آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی/ مساعدت وزارت امور خارجه برای بازگشایی بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی

تاملی بر تصمیم مالیاتی حاشیه ساز مجلس

چرا اعضای هیات علمی و قضات معاف شوند و معلمان و کارگران نه؟

بر اساس تصمیم مجلس شورای اسلامی، اعضای هیات علمی و قضات، از ماه آینده از پرداخت مالیات معاف خواهند بود؛ تصمیمی که بعد از رفت و برگشتی عجیب گرفته شد و حالا فصل جدید اعتراض‌ها را در پی داشته است.
به گزارش «تابناک»؛ مجلس شورای اسلامی که مدتی است به بررسی لایحه بودجه سال آتی مشغول است، اخیرا در حاشیه بررسی یک تبصره از یک بند لایحه، تصمیمی گرفت که عجیب و تامل برانگیز بود، تا جایی که خیلی زود مجبور شد به آن بازگشته و تلاش کند مشکلاتش را رفع و رجوع نماید و در نهایت و بعد از استناد به قوانین و مقررات حقوقی برای حل مشکل به وجود آمده، نسخه‌ای متفاوت از مصوبه ارائه کرد که آن هم نتوانسته به انتقادات پایان دهد.
اما ماجرا چیست؟ همه چیز از نشست روز شنبه شروع شد که به بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اختصاص داشت. مباحثی که یکی پس از دیگری مطرح می‌شدند، مورد بحث و بررسی نمایندگان قرار می‌گرفتند و با رای گیری درباره شان تصمیم گرفته می‌شد و از جمله آنها، یکی از تبصره‌هایی بود که یکی از نماینده‌های مجلس پیشنهادی درباره اش داد و از قضا این پیشنهاد به تصویب هم رسید؛ پیشنهاد معاف شدن اعضای هیات علمی از پرداخت مالیات!
البته کار اینجا پایان نیافت و خیلی زود نخستین انتقادات به این مصوبه در همان صحن مجلس بروز و نمود یافت. اعتراض شماری از نمایندگان که در قالب «تذکر» بیان شد و رئیس مجلس را هم به واکنش واداست؛ با این ملاحظه که اعتراض نمایندگان نه به معافیت اعضای هیات علمی از پرداخت مالیات از سال آینده، که چرایی قرار نگرفتن قضات در زمره افراد معاف از پرداخت مالیات بود.
در میان مباحثی که در مجلس جریان داشت، بودند نمایندگانی که به کلیت اتفاق رخ داده هم انتقاد داشتند: «در پیشنهادی که نمایندگان برای معافیت مالیات قضات و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها به آن رای دادند باید پاسخگوی افکار عمومی، معلمان، کارمندان، کارگران و حتی فردی که روی دکل حفاری در دریا کار می‌کنند و باید ۲۵ درصد مالیات بپردازند، باشیم. ما نباید بین قشرهای مختلف تبعیض قائل شویم؛ اگر بنا به معافیت مالیاتی است باید همه گروه‌ها را در نظر بگیریم.»

«متاسفانه در جمهوری اسلامی، شأن قضات نسبت به کشور‌های همسایه پایین‌تر است. انتظار داریم که بین قضات و اعضای هیات علمی کشور که همگی زحمت کش هستند، تفاوتی قائل نشویم یا هر دو گروه باید مالیات بپردازند یا هر دو گروه باید حذف شوند.» این برشی از سخنان یکی از نمایندگان معترض به معافیت مالیاتی اعضای هیات علمی است که تاکید دارد، پیشنهاد اولیه برای این تصمیم، معافیت هیات علمی‌ها و قضات بوده و منصفانه نیست یک گروه مشمول شوند و گروه دیگر نه.

در پی تذکر چند نماینده به مصوبه یاد شده، رئیس مجلس واکنش نشان داد و تاکید کرد: «ما قبول داریم که قضات کشور جزو قشرهایی هستند که باید در اولویت بوده و به زندگی آن‌ها رسیدگی شود، اما پیشنهادی مطرح شد و نمایندگان نیز به آن رای دادند. در خصوص اعضای هیات علمی قانون دائمی وجود داشت و آن‌ها معاف شدند، اما درخصوص قضات قانون دائمی نداشتیم. اکنون نیز رای گیری انجام شده است و امکان رای گیری مجدد وجود ندارد.»
بدین ترتیب، روز شنبه در حالی پایان یافت که خبر معافیت اعضای هیات علمی از پرداخت مالیات منتشر شده بود. معافیتی که البته سال‌های طولانی است به شکلی دیگر برای اعضای این قشر لحاظ می‌شود. بر اساس ماده ۵ مقررات مربوط به اعضای هیأت علمی که تاکید دارد ایشان «از درآمد مشمول مالیات حقوق اعضای هیأت علمی موضوع این قانون با رعایت معافیت‌های مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم حداکثر ۱۰درصد بعنوان مالیات کسر خواهد شد.»
چرا اعضای هیات علمی و قضات معاف شوند و معلمان و کارگران نه؟!
این همان نکته‌ای است که قالیباف در پاسخ به تذکر‌ها مورد اشاره قرار داد. اینکه اعضای هیات علمی مشمول حداکثر ۱۰ درصد مالیات بودند که مجلس تصمیم گرفته از دریافتش صرف نظر کند، در حالی که در مورد قضات این گونه نبوده است. اظهارنظری که در شروع به کار مجلس در روز یکشنبه تصحیح شد تا خبری به نقل از رئیس مجلس شورای اسلامی روی خروجی رسانه‌ها قرار گیرد که بر معافیت مالیاتی قضات و اعضای هیات علمی از سال آینده تاکید دارد!
اما چگونه چنین چیزی ممکن است؟ قالیباف در این باره گفت: «روز گذشته جزء (۴) بند (الف) تبصره (۱۲) این لایحه در حوزه مالیات حقوق قضات و اعضای هیأت علمی مورد بحث قرار گرفت و مجدد این مساله از نظر حقوقی بررسی شد که به حد نصاب دو سوم رأی نیاز داشت، چون هر دو جزء با هم یکی بود، قابل تفکیک از هم نبود، بنابراین به دلیل نیاز به دو سوم، تبصره به قوت خود باقی است.»
این نقطه پایان بحث و بررسی مجلس در این باره و شروع بحث و بررسی تصمیم مجلس در سطوح مختلف جامعه بود. اینکه چرا اعضای هیات علمی و قضات از پرداخت مالیات معاف شده اند، اما معلمان خیر؟ مگر نه اینکه همه اقشار حتی همان قضات و اعضای هیات‌های علمی مرهون زحمات این قشر هستند که درآمدشان هم کمتر از قشر‌های یاد شده است؟ اصلا چرا کارگران مشمول معافیت نشوند که حداقلی بگیر هم هستند، اما جز گروهی کوچک از ایشان، خیل بزرگ ایشان موظف به پرداخت مالیات هستند؟
انتقاداتی که معلمین مثل همیشه در بیانش پیشقدم بوده اند و بعید نیست به سرعت به مطالبه جدی و فراگیر ایشان از مجلس تبدیل شود. مطالبه رعایت عدالت میان قشرهای مختلف تا این تلقی پیش نیاید که مجلس هوای امثال کارمندان را ندارد که پیش از دریافت حقوق ماهانه، بخشی از آن را به عنوان مالیات پرداخته اند؛ تلقی‌ که بهترین راه مقابله با شکل گیری و تقویت آن، اعمال معافیت مالیاتی برای همه حداقلی بگیران و سپس دریافت مالیات از همه قشرها بر اساس میزان عایدی شان است؛ فرمول مالیات پلکانی که بر اساس آن، هرچه افراد بیشتر حقوق بگیرند، موظف به پرداخت مالیات بیشتری هستند و برعکس.

شناسایی ۳۰ مورد جدید کرونا درخراسان جنوبی

شناسایی ۳۰ مورد جدید کرونا درخراسان جنوبی

معاون دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از شناسایی ۳۰ مورد جدید کرونا و دو فوت ناشی از این ویروس در ۲۴ ساعت گذشته در استان خبر داد.

کامبیز مهدی زاده افزود: تاکنون ۴۱ هزار و ۲۰۸ آزمایش از بیماران مشکوک به کرونا اخذ شده که تست ۱۵ هزار و ۷۱۲ نفر مثبت و ۲۵ هزار و ۴۹۶ مورد منفی بوده است.

وی از انجام ۱۳۳ آزمایش جدید کرونا در شبانه روز گذشته خبر داد و گفت: بر اساس این آزمایش‌ها ۳۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: از این تعداد شش بیمار در بیمارستان‌های استان بستری و ۲۴ مورد سرپایی بوده است.

مهدی زاده ادامه‌داد: از موارد مثبت هشت مورد مربوط به قاینات، ۱۴ مورد بیرجند، سه مورد نهبندان، سه مورد سرایان، یک مورد بشرویه و یک مورد سربیشه بوده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۱۲۹ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری بوده که ۲۵ مورد آنها بیمار قطعی مبتلا به کرونا هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه از این تعداد شش بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و خوشبختانه بیمار بدحال نداریم.

وی بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته با فوت دو نفر ناشی از کرونا، شمار قربانیان این ویروس به ۷۵۸ رسیده است.

 

خرید توافقی زعفران در خراسان جنوبی بیشتر از قیمت بازار است/۳

خرید توافقی زعفران از امروز در خراسان جنوبی آغاز شد.

مدیر تعاون روستایی استان گفت:در این طرح مقرر شد در مرحله نخستخرید توافقی زعفران در استان خراسان جنوبی، زعفران از نوع دسته را در مرکز استان به صورت توافقی خریداری کنیم.

ضیائیان احمدی افزود:با توجه به افت قیمت زعفران در بازار فعلی خرید توافقی در مرکز استان با حدود ۵درصد بیشتر از قیمت کنونی بازار آغاز شد.

وی گفت: خرید زعفران از نوع دسته را در مرکز استان آغاز کردیم که با توجه به اینکه قیمت بازار حدود شش میلیون و ۶۰۰هزار تومان است، اما در مرکز خرید توافقی زعفران تا ۷میلیون تومان هم خریداری می‌کنیم.

ضیائیان احمدی افزود: در روز‌های آینده تلاش می‌ کنیم انواع دیگر زعفران را هم خریداری کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خرید زعفران توافقی فقط در مرکز استان انجام می‌شود گفت: برنامه ریزی شده در صورت امکان بجز مرکز استان در شهرستان‌های قاین و سرایان هم خرید توافقی انجام شود.

ضیائیان احمدی افزود: در مرحله نخست قرار است تا ۱۵۰کیلوگرم زعفران از نوع دسته را خریداری کنیم و کشاورزان می‌توانند برای تحویل زعفران خود به تعاون روستایی مرکز استان مراجعه کنند.

 

 

مناسب سازی معابر شهری برای معلولان

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: تاکنون اقدامات خوبی درخصوص مناسب‌سازی معابر و ساختمان‌ها در استان انجام شده است اما هنوز با شرایط مطلوب فاصله داریم.

سرپرست هماهنگی امور عمرانی استانداری در سومین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان بر مناسب سازی اماکن اداری و دولتی، فضاهای شهری و پارک ها و مراکز خدماتی تاکید کرد و گفت:  با توجه به تردد وسایل نقلیه ویژه معلولان در سطح شهر ها اختصاص پارکینگ ویژه آن ها از ضرورت دارد.

فرهادی افزود: مسئولان و دستگاه های مربوطه بویژه نظام مهندسی استان باید  در خصوص اجرای طرح ویژه معلولان و جانبازان در مکان های مختلف نظارت کامل و دقیق داشته باشند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی به لزوم مناسب‌سازی در پروژه‌های در حال ساخت دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی فهرست کامل پروژه‌های خود را اعلام کنند تا موضوع مناسب‌سازی در آنها رعایت شود.

 

 

جلوگیری از مهاجرت با طرح انتقال آب در نقطه صفر مرزی/۲

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سربیشه از اجرای طرح انتقال آب رودخانه با لوله در روستای مرزی هنگر سربیشه با هدف جلوگیری از مهاجرت خبر داد و گفت: عملیات انتقال آب رودخانه روستای هنگر شهرستان سربیشه از محل اعتبارات استانی امسال در دستور کار قرار گرفت.

جلوگیری از مهاجرت با طرح انتقال آب در نقطه صفر مرزی

به گزارش خبرگزاری فارس از سربیشه، مریم جوادی صبح امروز در جمع خبرنگاران از اجرای طرح انتقال آب رودخانه با لوله در روستای مرزی هنگر سربیشه با هدف جلوگیری از مهاجرت خبر داد و اظهار داشت: عملیات انتقال آب رودخانه روستای هنگر شهرستان سربیشه از محل اعتبارات استانی امسال در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: این پروژه به طول هزار و ۳۰ متر و با اعتبار دولتی ۱۰۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان آغاز شد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سربیشه یادآور شد: با اجرای این طرح آب جاری در رودخانه هنگر به محل استخر ذخیره آب کشاورزی روستای هنگر منتقل و سپس در اراضی زیردست استخر توزیع و از هدر رفت آب جلوگیری می‌شود.

جوادی میزان صرفه‌جویی آب با اجرای این پروژه را ۱۳ هزار و ۸۰۲ متر مکعب در سال اعلام کرد و گفت: هدف از اجرای این پروژه جلوگیری از مهاجرت روستاییان مرزی، ثبات جمعیت، صرفه جویی و جلوگیری از هدر رفت آب و غیره است.

 

 

درخشش نونهالان ژیمناستیک بیرجندی در مسابقات کشوری/۷

درخشش نونهالان ژیمناستیک بیرجندی در رقابت‌های فرزندان کارگر کشور

دو جایگاه سومی توسط ژیمناستیک کاران نونهال بیرجندی در مسابقات ژیمناستیک فرزندان کارگر کشور کسب شد

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در اولین دوره مسابقات ژیمناستیک فرزندان پسر کارگر در کشور که به صورت مجازی برگزار شد تیم ژیمناستیک فرزندان کارگر استان خراسان جنوبی با دو ورزشکار در این مسابقات شرکت کرد که در پایان رقابت ها و اعلام نتایج هیئت داوری امیر علی فعله در رده سنی ۹ سال با کسب امتیاز ۱۰.۶ و امیر محمد بافنده در رده سنی ۱۱ سال با کسب امتیاز ۱۰ در وسیله پرش خرک موفق به کسب مقام سوم و دریافت مدال برنز این مسابقات شدند.

 

 

 

اعلام نتایج مسابقات مجازی والیبال بانوان طبس/۷

نتایج مسابقات مجازی والیبال بانوان شهرستان طبس به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر اعلام شد

به گزارش امروز خراسان جنوبی هیات والیبال با همکاری و مشارکت امور ورزش بانوان شهرستان طبس و باشگاه نامی نو،باشگاه موج نو مسابقات مجازی والیبال مهارت های فردی برگزار کرد.
این مسابقات با حضور ۲۱ شرکت کننده در دو بخش نونهالان و آزاد اجرا و در رده نونهالان (مهارت پنجه و ساعد) یکتا سلطانی از باشگاه موج نو ، در رده آزاد (مهارت سرویس) زهرا مشفق از باشگاه موج نو ، زهرا بخشی از باشگاه موج نو و فاطمه محبی از باشگاه نامی نو نفرات برتر این دوره از مسابقات معرفی شدند .

هنرمند بیرجندی به مرحله نهایی جشنواره سینامک راه یافت/۲-۳

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی عنوان کرد: هنرمند بیرجندی در بخش عکس نوجوان، در بین منتخبین نیمه نهایی جشنواره سینامک قرار گرفت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی با بیان این که جشنواره سینامک، اولین مسابقه “بزرگ نوشتن، هنر و سلامت” به میزبانی نیشابور ، دی ماه امسال برگزار شد، ادامه داد: بیش از ۸۰۰ اثر در سه بخش نامه‌نویسی، خاطره‌نویسی و عکس از تمام سنین به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

وی با اشاره به این که خراسان جنوبی نیز جزو استان ها با بیشترین شرکت کننده در این جشنواره بود، اضافه کرد: ۴۰ اثر به عنوان منتخبان مرحله نیمه نهایی معرفی شدند که سارا صبوری در مقطع متوسطه از بیرجند در بخش عکس نوجوان به مرحله نهایی راه یافت.

شایان ذکر است این جشنواره دومین برنامه مشترک شورای هم‌اندیشی و مشارکتی کارشناسان فرهنگی، هنری و انجمن‌های فعال فرهنگی، هنری، ادبی و سلامت شهرهای پایتختی کتاب ایران با همکاری ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب، دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی، شبکه مروجان کتاب‌خوانی کشور، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات آموزش‌وپرورش شهرهای پایتختی کتاب ، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، دانشگاه جندی شاهپور اهواز، بیمارستان آیت‌الله یثربی کاشان، آموزش‌وپرورش زبر خان و نیشابور، تعدادی از انجمن‌های فرهنگی، ادبی، هنری و حوزه سلامت شهرهای پایتختی کتاب و دیگر نهادهای دولتی و غیردولتی  است.

 

 

 

برگزیدگان جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان جنوبی  معرفی می شوند۲-۳

    
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری اختتامیه اولین جشنواره کالاهای فرهنگی استان و معرفی برگزیدگان در ۱۳ اسفندماه جاری خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده با بیان این خبر عنوان کرد: مراسم اختتامیه جشنواره ، چهارشنبه ۱۳ اسفندماه ساعت ۹ صبح در محل سالن گلبانگ بیرجند برگزار خواهد شد.

وی با بیان این که مراسم به صورت حضوری و با تعداد محدود برپا می شود، ادامه داد: همچنین علاقه مندان می توانند اختتامیه جشنواره را به صورت زنده از طریق صفحه اینستاگرامی khjfarhang@ و صفحه کشوری جشنواره فیروزه به آدرس jayezeh.firoozeh@ مشاهده کنند.

نبی زاده در بخش دیگری از سخنانش، هدف این جشنواره را گفتمان سازی و حمایت از تولید و مصرف کالاهای فرهنگی، فرهنگ‌سازی تولید و مصرف کالاهای بومی و آشنایی نسل کنونی با کالاها و تولیدات استانی دانست و یادآور شد: ۱۳۶ اثر از سرتاسر استان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این تعداد، ۱۱۲ اثر به مرحله داوری راه یافتند.

وی با اشاره به این که آثار توسط هیئت داوران متشکل از امیر انوری مقدم، زهره اسدپور و محمود دلخوش بررسی شدند، ادامه داد: در هر یک از رشته های جشنواره شامل حوله بافی، گوهرسنگ، جاجیم بافی، سفره اردی و حصیربافی، ۳ نفر به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

به گفته وی نفر اول در هر رشته لوح تقدیر و مبلغ ۲۰ میلیون ریال ، نفر دوم لوح تقدیر و مبلغ  ۱۵ میلیون ریال و نفر سوم لوح تقدیر و مبلغ ۱۰ میلیون ریال را دریافت خواهد کرد.

 

 

انتقاد نماینده، ولی فقیه از عدم نظارت بر مناطق گردشگری

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی از عدم نظارت بر تور‌ها و مناطق گردشگری استان گلایه کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، آیت الله عبادی در دیدار با ائمه جمعه و مسئولان ستاد امر به معروف و نهی از انتقاد نماینده، ولی فقیه از عدم نظارت بر مناطق گردشگریمنکر شهرستان طبس گفت: چند سال است اتفاقات ناخوشایندی در مناطق گردشگری طبس و دیگر شهر‌های استان تکرار می‌شود و عده‌ای بنام گردشگری مسائل فرهنگی و دینی مردم منطقه را خدشه دار می‌کنند، آیا مدیران مربوطه این تخلفات را پیگیری کردند؟

وی با بیان اینکه این افراد یا بر اساس قوانین گردشگری مجوز گرفته اند که در این صورت باید امور توسط مسئول مربوطه مدیریت شود، افزود: اگر هم مجوز نداشتند، نیروی انتظامی باید جلوی آن‌ها را بگیرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به تهدیدات فرهنگی و برنامه دشمن برای ضربه زدن به باور‌ها و ارزش‌های دینی مردم، خطاب به مدیران بخش گردشگری گفت: در آنجایی که کاری از دست شما ساخته نیست یا نیرو ندارید، اداره این امر را طبق یک تفاهم نامه رسمی به بسیج واگذار کنید.

آیت الله عبادی با بیان اینکه حیف است چه به عنوان انسان چه به عنوان مسلمان نسبت به مسائل فرهنگی اهمال و سستی کنیم اظهار امیدواری کرد مسئولان ذیربط با احساس مسئولیت این مسئله را پیگری کنند.

 

 

 

 

استاندار خبر داد:

مساعدت وزارت امور خارجه برای بازگشایی بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی/۳

مساعدت وزارت امور خارجه برای بازگشایی بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی گفت: مقرر شد با اعزام تیم کارشناسی وزارت امور خارجه به خراسان جنوبی، اقدامات لازم در زمینه بازگشایی بازارچه‌های مرزی استان صورت گیرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حمید ملانوری در دیدار با «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه به ظرفیت‌های استان به ویژه شهرستان‌های مرزی اشاره کرد و به تشریح اقداماتی پرداخت که به سرمایه‌گذاری و انجام فعالیت‌های اقتصادی در راستای بهبود وضعیت معیشتی و اشتغال مرزنشینان همچنین پایداری امنیت در منطقه انجامیده است.

وی با اشاره به سهم چشمگیر خراسان جنوبی از حجم صادرات کشور به افغانستان تصریح کرد: در شرایطی که اغلب مرزهای کشور به جهت تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا و شیوع پاندمی کرونا با تعطیلی مواجه شده اما مرز ماهیرود در خراسان جنوبی سهم بسزایی در کسب درآمد از طریق صادرات داشته است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: سهم استان متاسفانه از این موهبت بسیار اندک است.

وی با اشاره به وجود چهار گذرگاه مرزی خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر تنها گذرگاه فعال استان، ماهیرود است که طی ۱۰ ماه سال جاری میزان صادرات کشور از مرز ماهیرود حدود ۶۰۰ میلیون دلار بوده و این حجم به لحاظ ارزش ۳۳ درصد و به لحاظ وزن ۴۷ درصد کل صادرات ایران به افغانستان را شامل می‌شود.

ملانوری با یادآوری حادثه آتش‌سوزی در گمرک اسلام قلعه مرز دوغارون و اعلام آمادگی استان برای استفاده از ظرفیت مرز ماهیرود به منظور پوشش امور گمرکی محموله های صادراتی افزود: با توجه به محتمل بودن بروز حادثه در هر کدام از نقاط مرزی، تعدد گمرکات مرزی می‌تواند گره‌گشا باشد.

وی پیگیری بازگشایی گمرک یزدان توسط وزارت امور خارجه را در همین راستا خواستار شد و گفت: علاوه بر اینکه شورای عالی اقتصادی دولت افغانستان در سال ۱۳۹۶ با راه‌اندازی گمرک رسمی یزدان موافقت کرده، مطالبه عمومی مردم استان به ویژه فعالان اقتصادی راه‌اندازی دوباره این مرز رسمی است.

استاندار خراسان جنوبی از مشکل صدور روادید به عنوان مهمترین چالش روابط بین دو استان همجوار خراسان جنوبی و فراه افغانستان یاد و خاطرنشان کرد: نبود کنسولگری کشور افغانستان در بیرجند یکی از علل بروز این مشکل است.

وی افزود: وجود کنسولگری افغانستان در بیرجند همچنین کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مرکز ولایت فراه افغانستان، بسیاری از مشکلات اتباع دو طرف را حل کرده، ضمن اینکه مراودات دو استان را گسترش می‌دهد، در نهایت توسعه استان خراسان جنوبی  را به دنبال خواهد داشت.

ملانوری راه‌اندازی گردشگری سلامت و جذب توریست درمانی از فراه را از برنامه‌های استان در مراودات با افغانستان برشمرد و گفت: براساس نشست‌های تخصصی که در این زمینه با فعالان دولتی و خصوصی این بخش داشته‌ایم، مهمترین مشکل موجود برای تحقق این برنامه، صدور روادید یرای اتباع افغان ولایت فراه است.

وی فراهم کردن تمهیدات لازم برای صدور ویزا در مرز ماهیرود را به عنوان راهکار پیشنهادی برای رفع این مشکل مطرح کرد و افزود: این اقدام رفت و آمد فعالان اقتصادی، اتباع و گردشگران سلامت را تسهیل کرده و به جذب توریسم مذهبی به مشهد مقدس نیز کمک خواهد کرد.

استاندار خراسان جنوبی به ظرفیت مرز مشترک ایران و افغانستان برای توسعه مبادلات مرزی در سطح ملی و بین‌المللی اشاره کرد و گفت: با افزایش بازارچه‌های مرزی در استان خراسان جنوبی و البته از طریق دسترسی به بندر چابهار و دریای عمان، ارتباط ما با کشورهای همسایه در شرق و نیز بازارهای هدف در دیگر کشورها توسعه می‌یابد.

در این نشست مقرر شد با اعزام تیم کارشناسی  وزارت امور خارجه به خراسان جنوبی، اقدامات لازم در زمینه بازگشایی بازارچه‌های مرزی استان صورت گیرد.

خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران دارای ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان است.

این استان مرزی دارای ۲ گمرک رسمی به نام گمرک بیرجند و گمرک ماهیرود همچنین چهار بازارچه مرزی گلورده، ماهیرود، یزدان و دوکوهانه است که سه بازارچه به دلایل مختلف از جانب کشور افغانستان بسته بوده و ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال‌ترین بازارچه مرزی خراسان جنوبی است.

قرار گرفتن استان خراسان جنوبی در مرکز ثقل محور ترانزیتی شرق ایران و واقع شدن در مسیر خط راه‌آهن سراسری جنوب به شمال، استقرار در مسیر بزرگراه‌های آسیایی و همسایگی با کشور افغانستان از فرصت‌های طلایی آن محسوب می‌شود.

همچنین خراسان جنوبی خدمات دهنده بیش از یک سوم صادرات ایران به افغانستان بوده و موقعیتی مناسب برای ورود به بازار این کشور است.

 

 

 

پاسخ مثبت ادارات خراسان جنوبی به دستور استاندار برای انتشار عملکرد/۲-۳

پاسخ مثبت ادارات خراسان جنوبی به دستور استاندار برای انتشار عملکرد

مدیرکل دفتر استاندار خراسان جنوبی از همراهی ادارات و دستگاه‌های اجرایی و پاسخ مثبت به دستور استاندار برای انتشار عملکرد سالانه در مطبوعات خبر داد.

احمد محبی داشت: بعد از بازدید استاندار خراسان جنوبی از دفتر روزنامه “امروز خراسان جنوبی” دستورات ویژه‌ای برای حمایت از رسانه‌ها صادر شد و این دستور ویژه در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان نیز مورد تاکید قرار گرفت.

وی افزود: طی این دستور ویژه، مدیران تمامی دستگاه‌های اجرایی، ادارات و سازمان‌ها مکلف شدند عملکرد یک ساله خود را از طریق مطبوعات استان منتشر کنند.

مدیرکل دفتر استاندار خراسان جنوبی گفت: این تکلیف در راستای کمک مالی به رسانه‌ها، شفاف‌سازی خدمات دولت و آگاه‌سازی مردم درخصوص اقدامات دستگاه‌ها طی یک سال گذشته اعمال شد.

وی ادامه داد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات خراسان جنوبی نیز مکلف شدند جدول زمان‌بندی درج گزارش عملکرد دستگاه‌ها را به چهار روزنامه استان ارائه کنند.

محبی گفت: بنا به گزارش مکتوب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، این تقسیم‌بندی به درستی صورت گرفته و با برقراری تعامل بین روزنامه‌ها و ادارات، گزارش‌ها به طور مرتب منتشر می‌شود.

وی تصریح کرد: الزام ادارات و نهادها به پذیرش اشتراک سالانه از نشریات محلی (حداقل ۱۰ نشریه استانی) از دیگر مصوبات شورای اداری استان بود که براساس آمار ارائه شده از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی محقق شده است.

وی تکلیف مدیران دستگاه‌ها مبنی بر پاسخگویی به مطالبات مردم را که در رسانه‌های استان منتشر می‌شود، از سایر دستورات استاندار و در راستای رفع مشکلات مردم عنوان کرد.

 

 

 

 

کشف یک تن و ۴۰۰ کیلوگرم تریاک در خراسان جنوبی/۴

کشف یک تن و ۴۰۰ کیلوگرم تریاک در خراسان جنوبی

فرمانده انتظامی خراسان‌ جنوبی گفت: طی سه روز گذشته در ۶ عملیات جداگانه یک تن و ۴۰۰ کیلوگرم تریاک از سوداگران مرگ در این استان کشف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سردار ناصر فرشید افزود: ماموران فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی با انجام اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی در روزهای اخیر  و با انجام ۶ عملیات جداگانه در سطح استان، هشت خودرو را متوقف و بازرسی کردند.

وی گفت: در بازرسی از این خودروها یک تن و ۴۰۰ کیلوگرم تریاک کشف شد و در این رابطه ۱۴ متهم دستگیر و با تشکیل پرونده به مقام قضایی معرفی و روانه زندان شدند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۷۱ تن انواع مواد مخدر در خراسان جنوبی کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: ماموران پلیس در خراسان جنوبی به صورت شبانه‌روزی حوزه سرزمینی استان را رصد می‌کنند و با قاطعیت با برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی و سوداگران مرگ برخورد خواهند کرد.

 

 

 

رفع تصرف ۱۳ هزار و ۵۵۸ متر مربع اراضی ملی در شهر بیرجند/۲-۴

رفع تصرف ۱۳ هزار و ۵۵۸ متر مربع اراضی ملی در شهر بیرجند

فرمانده یگان حفاظت از اراضی اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از رفع تصرف ۱۳ هزار و ۵۸۸ متر مربع از اراضی ملی و دولتی شهر بیرجند خبر داد.

سرهنگ محمد موسوی‌نژاد اعلام کرد: این مقدار اراضی ملی و دولتی واقع در حاشیه جاده روستای شکرآب در شهر بیرجند به ارزش تقریبی ۲۰ میلیارد ریال توسط اشخاص حقیقی مورد تصرف قرار گرفته بود.

وی افزود: اراضی یادشده هفته گذشته با اقدامات فوری و به موقع ماموران یگان حفاظت و اخذ تعهدات لازم از اشخاص متصرف، بدون استفاده از قوه قهریه و اقدامات قضایی اعاده شد و به وضعیت سابق بازگشت.

فرمانده یگان حفاظت از اراضی اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی به اشخاصی که نسبت به تصرف اراضی دولتی و ملی اقدام کنند، هشدار داد به عنوان زمین‌خوار به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد.

 

 

الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند به دانشگاه بیرجند تصویب شد/۲-۳

الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند به دانشگاه بیرجند تصویب شد

الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند به دانشگاه بیرجند در چارچوب طرح ساماندهی موسسات ‏آموزش عالی استان خراسان جنوبی به تصویب رسید.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی براساس مصوبه ‌‏شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند به دانشگاه بیرجند با عنوان «دانشـگاه بیرجند – پردیس ‌‏صنعتی بیرجند» را تصویب کرد.‏

در نامه ابلاغی این مصوبه از سوی “علی خاکی صدیق” معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به “احمد ‌خامسان” رییس دانشگاه معین استان خراسـان جنوبی و نماینـده وزارت علوم، تحقیقـات و فنـاوری در این اسـتان آمده است: در اجرای مـاده ۳ مصوبه سـیاست‌هـا و ضوابـط اجرایی حـاکم بر آمـایش آموزش عـالی در جمهوری ‌اسلامی ایران مصوب جلسه ۷۷۶ مورخ ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی، موضـوع سامانـدهی مؤسـسات ‌آموزش عـالی اسـتان خراسـان جنوبی در جلسه ۹۲۶ تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ شورای گسترش و برنـامه‌ریزی آموزش ‌عـالی مورد بررسـی قرار گرفت و الحاق دانشـگاه صـنعتی بیرجند به دانشـگاه بیرجند با عنوان «دانشـگاه بیرجند – ‌پردیس ‌صنعتی بیرجند» به تصویب رسید.

در ادامه این ابلاغ آمده است: الحاق این مؤسـسه آموزش عالی با تاکید بر اجتناب از گسترش کمی و لزوم ارتقای کیفی ‌در ‌سطـح دانشـگاه بیرجند انجام شده است؛ از این‌رو لازم است سـیاست توسـعه پردیس متوقف و زیرساخت‌هـای ‌علمی و تجهیزات آن بــه تدریج تکمیـل و در حد اسـتانداردهای آن دانشـگاه ارتقا یابد و پذیرش دانشـجو منطبق با ‌نیازهای استان و بر مبنای اسناد توسعه استانی و مصوبات هیات امنا در قالب برنامه راهبردی مصوب انجام شود.

بر این اساس به رییس دانشگاه بیرجند به عنوان نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ماموریت داده شده است تـا در اجرای ‌مصوبه مذکور بـا مشـارکت و همـاهنگی رییس آن مؤسـسه آموزشـی و همکاری مدیران ذیربط استانی، مبتنی ‌بر مفاد دستورالعمل اجرایی ساماندهی در مـدل الحاقی (در سـطح مؤسـسه) اقدام و گزارش اقـدامات انجام شده را به ‌صورت منظم و مستمر به ستاد آمایش ارسال کنند.

دانشگاه صنعتی بیرجند از نوع دانشگاه‌های دولتی است که سال ۱۳۸۶ راه‌اندازی و با این مصوبه به دانشگاه بیرجند ملحق شد.

طرح ساماندهی (موسسه و رشته) آموزش عالی با اهداف سه‌گانه ارتقای کیفی، پاسخگویی به نیازها و استفاده بهینه از منابع در دستور کار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفته است و در خراسان جنوبی با محوریت دانشگاه بیرجند دنبال می‌شود.

دانشگاه بیرجند دارای حدود ۱۲ هزار دانشجو در ۳۴۰ کدرشته در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است که براساس آخرین رتبه‌بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمره دانشگاه‌های جامع سطح ۲ در تراز عملکرد ملی و با ماموریت محوری توسعه آموزش، پژوهش و فناوری و کمک به رفع چالش‌های ملی قرار گرفته است.

 

 

 

 

رئیس اداره جمع آوری و فروش اموال تملیکی خراسان جنوبی خبر داد؛
کشف هزار رأس دام قاچاق در خراسان جنوبی
شیخ زاده از کشف هزار و ۳۰ راس محموله دام قاچاق از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه در خراسان جنوبی خبر داد.

«محمدحسین شیخ زاده» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند گفت: از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه ۹۶۰  رأس دام سبک و ۷۰ راس دام سنگین غیر مجاز کشف و ضبظ شد.

رئیس اداره جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان یادآور شد: محموله دام های قاچاق در ایست های بازرسی بین شهری و در شهرستان های بیرجند، قاین، فردوس، سربیشه، طبس و نهبندان  کشف و ضبط شده اشت.

شیخ زاده با اشاره به شناسایی و کشف کالای قاچاق شامل پوشاک، پارچه، لوازم بهداشتی، کالای دخانی، لوازم خانگی، دارو و… از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه گفت: در این راستا تعداد هزار و ۵۰۰ پرونده تشکیل شده است.

به گفته وی برای این تعداد پرونده وارده بیش از ۶ میلیارد تومان فروش اموال منقول انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳۳ درصد رشد داشته است.

رئیس اداره جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان در ادامه از کشف و ضبط هزار و ۳۹۷ کیلوگرم سم و ۱۱ هزار و ۳۱۹ کیلوگرم کود شیمیایی قاچاق در استان خبر داد و افزود: این محموله ها از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه و در ایست های بازرسی بین شهری در شهرستان های بیرجند، قاین، فردوس، سربیشه، طبس و نهبندان کشف و ضبط شده است.

شیخ زاده در پایان به انهدام بیش از ۱۰ تن کالای قاچاق غیر قابل مصرف در استان طی دو مرحله اشاره کرد و ارزش این کالا های منهدم شده را  ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و یادآور شد: این اقدام در راستای حفظ سلامت جامعه و کمک به رونق تولید داخلی انجام شده است و کالاهای مکشوفه در این زمینه نیز در گشت های ایست بازرسی فردوس، بیرجند، قاین، طبس، نهبندان و سربیشه کشف و ضبط شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی:

۲۴ هزار نفر از خدمات طرح ناظران سلامت خراسان جنوبی بهره مند شدند

۲۴ هزار نفر از خدمات طرح ناظران سلامت خراسان جنوبی بهره مند شدند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: از آغاز اجرای طرح «ناظران سلامت» تاکنون ۲۴ هزار و ۷۱۷ نفر از خدمات این طرح در استان بهره‌مند شده‌اند.

محمدرضا رضایی در گفت و گو با مهر با اشاره به لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی بیان کرد: طرح ناظران سلامت با هدف کنترل و نظارت بر حسن اجرای پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی و گروه‌های شغلی فعال در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه ۱۰ هزار و ۳۲۶ مورد از اماکن استان زیر پوشش طرح هستند، اظهار کرد: مرحله اول این طرح از ۱۵ آذر تا پایان آذر ماه در استان اجرایی شده و مرحله دوم هم تا پایان اسفند ماه ادامه دارد.

رضایی افزود: طرح ناظران سلامت در قالب همکاری اعضای جوانان هلال احمر و بسیج با بازرسان سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی استان در حال اجرا است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین در چارچوب این طرح اعضای جمعیت هلال احمر به مراکز اداری، تجاری و عمومی سرکشی کرده و روند بازرسی‌ها را برابر دستورالعمل به شبکه بهداشت و هلال احمر گزارش می‌دهند.

وی اظهار کرد: در صورت استمرار رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی، مراتب برای انجام اقدامات لازم به دانشگاه علوم پزشکی گزارش و برابر مقررات با متخلفان برخورد می‌شود.

رضایی بیان کرد: از آغاز اجرای «ناظران سلامت» تاکنون ۲۴ هزار و ۷۱۷ نفر از خدمات این طرح در استان بهره‌مند شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین این خدمات با مشارکت سه هزار و ۷۱ نفر روز در قالب یک هزار و ۳۱۵ تیم در سطح خراسان جنوبی ارائه شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی افزود: خوشبختانه با اجرای طرح «ناظران سلامت» عادی‌انگاری در اماکن عمومی کاهش یافته و روند ابتلا به کرونا هم در هفته‌های اخیر سیر نزولی داشته است.

بنا به گفته وی، این طرح در چارچوب طرح شهید حاج قاسم سلیمانی برای کنترل و مدیریت کرونا همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی اجرا می شود.

 

 

 

 

فرماندار نهبندان:
گازرسانی به ۲۶ روستای منطقه شاهکوه نهبندان انجام می شود
بیکی گفت: مجوز گاز رسانی به ۲۶ روستای منطقه شاهکوه نهبندان اخذ شده و در حال حاضر در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «مجید بیکی» شامگاه (۱۰ اسفند) در جمع مردم روستای شاهکوه اظهار کرد: اقدامات بسیار خوب با توجه به شرایط موجود در منطقه شاهکوه انجام شده که ایجاد سازه های خاکی با اعتباری بیش از ۶ میلیارد تومان در جهت بهبود وضعیت معیشت مردم گام مهمی در این منطقه بود.

فرماندار نهبندان در این مراسم ضمن قدر دانی از مردم گزارشی در خصوص تسطیح جاده های خاکی روستاهای مذکور، نداشتن آب شرب و اجرا نشدن فاز دوم شبکه آبرسانی، اجرای طرح هادی، عدم اینترنت و آنتن دهی، کمبود میزان سهمیه آرد، کمبود علوفه یارانه ای و توزیع آن در وقت مناسب، درخواست پنل خورشیدی، لایروبی قنات روستای ایواسک ارائه داد.

بیکی تصریح کرد: برق رسانی به مناطق شاهکوه از دیگر پروژه های شاخصی است که در آینده انجام می شود، چراکه با پیگیری هایی در این خصوص، خط انتقال برق با اعتبار بیش از ۹۰ میلیارد تومان در دستور کار است.

وی افزود: مجوز گاز رسانی به ۲۶ روستای منطقه شاهکوه اخذ شده و در حال حاضر نیز در حال اجرا است.

فرماندار نهبندان با بیان اینکه فاز دوم شبکه آبرسانی به مناطق شاهکوه یکی از اولویت‌ها است، ادامه داد: این فاز با پیگیری هایی انجام شده در دست انجام است، در این فاز آبرسانی به  پنج روستا در برنامه سال آتی پیش بینی شده است.

فرماندار نهبندان در ادامه این بازدید عنوان کرد: برای روستاهای فاقد دهیاری در جهت توسعه و آبادانی آن اعتباراتی در اختیار آن ها قرار خواهیم داد.

بیکی با بیان اینکه تمام منازل روستایی در شهرستان بیمه هستند و هر گونه خسارت ایجاد شده قابل پرداخت است، گفت: طرح مسکن محرومین از اقدامات بسیار مهم و اساسی در شهرستان بود که بیش از دو هزار واحد در سطح شهرستان در حال احداث است.

گفتنی است فرماندار نهبندان همچنین از منطقه شاهکوه، روستاهای رودگور و ایواسک بازدید و دستورات لازم را برای رفع مشکلات مطرح شده از سوی مردم داد.

 

 

 

«آب گرم لوت» تشنه زیر ساخت ها / اعتبارات ملی مورد نیاز است

«آب گرم لوت» تشنه زیر ساخت ها / اعتبارات ملی مورد نیاز است

فرماندار خوسف بابیان اینکه زیرساختهای منطقه گردشگری آبگرم لوت نیازمند اعتبار ملی است، گفت: نبود راه دسترسی مناسب، پوشش تلویزیونی و شبکه همراه از جمله مشکلات زیرساختی در این منطقه است.

محمد علی اخوندی فرماندار شهرستان خوسف در حاشیه بازدید از مجتمع آبگرم لوت در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: این مجتمع یکی از مهمترین مقاصد گردشگری شهرستان بوده که و نیازمند توجه ویژه ای است.

وی ادامه داد: این مجتمع در فاصله ۹۵ کیلومتری بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی و ۶۵ کیلومتری خوسف واقع شده که از این میزان ۳۵ کیلومتر آسفالت نشده است.

فرماندار خوسف بیان داشت: از میزان ۳۵ کیلومتری که آسفالت نشده است بیش از ۱۰ کیلومتر زیرسازی آن نیز انجام شده که در صورتی که اعتبار لازم برای آسفالت آن در نظر گرفته نشود این میزان اعتبار که برای زیرسازی آن انجام شده نیز از بین خواهد رفت.

آخوندی اظهار کرد: با تکمیل جاده خوسف به نای بند یا دیگ رستم از طریق آبگرم لوت میزان راه دسترسی خوسف به نای بند و بهاباد استان یزد بیش از ۱۰۰ کیلومتر کوتاه می شوی.

به گفته وی این محور یکی از جاده های استراتژیک استان است که فاصله استان های مرکزی کشور را به مرکز استان خراسان جنوبی کوتاه می کند و در میزان صرفه جویی سوخت و استهلاک حدود ۱۵۰۰ کامیون ترانزیتی قابل توجه خواهد بود.

وی تصریح کرد: اهمیت این مسیر به دلیل قرار گرفتن در حاشیه کویر از نظر امنیت کویر نیز حایز اهمیت است و با توجه به هزینه های بسیار زیاد آسفالت با اعتبارات شهرستانی نمی توان تکمیل شود و نیازمند اعتبارات ملی است.

آخوندی ابراز امیدوای کرد با پیگیری های استاندار، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل راه استان این جاده بتواند ردیف اعتبار ملی دریافت کند.

نبود پوشش شبکه تلفن همراه و تلویزیون در منطقه گردشگری

فرماندار خوسف از دیگر مشکلات مجتمع آبگرم لوت به نبود پوشش شبکه های تلفن همراه، شبکه های تلویزیونی و برق اشاره کرد که بجث رفع مشکلات این مجتمع گردشگری در دستور کار کارشناسی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و آسیب های وارد شده، بخش گردشگری که طی یکسال اخیر با مشکلات بسیاری روبرو شده اند، نیازمند توجه ویژه ای است.

فرماندار خوسف ادامه داد: برای مشکلات ناشی از کرونا تسهیلاتی برای بخش گردشگری در نظر گرفته شده که کفاف بسیاری از مشکلات این بخش را ندارد.

آخوندی اظهار داشت: در کنار حمایت از سرمایه گذاری ها باید به نحوی عمل شود که مردم بومی نیز آسیب ندیده بلکه از منافع سرمایه گذاری های جدید منتفع شوند.

وی ادامه داد: برای تامین آب شرب این مجتمع در سال جاری اعتباری خوبی در نظر گرفته شده است و این موضوع در مراحل پایانی است.

وی گفت: در سال آتی از محل اعتبارات شهرستانی برای برخی از مشکلات زیرساختی این مجتمع اعتباری در نظر خواهیم گرفت و امیدواریم که اداره کل میراث فرهنگی نیز مساعدت نماید.

آخوندی گفت: بحث گردشگری به دلیل وجود ارزش افزوده بسیار خوبی که دارد می تواند به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمدی شهرستان تبدیل شود.

فرماندار خوسف ادامه داد: این شهرستان دارای ۹۵ آثر ثبت شده شامل ۸۵ اثر تاریخی، ۵ اثر طبیعی، ۵ اثر معنوی و ناملموس است.

صدور ۵۱۰۰ قبض جریمه در طرح محدودیت تردد شبانه در خراسان جنوبی/۴
فرشید از صدور ۵۱۰۰ قبض جریمه در طرح محدودیت تردد شبانه در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: در اعمال قانون تبعیض قائل نمی شویم و با رانندگان متخلف برخورد می شود.

سردار «ناصر فرشید» اظهار کرد: در راستای مصوبات ستاد استانی کرونا، پلیس با مالکان خودروهایی که از ساعت ۲۱ تا ۳ صبح در همه شهرهای استان تردد کنند، برخورد قانونی می‌کند.

 

فرمانده انتظامی خراسان جنوبیبا بیان اینکه تاکنون پنج هزار و ۱۰۰ قبض جریمه ۲۰۰ هزار تومانی برای رانندگان متخلف در طرح محدودیت تردد شبانه صادر شده است، تأکید کرد: هدف تصمیمات ستاد ملی و استانی، حفظ سلامت مردم است و همه باید تلاش کنیم با رعایت قوانین و مقررات ترددهای شبانه را کاهش دهیم.

 

وی با تأکید بر اهمیت سلامتی مردم برای پلیس، گفت: در اعمال قانون تبعیض قائل نمی شویم و با تمام رانندگان متخلف برخورد خواهد شد.

 

 

 

 

دوگانه سوزشدن رایگان ۱۳۰۲خودرو عمومی/۲-۳

۱۳۰۲خودرو عمومی در خراسان جنوبی به صورت رایگان دوگانه‌سوز شدند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: این تعداد خودرو با اجرای مرحله اول طرح دوگانه‌سوز کردن رایگان خودرو‌های عمومی از مرداد امسال تا کنون در سه کارگاه فعال در بیرجند و فردوس گازسوز شدند.

قربانعلی مردانی افزود: از مجموع هزار و ۵۵۴خودرو ثبت نام شده در سامانه، هزار و ۳۰۲خودرو دوگانه‌سوز و مابقی نیز در حال انجام است.

وی تصریح کرد: مالکان خودرو‌های عمومی (وانت‌بار و تاکسی) می‌توانند با مراجعه به آدرس GCR.NIOPDC.IR نسبت به ثبت نام و دریافت نوبت تبدیل اقدام کنند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی همچنین از اجرای فاز دوم این طرح در کشور برای خودرو‌های مسافربر شخصی با اولویت ماشین‌های پرمصرف خبر داد و گفت: برای مالکان این خودرو‌ها پیامک واجد شرایط بودن استفاده از این طرح ارسال خواهد شد و و این افراد با مراجعه به سایت GCR.NIOPDC.IR اقدام به ثبت‌نام و نوبت‌گیری در کارگاه‌های تبدیل کنند.

 

 

 

 

ششمین “دوشنبه‌های با مفاخر” خراسان جنوبی با پروفسور گنجی

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از معرفی پروفسور گنجی، پدر علم جغرافیای نوین ایران، در ششمین “دوشنبه‌های با مفاخر” استان خبر داد.

محمود رمضانی گفت: این برنامه امروز ۱۱ اسفند، ساعت۱۹ از طریق صفحهششمین  اینستاگرامی khjfarhang منتشر خواهد شد.

وی با بیان این که پروفسور گنجی که به پدر علم جغرافیای ایران شهرت دارد، در سال۲۰۰۱ از سوی سازمان جهانی هواشناسی به عنوان دانشمند برتر جهان و دانشمند سال هواشناسی معرفی شد، افزود: وی در بیست و نهمین کنگره ‏اتحادیه بین‌المللی جغرافیایی در کره‎ ‎جنوبی در سال۲۰۰۰ میلادی به عنوان یکی از ۱۵ جغرافیدان ‏برجسته جهان شناخته شود.

به گفته وی پدر علم جغرافیای ایران دارای ۱۳۰ اثر برجسته علمی و تخصصی به زبان‌های فارسی و انگلیسی و تربیت کننده ۱۱ نسل استاد عالی در حوزه جغرافیا است.

رمضانی با اشاره به این که پروفسور گنجی همچنین نشان درجه سه در خدمات دولتی را دریافت کرد، گفت: پروفسور گنجی از اوایل‎ ‎انقلاب ‏تا قبل از مرگ بیش از ۶۳لوح تقدیر از مراکز آثار و مفاخر علمی، چهره‌های‏‎ ‎ماندگار، انجمن‌های علمی ‏جغرافیایی و دانشگاه‌ها دریافت کرده است.

وی با اشاره به این که دوشنبه‌های با مفاخر، با هدف معرفی مفاخر خراسان جنوبی به مردم استان و کشور و همچنین نسل جوان و در راستای پاسداشت علم، فرهنگ و فرهیختگان برنامه ریزی شده است، افزود: در طول این برنامه، ۱۲نفر از مفاخر استان معرفی خواهند شد.

تا کنون در این برنامه ابن حسام خوسفی، آیت الله آیتی، آیت الله سیدمهدی عبادی، آیت الله سیدحسن تهامی و پروفسور معتمدنژاد معرفی شده اند.

 

کشف ۲۰ هزار نخ سیگارخارجی قاچاق در قاینات/۴

ماموران انتظامی شهرستان قاینات در بازرسی از یک اتوبوس مسافربری ۲۰ هزار نخ سیگار خارجی قاچاق در این شهرستان کشف کردند.

 فرمانده انتظامی شهرستان قاین گفت: مأموران ایست و بازرسی شهید غلامی شهرستان قاین هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.
سرهنگ زال بیکی افزود: مأموران در بازرسی از اتوبوس  انواع سیگار خارجی قاچاق  به ارزش ۱۵۰ میلیون ریال کشف کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان قاین افزود: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

توزیع ۱۲۰۰بسته غذایی بین نیازمندان فردوس/۲

هزار و ۲۰۰بسته غذایی در قالب کمک‌های مومنانه در شهرستان فردوس توزیع شد.

در این مرحله از کمک‌های مؤمنانه که به مناسبت اعیاد ماه رجب برگزار شد این بسته های معیشتی به ارزش ۷۲۴میلیون تومان بین خانواده‌ های آسیب دیده از کرونا توزیع خواهد شد.

علاوه بر بسته‌ های معیشتی ۷۸فقره وام قرض‌ الحسنه به مبلغ ۳۲۴میلیون تومان و ۲۳۵قلم جهیزیه به ارزش ۴۰میلبون تومان مساعدت شده است.

اختصاص ۱۲۰ میلیارد تومان حوزه آبخیزداری و بیابان زدایی/۳

۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار در بخش‌های آبخیزداری و بیابان زدایی در خراسان جنوبی در سال جاری اختصاص یافت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: در سال جاری ۷۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه آبخیزداری و ۵۰ میلیارد تومان در حوزه مقابله با بیابان زایی به استان اختصاص یافته است.

نصرآبادی افزود: با این اعتبارات ۱۰۰ سازه آبخیزداری در استان احداث و پروژه بیابان زدایی به زودی به بهره برداری می‌رسد.
وی گفت: همچنین امروز در نشست مشترک با صدا و سیمای استان مقرر شد تا با همکاری این دو دستکاه در آستانه هفته منایع طبیعی برای فرهنگ سازی، حفاظت و توسعه در عرصه‌های منابع طبیعی در حوزه‌های آبخیزداری، گیاهان دارویی، جنگل‌ها و مراتع و ظرفیت‌های حوزه منابع طبیعی مستند و خبر تهیه شود.

 

 

کشف ۲۶ تن سیمان احتکار شده در شهرستان طبس/۴

مأموران انتظامی در بازرسی از یک انبار در شهر”طبس” ۲۶ تن سیمان احتکار شده به ارزش ۱۴۰ میلیون ریال کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی فرمانده انتظامی شهرستان طبس گفت: مأموران پلیس آگاهی شهرستان طبسکشف ۲۶ تن سیمان احتکار شده در شهرستان طبس اخباری مبنی بر احتکار سیمان در یکی از انبار‌های سطح شهر دریافت کردند که سریعا موضوع پیگیری و در دستور کار پلیس قرار گرفت.
سرهنگ علی پور افزود: مأموران با انجام اقدامات نامحسوس و اشراف اطلاعاتی، مکان دقیق دپوی سیمان‌ها را شناسایی کردند و با هماهنگی مقام قضائی و با همکاری اداره صنعت و معدن به مکان مورد نظر اعزام شدند که در بازرسی از انبار ۲۶ تن سیمان احتکار شده کشف شد.
فرمانده انتظامی شهرستان طبس با بیان این که کارشناسان ارزش ریالی کالای احتکار شده را ۱۴۰ میلیون ریال براورد کردند، گفت: مأموران در این رابطه یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

تعداد مبتلایان به کرونای انگلیسی به ۱۵نفر رسید/۳

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از شناسایی ۱۵مبتلا به ویروس جهش یافته یا همان کرونای انگلیسی در خراسان جنوبی خبر داد.

دکتر محمد دهقانی گفت: از این تعداد ۱۳مورد مربوط به شهرستان بیرجند و دو مورد مربوط به شهرستان قاین بوده است که این دو مورد مربوط به کسانی است که از عراق وارد کشور شدند.

وی افزود: خوشبختانه حال عمومی مبتلایان خوب است و مشکل خیلی جدی ندارند، ولی با توجه به اینکه این ویروس در تمام کشور چرخش داشته، قدرت سرایت بالایی دارد سرعت پیشرفت علائم در مبتلایان خیلی سریع است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه ممکن است سنین پایین‌تر را درگیر کند، بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از دو ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، عدم تردد غیرضرور و عدم حضور در تجمعات و شب نشینی‌ها تاکید کرد.

 

 

 

توقیف وانت تویوتا با ۲۲ رأس گوسفند قاچاق در قاین/۴

مأموران انتظامی شهرستان قاین در بازرسی از یک خودر ۲۲ رأس گوسفند قاچاق در این شهرستان کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان قاین گفت: مأموران انتظامی شهرستان قاین در راستای مقابله با قاچاق دام، هنگام گشت زنی و کنترل خودرو‌های عبوری به یک وانت تویوتا مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
 سرهنگ زال بیکی افزود: مأموران در بازرسی از وانت تویوتا ۲۲ رأس گوسفند قاچاق که بدون مجوز دامپزشکی بود کشف کردند که کارشناسان ارزش دام قاچاق کشف شده را  ۴۴۰ میلیون ریال برآورد کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان قاین گفت: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

در دیدار با ائمه جمعه شهرستان طبس مطرح شد؛

انتقاد نماینده ولی فقیه از عدم نظارت بر مناطق گردشگری/

انتقاد نماینده ولی فقیه از عدم نظارت بر مناطق گردشگری

بیرجند- نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی از عدم نظارت بر مناطق گردشگری انتقاد کرد و گفت: آنهایی که دنبال فرهنگ فرانسه هستند بدانند که کارشان شکست خورده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید علیرضا عبادی ظهر دوشنبه در دیدار با ائمه جمعه و مسئولان ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان طبس ضمن تبریک و تهنیت ایام ماه رجب، گفت: گزارش دریافتی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی این شهرستان برای ما بیش از پیش اتمام حجت بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به تهدیدات فرهنگی و برنامه دشمن برای ضربه زدن به باورها و ارزش های دینی مردم، اظهار داشت: برای جلوگیری از یک خلاف که مغایرت با قانون و شرع است و اصلاً خلاء قانونی نداریم، بلکه نمی خواهند کار را در چارچوبه قانون و شرع جلو ببرند.

وی در ادامه افزود: گاهی ممکن است در بعضی از جزئیات خلاء قانونی داشته باشیم اما برای اینکه یک عده بیایند و در جامعه فساد کنند و آن را ترویج دهند، در مجموعه اختیارات قوه قضائیه و ضابطین آن خلاء قانونی نداریم.

حجت الاسلام عبادی بیان کرد: این فرافکنی ها تفسیر همان چیزی است که اعضای حاضر در جلسه با انتقادات و یا نظرات مختلف بیان فرمودند که مسئولین نمی خواهند، کجایش خلا قانونی داریم؟

وی در ادامه به گلایه های مختلف مردم از عدم نظارت بر مناطق گردشگری در شهرستان طبس اشاره کرد و ادامه داد: عدم توجه برخی از تورها به مسائل فرهنگی و دینی مردم منطقه سبب انتقاد و اعتراض مردم شده و در حال حاضر شاهدیم که این اتفاقات پشت سر هم تکرار می شود.

امام جمعه بیرجند ابراز داشت: اینها بالاخره بر اساس قوانین گردشگری مجوز گرفته اند و آمده اند که در اینصورت باید امور توسط مسئول مربوطه مدیریت شود، این چه مدیری است که می گوید هیچ اطلاعی ندارد که اینها چه می کنند، اینکه مدیریت نیست.

وی ادامه داد: در جنبه دیگر اگر هم این تورها مجوز ندارند، نیروی انتظامی باید جلوی آنها را بگیرد و آنها را برگرداند، نیروی انتظامی که به صورت لحظه ای در جاده می ایستد از آنها می پرسد که شما برای چه کاری آمده اید.

حجت الاسلام عبادی با طرح این سوال که کجای این کار خلا قانونی وجود دارد؟ گفت: این خود ما هستیم که نمی خواهیم کاری انجام دهیم، توجه داشته باشیم که خداوند در قرآن هشدار داده است که اگر نخواستید و وظیفه خود را انجام ندادید شما را تنبیه می کنیم و قومی دیگر را بر می آید.

وی ادامه داد: حیف است چه به عنوان انسان چه به عنوان اسلام نسبت به این مسائل اهمال و سستی کنیم، چطور شد برای کرونا این همه ملاحظات و حفظ پروتکل ها لازم است مثلاً یک تصمیماتی می گیرند و تابلوی بزرگ می زنند حتی به فلان دهدار می گویند که مثلاً سر قبرستان یک نفر حق توقف ندارد، حالا در روستایی که ممکن است پنج نفر در سال دفن شوند و مانند صحراست آنجا چطور می شود که این دستور داده می شود؛ بعد این همه مفاسد، آسیب فرهنگی و ناراحتی مردم اتفاق می افتد و آن مسئول به گردن مسئول دیگر می اندازد و او به گردن دیگری!

نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی با انتقاد از اینکه متاسفانه هیچ نظارتی در بخش گردشگری وجود ندارد، بیان داشت: در آنجایی که کاری از دست شما ساخته نیست یا نیرو ندارید کار را طبق یک تفاهم نامه رسمی تحویل بسیج دهید تا بسیج آن منطقه ورود کند.

وی افزود: حاضر نیستیم این کار را بکنیم، ملاحظه می کنید این بزرگواران از شهرستان طبس تشریف آوردند و چه درد و دل هایی دارند، تا کجا باید صبر کرد؟

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی گفت: امیدوارم که این مسئله دنبال شود و مدیر و مسئولین ذیربط احساس مسئولیت کنند و پاسخگوی مردم باشند، نیاز مردم که فقط نان و آب نیست، ناموس مردم در خطر است، حیثیت مردم در خطر است، دین مردم در خطر است، فرهنگ مردم در خطر است، این همه بی تفاوتی؟ این همه بی دردی؟ با این درد و دل هایی که دوستان داشتند واقعاً من شرمنده شدم، این مردم چه جرم کردند که زیر مسئولیت چنین مدیران آمدند؟

وی با بیان اینکه این اتفاقات چند سال است تکرار می شود، گفت: بفرمایید از تخلفات صورت گرفته چه جرمی را شما جریمه کردید؟ کجا پیگیری کردید که نتیجه گرفتید؟ این چه مدیریتی است که هیچ دخالتی ندارد و فقط اسمش مدیر است، اگر رده های بالا دستی او را کارآمد نمی دانند و می خواهند کاری انجام شود خب چرا یک مدیر فعال نیاوردند پس پیداست که آنها هم همین را می خواهند.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی اظهار کرد: از خشم خدا و خشم مردم بترسیم و این کارها را نکنیم حقوق انسانی، فرهنگی و حیثیتی مردم را رعایت کنیم و خود را خدمتگزار مردم بدانیم.

وی افزود: آنهایی که دنبال فرهنگ فرانسه هستند بدانند که آن شکست خورده است، رسوایی های اروپایی ها و آمریکایی ها بر ملاست.

نماینده ولی فقیه در پایان بیان داشت: تحلیلگران خود استکبارگران می گویند که دوره آنها تمام شده است، نباید دنبال آنها برویم، دنبال آن چیزی برویم که خدا وعده اش را داده و آثارش هم ظاهر شده (لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ)، آنچه حق، عدل، علم، وحی و کمال است.

وی بیان کرد: ما به عنوان یک مسلمان چطور بی تفاوت می گذریم از این قضایا و بعد آن را توجیه می کنیم.

مناسب‌سازی معابر خراسان جنوبی با وضعیت مطلوب فاصله دارد

بیرجند – ایرنا – سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: تاکنون اقدامات خوبی درخصوص مناسب‌سازی معابر و ساختمان‌ها در استان انجام شده است اما هنوز با شرایط مطلوب فاصله داریم.

محمد فرهادی روز دوشنبه در نشست ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی استان، بر لزوم توجه به اصل مناسب‌سازی معابر و ساختمان‌ها در سراسر استان تاکید کرد و افزود: همه افراد جامعه حق دارند از تمامی امکانات موجود به صورت مساوی استفاده کنند.

وی جامعه معلولان را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: دسته اول معلولانی هستند که از بدو تولد دچار نقص عضوند، دسته دوم جانبازان سرافراز هشت سال دفاع مقدس هستند که با جانفشانی خود در راه آرمان‌های انقلاب اسلامی دچار معلولیت و نقص عضو شده‌اند و گروه سوم افرادی هستند که در اثر حوادث به این جمع اضافه شده‌اند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: غیر از گروه اول  و دوم، با بروز هر حادثه‌ای امکان پیوستن ما به گروه سوم وجود دارد لذا باید در تصمیم‌گیری‌ها خود را به جای جامعه هدف قرار داده و خودمان را در قامت یک معلول تصور کنیم.

وی بر نظارت بیشتر در ساخت و سازها تاکید کرد و گفت: نظام مهندسی ساختمان باید در اجرا و نظارت بر ساخت و سازهای شهری دقت بیشتری داشته باشد.

فرهادی خطاب به دستگاه‌های اجرایی درخصوص اجرای دقیق طرح مناسب‌سازی گفت: دستگاه‌های اجرایی باید ضوابط دقیق موجود را در این زمینه عملیاتی کنند و از اجرای صوری دستورالعمل‌ها بپرهیزند.

وی افزود: سال ۹۶ ضوابط و مقررات مناسب‌سازی به صورت تصویری برای شهرداری‌ها ارسال شد که باید به صورت کامل اجرایی شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی به لزوم مناسب‌سازی در پروژه‌های در حال ساخت دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی فهرست کامل پروژه‌های خود را اعلام کنند تا موضوع مناسب‌سازی در آنها رعایت شود.

وی اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی که در جشنواره شهید رجایی امتیاز پایینی را درخصوص مناسب‌سازی کسب کرده‌اند، باید نسبت به رفع نکات فنی مورد نظر اقدام کنند.

فرهادی پاسخگویی به موقع دستگاه‌های اجرایی به درخواست‌های دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی معابر را خواستار شد و افزود: دستگاه‌های اجرایی باید در این زمینه پاسخگو باشند.

وی با تقدیر از اقدامات صدا و سیما گفت: شبکه استانی خاوران در زمینه فرهنگ‌سازی مناسب‌سازی، گام‌های بلندی را برداشته و اقدامات خوبی انجام داده اما براساس ماده ۲۱ قانون باید پنج ساعت در هفته درخصوص معلولان برنامه‌سازی صورت گیرد و یک ساعت آن به مناسب‌سازی اختصاص یابد.

وی به تعداد جمعیت ناشنوایان استان اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه خراسان جنوبی مقام اول آمار جمعیتی ناشنوایان را در سطح کشور دارد باید براساس ماده ۲۱ قانون در برنامه‌های تولیدی از مترجم زبان اشاره نیز استفاده شود.

 

 

 

 

 

یک درخت با ۳ محصول در خراسان جنوبی

یک درخت با ۳ محصول

ایسنا/خراسان جنوبی عضو مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌ جنوبی گفت: بنه، یک درخت با سه محصول است که در خراسان جنوبی اعتقاد بسیاری به آن داشته و آن را گره گشا می‌نامند.

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بنه با نام علمی Pistacia atlantica Desf نوعی پسته وحشی است که در طب سنتی به میوه آن حبه الخضراء می‌گویند.

وی با بیان اینکه این گیاه متعلق به خانواده پسته (Anacardiaceae) است، افزود: بنه از جمله گیاهان درختی و باارزش در مناطق خشک و کم باران مانند خراسان جنوبی است.

این پژوهشگر گیاهان دارویی بیان کرد: در پهنه‌های کوهستانی درخت‌هایی پیر و کهن با قدمت چند صد سال نظاره‌گر فراز و نشیب‌های اقلیمی این منطقه خشک هستند و بر شاخه‌های کهن بسیاری از آن‌ها پارچه‌هایی دیده می‌شوند که مردم بر اساس اعتقادات خود به امید گره‌گشایی از مشکلات زندگی بر شاخسار این درختان گره زده‌اند.

ابراهیمی ادامه داد: در فصل بهار میوه نارس بنه که در گویش محلی بنه هور نام دارد از درخت جدا شده و به‌ صورت تازه یا به شکل ترشی مصرف می‌شود و مردم منطقه معتقدند که بنه هور تسکین‌دهنده سردرد بوده و باعث بهبود نارسایی‌های کبدی می‌شود.

وی با بیان اینکه از میوه رسیده بنه نوعی غذا تهیه می‌شود که به ‌صورت مجزا یا به همراه کشک (قروت) استفاده می‌شود، تصریح کرد: تنه این گیاه قطور و ناصاف بوده و برگ‌هایی شبیه پسته و به‌صورت فرد شانه‌ای دارد.

این پژوهشگر گیاهان دارویی ادامه داد: برگچه‌های آن که به تعداد ۲ تا ۵ عدد هستند بیضوی شکل بوده و نوک‌دار هستند، گل‌ها به‌صورت خوشه‌ای بوده و میوه آن کمی بزرگ‌تر از نخود است.

ابراهیمی با بیان اینکه درون میوه این گیاه دانه‌ای سخت وجود دارد و پوست سبز آن معطر و حاوی مقادیر نسبتاً بالایی روغن است، اظهار کرد: در خراسان جنوبی از میوه بنه برای تهیه نوعی غذا بنام کشک بنه استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: از ساقه درخت بنه صمغی استحصال می‌شود که پس از فرآوری به رنگ سفید درآمده و قابل ‌مصرف خوراکی است، این صمغ در خراسان جنوبی بنام جک یا جک بنه معروف است، اما در بافت‌های داخلی شاخه‌ها و اندام‌های هوایی درخت بنه نیز شیرابه‌ای وجود دارد که در ماه‌های گرم سال از روزنه‌های پوست گیاه تراوش کرده و پس از سفت شدن بر زمین می‌ریزد.

عضو مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌ جنوبی تصریح کرد: به این نوع صمغ گیاه بنه مصطکی می‌گویند؛ درخت بنه در خراسان جنوبی در برخی مناطق مثل احمدشاهی در شهرستان نهبندان و النگ گزیک به‌صورت نیمه انبوه و به‌صورت پراکنده در نقاطی مثل مزارشاه در جلگه ماژان، مزار کاهی، آرک، سد چهکند، بند دره، چنشت، ارتفاعات درمیان و سرایان مشاهده می‌شود.

ابراهیمی ادامه داد: به لحاظ فیتوشیمیایی، قسمت عمده صمغ مصطکی را اسیدهایی مانند ماستیسیکاسید، ماستیکولیکاسید و ماستیکو رزن تشکیل می‌دهند، مصطکی همچنین حاوی اسانس نیز است.

وی بیان کرد: بنه تازه به لحاظ طبیعت کمی گرم و خشک است و چنانچه خشک شود، طبیعت آن خیلی گرم و خشک خواهد بود.

عضو مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه این گیاه مدر و قاعده آور است، اظهار کرد: بنه باعث گرم شده معده و کلیه شده و نفخ و گاز را از بین می‌برد.

ابراهیمی با بیان اینکه همچنین از این گیاه برای درمان سرفه، فلج، لقوه و استسقا استفاده می‌شود، تصریح کرد: چنانچه ضماد سوخته آن به پوست سر زده شود باعث جلوگیری از ریزش مو می‌شود.

وی با اشاره به اینکه روغن بنه نیز که از میوه این گیاه به دست می‌آید طبیعتی گرم و خشک دارد و برای تقویت اعصاب مفید است، اظهار کرد: مصرف این روغن باعث باز شدن گرفتگی عروق شده و درصورتی‌که به همراه سرکه مصرف شود باعث دفع سموم می‌شود.

از تقویت حافظه تا تسکین درد دندان

ابراهیمی با بیان اینکه استعمال خارجی روغن بنه باعث بهبود درد مفاصل و عضلات می‌شود، افزود: صمغ مصطکی نیز ازنظر طب سنتی نسبتاً گرم و خشک بوده و برای تقویت معده، کبد، قلب، کلیه، مغز، سینه و ریه‌ها مفید است.

وی با اشاره به اینکه مصرف آن باعث درمان سردردهای سرد شده و به همراه کندر برای تقویت حافظه مفید است، افزود: جویدن آن برای تقویت لثه و دندان و رویاندن گوشت تازه لثه و نیز تسکین درد دندان و خوشبو کردن دهان مفید است.

عضو مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌ جنوبی بیان کرد: چنانچه مصطکی تحت نظر پزشک در موارد اسهال اطفال استفاده شود در درمان این مشکل بخصوص در مواقعی که کودک دندان درمی‌آورد، تأثیرگذار است.

ابراهیمی ادامه داد: گرد مصطکی برای از بین بردن ورم‌های ناشی از شکستگی یا جابجایی استخوان بسیار مفید بوده و از صمغ گیاه همراه با روغن‌زیتون برای بهبود درد ماهیچه‌ای استفاده می‌شود.

وی افزود: سقز نیز به‌عنوان یکی دیگر از محصولات گیاه بنه، صمغی است که از تنه و شاخه‌های گونه‌های این گیاه استحصال می‌شود؛ این شیره در ابتدا حالت خمیری دارد و شبیه تربانتین است و نوعی رزین روغنی است.

این پژوهشگر گیاهان دارویی با بیان اینکه طبیعت آن گرم و خشک بوده و ازنظر خواص شبیه مصطکی است، تصریح کرد: از سقز همراه با سندروس برای ترمیم اعضاء شکسته استفاده می‌شود و جویدن آن برای تقویت معده و لثه‌ها مفید است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه برای رویاندن گوشت تازه در محل زخم‌ها نیز کاربرد دارد و از این نظر شبیه کلوفان عمل می‌کند، تصریح کرد: افراد گرم‌مزاج باید در خوردن بنه احتیاط کنند و در صورت لزوم آن را به همراه سرکه یا کتیرا یا سکنجبین مصرف کنند.

وی یادآور شد: حداکثر میزان مصرف روزانه روغن بنه حدود ۱۰ گرم است و به علاوه مصرف آن ممکن است باعث بروز تشنگی شود که در این صورت بهتر است با تباشیر خورده شود.

گیاهان دارویی ذخایر ارزشمند خراسان جنوبی بشمار می‌روند که علاوه بر حفاظت و احیاء، بهره‌برداری صحیح از آن در عرصه‌های منابع طبیعی، سبب بهبود سطح سلامت و ارتقاء کیفیت زندگی مردم می‌شود. در حال حاضر در خراسان جنوبی ۱۵۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده که از این تعداد ۸۰۰ گونه گیاهی مفید تولید می‌شود که باید در زمینه فراوری این گیاهان سرمایه‌گذاری شود.

 

 

 

کارخانه قند قهستان سال آینده راه‌اندازی می‌شود

کارخانه قند قهستان سال آینده راه‌اندازی می‌شود

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: کارخانه قند قهستان در شهرستان درمیان که بیش از ۶ سال قبل تعطیل شده بود تا اردیبهشت ۱۴۰۰ مجدد وارد چرخه تولید می‌شود.

عباس جرجانی روز یکشنبه در نشست ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که به ریاست رییس کل دادگستری خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: کارخانه قند قهستان سال ۱۳۴۰ با هدف ایجاد اشتغال و تثبیت جمعیت در مرز شهرستان درمیان راه‌اندازی شد.

وی گفت: فرسودگی تجهیزات، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، بدهی به بانک، حقوق معوق کارگران و سوءمدیریت منجر به تعطیلی این واحد تولیدی در سال ۹۲ شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: با پیگیری و همکاری دستگاه قضا و سایر دستگاه‌های اجرایی بخش زیادی از مشکلات این واحد تولیدی رفع شده و تجهیزات لازم نیز خریداری شده است.

وی تصریح کرد: کارخانه قند قهستان ظرفیت تبدیل ۱۵۰ هزار تن شکر خام را دارد و برای تامین شکر خام مورد نیاز این کارخانه برای تبدیل به شکر سفید مشکلی وجود ندارد.

جرجانی با تاکید بر تامین مواد اولیه برای راه‌اندازی مجدد کارخانه قند قهستان گفت: چغندر قند رقابتی است و کشاورزان به دنبال سود بیشتر هستند لذا مدیریت جدید کارخانه قند قهستان باید بی‌اعتمادی گذشته کشاورزان را برطرف کند تا بتواند محصولات تولیدی خود را به این کارخانه تحویل دهند.

وی عنوان کرد: با بهره‌برداری از این کارخانه ۳۷۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد همچنین زمینه اشتغال غیرمستقیم تعداد زیادی از جوانان نیز فراهم می‌شود.

رییس هیات مدیره کارخانه قند قهستان نیز گفت: از سال ۹۴ با جمعی از سرمایه‌گذاران برای احیای مجدد کارخانه قند وارد میدان شدیم و تاکنون بیش از ۸۰ درصد کارخانه بازسازی و نوسازی شده است.

علیرضا محمودی‌راد افزود: مهمترین مشکل کارخانه تامین مواد اولیه و شکر خام است که انتظار داریم چغندر قند تولیدی خراسان جنوبی ابتدا در استان عرضه و در صورت مازاد به استان‌های دیگر ارسال شود.

وی ظرفیت کارخانه قند قهستان را تبدیل ۱۰۰ هزار تن چغندر قند اعلام کرد و گفت: در صورت تامین ۴۰ هزار تن چغندر قند آمادگی داریم کارخانه را تا مهر سال آینده راه‌اندازی کنیم.

رییس هیات مدیره کارخانه قند قهستان گفت: درخواست داریم سهمیه شکر خام استان برای تبدیل آن به شکر سفید در اختیار کارخانه قهستان قرار بگیرد.

وی با اشاره به مشکل بیمه تامین اجتماعی گفت: اکنون بیش از ۶۰ درصد بدهی ما به این سازمان به خاطر جرائم است که اگر دریافت نشود کارخانه بهتر می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی هم گفت: در سال‌هایی که کارخانه قند قهستان تعطیل شده بود سطح زیر کشت چغندر قند استان از پنج هزار هکتار به ۳۵۰ هکتار کاهش یافته است.

محمدحسین اکبری افزود: با راه‌اندازی مجدد کارخانه سطح زیر کشت چقندر قند استان به صورت منطقی دوباره افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: شرکت‌های سهامی زراعی موظف شدند ۳۰ درصد محصول چغندر قند تولیدی خود را تحویل کارخانه دهند و با اعتمادسازی کارخانه، تمام این محصول کشاورزان جذب استان خواهد شد.

وی گفت: برای شروع کار سطح زیر کشت ۱۶۳ هکتار چغندر قند برای شهرستان‌های درمیان، قاینات و نهبندان تعریف شده است تا در بهار سال آینده کشت این محصول کشت شود.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*