سر مقاله

!!!…FATF رمز گشایی از
امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد
mohammadraeifard@yahoo.com
اف ای تی اف یک قانون جهانی است که جز دو کشور تمامی کشورهای عضو سازمان ملل آن را امضا کرده و سال هاست بدون مشکل خاصی در دایره ارتباطات اقتصادی و پولی جهانی مشارکت کرده و به اقتصاد ملی کشورشان و به تبع آن زندگی روزمره مردم شان کمک می کنند…
کره شمالی و کشورمان تنها کشورهایی هستند که به این معاهده مهم سیاسی اقتصادی نپیوسته اند، کره شمالی میوه کال و نرسیده خانواده ای است که چند نسل و پس از جنگ دو کره در تور سیاست اتحاد جماهیر سوسیالیستی گرفتار آمد و حکومتی موروثی را با طعم نظامی گری و دستیابی به پروژه بمب اتمی بر مردمش تحمیل کرد، کشوری که تبدیل به منزوی ترین و عقب مانده ترین گردید تا در پناه قدرت نیروهای امنیتی و فشارهای حاکمیت کسی نداند که در این کشور کوچک چه می گذرد و مردمش در چه باتلاق نکبت باری دست و پا می زنند…
اوضاع کشوری چون کره شمالی نه قابل دفاع است و نه قرار است او را با شرایط کشور خودمان قیاس کنیم که نه منطقی است و نه عقلانی…!!!
پیمان نامه جهانی fatf سال هاست که مورد مناقشه دولت و مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است، قانونی که دولت و مجلس تاییدش کردند اما کشتی آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام به گل نشست و از دستور کار نیز خارج گردید…!!!
تحلیل مخالفان تصویب این طرح این است که اگر کشورمان به آن بپیوندد باعث خواهد شد که تمامی اسرار اقتصادی کشور لو رفته و حتی منجر به تسلیم برخی افراد به کشوری خاص گردد ، ضمن اینکه با تصویب آن ما دیگر نمی توانیم تحریم ها را دور بزنیم…!!
شفافیت باید به اقتصاد ایران برگردد زیرا که به نفع منافع ملی مان در کوتاه مدت و دراز مدت است ، تصویب این طرح ضد فساد است لذا نمی توان از سویی با آن مخالفت کرد و از سوی دیگر با فساد مبارزه کرد…!!
اگر fatf را نپذیریم بلاشک منزوی تر می شویم و تن به یک خود تحریمی با هزینه سنگین از جیب مردم خواهیم داد ، این قانون مشکلات پیچیده اقتصاد رو به موت ما را حل نمی کند اما یکی از ابزارهای مهم برای حل این معضل می تواند باشد…
اگر قرار است با جهان مراودات اقتصادی نداشته باشیم چه دلیلی دارد که در بیش از ۷۰ کشور نماینده سیاسی و سفارت و کلی هزینه و تلف کردن نیروی انسانی داشته باشیم ، مگر قرار است تا به ابد این کشور در دام تحریم ها دست و پا بزند که باید دایم دورش بزنیم ؟!! مگر قرار نیست بالاخره با جهان به تعامل درآییم و شاهد سرمایه گذاری های شرکت های بزرگ فرا منطقه ای باشیم ، اقتصاد درون زا بدون حضور در بازارهای جهانی یک توهم و خیالی بیش نیست…!!
سوال اینجاست که آیا تمام کشورهای عضو سازمان ملل که این قانون را امضا و لازم الاجرا کرده اند ، به جز ما و کره شمالی ، اطلاعات مالی و غیر مالی شان افشا شده و برخی مقامات شان به آمریکا داده اند ؟! چرا نباید جوانان ما عضوی از بانک جهانی شوند ، مگر می شود در جهان امروز برای تبادل دلار ، با چمدان پر از دلار معامله کرد ؟!! این چگونه تخیل باطلی است که منافع ملی را در مسلخ خودخواهی و خود محوری قربانی می کند آن هم از جیب مردم…!!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*