گزارش/ روند جهانی واکسیناسیون کرونا: پیشتازها و جاماندگان

 

روند جهانی واکسیناسیون کرونا: پیشتازها و جاماندگان

روند جهانی واکسیناسیون کرونا: پیشتازها و جاماندگان

براساس تازه ترین نقشه ها و اطلاعات منتشر شده از روند انجام واکسیناسیون ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان، قاره آفریقا به دلیل محرومیت های از قافله واکسیناسیون جا مانده است و واکسیناسیون در برخی کشورها نیز بدلیل تحریم ها و اغراض سیاسی برخی قدرتها، با تاخیر آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، بر اساس شمارشگر ویژه تارنمای بلومبرگ، تاکنون ۵۶ کشور جهان واکسیناسیون کرونا را آغاز کرده‌اند و بیش از ۶۵ میلیون دوز به افراد حائز صلاحیت تزریق شده است. طبق راهنمای نقشه ویکی‌پدیا، رنگ سبز نشان‌دهنده آن است که مجوز واکسیناسیون عمومی ویروس کرونا صادر شده و تلقیح عمومی آن در حال انجام است. بسیاری از کشورهای اروپایی منهای اوکراین و برخی از کشورهای بالکان که از تهیه به‌موقع واکسن جا مانده‌اند، در زمره این گروه هستند. بر اساس اطلاعات تارنمای بلومبرگ، اتحادیه اروپا با شرکت‌های داروسازی آسترازنکا، فایزر، سانوفی، جانسون‌اند جانسون، مدرنا و کیورواک قرارداد پیش‌خرید یک میلیارد و ۴۰۵ میلیون دوز واکسن کرونا را امضا کرده است.

بخش عمده واکسن‌ها در روند فعلی تلقیح عمومی، ساخت شرکت فایزر است که در حال حاضر تنها واکسن مورد تائید سازمان جهانی بهداشت است. این سازمان اعلام کرده که در آینده نزدیک واکسن‌های ساخت شرکت‌های دیگر را نیز بررسی خواهد کرد. اما کمبود واکسن و اخبار گسترده عوارض مرگبار ناشی از واکسن فایزر در میان برخی از گروه‌های سنی نگرانی هایی را در میان مردم کشورهای مختلف از جمله در اروپا ایجاد کرده و برخی از کشورها مانند ایتالیا و نروژ این واکسن را با احتیاط بیشتری به گروه‌های سنی اولویت‌دار تزریق می‌کنند.

عوارض واکسن فایزر باعث کاهش رغبت مردم اروپا برای مراجعه به مراکز واکسیناسیون شده است.

رنگ سبز کمرنگ نشان‌دهنده آن است که مجوز واکسیناسیون اضطراری ویروس کرونا صادر شده و تلقیح عمومی آن در حال انجام است. بسیاری از کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی، روسیه و هند در این گروه قرار دارند و به نوشته تارنمای بلومبرگ واکسن‌های خود را از شرکت‌های فایزر، نوواواکس، آسترازنکا، گامالیا، سانوفی و سینوواک پیش‌خرید کرده‌اند. هند با پیش‌خرید ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دوز واکسن، در صدر کشورهای متقاضی این گروه قرار دارد.

رنگ نارنجی نشان‌دهنده آن است که مجوز واکسیناسیون اضطراری ویروس کرونا صادر شده و تلقیح محدود در حال انجام است. چین بزرگترین کشوری است که در این دسته‌بندی قرار دارد و ۳۰۰ میلیون دوز از شرکت فوسان فارما و آسترازنکا پیش‌خرید کرده است.

رنگ آبی نشان‌دهنده آن است که مجوز واکسیناسیون عمومی صادر شده و تلقیح عمومی برنامه‌ریزی‌شده است. استرالیا و مالزی از جمله این کشورها هستند.

رنگ آبی کمرنگ نشان‌دهنده آن است که مجوز واکسیناسیون اضطراری صادر شده و تلقیح عمومی برنامه‌ریزی‌شده است. تعدادی از کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای جنوبی در این گروه قرار می‌گیرند.

رنگ زرد نشان‌دهنده آن است که مجوز واکسیناسیون اضطراری در حال بررسی است و ژاپن و برخی از کشورهای آسیای میانه در این رده‌بندی قرار می‌گیرند.

ژاپن که تلاش می‌کند در سال جاری میلادی المپیک تابستانی را با یک سال تأخیر برگزار کند در صدد جبران عقب‌ماندگی بوده و امیدوار است تا ۳۱۴ میلیون دوز واکسنی که از شرکت‌های فایزر، مدرنا آسترازنکا پیش‌خرید کرده بتواند تا اکتبر ۲۰۲۱ مصونیت جمعی را در این کشور ایجاد کند. با این حال شرکت فایزر به دلیل کمبود واکسن در آمریکا قصد دارد تا ۱۰۰ میلیون دوز از قراردادهای خود را لغو کند و پیش‌بینی می‌شود که این مقدار از قرارداد ژاپن کسر شده و این کشور را با مشکلات بیشتری در زمینه واکسیناسیون اتباع خود مواجه سازد.

رنگ خاکستری نیز نشان‌دهنده آن است که اطلاعاتی در خصوص واکسیناسیون کرونا در دست نیست. ایران که به گفته مقام‌های بهداشتی نخستین محموله واکسن آن از هفته‌های آینده وارد می‌شود و آزمایش های بالینی واکسن کرونای ساخت داخل نیز از چند هفته پیش شروع شده، در این گروه قرار دارد. بیشتر کشورهای آفریقایی که به دلیل فقر و وابستگی به سبد واکسن سازمان جهانی بهداشت (کوواکس) موفق به واکسیناسیون نشده‌اند نیز در گروه خاکستری جای گرفته‌اند. البته نیوزلند که آسیب ناچیزی از همه‌گیری کرونا دیده شتابی در واکسیناسیون اتباع خود ندارد و در نتیجه در این گروه جای گرفته است. کندی دولت کره جنوبی در تأمین واکسن و امید آن به مصونیت جمعی موجب شده تا بر خلاف بسیاری از کشورهای پیشرفته از قافله واکسیناسیون جا مانده و در گروه خاکستری قرار گیرد.

 

 

 

انقلاب سفید؛ زمینه‌ساز تقابل ملی با رژیم پهلوی

انقلاب سفید؛ زمینه‌ساز تقابل ملی با رژیم پهلوی

تهران- ایرنا- انقلاب سفید به مجموعه‌ای از برنامه‌های اجتماعی و اقتصادی محمدرضا پهلوی گفته می‌شود که در ششم بهمن ۱۳۴۱خورشیدی آن را به رفراندوم گذاشت. مطرح کردن این ایده یکی از جنجالی‌ترین مسایلی بود که به شدت مورد انتقاد روحانیون و دیگر احزاب سیاسی قرار گرفت.

انقلاب سفید و طرح اصول شش گانه از جمله بحث برانگیزترین طرح هایی بود که محمدرضا پهلوی در ۱۳۴۱ خورشیدی مطرح و به رفراندم گذاشت. از جمله این اصول می توان به الغای رژیم ارباب رعیتی با تصویب اصلاحات ارضی ایران براساس لایحۀ اصلاحات ارضی مصوب دی ۱۳۴۰ و ملحقات آن، تصویب لایحۀ قانون ملی کردن جنگل‌های سراسر کشور، تصویب لایحۀ فروش سهام کارخانجات دولتی به عنوان پشتوانۀ اصلاحات ارضی، تصویب لایحۀ قانونی سهیم کردن کارگران در سود منافع کارگاه‌های تولیدی و صنعتی، لایحۀ اصلاحی قانون انتخابات، لایحۀ ایجاد سپاه دانش به منظور تسهیل اجرای قانون تعلیمات عمومی و اجباری اشاره کرد.(۱) رفراندوم انقلاب سفید در ۶ بهمن ۱۳۴۱خورشیدی با رأی قاطع پیروز اعلام شد اما امام خمینی(ره)، احزاب و روحانیت به مخالفت با آن پرداختند و تظاهرات، تلگراف ها و سخنرانی های بسیاری علیه رژیم انجام دادند.

مخالفان و موافقان طرح اصول شش گانه

طرح اصول شش گانه مخالفان و موافقان متعددی داشت و بازیگران اصلی‌ آن محمدرضا پهلوی، علی امینی، حسن ارسنجانی و دولت کندی بودند. این طرح قرار بود، پیشرفت و رشد اقتصادی را برای کشور به ویژه روستاها به دنبال داشته باشد. محمدرضا پهلوی در کتاب «پاسخ به تاریخ» هدف خود را از انقلاب سفید این‌گونه بیان می‌کند: «من یک هدف بیشتر ندارم و هرگز آن را پنهان نکردم و آن سازندگی ایرانی مترقی و توانا بود که مردمش هم از مواهب و مزایای تمدن مادی برخوردار باشند و هم از اعتلای معنوی و اخلاقی و فرهنگی. (۲) 

برخی از افراد از جمله اطرافیان محمدرضا پهلوی و آمریکا انقلاب سفید و به ویژه اصلاحات ارضی را به عنوان اصلاحات خیرخواهانه مورد تحسین و تمجید قرار می‌دادند و شماری آن را به شدت نقد و آن را طرحی آمریکایی دانستند که هدف از آن توسعه سرمایه‌داری وابسته در جهان سوم و به‌ویژه ایران بود و روحانیون و مبارزان مذهبی، آن را توطئه نامیده که در نتیجه آن تولید کشاورزی رو به نقصان گذاشت و کشور به گندم و ارزاق آمریکایی وابسته شد. در حقیقت انقلاب سفید و به ویژه برنامه اصلاحات ارضی دهه ۴۰ باعث فقیرتر شدن دهقانان و مهاجرت به شهرها شد. همچنین از دیگر پیامدهای آن می توان به تقسیم و قطعه قطعه شدن زمین‌های کشاورزی، کاهش تولیدات کشاورزی به علت حذف نظام ارباب و رعیتی و در سطح بالاتر کاهش نقش کشاورزی در اقتصاد ملی اشاره کرد.

به هر حال با وجود مخالفت های گوناگون در فاصله کمتر از یک ماه، ۶ فقره قانون و ۶ تحول بزرگ بدون آنکه هنوز مفاد و مواد آن‌ها قطعی و کامل شده و مردم فرصت اطلاع و مطالعه و بحث در آن‌ها را پیدا کرده باشند به رفراندم گذاشته شد و نتیجه آن را ۹۹ درصد موافقت مردم با این طرح اعلام کردند. یکی از مهم ترین ایراداتی که به این طرح گرفته شد این بود که رفراندوم روی موضوعات ساده به عمل می‌آید تا جواب به آن خالی از اشکال و ابهام باشد نه روی ۶ قانون که هر قانون ماده‌ها و تبصره‌ها و له و علیه‌ها داشته است. همچنین نتیجه رفراندوم و هر انتخابات وقتی مورد اعتبار و استناد می‌تواند قرار گیرد که به متصدیان امر اعتماد باشد، حوزه‌ها و انجمن‌ها امین باشند نه آنکه از میان دستگاه و عمالی که شهرت جهانی صندوق‌سازی و تحریف اسامی و ارقام را پیدا کرده‌اند و قبل از رای گیری کارمندان ادارات و اصناف و مدارس را وادار به اعلام قبلی تأیید شش ماده در روزنامه‌ها کنند. علاوه بر این از دیگر ایرادات به این رفراندوم این بود که رفراندوم کننده باید قوه مقننه یا مجریه و در هر حال مقام مسوول باشد نه شخص محمدرضا پهلوی که طبق قانون اساسی مقام غیرمسوول است. این عوامل از جمله ایراداتی به شمار می رفت که نهضت آزادی به این طرح وارد ساختند.

امام خمینی(ره) نیز از برگزاری رفراندوم انتقاد کردند و دلایل خود را این گونه بیان کردند: در قوانین ایران رفراندوم پیش بینی نشده است، معلوم نیست چه مقامی صلاحیت دارد، رفراندوم نماید و این امری است که باید قانون معین کند، لوایح ششگانه مبهم‌اند و فاصله اعلان آن‌ها تا زمان برگزاری رفراندوم اندک است و مردم مهلت اندیشیدن درباره آن‌ها را ندارند، رای دادن باید در محیط آزاد باشد و این در ایران عملی نیست، همچنین به نظر می رسد این رفراندوم اجباری مقدمه برای از بین بردن مواد مربوط به مذهب است، علمای اسلام از عمل سابق دولت راجع به انتخابات انجمن‌های ایالتی و ولایتی برای اسلام، قرآن و مملکت احساس خطر کرده‌اند. بدین ترتیب طرح اصول شش گانه که به دنبال فشار روز افزون آمریکا بر رژیم پهلوی مطرح شد و به مرحله اجرا در آمد با مخالفت شدید احزاب و گروه های سیاسی مواجه شد. گروه های سیاسی مختلف از جمله ملیون، احزاب مذهبی و روحانیون مبارز هر یک به نحوی به مخالفت با اصلاحات محمدرضا پهلوی برخاستند و در راستای این مخالفت رویکردهای متفاوتی برای مبارزه با  این اصلاحات اتخاذ کردند. (۳)

علت مخالفت روحانیون با انقلاب سفید

مطرح کردن طرحی به نام انقلاب سفید و بر پایی سپاه دانش در موقعیتی که تقریباً ۸۵ درصد مردم بی سواد بودند به ظاهر یکی از بهترین بندهای طرح شش گانه محمد رضا پهلوی بود اما برای آگاهی از آن باید اهداف پشت پرده آن مشخص شود از جمله این اهداف، اسلام زدایی از جامعه ایران، نفوذ فرهنگ و ارزش های آمریکایی در ایران، استقرار نظام سرمایه داری در کشور بود. جواد منصوری در گفت وگویی علت مخالفت روحانیون با طرح اصول شش گانه وی را این گونه بیان می کند: حکومت، برای بالا رفتن تولید که لازمه گردش سود سرمایه داری و بهره کشی از مردم و نیروهای متخصص ارزان قیمت است، نیازمند افراد باسواد بود. از طرفی محتوای کتاب‌های درسی نیز جز غربی کردن اندیشه های مردم کشور چیز دیگری دربر نداشت، بنابراین هدف اصلی این طرح‌ها ریشه کردن بیسوادی یا دادن زمین‌های مردم به خودشان نبود،  بلکه می توان آن را اسلام‌زدایی از جامعه ایران و هموار کردن راه نفوذ فرهنگ و ارزش‌های آمریکایی در ایران توصیف کرد.

برای اثبات این ادعا می توان به سخنان وزیر آموزش و پرورش آن زمان به نخست وزیر کشور رجوع کرد، وی گفت: اگر قرار است مستشاران آمریکایی برای آموزش به ایران بیایند، لااقل باسوادهایشان را بفرستید. بنابراین روحانیون، مراجع و بزرگان با درک این مسایل، وقتی محمدرضا پهلوی اعلام می کرد که یکی از اصول ما در انقلاب سفید باسواد کردن مردم است، حقایق پشت پرده این دسیسه را برای مردم آشکار می ساختند. در واقع باید اذعان کرد که لازمه اجرای طرح های شش گانه که محمدرضا پهلوی در جامعه ایران مطرح کرده بود، وجود کارگران و متخصصان باسواد بود اما در آن زمان این شرایط هنوز مهیا نبود از طرف دیگر کتاب هایی که بعد از اجرای این طرح تدریس می شد، کاملاً رنگ و بوی ضد دینی و حتی ضد ملی به خود گرفته بودند. این عوامل و عملکرد و کارنامه رژیم پهلوی از یک طرف و دیکته شدن این طرح از آمریکا به دولت ایران از طرف دیگر را باید از جمله مهم ترین دلایل مخالفت روحانیون با انقلاب سفید به شمار آورد.

امام(ره) معتقد بودند که برنامه‌های اصلاحی رژیم از طرف آمریکا و رژیم صهیونیستی توصیه شده و تامین کننده منافع کوتاه مدت و بلند مدت آنان است، بنابراین موجب تضییع حقوق عمومی مردم و منافع ملی ایران می‌شود و استقلال کشور را خدشه‌دار می‌کند. بنابراین ایشان در دوم بهمن ۱۳۴۱ در اعلامیه مفصل دلایل پنجگانه مخالفت رفراندوم با قانون اساسی و شرایط اجرایی آن را برشمرد و آن را در برابر احکام اسلامی بی اعتبار دانست. بعد از مخالفت روحانیون با ماهیت این طرح، رژیم پهلوی در وضعیت پیچیده ای قرار گرفت، بنابراین در ۲۹ اسفند ۱۳۴۱ بر پایه دستور «مبصّر» رییس شهربانی طرح حمله به مدرسه فیضیه ریخته شد و در دوم فروردین این طرح اجرایی شد. امام(ره) بعد از این جریانات لحن خود را از نصیحت و اعتراض‌های قانونی به براندازی تغییر دادند و به طور رسمی در ۱۳ خرداد ۱۳۴۲خورشیدی مساله براندازی را مطرح ‌و محمدرضا پهلوی را با یزید مقایسه کردند.

 

 

 

 

«صلح هرمز»، طرحی با مختصات منطقه

«صلح هرمز»، طرحی با مختصات منطقه

بغداد – ایرنا – طرح «صلح هرمز» که جمهوری اسلامی ایران در مهرماه ۹۸ در راستای ایجاد صلح بین کشورهای ساحلی خلیج فارس مطرح کرد، به اعتقاد کارشناسان همچنان، کاربردی ترین طرح برای حفظ ثبات و آرامش در منطقه است.

به گزارش ایرنا، در اکتبر سال ۲۰۱۹، حسن روحانی رئیس ‌جمهوری اسلامی ایران برای تمام کشورهای جامعه هرمز یعنی بحرین، کویت، عراق، قطر، عمان، عربستان سعودی و امارات عربی متحده، نامه نوشت تا رسما آن‌ها را به پیوستن به این ابتکار دعوت کند. آن دعوتنامه هنوز روی میز است.

این طرح بر پایه تشریک مساعی کشورهای ساحلی خلیج فارس با هدف پایان بخشیدن به حضور نیروهای بیگانه در این حوزه مهم و راهبردی آبی بنا نهاده شده و رهاورد آن ایجاد صلح و ثبات در خلیج فارس و پیشرفت و شکوفایی اقتصادی برای کشورهای منطقه است بر همین اساس  این طرح، «ائتلاف امید» هم نامگذاری شده است.
باید اعتراف کرد ، برخی دولت های شیخ نشین حوزه خلیج فارس که سرنوشت وجودی خود را به آمریکا بسته اند، تاکنون با این طرح چندان همراهی و همکاری نکرده اند که شاید یکی از دلایل آن، عدم اطلاع از منافع این طرح است بر همین اساس احساس می شود باید بیشتر درباره مزایای آن سخن گفت.
وجود طرح های غیر واقع بینانه ای که آمریکایی ها با آن برخی از کشورهای عربی ساحلی خلیج فارس را همواره فریب می دهند، یکی از دلایل دیگر عدم همراهی جدی برخی از این کشورها با طرح صلح هرمز عنوان شده است.
طرح صلح هرمز، همان طور که مشخص است یک طرح با مختصات منطقه است که در نهایت همه کشورهای منطقه از آن بهره خواهند برد و به جای اینکه خلیج فارس تبدیل به صحنه جنگ و انبار باروت شود، تبدیل به حوزه آبی صلح و آرامش خواهد شد که منافع اقتصادی کلانی برای کشورهای ساحلی به دنبال خواهد داشت.

« محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه گذشته در گزارشی در نشریه آمریکایی فارن افرز نوشت: ایران مدت‌هاست که از تشکیل یک مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای حمایت می‌کند – از زمان قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۷ تا ابتکار صلح هرمز معروف به HOPE، که ایران در سال ۲۰۱۹ آن را به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کرد.

درچنین مجمعی، کشورها می‌توانند با تدابیر اعتمادساز دغدغه‌های خود را برطرف کرده، گلایه‌های خود را از طریق گفت‌وگو حل کنند و با مشارکت در تلاش‌های دارای منافع متقابل، مسائل مشترک را حل و از منافع جمعی حراست کنند.

ابتکار صلح هرمز، پیش‌نویس آینده نیست – هر ساز و کار دائمی‌ای باید به صورت جمعی توسط تمام قدرت‌های منطقه‌ای به دست آید. اما این طرح پیشنهادی، نمایانگر خواست ایران برای داشتن جامعه‌ای قدرتمند، باثبات، آرام و شکوفا از کشورها و عاری از تحمیل هژمونی منطقه‌ای یا جهانی است.

چارچوب ابتکار صلح هرمز بر اصول مورد پذیرش جهانی بنا شده است. احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی از جمله این اصول است. دولت‌های مشارکت‌کننده متعهد می‌شوند که برای نمادهای تاریخی، مذهبی و ملی یکدیگر احترام قائل شده و از مداخله در امور داخلی یا خارجی یکدیگر اجتناب کنند.

درون آنچه ما آن را «جامعه هرمز» نامیده‌ایم، کشورها متعهد می‌شوند که مناقشات خود را به شکل صلح‌آمیز حل و فصل کرده و از مشارکت در ائتلاف‌ها یا هم‌پیمانی‌هایی علیه یکدیگر خودداری کنند.

لازمه موفقیت ابتکار صلح هرمز یا هر ابتکار دیگری، آن است که دولت‌های منطقه – و قدرت‌های خارجی – واقعیات مشخصی را بپذیرند. در ابتدا این واقعیت که آینده منطقه می‌تواند و باید تنها توسط مردم این منطقه تعیین شود. هر رویکرد دیگری، محکوم به شکست است. به این منظور، غرب باید از سیاست سرپرستی یا حمایت کور از رفتار بد دولت‌های پیروش به نام مقابله با تهدید موهوم ایران، دست بردارد. تمام دولت‌های ساحلی خلیج فارس، بدون استثنا، باید در هر ابتکار منطقه‌ای شامل شده و هم بازیگران منطقه‌ای و هم بازیگران خارجی باید حقوق ملی مشروع، منافع و دغدغه‌های امنیتی همه را پذیرفته و به آن احترام بگذارند.

حالا عراق به عنوان یکی از کشورهای مهم ساحلی در این طرح، نقش کلیدی خواهد داشت به ویژه اگر در آینده، خلیج فارس یکی از محورهای طرح بزرگ اقتصادی راه ابریشم شود.
دو تن از کارشناسان عراقی در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا بر اهمیت طرح صلح هرمز صحه گذاشته و از شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس خواسته اند که به جای اینکه سرنوشت وجودی خود را به طرح های فریب دهنده آمریکایی – صهیونیستی گره بزنند، آینده خود را به آینده منطقه وصل کنند.

صلح هرمز یک طرح واقع بینانه
یک تحلیلگر مسائل سیاسی عراق در این راستا معتقد است که طرح ایران برای حفظ امنیت و صلح در خلیج فارس تحت عنوان صلح هرمز یک طرح واقع بینانه است.
«حسین الکنانی» افزود که امنیت کشورهای منطقه در طول ۳۰ سال گذشته به دلیل حضور و دخالت ها نیروهای بیگانه در خلیج فارس، دستخوش ناآرامی و بی ثباتی شده است.
به گفته وی، آمریکا در طول سال های گذشته با حضور نظامی خود در خلیج فارس، همواره پیام های غلطی برای کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مبنی بر دفاع از آنها ارسال کرده و خلیج فارس به دلیل حضور نیروها و پایگاه های مختلف نظامی آمریکا در منطقه به یکی از خطرناکترین مناطق جهان تبدیل شده است.
این کارشناس عراقی افزود: خلیج فارس از نگاه آمریکایی ها یک حوزه آبی مهم است که باید همانند بسیاری از دریاها و آبراه های بین المللی زیر سلطه و نفوذ آمریکا قرار می گرفت.
وی تاکید کرد که آمریکا در واقع با حضور نظامی خود در خلیج فارس می خواهد کشورهای مخالف از جمله جمهوری اسلامی ایران و عراق را مجبور به همراهی با طرح هایش کند.
الکنانی گفت که کشورهای ساحلی خلیج فارس هیچ راه حلی برای ایجاد امنیت و صلح در منطقه جز همکاری با همدیگر برای ایجاد ثبات و آرامش در منطقه ندارند.
وی با اشاره به اینکه کشورهای ساحلی باید بیگانگان را از سلطه بر این دریا منع کنند، افزود: کشورهایی که دنبال آرامش و صلح در منطقه هستند باید به دنبال منافع مشترک باشند و یکی از بسترهای این منافع مشترک، پیوستن به صلح هرمز و پایان حضور بیگانگان در منطقه است.

وابستگی خارجی مانع پیوستن به صلح هرمز است
کارشناس دیگر عراقی معتقد است که وابستگی شدید برخی کشورهای منطقه به بیگانگان یکی از عوامل عدم پیوستن آنها به صلح هرمز شده است.
«وائل الرکابی» در عین حال تاکید کرد که طرح صلح هرمز توسط جمهوری اسلامی ایران، بسیار خردمندانه مطرح شده است.
وی ادامه داد که امنیت و صلح در خلیج فارس در وقت حاضر به دلیل حضور ناوهای هواپیمابر و نیروهای متعدد آمریکایی دچار بی ثباتی شده و اگر کشورها عزم جدی برای ایجاد صلح و آرامش در منطقه دارند باید، در این راستا با همدیگر همکاری کنند.
وی اضافه کرد که آمریکا درصدد ایجاد هرج و مرج در این حوزه آبی است که این شرایط بدون شک به نفع کشورهای منطقه نیست و صلح منطقه ای و جهانی را به مخاطره خواهد انداخت.
الرکابی تاکید کرد که متاسفانه کشورهایی که پذیرفته اند در زیر ذلت آمریکایی ها امرار معاش کنند، تاکنون با این طرح ایرانی مخالفت کرده اند، هرچند این طرح حرکت آرام ناوها و کشتی ها را برای کشورهای منطقه فراهم خواهد کرد.
وی خاطر نشان ساخت که اراده آمریکایی ها بر این است که امنیت و صلح در منطقه برقرار نشود و بر همین اساس به اینگونه طرح های منطقه ای برای ایجاد ثبات و آرامش در منطقه باور ندارد.
این کارشناس عراقی افزود که طرح صلح هرمز نشان داد که جمهوری اسلامی ایران همچنان پیشگام ایجاد صلح و آرامش در منطقه است اما متاسفانه کشورهای دیگر به دلیل وابستگی که به آمریکایی ها پیدا کرده اند، تاکنون به آن نظر مثبت نشان نداده اند.
وی گفت که از نظر آمریکایی ها، خلیج فارس یک منطقه راهبردی و مهم است و برای همین با ایجاد مشکلات و بحران سازی می کوشند حضور خود را در منطقه حفظ کنند.
الرکابی افزود که آمریکا در واقع تنها در صدد اجرای طرح های خود است که به طور ویژه منافع رژیم صهیونیستی در آن رعایت می شود و طبیعتا این طرح ها همگی در ضدیت با کشورهای منطقه و همچنین محور مقاومت است.
حجت‌الاسلام «حسن روحانی» رییس ‌جمهوری در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در مهرماه ۹۸ از طرح «ابتکار صلح هرمز» یا «ائتلاف امید» رونمایی کرد و گفت: «بنا به مسوولیت تاریخی کشورم در حفظ امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، همه کشورهایی را که از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز متاثر می‌شوند به «ائتلاف امید» (HOPE) یعنی «ابتکار صلح هرمز» (Hormoz Peace Endeavor)  دعوت می‌کنم.»
هدف ائتلاف امید، ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه کلیه ساکنان حوزه تنگه هرمز و تفاهم متقابل و روابط صلح‌آمیز و دوستانه میان ایشان است.
این ابتکار حوزه‌های مختلف همکاری مانند تامین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع از و به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را در بر می‌گیرد.
همچنین ائتلاف امید بر پایه اصول مهمی همچون پایبندی به اهداف و اصول ملل متحد، احترام متقابل، منافع متقابل، جایگاه برابر، گفت و گو و تفاهم، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، خدشه ‌ناپذیری مرزهای بین ‌المللی، حل و فصل مسالمت‌ آمیز تمامی اختلافات و از همه مهم‌تر دو اصل بنیادین «عدم تجاوز» و «عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر» قرار دارد.

 

«سیلی» و «هتاکی»؛ تا دیر نشده کاری کنید

محمدرضا رئیسی
«سیلی» و «هتاکی»؛ تا دیر نشده کاری کنید

تهران- ایرناپلاس- هنوز رفتار یک قاضی با سرباز مظلوم بابلی از یادها نرفته که بدرفتاری و اهانت فیزیکی به یکی از شریف­ترین اقشار جامعه خبرساز شد؛ این بار سرباز وظیفه‌­ای که به حکم قانون و «وظیفه»، مقابل تخلف آشکار یک نماینده انقلابی و اصولگرا در عبور غیرقانونی از خط ویژه ایستاد، سیلی خورد!

به گزارش ایرناپلاس، خبر به سرعت منتشر و ویدئوی آن را همه دیدند؛ پیامد آن موجی از واکنش­ها بود که در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی درنوردید.
فرمانده نیروی انتظامی دستور ویژه برای رسیدگی صادر کرد، دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر کشور خواستار قصاص نماینده خاطی «در همان نقطه توسط سرباز مضروب» شد؛ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به وظیفه ذاتی پارلمان در دفاع از «حق و حقوق ملت» اشاره کرد و کسان دیگری به کنایه، از رابطه «ارباب و رعیتی» در ذهن نماینده سیلی زننده گفتند و … .

فارغ از نتایج پیگیری­‌ها و شیوه ورود نهادهای نظارتی و قضایی به این موضوع و با احترام به همه واکنش­‌ها، ریشه‌یابی­‌ها و علل‌سنجی­‌های چنین رفتاری زشت از سوی کسی که وکیل و نماینده مردم است و دارای شان قانونگذاری است، نه قانون‌شکنی، به نظر می­‌رسد موضوع نیاز به واکاوی از جنبه­‌ای دیگر هم دارد و لازم است هشداری صریح به افراد یا نهادهای دیگر داده شود تا دیر نشده. زیرا فیلم منتشر از این صحنه و بررسی واکنش مردم به رفتار نماینده مجلس به خوبی نشان داد که این رفتارها تا چه اندازه می‌تواند به جایگاه نهاد قانونگذاری در کشور لطمه بزند.

نگاهی گذرا به سوابق و موقعیت سیاسی و اظهارنظرهای پیشین این نماینده یعنی علی اصغر عنابستانی، نشان می­‌دهد، وی پیش از ورود به مجلس یازدهم سابقه استانداری، فرمانداری، ریاست ستاد محمود احمدی نژاد در خراسان رضوی، صاحب امتیازی یک نشریه و حتی وکالت و عضویت در کانون وکلای دادگستری را دارد.

این پیشینه نشان می­‌دهد این نماینده نه تنها دانا به رویه­‌ها، جایگاه­‌ها و سلسله مراتب مدیریتی است، بلکه در مقام یک دانش­‌آموخته حقوق به خوبی با حقوق و وظایف «یک وکیل ملت» در مجلس شورای اسلامی آشنا بوده و از آن دست افراد یا نمایندگانی نیست که تازه به صحنه سیاسی _ اجتماعی وارد شده و با امور اداری و کشوری آشنایی چندانی ندارند.

با توجه به این موضوع، این پرسش مهم مطرح می­‌شود که چرا وی چنین رفتار عجیب و پرخاشگرانه­‌ای را با یک مامور وظیفه داشته و پیامدهای ناگزیر آن را برآورد نکرده است؟

برای پاسخ به این پرسش، بد نیست یادآوری کنیم، این نماینده تازه وارد به مجلس، همان کسی است که اواخر مهرماه گذشته در توئیتی توهین­‌آمیز، رئیس جمهوری را خطاب قرار داده و موجی از انتقادها را آفرید؛ علی‌اصغر عنابستانی در حساب کاربری‌اش مقام دوم کشور را فرد «وقیح»ی خوانده بود.

کمتر از ۱۰ روز پس از آن بود که اظهارنظرهای غیرمودبانه و چه بسا هتاکانه وی و همکارانش، باعث ورود قاطعانه رهبر معظم انقلاب شد و همگان را از هتک حرمت و توهین نهی و آن را حرام شرعی خواندند.

همان زمان بارها این پرسش مطرح شد که جایگاه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در اینگونه ماجراها کجاست؟ آنهم با توجه به توصیه صریح رهبر معظم انقلاب که تیرماه امسال در نخستین نشست با نمایندگان مجلس یازدهم بحث «نظارت بر رفتار نمایندگان» را حتی از نظارت مجلس بر دولت و دیگر مجموعه‌ها مهم‌تر دانستند و تأکید کردند: هیأتی که در این زمینه در مجلس ایجاد شده باید تقویت شود و به معنای حقیقی کلمه بر رفتار نمایندگان نظارت کند.

ناظران و دلسوزانی که بارها تفاوت نقد و توهین را به انگشت‌شمار نماینده مجلس متذکر شده بودند، با تذکر رهبری باز هم گفتند و نوشتند و خواستار مقابله موثر با این رویه ضداخلاقی و ورود بزرگان مجلس و نهاد ناظر به رفتار نمایندگان شدند.

آن زمان که دور هم نیست و بیش از دو سه ماهی از تاریخش نگذشته، بسیاری از آگاهان هشدار دادند که سکوت و عدم واکنش مناسب از سوی رئیس یا هیات رئیسه مجلس نه تنها به منزله تائید این هنجارشکنی­‌ها تلقی می­‌شود، بلکه دامنه آن را به دیگر حوزه­‌ها و شخصیت­‌ها می­‌گستراند و به نقطه خسارت باری می­‌رسد.آن زمان که دور هم نیست و بیش از دو سه ماهی از تاریخش نگذشته، بسیاری از آگاهان هشدار دادند که سکوت و عدم واکنش مناسب از سوی رئیس یا هیات رئیسه مجلس نه تنها به منزله تائید این هنجارشکنی­‌ها تلقی می­‌شود، بلکه دامنه آن را به دیگر حوزه­‌ها و شخصیت­‌ها می­‌گستراند و به نقطه خسارت باری می­‌رسد.

در همین رسانه و همین تریبون از توصیه­‌ها، هشدارها، نصایح و رهنمودهای امام (ره) و رهبر معظم انقلاب گفتیم و تاکید کردیم مسئولیت نهاد ناظر بر رفتار نمایندگان و شخص رئیس مجلس است که جلوی این کج­روی­‌ها و بی‌اخلاقی­‌ها بایستند تا دیر نشده؛ اما دریغ از ذره­‌ای توجه و اقدام عملی! تا کار به ماجرای سیلی آقای نماینده به سرباز وظیفه رسید و موضوع چنان بازتاب یافت که علاوه بر شادی رسانه­‌های معاند، موجب دلگیری و برانگیختن احساسات میلیون­‌ها شهروند دیگر شد و یک جامعه­‌شناس هشدار داد «آن سیلی فقط به صورت یک سرباز نمی­‌نشیند بلکه داغی می­‌شود بر دل چند میلیون» ایرانی دیگر.

اقلیتی از آقایان حاضر در مجلس اصولگرا که ظاهرا گوش شنوایی به وصایای امام (ره) و اوامر رهبری ندارند، حواس­شان نیست که با انبانی از شعارهای ریز و درشت معیشتی، اقتصادی و در جهت بهبود زندگی اقشار محروم، وارد پارلمان شده­‌اند و به جای تهیه و تدارک یک برنامه یا تصویب لایحه یا طرحی کارگشا در این جهت، در حال پراکندن بی­‌اخلاقی و ریختن قبح زشت­گویی و زشت­‌رفتاری هستند؛ آن­هم در سکوت و بی‌عملی رئیس و هیات رئیسه و حتی نهاد ناظر بر رفتار.

تا دیر نشده با بهره­‌گیری از ظرفیت استادان اخلاق که در بین اصولگرایان نیز وجهه و محبیوبیتی مضاعف دارند، برای برخی از «همسو­»ها و مجلس­یان، جلسه و کلاس گذاشته شود؛ با استفاده از استادان تاریخ و آشنایان به تحولات ۴ دهه اخیر، دوره آموزشی تبیین سیر تحولات و آثار و پیامدهای تاریخی بددهنی و بداخلاقی برگزار و از بزرگان و استخوان خردکردگان جریان اصولگرایی نتایج این‌گونه رفتارها را جویا شده و عواقب زنجیره­ واکنش­‌ها پرسیده شود.

مدیران مجلس یازدهم باید بدانند تا دیر نشده تذکرات لازم را به برخی هنجارشکنان داده و راهکار عملی مشخصی را برای مهار آن بیایند و خود نیز ملتزم به آن باشند؛ این رفتارها نشان داد نهادهای نظارتی و قضایی هرچه دیرتر وارد عمل شوند، کار به جایی خواهد رسید که دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد زیرا این سیلی فقط به صورت یک سرباز نبود بلکه سیلی به صورت قانون، مردم و نظام بود.

مدیران مجلس یازدهم باید بدانند تا دیر نشده تذکرات لازم را به برخی هنجارشکنان داده و راهکار عملی مشخصی را برای مهار آن بیایند و خود نیز ملتزم به آن باشند؛ این رفتارها نشان داد نهادهای نظارتی و قضایی هرچه دیرتر وارد عمل شوند، کار به جایی خواهد رسید که دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد زیرا این سیلی فقط به صورت یک سرباز نبود بلکه سیلی به صورت قانون، مردم و نظام بود.از قدیم گفته‌اند حرمت امامزاده را متولی آن نگه می‌دارد و حرمت قانون و اجرای آن نیز بیش از هر کس دیگر با قانونگذار است. آقایان قانونگذار، هشدار خداوند را در قرآن کریم فراموش نکنید: فاین تذهبون؟! (به کجا می‌روید؟) سوره تکویر آیه ۲۶.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*