اخبار علمی/واکسن کرونا به بهبود عوارض طولانی مدت بیماری کمک می‌کند

سازمان جهانی بهداشت توصیه کرد

خودداری از مصرف هیدروکسی کلروکین برای پیشگیری از کووید-۱۹

خودداری از مصرف هیدروکسی کلروکین برای پیشگیری از کووید-۱۹

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد: هیدروکسی کلروکین نباید به عنوان داروی پیشگیری کننده از بیماری کووید-۱۹ مصرف شود.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، داروی ضد التهابی هیدروکسی کلروکین نباید به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ مورد مصرف قرار گیرد.

گروه کارشناسی این سازمان به تازگی اعلام کرده است که این دارو، هیچ تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش موارد فوت و بستری ناشی از بیماری کووید-۱۹ ندارد و حتی ممکن است خطر عوارض جانبی شدید را افزایش دهد.

آیا می‌توان قرص‌ها را با آبمیوه، چای یا شیر مصرف کرد؟

یک متخصص تغذیه درباره مصرف قرص‌ها به همراه نوشیدنی‌های غیر آب مثل آبمیوه، چای یا شیر و مضرات این کار توضیح داد.

شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بعضی افراد بر خلاف توصیه‌های فراوان متخصصان تغذیه مبنی بر نوشیدن آب کافی در طول شبانه روز؛ متاسفانه نه تنها به این توصیه توجهی نمی‌کنند بلکه در مصرف آب به همراه قرص بی توجهی می‌کنند. برخی افراد هم سعی می‌کنند قرص را بدون نوشیدن آب مصرف کنند. این افراد قرص را با بزاق دهان خود استفاده می‌کنند که کار بسیار اشتباهی است و باعث می‌شود قرص بلعیده نشود. در واقع مصرف قرص بدون مصرف آب باعث می‌شود با دیواره‌های سیستم گوارشی قبل از معده آغشته شود که آسیب به حلق و نواحی مری را ایجاد می‌کند.

او  افزود: همه قرص‌ها دارای مواد شیمیایی هستند که اگر با مقادیر کافی آب مصرف نشوند؛ می‌توانند مشکلاتی در نواحی حلق، دهان و مری را ایجاد کنند. برخی افراد هم قرص را با چای، آبمیوه، دوغ یا شیر مصرف می‌کنند. نکته مهم این است که در آبمیوه، چای، دوغ یا نوشابه‌ها موادی ممکن است وجود داشته باشد که با مواد شیمیایی تشکیل دهنده قرص واکنش نشان دهند.

این مشاور تغذیه بیان کرد: در واقع بسیاری از مواد موجود در آبمیوه ممکن است با خود قرص واکنش دهند یا اثر آن را ازبین ببرند. به عنوان مثال خوردن برخی آنتی بیوتیک‌ها با شیر یا آبمیوه‌های ترش به خاطر اسیدی بودن؛ خاصیت درمانی آنتی بیوتیک را تضعیف می‌کند چرا که ساختار آن دارو مورد تخریب قرارگرفته است.

تاثیر فضای سبز بر کاهش خطر اختلال کم‌توجهی

تاثیر فضای سبز بر کاهش خطر اختلال کم‌توجهی

 محققان دریافتند که فضای سبز اطراف محل زندگی کودکان می‌تواند در خطر ابتلا به اختلال کم‌توجهی ADHD مهم باشد.

به نقل از مدیکال اکسپرس، اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی (ADHD) اختلال رفتاری رشدی است که فرد توانایی دقت و تمرکز بر روی یک موضوع را ندارد و یادگیری او کند می‌شود و فرد فعالیت بدنی غیرمعمول و بسیار بالایی دارد.

این نتایج، حاصل تحقیقات جدید سازمان iPSYCH در دانمارک است که گروهی از محققان از دانشگاه آرهوس دانمارک بررسی کردند، چگونه فضای سبز اطراف محل زندگی در ابتلاء کودکان و نوجوانان به اختلال ADHD تاثیر دارد و مواردی از ارتباط را پیدا کردند.

Malene Thygesen از محققان این بررسی اظهار کرد: کودکانی که در اوایل کودکی (تا سن پنج سالگی) در منطقه مسکونی خود کمتر در معرض محیط‌های سبز قرار گرفته‌اند در مقایسه با کودکانی که محیط سبز اطراف آنان بیشتر بوده است، در معرض خطر بیشتر ابتلا به اختلال ADHD هستند.

واکسن کرونا به بهبود عوارض طولانی مدت بیماری کمک می‌کند

واکسن کرونا به بهبود عوارض طولانی مدت بیماری کمک می‌کند

 محققان می گویند: بیمارانی که ماه‌ها پس از ابتلا به کرونا با علائمی از جمله خستگی مفرط، سردرد و تب دست و پنجه نرم می‌کنند، پس از تزریق واکسن این بیماری بهبودی قابل توجهی پیدا می کنند.

بروز مشکلات شنوایی در یک چهارم از جمعیت جهان تا ۲۰۵۰

بروز مشکلات شنوایی در یک چهارم از جمعیت جهان تا ۲۰۵۰

سازمان جهانی بهداشت (WHO) هشدار داد که تا سال ۲۰۵۰ میلادی از هر چهار نفر در جهان یک نفر به مشکلات شنوایی دچار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، سازمان جهانی بهداشت امروز (سه شنبه) در اطلاعیه‌ای هشدار داد که تا سال ۲۰۵۰ از هر چهار نفر در جهان یک نفر مشکلات شنوایی پیدا خواهد کرد و خواستار سرمایه گذاری بیشتر در امر پیشگیری و درمان این عارضه شد.

یافته محققان بریتانیایی؛

رژیم غذایی سرشار از فروکتوز می تواند به سیستم ایمنی آسیب برساند

رژیم غذایی سرشار از فروکتوز می تواند به سیستم ایمنی آسیب برساند

یک مطالعه جدید نشان می دهد رژیم غذایی سرشار از فروکتوز به سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از ساینس دیلی، تحقیقات جدید دانشمندان سوانزی ولز بریتانیا نشان می‌دهد که مصرف یک رژیم غذایی حاوی فروکتوز قند ممکن است از عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن مردم جلوگیری کند.

فروکتوز معمولاً در نوشیدنی‌های شیرین، شیرینی‌ها و غذاهای فرآوری شده یافت می‌شود و به طور گسترده‌ای در تولید مواد غذایی استفاده می‌شود. این ماده با چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری کبد چرب غیرالکلی همراه است و مصرف آن در سالهای اخیر به طور قابل توجهی در کشورهای توسعه یافته افزایش یافته است. با این حال، درک تأثیر فروکتوز بر سیستم ایمنی بدن افرادی که آن را به میزان بالایی مصرف می‌کنند، تاکنون محدود بوده است.

مطالعه جدید نشان می‌دهد که فروکتوز باعث ملتهب شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود و این فرآیند مولکول‌های واکنشی بیشتری تولید می‌کند که با التهاب همراه هستند. التهاب از این نوع می‌تواند به سلول‌ها و بافت‌ها آسیب برساند و باعث شود ارگان‌ها و سیستم‌های بدن آنطور که باید کار نکنند و منجر به بیماری شوند

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*