اخبار خراسان جنوبی/ تسهیلات کشاورزی در خراسان جنوبی بیش از ۲ برابر افزایش یافت

مقام اول جشنواره ملی “رفیق خوشبخت ما” از آن خراسان جنوبی

خراسان جنوبی به لحاظ جمعیت و تعداد آثار ارسالی در اولین جشنواره رفیق خوشبخت ما موفق به کسب رتبه اول با ۷برگزیده شد.

اولین جشنواره رفیق خوشبخت ما از سوی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر برگزار شد و خراسان جنوبی موفق شد با ۷برگزیده در بخش دلنوشته، فیلم کوتاه، پادکست و نقاشی رتبه اول را کسب کند.

جوانان خراسان جنوبی با ارسال بیش از ۵هزار اثر به این جشنواره بالاترین میزان نسبت مشارکت را در کشور داشتند.

مراسم اختتامیه این جشنواره و تقدیر از برگزیدگان به صورت ویدئوکنفرانس در سراسر کشور در باغ موزه دفاع مقدس تهران برگزار شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: جشنواره «رفیق خوشبخت ما» از سالگرد شهادت شهید سلیمانی تا ۲۲بهمن به مدت ۴۰روز در راستای دستور مقام معظم رهبری برای معرفی و تبیین مکتب شهید سلیمانی و تلاش برای فرهنگ سازی در این زمینه برگزار شد.رضایی گفت: این جشنواره شامل آثاری ازجمله شعر، روایت، پوستر و فیلم کوتاه بود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی:

۲۴ هزار نفر از خدمات طرح ناظران سلامت خراسان جنوبی بهره مند شدند

۲۴ هزار نفر از خدمات طرح ناظران سلامت خراسان جنوبی بهره مند شدند

بیرجند- مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: از آغاز اجرای طرح «ناظران سلامت» تاکنون ۲۴ هزار و ۷۱۷ نفر از خدمات این طرح در استان بهره‌مند شده‌اند.

محمدرضا رضایی در گفت و گو با مهر با اشاره به لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی بیان کرد: طرح ناظران سلامت با هدف کنترل و نظارت بر حسن اجرای پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی و گروه‌های شغلی فعال در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه ۱۰ هزار و ۳۲۶ مورد از اماکن استان زیر پوشش طرح هستند، اظهار کرد: مرحله اول این طرح از ۱۵ آذر تا پایان آذر ماه در استان اجرایی شده و مرحله دوم هم تا پایان اسفند ماه ادامه دارد.

رضایی افزود: طرح ناظران سلامت در قالب همکاری اعضای جوانان هلال احمر و بسیج با بازرسان سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی استان در حال اجرا است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین در چارچوب این طرح اعضای جمعیت هلال احمر به مراکز اداری، تجاری و عمومی سرکشی کرده و روند بازرسی‌ها را برابر دستورالعمل به شبکه بهداشت و هلال احمر گزارش می‌دهند.

وی اظهار کرد: در صورت استمرار رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی، مراتب برای انجام اقدامات لازم به دانشگاه علوم پزشکی گزارش و برابر مقررات با متخلفان برخورد می‌شود.

رضایی بیان کرد: از آغاز اجرای «ناظران سلامت» تاکنون ۲۴ هزار و ۷۱۷ نفر از خدمات این طرح در استان بهره‌مند شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین این خدمات با مشارکت سه هزار و ۷۱ نفر روز در قالب یک هزار و ۳۱۵ تیم در سطح خراسان جنوبی ارائه شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی افزود: خوشبختانه با اجرای طرح «ناظران سلامت» عادی‌انگاری در اماکن عمومی کاهش یافته و روند ابتلا به کرونا هم در هفته‌های اخیر سیر نزولی داشته است.

بنا به گفته وی، این طرح در چارچوب طرح شهید حاج قاسم سلیمانی برای کنترل و مدیریت کرونا همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی اجرا می شود.

 

 

 

 

کارخانه نوآوری دانشگاه بیرجند با حضور معاون رییس جمهور افتتاح می شود/

دکتر مشیرالحق عابدی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی از کارخانه نوآوری دانشگاه بیرجند بازید کرد.
بازدید معاون استاندار خراسان جنوبی از کارخانه نوآوری دانشگاه بیرجند

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این بازدید که با هدف آشنایی با امکانات کارخانه نوآوری دانشگاه انجام شد، مقرر گردید ضمن بازدید مهندس ملانوری استاندار خراسان جنوبی از کارخانه نوآوری دانشگاه بیرجند، مقدمات افتتاح توسط دکتر سورنا ستاری معاون فناوری رئیس جمهور فراهم شود.

 

 

 

 

 

 

تذکر سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص ادغام مراکز علمی و دانشگاه‌ها بدون کار کارشناسی

نصیرایی نماینده مردم فردوس طبس بشرویه سرایان در خصوص ادغام دانشگاه‌ها و مراکز علمی در صحن علنی مجلس تذکر داد.

حجت الاسلام نصیرایی در این تذکر با بیان اینکه این مصوبه مربوط به جلسه ۷۷۶ مورخ سال ۱۳۹۴ است گفت: چرا ۵ سال برای اجرای آن هیچ اتفاقی نیفتاده و حالا در ماه‌های پایانی دولت بدون کار کارشناسی و مشورت با ارکان دیگر باید اجرایی شود.

وی افزود: ادغام مراکز علمی و دانشگاه‌ها بدون کار کارشناسی برای ۱۴۰ هزار دانشجو تبعات اجتماعی به دنبال دارد.رئیس مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به نامه نگاری با وزیر آموزش عالی گفت: در مصوبه ساماندهی دانشگاه‌ها باید تکلیف دانشگاه‌های دولتی، غیردولتی، آزاد و بخش خصوصی مشخص شود.

دکتر قالیباف افزود: موضوع را از طریق مجلس پیگیری می‌کنیم.

 

 

 

 

 

سیر تا پیاز رسمی جالب و متفاوت در خراسان/ هرآنچه از «هولکه‌خوانی» برای عروس و داماد‌ها باید بدانید

هولکه خوانی، یک مراسم آیینی بومی خراسان جنوبی در زمان شروع زندگی مشترک بوده که ثبت ملی شده است.

کاهنی کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه هولک به معنی زنی پاک و عفیف و هولکه خوانی یعنی خواندن و بیان پاکی و عصمت است، گفت: زوجین با انسان پاک ازدواج می‌کنند و زندگی خود را با پاکی و صداقت شروع می‌کنند و اشعار هلوکه نیز ذکر و مدح پاکی و مطهر بودن امامان معصوم (ع) است.

او با بیان اینکه فرهنگ ما ایرانیان نشات گرفته از مناسک، مراسم و آیین‌ها است، افزود: یکی از این مراسم صمیمانه، ساده و با نشاط رسم هلوکه خوانی در روستا‌های اطراف شهرستان خوسف که به ناحیه هردنگ معروف و مشهور است انجام می‌شود و در حال حاضر برگزار می‌شود.

کاهنی تصریح کرد: بر اساس پژوهش‌های میدانی و افرادی که با آن‌ها مصاحبه شده است قدمت این مراسم به بیش از ۱۵۰ سال می‌رسد.

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی به شرح این مراسم پرداخت و گفت: زمانی که می‌خواهند لباس‌های داماد را برتنش کنند همه اهالی و فامیل در میدان روستا جمع می‌شوند، اول یک نفر از زنان فامیل داماد سپند دود کرده و همه حاضرین صلوات می‌فرستند و هم زمان در یک طرف عده‌ای رقص چوب انجام می‌دهند.

او افزود: بعد یک زیرانداز می‌اندازند و داماد بر روی آن می‌نشیند، دو نفر از طرف فامیل عروس و داماد از افراد مسن و سالمند می‌آیند و لباس‌های داماد را یکی یکی بر تنش می‌کنند، در این مدت یک نفر از اهالی روستا که از بزرگان و سالمندان روستا است ابیاتی را می‌خواند که همه آن‌ها در وصف و اوصاف پیامبر (ص) و ۱۲ امام بوده و بعد از هر بیت بقیه حاضرین جلسه هم صدا می‌خوانند: «محمد یاعلی مولا محمد».

کاهنی اظهار کرد: بعد از آن داماد به همراه یکی از افراد سالمند و بزرگان نزد پدر خود و پدر عروس می‌رود، با آن‌ها دست داده و بعد به ترتیب با تمام اهالی و حاضران جلسه دست می‌دهد و روبوسی می‌کند.

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: یک نفر از فامیل جعبه شیرینی را تعارف می‌کند و یک نفر عطری که برای داماد از طرف عروس گرفته می‌شود به همه حاضرین می‌زند، در گذشته از گلاب و مواد خوشبو کننده محلی استفاده می‌شد و در حال حاضر از ادکلن‌های معمول بازار استفاده می‌شود.

او ادامه داد: در مجلس زنان نیز دو نفر از زنان بزرگ و سالمند روستا لباس‌های عروس را به تن می‌کنند و هم زمان یکی از بانوان بزرگ و سالمند هولکه را می‌خوانند و اما در جلسه زنان جدای از این اشعار (در مورد ائمه اطهار) شعر‌های دیگری هم خوانده می‌شود که بیشتر این اشعار مناسبت داشته و خانواده عروس و داماد بیشتر مفاخر و اوصاف عروس و داماد را به هم نشان می‌دادند.

کاهنی با بیان اینکه در پایان هر بیت که خوانده می‌شده است مانند هولکه خوانی بقیه حاضرین در جلسه «محمد یا علی مولا محمد» می‌گفتند، بیان کرد: این آیین و مراسم به شماره ۲۲۳۱ در تاریخ ۱۶ دی ماه جاری در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

امضای تفاهم‌نامه تأمین تبلت دانش‌آموزان بانیازهای ویژه خراسان جنوبی/۲-۷

با حضور معاون و جانشین وزیر در طرح هدایت تفاهم‌نامه های تأمین ۷۷هزار ۷۶۳ تبلت ویژه دانش‌آموزان نیازمند استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی و مرکزی با مشارکت وزارت آموزش‌وپرورش از طریق طرح هدایت و استانداری‌ها از طریق منابع داخل استانی به امضا رسید.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ دکتر سید جواد حسینی معاون و جانشین وزیر در طرح هدایت در نشست شورای راهبری سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه با وجود تمامی روش‌های آموزشی، شیوه اصلی، عادلانه و باکیفیت در شرایط کرونا آموزش‌های مجازی و شبکه شاد است، اظهار کرد: بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان از هیچ‌گونه ابزار هوشمند برای بهره‌گیری از آموزش برخوردار نمی‌باشند و طرح هدایت با هدف تأمین تجهیزات هوشمند آموزشی برای این دسته از دانش‌آموزان در آموزش‌وپرورش اجرایی شده است.

وی گفت: در این طرح قرار است تمامی ظرفیت‌های بخش دولتی، عمومی و مردمی، بنیادهای حمایتی و خیریه‌ای بسیج شوند تا این تجهیزات برای دانش‌آموزان نیازمند تهیه گردد.

معاون وزیر با بیان اینکه از یک میلیون و دویست هزار دانش‌آموز استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی و مرکزی بیش از ۹۲ هزار نفر فاقد ابزار هوشمند آموزشی هستند اظهار کرد: تاکنون تنها برای ۱۴ هزار و ۱۸۳ دانش‌آموز نیازمند این سه استان تجهیزات هوشمند ارتباطی با مشارکت دستگاه‌ها و خیرین تهیه شده است و هنوز ۷۷ هزار و ۷۶۳ دانش‌آموز معادل ۸۵ درصد از دانش‌آموزان نیازمند این استان‌ها فاقد هرگونه تجهیزات هوشمند هستند.

وی افزود: امید است با مشارکت همه خیرین، دستگاه‌های اجرایی و نهادها به‌زودی تجهیزات هوشمند آموزشی دانش‌آموزان نیازمند تأمین شود.

شایان‌ذکر است بر اساس تفاهم‌نامه‌های امضا شده که به امضای معاون و جانشین وزیر در طرح هدایت و استاندار این سه استان رسیده است، اعتبار نیمی از ۵۷ هزار و ۷۳۴ تبلت موردنیاز دانش‌آموزان استان آذربایجان شرقی، نیمی از ۱۸ هزار و ۲۹ تبلت موردنیاز دانش‌آموزان استان خراسان جنوبی و نیمی از ۲ هزار تبلت موردنیاز دانش‌آموزان استان مرکزی از طریق طرح هدایت و با مشارکت خیرین و دستگاه‌های اجرایی تأمین خواهد شد و نیم دیگر اعتبار موردنیاز از طریق استانداری‌ها و منابع داخل استانی تأمین می‌شود.

هر دو روز یک کتاب در خراسان جنوبی به چاپ رسیده است/۲

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: طی سه ماهه چهارم سال جاری، ۴۷ عنوان کتاب به چاپ رسیده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی با بیان این خبر، عنوان کرد:  این کتب در ۱۴۴ هزار و ۴۰۰ نسخه منتشر شده اند.

به گفته وی ۱۹ انتشارات از جمله چهاردرخت، دانشگاه بیرجند، صبح امروز ، انصارالرضا ، سخن گستر ، شهر فرهنگ ، عصر جوان ، فراونگ ، شهر کاج ، کتاب شهر علم، ائمه الهدی، نشر پایتخت ، نشرثانی، تیرگان، جهاد دانشگاهی، نشر بید، کجاوه، سخن سوره مهر و متخصصان آینده ، این کتب را منتشر کرده اند.

رمضانی با اشاره به این که جمع کل تعداد کتاب های چاپ شده در سال ۹۹ به ۳۷۶ هزار و ۸۰۰ نسخه با ۱۷۳ عنوان رسیده است، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۴۸ عنوان کتاب در ۲۷۲ هزار و ۵۵۰ نسخه به چاپ رسید.

کرونای انگلیسی، سوغات دو مسافر قاینی از عراق/۲

علت ابتلای دو نفر به کرونای انگلیسی در شهرستان قاینات، سفر به کشور عراق اعلام شد.

 نبی زاده مدیر کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد استانی مدیریت کرونا، امروز در نشست این کمیته گفت: همچنان نگران خطر ابتلای افراد بیشتری در استان به کرونای انگلیسی هستیم و از مردم می‌خواهیم حساسیت بیشتری در برابر این ویروس کشنده داشته باشند.

او  افزود: کرونای انگلیسی تاکنون ۱۵ نفر را در خراسان جنوبی مبتلا کرده است که ۱۳ نفر مربوط به شهرستان بیرجند و دو نفر هم از شهرستان قاینات هستند.

نبی زاده با اشاره به اینکه علت ابتلای دو شهروند قاینی به کرونای انگلیسی سفر به عراق اعلام شده است، اظهار کرد: برگزاری مراسم عروسی در روستا‌ها و باغ ویلا‌ها برای ما نگران کننده است و از دهیاران و اتاق اصناف می‌خواهیم که نظارت بیشتری بر برگزار شدن این مراسم داشته باشند.

نبی زاده مدیر کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد استانی مدیریت کرونا با بیان اینکه امسال نمایشگاه فروش بهاره در شهرستان‌ها برپا نمی‌شود، گفت: با نظارت سازمان صمت و اتاق اصناف، فروشگاه‌های اینترنتی مشخص شده اند تا واحد‌های صنفی، اقلام مورد نیاز شب عید را عرضه کنند.

 

 

 

کارخانه گچ نهبندان، ظرفیتی مناسب برای توسعه منطقه/۲

فرماندار نهبندان گفت: می توان از ظرفیت بسیار مناسب کارخانه گچ که سال ها راکد بوده برای توسعه منطقه استفاده کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیکی فرماندار شهرستان نهبندان در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان گفت: سرمایه گذاران بخش خصوصی این آمادگی را دارند که در شهرستان نهبندان و بدون جابجایی کارخانه گچ و با حفظ آن، اقدام به سرمایه گذاری و راه اندازی کارخانه جدید کنند.

او افزود: طرح سرمایه گذاران برای راه اندازی کارخانه‌ای است که از کارخانه گچ تبدیل به زنجیره و واحد بعدی آندالوزیت خواهد شد که مواد معدنی آن در شهرستان نهبندان استخراج می‌ شود و در صنایع فولاد و ذوب آهن کاربرد دارد.

بیکی تصریح کرد: می‌توان با واگذاری کارخانه گچ به شکل قانونی به سرمایه گذار دارای صلاحیت و اهلیت، آن را به یک واحد اشتغال زا و فعال تبدیل و از آن در جهت توسعه اقتصادی منطقه استفاده کرد.

فرماندار شهرستان نهبندان با تاکید بر تعیین تکلیف کارخانه گچ عنوان کرد: همه دستگاه‌های اجرایی و قضایی این نگاه را دارند که قفل این واحد بعد از ۱۸ سال توسط شهرداری و شورای شهر باز شده و اقدامی صورت گیرد که به نفع شهرداری و شهرستان باشد.

او در ادامه گفت: دغدغه همه مسولین شهرستان کمک به واحد‌های تولیدی و ایجاد اشتغال در شهرستان است.

بیکی اظهار کرد: جلسه نهایی در خصوص چگونگی واگذاری و فعالیت کارخانه برگزار و نظرات و پیشنهادات مورد نظر اتخاذ شود و امیدواریم بتوانیم با ایجاد رونق در شهرستان دغدغه شغلی شهروندان عزیز را برطرف کنیم.

واکسیناسیون نباید موجب عادی انگاری نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شود/۳

واکسیناسیون نباید موجب عادی انگاری نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شود

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: واکسیناسیون نباید موجب عادی انگاری مردم نسبت به رعایت پروتکل ‌های بهداشتی شود.

 محمد دهقانی فیروزآبادی اظهار داشت: جلسات ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس به طور مرتب هر هفته برگزار می‌شود که تاکنون ۵۰ جلسه در استان برگزار شده و حدود ۷۴۳ مصوبه داشته که جهت اجرا به واحدهای زیربط ابلاغ شده است.

وی گفت: در این جلسات وضعیت استان خراسان جنوبی و مراکز ارائه دهنده خدمت در بخش درمانی و بهداشت رصد و مشکلاتی که با آن مواجه هستیم در مورد آن ارائه راهکار و تصمیم گیری می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به ۶۴۰ دز سهمیه دریافتی واکسن کرونا در استان بیان کرد: از این تعداد  ۴۵ دز مربوط به سهمیه بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده که بر اساس اولویت تزریق می‌شود، ۲۰۰ دز مربوط به مراکز تحت پوشش اداره کل بهزیستی است که به افراد سالمند و افراد دارای بیماری زمینه‌ای تحت پوشش این مرکز تزریق می‌شود.

دهقانی عنوان کرد: بخشی مربوط به مراکز بهداشتی است و کسانی که در مراکز ۱۶ ساعته خدمت می‌کنند و با موارد مشکوک و مثبت سرپایی سروکار دارند و کسانی که کار نمونه گیری از بیماران مشکوک را انجام می‌دهند را شامل می‌شود باقی هم سهم بیمارستان‌ها است که به ترتیب اولویتی که اعلام شده، بخش‌های آی سی یو بیماران کرونایی، بخش عادی بیماران کرونایی، بخش اورژانس و به ترتیب سایر قسمت‌ها به تمام پرسنلی که آنجا مشغول ارائه خدمت هستند اعم از پزشکان متخصص، پرستاران و نیروهای خدماتی بر اساس سهمیه‌ای که مشخص شده در بیمارستان‌های کل استان واکسیناسیون انجام می‌شود.

وی افزود: سهمیه‌های بعدی واکسن که به دست ما برسد بر اساس همین اولویت تقسیم می‌شود تا پرسنل حوزه سلامت واکسیناسیون کاملشان انجام شود. زمان دقیق تحویل محموله سوم مشخص نیست اما احتمالا طی دو سه هفته آینده محموله سوم به دست ما می‌رسد.

دهقانی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون خیلی محدود انجام می‌شود و زمان خیلی زیادی طول می‌کشد تا واکسن‌های وارداتی و تولیدی کشور خودمان به آن اندازه‌ای برسد تا آنقدر جمعیتی را تحت پوشش قرار دهد که بتواند ایمنی جمعی ایجاد کند.
رئیس علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: واکسیناسیون تا نیمه اول سال آینده طول می‌کشد. بنابراین واکسیناسیون که در حال انجام است نباید باعث شود که مردم فکر کنند شرایط عادی شده چون به هیچ عنوان اینگونه نیست و باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله شستشوی مکرر دست‌ها، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی عدم حضور در تجمعات و عدم انجام ترددهای غیر ضرور رعایت شود.

خریداران ضایعات در خراسان جنوبی ساماندهی شوند/افزایش نظارت‌ها در حوزه مالخرها/۴

خریداران ضایعات در خراسان جنوبی ساماندهی شوند/افزایش نظارت‌ها در حوزه مالخرها

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با گلایه از اینکه ساماندهی در زمینه خریداران ضایعات در استان وجود ندارد گفت: باید در حوزه مالخرها نظارت‌ها افزایش یابد.

حجت‌الاسلام وحدانی‌نیا ظهر امروز در کارگروه پیشگیری از سرقت در استان اظهار داشت: دستگاه‌ها باید پای کار بیایند و نسبت به تعیین تکلیف برخی اراضی مخروبه خود اقدام کنند.

وی گفت: اگر در حوزه مالخرها نظارت بیشتری شود سرقت‌ها هم تا حد قابل ملاحظه کاهش می‌یابد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی افزود: مرخصی‌های عید طبق تاکید رئیس قوه قضائیه شامل سارقان سابقه‌دار نمی‌شود و قضات نسبت به این موضوع باید توجه بیشتری داشته باشند.

وحدانی‌نیا با بیان اینکه ساماندهی در زمینه خریداران ضایعات در استان وجود ندارد افزود: در مبادی ورودی و خروجی شهر دوربین‌های پلاک‌خوان برای خارج نشدن اموال سرقتی در بین ضایعات وجود داشته باشد و در ایست و بازرسی‌ها هم به این مساله توجه شود.

وی بیان کرد: در زمینه دوربین‌های شهری مواردی را که در شهر نیاز است پلیس اعلام کند تا به شهرداری ابلاغ شود و شهرداری در نظر داشته باشد دوربین‌هایی که باز می‌شود حتما با نظر پلیس انجام شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی افزود: حوزه بازار هم تعاملات بیشتری را می‌طلبد تا ملاحظات مورد توجه قرار گیرد و تاکید بر نصب دوربین‌های مداربسته است چون جنبه بازدارندگی دارد.

وحدانی‌نیا ادامه داد: اگر در حوزه مالخرها نظارت بیشتری شود، سرقت‌ها هم تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت و با توجه به الکترونیکی شدن خیلی از امور، دستگاه‌ها می‌توانند با هوشمندسازی نسبت به کاهش سرقت‌ اقدام کنند.

وی با اشاره به گلایه‌مندی‌ها در ارتباط با بیت کوین و ارزهای دیجیتال در فضای مجازی گفت: می‌طلبد ملاحظات بیشتری در پلیس تخصصی فتا مدنظر قرار گیرد.

سرقت خشن نداریم

رئیس پلیس آگاهی استان خراسان جنوبی نیز در این جلسه با بیان اینکه سرقت خشن در استان نداریم اما سرقت‌های خُرد به دلایل مختلف در خراسان جنوبی رو به افزایش است افزود: اماکن دولتی در تعطیلات نوروز رها نشوند زیرا ۳۳ درصد وقوع سرقت در اماکن دولتی است که باید بیشتر مورد توجه باشد.

سرهنگ حسینی با بیان اینکه در معاملات مجازی مردم نباید به همه افراد اعتماد کنند زیرا این اعتماد سبب خسارت خواهد شد افزود:کلاهبرداری‌های ارزهای دیجیتال باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد چون هیچ نفعی ندارد اما در عمل به دلیل دانش ناکافی معامله می‌شود که مردم نباید به این سمت وسو بروند.

وی ادامه داد: در مورد دوربین‌ها باید نگاه‌ها تغییر کند و برای استقرار دوربین‌ها به عنوان سرمایه‌گذاری در تامین امنیت اقدام شود و صاحبان احشام در استان باید بیشتر حفظ امنیت اماکن دامی خود را مورد توجه قرار دهند و حتما برای احشام چوپان داشته باشند تا روند کاهشی سرقت را در این زمینه شاهد باشیم.

رئیس پلیس آگاهی استان خراسان جنوبی گفت: در زمینه ضایعاتی‌ها و احتمال اینکه اموال سرقتی بین آنها باشد، ضعف خاصی نداریم اما فردی که باید خرید ضایعات را ثبت کند سواد کافی ندارد و اصناف باید در این زمینه نسبت به برقراری آموزش‌های لازم اقدام کنند.

 

مدیرکل دفتر امنیتی و انتظامی استانداری خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: برخی احکامی که در مورد سرقت‌ها صادر می‌شود، جنبه بازدارنده ندارد و بیشتر سرقت‌ها توسط افرادی صورت می‌گیرد که بارها دست به سرقت زده‌اند.

محمدرضا دبیری بر لزوم بازنگری قوانین برخورد با سارقان تاکید کرد و افزود: سرقت‌هایی که توسط سارق اولی‌ها انجام می‌شود، بیشتر جنبه معیشتی دارد که در این زمینه برخی دستگاه‌ها ورود پیدا کردند و سازمان‌های حمایتی در این زمینه خوش درخشیدند.

وی تصریح کرد: لازم است همه مجموعه‌ها کمک کنند تا نگذارند فعل سرقت برای سرقت اولی‌ها عادت شود.

وی گفت: بین ۶۵ تا ۸۵ درصد سرقت‌ها مربوط به معتادان مواد مخدر بوده است که باید در حوزه‌های فرهنگی بیشتر کار کرد.

مدیرکل دفتر امنیتی و انتظامی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: سرقت‌های مهم براساس آمارهای آنالیز شده ۱۷ درصد رشد داشته اما آنچه حایز اهمیت است ۷۴ درصد اموال سرقتی کشف شده که برگرفته از تلاش بی‌وقفه پلیس در این استان است.

وی گفت: در ارتباط با سهم وقوع سرقت در کشور با میانگین یک درصد در پایین‌ترین سطح هستیم اما همین مقدار هم برای استان فرهنگی خراسان جنوبی قابل قبول نیست.

دبیری افزود: در ایام پیش رو افزایش گشت‌های پلیسی را مد نظر قرار دادیم و گشت‌های رضویون که برگرفته از بسیج محلات است، مضاعف خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای حوزه ادارات و دستگاه‌های اجرایی نیز طرحی‌هایی را دنبال کردیم و ضریب امنیت را بالا بردیم اما حوزه‌های پیمانکاری ادارات باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل دفتر امنیتی و انتظامی استانداری خراسان جنوبی گفت: سرقت سازمان‌یافته و خشن در استان نداریم اما نگران هستیم که باید اقدامات پیشگیرانه را بیش از پیش در نظر داشته باشیم.

وی از بررسی وضعیت تمامی شهرستان‌های استان در زمینه سرقت خبر داد و افزود: کمیسیون‌های پیشگیری و مقابله با سرقت در شهرستان‌ها فعال شده است.

وی ارتقای پایش تصویری در استان را از ملزومات دانست و گفت: ارتقای پایش تصویری مورد تاکید است و چاره‌ای نداریم که برای ارتقای امنیت به این سمت برویم.

دبیری گفت: براساس هدف‌گذاری‌هایی که کردیم در بحث انبارهای بازیافتی دغدغه جدی بود و الان وضعیت نابسامانی که در بسیاری از مناطق داریم در این استان نیست زیرا خرید و فروش اموال سرقتی در خراسان جنوبی ناامن‌سازی شده است.

وی بیان کرد: درخصوص  مالخرها نیز پلیس شناسایی و اقدام لازم را انجام داده است اما در حوزه قضایی باید شعبه تخصصی در حوزه سرقت ایجاد شود.

 

صنعت دامداری خراسان جنوبی به سمت ورشکستگی پیش می‌رود/دام‌ها گرسنه و دامدار سرگردان/۷

  • صنعت دامداری خراسان جنوبی به سمت ورشکستگی پیش می‌رود/دام‌ها گرسنه و دامدار سرگردان

مشکل کمبود نهاده دامی و گرانی آن چند وقتی است در کشور و به ویژه در خراسان جنوبی فراگیر شده و این روزها خشکسالی و کمبود بارندگی‌ها در استان نیز عاملی مضاعف بر نگرانی دامداران شده و درخواست مساعدت و کمک از مسئولان دارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شاید زنگ خطر برای صنعت دامداری آن روز به صدا درآمد که سفره خانوار اکثر مردم کشور کوچک شد و به ناچار هزینه‌ها صرف خرید اقلامی شد که افراد بتوانند با مصرف آنها شکم خود را سیر کنند و کمتر به مصرف محصولات سلامت محور توجه کنند که این امر بدون تردید در بلند مدت بر سلامت تمامی افراد جامعه اثرگذار خواهد بود.

اولین بار نیست که موضوع کمبود و گرانی نهاده‌های دامی و عدم ‌تناسب هزینه‌ها و قیمت نهاده‌ها با قیمت گوشت و شیر، زمینه اعتراض و گلایه دامداران را به وجود آورده است.

گرانی نهاده‌ها و خوراک دام و عدم‌دریافت بسته‌های حمایتی کمر دامداران را شکسته است و به سختی می‌توانند نهاده‌های لازم برای خوراک دام‌هایشان را تأمین کنند.

به جرأت می‌توان گفت افزایش نرخ محصولات حوزه کشاورزی به طور مستقیم بر سفره و معیشت مردم تاثیرگذار است و آنها را دچار مضیقه می‌کند. با این وجود طی چند ماه گذشته خبر گرانی نهاده‌های دامی بر سر زبان‌ها افتاده تاجایی که این افزایش قیمت فعالان عرصه دام و طیور را دچار مشکل کرده است.

نبود بارندگی مناسب، کمبود رطوبت، سونامی خشکسالی، کم شدن آب قنات و چشمه‌ها، طغیانی شدن آفات و کاهش عملکرد و افت تولید در محصولات زراعی و باغی دست به دست هم داده تا خوراک دام گران شود و از طرفی سهمیه دامداران هم کاهش یابد.

این شرایط باعث شده دلالان نیز از فرصت سوء استفاده کرده و به سراغ دامدار آمده تا از آب گل آلود ماهی بگیرد و دامدار هم به دلیل کمبود نهاده‌های دامی و عدم تأمین هزینه‌های جاری مجبور است دام را به هر قیمتی به فروش برساند.

یک دامدار اهل طبس در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: دیگر دامداری برای ما نمی‌صرفد، قیمت آذوقه دام‌ها سربه فلک کشیده در حالی که شیر خام را از ما کیلویی ۳ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرند. به دلیل گرانی نهاده‌های دامی مجبور به فروش ۱۰ دام سنگین شده‌ام تا بتوانم هزینه خوراک سایر دام‌ها را تهیه کنم و جلوی تلف شدن آنها را بگیرم.

وی ادامه داد: از ساعت هفت صبح از روستا خود را به تعاونی رسانده‌ام تا سهمیه نهاده‌های دامی را دریافت کنم اما معلوم نیست امروز بتوانم سهمیه‌‌ام را دریافت کنم یا نه…

مشکل دیگر دامداران هم این روزها صف‌های طولانی توزیع نهاده‌های دامی است در حالی که کیفیت پایین این نهاده‌ها باعث شده تعدادی از دام‌ها ضعیف و بیمار شده و دامدار مجبور به ذبح زودتر از موعد آنها شود.

یکی از دامداران استان در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: شرایط دامداری به ویژه در  اوضاع کنونی به حدی نامطلوب است که این شغل را در حالت احتضار درآورده و  فعالان این حوزه را در شرایط روحی و روانی نامناسبی قرار داده است.

وی با بیان اینکه قیمت کاه و جو طی یک سال گذشته با افزایش چند برابری همراه بوده در حالی که قیمت دام و فراورده‌های دامی در این مدت تغییر چندانی نداشته است افزود: دلالان با سوء استفاده از وضعیت حاد حاکم بر دامداری و کمبود و گرانی علوفه اقدام به خرید با کمترین قیمت و با چک مدت‌دار می‌کنند و دامداران هم مجبور به قبول آن است.

این دامدار با بیان اینکه متولیان خرید دام همواره دیرتر از دلالان اقدام می‌کنند خواستار اقدام عملی شرکت‌های دولتی در خرید دام شد.

دیگر دامدار بیرجندی نیز با بیان اینکه خرید دام زنده از دامداران بهترین حمایت از صنعت دامداری است افزود: گرانی نهاده‌های دامی امان دامداران را بریده است. با قیمت‌های تعاونی به ازای هر دام یک کیلو نهاده تعلق می‌گیرد که به هیچ وجه پاسخگوی نیاز دام نیست.

یکی از دامداران طبسی نیز گفت: هر روز کارم همین است که از ساعت ۷ صبح تا ۱۲ ظهر به امید دریافت جو مراجعه کنم و در آخر هم دست خالی به خانه برگردم. هر روز ۱۲۵ کیلومتر راه می‌آیم اما نمی‌دانم که آیا می‌توانم سهمیه‌ام را دریافت کنم یا نه.

وی عنوان کرد: دام‌های من از نوع سنگین است و برای خوراک دام نیاز به سهمیه بیشتری داریم چرا مسئولان سهمیه‌ها را کم کرده‌اند.

این دامدار که در آستانه ورشکستگی است بیان کرد: گرانی نهاده‌های دامی و علوفه از یک طرف و از سویی دیگر قیمت‌های ناعادلانه گوشت و شیر در بازار فضایی را به وجود آورده که فعالیت در صنعت دامداری فاقد توجیه اقتصادی است.

مجید قرایی یکی دیگر از دامدارانی است که به دلیل گرانی نهاده‌ها حاضر شده گاوهای خود را به همان قیمت یک‌ سال قبل بفروشد گفت: در این یک‌ سال بالغ ‌بر ۴۰ میلیون تومان برای تهیه خوراک دام‌های خود هزینه کرده‌ام اما اکنون نه تنها سودی عایدم نشده بلکه ضرر بسیاری هم متقبل شده‌ام.

وی اظهار داشت: چند ماهی می‌شود که گرانی نهاده‌های دام به معضلی جدی برای دامداران در کشور تبدیل شده، مشکلی که نه تنها موجب سوء استفاده دلالان شده بلکه بنا به گفته فعالان این عرصه قاچاق دام به آن سوی مرزها را نیز در پی داشته است.

رئیس اتحادیه دامداران  خراسان جنوبی نیز به خبرنگار تسنیم گفت: مهم‌ترین چالش پیش روی دامداران عدم توازن قیمت نهادها با قیمت تولیدات در بخش دام است.

غریبی افزود: قیمت کاه و یونجه که غیردولتی است نسبت به سال گذشته ۳۰۰ درصد افزایش داشته از آن طرف در تولیدات مثل شیر و گوشت افزایش قیمت زیادی نداشته‌ایم و به نسبت به سال گذشته افزایش قیمت دام ۱۵ درصد بوده است.

وی گفت: میزان نهاده‌های ارائه شده از سوی دولت به اندازه نیاز دامدار و نیاز تغذیه دام نیست و به طور متوسط حدود ۶۰ درصد نیاز دامدار است که با توجه به خشکسالی شرایط بحرانی‌تر هم خواهد شد.

رئیس اتحادیه دامداران  خراسان جنوبی ادامه داد: اگر بارندگی داشتیم و مراتع خوب بود می‌توانستیم بگوییم که این میزان نهاده کافی است اما در شرایط فعلی جوابگوی نیاز آنها نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار تسنیم از پیگیری برای جذب سهمیه نهاده‌های دامی خبر داد و گفت: برخی سهمیه نهاده برای استان جذب و توزیع شده و مجوز توزیع نهاده برای چند مرحله دیگر دریافت شده است.

قوسی افزود: مشکلی برای تامین نهاده وجود ندارد اما به این معنا نیست که توزیع انجام شود چرا که مجوز توزیع را معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی صادر می‌کند و سازمان و استان نقشی ندارند.

وی عنوان کرد: اگر مجوزی داده شود توزیع انجام می‌شود و استثنا در صورتی وجود دارد که سهمیه‌ای خاص و ویژه برای خراسان جنوبی گرفته شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از توزیع ۲۷ هزار و ۶۰۰ تن جو، ۲۸ هزار و ۵۰۰ تن ذرت و ۲۶ هزار و ۷۰۰ تن سویا خبر داد و افزود: اکنون توزیع ۲ هزار و ۸۴۰ تن جو و مقداری ذرت و سویا در حال انجام است.

قیمت‌های سرسام آور نهاده‌های دامی داد دامداران را درآورده و آنها چشم انتظارند تا مسئولین چاره‌‌ای اساسی برای این معضل بیندیشند.

با وجود وعده مسئولان، مشکل عرضه نهاده‌های دامی همچنان پابرجاست و این مساله تولیدکنندگان را با چالش جدی مواجه کرده است.

فعالان صنعت دام و طیور معتقدند در صورت تداوم روند فعلی، بازار محصولات پروتئینی در ماه‌های آینده با مشکل مواجه خواهد شد و باید منتظر ماند و دید مسئولان چه اقدام مؤثری برای رفع مشکل تولیدکنندگان صنعت دام و طیور کشور برخواهد داشت.

 

 

 

 

 

۳۸۰ میلیارد تومان تسهیلات بخش کشاورزی در خراسان جنوبی پرداخت شد/۲-۷

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از پرداخت ۳۸۰ میلیارد و ۲۵۷ میلیون تومان تسهیلات کشاورزی از ابتدای سال جاری در استان خبر داد.

 مهدی فرجامی فرد افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۸۰ میلیارد و ۲۵۷ میلیون تومان تسهیلات کشاورزی در سطح استان پرداخت شده است.

وی از رشد ۲۳۷ درصدی پرداخت تسهیلات نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: این تسهیلات از محل ردیف ۱۲ به کشاورزان پرداخت شده است.

فرجامی فرد اظهار کرد: در ۱۱ ماهه سال جاری ۱۲ هزار و ۳۵۷ متقاضی برای اخذ تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی و موفق به اخذ وام شده اند.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۳ میلیارد و ۷۲۶ میلیون تومان تسهیلات در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی پرداخت شده است.

فرجامی فرد از رشد چهار برابری پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: این تسهیلات طی سال گذشته ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

وی با اشاره به طرح نهضت گلخانه ای در استان بیان کرد: در ۱۱ ماهه سال جاری بیش از ۱۰۲ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان تسهیلات در این حوزه پرداخت شده است.

فرجامی فرد با بیان اینکه پرداخت تسهیلات نهضت گلخانه ای هم نسبت به سال های گذشته ۷۳۲ درصد رشد داشته است، اظهار کرد: تسهیلات چند طرح دیگر در زمینه نهضت گلخانه‌ای آماده پرداخت بوده که تا اوایل سال آینده پرداخت می شود.

مدیر امور سرمایه گذاری سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: از متقاضیان برای دریافت تسهیلات خواستاریم ابتدا با بارگذاری مشخصات و مدارک در سامانه سیتا، ثبت‌نام اولیه را انجام دهند.

 

 

سامانه جدید بارشی وارد خراسان جنوبی می شود/

سامانه جدید بارشی جمعه وارد خراسان جنوبی می شود

 مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی از بارش ۱۰ میلیمتری باران در کریمو طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: سامانه جدید بارشی روز جمعه فعال خواهد بود.

علیرضا خندان رو  با اشاره به بارندگی های ۲۴ ساعت گذشته در استان بیان کرد: میزان بارش ها در کریمو ۱۰ میلیمتر، آیسک هفت میلیمتر و نهبندان شش میلیمتر بوده است.

وی ادامه داد: همچنین میزان بارش ها در سه قلعه، سرند فردوس و عباس آباد قاین چهار میلیمتر، سرایان پنج میلیمتر و جنوب بیرجند کمتر از یک میلیمتر بوده است.

خندان رو با اشاره به شرایط جوی استان در ۲۴ ساعت آینده بیان کرد: در این مدت بارش پراکنده در نیمه شمالی و شرقی دور از انتظار نیست.

وی از آخر هفته بارانی در استان خبر داد و اظهار کرد: سامانه بارشی از روز جمعه تا اوایل وقت شنبه در نقاطی از استان فعال خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین این سامانه همراه با وزش باد شدید و گرد و خاک خواهد بود.

 

 

 

 

سرقت‌های خُرد در خراسان جنوبی رو به افزایش است

سرقت‌های خُرد در خراسان جنوبی رو به افزایش است

بیرجند – ایرنا – رییس پلیس آگاهی استان خراسان جنوبی گفت: سرقت خشن در استان نداریم اما سرقت‌های خُرد به دلایل مختلف در خراسان جنوبی رو به افزایش است.

سرهنگ غلامرضا حسینی روز سه‌شنبه در دومین نشست کارگروه پیشگیری از سرقت که به ریاست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی برگزار شد، اظهار داشت: در مورد دوربین‌ها باید نگاه‌ها تغییر کند و برای استقرار دوربین‌ها به عنوان سرمایه‌گذاری در تامین امنیت اقدام شود.

وی افزود: درخصوص ضایعاتی‌ها و احتمال این که اموال سرقتی بین آنها باشد، ضعف خاصی نداریم اما فردی که باید خرید ضایعات را ثبت کند سواد کافی ندارد و اصناف باید در این زمینه نسبت به برقراری آموزش‌های لازم اقدام کنند.

رییس پلیس آگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: صاحبان احشام در استان باید بیشتر حفظ امنیت اماکن دامی خود را مورد توجه قرار دهند و حتما برای احشام چوپان داشته باشند تا روند کاهشی سرقت را در این زمینه شاهد باشیم.

وی گفت: اماکن دولتی در تعطیلات نوروز رها نشوند زیرا ۳۳ درصد وقوع سرقت در اماکن دولتی است که باید بیشتر مورد توجه باشد.

سرهنگ حسینی اضافه کرد: همچنین در معاملات مجازی مردم نباید به همه افراد اعتماد کنند زیرا این اعتماد سبب خسارت خواهد شد.

وی گفت: کلاهبرداری ارزهای دیجیتال باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد زیرا هیچ نفعی ندارد اما عملا به دلیل دانش ناکافی معامله می‌شود که مردم نباید به این سمت بروند.

مدیرکل دفتر امنیتی و انتظامی استانداری خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: برخی احکامی که در مورد سرقت‌ها صادر می‌شود، جنبه بازدارنده ندارد و بیشتر سرقت‌ها توسط افرادی صورت می‌گیرد که بارها دست به سرقت زده‌اند.

محمدرضا دبیری بر لزوم بازنگری قوانین برخورد با سارقان تاکید کرد و افزود: سرقت‌هایی که توسط سارق اولی‌ها انجام می‌شود، بیشتر جنبه معیشتی دارد که در این زمینه برخی دستگاه‌ها ورود پیدا کردند و سازمان‌های حمایتی در این زمینه خوش درخشیدند.

وی تصریح کرد: لازم است همه مجموعه‌ها کمک کنند تا نگذارند فعل سرقت برای سرقت اولی‌ها عادت شود.

وی گفت: بین ۶۵ تا ۸۵ درصد سرقت‌ها مربوط به معتادان مواد مخدر بوده است که باید در حوزه‌های فرهنگی بیشتر کار کرد.

مدیرکل دفتر امنیتی و انتظامی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: سرقت‌های مهم براساس آمارهای آنالیز شده ۱۷ درصد رشد داشته اما آنچه حایز اهمیت است ۷۴ درصد اموال سرقتی کشف شده که برگرفته از تلاش بی‌وقفه پلیس در این استان است.

وی گفت: در ارتباط با سهم وقوع سرقت در کشور با میانگین یک درصد در پایین‌ترین سطح هستیم اما همین مقدار هم برای استان فرهنگی خراسان جنوبی قابل قبول نیست.

دبیری افزود: در ایام پیش رو افزایش گشت‌های پلیسی را مد نظر قرار دادیم و گشت‌های رضویون که برگرفته از بسیج محلات است، مضاعف خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای حوزه ادارات و دستگاه‌های اجرایی نیز طرحی‌هایی را دنبال کردیم و ضریب امنیت را بالا بردیم اما حوزه‌های پیمانکاری ادارات باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل دفتر امنیتی و انتظامی استانداری خراسان جنوبی گفت: سرقت سازمان‌یافته و خشن در استان نداریم اما نگران هستیم که باید اقدامات پیشگیرانه را بیش از پیش در نظر داشته باشیم.

وی از بررسی وضعیت تمامی شهرستان‌های استان در زمینه سرقت خبر داد و افزود: کمیسیون‌های پیشگیری و مقابله با سرقت در شهرستان‌ها فعال شده است.

وی ارتقای پایش تصویری در استان را از ملزومات دانست و گفت: ارتقای پایش تصویری مورد تاکید است و چاره‌ای نداریم که برای ارتقای امنیت به این سمت برویم.

دبیری گفت: براساس هدف‌گذاری‌هایی که کردیم در بحث انبارهای بازیافتی دغدغه جدی بود و الان وضعیت نابسامانی که در بسیاری از مناطق داریم در این استان نیست زیرا خرید و فروش اموال سرقتی در خراسان جنوبی ناامن‌سازی شده است.

وی بیان کرد: درخصوص  مالخرها نیز پلیس شناسایی و اقدام لازم را انجام داده است اما در حوزه قضایی باید شعبه تخصصی در حوزه سرقت ایجاد شود.

تسهیلات کشاورزی در خراسان جنوبی بیش از ۲ برابر افزایش یافت

تسهیلات کشاورزی در خراسان جنوبی بیش از ۲ برابر افزایش یافت

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون از محل منابع مختلف ۳۸۰ میلیارد و ۲۹۷ میلیون تومان تسهیلات در بخش کشاورزی استان پرداخت شده که نسبت به سال قبل ۲۳۷ درصد رشد داشته است.

مهدی فرجامی فرد روز سه‌شنبه در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد افزود: این تسهیلات از محل ۱۲ ردیف تسهیلاتی به متقاضیان و کشاورزان استان پرداخت شده در حالی که مجموع تسهیلاتی پرداختی پارسال ۱۶۰ میلیارد تومان بوده است.

وی بیان کرد: امسال ۱۲ هزار و ۳۵۷ پرونده برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی و منجر به پرداخت تسهیلات شد و مجموع پرونده‌های معرفی شده بیش از این تعداد است.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اعلام اینکه میزان تسهیلات پرداختی به متقاضیان احداث گلخانه‌ ۷۳۲ درصد افزایش دارد گفت: امسال ۱۰۲ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان تسهیلات در این حوزه پرداخت شده در حالی که مجموع تسهیلات سال گذشته ۱۴ میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: همچنین ۴۷ میلیارد تومان تسهیلات برای پنج هکتار گلخانه آماده پرداخت است و تا سال آینده این طرح‌ها به بهره‌برداری می‌رسد.

فرجامی فرد تسهیلات پرداختی در حوزه مکانیزاسیون کشاورزان را ۵۳ میلیارد و ۷۲۶ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به سال قبل معادل ۳۹۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: سال گذشته در بخش سرمایه در گردش برای واحدهای مرغداری استان هیچ گونه تسهیلاتی پیش بینی نشده بود اما امسال از محل ماده ۵۲ صندوق توسعه ملی برای کل کشور ۴۰۰ میلیارد تومان ابلاغ شد که سهم استان سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اضافه کرد: از آنجایی که این میزان برای استان عدد قابل توجهی نبود با رایزنی‌های انجام شده تاکنون ۱۸ میلیارد تومان تسهیلات در این بخش پرداخت شده است.

وی گفت: افرادی که قرار است تسهیلات دریافت کنند باید حتما در سامانه سیتا ثبت‌نام و از این طریق به بانک کشاورزی معرفی شوند و تسهیلات را دریافت کنند که اطلاعات لازم در این خصوص در پرتال جهاد کشاورزی استان موجود است.

فرجامی فرد تصریح کرد: اعلام کرده‌ایم واحدهای مرغداری و دامداری استان با مشکل مواجه هستند چرا که اقتصاد و معیشت مردم استان بر پایه دام و کشاورزی است.

وی افزود: در تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری سهم بخش کشاورزی ۴۵ درصد بود در حالی که حدود ۷۵ درصد تسهیلات استان در این حوزه به ویژه دام پرداخت شده است.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال نیز در زمینه تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری عدد کمی یعنی ۵۵ میلیارد تومان به صندوق کارآفرینی امید اختصاص یافت و تسهیلات اختصاصی به لحاظ تورم موجود در کشور بیشتر تکمیلی بوده است.

وی افزود: صندوق توسعه ملی مجوز داد تا ۴۰ درصد تسهیلات اشتغال پایدار برای طرح‌هایی که تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما به علت تورم طرح کامل نشده است، اختصاص یابد.

فرجامی فرد گفت: موظف هستیم تسهیلاتی که برای بخش‌های مختلف کشاورزی در نظر گرفته می‌شود را در همان بخش پرداخت کنیم اما از هر روزنه‌ای برای بخش دام و طیور کمک می‌کنیم.

وی با بیان اینکه هیچ محدودیتی در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی نداریم عنوان کرد: تسهیلات مربوطه اکنون در بانک موجود است و با توجه به اینکه احداث بارگاه‌های بهداشتی زرشک در این بخش قرار می‌گیرد آمادگی معرفی متقاضیان برای دریافت تسهیلات را داریم.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی متقاضی زیادی نیستند اما از تمامی جوانانی که ایده و طرح‌های دانش بنیان دارند، تقاضا می‌شود در این زمینه در قالب شرکت تعاونی ورود کرده و سرمایه‌گذاری کنند.

وی با تاکید بر اینکه از طرح و ایده‌های نو در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی حمایت می‌شود یادآور شد: در بحث فرآوری محصولات راهبردی کشاورزی می‌توان بیش از اینها کار کرد و فقط به بسته‌بندی محصولات اکتفا نکرد.

فرجامی فرد با اشاره به برخی مشکلات در زمینه تسهیلات مربوط به گلخانه‌داران گفت: با توجه به افزایش هزینه‌ها به طور طبیعی هزینه کردن در احداث گلخانه افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: اعتبارات در نظر گرفته شده نیز با توجه به هزینه‌ها افزایش داشته اما سال گذشته نرخ سود تسهیلات برای احداث گلخانه هفت درصد بوده که امسال به ۱۲ درصد در سطح کشور رسیده‌ و این موضوع سبب گلایه متقاضیان شده است.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: برای کاهش نرخ سود تسهیلات گلخانه پیگیری‌های زیادی انجام شد و با همین شرایط ۱۲ درصد امسال تاکنون ۷.۵ برابر اعتبار پرداخت شده است.

وی در ارتباط با گلایه‌ برخی متقاضیان احداث گلخانه درخصوص سختگیری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات و تامین وثایق گفت: تسهیلات پرداخت شده در بخش احداث گلخانه از محل صندوق توسعه ملی بوده لذا بازپرداخت تسهیلات از اهمیت زیادی برخوردار است.

فرجامی فرد افزود: با توجه به اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری دستگاه دولتی، متقاضی و بانک عامل سه وجه سرمایه‌گذاری هستند همه باید با هم هماهنگ شوند تا سرمایه‌گذاری انجام شود.

وی بیان کرد: کسی که قرار است سرمایه‌گذاری کند باید حداقل ۴۰ درصد آورده اولیه داشته باشد در غیر این صورت اگر اقدام به دریافت تسهیلات و سرمایه‌گذاری کند نه تنها مشغول بکار نخواهد شد بلکه بیکار بدهکار خواهد بود.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در مورد کشتارگاه‌های دام و طیور در استان گفت: کشتارگاه صنعتی دام و طیور خوسف با پیشرفت ۸۰ درصدی در حال اجرا است که ظرفیت کشتار دام سبک، سنگین و شتر مرغ را دارد و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: همچنین در دشت بُجد بیرجند یک کشتارگاه دام با پیشرفت فیزیکی بالا در حال احداث است که طبق گفته سرمایه‌گذار تا خرداد ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: کشتارگاه دام و طیور به‌گونه‌ای در تمامی شهرستان‌های استان در حال احداث، فعال یا آماده بهره‌برداری است که اگر این تعداد کشتارگاه فعال شود تاثیر بسزایی در چرخه تولید استان خواهد داشت.

 

 

 

گشت‌های انتظامی و نظارتی در خراسان جنوبی افزایش می‌یابد

گشت‌های انتظامی و نظارتی در خراسان جنوبی افزایش می‌یابد

بیرجند – ایرنا – معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: با توجه به نزدیکی تعطیلات نوروز گشت‌های انتظامی و نظارتی در استان افزایش می‌یابد و هر یک از دستگاه‌ها سهم خود را در کاهش سرقت انجام دهند.

حجت الاسلام یدالله وحدانی‌نیا روز سه‌شنبه در دومین نشست کارگروه پیشگیری از سرقت که در دادگستری استان برگزار شد، افزود: مرخصی عید طبق تاکید رییس قوه قضاییه شامل سارقان سابقه‌دار نمی‌شود و قضات نسبت به این موضوع مهم توجه داشته باشند.

وی گفت: با توجه به الکترونیکی شدن خیلی از امور، دستگاه‌ها می‌توانند با هوشمندسازی نسبت به کاهش سرقت‌ اقدام کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: ساماندهی در زمینه خریداران ضایعات در استان وجود ندارد که مورد تاکید است در مبادی ورودی و خروجی شهر دوربین‌های پلاک‌خوان برای خارج نشدن اموال سرقتی در بین ضایعات، وجود داشته باشد و در ایست و بازرسی‌ها هم به این مساله توجه شود.

وی افزود: درخصوص دوربین‌های شهری مواردی را که در شهر نیاز است، پلیس اعلام کند تا به شهرداری ابلاغ شود و شهرداری در نظر داشته باشد دوربین‌هایی که باز می‌شود حتما با نظر پلیس انجام شود.

وحدانی‌نیا گفت: در حوزه بازار هم تعاملات بیشتری را می‌طلبد تا ملاحظات مورد توجه قرار گیرد و تاکید بر نصب دوربین‌های مداربسته است زیرا جنبه بازدارندگی دارد.

وی بیان کرد: اگر در حوزه مالخرها نظارت بیشتری شود، سرقت‌ها هم تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به گلایه‌مندی‌ها در ارتباط با بیت کوین و ارزهای دیجیتال در فضای مجازی گفت: می‌طلبد ملاحظات بیشتری در پلیس تخصصی فتا مد نظر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: پلیس با استفاده از ظرفیت جوانان و نوجوانانی که در فضای مجازی تخصص دارند، بیشتر به عمق این موضوع مهم بپردازد.

وی تعیین تکلیف برخی اراضی مخروبه مربوط به دستگاه ها را نیز در کاهش جرم مهم دانست و افزود: دستگاه‌ها باید پای کار بیایند و نسبت به تعیین تکلیف این اراضی اقدام کنند.

 

ورود شرکت ملی صنایع مس ایران به بازار اشتغال خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی خواستار سرمایه‌گذاری شرکت ملی مس در استان شد/۳

استاندار خراسان جنوبی خواستار سرمایه‌گذاری شرکت ملی مس در استان شد

استاندار خراسان جنوبی از شرکت ملی صنایع مس ایران خواست ادامه مطالعه و اکتشاف پهنه‌های معدنی مس را در این استان سرعت ببخشد و نسبت به توسعه سرمایه‌گذاری در بهره‌برداری از معادن مس اقدام کند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی «حمید ملانوری» در دیدار با «اردشیر سعد محمدی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، ذخایر مس استان را کم‌نظیر خواند و افزود: براساس مطالعات صورت گرفته، خراسان جنوبی مستعد کانی‌سازی مس است.

وی اظهار داشت: با گسترش فعالیت‌های اکتشافی، در آینده نزدیک می‌توان خراسان جنوبی را به ‌عنوان یکی از مناطق مس‌خیز کشور معرفی کرد.

استاندار خراسان جنوبی از سابقه طولانی فعالیت‌های معدنی استان در حوزه مس گفت و افزود: چند دهه فرایند تولید مس در معدن مس قلعه زری، گواه این موضوع است.

وی گفت: در معدن مس قلعه زری به‌عنوان تنها معدن مس زیرزمینی کشور تمامی اقدامات از اکتشاف گرفته تا فرآوری ذخایر انجام می‌شود.

ملانوری بر توجه ویژه به اکتشاف و فرآوری مس در استان خراسان جنوبی تاکید کرد و افزود: با افزایش میزان ذخایر مس، خراسان جنوبی می‌تواند در آینده نقش تاثیرگذاری در اقتصاد کشور ایفا کند و نیاز صنایع داخلی را به این کانی برآورده سازد.

وی در این دیدار از مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خواست ادامه مطالعه و اکتشاف پهنه‌های معدنی مس را در استان سرعت ببخشد و نسبت به توسعه سرمایه‌گذاری در بهره‌برداری از معادن مس اقدام کند.

استاندار خراسان جنوبی بر رفع مشکلات موجود در مجتمع مس قلعه زری توسط شرکت ملی صنایع مس ایران تاکید کرد و اقدامات این مجموعه را به عنوان معین توسعه‌ای مناطق کمتر برخوردار در زمینه محرومیت‌زدایی در استان خواستار شد.

این نشست قول مساعد مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران برای ورود جدی در راستای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در خراسان جنوبی را به همراه داشت.

 

 

کشف ۱۲ تن نهاده‌های دامی احتکار شده در خراسان جنوبی/۴

کشف ۱۲ تن نهاده‌های دامی احتکار شده در خراسان جنوبی

 سرپرست پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی گفت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان ۱۲ تن نهاده‌های دامی خارج از شبکه توزیع را در شهرستان بیرجند کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ جواد بخشی اظهار داشت: در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و دام، ماموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی اخباری را مبنی بر دپوی گسترده نهاده‌های دامی در یکی از انبارهای شهرستان بیرجند دریافت کردند که بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: ماموران با انجام اقدامات نامحسوس و اشراف اطلاعاتی، مکان دقیق دپوی نهاده‌های دامی را شناسایی کردند و پس از هماهنگی با مقام قضایی و همکاری اداره صنعت، معدن و تجارت محل مورد نظر را بازرسی کردند که ۱۲ تن نهاده‌های دامی خارج از شبکه توزیع کشف شد.

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه ارزش ریالی نهاده‌های دامی کشف شده توسط کارشناسان بالغ بر ۸۴۰ ریال برآورد شد گفت: ماموران در این رابطه یک متهم را دستگیر کردند که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.

 

انبار احتکار روغن خوراکی در بیرجند کشف شد /۴

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی از کشف سه تن و ۳۳۰ کیلوگرم روغن خوراکی احتکار شده در شهرستان بیرجند خبر داد و گفت: ارزش ریالی کالای احتکار شده ۳۳۲ میلیون ریال برآورد شده است.

وی اظهار داشت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی اخباری را مبنی بر احتکار روغن در شهرستان بیرجند دریافت کردند که پیگیری موضوع بسرعت در دستور کار پلیس قرار گرفت.

سرهنگ بخشی افزود: ماموران با انجام تحقیقات تخصصی پلیسی انبار کالای احتکار شده را شناسایی کردند و پس از هماهنگی با مقام قضایی در بازرسی از محل سه تن و ۳۳۰ کیلوگرم روغن خوراکی احتکاری را کشف کردند.

وی با بیان اینکه کارشناسان ارزش ریالی کالای احتکار شده را ۳۳۲ میلیون ریال برآورد کردند گفت: ماموران در این رابطه یک متهم را دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.

 

 

 

فرماندار فردوس:

اقامتگاه‌های بوم‌گردی اجازه برگزاری مراسم را ندارند/۲

اقامتگاه‌های بوم‌گردی اجازه برگزاری مراسم را ندارند

فرماندار فردوس گفت: اقامتگاه‌های بوم‌گردی در شرایط عادی هم اجازه برگزاری مراسم را ندارند، اکنون که در شرایط خاص کرونایی هستیم این موضوع باید بیشتر مدنظر باشد.

حمید حلاج مقدم در نشست ستاد کرونای شهرستان فردوس افزود: بیشترین تخلفات در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را اقامتگاه‌های بوم‌گردی فردوس به خود اختصاص داده است و اگر مواردی مانند برگزاری مراسم تکرار شود، حتما برخورد خواهد شد.

وی گفت: مدیران هتل و مجموعه‌های گردشگری باید متناسب با ظرفیت‌هایی که هر هفته اعلام می‌شود، پذیرش داشته باشند و حتی اگر از قبل قراردادی بسته باشند با توجه به تصمیم ستاد شهرستان عمل شود.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان فردوس هم در این نشست از مشاهده یک مورد مشکوک ابتلا به کرونای انگلیسی در این شهرستان خبر داد.

احمد نگهبان گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در شهرستان فردوس تاکنون سه هزار و ۱۸ مورد آزمایش کرونا انجام شده که از این تعداد یک هزار و ۹۳ مورد مثبت بوده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۵۹ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در این شهرستان فوت کرده‌اند افزود: آمار ابتلا در مناطق شهری نسبت به مناطق روستایی بیشتر بوده است.

رییس شبکه بهداشت و درمان فردوس اظهار داشت: تاکنون ۲ مورد مشکوک ابتلا به کرونای انگلیسی داشته‌ایم که یک مورد منفی بوده است و این اشخاص از کشور عراق برگشته بودند.

وی بیان کرد: در پیک سوم آمار مبتلایان جهش زیادی داشت و همه موارد مرگ و میر دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند.

در این نشست همچنین درخصوص وضعیت کنترل آرامستان‌ها و ساماندهی دوره‌گردها و زباله‌گردها تصمیماتی اتخاد شد.

 

 

 

۳۵۰ هزار متر مربع جاجیم از خراسان جنوبی صادر می‌شود/۲-۳

۳۵۰ هزار متر مربع جاجیم از خراسان جنوبی صادر می‌شود

معاون صنایع ‌دستی اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان ‌جنوبی گفت: سالانه ۳۵۰ هزار متر مربع جاجیم به همت هنرمندان جاجیم‌باف استان بافته و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

حسین عباس‌زاده اظهار داشت: هنرمندان جاجیم‌باف برای حضور در نمایشگاه‌ها و بازارچه‌ها معرفی می‌شوند و امکان شرکت در رویدادهای مهم و تخصصی حوزه صنایع‌ دستی مانند مهر اصالت و نشان ملی نیز برای آنان فراهم شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی برای حمایت از هنرمندان جاجیم‌باف خراسان جنوبی انجام شده است افزود: صدور مجوز، ارائه تسهیلات کم‌بهره، ارائه آموزش‌های رایگان ویژه شاغلان و ارائه خدمات بیمه‌ای از اقدامات موثر در زمینه حمایت از این هنرمندان بوده است.

معاون صنایع ‌دستی اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان ‌جنوبی گفت: صادرات جاجیم به کشورهای همسایه در حد محدود و به صورت چمدانی بوده است.

وی افزود: صادرات محدود جاجیم به کشورهای همسایه، محاسبه ارزآوری این هنر اصیل را امکان‌ناپذیر کرده است.

عباس‌زاده گفت: در زمان حاضر از آرایه‌های پرنقش و نگار این هنر اصیل بر روی وسایلی همچون انواع پشتی، کیف، ساک، رومبلی، روکش صندلی اتومبیل، روفرشی، سفره نان، روپشتی، سجاده، انواع کیف زنانه، کوسن، دمپایی، پاتابه، جانماز، جای جوراب، رختخواب پیچ، رومیزی، زیرانداز و تن‌پوش‌های گوناگون استفاده می‌شود.

بیش از ۸۰ رشته صنایع دستی در استان خراسان جنوبی شناسایی شده و صنایع دستی متنوع یکی از ظرفیت‌های فعال این استان است.

حوله‌بافی (توبافی) روستای خراشاد بیرجند سال ۱۳۹۷ ثبت جهانی شد و این استان ۹۴۲ اثر در فهرست میراث ملی دارد.

 

 

 

۸۶۵ مجوز مشاغل خانگی در خراسان جنوبی صادر شد/۲-۳

۸۶۵ مجوز مشاغل خانگی در خراسان جنوبی صادر شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی از صدور ۸۶۵ مجوز مشاغل خانگی در سال جاری خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از چهار میلیارد تومان تسهیلات برای طرح‌های مشاغل خانگی استان پرداخت شده است.

غلامرضا اشرفی اعلام کرد: از ابتدای امسال ۸۰۵ مجوز مشاغل خانگی به صورت مستقل، ۵۹ مجوز به صورت پشتیبان حقیقی و یک مجوز پشتیبان حقوقی در این استان صادر شده است.

وی سهمیه تسهیلات خراسان جنوبی در مشاغل خانگی را ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: ۱۱۶ طرح به بانک‌های رفاه کارگران و توسعه تعاون ارسال و به ۵۴ طرح تسهیلات پرداخت شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: تا ششم اسفند ماه مبلغ چهار میلیارد و ۹۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای طرح‌های مشاغل خانگی استان تسهیلات پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: ۶ رشته شبکه فرش با محوریت اتحادیه فرش استان، پاپیه ماشه، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، گلیم سوزنی، پلاس بافی، جاجیم بافی و سفره آردی و گیاهان دارویی دارای قابلیت شبکه‌سازی در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی هستند.

اشرفی افزود: همچنین از محل اعتبارات اشتغال پایدار روستایی و عشایری تاکنون به تعداد ۲ هزار و ۹۶۶ طرح به مبلغ ۳۹۰ میلیارد تومان با پیش بینی ۶ هزار و ۹۰۴ فرصت شغلی در استان خراسان جنوبی توسط بانک‌های عامل تسهیلات پرداخت شده است.

 

 

 

 

۵۲ درصد اعتبارات شهرستان خوسف تخصیص پیدا کرد

۵۲ درصد اعتبارات شهرستان خوسف تخصیص پیدا کرد

فرماندار خوسف گفت: امسال ۳۰۱ میلیارد و ۲۳ میلیون ریال اعتبار برای این شهرستان در نظر گرفته شده که از این میزان تاکنون حدود ۱۵۷ میلیارد ریال معادل ۵۲ درصد اعتبارات شهرستان تخصیص پیدا کرده است.

محمدعلی آخوندی روز دوشنبه در نشست کمیته برنامه‌ریزی شهرستان خوسف افزود: جمعیت یکی از مهمترین ملاک‌های توزیع اعتبار است و با توجه پراکندگی بسیار زیاد شهرستان خوسف ایجاد زیرساخت‌ها در مناطق روستایی و دور از مرکز با اعتبارات بیشتری انجام می‌شود که این اعتبارات تخصیصی براساس این شاخص کفاف اجرای پروژه‌ها را ندارد.

وی گفت: در شهرک صنعتی شهید رحمانی سه پروژه با سرمایه‌گذاری خارجی و پروژه‌های قیر و وکیوم، هیدروکربن توسط سرمایه‌گذاران داخلی در دست اجرا است و از طرفی سرمایه‌گذاری‌های جدید در دست اقدام است که احداث پست ۱۳۲ کیلو ولت یکی از مهمترین پروژه‌های زیرساختی این شهرک بوده که نیازمند تخصیص اعتبار است.

فرماندار خوسف بیان کرد: شهرک صنعتی شهید رحمانی به عنوان بزرگترین و نزدیکترین شهرک صنعتی به مرکز استان در آینده نزدیک شاهد سرمایه‌گذاری‌های بیشتری خواهد بود و احداث این پست با برآورد هزینه ۱۵۰ میلیارد ریال یکی نیازهای این شهرک است.

وی گفت: کارخانه‌های فرآوری معادن طلا، مس دهستان بخش جلگه ماژان شهرستان خوسف نیز در دست احداث است که با تکمیل این پروژه‌ها تحولی عظیم در بخش اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان رقم خواهد خورد.

آخوندی اظهار داشت: شهرستان خوسف در توسعه سرمایه‌گذاری‌ها و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در استان خراسان جنوبی پیشتاز بوده است و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها نه تنها در راستای رفع مشکل اشتغال شهرستان تاثیر مهمی دارد بلکه باید در راستای رفع محرومیت منطقه نیز گام‌های اساسی بردارد.

وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده و هم حقوق دولتی معادن باید در راستای توسعه زیرساخت‌ها هزینه شود و در این راستا پیگیری‌های زیادی صورت پذیرفته است.

وی گفت: با توجه به اینکه توسعه گلخانه‌ها یکی از سیاست‌های دولت در استان خراسان جنوبی است و در این راستا ایجاد مجتمع گلخانه‌ای در شهر ماژان پیشرفت خوبی دارد و توانسته بیش از ۶۰ میلیارد ریال اعتبار جذب کند، پیگیر اعتبار لازم برای تکمیل زیرساخت‌ها و واگذاری قطعات این مجتمع به بخش خصوصی هستیم.

فرماندار خوسف بیان کرد: از محل کمیته برنامه‌ریزی شهرستان مبلغ ۲۱۶ میلیارد و ۶۶۰ میلیون ریال اعتبار به شهرستان خوسف تخصیص پیدا کرده است که با پیگیری‌های متعدد و سایر فصول تخصیصی این اعتبار به ۳۰۱ میلیارد و ۲۳ میلیون ریال افزایش یافته است.

وی گفت: از سرفصل موضوع بند ه تبصره ۹، کمک به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با تخصیص ۱۰۰ درصدی و توسعه و تکمیل راه‌های روستایی با تخصیص ۷۴ درصدی بیشترین تخصیص از بین سایر سرفصل‌ها داشته است.

وی با انتقاد از حذف اعتبارات ملی راه روستایی افزود: بسیاری از پروژه‌های حوزه راه با اعتبارات شهرستانی و استانی به نتیجه نخواهد رسید.

آخوندی اظهار اشت: تکمیل جاده‌های دسترسی روستاهای چاه طالب آباد، رزگ. گلگون همچنین مسیرهای ترانزیتی خوسف به نای بند و بهاباد از طریق آبگرم لوت و جاده دسترسی معدن قلعه زری به شهداد استان کرمان از نیازمندی‌های مهم شهرستان خوسف است.

وی گفت: با تکمیل جاده خوسف به نای بند از طریق آبگرم لوت که یکی از جاده‌های استراتژیک استان است، میزان راه دسترسی خوسف به نای بند و بهاباد استان یزد و استان‌های مرکزی کشور به بیرجند بیش از ۱۰۰ کیلومتر کوتاه می‌شود و میزان صرفه‌جویی سوخت و استهلاک حدود یک هزار و ۵۰۰ کامیون ترانزیتی قابل توجه خواهد بود.

فرماندار خوسف خاطرنشان کرد: ایمن‌سازی مسیر شهر جدید ماژان علیرغم توجه ویژه‌ای که به این پروژه شده است، پنج میلیارد ریال اعتبار دیگر برای تکمیل پروژه نیاز دارد که امیدواریم برای تکمیل آن هرچه سریعتر این اعتبار تخصیص پیدا کند.

وی گفت: اجرای طرح مسکن محرومان و طرح مسکن اقشار کم‌درآمد در روستاها نیز در راستای توسعه روستاها نقش بی‌بدیلی داشته است اما اجرای طرح‌های هادی تناسبی با ساخت و سازهای روستایی ندارد.

وی اظهار داشت: لازم است از محل اعتبارات ملی و درآمدهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نسبت به اجرای طرح هادی در روستاها در راستای اجرای طرح‌ها هزینه‌های بیشتری صورت پذیرد.

آخوندی افزود: با توجه به شرایط امسال لازم است دستگاه‌های اجرایی برای اعتبارات و موافقت‌نامه و جابه‌جایی اعتبارات سریعتر پیشنهادهای خود را اعلام کنند تا اگر اعتبارات تخصیصی قرار است  جابه‌جا شود با هماهنگی فرمانداری هرچه سریعتر صورت گیرد.

وی یکی دیگر از پروژه‌های با اولویت شهرستان خوسف را تخصیص اعتبار به پروژه آبرسانی دهستان براکوه عنوان کرد و گفت: تا جایی که امکان دارد تخصیص اعتبارات شهرستانی در حد امکان به صورت کامل با اولویت تامین آب شرب دهستان براکوه انجام شود.

مرکز شهرستان خوسف در فاصله ۳۶ کیلومتری بیرجند است.

 

 

 

کریمو سرایان رکورددار بارندگی/۲

بیشترین بارندگی شبانه روز گذشته با ۱۰ میلیمتر بارندگی در کریمو سرایان ثبت شد.

نخعی رئیس گروه پیش بینی و پیش آگاهی های جوی هواشناسی استان گفت: در این مدت در ایستگاه آیسک ۷ میلیمتر، آلنگ بندان حدود ۶ میلیمتر، سه قلعه ، چاه طالب ، سرند فردوس ، آرین شهر ، فتح آباد خضری، عباس آباد میمن قاین ۴ میلیمتر، محمدآباد پسکوه سه میلیمتر ، سرایان ، بندان و فتح آباد فردوس  ۵ میلمتر، ارسک، باغستان، مهوید، انارستانک و ابراهیمی نهبندان دو میلیمتر، کلاته سورگ و اسلامیه یک میلیمتر، حاجی آباد زیرکوه، قاین، زهان ، طبس، اسدیه، سربیشه، علی آباد زراعین، جنوب بیرجند و طاهر آباد فردوس بارش کمتر از یک میلیمتر را گزارش کردند.

 

 

برگزاری جشن نیکوکاری در خراسان جنوبی/۲-۳

جشن نیکوکاری با رعیات پروتکل‌های بهداشتی از فردا به مدت سه روز همزمان با سراسر کشور آغاز می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان گفت: جشن نیکوکاری فردا ۱۳ اسفند دبرگزاری جشن نیکوکاری در خراسان جنوبیر مدارس(به صورت مجازی)، ۱۴ اسفند در معابر و میادین شهری و ۱۵ اسفند در پایگاه‌های نماز جمعه برگزار می‌شود.
سیدرضا سلم آبادی افزود: هزار و ۷۸۸ پایگاه به صورت مجازی در مدارس ، ۳۶۷ پایگاه در میادین و معابر و ۲۶ پایگاه مصلی نمازجمعه برای جمع آوری جمع آوری کمک‌های مردمی پیش بینی شده است.
وی با اشاره به نواختن زنگ نیکوکاری ۱۳ اسفند در مدارس گفت: شعار جشن نیکوکاری امسال عیدی برای همه انتخاب شده است.
سلم آبادی افزود: با توجه به برنامه ریزی‌ها،  پیش بینی می‌شود ۶ میلیارد تومان کمک مردمی در جشن نیکوکاری امسال  جمع آوری شود.

وی شماره گیری سرشماره *۸۸۷۷*۱*۵۶#، دفاتر کمیته امداد در بخش‌ها و شهرستانها، و سرشماره ۰۹۶۸۸۷۷ نفر کمک کنند.پارسال ۵ میلیارد و ۶۲۷ میلیون تومان در جشن نیکوکاری در خراسانم جنوبی جم آوری شد.

۴۳ هزار خانواده تحت پوشش این نهاد هستند که ۳۳ هزار نفر مستمری بگیر مستمر هستند.

هشدار سازمان حج و زیارت خراسان‌جنوبی

متقاضیان نقل و انتقال اسناد حج تمتع و عمره مراقب فعالیت دلالان در حوزه خرید و فروش اسناد حج و عمره باشند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیر حج و زیارت استان به فعالیت برخی دلالان در عرصه خرید و فروش اسناد حج هشدار سازمان حج و زیارت خراسان‌جنوبیتمتع و عمره اشاره کرد و گفت: متقاضیان این‌گونه اسناد مراقب دلالانی که با هدف سودجویی در زمینه خرید و فروش فیش حج تمتع و عمره فعالیت دارند باشند و به تبلیغات آنان در فضای مجازی و پیامک‌های ارسالی توجه نکنند.

 

ابوالفضل نوفرستی با اشاره به اینکه فعالیت این افراد مورد تایید سازمان حج و زیارت نیست ، افزود: متقاضیان در صورتی که قصد خرید یا فروش فیش حج خود را دارند می‌توانند برای پیگیری و ثبت درخواست خود به سامانه اینترنتی tasharof.haj.ir مراجعه کنند.

 

 

 

 

 

رقابت ۱۳۶۵ نفر در آزمون دکتری ۱۴۰۰

هزار و ۳۶۵ داوطلب در خراسان جنوبی در آزمون دکتری۱۴۰۰ رقابت می‌کنند.

نماینده تام الاختیار سازمان سنجش در استان گفت: از این تعداد ۷۶۲ داوطلب رقابت ۱۳۶۵ نفر در آزمون دکتری ۱۴۰۰مرد و ۶۰۳ داوطلب زن هستند که همزمان با سراسر کشور، جمعه ۱۵ اسفند در این آزمون رقابت می‌کنند.

 

آیتی افزود: این آزمون با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ساعت ۸ در ۴ حوزه امتحانی در پردیس دانشگاه بیرجند برگزار خواهد شد.

 

کارت شرکت در آزمون متقاضیان از امروز برای مشاهده و پرینت بر روی درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قرار گرفته است.

 

این دومین آزمون دکتری است که در سال ۹۹ برگزار می‌شود.

 

 

 

 

استقلال دانشگاه صنعتی بیرجندحفظ شود

نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس از تلاش برای لغو الحاقیه طرح آمایش آموزش عالی در مجلس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، آقای خسروی با اشاره به طرح ادغام دانشگاه صنعتی بیرجندبه دانشگاه بیرجند استقلال دانشگاه صنعتی بیرجندحفظ شودرا غیرمنتظره دانست و گفت: چند ماه قبل ، رئیس دانشگاه بیرجند در جلسه‌ای با نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی ، طرح آمایش آموزش عالی را مطرح کرد اما وعده داد که این موضوع فعلا در حد طرح است و اگر قرار باشد اجرایی شود ، دانشگاه بیرجند اولین مجری طرح آمایش نخواهد بود.

وی افزود: اجرای این طرح در خراسان جنوبی با اهدافی که ذیل نقشه جامع علمی کشور تعریف شده است ، مانند توزیع عادلانه منابع ، ایجاد فرصت‌های برابر و جلوگیری از تجمیع امکانات ، منافات دارد.

نماینده مردم شهرستان های بیرجند درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه صنعتی بیرجند از سال ۱۳۸۶ به عنوان تنها دانشگاه صنعتی شرق کشور اعلام موجودیت کرد و با ۷۰ عضو هیئت علمی و ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو در رشته‌های فنی و مهندسی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد می‌تواند نقش موثری در زیرساخت‌های توسعه‌ای استان و سایر نقاط کشور داشته باشد.

وی گفت: آن‌چه در شورای گسترش آموزش عالی تصمیم گرفته شده است ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ بود اما در ۵ دی‌ امسال در جلسه معاونت پژوهشی وزارتخانه در دیدار با هیئت رئیسه دانشگاه صنعتی بیرجند، قول داده شد که فعالیت دانشگاه صنعتی بیرجند ادامه خواهد داشت.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی افزود: به همین دلیل این تصمیم و وعده معاون وزیر با هم منافات دارد که در این خصوص به نظر می‌رسد معاون وزیر از آن جلسه و تصمیم اطلاعی نداشته و اگر هم اطلاع داشته، چرا چنین وعده‌ای مبنی بر ادامه فعالیت داده است؟

خسروی افزود: روز گذشته نیز این موضوع در مجلس، مورد اعتراض برخی از نمایندگان قرار گرفت و رئیس و نائب رئیس مجلس نیز وعده پیگیری داده‌اند.

 

وی از مکاتبه با وزیر علوم تحقیقات و فناوری در این خصوص خبر داد و گفت: از وی درخواست کردم دستور برای حفظ استقلال دانشگاه صنعتی بیرجند بدهد و طرح آمایش آموزش عالی را از شهرستان‌های برخوردار شروع کند.

 

 

 

راهیان نور مجازی برای ۲۳ هزار دانش آموز/۲-۳

۲۳ هزار دانش آموز خراسان جنوبی، امسال در اردوی مجازی راهیان نور شرکت می‌کنند.

مسئول سازمان بسیج دانش آموزی استان گفت: اردو‌های راهیان نور دانش آموزی از سال ۸۹ با همکار بسیج دانش آموزی و معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش برای درس برگزار می‌شد، اما امسال به علت شیوع کرونا امکان برگزاری حضوری این اردو‌ها نیست.

سرهنگ امانتی افزود: دانش آموزان پایه نهم ، دهم و کار و دانش پایه دوازدهم برای گذراندن درس آمادگی دفاعی ، این اردو در بستر سامانه شاد تجربه می‌کنند.

وی زمان برگزاری این برنامه را نوزدهم و بیستم اسفند اعلام کرد و گفت: دانش آموزان هر کلاس در یک کاروان گروه بندی می‌شوند و در مدت این دو روز با ۴ یادمان مناطق عملیاتی جنوب شامل اروندکنار ، شلمچه ، هویزه  و دهلاویه و همچنین شهدای استان و شهرستان خود آشنا می‌شوند.

مسئول سازمان بسیج دانش آموزی استان افزود: راوی ، روحانی و خود دانش آموزان در برگزاری اردوی مجازی راهیان نور مشارکت می کنند.

 

 

 

 

شهدا، از جان خود برای تأمین آسایش و امنیت ملت گذشتند/۲-۳

شهیدان با خدا معامله کردند و از جان و مال خود گذشتند تا امروز ما در کمال آرامش، آسایش و امنیت زندگی کنیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند در مراسم گرامیداشت یاد و نام شهدا در دانشکده کشاورزی بیرجند با بیان این مطلب گفت: شهیدان در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی نقش بسزایی ایفا کردند که وظیفه‌ی ما در مقابل جانفشانی آنها، ادامه راه شان است.
حجت الاسلام جعفری افزود: شهدا و جانبازان با انتخاب راه حق، آینده ما را ترسیم کردند و ما باید همواره قدردان رشادت‌ها و از خودگذشتگی آن‌ها باشیم.
وی گفت: ۱۷ درصد شهدای ما از عرصه‌ی دانشگاه و دبیرستان‌ها بودند که حتی برخی از آنان به عنوان فرمانده در عملیات‌های مختلف، نقش آفرینی می‌کردند.
معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه بیرجند هم گفت: دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند میزبان ۲ شهید گمنام و ۳ شهید دانشجوی رشته کشاورزی است که مایه افتخار جامعه دانشگاهی استان است.
زنگویی افزود: ما باید در لحظه به لحظه زندگی خود همواره به یاد شهدا باشیم چرا که آنان از هستی خود گذشتند و افتخار آفریدند و برای همیشه دشمنان را مأیوس کردند.
مراسم گرامیداشت یاد و نام شهدا در دانشکده کشاورزی بیرجند با رعایت دستورات بهداشتی و همچنین در فضای مجازی نیز برگزار شد.

خسارت ۲۵ درصدی سرما به مزارع و باغ های خراسان جنوبی/۲-۳

سرما و یخبندان اسفند امسال، ۱۰ تا ۲۵ درصد به اراضی کشاورزی و باغ های خراسان جنوبی خسارت زد.

مدیرکل مدیریت بحران استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: با توجه به سامانه‌های بارشی در اسفند با توجه به اطلاع رسانی‌های گسترده از صداوسیما و جراید و تدابیر اندیشیده شده توسط کشاورزان خوشبختانه خسارت بارندگی و سیلاب در بخش‌های زیرساختی و زیربنایی و شریان‌های حیاتی هم  خسارتی نداشتیم و حتی واحد‌های مرغداری، دامداری و گلخانه ها هم گزارشی اعلام نکردند.
میرجلیلی افزود: سرما و یخبندان سراسری در ۱۱ شهرستان‌ ها گزارش شد که در اکثر مراکز دمای صفر و زیر صفر درجه ثبت کردند.
به گفته وی با توجه به گستردگی حجم یخبندان و فراگیری آن در سطح ۱۱ شهرستان در تاریخ های ششم، هفتم و هشتم خساراتی به مزارع و باغ ها در محصولات سردرختی و هسته دار از جمله بادام و زردآلود و سایر محصولات باغی و اراضی کشت گندم و جو داشتیم.
وی گفت: در این مدت دو هزار هکتار از باغ های استان ۱۰ تا ۲۵ درصد و چهار هزار هکتار از مزارع استان ۱۰ تا ۲۰ درصد خسارت دیدند.
مدیر کل مدیریت بحران استان افزود: این خسارات توسط ۲۸ اکیپ متشکل از کارشناسان کشاورزی استان خسارات ناشی از یخبندان برآورد کردند.

تولید حدود ۱۷۵ تن محصول ارگانیک در خراسان جنوبی/

بیش از ۱۷۵ تن محصول ارگانیک از آغاز سال جاری در خراسان جنوبی تولید شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیرامور باغانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: ۲۴ نوع محصول توسط دوتولید حدود ۱۷۵ تن محصول ارگانیک در خراسان جنوبی شرکت در استان تولید شد.
رضایی افزود: در این مدت ۱۴۶ تن زرشک، ۱۴ تن گل محمدی و ۵۰۰ کیلوگرم غنچه گل، ۲۵۲ کیلوگرم زعفران، ۵ تن یونجه، یک تن زیره سبز، آویشن و پونه هر کدام ۸۰۰ کیلوگرم، ۴ تن نعناع فلفی، یک تن نعناع محلی و یک تن توت اراکی بیشترین محصولات تولید شده در سال جاری در این دو شرکت است.
وی با بیان اینکه این محصولات سالم و بدون استفاده از کود و سموم شیمیایی، تولید می‌شود، گفت: از این سطح بیشترین سطح زیرکشت به محصول زرشک با ۶۱ هکتار، زعفران ۵۹ هکتار و گل محمدی با ۲۸ هکتار اختصاص دارد.

رضایی گفت: بیشترین سطح زیرکشت محصولات ارگانیک استان به شهرستان قاین اختصاص دارد.

محصولات ارگانیک تولید شده در خراسان جنوبی به استان‌های خراسان رضوی و تهران و همچنین کشور‌های اروپایی، آلمان و فرانسه فرستاده می‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی

از ابزار هنر برای تبلیغ دین مبین اسلام استفاده کنید

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: کسانی که شرایط تبلیغ دین مبین اسلام را دارند باید با محتوا‌های غنی و تخصصی به میدان بیایند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، آیت الله عبادی در دیدار اعضای ستاد نظام جامع تبلیغ گفت: در چنین شرایطی که دروغ گویان حق را پایمال می‌کنند، باید نیرو‌هایی محقق ، مبلغ و پژوهشگر تربیت شوند و رسانه‌های مجازی و حقیقی هم باید در اختیار مبلغان قرار گیرند.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: اولویت امروز این است که با هماهنگی بین دستگاه‌های فرهنگی و مذهبی دفع ضرر کنید و جنگ فرهنگی، اراده‌ها و فکری بسیار مهم‌تر از جنگ فیزیکی است و بدانید اکنون دشمن به دنبال شکستن اراده‌ی مردم است.

۳۷ بیمار کرونایی روی تخت‌های بیمارستان‌ها/۳

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند: در حال حاضر ۱۳۶ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳۷ نفر کرونا مثبتند.

دکتر مهدی زاده گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴۴ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شد که مجموعا ۳۰ بیمار جدید شامل ۵ بستری و ۲۵ سرپایی شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد ۸ مورد از بیرجند، ۳ مورد از فردوس، ۶ مورد از قاین، ۷ مورد از طبس، ۱ مورد از درمیان، ۳ مورد از سربیشه، ۱ مورد از سرایان و ۱ مورد از خوسف بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۱۳۶ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳۷ نفر کرونا مثبتند.

دکتر مهدی زاده گفت: از این تعداد ۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که خوشبخاتنه بیمار بدحال نداریم.

وی افزود: در شبانه روز گذشته موردی از فوت در بیماران کرونایی مشاهده نشد و تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی همان ۷۵۸ نفر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در شبانه روز گذشته ۳۰ بیمار با علائم تنقسی در بیمارستان‌های استان پذیرش و در همین مدت ۲۲ بیمار شامل ۴ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب ترخیص شدند.

مهدی زاده افزود: از ابتدای شیوع کرونا تا امروز ۱۴ هزار و ۹۴۷ بیمار کرونا مثبت بهبود یافتند یا در حال حاضر در قرنطینه خانگی به سر می‌برند.

وی گفت: تا روز گذشته ۴۱ هزار و ۳۵۲ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی گرفته شده که منجر به شناسایی ۱۵ هزار و ۷۴۲ بیمار شد.

 

در گفت‌وگوی خاورستان با دبیر هیئت تیراندازی خراسان‌جنوبی مطرح شد؛

تنها هیئت ورزشی دارای ورزشکار المپیکی خراسان‌جنوبی فاقد سالن مناسب و استاندارد/ عدم‌ثبات مدیریت، ورزش استان را فلج کرد

سلیمانی گفت: هیئت تیراندازی خراسان‌جنوبی علی‌رغم این‌که جزو برترین هیئت‌های ورزشی استان از نظر دارا بودن ورزشکار المپیکی، مدال‌آوری و افتخارآفرینی است اما از داشتن یک سالن ورزشی مناسب و استاندارد محروم است.

تنها هیئت ورزشی دارای ورزشکار المپیکی خراسان‌جنوبی فاقد سالن مناسب و استاندارد/ عدم‌ثبات مدیریت، ورزش استان را فلج کرد

محمدناصر سلیمانی دبیر هیئت تیراندازی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: بعد از بیماری کرونا برای بیشتر رشته‌های ورزشی که برخوردی است، محدودیت‌هایی در برگزاری کلاس‌ها و برنامه‌های ورزشی اعلام شده است.

وی با بیان این‌که تیراندازی ورزش برخوردی نیست و فاصله‌گذاری اجتماعی در آن رعایت می‌شود، افزود: طی مدت زمانی‌که اجازه برگزاری دوره‌های تمرینی و آموزشی به صورت حضوری داده می‌شد تعدادی از ورزشکاران با اجازه خانواده در دوره‌ها برای تمرین و آموزش حضور پیدا می‌کردند.

دبیر هیئت تیراندازی خراسان‌جنوبی بیان کرد: تیراندازی ورزشی است که تمرین و آموزش باید مستمر و مداوم باشد و وقفه‌ای در آن به وجود نیاید.

قول مساعد مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی جهت تامین سالن مناسب برای تیراندازی و عدم‌موافقت زیرمجموعه

سلیمانی عنوان کرد: سالن تمرین و آموزش تیراندازی مرکز استان به لحاظ مکانی در زیرزمین است و از نظر تهویه مناسب نیست. به این دلیل درخواست سالن دیگری داشته و برای در نظر گرفتن سالن در مکان دیگر با مدیرکل ورزش و جوانان استان صحبت شده و مدیرکل نیز حدود ۶ ماه قبل قول مساعد برای در نظر گرفتن سالن در مکان مناسب را داده است اما به دلیل عدم موافقت زیرمجموعه، تاکنون این قول اجرایی نشده است.

خدمتی در اردوی تیم ملی است

وی در مورد فعالیت نجمه خدمتی ورزشکار تیرانداز المپیکی استان، اظهار کرد: در حال حاضر وی در اردوی تیم ملی است.

دبیر هیئت تیراندازی خراسان‌جنوبی ادامه داد: از ابتدای برگزاری اردوی تیم ملی، نجمه خدمتی در مسابقات آزاد و لیگ شرکت کرده و موفق به کسب مقام شده است.

کسب مقام سوم کشور توسط تیرانداز خراسان جنوبی

سلیمانی از برگزاری مسابقات آنلاین در تاریخ ۸ اسفند ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: در مسابقات تیراندازی آنلاین کشوری که به صورت همزمان بین تمام هیئت‌ها و باشگاه‌های تیراندازی کشور به میزبانی استان تهران برگزار شد، شهرزاد سلیمانی از خراسان‌جنوبی رتبه سوم کشور در رشته تپانچه نوجوانان را به خود اختصاص داد.

وی بیان کرد: در این مسابقات بیش از ۴۰۰ تیرانداز در رشته‌های تفنگ و تپانچه ۱۰ متر از سطح کشور طی یکروز با یکدیگر رقابت کردند.

ارتقای جایگاه هیئت تیراندازی خراسان‌جنوبی طی دو سال گذشته

دبیر هیئت تیراندازی خراسان‌جنوبی در مورد جایگاه هیئت تیراندازی استان خراسان‌جنوبی در کشور، افزود: طی دو سال گذشته جایگاه هیئت تیراندازی استان ۶ رتبه ارتقا یافته و از جایگاه ۱۹ کشور به ۱۳ رسیده است.

مشکلات هیئت تیراندازی

سلیمانی در مورد مشکلات هیئت تیراندازی استان، گفت: هیئت تیراندازی خراسان‌جنوبی علی‌رغم این‌که جزو برترین هیئت‌های ورزشی استان از نظر دارا بودن ورزشکار المپیکی، مدال‌آوری و افتخارآفرینی است اما از داشتن یک سالن ورزشی مناسب و استاندارد محروم است.

وی ادامه داد: مشکل دیگر هیئت تیراندازی استان، نداشتن ابزار مناسب و بروز است.

دبیر هیئت تیراندازی خراسان‌جنوبی عنوان کرد: بیش از ۱۰ سال می‌شود که هیچ سلاحی وارد هیئت تیراندازی استان نشده است.

۹ شهرستان خراسان‌جنوبی فاقد هرگونه ابزار حرفه‌ای تیراندازی

سلیمانی اظهار کرد: وضعیت هیئت‌های تیراندازی شهرستان‌ها نیز از نظر ابزار اصلا خوب نیست و در ۹ شهرستان استان هیچ گونه ابزار حرفه‌ای برای تیراندازی نداریم و عملا ورزشکاران این شهرستان‌ها از گردونه رقابت حذف می‌شوند چراکه وقتی ابزار مناسب نباشد امکان پرداختن حرفه‌ای به ورزش تیراندازی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ابزار ورزش تیراندازی همه وارداتی و گران قیمت است و این مسئله هیئت تیراندازی در سراسر کشور و خراسان‌جنوبی را بیش از همه‌جا تحت فشار قرار داده است.

دبیر هیئت تیراندازی خراسان‌جنوبی گفت: در استان‌های دیگر حداقل سالی یک ابزار به دارایی هیئت تیراندازی افزوده می‌شود اما در خراسان‌جنوبی متاسفانه کسی نظر به تامین ابزار مناسب برای هیئت تیراندازی ندارد.

بیش از ۳۰۰ ورزش کار در رشته تیراندازی

سلیمانی بیان کرد: ورزشکاران سازمان یافته یا بیمه شده هیئت تیراندازی استان به بیش از ۳۰۰ نفر می‌رسند.

وی به افتخارآفرینان هیئت تیراندازی استان اشاره کرد و افزود: به جز نجمه خدمتی که ورزشکار المپیکی است، هیئت تیراندازی استان دارای قهرمانان کشوری است؛ در سال گذشته در مسابقات تیراندازی به اهداف پروازی، ورزشکار خانمی از شهرستان طبس موفق به کسب رتبه کشوری شده است.

بی‌توجهی به مشکلات و دغدغه هیئت‌های ورزشی

دبیر هیئت تیراندازی خراسان‌جنوبی به دغدغه و مشکلات مسئولان هیئت‌های ورزشی استان به ویژه هیئت تیراندازی اشاره کرد و گفت: در مناسبت‌های مختلف از دهه فجر گرفته تا هفته دولت و سایر مناسبت‌ها همیشه آوای گلنگ‌زنی و افتتاح پروژه‌ توسط مسئولان کشوری و استانی به گوش می‌رسد اما خبری از توجه به مشکلات و رفع کمبودهای هیئت‌های ورزشی نیست.

سلیمانی به اهمیت ورزش تیراندازی و توصیه پیامبراسلام(ص) بر آموزش تیراندازی به فرزندان اشاره کرد و افزود: هیئت تیراندازی خراسان‌جنوبی تنها هیئتی است که دارای ورزشکار المپیکی است اما از داشتن یک سالن استاندارد و مناسب و ابزار حرفه‌ای محروم است. با این شرایط افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌ها با چه توجیه و تفکری انجام می‌شود، نمی‌دانم.

وی تصریح کرد: آیا هیچ وقت به فکر مدیرکل ورزش و جوانان استان، استاندار خراسان‌جنوبی و وزیر ورزش نرسیده که به جای کلنگ‌زنی پروژه‌هایی که در هر مناسبتی انجام می‌شود، کلنگ احداث سالنی مناسب و استاندارد برای هیئت تیراندازی به زمین زده شود؟

دبیر هیئت تیراندازی خراسان‌جنوبی عنوان کرد: سیاست‌ها و تفکراتی که پشت پروژه‌های کلنگ‌زنی و افتتاح در حوزه ورزش انجام می‌شود برای هیئت تیراندازی استان با توجه به داشتن مشکلات، قابل درک نیست.

تناقض

سلیمانی به یکی دیگر از مشکلات اشاره کرد و گفت: یک پایگاه قهرمانی در استان داریم و به هر هیئت اعلام می‌شود که قهرمانان کشوری را برای استفاده از وسایل بدن‌سازی معرفی کند اما وقتی قهرمانان را معرفی می‌کنیم، عنوان می‌شود که قهرمانان برای استفاده از وسایل باید مربی داشته باشند چون اگر مربی نباشد ورزشکاران نمی‌توانند استفاده از وسایل را مدیریت کرده، به خودشان آسیب می‌رسانند و مشکل ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: مسئله قابل توجه اینجاست که همین وسایل بدن‌سازی در ایستگاه‌های سلامت شهری، بوستان‌های سطح شهرها و برخی از روستاها برای استفاده مردم گذاشته شده و معلوم نیست استفاده می‌شود یا نه؟ اگر استفاده هم شود، مربی بالای سر فرد نیست که مدیریت کند. سوال اینجاست که چرا وسایل بدن‌سازی در برخی از جاها بدون مربی مورد استفاده است اما برای استفاده قهرمان یک رشته ورزشی نیاز به مربی دارد؟

مدیریت ناصحیح هزینه‌های بیت المال

دبیر هیئت تیراندازی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: این گونه اقدامات، مدیریت ناصحیح هزینه‌های بیت المال است که خروجی آن به درد کشور و استان نمی‌خورد؛ این‌ها همه مشکلات حوزه ورزش و بی‌توجهی به هیئت‌ها است که کسی توجهی به آن ندارد. برای وسایلی که بسیار کم مورد استفاده است هزینه می‌شود اما برای تهیه یک سلاح، اعتباری موجود نیست.

سفر وزیر ورزش بدون شنیدن مشکلات هیئت‌های ورزشی خراسان جنوبی

سلیمانی به سفر وزیر ورزش و جوانان به خراسان‌جنوبی اشاره و بیان کرد: طبق شنیده‌ها قرار است وزیر ورزش و جوانان برای چهارمین بار طی یک سال و نیم گذشته به استان سفر کند اما نه‌تنها در سفر پیش‌رو بلکه در سفرهای قبل نیز هیچ برنامه‌ای برای نشست و بیان مشکلات هیئت‌های ورزشی با وزیر در نظر گرفته نشده است.

وی تصریح کرد: در اولین سفر سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان به خراسان‌جنوبی طی نامه‌ای مشکلات هیئت تیراندازی را به صورت مکتوب به دست معاونان وزیر رساندیم.

معنای سفر وزیر ورزش و جوانان به استان حل مشکلات حوزه ورزش نیست

دبیر هیئت تیراندازی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که مشخص نیست نامه ما خوانده شد یا نه، اظهار کرد: مدتی بعد از سفر وزیر ورزش به استان به ما گفتند که معنای سفر وزیر ورزش و جوانان که وزیر معین اقتصاد مقاومتی خراسان‌جنوبی نیز است حل مشکلات حوزه ورزش نیست، بلکه این وزیر که به عنوان وزیر معین استان تعیین شده برای سرکشی و مدیریت تمام مواردی که به وی مربوط است به استان سفر می‌کند.

سلیمانی بیان کرد: در مجموع به عنوان دبیر هیئت تیراندازی مشکلات را به صورت کتبی به دست معاونان وزیر ورزش و جوانان رساندیم اما طی یکسال و نیمی که از اولین سفر وزیر ورزش و جوانان به استان می‌گذرد، هیچ ترتیب اثری به درخواست ما داده نشده است.

وی افزود: تاکنون مشکلات هیئت تیراندازی را به تمام مدیران کل ورزش و جوانان استان منعکس کردیم اما هیچ‌توجهی نشده است.

دبیر هیئت تیراندازی خراسان‌جنوبی تأکید کرد: یکی از دلایلی که باعث شده به مشکلات هیئت‌های ورزشی استان به ویژه تیراندازی رسیدگی و توجه نشود جابه‌جایی‌های بسیار زیاد مدیران کل ورزش و جوانان استان است. تا یک مدیری در جریان مشکلات و اقداماتی که باید انجام شود قرار می‌گیرد جابه‌جا شده و برنامه‌های مدیر قبلی را قبول نداشته، ادامه نمی‌دهد یا قول‌های داده شده مدیر قبل را رد می‌کند.

جابه‌جایی ۸ مدیرکل ورزش و جوانان در خراسان‌جنوبی طی ۱۰ سال

سلیمانی خاطرنشان کرد: طی ۱۰ سالی که به عنوان دبیر هیئت تیراندازی خراسان‌جنوبی مشغول به فعالیت هستم، هشت مدیرکل ورزش و جوانان در استان جابه‌جا شدند که این یکی از دلایل فلج‌بودن ورزش استان و عدم‌ثبات مدیریت است.

وی با بیان این‌که تمامی مدیران کل ورزش و جوانان استان در جریان مشکلات هیئت تیراندازی استان بوده و هستند، خاطرنشان کرد: تیراندازی ورزشی است که بنیه دفاعی کشور را تقویت می‌کند و باید بیش از این در خراسان‌جنوبی به این رشته ورزشی توجه شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*