اخبار خراسان جنوبی / ۱۲۱ میلیارد ریال تسهیلات روستایی به خراسان جنوبی اختصاص یافت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

محیط زندگی ۷۱ نفر از معلولان خراسان جنوبی مناسب سازی شد
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی از مناسب سازی محیط زندگی ۷۱ نفر از معلولان استان با اعتباری بالغ بر ۵۳۰ میلیون تومان از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

«علی عرب نژاد» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: ستاد مناسب سازی خراسان جنوبی همواره به دنبال اجرای پروژه هایی جهت مناسب سازی بخش های مختلف شهر برای افراد دارای معلولیت است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: ستاد مناسب سازی استان به دنبال این است تا پروژه های عمرانی مختلفی در ادارات، مراکز تجاری، فرهنگی، آموزشی، تفریحی و مبلمان شهری و غیره برای رفاه حال معلولان اجرایی کند.

وی با بیان اینکه سامانه معبر جهت دریافت مشکلات معلولان راه اندازی شده است، افزود: افراد دارای معلولیت می توانند مشکلات خود را در خصوص موضوع مناسب سازی شهری به شماره پیامک ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ اعلام کنند.

عرب نژاد در ادامه عنوان کرد: سامانه معبر به عنوان یک پل ارتباطی سازمان بهزیستی با معلولین است تا از این طریق شاهد تسهیل در امر مناسب سازی معابر و اماکن عمومی معلولین و دریافت احقاق حقوق این قشر از جامعه باشد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون برای ۷۱ نفر مناسب سازی محیط زندگی در استان انجام شده است، ادامه داد: در این راستا اعتباری بالغ بر ۵۳۰ میلیون تومان مناسب سازی محیط زندگی معلولان و همچنین وسایل مناسب سازی شده (کمک توانبخشی) هزینه شده است.

وی در پایان گفت: در سال ۹۸ با اعتباری بالغ بر ۷۲۷میلیون تومان جهت  ۲۸۰ نفر از افراد دارای معلولیت مناسب سازی محیط زندگی انجام شده بود.

مدیرکل زندان‌های خراسان‌جنوبی خبر داد:
ایجاد اشتغال مولد برای ۹۷۸ زندانی خراسان جنوبی
روشان با بیان اینکه در حال حاضر ۹۷۸ زندانی خراسان‌جنوبی اشتغال مولد دارند، گفت: از ابتدای سال جاری ۶۷ دوره آموزش مهارتی در زندان های استان برگزار شده است.

«غلامرضا روشان» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با اشاره به اقدامات برنامه های حوزه اشتغال و حرفه آموزی در زندان های استان خراسان جنوبی طی سال جاری اظهار کرد: در بخش حرفه آموزی برنامه ابلاغی توسط دفتر برنامه ریزی اشتغال و حرفه آموزی یک هزار و ۳۲۳ نفر برای سال ۹۹ بوده است.

 

مدیرکل زندان ها و اقدامات امنیتی و تربیتی خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری ۶۷ دوره آموزش مهارتی در زندانهای استان برگزار شده، گفت: از این تعداد ۴۱ دوره با شرکت ۶۲۵ نفر با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه ای در رشته های صنعتی و نیمه صنعتی، کشاورزی و دامپروری، خدمات، صنایع دستی و هنر و عمران و صنعت ساختمان برگزار شده است،

 

وی ادامه داد: همچنین ۱۱ دوره با شرکت ۲۸۴ نفر با همکاری سازمان جهاد کشاورزی در رشته های کشاورزی، دامپروری و طیور و ۱۵ دوره با شرکت ۲۲۱ نفر با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در رشته های مختلف صنایع دستی برگزار شده است.

 

روشان با اشاره به اینکه یک هزار و ۱۳۰ نفر از زندانیان استان در ۶۷ دوره آموزش مهارتی در زندان های استان شرکت کردند، افزود: از این تعداد تاکنون ۵۲ دوره به پایان رسیده و ۸۴۹ نفر به آزمون معرفی و تاکنون نتایج ۴۱ دوره اعلام و ۶۶۵ نفر موفق به کسب گواهینامه مهارت شده اند.

 

مدیرکل زندان ها و اقدامات امنیتی و تربیتی خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین تعداد ۶۹ نفر از زندانیان در ۲۳ دوره آموزشی در رشته هایی از قبیل چرم دوزی، آرایشگری، خیاطی، جوشکاری، کیف دوزی، گلخانه، اتومکانیک و پرورش شتر مرغ به صورت آموزش در محیط واقعی کار مشغول فراگیری این آموزش ها هستند.

 

وی با بیان اینکه در حوزه اشتغال برنامه ابلاغی توسط دفتر برنامه ریزی اشتغال و حرفه آموزی یک هزار و ۲۲۱ نفر اشتغال مولد برای سال جاری بوده است، گفت: در مبحث اشتغال مولد نیز به طور میانگین روزانه ۹۷۸ نفر از زندانیان در بخشهای مختلف زندانهای تابعه از اشتغال کارگاهی(۳۸۳نفر)، اشتغال نشسته (۳۷۱ نفر) و اعزام به شرکتهای خصوصی (۲۲۴نفر) مشغول فعالیت هستند.

 

 

 

در ۱۱ ماهه گذشته انجام شد؛

امدادرسانی هلال احمر خراسان جنوبی به ۹۷۷ حادثه/کاهش ۳۷درصدی حوادث

امدادرسانی هلال احمر خراسان جنوبی به ۹۷۷ حادثه/کاهش ۳۷درصدی حوادث

بیرجند- مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از امدادرسانی نیروهای هلال احمر استان به ۹۷۷ مورد حادثه در ۱۱ ماهه سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا رضایی صبح شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به خدمات امدادی هلال احمر در سال جاری بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون نیروهای هلال احمر به ۹۷۷ مورد حادثه، امدادرسانی کرده‌اند.

وی ادامه داد: مجموع کل حوادث نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد کاهش داشته است.

رضایی بیان کرد: شهرستان قاین با ۱۵۷ مورد، سربیشه ۱۳۹ مورد و نهبندان ۱۲۱ مورد حادثه بیشترین وقوع حوادث سال جاری را داشته‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی اظهار کرد: همچنین ۶۲ درصد از مأموریت‌های سال جاری در حوادث جاده‌ای، ۱۶ درصد حوادث شهری، ۱۰ درصد سیل و آب گرفتگی، پنج درصد کوهستان و هفت درصد در دیگر موارد بوده است.

رضایی با بیان اینکه در مأموریت‌های ۱۱ ماهه سال جاری به چهار هزار و۸۰۷ مورد حادثه دیده امدادرسانی شده است، گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۷ درصد کاهش داشته است.

وی اظهار کرد: ۳۵ درصد از حادثه دیدگان در حوادث جاده‌ای، ۴۰ درصد در حوادث سیل و آب گرفتگی، ۱۶ درصد حوادث شهری و ۹ درصد در دیگر حوادث خدمات گرفته‌اند.

رضایی با بیان اینکه سه هزار و ۹۷۴ نیروی عملیاتی در قالب هزار و۵۴۷ تیم به این حوادث امدادرسانی داشته‌اند، افزود: همچنین هزار و ۴۵۵ دستگاه خودرو شامل ۹۰۹ دستگاه آمبولانس و ۵۴۶ دستگاه خودرو نجات در این حوادث به کارگیری شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ادامه داد: طی این مدت چهار سورتی پرواز هم برای نجات یک حادثه دیده در ارتفاعات میغان طبس انجام شده است.

رضایی با بیان اینکه در این مدت ۲۰۸ نفر توسط پایگاه‌های هلال احمر اسکان داده شده‌اند، گفت: همچنین ۱۵۳ مورد عملیات فنی رها سازی در حوادث ترافیکی انجام شده است.

وی اظهار کرد: شهروندان در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای ضمن حفظ خونسردی برای بهره مندی از خدمات امدادی با شماره ۱۱۲ تماس گرفته یا به نزدیک ترین پایگاه امدادی هلال احمر مراجعه کنند.

 

 

عملیات اجرایی کارخانه زغالشویی در طبس آغاز شد

عملیات اجرایی کارخانه زغالشویی در طبس آغاز شد

بیرجند – ایرنا – عملیات اجرایی کارخانه زغالشویی معدن زغال‌سنگ کوچکعلی شمالی در شهرستان طبس با سرمایه‌گذاری بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آغاز شد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی روز شنبه در حاشیه این آیین که با حضور امام جمعه و فرماندار ویژه طبس، نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران برگزار شد، گفت: این کارخانه زغالشویی توسط شرکت توسعه معادن فلات زرین کیمیا در مجتمع زرین کیمیای طبس و در جوار معدن زغال‌سنگ کوچکعلی شمالی طی سال ۱۴۰۰ ایجاد و احداث خواهد شد.

حجت ایمان‌طلب ادامه داد: عملیات اجرایی احداث این کارخانه با سرمایه‌گذاری بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و با ظرفیت تولید سالانه ۳۵۰ هزار تن کنسانتره امروز آغاز شد.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از این واحد برای حدود ۸۰ نفر اشتغال ایجاد شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: فاز نخست معدن زغال‌سنگ کوچکعلی شمالی در طبس همزمان با دهه فجر امسال با ذخیره قطعی حدود ۴۰ میلیون تن زغال‌سنگ حرارتی و استخراج اسمی ۹۶ هزار تن در سال، با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد ریال و اشتغال حدود ۱۰۰ نفر رسما به بهره‌برداری رسید.

امام جمعه و فرماندار ویژه طبس به همراه نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان و جمعی از مسوولان امروز (شنبه) از معدن فلورین (۱) و (۲) در طبس نیز بازدید کردند و از نزدیک با روند استخراج و فعالیت این معدن آشنا شدند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در حاشیه بازدید از این معدن گفت: مسوولان در ادامه بازدیدهای امروز خود در شهرستان طبس از معدن فلورین شرکت معدنی فلوراسپار در حدود ۱۱۰ کیلومتری شهر طبس بازدید کردند.

ایمان‌طلب افزود: معدن فلورین شرکت فلوراسپار یکی از معادن مهم و منحصر بفرد استان خراسان جنوبی و شهرستان طبس بوده که در وسعت حدود ۲۴ کیلومتر مربع در حال فعالیت است.

وی اظهار داشت: این معدن با ذخیره قطعی بالغ بر ۵۰۰ هزار تن و استخراج اسمی سالانه ۱۵ هزار تن ماده معدنی، در حال حاضر برای حدود ۱۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: واحد کنسانتره فلورین جوار این معدن نیز سالانه پنج هزار تن ماده معدنی فرآوری شده را تولید می‌کند.

وی افزود: همچنین معدن فلورین (۲) شرکت توسعه سرمایه‌گذاری نور با ذخیره قطعی ۲۴۰ هزار تن ماده معدنی فلورین، سالیانه ۱۵ هزار تن استخراج اسمی دارد.

ایمان‌طلب اظهار داشت: در واحد کنسانتره فلورین این معدن سالانه پنج هزار تن ماده معدنی فرآوری می‌شود و این معدن و واحد فرآوری جوار آن توانسته زمینه اشتغال ۱۰۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم کند.

وی گفت: از تعداد پنج معدن ماده معدنی شاخص فلورین، چهار معدن در شهرستان طبس و یک معدن در شهرستان نهبندان فعالیت دارند.

طبس بزرگترین و مهمترین شهرستان معدنی خراسان جنوبی است که حدود ۷۶ درصد ذخایر زغالی کشور را در خود جای داده و بزرگترین حوضه زغال‌سنگ کک شو ایران در این منطقه است.

حوضه زغال‌دار طبس با وسعتی بیش از ۳۰ هزار کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی ۲.۷۵ میلیارد تن زغال‌سنگ کک شو و حرارتی، غنی‌ترین و بزرگترین ناحیه زغالی ایران محسوب می‌شود.

مرکز این شهرستان در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است.

 

 

جاساز ۱۰۸ کیلو تریاک در پژو پارس /۴

معاون هماهنگ کننده فرمانده انتظامی استان گفت: یک سواری پژو پارس با ۱۰۸ کیلوگرم تریاک در شهرستان”نهبندان” توقیف و ۲ قاچاقچی مواد مخدر دستگیر شدند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ “حسن شجاعی نسب” اظهار داشت: مأموران فرماندهی انتظامی شهرستان “نهبندان” هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک سواری پژو پارس مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
وی با بیان اینکه مأموران در بازرسی از خودرو که عازم شهرهای مرکزی کشور بود، ۱۰۸ کیلوگرم تریاک کشف کردند، افزود: در این رابطه ۲ متهم دستگیر شدند که یکی از آنها سابقه حمل مواد مخدر را در گذشته نیز داشته است.
معاون هماهنگ کننده فرمانده انتظامی استان تصریح کرد: خودرو و مواد مخدر کشف شده به پلیس مبارزه با مواد مخدر منتقل و متهمان دستگیر شده با تشکیل پرونده به مقام قضائی معرفی و روانه زندان شدند.

 

 

 

 

 

واژگونی پژو پارس در خوسف یک کشته و ۳ مجروح بر جای گذاشت/۴

جانشین پلیس راه استان گفت: بر اثر واژگونی سواری پژو پارس در شهرستان”خوسف” راننده خودرو جان خود را از دست داد و ۳ نفر از سرنشینان آن مصدوم شدند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”محمد باقر توفیقی نیا” اظهار داشت: با اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر واژگونی یک سواری پژو پارس در محور خوسف به”خور” بلافاصله مأموران گشت انتظامی و نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شدند.
وی بیان داشت: مأموران با حضور در محل حادثه مشاهده کردند، سواری پارس واژگون شده است که راننده و ۳ نفر از سرنشینان آن مصدوم و توسط نیروهای اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان منتقل شدند که راننده خودرو به دلیل شدت جراحات در بیمارستان جان خود را از دست داد.
جانشین پلیس راه استان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کارشناس پلیس راه علت حادثه را عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه اعلام کرد؛ به رانندگان هشدار داد: با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از هرگونه عجله و شتاب بی مورد پرهیز کنند تا شاهد اینگونه حوادث تلخ و ناگوار نباشیم.

 

 

 

 

کشف خودروی سرقتی در کمتر از ۷۲ ساعت در”خوسف”/۴

جانشین انتظامی”خوسف”گفت: مأموران انتظامی این شهرستان در کمتر از ۷۲ ساعت از وقوع سرقت، یک سواری ام وی ام سرقتی را کشف کردند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ “محمد حسن اکبری” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان خوسف اخباری مبنی بر سرقت یک سواری ام وی ام از مشهد را دریافت کردند که پیگیری موضوع و دستگیری سارقان در دستور کار پلیس قرار گرفت.
وی افزود: مأموران هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی یک سواری ام وی ام را مشاهده و پس از شناسایی دقیق، خودروی سرقتی را کمتر از ۷۲ ساعت از وقوع سرقت متوقف و راننده آن را دستگیر کردند.
جانشین انتظامی شهرستان خوسف تصریح کرد: ماموران سارق دستگیر شده را به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی کردند و خودرو را جهت تحویل به مالک آن به پارکینگ منتقل کردند.

 

 

 

به هر قیمتی نباید خلق ثروت و اشتغالزایی کنیم/۲

به هر قیمتی نباید خلق ثروت و اشتغالزایی کنیم

 سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: مخالف تقویت صنعت گردشگری در کشور نیستیم، اما با این نگاه که به هر قیمتی باید با گردشگری خلق ثروت و اشتغالزایی کنیم، مخالفیم.

حجت الاسلام مجید نصیرایی، در بازدید از اقامتگاه بوم گردی روستای هدف گردشگری کریت شهرستان طبس گفت: صنعت گردشگری در منطقه نیازمند نگاه ویژه و ترسیم نقشه راه برای فرهنگ سازی و بومی سازی است تا در کنار حفظ مؤلفه‌های اسلامی به رونق اشتغال و درآمد زایی کمک کند.

وی افزود: در توسعه پایدار از مسیر تقویت صنعت گردشگری، نه می‌توان از کنار بی بند و باری، بی حیایی و بی حجابی به راحتی گذشت و نه اعتقادی به بگیر و به بند دارم، باید کار فرهنگی انجام داد.

نصیرایی به حساسیت ویژه کمسیون فرهنگی مجلس به این موضوع اشاره و بیان کرد: در این زمینه برنامه جامعی داریم که بر اساس مطالعات و پژوهش به جایی برسیم تا کارها را نه با امر و نهی پیش ببریم و نه سهل انگاری کنیم.

عضو شورای عالی گردشگری کشور ادامه داد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر و سازمان‌های متولی فرهنگ و گردشگری از نظرات دست‌اندرکاران و سرمایه‌گذاران صنعت توریسم استفاده کنند و تصمیماتشان معطوف به حساسیت‌های منطقه و اعتقادات مذهبی مردم در شهرستان باشد و به فرهنگ‌سازی بومی توجه کنند.

نصیرایی با تأکید بر پرهیز از سیاسی کاری در کارها، تصریح کرد: فرصتی فراهم شده که باید نخبگان و بزرگان شهرستان طبس، فارغ از سیاسی‌کاری و به دور از اختلاف، گرد هم آیند و با کمک به یکدیگر برای توسعه و تعالی منطقه حرکت کنیم.

 

 

 

 

 

هنر دستی چکن‌دوزی در سرایان احیا شد

بیرجند – ایرنا – مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرایان گفت: هنر صنعت «چکن‌دوزی» که از هنرهای اصیل و با سابقه در منطقه سه قلعه است، با تلاش صنعتگران این شهرستان احیا و ثبت ملی شد.

محمد عرب روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: چکن‌دوزی بیش از ۱۲۰ سال قدمت دارد و هنر دست بانوان است که برای تهیه مایحتاج به عنوان کیسه ادویه، پول، لوازم آرایش همچنین کمک به اقتصاد خانوار تولید شده است.

وی گفت: شهرستان سرایان که در دهه ۸۰ به هنر زنگوله‌سازی و آهنگری سنتی شناخته می‌شد امروز با احیای رشته‌های بومی و اصیل منطقه دارای تولیدات متنوع در حوزه صنایع دستی است.

مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرایان اظهار داشت: حوله‌بافی، چادر شب‌بافی، سرمه‌دوزی، خراطی سنتی، میناکاری، سفالگری، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، افزایش کارگاه‌های آهنگری و زنگوله‌سازی از جمله رشته‌های رایج در این شهرستان است که دارای کارگاه‌های تولیدی بوده و عده زیادی در این کارگاه‌ها مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: احیای هنرهای سنتی از اولویت‌های میراث فرهنگی بوده و به طور متوسط هر سال یک رشته بومی در شهرستان سرایان با کمک هنرمندان و دوستداران صنایع دستی احیا شده است.

عرب گفت: امسال هم هنر چکن‌دوزی که از هنرهای اصیل و با سابقه در منطقه سه قلعه سرایان بوده و در واقع نوعی سوزن‌دوزی است، احیا شد.

وی اظهار داشت: پارچه مورد استفاده در این هنر صنعت پارچه والا یا قمیص با رنگ زرشکی یا بنفش است که دوخت‌ها بدون هیچ دستگاه یا کارگاهی روی پارچه با استفاده از سوزن و نخ انجام می‌شود.

مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان افزود: این دوخت‌ها شامل پارچه والا یا قمیص، پارچه آستری، نخ بند که از نخ کجین، نوارهای دوخته شده با تزینات خاص با تلفیق گره سرِشتی روی قسمت بند، تولیدات زیبایی پدید آورده است.

وی گفت: این کیسه‌های کوچک امروز با کاربردهای مختلفی متناسب با نیاز روز در حال تهیه است و دوخت‌های رو پارچه شامل زنجیره‌دوزی، تفرش‌دوزی، عدسه‌دوزی، حاشیه هفتی و هشتی، درخت هفت شاخه و چکن‌دوزی که نوارهای طلایی هست، به صورت بست‌های کوچک دور کار زده می‌شود.

عرب اضافه کرد: برنامه‌ریزی لازم برای آموزش و ترویج این هنر صورت گرفته و پرونده ثبت در فهرست میراث معنوی کشور با کمک هنرمند این رشته خانم شفائی و کارشناسان اداره کل انجام شد که در سال جاری به عنوان هشتمین اثر شهرستان سرایان در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.

وی گفت: پیش از این چهار رشته صنایع دستی شامل زنگوله‌سازی، خراطی، کفش چرمی و چادر شب‌بافی و سه مورد از مراسم و آداب و رسوم منطقه شامل جشن سده، آبگیری آب انبارها، مراسم شمع روشن کردن روز برات به نام سرایان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) کشور به ثبت رسیده است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و صنایع دستی متنوع یکی از ظرفیت‌های فعال این استان است.

حوله‌بافی (توبافی) روستای خراشاد بیرجند سال ۱۳۹۷ ثبت جهانی شد و این استان ۹۴۲ اثر در فهرست میراث ملی دارد.

 

 

 

 

 

رویت یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در طبس

یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در منطقه حیات وحش نایبند طبس رویت شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس گفت: هم اکنون سه یوزپلنگ در نایبندان طبس زیست می کنند.
محمد تقی زاده افزود: پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس یکی از مهمترین زیست‌گاه‌های گونه در معرض خطر یوزپلنگ آسیایی   است.
به گفته وی  پناهگاه حیات وحش نایبندان در شهرستان طبس با وسعت حدود یک و نیم میلیون هکتار، وسیع‌ترین منطقه حفاظت شده ایران محسوب می‌شود که در این منطقه ورود افراد، فعالیت‌های معدنی و چرای دام بدون مجوز برای حفظ امنیت حیات وحش ممنوع است.
وی گفت: متاسفانه به دلیل نبود جنس ماده یوزپلنگ و زاد و ولد، با کاهش جمعیت یوزپلنگ در منطقه نایبندان مواجه هستیم.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس افزود: با توجه به وسعت زیاد پناهگاه حیات وحش نایبندان و تحرک زیاد یوزپلنگ در این منطقه به طوری که طی مسافت ۲۱۵ کیلومتری نیز برای یوزپلنگ در نایبندان ثبت شده و حتی تردد یوزپلنگ بین زیستگاه‌های مختلف، امکان به دست آوردن آمار دقیق از تعداد یوزپلنگ آسیایی در نایبندان وجود ندارد، اما براساس آنچه دوربین‌های تله‌ای طی سال جاری ثبت کرده‌اند، زیست حداقل تعداد سه یوزپلنگ نر در این منطقه محرز شده است.
آقای زاده افزود: طی سال‌های گذشته حتی تا ۵۰ عدد دوربین تله‌ای در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس نصب بوده که این تعداد به مرور کاهش یافته و برای امسال فقط ۲ دوربین تله‌ای به این پناهگاه وسیع اختصاص یافته که علت آن تمرکز بیشتر انجمن یوزپلنگ ایرانی بر یوزپلنگ‌های ماده در زیستگاه‌های خراسان شمالی و منطقه خارتوران است.
آقای زاده وجود جاده و کمبود طعمه را از مهمترین مشکلات پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس ذکر کرد و گفت: روند جمعیتی حیات وحش در نایبندان با توجه به پوشش گیاهی و وجود گربه‌سانان به صورت تعادلی است.
به گفته وی بیشترین جمعیت این منطقه مربوط به قوچ و میش است؛ اما کل و بز، جبیر، یوزپلنگ، پلنگ، کفتار، کاراکال، گربه وحشی، شاه روباه، روباه معمولی، افعی شاخ‌دار، کبک، تیهو، عقاب طلایی، دلیجه، جغد، هوبره و انواع دیگری از چهارپایان، پرندگان و خزندگان نیز در این پناهگاه زیست می‌کنند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس گفت: علاوه بر مناطق حفاظت شده در طبس، رصد مساحت یک میلیون هکتاری مناطق آزاد در این شهرستان که آن هم زیستگاه حیات وحش محسوب می‌شود، در برنامه کاری این اداره است.
وی با اشاره به اینکه محیط‌بانی در این منطقه وسیع با تعداد نیروی کم، بسیار سخت است گفت: ۱۰ محیط‌بان در شهرستان طبس مشغول به کار هستند که پنج نفر از آن‌ها برای پناهگاه حیات وحش نایبندان در نظر گرفته شده‌اند.

امهال بدهی واحدهای تولیدی خراسان جنوبی تمدید شد۲-۳

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان جنوبی گفت: درپی تقاضای واحدهای تولیدی داری مطالبات معوق که نتوانستند در فرصت تعیین شده قبلی تسهیلات خود را امهال کنند، امهال این تسهیلات تا شهریور ۱۴۰۰ تمدید شد.

علی‌اکبر اکبری‌راد افزود: به تقاضای برخی از واحدهای تولیدی که داری مطالبات معوق هستند و نتوانستند در فرصت تعیین شده از شرایط ویژه تمدید بدهی خود بهره‌مند شوند با مکاتباتی که انجام شد شورای پول و اعتبار مهلت استفاده از این فرصت امهال بدهی را تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ تمدید کرد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان جنوبی گفت: براساس این مصوبه بانک‌ها و موسسات اعتباری موظف هستند مطالبات واحدهای تولیدی که تمام یا بخشی از آن غیرجاری شده است را به درخواست آنها برای یک بار و حداکثربه مدت ۵ سال با اخذ ۷/۵درصد از میزان بدهی و با تنفس ۶ ماهه امهال کنند.

اکبری‌راد با اشاره به اینکه این مصوبه مشمول واحدهای تولیدی دارای مجوز از وزارت جهاد کشاورزی یا وزارت صنعت و معدن و تجارت و معرفی شده از سوی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان خواهد بود گفت مهلت امهال صرفا برای مشتریانی امکان پذیر است که به تشخیص موسسه اعتباری و برمبنای اعتبارسنجی انجام شده، مطالبات پس از امهال در سررسیدهای مقرر قابل وصول باشد.

وی اظهار داشت: چنانچه مشتری وفق مفاد قرارداد امهال، در موعد یا مواعد مقرر، طی دوره امهال نسبت به بازپرداخت قسط یا اقساط مطالبات امهالی اقدام کند بابت مطالبات امهالی مشمول ممنوعیت‌های ناظر بر اشخاص دارای بدهی غیر جاری نمی‌شود.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان جنوبی از صاحبان صنایع وفعالان اقتصادی و کار آفرینان مشمول این ابلاغیه، خواست در صورت درخواست بهره‌مندی از این مصوبه تقاضای خود را به جهاد کشاورزی یا صنعت و معدن و تجارت استان یا دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان جنوبی ارسال کنند.

اکبری‌راد گفت: ساز و کار این مصوبه در چارچوب روش‌های امهال بانک‌ها و موسسات اعتباری هست که در شهریور ماه گذشته ابلاغ شده است.

مسابقات فوتبال روستاهای فردوس برگزار شد/۷

به مناسبت بزرگداشت دهه مبارک فجر و همچنین گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یک دوره مسابقات فوتبال بین روستاهای بخش مرکزی شهرستان فردوس به میزبانی روستای خانکوک برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این دوره از مسابقات ۶ تیم از روستاهای بخش مرکزی به مدت یک هفته با یکدیگر رقابت کردند که در پایان تیم های پست بانک خانکوک، دهیاری کجه و دهیاری حسین آباد به ترتیب رتبه های اول تا سوم را کسب کردند و کاپ اخلاق این دوره به تیم شهید طاهری شهرک طاهریه تعلق گرفت و بهرام کامکار نیز با زدن ۹ گل به عنوان آقای گل مسابقات شناخته شد.

پرونده رقابت های والیبال بانوان فردوس بسته شد/۷

پرونده رقابت های والیبال بانوان جام فجر شهرستان فردوس بسته شد

رقابت های والیبال بانوان جام فجر شهرستان فردوس با قهرمانی تیم استقلال جوان پایان یافت .

به گزارش امروز خراسان جنوبی، رقابت های والیبال بانوان جام فجر شهرستان فردوس در حالی به ایستگاه آخر رسید که تیم استقلال جوان با برتری نسبت به حریفان خود به مقام قهرمانی رسید، تیم های کافی شاپ کاکو و شهرداری باغستان نیز به ترتیب مقام های دوم و سوم را بدست آوردند.
در این دوره از مسابقات با نظر کمیته فنی مهسا میربرون به عنوان فنی ترین بازیکن و مرضیه سرخوش به عنوان با اخلاق ترین بازیکن شناخته شدند.

مسابقات فوتسال جام شهدای گمنام قائنات برگزار شد/۷

به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر مسابقات چهار جانبه فوتبال یابود شهید گمنام دانشگاه بزرگمهر برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در پایان این رقابت ها تیم های هیئت عشاق الزهرا (س)، بسیج کارکنان دانشگاه بزرگمهر قائنات، دفتر بسیج دانشجویی شهید مفتح و پایگاه بسیج حیدر کرار به ترتیب در جایگاه اول تا چهارم قرار گرفتند.
گفتنی است این رقابت ها به همت حوزه فرهنگی و تربیت بدنی دانشگاه بزرگمهر به سرپرستی محمد حسین خو و قضاوت سید علی ترحمی رئیس اداره ورزش وجوانان شهرستان و سید سجاد ترحمی صورت گرفت.

 

مسابقات بومی محلی در روستای سیوجان خوسف برگزار شد/۷

مسابقات بومی محلی به مناسبت گرامیداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دررشته های هفت سنگ مهارتی ،چوب کشی،طناب زنی ،دارت و مچ انداری در روستای سیوجان شهرستان خوسف برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در این مسابقات در رشته هفت سنگ مهارتی رده نونهالان به ترتیب ابوالفضل میرزازاده، محمد حسین حقدادی، سید محمد علی موسوی نژاد ، مقام های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.
همچنین در هفت سنگ مهارتی رده بزرگسالان علی اصغر موسوی رستگار-سید جواد موسوی امین- حمیدرضا حقداد مقام های اول تا سوم را کسب کردند.
در رشته مچ اندازی و چوب کشی : ابوالفضل رحمانی-سید مجتبی خوشبین-سید حسین موسوی نژاد موفق به کسب مقام های اول تا سوم شدند.
علاوه بر این مسابقات بومی محلی بانوان به مناسبت گرامیداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در رشته های دارت ،هفت سنگ تیمی ،طناب زنی در روستای سیوجان شهرستان خوسف برگزار شد
در این مسابقات در رشته هفت سنگ تیمی شیرین عبداللهی- هانیه سادات موسوی – فاطمه سادات موسوی- زینب حقداد- فایزه سادات موسوی رستگار- فاطمه سادات موسوی رستگار-حمیده حقداد- فاطمه کاووسی -نازنین معصومه محمد زاده و فاطمه ساوری، مقام اول را به خود اختصاص دادند.
همچنین در رشته دارت : سیده فاطمه موسوی رستگار-کوثر سادات محمدزاده و بی بی ملیحه موسوی رستگار مقام های اول تا سوم را کسب کردند.

در رشته طناب زنی : بی بی فاطمه محمد زاده -فاطمه شب بین-و معصومه خسروی موفق به کسب مقام های اول تا سوم شدند

برای اولین‌بار در دانشگاه بیرجند؛

اخذ مجوز پذیرش دانشجو در دو رشته کارشناسی ارشد به روش مجازی

 
شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با پذیرش دانشجو در سه رشته تحصیلی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی به صورت حضوری ،کارشناسی ارشد ریاضی کاربردی گرایش آنالیز عددی و کارشناسی ارشد ریاضی کاربردی گرایش بهینه سازی  به صورت مجازی توسط دانشگاه بیرجند موافقت کرد.

به گزارش  امروز خراسان جنوبی، دکتر محمدعلی رستمی نژاد رئیس گروه برنامه ریزی و توسعه آموزشی دانشگاه به ایجاد رشته‌ها در قالب مجازی با توجه به موقعیت جغرافیای دانشگاه بیرجند اشاره کرد و افزود این کار کمک قابل توجهی به توسعه دانشگاه به ویژه برای جذب دانشجویان بین الملل  خواهد کرد.
رئیس گروه برنامه ریزی و توسعه آموزشی دانشگاه در مورد شرایط اخذ مجوز مجازی رشته‌ها هم گفت: کسب مجوز مجازی رشته ها فقط برای رشته های دایر دانشگاه ممکن است .

 

 

 

 

۱۲۱ میلیارد ریال تسهیلات روستایی به خراسان جنوبی اختصاص یافت/۳

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۲۱ میلیارد ریال تسهیلات روستایی از محل تبصره ۱۶ قانون بودجه ٩٩ برای پرداخت به متقاضیان به فرمانداری‌ها ابلاغ شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد فرهادی روز شنبه در نشست بررسی وضعیت عملکرد بانک‌های عامل استان افزود: این اعتبار از محل جزء “چهار” بند “و” تبصره “۱۶” قانون بودجه ٩٩ اختصاص یافته و براساس جمعیت، نرخ بیکاری و ضریب محرومیت بین شهرستان‌های استان توزیع شده است.

وی اظهار داشت: اشتغالزاایی برای جوانان و کارجویان در راستای حل معضل بیکاری در مناطق روستایی، کمک به ماندگاری جمعیت در روستاها با ایجاد زمینه‌های درآمدزایی برای مردم، کاهش مهاجرت به شهرها و جلوگیری از توسعه حاشیه‌نشینی از اهداف پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به متقاضیان مناطق روستایی است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: پنج بانک عامل صادرات، رفاه کارگران، کشاورزی، ملت و ملی برای پرداخت این تسهیلات در استان انتخاب شدند.

وی از تسهیلات ویژه اقشار خاص خبر داد و افزود: از محل سهمیه متمرکز معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، مبلغ ۹.۵ میلیارد ریال ویژه قالیبافان، ایتام سادات، بانوان روستایی سرپرست خانوار و بسیج سازندگی در نظر گرفته شد که متقاضیان دریافت این تسهیلات پس از شناسایی توسط نهادهای ذیربط، به بانک‌های عامل معرفی شدند.

فرهادی اظهار داشت: در مجموع در کل استان خراسان جنوبی هزار و ۲۹۰ نفر برای دریافت تسهیلات تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ با اعتباری به میزان ۱۰۲ میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی شدند.

وی گفت: بانک‌های عامل متعهد شده‌اند تا پایان اسفند امسال به تمامی پرونده‌های معرفی‌شده رسیدگی و تسهیلات مربوطه را پرداخت کنند.

وی افزود: این تسهیلات در قالب رفع نیازهای ضروری، خرید لوازم ‌خانگی، ایجاد انشعابات آب، برق و گاز، اشتغال‌زایی و کمک معیشتی به ساکنان روستا پرداخت می‌شود.

 

 

 

 

کشف ۳ تن و ۷۲۰ کیلوگرم تخم مرغ فاقد مجوز در سربیشه/۴

کشف ۳ تن و ۷۲۰ کیلوگرم تخم مرغ فاقد مجوز در سربیشه

جانشین فرمانده انتظامی سربیشه گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از یک کامیون در این شهرستان سه تن و ۷۲۰ کیلوگرم تخم مرغ فاقد مجوز بهداشت را کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ حسین تقی زاده اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان سربیشه هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: ماموران در بازرسی از این کامیون سه تن و ۷۲۰ کیلوگرم تخم مرغ فاقد مجوز بهداشت را کشف کردند که ارزش ریالی محموله قاچاق بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۵۴۰ میلیون ریال برآورد شد.

جانشین فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه گفت: ماموران در این رابطه یک خودرو را توقیف و یک متهم را دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.

 

 

۲ هزار و ۵۵۸ خودرو در خراسان جنوبی اعمال قانون شدند/۴

 رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای اجرای طرح ممنوعیت تردد شبانه (اول آذر امسال) تاکنون ۲ هزار و ۵۵۸ خودرو در این استان اعمال قانون شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ علیرضا عباسی افزود: برابر مصوبات ستاد استانی کرونا، هرگونه تردد از ساعت ۲۱ تا ۳ صبح در همه شهرهای استان حتی با وضعیت آبی ممنوع است و مشمول جریمه ۲۰۰ هزار تومانی می‌شود.

وی گفت: در راستای مصوبات ستاد استانی کرونا، پلیس با مالکان خودروهایی که در این ساعات تردد کنند، برخورد قانونی می‌کند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی از کاهش تصادفات درون شهری در استان نیز خبر داد و افزود: تصادفات درون شهری استان در بهمن امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۰ درصد و تصادفات جرحی ۱۰ درصد کاهش داشته است.

وی اظهار داشت: بیشترین علت تصادفات بهمن ماه رعایت نکردن حق تقدم عبور با ۴۰ درصد و توجه نکردن به جلو با ۲۹ درصد بوده است.

سرهنگ عباسی گفت: بیشتر مصدومان تصادفات در این مدت، موتورسواران با ۴۴ درصد و سرنشین خودروها با ۲۰ درصد بوده‌اند.

 

 

 

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

رعایت پروتکل های بهداشتی در خراسان جنوبی ۲۰درصد کاهش یافت/۷

 رعایت پروتکل های بهداشتی در خراسان جنوبی ۲۰درصد کاهش یافت

 مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی نقاط استان از ۹۰ درصد به ۷۰ درصد کاهش یافته است.

مجید شایسته در گفت و گو با مهر با اشاره به شیوع ویروس کرونا در خراسان جنوبی و کشور بیان کرد: طی یک سال گذشته شیوع این ویروس در سطح استان با افت و خیزهایی همراه بوده است.

وی از افزایش روند نمونه‌گیری بیماری از هفته آخر دی ماه و اوایل بهمن ماه سال جاری خبر داد و اظهار کرد: همچنین در این مدت روند افزایشی موارد مثبت به ویژه برای شهرستان قاین را شاهد بودیم.

شایسته با بیان اینکه موارد مثبت کرونا در نمونه گیری های اخیر در گروه سنی ۲۰ تا ۶۰ سال بوده‌اند، گفت: اگر موارد ابتلا به کرونا در گروه سنی سالمند رخ دهد شاهد افزایش موارد بستری و فوت خواهیم بود.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره دلایل افزایش بیماری در استان بیان کرد: عادی انگاری از سوی مردم به دنبال رنگ بندی آبی شهرستان‌ها از مهم‌ترین دلایل شیوع ویروس است.

وی از افت رعایت مسائل بهداشتی خبر داد و اظهار کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی نقاط استان از ۹۰ درصد به ۷۰ درصد کاهش یافته است.

شایسته افزایش شب نشینی ها، تجمعات خانوادگی، برگزاری مراسم‌های عزا و عروسی، بازگشایی مدارس و افزایش مسافرت‌ها را از دیگر دلایل افزایش کرونا در استان دانست.

لزوم ارائه آموزش‌های پیشگیری در روستاها

وی اظهار کرد: بعد از اعلام رنگ بندی ها و شلوغی‌های دفاتر پیشخوان، بازارها و جایگاه‌های سوخت، افزایش موارد ابتلا به کرونا را شاهد بودیم.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: پیش رو بودن ایام عید و موج مسافرت‌ها زنگ خطری برای افزایش ویروس و تغییر رنگ بندی شهرهای استان است.

شایسته با بیان اینکه با گرم شدن هوا جا به جایی مردم از شهر به روستاها در آخر هفته‌ها زیاد می‌شود، گفت: این امر عاملی خطرناک برای انتقال بیماری بوده که می‌طلبد مورد توجه قرار گیرد.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: نیاز است آموزش و اطلاع رسانی از طریق شورای روستاها و دستگاه‌های متولی به صورت جدی پیگیری شود.

وی خواستار پرهیز جدی از عادی انگاری کرونا شد و اظهار کرد: با توجه به ایام پیش رو در صورت افت رعایت پروتکل‌های بهداشتی با مشکلات زیادی رو به رو خواهیم بود.

 

 

 

 

افزایش اقامتگاه‌های بومگردی به ۶۰واحد//۲-۳

اقامتگاه‌های بومگردی خراسان جنوبی در سال جاری به ۶۰واحد افزایش یافت.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی استان گفت: در سال جاری ۱۲ اقامتگاه بومگردی اقامتگاه‌های بومگردی استان در مناطق روستایی و بافت تاریخی شهر‌ها احداث شده و دارای امکانات مختلف اقامتی و تفریحی است.

عربی افزود: بیشترین اقامتگاه بومگردی خراسان جنوبی به شهرستان طبس اختصاص دارد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی استان گفت: ظرفیت روزانه هر یک از اقامتگاه‌ها به طور میانگین ۱۵نفر است.

عربی اسکان، ارائه غذا و نوشیدنی بومی، آموزش و فروش صنایع دستی محلی، اجرای نمایش و موسیقی سنتی، برگزاری رویداد‌ها و فعالیت‌های بوم گردی بخشی از خدمات اقامتگاه‌های بوم گردی به مسافران است.

وی استفاده از خانه‌های بومی، استفاده از معماری داخلی ساده محلی، پذیرایی با غذا و خوراک‌های بومی، مشارکت جوامع محلی در فعالیت ها، زنده نگه داشتن فرهنگ و آیین‌های سنتی منطقه، معرفی هنر‌ها و صنایع خاص منطقه و معرفی موسیقی محلی ایرانی را از اهداف ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی عنوان کرد.

عربی افزود: به متقاضیان ساخت اقامتگاه‌های بومگردی تسهیلات پرداخت می‌شود.

هم اکنون ۶۵ اقامتگاه بوم گردی در خراسان جنوبی فعال است.

 

 

 

شناسایی ۳۰ بیمار کرونایی جدید/۲-۳

۳۰ بیمارکرونایی جدید در شبانه روز گذشته با انجام ۱۹۲ آزمایش شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۹۲ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شد که مجموعا ۳۰ بیمار جدید شامل ۲ بستری و ۲۸ سرپایی شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۱۳ مورد از بیرجند، ۱ مورد از قاین، ۵ مورد از طبس، ۱ مورد از فردوس، ۱ مورد از سربیشه، ۱ مورد از بشرویه ۱ مورد از نهبندان و ۷ مورد از سرایان بوده است.

وی گفت: در شبانه روز گذشته موردی از فوت در بیماران کرونایی مشاهده نشد و تعداد فوتی‌های ناشی ازاین بیماری در خراسان جنوبی همان ۷۵۳ نفر است.

 

 

 

 

امدادرسانی هلال احمر خراسان جنوبی به ۹۷۷ حادثه/۴

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از امدادرسانی به ۹۷۷ حادثه در  ۱۱ ماه گذشته در استان خبر داد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان  با اشاره به کاهش ۳۷ درصدی حوادث در مقایسه با مدت مشابه پارسال گفت: پارسال به هزار و ۱۴۵ حادثه امداد رسانی شد.
محمد رضا رضایی افزود: شهرستان قاین با ۱۵۷ مورد، سربیشه ۱۳۹ مورد و نهبندان ۱۲۱ مورد حادثه بیشترین وقوع حوادث سال جاری را داشته اند.
مدیرعامل جعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: همچنین ۶۲ درصد از مأموریت‌های سال جاری در حوادث جاده‌ای، ۱۶ درصد حوادث شهری، ۱۰ درصد سیل و آبگرفتگی، پنج درصد کوهستان و هفت درصد در دیگر موارد بوده است.
رضایی با بیان اینکه در مأموریت‌ های ۱۱ ماه گذشته به چهار هزار و ۸۰۷ مورد حادثه دیده امدادرسانی شده است، گفت: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۷ درصد کاهش داشته است.
به گفته وی ۳۵ درصد از حادثه دیدگان در حوادث جاده‌ای، ۴۰ درصد در حوادث سیل و آبگرفتگی، ۱۶ درصد حوادث شهری و ۹ درصد در دیگر حوادث خدمات گرفته اند.
وی با بیان اینکه سه هزار و ۹۷۴ نیروی عملیاتی در قالب هزار و ۵۴۷ تیم به این حوادث امدادرسانی داشته اند، افزود: همچنین هزار و ۴۵۵ دستگاه خودرو شامل ۹۰۹ دستگاه آمبولانس و ۵۴۶ دستگاه خودرو نجات در این حوادث به کارگیری شده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه در این مدت ۲۰۸ نفر توسط پایگاه‌های هلال احمر اسکان داده شده اند، گفت: همچنین ۱۵۳ مورد عملیات فنی رها سازی در حوادث ترافیکی انجام شده است.

 

 

 

 

اجرای همایش جنگلانه در خوسف/۲

همایش جنگلانه با کاشت ۱۵کیلوگرم بذر بدامک در ارتفاعات روستای شهرستانک خوسف اجرا شد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خوسف گفت: با حضور اهالی خونگرم روستای شهرستانک بذر گونه محلی بادامک در ۱۵هکتار از ارتفاعات این روستا کاشته شد.

کرباسچی با اشاره به مشارکت مردم در جمع آوری و کاشت این بذر‌ها گفت: این طرح با هدف توسعه فضای سبز و احیای گونه‌های محلی منطقه اجرا شد.

 

 

 

 

تداوم بارش‌های پراکنده در خراسان جنوبی/۲

بارش‌های خوبی در خراسان جنوبی از روز پنجشنبه تا شنبه هفته آینده در صورت عدم تغییر در نقشه‌ها قابل انتظار است.

 کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: همان‌طور که انتظار داشتیم بارش‌های خفیف و پراکنده از برخی از نقاط استان از جمله قاین، زهان، بیرجند، نهبندان و حاجی‌آباد گزارش شد.

زارعی افزود:با توجه به خروجی مدل‌های پیش یابی هواشناسی تا روز دوشنبه به تناوب، بارش خفیف و پراکنده بویژه در نیمه شرقی استان قابل پیش بینی است.

کارشناس هواشناسی استان گفت: به لحاظ دمایی ادامه روند کاهشی دمای هوا تا پایان هفته پیش بینی می‌شود.

زارعی افزود: روز سه‌شنبه گاهی افزایش باد و گردوخاک در بخش مرکزی استان دور از انتظار نیست.

دستگیری قاچاقچی سابقه دار در نهبندان/۴

مأموران انتظامی شهرستان نهبندان یک قاچاقچی سابقه دار مواد مخدر را در این شهرستان دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران فرماندهی انتظامی نهبندان هنگام گشت زنی و کنترل محور‌های فرعی این شهرستان به یک سواری سمند که با سرعت در حال تردد بود مشکوک شدند و به راننده خودرو دستور ایست دادند.

سردار فرشید افزود: راننده سمند با مشاهده مأموران بر سرعت خودرو افزود و متواری شد که مأموران با رعایت قانون به کارگیری سلاح پس از شلیک چند گلوله، لاستیک‌های خودرو را هدف قرار دادند و خودرو را متوقف کردند.

به گفته وی با توقف خودرو راننده و سرنشین آن به صورت پیاده متواری شدند که با اقدام سریع مأموران هر ۲ متهم دستگیر و در بازرسی از خودرو ۳۴۷ کیلوگرم تریاک کشف شد.

سردار فرشید گفت: یکی از متهمان دستگیر شده در گذشته سابقه حمل مواد مخدر داشته است که متهمان با تشکیل پرونده به مقام قضائی معرفی و روانه زندان شدند.

افزایش ارزش سهام عدالت شرکت سرمایه گذاری خراسان جنوبی

ارزش هر سهم شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت خراسان جنوبی (وسخراج) در بازار سرمایه، بیش از ۳درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصاد و دارایی استان گفت: ارزش هر سهم هم اکنون ۲۱۸تومان است که این رقم هفته گذشته ۲۱۱تومان بود.

بهروزی افزود:بیش از ۶۵درصد معادل ۳۰۳هزار و ۸۶۸نفر از سهام دارانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کردند در سامانه سجام ثبت نام و کد بورسی دریافت کردند.

وی با بیان اینکه مجمع الکترونیک شرکت سرمایه گذاری استان احتمالا ۲۱ اسفند برای انتخاب هیات مدیره برگزار شود از سهامدارانی که هنور در سامانه سجام ثبت نام نکردند خواست در این خصوص اقدام کنند.

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصاد و دارایی استان گفت: تمام مراحل ثبت نام در این سامانه بصورت غیرحضوری قابل انجام است و نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان نیست.

بهروزی درخصوص اعضای هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری خراسان جنوبی هم گفت: تا کنون ۳۳نفر برای این منظوره ثبت نام کردند که ۳نفر صلاحیتشان تایید و بقیه در دست بررسی است و متقاضیان هنوز می‌توانند با مراجعه به سامانه ستان ثبت نام کنند.

 

گردشگری فرهنگی آری، بی بند و باری نه

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: مخالف تقویت صنعت گردشگری در کشور نیستیم، اما با این نگاه که به هر قیمتی باید با گردشگری خلق ثروت و اشتغالزایی کنیم، مخالفیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی؛ حجت الاسلام نصیرایی در بازدید از اقامتگاه بوم گردی روستای هدف گردشگری گردشگری فرهنگی آری، بی بند و باری نهکریت شهرستان طبس گفت: صنعت گردشگری در منطقه نیازمند نگاه ویژه و ترسیم نقشه راه برای فرهنگ سازی و بومی سازی است تا در کنار حفظ مؤلفه‌های اسلامی به رونق اشتغال و درآمد زایی کمک کند.

 

وی افزود: در توسعه پایدار از مسیر تقویت صنعت گردشگری، نه می‌توان از کنار بی بند و باری، بی حیایی و بی حجابی به راحتی گذشت و نه اعتقادی به بگیر و به بند دارم، باید کار فرهنگی انجام داد.

 

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان به حساسیت ویژه کیمسیون فرهنگی مجلس به این موضوع اشاره و بیان گفت: در این زمینه برنامه جامعی داریم که بر اساس مطالعات و پژوهش به جایی برسیم تا کار‌ها را نه با امر و نهی پیش ببریم و نه سهل انگاری کنیم.

 

حجت الاسلام نصیرایی افزود: ستاد امر به معروف و نهی از منکر و سازمان‌های متولی فرهنگ و گردشگری از نظرات دست‌اندرکاران و سرمایه‌گذاران صنعت توریسم استفاده کنند و تصمیماتشان معطوف به حساسیت‌های منطقه و اعتقادات مذهبی مردم در شهرستان باشد و به فرهنگ‌سازی بومی توجه کنند.

 

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر پرهیز از سیاسی کاری در کار‌ها، گفت: فرصتی فراهم شده که باید نخبگان و بزرگان شهرستان طبس، فارغ از سیاسی‌کاری و به دور از اختلاف، گرد هم آیند و با کمک به یکدیگر برای توسعه و تعالی منطقه حرکت کنیم.

 

نماینده مردم در خانه ملت در این سفر طی تماس تلفنی با رییس اورژانس کشور خواستار تحویل یکدستگاه آمبولانس به کریت شد و برای احداث سالن ورزشی این روستا ۶٠٠ میلیون تومان اختصاص داد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*