اخبار خراسان جنوبی / از «رمضوخوانی» و «شوخوانی» تا «طبل زنی» در ماه مبارک رمضان خراسان جنوبی

 

 

 

ساتید موانع سر راه رشد علمی جوانان را برطرف کنند

نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی : اساتید موانع سر راه رشد علمی جوانان را برطرف کنند.

آیت الله عبادی در دیدار جمعی از اعضای شورای بسیج اساتید استان به جایگاهاساتید موانع سر راه رشد علمی جوانان را برطرف کنند بسیج و ظرفیت‌های والای این نهاد انقلابی، اشاره کرد و گفت: اقشار مختلف بسیج در مسئله اشتغال، رفع موانع و همچنین در بخش‌هایی از جمله معادن، تولیدات، آب و کشاورزی که از اهمیت زیادی برخوردار است وارد شده و بسیاری از مسائل را حل کرده اند.
وی افزود: کرونا بر مسائل آموزشی و علمی تأثیرات منفی گذاشته است که باید بسیج اساتید در کاهش این آسیب‌ها طرح و برنامه داشته باشند.
نماینده، ولی فقیه در استان با اشاره به موضوع ادغام دانشگاه صنعتی بیرجند گفت: باید این موضوع به صورت جامع و کارشناسی شده بررسی شود.

 

مسئول بسیج اساتید خراسان جنوبی:

فعالیت ۳ اندیشکده اساتید بسیجی/طرح استاد و مسجد اجرا می شود

مسئول بسیج اساتید خراسان جنوبی از فعالیت سه اندیشکده اساتید بسیجی در حوزه آب، محصولات استراتژیک کشاورزی و معدن در استان خبر داد.

سید جواد حسینی واشان ظهر یکشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان با اشاره به رسالت های بسیج اساتید استان بیان کرد: تاکنون ۸۰ درصد اساتید دانشگاه های سطح استان عضو این سازمان شده اند.

وی ادامه داد: برگزاری کارگاه های جنگ نرم و پیوست نگاری فرهنگی برای اساتید بسیجی و برگزاری استارت آپ‌های انتخاباتی از جمله اقدامات انجام شده طی سال های گذشته است.

حسینی واشان، آگاهی بخشی و امیدآفرینی در جامعه برای حضور پرشور در انتخابات و رصد فعالیت‌های فرهنگی و مبارزه با جنگ نرم دشمن را از جمله مهم ترین رسالت های بسیج اساتید دانست و افزود: با توجه به جنگ فرهنگی دشمن، افسران جوان و فرماندهان جبهه جنگ نرم برای پاسخ‌گویی به شبهات در بستر مجازی افزایش پیدا کرده است.

مسئول بسیج اساتید خراسان جنوبی با اشاره به اجرای طرح «استاد و مسجد» بیان کرد: در این طرح از ظرفیت اساتید در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، حقوقی و سیاسی با محوریت امامان جماعت در مساجد استفاده می شود.

حسینی واشان بیان کرد: اجرای اردوی راهیان علم و فناوری برای استادان دانشگاه و اجرای طرح «فدک و جهش تولید» برای حمایت و افزایش تولیدات خرد و خانگی از دیگر اقدامات این سازمان است.

وی از فعالیت سه اندیشکده اساتید بسیجی در حوزه آب، محصولات استراتژیک کشاورزی و معدن خبر داد و گفت: این دانشکده ها مسائل و مشکلات مطرح در این حوزه ها را رصد کرده و پیشنهاداتی برای حل آن ارائه می دهند.

حسینی واشان با اشاره به ادغام دانشگاه صنعتی با دانشگاه بیرجند، بیان کرد: با توجه به اینکه این طرح در بسیاری از دانشگاه های کشور اجرا نشده، کار درستی نیست مگر اینکه طرح به صورت جامع در کل کشور و به صورت همزمان اجرا شود.

 

استاندار خراسان جنوبی:

طرح الگویی ستاد توسعه خاوران به استان‌ها ابلاغ شد

طرح الگویی ستاد توسعه خاوران به استان‌ها ابلاغ شد

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: طرح راه‌اندازی “ستاد توسعه خاوران” در سطح ملی مورد تایید قرار گرفته و به عنوان یک الگو به تمامی استان‌ها ابلاغ شده است.

به گزارش ایرنا حمید ملانوری روز یکشنبه در چهارمین نشست ستاد توسعه خاوران که با حضور اعضا در دفتر استاندار برگزار شد، افزود: طی مکاتبه‌ای گزارش طرح ستاد توسعه خاوران به وزیر کشور ارائه شد و با توجه به مطلوب ارزیابی شدن این اقدام، به معاونت اقتصادی ریاست جمهوری و در ادامه در قالب یک طرح جامع برای اجرا به تمامی استان‌ها ابلاغ شد.

وی اظهار داشت: اینکه طرح راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران در سطح ملی مورد تایید قرار گرفته، بیانگر این موضوع است که به عنوان یک طرح مناسب در توسعه بسیار موثر است و با توجه به استقبال چند استان از این طرح ما به عنوان طراح و مجری باید پیشگام و پیشقراول در اجرای برنامه‌های هدف ستاد باشیم.

“استاندار خراسان جنوبی آبان ۹۹ پس از حضور در این استان شعار «خراسان جنوبی؛ تدبیر، تلاش، توسعه» را سرلوحه امور اعلام کرد و متعاقب آن از راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران خبر داد.”

“ستاد توسعه خاوران با هدف به‌کارگیری همه ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی در فضایی هم‌افزا برای دستیابی به توسعه پایدار، همه‌جانبه و متوازن خراسان جنوبی، ۱۷ دی پارسال با حضور استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استان در محل استانداری به طور رسمی راه‌اندازی و از سند توسعه خاوران هم رونمایی شد.”

ملانوری امروز با تاکید بر اینکه ستاد توسعه خاوران باید به طور ویژه محور توسعه استان باشد گفت: برنامه‌های این ستاد باید به صورت تخصصی و عملیاتی پیش برود.

وی به وجود کارگروه‌ها، ستادها و شوراهای مختلف در زمینه توسعه اشاره کرد و افزود: تعداد این کارگروه‌ها و ستادها به لحاظ کمی اندک نیست اما علیرغم همه تلاش‌های صورت گرفته، همچنان کاستی‌ها و گلایه‌هایی وجود دارد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: هدف از تشکیل ستاد توسعه این است که همه ظرفیت‌های قانونی اعم از بخش خصوصی، ظرفیت ذخایر خدادادی در سطح استان و توان مدیران را دور یک میز جمع کنیم و با حذف مکاتبات غیرضروری در دریافت استعلامات که حرکت را از ما می‌گیرد، سرمایه‌گذاری را سرعت دهیم، این گونه است که جهش تولید محقق می‌شود.

وی گفت: در این ستاد بیش از اینکه به فرصت‌های سرمایه‌گذاری توجه شود باید به فرصت‌های زمانی توجه کرد تا تمامی ظرفیت‌های استان در خدمت تولید و توسعه قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: مقام معظم رهبری در سال‌های متمادی به موضوعات اساسی کشور و امسال هم بر تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها تاکید دارند که این محورها باید در ستاد توسعه خاوران پیاده‌سازی شود.

وی گفت: مقام معظم رهبری از ۲۳ سال گذشته تاکنون بر معیشت و اشتغال تاکید دارند و عزم ملی، استفاده از بخش خصوصی، درون‌زایی، دانش محوری و نگاه برون‌گرا را توصیه می‌کنند.

ملانوری تصریح کرد: اگر بخواهیم همه شعارهای سال را محقق کنیم چاره‌ای جز مدیریت جهادی نیست که باید زمان، ظرفیت‌ها و مردم را با توان علمی، مالی و تجربه در اختیار گرفت.

وی افزود: در کنار سرمایه‌های خدادادی سرمایه‌های مردمی استان کم نیست اما به دلیل به هم پیوسته نبودن اقدامات از این سرمایه‌ها به خوبی استفاده نمی‌شود و برنامه‌ای برای قرارگیری در محور توسعه وجود ندارد.

وی بیان کرد: در برخی حوزه‌ها استعداد، منابع و پتانسیل وجود دارد اما برنامه نیست که در ستاد توسعه خاوران قصد داریم اقداماتی که در سطح استان به نتیجه نمی‌رسد را با مطالبه ملی به نتیجه برسانیم.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: وقتی انگیزه خدمت وجود داشته باشد طرح‌های توجیه‌دار نیازی به تفویض اختیار ندارد و مدیران کل در کنار مردم می‌توانند مشکلات و موانع را مرتفع کنند.

وی افزود: ستاد توسعه خاوران مکانی است که باید به سرعت‌بخشی فعالیت‌ها بینجامد و همه شعارهای مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته را به صورت یکجا جامه عمل بپوشاند.

ملانوری گفت: در این ستاد باید با اقتدار موانع سر راه جهش تولید برداشته شود و با پشتیبانی منافع استان را رقم بزند زیرا امسال تولید در راس همه کارها است.

وی تاکید کرد: باید از پشت میزها بلند شویم زیرا مدیریت جهادی با پشت میزنشینی همسو نیست.

استاندار خراسان جنوبی افزود: در حوزه فرصت‌های سرمایه‌گذاری زحمات زیادی کشیده شده اما باید سرعت‌ داده شود و پایان زمان استعلام برای ادارات استان ۲ هفته است و در صورت تاخیر فرض بر نبود مشکل است.

وی گفت: کمیته ایده‌های نو در دانشگاه بیرجند تشکیل شد زیرا در این کمیته از نخبگان ایده می‌گیریم و این ایده‌ها اجرایی خواهد شد، طرح‌هایی را باید به نتیجه برسانیم که سرمایه‌گذار را درگیر بروکراسی اداری نکند.

ملانوری تاکید کرد: باید چشم‌اندازی در اختیار سرمایه‌گذار قرار گیرد زیرا برخی طرح‌ها ممکن است برای این استان توجیه‌پذیر نباشد.

وی افزود: آنچه به عنوان اهداف و برنامه‌های ستاد توسعه خاوران عنوان شده، نهایت کار نیست و قطعا در ادامه نیاز به ویرایش و به روزرسانی دارد که انجام خواهد شد.

وی گفت: خراسان جنوبی مکانی مناسب برای سرمایه‌گذاری است و چیزی کم ندارد، ما باید در این ستاد ثابت کنیم که به دنبال تحقق شعار سال با مدیریت جهادی هستیم و محکم ایستاده‌ایم.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی با بیان اینکه هیچ موضوعی در کشور مهمتر از اشتغال و توجه به معیشت مردم نیست گفت: بخشی از امنیت ما منوط به حضور مرزنشینان است که باید در این مناطق اشتغال مورد توجه قرار گیرد تا جلوی مهاجرت و آسیب‌های پس از آن گرفته شود.

وی اظهار داشت: خراسان جنوبی این قابلیت را دارد که ضمن اینکه مردم خود را تامین کنند به استان‌های دیگر هم کمک کنند و این مهم قابل اثبات است.

ملانوری گفت: از پنج کمیته‌ای که ذیل این ستاد تشکیل شده خواستاریم پرشتاب‌تر اقدام کنند و طرح‌ها با حداکثر ظرفیت شناسایی و آماده سرمایه‌گذاری شود.

وی افزود: کمیته اطلاع‌رسانی نسبت به فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی دقیق با توجه به دستورالعمل‌های ستاد اقدام کند که نقش تعیین کننده‌ای در جذب سرمایه‌گذار دارد.

استاندار خراسان جنوبی در ارتباط با سه محصول استراتژیک خراسان جنوبی (زرشک، عناب و زعفران) توضیح داد: به دنبال ثبت تعاونی در کلاس ملی برای عضویت تولیدکنندگان عناب، زرشک و زعفران هستیم که تمامی سود از مراحل کاشت، داشت، برداشت و فرآوری به جیب کشاورز برود.

وی گفت: ۲۲ هزار تن زرشک در خراسان جنوبی تولید اما فقط هشت هزار تن آن در استان به صورت سالانه بسته‌بندی و فرآوری می‌شود که با ساماندهی این تعاونی خراسان جنوبی سهم قابل توجهی از فرآوری و بسته‌بندی این محصول را خواهد داشت.

ملانوری خطاب به فرمانداران تاکید کرد: همه طرح‌های اقتصادی که در شهرستان‌ها به تصویب می‌رسد، به دبیرخانه ستاد توسعه خاوران ارسال شود.

وی با بیان اینکه در شهرستان‌های مرزی باید زمینه ورود سرمایه گذاران افغانستان فراهم شود افزود: منافع اگر دوجانبه باشد سرمایه‌گذار حتما میل به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف را دارد.

پنج کمیته تخصصی شامل «کمیته شناسایی و جذب نخبگان، فعالان و افراد موثر در حوزه سرمایه‌گذاری»، «کمیته شناسایی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در استان»، «کمیته شناسایی و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی»، «کمیته اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی» و »کمیته پایش و ارزیابی عملکرد» ذیل ستاد توسعه خاوران فعالیت می‌کنند و دبیرخانه این ستاد در معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی مستقر است.

در ابتدای این نشست مسوولان کمیته‌های پنج‌گانه به ارائه گزارش درخصوص اقدامات انجام شده پرداختند.

 

 

 

 

 

شناسایی و جذب فرصت‌های سرمایه گذاری در ستاد توسعه خاوران

استاندار خراسان جنوبی: گلایه مندی‌های مردم و بخش خصوصی به جاست و ما باید به فرصت‌های سرمایه گذاری توجه کنیم.

به گزارش خبرگزاری صداو سیما مرکز خراسان جنوبی، ملانوری در ستاد توسعه خاوران با بیان اینکه این ستاد باید به عنوان محور اصلی شناسایی و جذب فرصت‌های سرمایه گذاری در ستاد توسعه خاورانتوسعه استان قرار گیرد گفت: برای رسیدن به توسعه نیاز داریم بسیج شویم و در قالب مدیریت جهادی با استفاده از توان مردم و ذخایر خداوندی برای پیشرفت استان گام برداریم.

وی با بیان اینکه وزیر کشور طرح ستاد توسعه خاوران را مورد تقدیر قرار داده و به سایر استان‌ها نیز پیشنهاد تشکیل این ستاد را داده است گفت: هدف ما این است که فرصت‌های سرمایه گذاری در این ستاد بررسی و کارشناسی شود و سرمایه گذاران به استان جذب و مسیر طرح‌ها و ایده‌ها در کمترین زمان ممکن پاسخ داده و هموار شود.

استاندار گفت: هنگامی که طرح‌ها در این ستاد تایید و در مدت زمان دو هفته‌ای تمامی استعلامات طرح اخذ و موانع رفع شود، قطعا سرمایه گذاران بیشتری رغبت پیدا می‌کنند تا در استان ما سرمایه گذاری کنند.

ملانوری گفت: از دانشگاهیان و نخبگان می‌خواهیم در قالب کمیته ایده‌های نو، طرح‌ها و ایده‌های خود را ارائه کنند تا پس از بررسی این طرح‌ها اجرایی و سرمایه گذاری شود.

وی با بیان اینکه فرم‌های مشخص شده برای ارائه ایده‌ها به فرمانداری‌ها در سراسر استان تحویل داده شده است افزود: کمیته شناسایی و کمیته ایده‌های نو با همبستگی بیشتر طرح‌ها را شناسایی و به کارشان سرعت و شتاب بیشتری بخشند.
استاندار همچنین از کمیته اطلاع رسانی خواست با تمام توان خود در استان و در سطح ملی نقش و جایگاه ستاد توسعه خاوران را تببین کرده و برای جذب و تشویق سرمایه گذاران تلاش کنند و در مقابل سایر کمیته‌ها و دستگاه‌ها اطلاعات لازم را در اختیار کمیته اطلاع رسانی قرار دهند.

وی در خصوص تشکیل تعاونی برای سه محصول استراتژیک استان در سطح ملی هم گفت: با تشکیل این تعاونی محصولات به لحاظ کمی و کیفی پیشرفت خواهد کرد و می‌توانیم با برنامه ریزی برای کشاورزان ارزش افزوده ایجاد کنیم.

استاندار در خصوص سرمایه گذاری مشترک در شهرستان‌های مرزی نیز گفت: باید زمینه سرمایه گذاری مشترک با افغانستان فراهم شود چرا که توسعه فعالیت‌های مرزی به ایجاد منافع مشترک بستگی دارد.

 

 

 

۸۰۰ هکتارازباغات درمحاصره آفت چوبخوار

۸۰۰ هکتار از باغات شهرستان سربیشه درگیر آفت چوبخوار شد.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: مهم‌ترین آفات چوبخوار شهرستان سربیشه به ترتیب اهمیت سوسک چوبخوا۸۰۰ هکتارازباغات شهرستان سربیشه درمحاصره آفت چوبخوارر شاخک بلند سارتا، سوسک سرشاخه خوار رزاسه، سوسک کاپنودیس، پروانه چوبخوار پسته (کرمانیا)، زنبور سرشاخه خوار زرشک هستند.

جوادی بایگی با بیان اینکه آفات چوبخوار جزو آفات درجه دوم محسوب می‌شوند، افرود: زمانیکه درختان در اثر یک عامل اولیه از جمله تنش‌های محیطی مانند خشکسالی، تغذیه نامناسب، بیماری و سایر آفات دیگر ضعیف می‌شوند مستعد خسارت آفات چوبخوار خواهند بود.وی زمان ظهور سوسک چوبخوار را اواسط اردیبهشت اعلام کرد و گفت: طول دوره ظهور تدریجی حشرات کامل سارتا در مناطق تحت نظارت از اردیبهشت تا مهر تعیین شد، لذا با این روند نمی‌توان سمپاشی علیه این آفت انجام داد و عمدتا درختان هسته داری که با تنش خشکسالی یا آلوده به بیماری شانکر بوده و ضعیف شده باشند مورد حمله این آفت قرار می‌گیرند.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه افزود: حشرات کامل پروانه چوبخوار پسته در شهرستان سربیشه از اواسط فروردین در باغ‌های پسته ظاهر می‌ شوند.

وی با بیان اینکه مطابق گزارشات تله‌های فرمونی در این شهرستان اوج پرواز این آفت از ۱۰ فروردین تا ۲۵ فروردین تعیین شد، گفت: روز‌های پس از روز‌های بادی و بارانی جمعیت این پروانه‌ها زیاد است که زمان سمپاشی برای کنترل این آفت ٣ روز بعد از اولین افزایش ناگهانی جمعیت پروانه تعیین می‌ شود.

به گفته وی زنبور سرشاخه خوار زرشک هم از اوایل اردیبهشت ماه ظاهر می‌شود و این زنبور با تخم ریزی در محل جوانه ها و نفوذ لارو‌های جوان از این محل بداخل بافت نرم سرشاخه‌ها می‌تواند باعث خشکاندن سرشاخه‌ها شود.

وی درخصوص کنترل جمعیت و خسارت آفات چوبخوار گفت: تغذیه مناسب درختان با کود‌های پتاسه این کود موجب تنومند شدن شاخه‌ها و با افزایش شیره گیاهی موجب خفه شدن لارو‌های چوبخوار می‌شود و انجام عملیات هرس علیه آفات چوبخوار قطع و جمع آوری یا سوزاندن درختان خشکیده و آلوده، جمع آوری حشرات چوبخوار و سوزاندن آن‌ها وتوصیه به کشت گیاهان تله (سیر و پیاز) برای جلب و جمع آوری سوسک سرشاخه خوار رزاسه به باغداران وهمچنین نصب تله‌های فرمونی با هدف پیش آگاهی برای پروانه فری و پروانه زنبور مانند، ازاهم روش‌های کنترل جمعیت وخسارت آفت چوبخوار است.

جوادی بایگی برآورد خسارت آفات چوبخواربه شهرستان سربیشه را حدود ۴ میلیاردتومان اعلام کرد و گفت:  اعتبارمورد نیاز برای مبارزه تلفیقی باآفات یک میلیارد نومان است.

 

 

 

اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در فردوس

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در این شهرستان خبر داد.

 سرهنگ فولادی گفت: پلیس مبارزه با مواد مخدر فردوس در پی گزارشات مردماجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در فردوسی مبنی بر اینکه افرادی با هویت معلوم در زمینه تهیه و توزیع مواد مخدر در این شهرستان فعالیت می‌کنند، بلافاصله شناسایی و دستگیری این افراد در دستور کار پلیس قرار گرفت.
وی افزود: مأموران پلیس با اقدامات اطلاعاتی محل اختفای این افراد را شناسایی کردند و با هماهنگی مقام قضائی محل‌های موردنظر را مورد بازرسی قرار دادند که ۴ معتاد و توزیع کننده خرد مواد مخدر در این زمینه دستگیر شدند.
سرهنگ فولادی با بیان این که در این رابطه یک باب منزل که به پاتوق مصرف و توزیع مواد مخدر تبدیل شده بود با دستور مقام قضائی پلمب شد، گفت: مبارزه با سوداگران مرگ با قدرت و قوت ادامه دارد و شهروندان در صورت اطلاع از فعالیت مشکوک به ویژه در زمینه توزیع انواع موادمخدر، مراتب را به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس و یا با سامانه پیامک ۱۱۰۵۶ اطلاع دهند.

 

 

 

 

 

 

 

ورزشکاران خراسان جنوبی سال گذشته ۵۶ مدال کسب کردند

ورزشکاران خراسان جنوبی سال گذشته ۵۶ مدال کسب کردند

 مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: ورزشکاران خراسان جنوبی سال گذشته در مسابقات مختلف ملی و جهانی ۵۶ مدال رنگارنگ را کسب کردند که از این تعداد سه مدال بین‌المللی و جهانی بوده است.

حسن عزیزی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۴۸ هیات ورزشی استانی و ۳۶۰ هیات ورزشی شهرستانی داریم و با وجود همه محدودیت‌ها از جمله شیوع ویروس کرونا در سال گذشته در ورزش قهرمانی توفیقات خوبی را به دست آوردیم.

وی با اشاره به برنامه همگانی کردن ورزش با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و همکاری هیات‌های ورزشی گفت: در زمینه پویش «ورزش در خانه» سال گذشته توانستیم رتبه دوم کشوری را کسب کنیم و جزو استان‌های برتر در ترویج ورزش همگانی با استفاده از ظرفیت فضای مجازی قرار گرفتیم.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه نگاه ویژه‌ای به ورزش بانوان در استان وجود دارد، اضافه کرد: به لحاظ تعداد افراد دعوت شده به تیم‌های ملی، بانوان خراسان جنوبی ۸۰ درصد این ظرفیت‌ها را در اختیار دارند.

وی گفت: امسال نیز هدف‌گذاری ویژه‌ای درخصوص ورزش‌های حرفه‌ای و قهرمانی داریم و برنامه‌ریزی کرده‌ایم در سومین دوره المپیاد استعدادهای برتر کشور در آبان‌ سال جاری، ۲۰ تا ۲۵ مدال رنگارنگ را کسب کنیم.

عزیزی افزود: این المپیاد از این نظر برای ما خیلی مهم است که ورزشکارانی که در این المپیاد روی سکوی قهرمانی قرار می‌گیرند، به تیم ملی دعوت می‌شوند.

کمک هفت میلیارد تومانی به هیات‌های ورزشی و سمن‌ها

وی گفت: سال گذشته هفت میلیارد تومان به حساب هیات‌های ورزشی و سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌) استان واریز شد.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی بیان کرد: این اعتبار نسبت به سال ۹۸ حدود ۶۰ درصد افزایش یافته که این افزایش به واسطه توجه ویژه وزیر ورزش و جوانان به خراسان جنوبی بعد از سفرهای استانی بوده است.

وی افزود: از مجموع هفت میلیارد تومان، ۶ میلیارد تومان به حساب هیات‌های ورزشی و یک میلیارد تومان به حساب سمن‌های استان واریز شده است.

عزیزی گفت: سال ۹۸ سه میلیارد تومان به حساب هیات‌های ورزشی و سمن‌های استان واریز شد.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و خسارت آن به باشگاه‌های ورزشی خراسان جنوبی گفت: از اسفند سال ۹۸ تا پایان سال گذشته کرونا بیش از ۳۰ میلیارد تومان خسارت به باشگاه‌های ورزشی استان وارد کرده است.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اظهار داشت: تمامی فعالیت‌های ورزش و جوانان حاکی از ایجاد سلامت و ترویج روحیه نشاط در جامعه است اما در این شرایط کرونا خط قرمز ما این است که هیچ یک از فعالیت‌های ورزشی نباید انجام شود و به شدت به متخلفین احتمالی برخورد خواهیم کرد.

 

 

گلایه از عدم برند سازی زعفران ایرانی/ هراج طلای سرخ هنر نیست

گلایه از عدم برند سازی زعفران ایرانی/ هراج طلای سرخ هنر نیست

رئیس شورای ملی زعفران با گلایه از عدم برندسازی زعفران گفت: اینکه زعفران به صورت خام به دیگر کشورها صادر شود و آنها آوازه محصول را به نام ببرند، افتخار نیست.

محسن احتشام در گفت و گو با مهر با اشاره به قیمت فعلی زعفران بیان کرد: در حال حاضر هر کیلو زعفران بسته به نوع محصول، هشت میلیون تا ۱۴ میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته علی رغم وجود محدودیت های پیش روی صادرات زعفران، ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش صادرات داشتیم، افزود: در این مدت حداقل ۳۰۰ تن زعفران صادر شده است.

احتشام ادامه داد: اگر خواستار ایجاد تعادل قیمت بین عرضه و تقاضا و کمک به کشاورزان هستیم، باید صادرات زعفران افزایش یابد.

رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه باید هدف گذاری کنیم که صادرات زعفران سال جاری را به حداقل ۴۰۰ تن افزایش دهیم، افزود: با توجه به افزایش سطح زیر کشت محصول، این رشد در بازار هم باید رخ دهد تا به نقطه تعادل قیمت به نفع کشاورز برسیم.

وی بیان کرد: بازارهای بالقوه زیادی برای زعفران وجود دارد که امید است با برداشتن تحریم های ناجوانمردانه، نقل و انتقال پول تسهیل و صادرات افزایش یابد.

صادرات زعفران همراه با ارزش افزوده باشد

احتشام با بیان اینکه افزایش صادرات زعفران باید در راستای اجرای مولفه های اقتصاد مقاومتی باشد، اظهار کرد: همچنین نیاز است صادرات همراه با ارزش افزوده باشد و با برند زعفران ایران صورت گیرد.

وی تاکید کرد: باید صادرات باعث ایجاد اشتغال به ویژه برای قشر جوان شود و به دنبال افزایش صادرات موثر و اثر بخش باشیم.

رئیس شورای ملی زعفران بیان کرد: خام فروشی زعفران افتخار نیست بلکه افزایش صادرات زعفران بسته بندی با نام و نشان برند های ایرانی ملاک است.

وی با بیان اینکه اگر زعفران به صورت خام به چین، امارت و افغانستان صادر شود و این کشورها آوازه محصول را به نام ببرند، افتخار نیست، گفت: اگر صادرات زعفران بسته بندی شده با ارزش افزوده و برند ایرانی افزایش یافت، افتخار است.

احتشام با اشاره به اقدامات انجام شده در امر برند سازی زعفران بیان کرد: متاسفانه علی رغم اینکه برند ملی زعفران ثبت شده، اما در راستای برند سازی کمکی نشده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تمام کشاورزان از قیمت فعلی زعفران رضایتی ندارند، اظهار کرد: معیارهای نقش زعفران در توسعه اقتصادی و اشتغالزایی باید مهم باشد.

کاهش قیمت پایه صادراتی زعفران

احتشام با بیان اینکه باید در صادرات زعفران به دنبال افزایش شاخص هایی مانند ارزآوری و اشتغال باشیم، گفت: قیمت زعفران نسبت به سه سال گذشته به نصف رسیده است.

رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: در حال حاضر قیمت پایه صادراتی یک کیلو زعفران ۵۶۵ دلار است که این میزان در دو سال گذشته هزار و ۱۰۰ دلار بوده است.

وی با بیان اینکه زعفران باید باعث ایجاد توسعه در مناطق زعفران کاری کشور شود، اظهار کرد: خام فروشی و هراج زعفران هنر محسوب نمی شود.

احتشام با طرح این سوال که چرا در حال حاضر اکثر مناطق زعفران کار جزو نقاط محروم و کمتر توسعه یافته به شمار می روند، افزود: چقدر تلاش شده که درآمد حاصل از زعفران به مناطق زعفران کاری برگردد؟

 

 

 

 

طرح ضیافت الهی در بقاع متبرکه بیرجند برگزار می‌شود

 

طرح ضیافت الهی در بقاع متبرکه بیرجند برگزار می‌شود

 رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند از برگزاری طرح ضیافت الهی در بقاع متبرکه شهرستان بیرجند خبر داد و گفت: همزمان با اجرای این طرح ۱۵۰ بسته غذایی از محل موقوفات مرتبط در بین نیازمندان توزیع خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند ، حجت الاسلام والمسلمین دادخدا خدایی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح ضیافت الهی از ابتدای ماه مبارک رمضان آغاز و تا انتهای ماه مبارک در بقاع متبرکه شهرستان بیرجند برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح در دو بقاع متبرکه سید زهرا(س) روستای نوزاد و امام زادگان باقریه(ع) بیرجند برگزار می‌شود، افزود: در ۱۰ روز نخست طرح با توجه به محدودیت‌های کرونایی برنامه شاخصی در بقاع برگزار نمی‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند بیان کرد: پس از پایان طرح محدودیت‌های کرونایی اگر وضعیت شهرستان بیرجند به وضعیت زرد تغییر یابد در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) جشن محوری در امامزادگان باقریه (ع) برگزار خواهد شد.

خدایی تصریح کرد: همچنین پس از محدودیت‌های کرونایی در امامزاده سید زهرا(س) نیز در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) مراسم جشن میلاد برگزار خواهد شد.

وی به شب‌های قدر اشاره و خاطرنشان کرد: همچنین مراسم شب‌های قدر نیز به صورت محوری در فضای باز امام زادگان باقریه (ع) برگزار خواهد شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند از برگزاری محافل انس با قرآن کریم در سه شب قدر با حضور قاری استانی و کشوری خبر داد و یادآور شد: در حال حاضر در محل امامزادگان باقریه(ع) ۳۰ جلسه تفسیر با حضور آیت الله فاضل گلپایگانی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان از طرق صدا و سیما پخش می‌شود.

خدایی اظهار داشت: جلسه محفل انس با قرآن کریم با حضور استاد احمدی وفا و ۱۰ قطعه تلاوت کوتاه در محل امامزادگان باقریه (ع) ضبط و از طرق صدا و سیما پخش خواهد شد.

وی از توزیع ۱۵۰ بسته غذایی در طرح ضیافت الهی به نام «ضیافت همدلی» خبر داد و افزود: این ۱۵۰ بسته از محل منابع موقوفات مرتبط خریداری و از طریق مرکز افق آستان مقدس امامزادگان باقریه(ع) توزیع خواهد شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند به اعزام مبلغ اشاره کرد و گفت: یک مبلغ اعزامی در امور زندان ها و یک مبلغ در امامزادگان باقریه(ع) مشغول به کار خواهد شد.

 

در ماه مبارک رمضان؛
۱۵۰ بسته غذایی از محل موقوفات بین نیازمندان بیرجند توزیع می شود
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند از برگزاری طرح ضیافت الهی در بقاع متبرکه شهرستان بیرجند خبر داد و گفت: همزمان با اجرای این طرح ۱۵۰ بسته غذایی از محل موقوفات مرتبط در بین نیازمندان توزیع می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزای شبستان از بیرجند،  حجت الاسلام والمسلمین «دادخدا خدایی» صبح امروز (۲۹ فروردین) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح ضیافت الهی از ابتدای ماه مبارک رمضان آغاز و تا انتهای ماه مبارک در بقاع متبرکه شهرستان بیرجند برگزار می شود.

 

وی با بیان اینکه این طرح در دو بقاع متبرکه سید زهرا(س) روستای نوزاد و امامزادگان باقریه(ع) بیرجند برگزار می شود، افزود: در ۱۰ روز نخست طرح با توجه به محدودیت های کرونایی برنامه شاخصی در بقاع برگزار نمی شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند بیان کرد: پس از پایان طرح محدودیت های کرونایی اگر وضعیت شهرستان بیرجند به وضعیت زرد تغییر یابد در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) جشن محوری در امامزادگان باقریه (ع) برگزار خواهد شد.

 

خدایی تصریح کرد: همچنین پس از محدودیت های کرونایی در امامزاده سید زهرا(س) نیز در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) مراسم جشن میلاد برگزار خواهد شد.

 

وی به شب های قدر اشاره کرد و خاطرنشان کرد: همچنین مراسم شب های قدر نیز به صورت محوری در فضای باز امام زادگان باقریه (ع) برگزار خواهد شد.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند از برگزاری محافل انس با قرآن کریم در سه شب قدر با حضور قاری استانی و کشوری خبر داد و یادآور شد: در حال حاضر در محل امامزادگان باقریه(ع) ۳۰ جلسه تفسیر با حضور آیت الله فاضل گلپایگانی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان از طرق صدا و سیما پخش می شود.

 

خدایی اظهار داشت: جلسه محفل انس با قرآن کریم با حضور استاد احمدی وفا و ۱۰ قطعه تلاوت کوتاه در محل امامزادگان باقریه (ع) ضبط و از طرق صدا و سیما پخش خواهد شد.

 

وی از توزیع ۱۵۰ بسته غذایی در طرح ضیافت الهی به نام «ضیافت همدلی» خبر داد و افزود: این ۱۵۰ بسته از محل منابع موقوفات مرتبط خریداری و از طریق مرکز افق آستان مقدس امامزادگان باقریه(ع) توزیع خواهد شد.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند به اعزام مبلغ اشاره کرد و گفت: یک مبلغ اعزامی در امور زندان ها و یک مبلغ در امامزادگان باقریه(ع) مشغول به کار خواهد شد.

 

 

 

۴۴۸ نیروگاه خورشیدی در خراسان جنوبی راه‌اندازی شد

۴۴۸ نیروگاه خورشیدی در خراسان جنوبی راه‌اندازی شد

مجری طرح انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: از آذر سال ۹۵ تاکنون (ابتدای طرح) ۴۴۸ نیروگاه خورشیدی به ظرفیت چهار هزار و ۳۳۸ کیلو وات در این استان راه‌اندازی شده است.

علیرضا پوزشی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت هزار و ۶۳ قرارداد راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس به ظرفیت ۱۰ هزار و ۵۱ کیلو وات منعقد شده است.

وی بیان کرد: از آذر ۹۵ یعنی زمان آغاز طرح راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس در استان خراسان جنوبی تا پایان سال گذشته بیش از ۱۳.۷ میلیون کیلو وات انرژی برق از متقاضیان خریداری و ۱۸ میلیارد تومان بهای انرژی خریداری شده به صاحبان این نیروگاه‌ها پرداخت شده است.

مجری طرح انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: سال گذشته ۱۹۱ قرارداد راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۲ هزار و ۶۱ کیلو وات در استان امضا شد و از این تعداد ۱۷۱ نیروگاه به ظرفیت هزار و ۵۵۴ کیلو وات به شبکه سراسری متصل شده است.

وی به انرژی خریداری شده از ۴۴۸ نیروگاه کوچک مقایس در سال ۹۹ اشاره کرد و افزود: سال گذشته از صاحبان نیروگاه‌های کوچک مقایس استان هفت میلیون کیلو وات انرژی خریداری شد و ۱۰ میلیارد تومان به حساب آنان واریز شده است.

پوزشی بیان کرد: سه مزرعه خورشیدی به ظرفیت ۱۸ مگاوات هم در خراسان جنوبی فعال است و سال گذشته در این نیروگاه‌های بزرگ مقیاس ۳۴ هزار و ۶۸۰ مگاوات انرژی تولید شده که ۱۹ هزار و ۵۳۸ مگاوات مربوط به نیروگاه ۱۰ مگاواتی خوسف، ۱۳ هزار و ۷۲۲ مگاوات مربوط به نیروگاه هفت مگاواتی سربیشه و هزار و ۴۲۰ مگاوات مربوط به نیروگاه یک مگاواتی بشرویه است.

وی گفت: در خراسان جنوبی شرایط استثنایی به لحاظ انرژی‌های تجدید پذیر وجود دارد و در چند سال اخیر استقبال سرمایه‌گذاران از ظرفیت انرژی نو رو به افزایش بوده است.

مجری طرح انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی عنوان کرد: انرژی‌های نو در مناطق محروم و روستاها به اشتغال پایدار منجر می‌شود و این موضوع در تمامی نقاط استان قابل توجیه است.

وی از پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصدی نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی دُرح در شهرستان سربیشه خبر داد و گفت: با احتساب سرمایه‌گذاری‌های قبلی در صورت تکمیل عملیات اجرایی این طرح، مجموع ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر استان از مرز ۷۰ مگاوات عبور خواهد کرد.

پوزشی افزود: اگر نیروگاه‌های بادی یا خورشیدی بزرگ مقیاس (مزارع خورشیدی) در خراسان جنوبی توسعه پیدا کند، ظرفیت خوبی برای صادرات برق به کشور افغانستان است.

وی ۳۲۰ روز آفتابی، هوای صاف با حداقل آلودگی، میانگین دمای مناسب و واحدهای مسکونی مناسب از نظر مساحت پشت بام را از ویژگی‌های خوب خراسان جنوبی برای تولید انرژی‌های تجدید پذیر ذکر کرد و گفت: احداث نیروگاه خورشیدی خانگی بهترین زمینه سرمایه‌گذاری برای خانوارهای شهری و روستایی است.

مجری طرح انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی اظهار داشت: هر نیروگاه خورشیدی پنج کیلو واتی خانگی سالانه بالغ بر ۹ هزار کیلو وات ساعت انرژی تولید می‌کند که براساس آخرین مصوبه وزارت نیرو نرخ خرید هر کیلو وات ساعت انرژی هزار و ۴۰ تومان در سال اول قرارداد است.

وی افزود: با توجه به میزان انرژی تولید شده و نرخ انرژی درآمد نیروگاه بالغ بر ۹ میلیون تومان در سال اول بوده و هر سال براساس تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی قیمت خرید آن تعدیل می‌شود.

پوزشی بیان کرد: در حال حاضر هزینه احداث نیروگاه پنج کیلو واتی خانگی ۸۰ میلیون تومان و با احتساب افرایش نرخ خرید براساس تورم سالانه برگشت سرمایه در این طرح کمتر از پنج سال است.

وی گفت: برای تولید ۹ هزار کیلو وات ساعت انرژی الکتریکی از نیروگاه‌های گازی نیاز به مصرف ۲ هزار و ۵۵۶ متر مکعب گاز و هزار و ۹۸۰ لیتر آب است که در صورت تامین این میزان انرژی از نیروگاه خورشیدی به همین میزان در مصرف گاز و آب صرفه‌جویی شده و از انتشار پنج هزار و ۸۰۵ کیلوگرم گاز دی اکسید کربن در محیط زیست جلوگیری می‌شود.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی :
گام های بزرگ ارتش برای استقرار امنیت در خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی گفت: ارتش ، در کنار سایر یگان های نظامی مستقر در استان با همدلی،هم زبانی و هم افزایی مثبت، قدم های بزرگی برای استقرار امنیت برداشته است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ حمید ملانوری با بیان این مطلب در مراسم رژه خودرویی یگان های عمده ارتش در استان که به مناسبت فرا رسیدن ۲۹ فروردین، روز ارتش جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت، خاطرنشان کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از سازمان های مقتدر و بزرگ در عرصه حفظ امنیت و اقتدار نظام اسلامی می باشد.
وی به نامگذاری روز ارتش توسط بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و تصریح نمود: معمار بزرگ انقلاب اسلامی که ترسیم کننده پایه های نظام الهی در کشور بودند، چه خوب این روز را به نام ارتش نام گذاری کردند تا هم ایده و نظرشان را در رابطه با ارتش اعلام نمایند و هم نظرات و اندیشه های تفرقه افکنانه ای که در روزهای اول انقلاب در درون ارتش شکل گرفته بود را خنثی کنند.
به گفته وی؛ حضرت امام (ره) با این نامگذاری، پایه های این سازمان بزرگ نظامی را در کشور محکم کردند.
استاندار متذکر شد: ارتش ما نه تنها یک سازمان نظامی،امنیتی و اطلاعاتی است بلکه در کنار سایر سازمان های امنیتی و اطلاعاتی کشور برای حفظ امنیت این آب و خاک در حال تلاش است و حضور مقتدرانه خود را به نمایش می گذارد .
ملانوری به حضور فعالانه ارتش در مباحث مرتبط با توسعه کشور اشاره کرد و گفت: امروز ارتش کشورمان، یک سازمان ارزشی ، انقلابی، متعهد و مقتدر است که در مباحت توسعه کشور نیز گام برمی دارد.
وی ادامه داد: ارتش به عنوان یک سازمان ارزشی، متشکل از نیروهای شجاع و ولایت مدار با حضوری متعهدانه کمک کرده تا انقلاب به اهداف خود برسد.
استاندار با اشاره به شرایط جغرافیایی استان، اظهار داشت: خراسان جنوبی از جمله استان هایی است که مرزی طولانی با کشور افغانستان دارد و ارتش برای حفظ امنیت استان و منافع ملی کشورمان حضوری فعالانه دارد.
ملانوری به سیاست های شکل گیری ارتش در کشورهای سلطه گر اشاره کرد و گفت: اگر چه ارتش باید برای حفظ منافع ملی شکل بگیرد اما امروزه ارتش آمریکا در پی تحقق منافع سیاستمدارانی است که با حضور در مناطق مختلف دنیا به دنبال جنگ افروزی و چپاول ثروت های کشورهای منطقه هستند.
وی افزود: این در حالی است که اگر کسی به زورگویی آنها پاسخ دهد، حرکت او را برخلاف منافع ملی خودشان تلقی می کنند و از آن به عنوان بهانه ای برای حمله به مناطق دیگر دنیا استفاده می کنند .
استاندار به قدرت نظام اسلامی در منطقه و دنیا اشاره کرده، تأکید نمود: امروز ایران اسلامی توانسته با استقرار و توسعه ساختار نظامی و امنیتی خود به یکی از کشورهای مقتدر و امن منطقه تبدیل شود و گزینه نظامی روی میز دشمنان را به زیر میز بکشد.
ملانوری ادامه داد: نظام سلطه که از رویارویی با نظام اسلامی در عرصه نظامی ناامید شده، به جنگ های اقتصادی، روانی و … روی آورده که البته این دشمنی ها با اتحاد و حضور مقتدرانه با همراهی همه یگان ها، سازمان های نظامی، امنیتی ،انتظامی ،اطلاعاتی و همه دست اندرکاران حوزه امنیت تحت رهبری های پیامبر گونه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و مقاومت و ایثارگری ملت مقاوم ایران اسلامی خنثی گردیده است.
وی یادآور شد: امروز ایران اسلامی نه تنها در حوزه امنیت خود، بلکه در مسائل امنیتی منطقه و دنیا حضور بسیار چشمگیری دارد و بدون حضور ایران بسیاری از مسائل قابل حل نمی باشد.
به گفته وی؛ این توفیق در سایه تلاش های نیروهای جان برکف این نظام الهی به دست آمده است .

 

 

 

 فرماندار نهبندان:
با تکمیل پروژه های بهداشت و درمان، بخش عمده ای از نیازها منطقه حل خواهد شد/۲

فرماندار نهبندان به همراه جمعی از مدیران از آخرین روند تکمیل ساختمان اورژانس، کلینیک تخصصی پزشکان و پانسیون متخصصان بازدید کرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ مجید بیکی فرماندار شهرستان نهبندان به همراه صادقی معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار از روند تکمیل ساختمان اورژانس، کلینیک تخصصی پزشکان و پانسیون متخصصان بیمارستان شهید آتشدست نهبندان بازدید و در جریان پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها قرار گرفت.
بیکی فرماندار شهرستان در این بازدید گفت: با تکمیل پروژه های در حال احداث حوزه بهداشت و درمان، بخش عمده ای از نیازها و دغدغه های شهرستان حل خواهد شد. وی به مسئولین شبکه بهداشت و درمان شهرستان یادآور شد پیگیری های لازم در جهت تسریع این پروژه ها به طور ویژه انجام تا در موعد مقرر شاهد بهره برداری آن ها باشیم.
لازم بذکر است هر سه پروژه هم اکنون فعال بوده و پیشرفت فیزیکی پروژه اورژانس ۷۵ درصد، کلینیک تخصصی ٢۵ درصد و پانسیون ۵۵ درصد می باشد.

 

 

جریمه ۱۵۰ میلیون ریالی قاچاقچی دام در بیرجند/۴

متهم قاچاق دام در بیرجند به پرداخت ۱۵۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، رئیس شعبه چهارم بدوی مرکز استان گفت: ماموران پاسگاه انتظامی مرک شهرستان بیرجند هنگام کنترل خودرو‌های عبوری از یک دستگاه وانت تعداد ۱۲ راس دام سبک قاچاق کشف، پرونده‌ای تشکیل و در این شعبه رسیدگی شد.
محمود ذوالفقاری افزود: پس از محرز شدن تخلف و عدم ارائه اسناد و مدارک مثبته، متهم علاوه بر ضبط دام‌های مکشوفه به پرداخت ۱۵۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.

 

 

 

کشف ۲ هزار و ۳۰۰ قطعه مرغ فاقد مجوز در سربیشه/۴

مأموران انتظامی در بازرسی از یک کامیون ۲ هزار و ۳۰۰ قطعه مرغ زنده غیر مجاز و فاقد مجوز بهداشتی کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه گفت: مأموران انتظامی شهرستان سربیشه هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ کارگر افزود: مأموران در بازرسی از کامیون مرغ زنده بدون مجوز بهداشت به ارزش ۹۰۰ میلیون ریال کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه افزود: مأموران در این رابطه یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

از «رمضوخوانی» و «شوخوانی» تا «طبل زنی» در ماه مبارک رمضان خراسان جنوبی/۷-۴
آیین «شوخوانی»، «رمضوخوانی» و «طبل زنی» از برحسته ترین ‌آیین های مردم استان خراسان جنوبی در ماه مبارک رمضان است.

ماه رمضان در خراسان‌جنوبی همراه با آیین بومی و محلی خاصی است که البته در حال حاضر در مراکز شهرنشین رونق خود را از دست داده است. مهم‌ترین آیین مردم این استان برای استقبال از ماه مبارک رمضان، روزه گرفتن در روز پایانی ماه شعبان است که آن را «پیشواز» می‌نامند و برخی نیز طبق فرموده امام صادق (ع) برای کسب ثوابی بزرگ، سه روز آخر شعبان را روزه می‌گیرند تا آن را متصل به ماه رمضان کنند.

 

به گزارش شبستان در گویش بیرجندی کلمه رمضان «رمزا» تلفظ می‌شود و ۱۱ ماه دیگر سال «سالگان» گفته می‌شود و با این نام‌گذاری «رمضان» را از ماه‌های دیگر ممتاز می‌کنند.

شوخوانی

مناجات و شب‌خوانی (شوخوانی)، از نخستین شب رمضان آغاز می‌شود به این‌ صورت که هر شب برخی مردان خوش‌صدا پس از نیمه‌شب سه نوبت بر بالای بام خانه رفته و با صدای بلند به‌خواندن ادعیه و نیایش می‌پردازند که با این عمل، مردم با شنیدن صدای آنان از خواب بیدار می‌شوند و تدارک سحری را می‌بینند این آیین هنوز در روستاهای بیرجند رواج دارد.

رمضان‌خوانی

یکی دیگر از مراسم قدیمی ماه مبارک رمضان در بیرجند، خواندن «رمضانی» است. این مراسم به این گونه است که در شب‌های رمضان پس از نماز و افطار، جمعی از پسران و نوجوانان در دسته‌های چهار تا شش نفری به راه افتاده و به درخانه‌های همسایه به‌ویژه سرشناسان و توانگران می‌روند و به قصد گرفتن انعام برنامه ویژه‌ای اجرا می‌کنند.

آنان با خواندن اشعاری معروف به «رمضانی» با لهجه بیرجندی از صاحب خانه طلب انعام می‌کنند. رمضانی خوانی با یک مقدمه دعایی که توسط استاد خوانده می‌شود آغاز می‌شود و با آمین شاگردان ادامه پیدا می‌کند.

خواندن اشعاری در مدح حضرت محمد(ص) و حضرت علی(ع) و ائمه اطهار(ع) از دیگر اشعار خوانده‌شده در مراسم «رمضانی‌خوانی» است.این گروه با خواندن اشعاری مبنی بر تشکر و آرزوی توفیق برای صاحب‌خانه برای خواندن رمضانی به خانه بعدی مراجعه می‌کنند.

مراسم رمضانی‌خوانی در بیرجند و برخی روستاهای استان از جمله سیوجان انجام می‌شود.

مراسم رمضانی‌خوانی نوعی خبررسانی برای ماه رمضان است و این مراسم به‌عنوان آداب و رسوم و برای جمع‌آوری نذورات مردم و همچنین ایجاد شور و نشاط از زمان‌های قدیم در استان مرسوم بوده است.

برخی از ابیات رمضان خوانی شامل “رمضو یارب / یارب رمضو”، “رمضو آمد / خوشنام خدا”، “رمضو آمد مهمانش کنید/ بز و بزغاله قربانش کنید”، “رمضو آمد خود سیصد سوار / چوبی ور دشته که آی روزه بدار”، “رمضو آمد مهمانش کنید / بز و بزغاله رو قربانش کنید”، “بز و بزغاله که چیزی نمشو/ گاو و گوساله را قربانش کنید”، “این سرا از کنه رو ور باده/ دو پسر داره که نو داماده”، “این سرا از کنه رو ور روزه/ دو دختر داره که مخمل دوزه”، “این سرا از کنه رو ور قبرستو / پدر مو گفته برو دو قرو بستو” است.

مراسم طبل‌زنی

مردم خطه کویری طبس طبق یک سنت دیرینه سحرگاه هر روز برای روزه گرفتن و صرف سحری با صدای طبل نوازان ماهر که سال‌های زیادی به این کار مشغولند بیدار می‌شوند.

طبل زنی در اوقات سحر ماه رمضان در طبس یکی از نیات موقوفه عمادالملکی است که تاریخ وقف این امر خیر به سال ۱۳۰۰ هجری قمری بر می‌گردد و ماندگاری آن نیز به دلیل موقوفه بودن و اجرای نیات خیر واقف است.

این طبل‌زنی برنامه و زمان‌بندی معین و سبکی خاص دارد به این ترتیب که سه ساعت مانده به اذان صبح با عنوان طبل یک (آماده باش)، دو ساعت مانده به اذان صبح با عنوان طبل ۲ بیدار باش)، یک ساعت مانده به اذان صبح با عنوان طبل ۳ (نزدیک شدن وقت اذان صبح) با سبک و سیاقی خاص نواخته می‌شود.

مردم با نحوه زدن طبل متوجه می‌شوند کدام نوبت از مراحل طبل زنی است و هر نوبت طبل زنی حدود چهار دقیقه طول می‌کشد و تا شعاع پنج کیلومتری شهر شنیده می‌شده است.

این مراسم با ابزار و ادواتی از جمله ۲ قطعه ظروف استوانه‌ای شکل کوچک به نام چاشنی، سه ظرف استوانه‌ای شکل بزرگ به نام سرنواز، بردست و نقره است که هر یک آهنگ مخصوص به خود را دارد. در مجموع چهار نفر در نواختن طبل مشارکت دارند که طی سالیان متمادی افراد متعددی این کار را انجام می‌داده‌اند.

آداب ‌«بیست‌ و‌ هفتمو» شادی برای کشته شدن ابن ملجم در رمضان

مراسم ملاقه‌زنی یا کفچلزی از جمله دیگر مراسمی است که ویژه بانوان است و به روایتی نوعی شادی به خاطر کشته شدن ابن ملجم مرادی در روز ۲۷ ماه مبارک رمضان است.

در این مراسم خانم‌ها صورت خود را می‌پوشانند و سپس با یک ملاقه به در خانه مردم می‌زنند و می‌گویند «بیست‌وهفتمو هستم» آن‌ها همچنین به همراه خود یک سینی، شانه، سرمه‌دان و آیینه نیز دارند، وقتی صاحب‌خانه بیرون می‌آید به بی‌بی‌هفتمو مقداری پول می‌دهد و او با این پول برای خود پارچه می‌خرد و این پارچه تا قبل از ۲۷ رمضان باید دوخته و به تن ‌شود چراکه این اقدام در حقیقت نوعی شادی به همراه دارد.

آش «قل هوالله»

از جمله آداب و رسوم دیگر مردم خراسان‌جنوبی در ماه مبارک رمضان، برگزاری جلسات قرآن‌خوانی است که به این جلسات «دوره قرآن» می‌گویند.

این جلسات معمولا به دو شیوه خانگی و یا عمومی برگزار می‌شود. در شیوه خانگی محفل خانوادگی است و اعضای فامیل گرد هم می‌آیند و به تلاوت قرآن می‌پردازند و در نوع عمومی، مردم از اقشار و گروه‌های مختلف، زن و مرد و پیر و جوان در اماکن مذهبی همچون مساجد، امامزادگان گرد هم آمده و به جزخوانی روزانه قران کریم می‌پردازند.

دوره‌های قرآن در شب برگزار می‌شود و در این دوره‌ها یک نفر به‌نام «مُلّا» حضور دارد که در روخوانی قرآن کریم تبحر دارد. در زمانی که کسی کلمه‌ای از قرآن را اشتباه بخواند فقط او می‌تواند آن اشتباه را تصحیح کند.

در پایان ماه مبارک رمضان دوره قرآن هم تمام می‌شود و معمولا کسی که در این دوره سوره «الرحمن» یا «یس» به او رسیده باشد مردم را با خرما یا شیرینی پذیرایی می‌کند و کسی که به او سوره «توحید» رسیده باشد روز عید فطر باید یک آش درست کند و در بین مردم توزیع کند که به آن آش «قل هوالله» می‌گویند.

۱۸۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به خراسان جنوبی اختصاص یافت/۲-۳

۱۸۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به خراسان جنوبی اختصاص یافت

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی گفت: ۱۸۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی این ستاد در سال جاری به خراسان جنوبی اختصاص یافت.

سید مجتبی موسوی اعلام کرد: این تسهیلات قرض‌الحسنه از محل طرح «اجتماع محور سحاب» با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت پنج ساله در نظر گرفته شده که به بیش از پنج هزار روستایی استان پرداخت خواهد شد.

وی سقف این تسهیلات را ۴۰ میلیون تومان ذکر کرد و افزود: افراد روستایی بیکار و با درآمد کمتر از یک میلیون تومان می‌توانند از این تسهیلات قرض الحسنه اشتغال بهره‌مند شوند و این تسهیلات در ۷۰ رسته شغلی روستایی پرداخت می‌شود.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی گفت: یکی از برنامه‌های ما طرح‌های اشتغال روستایی در قالب طرح سحاب است که ثمرات بسیار خوبی در روستاها داشته است.

وی اضافه کرد: در حوزه اشتغال روستایی در ۴۷۰ روستای بالای ۵۰ خانوار ورود پیدا کردیم و پارسال ۱۶۰ میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه روستایی در این زمینه پرداخت شد.

وی گفت: در خراسان‌ جنوبی ۳۰ تسهیل‌گر و مجری داریم که دوره‌های ۴۵ روزه آموزش تسهیل‌گری دیده‌اند و در حال حاضر در راستای اشتغالزایی روستاییان فعالیت می‌کنند.

 

 

 

 

 

 

۷۸ زندانی جرائم غیر عمد خراسان جنوبی چشم انتظار کمک خیرین

۷۸ زندانی جرائم غیر عمد خراسان جنوبی چشم انتظار کمک خیرین

مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی گفت: در جشن گلریزان سال جاری  ۷۸ زندانی با ۱۹ میلیارد تومان بدهی چشم انتظار کمک خیرین هستند.

غلامرضا روشان در گفت و گو با مهر با اشاره به روایاتی از بزرگان پیرامون کمک به خلق بیان کرد: بنا بر روایات، کسی که سود بیشتری به خلق برساند پیش خداوند از محبوبیت خاصی برخوردار است.

وی با بیان اینکه بنا به فرمایش امام (ره)، باید در زندان ها مسائل تربیتی مد نظر قرار گیرد، افزود: همچنین بنا به گفته رهبری، آسیب دیدگان اجتماعی عائله نظام هستند و زندان ها باید به دانشگاه نیکی ها تبدیل شوند.

مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی اظهار کرد: با توجه به نگاه تحولی قوه قضاییه، تمام نهادهای حمایتی، خیرین و اقشار جامعه دست به دست هم می دهند که بدهی های مالی در زندان نمانند.

وی با اشاره به جشن گلریزان بیان کرد: این جشن هر ساله همزمان با ماه مبارک رمضان با هدف آزادی زندانیان جرائم غیر عمد و کاهش آسیب های اجتماعی برگزار می شود.

روشان با بیان اینکه سال گذشته با همت خیرین و مردم و نهادها تعداد قابل توجهی از زندانیان آزاد شده اند، گفت: در سال جاری هم ۷۸ زندانی با ۱۹ میلیارد تومان بدهی چشم انتظار کمک خیرین هستند.

مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی بیان کرد: خوشبختانه هر ساله بخش اعظمی از این مبلغ را شکات رضایت می دهند که نقش مهمی در تسهیل روند آزادسازی زندانیان غیر عمد دارد.

 

 

 

 

 

 

دو عضو کانون خراسان جنوبی برگزیده‌ی مهرواره‌ی عکاسی «من یلدا و کرونا»/۲

دو عضو نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی با معرفی برگزیدگان مهرواره عکاسی منطقه‌ی چهار کانون کشور با عنوان «من، یلدا و کرونا» خوش درخشیدند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی  گفت: این دو عضو نوجوان کانون خراسان جنوبی برگزیده‌ی مهرواره‌ی عکاسی «من یلدا و کرونا»مسابقه با هدف شناخت و آگاهی از آیین باستانی، پرورش نگاه خلاق و جستجو گر در اعضا، توسعه و ترویج عکاسی و کاربرد آن درزندگی به میزبانی کانون استان سیستان و بلوچستان و با حضور استان‌های کرمان، خراسان جنوبی، یزد، هرمزگان در آذر ۱۳۹۹ برگزار شد.
طاهره حمیدی افزود: تعداد ۱۴ اثر عکس از نوجوانان عضو مراکز و همچنین انجمن عکاسان نوجوان استان در رده‌های سنی نوجوان۱۲ تا ۱۸سال و اعضا ارشد ۱۹ تا ۲۲ سال به این مسابقه ارسال شد که از این بین، اثر «فائقه خسروی» و «مریم پردلیان» از اعضای مرکز فرهنگی و هنری و فراگیر شماره یک بیرجند به عنوان برگزیده شناخته شدند.

 

 

 

 

مراکز اهدای خون بعد از افطار بازند/۲-۳

مراکز اهدای خون خراسان جنوبی در بیرجند و طبس بعد از افطار از ساعت ۲۰:۱۵ تا ۲۴ باز هستند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: باتوجه به اینکه خون و فرآورده‌های خونی عمر محدودی دارند لذا امکان ذخیره‌سازی آن‌ها برای مدت طولانی وجود ندارد؛ بنابراین از مردم می‌خواهیم در ماه مبارک رمضان نیز اهدای خون را از یاد نبرند

ابراهیم میری مقدم افزود: اکنون سطح کافی از خون و فرآورده‌های خونی وجود دارد، اما نیاز به خون نیاز همیشگی است.

وی گفت: باتوجه به اینکه در ماه رمضان ممکن است برای روزه‌داران امکان خون دهی در صبح وجود نداشته باشد؛ لذا به همین منظور مراکز اهدای خون در بیرجند در میدان جانبازان و طبس؛ میدان امام رضا (ع) بعد از افطار باز خواهند بود.

میری مقدم افزود: این مراکز از ساعت ۲۰:۱۵ تا ۲۴ در ایام ماه مبارک رمضان باز خواهند بود.
مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: با توجه به هماهنگی صورت گرفته با راهنمایی و رانندگی، تمام اهداکنندگانی که قصد مراجعه برای اهدای خون داشته باشند، منعی برای تردد در شب ندارند.

افزایش پرواز‌های فرودگاه بیرجند

آغاز پرواز‌های هواپیمایی پارس ایر به فرودگاه بیرجند/۲-۳

شرکت هواپیمایی پارس ایر تعداد ۴ پرواز به فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند برقرار کرد.

 مدیر کل فرودگاه‌های استان گفت: از زمان تاسیس هواپیمایی پارس مذکرات برای برقراری پرواز به مقصد بیرجند با مسئولین شرکت یاد شده آغاز شد که پس از ورود هواپیما‌های بدنه متوسط آن شرکت به ایران مذاکرات فی ما بین جدی‌تر شد و اولین پرواز آزمایشی آن شرکت اواسط اسفند ماه برای بازدید و بررسی امکانات فرودگاه بیرجند صورت پذیرفت که قول مساعد برای برقراری پرواز‌ها به این اداره کل داده شد.

عظیم طهماسبی افزود: پس از اخذ مجوز‌های های لازم هواپیمایی پارس فروش مسافر خود را در کشور آغاز کرده و هفته‌ای ۴ پرواز رفت و برگشت به مرکز استان را نیز در برنامه خود دارد.

وی در خصوص پرواز هواپیمایی پارس ایر گفت: پرواز‌های این شرکت از هفته آینده یکشنبه پنجم اردیبشت روز‌های یکشنبه و سه شنبه هر هفته آغاز خواهد شد که پرواز روز یکشنبه ساعت ۱۰:۲۵ از تهران آغاز ساعت ۱۱:۴۰ وارد بیرجند شده و ۱۲:۲۰ از بیرجند به تهران و پرواز روز سه شنبه ساعت ۰۶:۴۰ از تهران آغاز ساعت ۰۷:۵۰ وارد فرودگاه بیرجند و ساعت ۰۸:۲۵ بیرجند را به مقصد تهران ترک خواهد کرد.

طهماسبی افزود: پرواز‌های این شرکت توسط هواپیمای بمباردیر انجام خواهد شد.

مدیر کل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی گفت: هواپیمای بمباردیر ساخت کشور کانادا بوده و توانایی پذیرش ۵۰ نفر مسافر را دارد که با توجه به اینکه این هواپیما‌ها جزو سری هواپیما‌های بدنه متوسط تقسیم بندی می‌شوند بسیار مناسب مناطقی همچون خراسان جنوبی می‌باشند.

وی افزود: در حال حاظر در تلاش هستیم تعداد پرواز‌های شرکت پارس ایر را به استان افزایش دهیم، اما با توجه به تعداد محدود ناوگان شرکت یاد شده و تقاضای بالای دیگر شهر‌های کشور در صورت استقبال مسافران محترم حتما افزایش پرواز‌ها خصوصا برقراری خطوط پروازی جدید صورت خواهد پذیرفت و این اداره کل همچون گذشته در حال پیگیری برای افزایش پرواز‌های فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند است.

اعطای ۷ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی به هنرمندان صنایع‌دستی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌ جنوبی، از پرداخت ۷ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی به هنرمندان صنایع‌دستی استان در یک سال گذشته خبر داد.

حسن رمضانی گفت: انعقاد تفاهم‌نامه ایجاد ۳ هزار شغل در قالب طرح خوشه‌های صنایع‌دستی با همکاری استانداری و سازمان برنامه و بودجه از فعالیت‌های قابل توجه انجام شده در سال گذشته و در حوزه صنایع‌دستی استان بود.
وی افزود: ۳ هزار و ۴۰۰ نفر از طریق صندوق اجتماعی بیمه روستاییان کشاورزان و عشایر نیز در سال ۹۹ بیمه شدند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، به صدور ۲۶۰ پروانه تولید انفرادی برای کارگاه‌های صنایع‌دستی خانگی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این مدت ۴۵۰ مجوز کارت شناسایی برای شناسایی فعالان و متخصان حوزه صنایع‌دستی صادر شده است.
رمضانی ۴ پروانه تولید کارگاهی با اشتغال ۲۰ نفر، تکمیل ۶۵ فقره پرونده برای اعطاء کمک‌های بلاعوض به صنعتگران استان و صدور ۱۰ فقره مجوز پشتیبان مشاغل خانگی با زیرپوشش قراردادن ۹۰ نفر را از دیگر فعالیت‌های حوزه صنایع‌دستی استان در سال ۹۹ برشمرد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با اشاره به انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری با اداره‌کل زندان‌ها، صندوق کار آفرینی و امید و کمیته امداد حضرت امام (ره)، گفت: ۶۰ دوره آموزش رشته‌های صنایع‌دستی و ۲ دوره آموزش صنایع‌دستی ویژه شاغلین صنایع دستی در سال ۹۹ برگزار شد.
رمضانی گفت: توسعه کارگاه‌های تجمیعی حوله‌بافی و تراش سنگ در سطح استان و افزایش تعداد بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی از ۳ به ۱۲ عدد طی سال گذشته انجام شد.
او گفت: اعتبارات ملی به میزان ۲۰ میلیارد ریال و استانی به میزان ۷ میلیارد ریال برای احداث و تکمیل بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی شهرستان‌های بیرجند، نهبندان، سربیشه، مود، فردوس، آیسک و طبس تخصیص داده شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، به افزایش میزان صادرات چمدانی صنایع‌دستی به نسبت سال گذشته اشاره کرد و گفت: مجموع صادرات استان ۸۰ هزار و ۱۰۰ دلار با احتساب دلار ۲۰۰ هزار ریالی بوده است.
وی گفت: فعالیت فروشگاه‌های مجازی و فعالیت هنرمندان در فضای مجازی با توجه به شرایط کرونا افزایش یافت و ۴۵ نفر از هنرمندان استان با ارائه ۶۰۰ اثر در نمایشگاه مجازی سایت تفریحاتی و هنرمندان استان در نمایشگاه فیزیکی و مجازی ملی صنایع دستی (اسفندماه ۹۹) حضور فعال داشتند.

اجرای بیش از ۲ هزار کیلومتر شبکه توزیع و تغذیه گاز ۲-۳

سال گذشته بالاترین مقدار شبکه گازرسانی اجرا شده در شرکت‌های گاز استانی به میزان ۲ هزار و ۴۷۱ کیلومتر به نام شرکت گاز خراسان جنوبی ثبت شد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: از این مقدار گازرسانی ۲ هزار و ۳۷۷ اجرای بیش از ۲ هزار کیلومتر شبکه توزیع و تغذیه گاز در سال ۹۹کیلومتر مربوط به مناطق روستایی و ۹۴ کیلومتر مربوط به مناطق شهری استان بوده است.

هاشمی افزود: در راستای بهره مندی هرچه بیشتر روستا‌های استان از نعمت گاز طبیعی حدود ۷۴ درصد شبکه گازرسانی در استان مربوط به مناطق روستایی و مابقی مربوط به مناطق شهری استان است.

وی همچنین از اجرای ۵۹ کیلومتر خط انتقال گاز طی سال گذشته توسط شرکت گاز خراسان جنوبی خبر داد و گفت: مجموع خطوط انتقال گاز در استان به هزار و ۴۵ کیلومتر افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به ثبت رکورد بی سابقه گازرسانی به ۶۳۴ روستا طی سال گذشته در خراسان جنوبی گفت: امیدواریم، تا چند ماه آینده همه روستا‌های باقیمانده دارای قابلیت گازرسانی استان، از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شوند.

ابلاغ ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون به بخش کشاورزی/۲-۳

۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون بخش کشاورزی به خراسان جنوبی ابلاغ شد.

 به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیرامور سرمایه گذاری جهاد کشاورزی استان گفت: این تسهیلات با نرخ سود ابلاغ ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون به بخش کشاورزی۱۵ درصد و بازپرداخت ۵ ساله به هر فعالیت فناورانه که باعث مکانیزاسیون در بخش کشاورزی شود، پرداخت می‌شود.
فرجامی فرد افزود: پس از ثبت نام متقاضی، ۸۰ درصد هزینه خرید ادوات کشاورزی به عنوان تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی گفت: بهره برداران علاوه بر خرید ادوات کشاورزی همچنین می‌توانند از این تسهیلات برای مکانیزه کردن فعالیت خود و تعویض سیتسم از سنتی به صنعتی می‌توانند استفاده کنند.

فرجامی فرد افزود: متقاضیان برای دریافت این تسهیلات می‌توانند سامانه سیتا سامانه یکپارچه اعتباری تسهیلات بانکی وزارت جهاد کشاورزی ثبت نام کنند.

 

 

 

تکرار سناریوی گرانی در بیرجند/مهمان ناخوانده کنار سفره های افطار

تکرار سناریوی گرانی در بیرجند/مهمان ناخوانده کنار سفره های افطار

گرانی کالاهای اساسی و کمبود برخی اقلام مانند شکر و روغن در ماه مبارک رمضان در بیرجند بیش از گذشته به چشم می خورد.

به گزارش مهر  هر ساله در آستانه ایام خاص سال اعم از عید نوروز و ماه مبارک رمضان به دلیل افزایش تقاضا، قیمت برخی از کالاهای ضروری خانوارها به دلیل برخی کارشکنی‌ها افزایش می‌یابد.

در سال جاری هم در شرایطی که شیوع کرونا بسیاری از کسب و کارها را به کساد کشانده، گرانی اجناس به ویژه کالاهای اساسی از گلایه‌ها و معضلاتی بوده که جامعه را گرفتار کرده است.

افزایش بی سر و صدای نرخ اقلام اساسی مورد نیاز به دلایلی اعم از نبود نظارت و گاهاً احتکار، دغدغه شهروندان در ماه مبارک رمضان شده است.

هرچند دولت در تلاش است تا با عرضه کافی کالا در بازار، مانع افزایش قیمت‌ها شود و بارها اعلام شده که هیچ کمبودی در تأمین و توزیع کالاهای ضروری مانند شکر، گوشت، خرما و روغن وجود ندارد اما گزارش‌های میدانی و گلایه‌های مردم باز هم از برخی کمبودها و افزایش قیمت‌ها حکایت می‌کند.

گلایه از تکرار موج گرانی و کمبودها

یکی از شهروندان در گفت و گو با مهر با اشاره به شرایط پیش روی بازار بیان کرد: کمبود برخی کالاها مانند روغن از ماه‌ها قبل در استان آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

محمد مهدوی نیا با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها برای مردم خراسان جنوبی مسئله جدیدی نیست، اظهار کرد: در سال گذشته بارها و بارها شاهد گرانی میوه و مرغ و کمبود روغن و تخم مرغ بودیم.

وی ادامه داد: اگرچه هر چند مدت شاهد موج گرانی و برخی کمبودها هستیم اما با توجه به شرایط کرونا و کاهش توان خرید مردم، انتظار می‌رود مسئولان دقت نظر بیشتری به خرج دهند.

مهدوی نیا با توجه به افزایش تقاضای شکر بیان کرد: اگرچه مسئولان بارها از تأمین نیاز بازار در کالاهایی مانند شکر و روغن صحبت کرده‌اند، اما باز هم کمبودها احساس می‌شود.

افزایش نرخ حبوبات

یکی دیگر از شهروندان در گفت و گو با مهر بیان کرد: هرساله همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان قیمت برخی کالاها هم افزایش می‌یابد.

مهدیه پور عرب با بیان این‌که در حال حاضر نمی‌توان برخی میوه‌ها مانند موز را خریداری کرد، گفت: همچنین هر کیلو پرتقال بالای ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که در توان خرید مردم نیست.

وی با اشاره به تقاضای مردم نسبت به حلیم و شله در ماه مبارک رمضان بیان کرد: مواد اولیه پخت حلیم مانند حبوبات و گوشت نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

این شهروند بیرجندی افزود: این افزایش نرخ‌ها، قیمت یک کیلو شله و حلیم در ظروف گیاهی را به ۳۲ هزار تومان رسانده که نیازمند توجه است.

وی با بیان اینکه با توجه به کاهش سطح درآمدها، شهروندان از خرید بسیاری از محصولات صرف نظر می‌کنند، گفت: بدیهی است کاهش مصرف مواد مورد نیاز بدن مانند گوشت، باعث کاهش سیستم تقویتی بدن و افزایش بیماری‌ها می‌شود.

نظارت‌ها افزایش یابد

یکی دیگر از شهروندان هم در گفت و گو با مهر بیان کرد: مردم از شرایط پیش روی بازار شامل گرانی‌ها و کمبودها گلایه مند هستند.

رضا مسکرانی با بیان اینکه کمبود روغن خوراکی همچنان به قوت خود باقی است، گفت: سبد فروش این کالاها در بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی هم خالی است.

وی با بیان اینکه متأسفانه بالا بودن قیمت کالاهایی مانند گوشت قرمز، این دسته از محصولات را از سفره‌ها حذف کرده است، گفت: دولت باید از طریق پرداخت یارانه در برخی کالاها ورود کند و همچنین نظارت‌ها افزایش یابد.

مسکرانی با اشاره به قیمت زولبیا و بامیه بیان کرد: قیمت این کالاها که پر مصرف ترین محصول در ماه رمضان است، ۳۸ هزار تومان بوده که از سفره افطار حذف شده است.

وی با بیان اینکه پیش بینی افزایش نرخ کالاها از دست مردم خارج شده است، ادامه داد: در سال گذشته و امسال نه تنها کالاهای اساسی بلکه پوشاک، میوه و غیره گران شده که نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

خرید میوه کاهش یافت

رئیس اتحادیه اتحاد میوه و تره بار بیرجند در گفتگو با مهر با بیان اینکه بازار خرید و فروش میوه وضعیت مطلوبی ندارد، گفت: خرید میوه نسبت به رمضان سال گذشته کاهش یافته و مردم چندان تمایلی به خرید ندارند.

محمد حیدری با اشاره به قیمت میوه در بازار اظهار کرد: در حال حاضر میوه‌های فصلی از قیمت متعادلی برخوردار بوده و میوه‌های غیر فصلی گران است.

وی ادامه داد: هر کیلو پرتقال شمال ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان به فروش می‌رسد این در حالی است که نوعی پرتقال خاص در بازار با قیمت ۲۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

حیدری قیمت هر کیلو هندوانه در میدان بار را سه هزار تا سه هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: میوه‌های فصل گران نیست بلکه هزینه‌های جانبی مانند حمل و بارگیری گران است.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند اظهار کرد: در حال حاضر کرایه بارگیری و حمل هر کامیون هندوانه ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تمام می‌شود که عاملی برای افزایش نرخ میوه است.

افزایش نرخ زولبیا و بامیه

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان بیرجند هم در گفت و گو با مهر بیان کرد: قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه درجه یک ۳۸ هزار تومان و درجه دو ۳۴ هزار تومان است.

محمدعلی نیک افروز با بیان اینکه افزایش قیمت مواد اولیه باعث افزایش نرخ زولبیا و بامیه شده است، افزود: برخی از مواد اولیه نسبت به سال گذشته تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تأمین شکر مورد نیاز قنادان و شیرینی فروش‌ها بیان کرد: قبلاً ۱۵۰ تن شکر بین اصناف مربوطه توزیع شده است.

رئیس اتحادیه خوار و بار فروشی بیرجند هم در گفت و گو با مهر بیان کرد: کمبود روغن و شکر در بیرجند به قوت خود باقی است.

شریف با اشاره به افزایش قیمت خرما در سال جاری بیان کرد: در حال حاضر خرما در کلی فروشی‌ها به طور متوسط با قیمت ۲۷ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه قول تأمین شکر برای ماه مبارک داده شده ولی هنوز تأمین نشده است، گفت: قرار است به ۱۰۰ نفر و هر نفر ۵۰۰ کیلوگرم شکر تحویل دهند.

رئیس اتحادیه خوار و بار فروشی بیرجند ادامه داد: همچنین قول تأمین ۱۶۱ تن روغن جامد و مایع در آستانه ماه رمضان هم داده شده که هنوز به دستمان نرسیده است.

کمبودی در کالاهای اساسی نداریم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر بیان کرد: در تأمین اقلام اساسی مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان کمبودی نداریم و تدابیر لازم برای تأمین و توزیع این کالاها اندیشیده شده است.

عباس جرجانی با بیان اینکه هزار و ۴۷۰ تن روغن برای استان تأمین شده و در حال توزیع است، افزود: همچنین ۵۰۰ تن برنج و ۳۵۰ تن شکر خانوار برای استان تأمین شده و در حال توزیع است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی بیان کرد: قیمت برنج پاکستانی کیلویی ۲۰ هزار و ۵۰۰ و برنج هندی کیلویی ۱۸ هزار و ۵۰۰ است.

جرجانی از توزیع ۲۶ تن گوشت منجمد در ماه مبارک رمضان خبر داد و افزود: قیمت هر کیلو گوشت منجمد ۸۸ هزار تومان است.

بنا به گفته وی هر کیلو شکر تنظیم بازار به قیمت هشت هزار و ۷۰۰ تومان برای خانوار تأمین شده که از فردا یکشنبه توزیع می‌شود.

اگرچه افزایش قیمت این کالاها یک سناریوی تکراری و هر ساله است اما با توجه به شرایط پیش رو، افزایش قیمت‌های ناشی از رشد تقاضا در ماه مبارک رمضان قابل قبول نیست و انتظار می‌رود نظارت مسئولان دقیق‌تر از گذشته بوده و با مسبب‌های گرانی کالاها برخوردهایی جدی صورت گیرد.

کد خبر ۵۱۹۰۶۴۱

 

 

 

 

 

 

 

سایه خشکسالی بر ۹۱ درصد از پهنه خراسان جنوبی

سایه خشکسالی بر ۹۱ درصد از پهنه خراسان جنوبی

خشکسالی ۲ دهه متوالی بر ۹۱ درصد از پهنه استان کویری خراسان جنوبی سایه انداخته و با توجه به کاهش محسوس بارندگی در سال آبی جاری، کاهش منابع آب زیرزمینی از پیامدهای نگران‌کننده آن است.

به گزارش ایرنا هرچند کاهش بارش‌ها در ماه‌های پایانی سال ۹۹ خبر از کاهش بارندگی در خراسان جنوبی نسبت به وضعیت نرمال می‌داد اما کاهش شدید نزولات آسمانی در فروردین امسال، مُهر تاییدی بر تداوم کابوس خشکسالی زد.

براساس آمارهای اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی میانگین بارندگی‌های این استان در سال آبی جاری ۳۸ میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته ۶۹ درصد و نسبت به دوره بلندمدت ۵۹ درصد کاهش داشته است.

سامانه بارشی اواخر هفته گذشته نیز در خراسان جنوبی فعال بود و بیشترین بارندگی‌های خراسان جنوبی طی ۲۴ ساعت با ۲۰ میلیمتر در دوست‌آباد شهرستان سرایان ثبت شد که نتوانست عطش زمین‌های تشنه این منطقه را برطرف کند.

خشکسالی حدود ۲۰ سال است در خراسان جنوبی تاخت و تاز دارد که امسال شدت آن محسوس‌تر است و پیامدهای نامبارکی را در بخش‌های مختلف کشاورزی، آب، هوا، اشتغال، بهداشت و سایر بخش‌های اقتصادی و اجتماعی برجا گذاشته است.

بارندگی‌ها طی ۲ سال زراعی گذشته (اول مهر تا پایان شهریور سال بعد) نشان از افزایش مقطعی میزان بارش‌ها در این استان پهناور نسبت به سالیان ماقبل و میانگین بلندمدت داشت و این بارندگی‌های خوب برخی افراد را به این تصور انداخت که خشکسالی خراسان جنوبی و شرق کشور رو به اتمام و این منطقه در آستانه ورود به دوران تازه ترسالی است.

اما به گفته مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی این بارندگی‌های مقطعی بوده و کاهش بارندگی‌ها در سالی که گذشت نشان از تکرار خشکسالی است به طوری که کاهش بارندگی‌ها در سال آبی جاری در ۳۰ سال اخیر استان بی‌سابقه بوده است.

کاهش حجم ذخایر آبی، افزایش کانون‌های بحرانی ریزگردها و روند شور شدن زمین‌های زراعی، از بین رفتن مراتع و پوشش گیاهی، به وجود آمدن حاشیه‌نشینی در اطراف شهرها و خشک شدن ذخایر آب زیرزمینی و قنوات از جمله پیامدهای خشکسالی در منطقه است.

در شرایطی که ویروس کرونا جهان را تحت تاثیر قرار داده و به کانون توجهات تبدیل شده است، زنگ خطر خشکسالی سال‌هاست در اقصی نقاط کشور از جمله خراسان جنوبی به صدا درآمده و نباید از این پدیده اقلیمی و پیامدهای اصلی آن یعنی کمبود شدید آب و مهاجرت غافل شویم.

۹۱ درصد وسعت خراسان جنوبی درگیر خشکسالی

براساس آمار دوره ۱۰ ساله تا آخر اسفند سال گذشته که مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی ارائه کرد، ۹۱ درصد مساحت خراسان جنوبی متاثر از خشکسالی است.

علیرضا خندان‌رو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این مقدار ۹ درصد در وضعیت نرمال، ۲۰ درصد خشکسالی خفیف، ۳۵ درصد خشکسالی متوسط، ۲۵ درصد خشکسالی شدید و ۱۱ درصد خشکسالی بسیار شدید است.

وی افزود: شهرستان‌های طبس و بشرویه جزو مناطق بسیار شدید خشکسال هستند.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی ۲۰ سال متوالی خشکسالی را تجربه کرده است گفت: در ۲ سال زراعی گذشته بارش‌های تقریبا خوبی را در استان داشتیم اما از اثرات خشکسالی‌های بلندمدت کم نکرد، علیرغم اینکه در سال زراعی گذشته بارندگی‌های خوبی داشتیم باز هم استان در شرایط خشکسالی قرار دارد.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی با اشاره به بارندگی‌های استان در سال آبی جاری (اول مهر ۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) گفت: میانگین بارندگی‌های استان در سال آبی جاری ۳۸ میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته ۶۹ درصد و نسبت به دوره بلندمدت ۵۹ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: کاهش بارندگی‌های سال آبی جاری در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و در این مدت بیشترین بارندگی استان از ایستگاه نهبندان با ۶۱ میلیمتر و کمترین از ایستگاه طبس با ۱۸ میلیمتر به ثبت رسیده است.

خندان‌رو با اشاره به پیش‌بینی فصلی بارندگی در سال جاری هم گفت: برای اردیبهشت امسال بارندگی‌های نرمال و برخی نقاط کمتر از نرمال و برای تیر و مرداد ماه هم وضعیت نرمال پیش‌بینی شده است اما در این ۲ فصل بارندگی قابل ملاحظه‌ای را در استان نداریم.

وی درباره پدیده تغییر اقلیم اظهار داشت: تغییر اقلیم پدیده‌ای است که اکثر دانشمندان آن را قبول و بر روی آن تاکید دارند؛ این پدیده براساس آمار و شواهد رخ داده و نمی‌توان آن را انکار کرد ما هم نمی‌توانیم با این پدیده مقابله کنیم بلکه باید سازگاری داشته باشیم.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی یکی از اثرات تغییر اقلیم را افزایش دما دانست و گفت: براساس آمار ابتدای فصل بهار امسال در استان به صورت میانگین سه درجه افزایش دما را نسبت به بلندمدت داشته‌ایم.

وی افزود: ما در سالیان قدیم هم دوره‌های خشکسالی را داشتیم و آمارها هم این موضوع را نشان می‌دهد ولی هیچ وقت خشکسالی با این دوره طولانی یعنی ۲۰ ساله را نداشته‌ایم.

تغییرات اقلیم و افزایش اثرات خشکسالی

دانشیار جغرافیا و اقلیم‌شناسی دانشگاه بیرجند درباره تغییرات اقلیم گفت: خراسان جنوبی دچار ناهنجاری‌های اقلیمی است، طبیعت و ذات استان دارای آب و هوای گرم و خشک با دوره‌های خشکسالی و ترسالی شدید و در مجموع دارای اقلیم نامنظم است که این موضوع از گذشته وجود داشته است.

مرتضی اسماعیل‌نژاد افزود: تغییرات اقیلم باعث شده در سال‌های اخیر اثرات خشکسالی در خراسان جنوبی شدت یابد و تغییرات اقلیم یک پدیده جهانی است که اثرات محلی دارد، اثر آن روی کشاورزی روستاها و زندگی و معیشت مردم است.

وی گفت: خراسان جنوبی مانند دوسوم استان‌های کشور دچار کم‌آبی و خشکسالی است که شاخص‌هایی از جمله احداث قنات و آبیاری کوزه‌ای این موضوع را از قدیم تایید می‌کند و دانش مردم در مقابله با کم‌آبی و خشکسالی، دانش بومی از جمله احداث قنات در استان بوده است.

دانشیار جغرافیا و اقلیم‌شناسی دانشگاه بیرجند عنوان کرد: با مقایسه آمار بارش‌ها در سال‌های آبی ۹۷، ۹۸ و ۹۹ مشخص می‌شود که ما ۲ سال متولی ترسالی شدید و یک سال خشکسالی (سال آبی جاری) بسیار شدید را در استان داریم.

وی گفت: در سال‌های آبی ۹۷ و ۹۸ میانگین بارندگی‌های استان از بلندمدت هم بیشتر بود اما در سال آبی جاری به صورت میانگین تاکنون ۳۳.۹ میلیمتر بارندگی در استان داشته‌ایم که کاهش شدید را نشان می‌دهد.

اسماعیل‌نژاد افزود: با تغییر اقلیم اثرات خشکسالی در آینده پیش‌رو شدت هم خواهد داشت به عنوان مثال ما در سال جاری فقط ۳۳ میلیمتر بارندگی در استان داشته‌ایم ولی آب کشاورزی، شرب و صنعت قطع نشده و با فشار بر منابع آب زیرزمینی آب مورد نیاز خود را تامین کردیم که با این روند به بحران منابع آب در استان نزدیک می‌شویم.

وی درخصوص طولانی بودن دوره خشکسالی در استان و اینکه در قدیم هم دوره‌های طولانی مدت خشکسالی در استان وجود داشته است گفت: آمارهای اقیلم‌شناسی و وضعیت بارندگی ما در نهایت به ۷۰ سال گذشته می‌رسد و آن هم محدود به ۲ ایستگاه خوسف و بیرجند است، در گذشته هم در خراسان جنوبی قحطی و خشکسالی بوده و این را باید مطالعات دیرینه‌شناسی به ما پاسخ دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند افزود: آمارهای اقلیم‌شناسی ما مربوط به ۷۰ سال گذشته است و در این مدت دوره‌ای به این طولانی خشکسالی را نداشته‌ایم.

وی گفت: اتفاقاتی که امروز در حوزه آب و هوا و خشکسالی در خراسان جنوبی می‌افتد محصول تغییر اقلیم و گرمایش جهانی است، خشکسالی متوالی در استان باعث شده بنیان‌های زراعی، اقتصادی و محیطی روستاها آسیب ببیند و باعث پدیده مهاجرت روستاییان شده است.

اسماعیل‌نژاد اظهار داشت: از آنجایی که آب پیشران معیشت و اقتصاد جامعه است، باید در استان با اصلاح الگوی مصرف و کشت در بخش کشاورزی و مدیریت مصرف آب به سمت سازگاری با کم‌آبی برویم.

وی گفت: هیچ مرجع آکادمیک نمی‌تواند درخصوص تداوم پدیده خشکسالی اظهار نظر کند، اگر ما چند سال متوالی ترسالی هم داشته باشیم، خشکسالی هیدرولوژی از بین نخواهد رفت و از بین رفتن اثرات آن نیازمند چندین سال متوالی ترسالی است.

این استاد دانشگاه افزود: قطعا می‌توانیم بگوییم به دلیل تغییرات اقلیم، دوره‌های خشکسالی در آینده بیشتر رخ خواهد داد.

منابع آب زیرزمینی استان سالانه ۲۶ سانتیمتر مربع افت دارد

کاهش کمی و کیفی منابع آب از پیامدهای خشکسالی است که مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی به آن اشاره کرد و گفت: سالانه ۹۰۵ میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی استان برداشت داریم که از این میزان ۸۸ درصد در بخش کشاورزی، ۹ درصد شرب و سه درصد در زمینه صنعت و خدمات استفاده می‌شود.

فاطمه شهابی کسری مخزن تجمعی استان را سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: این کسری مخزن به دلیل اضافه برداشت از منابع آبی استان در سال‌های متوالی ایجاد شده است.

وی گفت: متوسط کسری مخزن ۲۰ ساله استان، ۱۴۱ میلیون متر مکعب بوده و سال آبی جاری هم کسری مخزن منابع آب زیرزمینی ۱۰۱ میلیون متر مکعب است.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: سالانه منابع آب زیرزمینی استان ۲۶ سانتیمتر مربع افت دارد و شاخص آسیب‌پذیری منابع آب زیرزمینی ۰.۲۱ است که این شاخص ۱۱۰ درصد بیشتر از شاخص کشوری است.

وی اظهار داشت: توان آبخوان‌های استان خراسان جنوبی بسیار پایین است و این موضوع نیازمند لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب است.

شهابی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی ۳۵ محدوده مطالعاتی و دشت وجود دارد گفت: از این تعداد ۹ دشت ممنوعه بحرانی، ۲۲ ممنوعه و ۱۳ دشت هم آزاد است که در دهه اخیر تعداد دشت‌های ممنوعه بحرانی استان به دلیل افت مستمر آبخوان‌ها از ۲ دشت به ۹ دشت افزایش یافت.

وی به فرونشت زمین در دشت سرایان براثر خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب اشاره کرد و گفت: کاهش شدید آبدهی چاه‌ها و معیوب شدن آنها، نوکنی و جابه‌جایی چاه و تحمیل هزینه هنگفت بر اقتصاد کشاورز، ایجاد شکاف و فروچاله، از بین رفتن زمین‌های کشاورزی و تغییر شکل آبراهه‌ها و در نهایت از بین رفتن آبخوان از پیامدهای فرونشست زمین در استان است.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: خشکسالی‌ها باعث شده که کیفیت منابع آب در برخی دشت‌های استان کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۷۸ درصد سدهای خراسان جنوبی به دلیل کمبود بارندگی خالی است گفت: اکنون ۱۶.۹ میلیون متر مکعب آب پشت سدهای استان ذخیره‌سازی است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته این مقدار ۲۳.۴ میلیون متر مکعب بود.

زنگ خطر کم‌آبی و راه‌اندازی قرارگاه استانی آب 

با توجه به کاهش شدید بارندگی‌ها در سال زراعی جاری و در نتیجه کاهش حجم ذخایر آبی استان، قرارگاه استانی آب با تدبیر استاندار برای برون رفت از پیامدهای احتمالی این وضعیت راه‌اندازی و اولین نشست آن هفته گذشته برگزار شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی به عنوان رییس قرارگاه استانی آب معرفی شد و دبیرخانه آن در شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی است.

محمد فرهادی هدف از تشکیل این قرارگاه را رصد مسایل و مشکلات مرتبط با آب و برنامه‌ریزی برای رفع آنها در شهرها و روستاهای استان عنوان کرد و گفت: اگرچه در کارگروه‌های استان، شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه مقابله با خشکسالی را داریم اما با توجه به اهمیت موضوع آب، این قرارگاه تشکیل شد که نشان‌دهنده نگاه ویژه مدیریت عالی استان به موضوع آب شرب مردم است.

وی به مصوبات نخستین جلسه قرارگاه استانی آب اشاره کرد و گفت: مقرر شد از تمامی امکانات و ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی به گونه‌ای استفاده شود که موضوع تامین آب شرب مردم به ویژه در آبرسانی سیار دچار آسیب و مشکل نشود.

معاون استاندار خراسان جنوبی از موضوعاتی گفت که برای بررسی و ارائه راهکار در قرارگاه آب مدنظر قرار گرفته است و افزود: پساب فاضلاب بیرجند از منابع مطمئن است که می‌تواند جایگزین آب فضای سبز شود.

وی اظهار داشت: جایگزین کردن پساب ضمن اینکه به پایداری سفره‌های زیرزمینی کمک می‌کند، کاهش برداشت آب از چاه‌های کشاورزی و تامین آب واحدهای صنعتی را به همراه دارد لذا دستگاه‌های متولی باید طی یک ماه آینده برای استفاده از این پساب طرح کارشناسی ارائه کنند.

فرهادی افزود: این استان سال گذشته به لحاظ گسترش سامانه‌های نوین آبیاری بین دیگر استان‌ها جایگاه چهارم را داشته است و جهاد کشاورزی باید موضوع نصب و راه‌اندازی این سامانه‌ها را امسال نیز با جدیت دنبال کند. هوشمندسازی چاه‌های کشاورزی نیز باید در اولویت برنامه‌های دستگاه‌های متولی قرار گیرد.

وی به موضوع تبخیر آب در سدهای استان اشاره کرد و گفت: شرکت آب منطقه‌ای برای معرفی راهکارهایی در راستای کاهش تبخیر آب در سدها به ویژه در سد نهرین طبس که مصرف آب شرب نیز دارد، طرح مناسبی را به قرارگاه آب ارائه کند.

رییس قرارگاه آب استان خراسان جنوبی اضافه کرد: میزان بارش‌ها در سال زراعی جاری در حداقل ممکن بوده که در ۳۰ – ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه است.

وی میانگین بارندگی‌ها در سال زراعی جاری را ۳۸.۵ میلیمتر اعلام کرد و گفت: دمای هوا به نسبت مدت مشابه بلند مدت به طور میانگین ۳.۳ درجه افزایش یافته است و افزایش دمای هوا، خشکسالی را تشدید می‌کند.

فرهادی تصریح کرد: برابر الگوهای هواشناسی فقط ۱۰ درصد مساحت استان بارش نرمال داشته و ۹۰ درصد بارش قابل توجهی نداشته است.

وی افزود: ۱۰.۷ درصد مساحت استان با خشکسالی شدید مواجه است که زنگ خطری برای ماست و دستگاه‌ها باید علاوه بر تامین اعتبارات مورد نیاز، مدیریت منابع آبی و استفاده بهینه از آن را در دستور کار قرار دهند.

 

 

 

 

 

 

 

محموله مرغ فاقد مجوز در شهرستان سربیشه کشف شد/۴

محموله مرغ فاقد مجوز در شهرستان سربیشه کشف شد

فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از یک کامیون ۲ هزار و ۳۰۰ قطعه مرغ زنده غیرمجاز و فاقد مجوز بهداشتی را کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ احمدرضا کارگر اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان سربیشه هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: ماموران در بازرسی از این کامیون ۲ هزار و ۳۰۰ قطعه مرغ زنده فاقد مجوز بهداشت را کشف کردند که ارزش ریالی آن بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۹۰۰ میلیون ریال برآورد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه گفت: ماموران در این رابطه یک متهم را دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

وی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق دام و طیور در دستور کار پلیس قرار دارد و با هرگونه قاچاق برابر قانون برخورد خواهد شد؛ از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک، مراتب را با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ یا از طریق پیامک به سامانه ۱۱۰۵۶ اطلاع دهند.

 

دستگیری سارق حرفه‌ای در بیرجند/۴

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند از دستگیری یک سارق حرفه‌ای خبر داد و گفت: متهم دستگیر شده به ۱۴ فقره انواع سرقت در این شهرستان اعتراف کرد.

سرهنگ علیرضا فولادی اظهار داشت: در پی وقوع چند فقره سرقت خودرو در شهرستان بیرجند، پیگیری موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: ماموران انتظامی شهرستان بیرجند هنگام گشت‌زنی، یک خودرو سرقتی را مشاهده و با انجام کار اطلاعاتی و تحقیقات تخصصی پلیسی سارق آن را شناسایی کردند که با هماهنگی مقام قضایی دستگیر شد.

فرمانده انتظامی بیرجند با اشاره به اینکه سارق دستگیر شده در بازجویی‌های پلیسی به ۱۴ فقره انواع سرقت اعتراف کرد، گفت: ماموران در این رابطه یک متهم را دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.

وی به شهروندان توصیه کرد: خودروهای خود را به سیستم ایمنی مجهز کرده و از نگهداری اشیا و اموال قیمتی و وجه نقد در وسایل نقلیه خودداری کنند.

 

 

 

 

 

دامداران استان خراسان جنوبی علوفه‌ای برای تغذیه دام‌هایشان ندارند

  • دامداران استان خراسان جنوبی علوفه‌ای برای تغذیه دام‌هایشان ندارند

 کمبود علوفه زنگ خطر در صنعت دامپروری استان خراسان جنوبی را به‌صدا درآورده چون دام‌ها به دلیل گرسنگی یکی پس از دیگری تلف می‌شوند و کاری از دست صاحبانشان بر نمی‌آید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند ، زمین‌های خشک و بی آب و علفی که در سال گذشته صدای زنگوله‌های گوسفندان را به خود می‌دید، اما امسال خشکتر از هر زمانی شده و صدای العطش را فریاد می‌زنند.

کاهش بارندگی‌ها در ماه‌های پایانی سال گذشته و همچنین در فروردین امسال غول خشکسالی را تایید کرده است، خشکسالی‌هایی که ۲۰ ساله شده اند و همچنان تاخت و تاز دارد و امسال شدت آن بیشتر است.

خشکسالی‌های چندین ساله برای زمین رمقی نگذاشته است و بیابان‌ها چیزی به نام مراتع ندارند و بوته‌های خار را هم به ندرت می‌توانی پیدا کنی، در این بین دام‌ها گرسنه اند و در زیر تابش آفتاب در بیابان‌های داغ کویر روزهای ناخوشی را سپری می‌کنند و آب به سختی برایشان پیدا می‌شود، همچنین دامداران نیز رنگی بر رخساره ندارند و دیگر صدای نی و آواز چوپانان به گوش نمی‌رسد.

امروز خشکسالی در خراسان جنوبی همان حکایت مثنوی هفتاد من مشکلات است چرا که کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی‌های عمیق زخم عمیقی را بر چهره استان و دامداران نهاده است و بحران جدیست و صنعت دامداری استان رو به اهتزار است.

دام‌ها برای تغذیه نیازبه چرا دارند اما مرتعی برای خوردن یافت نمی‌شود، تا چشم کار می‌کند بیابان است و خار و سنگ و گوسفندانی که روز به روز لاغرتر می‌شوند و از لابه لای سنگ‌ها به دنبال علف هستند، دیگر صدای هی هی چوپانان را هم نمیشونی زیرا خشکسالی‌های ۲۰ ساله که امسال بیشتر نمود کرده است غذایی برای دام‌ها نیست و چشمه‌ها و قنات‌ها هم گویی نم پس نمی‌دهند چرا که بارانی از آسمان بر زمین ننشسته تا سفره‌های زیر زمینی سیراب باشند و دامدار بتواند یونجه ای برای تغذیه دام خود بکارد.

وقتی دامدار از صحرا و بیابان نا امید است، وقتی کاه و خوراک دام افزایش ۳۰۰ درصدی دارد، دامدار دست به دامان دلال می‌شود، تا دامش را خریداری کند، همچنین دست به دامان هر کسی می‌شود تا شاید برای تغذیه دامش آذوقه ای فراهم شود.

دامداران غمی بزرگ دارند

با یکی از دامداران همراه می‌شوم او که ۴۰۰ گوسفند دارد این روزها غمی بزرگ در چهره اش نمایان است، نگاهی بر گله گوسفندانش می اندازد، نگاهی بر آسمان و کویر داغ، سری تکان می‌دهد و می‌گوید، این آسمان بارانی ندارد، گناه این دام‌ها چیست که امسال باید چنین روزهای خشکی را تجربه کنند.

با چوب دستی که در دست دارد قدم می‌زند، در بین دام‌هایش راه می‌رود یکی دو تا دام را می‌بیند که از گرسنگی تلف شده اند، در کنار گوسفندان تلف شده اشک می‌ریزد و می‌گوید، حاصل ۱۰ سال چوپانی وگله داری امروز این است که هر روز بیایی و ببینی چند گوسفند در اثر گرسنگی تلف شده اند.

وی گفت: تنها سرمایه ام در این سال‌های خشکسالی و بی آبی از بین رفته است و دیگر توانی برای خرید آذوقه و یونجه ندارم، وقتی قرض بر من فشار می آورد دام‌ها را با هر قیمتی که دلال بگوید می‌فروشم چرا که چاره ای ندارم.

اکبری افزود از طرف دیگر خشکسالی‌ها سبب شده تا دامداران مولد مجبور به فروش دام خود به افراد سودجو آن هم به صورت مدت دار شوند که در نهایت چیزی عاید دامداران زحمت کش نمی‌شودو تنها افرادی که در این بین ضرر نمی کنند واسطه‌ها و دلالان هستند که دام‌های دامداران را مدت دار خریداری کرده و همانند زالو در حال مکیدن باقی مانده شیره زندگی دامداران هستند.

به سراغ یکی از اتحادیه‌ها رفتیم صف دامدارانی که برای تهیه خوراک دام آمده بودند، زیاد بود، صفی که حکایت از کمبود دارد و به گفته یکی از دامداران مشکلات تامین و توزیع نهاده‌های دامی همچنان پابرجاست و تولیدکنندگان درباره وضعیت تولید محصولات پروتئینی در ماه‌های آینده هشدار می‌دهند.

بازار محصولات پروتئینی در ماه‌های آینده مشکل دار می‌شود

احمدی افزود:مشکل عرضه نهاده‌های دامی همچنان پابرجاست و این مساله تولیدکنندگان را با چالش جدی مواجه کرده است و در صورت تداوم روند فعلی، بازار محصولات پروتئینی در ماه‌های آینده با مشکل مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه قهر آسمان، خشکی زمین و نبود علوفه صنعت دام استان را در آستانه بحرانی بزرگ قرار داده است، گفت: سال گذشته در حالی به اتمام رسید که دامداران استان با توجه به کمبود و گرانی نهاده‌های دامی روزهای سختی را پشت سر گذاشتند و همه امیدمان به آسمان بود اما با این که اولین فصل بهار نیز رو به پایان است اما نه از باران خبری است و نه از سبز شدن مراتع و این موضوع باعث شده است تا زخم مشکلات ما دامداران سرباز کند.

دامداران آتش به مال خود زدند

این دامدار افزود: در این شرایط  گرسنگی بر بیش از دو میلیون راس دام سبک و سنگین  بیشتر احساس می‌شود و برخی دامداران نقاط محروم تر از همین حالا آتش به مال خود زده اند و به دلیل نبود آذوقه حتی دام‌های تازه متولد شده خود را هم می فروشند.

اما با وجود به صدا در آمدن آژیر خطر در صنعت دامداری خراسان جنوبی به سراغ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان رفتیم تا از آخرین تصمیم گیری‌ها برای مشکلات دامداران جویا شویم.

غلامرضا قوسی  با اشاره به وجود ۶۹ هزار راس دام سنگین و دو میلیون راس دام سبک در استان گفت: برای کاهش خسارتی که خشکسالی به دامداران استان وارد کرده است طرح‌هایی بیان و مکاتباتی انجام شده است و در حال پیگیری آن هستیم.

وی با بیان اینکه ۱۴ هزارتن نهاده دامی در فرودین ماه توزیع شده است و پیگیر هستیم این سهمیه را در اردیبهشت ماه بیشتر کنیم، افزود: در اسفندماه و سه ماه اخر سال ۹۸ میانگین کنسانتره بدون حد مرز ۴ هزارتن بوده  ودر سه ماه اخر سال ۹۹ به میانگین ۹ هزارتن وفرودین ۱۴ هزارتن شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: قطع بی سابقه نزولات آسمانی، فقر مراتع و روند طولانی خشکسالی‌های دو دهه در این منطقه و در سال جاری نگرانی‌های زیادی در بین دامداران به وجود آورد و مکاتبات زیادی از سوی نمایندگان مجلس، استاندار، فرمانداران و تشکل‌ها انجام و منجر به جلسات متعد جلسات داخلی شد.

قوسی افزود: سال گذشته این موقع سال چرای مرتعی بود اما امسال با تغذیه دستی نیاز چند برابر شده و تامین نهاده‌ها چند برابراست و پیگیر خرید دام مازاد روستائیان و عشایر هستیم و همچنین مکاتبه‌ای با مقام عالی وزارتخانه انجام شده تا علاوه بر سهمیه ماهانه، حداقل حدود ۳۰ هزار تن نهاده در قالب جو، ذرت، گنجاله، سویا و سبوس گندم در اختیار استان قرار گیرد تا کمی از دغدغه دامداران بر طرف شود.

خرید دام مازاد دامداران 

وی با بیان اینکه خرید دام مازاد دامداران با قیمت مناسب یکی دیگر از اقدامات حمایتی دولت است گفت: تلاش کرده ایم با هماهنگی‌های صورت گرفته تسهیلات پرداختی دامداران را هم استمهال کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بر به کارگیری تمام ظرفیت‌ها و بسیج ارگان‌ها و تشکل‌ها برای خرید و ذخیره نهاده‌های دامی تاکید کرد و خواستار اختصاص اعتبار برای حمل آب سیار برای روستائیان و عشایر شد.

قوسی افزود: در سال‌های قبل ۹۰ درصد تغذیه دام‌ها از طریق چرای مرتعی تأمین می‌شده که امسال با توجه به شرایط خشکسالی، ۱۰۰ درصد تغذیه دام‌ها از طریق نهاده‌ها خواهد بود.

وی بیان کرد: در بحث پیگیری خرید دام مازاد روستا‌ها و عشایر تصمیم گرفته شده که با قیمت مناسب خریداری شود و درخواست تخصیص نهاده‌های یارانه‌ای علاوه بر سهمیه‌ها، اعطای تسهیلات کم بهره مدت دار به تشکل‌های دامی، تخصیص اعتبار جهت آبرسانی و تأمین و حمل آب شرب برای دام روستا‌ها و عشایر در حال پیگیری است.

حال باید دید در این شرایط  صنعت دامداری خراسان جنوبی تا کجا پیش خواهد رفت و مسئولان برای این خطر بزرگ چه تدابیری می‌اندیشند.

 

 

 

 

کرونا جان ۶نفر دیگر را در خراسان جنوبی گرفت/۲-۳

با ثبت ۶ مورد فوت جدید در بیماران کرونایی در شبانه روز گذشته تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به ۷۹۴ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶۸ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شد که مجموعا ۶۸ بیمار جدید شامل ۲۰ بستری و ۴۸ سرپایی شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۳۴ مورد از بیرجند، ۱۱ نفر از زیرکوه، ۹ نفر از درمیان، ۷ نفر از طبس، ۵ مورد از قاین و ۲ مورد از سربیشه بوده است.

وی گفت: همزمان در ۷۱۱ آزمایش سریع کرونا ۱۹۷ بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده گفت: در حال حاضر ۲۶۵ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۵۳ نفر کرونا مثبتند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: از این تعداد ۲۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۵ نفر نامساعد است.

دکتر مهدی زاده گفت: در شبانه روز گذشته ۷۵ بیمار با علائم تنقسی در بیمارستان‌های استان پذیرش و در همین مدت ۵۷ بیمار شامل ۲۵ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب ترخیص شدند.

وی گفت: از ابتدای شیوع کرونا تا امروز ۱۷ هزار و ۲۰۴ بیمار کرونا مثبت بهبود یافتند یا در حال حاضر در قرنطینه خانگی به سر می‌برند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: تا روز گذشته ۴۹ هزار و ۵۵۶ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در خراسان جنوبی گرفته شده که منجر به شناسایی ۱۸ هزار و ۱۵۱ بیمار شد.

فرمانده ارشد نظامی: ارتش آماده دفاع از منافع ملی است

فرمانده ارشد نظامی: ارتش آماده دفاع از منافع ملی است

فرمانده ارشد نظامی ارتش در خراسان جنوبی گفت: یگان‌های مختلف ارتش مانند دوران دفاع مقدس و سال‌های بعد از آن در تمامی صحنه‌ها برای دفاع از منافع نظام و ملت آمادگی صد درصد دارند.

امیر سرتیپ دوم ستاد محمود محمودی روز یکشنبه در مراسم سان و رژه خودرویی یگان‌های ارتش که به مناسبت ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی در مرکز آموزش ۰۴ امام رضا (ع) بیرجند برگزار شد، افزود: یگان‌های ارتش از منافع ملی در زمین، دریا و آسمان کشور پاسداری می‌کنند و ما برای دفاع در این زمینه هر لحظه آمادگی داریم.

وی اظهار داشت: پیام رژه یکی از مولفه‌های اقتدار و بازدارندگی در تمامی کشورها با توجه به سیاست دفاعی است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ ارتش گفت: پیام ما نیز آمادگی و اقتدار، صلح و دوستی برای دوستان ماست که همسوی نظام جمهوری اسلامی هستند و نمایش قدرت برای دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران در صورتی که نیت سوء داشته باشند.

وی اضافه کرد: امروز مراسم رژه یگان‌های نمونه و بخشی از یگان‌های عمده ارتش در خراسان جنوبی در حالی برگزار شد که بنا به شرایطی که بر کشور و دنیا حاکم است از تجمعات باید جلوگیری شود.

امیر محمودی گفت: از آنجایی که امکان برگزاری رژه ۲۹ فروردین با حضور گسترده جمعیت فراهم نبود این مراسم بنا به دستور در این محل و با تعداد محدود برگزار شد.

وی عنوان کرد: امسال وارد چهل و سومین سال پیروزی انقلاب اسلامی شده‌ایم و ارتش در این مدت در همه عرصه‌ها برای دفاع از منافع ملی روز به روز آماده‌تر و مجهزتر شده است.

فرمانده ارشد نظامی آجا در خراسان جنوبی گفت: شرایط کشور به نحوی است که ویروس منحوس کرونا عالمگیر شده و نمی‌گذارد مراسم برگزار شود اما امیدواریم با ریشه کن شدن هرچه زودتر بیماری، رژه باشکوه را در مناسبت‌های آینده برگزار کنیم.

وی افزود: چند ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان علیه انقلاب و نظام توطئه کردند و امام راحل با دوراندیشی خود و صدور فرمان تاریخی و نامگذاری ۲۹ فروردین به عنوان روز ارتش، اعلام کردند ارتش باید برای حفظ انقلاب و نظام بماند و حتی بهتر از گذشته به ماموریت‌های خود ادامه دهد.

وی گفت: به منظور حفظ تمامیت ارضی، حفظ انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران ۲۹ فروردین سال ۵۸ به عنوان روز ارتش نامگذاری شد و ما برای دفاع از آرمان‌های انقلاب و کشور مانند گذشته آمادگی خود را اعلام می‌کنیم.

مراسم رژه خودرویی به مناسبت گرامیداشت ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی و بزرگداشت حماسه آفرینی‌های نیروی زمینی قهرمان امروز با حضور استاندار خراسان جنوبی، فرماندهان نظامی، انتظامی و اعضای شورای تامین استان برگزار شد.

همچنین در این مراسم از مستند «شهید افسر» از شهدای ارتش در خراسان جنوبی رونمایی شد.

 

 

 

وقف گربه ای در خراسان جنوبی/۲

قصه رعایت حقوق حیوانات در بشرویه قصه درازی است که تا مصداق آن وقفی برای حمایت از گربه هاست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران   در تاریخ اسلام خیرین بسیای اموال خودشان را برای نیات مختلفی وقف کردند ، رعایت حقوق حیوانات در بشرویه از جمله موضوعاتی است که همواره به آن توجه شده است.

خیر بشرویه‌ای در زمان قاجاریه وقفی به عنوان زمین گربه‌ای داشت و اگر به شخصی از ناحیه گربه وارد شد خسارت را از درامد زمین‌ پرداخت می‌کرد تا کسی گربه را اذیت نکند.

مردم بشرویه به موش که حیوان موذی هست هم رحم می کردند و وقتی  موش در تله گرفتار می‌شود تله را به خارج از شهر می بردند و موش را رها می کردند.

خانم رضایی گفت : بعضی افراد طنابی را برای جوجه های پرندگان می بندند تا وقتی به دنیا می‌آیند و پرواز کردن را یاد ندارند با استفاده از طناب  آموزش ببینند و سپس پرواز کند.

اینجا حتی حرف از حقوق ریزترین موجودات زنده است

خانم گنجی گفت : مادرهایمان از قدیم به ما گفتند وقتی جارو می کنید خاکروبه‌ها را همان موقع جمع نکنید تا مورچه‌ها وقت برگشت به لانه خود راداشته باشند.

این رسم‌ها با کمی تغییر نسبت به گذشته، همچنان ادامه دارد

بانوی بشرویه ای گفت : هرخانه‌ای ظرف غذا و آبی در حیاط وجود دارد تا حیوانات ناامید برنگردند.

آقای احمدی گفت : خانه قدیمی را که مرمت می کردیم به دلیل لانه پرنده ای که در قسمتی از سقف وجود داشت محل را مرمت نشده تا خانه پرنده خراب نشود.

نزدیک به ۳۰ مورد از شیوه برخورد مردم بشرویه با حیاط وحش و رعایت حقوق حیوانات در شهر وجود دارد  که نشان دهنده علاقه بشرویه ای ها به حیوانات است و این کار می تواند الگویی برای دیگران باشد.

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی

شهید سرلشکر ناصری دارای قلب سلیم و طهارت باطن و نفس بود/۳

 

 

شهید سرلشکر ناصری دارای قلب سلیم و طهارت باطن و نفس بود

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: شهید سرلشکر ناصری دارای قلب سلیم و طهارت باطن و نفس بود.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی صبح امروز در دیدار با خانواده معظم شهید سرلشکر حاج محمدناصر ناصری ضمن عرض تسلیت درگذشت مادر گرامی این شهید والا مقام، اظهار کرد: خداوند به مادر این خانواده سعادت زیادی داد که چنین فرزندانی را پرورانده است.

وی بیان کرد: اکثر قریب به اتفاق این جمع حاضر، شهید سرلشکر ناصری را از نزدیک دیده اند، شهید دارای روحیه ای پاک بود و غیر از آنچه که در جایگاه ادای مسئولیت، ایستادگی و مقاومت در جبهه مبارزه با باطل داشت از نظر فردی و شخصی نیز انسانی سلیم النفس بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت:  امام خمینی(ره) درباره آیت الله العظمی شهید مطهری یک تعبیر داشتند که این شهید طهارت باطن و طهارت نفس دارد و شهید محمدناصر ناصری نیز دارای طهارت نفس و باطن بود که این یک اتفاق نیست.

عبادی ادامه داد: اگر این طهارت نفس از طریق وراثت به شهید منتقل شده باشد، وراثت از خاندان و مادر بزرگوارش است و اگر این طهارت و تزکیه نتیجه تربیت او است، این تربیت  نیز از خانواده به او رسیده است پس بنابراین آن فیض بزرگ کمالات معنوی این شهید با مادر بزرگوار و خانواده این شهید ارتباط دارد، وجود این شهدا و خانواده بزرگوار آنها برای جامعه ما برکت است.

وی تصریح کرد:  افرادی که در این دنیا عمرشان پایان می‌یابد از این عالم آزاد می‌شوند و به مقامات اصلی خودشان بر می‌گردند که اگر دارای اعمال نیک و حسنه باشند، جایگاه بسیار بالایی خواهند داشت.

امام جمعه بیرجند افزود: همواره در طول تاریخ مواردی از تجربه مرگ‌هایی که با بازگشت همراه بوده اند با اسناد و مدارک وجود داشته است و در تجربه زندگی خودمان هم مکرر اینچنین مواردی را داشتیم، شنیدیم و دیده ایم.

عبادی تاکید کرد: سال گذشته و امسال در ماه مبارک رمضان سیمای جمهوری اسلامی برنامه ای تحت عنوان “زندگی پس از زندگی” تدارک دیده که موارد زیادی از این نوع مرگ را به صورت مستند ارائه نموده که بسیار ارزشمند است.

وی یادآور شد: به تعبیر مجری این برنامه که بسیار تعبیر جالبی بود که گفت؛ آن چیزی که حتما نیست مرگ است، یعنی مرگی وجود ندارد، انتقال از عالمی به عالم دیگر مرگ نیست چون حقیقت حیات و زندگی اصلی در آن عالم است و اینجا فقط یک زمینه رشد و آمادگی برای آن عالم است پس بنابراین مرگی در کار نیست چون خداوند انسان را برای بقا آفریده است و فنا ناپذیر است.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*