آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی / دو حادثه تلخ در قاین جان ۳ نفر را گرفت

افزایش ۹۳ درصدی تردد بین استانی در ۲۳ روز گذشته

افزایش ۹۳ درصدی تردد بین استانی در ۲۳ روز گذشته

بررسی تردد بین استانی وسایل نقلیه در جاده‌های‌ کشور از ۲۰ اسفند ماه پارسال تا ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حاکی از افزایش ۹۳ درصد ترددها در ۲۳ روز گذشته است.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، طبق تحلیل‌های انجام شده در مرکز مدیریت راه‌های کشور وضعیت تردد و تغییرات الگوی سفر از ۲۰ اسفند ۹۹ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۰، نشان از افزایش ۹۳ درصدی تردد نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ و کاهش ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ داشته است.

همچنین بر اساس آمارهای به دست آمده، تردد بین استانی روز ۱۳ فروردین‌ماه امسال یک میلیون و ۵۱۹ هزار و ۴۴۹ وسیله نقلیه بوده است که ۱۴ درصد کاهش نسبت به روز گذشته را نشان می‌دهد.

این گزارش حاکی است بر اساس اطلاعات پلاک‌های ثبت شده در دوربین‌های پلاک‌خوان از ابتدای طرح ۲۰ اسفند تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۰، نزدیک به ۱۰ میلیون و ۲۴ هزار پلاک خودرو با ترکیب مبدا استانی در محورهای برون‌شهری رویت شده که از این پلاک‌ها حدود ۹ میلیون و ۳۴۱ هزار پلاک مربوط به وسایل نقلیه شخصی بوده است.

همچنین بر اساس گزارش دریافتی از سامانه‌های ترددشمار، محورهای دارای بیشترین تردد در بازه زمانی یاد شده، محورهای استان البرز شامل آزادراه های کرج – تهران، قزوین- کرج، استان تهران شامل آزادراه قم- تهران، آزادراه ساوه- تهران، محورهای پاکدشت- تهران و بومهن- جاجرود بوده است.

علاوه بر این، بیشترین افزایش مجموع ورود و خروج وسایل نقلیه در همین بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان‌های گیلان (۲۳۳ درصد)، کهگیلویه و بویر احمد (۱۹۲ درصد) و مازندران(۱۸۹ درصد) بوده است.

براساس این گزارش مجموع شکایت‌های ثبت شده از ابتدای طرح تا پایان روز گذشته یک‌هزار و ۳۷۱ مورد بوده است.

 

 

 

 

با حضور معاون وزیر ورزش و جوانان

بهره برداری از دو زمین چمن مصنوعی در شهرستان سربیشه

زمین چمن مصنوعی روستای نازدشت و ماخونیک امروز با حضور تقی زاده معاون وزیر ورزش و جوانان به بهره برداری رسید.

در سفر معاون وزیر ورزش و جوانان به شهرستان سربیشه دو زمین چمن مصنوعی با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در روستاهای نازدشت و ماخونیک شهرستان سربیشه و خانه جوان شهر سربیشه با اعتبار ۵۰ میلیون تومان در شهر سربیشه به بهره برداری رسید.
امروز همچنین بطور همزمان عملیات احداث زمین چمن مصنوعی روستا‌های ماهیرود و مختاران، با اعتبار ۸۰۰ میلیون تومان و از محل اعتبارات وزارت نفت ( منابع مسئولیت های اجتماعی وزارت نفت) آغاز شد.

نجات جان کارگر از حادثه ریزش چاله در بیرجند

مدیر عامل سازمان آتش نشانی بیرجند از نجات معجزه آسای جان یک مقنی در حادثه ریزش کانال فاضلاب در این شهر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مدیر عامل سازمان آتش نشانی بیرجند با بیان اینکه  با اعلام حادثه به مرکز فرماندهی سه تیم امداد ویژه از ایستگاه های میدان امام ، مهرشهر و بلوار شعبانیه به محل حادثه در تقاطع موسی بن جعفر و جوادیه اعزام شدند.

حسینی افزود: امداد گران بلافاصله بعد از رسیدن به محل حادثه، با بررسی علایم حیاتی و اطمینان از زنده بودن فرد ، اقدام به برداشتن حدود یک متر مکعب آوار کرده وسپس فرد حادثه دیده را بعد از ۳۵ دقیقه تلاش بی وقفه، با استفاده از ابزار مخصوص نجات از کانال فاضلاب حدود سه متری به بیرون از چاه منتقل کردند.
وی از انتقال فرد مصدوم جهت اطمینان از وضعیت جسمانی به بیمارستان خبر داد

 

 

 

گزارشی از چالش‌های پیش روی شناخت زعفران خراسان جنوبی در دنیا؛

پیازی هم وزن طلا که خوراک دام می‌شود!

پیازی هم وزن طلا که خوراک دام می‌شود!

ایسنا/خراسان جنوبی محصول ارزآور زعفران؛ همان که باید سودش در جیب کشاورز خودنمایی کند و برندش در دنیا زبانزد باشد این روزها حال و روزی نه چندان تعریفی دارد؛ تا آنجا که پیازش که ارزشی هم وزن طلا دارد، خوراک دام می‌شود.

یکی از محصولات کشاورزی مهم خراسان جنوبی، زعفران است؛ همان که در دنیا بی نظیر بوده و عطر و طعمش بی مثال است؛ همان که در دنیا شناخته است، اما سوال اینجاست برای شناخته شدن چه کرده‌ایم؟ حال که حتی از همان ابتدا راهش را برای توسعه و دست کشاورزان را برای شناخت اهمیت آن بسته‌ایم.

همان که برای برداشتش کشاورزان از صبح خروس خوان مشغول برداشت می‌شوند و برای کاشتش چه مرارت‌ها که می‌کشند. حال اما این محصول ارزآور کارش به جایی رسیده که پیازش خوراک دام می‌شود.

به گزارش ایسنا، با همه کش و قوس‌های صادرات و برندسازی ساخته، اما اکنون دیگر حتی در خود این سرزمین قدرش دانسته نمی‌شود؛ چه برسد به کشورهای دیگر.

زعفرانی که به جای سودآوری؛ گریبانگیر کشاورز شده است

حمید میرزایی، یکی از تولیدکنندگان عمده زعفران در روستای عمرویی از توابع شهرستان سرایان به ایسنا گفت: زعفران در حال حاضر نه تنها صرفه اقتصادی ندارد؛ بلکه به ضرر کشاورز نیز است.

وی افزود: هزینه کارگری تا هزینه کود و سایر عوامل هر ساله افزایش می‌یابد، اما زعفران که معیشت مردمان کویر خراسان جنوبی از آن تامین می‌شود با کاهش شدید قیمت روبرو شده است.

این تولیدکننده زعفران بیان کرد: با این روند نه تنها سطح زیر کاشت زعفران به شدت کاهش خواهد یافت؛ بلکه جایگزینی با سایر محصولات مثل پسته اتفاق خواهد افتاد و جایگزین یک محصول چند ساله پسته با زعفران دیگر فرصت کاشت برای زعفران فراهم نخواهد آمد.

میرزایی ادامه داد: تولید زعفران از کاشت تا برداشت به صورت سنتی انجام می‌گیرد و علاوه براین نیز در طی چند سال اخبر به خصوص امسال قیمت زعفران نه تنها افزایش نداشته بلکه کاهش نیز داشته است.

وی افزود: این در صورتی است که قیمت تمام شده آن هر سال افزایش می‌یابد و امسال با توجه به بازار زعفران، کشاورزان تمایل کمتری به کاشت آن داشتند و در برخی موارد، وجود فشار زیاد به برخی کشاورزان و به صرفه نبودن تولید آن، باعث شده پیازها خوراک دام شوند.

زعفران ایران در سایر کشورها با قیمت چندین برابری به فروش به می‌رسد

طیبه شاهی، عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: زعفران ایران در سایر کشورها با قیمت چندین برابری به فروش به می‌رسد و این نشان دهنده پتانسیل خوب فروش در بازار است که این نیازمند برنامه ریزی بسیار خوب و موثر و کاربردی در این زمینه است.

وی افزود: در صورتی که سیاست گذاری برای قیمت زعفران اتفاق نیفتد نه تنها بازار زعفران در دنیا از دست خواهد رفت و فرصتی برای سایر رقبا فراهم خواهد شد بلکه یکی از محصولات کم آب منطقه که از نظر اقتصادی نیز به صرفه بوده است و معیشت گروه زیادی از خانواده‌ها با آن تامین می‌شده است نیز با خطر جدی روبرو خواهد شد.

این پژوهشگر صنایع غذایی بیان کرد: زعفران به عنوان طلای سرخ یه عنوان یک گیاه دارویی منحصر به فرد به شمار می‌رود، گرچه در خام فروشی و عرضه و بسته بندی مناسب و ورود به بازارهای جهانی باید تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود تا به کام و نام دیگران نباشد بلکه زمینه فرآوری آن در صنایع مختلف دارویی، غذایی و بهداشتی نیز فراهم شود.

شاهی ادامه داد: در حال حاضر در دنیا از گلبرگ‌های زعفران که به عنوان ضایعات در کشور ما دور ریخته می‌شود در صنایع آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص زعفران

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات امروزی استرس و اضطراب است، افزود: عوارض استرس و فشار عصبی بسیار زیاد است و جنبه‌های مختلف زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و کیفیت زندگی را کاهش می‌دهد.

این پژوهشگر صنایع غذایی بیان کرد: کروسین و سافرانالی که در گیاه زعفران باعث اثرات ضد افسردگی قدرتمندی در زعفران می‌شود، کروسین موجب کاهش یافتن سطح استرس می‌شود و همچنین سافرانال هم موجب منظم شدن سیستم خواب بدن می‌شود و آن را به حالت طبیعی خود بازمی‌گرداند.

شاهی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی دغدغه اصلی تا سال ۲۰۲۰ را افسردگی بیان کرده است، زعفران در دنیا به عنوان یک گیاه دارویی ضد افسردگی معرفی شده است و طبق تحقیقات صورت گرفته  خواص ضد افسردگی آن به اثبات رسیده است.

وی افزود: همچنین ثابت شده است که زعفران برای روحیه افرادی که هیچ افسردگی‌ای ندارند، هم بسیار موثر است و امید و انرژی را در آنان دوچندان می‌کند.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از بهترین خواص زعفران این است دارای مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کروسین، کروستین و سافرانال است و وظیفه این آنتی‌اکسیدان‌ها خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و به تبع آن تضمین سلامت قلبی و عروقی ماست.

شاهی اظهار کرد: طبق تحقیقات صورت گرفته  ترکیبات زعفران برای رفع مشکلات و اختلالات حافظه و یادگیری بسیار موثر است و موجب موجب تقویت روند بهبودی در بیماران آلزایمری می‌شود.

وی بیان کرد: زعفران دارای خواص فوق العاده بسیار زیادی است که توجه به هر یک از این خواص زمینه تولید بسیاری از فرآورده‌های غذایی و دارویی و مکمل‌ها را فراهم می‌آورد و ارزش افزوده بسیار بالایی را ایجاد کند.

دارودرمانی با زعفران؛ امری که ناشناخته است

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: قرار گرفتن زعفران در ترکیبات و فرمولاسیون محصولات غذایی نه تنها مشکل استفاده از رنگ‌ها و طعم دهنده‌های مصنوعی را رفع می‌کند بلکه باعث ایجاد غذاهای سالم و فراسودند می‌شود.

شاهی یادآور شد: تولید دارو و مکمل‌های غذایی از زعفران نیز دارای پتانسیل بسیار خوبی بوده بلکه باعث عرضه بهتر و بیشتر زعفران با تنوع محصولات مختلف در بازار می‌شود و زمینه گسترش و اهمیت بیشتر آن را فراهم می‌کند.

ناشناخته بودن و ضربه‌ای که می‌خوریم

محسن احتشام، رئیس شورای ملی زعفران نیز به ایسنا گفت: بیان مطالب غیر کارشناسی و غیر مدیریتی و دور از مطالعه و تجزیه و تحلیل بازار جهانی زعفران نتیجه‌ای جز از دست دادن بازارهای جهانی زعفران به رقبا و ضرر به کشاورزان زعفرانکار نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه قیمت زعفران به نسبت زحمتی که کشاورزان می‌کشند، مطلوب نیست، تصریح کرد: بسته‌بندی زعفران باید با برند ایرانی بوده و با این برند صادر شود.

احتشام با بیان اینکه قیمت خرید از کشاورز با قیمت صادراتی بسیار فاصله دارد، بیان کرد: با افزایش نرخ ارز، سرمایه کشاورزان زعفران‌کار به هدر رفته و فاصله قیمتی بسیاری بین قیمت خرید از کشاورز تا بازار صادراتی وجود دارد.

وی یادآور شد: شورای ملی زعفران تلاش دارد با برندسازی و حضور در بازار جهانی و مدیریت بازار صادرات زعفران به سمتی حرکت کند که قیمت زعفران به نفع کشاورزان منصفانه تعیین شود.

وی بیان کرد: متاسفانه راندمان تولید زعفران پایین است و باید فرایند صادرات زعفران به نحوی مدیریت شود تا کشاورزان دستمزد واقعی خود را دریافت و حاصل دسترنج آنان به هدر نرود.

رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه بسیاری از مشکلات حوزه زعفران به دلیل ناشناخته بودن اهمیت آن گاهی حتی برای خود ماست، یادآور شد: ثبت جهانی برند زعفران ایران و توجه به روند صادرات و مدیریت آن می‌تواند از این ناشناحته بودن و هدر رفتن سرمایه ملی جلوگیری کند.

این زعفران ناب باید شناخته شود؛ باید آن قدر کشاورز از داشتنش مسرور باشد که آن را چون طلا بداند، باید از پیاز تا گلش برای خراسان جنوبی‌ها بلکه برای تمام دنیا ارزشمند باشد  و ما باید این عصاره شناخت را به خود و سپس به دنیا تزریق کنیم.

انتهای پیام

 

۴۰ سایت ارتباطی جدید در خراسان جنوبی راه‌اندازی می‌شود

۴۰ سایت ارتباطی جدید در خراسان جنوبی راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۰ با اجرای ۴۰ سایت جدید همراه، ۸۶ روستای استان از پوشش تلفن همراه بهره‌مند می‌شوند.

مصطفی بهی اظهار داشت: در ادامه طرح‌های توسعه شبکه ملی اطلاعات در روستاهای استان، بتازگی با راه‌اندازی ۶ سایت، ۱۷ روستای استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

وی افزود: با راه‌اندازی سایت‌های مربوطه، امکان استفاده اهالی این روستاها از خدمات الکترونیکی به خصوص اینترنت پرسرعت، آموزش و بانکداری الکترونیک فراهم شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی با اشاره به برنامه این اداره کل برای اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات گفت: با اجرای این سایت‌ها در روستاهای گلگنج، کره و باراز شهرستان قاینات، رومه شهرستان نهبندان، چاه شهید اشرفی اصفهانی شهرستان سربیشه و زارگز شهرستان درمیان، ۱۷ روستا با جمعیت حدود هزار و ۵۰۰ خانوار از خدمات مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات برخوردار شدند.

وی بیان کرد: اجرای این سایت‌ها از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده و تلاش ما این است تا قبل از پایان دولت دوازدهم شاهد اتصال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات باشیم.

بهی با اشاره به اجرای طرح توسعه شبکه همراه روستایی توسط اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی افزود: بتازگی با نصب یک سایت همراه در روستای افکشت، اهالی این روستا و روستای فریز با جمعیت بالغ بر ۱۰۰ خانوار از پوشش تلفن همراه بهره‌مند شدند.

 

 

 

 

 

آغاز نام نویسی داوطلبان شورا‌های اسلامی روستا از ۱۶ فروردین

ثبت نام داوطلبان عضویت در انتخابات شورا‌های اسلامی روستا و عشایر از ۱۶ فروردین آغاز می‌شود.

 ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۳ خود، ضمن اعلام زمان بندی، مدارک و شرایط مورد نیاز داوطلبان ثبت نام انتخابات شورا‌های اسلامی روستا و تیره‌های عشایری، ۴ روش ثبت نام الکترونیک و حضوری این انتخابات را تشریح کرد. ‎

 

 

بیگانگی با خود

بیگانگی با خود

نظر به خودکشی برخی افراد در کشاکش زندگی می توان گفت که برای آنان لحظه ای فرا می رسد که از همه چیز دست می کَشَند و ناامید و سرخورده، رشته همه کارهایی را که انجام داده اند پنبه می کنند، پشت پا به رسم دنیا می زنند و به دلیل بیگانگی با خود، احساسی ترین اقدام را همین می دانند.

شاید یکی از مهم ترین علل عقلانی، فردی و اجتماعی این اقدام، درگیری و بیگانگی افرادی که خویش را می کُشند با چهار چیز یا چهار موضوع و مقوله ی زیر باشد: با دنیا، با دیگران، با کارشان و با خودشان.

نخست آن که اشخاصی که خود را از میان برمی دارند دنیا و جهان را آن گونه که «هست» درک نمی کنند یا نمی پذیرند و دنیا و طبیعت نیز آنان را آن گونه که «هستند» تحمل نمی کند. هنگامی که یکی از آدم ها می میرد یا خود را می میراند، بقیه و دنیا به زندگی و راه خود ادامه می دهند، گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است.

دوم آن که ارتباط و صمیمیت و اعتماد متقابل میان آنان با دیگران از بین می رود. مردم، احساسات وعواطفشان را درک نمی کنند و فقط قضاوتشان می کنند. ما آدم ها خیلی شتاب زده در مورد دیگران قضاوت و داوری می کنیم حال آن که اهل معرفت و خردمندان گفته اند «اگر بخواهید از آدم ها حرف بزنید باید خودتان را جای آن ها بگذارید».

سوم آن که افرادی که خودکشی می کنند یا بیکارند یا کار مداوم و مستمری ندارند یا اگر دارند از کاری که می کنند خوششان نمی آید و هیچ معنایی برایشان ندارد. به بیان دیگر، با کارِشان بیگانه اند.

چهارم و مهم تر از همه، درگیری با خود و بیگانگی از خود است. آنان بتدریج از خودِ واقعی شان جدا می شوند و احساس فقدان معنا یا حس بی معنایی یا گم شدگی دارند. بدیهی است که بیماری و بی مسوولیتی برخی از افرادِ جامعه و حکومت، انسان را به این مرحله از احساس می رسانَد.

بیگانگی، جدایی وغریبه شدن با این چهار موضوع و مقوله، بیماری های جسمی و روحی به ویژه نگرانی و افسردگی را افزایش می دهد، گرفتاری های بُغرنج را گریبانگیر خودکُش ها می کند. آن بیگانگی، از قدرتشان برای زندگی کردن و امیدوار بودن یا اعتراض کردن به وضع بدِ موجود، می کاهد و آنان را کم کم و سپس یکجا می میرانَد.

چاره ی کار، گردش و سیر در طبیعت، تعمق و تفکر کردن در احوال خود و جامعه، مبارزه و مطالعه ی مداوم، اصلاح و تزکیه ی خویش، تقویت ارتباط، عشق ورزیدن و کمک بی چشمداشت به دیگران، مدفون شدن در گدازه های رنج زندگی و صبوری و خَم به ابرو نیاوردن است و در این اوقات و در این وضعیت است که انسان اثبات می کند چند مَرده حَلّاج است!

عاقلان و عارفان باوردارند که انسان برای زندگی کردن، عبادت ورزیدن، رو به سوی نور و روشنایی رفتن و برای نیکی و احسان کردن به دیگران، خلق شده است و لازم است اندکی شادی در زندگی کسانی که به اندازه ی خود او شاد و سعادتمند نیستند، بدمَد. به لبخند دیگران پاسخ دهد تا زندگی نیز همیشه به او لبخند بزند. به همین اعتبار و روش، حساسیت ما نسبت به صداهای همنوعان و هموطنان، افزایش می یابد و حیات، معنادار می شود.

 

«به‌روزرسانی اپلیکیشن شاد» ترفند تازه مجرمان‌ سایبری/ دانش‌آموزان آگاه باشند

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا به ترفند جدید مجرمان سایبری با پوشش به روزرسانی اپلیکیشن شاد خبر داد.

«به‌روزرسانی اپلیکیشن شاد» ترفند تازه مجرمان‌ سایبری/ دانش‌آموزان آگاه باشند

سرهنگ علی‌محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس با بیان اینکه نرم افزار شاد را باید از منابع معتبر دانلود کرد اظهار داشت: اخیرا شاهد ارسال پیامک‌هایی با عنوان «به روزرسانی اپلیکیشن شاد» از سوی افراد سودجو برای دانش‌آموزان هستیم.

وی گفت: در این پیام‌ها از دانش‌آموزان خواسته شده تا اپلیکیشن شاد خود را به روز کنند چرا که در غیر این‌ صورت اپلیکیشن شاد آنها غیر فعال شده و دیگر خدماتی به آنها ارائه داده نخواهد شد.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به این موضوع که پیام‌هایی که از سوی مجرمان سایبری برای دانش‌آموزان ارسال می‌شوند هدفی جزء سرقت اطلاعات تلفن همراه ندارند تصریح کرد: دانش‌آموزان و خانواده‌های محترم به هیچ وجه به این پیام‌ها توجه نکرده و به لینک‌های ارائه شده در این پیام‌ها مراجعه نکنند، چرا که احتمال آلودگی به بدافزارهای مخرب، جاسوسی و جعلی و سرقت تمامی اطلاعات گوشی اعم از پیامک‌ها، مخاطبین، عکس‌ها و… وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: افراد برای دانلود و بروز رسانی اپلیکیشن شاد به فروشگاه نرم افزار معتبر داخلی و یا وب سایت shad.medu.ir مراجعه کنند و به هیچ وجه به لینک های ارسالی در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های نامعتبر توجه نکنند.

 

 

 

 

 

علی رغم مخالفت مقامات استانی؛

حرکت یک طرفه وزارت علوم/ الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند پا برجاست

حرکت یک طرفه وزارت علوم/ الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند پا برجاست

معاون دانشگاه صنعتی بیرجند گفت: علی رغم مخالف های مقامات استانی از جمله نماینده ولی فقیه و استاندار اما وزارت علوم یک طرفه به قضیه می نگرد و به دنبال الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند است.

عباسعلی رضاپور در گفت و گو با مهر با اشاره به طرح ادغام دانشگاه صنعتی بیرجند بیان کرد: کارکنان و پرسنل دانشگاه صنعتی به شدت مخالف این طرح بوده و اعتراض کرده اند.

وی با بیان اینکه وزارت علوم به قول خود پیرامون مسکوت ماندن طرح عمل نکرده است، گفت: در ۲۶ اسفند ماه سال ۹۹ جلسه‌ای با بانی این طرح برگزار شد و قول دادند که تا بررسی‌های بیشتر مسکوت بماند.

معاون دانشگاه صنعتی بیرجند ادامه داد: روز بعد از جلسه مصادف با ۲۷ اسفند ماه سال گذشته، نامه‌ای رسید که کد رشته‌های دانشگاه صنعتی حذف و توسط دانشگاه مادر تعیین ظرفیت شود.

رضا پور بیان کرد: علی رغم مخالف‌های مقامات استانی اعم از استاندار، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و نمایندگان مجلس، وزارت علوم یک طرفه به قضیه می‌نگرد و بدون کارشناسی به دنبال اجرای طرح است.

وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده پیرامون لغو الحاقیه اظهار کرد: ۹ اسفند ماه سال گذشته نامه‌ای مبنی بر الحاق دانشگاه صنعتی با دانشگاه بیرجند رسید که با اعتراض کارکنان و پرسنل، مقرر شد مسکوت بماند.

رضا پور ادامه داد: ۲۰ اسفند ماه سال گذشته مجدد نامه‌ای مبنی بر معرفی ۱۵ دانشگاه برای ادغام رسید که با پیگیری‌ها و مخالف‌های انجام شده، مقرر شد اجرایی نشود.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رفت این طرح حداقل تا انجام کار کارشناسی دقیق مسکوت بماند، اظهار کرد: مجدد نامه‌ای در ۲۷ اسفند ماه برای حذف رشته‌های دانشگاه رسیده که گلایه‌های زیادی به دنبال دارد.

معاون اداری و مالی دانشگاه صنعتی بیرجند بیان کرد: علی رغم ارائه دلایل قانع کننده و کارشناسی برای عدم الحاق دانشگاه صنعتی، اما همچنان این طرح پابرجا است.

کاهش محسوس دما در خراسان جنوبی/ ۲

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: به لحاظ دمایی روز‌های یکشنبه و دوشنبه کاهش دما در منطقه محسوس خواهد بود.

زارعی افزود: طی ساعات گذشته بارش پراکنده از برخی نقاط استان گزارش شد.

وی گفت: با تقویت ناپایداری‌های جوی، وزش باد شدید، سبب ایجاد گرد و خاک، کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا خواهد شد.

کارشناس هواشناسی گفت: بارش پراکنده در برخی نقاط همراه با رگبار ورعد و برق پیش بینی می‌شود و در مناطق مستعد نیمه شمالی تگرگ دور از انتظار نیست.

 

صعود کوهنوردان باشگاه ستاره کاویان قاین به بام کرمان/۷

صعود کوهنوردان باشگاه ستاره کاویان به بام کرمان

کوهنوردان باشگاه ستاره کاویان قاین به قله هزار کرمان صعود کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی این برنامه از ۳ تا ۵ فروردین ماه به سرپرستی و هدایت محسن رحمانی تنها مربی رسمی فدراسیون کوهنوردی در شهرستان صورت گرفت.
کوه هزار، کوهی است در استان کرمان که در شهرستان بردسیر در شهر گلزار و بخش راین قرار دارد و بلندترین قله استان کرمان می‌باشد و ارتفاع آن ۴۵۰۱ متر برآورد شده است.
کوه هزار، به دلیل داشتن هزار نوع گیاه گوناگون، هزار نامیده شده است و چهارمین کوه بزرگ ایران و مرتفع‌ترین قله جنوب کشور است.

 

 

آغاز عملیات احداث دبستان ۶کلاسه قاین/۲

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: در راستای رفع دغدغه های اولیا، نماینده معزز ولی فقیه در استان و تأکیدات استاندار محترم کلنگ احداث دبستان ۶ کلاسه شهرک هاشمیه قاین در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع و ارزش ۲ میلیاد تومان به زمین خورد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی، ظهر امروز در آیین آغار عملیات این طرح آموزشی اظهار کرد: در راستای حذف مدارس مختلط دبستان ۶ کلاسه شهرک هاشمیه با مشارکت خیر نیکوکار با زیر بنای ۴۲۵ متر مربع احداث می شود.

وی با بیان این که بر اساس بازدید های بعمل آمده و کمبود فضای آموزشی دانش آموزان دختروپسر به صورت مختلط در این آموزشگاه مشغول تحصیل بودند، تصریح کرد: از این رو تصمیم گرفته شد در مجاورت آموزشگاه قبلی ساختمان جدیدی احداث شود که که برای احداث آن مبلغ۴ میلیارد تومان مورد نیاز است که تأمین ۸۰۰ میلیون تومان آن را خیرتقبل کرده است.

وی اضافه کرد: ۲۰۰ دانش آموز ابتدایی شهرک هاشمیه قاین از مزایای آن بهره مند می شوند.

 

 

 

 

ضرورت ایجاد ۲رشته معارف و ادبیات در پردیس های خراسان جنوبی

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوب گفت: باتوجه به وجود اعضای هیات علمی دررشته های معارف اسلامی و ادبیات فارسی ضرورت دارد این دو رشته درپردیس های دانشگاه فرهنگیان استان ایجاد شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی، دردیدار با مهدی زاده، سرپرست مدیریت دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی تصریح کرد:  دانشگاه فرهنگیان نماد توجه به تعلیم با محوریت آموزش عالی است.

وی؛ با بیان این مطلب که نظام تعلیم و تربیت، رکن وثیق رشد و تعالی ملت‌ها است؛ عنوان کرد: از این منظر، آموزش و پرورش اسلامی ایرانی یگانه بی بدیل و مستقل از تاکید است و  با برنامه ریزی صحیح و اصولی در این بخش می‌توان تعالی و شکوفایی جامعه را تحقق بخشید.

مدیر کل آموزش و پرورش با اشاره به نائل شدن بخشی از بدنه اداری و آموزشی استان به افتخار پیشکسوتی، طی ۲ سال آینده، بیان کرد: خطه قهستان زمین با سابقه درخشان و تاریخ ارزشمند در زمینه دانش و معرفت؛ نشان داده است که همواره مهد تعلیم و تربیت و بسترساز تحولات و نقش آفرینی‌های فرهنگی و علمی بوده  و هست.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی ، وجود شمار فراوانی از مفاخر و اندیشمندان و پژوهشگران در این استان را  بیانگر فراگیری و تولید علم در بهارستان علم و ادب دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به سبقه طولانی علم و معرفت در استان باید که ظرفیت پذیرش دانشجو در پردیس های دانشگاه فرهنگیان نیز به تناسب افزایش یابد.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی، براهمیت دانشگاه فرهنگیان واولویت تامین نیروی انسانی آن تاکید کرد و ابراز داشت:  درآینده نزدیک جلسه ای بارئیس دانشگاه فرهنگیان به منظورتوسعه رشته ها وجذب اعضای هیات علمی برگزار خواهد کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، وجود هسته‌های آموزش عالی در استان را از نشانه‌ها و نمادهای بارز توجه به تعلیم و تربیت، برشمرد و اضافه کرد: دانشگاه فرهنگیان در راستای تربیت و توانمند سازی معلمان و نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش تشکیل شده است.

به گفته واقعی، دانشگاه فرهنگیان نقش کلیدی در گسترش،تعمیق و تولید محتوای آموزشی؛ارتقاء توانمندی شغلی و حرفه ای معلمان و همچنین تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش داشته و دارد.

 

 

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:
عدالتخواهی جنبه جهانی پیدا کرده است/ رنج مردم از بی عدالتی/۲-۳
آیت الله عبادی با بیان اینکه عدالتخواهی جنبه جهانی پیدا کرده است، گفت: با وجود همه مشکلات و سختی ها اما سرانجام عدالت اسلامی پیروز خواهد شد که خود ما هم به خاطر نفوذ بیگانه کم و بیش از بی عدالتی رنج می بریم.

 

 

آیت الله «سید علیرضا عبادی» در دیدار با مدیرکل بنیاد شهید استان و جمعی از معاونین و مدیرکل بیمه سلامت استان اظهار کرد: در دعای هفته «وستخدمنی فی مرضاتک» آمده است که خدایا مرا به کار بگیر در آنچه رضای تو است و این نعمت و توفیق بزرگی است که خداوند متعال به شما عطا فرموده است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه در یک حدودی کارها ممکن و سخت است اما در برخی حدود هم شاید ممکن نباشد، افزود: در شرایط ممکن که امکانات فراهم است اگر به نحو شایسته خدمت رسانی شود آنجایی هم که ممکن نیست مردم با بزرگواری با شما همراه هستند.

 

وی ادامه داد: باید همه مسئولان و مردم توجه داشته باشند که اگر ایثار ایثارگران نبود بعد از فلسطین مظلوم، لقمه بعدی که از گلوی استعمار بلعیده می شد ایران بود و معلوم نبود سرنوشت مردم چه می شود.

 

آیت الله عبادی با اشاره به اینکه امروز ایران اسلامی در مقابل استکبار جهانی قرار گرفته است، تأکید کرد: با وجود همه مشکلات و سختی ها اما سرانجام عدالت اسلامی پیروز خواهد شد که خود ما هم به خاطر نفوذ بیگانه کم و بیش از بی عدالتی رنج می بریم.

 

امام جمعه بیرجند با تأکید بر اینکه عدالتخواهی جنبه جهانی پیدا کرده است، بیان کرد: امروز عدالتخواهی در صحنه میدانی کشورهای دیگر خود را نشان می دهد و مردم کشورهای اروپایی و امریکایی نیز با زبان خود همین حرف ما را می زنند.

 

وی در ادامه گفت: تمام گزینه های روی میز استکبار جهانی با شکست مواجه می شود که نتیجه آن رسوایی بیشتر است.

 

آیت الله عبادی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کمک مضاعف به افراد نیازمند و بیمار، عنوان کرد: هزینه های هنگفت درمان بیماری‌ها، انسان سالم را هم بیمار می کند تا چه برسد که فرد خودش بیمار باشد بنابراین توسعه و تسهیل خدمات بیمه سلامت به صورت الکترونیکی و ارائه خدمات بیشتر به جامعه به خصوص بیماران کاری بسیار مهم و بااهمیت است.

 

نماینده ولی فقیه  در خراسان جنوبی در پایان با بیان اینکه باید نماد شهدا در میدان شهدای شهر بیرجند گویا باشد، افزود: طرح جدید این میدان شهر باید قابل قبول و استاندارد باشد و هر چه سریعتر نصب شود.

 

ارزآوری بیش از دو میلیون دلاری صادرات محصولات دامی خراسان جنوبی/۲-۳

ارزآوری بیش از دو میلیون دلاری صادرات محصولات دامی خراسان جنوبی

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: محصولات دامی صادراتی از خراسان جنوبی طی سال گذشته دو میلیون و ۵۵۴ هزار و ۹۴۲ دلار ارزآوری برای استان داشته است.

محمد اصغر زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خراسان‌جنوبی در سال گذشته به کشورهای افغانستان، عمان، چین و عراق صادرات محصولات دامی داشته است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: طی سال ۹۹ تعداد ۵۹ محموله تخم مرغ شامل یک میلیون و ۲۱۵ هزار و ۱۱ کیلوگرم تخم مرغ از خراسان‌جنوبی صادر شده است.

اصغرزاده با اشاره به اینکه یکی از مهمترین محصولات صادراتی خراسان‌جنوبی در حوزه دام و طیور صادرات جوجه یک روز است، ادامه‌داد: در سال گذشته ۵۴ محموله شامل یک میلیون و ۲۸۴ هزار و ۲۷۴ قطعه جوجه یک روز گوشتی از خراسان‌جنوبی صادر شده است.

وی افزود: همچنین در سال ۹۹ تعداد ۳۴ محموله گوشت مرغ منجمد از خراسان‌جنوبی به کشورهای مقصد صادر شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به اینکه در خراسان‌جنوبی زنجیره کامل تولید گوشت مرغ از صنایع مرغ مادر، تا کشتارگاه و تولید تخم مرغ وجود دارد می‌توان به آینده صادرات این محصولات همچنان امیدوار بود.

اصغرزاده با بیان اینکه در سال گذشته صادرات موی بز از خراسان‌جنوبی به کشور چین داشته‌ایم، یادآور شد: ۱۷ محموله صادراتی موی بز از استان به چین صادر شده است.

وی افزود: کل محصولات دامی صادراتی از خراسان جنوبی دو میلیون و ۵۵۴ هزار و ۹۴۲ دلار ارزآوری داشته است.

۳۴ هزار گردشگر نوروزی در خراسان جنوبی اقامت داشتند/۳-۵

 

34 هزار گردشگر نوروزی در خراسان جنوبی اقامت داشتند

 مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه در نوروز دو گردشگر آلمانی به استان سفر کردند، گفت: در نوروز امسال باغ گلشن و بافت تاریخی بشرویه بیشترین بازدیدها را داشتند.

حسن رمضانی اظهار داشت: از ۲۸ اسفند ۹۹ تا ۱۲ فرودین ماه امسال ۳۳ هزار و ۵۶۲ گردشگر نوروز در خراسان جنوبی اقامت کردند.

وی افزود: این تعداد مسافر و گردشگر در اقامتگاه‌های بوم گردی، هتل‌ها و مهمان‌پذیرهای خراسان جنوبی اقامت کردند که امسال ۸۰ اقامتگاه بوم گردی، ۱۴ هتل و مهمان‌پذیر میزبان مسافران و گردشگران نقاط مختلف خراسان جنوبی بودند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: ۴۰درصد مسافران در اقامتگاه‌های بوم گردی، ۳۴ درصد در مجتمع‌های گردشگری، ۱۶ درصد در هتل‌ها و ۸ درصد در مهمان پذیرها اقامت داشتند.

رمضانی با بیان اینکه طبس، فردوس، بیرجند، بشرویه و سرایان بیشترین گردشگر را داشته و مهمانان نوروز امسال از باغ گلشن و بافت تاریخی شهر بشرویه بیشترین بازدید را داشته‌اند افزود: هیچ تخلفی که منجر به پلمپ مراکز اقامتی به دلیل رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی باشد مشاهده نشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: ۸۰ اقامتگاه بوم گردی در نقاط مختلف خراسان جنوبی و ۱۴ هتل و مهمان‌پذیر پذیرای مسافران و گردشگران از نقاط مختلف کشور هستند.

رمضانی افزود: خراسان جنوبی با بیش از ۹۴۲ اثر ثبت ملی و چهار اثر ثبت جهانی در مجاورت ۶ استان کشور قرار دارد و در نوروز امسال باغ گلشن وبافت تاریخی بشرویه بیشترین بازدیدها را داشتند.

وی گفت: در نوروز امسال تمامی موزه‌های استان برای بازدید به روی گردشگران باز بودندوهیچ تخلفی که منجر به پلمپ مراکز اقامتی به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد، نداشتیم.

معاون گردشگری، سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز از حضور دو گردشگر آلمانی برای گردش و آشنایی با جاذبه های استان خبر داد و گفت: این دو گردشگر آلمانی برای آشنایی بیشتر با جاذبه های استان و گردش به خراسان جنوبی سفر کردند که یک هفته در استان اقامت کردند.

عربی افزود: این دو گردشگر آلمانی که ورزشکار بودند اقامتگاه های بومگردی خراسان جنوبی را برای اسکان انتخاب کردند و علاوه بر بازدید از روستای افین که به پایتخت زرشک بی دانه دنیا معروف است به روستای جهانی خراشاد هم سفر کردند ودر پایان با رکاب زنی به دیار گل‌های نرگس و روستای گردشگری ارک به سفر خود در استان پایان دادند.

وی افزود: در میان گردشگران خارجی که به خراسان جنوبی سفر می‌کنند بیشترین گردشگران از کشور آلمان هستند.

 

 

 

 

 

۲.۶ میلیارد تومان اعتباربرای خرید و نصب دستگاه اکسیژن ساز بیمارستان نهبندان اختصاص یافت/۲

  • 2.6 میلیارد تومان اعتباربرای خرید و نصب دستگاه اکسیژن ساز بیمارستان نهبندان اختصاص یافت

نماینده مردم شهرستانهای سربیشه ونهبندان در مجلس شورای اسلامی گفت: با پیگیری های انجام شده ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای خرید و نصب دستگاه اکسیژن ساز بیمارستان نهبندان اختصاص یافت.

 مصطفی نخعی در گفت وگو با خبرنگار  تسنیم در  بیرجند  با اشاره به بازدید صورت گرفته از آخرین وضعیت پروژه‌  اورژانس بیمارستان شهید آتشدست نهبندان اظهار داشت: با راه‌اندازی این دستگاه ظرفیت تولید اکسیژن ۴۰۰ لیتر افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: احداث و تکمیل این پروژه با مشکلات شدید اعتباری مواجه بود که بعد از دعوت و سفر معاون وزیر بهداشت به نهبندان تاکنون بیش از ۱۱ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص یافته و اکنون روند کار بدون مشکل اعتباری با سرعت در حال انجام  است و امید می‌رود ظرف حداکـثر ۳ ماه آینده این پروژه به اتمام برسد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با پیگیری های انجام شده ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای خرید و نصب دستگاه اکسیژن ساز بیمارستان نهبندان تخصیص داده شده است؛ با راه‌اندازی این دستگاه ظرفیت تولید اکسیژن ۴۰۰ لیتر افزایش خواهد یافت.

وی اظهارکرد: پیگیری های لازم برای استقرار اتوبوس آمبولانس و همچنین فراهم شدن زیرساخت امکان فرود بالگرد حمل بیمار در محوطه بیمارستان شهید آتشدست نهبندان انجام شده است.

نخعی ابراز امیدواری کرد:این مهم با توجه به افزایش حوادث جاده ای در محورهای ناایمن نهبندان و مسافت زیاد تا مراکز درمانی مرکز استان ضروری است که ان شاالله ظرف چند روز آینده نهایی خواهد شد.

 

زنگ خطر بحران جدی آب در خراسان جنوبی به صدا درآمد

 

زنگ خطر بحران جدی آب در خراسان جنوبی به صدا درآمد

گروه استان ها- بحران آب در خراسان جنوبی جدی است و روستاهایی در استان هستند که با وجود لوله کشی اما آبی برای خوردن ندارند و کاهش بارندگی ها و آب های زیر زمینی نیز بر مشکلات مردم افزوده شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند ، آب مایه حیات است؛ این جمله برای برخی از مناطق خراسان جنوبی بیشتر نمود دارد،  نقاطی که مردان و زنانش مانند سال‌های دور هنوز مایه‌حیات زندگی را بر روی دوش حمل می‌کنند و هر کدام‌شان برای رسیدن به آب گام‌هایشان را از دیگری تندتر و بزرگ‌تر برمی‌دارد تا کوزه‌اش را زودتر و بیشتر پر آب کند و بیشتر روزشان را در کنار تانکر آب یا قنات نسبتا خشک روستا سپری می‌کنند تا نوبت‌شان فرا رسد و بتوانند ظرف و لباس خود را بشویند.

“بحران آب”، ” تنش آبی”، ” آبرسانی سیار”، ” تخلیه روستاها و مهاجرت”، “حاشیه نشینی شهرها” و … واژه‌هایی که مسئولان این روزها از ‌آن با عنوان «تکرار مکررات» یاد می‌کنند و مردم روستا تا اسمش را که می برم می‌گویند “درد”….

امروز مسئولان خراسان جنوبی به صراحت “آب” را اولین اولویت استان اعلام می‌کنند و بیان واژه هایی از قبیل ” بحران آب، تنش آب، آبرسانی سیار، تخلیه روستاها، مهاجرت و به دنبال ‌آن حاشیه نشینی” را تکرار مکررات می دانند اما مردم روستانشین مرزی، از “بی آبی” با عنوان “درد” یاد می کنند.

اینجا هنوز مردمانش برای رسیدن به آب آرزو دارند و دوش مادران و زنان روستاهای شهرستان مرزی سربیشه دیگر تاب سنگینی کشیدن کوزه و دبه‌های آب را ندارد و نبود آب آشامیدنی و تداوم خشکسالی در سال‌های اخیر وضعیت زندگی را در این روزها بیشتر از گذشته سخت کرده است.

کم‌آبی در برخی از روستاهای سربیشه زخم عمیقی از خود برجای گذاشته به گونه‌ای که وضعیت ناراحت کننده بی‌آبی چند سالی است بر زندگی ساکنان منطقه حاکم است و مسئولان همچنان با وعده و وعید آب را به وسیله تانکر برایشان حمل می‌کنند؛ تانکرهایی که فقط مصرف چند روزشان را جوابگو است.

توجه به رسیدگی مشکل بی‌آبی تنها درخواست مردم منطقه از مسئولان است که شاید اندکی توجه مرهمی بر لب‌های خشکیده این مردمان سختکوش و قانع باشد.

وقتی با مردمان با قناعت منطقه همکلام می‌شوی، آرزویی جز تامین آب ندارند. اینجا کودکانشان کلمه بابا آب داد را بیشتر از دیگر کودکان سرزمینم درک می‌کنند. اینجا کودکانش صرفه‌جویی در مصرف آب را بهتر می‌فهمند و در زندگی خود عملیاتی می‌کنند.

در این روزهای گرم تابستان، عطش کم‌آبی هم بر این گرما افزوده و روزگار مردمان برخی از روستاهای خراسان جنوبی در حالی سپری می‌شود که بیشتر وقت خود را در صف‌های طولانی تأمین آب به انتظار می‌رسانند.

خراسان جنوبی طی سال‌های اخیر با تنش آبی مواجه بوده و امسال نیز با این موضوع مواجه است به طوری که با شروع فصل گرما، مشکل تامین آب شرب تعدادی از روستاهای استان آغاز می‌شود و علی‌رغم شعار و وعده‌های برخی مسئولان در فصل سرما نیز شاهد مشکلات آب شرب روستاها هستیم.

کاهش نزولات آسمانی، بی‌برنامگی در مصرف آب، برداشت بی‌رویه آب، حفر چاه‌های غیرمجاز و روش‌های سنتی آبیاری، افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی را در پی داشته و نه‌تنها خساراتی بر پیکره کشاورزی، صنعت و محیط‌زیست وارد شده است بلکه مردم برخی مناطق روستایی استان را نیز با مشکل تامین آب شرب مواجه کرده است.

مشکل برخی مناطق در خراسان جنوبی در تأمین آب شرب به دو طریق است، یکی قطع مکرر آب در روستاهای استان به ویژه در مناطق سربیشه، بیرجند و درمیان که در طول شبانه‌روز رخ داده و ساعاتی مردم از نعمت آب محروم هستند و علی‌رغم پیگیری‌های شرکت آب و فاضلاب استان، این مشکل ادامه دارد.

دوم روستاهایی که فاقد زیرساخت‌های شبکه آبرسانی هستند و این روستاها معمولاً یا با تانکر آب‌رسانی می‌شوند یا سراغ آب چشمه‌ها می‌روند یا به طریق دیگر آب مصرفی خود را تأمین می‌کنند که بیشتر این موارد غیربهداشتی است.

حکایت مردم روستای میان رود سربیشه با وجود اینکه چندین سال است آب لوله کشی دارند اما با نبود آب مواجه هستند و یکی از مردم روستا به خبرنگار ما گفت: حتی یک قطره  آبی نداریم و یکسالی است روستایمان با مشکل کمبود آب مواجه شده است.

وی با بیان اینکه روستای ۶۵ خانواری میان رود با وجود آب لوله کشی و کم شدن آن آب شرب را با آب قنات تامین می‌کنند، گفت: آب منازل مردم روستا هر روز قطع است، شش ماه است قطره آبی نمی آید و یکی از مهم ترین دلایل قطعی آب این است که در روستاهای بالا دست از آب شرب به عنوان آبیاری مزارع استفاده می شود.

وی ادامه داد: میان رود در انتهای خط است و روستاهای قبل باغ ویلا دارند و از آب شرب برای آبیاری آن استفاده می کنند و این سبب شده تا شش ماهی است که یک قطره آب نداشته باشیم.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان سربیشه نیز با اشاره به مشکلات آب در روستای میان رود گفت: برخی روستاها متاسفانه از آب شرب به عنوان آبیاری استفاده می‌کنند که ما اعلام کردیم اگر بیشتر از ۱۰ درخت و بیش از ۴ متر باغچه در روستا با آب شرب آبیاری شود در مرحله اول اخطار و مرحله دیگر قطع انشعاب خواهیم داشت.

سمیعی افزود: برای حل مشکلات آبی این روستاها جیره بندی آب مطرح خواهد بود و درحال حاضر دو دستگاه تانکر آبرسانی برای حل مشکلات است اما یک تانکر دیگر هم درخواست کردیم تا برای تابستان با ۳ دستگاه تانکر مشکلات آبرسانی را رفع کنیم.

از سویی دیگر مسئولان استان معتقد هستند بحران آب در خراسان جنوبی جدی است،  آن طور که به عقیده معاون حفاظت وبهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی وضعیت بحران آب زیرزمینی به لحاظ کمی و کیفی در سال ۱۴۰۰ جدی است.

پور‌جعفر بیان کرد: ۱۳ هزار و ۲۰۰ منبع آب در استان شامل ۳ هزار و ۳۰۰ حلقه چاه، چشمه و قنات وجود دارد که دو هزار و ۵۰ حلقه چاه کشاورزی است و سال گذشته  ۵۱۵ هزار مترمکعب آب از چاه‌های کشاورزی برداشت شد که ۱۰۰ میلیون مترمکعب صرفه جویی شده است.

وی مساحت اراضی پایین‌دست سد‌های استان را دو هزار و ۷۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: به علت نبود آب کافی، فقط حدود ۵۰۰ هکتار از این زمین‌ها زیرکشت رفته است.

وی عنوان داشت: با آبگیری سد سیاهو ۷۵ میلیون متر مکعب دیگر به حجم آب سد‌های مخزنی استان اضافه خواهد شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: در سند سازگاری کم‌آبی استان امسال هم باید ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شود.

 

 

 

دو حادثه تلخ در سیزده بدر ۱۴۰۰ در شهرستان قاین جان ۳ نفر را گرفت.

رییس جمعیت هلال احمر شهرستان قاینات گفت: بر اثر وقوع ۲حادثه غرق شدگی وسقوط از کوه ۳نفر جان خود را از دست دادند و ۳ نفر مصدوم شدند.
یوسفی افزود:در حادثه‌ی غرق شدگی ۲ نوجوان ۱۰ ساله در شهر نیم بلوک باعبور از فنس‌های استخر کشاورزی، به داخل استخر آب رفتند که متاسفانه هر دوی آن‌ها جان خود را از دست دادند و ۳ نفر که برای نجات نوجوانان به درون استخر رفته بودند مصدوم شدند.
وی گفت:در حادثه‌ ای دیگر در ارتفاعات۱۵ کیلومتری شرق قاین هم ۲نوجوان۱۷ساله به کوهنوردی رفتند که در این حادثه نیز یکی از نوجوانان با سقوط از ارتفاع ۱۵۰ متری جان خود را از دادند و نوجوان دیگر با کمک تیم کوهستان جمعیت هلال احمر قاینات از ارتفاع به پایین کوه هدایت شد.

 

 

وصول جریمه ۱۳۹ میلیون تومانی قاچاق سوخت از یک شرکت بین المللی/۴

جریمه ۱۳۹ میلیون تومانی قاچاق سوخت از یک شرکت بین المللی در خراسان جنوبی وصول شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: حسب گزارش گمرکات استان، یک شرکت حمل و نقل بین المللی، قصد انتقال یک بار ترانزیتی از مرز عراق به افغانستان را داشت که نوع محموله در اظهارنامه گازوئیل اعلام شده بود.
محمدحسین اشرفی گفت: در گمرک ماهیرود با بررسی و نمونه برداری از محموله و نتایج آزمون مشخص شد که ۹۰ درصد محموله بر خلاف اظهارنامه نفت سفید است لذا گزارش آن تحت عنوان قاچاق به شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز درح سربیشه ارسال شد.
وی افزود: پس از محرز شدن تخلف ، شرکت و مدیر عامل آن به پرداخت ۱۳۹ میلیون تومان در حق دولت محکوم شدند که با پیگیری‌های اجرای احکام ، این مبلغ وصول و تشریفات قانونی برای واریز به حساب خزانه دولت به عمل آمد.

ثبت اولین وقف قرآنی سال ۱۴۰۰ در شهرستان خوسف/۲

اولین وقف قرآنی امسال در خراسان جنوبی به ارزش ۴۰ میلیون تومان در شهرستان خوسف به ثبت رسید.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان گفت: پدرشهید عابدین با وقف ۱۹ فنجان آب از قنات خرمک و اراضی تابعه ، نام خود را در زمره واقفان نیک اندیش قرار داد.
حجت الاسلام رحیمی با اشاره به ثبت ۵۴۵ وقف قرآنی تاکنون در خراسان جنوبی افزود: این استان نیازمند ثبت موقوفات جدید در بحث‌های قرآنی است و باید جامعه را به کمک رسانه نسبت به این موضوع آگاه کنیم.
روستای چاهدراز نهبندان صاحب سالن ورزشی می شود
سالن ورزشی روستای چاهدراز نهبندان به نمایندگی از پروژه های چمن مصنوعی روستاهای مهل آباد، سهل آباد، ابراهیمی، دهسلم، طارق و افتتاح چمن مصنوعی طبسین علیا با حضور معاون وزیر ورزش و جوانان کلنگ زنی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «مصطفی نخعی» امروز (۱۴ فروردین) در مراسم کلنگ زنی سالن ورزشی روستای چاهدراز نهبندان به نمایندگی از پروژه های چمن مصنوعی روستاهای مهل آباد، سهل آباد، ابراهیمی، دهسلم، طارق و افتتاح چمن مصنوعی طبسین علیا که با حضور «جمشید تقی زاده»، معاون حقوقی مجلس و امور استان های وزرات ورزش و جوانان برگزار شد، اظهار کرد: شهرستان نهبندان استعدادهای زیادی در زمینه‌های مختلف دارد که «نیروی انسانی» مهمترین استعداد این منطقه است.

 

نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زمانی که در جنگ تحمیلی نیاز به حضور جوانان بود، جوانان نهبندان پرشور در جنگ حضور داشته و مردم، تعداد زیادی از فرزندان خود را فدای انقلاب کردند، گفت: بیشترین تعداد سردارانِ شهید استان خراسان جنوبی متعلق به شهرستان نهبندان است که افتخار بزرگی است که در مدیریت جنگ و ایثار زبانزد و منشاء اثر بودند، همچنین در عرصه های مدیریتی جایی که نیاز به حضور جوانان منطقه بوده حضور داشته اند که مایه افتخار کشور بودند.

نخعی با بیان اینکه خراسان جنوبی و شهرستان نهبندان در زمینه های ورزشی استعدادهای خوبی در بخش ورزش فردی و گروهی دارد، تصریح کرد: جوانان استان نیازمند توجه خاصی در حوزه ورزش هستند، چراکه هر زمانی که به جوانان اعتماد و فرصتی به آن ها داده شده، منشا اثر بوده اند.

وی بیان کرد: در زمینه ایجاد زیرساخت های ورزشی تاکنون اقدامات خوبی در منطقه شروع شده است اما مهم تر از ایجاد زیرساخت های ورزشی، ترویج فرهنگ ورزش و ورزش کردن است که به توسعه ورزش و جلوگیری از بزه‌کاری ها و معضلات اجتماعی کمک می کند.

نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس با بیان اینکه برای ترویج فرهنگ ورزش باید اقدامات خاصی صورت بگیرد، افزود: خانه های ورزشی سهم بزرگی در ترویج فرهنگ ورزش دارند که با توجه به نُرم جمعیتی و پراکندگی زیاد در استان خراسان جنوبی و شهرستان نهبندان باید این استان را در حوزه ورزش استثنا قائل شد.

نخعی تصریح کرد: خانه ورزش باید در نقاط بیشتری از شهرستان راه اندازی شود، چراکه خود این اقدام در زمینه شناسایی استعدادهای ورزشی کمک کننده خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی از موارد مهم و نقاطی که استعداد ورزش های بومی و محلی دارد، استان خراسان جنوبی و شهرستان های  نهبندان و سربیشه است؛ ترویج بازی های بومی و محلی که زمانی به آن توجه می شد، امروز مغفول مانده همانند «شترسورای» لذا باید در زمینه ورزش های منطقه ای تلاش شود و این بازی ها مجدد احیاء شود.

نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس با بیان اینکه در حوزه جوانان، اقدامات زیادی باید انجام شود، تصریح کرد: در کنار مسائل حوزه ورزش، در حوزه جوانان خواهشمندیم سازمان های مردم نهاد تقویت و حمایت شوند.

وی در پایان خواستار توجه بیشتر معاون حقوقی مجلس و امور استان های وزرات ورزش و جوانان به رویدادهای استارت آپی، کسب و کارهای فناورانه که زمینه اشتغال خوبی دارد، ازدواج، خانواده، پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در حوزه جوانان شد.

با حضور معاون وزیر ورزش و جوانان؛
عملیات اجرایی ۱۵ پروژه چمن مصنوعی نهبندان آغاز شد
فرماندار نهبندان گفت: عملیات اجرایی ۱۵ پروژه چمن مصنوعی و دو پروژه سالن ورزشی در روستاهای دهک و چاهدراز نهبندان امروز آغاز شد.

مراسم کلنگ زنی سالن ورزشی روستای چاهدراز نهبندان به نمایندگی از پروژه های چمن مصنوعی روستاهای مهل آباد، سهل آباد، ابراهیمی، دهسلم، طارق و افتتاح چمن مصنوعی طبسین علیا امروز (۱۴ فروردین) که با حضور «جمشید تقی زاده»، معاون حقوقی مجلس و امور استان های وزرات ورزش و جوانان  و «مصطفی نخعی»؛ نماینده مردم شهرستان های نهبندان وسربیشه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

«مجید بیکی»، فرماندار نهبندان در این مراسم اظهار کرد: شهرستان نهبندان با ۲۶ هزار کیلومتر مربع وسعت، دومین شهرستان استان خراسان جنوبی است که ۵۲ هزار نفر جمعیت دارد.

فرماندار نهبندان میانگین حضور افراد در هر کیلومتر مربع شهرستان نهبندان را کمتر از دونفر عنوان کرد و گفت: پراکندگی جمعیت در شهرستان سبب افزایش هزینه های خدمت رسانی است.

بیکی با بیان اینکه تاکنون اقدامات زیرسازی و زیربنایی خوبی در شهرستان نهبندان در دست اقدام است، عنوان کرد: این اقدامات توسعه یافتگی در چند سال آینده را رقم خواهد زد، چراکه سرمایه گذاری خوبی در  بخش خصوصی در حوزه های مختلف را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی احداث  ۱۵ پروژه چمن مصنوعی و دو پروژه سالن ورزشی در دهک و چاهدراز نهبندان امروز آغاز می شود، گفت: بیشتر پروژه های چمن مصنوعی نهبندان امسال به بهره برداری می‌رسد و پروژه دهک شامل اتمام سالن ورزشی به زودی تکمیل خواهد شد.

فرماندار نهبندان از افتتاح پنج زمین چمن مصنوعی در نهبندان خبر داد و یادآور شد: سرانه ورزشی نهبندان ۴۲ صدم به ازای هر نفر بود که با افتتاح مجموع پروژه های ورزشی نهبندان، سرانه ورزشی به دو برابر افزایش یعنی به ۱.۲ خواهد رسید.

بیکی در پایان خاطرنشان کرد: نماینده مردم شهرستان های نهبندان وسربیشه از محل اعتبارات نفت اعتبارات جدیدی دریافت و به شش پروژه ترزیق داشته که جای قدر دانی دارد، امیداوریم با اهتمام مسئولان حوزه ورزش، پروژه های در دست اجرای شهرستان هر چه سریع تر تکمیل و به بهره برداری برسد.

آیت الله «سید علیرضا عبادی» امروز (۱۴ فروردین) در دیدار با مدیرکل بنیاد شهید استان و جمعی از معاونین و مدیرکل بیمه سلامت استان اظهار کرد: در دعای هفته «وستخدمنی فی مرضاتک» آمده است که خدایا مرا به کار بگیر در آنچه رضای تو است و این نعمت و توفیق بزرگی است که خداوند متعال به شما عطا فرموده است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه در یک حدودی کارها ممکن و سخت است اما در برخی حدود هم شاید ممکن نباشد، افزود: در شرایط ممکن که امکانات فراهم است اگر به نحو شایسته خدمت رسانی شود آنجایی هم که ممکن نیست مردم با بزرگواری با شما همراه هستند.

 

وی ادامه داد: باید همه مسئولان و مردم توجه داشته باشند که اگر ایثار ایثارگران نبود بعد از فلسطین مظلوم، لقمه بعدی که از گلوی استعمار بلعیده می شد ایران بود و معلوم نبود سرنوشت مردم چه می شود.

 

آیت الله عبادی با اشاره به اینکه امروز ایران اسلامی در مقابل استکبار جهانی قرار گرفته است، تأکید کرد: با وجود همه مشکلات و سختی ها اما سرانجام عدالت اسلامی پیروز خواهد شد که خود ما هم به خاطر نفوذ بیگانه کم و بیش از بی عدالتی رنج می بریم.

 

امام جمعه بیرجند با تأکید بر اینکه عدالتخواهی جنبه جهانی پیدا کرده است، بیان کرد: امروز عدالتخواهی در صحنه میدانی کشورهای دیگر خود را نشان می دهد و مردم کشورهای اروپایی و امریکایی نیز با زبان خود همین حرف ما را می زنند.

 

وی در ادامه گفت: تمام گزینه های روی میز استکبار جهانی با شکست مواجه می شود که نتیجه آن رسوایی بیشتر است.

 

آیت الله عبادی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کمک مضاعف به افراد نیازمند و بیمار، عنوان کرد: هزینه های هنگفت درمان بیماری‌ها، انسان سالم را هم بیمار می کند تا چه برسد که فرد خودش بیمار باشد بنابراین توسعه و تسهیل خدمات بیمه سلامت به صورت الکترونیکی و ارائه خدمات بیشتر به جامعه به خصوص بیماران کاری بسیار مهم و بااهمیت است.

 

نماینده ولی فقیه  در خراسان جنوبی در پایان با بیان اینکه باید نماد شهدا در میدان شهدای شهر بیرجند گویا باشد، افزود: طرح جدید این میدان شهر باید قابل قبول و استاندارد باشد و هر چه سریعتر نصب شود.

 

 

 

 

فوتی‌های تصادف محور بشرویه – فردوس به ۶ نفر افزایش یافت/۴

فوتی‌های تصادف محور بشرویه - فردوس به ۵ نفر افزایش یافت

رییس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: فوتی‌های ناشی از تصادف امروز در محور بشرویه – فردوس به شش نفر افزایش یافت و بی‌احتیاطی از جانب راننده وانت نیسان علت این تصادف بوده است.

سرهنگ علیرضا رضایی  افزود: این حادثه که در کیلومتر ۱۸ محور بشرویه – فردوس روی داد ابتدا منجر به فوت سه نفر شد.

رییس پلیس راه خراسان جنوبی اظهار داشت: بی‌احتیاطی از جانب راننده وانت نیسان به علت انحراف به چپ ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی علت این تصادف مرگبار بوده است.

وی به رانندگان توصیه کرد که قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند تا شاهد چنین حوادث ناگواری نباشیم.

 

پذیرش مسافر در اطراف پایانه‌های خراسان جنوبی ممنوع است/۳

پذیرش مسافر در اطراف پایانه‌های خراسان جنوبی ممنوع است

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: هرگونه سوار یا پیاده کردن مسافران در اطراف پایانه‌های مسافری استان ممنوع است و در صورت مشاهده یا گزارش تخلف، مراتب به کمیسیون‌های رسیدگی به تخلفات شرکت‌ها و رانندگان حمل و نقل ارجاع می‌شود.

مهدی گرجی بیان کرد: علاوه بر نظارت کارشناسان اداره کل مستقر در پایانه‌های مسافری استان بر عملکرد شرکت‌های حمل و نقل مسافر و رانندگان، سامانه گویای ۱۴۱ و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۵۶۱۴۱ آماده دریافت پیشنهادات، نظرات و شکایات مسافران درخصوص نحوه ارائه خدمات سفر در استان خراسان جنوبی است.

وی افزود: شرکت‌های مسافری و مجتمع‌های خدماتی و رفاهی بین راهی استان به منظور ارائه خدمات به مسافران آمادگی کامل دارند.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: نظارت‌های لازم از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بر نحوه عملکرد شرکت‌های مسافری و مجتمع‌های خدماتی و رفاهی بین‌راهی استان و رانندگان حوزه حمل و نقل مسافر صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین به منظور پیشگیری از ابتلای مسافران به کرونا با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته، رانندگان ملزم به توقف در محل‌های ذکر شده برای ادای فریضه نماز و صرف غذا هستند.

گرجی گفت: با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌ها و به منظور کاهش هزینه‌ها، کاهش ترافیک شهری و مخاطرات زیست محیطی و پیشگیری از ابتلای متقاضیان سفر به کرونا، فروش بلیت فقط از طریق دفاتر فروش سطح شهر، دفاتر پیشخوان دولت، دفاتر آژانس‌های مسافرتی و وب سایت‌های اینترنتی www.payaneha.com و www.payaneh.ir امکان‌پذیر است و طرح خروج فروش بلیت از پایانه مسافری اجرایی شده است.

 

 

سفر گردشگران آلمانی به خراسان جنوبی/۳

سفر گردشگران آلمانی به خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – معاون گردشگری، سرمایه‌گذاری و تامین ‌منابع اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان ‌جنوبی از گشت و گذار گردشگران آلمانی در مناطق روستایی و بکر این استان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان ‌جنوبی، مرتضی عربی گفت: گروه گردشگران آلمانی طی یک هفته، سفر خود در خراسان جنوبی را از پایتخت زرشک بی‌دانه دنیا در روستای افین شروع کردند.

وی افزود: این گردشگران به روستای جهانی خراشاد رفتند و در پایان در دیار گل‌های نرگس (شهر خوسف) با رکاب‌زنی تا روستای گردشگری آرک، به سفر خود در استان پایان دادند.

معاون گردشگری، سرمایه‌گذاری و تامین ‌منابع اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان ‌جنوبی گفت: این دو گردشگر آلمانی ورزشکار، اقامتگاه‌های بوم‌گردی را برای اسکان انتخاب کردند تا بتوانند ضمن آشنایی با فرهنگ و تاریخ قهستان و خوراک محلی آن‌، دوچرخه سواری در جاده‌های روستایی بکر را نیز تجربه کنند.

وی اظهار داشت: گردشگران آلمانی بیشترین ورودی گردشگران خارجی به استان را دارا هستند و این به دلیل علاقه آنان به فرهنگ و تاریخ غنی خراسان جنوبی است.

ورود مسافران و گردشگران به خراسان جنوبی در نوروز ۱۴۰۰ با توجه به آبی و زرد بودن شهرهای استان آزاد بود و اقامتگاه‌های بوم‌گردی بیشترین سهم اسکان مسافران را به خود اختصاص داد.

خراسان جنوبی با بیش از ۹۴۲ اثر ثبت ملی و چهار اثر ثبت جهانی در مجاورت ۶ استان کشور قرار دارد.

این استان کویری به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و حوله بافی (توبافی) روستای خراشاد از توابع شهرستان بیرجند سال ۱۳۹۷ ثبت جهانی شد.

خراسان جنوبی بیشترین سطح زیر کشت زرشک در ایران را داراست و روستای افین شهرستان زیرکوه نیز خاستگاه زرشک بی‌دانه است که در تولید زرشک به‌عنوان پایتخت این محصول شناخته می‌شود و مقصد گردشگران است.

 

 

 

 

تعداد موارد مثبت کرونا در خراسان جنوبی ۸ برابر شد/۳

تعداد موارد مثبت کرونا در خراسان جنوبی ۸ برابر شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: موارد مثبت کرونا (تعداد مبتلایان روزانه) در استان خراسان جنوبی نسبت به هفته آخر اسفند سال گذشته هشت برابر افزایش یافته که نشان دهنده شروع خیز چهارم در این استان است.

محمد دهقانی روز شنبه درباره آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در خراسان جنوبی اظهار داشت: در روزهای اخیر شاهد افزایش مجدد موارد بستری و تست‌های مثبت موارد ابتلا به کرونا هستیم که پیش بینی کننده شروع خیز چهارم در استان خراسان جنوبی است.

وی افزود: طی هفته اخیر افزایش ۵۲ درصدی بیماران بستری تنفسی را نسبت به هفته آخر اسفند ماه در استان شاهد بودیم و افزایش ۱۸۸ درصدی بیماران بستری کرونا مثبت واقعا جای نگرانی دارد که در صورت تداوم، بیمارستان‌های ما مملو از بیمار خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در تست‌هایی که انجام می‌دهیم شاهد افزایش هشت برابری موارد مثبت شناسایی شده نسبت به هفته آخر اسفند پارسال هستیم که همه اینها نشان دهنده شروع خیز چهارم در استان خراسان جنوبی است و اگر همیاری، همکاری و تعامل مردم نباشد قطعا با خیز بسیار سختی مواجه خواهیم شد.

وی اظهار داشت: امیدوارم این بار نیز مانند گذشته با تلاش بی‌وقفه مدافعان سلامت و همکاری و مشارکت آحاد هم‌استانی‌ها بر این بیماری غلبه کنیم.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و در حال حاضر ۱۰ شهرستان این استان در وضعیت زرد (متوسط خطر) و یک شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) است. این استان از امروز هیچ شهرستان آبی (کم خطر) ندارد.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌های استان خراسان جنوبی که روز شنبه (۱۴ فروردین) اعلام شد، شهرستان بیرجند در وضعیت نارنجی قرار دارد و سایر شهرستان‌های استان نیز زرد رنگ است.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر ۹۹، روند بیماری بار دیگر در مهر سال گذشته صعودی شد که این روند تا آبان و آذر ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

به دنبال اجرای محدودیت‌های جامع از اول آذر پارسال و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت و این استان پیک سوم کرونا را پشت سر گذاشت.

روند صعودی شناسایی بیماران مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی از اوایل هفته گذشته آغاز شد و شهرستان بیرجند بیشترین موارد مثبت جدید را در این مدت به خود اختصاص داده است.

 

 

 

با حضور معاون وزیر ورزش و جوانان

بهره برداری از زمین چمن مصنوعی روستای طبسین نهبندان

زمین چمن مصنوعی روستای طبسین نهبندان امروز با حضور تقی زاده معاون وزیر ورزش و جوانان به بهره برداری رسید.

برای ساخت این زمین چمن مصنوعی که ۱۵۰۰ مترمربع مساحت دارد ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.
امروز همچنین بطور همزمان عملیات احداث سالن ورزشی روستای چاهدراز و زمین چمن مصنوعی روستا‌های دهسلم، سهل آباد، ابراهیمی، مهل آباد و طارق، با اعتبار ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان آغاز شد.

افزایش مکان‌های ورزشی ایران به ۶۱ هزار مکان

معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: اماکن ورزشی کشور در ۸ سال اخیر به ۶۱ هزار مکان افزایش یافته است.

تقی زاده در مراسم بهره برداری از زمین چمن مصنوعی روستای طبسین نهبندان افزود: قبل از دولت ۴۱ هزار مکان ورزشی در کشور داشتیم که اکنون این عدد به ۶۱ هزار مکان ورزشی رسید.
وی گفت: تعداد زمین‌های چمن مصنوعی کشور نیز در این مدت به ۹ هزار زمین رسیده است.
معاون وزیر ورزش و جوانان افزود: تا آخر دولت هم عدد خانه‌های ورزش کشور به ۶۵۰۰ خانه می‌رسد و همچنین امسال به ۳۵۰۰ سمن در کشور اعتبار می‌دهیم.

نماینده‌ی نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: از محل اعتبارات مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت ۴۲ میلیارد ریال برای احداث زمین‌های ورزشی نهبندان و سربیشه اختصاص یافت که امیدواریم با قول‌های گرفته شده از وزارت نفت، روند احداث زمین‌های ورزشی با هدف افزایش سرانه‌ی فضا‌های ورزشی نهبندان و سربیشه افزیش یابد.

نخعی همچنین خواستار افزایش تعداد خانه‌های ورزش روستایی با توجه به پراکندگی جمعیت شهرستان‌های نهبندان و سربیشه و همچنین تلاش بیشتر وزارت ورزش و جوانان برای احیاء ورزش‌های بومی و محلی همچون شترسواری در این شهرستان‌ها شد.

کمیته شناسایی بازی های بومی در نهبندان و سربیشه تشکیل می شود/۲

کمیته شناسایی بازی های بومی در نهبندان و سربیشه تشکیل می شود

معاون وزیر ورزش و جوانان از تشکیل کمیته تخصصی شناسایی بازی های بومی و محلی برای شهرستان های نهبندان و سربیشه خبر داد.

جمشید تقی زاده در مراسم کلنگ زنی سالن ورزشی روستای چاهدراز نهبندان که به نمایندگی از پروژه های چمن مصنوعی روستاهای مهل آباد، سهل آباد، ابراهیمی، دهسلم، طارق و افتتاح چمن مصنوعی طبسین علیا برگزار شد، بیان کرد: در سفر وزیر ورزش به خراسان جنوبی ۵۵ پروژه افتتاح و ۱۱ پروژه ورزشی کلنگ زنی شد.

وی از تشکیل کمیته تخصصی شناسایی بازی های بومی و محلی برای شهرستان های نهبندان و سربیشه خبر داد و افزود: همچنین امکانات مورد نیاز منطقه هم تعریف خواهیم شد.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی:

طرح کاداستر در ۷ میلیون هکتار از اراضی ملی خراسان جنوبی اجرا شد/۲-۳

طرح کاداستر در ۷ میلیون هکتار از اراضی ملی خراسان جنوبی اجرا شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از اجرای طرح کاداستر برای اخذ سند تک برگی در ۷ میلیون هکتار از اراضی استان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ علیرضا نصرآبادی با اشاره به مساحت استان به عنوان سومین استان پهناور کشور افزود: برای اجرای کاداستر اراضی ملی و دولتی در استان همکاری ویژه ای بین دستگاه مختلف در این حوزه وجود دارد.

وی ادامه داد: تا پایان سال ۹۸ عملکرد کاداستر اراضی ملی و دولتی استان در مجموع حدود ۴.۵ میلیون هکتار بوده است که این میزان برای سال ۹۹ به ۷میلیون هکتار رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با تاکید بر اجرای طرح «۹ در ۹۹» که به عنوان نقشه راه منابع طبیعی ترسیم شده است، عنوان کرد: از آنجا که طرح کاداستر در پیشگیری از تعرضات و تخلفات به عرصه‌های ملی و رفع مشکلات ثبتی و حقوقی نقش مؤثری دارد، عزم جدی منابع طبیعی با مشارکت و تعامل ثبت اسناد بر اجرای کامل این طرح در استان است.

وی اضافه کرد: بر این اساس با توجه به مساحت ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتاری اراضی ملی استان می توان گفت در بیش از ۵۰ درصد از عرصه های منابع طبیعی استان عملیات کاداستر تاکنون انجام شده و پیش بینی می شود چنانچه اعتبارات لازم در سال ۱۴۰۰ تامین شود، امسال کاداستر در استان به پایان می رسد.

وی عنوان کرد: هم اکنون کاداستر ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از مساحت اراضی ملی استان باقی مانده که برای ۵میلیون هکتار از آن با مشاوران قرارداد منعقد شده و در حال انجام است.

نصرآبادی ادامه داد: تأثیر گذارترین راهکار جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی توسط افراد سود جو و فرصت طلب اخذ اسناد مالکیت اراضی ملی به صورت تک‌برگ و کاداستر است که با تعامل صورت گرفته با ثبت اسناد و املاک استان روند اخذ سند اراضی ملی با جدیت و سرعت در حال انجام است.

وی با توجه به اینکه اصلاح نقشه‌های سنواتی و تبدیل اسناد دفترچه ای به اسناد تک برگی به عنوان یکی از اولویت‌های کاری منابع طبیعی است، گفت: تاکنون برای سطحی معادل ۳۲ هزار هکتار (شامل ۲۲ پلاک در سطح استان) که واجد اجرای مقررات تفکیک انفال و فاقد سند مالکیت بوده، خوشبختانه سند تک برگ اخذ شده است.

وی ادامه داد: همچین از تعداد ۱۹۲ پلاک در سطح استان با مساحتی معادل دو میلیون ۹۲۳ هزار و ۲۷ هکتار که به واحدهای ثبتی استان ارسال شده، تعداد ۱۶۴ پلاک با مساحتی به میزان دو میلیون ۷۸۶ هزار و ۳۹ هکتار در سامانه شمیم تثبیت و تعداد ۱۲۷ پلاک به مساحت دو میلیون ۲۱۲ هزار و ۸۸۸ هکتار نیز منجر به صدور سند تک برگ شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: حدود ۸۴ هزار هکتار از مساحت ذکر شده جزو اراضی جنگلی و بیش از ۲ میلیون هکتار مربوط به سایر اراضی ملی است.

وی یادآور شد: برای ۴ میلیون هکتار از مساحت اراضی که باید کاداستر در آن انجام شود از محل اعتبارات سازمان ثبت اسناد واملاک با مشاوران قرار داد منعقد شده که از این مقدار تاکنون نزدیک به یک میلیون هکتار تثبیت و پیش نویس سند آن صادر شده است.

نصرآبادی اضافه کرد: علاوه بر این، برای یک میلیون هکتار دیگر نیز از محل اعتبارات ملی و صندوق توسعه با مشاوران قرارداد منعقد شده که در حال انجام است.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*