اخبار علمی/کشف نوع جدیدی از سلول‌های استخوانی

کشف نوع جدیدی از سلول‌های استخوانی

دانشمندان استرالیایی نوع جدیدی از سلول‌های استخوانی را کشف کرده‌اند که در درمان پوکی استخوان موثر است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان استرالیایی با بردن ساختار‌های اسکلتی بدن انسان به زیر میکروسکوپ، نوع جدیدی از سلول استخوانی را کشف کرده اند.

یکی از دانشمندان معتقد است که این سلول استخوانی جدید ممکن است نقش مهمی در روند بیماری‌های مختلف استخوانی داشته باشد. سلول استخوانی کشف شده ایده جدیدی را در مسیر تخریب و اصلاح استخوان‌ها ایجاد می‌کند و امکانات تازه‌ای را برای درمان بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان به وجود می‌آورد.

آلرژی به ماهی؛ علائم و راه‌های جلوگیری از آن

برخی از افراد نسبت به خوردن ماهی آلرژی و حساسیت دارند که در مواردی با علائم شدید همراه است.

به گزارش وب سایت پزشکی “العین”، انجمن آلرژی و آسم آلمان اعلام کرد که آلرژی ماهی یک آلرژی غذایی است. این به معنای ظهور واکنش‌های آلرژیک به یک پروتئین خاص هنگام خوردن ماهی است.

این انجمن توضیح داد که این پاسخ‌های آلرژیک با مشکلات گوارشی مانند درد شکم، اسهال و مشکلات پوستی مانند خارش، قرمزی و جوش بروز پیدا می‌کنند.

در بعضی موارد ممکن است علائم شدیدی مانند تنگی نفس و شوک آلرژیک ایجاد شود که ممکن است جان فرد را نیز تهدید کند. برای جلوگیری از این خطرات سلامتی، بیماران باید از خوردن ماهی و همچنین کپسول‌های حاوی روغن ماهی اجتناب کنند.

از طرف دیگر، بیماران باید فقدان عناصری که ناشی از عدم مصرف ماهی است، چون ید، ویتامین دی و اسید‌های چرب امگا ۳ را جبران کنند.

شیر و فرآورده‌های آن و تخم مرغ منابع غذایی غنی از ید هستند، در حالی که بدن می‌تواند از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید و همچنین با خوردن غذا‌های غنی از ویتامین دی مانند تخم مرغ و شیر به تولید این ویتامین کمک کند.

در مورد منابع غذایی غنی از اسید‌های چرب امگا ۳، نیز باید گفت که روغن‌های گیاهی مانندروغن بذر کتان و روغن سویا گزینه‌های خوبی هستند.

چربی‌های حیوانی برای سلامتی بدن، مفید یا مضر؟

یک متخصص تغذیه درباره تاثیر مصرف چربی‌های حیوانی برای سلامت قلب و عروق بدن توضیح داد.

شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: چربی‌های حیوانی از نظر تغذیه‌ای به صورت اشباع شده هستند و اثر منفی برای سلامتی بدن به خصوص سلامت قلب دارند، بر همین اساس  روغن‌های حیوانی هم سرشار از اسید چرب هستند و می‌توانند مهم‌ترین منبع تولید کلسترول در بدن باشند.

او افزود: مصرف بیش از حد این روغن می‌تواند باعث رسوب و گرفتگی عروق بدن شود؛ همچنین مصرف بیش از حد آن، زمینه ساز سکته‌های مغزی و قلبی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

ایرانی ها ۷ برابر فرانسوی ها دورریز مواد غذایی دارند

ایرانی ها ۷ برابر فرانسوی ها دورریز مواد غذایی دارند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دورریز مواد غذایی در ایران ۷ برابر فرانسه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا زالی، صنایع غذایی را یکی از پررقابت ترین عرصه‌های صنعتی در کشور دانست و افزود: بخش عمده دورریز محصولات غذایی، پیش از رسیدن به دست مصرف کننده صورت می‌گیرد، در حالی که در کشورهای توسعه یافته، اینگونه نیست و محصولات پس از رسیدن به دست مصرف کننده، دورریز دارند.

وی ادامه داد: سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) بارها اعلام کرده است هر شهروند ایرانی روزانه بالغ بر ۱۳۴ کیلو کالری محصولات غذایی را هدر می‌دهد. اگر فرض کنیم از ۹۰ میلیارد مترمکعب مصرف سالیانه آب، ۸۰ میلیارد مترمکعب سهم صنعت کشاورزی است، میزان اهمیت این هدر رفت را درک می‌کنیم. این آمار با کیفیت مواد غذایی ارتباطی مستقیم دارد.

زالی، دورریز مواد غذایی در ایران را ۷ برابر فرانسه اعلام کرد و گفت: دورریز مواد غذایی در مجموع ۲۷ کشور اروپایی، ۹۰ میلیون تن در سال گزارش شده که این آمار در کشور ما ۳۵ میلیون تن در سال، یعنی معادل ۵۰ تا ۶۰ درصد صادرات مواد نفتی است.

ارتباط افسردگی و اضطراب با شروع زودهنگام «آلزایمر»

ارتباط افسردگی و اضطراب با شروع زودهنگام «آلزایمر»

بررسی‌ها نشان می‌دهد: افسردگی و اضطراب با شروع زودهنگام بیماری آلزایمر مرتبط است.

به گزارش ایسنا، افسرده بودن از جمله عوامل شناخته شده در خطر بروز بیماری آلزایمر است اما نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد افسردگی و اضطراب با شروع زودهنگام بیماری آلزایمر مرتبط است.

طبق این مطالعه، اگر فردی به بیماری آلزایمر مبتلا شود ممکن است در صورت ابتلا به افسردگی، علائم زوال را عقل حدود دو سال زودتر از افرادی که دچار افسردگی نیستند، تجربه کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*