: این بیماری به شدت واگیر بوده و از طریق باد، دست، لباس، قیچی آلوده منتقل می شود و استفاده از سموم تاکنون تأثیر چندانی بر از بین رفتن این بیماری نداشته است.

 

کشاورز دیگری از روستای آنیک که ۳۵۰ درخت زرشک در سطح ۲.۵ هکتاری دارد، بریدن شاخه های آلوده را مهمترین راهکار می داند و می گوید: مردم منطقه با وجود خشکسالی های چند  ساله و… قدرت خرید سم مرغوب را ندارند و سم هایی که جهاد کشاورزی به مردم می دهد هم قدرت چندانی ندارد و در عمل بیماری از بین نمی رود.

 

«حسین سحرخیز» ضمن تقدیر از مدیریت جهاد کشاورزی درمیان یادآور می شود: در هفته گذشته کارشناسان جهاد کشاورزی اقدام به سم پاشی مزارع مردم با سمی مرغوب تر کردند اما از آنجا که سم پاشی به وسیله خودرو و موتور انجام می شد و طول شیلنگ های سم پاشی ۲۵ تا ۳۰ متر بود و سم به درختان وسط باغ نرسید و در عمل امکان سرایت بیماری از این درختان به دیگر نقاط وجود دارد.

 

وی با اشاره به افت شدید محصول در سال جاری می گوید: سال گذشته از این سطح زیر کشت حدود یک و نیم تن زرشک خشک برداشت شد و امسال با توجه به شیوع بیماری قارچی زنگ زرشک، شته و سرما محصولمان افت شدیدی خواهد داشت.

 

 

او که سال گدشته ۷۰ درخت زرشک آلوده را با کمک تراکتور از ریشه کنده است، می افزاید: پس از شخم زدن زمین، دوباره نهال جدید جایگزین کردم اما متأسفانه امسال برخی درختان دوباره درگیر بیماری شده اند.

 

سحرخیز رها شدن برخی باغات بدون مالک را مهمترین مشکلات عنوان می کند و می گوید: با هزار بدبختی اقدام به سم پاشی، برش و هرس نقاط آلوده می کنیم اما با توجه به رها شدن برخی باغات در شهرستان و عدم رسیدگی به آن ها و شیوع بیماری در این درختان رها شده، دوباره درختان اهالی درگیر می شوند.

 

کشاورزی از نوغند میناوند هم با اشاره به داشتن ۲ هزار درخت زرشک به همراه برادرانش می گوید: ۵۰ درصد این تعداد به بیماری زنگ جارویی زرشک مبتلا شدند.

 

«علی ایمانی» که در مرکز استان زندگی می کند، با بیان اینکه هر هفته با سر زدن به درختان و برش نقاط آلوده سعی در از بین رفتن بیماری داریم، می گوید: در سنوات گذشته حدود ۸۰۰ کیلوگرم زرشک خشک تولید می شد اما با وجود این بیماری و … سال گذشته ۱۵۰ کیلوگرم زرشک برداشت کردیم.

 

یکی دیگر از اهالی روستای خوان هم با بیان اینکه سموم جهاد کشاورزی در سنوات قبل مثمر ثمر نبوده است، می گوید: تنها روش از بین رفتن این بیماری از بین بردن شاخه های آلوده و حتی از ریشه درآوردن درخت است.

 

 

«حسنی» که ۳ تا ۴ هکتار سطح زیر کشت زرشک دارد ادامه می دهد: با وجود این بیماری عملکرد تولید ۵۰ درصد کاهش داشته است و ادامه این روند باعث زمین گیر شدن کشاورزان می شود.

 

وی در خصوص بیمه این محصول می گوید: متأسفانه کشاورزان رغبتی برای بیمه کردن محصولات ندارند چرا که در هنگام مشکل بیمه به بهانه های مختلف از پرداخت غرامت طفره می رود.

 

وی رها شدن باغات و نبود مالکان در روستا را از مهمترین مشکلات پیش رو عنوان می کند و می گوید: با وجود این مشکل هزار هم کشاورزان با بیماری مبارزه کنند بی فایده است.

 

حسنی از شورا و مسئولان مربوطه می خواهد برای حل این معضل و تعیین تکلیف باغات بدون مالک چاره اندیشی کنند.

 

رئیس شورای روستای ماسنان درمیان در خصوص تعیین تکلیف باغ های بدون مالک می گوید: در سال‌های گذشته هم شورا ها ورود کرده و مالکان را مجبور به سم پاشی و هرس درختان کرد و  امسال هم این روند ادامه دارد.

 

«وطنخواه» با اشاره به خرده مالک بودن کشاورزان منطقه می افزاید: برخی باغ ها به صورت ارباب رعیتی بوده و اداره باغ به عهده برزگر است.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته ۵۰ درصد نقاط آلوده درختان بریده شد، می افزاید: با توجه به گسترش بیماری امسال شیوع این بیماری قارچی روند رو به رشدی دارد.

 

 

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند سطح زیر کشت زرشک در شهرستان درمیان را ۳۲۰۰ هکتار اعلام می کند و می گوید: در حال حاضر حدود ۴۰۰ هکتار از مزارع و باغات شهرستان به بیماری قارچی زنگ جارویی زرشک آلوده شدند.

 

«سید محسن نصیرائی» عمده مناطق آلوده به این بیماری در قهستان را روستاهای آنیک، خوان، برندود، ماسنان، زیر برندود و در دهستان درمیان هم روستاهای جاجنگ، ربیع آباد، درسرس، محمد آباد و روستای درمیان اعلام می کند.

 

وی با بیان اینکه این بیماری قارچی به وسیله باد، دستکش، قیچی آلوده و … گسترش پیدا می کند، می افزاید: متاسفانه اکثر باغات در کانون های آلوده به صورت ارباب رعیتی بوده و یا صاحب باغ در دیگر نقاط کشور و استان‌های دیگر زندگی می کند و باغ را رها کرده است.

 

مدیر جهاد کشاورزی درمیان مهمترین مشکل در این راستا را عدم همکاری مردم و صاحبان باغ ها می داند و می گوید: متأسفانه این بیماری به علت عدم رعایت صحیح اصول باغبانی و هرس در برخی باغ های رها شده شیوع و گسترش یافته است و رعایت اصول صحیح بهداشتی از طرف مالکان مورد انتظار است.

 

نصیرائی تأکید می کند: در دو تا سه سال گذشته سطح آلوده به این بیماری در شهرستان درمیان یکصد هکتار بود که به علت عدم همکاری مالکان و … در حال حاضر کانون های آلوده به ۴۰۰ هکتار رسیده است.

 

وی با بیان اینکه ۳۰ تا ۳۵ درصد درختان زرشک در برخی نقاط مانند روستای جاجنگ کف بر شده است، خواستار ورود مردم و مالکان برای مبارزه جدی با این بیماری می شود.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته مبارزه خوبی علیه بیماری قارچی زنگ جارویی زرشک در سطح یکصد هکتار در مناطق آلوده شهرستان انجام شده است، می گوید: آفات به دو صورت عمومی و خصوصی هستند و دولت برای مبارزه با آفات عمومی مانند مبارزه با ملخ اعتبار گذاشته و ورود می کند اما آفات خصوصی مانند زنگ زرشک باید خود مالک برای مبارزه وارد عمل شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی درمیان گریزی به افزایش قیمت سم می زند و می افزاید: قیمت هر لیتر سم از ۵۰ هزار تومان در سال گذشته به ۳۰۰ هزار تومان در سال جاری رسیده است و این افزایش بی سابقه قیمت سم مشکلاتی را برای مالکان به وجود آورده است.

 

نصیرائی با توجه به قیمت سم و شرایط اقتصادی مردم منطقه از ورود بنیاد علوی برای مبارزه با این بیماری در شهرستان درمیان خبر می دهد و یادآور می شود: سال گذشته از سم تیلت برای مبارزه با این بیماری استفاده می شد و امسال سم قوی تر به نام فولیکور در دستور کار قرار گرفته و در این راستا ۳۸۴ لیتر سم (فولیکور) به ارزش ۱۲۹ میلیون تومان با همکاری بنیاد علوی خریداری شده است.

 

وی با بیان اینکه شروع عملیات مبارزه از روستای آنیک شروع شده است، تأکید می کند: با توجه به آغاز فصل گل دهی درختان کار سم پاشی درختان تا پایان فصل گل دهی متوقف شده است و بعد از آن دوباره کار مبارزه به صورت جدی انجام می شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی درمیان با اشاره به این مهم که مبارزه با آفت خصوصی مثل زنگ زرشک به عهده خود مالکان باغات است، تأکید می کند: برای مبارزه با این بیماری وکنترل آن، سم پاشی باغ های آلوده  که صاحبان آن در دیگر نقاط کشور زندگی می کنند با همکاری و ورود شورای روستاها در دستور کار قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

روزهای سخت موج چهارم کرونا در خراسان جنوبی

روزهای سخت موج چهارم کرونا در خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – روند افزایشی بیماران سرپایی و بستری مبتلا به کرونا در سومین هفته پس از خیز چهارم کرونا در خراسان جنوبی ادامه دارد و با افزایش شهرهای قرمز این استان روزهای سختی را پیش روی کادر سلامت، مردم و مسوولان قرار داده است.

به گزارش ایرنا خراسان جنوبی که اواخر اسفند پارسال همه شهرستان‌هایش زرد و آبی بودند طی ۲ هفته اخیر جزو ۱۲ استان دارای شیب بسیار تند افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا قرار گرفت و شهرهای قرمز این استان در حال افزایش بوده است.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌ها که ۳۰ فروردین منتشر شد، سه شهرستان دیگر خراسان جنوبی شامل سربیشه، زیرکوه و سرایان از نارنجی به قرمز تغییر رنگ دادند و در حال حاضر هفت شهرستان استان شامل بیرجند، قاینات، فردوس، طبس، سربیشه، زیرکوه و سرایان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار دارند که مشابه وضعیت استان در موج سوم کرونا (آبان و آذر ۹۹) است.

همچنین شهرستان‌های نهبندان، بشرویه و درمیان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و خوسف تنها شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) است.

براساس اعلام وزارت بهداشت در رنگ‌بندی جدید، شهرستان‌هایی که با اوج‌گیری بیشتر بستری روبه‌رو هستند با قرمز تیره‌تر مشخص شده‌اند و در خراسان جنوبی شامل شهرستان‌های طبس و فردوس است.

آمار روزانه (۲۴ ساعت) مبتلایان کرونا در خراسان جنوبی پس از آذر ۹۹ که موج سوم کرونا در این استان شکسته شد، بار دیگر از فروردین امسال سه رقمی شد و از ۲ روز قبل فوتی‌های کرونا هم رو به افزایش است.

گسترش ویروس جهش‌یافته انگلیسی در خراسان جنوبی که موارد اولیه ابتلا به آن در این استان اوایل اسفند سال گذشته اعلام شد، زمینه‌ساز این حد از خیزش دامنه‌دار ویروس شده به طوری که رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند معتقد است با توجه به چرخش ویروس جهش‌یافته همه موارد ابتلا از نوع انگلیسی است مگر اینکه عکس آن ثابت شود.

مشاهدات میدانی حاکی است تعداد افرادی که در سه هفته اخیر به مراکز منتخب کرونا یا همان ۱۶ ساعته مراجعه کرده‌اند، نسبت به اواخر سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است و در ساعات مختلف روز شاهد مراجعات زیاد به این مراکز برای بررسی علائم کرونا هستیم.

کارشناسان معتقدند علت اصلی خیز چهارم کرونا عادی‌انگاری، دید و بازدیدهای فروردین امسال و مسافرت‌هاست و بیش از ۶۵ درصد موارد ابتلا در خراسان جنوبی به علت دورهمی‌ها و تجمعات خانوادگی است.

اصناف نیز مانند خیزهای قبلی کرونا از ۲۱ فروردین امسال با وجود ضررهایی که متوجه این قشر بوده، مسئولانه با اعمال محدودیت‌های جدید همراهی کرده‌اند هرچند تعدادی از واحدهای صنفی با کرکره‌های نیمه‌باز در شهرها دیده می‌شود اما از این مهمتر رعایت نشدن محدودیت‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی در مکان‌های دیگر از جمله آرامستان‌ها، مطب‌های پزشکان، پارک‌ها و روزبازارها است.

بازارهای با درهای بسته هم شاهد رهگذرانی است که بازارچرخی می‌کنند و شهرستان‌هایی که با همه تاکیدات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا هنوز رفت و آمد در آنها به طور جدی کنترل نمی‌شود، نگرانی‌هایی را بوجود آورده است.

هرچند از ابتدای شیوع کرونا در یک سال گذشته تجهیزات بیمارستانی قابل توجهی وارد استان شده اما وضعیت قرمز و قرمز پررنگ بیانگر این است که با ادامه این روند افزایشی احتمال کمبود تخت برای مداوای بیماران وجود دارد.

ثبت رکورد جدید بیماران بستری در بیمارستان‌ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره آخرین روند بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اظهار داشت: آمار مبتلایان کماکان رو به افزایش است و به هیچ وجه متوقف نشده است.

محمد دهقانی افزود: آمار بستری‌های تنفسی و بستری موارد مثبت روند صعودی دارد و ۱۹۲ بیمار کرونا مثبت در بیمارستان‌های استان بستری هستند که در ۱۴ ماه گذشته چنین آماری را از نظر تعداد موارد مثبت بستری نداشتیم.

وی تصریح کرد: تعداد موارد سرپایی نیز کماکان روند فزاینده دارد و نتایج مثبت حاصل از تست‌های مولکولی و سریع رو به افزایش است، هرچه تست‌های ما بیشتر می‌شود موارد مثبت هم افزایش می‌یابد.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: این روند جای نگرانی دارد و اگر همین الان همه تصمیم بگیرند تمام محدودیت‌ها، ممنوعیت‌ها و پروتکل‌ها را رعایت کنند ۲ هفته بعد نتیجه آن را می‌بینیم و هر روز که به تاخیر بیفتد به همین میزان توقف پیک چهارم کرونا به تاخیر می‌افتد.

وی اظهار داشت: ۲ شهرستان استان شامل طبس و فردوس قرمز پررنگ شده و نشان‌دهنده روند فزاینده موارد مثبت و بستری کرونا در این شهرستان‌ها است.

دهقانی افزود: براساس رنگ‌بندی که روز دوشنبه (۳۰ فروردین) از طریق نرم‌افزار ماسک منتشر شد، وضعیت شهرستان‌های طبس و فردوس از قرمز به قرمز پررنگ تغییر کرده یعنی اعلام خطر شده که اگر ادامه داشته باشد به سمت وضعیت بحرانی پیش می‌رود.

وی گفت: پذیرش ۲۴ ساعت در بیمارستان‌های استان روز گذشته ۸۷ مورد جدید گزارش شد که هیچ وقت این تعداد پذیرش جدید را نداشتیم، ۵۸ بیمار هم در این مدت ترخیص شدند که ۲۷ بیمار مبتلا به کرونا بودند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: خوشبختانه با توجه به ظرفیت و زیرساخت‌هایی که در استان فراهم شده، هنوز با کمبود تخت مواجه نشده‌ایم و نمی‌خواهیم آمار اشتباه دهیم که مردم نگرانی شوند اما این هشدار را می‌دهیم که اگر همین روند ادامه پیدا کند، تخت‌های بستری و ویژه ما تکمیل خواهد شد و شاهد مشکلات جدی در بیمارستان‌ها خواهیم بود.

وی اظهار داشت: پیش‌بینی ما این است حداقل تا ۲ هفته دیگر کماکان روند صعودی را خواهیم داشت بعد از آن به رفتار مردم و رعایت محدودیت‌ها و پروتکل‌ها بستگی دارد.

دهقانی افزود: تاکنون حدود ۶۰ درصد تخت‌هایی که در استان برای کرونا آماده شده بود، تکمیل شده است.

وی درباره وضعیت بیمارانی که به مراکز درمانی مراجعه می کنند، گفت: از مجموع تست‌هایی که انجام می‌دهیم بین ۴۰ تا ۴۵ درصد مثبت می‌شود و چون موارد شناسایی شده زیاد است، موارد بستری هم افزایش پیدا کرده به همین دلیل اکنون بیش از ۲۹۰ بیمار تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری داریم و علت آن افزایش قابل توجه موارد مثبت ابتلا به کرونا است.

ظرفیت بخش کرونا بیمارستان ولی‌عصر تکمیل شد

این در حالی است که رییس بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند اواخر هفته گذشته گفت: با توجه به افزایش آمار موارد بستری بیماران کرونایی ظرفیت بالفعل بخش کرونا این بیمارستان تکمیل شده است اما برای افزایش بخش، تجهیزات مورد نیاز ۶۰ تخت دیگر وجود دارد.

علیرضا محمودی‌راد افزود: میزان مراجعه و بستری بیماران تنفسی و کرونایی در خیز چهارم نسبت به اسفند سال گذشته افزایش چند برابری داشته است اما خوشبختانه بیماران بدحال مثل خیز قبلی نداریم.

وی گفت: در خیز قبلی تا حدودی مشکل کمبود اکسیژن داشتیم که این مشکل با تامین کپسول‌ و دستگاه اکسیژن‌ساز رفع شده است.

رییس بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند که بیمارستان اصلی پذیرش و بستری بیماران مبتلا به کرونا در مرکز استان است، اظهار داشت: برخی بیماران هنوز از مراجعه به بیمارستان‌ها ترس دارند در حالی که بیمارستان به نوبت‌های مکرر در روز ضد عفونی می‌شود و در ارتباط با بیماران هم بیماری‌شان مشترک است.

وی افزود: مراجعه دیرهنگام به پزشک یا مرکز درمانی باعث شدت بیماری می‌شود و افرادی که علایم دارند هرچه سریعتر به مراکز درمانی مراجعه کنند تا درمان موثر برای آنان انجام شود.

محمودی‌راد بیان کرد: خدمات دارویی و اکسیژن‌رسانی در بیمارستان با حمایت دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت قابل توجه است.

وی از دادن مجوز نسخه‌نویسی سرپایی به پزشکان مرتبط با بیماران کرونایی خبر داد و گفت: برخی بیماران با تشخیص پزشک پس از سه روز بستری مرخص می‌شوند و در خانه روزانه تحت نظر پزشک قرار می‌گیرند.

رییس بیمارستان ولی‌عصر بیرجند افزود: راه انتقال اصلی ویروس از طریق قطرات تنفسی است لذا استفاده از ماسک تا حد قابل ملاحظه‌ای می‌تواند این انتقال را کاهش دهد.

وی از مردم درخواست کرد فاصله‌گذاری اجتماعی را در همه مکان‌ها رعایت و از حضور در عروسی‌ها، عزاداری‌ها و هرگونه تجمع خودداری کنند.

وی گفت: با وجود توصیه‌های مکرر برخی از ادارات همچنان نسبت به برگزاری جلسات با جمعیت زیاد اقدام می‌کنند که مطمئنا در افزایش مبتلایان به کرونا نقش دارد.

محمودی‌راد افزود: کسانی که رعایت نمی‌کنند باید بخش‌های بیماران بدحال را ببینند که افراد چگونه با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و اگر کادر پرستاری که یک سال و نیم شب و روز خدمت می‌کند خانه‌نشین شود، چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی گفت: درخواست ما در شرایط فعلی این است که مردم برای حفظ جان خود و همنوعانشان از مسافرت‌های غیرضروری خودداری و کمک کنند تا هرچه زودتر از این خیز خطرناک هم عبور کنیم.

فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی رو به افزایش است

فوتی‌های کرونا هم به طور معمول پس از افزایش موارد مثبت و بستری رو به افزایش است و رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این باره گفت: همانطور که در روزها و هفته‌های اخیر تاکید کردیم، آمار بستری بیماران تنفسی و کرونایی رو به افزایش است و به‌تدریج که بستری بیماران تنفسی و کرونا مثبت، زیاد شود آمار فوتی هم افزایش پیدا می‌کند.

دهقانی افزود: در حال حاضر شاهد افزایش موارد فوتی هستیم و نتیجه افزایش بستری در ۲ یا سه هفته اخیر است که اکنون خود را نشان می‌دهد.

وی گفت: در پیک‌های قبلی هم به این صورت بوده که معمولا ۲ تا سه هفته بعد از افزایش مراجعات به بیمارستان‌ها و بستری بیماران، آمار فوتی‌ها افزایش پیدا کرد و برای موج چهارم هم این وضعیت قابل پیش‌بینی بود و هشدار دادیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: پیش‌بینی این است که فوتی‌های ما همانند کشور نسبت به موج سوم بیشتر خواهد بود و آمار بستری‌ در بیمارستان‌ها هم به‌شدت بیشتر است مگر اینکه اتفاقی بیفتد و محدودیت‌ها و پروتکل‌ها به درستی رعایت شود تا بتوان جلوی این روند افزایشی را تا ۲ یا سه هفته دیگر گرفت.

ستاد استانی مدیریت کرونا شنبه هفته جاری بلافاصله پس از نشست ستاد ملی مقابله با کرونا، تشکیل جلسه داد و استاندار خراسان جنوبی در این نشست گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد که ۶۵ درصد موارد ابتلا به کرونا در استان به علت برگزاری دورهمی‌هاست که برای مهار هرچه سریعتر بیماری باید از هرگونه تجمع پرهیز شود.

حمید ملانوری افزود: خیزهای قبلی کرونا را نیز با همراهی مردم و اصناف مدیریت کردیم و در حال حاضر همه باید دست به دست هم بدهیم تا آمارها هرچه زودتر نزولی شود.

وی بر لزوم توجه بیشتر به رعایت دستورالعمل‌ها و جدی گرفتن آنها تاکید کرد و گفت: طبق گزارش‌ها آمار مبتلایان براساس نمودار مقداری ناچیز انحنا پیدا کرده که امیدواریم با تداوم این روند بتوانیم به زودی از خیز چهارم هم گذر کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه با تلاش و همکاری مردم روند بیماریابی در خراسان جنوبی وضعیت خوبی دارد اظهار داشت: با توجه به آمارهای گذشته با اینکه در ارتباط با فوتی‌ها روند افزایشی وجود داشته اما تعداد براساس جمعیت کمتر شده است.

وی افزود: تجهیزات و امکانات بیمارستانی در استان تامین شده و کادر درمان هم پای کار هستند اما در ارتباط با محدودیت‌ها تابع رنگ‌بندی و اجرای مصوبات مربوط به آن هستیم که باید بیش از پیش رعایت شود.

تاکید بر اجرای دقیق محدودیت تردد در ورودی و خروجی شهرها

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت رعایت مصوبات ستاد کرونا موضوع محدودیت ترددها که تابع رنگ‌بندی است، به ویژه در شهرهای قرمز و نارنجی جدی گرفته شود.

استاندار خراسان جنوبی بر استقرار کانکس پلیس در ورودی شهرهای با رنگ قرمز و نارنجی تاکید کرد و گفت: فرمانداران با همکاری پلیس راه استان در این زمینه اقدام کنند.

وی افزود: در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌ها آمار کاهش نخواهد یافت و اصناف دیرتر به فعالیت بازخواهند گشت پس همه باید همراه شوند تا معیشت اصناف و دیگر کسانی که در این زمینه ستاد را یاری می‌کنند، بیش از این خدشه‌دار نشود.

وی تصریح کرد: در ارتباط با محدودیت‌ها به هیچ عنوان به دنبال جریمه کردن و برخورد نیستیم و اقدامات باید نقش بازدارندگی داشته باشد.

ملانوری با بیان اینکه حضور مردم در پارک‌ها و ایستگاه‌های سلامت زمینه‌ساز انتشار بیماری است گفت: از مردم می‌خواهیم به مراکز تجمعی مراجعه نکنند و دستگاه‌های ذیربط و شهرداری نسبت به اطلاع‌رسانی مضاعف در این مکان‌ها اقدام کنند ضمن اینکه از ظرفیت سمن‌ها هم می‌توان بهره گرفت.

وی ادامه داد: به هیچ عنوان نمی‌خواهیم با سختگیری فضا را بر مردم سخت کنیم بلکه می‌خواهیم مردم پروتکل‌ها را رعایت کنند زیرا اگر مردم همکاری نداشته باشند نخواهیم توانست از این خیز عبور کنیم.

تعداد بیماران تنفسی که اکنون در بیمارستان‌های استان بستری هستند، نسبت به اواخر اسفند سال گذشته سه برابر شده و بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها نیز بیش از ۶ برابر افزایش داشته است.

موج سوم کرونا در خراسان جنوبی که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آن به عنوان موج سهمگین و خطرناک کرونا یاد کرد، در آبان و آذر سال گذشته با همراهی مردم، اصناف، رسانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و تلاش ستودنی مدافعان سلامت مهار شد و کنترل موج چهارم نیز که خطرناک‌تر است نیازمند همراهی آحاد جامعه و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی است.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر ۹۹، روند بیماری بار دیگر در مهر سال گذشته صعودی شد که این روند تا آبان و آذر ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

با اجرای محدودیت‌های جامع از اول آذر پارسال و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت به طوری که پایان سال گذشته و اوایل امسال ۹ شهرستان زرد و ۲ شهرستان آبی رنگ داشت.

نمودار شناسایی بیماران مبتلا به کرونا و بستری بیماران کرونایی در موج چهارم کرونا از اوایل هفته دوم فروردین امسال در خراسان جنوبی صعودی شد و شهرستان بیرجند بیشترین موارد مثبت جدید را در این مدت به خود اختصاص داده است.

 

 

 

 

نماینده مردم نهبندان و سربیشه:

مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مظهر عزت ملی است/

مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مظهر عزت ملی است

بیرجند – ایرنا – نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات زمینه‌ساز و مظهر اقتدار و عزت ملی است که منافع آن به همه افراد جامعه بر می‌گردد.

مصطفی نخعی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انتخابات پیش‌رو به عنوان اولین انتخابات ریاست جمهوری در گام دوم انقلاب از اهمیت زیادی برخوردار است لذا میزان مشارکت قشرهای مختلف مردم هم اهمیت فراوان دارد.

وی با بیان اینکه انتخابات در کشور ما یکی از مظاهر مردم‌سالاری دینی و از پایه‌های جمهوریت نظام است گفت: به طور متوسط برگزاری یک انتخابات در هر سال در ۴۲ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد به خوبی نشان دهنده جایگاه انتخابات و نقش مردم در کشور ما است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در کنار مولفه‌هایی همچون قدرت نظامی و قدرت اقتصادی، حضور و مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف از جمله انتخابات یکی از مهمترین مولفه‌های اقتدار کشور عزیزمان در عرصه منطقه‌ای و بین‌الملل است.

وی گفت: هرچه این حضور و مشارکت در عرصه انتخابات پرشورتر باشد ضمن اثرگذاری داخلی، در عرصه بین‌المللی نقش تعیین کننده‌ای برای کشورمان خواهد داشت.

نخعی اظهار داشت: دولتی که در انتخابات ۱۴۰۰ بر سر کار می‌آید هرچه از پشتوانه رای بیشتری برخوردار باشد طبیعتا دست بالاتر و قدرت چانه‌زنی بیشتری در عرصه‌‎های دیپلماتیک خواهد داشت و بهتر می‌تواند از منافع ملت دفاع کند.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده که دشمنان ما در محاسبات خود نسبت به نظام و مردم همیشه دچار خطا شده‌اند و مشارکت بالای مردم در انتخابات‌ قبلی گواه این موضوع است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: حضور پرشور و آگاهانه مردم در انتخابات ۲۸ خرداد امسال ناکامی دشمنان نظام و انقلاب اسلامی را به همراه دارد و باعث خلق حماسه‌ای ماندگار برای نظام اسلامی خواهد شد.

وی افزود: امیدوارم با مشارکت بالای مردم فارغ از هر حزب و گروهی، رییس جمهوری و دولتی با پشتوانه مردمی بالا انتخاب شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*