اخبار علمی/کاهش ۵۰ درصدی خطر مرگ زودهنگام با رژیم پروتیینی پایه گیاهی

واکسن کرونا جای ماسک را نمی‌گیرد!

متخصصان تاکید دارند که استفاده از ماسک حتی پس از واکسیناسیون عمومی نیز ضروری است.

به گزارش گاردین، پس از آغاز فعالیت‌های واکسیناسیون در اکثر کشور‌های جهان، متخصصان نگران یک احساس کاذب نزد مردم هستند که ممکن است جهان را فرا گیرد.

در مواجهه با این نگرانی ها، متخصصان بهداشت عمومی با تأکید بر اینکه اگر شخصی واکسن بزند به معنای محافظت از وی در برابر ویروس نیست، توضیح داده اند که افراد حتما باید همچنان از ماسک استفاده و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

نقش رژیم غذایی در پیشگیری از سرطان سینه

سرطان از جمله بیماری‌های سختی است که به گفته محققان رژیم غذایی نامناسب تاثیر زیادی در ایجاد آن دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس گروه تغذیه بالینی بیمارستان عمومی مکزیک با بیان اینکه یک رژیم غذایی ضعیف یا بیش از حد ناکافی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد، گفت: کلید اصلی ابتلا به کرونا ممکن است در غذا‌هایی باشد که مصرف می‌کنیم و یا در غذا‌هایی که دارای آنتی اکسیدان هستند.

او افزود: رژیم غذایی یکی از ابزار‌های اصلی برای محافظت از بدن در برابر انواع خاصی از سرطان است، گرچه این بیماری می‌تواند ژنتیکی باشد، اما اغلب به عوامل خارجی نیز مربوط می‌شود. به همین دلیل است که رژیم غذایی فاقد پلی فنول که حاوی آنتی اکسیدان است، با افزایش خطر ابتلا به سرطان، به ویژه سرطان سینه مرتبط است، گرچه این همچنین می‌تواند شامل سرطان لوزالمعده، تخمدان، پوست، پروستات، روده بزرگ و مری باشد. برخی مواد غذا‌یی مانند چای سبز و سیاه، کورکومین، انار و کلم بروکلی سرشار از پلی فنل هستند.

مصرف قند و شکر قهوه‌ای برای مبتلایان به دیابت مفید است؟

یک متخصص تغذیه گفت: قند و شکر قهوه‌ای هم از ساکاروز تشکیل شده اند و برای بیماران دیابتی خطرساز هستند.

شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: شکر قهوای و سفید هر دو از یک منبع تامین می‌شوند. در واقع شکر قهوه‌ای از نی شکر یا چغندر قند استخراج می‌شود و حاوی مادی به نام ملاس است که این ماده باعث رنگ تیره شکر می‌شود.

او در ادامه افزود: شکر قهوه‌ای مقداری ویتامین و مواد معدنی را به خود اختصاص داده است. در واقع در وزن مساوی شکر قهوه‌ای کم کالری‌تر و کم قند‌تر از قند سفید است. همچنین حاوی مقداری کلسیم، آهن و پتاسیم است. نکته مهم و قابل توجه این است که هر دو نوع شکر از ساکاروز تشکیل شده اند که این موضوع باعث می‌شود قندخون را مثل غذا‌های حاوی قند افزایش دهد.

این مشاور تغذیه بیان کرد:  در بعضی مواقع این تبلیغات انجام می‌شود که شکر قهوه‌ای برای قندخون مناسب است؛ اما این باور کاملا غلط و خطرساز برای بیماران دیابتی محسوب می‌شود. در واقع برای این بیماران شکر سفید با نوع قهوه‌ای آن تفاوت چندانی ندارند؛ اما برای افراد عادی اگر تمایل به مصرف شکر دارند توصیه می‌شود قند یا شکر قهوه‌ای را مورد استفاده قرار دهند.

کاهش ۵۰ درصدی خطر مرگ زودهنگام با رژیم پروتیینی پایه گیاهی

کاهش ۵۰ درصدی خطر مرگ زودهنگام با رژیم پروتیینی پایه گیاهی

 نتیجه یک مطالعه جدید نشان می‌دهد زنان یائسه‌ای که گزینه‌های پروتیینی پایه گیاهی را به جای گوشت در رژیم غذایی خود می‌گنجانند، تقریبا ۵۰ درصد کمتر احتمال دارد که دچار مرگ زودرس شوند.

آجیل یکی از خوراکی هایی پرطرفدار است که در ایام عید نوروز در بیشتر خانه های ایرانی وجود دارد. آجیل چهار مغز یکی از بهترین انواع آجیل است که شامل مغز پسته، بادام درختی، بادام هندی و فندق بوده و به صورت شور یا خام در بازار موجود است. این مغزهای خوشمزه اگر به اندازه و درست مصرف شوند، دارای خواص فراوانی برای سلامتی هستند.

روزنامه دیلی میل نیز با انتشار نتایج مطالعه ای که به تازگی در این زمینه انجام شده است، این مطلب را تایید می کند. این مطالعه که توسط محققان انجمن قلب آمریکا بر روز ۱۰۲ هزار و ۵۲۱ زن انجام شد که در دوران پس از یائسگی خود بسر می بردند، نشان داد که مصرف آجیل به جای گوشت قرمز، مرغ، لبنیات، تخم مرغ و ماهی با کاهش خطر مرگ زودرس ارتباط داشت.

محققان ایرلندی پی بردند؛

افراد وظیفه شناس عمر طولانی تری دارند

افراد وظیفه شناس عمر طولانی تری دارند

مطالعات نشان می دهد افرادی که وظیفه شناسی، یک ویژگی برجسته شخصیتی شان است ممکن است با خطر مرگ و میر کمتری روبرو باشند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز تودی، چندین مطالعه ارتباط بین شخصیت، نشانگرهای زیستی سیستم ایمنی بدن و نتایج طولانی مدت سلامت را نشان داده است.

نشانگر زیستی مربوط به سیستم ایمنی، اینترلوکین ۶ (IL-۶) و پروتئین واکنشی C (CRP)، بخشی جدایی ناپذیر واکنش ایمنی هستند که هم نقش التهاب زایی و هم ضد التهابی دارند.

محققان دریافتند وظیفه شناسی، تمایل به مسئولیت پذیری، سازماندهی و توانایی خودکنترلی، یکی از ویژگی‌های شخصیتی است که با خطر پایین‌تر مرگ و میر مرتبط است.

سکته عامل مرگ ۸۰ درصد مبتلایان کبد چرب پیشرفته

سکته عامل مرگ ۸۰ درصد مبتلایان کبد چرب پیشرفته

 رییس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، سکته‌های قلبی و مغزی را خطرناکترین عارضه «کبد چرب غیرالکلی و هپاتیت مزمن ناشی از آن» ( NAFLD وNASH ) دانست و گفت: نزدیک به ۸۰ درصد مبتلایان قبل از فوت بر اثر بیماری کبدی پیشرفته (سیروز جبران نشده) بر اثر سکته می‌میرند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*