اخبار خراسان جنوبی / اتصال پنج روستای خوسف به شبکه آب سالم تا اوایل سال آینده

آغاز فعالیت ستاد انتخابات خراسان جنوبی

ستاد انتخابات خراسان جنوبی، با معرفی اعضای ستاد انتخابات در استان فعالیت خود را آغاز کردند.

استاندار در اولین جلسه ستاد انتخابات خراسان جنوبی گفت: ثبت نام داوطلبان عضویت در شورا‌های اسلامی شهر‌ها از ساعت ۸صبح روز چهارشنبه تاریخ ۲۰ اسفند آغاز و تا ساعت ۱۸روز سه شنبه تاریخ ۲۶ اسفند (جمعاً به مدت ۷روز) ادامه می‌یابد.

آقای ملانوری افزود: ثبت نام داوطلبان عضویت در شورا‌های اسلامی روستا‌ها و تیره‌های عشایری از ساعت ۸صبح روز دوشنبه تاریخ ۱۶فروردین۱۴۰۰ آغاز و تا ساعت ۱۸روز یکشنبه تاریخ ۲۲فروردین۱۴۰۰ (جمعاً به مدت ۷روز) ادامه می‌یابد.

به گفته وی همچنین ثبت نام نامزد‌های ریاست جمهوری نیز از اردیبهشت سال آینده انجام خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی افزود:در سال۱۴۰۰ ما در سطح کشور ۴ انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌های اسلامی شهر و روستا‌ها و مجلس خبرگان رهبری را در پیش داریم که در خراسان جنوبی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا‌ها و ریاست جمهوری در سال آینده انجام خواهد شد.

وی گفت: تمام مسئولان و دست اندرکاران امر انتخابات در سطح استان فرمانداران و بخشداران دیگر افراد که در این زمینه فعالیت می‌کنند باید چارچوب قانون را رعایت کنند و رعایت مُر قانون که از جمله وظایف آنهاست انجام شود.

ملانوری همچنین سلامت، امنیت، رقابت سالم و مشارکت را از مهم‌ترین اهداف برگزاری انتخابات دانست و گفت: یکی از وظایف نخبگان ورود به انتخابات است و مشارکت آنان می‌تواند موثر و کارساز باشد.

وی تأکید کرد: همه باید در این راه تلاش کنند همانطور که در ۴۲سال گذشته تاکنون بیش از ۳۷ انتخابات مهم و سرنوشت ساز را پشت سر گذاشتیم و این دوره هم بتوانیم در این امر سرنوشت ساز و خطیر شرکت فعال داشته باشیم.

استاندار انتخابات را یک حماسه بزرگ سیاسی و خلق یک حماسه دانست و ابراز امیدواری کرد: با مشارکت جدی در یک فضای سیاسی و با نشاط را ایجاد کنیم.
انتخابات ریاست جمهوری ۲۸خرداد۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

کارفرمایان نمونه نهبندان تجلیل شدند

امروز طی مراسمی از کارفرمایان نمونه نهبندان تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، بیکی فرماندار نهبندان امروز در دیدار با مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: شهرستان نهبندان ظرفیت‌های خوبی دارد، اما سرمایه گذاری خوبی در آن انجام نشده است.

او با بیان اینکه در حوزه فرآوری معادن اتفاقات خوبی افتاده که موجب رونق کسب و کار در شهرستان می‌شود، افزود: بوی توسعه در شهرستان به مشام می‌رسد که وقتی عینیت بخشد، قابل درک و لمس خواهد بود.

بیکی با بیان اینکه لفظ «محرومیت» برای نهبندان اشتباه است، بیان کرد: نهبندان ظرفیت‌های زیادی دارد که باید زمینه استفاده از آن فراهم شود و نیروی انسانی مهمترین ظرفیت نهبندان است.


بیشتر بخوانید


فرماندار نهبندان با اشاره به ظرفیت‌های معدنی، بیابان و گنج‌های پیدا و نهان معدنی در شهرستان نهبندان، ادامه داد: معدن گارنت منحصر به فرد و ذی قیمت است و مشکلات این واحد با تعامل با تأمین اجتماعی حل و به بهره برداری خواهد رسید.

او با تأکید بر اینکه باید تسهیلات به کارفرمایان نمونه پرداخت شود، بیان کرد: سیستم مدیریت حاکم بر تأمین اجتماعی به گونه‌ای است که کارفرمایان نمونه تشویق و تجلیل می‌شوند لذا امروز این کارفرمایان در شهرستان تجلیل می‌شوند.

بیکی در پایان حذف دفترچه‌های خدمات تأمین اجتماعی و خدمات به افراد بالای ۶۰ سال را از اقدامات خوب تأمین اجتماعی عنوان کرد و گفت: این اقدامات قدم‌هایی است که امید به زندگی را بیشتر می‌کند.

 

 

 

 

استعمار فرهنگی خطرناک ترین نوع استعمار
رئیس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی گفت: استحاله فرهنگی از آنجایی که هویت فردی، اجتماعی، اخلاقی و اعتقادی جوامع را هدف می گیرد، خطرناک ترین نوع استعمار به شمار می رود.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، حسین خسروی اسفزار، صبح امروز، در آیین تجلیل از نخبگان علمی و برترین های آزمون سراسری ۹۹ مرکز استان که در دبیرستان استعداد های درخشان شهید بهشتی بیرجند برگزار شد، تصریح کرد: تمام خیر و شر دنیا و آخرت انسان ها با علم و میزان عمل ایشان به آن است.

وی؛ با بیان این که علمی که برای رضای خدا کسب شود، از انسان صیانت می کند؛ عنوان کرد: این درحالی است که انسان برای کسب ثروت شبانه روز تلاش کرده و برای حفاظت آن، از سلامت جسم و روان خود خرج می کند و چه بسا باید پاسخگوی نحوه کسب، طریقه مصرف و چگونگی تحصیل همان ثروت نیز باشد.

نماینده شریف مردم شهرستان های بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر ضرورت توجه به فرصت ها و استفاده حداکثری از موقعیت های به دست آمده در طول زمان و مکان، ادامه داد: همه ما به عنوان عضوی از جامعه بشری در حکومت اسلامی در مقابل یکدیگر، اجتماع، اسلام، انقلاب و خون پاک شهدا مسئول هستیم و باید با تمام توان در راه اعتلای این نظام مقدس تلاش کنیم.

این مقام مسئول در مجلس یازدهم شورای اسلامی، تحصیل و جهاد علمی را لازمه تکامل و تداوم روند رو به رشد انقلاب در گفتمان جهانی دانست و بیان کرد: یکی از مؤلفه های قدرت در جهان امروز تحصیل علم و دستیابی به فناوری های نوین علمی است و ما نیز برای قوی شدن باید با کمک معلمان با تربیت دانش آموزانی تمام ساحتی  در این مسیر حرکت کنیم.

 رئیس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که ما علم را برای خدمت و نجات انسان ها طلب می کنیم نه برای سلطه بر جوامع بشری، ابراز داشت: در اسلام همیشه تزکیه بر تعلیم تقدم داشته است و این همان مسیری است که انقلاب، به ما آموخته است.

نماینده شریف مردم شهرستان های بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی، لازمه ثمر بخش بودن محفوظات علمی را تذهیب و تقویت مکارم اخلاق دانست و یاد آور شد: جنایاتی همچون ناکازاکی و هیروشیما محصول تفکر کسب علم برای استثمار و استعمار انسان ها و  تحصیل علم در جوامع مادی و الحادی است.

وی از شهدای هسته ای به ویژه شهید محسن فخری زاده به عنوان عالم و دانشمند پرورش یافته در مکتب اسلام یاد کرد و افزود: دانشمندان ما همچون دانشمندان غرب در زمینه  هسته ای گام بر می داشتند اما تفاوت حرکت ایشان با دانشمندان غرب دستیابی به بمب اتم نبود بلکه خدمت بی منت به جامعه بشری بود از همین رو هم جبهه استکبار وجودشان را تحمل نکرده با ناجوانمردانه ترین شکل این عزیزان را از ما و جامعه بشری گرفت.

 

 

شناسایی ۲۳ بیمار کرونایی جدید/۳-۲

۲۳ بیمارکرونایی جدید در شبانه روز گذشته با انجام ۹۲ آزمایش شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۹۲ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شد که مجموعا ۲۳ بیمار جدید شامل ۹ بستری و ۱۴ سرپایی شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۸ مورد از بیرجند، ۶ مورد از قاین، ۶ مورد از طبس، ۲ مورد فردوس و ۱ مورد از سربیشه بوده است.

وی با بیان اینکه حال عمومی یک نفر از بیماران کرونایی بستری در بخش مراقبت‌های ویژه وخیم است، افزود: در شبانه روز گذشته متاسفانه با ثبت فوت یک نفر دیگر در اثر کرونا در خراسان جنوبی، تعداد فوتی‌ها به ۷۵۴ مورد رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۱۳۳ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳۳ نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده افزود: از این تعداد ۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی ۱ نفر وخیم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: از ابتدای شیوع کرونا تا امروز ۱۴ هزار و ۷۷۲ بیمار کرونا مثبت بهبود یافتند یا در حال حاضر در قرنطینه خانگی به سر می‌برند.

مهدی زاده گفت: تا روز گذشته ۴۰ هزار و ۱۴۴ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی گرفته شده که منجر به شناسایی ۱۵ هزار و ۵۵۸ بیمار شد.

 

اتصال پنج روستای خوسف به شبکه آب سالم تا اوایل سال آینده

اتصال پنج روستای خوسف به شبکه آب سالم تا اوایل سال آینده

بیرجند – ایرنا – فرماندار خوسف گفت: پروژه شبکه آبرسانی مجتمع ماهیمران با ۱۵ کیلومتر شبکه خط انتقال در دست اجرا است و با بهره‌برداری از آن پنج روستا به شبکه آب شرب سالم و بهداشتی متصل می‌شود.

محمدعلی آخوندی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: پروژه آبرسانی ماهیمران شامل لوله‌گذاری به طول ۱۵ کیلومتر خط انتقال، ساخت پنج مخزن، ۲ ایستگاه پمپاژ و یک حلقه چاه است که ۲ روستای ماهمیران و کلاته شمس تا پایان سال جاری و روستاهای تجگ، رزگ و گلگون در سه ماه اول سال آتی از این مجتمع به شبکه آب شرب متصل خواهد شد.

وی هزینه اجرای این پروژه را ۵۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: از این میزان اعتبار در نظر گرفته شده تاکنون ۱۹ میلیارد ریال تخصیص پیدا کرده است.

فرماندار خوسف ابراز امیدواری کرد: با تخصیص اعتبار در سال جاری هرچه سریعتر این مجتمع به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: با سیاست‌های دولت در سال‌های اخیر مهاجرت معکوس به روستاها افزایش پیدا کرده است در حالی که ایجاد زیرساخت‌ها در بخش توسعه روستاها هزینه‌های زیادی دارد.

آخوندی گفت: عملیات گازرسانی به روستاهای بخش مرکزی شهرستان خوسف در دهستان خور و روستاهای منطقه ارک و بین آباد در حال اجراست و در سه ماه اول سال آتی تمامی روستاهای بخش مرکزی از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

وی اظهار داشت: با تکمیل پروژه‌های گازرسانی در دست اجرا میزان برخورداری جمعیت این شهرستان از شبکه گاز به بیش از ۹۰ درصد خواهد رسید.

فرماندار خوسف گفت: تا پایان سال جاری ۱۲۷ امین روستای شهرستان خوسف گازدار خواهد شد و طول خطوط تغذیه و توزیع شهری و روستایی این شهرستان به بیش از ۶۰۰ کیلومتر می‌رسد.

وی افزود: پوشش شبکه‌های دیجیتال در روستاهای خوسف کمتر از میانگین استانی است که پیگیری‌های لازم در حال انجام است.

آخوندی اظهار داشت: فرستنده دیجیتال در روستای همند بخش مرکزی در سال جاری به بهره‌برداری رسید و ایجاد فرستنده‌های دیجیتال در روستای گلوند و شهر خوسف در حال اجراست و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: با شیوع کرونا اهمیت پوشش اینترنت بیش از گذشته احساس شده و نبود زیرساخت‌های لازم در روستاها آموزش مجازی را با مشکلاتی مواجه کرده است.

وی ادامه داد: با وجود محدودیت‌های اعتباری به جد پیگیر اخذ اعتبار و افزایش ضریب پوشش شبکه‌های همراه در شهرستان خوسف هستیم.

فرماندار خوسف گفت: ۲ جاده روستایی رزگ و گلگون در بخش مرکزی و چاه طالب آباد در بخش جلگه ماژان به عنوان ۲ جاده روستایی از اولویت‌های جاده‌ای است که در اولویت‌های اعتباری شهرستان قرار دارد.

وی افزود: روستاهای آرک، تجگ و بین آباد دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه گردشگری است که با اهمیت دادن به این موضوع می‌تواند ضمن افزایش درآمد روستاییان به توسعه بیش از پیش این روستاها کمک کند.

آخوندی بر مشارکت و همکاری در پروژه‌ها تاکید کرد و گفت: مشارکت و همکاری مردم با شوراها و دهیاری‌ها می‌تواند به توسعه روستاها کمک کند.

وی اظهار داشت: با توجه به وضعیت کوهستانی روستاها در این منطقه احداث گلخانه برای توسعه بخش کشاورزی اهمیت دارد و در راستای اجرای طرح نهضت گلخانه‌ای توسعه کشت گلخانه‌ها در این روستاها در دستور کار است.

مرکز شهرستان خوسف در فاصله ۳۶ کیلومتری بیرجند است.

 

 

از ابتدای سال جاری تاکنون؛
۱۲ وقف جدید در شهرستان طبس به ثبت رسیده است
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲ وقف جدید در طبس ثبت شده است، گفت: شهرستان طبس نیازمند ثبت وقف جدید در زمینه‌های بهداشتی و درمانی، علمی و پژوهشی و تحصیل دانشجویان و طلاب است.

«علی امینی نسب» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: مردم شهرستان طبس به لطف خداوند به بحث وقف توجه خوبی دارند و همواره برای توسعه این فرهنگ همیشه جاری به میدان عمل می آیند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲ وقف جدید در این شهرستان به ثبت رسیده است، گفت: در حال حاضر ۵۳۰ وقف در طبس ثبت شده است که نیت بیشترین موقوفات مربوط به عزاداری امام حسین(ع) و کمک به نیازمندان و مساجد است.

وی با اشاره به تعداد موقوفات منفعتی و انتفاعی در طبس گفت: از ۵۳۰ موقوفه موجود در این شهرستان ۳۹۷ موقوفه منفعتی است به این معنا که درآمد حاصل از آن جهت اجرای نیات واقف هزینه می شود.

امینی نسب در ادامه عنوان کرد: در طبس ۱۳۳ موقوفه انتفاعی وجود دارد به این معنا که موقوفه فاقد درآمد است و مال وقف جهت اجرای نیات واقف مورد استفاده قرار می گیرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس به تعداد رقبات موجود در این شهرستان اشاره کرد و گفت: در شهرستان طبس سه هزار و ۳۰۷ رقبه وجود دارد که از این تعداد سه هزار و ۲۰۹ رقبه منفعتی و ۹۸ رقبه انتفاعی است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون سه پروژه عمرانی در بقاع متبرکه شهرستان طبس اجرایی شده است، افزود: تا پایان سال جاری نیز بیش از هفت پروژه عمرانی جهت بهبود فضاهای بقاع متبرکه این شهرستان به بهره برداری خواهد رسید.

امینی نسب به بحث تثبیت مالکیت موقوفات اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون در راستای تثبیت موقوفات تعداد ۴۵ فقره سند مالکیت توسط اداره ثبت اسناد و املاک برای موقوفات شهرستان طبس صادر شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس در پایان با تاکید بر اینکه واقفان باید به مسائل روز جامعه توجه داشته باشند، عنوان کرد: طبق بررسی های انجام شده شهرستان طبس نیازمند ثبت وقف جدید در زمینه‌های بهداشتی و درمانی، علمی و پژوهشی و تحصیل دانشجویان و طلاب است.

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی:

چتر بسته حمایت مسئولان از واحدهای صنفی/نگران تعطیلی اصناف هستیم

چتر بسته حمایت مسئولان از واحدهای صنفی/نگران تعطیلی اصناف هستیم

 رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی گفت: با توجه به خسارت کرونا به واحدهای تولیدی، عدم حمایت از اصناف و رشد قارچ گونه فروشگاه‌های زنجیره ای نگران واحدهای صنفی در استان هستیم.

رضا علیزاده بیرجندی در گفتگو با مهر با اشاره به خسارت‌های کرونا به واحدهای صنفی خراسان جنوبی بیان کرد: متاسفانه اصناف بیشترین ضربه و خسارت‌ها را از این ویروس متحمل شدند.

وی با گلایه از عدم حمایت از واحدهای صنفی گفت: تاکنون واحدهای صنفی خراسان جنوبی هیچ‌گونه بسته حمایتی دریافت نکردند.

علیزاده با اشاره به تسهیلات کرونایی بیان کرد: با توجه به شرایط دریافت و پرداخت وام، ۶۰ درصد از واحدهای صنفی خراسان جنوبی از این تسهیلات استقلال نکردند.

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی بالا بودن سود تسهیلات و کم بودن دوره بازپرداخت را از جمله دلایل عدم استقبال واحدها از این تسهیلات دانست و افزود: دریافت تسهیلاتی با سود ۱۲ درصد و بازپرداخت ۲۴ ماهه نه تنها مشکلی را رفع نمی‌کند بلکه بر درد واحدها می‌افزاید.

زنگ تعطیلی واحدها نواخته شد

وی خواستار پرداخت تسهیلاتی با سود چهار درصد و حداقل دوره بازپرداخت پنج ساله شد و گفت: همچنین نیاز است میزان مبلغ پرداختی تسهیلات به واحدها افزایش یابد.

علیزاده با بیان اینکه متاسفانه تاکنون به مشکلات کرونا برای واحدهای صنفی رسیدگی نشده است، افزود: با ادامه روند فعلی نگران تعطیلی واحدهای صنفی هستیم.

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی با گلایه از رشد قارچ گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در خراسان جنوبی، گفت: با راه اندازی هر فروشگاه حداقل ۲۰ واحد صنفی خوار و بار فروشی تعطیل می‌شود.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای متناسب با جمعیت ایجاد شود

علیزاده با بیان اینکه تاکنون پیگیری‌های انجام شده برای حل این مشکل بی نتیجه مانده است، افزود: همچنین نظارتی از سوی دستگاه‌ها برای ایجاد فروشگاه‌ها انجام نمی‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر در مرکز استان ۱۶ فروشگاه زنجیره‌ای فعال بوده و سه فروشگاه هم در حال راه اندازی است که می‌طلبد مورد توجه متولیان قرار گیرد.

علیزاده بیان کرد: مخالف راه اندازی این امکانات و خدمات نیستیم اما باید ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اساس آمار جمعیتی باشد.

 

عادی انگاری از دلایل افزایش آمار کرونا در قاینات/۲

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه بیرجند: عادی انگاری و عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی، از علل افزایش آمار کرونا در شهرستان قاینات است.

مجید شایسته درباره افزایش آمار مبتلایان به بیماری کرونا در شهرستان قاین گفت: بیماری کرونا از پارسال ، افت و خیز‌هایی داشته که منجر به افزایش موارد ابتلا و به دنبال آن بستری‌ها و متاسفانه فوت شمار زیادی از هم استانی‌ها شده است.

وی افزود: از هفته آخر دی و اوایل بهمن روند افزایش نمونه گیری را در استان داشتیم و به دنبال آن افزایش موارد مثبت به خصوص در شهرستان قاین شد.

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه بیرجند گفت: افزایش بیمار یابی که در راستای طرح شهید سلیمانی هم بود، باعث شد که در بعضی از نقاط قاین ازجمله روستای پهنایی، شهر اسفدن مرکز خدمات جامع سلامت چاهک و دو منطقه شهری در قاین محدوده مرکز جامع شهری روستایی امام علی (ع) قاین و مرکز جامع سلامت شهری روستایی امام خمینی (ره) قاین با توجه به افزایش نمونه گیری تعداد موارد مثبت ، خیلی افزایش پیدا کند که قطعا در رنگ بندی‌ها تاثیر می‌گذارد.

شایسته در خصوص عللی که باعث افزایش موارد ابتلا در شهرستان قاین شده گفت: به دنبال مسئله عادی انگاری و اینکه وقتی رنگ بندی آبی می‌شود فکر می‌کنیم همه چیز به حالت قبل برگشته ، افت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزایش شب نشینی‌ها و تجمعات خانوادگی ، برگزاری جلسات عزا و عروسی ، بازگشایی مدارس ، ارتباطات شهرستان قاین با استان خراسان رضوی و اینکه در مسیر جاده ترازینت است  وجود برخی از صنایع در قاین از جمله کارخانه سیمان قاین که ارتباطات زیادی با سایر نقاط استان و کشور دارد ، باعث افزایش موارد ابتلا در این شهرستان شده است.

تیم سافاری خراسان جنوبی سوم در مسابقات کشوری/۷

تیم سافاری خراسان جنوبی، در مسابقات سافاری قهرمانی کشور توانست مقام سوم این رقابت‌ها را به خود اختصاص دهد.

رئیس هیئت اتومبیلرانی و موتورسورای خراسان جنوبی گفت: در سری مسابقات سافاری کویر نوردی زرین یزد که به همت حوزه اتومبیلرانی کانون جهانگردی و ‌اتومبیلرانی کشور (کلوپ ملی سافاری کانون حوزه اتومبیلرانی کانون در استان یزد) که با حضور تیم‌های منتخب سراسر کشور از سی بهمن تا یکم اسفند برگزار شد تیم سافاری و کویر نوردی خراسان جنوبی توانست جایگاه سوم این دوره از مسابقات را از آن خود کند.

سامان اکبرپور افزود: همچنین تیم‌های اصفهان و بم مقام‌های اول و دوم این مسابقات را کسب کردند.

این دوره از مسابقات به صورت تیمی (هر سه خودرو یک تیم) در دو روز و هر روز حدودا  ٣٠ کیلومتر رمل نوردی به صورت مختصات یابی برگزار شد.

اختصاص ۳۰ میلیارد تومان به طرح‌های اشتغالزایی روستایی و عشایری/۲-۳

صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به طرح‌های اشتغالزای روستایی و عشایری اختصاص داد.

مدیر صندوق کارفرینی امید استان گفت: این اعتبار به طرح‌های تولیدی، خدماتی، گردشگری و بومگردی که در مناطق روستایی و عشایری اجرا شود و ثبت سامانه کارا باشد پرداخت می‌شود.
زنگنه، سقف پرداخت این تسهیلات به هر طرح را ۴ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: کارمزد این تسهیلات در مناطق مرزی ۴ درصد و در مناطق غیر مرزی ۶ درصد است.
وی همچنین با اشاره به پرداخت ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از کسب و کار‌های خرد و کوچک حوزه بانوان در ۴ سال اخیر گفت: این تسهیلات برای هزار و ۲۷۰ بانوی سرپرست خانوار و کارآفرین در حوزه‌های مشاغل خانگی، صنایع دستی، کشاورزی، صنوف و طرح‌های کارفرمایی اشتغال مستقیم ایجاد کرد.

تشییع پیکر مادر شهید احمدی/۲

مادر شهید احمدی پیشبر به فرزند شهیدش پیوست.

پیکر مرحومه فاطمه رحیمی مادر شهید احمدی پیشبر صبح امروز در روستای پیشبر زیرکوه تشییع و در گلزار شهدای پیشبر در جوار مرقد فرزند شهیدش به خاک سپرده شد.

مادر شهید احمدی به علت کهولت سن در ۹۰ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

شهید محمد کلوخ احمدی پیشبر در ۲۵ فروردین ۶۲ در منطقه عملیاتی اندیمشک به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

در مراکز کانون خراسان جنوبی

برگزاری ویژه برنامه حرفه‌های قدیمی شهر و روستای من/۲-۳

ویژه برنامه‌ی حرفه‌های قدیمی شهر و روستای من با هدف آشنایی بیشتر کودکان ونوجوانان با مشاغل و حرفه‌های قدیمی، در مراکز کانون خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: این برنامه با هدف معرفی و احیای مشاغل سنتی و بومی مناطق روستایی و شهری،  با توجه به آداب و رسوم مناطق مختلف استان و همچنین تنوع بخشی به فعالیت‌های کانون در مراکز فرهنگی و هنری ثابت، سیار و پستی کانون اجرا می‌شود.

طاهره حمیدی افزود: با اجرای این طرح، کودکان و نوجوانان به سراغ خاطرات بزرگتر‌ها در شهر و روستا می‌روند تا با مشاغل ساده و کاربردی قدیمی و سبک زندگی و آداب و رسوم مناطق مختلف استان بیشتر آشنا شوند.

وی گفت: کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به شرکت در این ویژه برنامه می‌توانند آثار تولیدی خود در قالب مصاحبه ویدیویی و صوتی ۱۲۰ ثانیه‌ای، پژوهش، بیان خاطرات و عکس نوشته را حداکثر تا ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ به آدرس farhangi.khorasan.j.ir ایمیل کنند.

افتتاح مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی

اولین مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی در بوستان آزادی بیرجند به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، شهردار بیرجند گفت: این مجتمع برای افراد آسیب پذیر از اجتماع در دو طبقه با ۱۲ اتاق راه اندازی شد که برای آن ۶۰۰میلیون تومان هزینه شد.

جاوید افزود: ظرفیت پذیرش این مجتمع ۳۰نفر است که بدون محدودیت سنی، پذیرای خانم‌ها و آقایان است.

وی هدف از راه اندازی مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی را شناسایی افراد آسیب پذیر همچون کودکان کار و افراد بی خانمان و توان افزایی آنها با کمک ارگان‌های مرتبط همچون کمیته امداد و بهزیستی دانست.

 

معاون سیاسی، امنیتی واجتماعی استاندار هم در این مراسم لازمه کاهش آسیب‌های اجتماعی را عزم تمام دستگاه‌های متولی دانست و گفت: ظرفیت‌های زیادی از امکانات تا افراد خیر و مسئولان در استان وجود دارد که با همکاری یکدیگر می‌توانیم مانع تکدی گری، بی خانمانی و آسیب‌های اجتماعی شویم.

خوش خبر با اشاره به شناسایی ۲۲۶متکدی در خراسان جنوبی افزود: در پایش اولیه توانستیم ۱۰۰نفر از این افراد را با توان افزایی به آغوش خانواده برگردانیم.

همچنین امروز از سامانه ثبت اطلاعات آسیب دیدگان اجتماعی رونمایی شد.

 

 

ایجاد مجتمع فوریت‌های اجتماعی در بیرجند نشانه مسئولیت‌پذیری است

بیرجند – ایرنا – معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: ایجاد مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی و گرمخانه، نماد مسئولیت‌پذیری شهرداری بیرجند در حوزه اجتماعی است.

ناصر خوش خبر روز یکشنبه در آیین افتتاح مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی و گرمخانه شهرداری همچنین رونمایی از سامانه ثبت اطلاعات آسیب‌دیدگان اجتماعی شهر بیرجند افزود: وجود حساسیت و دغدغه در مورد مسائل اجتماعی در مدیریت شهرداری بیرجند قابل تقدیر و ستایش است.

وی اظهار داشت: هدف‌گذاری هوشمندانه شورای اسلامی شهر و شهرداری در کنار مسوولان حوزه اجتماعی و سیاسی، دقیق و مبتنی بر نیازهای استان است.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: راه‌اندازی مرکز خدمات اجتماعی نیمی از کار است و مابقی آن باید با انجام فعالیت‌های تخصصی و با عزم جدی دستگاه‌های مرتبط با تکدی‌گری شکل بگیرد.

وی به تکریم حقوق شهروندان در جامعه دینی اشاره کرد و گفت: جامعه دینی و ارزشی ما برای انسان و شهروند احترام خاصی قائل است و ما در همه زمینه‌ها دارای قانون هستیم که عدول از آنها می‌تواند منشاء نابسامانی و آسیب اجتماعی شود.

خوش خبر افزود: ظرفیت کم‌نظیر خیرین و مسوولان دلسوز در کنار مردم آگاه و بصیر استان در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی یک فرصت است و امیدواریم با تعامل و انسجام نیروی انسانی کارآمد استان، کمتر شاهد این نابسامانی‌ها در سطح جامعه باشیم.

وی با اشاره به لزوم مقابله با تکدی‌گری سازمان‌یافته تصریح کرد: نباید افراد بی‌خانمان، بی‌سرپناه و آسیب‌دیده را رها کرد بلکه باید آنها را در چرخه بازپروری و بازتوانی قرار دهیم.

وی از مکاتبه با وزارت کشور درخصوص تخصیص اعتبار به مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری بیرجند خبر داد و گفت: تخصیص این اعتبار ویژه در کنار اعتبارات شهرداری، تاثیرگذاری بیشتر این مرکز را به همراه خواهد داشت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی بر لزوم اجرای برنامه مدون، علمی و به‌روز این مرکز توسط مدیران آن تاکید کرد و گفت: رها کردن افراد آسیب‌دیده در جامعه، هزینه‌های زیادی را به اعتماد اجتماعی وارد می‌سازد و چهره بدی از  انضباط اجتماعی را در شهر به نمایش می‌گذارد لذا همه موظفیم شهرداری را در این حوزه یاری کنیم.

وی از کاهش آمار متکدیان در استان گفت و اظهار داشت: تعدادی از این افراد به آغوش خانواده‌های خود برگشته‌اند و به جهت اهمیت موضوع، پایش‌های بعدی باید در این خصوص صورت گیرد تا شاهد کاهش چشمگیر آمار متکدیان در استان باشیم.

آیین افتتاح مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی و گرمخانه شهرداری بیرجند همچنین رونمایی از سامانه ثبت اطلاعات آسیب‌دیدگان اجتماعی امروز با حضور معاون استاندار خراسان جنوبی، فرماندار بیرجند، شهردار، رییس و اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند در بوستان آزادی برگزار شد.

مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی به همت شهرداری بیرجند و با هدف نگهداری و ارائه خدمات به متکدیان، کودکان کار و سایر اقشار آسیب‌پذیر جامعه در بوستان آزادی احداث شده است.

این ساختمان داخل بوستان آزادی بیرجند که در ۲ طبقه با اعتبار ۶۰۰ میلیون تومان بازسازی شده، ساماندهی، غربالگری و اسکان متکدیان را به صورت شبانه‌روزی به عهده دارد.

در این مرکز علاوه بر اسکان، خدمات مشاوره‌ای و حمایتی هم به پذیرفته‌شدگان ارائه می‌شود و دستگاه‌های حمایتی نیز شهرداری را همراهی می‌کنند.

 

 

 

مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی در بیرجند افتتاح شد
اولین مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی در بوستان آزادی بیرجند به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند،آیین افتتاح مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی و گرمخانه شهرداریامروز (۳ اسفند) با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهری در بوستان آزادی برگزار شد.

 

«محمد محمدزاده» معاون خدمات شهری شهردار بیرجند در این آیین افتتاحیه با بیان اینکه این مجتمع شامل ۲ مجموعه مجزای جمع‌آوری متکدیان و گرمخانه با ظرفیت پذیرش ۳۰ نفر است، گفت: اعتبار ۶۰۰ میلیون تومان برای بازسازی و ترمیم و پذیرش افراد آسیب‌پذیر  در این مجموعه واقع در  بوستان آزادی هزینه شده است

 

وی با اشاره به اینکه شهرداری خدمات مختلفی در راستای کمک به افراد آسیب دیده و کاهش تکدی‌گری و حضور نیافتن متکدیان در سطح شهر ارائه کرده است، ادامه داد: شناسایی متکدیان زباله‌گرد و تحویل بسته غذایی با کمک خیرین، شناسایی ۴۰ خانواده از متکدیانی که به لحاظ رعایت موارد بهداشتی در سطح پایینی قرار داشتند و تهیه و تحویل بسته‌های بهداشتی، تهیه لوازم اولیه و ضروری به ۱۰ خانواده از متکدیان و پیگیری برای تامین هزینه پوشاک ۲۵ نفر از کودکان زیر ۱۷ سال نیازمند از جمله اقدامات این حوزه است.

 

 

محمد زاده از دیگر اقداماتی که برای متکدیان صورت گرفته را شناسایی متکدیان بیمار و دارای بیماری‌های صعب‌العلاج، پرداخت اجاره خانه اردیبهشت ماه ۶ خانواده نیازمند، پیگیری اشتغال بانوان نیازمند و بهبودیافته و پیگیری هزینه‌های درمانی افراد بیمار و تقبل تمامی هزینه‌های درمانی آنها، تهیه و تحویل لوازم‌التحریر به خانواده‌های بهبودیافته دارای دانش‌آموز و پرداخت هزینه‌های بیمارستان کودک معتاد برشمرد.

 

معاون خدمات شهری شهردار بیرجند با اشاره به شناسایی ۱۰۶ نفر از افراد درگیر آسیب با هماهنگی تیم میدانی کنترل و کاهش آسیب شهرستان بیرجند، عنوان کرد: شناسایی ۱۵ مورد مخروبه محل استعمال مواد مخدر، شناسایی زنان و دختران ویژه و سالمندان بی‌خانمان و بلامکان، افراد کارتن خواب و پاتوق‌های محل تجمع متکدیان و معتادین از دیگر اقدامات انجام شده است.

 

 

معاون شهردار بیرجند:

۱۵ مخروبه استعمال مواد مخدر در بیرجند شناسایی شد

۱۵ مخروبه استعمال مواد مخدر در بیرجند شناسایی شد

معاون شهردار بیرجند از شناسایی ۱۰۶ نفر از افراد درگیر آسیب و ۱۵ مخروبه محل استعمال مواد مخدر در بیرجند خبر داد.

محمد محمد زاده پیش از ظهر یکشنبه در مراسم بهره برداری از مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی و گرمخانه شهرداری و رونمایی از سامانه ثبت اطلاعات آسیب دیدگان اجتماعی بیان کرد: کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیازمند فرهنگ سازی عمومی و نهادینه کردن عدم کمک به متکدیان خیابانی است.

وی با اشاره به مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی و گرمخانه شهرداری اظهار کرد: این پروژه شامل دو مجموعه شامل جمع آوری متکدیان و گرمخانه است.

محمد زاده اعتبار این پروژه را بیش از ۶۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: اگرچه تاکنون در راستای کاهش تکدی گری اقدامات زیادی انجام شده اما کنترل این آسیب نیازمند همکاری مردم است.

معاون شهردار بیرجند ادامه داد: شناسایی متکدیان زباله گرد، توزیع بسته‌های بهداشتی و تهیه لوازم اولیه و ضروری از جمله اقدامات انجام شده است.

محمد زاده تامین هزینه پوشاک ۲۴ نفر از کودکان زیر ۱۷ سال را از دیگر اقدامات انجام شده دانست و گفت: همچنین شناسایی متکدیان بیمار، پیگیری اشتغال بانوان بهبود یافته و پرداخت اجاره اردیبهشت ماه شش خانواده از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۱۰۶ نفر از افراد درگیر آسیب در بیرجند شناسایی شده‌اند، اظهار کرد: همچنین ۱۵ مخروبه محل استعمال مواد مخدر شناسایی شده است.

معاون شهردار بیرجند شناسایی افراد کارتن خواب، شناسایی زنان سالمند و بی خانمان و شناسایی پاتوق‌های تجمع متکدیان را از دیگر اقدامات انجام شده دانست‌.

وی بیان کرد: پرداخت هزینه‌های بیمارستان کودک معتاد، توزیع لوازم التحریر بین خانواده‌های بهبود یافته و توزیع غذای گرم بهداشتی از دیگر اقدامات انجام شده است.

 

 

 

 

حضور «خدمتی» در آزمون‌های آمادگی جسمانی آکادمی ملی المپیک/۷

زنان تیرانداز دو اسحله تفنگ‌بادی و تپانچه ایرانی راه‌بافته به بازی‌های المپیک توکیو ۲۰۲۰ زیر نظر فرزانه چناقچی مربی بدنساز خود در آزمون‌های آمادگی جسمانی آکادمی ملی حاضر شدند.

«نجمه خدمتی»، آرمینا صادقیان و فاطمه کرم‌زاده از تیم تفنگ به همراه هانیه رستمیان عضو تیم ملی تپانچه بانوان ورزشکاران حاضر در این اردو را تشکیل می‌دهند که تمرینات بدنسازی و فنی خود را از ابتدای دی ماه با هدایت الهام هاشمی در سالن بدنسازی فدراسیون تیراندازی و سالن تیراندازی مجموعه ورزشی آزادی آغاز کرده‌اند.

گفتنی‌ است، تست درصد چربی، آزمون تعادل، قدرت پنجه، تنه به جلو، انعطاف‌پذیری شانه و دوی استقامت ۱۶۰۹ متر از جمله آزمون‌هایی بودند که توسط کارشناسان مرکز سنجش و توسعه قابلیت های جسمانی آکادمی ملی المپیک از ملی پوشان تیرانداز گرفته شد.

 

 

 

خراسان جنوبی میزبان تیم ملی فری‌استایل /۷

در راستای بهره‌برداری از ظرفیت بازیکنان و نخبگان رشته ورزشی اسکیت فری استایل کشور تیم ملی در خراسان‌جنوبی اردو می‌زند.

اردوی تیم ملی فری استایل کشور طی روزهای آخر فروردین ماه و اوایل اردیبهشت ۱۴۰۰ به میزبانی بیرجند برگزار می‌شود.

 

 

 

طلای‌بدن سازی ورزشکار قاینی/۷

در مسابقات بادی‌کلاسیک خراسان رضوی ورزشکار قاینی خراسان‌جنوبی خوش درخشید.

حسین شوقی مسئول باشگاه المپیک و از ورزشکاران پرورش اندام شهرستان قاینات در رقابت‌های پرورش اندام در دسته ۱۶۸ بادی کلاسیک «جام شهدای سلامت» توانست در جایگاه قهرمانی قرار بگیرد.

 

 

 

 

 

۱۵۸ هزار و۹۷۸ نفر در خراسان جنوبی کد بورسی دریافت نکردند/۳-۷

158 هزار و978 نفر در خراسان جنوبی کد بورسی دریافت نکردند

مدیر شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت در خراسان جنوبی با بیان اینکه سهام عدالت استان در کشور بالاترین ارزش را دارد گفت: تاکنون در استان از افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کردند ۱۵۸ هزار و ۹۷۸ نفر کد بورسی دریافت نکردند.

بهروز قاسمی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، اظهار داشت: تاکنون بیش از ۶۵ درصد از سهام‌دارانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کردند معادل ۳۰۳ هزار و ۶۸۸ نفر در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و کد بورسی دریافت کردند.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۱۵۸ هزار و ۹۷۸ نفر هنوز کد بورسی دریافت نکرده‌اند افزود: همه مراحل ثبت نام در سامانه به صورت غیر حضوری قابل انجام است و نیاز به مراجعه حضوری و دفاتر پیشخوان نیست.

مدیرعامل  شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت در خراسان جنوبی از همه سهامدارانی که هنوز در سامانه سجام ثبت نام نکرده درخواست کرد تا هرچه زودتر در این سامانه ثبت نام کنند.

قاسمی از افزایش ارزش سهام عدالت خراسان جنوبی خبر داد و گفت: ارزش هر سهم در حال حاضر ۲۱۸ تومان است در حالی که این رقم در هفته گذشته ۲۱۱ تومان بود و در حال حاضر بیش از سه درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: ارزش سهام عدالت در خراسان جنوبی در کشور تک است چرا که شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت خراسان جنوبی «وسخراج» در بازار سرمایه اولین شرکتی بود که در کشور راه‌اندازی شد.

 

 

 

مهلت ارسال آثار به جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان‌جنوبی تمدید شد/۳-۷

 

مهلت ارسال آثار به جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان‌جنوبی تمدید شد

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان‌جنوبی از تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره رسانه‌ای ابوذر تا ساعت ۲۴ دهم اسفند ماه جاری خبر داد.

 سجاد رضایی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مهلت ارسال آثار با توجه به استقبال و درخواست خبرنگاران استان تمدید شد و علاقه‌مندان شرکت در جشنواره تا ساعت ۲۴ دهم اسفند ماه جاری می‌توانند آثار خود را ارسال کنند.

وی افزود: جشنواره امسال در هشت محور چهل سالگی انقلاب اسلامی، کرونا و کمک مؤمنانه، بصیرت و دشمن‌شناسی، بسیج و حوزه‌های اقدام و امیدآفرینی، مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، مسائل صنفی خبرنگاران و اصحاب رسانه، مکتب حاج‌قاسم و جبهه مقاومت بخش ویژه «جهش تولید» برگزار می‌شود.

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان‌جنوبی با اشاره به جزئیات بخش ویژه «جهش تولید» عنوان کرد: اقتصاد دانش‌بنیان، موانع و مسائل واحدهای تولیدی و ظرفیت‌های مغفول اقتصادی در خراسان‌جنوبی از جمله جزئیات این بخش در حوزه ارسال آثار است.

رضایی بیان کرد: تیتر، یادداشت و سرمقاله، گزارش، مصاحبه، عکس خبری و گزارش تصویری، پوستر و کاریکاتور و آثار چندرسانه‌ای شامل اینفوگرافی، موشن‌گرافی، گزارش رادیویی و تلویزیونی از قالب‌های مورد قبول آثار ارسالی است.

وی با اشاره به نحوه ارسال آثار بیان کرد: علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند حداکثر پنج اثر خود را که از ابتدای فروردین ۹۹ در رسانه‌ها منتشر شده از طریق شناسه Rasanehkhjbot@ در فضای مجازی و یا به نشانی دبیرخانه جشنواره واقع در بیرجند، بلوار معلم، نبش معلم ۶۲، سازمان بسیج رسانه خراسان‌جنوبی ارسال کنند.

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان‌جنوبی ادامه داد: مراسم پایانی و معرفی برترین‌های این جشنواره ۲۰ اسفندماه جاری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

با دستور رهبرمعظم انقلاب

بخشودگی مجازات ۱۹ محکوم تعزیرات حکومتی/ ۴

۱۹ نفر از محکومان تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی مورد عفو مقام معظم رهبری قرار گرفتند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: درخواست عفو این محکومان پس از بررسی در هیات عفو استانی به کمیسیون عفو و بخشودگی قوه قضائیه ارسال شد و در نهایت با موافقت رهبر معظم انقلاب، مجازات ۱۹ نفر از محکومان که اتهام آنان قاچاق و عرضه خارج از شبکه بود، مورد عفو و بخشودگی قرار گرفت.

 

محمد حسین اشرفی جزای نقدی آنان را ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و افزود:: این محکومان برای برخورداری از مزایای عفو بین ۵۰ تا ۷۰ درصد جزای نقدی خود را واریز کرده اند.

 

وی گفت: بi موجب ماده ۹۶ قانون مجازات اسلامی عفو یا تخفیف مجازات محکومان در حدود موازین اسلامی پس از پیشنهاد رئیس قوه قضائیه با مقام رهبری است.

 

 

 

 

 

کشف ۸۰۰کیلوگرم ماهی فاقد مجوز در طبس/۴

فرمانده انتظامی طبس: مأموران انتظامی این شهرستان در بازرسی از یک پراید وانت ۸۰۰کیلوگرم ماهی فاقد مجوز حمل کشف کردند.

سرهنگ محمود علیپور گفت: مأموران انتظامی شهرستان طبس هنگام کنترل خودرو‌های عبوری به یک پراید وانت مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: مأموران در بازرسی از خودرو ۸۰۰کیلوگرم ماهی بدون مجوز‌های قانونی کشف کردند که ارزش ریالی آن بنا بر نظر کارشناسان ۲۴۰میلیون ریال برآورد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس گفت:مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

آموزش سربازان برای ورود به بازار کار ICT

هزار و ۱۲۶ نفر ساعت آموزش تاکنون برای کارکنان وظیفه خراسان جنوبی در حوزه‌های تخصصی فناوری اطلاعات برگزار شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه کارگروه مهارت آموزی کارکنان وظیفه خراسان جنوبی گفت: تفاهم نامه‌ای بین دانشکده علمی کاربردی، پست و مخابرات و ستاد مشترک نیرو‌های مسلح مبنی بر ارائه دوره‌های آموزشی ویژه کارکنان وظیفه منعقد شد.

مصطفیبهی افزود: هدف از این تفاهم نامه افزایش بهره وری نیرو‌های وظیفه در دوره سربازی و کسب آموزش‌های تخصصی برای ورود به بازار کار بعد از اتمام این دوره است.

وی گفت: تاکنون برای برگزاری دوره‌های تخصصی و کاربردی ICT (فناوری اطلاعات و ارتباطات)، از طریق آزمون‌های تخصصی ۱۰ نفر شناسایی و با گذراندن دوره‌های آموزشی، موفق به کسب گواهینامه مربیگری شدند.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: تاکنون ۴۱ نفر از نیرو‌های وظیفه یگان‌های نظامی و انتظامی استان در این دوره‌ها آموزش دیده اند و در حال حاضر نیز دوره ارز دیجیتال برای کارکنان وظیفه سپاه در حال برگزاری است.

وی گفت: به سربازانی که در این دوره‌ها موفق به کسب نمره قبولی شوند گواهینامه‌های معتبر داده می‌شود.

 

 

 

 

ماهور، گیاهی مفید برای ریه

گل ماهور، نرم کننده، خلط آور و ضد سرفه است و در بیماری‌های مرتبط با دستگاه تنفس اثربخش است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی گفت: گل ماهور با نام‌های دیگری، چون خرگوشک، بزیر، لبیده، زرماهی نیز شناخته می‌شود.

محسن پویان افزود: طبیعت این گیاه گرم و خشک است، از برگ و گل آن در گیاه درمانی استفاده می‌شود، مسکن و ضد تشنج است، در بیماری بواسیر از آن استفاده می‌شود، نرم کننده، خلط آور و ضد سرفه است و در بیماری‌های مرتبط با دستگاه تنفس اثربخش است.

وی گفت: در بیماری آسم از غرغره دم کرده آن استفاده می‌شود، برای تقویت مو موثر و مفید است، دم کرده آن استرس و کم خونی را درمان می‌کند، برای رفع اسپاسم و گرفتگی معده موثر است، سرشار از کلسیم، فسفر و ویتامین‌های A و C است، برای درمان میگرن و تسکین حمله‌های میگرنی بسیار مفید است، پودر حاصل از ریشه خشک گل ماهور برای درمان زگیل موثر است، دم کرده آن خواب آور است، برای رفع اضطراب، اختلال‌های ضربان قلب و ناراحتی‌های معده کاربرد دارد، عملکرد غده تیروئید را بهبود می‌بخشد، برای بیماری تب یونجه نیز ازآن استفاده می‌شود و در استعمال خارجی ضماد آن با شیر بر روی کروک، جوش و انواع زخم‌ها کاربرد دارد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی میزان مصرف روزانه گیاه ماهور را ۳ نوبت و هر نوبت تا ۴ گرم عنوان کرد.

 

با کمک ۲۵۰ میلیون تومانی استاندار خراسان جنوبی ؛

چراغ جشن گلریزان را روشن کرد

استاندار خراسان جنوبی با کمک ۲۵۰ میلیون تومانی به دانش آموزان نیازمند، چراغ بیست و نهمین جشن گلریزان را روشن کرد.

این مبلغ را ملانوری در جلسه برنامه ریزی جشن گلریزان ویژه کمک به دانش آموزان نیازمند استان، اهداء کرد.

جشن گلریزان ویژه تأمین لباس دانش آموزان نیازمند همه ساله به همت زورخانه امیر عرب و هیئت ابوالفضلی بیرجند در آستانه عید نوروز برگزار می‌شود و امسال نیز این مراسم ۶ اسفند ، شب میلاد حضرت علی (ع) و به صورت رسانه‌ای و مجازی اجرا خواهد شد.

استاندار در این نشست همراهی مردم خراسان جنوبی در انجام امور خیر را قابل تحسین دانست و گفت: مردم استان، طی یک سال گذشته، بیش از ۲۶۰ میلیارد تومان به طرح کمک‌های مؤمنانه و توزیع اقلام مورد نیاز اقشار آسیب پذیر در شرایط کرونایی کمک کرده اند.

آقای ملانوری افزود: این رقم در مقایسه با آمار جمعیتی استان و تأثیری که شیوع بیماری بر درآمد‌های مردم داشته، بسیار ارزشمند است.

وی به وضع نامطلوب اعتبارات دستگاه‌های اجرایی در سال جاری اشاره کرد و گفت: کاهش اعتبارات دولتی ناشی از تحریم‌ها و سیر نزولی قیمت نفت از یک سو و هزینه‌های تحمیلی بسیار سنگین به واسطه شیوع کرونا طی یک سال گذشته، اعتبارات دستگاه‌ها را به شدت متأثر کرده است.

استاندار با تأکید بر این که تداوم چندین ساله جشن گلریزان به واسطه تکیه بر کمک‌های مردمی است، افزود: با همه مشکلات و کمبود‌هایی که وجود دارد، دستگاه‌های متولی را مکلف می‌کنیم که در این امر خداپسندانه که بدون تردید گره گشایی از مشکلات مردم استان را به همراه دارد، همراهی کنند.

 

مردم و مسئولان خراسان جنوبی، پارسال در جشن گلریزان  ۶۸۰ میلیون تومان به دانش آموزان نیازمند کمک کردند.

جشن گلریزان ویژه تامین البسه دانش‌آموزان نیازمند استان هر سال به همت زورخانه امیر عرب و هیات ابوالفضلی بیرجند در آستانه عید نوروز برگزار می‌شود.

 

با کمک ۲۵۰ میلیون تومانی استاندار خراسان جنوبی ؛

چراغ جشن گلریزان روشن شد/۳

چراغ جشن گلریزان در خراسان جنوبی روشن شد

استاندار خراسان جنوبی برای کمک به تامین اعتبارات مورد نیاز جشن گلریزان که هر سال در آستانه عید نوروز در بیرجند برگزار می‌شود، دستور ویژه صادر کرد.

حمید ملانوری در نشست برنامه‌ریزی جشن گلریزان ویژه کمک به دانش‌آموزان نیازمند استان، با تشکر از اقدامات بانیان جشن گلریزان، به قدمت این مراسم در بیرجند اشاره کرد و توزیع اقلام خریداری شده سال گذشته را در استان ستودنی خواند.

وی نوعدوستی و کمک‌های بشردوستانه را از صفات برجسته و بارز ایرانیان برشمرد و گفت: مسلمانان به ویژه ایرانیان به لحاظ فرهنگ غنی، به این مسایل ورود جدی و پررنگی دارند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: مواردی مانند صدقه، خمس، زکات، وقف و کمک‌های بشردوستانه از جمله مسایل اعتقادی است که در دین اسلام ابلاغ شده تا در این قالب افرادی که تمکن مالی دارند، همنوع خود را یاری دهند.

وی اظهار داشت: انسان‌ها زمانی به لحاظ روانی ارضا می‌شوند که بتوانند دردی را از کسی درمان کنند و گرهی از کاری بگشایند.

ملانوری گفت: این کارهای خیرخواهانه که باعث آرامش وجدان می‌شود، توفیق و نعمتی است که خداوند به افراد پاک هدیه می‌دهد.

وی همراهی مردم خراسان جنوبی در انجام امور خیر را قابل تحسین خواند و افزود: براساس آمار، مردم استان طی یک سال گذشته بیش از ۲۶۰ میلیارد تومان به طرح کمک‌های مؤمنانه و توزیع اقلام مورد نیاز اقشار آسیب‌پذیر در شرایط کرونایی کمک کرده‌اند.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: این رقم در مقایسه با آمار جمعیتی استان و تاثیری که شیوع بیماری بر درآمدهای مردم داشته، بسیار ارزشمند است.

وی به وضعیت نامطلوب اعتبارات دستگاه‌های اجرایی در سال جاری اشاره کرد و افزود: کاهش اعتبارات دولتی ناشی از تحریم‌ها و سیر نزولی قیمت نفت از یک سو و هزینه‌های تحمیلی بسیار سنگین به واسطه شیوع کرونا در سطح کشور طی یک سال گذشته اعتبارات دستگاه‌ها را به شدت متاثر ساخته است.

ملانوری با تاکید بر اینکه تداوم چندین ساله جشن گلریزان به واسطه تکیه بر کمک‌های مردمی است تصریح کرد: پایه‌گذاری چنین برنامه‌هایی بر مبنای کمک‌های دولتی به جهت فراز و نشیب‌هایی که وجود دارد، پایداری ندارد.

وی گفت: با همه مشکلات و کمبودهایی که وجود دارد، دستگاه‌های متولی را مکلف می‌کنیم که در این امر خداپسندانه که بدون تردید گره‌گشایی از مشکلات مردم استان را به همراه دارد، همراهی کنند.

جشن گلریزان ویژه تامین البسه دانش‌آموزان نیازمند استان هر سال به همت زورخانه امیر عرب و هیات ابوالفضلی بیرجند در آستانه عید نوروز برگزار می‌شود.

امسال نیز این مراسم در شب میلاد حضرت علی (ع) به صورت مجازی برگزار خواهد شد که استاندار در پایان جلسه امروز با مشخص کردن ارقامی در حوزه‌های کمیته امداد امام خمینی (ره)، آموزش و پرورش، بهزیستی و ورزش و جوانان، مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان نیز شخصا برای تامین نیاز دانش‌آموزان استان اختصاص داد.

جای خالی اجرای ضوابط ایمنی در جایگاه‌های سوخت/۴

سرپرست برنامه ریزی و پشتیبانی سازمان آتش نشانی بیرجند در خصوص احتمال وقوع حادثه در جایگاه‌های عرضه سوخت بیرجند و بروز خسارات جبران ناپذیر هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، عنایتی گفت: عدم اجرای منهول‌های منتهی به مخازن در اطراف سکوی بارگیری، عدم شیب بندی مناسب که درصورت سرریز باعث ورورد مایعات قابل اشتعال به سیستم فاضلاب شهری می‌شود، عدم رعایت دستورالعمل پدافند غیرعامل، عدم امکان تخلیه اضطراری خودرو‌ها در زمان بروز حوادث احتمالی، عدم رعایت حریم جایگاه تا اماکن تجاری و عدم بهره گیری از سیستم گرمایشی استاندارد و ایمن در ساختمان اداری جایگاه‌ها از جمله مواردی است که در جایگاه‌های عرضه سوخت بیرجند اجرا نمی‌شود.

وی گفت: در سال‌های گذشته بیش از ۴ دوره بازدید از جایگاه‌های عرضه سوخت انجام شد که در ۲ دوره آن اعضای کارگروه ایمنی و نماینده دادستان حضور داشتند.

سرپرست برنامه ریزی و پشتیبانی سازمان آتش نشانی بیرجند گفت: علی‌رغم برگزاری جلسات متعدد، تصمیمات کارگروه ایمنی شهر بیرجند و ارجاع پرونده متخلفان به دادستانی، موارد ایمنی هنوز در جایگاه‌های سوخت اعمال نمی‌شود.

عنایتی گفت:  اگر حادثه ای در جایگاه‌های عرضه سوخت بیرجند رخ دهد باعث بروز خسارات جبران ناپذیری خواهد شد.

معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی خبر داد؛

راهیابی دو نفر از خراسان‌جنوبی به اختتامیه جشنواره مروجان کتاب/۳-۷

راهیابی دو نفر از خراسان‌جنوبی به اختتامیه جشنواره مروجان کتاب

معاون فرهنگ و ارشاد خراسان‌جنوبی گفت: دو نفر از خراسان‌جنوبی به اختتامیه جشنواره مروجان کتاب راه یافتند.

محمود رمضانی اظهار کرد: مروجان فرهنگ کتاب و کتابخوانی امروز سوم اسفندماه طی آیینی تجلیل می‌شوند.

معاون امور فرهنگی و رسانه فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه آیین تجلیل از این افراد به صورت مجازی از ساعت ۱۹ تا ۲۰ برگزار می‌شود، بیان‌کرد: در این دوره از جشنواره تجلیل از مروجان فرهنگ کتابخوانی ۹۰۶ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه مرکزی ارسال شده است.

رمضانی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که آقای علی مرادی با شرکت در بخش نشان استمرار (برگزیده در جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی سال ۹۷) و آقای محمدحسین فروتنی با شرکت در بخش افراد، از خراسان‌جنوبی در بین نامزدهای راه یافته به مرحله نهایی هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی قرار دارند.

معاون امور فرهنگی و رسانه فرهنگ و رسانه فرهنگ و ارشاد خراسان‌جنوبی گفت: همچنین بنا به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با نظر موافق هیأت دولت، الزام ارسال آگهی‌های دولتی به مطبوعات به قوت خود باقی ماند که این مسئله نیز برای مطبوعات نکته حائز اهمیتی است.

 

 

 

 

پیش بینی سرما و یخبندان برای آخر هفته/۲

دمای هوا تا پایان این هفته در خراسان جنوبی روند کاهشی خواهد داشت.

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: این کاهش دما در روز‌های پایانی هفته محسوس‌تر خواهد بود و یخبندان را به دنبال خواهد داشت.

لطفی افزود: برای هفته آینده خطرسرمازدگی هم در منطقه وجود دارد.
وی گفت: با توجه به الگوی نقشه‌ها و مدل‌های پیش یابی برای قبل از ظهر دوشنبه بارش پراکنده باران در نیمه شرقی استان پیش‌بینی می‌شود.

کارشناس هواشناسی گفت: برای روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه پدیده قابل ذکر در برخی ساعات، افزایش متناوب ابر و سرعت وزش باد و گرد و خاک است.

لطفی افزود: از روز پنجشنبه هم با ورود سامانه بارشی جدید به جو استان وزش تندباد و بارش را در منطقه پیش بینی می‌کنیم.

 

 

 

 

به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت امام علی(ع)؛
مسابقه کتابخوانی«مظهر العجایب» به همت کانون شهید مطهری افین برگزار می شود
مدیر کانون فرهنگی هنری شهید مطهری روستای افین زیرکوه از برگزاری مسابقه کتابخوانی«مظهر العجایب» به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت حضرت علی (ع) برای سنین ۱۰ تا ۲۵ سال خبر داد.

«غلامعباس انوری» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: کانون فرهنگی هنری شهید مطهری روستای افین زیرکوه در نظر دارد به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت حضرت علی (ع) برنامه های مختلفی اجرا کند.

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید مطهری روستای افین زیرکوه با بیان اینکه مسابقه کتابخوانی«مظهر العجایب» به مناسبت فرارسیدن ۱۳ رجب توسط کانون برگزار می شود، افزود: هدف از برگزاری این مسابقه پرداختن به گوشه ای از ابعاد زندگی با برکت اولین امام شیعیان است.

وی در ادامه بیان کرد: سوالات این مسابقه از کتاب«علی بن ابی طالب» نوشته محمدرضا رمزی اوحدی انتخاب شده است و این کتاب ۵ جلد دارد که هر کدام از آن یک هزار و یک کلمه درباره حضرت علی (ع) را یدک می کشند.

انوری با اشاره به اینکه مسابقه کتابخوانی«مظهرالعجایب» برای گروه سنی ۱۰ تا ۲۵ سال برگزار می شود، ادامه داد: علاقمندان می توانند تا روز پنجشنبه ۷ اسفندماه با ارسال پاسخ صحیح سوالات در این مسابقه شرکت کنند.

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید مطهری روستای افین زیرکوه در پایان گفت: این کانون در نظر دارد تا مراسم جشنی با رعایت پروتکل های بهداشتی به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت امام علی(ع) برگزار کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی:
۴۳ میلیارد تومان پروژه مالچ پاشی در خراسان جنوبی اجرا می شود
نصرآبادی گفت: ۴۳ میلیارد تومان پروژه ی مالچ پاشی در سطح ۵۴۰ هکتار ابلاغ و اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «علیرضا نصرآبادی» امروز (۳ اسفند) به رسانه های گروهی اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار پروژه بیابانزدایی در عرصه های منابع طبیعی استان اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی با قرار گرفتن بر روی کمربند خشک و نیمه خشک نیمکره شمالی دارای ذخایر منابع آبی بسیار ضعیف و نزولات جوی کم و تبخیر سالیانه بسیار شدید است، افزود: این استان با توجه به میزان پوشش گیاهی بسیار کم، در شرایط بسیار خاصی قرار گرفته که باید طرح های بیابانزدایی را بیشتر اجرا کرد.

نصرآبادی با اشاره به افزایش ریزگردها و طوفان های گرد و غبار و نابودی پوشش گیاهی مراتع و تبدیل این مناطق به اراضی بیابانی تصریح کرد: توان زیست محیطی و اقتصادی اراضی از بین رفته است و فرسایش بادی تشدید شده است؛ همچنین کاهش کیفیت و کمیت آب های سطحی و زیر زمینی، و کاهش حاصل خیزی خاک از پیامدهای بیابانزایی در استان است.

وی با بیان اینکه ۵.۴ میلیون هکتار از عرصه های طبیعی خراسان جنوبی را عرصه های بیابانی تشکیل داده است، اضافه کرد: خراسان جنوبی جزو پنج استان درگیر با موضوع گرد و غبار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از اجرای ۱۵۳ هزار و ۲۰۰ هکتار نهال کاری خبر داد و گفت: همچنین از ابتدای امسال ۱۳ هزار و ۸۷۶ هزار هکتار بذر کاری و ۳۹ هزار هکتار مدیریت روان آب های سطحی انجام شده است.

نصرآبادی در ادامه از اجرای عملیات مالچ پاشی در سطح  ۶۰۰ هکتار خبر داد و افزود:  به منظور کاهش اثرات منفی بیابانزایی و جلوگیری از پیشرفت آن در استان، تاکنون فعالیت های متعددی  همانند تهیه طرح بیابانزدایی به مساحت یک میلیون و ۷۴۰ هزار هکتار در قالب ۲۸ طرح اجرایی شده است.

نصرآبادی تصریح کرد: امسال یک هزار و ۱۰۰ هکتار پروژه نهالکاری با اعتبار ۱۷ میلیارد تومان و یک هزار و ۴۰۰ هکتار مدیریت رواناب در حال اجرا است.

وی با اشاره به اعتبارات بیابانزدایی سال گذشته، یادآور شد: سال گذشته از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی مبلغی بیش از ۸۳ میلیارد تومان برای اجرای عملیات احیایی در سطح ۴۵ هزار هکتار به استان تخصیص یافت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در پایان گفت: ۴۳ میلیارد تومان پروژه مالچ پاشی در سطح ۵۴۰ هکتار ابلاغ و اجرا می شود.

مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی در بیرجند افتتاح شد
اولین مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی در بوستان آزادی بیرجند به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند،آیین افتتاح مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی و گرمخانه شهرداریامروز (۳ اسفند) با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهری در بوستان آزادی برگزار شد.

 

«محمد محمدزاده» معاون خدمات شهری شهردار بیرجند در این آیین افتتاحیه با بیان اینکه این مجتمع شامل ۲ مجموعه مجزای جمع‌آوری متکدیان و گرمخانه با ظرفیت پذیرش ۳۰ نفر است، گفت: اعتبار ۶۰۰ میلیون تومان برای بازسازی و ترمیم و پذیرش افراد آسیب‌پذیر  در این مجموعه واقع در  بوستان آزادی هزینه شده است

 

وی با اشاره به اینکه شهرداری خدمات مختلفی در راستای کمک به افراد آسیب دیده و کاهش تکدی‌گری و حضور نیافتن متکدیان در سطح شهر ارائه کرده است، ادامه داد: شناسایی متکدیان زباله‌گرد و تحویل بسته غذایی با کمک خیرین، شناسایی ۴۰ خانواده از متکدیانی که به لحاظ رعایت موارد بهداشتی در سطح پایینی قرار داشتند و تهیه و تحویل بسته‌های بهداشتی، تهیه لوازم اولیه و ضروری به ۱۰ خانواده از متکدیان و پیگیری برای تامین هزینه پوشاک ۲۵ نفر از کودکان زیر ۱۷ سال نیازمند از جمله اقدامات این حوزه است.

 

 

محمد زاده از دیگر اقداماتی که برای متکدیان صورت گرفته را شناسایی متکدیان بیمار و دارای بیماری‌های صعب‌العلاج، پرداخت اجاره خانه اردیبهشت ماه ۶ خانواده نیازمند، پیگیری اشتغال بانوان نیازمند و بهبودیافته و پیگیری هزینه‌های درمانی افراد بیمار و تقبل تمامی هزینه‌های درمانی آنها، تهیه و تحویل لوازم‌التحریر به خانواده‌های بهبودیافته دارای دانش‌آموز و پرداخت هزینه‌های بیمارستان کودک معتاد برشمرد.

 

معاون خدمات شهری شهردار بیرجند با اشاره به شناسایی ۱۰۶ نفر از افراد درگیر آسیب با هماهنگی تیم میدانی کنترل و کاهش آسیب شهرستان بیرجند، عنوان کرد: شناسایی ۱۵ مورد مخروبه محل استعمال مواد مخدر، شناسایی زنان و دختران ویژه و سالمندان بی‌خانمان و بلامکان، افراد کارتن خواب و پاتوق‌های محل تجمع متکدیان و معتادین از دیگر اقدامات انجام شده است.

 

گفتنی است؛ همچنین امروز از سامانه ثبت اطلاعات آسیب دیدگان اجتماعی رونمایی شد.

 

 

 

 

 

گسل ناآرام کرونا در خراسان جنوبی

گسل ناآرام کرونا در خراسان جنوبی

وضعیت شکننده انتشار ویروس کرونا به گسل ناآرامی در خراسان جنوبی تبدیل شده است که هر لحظه امکان خیزش ناهمگون را تداعی می‌کند.

به گزارش ایرنا یکسال از اعلام اولین مبتلا به ویروس کرونا می‌گذرد و در این مدت همراهی‌های وصف ناشدنی از اصناف تا مردم عادی صورت گرفت اما در این میان تعدادی همچنان نه تنها برای خود بلکه حتی حقوق شهروندی را هم رعایت نکردند.

نهادهای حمایتی، دستگاه‌های اجرایی و مراکز نیکوکاری در این مدت خوش درخشیدند و با پویش‌های مختلف همچون طرح شهید سلیمانی قدری از مشکلات معیشت مردم را مرهم بودند و این مسیر نیز ادامه دارد.

با نزدیک شدن به ایام نوروز ۱۴۰۰ مهمترین خطری که مردم را تهدید می‌کند عادی‌انگاری نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است دستورالعمل‌هایی که اگر رعایت همه جانبه آن صورت می‌گرفت به‌طور حتم شاهد سیر صعودی میزان مبتلایان و تغییر رنگ بندی‌ها نبودیم.

برخلاف بسیاری از استان‌ها در خراسان جنوبی شاهد خیزهای مقطعی از یک روستا یا یک شهر هستیم به طوری که در زمان کاهش میزان ابتلا هم یکی از شهرستان‌ها به شدت درگیر کرونا می‌شود.

تعطیلات آخر هفته و ماهیت روستایی بودن مردم باعث می‌شود که جاده‌های استان آخر هفته شلوغی را شاهد باشد و به تبع آن روستاهای شلوغ، عدم رعایت پروتکل‌ها و خیز مقطعی دیگر که میزان مبتلایان را تا تغییر رنگ‌بندی هم جلو می‌برد.

در هفته‌های گذشته رنگ‌بندی در خراسان جنوبی حالت کاهشی از قرمز به آبی به‌خود گرفت اما باز همین خیزهای مقطعی باعث شد که شهرستان قاینات به عنوان تنها شهرستان نارنجی استان افزایش موارد مثبت و بستری را به دنبال داشته باشد.

در حال حاضر پنج شهرستان استان شامل بیرجند، زیرکوه، فردوس، نهبندان و طبس در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند و پنج شهرستان سربیشه، درمیان، بشرویه، خوسف و سرایان در وضعیت آبی (کم خطر) باقی ماندند.

ادامه این روند می‌تواند شهرستان‌های خراسان جنوبی را یکی پس از دیگری به وضعیت خطر سوق دهد و باز دوباره با ورود خیز چهارم شاهد از دست دادن تعداد زیادی از هم استانی‌ها باشیم.

از طرفی ورود واکسن کرونا به کشور نوعی عادی‌انگاری را در جامعه به وجود آورده است در حالی که کارشناسان امر معتقدند تا ۷۰ درصد مردم از این واکسن استفاده نکنند نمی‌توان ایمنی را به دست آورد که هنوز تا این آمار فاصله زیادی وجود دارد.

عادی انگاری و افزایش موارد ابتلا در قاینات

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: عادی‌انگاری و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از دلایل افزایش آمار مبتلایان به کرونا در خراسان جنوبی به‌ویژه شهرستان قاینات است.

مجید شایسته درباره افزایش آمار مبتلایان به کرونا در شهرستان قاینات افزود: بیماری کووید ۱۹ از سال گذشته افت و خیزهایی را داشته که منجر به افزایش موارد ابتلا و به دنبال آن بستری‌ها و متاسفانه فوت شمار زیادی از هم‌استانی‌ها شده است.

وی اظهار داشت: از هفته آخر دی ماه و اوایل بهمن امسال روند افزایش نمونه‌گیری را در استان داشتیم و به دنبال آن افزایش موارد مثبت به‌خصوص در شهرستان قاینات را شاهد بودیم که افزایش موارد نمونه‌گیری در این شهرستان نسبت به بقیه مناطق استان خیلی شاخص است و این افزایش موارد منجر شد که در هفته دوم و سوم، افزایش بیماریابی را داشته باشیم.

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: افزایش بیماریابی که در راستای طرح شهید سلیمانی هم بود، باعث شد که در بعضی از نقاط قاینات از جمله روستای پهنایی، شهر اسفدن، مرکز خدمات جامع سلامت چاهک و ۲ منطقه شهری در قاین محدوده مرکز جامع شهری روستایی امام علی (ع) قاین و مرکز جامع سلامت شهری روستایی امام خمینی (ره) قاین با توجه به افزایش نمونه‌گیری، تعداد موارد مثبت خیلی افزایش پیدا کند که قطعا در رنگ‌بندی‌ها تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: بیشترین گروه سنی درگیر ۲۰ تا ۶۰ سال بودند که گروه سنی فعال جامعه محسوب می‌شوند و اگر در گروه سنی سالمند اتفاق بیفتد، می‌تواند منجر به افزایش موارد بستری و مرگ شود.

شایسته درخصوص دلایلی که باعث افزایش موارد ابتلا در شهرستان قاینات شده است، گفت: به دنبال مساله عادی‌انگاری و اینکه وقتی رنگ‌بندی آبی (کم خطر) می‌شود، فکر می‌کنیم همه چیز به حالت قبل برگشته، افت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزایش شب‌نشینی‌ها و تجمعات خانوادگی، برگزاری جلسات عزا و عروسی، بازگشایی مدارس، ارتباطات خاصی که شهرستان قاینات با استان خراسان رضوی دارد و اینکه در مسیر جاده ترانزیت است، وجود برخی صنایع از جمله کارخانه سیمان قاین که ارتباطات زیادی با سایر نقاط استان و کشور دارد، باعث افزایش موارد ابتلا در این شهرستان شده است.

وی تاکید کرد: عادی‌انگاری در هم استانی‌ها جدی گرفته شود تا شاهد افت رعایت پروتکل‌های بهداشتی نباشیم و از هدف اصلی که کاهش مرگ و میر است، دور نشویم.

خیز کرونا و نوروز ۱۴۰۰

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: برای خیز جدید کرونا نیازی به عید نوروز نیست و از همین الان میزان موارد سرپایی به شدت افزایش یافته است که اگر این روند ادامه‌دار باشد شاهد خیز چهارم کرونا در استان خواهیم بود.

مسعود ضیایی افزود: طبق بررسی‌های به عمل آمده موارد ابتلای فامیلی و خانوادگی در استان افزایش یافته که این مهم برگرفته از دورهمی‌ها است با این روند موارد بستری برای ۲ هفته آینده رو به افزایش خواهد بود.

وی ادامه داد: آغاز تزریق واکسن بارقه‌ای از امید در کشور بود اما زمانی موثر است که ۶۰ درصد مردم یعنی حدود ۶۰ میلیون نفر از جمعیت مردم کشور واکسینه شود که در بهترین شرایط بعید است کمتر از یک سال دیگر اتفاق بیفتد.

ضیایی توصیه کرد: کسانی که واکسینه می‌شوند باید تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند زیرا احتمال آلوده شدن و ناقل بودن آنها وجود دارد.

وی اظهار داشت: واکسن ۱۰۰ درصد تاثیر ندارد و ممکن است با همان ۱۰ درصد فرد مبتلا شود اگر جهشی هم در ویروس اتفاق بیفتد که به کلی وضعیت متفاوت می‌شود.

ضیایی با تاکید بر اینکه واکسن نباید منجر به عادی‌انگاری شود یادآور شد: جهش‌هایی در ویروس اتفاق افتاده که هنوز موردی در استان مشاهده نشده اما در صورت رعایت نکردن باید برای ورود آن آماده باشیم.

وی بیان کرد: رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، دورهمی‌ها و مسافرت احتمال ورود ویروس جهش یافته را در استان دوچندان می‌کند.

ضیایی در ادامه با بیان اینکه ابتلا از طریق سطوح کمتر ممکن است اتفاق بیفتد تاکید کرد: ویروس کرونا از طریق تنفسی، دهان و مخاط به شدت واگیر است.

تشدید محدودیت‌های تردد در خراسان جنوبی

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: با توجه به دستور ستاد استانی کرونا محدودیت‌های تردد از ساعت ۲۱ تا سه بامداد از دیروز شنبه تشدید شده است.

سرهنگ علیرضا عباسی افزود: با تشدید محدودیت‌ها هر خودرویی که از ساعت ۲۱ در تمام شهرستان‌های استان به غیر از موارد غیر ضرور همچون پزشکی تردد داشته باشد اعمال قانون خواهد شد.

وی ادامه داد: هرگونه تردد بین استانی باید با مجوز پلیس راه باشد و مجوزها فقط به صورت محدود در موارد پزشکی و قضایی صادر می‌شود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی تاکید کرد: مجوز تردد داخل شهر هم فقط به صورت محدود به موارد پزشکی صادر می‌شود و افرادی که در مواقع خاص نیاز به تردد برای حضور به مراکز درمانی دارند با ارایه نامه از درمانگاه مربوطه نسبت به ابطال جریمه اقدام خواهد شد.

وی با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز درخواست کرد: اصناف بیشترین همکاری را با پلیس دراین مدت داشته باشند و در صورت امکان قبل از اعمال ترددهای شبانه نسبت به تعطیلی واحد صنفی اقدام کنند.

عباسی تاکید کرد: به غیر از ماموران گشت تمامی دوربین‌های مداربسته پلیس هم اقدام به اعمال قانون در این مدت خواهند کرد.

وی تصریح کرد: هم‌استانی‌ها به هیچ عنوان به سمت مشهد مقدس سفر نکنند زیرا علاوه بر اعمال قانون اجازه ورود به مشهد صادر نخواهد شد و راننده به برگشت سفر راهنمایی خواهد شد.

عادی‌انگاری و جای پای کرونای انگلیسی

استاندار خراسان جنوبی گفت: ابتلای تعدادی از هموطنان به ویروس جهش یافته انگلیسی نشان دهنده آن است که اگر در مدیریت کرونا غفلت و عادی‌انگاری و سهل‌انگاری صورت گیرد، این ویروس در کشور جای پای خود را باز کرده و دوباره میزان آمار مبتلایان، بستری‌ها و مرگ و میرها افزایش خواهد یافت که هزینه‌های سنگینی را به فضاهای عمومی، مردمی و به ویژه فضای کسب و کار وارد خواهد کرد.

حمید ملانوری اظهار داشت: برخی از تغییر رنگ‌ها، نشان دهنده به صدا درآمدن زنگ خطر در آمار مبتلایان است و ریشه آن عادی‌انگاری و سهل‌انگاری است.

وی تصریح کرد: تصمیمات امروز ما تاثیرات خود را در آینده نزدیک می‌گذارد و اگر مایل نیستیم دوباره محدودیت‌های سنگین برگردند، باید تصمیماتی قاطع در این زمینه اتخاذ شود.

ملانوری ادامه داد: مرجع تصمیم‌گیری درخصوص برگزاری مجامع عمومی، همایش‌ها و مسابقات ورزشی ستاد کروناست و براساس پروتکل‌ها و طبق شرایط موجود تعیین تکلیف می‌شود لذا پیشنهاد دستگاه‌ها ۲ هفته قبل از برگزاری هرگونه مراسم یا همایش به دبیرخانه ستاد ارائه تا بررسی شود.

وی گفت: در شهرهای آبی صد درصد و در شهرهای زرد و نارنجی، یک سوم کارکنان دستگاه‌های اجرایی باید در محل کار حاضر شوند.

وی اظهار داشت: مدارس در مناطقی که از پوشش تلویزیونی و اینترنت مناسبی برخوردار نیستند با حضور معلمان و در بقیه جاها براساس دستورالعمل‌ها فعالیت کنند.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: کالاهای اساسی با مسوولیت معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری، با رعایت کامل پروتکل‌ها و دقت در جلوگیری از ازدحام جمعیت توزیع شود.

وی سلامتی مردم را خط قرمز ستاد ملی و ستاد استانی مدیریت کرونا دانست و گفت: هدف تصمیمات ستاد ملی و استانی، حفظ سلامت مردم است و همه باید تلاش کنیم در قالب اقدام همگانی، سلامت مردم تضمین شود.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر امسال، روند بیماری بار دیگر در مهر امسال صعودی شد که این روند تا آبان و آذر ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

به دنبال اجرای محدودیت‌های جامع از اول آذر ماه و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت.

براساس مصوبه‌ای که از سوی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا به استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شد، با توجه به رنگی که وضعیت شیوع کرونا در شهرهای مختلف را نشان می‌دهد، برای فعالیت چهار گروه شغلی تصمیم‌گیری می‌شود.

مشاغل به چهار گروه تقسیم شده‌اند و براساس وضعیت شهرها به فعالیت خود ادامه می‌دهند برای مثال در شرایط سفید و قبل از آن آبی هر چهار گروه فعالیت دارند و در شرایط زرد، گروه شغلی چهار از فعالیت منع شده است.

گروه‌های شغلی سه و چهار در مناطق نارنجی (پرخطر) مجاز به فعالیت نیستند و در شرایط قرمز (خیلی پرخطر) فقط گروه شغلی یک (مشاغل ضروری) می‌تواند فعالیت کند.

براساس مصوبه ستاد استانی مدیریت کرونا تردد شبانه در تمامی شهرستان‌های خراسان جنوبی بدون در نظر گرفتن رنگ آنها از ساعت ۲۱ تا ۳ صبح ممنوع است.

 

 

 

کشف ۱۰ تن سبوس قاچاق در بیرجند/۴

کشف ۱۰ تن و ۲۳۰ کیلوگرم سبوس قاچاق در بیرجند

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی گفت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان در بازرسی از یک کامیون در شهرستان بیرجند، ۱۰ تن و ۲۳۰ کیلوگرم سبوس فاقد مجوز حمل را کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ جواد بخشی اظهار داشت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضایی، در بازرسی از کامیون ۱۰ تن و ۲۳۰ کیلوگرم سبوس قاچاق و فاقد مجوز حمل را کشف کردند که بنا بر نظریه کارشناسان، ارزش ریالی سبوس قاچاق بالغ بر ۴۵۰ میلیون ریال برآورد شد.

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی بیان کرد: ماموران در این رابطه یک خودرو را توقیف و یک متهم را دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

 

 

کشف احشام و سوخت قاچاق در سربیشه/۴

جانشین فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه گفت: ماموران انتظامی این شهرستان در بازرسی از ۲ اتوبوس مسافربری تعداد هشت رأس گوسفند فاقد مجوز دامپزشکی و هزار و ۵۰۰ لیتر سوخت خارج از شبکه توزیع فراورده‌های نفتی را کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ حسین تقی زاده اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان سربیشه در اجرای طرح مبارزه با قاچاق احشام و سوخت قاچاق، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به ۲ اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و خودروها را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: ماموران در بازرسی از خودروها هشت رأس گوسفند فاقد مجوز دامپزشکی و هزار و ۵۰۰ لیتر سوخت خارج از شبکه توزیع فراورده‌های نفتی را کشف کردند که ارزش ریالی آنها بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۳۸۰ میلیون ریال برآورد شد.

جانشین فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه گفت: ماموران در این رابطه ۲ خودرو را توقیف و ۲ متهم را دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی اظهار داشت: مبارزه با قاچاق کالا و احشام با جدیت از سوی پلیس دنبال می‌شود و با توجه به نقش بی‌بدیل شهروندان در دستاوردهای پلیس، ضروری است همکاری آنان در این زمینه بیش از گذشته با ماموران تداوم یابد.

 

 

 

تردد مسافر با شرایط ویژه از مرز ماهیرود ادامه دارد/۲-۳

سرپرست اداره کل گمرکات خراسان جنوبی گفت: با توجه به محدودیت‌های کرونایی در حال حاضر تردد مسافر با شرایط ویژه و محدود از پایانه مرزی ماهیرود استان ادامه دارد.

حسن رحیمی زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون در مرز ماهیرود ورود و خروج مسافران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: همچنین ترانزیت و فعالیت تجاری همچون روال گذشته و با تدابیر بهداشتی در مرز ماهیرود استان انجام می‌شود و رانندگان خودروهای ترانزیت با انجام آزمایش تشخیصی قطعی کرونا تحت نظارت نیروهای بهداشتی مستقر در نقطه صفر مرزی و منفی شدن نتیجه آزمایش، می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مرز مشترک دارد.

استان مرزی خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و سربیشه در ۶۶ کیلومتری بیرجند است.

این استان چهار بازارچه مرزی دارد که فعال‌ترین آنها مرز ماهیرود در شهرستان سربیشه است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*