آخرین خبر :

اخبار علمی/مصرف زیاد نان سفید عامل بروز خطر بیماری قلبی است

مصرف زیاد نان سفید عامل بروز خطر بیماری قلبی است

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که خوردن مقدار زیادی نان سفید، غلات تصفیه شده و ماکارونی با افزایش خطر بیماری‌های قلبی ارتباط دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی میل، محصولات تصفیه شده در بین نان سفید، غلات و شیرینی‌ها فراوان یافت می‌شود. متخصصان، آسیب‌هایی که این محصولات می‌توانند به سلامت قلب وارد کنند را بررسی کرده اند.

محققان دانشگاه مک مستر کانادا در یک مطالعه فراگیر، ۱۳۷۰۰۰ نفر را در سراسر جهان مورد بررسی قرار دادند.

آن‌ها اطلاعات مربوط به سبک زندگی و سابقه پزشکی شرکت کنندگان را در ابتدای مطالعه جمع آوری کردند و از پرسشنامه‌های غذایی برای ارزیابی میزان دریافت غلات تصفیه شده، غلات کامل و برنج سفید استفاده کردند.

به دنبال این بررسی‌ها مشخص شد افرادی که در گروه استفاده کنندگان بیش از حد از غلات تصفیه شده طبقه بندی شدند، دستکم روزانه ۳۵۰ گرم از این غذا‌ها میل کرده اند و کسانی که کمترین میزان مصرف را داشته اند میز آن کمتر از ۵۰ گرم در روز بوده است.

سپس مرگ و میر‌های ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، از جمله حملات قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی به طور متوسط ​​طی ۹ سال گذشته پیگیری شد.

نتایج منتشر شده در مجله پزشکی انگلیس نشان داد درصد مرگ و میر یا خطرات ناشی از بیماری‌ها قلبی در افرادی که بیشترین میزان مصرف این غذا‌ها را داشته اند، در مقایسه با کمترین میزان مصرف، ۳۳ درصد بیشتر بوده است. خوردن مقادیر بیشتر همچنین با خطر فشار خون بالا همراه است.

محققان پیشنهاد می‌کنند که افراد مصرف کمتری از محصولات تصفیه شده را داشته باشند و در مقابل مصرف غلات سبوس دار را در رژیم غذایی خود افزایش دهند.

خوردن بیش از حد نان سفید و ماکارونی چه خطراتی به همراه دارد؟

آن‌ها تاکید کرده اند: کاهش میزان کربوهیدرات‌ها و بهبود کیفیت آن‌ها برای دستیابی به نتایج بهتر سلامتی ضروری است.

قرص ویتامین D را چه زمانی مصرف کنیم؟

محققان انگلیسی بهترین زمان برای مصرف قرص ویتامین D را اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اکسپرس، ویتامین D یکی از مهمترین ویتامین‌های مورد نیاز بدن است. این ویتامین برای سلامت استخوان ها، تقویت دندان‌ها و نیز سلامت عمومی بدن ضروری است.

پوست می‌تواند ویتامین دی را بسازد، اما در فصل زمستان به دلیل آنکه روز‌های آفتابی کم و کوتاه است و به دلیل آنکه افراد از لباس‌های بیشتری استفاده می‌کنند، پوست توانایی ساخت این ویتامین را ندارد. از این رو، مصرف قرص ویتامین دی در فصل زمستان بسیار ضروری است.

همچنین برخی تحقیقات از تاثیر مصرف ویتامین دی و کاهش خطر ابتلا به کووید ۱۹ حکایت دارد. اما بهترین زمانی که می‌توان قرص ویتامین دی را مصرف کرد چه وقت است؟

براساس تحقیقات انجام شده از سوی دانشمندان انگلیسی، بهتر است قرص ویتامین دی را همراه با وعده‌های غذایی خود مصرف کنید. در واقع، ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی است و زمانی که با غذا مصرف شود بهتر از روده‌ها جذب بدن می‌شود.

قرص ویتامین D را چه زمانی مصرف کنیم؟

با این حال، می‌توانید در روز‌هایی از زمستان که هوا آفتابی است به ویژه در ظهر خود را در مقابل نور آفتاب قرار دهید. این کار به پوست اجازه ساخت ویتامین دی را می‌دهد. همچنین می‌توانید با داشتن رژیم غذایی حاوی ماهی‌های چرب، تخم مرغ، و قارچ به تامین نیاز بدن به ویتامین دی کمک کنید.

بیماری که زنان باردار و افراد سیگاری را بیشتر درگیر می‌کند

بزرگ شدن غده تیروئید یکی از بیماری‌های رایجی است که بیشتر زنان باردار و افراد سیگاری را درگیر می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هلث دِرِکت، غده تیروئید یکی از اصلی‌ترین غدد درون ریز بدن است. بیماری‌های متعددی می‌توانند باعث اختلال در کارکرد این غده شوند. یکی از این بیماری ها، گواتر است. گواتر به هر گونه بزرگ شدن غیرطبیعی غده تیروئید اطلاق می‌شود.

گواتری که بسیار بزرگ شده باشد ممکن است به نای یا مری فشار وارد کند. این بیماری همچنین می‌تواند باعث سختی در عمل بلع، ایجاد مشکلات تنفسی، ایجاد سرفه و صدای خش دار شود. از سوی دیگر، افراد مبتلا به گواتر از میزان بالا یا کم بودن هورمون تیروئید در خونشان رنج می‌برند. با این حال، در برخی موارد این بیماری هیچ علائمی در فرد ندارد.

دلایل متعددی برای بروز بیماری گواتر از سوی پزشکان مطرح شده است که اصلی‌ترین آن‌ها شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- بیماری‌های خودایمنی که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت تیروئید حمله می‌کند.
۲- ارثی بودن
۳- تومور یا سرطان تیروئید
۴- کمبود ید. در واقع ید ماده معدنی اصلی در تولید هورمون تیروئید است. امروزه کشور‌ها به صورت مصنوعی به نمک طعام ید می‌افزایند. با این حال، هنوز هم گواتر ناشی از کمبود ید در جامعه دیده می‌شود.
۵- برخی دارو‌ها
۶- زخم یا عفونتی که تیروئید را درگیر کند.

گواتر؛ بیماری که زنان باردار و افراد سیگاری را بیشتر درگیر می‌کند

ابتلا به گواتر در تمامی اقشار سنی و جنسیتی دیده می‌شود، اما زنان در دوره بارداری و یا یائسگی احتمال بیشتری دارد که به این بیماری مبتلا شوند. همچنین تحقیقات نشان داده است افرادی که استعمال دخانیات دارند، احتمال بیشتری وجود دارد که به گواتر مبتلا شوند.

به طور معمول زمانی که شاهد ایجاد برآمدگی و بزرگ شدن بخش پیشین گلو هستید، توصیه می‌شود سریعاً به پزشک مراجعه کنید. پزشک از طریق آزمایش بالینی و نیز تست‌های تخصصی می‌تواند به ابتلای فرد به گواتر و پیشرفت بیماری پی ببرد.

راهکار‌های طلایی برای درمان تنبلی تخمدان

به گفته متخصصان زنان تنها با چند راهکار خانگی ساده می‌توانند مشکل تنبلی تخمدان را رفع کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سندرم تخمدان پلی کیستیک که در برخی موارد از آن به عنوان تنبلی تخمدان یاد می‌شود به دلیل عوارضی که می‌تواند داشته باشد از اهمیت بسیاری برخوردار است.

سندرم تخمدان پلی کیستیک در زنانی که در سن باروری هستند بسیار رایج است و تخمین زده می‌شود ۵ تا ۱۰ درصد از این گروه زنان، به این بیماری مبتلا می‌شوند. البته همه این زنان دارای علائم این بیماری نیستند. علت دقیق سندرم تخمدان پلی کیستیک ناشناخته است.

در ادامه این مطلب چند راهکار طلایی برای درمان تنبلی تخمدان بیان شده است:

– وزن خود را کاهش دهید؛ زیرا کاهش وزن به میزان ۵ تا ۱۰ درصد می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند.

– افراد باید تعادل را در مصرف انواع مواد غذایی رعایت کنند.

– دریافت غذا‌های کربوهیدراتی نظیر نان، برنج، ماکارونی و سیب‌زمینی را نسبت به قبل کمتر کنید.

– دریافت غذا‌های غنی از فیبر نظیر سبزیجات، میوه‌ها و حبوبات را افزایش دهید.

– میزان چربی دریافتی به خصوص چربی‌های اشباع را کاهش دهید.

– غذای خود را در وعده‌های بیشتر اما در سهم‌های کوچک‌تر میل کنید، زیرا این کار به کنترل قند خون کمک می‌کند.

– در هر وعده غذایی یک منبع پروتئینی نظیر گوشت، ماهی، مرغ، لبنیات، تخم مرغ و یا آجیل بگنجانید.

– برای پیشگیری از بروز دیابت، سعی کنید هر هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط تا شدید داشته باشید.

– تا حد امکان غذا‌های تازه مصرف کنید و از مصرف غذا‌های نمک سود شده، کنسروی و دودی خودداری کنند.
– سبزی‌ها، میوه‌ها، حبوبات، غلات سبوس‌دار، ماهی و یا گوشت بدون چربی، آجیل و مغز‌ها را در رژیم غذایی روزانه خود جای دهند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*