اخبار قاین / ۵۵ درصد سیمان قاین صادر می‌شود

 

 

 

 

 تشییع و خاکسپاری شهید گمنام در قاین

همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) پیکر یک شهید گمنام در قاین تشییع و به خاک سپرده شد.

همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) از پنج شهید گمنام دومراسم تشییع و خاکسپاری شهید گمنام در قاینشهید در بیرجند، دو شهید در شهرستان زیرکوه و یک شهید در قاین خاکسپاری شدند.

این شهدا که ۱۷، ۱۹، ۲۱ و ۲۳ سال سن داشتند در عملیات والفجر مقدماتی و کربلای ۴ و ۵ به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.

 

 

 

 

 

 

 

دستگیری ۲ سارق با ۱۶ فقره سرقت در قاین

فرمانده انتظامی شهرستان قاین از بازداشت ۲ سارق با ۱۶ فقره سرقت خبر داد.

سرهنگ زال بیکی گفت: با وقوع چند فقره سرقت منزل، لوازم داخلی خودرو و اماکن خصوصی و دولتی، بررسی موضوع در دستور کار ماموران پلیس آگاهی شهرستان قاین قرار گرفت.

وی افزود: مأموران با اقدامات فنی و پلیسی و همچنین آثار به جا مانده از صحنه‌های سرقت موفق شدند سارقان و مخفیگاه آنان را شناسایی کنند و پس از هماهنگی با مقام قضائی، در یک عملیات ضربتی وارد مخفیگاه سارقان شدند و ۲ سارق حرفه‌ای را دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان قاین گفت: متهمان در بازجوئی‌های پلیس به ۱۶ فقره سرقت لوازم داخلی خودرو، لوازم منزل و … اعتراف کردند که براساس نظر کارشناسان ارزش ریالی لوازم کشف شده ۳۵۰ میلیون تومان برآورد شده است.
سرهنگ زال بیکی گفت: متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی و روانه زندان شدند.

 

 

 

 

 

 

درخشش دانش آموزان قاینی در جشنواره پژوهش سرا‌های کشور

دانش آموزان شهرستان قائنات، در اولین جشنواره علمی- پژوهشی پژوهش سرا‌های کشور دو رتبه‌ی برتر را از آن خود کردند.

؛مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: خانم مبینا مهاجر در مقطع دبیرستان، دوره درخشش دانش آموزان قاینی در جشنواره پژوهش سرا‌های کشوراول استعداد‌های درخشان فرزانگان قاین موفق به کسب رتبه نخست کشور در رشته‌ی زیست فناوری، گرایش ماکرو فتوگرافی شد.
واقعی با اشاره به کسب رتبه دوم کشور به صورت تیمی و در رشته نانوفناوری، گرایش آزمایش نانو ذرات مغناطیسی توسط دانش آموزان مقطع دبیرستان، دوره دوم استعداد‌های درخشان فرزانگان قاین، افزود: خانم‌ها فاطمه سادات ایوب نژاد، عطیه صورتی، فاطمه سادات علیپور، پریا سادات فرزانه و فاطمه محمدی در این تیم حضور داشتند.

وی گفت: ستایش سادات کریمی، دانش آموز دبیرستان دوره اول فرزانگان، از شهرستان قاین موفق به کسب رتبه برتر کشور در مسابقات انشاء نویسی «با هم ماسک بزنیم» شد.

 

 

کشف ۳۰ قطعه پرنده کمیاب و انواع کالای قاچاق در قاین

مأموران انتظامی در بازرسی از یک اتوبوس مسافربری ۳۰ قطعه مرغ”مینا” و انواع کالای قاچاق در این شهرستان کشف کردند.

فرمانده انتظامی قاین گفت: مأموران انتظامی این شهرستان هنگام
کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ محمود زال بیکی افزود: مأموران در بازرسی از خودرو ۳۰ قطعه مرغ مینا و تعدادی البسه خارجی قاچاق کشف کردند که در این رابطه یک متهم دستگیر شد.

فرمانده انتظامی شهرستان قاین افزود: کارشناسان ارزش پرنده‌های کمیاب و کالای قاچاق کشف شده را ۱۰۰ میلیون ریال برآورد کردند که در این زمینه پرونده‌ای تشکیل و متهم دستگیر شده به مقام قضائی معرفی شد.

ازدواج در قاینات ۲۶.۹ درصد افزایش یافت

ازدواج در قاینات ۲۶.۹ درصد افزایش یافت

رییس اداره ثبت احوال قاینات گفت: میزان ثبت ازدواج در این شهرستان در ۹ ماه گذشته ۲۶.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

علی وجدی در دومین نشست شورای هماهنگی ثبت احوال قاینات افزود: در این مدت ۸۸۷ مورد ازدواج در این شهرستان به ثبت رسیده که ۵۳۰ مورد در مناطق شهری و ۳۵۷ مورد ازدواج مربوط به مناطق روستایی بوده است.

وی ادامه داد: در مدت مشابه سال ۹۸ تعداد ۶۹۹ مورد ازدواج در این شهرستان ثبت شده است.

وی گفت: در ۹ ماه گذشته هزار و ۳۹۰ واقعه ولادت در این شهرستان به ثبت رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش سه درصدی را نشان می‌دهد.

رییس اداره ثبت احوال قاینات با بیان اینکه نسبت ولادت پسران به دختران ۱۰.۶ درصد است، افزود: تعداد ولادت پسران ۷۱۵ در برابر ۶۷۵ ولادت دختران در این شهرستان بوده است.

وی در خصوص فراوانی نام‌ها در شهرستان قاینات گفت: امیرحسین، ابوالفضل، امیرعلی، محمد و مهدی بیشترین نام در بین پسران و فاطمه، زینب، فاطمه زهرا، حلما و ریحانه بیشترین نام‌گذاری در بین دختران قاینی را داشته است.

وجدی در ادامه اظهار داشت: از ابتدای طرح صدور شناسنامه مکانیزه برای افراد بالای ۱۵ سال تاکنون، ۴۴ هزار و ۴۹۲ فقره شناسنامه در این شهرستان صادر شده است.

وی در خصوص صدور کارت ملی هوشمند گفت: تاکنون ۷۸ هزار و ۶۰۶ درخواست کارت هوشمند ملی ثبت شده که پوشش ۸۸/۶ درصدی را نشان می‌دهد.

رییس اداره ثبت احوال قاینات با در خواست از شهروندان برای دریافت کارت هوشمند ملی، افزود: ۱۰ هزار و ۷۴ نفر از جمعیت شهرستان قاینات برای دریافت کارت هوشمند ملی اقدام نکرده‌اند که در این خصوص، شهرستان رتبه دهم را در سطح استان خراسان جنوبی دارد.

وی یادآور شد: تاکنون ۶۶ هزار و ۶۱۵ کارت هوشمند ملی در شهرستان قاینات صادر شده که از این تعداد ۶۳ هزار و ۷۹۰ کارت تحویل متقاضیان شده است.

 

 

 

 

 

 

 

۶۴.۵ کیلومتر از محور بیرجند – قاین دوبانده شد

۶۴.۵ کیلومتر از محور بیرجند - قاین دوبانده شد

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: ۶.۵ کیلومتر دیگر از پروژه احداث باند دوم محور بیرجند – قاین زیر بار ترافیک رفت و تاکنون ۶۴.۵ کیلومتر از این محور دوبانده شده است.

وحید داعی اظهار داشت: با بهره‌برداری از ۶.۵ کیلومتر دیگر از باند دوم محور بیرجند – قاین، قطعه یک این محور تکمیل شد و عملیات دوبانده سازی آن به اتمام رسید.

وی افزود: طبق وعده‌ای که در تکمیل و بازگشایی پروژه‌های احداث باند دوم در محورهای استان داده بودیم و با همکاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و پلیس راه استان در بازگشایی محور، ظهر امروز قطعه دیگری از باند دوم محور بیرجند – قاین با اعتبار هزینه شده ۱۸ میلیارد تومان زیر بار ترافیک رفت.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مسیر بیرجند – قاین ۱۰۰ کیلومتر طول دارد گفت: تلاش برای تکمیل دوبانده سازی این محور که از اهمیت و تردد بالایی نیز برخوردار است، ادامه دارد.

عملیات اجرایی دوبانده سازی محور بیرجند – قاین به طول ۱۰۰ کیلومتر در سال‌های اخیر شتاب گرفته به طوری که با پیگیری مسوولان استان و حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور ۱۰۰ میلیارد تومان طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ به پروژه دوبانده سازی محور بیرجند – قاین اختصاص یافت و باعث شد که پروژه به لحاظ اجرایی متحول شود.

محور توسعه شرق یکی از محورهای بسیار مهم و حیاتی در جهت توسعه زیرساخت‌های شرق کشور از قدیم مطرح بوده که از چابهار – زاهدان – بیرجند عبور و به مشهد اتصال پیدا می‌کند.

قطعه‌ای از این کریدور در خراسان جنوبی و محور بیرجند تا قاین است که دارای ترانزیت و ترافیک محلی بالا است به گونه‌ای که هر سال شاهد تصادفات متعدد در این محور و تحمیل خسارت‌های مالی و جانی زیاد طی سال‌های گذشته بودیم.

محور بیرجند – قاین مسیر اصلی تردد مسافران به مشهد مقدس است و پنج پیمانکار در این محور مشغول به کار هستند.

در حال حاضر عملیات اجرایی ساخت باند دوم در ۱۴ محور استان خراسان جنوبی در دست اجرا است و در سه محور مهم شامل بیرجند – قاین، دیهوک – راور و بیرجند – زاهدان به سمت استان‌های همجوار ادامه دارد.

 

 

 

 

 

 

اتوبوس حامل بلدرچین در قاینات توقیف شد

اتوبوس حامل بلدرچین در قاینات توقیف شد

بیرجند – ایرنا – رییس شبکه دامپزشکی قاینات گفت: اتوبوس حامل بلدرچین که به صورت غیر قانونی و غیر بهداشتی اقدام به این کار کرده بود در این شهرستان توقیف شد.

 رضا محمودی زاوه روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در راستای جلوگیری از شیوع بیماری‌های قابل انتقال به ویژه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان همچنین مبارزه با پدیده شوم قاچاق دام و طیور، خودروهای جاده‌ای توسط سربازان گمنام عرصه بهداشت بررسی و نظارت می‌شود.

وی گفت: در همین راستا یک دستگاه اتوبوس که از خراسان رضوی به مقصد سیستان و بلوچستان در حرکت بود، با همکاری نیروی انتظامی شهرستان توقیف و در بازرسی‌های انجام شده تعداد ۱۰۰ قطعه بلدرچین که به صورت غیر قانونی و غیر بهداشتی حمل می‌شد، کشف و ضبط شد.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان قاینات اظهار داشت: پرونده به مراجع قانونی ارسال و پس از صدور حکم، محموله آن معدوم‌سازی شد.

وی افزود: حمل محموله‌های فاقد گواهی بهداشتی – قرنطینه‌ای علاوه بر انتشار بیماری‌های واگیر دام و طیور، سلامت و امنیت غذایی جامعه را تهدید می‌ کند و برخورد قاطع با این گونه محموله‌ها در دستور کار مستمر دامپزشکی قرار دارد.

محمودی از مردم خواست برای تامین امنیت غذایی و جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیر و خسارات ناشی از آن، ضمن پرهیز از خرید طیور زنده از دستفروشان و فروشندگان غیرمجاز در صورت مشاهده این گونه تخلفات به شبکه دامپزشکی قاینات اطلاع دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

پذیرش ۹ مقاله دانشجویان دانشگاه آزاد قاین در همایش ملی و مجلات علمی

پذیرش ۹ مقاله دانشجویان دانشگاه آزاد قاین در همایش ملی و مجلات علمی

بیرجند – ایرنا – مسوول حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی قاین گفت: امسال هشت مقاله دانشجویی از این دانشگاه در همایش ملی و یک مقاله در مجلات علمی، پژوهشی مجوز ارائه و انتشار پیدا کرد.

سید مهدی صدیقی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۸ مقاله از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قاین در دهمین کنفراس ملی روان‌شناسی، علوم تربیتی و اجتماعی به صورت ارائه سخنرانی و چاپ در مجموعه مقالات و انتشار در CIVLICA پذیرفته شد.

وی گفت: همچنین یک مقاله در فصلنامه روان‌شناسی تربیتی برای انتشار تایید شد.

استاد راهنمای این دانشجویان افزود: با توجه به تشویق و ترغیب دانشجویان گروه پرستاری و روان‌ شناسی به پژوهش، برای ارائه مقاله در کنفراس‌های ملی و نشریات علمی و پژوهشی به عنوان یکی از فعالیت‌های اختیاری کلاسی، ۲۵ نفر از این دانشجویان در قالب گروه‌های سه نفره با ارائه مقاله به دهمین کنفراس ملی روان شناسی، علوم تربیتی و اجتماعی که آبان امسال در مازنداران برگزار شد، موفق به پذیریش کامل و تایید علمی و اجرایی برای ارائه سخنرانی در کنفراس و چاپ در مجموعه مقالات همایش شدند.

وی اظهار داشت: مقاله یک نفر از دانشجویان نیز در فصلنامه روان شناسی تربیتی تاییدیه انتشار را دریافت کرد که باعث انگیزه برای سایر دانشجویان شده است.

صدیقی گفت: با توجه به اینکه حوزه تحقیق و پژوهش در دانشگاه‌ها به ویژه برای دانشجویان دوره کارشناسی مغفول مانده و چندان پررنگ نیست، لذا تصمیم گرفتم به عنوان یک فعالیت اختیاری موثر در آموزش درسی، شروع کار تحقیق و پژوهش علمی را در دانشجویان بنا به دروسی که در حوزه روان شناسی با دانشجویان گروه روانشناسی، مشاوره و پرستاری است شروع کنم و با تشویق و راهنمایی‌های لازم درخواست ارائه مقالاتی در حوزه درسی دانشجویان به همایش‌ها تقدیم شد.

وی افزود: برررسی استفاده از فضای مجازی با بلوع جنسی دختران، آموزش مثبت‌نگری بر میزان قند خون در زنان دچار دیابت بارداری، رابطه راهبردهای مقابله‌ای با استرس و کیفیت زندگی در زوجین از جمله موضوعات مقاله دانشجویان بوده است.

 

لیگ دسته سوم فوتبال | پیام بادامک قاین مغلوب جویبار شد

در سومین هفته از مرحله نخست لیگ دسته سوم فوتبال باشگاه‌های کشور تیم پیام بادامک قائنات در یک بازی خانگی نتیجه بازی را به مقاومت جویبار واگذار کرد.

لیگ دسته سوم فوتبال | نماینده خراسان‌جنوبی مغلوب جویبار شد

باشگاه فوتبال بادامک قاین که در سال ۱۳۹۸ تاسیس و فعالیت‌های خود را بصورت آکادمی و پرورش استعدادهای برتر خراسان جنوبی آغاز کرده است پس از کش و ‌قوس‌های فراوان به عنوان تنها نماینده در لیگ دسته سوم کشور در فصل ۱۳۹۹-۱۴۰۰ حضور دارد.

تیمی که در آخرین ساعات مانده به نخستین رویارویی با حریفانش در این ماراتن ملی با بدقولی و فسخ قرارداد اسپانسر تهرانی‌اش مواجه شد عزم خود را جزم کرده تا با بهره‌گیری از نوجوانان ۱۴ و ۱۵ ساله بومی آن‌هم بدون هیچ گونه قرارداد مالی گام در این مسیر پر فراز و نشیب گذاشت تا بلکه متولیان فوتبال خراسان‌جنوبی به خود آیند و فکری اساسی در حوزه دیپلماسی ورزشی بنمایند.

در سومین هفته از لیگ دسته سوم فوتبال باشگاه‌های کشور تیم پیام بادامک قائنات در زمین چمن طبیعی مجموعه ورزشی شهید دکتر امین زاده شهر قائن درحالی میزبان تیم مقاومت جویبار بود که همچون گذشته جای دست‌اندرکاران فوتبال خراسان‌جنوبی در این بازی خالی بود.

تنها نماینده خراسان‌جنوبی در این رویداد ورزش ملی برغم شایستگی‌های لازم و ۹۰ دقیقه تلاش نتوانست از امتیاز میزبانی بهره ببرد و نتیجه تساوی یک بر یک را حفظ کند و در آخرین دقایق ۲ بر ۱ نتیجه بازی را به میهمان واگذار کرد.

تیم پیام بادامک قائنات پیش از این در دومین هفته از مسابقات لیگ دسته سوم فوتبال باشگاه‌های کشور ۲ بر صفر در مقابل تیم پرقدرت سیمان شاهرود زمین‌گیر شده بود و همچنین در نخستین هفته از این ماراتن ملی نیز یک بازی خانگی یک بر صفر از تیم پیام مقاومت تهران عقب ماند.

نماینده خراسان‌جنوبی در گروه (الف) لیگ دسته سوم فوتبال باشگاههای ایران با تیم‌‌های شریعت نوین مشهد، آسمان مشهد، استقلال علی‌آبادگلستان، داماش پارسه تهران، مقاومت تهران، شهروند نور، شهرآهن خواف، سیمان شاهرود، بادامک قائنات، مقاومت جویبار، دریای حربده محمودآباد، کیان اراک انتظار بجنورد به رقابت می‌پردازد.

تیم پیام بادامک قائنات خراسان‌جنوبی را محمدخاکسارنژاد بر عهده دارد، سرمربیگری و مربیگری تیم را حسن حبیب‌الهی، مسعود مهاجر و حسین طیب انجام می‌دهند و میثم هادی خانی، امیر ملانژاد، مهدی شاهدی، یوسف غلام‌زاده، سجاد گزنشکی، هادی خسروی، سیامک عصمتی، مسعود مهاجر، حمید هیزمی، فاضل_صفائی، کاظم حسنی، حمیدرضا شادمان، محمد نظام، ابوالفضل_عبداللهی احمد عابدی، محمد خرسندی، علی صالح نژاد، مرتضی شریعتی بازیکنان این تیم هستند.

 

 

 

پرورش زالو در شهرستان قاینات

جوان قاینی با پرورش زالو کارآفرین شد.

زالودرمانی در دنیا و همچنین در ایران مورد توجه مردم قرار گرفته و این جراح کوچک دوباره بعد از سال‌ها به جایگاه واقعی خود رسیده است.

بر خلاف تصور خیلی‌ها پرورش زالو یک شغل راحت و بدون مشکل نیست، هر کار پرورشی از نوع موجود زنده دارای دردسر‌های خاص خودش است و همچنین صنعت زالو به دلیل ناشناخته بودن به مراتب مشکل‌تر می‌باشد.

شغلی که شش سال پیش یک جوان قاین با همت خود در یک کارگاه ۱۲متری آغاز کرد، امروز در یک گارگاه ۴۰۰متری برای ۳۰نفر در شهرستان قائنات شغل ایجاد کرده است،

 

 

۵۵ درصد سیمان قاین صادر می‌شود

۵۵ درصد سیمان قاین صادر می‌شود

مدیرعامل شرکت سیمان قاین گفت: تولید سیمان قاین سالانه از ۸۱۲ هزار تن عبور می‌کند که حدود ۵۵ درصد آن صادر می‌شود.

علیرضا اکبری ‌مطلق در بازدید «حجت الله میرزایی» معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کارخانه سیمان قاین افزود: ظرفیت تولید کریکت این شرکت در سال به بیش از ۷۸۰ هزار تن می‌رسد.

وی بیان کرد: صادرات کریکت بسیار جزئی است به طوری که شاید از ابتدای امسال تاکنون ۱۰ هزار تن صادرات کریکت انجام شده است.

مدیرعامل شرکت سیمان قاین گفت: ظرفیت اسمی تولید کرکیت همان ۷۸۰ هزار تن است و به همان مقدار هم تولید می‌شود.

وی افزود: سال گذشته با حضور مدیرعامل شستا در محل شرکت سیمان قاین به توافقات خوبی دست یافتیم و طرح توجیهی سیمان تامین به این شرکت ارائه شد، با این حال هنوز به مرحله سرمایه‌گذاری نرسیده‌ایم.

اکبری ‌مطلق به ظرفیت‌های بازار اشاره و عنوان کرد: بازار سیمان به نحوی است که دیگر کشش ندارد، شاید در گذشته رقیبی نداشتیم اما اکنون ۱۲ کارخانه سیمان با یکدیگر رقابت می‌کنند.

وی همچنین گفت: امسال اولین بار در ۲۷ سال اخیر دچار محدودیت برق شده‌ایم و در ۱۰ روز اخیر با این موضوع دست و پنجه نرم می‌کنیم که اگر این قطعی‌ها ادامه داشته باشد نمی‌توانیم سیمان را تحویل دهیم.

اکبری ‌مطلق اضافه کرد: از ۲۳ آبان ماه گاز هم قطع شده است و در تامین مازوت هم دچار مشکل شده‌ایم.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم در این بازدید گفت: سیمان قاین مشتریان پر و پاقرصی در کشور افغانستان دارد.

سلمان اسحاقی افزود: یعنی ما اگر بخواهیم طرح توجیهی سیمان را به اجرا بگذاریم، به دلیل بازگشایی پایانه گمرک یزدان افغانستان در آینده نزدیک، ظرفیت قابل‌ توجهی در برای خرید سیمان قاین دارد.

سه معاون وزیر و ۲۲ مدیرکل و روسای سازمان‌های وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از روز گذشته (شنبه) وارد خراسان جنوبی شدند که در این سفر ۲ روزه در قالب سه گروه در همه شهرستان‌های استان حضور خواهند یافت.

معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در سفر به شهرستان قاینات از کارخانه سیمان قاین و مجتمع فولاد قاینات بازدید کرد و از نزدیک روند فعالیت، مسائل و مشکلات این واحدهای صنعتی را مورد بررسی قرار داد.

 

 

 

 

دانش‌آموزان قاینات در کنکور امسال ۸۳ رتبه زیر هزار کسب کردند

دانش‌آموزان قاینات در کنکور امسال ۸۳ رتبه زیر هزار کسب کردند

مدیر آموزش و پرورش شهرستان قاینات گفت: دانش‌آموزان این شهرستان در کنکور امسال ۸۳ رتبه سه رقمی کسب کردند و ۱۷ نفر در رشته‌های پزشکی قبول شدند که نشان از وجود کار تیمی و همکاری اولیا است.

سید احمد للهی در نهمین نشست شورای آموزش و پرورش شهرستان قاینات افزود: ۱۵ نفر از دانش‌آموزان قاینات به مرحله کشوری اولین جشنواره علمی و پژوهشی پژوهش‌سراهای کشور راه یافتند.

وی گفت: ۲۳ رتبه استانی و ۲ رتبه کشوری توسط دانش‌آموزان و چهار رتبه کشوری و ۲ رتبه استانی توسط همکاران فرهنگی در حوزه پرورشی کسب شده است.

مدیر آموزش و پرورش قاینات اضافه کرد: در هشت نشست شورای آموزش و پرورش شهرستان ۳۸ مصوبه به تصویب اعضا رسیده که ۹ مورد آن درخصوص کرونا بوده و نشان از اهمیت سلامت در آموزش و پرورش است.

وی گفت: همچنین ۱۲ مصوبه درخصوص همکاری ادارات و نهادها بوده که با همکاری اعضا، تلاش‌های خوبی انجام شده است.

للهی با اشاره به فعالیت‌های این نهاد در فضای مجازی گفت: مسابقه کشوری همخوانی خانوادگی قرآن، فاطمیه مجازی و پویش نوحه خوانی، موسیقی پژوهی از اقدامات شاخص این مدیریت در فضای مجازی بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: همکاری با کارشناسان حوزه سلامت، اولویت و دغدغه ما در حوزه آموزش است.

محمدعلی واقعی افزود: پس از تعطیلی مدارس به واسطه کرونا با تلاش همکاران فرهنگی، نقصانی که در آموزش حضوری به وجود آمد از طریق آموزش در فضای مجازی برطرف شده، هرچند آموزش مجازی جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد.

وی اظهار داشت: در این راستا اولویت اول آموزش و پرورش، سلامت دانش‌آموزان و همکاران فرهنگی بوده است و تابع مصوبات ستاد کرونا هستیم.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به لزوم توجه به پژوهش گفت: کار پژوهشی دغدغه‌مند، تیمی و هماهنگ نتایج خوبی خواهد داشت و ایجاد انگیزه و میدان دادن به آینده‌سازان مرز و بوم باعث صعود و ترقی آنان خواهد شد.

واقعی افزود: شهرستان قاینات در حوزه‌های علمی، فرهنگی، پرورشی و تربیتی خوش درخشیده و کسب این موفقیت‌ها با همکاری اولیا، دانش‌آموزان و دبیران امکان پذیر است.

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تشکر از خیرین مدرسه‌ساز گفت: تا مهر سال آینده با بهره‌برداری از ۶ طرح آموزشی ۳۹ کلاس درس به فضاهای آموزشی شهرستان قاینات اضافه می‌شود و بیش از یک هزار دانش‌آموز دختر و پسر از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: این ۶ آموزشگاه در شهرهای نیمبلوک، آرین شهر و قاین و روستاهای شاهیک، اسفشاد و خنج به بهره‌برداری خواهد رسید.

او با اشاره به کمک ۳۰۰ میلیون تومانی خیر مدرسه‌ساز قاینی برای توسعه دبستان هشت کلاسه روستای محمدآباد علم قاین عنوان کرد: با مشارکت این خیر ارجمند چهار کلاس دیگر به مجموعه کلاس‌های این دبستان اضافه می‌شود و ۲۷۸ دانش‌آموز دوره‌های ابتدایی و پیش دبستانی روستای محمدآباد علم از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد.

فرماندار قاینات هم گفت: سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش مهم بوده و از پربازده‌ترین نوع سرمایه‌گذاری‌ها است.

محمد کریمی افزود: نگاه ما در شورای آموزش و پرورش این است که دولت به تنهایی و بدون مشارکت مردم در حوزه تعلیم و تربیت موفق نخواهد شد و شوراهای آموزش و پرورش ساختار قانونمندی از حضور فعالان و نخبگان در کمک به تعلیم و تربیت است.

وی گفت: راهبرد و رسالت شورا، عمومی کردن فعالیت‌های آموزش و پرورش و غنا بخشیدن به مصوبات و کیفی بودن تصمیمات است.

فرماندار قاینات استفاده از ظرفیت قانونی شوراها در سیاستگذاری و تصمیم‌گیری‌ها به منظور تقویت فرآیند تعلیم و تربیت در جامعه را ضروی دانست و اظهار داشت: شورای آموزش و پرورش در خراسان جنوبی نیازمند رویکرد بومی است تا بتواند براساس نیاز استان برنامه‌ریزی کند.

در نهمین نشست شورای آموزش و پرورش قاینات از هشت دانش‌آموز نخبه، ۲ خیر فناوری و اعضای شورای آموزش و پرورش این شهرستان تجلیل شد.

همچنین از دانش‌آموزان برتر در حوزه‌های آموزشی، تربیتی و پژوهشی تقدیر شد.

 

 

 

۶ مدرسه در شهرستان قاینات تا مهر ۱۴۰۰ افتتاح می‌شود

۶ مدرسه در شهرستان قاینات تا مهر ۱۴۰۰ افتتاح می‌شود

بیرجند – ایرنا – مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: تا مهر سال آینده عملیات ساخت و تکمیل ۶ آموزشگاه شهرستان قاینات به اتمام می‌رسد و این مدارس افتتاح می‌شود.

محمدعلی واقعی در سفر به شهرستان قاینات و نشست با مسوولان آموزش و پرورش این شهرستان افزود: با بهره‌برداری از این ۶ طرح آموزشی، ۳۹ کلاس درس به فضاهای آموزشی قاینات اضافه می‌شود و بیش از یک هزار دانش‌آموز دختر و پسر دوره‌های مختلف تحصیلی از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد.

وی بیان کرد: این ۶ آموزشگاه در روستاهای اسلام آباد، شاهیک، اسفشاد، خنج و شهرهای آرین شهر و قاین در دست ساخت است که تا سال آینده تکمیل می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: مدرسه، کانون اصلی تعلیم و تربیت است از این رو همه سیاستگذاری‌ها در حوزه تعلیم و تربیت باید در مدرسه محقق شود.

وی با اشاره به کمک ۳۰۰ میلیون تومانی خیر نیک‌اندیش و مدرسه‌ساز قاینی برای توسعه دبستان ۸ کلاسه روستای محمدآباد علم قاین عنوان کرد: با مشارکت این خیر ارجمند چهار کلاس دیگر به مجموعه کلاس‌های دبستان اضافه می‌شود و ۲۷۸ دانش‌آموز دوره‌های ابتدایی و پیش دبستانی روستای محمدآباد علم از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد.

واقعی افزود: همچنین با مشارکت مردم نیک‌اندیش، خیر و مومن روستای کرقند قاین نمازخانه دبستان این روستا احداث می‌شود.

وی گفت: این نمازخانه با زیربنای ۱۲۰ متر مربع و مشارکت ۳۰۰ میلیون تومانی مردم خیر این روستا احداث می‌شود و ۱۸۷ دانش‌آموز پسر دوره ابتدایی این دبستان از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی ادامه داد: معلمان دلسوز و زحمت‌کش در کمال اخلاق و با عشق، در ایام سخت کرونا به رسالت آموزشی و پرورشی خود در سراسر استان به خوبی عمل کرده‌اند و چراغ تعلیم و تربیت را روشن نگه می‌دارند.

وی گفت: معلمان سختکوش و فداکار خراسان جنوبی تمامی خطرات و تهدیدات کرونا را به جان خریده‌اند و با وجود کمبود امکانات و تجهیزات زیرساخت‌ها در برخی روستاها و مدارس، صمیمانه و مسئولانه در خدمت فرزندان هستند تا نسلی مومن، دانا، کارآفرین و دارای مهارت را تربیت کنند.

 

از ابتدای امسال؛
۷ میلیارد تومان در بخش صنعت قاینات سرمایه‌گذاری شد
مدیر صنعت، معدن و تجارت قاینات با بیان اینکه طی ۹ ماه اخیر هفت میلیارد و ۱۰۶ میلیون تومان در بخش صنعت این شهرستان سرمایه‌گذاری شده است، گفت: در این راستا برای ۴۸ نفر در بخش صنعت این شهرستان اشتغال ایجاد شده است.

«اسماعیل شاهیان» اظهار کرد: در ۹ ماه گذشته چهار پروانه بهره‌برداری صنعتی به ارزش هفت میلیارد و ۱۰۶ میلیون تومان در شهرستان صادر شد.

به گزارش شبستان مدیر صنعت، معدن و تجارت قاینات در ادامه بیان کرد: با صدور این تعداد پروانه در شهرستان قاینات، برای ۴۸ نفر در بخش صنعت طی ۹ ماه اخیر اشتغال ایجاد شده است.

وی بیان اینکه در ۹ ماهه امسال ۱۴ فقره جواز تاسیس صنعتی نیز در شهرستان قاین صادر شده است، ادامه داد: این تعداد فقره با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان و اشتغال ۳۱۲ نفر صادر شده است.

شاهیان با بیان اینکه در این شهرستان ۲ شهرک صنعتی و یک ناحیه صنعتی وجود دارد، افزود: در مجموع ۸۶ واحد صنعتی در شهرستان قاین مشغول به فعالیت و اشتغالزایی هستند.

مدیر صنعت، معدن و تجارت قاینات در پایان عنوان کرد: زیرساخت‌های صنعتی قاین شامل آب، برق، گاز و خطوط تلفن فراهم و مهیای جذب سرمایه گذاران است و از حضور سرمایه‌گذاران در راستای ارتقای شهرستان استقبال می‌کنیم.

تخصیص ۲ میلیارد تومان اعتبار برای بیابان زدایی قاین

تخصیص ۲ میلیارد تومان اعتبار برای بیابان زدایی قاین

 رئیس اداره منابع طبیعی قاین اظهار کرد: امسال برای اجرای پروژه‌های بیابان زدایی در قاین بیش از ۲ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت.

احمد گلی گفت: امسال از محل صندوق توسعه ملی با توجه به مساعدت و همکاری که اداره‌کل منابع طبیعی با این شهرستان داشتند، دو میلیارد و ۶۳۲ میلیون تومان اعتبار در حوزه بیابان برای مبارزه با گرد و غبار مصوب داشته‌ایم.

وی افزود: این اعتبار در سطح ۶ پروژه در نقاط مختلف شهرستان اجرا شد که از آن جمله می‌توان به آبیاری سنواتی در منطقه آفریز،۴۰۰ هکتار نهالکاری در دشت قیصار، ۱۷۰ هکتار هلالی آبگیر در منطقه کمیران اشاره کرد و علاوه بر این در منطقه کمیران پسکوه نیز  ۷۰۰ هکتار هلالی آبگیر اجرا شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی قاین با اشاره به اجرای ۳۰۰ هکتار هلالی آبگیر و ۱۲۰ هکتار نهالکاری در دشت اسفدن، بیان کرد: تمام این پروژه‌ها ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

گلی درباره پروژه‌های دهه فجر نیز گفت: برای دهه فجر سد خاکی روستای آویژ با اعتبار مصوب ۳ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی افتتاح می‌شود که تغییرات خوبی را در منطقه ایجاد خواهد کرد.

وی درباره این پروژه، بیان کرد: سد خاکی روستای آویژ دارای حجم سازه ۹۶۵۰۰ مترمکعب با ارتفاع ۹ متر است که البته ارتفاع سرریز این سازه  ۷ متر است که در پایین دست این سازه ۳ رشته قنات تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

گلی یادآور شد: تعداد جمعیت این روستا ۲۲۹ نفر است، که در حوزه آبریز شهرک هاشمیه بوده و علاوه بر این در حوزه روم دو بند خاکی داریم که در آینده افتتاح می‌شود.

 

 

 

 

 

پس از حل مشکل دفع فاضلاب مسکن هزار واحدی قاین مطرح شد؛

گلایه مردم از تحمیل هزینه‌های انشعاب فاضلاب بر ساکنان پروژه هزار واحدی قاین/ نماینده مجلس: درخواست تحقیق و تفحص می‌دهم

مشکل دفع فاضلاب مسکن هزار واحدی قاین پس از سال‌ها حل شد اما نصب انشعاب فاضلاب، هزینه‌های زیادی را بر خانواده‌ها تحمیل کرده است که این موضوع گلایه مردم و نماینده مجلس را به دنبال داشته است.

گلایه مردم از تحمیل هزینه‌های انشعاب فاضلاب بر ساکنان پروژه هزار واحدی قاین/ نماینده مجلس: درخواست تحقیق و تفحص می‌دهم

به گزارش خبرنگار خاورستان، مشکل فاضلاب مجتمع هزار واحدی غدیر قاین سال‌ها به عنوان یک موضوع مهم در این شهر مطرح بود و شاید کمتر شهروندی وجود داشته باشد که این مشکل به گوش او نخورده باشد. بوی تعفنی که بسیاری از ساکنان را به ستوه آورده بود اما هیچ راهی برای فرار نداشتند، نه سقف دیگری برای زندگی در اختیار داشتند و نه کسی حاضر به خرید این واحدها بود.

علی‌رغم وعده‌های متعدد و بی‌عمل مسئولان، چهار هزار نفر ساکن این مجتمع، سال‌ها بوی تعفن را تحمل کردند، اما پس از انتشار گزارش‌های متعدد در این زمینه در خاورستان و سایر رسانه‌ها، خوشبختانه اکنون مشکل حل شده و با ورود نماینده مجلس این شهر و دستور وزیر نیرو، انشعابات فاضلاب ایجاد شد و مردم نیز در حال نصب این انشعابات در ساختمان خود هستند.

اما اکنون برخی از ساکنان این مجتمع که عمدتا از قشر کارگر هستند، در خصوص پرداخت هزینه‌های انشعاب فاضلاب گلایه‌مند هستند و بسیاری از آن‌ها توانمندی برای پرداخت آن ندارند.

یکی از این ساکنان در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، گفت: در حالی ساکنان این مجتمع مکلف به پرداخت هزینه انشعاب فاضلاب هستند که این موضوع بر عهده شرکت تعاونی مسکن است، اما چون واحدها تحویل شده اکنون این هزینه بر خود ساکنان تحمیل شده است.

وی که خودش یک کارگر ساختمانی است، افزود: مگر یک کارگر چقدر درآمد دارد که بتواند چنین هزینه‌هایی را تأمین کند؟ اکنون با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا و بیکاری بسیاری از کارگران و از طرف دیگر گرانی نرخ‌ها، کارگران حتی قادر به سیرکردن شکم بچه‌هایشان هم نیستند، چه برسد به پرداخت چنین هزینه‌هایی.

وی که از حل مشکل فاضلاب این مجتمع بسیار خرسند است، گفت: حل این مشکل چند ساله بسیار خوشحال‌کننده است، اما این خوشحالی به کام افرادی مانند بنده که توانایی پرداخت حق انشعاب را نداریم، تلخ شده است.

کار شرکت آبفا برای جمع‌آوری فاضلاب انجام شده است

حسین امامی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در این خصوص به خبرنگار خاورستان، گفت: کار شرکت آب و فاضلاب در خصوص پروژه هزار واحدی قاین در آذرماه به صورت کامل به اتمام رسیده است و در این خصوص انشعابات، خطوط انتقال و شبکه داخلی به طور کامل انجام شده است. ایستگاه پمپاژ نیز فاضلاب را به سمت سایتی که برای تصفیه‌خانه در نظر گرفته شده هدایت می‌کند و هر چه پساب تولید شود، منتقل و از داخل محدوده جمع می‌شود.

وی با اشاره به این‌که اکنون ظرفیت انشعابات ایجاد شده و اتصال منازل به شبکه در دستور کار است، افزود: هم‌اکنون نصب انشعابات داخل واحدها در حال انجام است که برخی نصب و برخی نیز هنوز باقی‌مانده است که امیدوارم به‌زودی همه وصل شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی ادامه حل این مشکل را مربوط به خود ساکنان می‌داند و معتقد است اتمام این طرح به عملکرد خود مردم بستگی داشته و دیگر تعهدی برای شرکت آب و فاضلاب وجود ندارد.

پرداخت هزینه انشعابات طی اقساط یک ساله

امامی در خصوص عدم‌توانایی برخی از ساکنان برای پرداخت حق انشعاب فاضلاب گفت: با توجه به مضیقه مالی و اقتصادی مردم، طی جلسه‌ای که با حضور فرماندار و نماینده مردم قاین در مجلس برگزار شد، مقرر شد برای تسهیل در پرداخت هزینه انشعابات، ساکنان این مبلغ را طی اقساط بلندمدت یک ساله و بر روی قبوض خود پرداخت کنند.

وی همچنین از آغاز عملیات ساخت تصفیه خانه قاین خبر می‌دهد و مدعی است؛ هم‌اکنون سرمایه‌گذار احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در مرحله تجهیز کارگاه است و به‌زودی احداث آن آغاز می‌شود.

پیگیری موضوع فساد این پروژه توسط نماینده مجلس

سلمان اسحاقی نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، در خصوص این‌که اتصال انشعابات فاضلاب توسط شرکت آب و فاضلاب انجام شده، گفت: موضوع دفع فاضلاب پروژه مسکن هزار واحدی قاین، دغدغه‌ای ۱۵ ساله بود و ساکنان آن ۱۵ سال با یک اتفاق نامبارک مبارزه می‌کردند.

وی شرایط این پروژه را بسیار وخیم توصیف کرد و افزود: شرایط طوری بود که فاضلاب از چاه‌ها بیرون می‌زد و علاوه بر بوی متعفن فاضلاب در کوچه‌ها، حتی فضولات انسانی به صورت آشکار در جوی و پیاده‌رو نمایان بود.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی معتقد است از همان زمانی که به عنوان نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی منتخب شده، این موضوع را مورد پیگیری قرار داده که با حضور وزیر نیرو در خردادماه امسال در استان، پیگیری آن به صورت ویژه‌تر دنبال شده است.

اسحاقی گفت: بعد از سفر وزیر نیرو و اخذ دستور برای برطرف‌کردن این مشکل، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با تلاش مضاعف لوله‌گذاری و انشعاب‌گذاری‌ها را شروع کرد. اکنون نیز کار انشعاب‌گذاری تمام‌شده و فقط مردم باید آن را در ساختمان خود نصب کنند تا بعد از ۱۵ سال؛ این زشتی از چهره منطقه پاک شود.

وی با نصب انشعابات فاضلاب موضوع را تمام شده نمی‌داند و تأکید کرد: یکی از اقداماتی که در آینده انجام خواهد داد، ورود به مسئله فسادی است که در ساخت‌وساز پروژه هزار واحدی قاین اتفاق افتاده است.

درخواست تحقیق و تفحص می‌دهم

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: پیگیری خواهم کرد که چرا این پروژه باید با این همه تخلف ساخته شود و ساکنان آن رنج ۱۵ ساله‌ای را متحمل شوند؟ چرا اکنون و در این شرایط نامساعد اقتصادی، مردم باید هزینه هنگفت نصب انشعابات فاضلاب را متحمل شوند؟

اسحاقی که از تحمیل این هزینه‌ها بر مردم بسیار گلایه‌مند است، تصریح کرد: مگر این موضوع وظیفه پیمانکار، شرکت تعاونی مسکن یا اداره وقت آب و فاضلاب نبوده است؟ چرا اکنون باید حدود سه میلیون تومان هزینه انشعاب فاضلاب بر مردم تحمیل شود؟ مگر یکی از تعهدات ساخت و ساز مسکن، پیش‌بینی این موارد نیست؟

وی تصریح کرد: بنده به عنوان نماینده این مردم در مجلس درخواست تحقیق و تفحص در این خصوص را از طریق دادستانی و بازرسی وزارت مسکن و راه و شهرسازی، ارائه خواهم داد.

 

 

گزارشی از وضعیت مرمت مسجد جامع قاین؛

گلایه مردم از نحوه مرمت مسجد جامع قاین/ میراث فرهنگی: کار مرمت مسجد تمام شده است

مسئولان میراث فرهنگی از مرمت مسجد جامع قاین خبر می‌دهند اما برخی از مردم این شهر معتقدند مرمت خاصی صورت نگرفته و مسجد به حال خود رها شده است.

گلایه مردم از نحوه مرمت مسجد جامع قاین/ میراث فرهنگی: کار مرمت مسجد تمام شده است

به گزارش خبرنگار خاورستان، مسجد جامع قاین یکی از آثار تاریخی ارزشمند این شهر است که قدمت بالایی دارد. این مسجد بنایی است بسیار قدیمی و در نهایت شکوه و جلال که علاوه بر روحانیت معنوی دارای ظاهری دلچسب و فرح‌انگیز است. با گذشت ۶۴۰ سال این بنا همچنان پابرجاست و گفته می شود که تا چند سال قبل و پیش از احداث مجتمع مسکونی هزار واحدی غدیر قاین، این مسجد بلندترین عمارت شهر بوده است.

مسجد جامع قاین در سال ۱۳۱۶ در فهرست آثار ملی کشور به شماره ۲۹۵ به ثبت رسید و تحت حفاظت وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی است.

با توجه به اینکه حفاظت، مرمت و تعمیر بناهای تاریخی یکی از مهم ترین وظایف میراث فرهنگی برای نگهداشت هویت و فرهنگ مردم هر منطقه است، مسجد جامع قاین نیز تاکنون و در دوره های مختلف مورد مرمت قرار گرفته است. در۱۱ دی ماه سال جاری نیز خبری مبنی بر اتمام مرمت مسجد جامع قاین در رسانه های استان منتشر شد. اما این خبر در حالی منتشر شد که مردم این شهر معتقدند واقعیت طور دیگری است و مرمت مسجد به طور ناقص انجام شده و در مواردی هم که مرمت انجام شده، آن‌طور که باید و شاید برای آن سعی و تلاش نشده و سلیقه خوبی به کار نرفته است.

خرابی شبستان‌ها و کتیبه‌های مسجد جامع قاین

یکی از شهروندان قاینی که جزو نمازگزاران همیشگی این مسجد است، در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، خبر مرمت مسجد جامع قاین را متناقض با شرایط موجود این مسجد عنوان کرد و گفت: در حالی که مسئولان از برق‌رسانی و بهبود روشنایی مسجد خبر داده اند، اما برعکس؛ اکنون نور مسجد جامع از قبل کمتر شده است. از طرف دیگر نورپردازی قبلی زیبایی بیشتری به مسجد می داد که اکنون خبری از آن نیست.

وی با اشاره به اینکه کتیبه های مسجد از اطراف پوسیده و در حال خراب شدن است، گفت: تابلوهای کتیبه هایی که قبلا در فضای باز مسجد کار شده هم معلوم نیست چگونه مورد تایید کارشناسان قرار گرفته است، چرا که این تابلوها در مقابل آفتاب و باران تغییر شکل داده و خراب شده است و اصلا قابل خواندن نیست.

این شهروند قاینی با بیان اینکه در شبستان های مسجد نیز گچ دیوارها و سقف نم کشیده و فروریخته است، گفت: همچنین در یکی از شبستان ها دیوار داخلی آن فروریخته است. البته در این خصوص گفته می شود که این دیوار توسط میراث فرهنگی و به منظور کاوش کنده شده است، اما همانطور رها شده و خبری از کاوش یا مرمت آن نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه بندکشی های نمای بیرونی و همچنین داخلی مسجد نیز فرو ریخته و زیبایی خود را از دست داده است، اما متاسفانه برای مرمت آن اقدامی نمی شود.

منبر و درِ مسجد جامع قاین در حال فرسودگی

وی افزود: منبر مسجد جامع نیز رها شده و خاک می خورد که این موضوع  به مرور سبب فرسودگی آن می شود. متاسفانه هیچ رنگ و جلا یا نورپردازی برای زیبایی این منبر به کار نرفته است.

این شهروند قاینی تصریح کرد: همچنین درب بزرگ مسجد که قدمت زیادی دارد نیز در حال خراب شدن است که باید قبل از افتادن، فکری به حال آن شود. از طرف دیگر در صحن مسجد نیز آهن های زیادی بالای دیوارها گذاشته شده که سبب شده نمای صحن جلوه خوبی نداشته باشد.

وی یادآور شد: آب انبار مسجد نیز که با هزینه بالایی مرمت شده است، متاسفانه در آن بسته و بلااستفاده مانده است در حالی که می توان از این فضا حداقل به عنوان یک نگارخانه برای نصب و نمایش عکس های قدیمی مسجد استفاده کرد.

وی گفت: علاوه بر این موارد دیگری هم وجود دارد که در مرمت مسجد باید به آن توجه کرد، اما معلوم نیست چرا کارشناسان میراث فرهنگی به این موارد توجه نمی کنند.

کار مرمت مسجد جامع قاین تمام شده است

علی شریعتی‌منش معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در پاسخ به گلایه‌ها، در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: از نظر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کار مرمت مسجد جامع قاین تمام شده است و آخرین مرحله مرمت، کار نورپردازی و روشنایی مسجد بوده است که این موضوع هم انجام شده و به زودی تحویل هیئت امنا می شود.

وی با اشاره به اینکه مرمت این مسجد طی ۳۰ سال گذشته در حال انجام بوده و تکمیل شده است، اظهار کرد: دوست داریم تا این مسجد همیشه احیا باشد و مردم حضور پرشوری در آن داشته باشند.

معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی با بیان اینکه اگر این مسجد نیاز به حفاظت اضطراری داشته باشد؛ باید انجام شود، تشریح کرد: این مسجد در حوزه مرمت و احیا کاری ندارد چراکه تاکنون برق‌رسانی و تامین روشنایی، ایجاد کانال زهکش، آجر فرش پشت بام، نورپردازی داخل محوطه و … انجام شده است.

شریعتی‌منش با اشاره به اینکه از نظر ما این مسجد دیگر کار مرمتی ندارد، افزود: نورپردازی این مسجد بر اساس میزان اعتبارات تخصیص یافته به صورت کامل انجام شده است.

وی بیان کرد: آب انبار این مسجد به طور کامل مرمت و تامین روشنایی شده است. این آب انبار پله های زیادی دارد و برای رفت و آمد سالمندان مناسب نیست، اما برای استفاده از فضای این آب انبار، اگر هیئت امنا آن را برای کاربری مناسب تشخیص دهد، به شرط هماهنگی با میراث فرهنگی می تواند از آن استفاده کند.

ثبت منبر و درِ مسجد جامع قاین در فهرست آثار ملی

معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی با اشاره به موضوع منبر مسجد جامع قاین، تصریح کرد: در این خصوص کار اصلی و اولین وظیفه، ثبت مسجد در فهرست آثار ملی بوده است که این اقدام در دو سال قبل انجام شده است. برای مرمت احتمالی این منبر هم، کار کارشناسی انجام شده و اگر نیاز به مرمت داشته باشد، قطعا انجام می‌شود و در اولویت خواهد بود.

شریعتی‌منش با بیان اینکه درِ مسجد نیز سال گذشته در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، افزود: اگر این مورد نیز نیاز به مرمت داشته باشد، حتما اقدام خواهد شد.

وی یادآور شد: در خراسان جنوبی ۷ شیء ثبت شده در فهرست آثار ملی وجود دارد که ۲ مورد آن منبر و در مسجد جامع قاین است. به همین دلیل حفاظت و مرمت این دو مورد از اهمیت بالایی برخوردار است و وظیفه میراث فرهنگی است.

معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی در خصوص آسیب کتیبه ها اظهار کرد: کتیبه ها در بدنه مسجد قرار دارد و جایی نیست که مورد آسیب قرار گیرد. اشکالی در کتیبه ها مشاهده نشده، اما اکنون آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد و در صورت مشکل مورد تثبیت یا مرمت قرار خواهد گرفت.

شریعتی‌منش ادامه داد: تابلوهای کتیبه ها قبلا توسط هیئت امنا و با تایید میراث فرهنگی نصب شده است. این موضوع نیز بررسی خواهد شد و اگر تابلوها در برابر گرما و سرما مقاومت نداشته باشد، از تابلوهای فلزی استفاده خواهیم کرد.

وی در خصوص فروریختگی بندکشی‌های مسجد گفت: بندکشی‌ها نیاز اساسی نبوده و نیاز به مرمت نداشته است، اما پس از بررسی، اگر نیاز باشد مرمت خواهد شد.

پیداشدن شواهد معماری در سطح دیوار شبستان مسجد

معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی در خصوص رطوبت و نم کشیدگی شبستان ها بیان کرد: در این خصوص چیزی مشاهده نشده، اما اگر موضوع صحت داشته باشد، برای دفع رطوبت اقدام خواهد شد.

شریعتی‌منش با اشاره به فروریختگی دیوار یکی از شبستان‌ها اظهار کرد: در سطح دیوار این شبستان، شواهد معماری پیدا شده است که چون نشان دهنده پیشینه تاریخی است باید به عنوان شواهد معماری، به همین شکل حفظ شود.

وی یادآور شد: در خصوص موضوع روشنایی و نورپردازی این مسجد اگر موردی وجود داشته باشد، طی هفته آینده با نظر هیئت امنا انجام خواهد شد.

شریعتی‌منش تأکید کرد: دیدگاه‌ها و انتقادات مردمی مورد توجه ما است، اما اقدامات میراث فرهنگی برای حفظ و مرمت بناها بر اساس اصول فنی انجام می‌شود.

 

به زودی و با بهر برداری از مجتمع فولاد قائنات

افزایش یک میلیون تن به محصولات فولاد کشور

مجتمع فولاد قاینات دهه فجر افتتاح می‌شود

معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده مجتمع فولاد قاینات دهه فجر امسال افتتاح می‌شود.

حجت الله میرزایی در نشست گروه کاری اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان قاینات افزود: با راه‌اندازی این کارخانه و تکمیل فاز بعدی آن تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۲ هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۵ هزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد.

وی به بازدیدش از مجتمع فولاد قاینات اشاره کرد و گفت: باعث خرسندی است وقتی مشاهده می‌کنیم یک طرح فولادی پس از ۱۵ سال آماده شده و به‌زودی با ظرفیت تولید یک میلیون تن فولاد در سال به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: معادن متنوعی در شهرستان قاینات وجود دارد که زمینه خوبی برای سرمایه‌گذاری است لذا تلاش می‌کنیم شرکت‌های وابسته به شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) برای سرمایه‌گذاری در این منطقه تشویق و ترغیب شوند.

وی عنوان کرد: همچنین در ارتباط با پروژه آهن هیدراته که سال ۹۴ عملیات اجرایی آن در شهرستان قاینات آغاز شد و یکی از مطالبات مردمی است، موضوع را از طریق شستا پیگیری می‌کنیم.

میرزایی گفت: درخصوص تکمیل طرح توسعه درمانگاه تامین اجتماعی و سالن ورزشی کارگران این شهرستان که سال ۹۶ توسط مرحوم نوربخش رییس فقید سازمان تامین اجتماعی کلنگ‌زنی شده بود در مرکز تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: هماهنگی و همدلی بین مسوولان شهرستان مثال‌زدنی است همچنین در بازدیدی که کارخانه فولاد قاینات داشتیم مشخص بود بعد از ۱۵ سال وضعیت این واحد امیدوارکننده است.

معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با ایجاد صنایع و بنگاه‌های پایین دستی این صنعت، زنجیره فولادی شرق کشور از سنگ آهن خواف تا صادرات آن در بندرعباس موجب رونق اقتصادی منطقه خواهد شد.

وی در پاسخ به درخواست فرماندار و نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی درخصوص کمک به بنگاه‌های کوچک برای ایجاد اشتغال بیان کرد: اعتبارات اشتغال پایدار روستایی و عشایری استان خراسان جنوبی برای اشتغالزایی و کمک به بنگاه‌های خُرد افزایش می‌یابد.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: زعفران قاینات در دنیا زبانزد است از طرفی با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم فراوری زعفران جنوب خراسان که باعث توسعه شهرستان می‌شود باید در این زمینه گام برداریم.

سلمان اسحاقی افزود: با توجه به تولید محصولات استراتژیک مانند زرشک، عناب، پسته و زعفران در استان خراسان جنوبی و شهرستان قاینات باید صنایع فراروی آن ایجاد شود تا شاهد ایجاد اشتغال باشیم.

وی بیان کرد: برخی پروژه‌های عمرانی در حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این حوزه انتخابیه بلاتکلیف مانده است که درخواست داریم هرچه سریعتر نسبت به تکمیل آنها اقدام شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: با توجه به درخواست استاندار و به منظور ایجاد اشتغال، ستاد توسعه خاوران تشکیل شد و پنج کمیته ذیل این ستاد فعالیت دارند.

مشیرالحق عابدی افزود: یکی از کمیته‌های این ستاد برای جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی اقدام می‌کند.

وی بیان کرد: باید دستگاه‌های عضو کارگروه اشتغال و بانک‌ها در راستای نیازهای استان گام بردارند و تا حدودی شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) به قول‌هایی که درخصوص سرمایه‌گذاری داده، عمل نکرده است و پیگیر این مطالبات هستیم.

فرماندار قاینات نیز گفت: درخصوص تکمیل طرح تولید گاز اکسیژن، تولید آهن هیدراته، سرمایه‌گذاری در شرکت معدن مس وُرزگ و معدن طلای بُزن آباد، پرورش و تکثیر زالو و از این قبیل طرح‌ها درخواست مساعدت داریم.

محمد کریمی افزود: یکی دیگر از مطالبات مردم شهرستان قاینات، شبانه‌روزی شدن درمانگاه تامین اجتماعی و تاسیس پلی کلینیک، تکمیل سوله ورزشی کارگران و ساختمان کانون بازنشستگان است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر چهار هزار کارگاه و ۱۶ هزار بیمه شده اصلی در قالب ۵۷ هزار خانوار زیر پوشش تامین اجتماعی بوده و از خدمات این بیمه استفاده می‌کنند.

 

 

 

 

 

نماینده مردم شهرستان های قاین و زیرکوه در مجلس خبر داد؛
تزریق کنندگان واکسن کرونای ایرانی در سلامت کامل
اسحاقی به دنبال بازدید خود از موسسه دانش‌بنیان برکت گفت: تزریق کنندگان واکسن کرونای ایرانی در سلامت کامل هستند و ۱۰ نفر هم مرحله دوم واکسن را تزریق کرده اند.

«سلمان اسحاقی» با اشاره به تحریم رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و موسسه دانش‌بنیان برکت و همچنین شرکت های اقتصادی آستان قدس رضوی، اظهار کرد: آمریکا در یک اقدام ناشیانه، نتوانست عکس العمل و احساس خود را که از روی خشم است را نشان دهد.

نماینده مردم شهرستان های قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: در جریان تحریم موسسه دانش‌بنیان برکت، دو اقدام مبارک اتفاق افتاد؛ اول اینکه مردم متوجه شدند که کسی که به فکر سلامتی ما نیست نمی تواند صادر کننده واکسن به ایران باشد.

وی بیان کرد: اگر آمریکا دلسوز مردم ایران است چرا ما را تحریم کرد تا به تولید خودمان نرسیم؛ آمریکا با تحریم واکسن نشان داد که با سلامت مردم مشکل دارد.

وی تصریح کرد: روز گذشته از مجموعه و نمایشگاه بنیاد برکت بازدیدی داشتیم و محمد مخبر رئیس موسسه دانش‌بنیان برکت اعلام کرد «روزهای اول که با بیماری کرونا مواجه شدیم، درخواست واردات ماسک را از یک کشور داشتیم؛ زمانی که واردات می خواست انجام شود، آمریکا جلوی آن را گرفت؛ ما از اینجا شروع کردیم و به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ماسک در خاورمیانه تبدیل شدیم» این تولید گسترده ماسک نشان می دهد تحریم ها ما را قدرتمندتر می کند.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روز گذشته از رئیس بنیاد برکت جویای حال افرادی شدیم که واکسن تولید داخل را تزریق کردند؛ و ایشان گفتند: «این ۱۷ نفر در کمال سلامت هستند و حدود ۱۰ نفر هم مرحله دوم واکسن هم تزریق کرده اند». این اتفاق برای ما مایه فخر و مباهات است که این افراد در سلامت کامل به سر می برند.

اسحاقی تصریح کرد: هر جا که دشمن احساس کرد که ما تحریم ها را دور می زنیم و مردم به این باور می رسند که تحریم ها بی اثر هستند، دشمن ورود کرده است.

وی با بیان اینکه بنیاد برکت از ابتدای شیوع بیماری کرونا روی پای خود مستقل ایستاده است، افزود: امروز بنیاد برکت چه تحریم شود و چه نشود این مسیر را عزّتمندانه می تواند ادامه دهد.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سرشت آمریکا طی دوران های گذشته، گفت: یکی از راه هایی که آمریکا با مردم ما دشمنی داشته و سعی کرده فشار ناحق خود را بر ما تحمیل کند، فشار دارویی بوده است، آیا مظلوم تر از کودکان بیمار پروانه ای که نیاز به چسب زخم دارند تا سوزش دستشان کمتر شود، سراغ دارید؟ آمریکا ما را از این نوع چسب تحریم کرده است.

اسحاقی عنوان کرد: اینکه هم اکنون آمریکا، در خصوص بیماری کرونا موضع گیری و تحریم هایی را به ایران روا می دارد؛ امروزی نیست، بلکه سرشت پلید و کثیف آمریکا است که از گذشته بوده و امروز در خصوص کرونا این اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: تحریم دارویی، سیاست آمریکا است، چراکه هرجا احساس کند که می تواند فشار حداکثری را به مردم ایران داشته باشد از آن استفاده خواهد کرد امروز واکسن هست، دیروز کودکان پروانه ای و سرطانی بوده است.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز دشمن می خواهد با تحریف فرمایشات مقام معظم رهبری؛ به مردم القا کند که انقلاب اسلامی به فکر سلامتی مردم نیست، این یک حربه و تزویر دشمن است.

اسحاقی گفت: ما به مردم می گویم برای اینکه ایمان بیاورند به این انقلابی که به فکر سلامتی آنها هست، به گذشته آمریکا و فرانسه نگاهی بیندازند که با خون های آلوده در دهه ۶۰ ، ده ها نفر را کشتند.

وی افزود: امریکایی که داروهای بیماران سرطانی و پروانه ای ما را تحریم کرده است، چطور به فکر سلامتی و دلسوزی مردم ایران است؟ مردم هوشیار باشند و بدانند که حرف حق هیچ وقت از حلقوم دشمنی که سال ها است به فکر نابودی ایران است، بیرون نخواهد آمد.

پایان پیام/۵۷۵

 

 

 

 

 

کاهش تولید سیمان با اعمال محدودیت‌های مصرف برق و گاز

بزرگترین کارخانه سیمان با تداوم قطع برق و گاز در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.

مدیر عامل کارخانه سیمان قاین در بازدید معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کارکاهش تولید سیمان با اعمال محدودیت‌های مصرف برقو رفاه اجتماعی کشور از این کارخانه گفت: با اعمال محدودیت استفاده از برق در کارخانه سیمان قاین ، در حال حاضر تولید کلینکر در این واحد متوقف شده است که اگر این قطعی برق ادامه پیدا کند خط تحویل سیمان قاین نیز متوقف خواهد شد.

 

علیرضا اکبری‌مطلق گفت: همچنین، از ۲۳ آبان گاز این واحد هم قطع شده است و ما در تأمین مازوت هم دچار مشکل شده‌ایم.

 

وی با اشاره به بازدید سال گذشته مدیرعامل شستا از این واحد گفت: در این سفر به توافقات خوبی برای طرح توجیهی سیمان رسیدم، اما هنوز به مرحلهٔ سرمایه‌گذاری نرسیده‌ایم.

کارخانه سیمان قاین سال ۱۳۷۳ با ظرفیت روزانه بیش از ۲ هزار تن کلینکر راه اندازی شد که توانسته نقش بسزایی در ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و افزایش صادرات استان داشته باشد.

این واحد از آغاز امسال حدود ۷۰۰ هزار تن سیمان به فروش رسیده که بیش از ۵۰ درصد آن به کشور‌های پاکستان و افغانستان صادر شده است.

 

چهارصد کارگر در کارخانه سیمان قاین مشغول بکارند.

 

 

 

 

 

 

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

لزوم بازگشایی پایانه مرزی یزدان به منظور صادرات سیمان قاین

اسحاقی با بیان این‌که سیمان قاین مشتریان پر و پاقرصی در کشور افغانستان دارد، گفت: گر بخواهیم طرح توجیهی سیمان را به اجرا بگذاریم، به دلیل بازگشایی پایانه گمرک یزدان، افغانستان ظرفیت قابل‌توجهی برای خرید سیمان قاین دارد.

لزوم بازگشایی پایانه مرزی یزدان به منظور صادرات سیمان قاین

به گزارش خاورستان، حجت الله میرزایی معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه سفر خود به خراسان جنوبی امروز از کارخانه سیمان قاین بازدید کرد و از نزدیک در جریان دستاوردها، مسائل و مشکلات این کارخانه قرار گرفت.

طرح توجیهی سیمان به سرمایه‌گذاری نرسید

علیرضا اکبری مطلق مدیرعامل کارخانه سیمان قاین در حاشیه این بازدید اظهار کرد: سال گذشته که مدیرعامل شستا در محل شرکت سیمان قاین حضور یافت به توافقات خوبی دست یافتیم و طرح توجیهی سیمان تأمین به این شرکت ارائه شد، با این حال هنوز به مرحلهٔ سرمایه‌گذاری نرسیده‌ایم.

وی با بیان این‌که ظرفیت تولید کریکت این شرکت در سال به بیش از ۷۸۰ هزار تن می‌رسد، افزود: تولید سیمان قاین نیز سالانه از ۸۱۲ هزار تن عبور می‌کند که حدود ۵۵ درصد از آن صادر می‌شود.

مدیرعامل کارخانه سیمان قاین بیان کرد: صادرات کریکت بسیار جزئی است؛ به طوری‌که شاید از ابتدای سال تا کنون تنها ۱۰ هزار تن صادرات کریکت صورت گرفته است.

اکبری مطلق عنوان کرد: ظرفیت اسمی تولید کرکیت همان ۷۸۰ هزار تن است و به همان مقدار هم تولید می‌شود.

وی به ظرفیت‌های بازار نیز اشاره و اظهار کرد: بازار سیمان به نحوی است که دیگر کشش ندارد. شاید قبلاً ما رقیبی نداشتیم، اما اکنون ۱۲ کارخانه سیمان با یکدیگر رقابت می‌کنند.

مدیرعامل سیمان قاین در مورد مشکلات اساسی این شرکت، گفت: امسال برای اولین بار در ۲۷ سال اخیر دچار محدودیت برق شده‌ایم. چنان‌که طی ۱۰ روز اخیر ما با این موضوع دست و پنجه نرم می‌کنیم و مدام باید قطعی برق را تحمل کنیم. اگر این قطعی‌ها ادامه داشته باشد ما هم نمی‌توانیم سیمان تحویل دهیم.

اکبری‌مطلق افزود: علاوه بر بحث قطعی برق، از ۲۳ آبان گاز کارخانه نیز قطع شده است. ما در تأمین مازوت هم دچار مشکل شده‌ایم. چنان‌که شرکت سیمان قاین برای تولید ۲۰ روز باید ۳۲ میلیارد تومان ضمانت‌نامه بانکی ارائه می‌داد! در حالی که هیچ ضمانتی وجود نداشت که یارانه‌ای به ما تعلق بگیرد.

ظرفیت‌سازی صادرات سیمان با بازگشایی پایانه گمرکی یزدان

سلمان اسحاقی نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه این بازدید گفت:  سیمان قاین مشتریان پر و پاقرصی در کشور افغانستان دارد.

وی افزود: اگر بخواهیم طرح توجیهی سیمان را به اجرا بگذاریم، به دلیل بازگشایی پایانه گمرک یزدان، افغانستان ظرفیت قابل‌توجهی برای خرید سیمان قاین دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*