آخرین خبر :

زیرکوه/ نماینده مجلس: بازگشایی مرز یزدان نقش محوری در توسعه منطقه دارد

۴۱ هزار نفر در زیرکوه از مزایای طرح‌های عمرانی برخوردار می‌شوند

۴۱ هزار نفر در زیرکوه از مزایای طرح‌های عمرانی برخوردار می‌شوند

فرماندار زیرکوه گفت: ۱۷۷ طرح عمرانی برای افتتاح در دهه فجر امسال تکمیل شد و بیش از ۴۱ هزار نفر در این شهرستان مرزی از مزایای این طرح‌ها برخوردار می‌شوند.

محمدحسین عربشاهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۱۷۷ طرح عمرانی و خدماتی با اعتبار ۱۰۲ میلیارد تومان همزمان با دهه فجر در شهرستان زیرکوه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی طرح آبرسانی به روستاها، مسکن محرومان، گازرسانی به روستاها، طرح‌های آبخیزداری، احداث زمین چمن مصنوعی، سه ایستگاه دیجیتال و واحدهای تولیدی و صنعتی را از جمله طرح‌های آماده افتتاح در این شهرستان ذکر کرد.

فرماندار زیرکوه گفت: کارخانه خوارک دام و طیور با اعتبار سه میلیارد تومان از جمله طرح‌های شاخص قابل افتتاح در دهه فجر است.

وی بیان کرد: عملیات اجرایی ۱۲ طرح با اعتبار ۱۱ میلیارد تومان نیز در این شهرستان آغاز خواهد شد.

عربشاهی با اشاره به اینکه برنامه‌های گرامیداشت دهه فجر با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از امروز ۱۲ بهمن آغاز می‌شود گفت: تقویت امید و نشاط در جامعه، تقویت همبستگی، وحدت، صمیمیت و یکدلی رویکرد اصلی در برگزاری برنامه‌های دهه فجر امسال است.

هزار و ۸۶۹ پروژه مختلف با اعتبار ۲ هزار و ۵۴ میلیارد تومان همزمان با دهه فجر ۹۹ در استان خراسان جنوبی افتتاح یا کلنگ‌زنی می‌شود و تمامی شهرستان‌های استان از اجرای این طرح‌ها برخوردار شده‌اند.

از این تعداد هزار و ۶۱۳ پروژه عمرانی و اقتصادی با هزینه‌کرد هزار و ۲۲۴ میلیارد تومان در ۱۱ شهرستان این استان افتتاح و عملیات اجرایی ۲۵۶ پروژه با پیش بینی اعتبار ۸۳۰ میلیارد تومان آغاز می‌شود.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهر حاجی‌ آباد مرکز شهرستان مرزی زیرکوه در فاصله ۱۶۰ کیلومتری بیرجند قرار دارد.

 

 

 

نماینده مجلس: بازگشایی مرز یزدان نقش محوری در توسعه منطقه دارد

نماینده مجلس: بازگشایی مرز یزدان نقش محوری در توسعه منطقه دارد

بیرجند – ایرنا – نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: بازگشایی مرز یزدان در مجاورت کشور افغانستان نقش محوری برای آبادانی و توسعه شهرستان زیرکوه و استان خراسان جنوبی دارد که امیدواریم با همکاری مسوولان بزودی شاهد بازگشایی این بازارچه مرزی باشیم.

سلمان اسحاقی در نشست شورای اداری شهرستان زیرکوه که با حضور استاندار خراسان جنوبی در این شهرستان برگزار شد، افزود: فعال‌سازی بازارچه مرزی یزدان اتفاق مبارکی است که در واقع خورشید آبادانی ایران و نه فقط زیرکوه و خراسان جنوبی است زیرا به فرموده مقام معظم رهبری باید از ظرفیت کشورهای همسایه استفاده کنیم و امیدواریم با تحقق این امر از ظرفیت مرز مشترک به خوبی در این منطقه استفاده شود.

«خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان در چهار شهرستان زیرکوه، نهبندان، درمیان و سربیشه مرز مشترک دارد. این استان چهار بازارچه مرزی دارد که در حال حاضر فعال‌ترین آنها مرز ماهیرود (میل ۷۸) در شهرستان سربیشه است.»

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد خط آهن تربت حیدریه، سنگان، یزدان و هرات خواسته مردم شهرستان زیرکوه است که امیدواریم با پیگیری‌های لازم این طرح مهم نیز تحقق یابد.

وی اظهار داشت: برخی مناطق استان ظرفیت‌های لازم را برای ارتقا به بخش دارند که به جهت توسعه شهرستان زیرکوه نگاه ویژه به این منطقه را می‌طلبد.

اسحاقی افزود: درخصوص محصول زرشک نیز باید مردم را سرمایه‌گذار اول بدانیم و سرمایه‌گذارانی جذب شوند که در کنار مردم کار کنند در این صورت می‌تواند نقش تاثیرگذاری در منطقه داشته باشد.

وی بیان کرد: تابستان مشکل نیروی انسانی و آبرسانی داریم که امیدواریم قرارگاهی به عنوان قرارگاه آب ایجاد شود تا مردم مشکل آب نداشته باشند.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: برای بیمارستان زیرکوه نیز استاندار بشخصه مذاکره می‌کنند و امیدواریم اتفاق خوبی بیفتد تا بعد از ۱۵ سال مردم زیرکوه از بیمارستان مجهز برخوردار شوند.

وی افزود: برای بیمارستان تامین اجتماعی به دلیل نبود بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، فرد خیری داریم که با انتقال آن به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۲ میلیارد تومان هزینه کند.

وی گفت: پزشکی قانونی از دیگر مشکلات است که امیدواریم به‌زودی در این شهرستان انجام شود.

برخی دستگاه‌ها در زیرکوه فاقد نمایندگی هستند

فرماندار زیرکوه هم در این نشست گفت: خیلی از دستگاه‌های اجرایی هنوز در شهرستان فاقد نمایندگی هستند و مردم برای انجام امور خود باید به شهرستان مجاور سفر کنند.

محمدحسین عربشاهی افزود: بارها درباره محرومیت این شهرستان صحبت شده اما دلیل اصلی، استفاده نکردن درست از ظرفیت‌ها است.

وی اظهار داشت: بازگشایی مرز یزدان باعث خیر و برکت برای مردم این شهرستان خواهد شد و امیدواریم با اخذ مجوز کمیسیون ماده سه بتوانیم شاهد ساخت بیمارستان در زیرکوه نیز باشیم.

فرماندار زیرکوه گفت: در ۱۵ سال گذشته خشکسالی دامن‌گیر شده و ۳۰ روستا در این شهرستان فصل تابستان با تانکر آبرسانی می‌شوند.

وی بیان کرد: قطعا در توسعه منطقه‌ای یکی از شاخص‌های اصلی، توسعه اخلاق‌مداری و تعامل است که ما در شهرستان آن را رقم زدیم و تعامل در شناخت ظرفیت‌ها وجود دارد.

عربشاهی افزود: ۴۲ هزار نفر جمعیت داریم و کمتر از یک درصد برق صنعتی را استفاده می‌کنیم، ساختار شهرستان زیرکوه کشاورزی و دامداری است که توجه به این مساله مهم راهگشا خواهد بود.

زیرساخت‌های زیرکوه نیاز به تقویت دارد

امام جمعه حاجی آباد مرکز شهرستان زیرکوه هم گفت: به برکت نظام و خون پاک شهدا و تلاش همه دولت‌ها به‌خصوص این دولت خدمات خوبی به شهرستان آمده که قابل تقدیر است اما با توجه به مرزی بودن، زیرساخت مطلوبی نداریم و بعضی ادارات ما هنوز نمایندگی هستند یا نمایندگی هم ندارند.

حجت الاسلام غلامرضا مرتضایی نیا افزود: بیمارستان کوثر حاجی ‌آباد قصه پرغصه‌ای است که در مالکیت تامین اجتماعی و اجاره دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد.

وی گفت: بازگشایی مرز یزدان از مهمترین اولویت‌ها است و توجه به حوزه‌های علمیه از دیگر موارد قابل اهمیت است که از نظر زیرساختی مشکل داریم.

امام جمعه زیرکوه اظهار داشت: از برخی مدیران استانی گلایه‌مند هستیم و در ۶ سالی که اینجا حضور دارم هنوز به شهرستان نیامده‌اند.

وی افزود: مدیری که فقط در مرکز استان بماند، قادر به کار کردن نیست و مدیر جهادی با روحیه انقلابی باید تلاش کند.

حجت الاسلام مرتضایی نیا گفت: پیشینه شهرستان زیرکوه در زمان اول انقلاب و جنگ تحمیلی معلوم است و ۱۱۰ شهید را به کشور هدیه کردیم.

وی افزود: مردم در زمینه‌های مختلف حضور گسترده دارند و بزرگترین سرمایه ما در این شهرستان ولایت‌مداری، اتحاد و همدلی است.

 

 

جمع‌آوری هزار و ۵۰۰ تله زنده‌گیری هوبره در خراسان جنوبی

جمع‌آوری هزار و ۵۰۰ تله زنده‌گیری هوبره در خراسان جنوبی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: هزار و ۵۰۰ تله زنده‌گیری هوبره از ابتدای امسال در این استان جمع‌آوری شده و لازم است با آموزش و فرهنگ‌سازی شاهد کاهش تخریب پوشش گیاهی، تله‌گذاری و شکار این گونه زیبا و منحصر به‌فرد در منطقه باشیم.

حسن اکبری در بازدید از مناطق حفاظت شده زیرکوه با بیان اینکه این شهرستان یکی از بهترین زیستگاه‌های پرنده هوبره (گونه در معرض خطر انقراض) است افزود: متاسفانه افراد سودجو و برخی از مردم محلی اقدام به ساخت تله‌های دستی به تعداد زیاد کرده و برای زنده گیری این پرنده کمیاب آنها را در طبیعت کار می‌گذارند و پس از زنده‌گیری به واسطه‌هایی که در قاچاق هوبره شریک هستند به فروش می‌رسانند.

وی اظهار داشت: زنده‌گیری این پرنده و قاچاق آن به تدریج علاوه بر نابودی این جمعیت مهم از گونه کمیاب هوبره در شرق ایران نیز باعث نابودی هزاران درخت و درختچه تاغ و دیگر گونه‌های حیات وحش شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: امیدواریم با آموزش و فرهنگ‌سازی در این زمینه و همچنین همکاری و همیاری مردم محلی روز به روز شاهد کاهش تخریب پوشش گیاهی، تله گذاری  و شکار این نوع گونه زیبا و منحصر به‌فرد در منطقه باشیم.

وی بیان کرد: هر سال هزاران درخت و درختچه تاغ برای ایجاد مانع و هدایت پرنده‌ها به سمت تله‌ها قطع می‌شوند، صدها پرنده یا پستانداران کوچک دیگر ناخواسته در این تله‌ها گرفتار شده و بیشتر آنها کشته می‌شوند که درمیان آنها گونه‌های کمیاب و در معرض خطری همچون گربه شنی دیده می‌شود.

اکبری افزود: در یک کلام بنیاد بوم شناختی منطقه به خاطر درآمد اندکی که عاید برخی افراد ناآگاه محلی می‌شود در حال فرو ریختن هست.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه زنده‌گیری و فروش هوبره تبدیل به شغل کاذب برای برخی جوامع محلی بخصوص روستاهای مرزی شده است گفت: این زنگ خطری برای از هم گسستن زنجیره‌های غذایی طبیعت منطقه و شکل گیری بحران‌هایی همچون پدیده گرد و غبار به واسطه نابودی تاغزارها و پوشش گیاهی منطقه خواهد بود.

وی همت جمعی و مشارکت بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و نظارتی را تنها راه مقابله با شکار و از بین رفتن این گونه کمیاب در استان عنوان کرد و افزود: ابتدا از مبلغان دینی این روستاها درخواست می‌کنیم فتوای دینی نابودی منابع زیستی و عدم رعایت حقوق حیوانات را بدرستی برای مردم تبیین کرده و در تغییر فرهنگ عمومی مواجهه با طبیعت ما را یاری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: از دستگاه‌های اجرایی مرتبط به‌خصوص منابع طبیعی و امور عشایر استان نیز درخواست داریم با متخلفان قطع درختچه‌های تاغ با جدیت برخورد کنند.

وی اضافه کرد: از نیروهای خدوم نظامی و انتظامی مستقر در نواحی مرزی (مرزبابی، ارتش، سپاه و کلانتری‌ها) در خواست می‌کنیم برخورد با متخلفان زنده‌گیری هوبره را در دستور کارخود قرار داده و از نابودی مواهب خدادادی این مرز و بوم جلوگیری کنند.

اکبری گفت: از دستگاه قضایی استان درخواست برخورد جدی و بازدارنده با متخلفین را داریم و از سمن‌ها وهمه دوستداران و حافظان محیط زیست در خواست همکاری برای آموزش و ارتقای فرهنگ زیست محیطی را داریم.

خراسان جنوبی دارای چهار منطقه حفاظت شده «درمیان»، «مظفری»، «آرک و گرنگ»، «شاسکوه» و سه پناهگاه حیات وحش «تالاب کجی نمکزار نهبندان»، «رباط شور» و «نایبندان طبس» و هفت منطقه شکار ممنوع درح، جیک و زیدر، باقران، کمر سرخ، لشکرگاه عشق آباد و علی حیدر است.

منطقه حفاظت شده باقران بیرجند و کمرسرخ سرایان نیز در آخرین نشست شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان ۲ منطقه حفاظت شده جدید خراسان جنوبی مصوب شد.

 

 

جمعیت حیات وحش در شاسکوه زیرکوه ۲۰ درصد افزایش یافت

جمعیت حیات وحش در شاسکوه زیرکوه ۲۰ درصد افزایش یافت

رییس نمایندگی حفاظت محیط زیست زیرکوه گفت: در سرشماری زمستانه امسال جمعیت حیات وحش در منطقه حفاظت شده شاسکوه این شهرستان ۲۰ درصد افزایش یافته است.

امیر صادقی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارندگی‌های مناسب در ۲ سال اخیر و غنی شدن مراتع و در پی آن افزایش زاد و ولد و ممنوعیت شکار حیات وحش از علل افزایش جمعیت حیات وحش این منطقه است.

وی کل و بز، میش و قوچ و آهو را از جمله حیات وحش سرشماری شده در زمستان امسال ذکر کرد و گفت: در ۲ سال اخیر به دلیل افزایش بارندگی‌ها برخی چشمه‌های فصلی این منطقه به دلیل افزایش حجم آبدهی دائمی شد.

صادقی بیان کرد: در سال جاری در راستای تامین آب حیات وحش منطقه، ۱۶۰ هزار لیتر به ظرفیت منابع آبی با خریداری ۶ منبع ۱۰ هزار لیتری و احداث یک منبع ۱۰۰ هزار لیتری سنگ و ملاتی افزوده شده است.

وی افزود: در سال جاری در راستای تامین آب حیات وحش، ۱۰ چشمه در منطقه حفاظت شده شاسکوه مرمت شد و برای افزایش آبدهی، چشمه‌ها به صورت مکرر لایه‌روبی می‌شوند.

رییس نمایندگی حفاظت محیط زیست زیرکوه از راه‌اندازی ایستگاه سنجش کیفی هوا در این شهرستان مرزی با اعتبار یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خبرداد و گفت: این ایستگاه‌ قابلیت سنجش ذرات با قطر ۵.۲ و ۱۰ میکرون را دارا بوده و یکی از ویژگی‌های آن در مقایسه با دیگر ایستگاه‌ها، ارائه داده‌ها به صورت لحظه‌ای و بدون تاخیر است.

منطقه حفاظت شده شاسکوه به وسعت ۷۰ هزار هکتار سال ۱۳۸۶ به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده خراسان جنوبی مصوب شد.

عقاب طلایی، عقاب خالدار بزرگ، بالابان، شاهین و هوبره را از جمله گونه های پرنده در معرض خطر انقراض در این منطقه به شمار می‌روند.

همچنین چکچک ابلق، شاه بوف، شبگرد هندی، سهره طلایی، سنگ چشم دم سرخ، دم جنبانک زرد، دم جنبانک خاکستری، شبگرد، زاغ کویری، بالابان قرقی،کبک، تیهو، سیاه سینه و کرکس از گونه‌های پرندگان نادری هستند که در این منطقه زندگی می‌کنند.

 

 

 

بیش از ۴ میلیارد تومان برای مرمت قنوات زیرکوه هزینه می‌شود

بیش از ۴ میلیارد تومان برای مرمت قنوات زیرکوه هزینه می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه گفت: براساس تفاهم‌نامه‌‎های منعقد شده و با مشارکت مردمی در سال جاری چهار میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان اعتبار در زمینه مرمت و احیای قنوات این شهرستان هزینه می‌شود که اقدامی جهادی و بی‌نظیر است.

مجید درویشی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال از محل منابع اعتباری ملی و استانی ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان برای مرمت قنوات شهرستان مرزی زیرکوه اختصاص یافته است.

وی گفت: با این اعتبار تا پایان سال مالی جاری ۳۵ رشته قنات را در شهرستان زیرکوه مرمت خواهیم کرد.

مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه بیان کرد: اکنون مرمت هفت رشته قنات در دست اجرا است و با توجه به تفاهم‌نامه جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی امسال در زمینه احیا و مرمت قنوات و اجرای خط انتقال کشاورزی تحول خوبی در شهرستان رقم خواهد خورد.

وی افزود: همچنین بسیج سازندگی به عنوان معین محرومیت‌زدایی شهرستان زیرکوه در زمینه مرمت قنوات مشارکت دارد و براساس تفاهم‌نامه منعقد شده، بسیج سازندگی نیز برای مرمت قنوات شهرستان یک میلیارد تومان هزینه خواهد کرد.

درویشی عنوان کرد: در چند سال گذشته تمامی قنواتی که مرمت شده، حجم آبدهی آنها به شدت افزایش یافته و رضایت کشاورزان منطقه را در پی داشته است.

وی گفت: به دلیل ۲ سال متوالی ترسالی وضعیت آبدهی قنوات این شهرستان مناسب است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زیرکوه اظهار داشت: در حال حاضر ۳۱۰ رشته قنات با دبی آب یک هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه در شهرستان زیرکوه وجود دارد.

وی همچنین گفت: دانه روغنی گلرنگ اولین بار در راستای افزایش تنوع کشت و کاهش ریسک تولید محصولات کشاورزی در ۱۳ هکتار از اراضی زیرکوه کشت شد.

درویشی افزود: گلرنگ یکی از گیاهان صنعتی است که از دانه آن روغن خوراکی تهیه می‌شود، ضمن اینکه گل‌های این گیاه در صنایع رنگرزی و صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، علوفه این گیاه نیز دارای خاصیت غذایی بالا بوده و برای دام استفاده می‌شود.

وی حاصلخیز شدن خاک‌های زراعی پس از برداشت محصول، خرید تضمینی توسط دولت، چند منظوره بودن مصارف گیاه گلرنگ، هزینه‌های پایین تولید، نیاز آبی کم و مقاومت به تنش‌های محیطی و خشکی را از مهمترین مزایای کشت این محصول ذکر کرد.

بیش از ۱۱ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی زیرکوه به کشت محصول باغی و زراعی اختصاص دارد که از این رقم حدود ۶ هزار هکتار آن محصول باغی است.

شهرستان زیرکوه سال ۱۳۹۱ تاسیس شد و شهر حاجی‌آباد مرکز آن در فاصله ۸۵ کیلومتری مرز افغانستان قرار دارد.

 

 

 

فرماندار زیرکوه: خدمات درمانی در این شهرستان نیازمند ارتقا است

فرماندار زیرکوه: خدمات درمانی در این شهرستان نیازمند ارتقا است

فرماندار زیرکوه گفت: در حال حاضر بیمارستان کوثر فقط با بخش‌های داخلی، اطفال و اورژانس به مردم خدمات ارائه می‌کند و زیرساخت‌های بهداشت و درمان این شهرستان نیازمند ارتقا است.

محمدحسین عربشاهی در بازدید رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از زیرساخت‌های بهداشت و درمان شهرستان مرزی زیرکوه افزود: بیماران در این شرایط حساس مجبورند برای دریافت خدمات تخصصی به بیرجند (مرکز استان) یا شهرستان قاینات مراجعه کنند که علاوه بر مشکلات دوری مسیر، هزینه درمان را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه اکنون زیرساخت‌های بهداشتی خوبی در شهرستان در دست اجرا است گفت: مرکز جامع سلامت زهان از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است که با تعهد ۸۰۰ میلیون تومانی یکی از خیرین عملیات اجرایی این طرح را به اتمام خواهیم رساند.

فرماندار زیرکوه به بازدید رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از بیمارستان کوثر حاجی آباد نیز اشاره کرد و افزود: بیمارستان ۳۲ تختخوابی کوثر در زمان زلزله سال ۱۳۷۶ راه‌اندازی شد و متعلق به تامین اجتماعی است که در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته است.

وی گفت: در این بازدید مقرر شد که ساختمان بیمارستان کوثر با تامین اجتماعی به عنوان دستگاه متولی، تعیین تکلیف شود.

عربشاهی ادامه داد: در این بازدید رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند قول داد که با اخذ جوابیه کمیسیون ماده ۲۳ عملیات اجرایی بیمارستان جدید ۶۴ تختخوابی شهرستان آغاز شود.

وی گفت: همچنین در بازدید از مرکز جامع بارنجگان مقرر شد برای این مرکز تجهیزات پزشکی اختصاص یابد و پزشک خانواده هم در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی ساختمان شبکه بهداشت شهرستان زیرکوه گفت: در سال جاری از محل اعتبارات عمرانی فرمانداری ۵۰۰ میلیون تومان به این طرح اختصاص دادیم و مقرر شد که بسیج سازندگی به عنوان معین محرومیت‌زدایی شهرستان همین مبلغ را اختصاص دهد تا این طرح هم به سرانجام خوبی برسد.

شهر حاجی آباد مرکز شهرستان زیرکوه در فاصله ۱۶۰ کیلومتری بیرجند قرار دارد.

 

 

 

 

 

میزان هدررفت آب در شبکه آبرسانی شهرستان زیرکوه ۴۱ درصد است

میزان هدررفت آب در شبکه آبرسانی شهرستان زیرکوه ۴۱ درصد است

مدیر آب و فاضلاب شهرستان زیرکوه گفت: میزان هدررفت آب در خطوط انتفال آب و شبکه‌های آب و فاضلاب این شهرستان ۴۱ درصد است که این رقم از میانگین کشوری و استانی هم بالاتر است.

علیرضا غلامحسینی در بازدید فرماندار زیرکوه از شبکه‌های آب شهر آبیز افزود: ۳۳ درصد شبکه‌های آبرسانی شهرستان زیرکوه معادل ۲۴۰ کیلومتر فرسوده است که به تخصیص اعتبارات ملی و استانی برای اصلاح و بازسازی شبکه و جلوگیری از هدررفت آب نیاز داریم.

وی اظهار داشت: سال مالی گذشته به منظور کاهش هدررفت آب، ۱۶ هزار و ۸۷۰ کیلومتر از شبکه‌ها و خطوط انتقال آب روستایی این شهرستان مرزی بازسازی شد و برای بازسازی این خطوط بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

مدیر آب و فاضلاب زیرکوه گفت: ۲۱ کیلومتر شبکه انتقال آب در شهر آبیز داریم که از این مقدار ۱۳ کیلومتر فرسوده است.

وی افزود: بیشترین هدرفت آب در شهرهای زیرکوه را با ۴۲ درصد در شهر آبیز داریم و بازسازی و تعویض ضربتی شبکه‌های آبرسانی آبیز در این وضعیت کم‌آبی، نیازمند توجه مسوولان استانی است.

فرماندار زیرکوه امروز از وضعیت مشکلات آب شرب روستای جیم‌آباد این شهرستان هم بازدید کرد.

محمدحسین عربشاهی قول داد که از محل اعتبارات سال آینده ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار برای آبرسانی به روستای جیم‌آباد اختصاص یابد تا مشکل این روستا هرچه سریعتر رفع شود.

شهرستان زیرکوه سال ۱۳۹۱ تاسیس شد و شهر حاجی‌آباد مرکز آن در فاصله ۸۵ کیلومتری مرز افغانستان قرار دارد.

 

 

 

 

 

هفت سایت ارتباطی شهرستان زیرکوه در دست احداث است

هفت سایت ارتباطی شهرستان زیرکوه در دست احداث است

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر از محل اعتبارات توسعه روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، برای اتصال ۷۸ روستای شهرستان زیرکوه به شبکه ملی اطلاعات هفت سایت جدید در دست اقدام است.

مصطفی بهی روز یکشنبه در نشست کارگروه فناوری و مخابرات شهرستان زیرکوه افزود: با بهره‌برداری از این هفت سایت، ۷ هزار و ۸۳۹ خانوار با جمعیت زیر پوشش ۲۷ هزار و ۲۴۵ نفر از خدمات اینترنت پرسرعت بهره‌مند می‌شوند.

وی اظهار داشت: ۷۳ مدرسه این شهرستان شامل ۲۳ مدرسه شهری و ۵۰ مدرسه روستایی تاکنون از محل اعتبارات وزارت ارتباطات به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: ۲۰۱ خانوار با بهره‌برداری از سایت چاه شهید صدوقی زیرکوه به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند و نصب دکل ۶ سایت دیگر در روستاهای چاه زرد، پردان، سینیدر، بمرود، بهمن آباد و کلاته مزار در دست اجرا است.

وی به توسعه اینترنت و ارتقای سایت همراه اول در ۱۵ روستای شهرستان مرزی زیرکوه اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲ سایت در روستاهای جان محمد و شیرخند اجرا شده و ۱۳ سایت دیگر با تامین تجهیزات در سال جاری به نسل چهارم همراه ارتقا می‌یابد.

وی افزود: در زمینه پوشش همراه در شهرستان زیرکوه ۹ سایت همراه در برنامه توسعه‌ای این اداره کل قرار دارد که تاکنون سه سایت راه‌اندازی شده و ۶ سایت دیگر در دست اقدام  است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی عنوان کرد: با اجرا و بهره‌برداری از این سایت‌ها سه هزار و ۱۰۱ نفر از جمعیت ۹ روستای دیگر این شهرستان با ۹۱۵ خانوار از پوشش حداکثری تلفن همراه برخوردار می‌شوند.

وی میزان پهنای باند تامین شده در استان خراسان جنوبی را ۱۲۰ گیگابیت در ثانیه اعلام کرد و گفت: از این میزان در زمان پیک مصرف ایام شیوع ویروس کرونا ۳۵ گیگابیت در ثانیه مورد مصرف قرار گرفته است.

 

 

 

 

۶ طرح بیابان‌زدایی و آبخیزداری زیرکوه در دست اجرا است

۶ طرح بیابان‌زدایی و آبخیزداری زیرکوه در دست اجرا است

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری زیرکوه گفت: ۶ طرح بیابان‌زدایی، آبخیزداری و جنگل‌کاری با اعتبار سه میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان در این شهرستان در دست اجرا است.

علی رجبی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بند خاکی روستای حسن‌آباد با ۵۱ هزار متر مربع عملیات خاکی و ۲ هزار متر مکعب عملیات سنگ و ملاتی و با اعتبار ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تکمیل شده و آماده افتتاح برای دهه فجر است.

وی با بیان اینکه ۴۶۰ هکتار عملیات هلالی آبگیر در منطقه شاهرخت در دست اجرا است گفت: این طرح با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان، ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان زیرکوه بیان کرد: ۴۰۰ هکتار هلالی آبگیر در منطقه بارنجگان نیز با اعتبار ۱۸۰ میلیون تومان در دست ساخت است.

وی افزود: ۷۰ هکتار پروژه جنگل‌کاری با اعتبار ۳۵۰ میلیون تومان در منطقه دارج شهرستان نیز با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست و عملیات اجرایی طرح نهال‌کاری دق پترگان با ۱۰۰ هکتار عرصه و اعتبار ۴۰۰ میلیون تومان آغاز شد.

رجبی اظهار داشت: طرح آبیاری سنواتی در دشت بمرود نیز با ۴۱۵ هکتار و اعتبار ۳۰۰ میلیون تومان در دست انجام است.

 

مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه تاکید کرد؛
کمبود اعتبارات سد راه احیا و مرمت قنوات
درویشی با بیان اینکه کمبود اعتبارات مهم ترین مشکل احیا و مرمت قنوات است، گفت: اگر به بحث احیا و مرمت قنوات اعتبار خوبی تخصیص یابد قطعا شاهد تثبیت جمعیت در روستاها و افزایش حداقل ۲۰ درصدی دبی قنوات خواهیم بود.

«جواد درویشی»  اظهار داشت: در شهرستان زیرکوه ۴۳۷ رشته قنات وجود دارد که حدود ۸۵ درصد آن ها حداقل یک مرتبه احیا و مرمت شدند.

مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه با بیان اینکه سال گذشته ۵۲ رشته قنات در این شهرستان احیا و مرمت شد، افزود: در این راستا اعتباری بالغ بر ۳۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات سال گذشته هزینه شده بود.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری ۳۴ رشته قنات در زیرکوه مرمت و احیا می شود، ادامه داد: مرمت و احیای این تعداد از قنوات به اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد ریال نیاز دارد.

درویشی با تاکید بر اینکه نیاز اعتباری بالا جهت احیا و مرمت قنوات یکی از مهم ترین مشکلات این حوزه در زیرکوه است، گفت: امیدواریم این مشکل حل شود چرا که احیای قنوات می تواند به ماندن جمعیت در روستاها و افزایش سرمایه گذاری در روستاها کمک کند.

مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه در ادامه بیان کرد: اگر به بحث احیا و مرمت قنوات اعتبار خوبی تخصیص داده شود قطعا شاهد خواهیم بود که کشاورزی موجود در روستاها تثبیت شده است و دبی قنوات به میزان حداقل ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وی در پایان با بیان اینکه احیا و مرمت قنوات در پیشرفت و آبادانی روستاها بسیار تاثیرگذار است، گفت: این موضوع افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و افزایش درآمد کشاورزان را به دنبال دارد.

درخواست تسهیلات برای طرح‌های نیمه تمام زیرکوه

مسئولان شهرستان زیرکوه در سفر معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به این شهرستان خواستار پرداخت تهسیلات برای اتمام طرح‌های نیمه تمام شهرستان شدند.

معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این سفر گفت: قرار گرفتن شهرستان زیرکوه در موقعیت خاص جغرافیایی و شرایط ایده آل آب و هوایی، ظرفیت‌های گردشگری، کشاورزی و دامپروری می‌تواند فرصت مناسبی برای ایفای نقشی مهم در توسعه ملی داشته باشد.

میرزایی با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد جمعیت شهرستان زیرکوه روستا نشین هستند گفت: باید دو موضوع طرح اشتغال پایدار روستائیان و عشایر و بیمه فراگیر روستائیان و عشایر در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته منابعی برای صنایع در این شهرستان اختصاص یافته است گفت: اگر احیانا مواردی از این طرح‌ها نیاز به مکمل دارد یا طرح‌های جدیدی در عرصه‌های مختلف تعریف شود، از سرمایه گذاران حمایت خواهد شد.

اسحاقی نماینده مردم قائن و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: در شهرستان زیرکوه باید ارتقای نمایندگی تعاون کار و رفاه اجتماعی و ارتقای نمایندگی بهزیستی به اداره انجام شود.

عربشاهی فرماندار زیرکوه هم ضمن درخواست تسهیلات برای طرح‌های نیمه تمام، افزایش اعتبارات برای تفاهم نامه بین صندوق کار افرینی و وزارت تعاون و افزایش اعتبار برای مشاغل خرد و خانگی را خواستار شد.

 

 

 

دیدار استاندار خراسان جنوبی با خانواده شهید عبدالله رحمانی در زیرکوه

استاندار خراسان جنوبی با حضور در منزل شهید عبدالله رحمانی بمرود ، با خانواده این شهید دیدار کرد.

حمید ملانوری خانواده شهدا را مایه عزت و اعتبار جامعه خواند و گفت: ما با حضور در کنار شما عزیزان برای ارائه خدمت بهتر ، روحیه و انرژی می‌گیریم.
وی افزود: شهدای گرانقدر با جانفشانی ، ایثار و حماسه آفرینی ، جان خود را در راه دفاع از خاک ایران اسلامی در طبق اخلاص گذاشتند و عزت، سربلندی ، امنیت و آرامش را برای مردم فهیم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آوردند.
ملانوری گفت: امنیت مثال زدنی امروز ایران اسلامی، مرهون از خود گذشتگی شهدای عزیز و خانواده‌های بزرگوار این عزیزان است.
شهید عبدالله رحمانی بمرود، متولد ۱۳۴۰ روستای بمرود شهرستان زیرکوه است که در سال ۱۳۶۲ در جبهه عین خوش منطقه عملیاتی شرهانی بر اثر اصابت ترکش به پا و دست به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

استاندار خراسان ‌جنوبی:

رفع مشکلات بیمارستان زیرکوه در دست اقدام است

رفع مشکلات بیمارستان زیرکوه در دست اقدام است

استاندار خراسان جنوبی از بیمارستان کوثر در شهر حاجی آباد مرکز شهرستان زیرکوه بازدید کرد و گفت: پیگیری‌های لازم برای رفع مشکلات و نیازهای این بیمارستان در دست انجام است.

حمید ملانوری که به شهرستان زیرکوه رفته است، با حضور در بیمارستان کوثر ضمن خداقوت به کادر بهداشت و درمان، از بخش‌های مختلف این مرکز درمانی بازدید کرد.

وی در این بازدید گفت: موظف به پوشش و تامین تجهیزات بهداشتی و درمانی مردم هستیم و این برنامه مهم در تمامی حوزه‌ها باید مدیریت شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: امیدواریم تهاتر یا خریداری این بیمارستان از تامین اجتماعی به‌زودی انجام شود.

بیمارستان ۳۲ تختخوابی کوثر به صورت استیجاری در اختیار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است که با پیگیری‌های صورت گرفته به‌زودی با تامین اجتماعی تهاتر یا خریداری می‌شود.

اطلاع از وضعیت بیمارستان و پیگیری مهمترین مطالبه شهرستان برای افزایش تخت‌های بیمارستانی و ارتقای سطح خدمات بهداشتی و درمانی از اهداف این بازدید بود که نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در آن حضور داشتند.

ملانوری همچنین در این سفر از پروژه استخر سرپوشیده دانش‌آموزی شهر حاجی آباد بازدید و علت طولانی شدن روند اجرای این پروژه نیمه‌تمام را بررسی کرد.

وی زمان‌بر شدن اجرای پروژه‌ها را عامل مهمی در افزایش هزینه‌های تحمیلی بر کار عنوان کرد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت این استخر در پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان و ایجاد نشاط اجتماعی با تاکید بر پیشرفت فیزیکی قابل توجه پروژه، از متولیان خواست پیگیری‌های لازم برای تکمیل و بهره‌برداری از این استخر را سرعت بخشند.

پروژه استخر سرپوشیده دانش‌آموزی شهر حاجی‌آباد در سال ۱۳۹۰ وارد مرحله عملیاتی شد و با هزینه‌کرد ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از ابتدای کار، در حال حاضر ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، عملیات ساخت ابنیه این پروژه، نیمه اسفند امسال کامل می‌شود و با خرید و نصب تجهیزات و موتورخانه، استخر وارد فاز بهره‌برداری می‌شود تا مورد استفاده عموم قرار گیرد.

 

 

دستگیری ۲سارق احشام و ۳خریدار اموال مسروقه

ماموران انتظامی شهرستان زیرکوه ۲سارق و ۳خریداری اموال مسروقه دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان زیرکوه گفت: با اعلام نارضایتی مردم یکی از روستا‌های شهرستان زیرکوه مبنی بر مفقودی و سرقت احشام و مشاهده پوست و سر احشام در بیابان‌های اطراف روستا، موضوع به طور جدی در دستور کار ماموران پلیس این شهرستان قرار گرفت.

سرهنگ حسینی افزود: مأموران انتظامی شهرستان زیرکوه با انجام تحقیقات تخصصی پلیسی و آثار به جا مانده از صحنه‌های سرقت موفق شدند سارقان احشام و مخفیگاه آن را شناسایی کنند.

فرمانده انتظامی شهرستان زیرکوه گفت: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی، در یک عملیات پلیسی با هماهنگی مقام قضائی وارد مخفیگاه متهمان شدند و ۲متهم به سرقت را دستگیر کردند.

سرهنگ حسینی با بیان این که سارقان دستگیر شده در بازجویی‌های پلیس به ۱۷فقره سرقت اعتراف کردند گفت: مأموران در ادامه عملیات ۳خریداری اموال مسروقه را نیز دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

اهدای یک تخته فرش دست بافت بانوان روستای شاهرخت به عتبات

در سالروز شهادت دخت نبی مکرم اسلام (س) اولین قالی دست باف از روستای شاهرخت زیرکوه برای ساخت صحن حضرت زینب (س) اهدا شد.

یک تخته فرش ۶ متری دست بافت که توسط ۳۵ بانو از روستای شاهرخت در مدت ۳ ماه بافته شده بود در روز شهات حضرت زهرا (س) برش زده شد.
این قالی دست بافت حدود ۱۲ میلیون تومان ارزش دارد.
جوینده رئیس ستاد بازسازی عتبات و عالیات خراسان جنوبی گفت: مردم استان در این خصوص عنایت ویژه‌ای دارند که تا هم اکنون ۲۶۰ پایگاه قالی بافی با همکاری ۱۴ هزار خانم در حال فعال هستند.

کشف لاشه کل وحشی در منطقه حفاظت شده شاسکوه

لاشه یک راس کل وحشی در منطقه حفاظت شده شاسکوه شهرستان زیرکوه کشف شد.

رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان زیرکوه گفت: ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان هنگام عملیات گشت و کنترل اجرای مقررات شکار و صید در منطقه حفاظت شده شاسکوه، موفق به شناسایی و دستگیری دو نفر متخلف شکار و صید شدند.
صادقی افزود: از متخلفان دستگیر شده، لاشه یک راس کل وحشی به همراه دو قبضه سلاح شکاری، مقداری مهمات و یک دستگاه دوربین چشمی کشف و ضبط شد.
وی گفت: بر اساس آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت شکار غیرمجاز هر رأس کل وحشی معادل ۲۵۰میلیون ریال تعیین شده است که از متهمان دستگیر شده اخذ خواهد شد.

کشف ۴۰۰ میلیون ریال احشام قاچاق در زیرکوه

مأموران انتظامی شهرستان زیرکوه در بازرسی از یک وانت نیسان ۴۰۰ میلیون ریال گاو قاچاق کشف کردند.

 فرمانده انتظامی شهرستان زیرکوه گفت : مأموران انتظامی شهرستان زیرکوه هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک وانت نیسان مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
سرهنگ حسینی افزود : مأموران در بازرسی از خودرو ۲ رأس گاو و یک رأس گوساله قاچاق که فاقد مجوز حمل بود، کشف کردند که ارزش ریالی احشام قاچاق بنا بر نظر کارشناسان ۴۰۰ میلیون ریال برآورد شد.
فرمانده انتظامی شهرستان زیرکوه گفت : مأموران در این رابطه یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس مطرح کرد:

بی‌مهری به پروژه بیمارستان زیرکوه/تلاش برای أخذ مجوز ساخت

بی‌مهری به پروژه بیمارستان زیرکوه/تلاش برای أخذ مجوز ساخت

 نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس با اشاره به بی‌مهری نسبت به پروژه بیمارستان زیرکوه گفت: امیدواریم با اخذ مجوز عملیات ساخت بتوانیم در بودجه ۱۴۰۰ برای آن اعتبار بگیریم.

سلمان اسحاقی  اظهار کرد: ۱۰ سال از شهرستان شدن زیرکوه که در آن عشایر غیور و توانمند مرزنشین زندگی می‌کنند، می‌گذرد.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون بهداشت و درمان بیان‌کرد: با وجود گذشت یک دهه از شهرستان شدن زیرکوه بیمارستان فعلی آن در واقع در مالکیت سازمان تأمین اجتماعی و در اجاره وزارت بهداشت است و چند بار هم اعلام شده که زمان پایان اجاره رسیده است.

اسحاقی با اشاره به اینکه شروع به اجرای هر پروژه‌ای نیاز به مجوز کمیسیون ماده ۲۳ دارد، گفت: متأسفانه برای پروژه ساخت بیمارستان جدید زیرکوه چنین اتفاقی نیفتاد و در حقیقت نسبت به این پروژه بی مهری شد.

وی با اشاره به اینکه ساخت این پروژه حق و خواست مردم زیرکوه است، اظهار کرد: آقای معتمدیان استاندار قبلی خراسان جنوبی پیگیری‌های بسیار خوبی برای پروژه بیمارستان زیرکوه داشتند که این پیگیری‌ها برای این پروژه بعد از ایشان ادامه دارد.

اسحاقی گفت: حدود ۲۵ روز است که تقریباً روزانه به سازمان برنامه و بودجه مراجعت می‌کنم تا بتوانیم مجوز اصلی ساخت و شروع به اجرای پروژه بیمارستان زیرکوه را بگیریم.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس بیان‌کرد: اگر بتوانیم موضوع مجوز کمیسیون ماده ۲۳ را برای این پروژه بگیریم، طبق برنامه‌ریزی‌ها شروع پروژه سال ۱۴۰۰ و پایان آن سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

اسحاقی یادآور شد: امیدواریم همه این تلاش‌ها به نتیجه برسد و امیدی در حوزه بهداشت و درمان در دل مردم مرزنشین شهرستان زیرکوه زنده شود.

۷۰ درصد روستا‌های زیرکوه بدون اینترنت

فرماندار زیرکوه گفت:حدود ۷۰ درصد از روستا‌های زیرکوه به نسل پیشرفته اینترنت متصل نیستند.

عربشاهی گفت: مردم روستا‌های زیرکوه از اینترنت ضعیف استفاده می‌کنند و این موضوع برای دانش آموزان این روستا‌ها باتوجه به شرایط کنونی و تعطیلی مدارس وآموزش از طریق برنامه شاد به معضل تبدیل شده است.

او افزود: مقرر شده است که تا پایان امسال ۷۴ روستای بخش زیرکوه از اینترنت پرسرعت برخوردار شوند.

عربشاهی در ادامه بیان کرد: اگر این موضوع محقق شود دانش آموزان برای استفاده از شبکه شاد مشکلی نخواهند داشت.

فرماندار زیرکوه با اشاره به این که برخی از مناطق روستایی زیرکوه جمعیت دانش آموزی اندکی دارد، افزود: در این مدارس کلاس آموزشی و امتحانات به صورت حضوری و بارعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار می‌شود.

او عنوان کرد: پیرو طرح در خانه بمانیم برای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا و با توجه به نیاز مشترکان به اینترنت با کیفیت بالا برای دانش‌آموزان، معلمان، کسب و کار‌های الکترونیک، شرکت مخابرات باید نسبت به توسعه و ارتقای تجهیزات از جمله راه اندازی اینترنت پرسرعت اقدام کرده تا روستاییان نیز بتوانند از سرعت و کیفیت بالاتری برخوردار شوند.

استقبال مردم روستاهای شهرستان زیرکوه از شهدای گمنام

مردم روستاهای شهرستان زیرکوه در مراسم استقبال از شهدای گمنام شرکت کردند.

همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا (س) پیکر پاک پنج شهید گمنام در استان به خاک سپرده می‌شود.

این شهدا که ۱۷، ۱۹، ۲۱ و ۲۳ سال سن دارند، در عملیات والفجر مقدماتی و کربلای ۴ و ۵ به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.

از پنج شهید گمنام دو شهید در بیرجند یک شهید در قاین و دو شهید دیگر در شهرستان زیرکوه خاکسپاری می‌شوند.

جامعه اسلامی با شهادت زنده است

فرمانده سپاه انصارالرضای خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: جامعه اسلامی با شهادت زنده است و با شهادت پیروز می‌شود.

فرمانده سپاه انصارالرضای استان، گفت: ارزش هر انقلاب به فرهنگ آن بستگی دارد و در دین مبین اسلام شهادت غنی‌ترین فرهنگ است.
سردار قاسمی افزود: فرهنگ جهادی درس اولیای الهی و ائمه اطهار است و همه ما به این فرهنگ و شهدای گرانقدر افتخار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه شهدا در روحیه جهادی پیشگام بودند گفت: فرهنگ جهادی و فرهنگ شهادت روحیه بازدارندگی دارد و کشور را حفظ و بیمه می‌کند.

سردار قاسمی افزود: برای حفظ انقلاب و کشور نیاز به تفکر و روحیه جهادی و انقلابی داریم و در این راه همه باید تلاش کنیم.

استاندار در گفت و گو با والی فراه افغانستان:

برای بازگشایی مرز یزدان آمادگی کامل داریم

بازگشایی بازارچه مرزی یزدان زمینه ساز رونق منطقه است

استاندار خراسان جنوبی: برای بازگشایی مرز یزدان آمادگی کامل داریم

استاندار خراسان جنوبی گفت: به لحاظ تجهیزات، امکانات و نیرو، برای بازگشایی مرز یزدان شهرستان زیرکوه آمادگی کامل داریم.

حمید ملانوری ‌در گفت‌وگوی صوتی و تصویری با والی استان فراه افغانستان اظهار داشت: مرز یزدان، طی سال های گذشته، کمک های خوبی به مباحث تجاری دو کشور کرده اما متأسفانه الان تعطیل است.

وی با اشاره به ارتباط جاهد والی فراه با دولت افغانستان تصریح  کرد: شما می توانید با استفاده از این ظرفیت، از دولت بخواهید نسبت به بازگشایی این مرز مساعدت کند و فعالیت دوباره مرز یزدان، موافقت دولت افغانستان را لازم دارد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به مرز مشترک طولانی دو استان خراسان جنوبی در ایران و فراه در افغانستان، زمینه های افزایش تعاملات دو کشور را تشریح کرد.

ملانوری درباره تشکیل کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین خراسان جنوبی و فراه گفت و متذکر شد: اعضای این کمیسیون می توانند از بخش دولتی و خصوصی اقتصادی استان تأمین شوند.

وی شکل‌گیری هر چه سریع تر این کمیسیون و برگزاری نشست ها و جلساتی برای حل و فصل مسایل موجود در راستای ارتقاء سطح مراودات دو کشور را خواستار شد.

مقام عالی دولت در خراسان جنوبی  افزایش مراودات تجاری بین فعالان و تشکل‌های اقتصادی دو طرف مثل اتاق های بازرگانی، صنایع و تعاون، شرکت فعالان اقتصادی در رویدادهای نمایشگاهی و همچنین برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در فراه از جمله اقدامات مهمی است که می تواند به توسعه اقتصادی دو کشور منجر گردد.

وی به اشتراکات فرهنگی و مذهبی دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت: با عنایت به این موضوع، همکاری های علمی و فرهنگی و تبادل استاد و دانشجو بین دو منطقه نیز می تواند زمینه های تعامل دو استان را افزایش دهد.

ملانوری با تأکید بر نقش چشمگیر گذرگاه‌ های مرزی ماهیرود در افزایش تبادلات اقتصادی، برای حل مشکلات تأخیر در تخلیه بار کامیون های سوخت ایرانی در گمرک ابونصر فراهی پیشنهاداتی ارائه کرد.

وی از برنامه های استان برای تکمیل زیرساخت های ماهیرود گفت و توجه افغانستان به این منطقه مرزی را خواستار شد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت های درمانی قابل توجه در استان تأکید کرد:خراسان جنوبی برای پذیرش توریست درمانی استان فراه اعلام آمادگی کند

ملانوری در پایان این مذاکرات تصویری، والی فراه و سایر مدیران این ولایت را برای سفر به استان خراسان جنوبی به صورت رسمی دعوت کرد.

 

بازگشایی بازارچه مرزی یزدان زمینه ساز رونق منطقه است

 

استاندار خراسان جنوبی: بازگشایی بازارچه مرزی یزدان زمینه ساز رونق منطقه است

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بازگشایی بازارچه مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه، رونق منطقه را به همراه دارد گفت: بازگشایی مجدد و فعالیت دوباره این بازارچه، از انتظارات و مطالبات به حق مردم منطقه است.

حمید ملانوری در جریان بازدید از بازارچه مرزی یزدان اظهار داشت: با عنایت به این که این بازارچه در اشتغال مردم و فعالیت های اقتصادی شهرستان و استان، نقش بسزایی داشته، بازگشایی آن ضروری است.

وی با تأکید بر این که تجار ایرانی و افغانی، مایل به فعال شدن این مرز هستند، تصریح کرد: ما در تأمین زیرساخت های لازم برای توسعه مبادلات تجاری در این منطقه مشکلی نداریم و
راه اندازی مجدد این مرز، هماهنگی هایی را از سوی کشور همسایه، افغانستان می طلبد که باید مجوز های لازم را صادر کند.

استاندار خراسان جنوبی به مذاکرات و مکاتبات صورت گرفته در این زمینه اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد: با پیگیری های وزارت امور خارجه و مسئولان این مشکل حل شود تا مردم شهرستان، استان و حتی کشور از منافع آن بهره مند شوند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت ها و مبادلات تجاری در مرزها باعت افزایش درآمد مردم شده، پایداری امنیت را به همراه دارد و مهاجرت معکوس را رقم می زند بیان کرد: اشتغالزایی، توسعه، عمران و آبادانی  از پیامدهای فعالیت اقتصادی در مناطق مرزی است.

وی با قدردانی از نقش مرزبانان، مرزنشینان، نیروهای نظامی و انتظامی، مدیران شهرستان، اعضای شوراهای اسلامی،… و مردم منطقه در امنیت استان، گفت: امیدواریم به زودی شاهد بازگشایی مرز باشیم.

 

 

 

 

حکایت صف‌های طولانی در روزهای شکننده کرونا/ صف دریافت روغن جامد در زیرکوه

 

حکایت صف‌های طولانی در روزهای شکننده کرونا/ صف دریافت روغن جامد در زیرکوه + تصاویر

در حالی مسئولان خبر از توزیع روغن جامد در شهرستان‌ها می‌دهند که مشاهده می‌شود مردم در برخی نقاط از جمله حاجی‌آباد زیرکوه برای خرید این محصول در صف‌های طولانی به انتظار می‌ایستند حال اینکه وضعیت استان در شرایط کرونایی بسیار شکننده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم  حکایت کمبود روغن جامد حکایتی است که از شهریور ماه در خراسان جنوبی مطرح است و مردم این استان بر خلاف دیگر نقاط کشور که ۷۰ درصد مصرف مردم روغن مایع و ۳۰ درصد روغن جامد دارند اما ۷۰ درصد مصرف مردم خراسان جنوبی روغن جامد است.

حال امروز در برخی از نقاط استان بدون توجه به شیوع ویروس کرونا متأسفانه به دنبال توزیع روغن جامد در برخی فروشگاه‌ها مردم صف‌های طولانی تشکیل داده که چه بسا فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در آنها رعایت نشده است.

در این روزهایی که کرونا شعله‌اش کمتر شده  حال با توزیع روغن جامد و مایع، مردم در صف‌های بسیار شلوغ ساعت‌ها به انتظار می‌نشینند تا روغن نباتی دریافت کنند آیا بهتر نیست مسئولان برای توزیع این اقلام اساسی چاره‌ای بهتر بیندیشند که از ایجاد این صف‌های طولانی خودداری شود.

برخی از این شهروندان که ساعت‌ها در صف بودند و اکنون به دنبال تمام شدن روغن مجبورند دست خالی به خانه برگردند از مسئولان می‌خواهند عاملان فروش را بیشتر کنند تا هم از ایجاد صف‌های طولانی خودداری شود و هم راحت‌تر این کالا به دست مردم برسد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه روغن خوراکی به اندازه کافی به استان اختصاص پیدا کرده است افزود: ۱۸۵ تن روغن جامد جذب شده که در تمام شهرستان‌های خراسان‌جنوبی در حال توزیع است.

الیاس جویبان ادامه داد: همشهریان در مرکز استان می‌توانند روغن جامد مورد نیاز را از فروشگاه‌های اینترنتی و واحدهای صنفی منتخب در شمال شهر دریافت کنند.

وی تصریح کرد: ۳۸۰ تن انواع روغن مایع هم‌اکنون در استان در حال توزیع است که از طریق شرکت‌های پخش به صورت مویرگی در بین واحدهای خرده فروشی انجام می‌شود تا کمبودی در استان احساس نشود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به توزیع روزانه ۱۵ تا ۲۰ تن روغن مایع و سرخ کردنی در استان افزود: مشکل کمبود روغن جامد مربوط به کل کشور بوده و تنها مربوط به خراسان جنوبی نیست.

جویبان با بیان اینکه در ۹ ماه گذشته حدود ۹ هزار تن انواع کالای اساسی با هدف تنظیم بازار در استان توزیع شده است افزود: هیچ گونه نگرانی در بخش تامین کالا در استان وجود ندارد و جذب، تامین و توزیع اقلام اساسی به صورت مستمر در حال انجام است.

انتهای پیام/۲۵۴/ش

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*