اخبار خراسان جنوبی / پرداخت تسهیلات کرونا به ۷۵ درصد متقاضیان

باند بزرگ مواد مخدر در قاینات متلاشی شد

 

 

 

 

 

معاون استاندار خبر داد:

حمایت ویژه دولت از سرمایه‌گذاران در شهرستان‌های درمیان و سرایان

حمایت ویژه دولت از سرمایه‌گذاران در شهرستان‌های درمیان و سرایان

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی از برنامه حمایتی ویژه دولت برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان فعال در شهرستان‌های درمیان و سرایان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی مشیرالحق عابدی افزود: این حمایت‌ها در راستای کاهش هزینه‌های نیروی کار، ایجاد انگیزه و تشویق کارفرما در به‌کارگیری نیروی کار شغل اولی و معتادان بهبود یافته همچنین افزایش فرصت اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در بازار کار صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور افزود: بر این اساس تمامی واحدهای تولیدی که از ابتدای سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسیده یا مجوز تاسیس گرفته‌اند، از معافیت مالیاتی مناطق آزاد تجاری – صنعتی، برخوردار می‌شوند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: مدت معافیت مالیاتی مناطق آزاد تجاری – صنعتی در حال حاضر ۲۰ ساله است.

وی اظهار داشت: این طرح حمایتی به منظور ترغیب سرمایه‌گذاران به حضور در شهرستان‌های کمتر برخوردار از جمله درمیان و سرایان اجرا می‌شود.

عابدی افزود: سرمایه‌گذاران برای بهره‌مندی از این طرح باید ضمن داشتن مجوز فعالیت، اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم کرده و اسناد و مدارک مربوط به فعالیت در محدوده این مناطق را ارائه کنند.

وی گفت: ثبت دقیق اطلاعات و ارائه به موقع آنها، شرط اساسی در بهره‌مندی از این طرح است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی افزود: براساس ماده ۳۲ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، شهرستان‌هایی که نرخ بیکاری آنها بالاتر از میانگین نرخ بیکاری کشور است، به عنوان مناطق غیربرخوردار از اشتغال تعریف می‌شوند و دولت موظف است مشوق‌های لازم برای ایجاد اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و ایجاد کارورزی بیکاران در این مناطق را در نظر بگیرد.

وی تصریح کرد: براساس آخرین ارزیابی‌های صورت گرفته، ۲ شهرستان درمیان و سرایان نیز در فهرست این مناطق لحاظ شده و از مشوق‌های حمایتی دولت بهره‌مند می‌شوند.

عابدی گفت: دولت این اقدام را به ‌منظور تسهیل و تشویق سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی کشور انجام می‌دهد.

وی افزود: چنانچه شرایط این ۲ شهرستان بهبود یابد و نرخ بیکاری در آنها تغییر چشمگیری داشته باشد، به نوعی که از فهرست مناطق غیربرخوردار از اشتغال خارج شوند، واحدهای تولید تا پایان دوره زمانی تعیین شده (۲۰ سال) از معافیت مالیاتی برخوردار هستند.

 

 

آغاز کلاس داوری درجه ۳ فوتبال در بیرجند/۷

 آغاز کلاس داوری درجه ۳ فوتبال در بیرجند

دوره آموزش داوری درجه ۳ فوتبال به میزبانی هیئت فوتبال شهرستان بیرجند به مدت چهار روز در این شهرستان برگزار می‌شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی دوره آموزشی داوری درجه سه فوتبال با حضور ۲۱ شرکت کننده آقا و ۴ شرکت کننده خانم از استان‌های خراسان جنوبی ، خراسان رضوی و قم به میزبانی هیئت فوتبال شهرستان بیرجند برگزار می‌شود.
مهدی کاظمی مسئول کمیته داوران هیئت فوتبال شهرستان گفت : این دوره زیر نظر فدراسیون فوتبال و با ارائه گواهی نامه رسمی این فدراسیون با تدریس محسن فریمانی و جواد شیروانی از مدرسان با سابقه داوری فوتبال طی چهار روز در خصوص مباحث داوری فوتبال برگزار خواهد شد.

 

 

آغاز فصلی نو برای پینگ پنگ بیرجند/۷

آغاز فصلی نو برای پینگ پنگ بیرجند

لیگ پینگ پنگ شهرستان بیرجند« جام سپاس» همزمان با عید بزرگ بعثت پیامبر اسلام در این شهرستان آغاز به کار کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی پس از مدت های تعطیلی ورزش لیگ پینگ پنگ بیرجند، آغاز فصلی نو را برای این ورزش در شهرستان را نوید می‌دهد. از این رو با هماهنگی های انجام شده و پیش بینی تمامی تمهیدات لازم در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی ،لیگ پینگ پنگ شهرستان بیرجند «جام سپاس» یادواره شهید بزرگ سردار حاج قاسم سلیمانی دانشمند هسته ای شهید محسن فخری زاده و شهدای مدافع سلامت استان خراسان جنوبی آغاز به کار کرد.
محمد شیردل رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان بیرجند که ریاست هیئت پینگ پنگ این شهرستان را هم برعهده دارد گفت: به منظور رشد و توسعه ورزش شهرستان بنا داریم که هم هیئت های ورزشی فعال در سطح شهرستان را موظف به برگزاری مسابقات لیگ نمایید و در این خصوص با مسئولان هیئت های مختلف ورزشی جلسات متعددی برگزار کرده ایم.
وی گفت در همین راستا برای شروع از هیاتی که مسئولیت آن را برعهده داشتم مسابقات را به کاهش تردد ها و تجمع ورزشکاران به صورت لیگ و در هفته ای یک دور برگزار کردیم .

تهاجم‌های فرهنگی و سیاسی همواره وجود دارد

تهاجم‌های فرهنگی و سیاسی همواره به شکل‌های گوناگون وجود دارد

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه تهاجم‌های فرهنگی و سیاسی همواره به شکل‌های گوناگون وجود دارد گفت: چشم امید مردم به شما سربازان واقعی اسلام است.

آیت‌الله سیدعلیرضا عبادی صبح امروز در دیدار با سردار نبئی فرمانده هوا و فضای سپاه پاسداران در خراسان جنوبی اظهار داشت: فتنه‌های آخرالزمان خیلی سنگین است و چشم امید مردم به شما سربازان واقعی اسلام است.

وی  تصریح کرد: ملاحظه می‌شود مردم مستضعف در جهان، در حمله و هجوم‌های ناجوانمردانه استکبار جهانی کشته می‌شوند و چقدر عروسی، خانه و عزاداری‌های مختلف بمب باران می‌شود چه به وسیله حمله مستقیم خودشان و چه به وسیله عناصری چون داعش و القائده و همواره خوف را در مردم بیچاره ایجاد کرده‌اند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: دشمن مردم یمن را در شرایط سخت اقتصادی محاصره کرده، وضع کودکان یمنی وحشت‌زا است و آن سازمان بی‌خاصیت ملل که فقط وضعیت تأسف بار را اعلام می‌کند، اما کاری برای کمک به مظلوم برنمی‌دارد. بسیاری از نوزادها مرده متولد می‌شوند چرا که مادران تغذیه درستی نمی‌شوند و پس از سوء تغذیه بیماری‌های فراوانی به وجود می‌آید.

امام جمعه بیرجند بیان کرد: تهاجم‌های فرهنگی و سیاسی همواره به شکل‌های گوناگون وجود دارد اما خداوند می‌فرماید “فبشرالصابرین” خداوند بشارت داده به افرادی که صبر کنند چراکه صبح صادق نیز فرا می‌رسد.

عبادی با اشاره به اینکه فتنه‌های آخرالزمان مشکلات فراوانی دارد که امروز دچار آن هستیم اما صبح صادق نزدیک است گفت: رژیم صهیونیستی اسرائیل امروز پشت دیوارهای بزرگ خود پنهان شده در حالی که روزی می‌گفتند ارتش اسرائیل سومین ارتش جهان است و در یک روز ۶ کشور عربی را زمین گیر کرده است اما امروز در یک جنگ ۲ روزه با غزه که اندازه یک شهر بیشتر نیست شکست می‌خورد؛ اینها همان بشر الصابرین است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

تهاجم فرهنگی ادامه دارد

امید مردم به سربازان واقعی اسلام است/تهاجم فرهنگی ادامه دارد

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: امروز تهاجم های فرهنگی و سیاسی همواره به شکل های گوناگون وجود دارد و چشم امید مردم به سربازان واقعی اسلام است.

آیت الله عبادی در دیدار با فرمانده هوا و فضای سپاه پاسداران در خراسان جنوبی با بیان اینکه فتنه های آخرالزمان بسیار سنگین است، اظهار کرد: امروز چشم امید مردم به شما سربازان واقعی اسلام است.

آیت الله عبادی با بیان اینکه مردم مستضعف جهان در صحنه های مختلف مورد حمله و هجوم‌های ناجوانمردانه استکبار جهانی قرار گرفتند، افزود: عناصری مانند داعش و القائده، همواره خوف را در مردم بیچاره ایجاد کرده اند.

وی دشمن در جنگ‌های اقتصادی کنونی هم مردم یمن را در شرایط سخت اقتصادی محاصره کرده‌ است، افزود: بر اساس گزارش رسانه ها، وضع کودکان یمنی وحشت‌زا است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: امروز کشور آمریکا دزدی را پیش گرفته و گندم های مردم سوریه را به غارت می برد.

وی با بیان اینکه تهاجم های فرهنگی و سیاسی همواره به شکل های گوناگون وجود دارد، افزود: امروز رژیم صهیونیستی اسرائیل پشت دیوارهای بزرگ خود پنهان شده در حالیکه روزی می‌گفتند ارتش اسرائیل سومین ارتش جهان بوده و در یک روز شش کشور عربی را زمین گیر کرده است.

 

حمایت از ۲ هزار خانواده زندانیان خراسان جنوبی با مشارکت مردم

حمایت از ۲ هزار خانواده زندانیان خراسان جنوبی با مشارکت مردم

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان خراسان جنوبی گفت: با توجه به افزایش ۲ برابری مشارکت‌های مردمی در حوزه حمایتی ۲ هزار خانواده زندانیان امسال زیر پوشش پنج انجمن در استان قرار گرفتند.

سید هاشم اسماعیل‌زاده روز شنبه در نشست خبری افزود: از این تعداد هزار خانواده را انجمن مرکزی و بقیه را سایر انجمن‌های استان زیر پوشش دارند.

وی گفت: از ابتدای امسال با مشارکت ۲ برابری مردم و استفاده از اعتبارات داخلی مجموعه خدمات اعتباری ۴۵۰ برابر افزایش پیدا کرده که مددجویان در این مدت چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خدمات گرفتند.

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان خراسان جنوبی اظهار داشت: در حوزه کمک به خانواده زندانیان هزار و ۷۵۶ خدمت مختلف ارایه و ۶ هزار و ۶۰۰ سبد غذایی توزیع شد.

وی با بیان اینکه در این مدت ۱۳۷ مورد اشتغال ایجاد شد افزود: ۶۰ اخذ رضایت شاکی و آزادی ۳۲ زندانی از دیگر خدمات بود که هزار و ۷۵۳ مشاوره و پیگیری وضعیت تحصیلی فرزندان زندانیان جزو همین خدمات بوده است.

اسماعیل‌زاده بیان کرد: توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر فعالیت رزمایش کمک مومنانه تا حد قابل توجهی باعث افزایش خدمات در یک سال گذشته شد هرچند که به دلیل شرایط موجود فعالیت اقتصادی انجمن به نصف رسیده است.

وی گفت: درآمدها نسبت به سال قبل کاهش شدیدی داشت اما در حوزه مشارکت‌های مردمی آمار ۲ برابری داریم که ۲ میلیارد و۱۰۰ میلیون تومان کمک خیران بوده است.

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان خراسان جنوبی افزود: ۳۲ زندانی آزاد شده هم ۸۵۰ میلیون تومان بدهی داشتند که با پرداخت ۲۱۰ میلیون تومان پرونده‌ها مختومه شد.

وی گفت: با تغییر و تحولی که در ستاد انجام شد استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی در دستور کار قرار گرفت که بدون شک فعالیت گروه جهادی شهید لاجوردی در زندان نقش موثری در حوزه آموزشی، درمانی و اشتغال فعال خواهد داشت.

وی اشتغال نشسته را از مهمترین اقدامات در یک سال گذشته ذکر کرد و گفت: در این طرح سرمایه مورد نیاز زندانی در اختیارش قرار می‌گیرد و محصول تهیه شده را انجمن خریداری می‌کند.

اسماعیل‌زاده با بیان اینکه ۱۵۰ میلیون تومان از اعتبارات موجود به اشتغال نشسته اختصاص یافته است اظهار داشت: تلاش ما این است که اشتغال را به سمتی ببریم که در فروش با مشکلی مواجه نباشیم.

وی کلاه بافی، پارچه بافی، ترمه بافی، نقاشی روی چوب، معرق کاری، ساخت وسایل تزیینی و فرهنگی را از مهمترین موارد اشتغال عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۵۰ نفر در نسوان و ۱۲۰ نفر در بند زندان و ‌کانون اصلاح و تربیت مشغل هستند.

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان خراسان جنوبی گفت: در این مدت با همکاری دادگستری بیرجند دوره‌های آموزشی و پیشگیری مختلفی برای خانواده زندانی‌ها برگزار شد و به ۶۰ پرونده طلاق ورود کردیم که ‌۸۵ درصد به صلح و سازش ختم شد.

وی از توزیع بسته حمایتی به ارزش ۵۰۰ هزار تومان و واریز ۳۰۰ هزار تومان وجه نقد به حساب خانواده‌های زیر پوشش انجمن به مناسبت سال نو خبر داد و گفت: بخش عمده‌ای از جامعه هدف ما دانش‌آموزان هستند که علاوه بر مشارکت کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و آموزش و پرورش، انجمن اقدام به خرید ۳۰ دستگاه تبلت هوشمند دانش‌آموزی کرد.

وی اضافه کرد: ۶۹ درصد از خانواده‌های زیر پوشش در خراسان جنوبی فاقد مسکن هستند.

اسماعیل‌زاده گفت: انجمن‌های حمایت از خانواده زندانیان هیچ گونه اعتبار دولتی ندارند و با توجه به رویکردی که امسال با بکارگیری از آحاد مردم و ‌بهره از ظرفیت‌های اجتماعی به وجود آمد امیدواریم با این رویکرد از خدمات عمومی دستگاه‌ها بتوانیم استفاده کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین رویکردها پیشگیری از آسیب با افزایش آگاهی است زیرا تا هر حدی که آگاهی مردم بالا برود به همان میزان جرم کاهش پیدا می کند.

انجمن حمایت از زندانیان خراسان جنوبی در حال حاضر از سه هزار و ۴۰۰ فرزند زندانی حمایت می‌کند که هزار و ۸۰۰ آنها دختر هستند.

 

 

 

 

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان خراسان جنوبی خبر داد:

کمک دو میلیارد تومانی به انجمن حمایت از زندانیان خراسان جنوبی

کمک دو میلیارد تومانی به انجمن حمایت از زندانیان خراسان جنوبی

بیرجند- مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان خراسان جنوبی از کمک دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی مردم و دستگاه های اجرایی به این انجمن طی سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، هاشم اسماعیل زاده ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در حال حاضر پنج انجمن حمایت از زندانیان در سطح استان فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه تعداد دو هزار خانواده زندانی تحت پوشش این انجمن ها هستند، افزود: انجمن مرکز استان با چهار شهرستان بیرجند، درمیان، خوسف و سربیشه یک هزار خانواده را تحت پوشش دارد.

وی با اشاره به اینکه طی سال ۹۹ یک هزار و ۷۵۶ مورد کمک های نقدی، شش هزار و ۶۰۰ سبد غذایی توزیع و یک هزار و ۱۹۰ مورد خدمات درمانی و بهداشتی توسط انجمن ارائه شده است، گفت: در این مدت همچنین ۱۳۷ مورد اشتغال ایجاد و ۶۰ مورد اخذ رضایت شاکی نیز صورت گرفته است.

اسماعیل زاده با بیان اینکه از ابتدای سال جاری یک هزار و ۸۵۳ مشاوره با زندانیان و خانواده های آنها انجام شده است، عنوان کرد: بالغ بر چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار در خصوص اقدامات انجمن در سال ۹۹ هزینه شده است.

آزادی ۳۲ زندانی جرایم غیر عمد

وی بیان کرد: طی سال ۹۹ انجمن توانسته پرونده ۳۲ زندانی جرایم غیرعمد با هزینه آزادسازی ۸۵۰ میلیون تومان را با هزینه ۲۱۰ میلیون تومان را مختومه و موجب آزادی آنها شود.

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال جاری دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان مشارکت های مردمی و کمک دستگاه ها را داشته ایم، اظهار داشت: این رقم نسبت به سال قبل حدود دو برابر افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۲۵ تا ۳۰ گروه جهادی با انجمن فعالیت می کنند، افزود: پایگاه گروه های جهادی شهید لاجوردی در سازمان زندان ها تاسیس شده که امیدواریم با بهره مندی از آن در سال آینده اقدامات مفیدی در راستای حمایت از زندانیان و خانواده های آنها داشته باشیم.

اسماعیل زاده با بیان اینکه انجمن در طرحی به نام اشتغال نشسته زندانیان نیز مشارکت دارد، گفت: در این طرح تمامی امکانات و مواد اولیه در اختیار زندانی قرار داده می شود و او می تواند در همان بند کالاهایی تولید کند.

وی ادامه داد: تمامی کالاهای تولیدی از جمله کلاه بافی، ترمه، نقاشی روی چوب و معرق زندانیان با قیمت بالاتر توسط انجمن خریداری می شود.

۶۹ درصد خانواده های تحت پوشش فاقد مسکن هستند

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان خراسان جنوبی افزود: در طی اجرای طرح اشتغال نشسته ۵۰ نفر در بند زنان، ۱۰۰ نفر در بند مردان و ۲۰ نفر در کانون اصلاح و تربیت مشغول به تولید اقلام مختلف هستند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از یک هزار بسته حمایتی به ارزش هر کدام ۵۰۰ هزار تومان در مرکز استان در حال توزیع است، عنوان کرد: مبلغ ۳۰۰ هزار تومان نیز همراه این بسته ها به خانواده های تحت پوشش اعطا خواهد شد.

اسماعیل زاده با بیان اینکه حدود ۶۹ درصد خانواده های تحت پوشش انجمن فاقد مسکن و مستاجر هستند، گفت: ۵۴ درصد خانواده ها نیز در شهر و حاشیه شهر سکونت دارند.

وی با بیان اینکه بیش از سه هزار و ۴۰۰ فرزند زندانی تحت پوشش انجمن بوده که حدود یک هزار و ۸۰۰ نفر دختر هستند، افزود: ۶۵ درصد خانواده های تحت پوشش انجمن بین ۲۰ تا ۴۰ سال سن دارند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی خبر داد:

تزریق واکسن کرونا به ۶۹ نفر از سالمندان مراکز شبانه روزی بهزیستی

تزریق واکسن کرونا به ۶۹ نفر از سالمندان مراکز شبانه روزی بهزیستی

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی از تزریق واکسن کرونا به ۶۹ نفر از سالمندان مراکز شبانه روزی بهزیستی استان خبر داد.

علی عرب نژاد افزود: اولین تزریق واکسن بیماری کووید ۱۹ در مراکز تجمعی شبانه روزی تحت پوشش بهزیستی  برای سالمندان مقیم در مراکز شبانه روزی در دوشنبه، ۲۵ اسفند ماه جاری  آغاز می شود.

وی ادامه داد: در این مرحله ۶۹ نفر از سالمندان و ۵۹ نفر از پرسنل مراکز سالمندان استان در شش مرکز سالمندان  شهرهای بیرجند، فردوس، قاین و طبس واکسینه می شوند.

عرب نژاد با بیان اینکه از این تعداد ۴۷ سالمند و ۳۶ پرسنل از شهرستان بیرجند هستند، اظهار کرد: همچنین ۱۱ سالمند و چهار پرسنل از فردوس واکسینه می شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: ۹ سالمند و ۱۵ پرسنل از قاین و دو سالمند و چهار پرسنل از طبس واکسینه می شوند.

بنا به گفته عرب نژاد، در مجموع ۱۲۸ نفر از سالمندان و پرسنل واکسن کرونا را تزریق می کنند.

باند بزرگ مواد مخدر در خراسان جنوبی منهدم شد/کشف بیش از یک تن حشیش و تریاک در “قاین”

فرمانده انتظامی استان گفت: در عملیات مأموران پلیس در شهرستان “قاین” یک باند بزرگ مواد مخدر منهدم و در بازرسی از ۲ سواری پژو، ۹۲۰ کیلوگرم حشیش و ۱۴۰ کیلوگرم تریاک کشف شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در راستای مبارزه با پدیده شوم و خانمان سوز مواد مخدر، مأموران انتظامی پاسگاه”بیهود” شهرستان قاین هنگام گشت زنی در سطح حوزه استحفاظی به ۲ سواری پژو۴۰۵ مشکوک شدند و به رانندگان خودروها دستور ایست دادند.
وی بیان داشت: رانندگان خودرو با بی توجهی به فرمان ایست ماموران به سرعت از محل متواری شدند و پس از طی مسافتی تعقیب و گریز، عرصه را بر خود تنگ دیده و با رها کردن خودروها متواری شدند.
فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی ادامه داد: در این عملیات جان برکفان نیروی انتظامی ضمن دستگیری ۴ قاچاقچی مواد مخدر و انهدام این باند، در بازرسی از خودروها ۹۲۰ کیلوگرم حشیش و ۱۴۰ کیلوگرم تریاک کشف کردند.
سردار فرشید تصریح کرد: از ابتدای سال جاری بالغ بر ۶ تن انواع مواد مخدر در شهرستان قاین کشف شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۴ درصد در این شهرستان رشد داشته است.
سردار فرشید با بیان اینکه در این عملیات ضمن توقیف ۲ خودرو ۴ نفر از اعضای این باند دستگیر شده اند، تصریح کرد: نیروی انتظامی با اشراف اطلاعاتی و حضور محسوس و نامحسوس در تمام نقاط این استان پهناور اجازه نخواهد داد که قاچاقچیان مواد مخدر و مخلان نظم و امنیت در هیچ نقطه ای احساس امنیت و آرامش کنند و برخورد پلیس با آنان ضربتی و قاطع خواهد بود.

ورود کانون های فرهنگی هنری  مساجد به عرصه اشتغالزایی و مهارت آموزی قابل تحسین است

ورود کانون های فرهنگی هنری  مساجد به عرصه اشتغالزایی و مهارت آموزی قابل تحسین است

استاندار خراسان جنوبی گفت: راه اندازی کانون های فرهنگی هنری در کنار مساجد را راهکاری مناسب برای توسعه فعالیت ها خواند و گفت : ورود کانون ها به مسایل اجتماعی به ویژه اشتغالزایی و مهارت آموزی قابل تحسین است.

حمیدملانوری شمسی عصر امروز در جریان بازدید از کانون فرهنگی هنری عماریون در روستای علی آباد بیرجند اظهار داشت: مساجد به جهت کارکردهای متنوع و فراوانی که دارند، نقش بسیار بسزایی در رفع مشکلات جامعه ایفا می کنند ودر سرزمین اسلامی و انقلابی ما، مساجد جایگاه ویژه ای دارند

وی با اشاره به محدود شدن زمان بازگشایی برخی مساجد به وقت نماز، تصریح نمود: خیلی از مساجد و اماکن مذهبی ما تنها در وقت نماز یا به هنگام برگزاری برنامه های ملی مذهبی فعالند، در حالی که وقتی بنایی ایجاد می شود، باید تا آن جا که مقدور است، مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: گاه به جهت کم توجهی ما، این ظرفیت ها مغفول می مانند در حالی که می توانند با یک برنامه ریزی مناسب در مراسم و مناسبت ها، مهارت آموزی، درآمدزایی و… مورد استفاده مطلوب قرار گیرند.

وی گفت: توسعه فعالیت ها و ورود مساجد به مسایل مختلف، سبب انگیزه و گرایش جوانان به این مکان مذهبی می شود.

ملانوری راه اندازی کانون های فرهنگی هنری در کنار مساجد را راهکاری مناسب برای توسعه فعالیت ها خواند و اظهار داشت: ورود کانون ها به مسایل اجتماعی به ویژه اشتغالزایی و مهارت آموزی قابل تحسین است.

وی اقدامات کانون عماریون را در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه های استان برای اشتغالزایی و کمک به معیشت و رفاه مردم عنوان کرد.

وی تأکید کرد: واقعیت این است که بهترین راهکار برای این که  مشکلات معیشتی را حل کنیم، معضل بیکاری را برطرف نماییم و نرخ بیکاری را کاهش دهیم، این است که کارگاه های خرد و مشاغل خانگی را توسعه دهیم.

استاندار خراسان جنوبی  راه اندازی کارگاه های تولیدی کوچک در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و بر پایه سرمایه های مردم، مسکن اصلی برای درمان معضلات موجود است.

کانون فرهنگی هنری عماریون روستای علی آباد، از کانون های موفق استان در زمینه اشتغالزایی، مهارت آموزی، اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در مناسبت ها و مراسم ملی و مذهبی است.

 

 

پرداخت تسهیلات کرونا به ۷۵ درصد متقاضیان/۳

تسهیلات کرونا به ۷۵ درصد به متقاضیان به شدت آسیب دیده از کرونا در خراسان جنوبی پرداخت شد.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت:۶ هزار و ۷۰۹ متقاضی با اشتغال ۸ هزار و ۴۵۹ نفر برای دریافت ۹۳۴ میلیارد ریال تسهیلات در استان تشکیل پرونده دادند.

اشرفی افزود: از این تعداد تاکنون به ۵ هزار و ۷۲۹ پرونده ۷۱۳ میلیارد ریال توسط بانک‌های عامل به کسب و کار‌های آسیب دیده از ویروس کرونا پرداخت شده است.

به گفته وی تسهیلات کرونا با توجه به ۱۴رسته شغلی به شدت آسیب دیده از کرونا ثبت نام انجام شد.

اشرفی با بیان اینکه ۱۰ مؤسسه و بانک و ۱۳ دستگاه اجرایی کار پرداخت تسهیلات را انجام می‌دهند گفت: این تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد و بازپرداخت یک ساله به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی از تمدید مهلت ثبت نام برای حوزه های گردشگری، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد تا پایان سال جاری خبر داد.

گرد و خاک شدید و طوفان در تمامی محور‌های خراسان جنوبی

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی از گردوخاک شدید و طوفان در تمامی محور‌های استان و کاهش دید افقی خبر داد.

 سرهنگ رضایی اعلام کرد: همچنین باران خفیف در شهرستان‌های سربیشه و قاین و کاهش محدودیت دید افقی گزارش شده است.

وی از رانندگان خواست: با احتیاط و سرعت مطمئنه حرکت کنند و رعایت فاصله طولی مناسب با وسایل نقلیه جلویی را داشته باشند.

افزایش جان باختگان کرونا به ۷۶۲ مورد در خراسان جنوبی/۳-۲

در ۲۴ ساعت گذشته با ثبت یک مورد فوت جدید ناشی از بیماری کرونا، آمار قربانیان این بیماری در خراسان جنوبی به ۷۶۲ نفر افزایش یافت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در شبانه روز گذشته از ۵۸ آزمایش کرونا در استان ، آزمایش ۳ نفر مثبت قطعی اعلام شد، گفت: از ۳ مبتلای جدید به کرونا، ۲ نفر در بیمارستان‌ها بستری اند و یک نفر نیز نمونه گیری سرپایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد دو مورد از بیرجند و یک مورد از طبس گزارش شد و سایر شهرستان‌ها مورد جدیدی از کرونا گزارش نکردند.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۳۶ بیمار با علائم بیماری حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند گفت: از این تعداد ۲۷ نفر مبتلا قطعی بیماری کرونا و ۴ نفر از مبتلایان کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که متأسفانه حال عمومی یک بیمار وخیم گزارش شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در شبانه روز گذشته ۳۰ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۳۰ بیمار شامل۴ بیمار کرونا مثبت از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

به گفته مهدی زاده تا دیروز  ۴۲ هزار ۷۹۴ آزمایش کرونا در استان انجام شد که از این تعداد جواب تست ۱۵ هزار و ۹۳۵ مورد مثبت اعلام شد.

تاکنون ۱۵ هزار و ۱۴۶ بیمار مبتلا به کرونا بهبودیافتند و یا در قرنطینه خانگی هستند.

ده محمد طبس با ۱۱ میلیمتر رکوردار بارندگی/۲

ده محمد شهرستان طبس  با ۱۱ میلیمتر بیشترین بارندگی را ثبت کرد.

کارشناساس هواشناسی استان گفت: ایستگاه‌های تپه طاق ۹ میلیمتر، معدن قلعه و کل شانه ۷ میلیمتر، طبس ۶ میلیمتر، ارسک و روستای درمیان حدود ۵ میلیمتر، فتح آباد خضری، درخش و ازمیغان ۴ میلمتر، کلاته سورگ، حدود سه میلیمتر، قاین، کریمو، رقه، فردوس، مهوید، انارستانک، اسلامیه، سربیشه و عشق آباد حدود دو میلیمتر، اسدیه، فتح آباد فردوس، باغستان، سرند فردوس، طاهرآباد، دیهوک و زهان حدود یک میلیمتر و حاجی آباد، بیرجند و گزیک هم کمتر از یک میلیمتر بارندگی را ثبت کردند.
زارعی افزود: همانطور که پیش بینی می‌شد طی ۲۴ ساعت گذشته وزش باد شدید تا خیلی شدید و طوفان در منطقه رخ داد و کمترین دید افقی از ایستگاه حاجی آباد با ۴۰۰ متر و بیشترین وزش باد از ایستگاه بیرجند با ۹۷ کیلومتر بر ساعت گزارش شد.

قضاوت داوران خراسان جنوبی در لیگ برتر فوتبال جوانان کشور/۷

۴ داور خراسان جنوبی باری فردای تیم های گل گهر سیرجان و شاهین شهرداری بوشهر را قضاوت می کنند.

آقایان ابراهیمی، مالک، عدالتی و محمودی مسابقه گل گهر سیرجان و شاهین شهرداری بوشهر از سری مسابقات هفته‌های دهم و دوازدهم در لیگ فوتبال کشور را سوت می‌زنند.
این مسابقه ساعت ۱۴ و سی دقیقه یک شنبه در مجموعه ورزشی تختی سیرجان برگزار می‌شود.

محور اسدیه_ سربیشه مسدود شد/۴

محور اسدیه – سربیشه که به دلیل ریزش کوه مسدود شده بود بازگشایی شد.

رئیس پلیس راه استان اعلام کرد: براثر ریزش کوه در مسیر اصلی، این محور چند ساعت مسدود بود که با تلاش راهداران مشکل مرتفع شد و هم اکنون تردد در جریان است.
سرهنگ رضایی از رانندگان خواست: به دلیل وزش باد شدید و خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی رانندگان با احتیاط و سرعت مطمئنه حرکت کنند.

کشف یک میلیارد ریال کالای قاچاق در”بیرجند “/۴

فرمانده انتظامی شهرستان”بیرجند” گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از ۳ کامیون و یک وانت مزدا انواع کالای قاچاق به ارزش ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال کشف کردند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ “علیرضا فولادی” اظهار داشت: مأموران انتظامی در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودورهای عبوری در محورهای مواصلاتی شهرستان “بیرجند” به ۳ کامیون باربری ویک وانت مزدا مشکوک شدند و خودروها را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند
وی افزود: مأموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از خودروها ۲ هزار و۴۰۰ قطعه مرغ زنده غیرمجاز، ۱۷ راس احشام فاقد مجوز حمل، ۲۶۰ کیسه آرد خارج از شبکه توزیع و وسایل خانگی قاچاق کشف کردند که ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال برآورد شده است
فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند افزود: ماموران در این رابطه ۴ خودرو توقیف و ۴ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

کشف ۳۰ رأس احشام قاچاق در”سربیشه”/۴

فرمانده انتظامی شهرستان”سربیشه” گفت: مأموران انتظامی در بازرسی از ۲ اتوبوس مسافربری و یک سواری پژو ۳۰ رأس احشام قاچاق به ارزش ۷۵۰ میلیون ریال کشف کردند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احمدرضا کارگر” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان سربیشه در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و احشام، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به ۲ اتوبوس مسافربری ویک سواری پژو ۴۰۵ مشکوک شدند و خودروها را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
وی بیان داشت: مأموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از خودروها ۳۰ رأس گوسفند قاچاق که فاقد مجوز دامپزشکی بود کشف کردند که ارزش ریالی احشام قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۷۵۰ میلیون ریال برآورد شد.
فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه افزود: مأموران در این رابطه ۳ خودرو توقیف و ۳ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

توقیف ۲ اتوبوس با ۴۱۷ میلیون ریال کالای قاچاق در” قاین”/۴

فرمانده انتظامی”قاین” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان در بازرسی از ۲ اتوبوس مسافربری اقلام دارویی و البسه خارجی قاچاق کردند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”محمود زال بیکی” اظهار داشت: مأموران ایست و بازرسی شهید “غلامی”شهرستان قاین هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به ۲ اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و خودروها را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
وی افزود: مأموران در بازرسی از اتوبوس ها اقلام دارویی و البسه خارجی قاچاق که به طرز ماهرانه ای در خودروها جاساز شده بود کشف کردند که ارزش ریالی کالای قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۴۱۷ میلیون ریال براورد شد.
فرمانده انتظامی شهرستان قاین بیان داشت: مأموران در این رابطه ۲ اتوبوس توقیف و ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

خانه هلال روستای خراشاد بیرجند به بهره برداری رسید/۲

خانه هلال روستای خراشاد از توابع شهرستان بیرجند در مراسمی با حضور استاندار و جمعی از مسئولان به بهره برداری رسید.

خانه هلال خراشاد از توابع شهرستان بیرجند با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی دیگر از مسئولان استانی و شهرستانی افتتاح شد.

آقای ملانوری گفت: از طریق معاونت امور عمرانی و فرمانداری بیرجند، تمامی دهیاری‌های این شهرستان مکلف به تامین فضای مناسب برای ایجاد خانه هلال می‌شوند.

وی افزود: همچنین باید بر بام ساختمان هر دهیاری در روستا‌های شهرستان بیرجند یک پرچم هلال احمر برافراشته شود.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی هم با تاکید بر ضرورت آمادگی عموم مردم برای حوادث و بلایای طبیعی، گفت: نقش خانه‌های هلال در زمینه آموزش همگانی و امدادرسانی به موقع در حوادث احتمالی بسیار اهمیت دارد.

محمد رضایی، از فعالیت ۸۸ خانه هلال در سطح استان خبر داد و گفت: آمادگی داریم در تمامی روستا‌های برخوردار از شرایط لازم، خانه هلال تاسیس کنیم.

روستای خراشاد در کیلومتر ۲۴جنوب شرقی بیرجند واقع شده که به دلیل نخبه پروری، صنایع دستی و زیبایی طبیعی شهرت دارد.

اعتماد بیجا به تعمیراتی موبایل دردسر ساز شد/۴

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی از بازداشت فردی که اقدام به انتشار تصاویرخصوصی و ایجاد مزاحمت در شبکه اجتماعی کرده بود، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، سرهنگ علی محمدپور رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی گفت: با مراجعه خانمی به پلیس فتا مبنی بر اینکه فردی در شبکه اجتماعی برای وی و دخترش مزاحمت ایجاد کرده، رسیدگی به این موضوع در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

وی افزود: طبق اظهارات شاکی مشخص شد وی گوشی تلفن خود را برای تعمیرات، در اختیار یکی از مغازه‌های تعمیر موبایل قرار داده و فروشنده پس از دسترسی غیر مجاز به تصاویر خصوصی شاکی ، پیشنهاد دوستی با او را عنوان کرده و قصد اخاذی و انتشار تصاویر قربانی را داشت.

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی گفت: پس از بررسی کارشناسان پلیس فتا متهم شناسایی شد و با هماهنگی دستور قضایی به همراه کلیه ادله‌های دیجیتالی کشف شده ، به این پلیس انتقال داده شد.

سرهنگ محمدپور افزود: این مجرم سایبری در ابتدا منکر هر گونه بزه ارتکابی بود، ولی با مشاهده مستندات و مدارک جمع آوری شده توسط کارشناسان به جرم خود اعتراف کرد و گفت که پس از دسترسی به تصاویر قربانی از او خواستم تا با من دوست شود، اما قبول نکرد و با تهدید به انتشار تصاویرش قصد اخاذی از او را داشتم.

وی از ارجاع این پرونده به دادسرا خبر داد و گفت: هموطنان دقت داشته باشند وسیله‌ای که دارای حافظه جانبی است را برای سپردن به تعمیرگاه‌های مربوطه از عکس‌های خانوادگی و شخصی پاک کنند و به تعمیرگاه مجاز و قابل اعتماد جهت تعمیر مراجعه کنند.

سرهنگ محمدپور گفت: همچنین شهروندان می‌توانند در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام‌رسان‌های موبایلی، موضوع را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

۶۱۰ فقره کارت سوخت مهاجر در استان خراسان جنوبی شناسایی و توقیف شد

610 فقره کارت سوخت مهاجر در استان خراسان جنوبی شناسایی و توقیف شد

گروه استان‌ها ـ مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی از شناسایی و توقیف ۶۱۰ فقره کارت سوخت مهاجر در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از   بیرجند  ، قربانعلی مردانی صبح امروز در دیدار با دادستان و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اظهار داشت: در برخورد با پدیده کارت‌های مهاجر و سرگردان در طول سال گذشته و امسال، نزدیک به ۶۱۰ فقره کارت سوخت مهاجر شناسایی و با متخلفان برخورد قانونی شد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی به دلایل قاچاق سوخت به ویژه علت اصلی که تفاوت زیاد قیمت عرضه در داخل کشور و کشورهای همسایه و هم مرز این استان است اشاره کرد و افزود: بازدید و کنترل‌های کمی و کیفی لازم توسط کارشناسان منطقه از مصرف کنندگان عمده، جزء و مجاری عرضه به طور مستمر در حال انجام است.

وی با تشکر از دادستان استان در زمینه صدور مجوز برخورد با کارت‌های مهاجر و سرگردان عنوان کرد: در برخورد با پدیده کارت‌های مهاجر و سرگردان در سال گذشته نزدیک به ۵۰۰ فقره کارت سوخت مهاجر و در سال جاری تاکنون حدود ۱۱۰ فقره کارت شناسائی و توقیف شده است.

دادستان استان نیز با تشکر از خدمات و تلاش‌های مدیر و مجموعه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان؛ با توجه به اختلاف قیمت فرآورده‌های نفتی با کشور همسایه بر افزایش نظارت‌ها و بازدیدها تأکید کرد.

حجت السلام نسایی زهان گفت: نظارت به آن معنی نیست که مصرف‌کنندگان واقعی تحت فشار قرار گرفته و از دریافت سهمیه سوخت خود محروم شوند بلکه به معنی رسیدگی و مبارزه با قاچاق سوخت و کوتاه کردن دست آن دسته از افرادی است که به وسیله امر پلید قاچاق دست درازی به منافع ملی و ضربه به اقتصاد کشور و نیز مشکلاتی را برای مردم به وجود می‌آورند.

وی از برخورد جدی و قانونی با سوءاستفاده‌کنندگان از سرمایه ملی خبر داد و گفت: باید با آن دسته از افرادی که سرمایه ملی را اینگونه چپاول و قاچاق می‌کنند با اشد مجازات برخورد شود.

 

 

 

 

 

 

 

رشد ۱۳۷ درصدی ساخت بزرگراه در خراسان جنوبی

رشد ۱۳۷ درصدی ساخت بزرگراه در خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – افزایش جهشی راه‌های دوبانده در خراسان جنوبی از اقدامات شاخص هشت سال گذشته بوده به طوری که بیش از ۴۱۰ کیلومتر بزرگراه در این استان به بهره‌برداری رسیده است و رشد ۱۳۷ درصدی نسبت به دوره قبل دارد.

به گزارش ایرنا خراسان جنوبی همواره یکی از استان‌های کمتر برخوردار در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل به ویژه راه‌های دوبانده محسوب شده و با وجود قرار داشتن در ۲ کریدور اصلی کشور و مرز مشترک با افغانستان، بسیاری از جاده‌های استان دوطرفه است، از این رو توسعه کمی و کیفی راه‌های استان در دستور کار دولت تدبیر و امید و وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه یافتگی مناطق مختلف، ساخت و توسعه مسیرهای ارتباطی از جمله جاده‌های اصلی و فرعی، خطوط ریلی، بزرگراه و آزادراه‌ها است که تحقق آن منجر به بهبود مناسبات اقتصادی و تجاری، افزایش رفاه مردم و کاهش تصادفات می‌شود.

از طرفی با توجه به اینکه پروژه‌های زیرساختی شرق کشور در آتیه کشور تاثیرگذار است یکی از اولویت‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم سرعت‌بخشی به روند اجرای این پروژه‌ها بوده به طوری که در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای، ۴.۳ درصد طول راه‌های استان در ابتدای دولت یازدهم بزرگراه بود و در حال حاضر این رقم با حدود سه برابر رشد به ۱۲ درصد رسیده است.

خراسان جنوبی استانی پهناور و کویری است که طول راه‌های آن ۱۷ هزار و ۸۲ کیلومتر بوده و ششمین استان از نظر طول راه‌ها در سطح کشور است. این پهناوری و فاصله طولانی بین شهرها عملیات دوبانده‌سازی را پرهزینه و گاهی زمان‌بر می‌کند، با این وجود اعتبارات حوزه راه استان در سه سال گذشته، چهار برابر افزایش یافته است.

عملیات اجرایی مسیر بیرجند به قاین (مسیر پرتردد زائران به مشهد مقدس) به طول ۱۰۰ کیلومتر که سال‌ها به دلیل کندی پروژه و حادثه‌خیزی این محور از سوی رسانه‌ها صفت‌های متفاوتی گرفته بود در سال‌های اخیر شتاب گرفته به طوری که با پیگیری مسوولان استان و حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور ۱۰۰ میلیارد تومان طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ به پروژه دوبانده‌سازی محور بیرجند – قاین اختصاص یافت و باعث شد که پروژه به لحاظ اجرایی متحول شود.

محور سربیشه – درح – مرز ماهیرود نیز یکی از معابر رسمی و مهم در محدوده خراسان جنوبی با ولایت فراه افغانستان است که نقش مهمی در مبادلات تجاری و توسعه اقتصادی این استان و شرق کشور دارد و امسال با مساعدت وزیر راه و شهرسازی ۴۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل این طرح اختصاص یافته که شاهد رشد حدود ۲ برابری اعتبارات نسبت به سال ۹۸ هستیم.

پروژه احداث محور میل ۷۸ به فراه افغانستان هم به طول ۱۲۰ کیلومتر برای رونق صادرات در دستور کار دولت قرار گرفته که ۳۰ کیلومتر از این محور با پیشرفت مناسب در دست اجرا است.

ساخت ۴۱۰ کیلومتر بزرگراه در دولت تدبیر و امید

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در دولت تدبیر و امید بیش از ۴۱۰ کیلومتر باند دوم در استان خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسیده است که رشد ۱۳۷ درصدی نسبت به دوره قبل دارد.

وحید داعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ مبلغ ۲۹۶ میلیارد تومان اعتبار برای مجموع طرح‌های بخش حمل و نقل خراسان جنوبی پیش‌ بینی شده بود که این مبلغ با ۲۵ درصد افزایش به ۳۶۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ رسیده است.

وی اظهار داشت: علاوه بر این از محل اعتبارات توازن ملی از مجموع ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبارات توازن خراسان جنوبی با نظر مثبت و حمایت استاندار، ۱۱۲ میلیارد تومان به حوزه حمل و نقل استان اختصاص یافته است.

وی گفت: استان خراسان جنوبی در مسیر کریدورهای اصلی جنوب – شمال نواحی شرقی کشور شامل محور چابهار – زاهدان – بیرجند – مشهد و محور بندرعباس – کرمان – دیهوک – فردوس – بجستان – مشهد واقع شده است که مسیر جابه‌جایی کالا از بنادر مهم شهید بهشتی چابهار و شهید رجایی بندرعباس به کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه، افغانستان و شمال شرق کشور محسوب می‌شود.

۵۶۰ کیلومتر باند دوم در دست اجراست

جاده‌های خراسان جنوبی در سراسر استان به کارگاه‌های راهسازی تبدیل شده به طوری که ۵۶۰ کیلومتر باند دوم در ۱۴ محور استان با مبلغ قرارداد هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان در دست اجراست و به طور میانگین ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تا پایان دولت دوازدهم ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه در این استان تکمیل و بهره‌برداری خواهد شد.

وی افزود: تا پایان سال ۲۳ کیلومتر باند دوم که اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد به بهره‌برداری می‌رسد و در مجموع، ۱۶۰ کیلومتر هدف‌گذاری احداث باند دوم طی سال ۱۳۹۹ در خراسان جنوبی محقق خواهد شد و مجموع باندهای دوم استان به ۷۷۴ کیلومتر خواهد رسید.

داعی گفت: استان خراسان جنوبی ابتدای امسال دارای ۶۱۴ کیلومتر باند دوم بود که ۴۷ کیلومتر طی هفته دولت و ۹۰ کیلومتر در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی همزمان با دهه فجر افتتاح شد و طول باند دوم راه‌های استان اکنون به ۷۵۱ کیلومتر رسیده است.

وی هدف از اجرای این پروژه‌ها را افزایش ایمنی و کاهش تصادفات جاده‌ای، افزایش سرعت و ظرفیت مسیر، تسهیل در تردد زایران امام رضا (ع) و توسعه و رونق اقتصادی منطقه ذکر کرد.

وی به وجود ۲ کریدور اصلی کشور در خراسان جنوبی اشاره و اضافه کرد: کریدور چابهار – مشهد به طول ۴۱۴ کیلومتر است که تاکنون ۲۰۳ کیلومتر آن یعنی ۴۹ درصد تبدیل به بزرگراه شده و پیمانکاران در این کریدور مشغول به کار هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: کریدور بندرعباس – مشهد که ۳۵۶ کیلومتر آن در خراسان جنوبی قرار دارد، تاکنون ۲۰۴ کیلومتر معادل ۵۷ درصد از باند دوم آن به بهره‌برداری رسیده، همچنین محور دیهوک – راور که در این کریدور قرار دارد از ۲۰۲ کیلومتر طول این محور، باند دوم ۱۲۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است.

وی شاخص‌ترین و مهمترین پروژه در دست احداث استان را تکمیل باند دوم محور بیرجند – قاین به سمت مشهد مقدس ذکر کرد و گفت: طول این محور ۱۰۰ کیلومتر است که تاکنون ۶۴ کیلومتر آن دوبانده شده است.

داعی اظهار داشت: تلاش برای تکمیل دوبانده سازی این محور که از اهمیت و تردد بالایی نیز برخوردار است، ادامه دارد.

وی گفت: طول راه‌های استان خراسان جنوبی بیش از ۱۷ هزار کیلومتر است که ۱۱ هزار کیلومتر آن راه روستایی است و حدود ۲ هزار کیلومتر راه شریانی (معادل پنج درصد) و ۹۲۲ کیلومتر راه ترانزیت در استان وجود دارد.

وی اضافه کرد: خراسان جنوبی ششمین استان از نظر طول راه‌ها در سطح کشور است یعنی پنج درصد راه‌های ایران در این استان مرزی قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: طول راه‌های روستایی آسفالت استان در حال حاضر پنج هزار و ۷۸۸ کیلومتر است این در حالی است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تمامی راه‌های روستایی این استان خاکی بود.

ساخت بیش از هزار کیلومتر راه روستایی

خراسان جنوبی حدود ۱۱ هزار کیلومتر راه روستایی دارد و بیش از ۴۰ درصد جمعیت آن در مناطق روستایی ساکن هستند از این رو آسفالت و بهسازی راه‌های روستایی نیز در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته و البته در این زمینه راه نرفته زیاد است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی درباره وضعیت برخورداری روستاهای استان از راه آسفالت گفت: ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار در خراسان جنوبی وجود دارد که ۸۳۲ روستا دارای راه آسفالت است و حدود ۹۸ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار از راه آسفالت برخوردار هستند.

وی افزود: در دولت تدبیر و امید بیش از هزار و ۲۰ کیلومتر راه آسفالت روستایی در استان خراسان جنوبی احداث شد و در حال حاضر بالغ بر ۱۰ هزار کیلومتر از کل راه‌های استان آسفالت است.

داعی اظهار داشت: ۸۳ روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد آسفالت در استان داریم که احداث راه ۴۰ روستا در دست اجرا است و بیشترین روستاهای فاقد راه آسفالت در شهرستان‌های بیرجند، درمیان، سربیشه و نهبندان قرار دارند.

داعی گفت: در شهرستان‌های فردوس، سرایان و بشرویه ۱۰۰ درصد روستاها از راه آسفالت برخوردار هستند و در شهرستان‌ها قاینات و زیرکوه نیز ۹۹ درصد جمعیت روستایی راه آسفالت دارند که دستاورد مهمی در توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: احداث راه روستایی از سال گذشته به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای محول شده است.

طرح ملی ابرار یکی از طرح‌هایی است که سال گذشته با تدبیر دولت در حوزه راهسازی آغاز شد که منجر به کاهش هزینه ساخت راه‌های روستایی از ۲۵ تا بیش از ۵۰ درصد با روش جدید می‌شود.

سهم استان خراسان جنوبی از «طرح ملی ابرار» که سال گذشته برای احداث پنج هزار کیلومتر راه روستایی تا پایان دولت دوازدهم آغاز شد، ۱۳۷ کیلومتر بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: امسال در طرح ملی ابرار برای خراسان جنوبی ۱۰۴ کیلومتر راه روستایی پیش بینی شد که این آمار را به ۱۳۷ کیلومتر رساندیم.

اسدالله جلال‌زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: تاکنون ۸۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است و اجرای طرح ادامه دارد.

بهسازی و ترمیم سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه

پس از ساخت و توسعه راه‌ها با توجه به میزان و نحوه استفاده از آنها توسط کاربران جاده‌ای همچنین شرایط آب و هوایی، نگهداری و حفاظت از راه‌ها برنامه اولویت‌دار دیگری است که عملکرد این حوزه نیز در خراسان جنوبی با دستاوردهای چشمگیری همراه بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی در این باره گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر از راه‌های اصلی، فرعی و روستایی استان با اعتبار بیش از سه هزار میلیارد ریال بهسازی و ترمیم شده است.

وی افزود: در ۹ ماه سال جاری ۷۵۷ کیلومتر از راه‌های مختلف استان خط‌کشی، ۱۵ نقطه از ۳۱ نقطه حادثه‌خیز مصوب و ابلاغی و سه نقطه در دست اقدام، اصلاح و بهسازی انجام شده است.

جلال‌زاده گفت: با توجه به اینکه خراسان جنوبی، استان کویری است و کویر برای کاربران جاده خسته کننده است، در زمینه شیب شیروانی عملیات خوبی انجام شد و جهش بالایی را در ایجاد شیب شیروانی‌ها داشتیم.

وی روکش آسفالت حفاظتی را از دیگر اقدامات شاخص در حوزه راهداری استان عنوان کرد و افزود: ۴۵۶ کیلومتر از راه‌های استان در سال جاری روکش آسفالت شده که از این تعداد ۱۷۷ کیلومتر راه شریانی و ۱۵۳ کیلومتر راه فرعی و روستایی است و با استفاده از ۱۳۴ هزار و ۸۰ تن آسفالت، روکش حفاظتی انجام شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: این عملیات برای نگهداری، ارتقای ایمنی تردد و بهسازی رویه راه‌های استان اجرا شده و اثرات مثبتی داشته است.

وی اظهار داشت: خراسان جنوبی در زمینه انجام روکش آسفالت حفاظتی از استان‌های پیشرو بوده و در اجرای روش میکرو سرفیسینگ (با ضخامت کم) موفق عمل کرده است به طوری که سه ماه اول سال جاری رتبه برتر و در ۶ ماه اول امسال جزو پنج استان برتر کشور معرفی شد.

وی افزود: در ۲ سال گذشته رتبه اول کشور را در اجرای نوارهای لغزنده در محورهای مواصلاتی کسب کرده‌ایم که این اقدام موجب کاهش تصادفات و انحراف به چپ خودروها شده است.

جلال‌زاده گفت: خراسان جنوبی دارای ۹۳۷ کیلومتر راه اصلی، چهار هزار و ۱۲۹ کیلومتر راه فرعی و ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی است که عملیات روکش آسفالت محورها هر سال به تناسب اعتبارات در برنامه این اداره کل قرار می‌گیرد و با توجه به سطح آسیب‌دیده رویه محورها و اولویت‌بندی انجام شده نسبت به انجام روکش حفاظتی محور منتخب اقدام می‌شود.

وی با اشاره به عمر مفید روکش‌های جاده‌ای گفت: عمر مفید محور آسفالتی شامل روکش حفاظتی و روکش گرم یک تا چهار سال است و بعد از آن نیاز به ترمیم و روکش دارند.

خراسان جنوبی در مسیر کریدورهای اصلی کشور و ترانزیتی قرار دارد که همین ویژگی حفاظت از جاده‌ها را ضروری کرده و فقط در سال جاری ۴۵۶ کیلومتر از راه‌های این استان روکش آسفالت شده است.

هرچند در این استان کفه ترازو به سمت جاده‌های اصلی و روستایی سنگینی می‌کند ولی اقدامات دولت تدبیر و امید در ارتقای شاخص‌های بزرگراهی همچنین بهبود کیفی جاده‌های روستایی به ویژه اجرای طرح ملی ابرار بسیار اثرگذار بوده است و می‌تواند سنگ بنایی برای توسعه راه‌های استان در آینده نه چندان دور باشد به طوری که وزیر راه و شهرسازی بهمن امسال در سفر به خراسان جنوبی گفت: سال آینده اعتبارات بودجه و اعتبارات مکمل ماده ۵۶ در استان خراسان جنوبی بیش از ۵۵۰ میلیارد تومان خواهد بود که نسبت به متوسط کشوری خیلی بالاتر است.

محمد اسلامی در حاشیه آغاز عملیات اجرایی ۵۴ کیلومتر باند دوم راه‌های استان در منطقه مرزی ماهیرود افزود: اعتبارات خراسان جنوبی در سال ۹۶ معادل ۱۳۰ میلیارد تومان، سال ۹۷ حدود ۱۸۰ میلیارد تومان و تاکنون روند صعودی داشته است.

وی اظهار داشت: در محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی حجم زیادی از خودروهای محور بندرعباس به خراسان رضوی (از مسیر دیهوک – فردوس) و چابهار به مشهد و سرخس از مسیر (بیرجند، قاین، نهبندان و سربیشه) عبور می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: همچنین ۲ ارتباط محور شرق و غرب و محور ترانزیتی از مرز ماهیرود به فراه افغانستان را داریم که برای ما تکمیل این پروژه‌ها در اولویت قرار دارد چون بار ترافیکی ترانزیتی داشته و در اقتصاد کشور و استان خراسان جنوبی موثر است.

وی بیان کرد: در این سفر ۹۰ کیلومتر بزرگراه در استان خراسان جنوبی افتتاح شد که ۲۰ درصد پروژه‌های قابل افتتاح دهه فجر کشور (۴۵۰ کیلومتر بزرگراه) را شامل می‌شود.

اسلامی گفت: همچنین به همین میزان پروژه که افتتاح شد، پروژه آغاز یا تا شب عید آغاز عملیات اجرایی خواهیم داشت که امروز ۵۴ کیلومتر در نقطه صفری مرزی ماهیرود تا سربیشه و در محور دیهوک – راور کرمان و قطعات دیگر آغاز می‌شود.

وی اظهار داشت: اکنون تمامی پروژه‌های راه خراسان جنوبی فعال هستند و رساندن پروژه‌ها به مرحله بهره‌برداری فرایندی زمان‌بر و هزینه‌بر دارد.

 

 

 

 

 

 

کشف یک و نیم تن مرغ خارج از شبکه توزیع در طبس/۴-۲

 رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طبس گفت: یک و نیم تن مرغ تنظیم بازار به عنوان تخلف عرضه خارج از شبکه در این شهرستان کشف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود زارع نیا افزود: با توجه به گشت مشترک بازرسان اداره صنعت، معدن و تجارت طبس با اداره تعزیرات حکومتی و نیروی انتظامی از واحدهای فروش و قطعه‌بندی مرغ، این مقدار مرغ کشف شد.

وی اظهار داشت: پرونده تخلف در این خصوص به ارزش ۳۰۶ میلیون ریال تشکیل و برای رسیدگی به اداره تعزیرات حکومتی ارجاع شد.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طبس گفت: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخلف اقتصادی از جمله احتکار، عرضه خارج از شبکه و گرانفروشی مراتب را با سامانه ۱۲۴ در میان بگذارند.

 

 

ثروتی که در آتش می سوزد/ ورود چینی ها به بازار میلیاردی چوب زرشک/۵-۷

ثروتی که در آتش می سوزد/ ورود چینی ها به بازار میلیاردی چوب زرشک

علی رغم اینکه شاخه های خشک درخت زرشک به چوب طلا معروف بوده و می تواند میلیارد ها تومان برای استان تولید ثروت کند، در نگاه غافل کشاورزان و متولیان سوزانده و خاکستر می شوند.

به گزارش مهر زرشک از جمله ظرفیت‌های خراسان جنوبی بوده که سالانه بخش قابل توجهی از صادرات را به خود اختصاص می‌دهد. امروزه علی رغم جولان بی آبی در این دیار کویری، هزاران نفر از کاشت و خرید و فروش زرشک ارتزاق می‌کنند.

به گفته هنرمندان، نه تنها این یاقوت‌های سرخ ارزش بالایی دارد بلکه شاخ و برگ‌های این درخت مقاوم هم فواید ممتازی دارد. در حالی که کشاورزان خراسان جنوبی سالانه صدها تن چوب خشک زرشک را می‌سوزاند، دیگر کشورها مانند چین برای استفاده از آن رایزنی می‌کنند.

چوبی که پیش روی اهل هنر طلا نام دارد و در آثار هنری، معرق و منبت کاری و ساخت زیور آلات نقش فراوانی ایفا می‌کند، در نگاه غفلت کشاورزان، تنور سرنوشت نهایی اش می‌شود.

آنچه مسلم است، کشاورزان تنها مقصر نیستند بلکه متهم اصلی در ارزش به باد رفته از این چوب‌ها، متولیان بوده که نه تنها در خصوص اهمیت شاخه‌های خشک آگاه سازی نداشته بلکه تاکنون هیچ برنامه‌ای برای ورود به این عرصه و خلق ثروت ندارند.

از سویی دیگر کشاورزان معتقدند که اگر نهادی برای خرید شاخ و چوب زرشک پای کار باشد نه تنها آینده این طلای فراموش شده با خلق آثاری زیبا گره زده می‌شود بلکه سودی زیادی هم عاید کشاورزان می‌شود.

نمی‌توان چوب‌های خشک را انبار کرد

یکی از شهروندان قاینی که در کار کشاورزی و کشت زرشک است، در گفت و گو با مهر بیان کرد: هر ساله در فصل خواب درخت، شاخ و برگ اضافی را جدا می‌کنیم.

رضا مولایی ادامه داد: این کار باعث می‌شود که درخت محصول بیشتری بدهد و شاخه‌های جدیدی برویاند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سرنوشت چوب‌های بریده شده چه می‌شود، گفت: برای پختن نان و ایجاد آتش استفاده می‌کنیم چراکه کاربرد دیگری ندارد.

مولایی با بیان اینکه نزدیک به ۷۰۰ اصله درخت دارم و هر سال تعداد قابل توجهی از آنها هرس می‌شود، گفت: نمی‌توان چوب‌های هرس شده را انبار و نگهداری کرد بنابراین آنها را می‌سوزانیم.

وی بیان کرد: در شرایطی که به دلیل سخت گیری منابع طبیعی و محدود بودن استفاده از درختان موجود در طبیعت، چوب‌های خشک زرشک برای سوزاندن در تنور بسیار مناسب است.

عدم آگاهی کشاورزان از ارزش چوب‌های طلایی

یکی دیگر از کشاورزان هم در گفت و گو با مهر بیان کرد: درخت به طور طبیعی هر ساله نیازمند برش و هرس است.

موسی اسماعیلی با بیان اینکه نباید از بریدن شاخه‌های خشک و اضافی درختان زرشک غافل شد، اظهار کرد: درخت هم مانند هر موجود جانداری نیازمند پیرایش است.

وی ادامه داد: کشاورزان مهمویی هم هر ساله در فصل مناسب سال، نه تنها زرشک بلکه تمام درختانشان را هرس می‌کنند تا محصول بهتری بدهد.

اسماعیلی با بیان اینکه چوب زرشک برای برافروختن آتش و به ویژه پخت نان بسیار مناسب است، گفت: بسیاری از کشاورزان این چوب‌های خشک را برای سوزاندن استفاده می‌کنند چرا که کاربرد دیگری ندارد.

وی که گویی از ارزش این چوب‌های طلا غافل است، گفت: سالانه بخش قابل توجهی چوب خشک از هرس درختان تولید می‌شود که فقط برای سوزاندن کارایی دارد.

اسماعیلی در پاسخ به گفته خبرنگار مهر مبنی بر اینکه می‌توان از این جوب ها آثار هنری زیبایی خلق کرد، گفت: بسیاری از کشاورزان از این موضوع بی اطلاع بوده و هنر این کار را هم ندارند.

این کشاورز قاینی افزود: اگر نهادی برای خرید چوب‌های زرشک وجود داشته باشد، نه تنها سودی عاید کشاورزان می‌شود بلکه این چوب‌ها به جای خاکستر، به پول تبدیل می‌شوند.

کوتاهی مسئولان

یکی دیگر از کشاورزان در گفت و گو با مهر با اشاره به سوزاندن چوب و شاخه‌های خشک درختان زرشک بیان کرد: کشاورزان از این چوب‌ها به عنوان ساخت آغل برای گوسفندان، ایجاد حصار و سوزاندن استفاده می‌کنند.

حسن حسینی با طرح این پرسش که مگر چند تیکه چوب خشک و بی جان کارایی دیگری هم دارد؟ گفت: با توجه به وجود خار در شاخه‌های درختان زرشک، نمی‌توان آنها را نگهداری کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا می‌دانید از این چوب‌ها می‌توان در آثار هنری استفاده‌های زیادی کرد، گفت: من و بیشتر کشاورزان این استان از این موضوع اطلاعی نداریم.

حسینی ادامه داد: در چنین شرایطی، کوتاهی از مسئولان است چراکه می‌توانند با آگاه سازی کشاورزان و خریداری چوب‌ها، مانع سوزاندن آنها شوند.

وی با بیان اینکه کشاورزان که به دنبال کسب سود و ارتزاق هستند، گفت: اگر باز هم پای دلال‌ها به میان نیاید، می‌توان از این موضوع در راستای منفعت کشاورزان و تولید ارزش برای استان به نحو احسن استفاده کرد.

چوب‌های بی جان، جان می‌دهند

یک هنرمند فعال در عرصه منبت کاری در گفتگو با مهر بیان کرد: چوب زرشک به دلیل رنگ و الیاف خاص، بعد از خاتم کاری در ساخت انواع زیور آلات کاربردهای زیادی دارد.

وی با بیان اینکه بافت طبیعی چوب زیبایی خاصی دارد، اظهار کرد: کمتر کسی در خراسان جنوبی و حتی سطح کشوری نسبت به این خواص زیبا آگاهی دارد.

وی با اشاره به نحوه استفاده از چوب بیان کرد: چوب‌ها زرشک را در کارگاه به شکل‌های خاص برش داده و بعد از جلا برای جان دادن به تابلو ها استفاده می‌کنیم.

این هنرمند بیان کرد: ارزش اقتصادی چوب برای صنعت معرق و منبت کشور پنهان مانده و نیازمند آگاه سازی است.

وی با بیان اینکه رنگ چوب زرشک کاملاً منحصر به فرد بوده و در هیچ چوب دیگری دیده نمی‌شود، گفت: عرض تنه درخت زرشک کم بوده بنابراین در معرق بسته به طرح اولیه، برای قسمت‌های کوچک مثل گل‌ها یا نقش و نگار قالی یا حتی لباس از این چوب استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: همچنین در کارهای رزینی، برای سازه‌هایی که اولویت با طیف رنگی در یک بخش از اثر است، از این چوب استفاده می‌شود.

چینی‌ها دست به کار شدند

یک کارشناس گیاهان دارویی در گفت و گو با مهر با اشاره به خواص قسمت‌های مختلف درخت زرشک بیان کرد: زرشک یکی از گیاهان کم آب بر بوده که با توجه به شرایط جغرافیایی خراسان جنوبی، یکی از محصولات استراتژیک این منطقه به شمار می‌رود.

محسن پویان با اشاره به خواص ریشه و پوست ساقه درخت زرشک، گفت: این اجزای درخت زرشک کبد را پاک و تقویت و اعمال دستگاه گوارش را منظم می‌کند.

وی با بیان اینکه همچنین سو هاضمه، بی‌اشتهایی و رماتیسم را برطرف می‌کند، اظهار کرد: برای رفع یبوست، درمان یرقان و زردی و معالجه بواسیر مفید است.

پویان بیان کرد: با توجه به الیاف و رنگ خاص چوب زرشک، از آنها در هنر منبت کاری، معرق کاری و زیور آلات استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده و فرآوری چوب زرشک در استان ناشناخته است، گفت: سالانه ده‌ها تن از این چوب به هدر می‌رود.

این کارشناس گیاهان دارویی اظهار کرد: این در حالی است که چینی‌ها وارد میدان شده، چوب زرشک را خریداری کرده و بعد از فرآوری وارد ایران می‌کنند.

متأسفانه نه تنها هنرمندان کمی در خراسان جنوبی نسبت به ارزش اقتصادی چوب اشرافیت دارند بلکه این ثروت پنهان برای صنعت معرق و منبت کشور هم ناشناخته بوده و اگر دیر جنبیده شود، چینی‌ها بازار پر سود فرآوری چوب زرشک را تصاحب می‌کنند.

 

 

 

 

 

وزش باد برق ۴ روستای طبس را قطع کرد/۲

وزش باد برق ۴ روستای طبس را قطع کرد/ادامه تلاش برای رفع نقص

معاون شرکت توزیع برق خراسان جنوبی گفت: برق روستاهای پیرحاجات، حلوان، احمدیه و کلشانه از توابع شهرستان طبس به دلیل وزش باد قطع شده است.

 هادی منصوریان با بیان اینکه انشعاب کلشانه طبس در اثر وزش باد شدید برق دچار مشکل شده است، افزود: همچنین برق روستاهای پیرحاجات، حلوان و کلشانه این شهرستان است.

وی با بیان اینکه با وزش باد شدید و سقوط پایه‌های تیر برق در این انشعاب، برق این منطقه  قطع شده است، اظهار کرد: شش گروه عملیاتی از عصر دیروز، جمعه مشغول خدمات رسانی هستند اما به دلیل شرایط جوی نامساعد و صعب العبور بودن مسیر، روند عملیات کند شده است.

منصوریان همچنین به قطع موقت برق در برخی نقاط شهر بیرجند اشاره کرده و گفت: این مشکل بلافاصله رفع شد و هم اکنون قطعی برق در این شهر وجود ندارد.

وی با اشاره به تداوم ناپایداری‌های جوی تا پایان امروز از همشهریان درخواست کرد اگر پارگی سیم، سقوط اشیا روی شبکه و شکستگی تیربرق مشادهد کردند علاوه بر رعایت نکات ایمنی و خودداری از نزدیک شدن به مکان حادثه مراتب را با تماس به اتفاقات برق به شماره ۱۲۱ اطلاع دهند.

 

 

پایان فروردین ۱۴۰۰

آخرین مهلت ارسال آثار به هفتمین جشنواره “وقف چشمه همیشه جاری”/۳

مهلت ارسال آثار هفتمین جشنواره فرهنگی هنری “وقف چشمه همیشه جاری” تا پایان فروردین ۱۴۰۰ اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مسئول بخش خبر و رسانه جشنواره استان گفت:  آثاری که در فاصله زمانی اولآخرین مهلت ارسال آثار به هفتمین جشنواره  فروردین ۱۳۹۹ تا پایان فروردین ۱۴۰۰ در یکی از نشریات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری (دارای مجوز) منتشر یا در شبکه‌های داخلی و برون مرزی صدا و سیما و یا شبکه‌های بین‌المللی پخش شده است در این جشنواره شرکت داده می‌شوند.

حجت الاسلام پرویز بخشی پور  افزود: معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با هدف توسعه و ترویج فرهنگ وقف و معرفی ثمرات گرانبهای آن، اقدام به برگزاری هفتمین جشنواره فرهنگی هنری “وقف چشمه همیشه جاری” در رشته‌های مختلف کرده است که بخش خبر و رسانه آن به میزبانی خراسان جنوبی در رشته‌های تولیدات خبری مکتوب (تیتر، خبر، گزارش، مصاحبه، سرمقاله، مقاله و یادداشت)، گزارش تصویری (عکس) و گزارش خبری رادیویی و تلویزیونی برگزار خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: هفتمین جشنواره فرهنگی و هنری “وقف چشمه همیشه جاری” در هشت بخش خوشنویسی، هنر‌های تجسمی، متون ادبی، چندرسانه‌ای، عکس، آثار پژوهشی، خبر و رسانه و فضای مجازی برگزار می‌شود و دبیرخانه هر بخش با حضور متخصصان مرتبط با رشته‌های جشنواره در یک استان تشکیل شده است.

به گفته وی دبیرخانه بخش “خبر و رسانه” جشنواره سراسری “وقف چشمه همیشه جاری” در اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی مستقر و فراخوان و پوستر جشنواره نیز برای علاقه‌مندان در سراسر کشور منتشر شده است.

حجت الاسلام بخشی پور، گسترش و ترویج فرهنگ وقف در عرصه‌های مختلف به ویژه فضای رسانه‌ای کشور، ترویج فرهنگ وقف بین قشر‌های مختلف جامعه از جمله خبرنگاران، دانشجویان، اساتید دانشگاه و فعالان رسانه‌ای، جریان‌سازی و احیای موضوع وقف در جامعه، ارتقای سطح کمی و کیفی آثار رسانه‌ای در حوزه وقف و حمایت از پدیدآورندگان آثار رسانه‌ای وقف در قالب یاوران وقف را از اهداف برگزاری این جشنواره ملی به میزبانی خراسان جنوبی عنوان کرد.

وی محور‌های هفتمین جشنواره فرهنگی هنری “وقف چشمه همیشه جاری” در بخش خبر و رسانه را پیشینه وقف، کارکرد‌های وقف، چرا وقف؟ و بخش آزاد با سایر موضوعات مرتبط با وقف دانست و گفت: شرکت‌کنندگان در جشنواره باید پس از ثبت‌نام در سایت ، آثار خود را با رعایت شرایط عمومی و اختصاصی جشنواره در قالب زمان‌بندی تعیین شده به دبیرخانه ارسال کنند یا تحویل دهند.

وی افزود: گزیده آثار جشنواره در قالب مجموعه‌ای منتشر خواهد شد و برپایی نمایشگاه‌های آثار منتخب، اکران آثار، برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌ها از بخش‌های جنبی جشنواره است که زمان و مکان برگزاری آن از طریق سایت دبیرخانه جشنواره اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به گفته وی متقاضیان شرکت در جشنواره برای کسب اطلاعات بیشتر همچنین ارسال آثار خود به نشانی  www.vaghffestival.ir مراجعه کنند ، داوری و اعلام نتایج نیز خرداد سال ۱۴۰۰ انجام می‌شود.

در جلسه شورای شهر بیرجند مطرح شد؛

گلایه از کندی روند انتقال صنوف آلاینده/اختلاف در مالکیت اراضی

گلایه از کندی روند انتقال صنوف آلاینده/اختلاف در مالکیت اراضی

بیرجند- در جلسه شورای شهر بیرجند موضوع اختلاف در مالکیت بخشی از اراضی سایت صنوف آلاینده بیرجند مطرح شد و اعضا از کندی روند انتقال صنوف اظهار گلایه کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم تقی‌زاده پیش از ظهر شنبه در جلسه شورای شهر بیرجند اظهار کرد: انتقال صنوف آلاینده از چند سال قبل مطرح شده و بر اساس آمار و اطلاعات روند آن مطلوب نیست.

رئیس شورای شهر بیرجند با اشاره به اینکه در ۱۱.۵ هکتار از اراضی و سایت صنوف آلاینده ادعای وقف بودن شده است، بیان‌کرد: باید با همدلی و همراهی این مشکل را رفع کنیم تا هم نیت واقف عمل شود و هم مشکل انتقال صنوف آلاینده با سرعت انجام شود.

تقی‌زاده با بیان اینکه پیگیری دادستان در زمینه موضوع انتقال صنوف آلاینده بسیار راهگشا است، یادآور شد: ورود جدی دادستان بیرجند در زمینه پیشگیری از جرایم و احقاق حقوق عامه جای تقدیر دارد.

صدور ۵۳۱ پروانه ساختمانی برای سایت صنوف آلاینده

محمد علی جاوید، شهردار بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: در قطعات واگذاری شده در سایت صنوف آلاینده تاکنون هزار و ۶۹ پرونده ثبت شده است که از این تعداد برای ۵۳۱ مورد پروانه ساختمانی صادر شده است.

جاوید با بیان اینکه تقریباً برای ۵۰ درصد پرونده‌ها پروانه ساختمانی صادر شده است، بیان‌کرد: روند انتقال صنوف آلاینده بیرجند به هیچ وجه راضی کننده نیست.

وی با اشاره به اختلافاتی که در زمینه مالکیت بخشی از اراضی سایت صنوف آلاینده بیرجند به وجود آمده است، گفت: پیشنهاد من این است که در اراضی فعلی سایت با مجوزها ما کار خود را پیش ببریم و اگر در نهایت در مراجع قضائی موضوع وقف بودن به اثبات رسید در محدوده قبرستان جدید بیرجند به اندازه ۱۱.۵ هکتار زمین برای اجرای نیت واقف اختصاص داده خواهد شد.

دادخدا خدایی، رئیس اداره اوقاف شهرستان بیرجند نیز در این جلسه بیان‌کرد: اوقاف در این اختلاف مالکیت تنها بحث نظارت بر اجرای نیت واقف را پیگیری می‌کند و ممانعت دیگری ندارد.

رضا حسنی صفت، عضو شورای شهر بیرجند گفت: با پیشنهاد اختصاص ۱۱.۵ هکتار در محدوده قبرستان جدید بیرجند برای اجرای نیت واقف موافق هستم.

گسترش آرامستان فعلی بیرجند به صلاح نیست

وی با بیان اینکه در این صورت هم نیت واقف اجرا شده است و هم از طرف دیگر مشکل صنوف آلاینده حل می‌شود، یادآور شد: به نظر من ثواب و اجر انتقال صنوف آلاینده از داخل شهر به محل سایت شاید حتی بیشتر از بحث اختصاص زمین برای تدفین اموات باشد.

حسنی صفت یادآور شد: وجود صنوف آلاینده در داخل شهر بسیار همشهریان را با مشکل رو به رو کرده است و باید روند آن تسریع شود.

وی در زمینه گسترش آرامستان فعلی بیرجند نیز گفت: این امر از جهات مختلف چه روحی و روانی و چه سلامت و بهداشت عمومی به نفع نیست و مردم محله‌های اطراف آرامستان نیز از این جهت گلایه‌هایی دارند.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند تأکید کرد؛

تمامی صنوف آلاینده تا پایان سال ۱۴۰۰ از شهر بیرجند خارج شود

تمامی صنوف آلاینده تا پایان سال ۱۴۰۰ از شهر بیرجند خارج شود

بیرجند- دادستان عمومی و انقلاب شهر بیرجند گفت: پایان سال ۱۴۰۰ هیچ صنف آلاینده‌ای در داخل شهر بیرجند نباشد و همه به سایت صنوف آلاینده منتقل شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام علی نسایی صبح شنبه در جلسه شورای شهر بیرجند با اشاره به اختلافات در بحث مالکیت بخشی از اراضی صنوف آلاینده و ادعای وقف بودن آن اظهار کرد: اوقاف، شهرداری، ورثه واقف در این زمینه دغدغه‌هایی دارند که باید به آن توجه شود.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند بیان‌کرد: از طرفی ورثه واقف به دنبال اجرا شدن نیت آن مرحومه، اوقاف هم دغدغه نظارت بر اجرای نیت واقف مبنی بر تبدیل شدن آن اراضی به قبرستان عمومی و شهرداری هم بحث دغدغه اجرای صنوف آلاینده را دارد.

نسایی با بیان اینکه بر اساس مباحث مطرح شده ۱۱.۵ هکتار وقف بر قبرستان عمومی شده که اکنون در محدوده سایت صنوف آلاینده است، ادامه‌داد: پیشنهاد من این است که به اندازه زمین وقف شده یعنی ۱۱.۵ هکتار در محل قبرستان جدید به این موضوع اختصاص داده شود.

وی گفت: در این صورت هم به نیت واقف عمل شده و ثوابی به روح آن مرحوم می‌رسد و هم مشکل انتقال صنوف آلاینده حل می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند با اشاره به اینکه در این زمینه همه ما باید با اغماض برخورد کنیم، اظهارکرد: اگر این اغماض وجود نداشته باشد تکرار جلسات مشکل را حل نخواهد کرد.

نسایی با بیان اینکه وجود صنوف آلاینده در مرکز استان و شهر بیرجند به هیچ وجه زیبنده نیست و زمینه‌ساز نارضایتی مردم را فراهم کرده است، گفت: بعد از حل مشکل مالکیت زمین‌ها باید موضوع انتقال صنوف آلاینده به سرعت انجام گیرد و در پایان سال ۱۴۰۰ هیچ صنف آلاینده‌ای در داخل شهر نباشد.

وی یادآور شد: همچنین در سال آینده دادستان‌ها در زمینه مطالبات شهرداری‌ها ورود پیدا خواهند کرد تا شهرداری‌ها بتوانند آن را در نیازهای شهرها هزینه کنند.

با تلاش ۴ ساعته تیم های امدادی؛

۴ نفر گرفتار در ارتفاعات روستای «کرند» بشرویه نجات یافتند/۴

۴ نفر گرفتار در ارتفاعات روستای «کرند» بشرویه نجات یافتند

معاون جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: چهار نفر گرفتار در ارتفاعات روستای «کرند» بشرویه با تلاش چهارساعته تیم های امدادی نجات یافتند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد حمزه اسعد زاده بیان کرد: با اعلام گزارشی مبنی بر گرفتار شدن چهار نفر در ارتفاعات روستای «کرند»، تیم های امدادی به محل حادثه اعزام شدند.

وی بیان کرد: در این راستا هفت نفر در قالب دو تیم امدادی برای نجات افراد گرفتار به محل اعزام شدند.

اسعدزاده ادامه داد: با تلاش چهار ساعته تیم های امدادی و با استفاده از تجهیزات کوهستانی، افراد گرفتار با سلامت جسمانی کامل به پایین کوه انتقال یافتند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: از شهروندان به ویژه گردشگران خواستاریم قبل از سفر به مناطق کوهستانی و کویری، نسبت به وضعیت آب و هوا و شرایط جغرافیایی اطلاعات کافی را کسب کنند.

گفتنی است؛ روستای کرند در ۴۰ کیلومتری غربی شهرستان بشرویه واقع شده است.

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک راهکار اصلی اشتغالزایی است

راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک راهکار اصلی اشتغالزایی است

 استاندار خراسان جنوبی گفت: راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی کوچک در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و بر پایه سرمایه‌های مردم، راهکار اصلی برای حل مشکلات معیشتی و بیکاری است.

حمید ملانوری روز جمعه در بازدید از کانون فرهنگی هنری عماریون در روستای علی‌آباد بیرجند، اقدامات این کانون را در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های استان برای اشتغالزایی و کمک به معیشت و رفاه مردم عنوان کرد.

وی افزود: واقعیت این است که بهترین راهکار برای اینکه مشکلات معیشتی را حل کنیم، معضل بیکاری را برطرف و نرخ بیکاری را کاهش دهیم، این است که کارگاه‌های خرد و مشاغل خانگی را توسعه دهیم.

استاندار خراسان جنوبی مساجد را سرمایه‌هایی بزرگ در رفع مشکلات جامعه دانست و اظهار داشت: مساجد به جهت کارکردهای متنوع و فراوانی که دارند، نقش بسیار بسزایی در رفع مشکلات جامعه ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به محدود شدن زمان بازگشایی برخی مساجد به وقت نماز، گفت: خیلی از مساجد و اماکن مذهبی ما تنها در وقت نماز یا هنگام برگزاری برنامه‌های ملی مذهبی فعالند، در حالی که وقتی بنایی ایجاد می‌شود، باید تا آن جا که مقدور است، مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

ملانوری متذکر شد: گاهی به جهت کم‌توجهی ما، این ظرفیت‌ها مغفول می‌مانند در حالی که می‌توانند با یک برنامه‌ریزی مناسب در مراسم و مناسبت‌ها، مهارت‌آموزی و درآمدزایی مورد استفاده مطلوب قرار گیرند.

وی گفت: توسعه فعالیت‌ها و ورود مساجد به مسایل مختلف سبب انگیزه و گرایش جوانان به این مکان مذهبی می‌شود.

وی راه‌اندازی کانون‌های فرهنگی هنری در کنار مساجد را راهکاری مناسب برای توسعه فعالیت‌ها خواند و اظهار داشت: ورود کانون‌ها به مسایل اجتماعی به ویژه اشتغالزایی و مهارت‌آموزی قابل تحسین است.

استاندار خراسان جنوبی امروز با هدف رصد فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون عماریون، به روستای علی‌آباد از توابع شهرستان بیرجند رفت و آشنایی با سطح اشتغال ایجاد شده، نحوه بازاریابی و فروش محصولات تولیدی در کارگاه‌های کارآفرینی از برنامه‌های این بازدید بود.

کانون فرهنگی هنری عماریون که سال ۱۳۹۲ تاسیس شد به جهت ایجاد طرح کسب و کار در جوار مسجد، کارآفرینی و ایجاد اشتغال پایدار برای روستاییان همچنین اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری در همه مناسبت‌های مذهبی و ملی، جزو کانون‌های برتر است.

کسب مقام دوم گروه‌های سرود روستایی در کشور (بندرعباس) عمارهای رهبر به سه زبان فارسی، عربی و ترکی و مقام‌های اول و دوم کاراته توسط بانوان و آقایان در استان از جمله موفقیت‌های این کانون است.

کانون فرهنگی هنری عماریون از بدو تاسیس تاکنون جشنواره غذاهای محلی و بازی‌های بومی محلی و جشنواره و نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان در سطح استان و کشور را برگزار کرده است.

 

 

 

دادستان بیرجند گره ۱۲ ساله انتقال صنوف آلاینده را باز کرد

طرح انتقال صنوف آلاینده و مزاحم بیرجند از جمله خیابان‌های شهید بهشتی، عدل و شهید فهمیده به خارج از شهر در سال ۱۳۸۶ تصویب شد و در سال ۱۳۸۷ نیز زمینی با مالکیت راه‌وشهرسازی در سایت ۵۳ هکتاری پشت آرامستان بیرجند برای احداث این شهرک صنفی به شهرداری واگذار شد.

دادستان بیرجند گره ۱۲ ساله انتقال صنوف آلاینده را باز کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، طرح انتقال صنوف آلاینده و مزاحم بیرجند از جمله خیابان‌های شهید بهشتی، عدل و شهید فهمیده به خارج از شهر در سال ۱۳۸۶ تصویب شد و در سال ۱۳۸۷ نیز زمینی با مالکیت راه‌وشهرسازی در سایت ۵۳ هکتاری پشت آرامستان بیرجند برای احداث این شهرک صنفی به شهرداری واگذار شد.

طرح صنوف آلاینده بیرجند در ۷۸ هکتار زمین تعریف شده که ۱۶ هکتار از این زمین توسط یک واقف به نام «زهرا مزروعی» در سال ۱۳۷۰ به‌عنوان وقف گورستان مومنین به شهرداری واگذار شده که روند اجرایی این پروژه را دچار مشکل نموده است.

وقفی بودن ۱۱ هکتار از اراضی طرح صنوف آلاینده بیرجند

در همین راستا جلسه‌ای امروز در شورای شهر بیرجند با حضور دادستان، شهردار، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه، مدیر عامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده، خیریه نماینده وارثین موقوفه مزروعی و اصحاب رسانه، برگزار و موضوع حل مالکیت شخصی مبنی بر اوقافی بودن ۱۱ هکتار از این پروژه مورد بررسی قرار گرفت.

شهردار بیرجند در این جلسه گفت: اراضی واگذاری به شهرداری بیرجند طی پروسه‌های قانونی به مزایده و مناقصه گذاشته شده است و بعد از قطعه‌بندی تعداد هزار و ۶۹ پرونده برای صدور پروانه ساختمانی ثبت شده است.

آخرین وضعیت پروژه از زبان شهردار

محمدعلی جاوید با تاکید براینکه انتقال صنوف آلاینده بیرجند به خارج از شهر از اولویت‌های اول شهرداری می‌باشد، افزود: تعداد ۵۳۱ پروانه ساخت برای متقاضیان صادر شده است و مابقی پرونده‌ها نیز روند اداری خود را طی می‌کند.

مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند نیز در این جلسه گفت: زیرساخت‌های لازم برای احداث این پروژه شهرک صنفی بیرجند انجام شده است.

محمدحسین دلیر یادآور شد: بخشی از شبکه جاده‌ای و زیرساخت‌های برق شهرک صنفی بیرجند در حال اجرا بوده و همچنین پروژه تامین آب این پروژه به مناقصه گذاشته شده و برنده آن متعهد به اجرای آن تا پایان سال شده است.

پیشنهاد رئیس شورای شهر برای حل مشکل پروژه

ابراهیم تقی‌زاده رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: گرچه هنوز مالکیت شهرداری نسبت به زمین مورد ادعای مالکیت واقف بر ۱۱ و نیم هکتار از اراضی شهرک صنفی بیرجند تثبیت نشده است اما می‌توان برای رفع مشکل به‌وجود آمده زمینی را جایگزین آن کرد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌جنوبی نیز با بیان اینکه همه ما خدمتگزار نظام هستیم، گفت: در راستای حل مشکلات مردم باید در راستای قانون یک راه میانبر را پیدا کرد.

حجت الاسلام علی نسایی‌زهان با تاکید براینکه واقف به‌دنبال امری خیر و ثواب اخروی بوده است، افزود: اداره اوقاف وامور خیریه نیز راغب به عمل به نیت واقف می‌باشد.

وی تصریح کرد: بنا بر ضرورت انتقال صنوف آلاینده بیرجند تا پایان سال ۱۴۰۰ باید همه ادارات و واقف به این موضوع با دید اغماضی و حل اختلاف مالکیتی نگاه کنند.

زمین جدید در گورستان جدید بیرجند جایگزین شود

دادستان بیرجند یادآور شد: در راستای عمل به نیت واقف و رفع مشکلات موجود مقرر گردید در زمین ۸۰ هکتاری گورستان جدید بیرجند در جاده شوشود‌ قطعه زمینی جایگزین گردد.

نسایی خاطرنشان کرد: تابلوی بنام زهرا مزروعی در زمین اختصاصی به مساحت ۱۱ و نیم هکتار در گورستان جدید بیرجند نصب گردد و قیمت زمین نیز از متوفیان دریافت نگردد و ۱۰۰ متر زمین نیز در قبرستان فعلی بیرجند به اموات واقف واگذار شود.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*