آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی

موفقیت‌های نظام مرهون اتحاد و همدلی مردم است
مشکلات چهار واحد تولیدی در خراسان جنوبی بررسی شد

ستاد انتخابات شهرستان نهبندان تشکیل شد/۲

ستاد انتخابات شهرستان نهبندان فعالیت خود را با صدور ابلاغ مسئولین کمیته ها، آغاز می کند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی «مجید بیکی» در اولین جلسه ستاد انتخابات شهرستان که با حضور مسئولین کمیته های ستاد شهرستانی تشکیل شد، عنوان کرد: #وزارت_کشور وظایف متنوعی دارد اما برگزاری انتخابات یکی از اصلی ترین وظایف و ماموریت هاست که باید برای انجام آن از همه توان بهره گیری شود.

وی ادامه داد: در ۲۸ خرداد ماه سال ۱۴۰۰ دو انتخابات همزمان ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا را که هر دو در سطوح محلی و ملی منطقه مهم است را در پیش داریم.

بیکی افزود: چهار مؤلفه اصلی انتخابات شامل امنیت، سلامت، مشارکت حداکثری و رقابتی بودن انتخابات می باشد که از این چهار مؤلفه در دو مؤلفه امنیت و سلامت انتخابات، مسئولیت مستقیم برعهده مجریان می باشد.

فرماندار نهبندان با اشاره به مؤلفه مشارکت حداکثری که یکی دیگر از مؤلفه های برگزاری انتخابات خوب است، بیان کرد: در این بخش، جایگاه های دیگری نیز نقش ایفا می کنند که باید از همه ظرفیت ها برای برگزاری انتخاباتی پرشور با مشارکت حداکثری بهره گیری شود.

بیکی با تاکید بر رعایت اصل بی طرفی مجریان انتخابات افزود: بی طرفی در عمل نیز باید کاملا نشان داده شود و همه اعضای ستاد و مجریان باید بی طرف بوده و به این موضوع پایبند باشند.

فرماندار نهبندان با توجه به شیوع بیماری کرونا در این ایام اظهار نمود: ویروس کرونا قطعا بر انتخابات تاثیر جدی در همه فرآیندها خواهد داشت پس باید از هم اکنون برای آن برنامه ریزی متناسب صورت پذیرد.

بیکی با توجه به ظرفیت مطلوب فضای مجازی در ایام شیوع کرونا عنوان کرد: از فضای مجازی برای اطلاع رسانی بیشتر استفاده شود چرا که این فرصت برای زمان تبلیغات ممکن است به صورت حضوری فراهم نشود.

نماینده عالی دولت در شهرستان اضافه کرد: آموزش عوامل برگزار کننده بعنوان یکی از اصول مهم در برگزاری انتخابات باید مورد توجه قرار گیرد و اقدامات لازم برای رده های مختلف پیش بینی و اجرا گردد.
لازم بذکر است انتخابات شوراهای اسلامی در ۲ شهر نهبندان و شوسف و ۱۰۱ نقطه روستایی شهرستان نهبندان برگزار خواهد شد.

رئیس هیات مدیره کارخانه قند قهستان:
کارخانه قند قهستان سال آینده وارد چرخه تولید می‌شود
محمودی‌راد از بازگشت کارخانه قند قهستان شهرستان درمیان به چرخه تولید تا مهرماه سال آینده در صورت جذب چغندر قند خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «علیرضا محمودی‌راد» امروز (۱۰ اسفند) در جلسه ستاد پیگیری اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی دادگستری استان در خصوص مشکلات کارخانه قند قهستان شهرستان درمیان اظهار کرد: از سال ۹۴ جمعی از سرمایه گذاران برای احیای مجدد کارخانه قند وارد گود شدیم و تاکنون بیش از ۸۰ درصد بازسازی کارخانه انجام شده است.

 

رئیس هیات مدیره کارخانه قند قهستان در ادامه برای راه اندازی کارخانه در صورت جذب چغندر قند برای سال آینده اعلام آمادگی کرد و افزود: مهمترین مشکل کارخانه تهیه مواد اولیه  و شکر خام برای تولید است که انتظار می رود چغندر قند تولیدی خراسان جنوبی به استان های دیگر صادر نشود و در اختیار این کارخانه قرار گیرد.

 

وی ظرفیت این کارخانه را تبدیل ۱۰۰ هزار تن چغندر قند دانست و بیان کرد: با جذب ۴۰ هزار تن چغندر قند می توانیم کارخانه قند قهستان را مهرماه سال آینده راه اندازی کنیم.

 

محمودی‌راد خواستار جذب سهمیه شکر خام استان برای تبدیل آن به شکر سفید در کارخانه قهستان شد و گفت: یکی دیگر از مشکلات بحث تأمین اجتماعی است که اکنون بیش از ۶۰ درصد بدهی ما به این سازمان بخاطر جرائم است که اگر دریافت نشود کارخانه بهتر می تواند فعالیت خود را آغاز کند.

 

«عباس جرجانی» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در این جلسه با اشاره به اینکه کارخانه قند قهستان در سال ۱۳۴۰ در خراسان جنوبی با هدف اشتغال و تثبیت جمعیت در مرز افتتاح شد، اظهار کرد: در سال ۹۲ کارخانه به دلیل فرسودگی تجهیزات، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، بدهی به بانک، حقوق معوقه کارگران و سوء مدیریت تعطیل شد.

 

وی تأمین مواد اولیه برای راه اندازی مجدد کارخانه قند قهستان را ضروری دانست و افزود: بحث چغندر قند رقابتی است و کشاورزان به دنبال سود بیشتر هستند لذا مدیریت جدید کارخانه قند قهستان باید عدم اعتماد گذشته کشاورزان را برطرف کند تا محصولات تولیدی خود را به این کارخانه تحویل دهند.

 

جرجانی با اشاره به اینکه با بهره برداری از این کارخانه ۳۷۰ نفر مشغول کار خواهند شد، عنوان کرد: کارخانه قهستان ظرفیت تبدیل ۱۵۰ هزار تن شکر خام را دارد و برای تأمین شکر خام مورد نیاز این کارخانه برای تبدیل به شکر سفید مشکلی وجود ندارد.

 

«محمد حسین اکبری» معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی نیز با بیان اینکه در این سالها تعطیلی کارخانه قند قهستان سطح زیر کشت چغندر قند استان را از ۵ هزار هکتار به ۳۵۰ هکتار کاهش داده است، گفت: با راه اندازی مجدد کارخانه سطح زیر کشت چقندر قند استان به صورت منطقی دوباره افزایش می یابد.

 

وی ضمن حمایت از راه اندازی کارخانه قند قهستان با ظرفیت کامل، افزود: شرکت های سهامی زراعی موظف شدند ۳۰ درصد محصول چغندر قند تولیدی خود را تحویل کارخانه دهند و با اعتمادسازی کارخانه، تمام این محصول کشاورزان جذب استان خواهد شد.

 

اکبری بیان کرد: برای شروع کار سطح زیر کشت ۱۶۳ هکتار چغندر قند برای شهرستان درمیان، قاین و نهبندان تعریف شده است تا در بهار سال آینده کشت این محصول انجام شود.

کشف ۱۲ رأس احشام قاچاق در”سرایان”/۴

فرمانده انتظامی شهرستان”سرایان” گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از یک وانت تویوتا ۱۲ رأس احشام قاچاق به ارزش ۳۶۰ میلیون ریال کشف کردند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علی وطن دوست” اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان سرایان در راستای طرح مبارزه با قاچاق کالا و احشام، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک وانت تویوتا مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
وی بیان داشت: ماموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از خودرو ۱۲ رأس احشام قاچاق که فاقد مجوز دامپزشکی بود کشف کردند که ارزش ریالی احشام قاچاق بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر۳۶۰ میلیون ریال براورد شد.
فرمانده انتظامی شهرستان سرایان افزود: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

اتحاد و همدلی شاه کلید موفقیت‌های کشور/۷-

استاندار خراسان جنوبی موفقیت‌های نظام اسلامی را مرهون روحیه اتحاد و همدلی ایرانیان دانست.

ملانوری در دیدار هیئت امنای مؤسسه فرهنگی و قرآنی خاتم النبین (ص) اهل سنت استان گفت: اشتراکات فرهنگ ایرانی و اسلامی ما کمک کرده تا امروز ایران اسلامی به عنوان کشوری ممتاز و صاحب نام و به عنوان قدرتی منطقه‌ای در جهان معرفی شود.
وی جامعه ایرانی را جامعه‌ای یکپارچه، متحد، همراه و همگام در همه زمینه‌ها معرفی کرد و افزود: اهل تشیع و تسنن همراه دیگر ادیان الهی و طوایف مختلف بلوچ، کرد، عرب، لر و سایر اقوام سال هاست در این آب و خاک به صورت مسالمت آمیز و با نشاط در کنار یکدیگر در آرامش زندگی می‌کنند و این اتحاد و همبستگی مردم کشورمان، دردنیا بی نظیر است.
استاندار اساس فرهنگ حاکم بر کشور را فرهنگ ناب اسلامی و ایرانی برشمرد و گفت: فرهنگ غنی ایرانی در کنار فرهنگ دینی ما که برمبنای اسلام است، فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی را شکل می‌دهند.
وی قرآن کریم را معجزه جاوید خداوند و بزرگترین منشور و دستورالعمل سند رفتاری آحاد بشر دانست و تأکید کرد: همه آحاد بشر از قرآن به عنوان الگو و روشی برتر به اندازه شناخت و درکشان بهره می‌برند.
استاندار نیروی انسانی را به عنوان بزرگترین ثروت کشورر معرفی کرد و گفت: کشورمان اگر چه ظرفیت‌های کم نظیری دارد، اما اصلی‌ترین ثروت آن در افکار، توانایی‌های علمی، فنی، مدیریتی و رفتاری آدم‌ها نهفته است.
به گفته وی اگر جامعه ایران اسلامی می‌خواهد به رشد، تعالی و توسعه پایدار دست یابد و فرهنگ بزرگ اسلامی و ایرانی، اهداف عالی امام راحل (ره) و اندیشه‌های ارزنده مردمان این سزرمین را روز به روز توسعه دهد، لازم است که از همه ظرفیت‌های کشور در کنار هم و در فضایی هم افزا بهره ببرد.
ملانوری، رمز موفقیت حرکت انقلابی حضرت امام (ره) را که امروزه منشأ تحولات انقلاب گونه بسیاری از کشور‌ها قرار گرفته، بهره گیری از آیات قرآن کریم، اسلام، پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) عنوان کرد

توقیف وانت تویوتا با ۲۲ رأس گوسفند قاچاق در”قاین”/۴

فرمانده انتظامی شهرستان “قاین” از کشف ۲۲ رأس گوسفند قاچاق در این شهرستان خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش احشام کشف شده را بالغ بر۴۴۰ میلیون ریال برآورد کردند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”محمود زال بیکی” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان قاین در راستای مقابله با قاچاق دام، هنگام گشت زنی و کنترل خودروهای عبوری به یک وانت تویوتا مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
وی بیان داشت: مأموران در بازرسی از وانت تویوتا ۲۲ رأس گوسفند قاچاق که فاقد مجوز دامپزشکی بود کشف کردند که کارشناسان ارزش دام قاچاق کشف شده را بالغ بر ۴۴۰ میلیون ریال برآورد کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان قاین افزود: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

کشف ۸۱ کیلوگرم تریاک در”درمیان”/۴

فرمانده انتظامی شهرستان”درمیان” از کشف ۸۱ کیلوگرم تریاک در این شهرستان خبر داد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ”حسن دشتستانی ” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان درمیان هنگام کنترل خودروها عبوری در محورهای فرعی این شهرستان به ۲ موتورسیکلت مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر آن ها را متوقف کردند.
وی بیان داشت: مأموران در بازرسی از موتورسیکلت ها ۸۱ کیلوگرم تریاک و یک قبضه اسلحه شکاری کشف کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان درمیان افزود: مأموران در این رابطه ۲ موتورسیکلت توقیف و ۳ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.
با ثبت ۲ فوتی

افزایش قربانیان کرونا به ۷۵۶ نفر در خراسان جنوبی/۲-۳

با ثبت دو مورد فوتی جدید در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی آمار جان باختگان کرونا به ۷۵۶ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه تاکنون ۴۱ هزار و ۷۵ آزمایش کرونا در استان انجام شد که از این تعداد ۲۵ هزار و ۳۹۳ تست منفی و جوای تست ۱۵ هزار و ۶۸۲ مورد مثبت اعلام شد.

مهدی زاده افزود: تاکنون ۱۴هزار ۸۹۹ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در خراسان جنوبی بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی هستند.

به گفته وی در شبانه روز گذشته ۳۶ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری شدند که در همین مدت ۲۸ بیمار شامل ۶ بیمار کرونا مثبت از بیمارستان‌های استان با حال عمومی خوب ترخیص شدند.
هم اکنون ۲۷ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۳ نفر در بخش‌های مراقبت ویژه بستری اند.

 

 

 

 

سلام واقعا در نوع خودش خدمات مخابرات هم جالبه از بس مشتری زیاد دارن اصلامشتری مداری در کار نیست ومردم مجبورند ازخدماتشان استفاده کنند تحت هر شرایطی که شده وای کاش نهادی هم برعملکرد مخابرات نظارت داشت
۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ۱۲:۲۹:۴۷ خوانده نشده خیر
۲ ۳۰۰۰۷۶۵۰۰۰۹۹۹۶
سلام آیا واحدهای تجاری خیابان صیاد شیرازی مربوط به ارتش است یا مالکیت آن برای بخش خصوصی است 
۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ۱۱:۰۲:۳۷ خوانده نشده خیر
۳ ۳۰۰۰۷۶۵۰۰۰۹۹۹۶
سلام، علی رغم تآکید فراوان ستادملی کرونا بر رعایت دستورالعمل های کرونا، بویژه لزوم حضور دو/سوم  کارکنان درمحل کار (دورکاری) ، ظاهرا این قانون درمدارس اجراء نمیشه و کل کادر اجرائی مدارس مجبوربه حضور فیزیکی در مدارس  هستند…چرا؟؟؟ لطفا رسیدگی فرمائید.
۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ۱۱:۰۲:۳۷ خوانده نشده خیر
۴ ۳۰۰۰۷۶۵۰۰۰۹۹۹۶
با سلام،متاسفانه سیاست و جنگ جناحی باعث شده که برای نشان دادن ناتوانی دولت در اداره جامعه و مخصوصا در قضیه کرونا،ادارات نه اینکه کمک نمی کنند،کارشکنی هم میکنند،کو منع تردد شبانه و جاده ای،،کجاست پایش درب منازل،کجاست اکیپ بازرسین؟؟
کاش جان مردم بازیچه سیاست نبود!
۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ۱۰:۴۹:۲۰ خوانده نشده خیر
۵ ۳۰۰۰۷۶۵۰۰۰۹۹۹۶
اخیرا حساب های حقوقی کارکنان و امدادگران هلال احمر استان از بانک ملت به پست بانک منتقل شده که حرف و حدیث ها و شائبه های زیادی به دنبال داشته است. اگر برای این جابه جایی حساب ها که مبلغ هنگفتی در ماه می شود پاسخ و دلیلی دارند که ما از آن بی خبریم  لطفا اعلام کنند.
خوانده نشده خیر
۶ ۳۰۰۰۷۶۵۰۰۰۹۹۹۶
با سلام چرا خواسته مردم برای مسئولین مهم نیست و برای حدود بیست میلیارد تومان قلب شهر بیرجند را به ارتش فروختند و در آینده نجندان دور مشکلات ترافیکی فراوانی در خیابان ارتش خواهیم داشت کمی هم آینده نگر باشید و منافع مردم را فدای تصمیمات سطی نکنید
خوانده شده خیر
۷ ۳۰۰۰۷۶۵۰۰۰۹۹۹۶
از استاندار محترم تقاضا داریم جلوی ساخت و ساز غیر قانونی ارتش را بگیرد اگر این مجتمع های مسکونی ساخته شود قطعا ترافیک مرکز شهر مختل خواهد شد. مگر قرار نبود ارتش از شهر خارج شود و بجای درختان خشک شده اقدام شود
خوانده شده خیر
۸

سلام

 

 

 

کسب مقام‌های اول روابط عمومی‌های منطقه ۹ کشور توسط دانشگاه بیرجند/۲-۳

روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند موفق به کسب دو مقام اول و دوم جشنواره روابط عمومی‌ دانشگاه‌های ‏منطقه ۹ کشور در  سال ۱۳۹۹ شد.‏
کسب مقام‌های اول و دوم جشنواره روابط عمومی‌های منطقه ۹ کشور توسط روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند

به گزارش امروز خراسان جنوبی، همزمان با برگزاری آیین اختتامیه جشنواره روابط عمومی‌های برتر ‏منطقه ۹ کشور در سال ۱۳۹۹ که روز یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ برگزار شد،  روابط عمومی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و ‏آموزشی برتر معرفی شدند.‏
بر اساس داواری آثار ارسالی به اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، روابط عمومی و اطلاع‌رسانی ‏دانشگاه بیرجند موفق به کسب رتبه اول بخش اطلاع‌رسانی و ارتباط با رسانه شد.
همچنین در دیگر بخش این جشنواره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه مقام دوم بخش تبلیغات و انتشارات را از آن ‏خود کرد.‏
شایان ذکر است این جشنواره برای اولین بار به همت دبیرخانه شورای هماهنگی مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها، مراکز ‏آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری منطقه ۹ کشور برگزار شد. همچنین مراسم اختتامیه این جشنواره با حضور دکتر ‏ندا شفیعی، سرپرست اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مدیران و کارشناسان روابط عمومی‌های ‏منطقه ۹ کشور برگزار شد.‏

 

 

 

 

 

 

 

 

 

از سوی مدیر دانشجویی اعلام شد؛

گزارش اقدامات یک‌ساله مدیریت دانشجویی

 ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۳ کد : ۱۲۲۴۲ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۴۹
طی گزارشی از سوی مدیر دانشجویی دانشگاه اقدامات یک‌ساله این مدیریت اعلام شد.‏
گزارش اقدامات یک‌ساله مدیریت دانشجویی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر خزیمه‌نژاد، مدیر دانشجویی دانشگاه با ارسال نامه‌ای به ‏رئیس دانشگاه بیرجند گزارش اقدامات یک‌ساله این حوزه را اعلام کرد.‏
مدیر دانشجویی دانشگاه در این گزارش به تغییر ساختار داخلی این مدیریت به‌منظور چابکسازی سیستم و سهولت در ارائه ‏خدمات دانشجویی و ایجاد واحدی به نام واحـد دانش‌آموختگان اشاره کرد و افزود: در این واحـد ۴ نفر از همکاران ‏مشـغول به کار شـده‌اند و هر کدام از کارکنان این واحـد، تسویه حساب کلیه امور محوله به این مدیریت(صـندوق رفاه، ‏خوابگاه، تغذیه و صـندوق شـهید مطهری) را همزمان با عنوان تسویه حساب مرکز خـدمات دانشـجویی(که تحت همین ‏عنوان نیز در فرم تسویه حساب دانشـجو درج شـده است) را انجام می‌دهند. ‏
وی اظهار داشت؛ به‌روز شدن انجام تسویه حساب دانشـجویی به محض فعال شدن فرم مربوطه در سامانه سدف بدون ‏نیاز به پیگیری تلفنی یا حضوری دانشجو (در صورت ضرورت با دانشجو تماس گرفته میشود)، اقدام در جهت الکترونیکی ‏شدن خدمات حوزه دانشـجویی از جمله کار دانشـجویی، امور مربوط به صـندوق شهید مطهری، اخـذ شـماره حسـاب یا ‏شـبای دانشـجو در سامانه پویا جهت برگشت مبالغ اضافه و ثبت شـناسه حساب مربوط به بخش‌های مختلف تابعه ‏مـدیریت شامل تغـذیه و خوابگاه جهت دریافت بدهی‌های دانشـجو به صورت الکترونیکی بخشی از اقدامات این مدیریت ‏است.‏
دکتر خزیمه‌نژاد بخش دیگری از اهم فعالیت‌های این مدیریت را شامل حضور در جلسات مجازی صـندوق رفاه و پیگیری ‏امور مربوط به ارتقای دو خوابگاه سرو ۲ و صدف ۲ که با همکاری سه جانبه صندوق، دانشگاه و خیر در شرف اتمام است و ‏پیگیری امور مربوط به خرید و اسـتقرار تجهیزات و صنعتی‌سازی آشپزخانه مرکزی با همکاری دو جانبه دانشگاه و صندوق ‏رفاه و همچنین تجهیز غذاخوری دختران به ۸ گرمخانه که با استفاده از اعتبارات دانشگاه به انجام رسید را اعلام کرد.‏
دکتر خزیمه‌نژاد با تصریح اتصال دو سامانه تغذیه و خوابگاه دانشگاه به سامانه‌های مربوطه در صندوق رفاه از طریق وب ‏سرویس، گفت: با توجه به دستورالعمل سازمان امور دانشجویان و تصمیم ستاد کرونا در سطح دانشگاه، کلیه خوابگاه‌های ‏دانشجویی(۱۳ بلوک) از  ۸ اسفند ۹۸ تعطیل شد و با طولانی شدن این تعطیلی و با مجوز دانشـگاه، در دو مرحله (مرحله ‏اول: پلمپ کمدها و صـرفًا انتقال وسایل عمومی اتاق و در مرحله دوم فک پلمپ کمـدها و انتقال وسایل کمدها) توسط ‏پرسـنل امور خوابگاه‌ها و تحت نظارت حراست و با حضور نماینـده دانشـجویان جمع‌آوری، بسـته‌بنـدی و به انبار خوابگاه ‏منتقل شد و به تدریج با مراجعه دانشـجو یا نماینده اتاق وسایل به دانشجویان تحویل گردید. ‏
وی به برگزاری جلسات متعـدد با مدیران خوابگاههای غیردولتی؛ برگزاری جلسه شورای نظارت و ارزیابی بر عملکرد ‏خوابگاههای غیردولتی؛ حل موارد متعدد اختلاف مالی بین دانشجویان و خوابگاهداران که متاثر از تعطیلی خوابگاه‌ها بود و ‏همچنین پیگیری و دریافت اعتبار ۴۰۰ میلیون ریال از صـندوق رفاه دانشجویان با عنوان حمایت از دانشجویان ساکن ‏خوابگاه‌های غیردولتی و توزیع آن از طریق امور مالی دانشگاه اشاره کرد.‏
وی بیان داشت: در این بازه زمانی تعامل با مسئولین بنیاد ۱۵ خرداد و مـدیر پروژه خوابگاهی بنیاد در دانشـگاه و ‏بازدیدهای دورهای و برگزاری جلسات به تناسب نیاز برگزار شده است.‏
همچنین پیگیری جهت اخذ مجوز و ارسال مسـتندات لازم جهت سـاخت دو بلوک خوابگاهی از صـندوق رفاه و همچنین ‏پیگیری جهت اخذ تسهیلات مربوطه از بانک تجارت، اسـکان محدود دانشـجویان تحصیلات تکمیلی در نیســــمال اول ‏و دوم ۰۰-۹۹ پس از تأییـد دانشــکده و بر اسـاس دستورالعمل‌های ابلاغی و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، انعقاد قرار ‏داد با شرکت زمرد ساحل کویر و توزیع نهار دانشجویی در خوابگاه‌ها از ۲ اسفند ۹۹،  حضور در کمیته اسـتقبال دانشجویان ‏نوورود به عنوان نماینده حوزه دانشجویی و برگزاری جلسه با مشاورین تحصیلی و برگزاری جلسه مجازی برای داوطلبین ‏آزمون سراسـری ۹۹ با کمک همکاران محترم حوزه آموزشـی و مرکز مشاوره، برنامه‌ریزی و نظارت بر انجام برخی از ‏تعمیرات جزئی و زیباسازی محوطه دو مجموعه خوابگاهی سرو و صدف، نظـارت بر انتقال میز و صـندلی‌های غـذاخوری ‏تربیت واقع در پردیس شـهدا به سالن صـدف ۲( غذاخوری خواهران) و تجهیز آن به روکش‌های جدید بخش دیگری از ‏اقدامات مدیر دانشجویی بوده است.‏

 

 

 

ورود دومین محموله واکسن کرونا به خراسان جنوبی/۲-۳

دومین محموله واکسن کرونا امروز وارد خراسان جنوبی می‌شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۶۰۰ دوز واکسن امروز وارد بیرجند می‌شود که بخش عمده آن برای تکمیل واکسیناسیون کادر درمان که به صورت مستقیم با بیماران کرونایی در ارتباطند ، تزریق خواهد شد.

 

دکتر مهدی زاده افزود: همچنین سالمندانی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند و در آسایشگاه‌های سالمندان نگهداری می‌شوند و ایثارگران و جانبازان دارای شرایط خاص از جمله نقص عضو یا بیماری زمینه‌ای هستند بر اساس اولویت‌های وزارت بهداشت واکسینه می‌شوند.

 

وی درباره زمان تزریق واکسن گفت: واکسیناسیون کادر درمان بلافاصله و دو گروه دیگر بعد از تصمیم گیری در ستاد کرونا تا پایان هفته اجرا خواهد شد.

 

اولین دوز واکسن کرونا ویژه کادر درمان، ۲۶ بهمن به ۷۵ نفر از کارکنان بخش مراقبت‌های ویژه بیماران کرونایی بیمارستان‌های ولیعصر بیرجند، قاین، فردوس و طبس تزریق شد.

کمک به ازدواج آسان جوانان کم برخوردار در شهرستان فردوس/۲

به همت خیران شهرستان فردوس ۱۰۳ قلم لوازم خانگی به ۲۰ زوج جوان اهدا خواهد شد.

مدیرعامل موسسه خیریه امام زمان (عج)شهرستان فردوس گفت: به همت خیران این شهرستان ۱۰۳ قلم لوازم خانگی به عنوان کمک جهیزیه به ارزش ۱۰۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان به ۲۰ زوج جوان اهدا خواهد شد.

 

اختر همچنین با اشاره به کمک یک میلیارد و دویست پنجاه و شش میلیون تومانی خیرین از بهمن ماه سال گذشته در جهت رسیدگی به امور نیازمندان و خانواده های آسیب دیده از کرونا در شهرستان فردوس، گفت: این موسسه خیریه علاوه بر کمک های معیشتی ۴۱ دانش آموز یتیم، ۴۷ خانواده های بدون سرپرست، ۳۷ خانواده نیازمند و ۵۲ خانواده سادات را تحت پوشش دارد.

 

 

 

شناسایی هویت یکی از شهدای گمنام مدفون در سرایان/۲

هویت یکی از شهدای گمنام مدفون درشهر سه قلعه شهرستان سرایان خراسان جنوبی شناسایی شد.

این شهید مدافع وطن ، نعمت الله گزمه است که بعد از ۳۲ سال با تلاش شناسایی هویت یکی از شهدای گمنام مدفون در سرایانگروه‌های تفحص شهدا با آزمایش DNA شناسایی شد.

 

وی متولد ۱۳۴۴ در کلاله گلستان بوده و در سال ۱۳۶۷ در منطقه دهلران مفقود الاثر شد.

پیکر شهید گزمه در سال ۱۳۸۷ کشف شد و به علت نداشتن علائم شناسایی به عنوان شهید گمنام در کنار دو شهید گمنام دیگر ، جنب مسجد جامع شهرسه قلعه شهرستان سرایان خراسان جنوبی به خاک سپرده شد.

 

رئیس مرکز امور ایثارگران ناجای کشور دیروز در منزل این شهید، خبر شناسایی پیکر این شهید گلستانی را به خانواده اش اعلام کرد.

معاون بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان با تایید این خبر گفت: امکان انتقال و جابجایی پیکر مطهر این شهید وجود ندارد.

۵۷ نقطه خراسان جنوبی ، معطر از  پیکر پاک ۱۴۵ شهید گمنام است.

 

 

 

 

 

 

انهدام ۴۰ هزار قلم کالا‌های قاچاق مضر/۷

۴۰ هزار قلم کالا‌های قاچاق مضر برای سلامت و امنیت بهداشت جامعه امروز در بیرجند امحاء شد.

رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان گفت: این اقلام به وزن پنج تن شامل مواد آرایشی بهداشتی، دخانیات ، نوشیدنی‌های مضر سلامت و امنیت بهداشتی جامعه به ارزش ۳۵۰ میلیون تومان منهدم شده است.

شیخ زاده افزود: از ابتدای سال تاکنون طی دو مرحله ده تن کالا‌های قاچاق به ارزش ۸۵۰ میلیون تومان منهدم شد.

 

 

 

 

افزایش جمعیت شتر در نهبندان/۲

حدود ۵۰۰ نفرشتر با اجرای طرح‌های تشویقی به جمعیت شتر شهرستان نهبندان اضافه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان گفت: این افزایش تعداد به دنبال اجرای طرح هاب شتر از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ایجاد شده است.

علیرضا حیدرپور افزود: هم اکنون ۱۸ هزار نفر شتر در شهرستان نهبندان وجود دارد که ۱۳ هزار نفر در قطب‌های پروش شتر شهرستان از جمله دهسلم، چاهداشی، حیدرآباد، علی آباد کهنو و چاهدراز هستند و پنج هزار نفر در مجتمع پرورش شتر در حاشیه شهر نهبندان نگهداری و پرورش می‌شوند.

وی افزود:نهبندان نخستین پرورش دهنده شتر در خراسان جنوبی و یکی از قطب‌های پرورش شتر در کشور است که سالانه بیش از چهار هزار نفر شتر از این شهرستان برای کشتار و پرورش به دیگر نقاط کشور حمل می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان گفت: ۳۵ درصد شتر خراسان جنوبی در این شهرستان مرزی در حال پرورش است و حدود ۲ هزار خانوار در زمینه پرورش شتر فعالیت دارند.

علیرضا حیدرپور با اشاره به اینکه محصولات شامل شیر، الیاف و گوشت از شتر تولید می‌شود افزود: تولید شیر شتر در سال جاری نسبت به پارسال  ۲۰۰ کیلوگرم افزایش یافته است.

وی نبود کشتارگاه و کارخانه فرآوری شیر را از مشکلات شترداران نهبندانی اعلام کرد و گفت: کشتارگاه صنعتی شتر نداریم که در صورت راه‌اندازی علاوه بر کشتار می‌توانیم گوشت شتر را به صورت بسته‌بندی به سایر نقاط کشور ارسال کنیم.

 

 

دستگیری ۷۴ متهم در طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در بیرجند/۴

۷۴ متهم در اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی و پاکسازی نقاط آلوده در بیرجند بازداشت شدند.

جانشین فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند گفت: در این طرح مأموران با دستگیری ۷۴ متهم در طرح ارتقاء امنیت اجتماعیاقدامات اطلاعاتی ، پاتوق خرده فروشان موادمخدر را در شهرستان بیرجند شناسایی کردند و با هماهنگی مقام قضائی در یک عملیات ضربتی محل‌های شناسایی شده را بازرسی کردند.

سرهنگ مهدی شکوهی راد افزود: مأموران در بازرسی و پاکسازی از این محل‌ها ۱۴ کیلو و ۴۶۷ گرم مواد مخدر کشف  و ۳۴ متهم را نیز بازداشت کردند.

وی گفت: مأموران در ادامه این طرح ۳۳ سارق را دستگیر و هزار و ۳۹۰ لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه کشف کردند که برای سوخت قاچاق نیز ۷ متهم دستگیر شدند.

این مقام انتظامی افزود: مأموران در مجموع این طرح ۷۴ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

 

 

 

شناسایی ۱۲ بیمار جدید کرونا و ۳۲ مبتلا در تست‌های سریع/۳

۱۲ بیمار جدید کرونا در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در شبانه روز گذشته ۴۳ آزمایش کرونا در استان انجام شد که ۱۲ آزمایش، مثبت قطعی اعلام شد، گفت: از این تعداد، ۲ نفر در بیمارستان‌ها بستری اند و ۱۰ نفر نیز نمونه گیری سرپایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد در شبانه روز گذشته در بیرجند ۷ نفر، طبس ۴ نفر و در قاین یک نفر مبتلا به کرونا شناسایی شد.

به گفته وی در شهرستان‌های دیگر استان خوشبختانه مورد جدیدی از کرونا شناسایی نشد.

وی با اشاره به شناسایی ۳۲ مبتلای دیگر از ۴۰۲ مورد آزمایش از طریق تست‌های سریع در استان، گفت: در شبانه روز ۱۹ بیرجند از بیرجند، شهرستان‌های قاین و فردوس هرکدام ۴ بیمار، فردوس سه بیمار و در شهرستان‌های نهبندان و سربیشه هر کدام یک مورد جدید از طریق تست‌های سریع شناسایی شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه هم اکنون ۱۲۹ بیمار با علائم بیماری حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند گفت: از این تعداد ۲۷ نفر مبتلا قطعی بیماری کرونا هستند و ۳ نفر از مبتلایان کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری اند که خوشبختانه مریض بدحال در این بخش‌ها نداریم
اتاق اصناف خراسان جنوبی ؛

محدودیتی برای فعالیت اصناف هنوز اعلام نشد/۲-۳

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی گفت: هنوز مصوبه‌ای برای محدودیت یا تعطیلی اصناف در روز‌های پایانی سال ابلاغ نشده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، علیزاده با رد شایعاتی مبنی بر تعطیلی واحد‌های صنفی در روز‌های آینده افزود: هنوز هیچ گونه مصوبه‌ای برای این منظور به ما ابلاغ نشده است اما ما تابع مصوبات ستاد ملی و استانی مدیریت کرونا هستیم.

 

وی با بیان اینکه بنا به اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۹۸ درصد اصناف استان و ۸۸ درصد مراجعه کنندگان آنان دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند ، گفت: در گشت‌های نظارتی ویژه نوروز ، علاوه بر رصد تخلفات اقتصادی ، درخصوص رعایت دستورالعملهای بهداشتی هم در این واحد‌ها مراقبت می‌شود.

 

وی رعایت توصیه‌های بهداشتی را به نفع مردم و کسب و کار اصناف دانست و افزود: اخطار ، جریمه و پلمب در انتظار واحد‌های صنفی است که این موارد را رعایت نکند.

 

 

 

۷۰درصد حجم سد‌های مخزنی خراسان جنوبی، خالی/۲-۳

۷ سد مخزنی با گنجایش ۵۸ میلیون مترمکعب در خراسان جنوبی وجود دارد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان گفت:هم اکنون ۱۷ ۷۰درصد حجم سد‌های مخزنی خراسان جنوبی، خالیمیلیون مترمکعب آب پشت سد‌های مخزنی خراسان جنوبی وجود دارد که کاهش بارندگی نقش مهمی در کاهش حجم آب پشت سد‌ها داشته است.

 

پورجعفر با اشاره به اینکه از ابتدای سال زراعی جدید، تاکنون فقط ۳ و نیم میلیون مترمکعب حجم ورودی آب به سد‌های استان بوده است افزود: وضعیت بحران آب زیرزمینی به لحاظ کمی و کیفی در سال ۱۴۰۰ جدی است و باید مدیریت مصرف آب بسیار جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: ۱۳ هزار و ۲۰۰ منبع آب در استان شامل ۳ هزار و ۳۰۰ حلقه چاه، چشمه و قنات وجود دارد که ۲ هزار و ۵۰ حلقه چاه کشاورزی است و پارسال  ۵۱۵ هزار مترمکعب آب از چاه‌های کشاورزی برداشت شد که ۱۰۰ میلیون مترمکعب صرفه جویی شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان، مساحت اراضی پایین دست سد‌های استان را ۲ هزار و ۷۰۰ هکتاراعلام کرد و افزود: به علت نبود آب کافی ، فقط حدود ۵۰۰ هکتار از این زمین‌ها زیرکشت رفته است.

پورجعفر با اشاره به اینکه با آبگیری سد سیاهو ۷۵ میلیون مترمکعب دیگربه حجم آب سد‌های مخزنی استان اضافه خواهد شد گفت: در سند سازگاری کم آبی استان امسال هم باید ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شود.

 

 

 

 

سامانه بارشی در خراسان جنوبی فعال می‌شود/۲

سامانه بارشی در خراسان جنوبی فعال می‌شود

رییس گروه پیش بینی و پیش آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با نفوذ سامانه بارشی به جو استان از فردا (دوشنبه) بارش باران و افزایش سرعت وزش باد پیش بینی می‌شود.

جواد نخعی افزود: از اواخر وقت دوشنبه تا سه‌شنبه شب ضمن افزایش سرعت باد و ابر، بارش پراکنده باران را در اغلب مناطق استان شاهد خواهیم بود.

وی گفت: طی ۲۴ ساعت آینده روند تغییرات دما افزایشی است و هوا گرمتر خواهد شد.

رییس گروه پیش بینی و پیش آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی افزود: کمینه و بیشینه دمای هوای مرکز استان در شبانه‌روز گذشته به منفی چهار و ۱۳ درجه سلسیوس رسید و در این مدت شهرستان قاینات با دمای منفی هفت و بندان شهرستان نهبندان با ۱۹ درجه سلسیوس به ترتیب خنک‌ترین و گرم‌ترین نقاط استان بودند.

 

 

 

کاهش نرخ بیکاری نیازمند بانک اطلاعاتی جامع است

کاهش نرخ بیکاری نیازمند بانک اطلاعاتی جامع است

بیرجند – ایرنا – مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: کاهش نرخ بیکاری نیازمند بانک اطلاعاتی جامع است تا براساس جامعه آماری مشخص در استان اولویت‌بندی و تخصیص اعتبار صورت گیرد.

عباسعلی بهاری روز یکشنبه در نشست بررسی وضعیت اشتغال خراسان جنوبی که با حضور مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: در حوزه اشتغال و بیکاری باید بانک اطلاعاتی قوی شامل تعداد بیکاران، نرخ بیکاری، انگیزه و ‌مهارت افراد بیکار، وضعیت معیشت و توانمندی‌های اقتصادی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد تا یک جامعه آماری داشته باشیم.

وی گفت: استناد به جامعه آماری پنج سال قبل مشکلی را حل نخواهد کرد و با شیوع ویروس کرونا و تاثیرات آن بر حوزه اشتغال باید بانک اطلاعاتی را به‌روز و اشتغالزایی را بر این اساس آغاز کنیم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: در حوزه تعهدات دستگاه‌های اجرایی که امسال ۱۸ هزار و ۸۰ تعهد شغلی صورت گرفته و تاکنون ۱۱ هزار و ۵۲۴ فرصت شغلی فراهم شده باید توجه بیشتری شود این تعداد از تعهد تاکنون تا چه میزان به صورت پایدار عملیاتی شده است.

وی تصریح کرد: اگر تعهد ایجاد شده منجر به اشتغال پایدار نشود، مشکلی را حل نمی‌کند و اتلاف هزینه‌ها، وجود نیروی بیکار و سرخورده و محقق نشدن تعهدها را به همراه خواهد داشت.

بهاری گفت: ۲۲ دستگاهی که در حوزه اشتغال تعهد دارند، باید اولویت را به آسیب‌های اجتماعی بدهند تا وضعیتی که در استان در این حوزه هست را کنترل کنیم.

وی بیان کرد: متاسفانه بانک اطلاعات جامع را در حوزه مشاغل و اشتغال نداریم و لازم است اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی افزود: بسیاری از مشکلات استان ناشی از فقر اقتصادی و فرهنگی و موقعیت استان است که باید ریشه‌یابی شود.

وی گفت: در معلولیت‌ها وضعیت مطلوبی را در استان نداریم که باید دستگاه‌های متولی مثل بهزیستی ورود پیدا کنند و ساماندهی شود.

بهاری اظهار داشت: در موضوعاتی که در حال حاضر وجود دارد مثل زباله‌گردی آمار رسمی و غیر رسمی افراد شناسایی شده در استان ۲۶۳ نفر هستند که باید با فرصت‌های شغلی پیوند بخورند و وضعیت موجود ساماندهی شود.

وی تکدی‌گری را از دیگر مسائلی دانست که در استان باید ساماندهی شود و افزود: امیدواریم با راه‌اندازی دفتر فوریت‌های اجتماعی شهرداری بیرجند که با حمایت دفتر اجتماعی استانداری و با اعتبار ۶۰۰ میلیون تومان تحقق پیدا کرد بتوان بخش قابل توجهی از افراد آسیب‌دیده را شناسایی و نسبت به ایجاد انگیزه برای شغل پایدار آنها اقدام کرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: متاسفانه بعد از شیوع ویروس کرونا فرصت‌های شغلی یک سوم شده و از چهار هزار و ۵۰۹ فرصت شغلی تعریف شده به هزار و ۳۳۰ فرصت رسیده که با تعطیلی فروشگاه‌ها و مراکز اشتغال فشار بر بدنه اجتماعی سنگین شده و اعتبارات بیشتری باید اختصاص یابد.

وی افزود: امسال شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هم بر وضعیت اشتغال و سلامت جامعه سایه انداخت که تبعات آن هنوز در جامعه وجود دارد و باید رصد شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: ایجاد اشتغال پایدار در روستاها از اولویت‌های این اداره کل است و طبق پیگیری‌های صورت گرفته سهم اعتباری استان از ۳۷۱ میلیارد تومان به ۳۹۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

غلامرضا اشرفی افزود: خراسان جنوبی با نرخ بیکاری ۶.۶ در پاییز امسال دومین استان کشور از نظر کاهش نرخ بیکاری بوده است و در پنج فصل گذشته در کاهش نرخ بیکاری رتبه اول و دوم کشور را داشتیم و همچنان برای کاهش نرخ بیکاری در حوزه‌های مختلف فعالیت خود را افزایش خواهیم داد.

وی با بیان اینکه طرح اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری از سال ۹۷ به صورت مرحله به مرحله انجام شد گفت: جلسات کمیته فنی و نظارت با بانک‌ها به صورت مرتب انجام می‌شود تا کمترین انحراف در این زمینه وجود داشته باشد.

وی گفت: شهرستان‌های خوسف، بیرجند و ‌طبس بیشترین سهم را در جذب اعتبارات اشتغالزایی روستایی و عشایری داشتند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی اظهار داشت: در زمینه صدور مجوز مشاغل خانگی از ابتدای امسال تاکنون ۸۸۶ مجوز با همکاری سایر دستگاه‌های پیشران اقتصادی و فرهنگی صادر شده و درخصوص موضوع کرونا که مشاغل کلان با محدودیت روبه‌رو هستند، حوزه مشاغل خانگی بیشتر مورد توجه قرار گرفت و تاکنون ۱۱۴ طرح تسهیلات قرض‌الحسنه گرفتند.

وی ادامه داد: بیش از هفت میلیارد تومان طرح در بانک‌های عامل داریم که تاکید ما بر این است تسهیلات در وقت معین پرداخت شود.

اشرفی با بیان اینکه ۲۲ دستگاه در حوزه ثبت اشتغال فعالیت می‌کنند گفت: تاکنون ۱۱ هزار و ۵۳۴ اشتغال ثبت شده در استان داریم که بالاترین آن مربوط به کمیته امداد بوده است.

وی افزود: حوزه جهاد کشاورزی نسبت به تعهدی که پیش بینی شده کمترین میزان تحقق اشتغال را دارد که امیدواریم تا پایان سال گام‌های موثری در این زمینه برداشته شود.

وی با بیان اینکه شهرستان زیرکوه بالاترین میزان تحقق اشتغال را داشته است گفت:  ۸۸ درصد سهم در نظر گرفته اشتغال در این شهرستان محقق شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی اظهار داشت: در اجرای طرح یارانه دستمزد نیز دولت برای هر بیمه شده جدید ۳۰ درصد دستمزد را به عنوان یارانه به کارفرما پرداخت می‌کند و از پایان مهر سال گذشته تاکنون مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به کارفرما پرداخت می‌شود و ۹۸۵ مورد تاکنون ثبت و سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

وی گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا بیمه بیکاری و پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های آسیب دیده مطرح شد و برای بیمه بیکاری ۶ هزار و ۳۰۰ نفر ثبت‌نام کردند که در راستای ۱۴ رسته شغلی به پنج هزار و ۵۰۰ واحد شناسایی شده از طرف دولت مبلغی به حساب نیروهای کار پرداخت شد.

اشرفی تصریح کرد: برای پرداخت تسهیلات ۱۰ بانک عامل و ۱۳ دستگاه اجرایی هماهنگی لازم را انجام می‌دهند که تاکنون ۶ هزار و ۶۶۹ پرونده به بانک‌های عامل معرفی شده است.

وی با بیان اینکه ۹۴۲ تعاونی در استان فعال است افزود: این تعاونی‌ها با ۷۰۸ هزار عضو بخش زیادی از جمعیت استان را شامل می‌شود که در این تعاونی‌ها ۹ هزار و ۸۱۲ اشتغال ایجاد شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنگوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۲ تعاونی در این استان تشکیل شده که بیشتر آنها در بخش‌های تولیدی و توزیعی بوده‌ است.

وی تاکید کرد: رویکرد ما فعالسازی تعاونی جوانان و حوزه بانوان است که پس از استان فارس رتبه دوم را در حوزه تشکیل تعاونی‌ها داشتیم.

اشرفی آموزش در حوزه تعاون را مهم دانست و گفت: باید به برندسازی در این حوزه توجه داشت و در حال حاضر ۱۹ تعاونی استان ۲۶ برند را ثبت کردند که در زمینه ثبت برند هزینه را پرداخت می‌کنیم.

وی بیان کرد: در حوزه کاریابی هزار و ۳۳۵ جوینده کاریابی از ابتدای سال جاری به مراکز مراجعه کردند که از این تعداد ۸۹۳ مرد و ۴۴۳ نفر خانم بودند و در ۱۰ ماه اخیر ۴۶۱ به کار گمارده داریم.

 

 

 

سرما به پنج هزار هکتار مزارع و باغات خراسان جنوبی خسارت زد/۳

سرما به پنج هزار هکتار مزارع و باغات خراسان جنوبی خسارت زد

رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال زراعی جاری سرما به پنج هزار هکتار از مزارع و باغات این استان خسارت زده است.

رضا یزدان مهر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این مقدار هزار هکتار به محصولات زراعی و چهار هزار هکتار به محصولات باغی استان خسارت وارد شد.

وی گفت: در مجموع محصولات زراعی و باغی استان خراسان جنوبی بین ۱۰ تا ۳۰ درصد خسارت دیده است.

رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: طی چند روز گذشته نیز به دلیل کاهش محسوس دما در استان به بخش کشاورزی خساراتی وارد شد که هنوز میزان خسارت برآورد نشده است.

وی افزود: بیشترین خسارت سرما به بخش باغی استان به دلیل به شکوفه نشستن درختان میوه بوده است.

یزدان مهر با تاکید بر اهمیت و ضرورت بیمه محصولات کشاورزی گفت: زیان‌های وارده به آن دسته از باغداران و کشاورزانی که محصولات آنها زیر پوشش بیمه قرار دارد، پرداخت خواهد شد.

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی اواخر هفته گذشته با صدور هشدار سطح نارنجی (آمادگی) نسبت به نفوذ و استقرار توده هوای سرد در استان هشدار داد و از کشاورزان، دامداران و عشایر، گلخانه‌داران و مرغداران و همه کسانی که متاثر از سرما و یخبندان هستند، خواسته شده است تدابیر و اقدامات پیشگیرانه را به‌کار گیرند.

براساس آخرین آمار مساحت کل اراضی زراعی و باغی استان خراسان جنوبی بیش از ۱۶۴ هزار و ۴۸۰ هکتار است که از این میزان ۱۵۰ هزار و ۵۶۰ هکتار به صورت آبی و ۱۳ هزار و ۹۲۰ هکتار به صورت دیم کشت می‌شود.

گندم، جو، پنبه، چغندرقند همچنین محصولات جالیزی و نباتات علوفه‌‎ای از مهمترین تولیدات زراعی خراسان جنوبی است و از مهمترین محصولات باغی این استان می‌‎توان به زرشک، زعفران، عناب، پنبه، پسته، انار، بادام و گل نرگس اشاره کرد.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

ستاد توسعه‌ خاوران به سرمایه‌گذاری عالمانه توجه دارد/۲-۳

ستاد توسعه‌ خاوران به سرمایه‌گذاری عالمانه توجه دارد

 استاندار خراسان جنوبی گفت: توجه و تمرکز ستاد توسعه‌ خاوران بر سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی شده، تخصصی و عالمانه است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حمید ملانوری در نشست روسای کمیته‌های ستاد توسعه خاوران افزود: با برنامه‌ریزی برای چنین سرمایه‌گذاری‌هایی می‌توان در مردم این انگیزه را ایجاد کرد که به صحنه بیایند و برای بهره‌برداری از منابع، همراهی کنند.

وی تصریح کرد: لازمه ترغیب مردم به حضور و مشارکت در طرح‌های توسعه‌ای استان ایجاد باور و اعتقاد است و ورود دستگاه‌هایی همچون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، کمیته امداد امام خمینی (ره)، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص)، شستا و حتی بانک‌ها می‌تواند این حس اعتماد و باور را در مردم تقویت کند.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: ستاد توسعه خاوران طرحی ابتکاری است که طی آن با حساسیت کامل نسبت به داشته‌های استان و شناسایی ظرفیت‌ها، فهم خود را نسبت به مسایل توسعه‌ای بالا می‌بریم.

وی متذکر شد: نکته مورد تاکید ما در ستاد توسعه خاوران این است که در کنار توان دستگاه‌های اجرایی از مباحث علمی نیز استفاده کنیم.

ملانوری مهمترین ظرفیت استان خراسان جنوبی را نیروی انسانی فهیم برشمرد و گفت: حتی مردم عادی این استان، افرادی باهوش، مستعد و دارای ایده هستند که از این هوش و استعداد باید در طرح‌ها و ایده‌های نو استفاده شود.

وی با اشاره به نقش منابع بانکی و اعتبارات در تحقق طرح‌ها اظهار داشت: منابع بانکی باید روی طرح‌هایی سرمایه‌گذاری شوند که مولد باشند و اشتغال ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه فرصت‌های استان تاکنون به خوبی احصا نشده‌اند افزود: وقتی می‌گوییم ۲۲ میلیون شاخه گل نرگس داریم، اگر از هر شاخه فقط یک قطره اسانس تولید کنیم، حجم قابل توجهی است که می‌تواند درآمد زیادی به همراه داشته باشد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در دیگر محصولات کشاورزی مانند زعفران، زرشک، عناب و انار هم همین طور است.

وی تاکید کرد: به بار نشستن برنامه‌های ستاد توسعه خاوران می‌تواند از خراسان جنوبی، استانی بسازد که نه تنها خود را اداره کند که همه چشم‌ها به سمتش خواهد بود تا به عنوان معین اقتصادی، گره‌گشای مشکلات دیگر استان‌ها باشد.

در این نشست روسای کمیته‌های ستاد توسعه خاوران به تشریح اقدامات پرداختند و از برنامه‌های خود برای جذب سرمایه‌گذار و بهره‌برداری از ظرفیت‌های استان گفتند.

استاندار خراسان جنوبی پس از حضور در این استان آبان امسال شعار «خراسان جنوبی؛ تدبیر، تلاش و توسعه» را سرلوحه امور اعلام کرد و متعاقب آن از راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران خبر داد.

ستاد توسعه خاوران با هدف به‌کارگیری همه ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی در فضایی هم‌افزا برای دستیابی به توسعه پایدار، همه‌جانبه و متوازن خراسان جنوبی، ۱۷ دی امسال با حضور استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استان در محل استانداری به طور رسمی راه‌اندازی و از سند توسعه خاوران هم رونمایی شد.

حمید ملانوری هشتم بهمن امسال در دومین نشست ستاد توسعه خاوران که در استانداری خراسان جنوبی برگزار شد، گفت: در جلسه بعد ستاد همه کمیته‌ها باید فرصت‌های به‌روز را که قابلیت اجرایی دارد، اعلام کنند و ستادهای شهرستانی هم ذیل ستاد توسعه خاوران تشکیل شود.

پنج کمیته تخصصی شامل «کمیته شناسایی و جذب نخبگان، فعالان و افراد موثر در حوزه سرمایه‌گذاری»، «کمیته شناسایی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در استان»، «کمیته شناسایی و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی»، «کمیته اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی» و »کمیته پایش و ارزیابی عملکرد» ذیل این ستاد فعالیت می‌کنند و دبیرخانه ستاد توسعه خاوران در معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی مستقر است.

 

 

 

 

دفع زباله در شهرستان درمیان مشکلات زیست محیطی را در پی دارد/۲

دفع زباله در شهرستان درمیان مشکلات زیست محیطی را در پی دارد

 سرپرست حفاظت محیط زیست درمیان گفت: طرح جامع مدیریت پسماند در این شهرستان هنوز توسط شهرداران اجرایی نشده و دفن غیراصولی زباله مشکلات زیست محیطی را ایجاد کرده است.

محمدعلی خسروی زارگز روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون زباله‌های شهرهای طبس مسینا، اسدیه و گزیک و ۱۱ روستای پرجمعیت شهرستان به مرکز دفن زباله اسدیه حمل می‌شود.

وی بیان کرد: زمین مرکز دفن زباله شهر اسدیه سنگلاخی است و به دلیل ایجاد نشدن ترانشه مناسب، زباله‌ها به صورت اصولی دفن نمی‌شود و مشکلات زیست محیطی زیادی را موجب شده است.

سرپرست حفاظت محیط زیست درمیان گفت: متاسفانه در مرکز فعلی دفن زباله شهرستان در نزدیکی اسدیه، حجم زباله زیاد است و دفن اصولی و بهداشتی زباله‌ها رعایت نمی‌شود و گاهی زباله‌ها تا چند روز دفن نمی‌شود که پراکندگی آنها مشکل‌ساز است.

وی با بیان اینکه طرح جامع مدیریت پسماند شهرستان درمیان تصویب اما اجرایی نشده است اضافه کرد: باید به دلیل مشکلات زیست محیطی فراوان این طرح هرچه سریعتر توسط شهرداران، بخشداران و دهیاران اجرایی شود تا کمترین مشکل زیست محیطی را در این شرایط کرونا داشته باشیم.

طرح تجمیع پسماند در شهرستان درمیان به ‌عنوان پایلوت در استان خراسان ‌جنوبی سال ۹۵ تصویب شد و این طرح به‌ صورت آزمایشی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر در دستور کار قرار گرفت که شهرستان درمیان با جمعیت ۵۵ هزار نفری برای اجرای این طرح در استان انتخاب شد.

براساس این طرح زباله‌های سه شهر طبس مسینا، گزیک و اسدیه و ۱۱ روستای پرجمعیت شهرستان درمیان به صورت تجمیع در مرکز دفن زباله اسدیه دفن می‌شود.

شهر اسدیه مرکز شهرستان درمیان در ۱۰۵ کیلومتری بیرجند قرار دارد.

 

 

 

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی:
راه اندازی کارخانه قند قهستان در اولویت دستگاه قضایی خراسان جنوبی است/۲
حجت الاسلام حمیدی با بیان اینکه راه اندازی کارخانه قند قهستان در اولویت دستگاه قضایی استان است، گفت: با توجه به اینکه شکر و قند جزو کالاهای اساسی است باید سهم تولید این اقلام در استان افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام« ابراهیم حمیدی» در جلسه ستاد پیگیری اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی دادگستری برای پیگیری مشکلات واحدهای تولیدی استان اظهار کرد: در سال آینده نیز هر سه ماه جلسات این ستاد برای پیگیری اجرای مصوبات برگزار خواهد شد تا شاهد رونق و ادامه تولید و اشتغال در استان باشیم و تلاش می شود سهم قوه قضاییه در اشتغال و رونق تولید مورد تأکید مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضاییه را ایفا کنیم.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به بازدید میدانی از کارخانه قند قهستان طی یکسال و نیم گذشته، افزود: این واحد تولیدی با قدمت بیش از نیم قرن از ظرفیت های خوب تولیدی در استان است که با مشکلات و مطالبات فراوان تعطیل شده بود لذا پیگیری رفع مشکلات و راه اندازی مجدد آن در دستور کار قرار گرفت.

 

وی با بیان اینکه اکنون ۸۰ درصد ماشین آلات این کارخانه بازسازی شده و آماده فعالیت و بهره برداری تا ابتدای مهرماه ۱۴۰۰ است، ادامه داد: با توجه به اینکه شکر و قند جزو کالاهای اساسی است باید سهم تولید این اقلام در استان افزایش یابد.

 

حجت الاسلام حمیدی با تأکید بر اینکه راه اندازی کارخانه قند قهستان در اولویت دستگاه قضایی استان است، گفت: این کارخانه در ابتدای فعالیت نیازمند ۴۰ هزار تن چغندر قند است و ظرفیت تولیدی آن در زمان برداشت محصول چغندر قند تا ۱۰۰ هزار تن است که مصوب شد جهاد کشاورزی و هیات مدیره کارخانه طی نشستی با شرکت های سهامی زراعی در زمینه افزایش سطح زیر کشت توافقاتی انجام دهند.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی افزود: حدود ۱۷۰ هکتار اراضی آماده کشت چغندر قند است که می تواند نیاز مواد اولیه کارخانه قند قهستان را تأمین کند و در فصلی هم که چغندر قند در استان کشت نمی شود شکر خام با همکاری اداره صمت در اختیار این کارخانه قرار می گیرد تا کارخانه فعال باشد.

 

وی به بررسی مشکلات کشتارگاه آرک آریا شرق در شهرستان خوسف اشاره کرد و تصریح کرد: یک از مشکلات این واحد تولیدی تأمین روزانه ۴۰ متر مکعب آب شرب مورد نیاز بود که مقرر شد در وهله نخست شرکت آب و فاضلاب  ۲۵ مترمکعب آب شرب در اختیار این واحد تولیدی قرار دهد تا بتوانند فعالیت خود را تا اردیبهشت ۱۴۰۰ آغاز کنند.

 

اقدامات بانک‌ها نباید منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی شود

حجت الاسلام حمیدی یکی دیگر از مشکلات این کشتارگاه را بحث استرداد مالیات بر ارزش افزوده اعلام کرد و گفت: در این راستا کارگروهی برای پیگیری رفع مشکل از اداره کل امور مالیاتی و سازمان بازرسی تشکیل می شود.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی یادآور شد: در جلسه امروز مشکلات کارخانه سفال نیلوی شرق و مشکلات ایستگاه فرآوری زرشک و پسته کارگر مطرح و تصمیمات خوبی برای رفع مشکل این واحدهای تولیدی گرفته شد.

 

وی در پایان با اشاره مشکلات برخی واحدهای تولید با بانک ها، تأکید کرد: حداکثر همراهی با تولیدکنندگان داشته و اقدامات بانک ها نباید منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی استان شود.

 

 

 

 

 

جمعیت شتر در نهبندان افزایش یافت

بیرجند – ایرنا – مدیر جهاد کشاورزی نهبندان گفت: در سال جاری با ارائه طرح‌های تشویقی از جمله پرداخت تسهیلات مناسب، حدود ۵۰۰ نفر به جمعیت شتر در این شهرستان افزوده شده است.

علیرضا حیدرپور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون ۱۸ هزار نفر شتر در شهرستان نهبندان وجود دارد که ۱۳ هزار نفر در قطب‌های پروش شتر شهرستان از جمله دهسلم، چاهداشی، حیدرآباد، علی آباد کهنو و چاهدراز هستند و پنج هزار نفر در مجتمع پرورش شتر در حاشیه شهر نهبندان نگهداری و پرورش داده می‌شوند.

وی اظهار داشت: نهبندان نخستین پرورش دهنده شتر در خراسان جنوبی و یکی از قطب‌های پرورش شتر در کشور است که سالانه بیش از چهار هزار نفر شتر از این شهرستان برای کشتار و پرورش به دیگر نقاط کشور حمل می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان گفت: ۳۵ درصد شتر خراسان جنوبی در این شهرستان مرزی در حال پرورش است و حدود ۲ هزار خانوار در زمینه پرورش شتر فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه انواع محصولات شامل شیر، الیاف و گوشت از شتر تولید می‌شود افزود: تولید شیر شتر در سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۰۰ کیلوگرم افزایش یافته است.

حیدرپور گفت: امسال به دلیل سختگیری در حمل شتر، کاهش ۴۰ درصدی حمل شتر زنده به سایر استان‌های کشور را داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: همچنین امسال به دلیل اختصاص نیافتن اعتبار آبرسانی سیار فقط با اختصاص نهاده‌های دامی یارانه‌ای از شترداران شهرستان نهبندان حمایت شد.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان نبود کشتارگاه و کارخانه فرآوری شیر را از مشکلات شترداران نهبندانی ذکر کرد و گفت: کشتارگاه صنعتی شتر نداریم که در صورت راه‌اندازی علاوه بر کشتار می‌توانیم گوشت شتر را به صورت بسته‌بندی به سایر نقاط کشور ارسال کنیم.

وی ادامه داد: نبود کارخانه فرآوری شیر شتر و دور بودن نهبندان از کارخانه‌های فرآوری شیر سایر استان‌ها از مشکلات دامداران منطقه است که در صورت رفع آنها علاوه بر سهولت کار باعث درآمدزایی و اشتغالزایی می‌شود.

طرح ایجاد مرکز منطقه‌ای پرورش شتر (هاب) نیز سال گذشته با هدف افزایش ارزش افزوده و اشتغالزایی در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری خراسان جنوبی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان آغاز شد و یکی از مناطق هدف اجرای این طرح شهرستان نهبندان است.

خراسان جنوبی دومین استان دارای جمعیت شتر (۳۰ هزار نفر) است که سالانه یک هزار و ۲۰۰ تن گوشت و یک هزار و ۵۰۰ تن شیر خام شتر در این استان تولید می‌شود.

با اجرای طرح هاب شتر هشت هزار فرصت شغلی در استان خراسان جنوبی ایجاد و ظرفیت تولید محصولات نیز به ۲۵ هزار تن خواهد رسید.

در حال حاضر ۹۵ درصد وسعت خراسان جنوبی را عرصه‌های بیابانی تشکیل می‌دهد لذا وضعیت بیابانی و مرتعی استان قابلیت افزایش جمعیت شتر را دارد.

مرکز شهرستان نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند است و در مرز مشترک ایران و افغانستان قرار دارد.

 

 

 

عشایر خراسان جنوبی برای کشت گیاهان دارویی تسهیلات می‌گیرند

عشایر خراسان جنوبی برای کشت گیاهان دارویی تسهیلات می‌گیرند

بیرجند – ایرنا – مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: تسهیلات ارزان قیمت برای توسعه کشت گیاهان دارویی، توسعه کشت دیم در اراضی شیب‌دار و صنایع دستی به عشایر متقاضی در این استان پرداخت می‌شود.

مهدی عصمتی پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هفته گذشته ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با نرخ چهار درصد به استان ابلاغ شد که در اختیار جامعه عشایر قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات در حوزه کشت گیاهان دارویی به عشایر پرداخت شده است و سقف تسهیلات مذکور نیز با توجه به نوع طرح متفاوت خواهد بود.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی درباره تضامین و وثایق مورد نیاز برای دریافت تسهیلات گفت: با توجه به اینکه یکی از مشکلات عشایر در زمینه دریافت تسهیلات، نداشتن ضامن است، برای رفع این دغدغه تسهیلات بدون نیاز به ضامن کارمند و به صورت زنجیره‌ای پرداخت می‌شود.

وی عنوان کرد: این تسهیلات براساس ظرفیت، استعداد و زمینه‌های اشتغال در مناطق عشایری استان خراسان جنوبی توزیع می‌شود.

عصمتی پور افزود: این اقدام براساس کار پژوهشی بوده که توسط دانشگاه بیرجند انجام شده است؛ بر این اساس که در هر منطقه چه شغلی برای عشایر باید توسعه یابد تا زمینه درآمدزایی نیز فراهم شود.

وی پرداخت تسهیلات برای کشت و توسعه کشت گیاهان دارویی را از برنامه‌های مهم استان عنوان کرد و گفت: همچنین جمع‌آوری گیاهان مرتعی از طریق تشکل‌های عشایری و بازاریابی محصولات تولیدی عشایری از دیگر برنامه‌های شاخص استان است که با حمایت استانداری طرح‌ها و برنامه‌های خوبی در این خصوص در حال پیگیری یا اجرا است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی بیان کرد: امسال ۳۳ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با بهره پایین در اختیار عشایر استان قرار گرفته که چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در بخش‌های صنایع دستی و تشکل‌ها بوده است.

وی ادامه داد: امسال در مجموع برای تامین نهاده، کشت و پرورش گیاهان دارویی پنج میلیارد و ۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار تشکل‌های عشایری استان قرار داده شده است.

۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایر خراسان جنوبی با در اختیار داشتن بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار رأس دام سبک، ۳۴ درصد فرآورده‌های دامی استان را تولید می‌کنند.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان و جمعیت ۸۰۰ هزار نفر، چهارمین استان عشایری کشور است و ۸۰ درصد عشایر استان در نوار مرزی شهرستان‌های زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان سکونت دارند.

 

 

قیمت مسکن و اجاره در بیرجند سربه فلک کشیده است

  • قیمت مسکن و اجاره در بیرجند سربه فلک کشیده است

گروه استان‌ها ـ بازار خرید و فروش مسکن در بیرجند همچنان راکد بوده و آن طور که آمارها نشان می‌دهد معاملات کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از   بیرجند ، بازار مسکن در مرکز استان همواره از بخش‌هایی بوده که بالا و پایین شدن‌های قیمت آن سر زبان‌هاست و کارشناسان حتی در بازه‌هایی افزایش قیمت آن را به مراتب از تهران نیز بیشتر دانسته‌اند.

این روزها با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بسیاری از افرادی که قصد خرید ملک داشته دست به کار شده‌اند چرا که تصور می‌کنند ممکن است در سال آینده قیمت‌ها چندین برابر شود و همان مشکلی که برای بسیاری از خریداران در سال گذشته رخ داد باز هم  تکرار شود.

از سوی دیگر افزایش قیمت مصالح ساختمانی، رشد هزینه قیمت تمام شده ساخت مسکن و نبود اعتماد بین مالک و سازنده برای ساخت باعث شده که مالکان این واحدها انگیزه‌ای برای نوسازی واحدهای خود نداشته باشند.

در روزهایی‌که کرونا بر اغلب حوزه‌های اقتصادی تأثیر گذاشته، بازار خرید و فروش خانه رکود بیشتری را تجربه کرده و تلاطم‌های گاه و بیگاه آن نیز برای خیلی‌ها دردسر ساز شده است.

لازم نیست که بازار پرتلاطم مسکن را در کلان شهرها جستجو کنیم چرا که سایه سنگین حباب قیمت‌ها بر ساختمان‌های بیرجند هم سایه افکنده است.

برخی ریشه این پدیده را کمبود زمین و گرانی مصالح ساختمانی می‌دانند هر چند قیمت مسکن به گونه‌ای رشد کرده که هر ماه مردم برای خرید و حتی اجاره یک سرپناه، ناامیدتر از ماه قبل می‌شوند.

شهروندان بیرجندی در زمینه بازار مسکن نگرانی‌های فراوانی دارند چرا که افزایش قیمت مسکن بر اجاره‌ها نیز تأثیر داشته است
این روزها یافتن خانه و اجاره آن به شکل رهن کامل در بیرجند  تبدیل به کار بسیار سختی شده است چون افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن سبب شده تا به شکل چشمگیری بر میزان رهن و اجاره‌ها افزوده شود.

به گفته مشاوران املاک گروهی از فروشندگان که تصمیم قطعی برای فروش ملک خود تا پایان سال دارند، بیشتر پای معامله حاضر به ارائه تخفیف می‌شوند.

فعالان بازار مسکن عنوان می‌کنند هرچند وضعیت رشد قیمت در بازار نسبت به ماه‌های گذشته متفاوت است اما همچنان مالکان آپارتمان‌های نوساز قیمت‌های پیشنهادی خود را بسیار متفاوت از میانگین قیمت منطقه عنوان می‌کنند.

مشاوران معتقدند اگر فروشندگان تصمیم به فروش قطعی تا شب عید دارند باید نسبت به قیمت‌های پیشنهادی خود بازنگری کنند.

«بوشادی» یکی از شهروندان بیرجندی با اشاره به اینکه مردم به زمین و مسکن به عنوان سرمایه نگاه می‌کنند و تا پولی به دست می‌آورند منزل یا زمین می‌خرند گفت: از آن جایی که جمعیت رو به افزایش است، قیمت زمین و مسکن هم افزایش پیدا می‌کند و سود هم دارد.

وی با اشاره به اینکه کمبود زمین در شهرها باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود گفت: افزایش قیمت‌ها باز هم وجود خواهد داشت مگر اینکه دولت تدبیری در این زمینه برنامه‌ای داشته باشد مانند گرفتن مالیات از خانه‌های خالی برای اینکه در قیمت‌ها ثبات ایجاد شود.

متصدی یک مشاور املاک هم معتقد است که با آرام شدن بازار ارز و حتی مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا، بازار مسکن رونق گرفته است هرچند برخی از فعالان بازار از کاهش قیمت مسکن خبر داده بودند اما از چند روز گذشته بازار مسکن در بیرجند روند صعودی به خود گرفته است.

رئیس اتحادیه املاک و مسکن بیرجند نیز در این زمینه در گفت‌وگو  با تسنیم گفت: با توجه به اینکه سال گذشته مالیات بر خانه‌ها ۳۵ درصد بوده و امسال این رقم به ۷۰ درصد افزایش یافته این امر خود سبب افزایش قیمت‌ها در بخش مسکن می‌شود.

اربابی بیان کرد: در سه ‌ماهه گذشته بازار خرید و فروش مسکن در بیرجند راکد بوده به طوری گزارشات نشان از کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی در بخش معاملات مسکن را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد قانون اعمال مالیات بر خانه‌های خالی مرهم درد جامعه در راستای کاهش اجاره‌بها نخواهد شد و باید اصلاح شود.

رئیس اتحادیه املاک و مسکن بیرجند با اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی افزود: در شرایط فعلی نمی‌توان پیش‌بینی مشخصی از آینده قیمت مسکن ارائه کرد اما امیدواریم با توجه به وعده مسئولان، شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*