اخبار خراسان جنوبی / طرح هادی در ۱۲۷ روستای خراسان جنوبی در دست اجرا است

معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی:
تجلیل از مقام شامخ شهدای زن استان، همزمان با برگزاری کنگره ملی ۱۷ هزار زن شهیده، جانباز و آزاده کشور

معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: همزمان با برگزاری کنگره ملی۱۷ هزار زن شهیده،جانباز و آزاده کشور از مقام شامخ ۶ شهیده استان نیز تجلیل به عمل خواهد آمد.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ ناصر خوش خبر در جلسه برنامه ریزی و هماهنگی کنگره ملی ۱۷ هزار زن شهیده، جانباز و آزاده کشور گفت: در راستای تجلیل از مقام شامخ ۶ زن شهیده گرانقدر، سلسله برنامه هایی در استان برگزار خواهد شد.
وی به رونمایی کتاب در حال تألیفی در همین زمینه در استان اشاره کرد و گفت: از این کتاب که قرار است با محوریت شهیده های زن استان تألیف گردد، رونمایی خواهد شد.
معاون استاندار از لزوم فضا سازی مناسب برای ارائه تمثال مطهر شهیده های زن استان در ایام برگزاری کنگره گفت و تصریح نمود: این کار با محوریت بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد حفظ و آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس صورت خواهد پذیرفت.
خوش خبر به بحث مستندسازی زندگینامه ۶ شهیده استان اشاره کرد و گفت: در این زمینه بنیاد حفظ و آثار و ارزش های دفاع مقدس باید با بهره گیری از تجارب ارزشمند گذشته خود نسبت به تولید محتوا اقدام نمایند.
وی از تشکیل سه کمیته در راستای برگزاری هر چه باشکوه تر این کنگره ملی خبر داد و گفت: در این راستا سه کمیته اجرایی، هماهنگی و فرهنگی، تبلیغات و تهیه محتوا تشکیل می شود.
معاون استاندار به لزوم دقت نظر در تولید محتوا برای جذب بیشتر قشر جوان اشاره کرد و گفت: محتوای تولید شده باید به روز و برای نسل جوان تأثیرگذار باشد.
خوش خبر در خصوص نحوه برگزاری سلسله برنامه های استان با توجه به شرایط کرونایی موجود گفت: برگزاری جلسات و برنامه ها به شکل حضوری یا غیر حضوری، تابع شرایط کرونایی استان در آن ایام می باشد.
وی به وظیفه خطیر کمیته فرهنگی ،تبلیغات و تولید محتوا اشاره کرد و اظهار داشت: باید با انسجام کامل و با بهره گیری از ظرفیت صدا و سیما، رسانه های مکتوب، پایگاه های خبری و فضای مجازی، نسبت به اطلاع رسانی کنگره اقدام گردد.
معاون استاندار متذکر شد: در صورت نیاز، با محوریت فرمانداران، کمیته های متناظر در شهرستان های بیرجند، طبس، بشرویه و قاینات که پیکر پاک و مقدس شهیده های زن استان در آنحا به خاک سپرده شده اند، شکل خواهد گرفت.
خوش خبر گفت: با محوریت منابع طبیعی و همکاری نیروی مقاومت بسیج نیز درختکاری به نیت شهیده های زن در سطح استان صورت می گیرد.
وی جمع آوری بانک اطلاعاتی شهدای زن استان را از وظایف اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان کرد و ادامه داد : بنیاد شهید و امور ایثارگران، باید با نگاهی فرهنگی، به تولید محتوای لازم اقدام نمایند.
لازم به ذکر است؛ استان خراسان جنوبی دارای ۶ شهیده زن می باشد که در شهرستان های طبس ، بشرویه، بیرجند و قاینات به خاک سپرده شده اند.

با پیگیری استاندار خراسان جنوبی رقم خورد:
اعلام آمادگی شرکت چادرملو برای سرمایه گذاری در استان

با پیگیری استاندار خراسان جنوبی، شرکت چادرملو برای سرمایه گذاری در استان اعلام آمادگی کرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ استاندار در ادامه مذاکره با شرکت های دارای صلاحیت و سرمایه گذاران دارای توان کافی برای حضور در استان و سرمایه گذاری در زمینه بهره برداری از پتانسیل های موجود، با مدیرعامل شرکت چادرملو دیدار کرد.
ملانوری در این دیدار تأکید کرد: با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار بزرگ استان در حوزه معادن و همچنین امکان ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی وابسته به آن‌ها، آمادگی لازم برای پذیرایی از سرمایه گذاران را داریم.
وی متذکر شد: ما از حضور سرمایه گذارانی استقبال می کنیم که به لحاظ دانش، تخصص، تجربه و همچنین تمکن مالی و سرمایه اقتصادی دارای توانایی‌های بالایی می باشند.
استاندار با اشاره به توانایی های هلدینگ سرمایه گذاری امید در زمینه مطالعه و اکتشاف معادن و نیز ایجاد واحدهای صنعتی و تولیدی بزرگ و در خور شأن استان، خاطرنشان کرد:
علاقه مندیم هر چه سریعتر در قالب عقد تفاهم نامه ای شاهد سرمایه گذاری های بزرگ آن مجموعه در خراسان جنوبی باشیم.
ملانوری شرکت بزرگ معدنی و صنعتی چادرملو را از واحدهای زیر مجموعه هلدینگ سرمایه گذاری امید خواند که توانایی لازم برای حضور و سرمایه گذاری در استان را داراست.
شایان ذکر است:در این جلسه که با مذاکره تلفنی با مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری امید همراه بود، شرکت چادرملو، آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در زمینه ایجاد واحدهای تولیدی ، صنعتی و معدنی دارای توجیه اقتصادی در خراسان جنوبی اعلام نمود.

 

 

 

نقش مؤثر مرز یزدان، در رونق اقتصادی و امنیت کشور

استاندار خراسان جنوبی، بر نقش مؤثر مرز یزدان، در رونق اقتصادی و امنیت کشور تأکید کرد.

ملانوری در دیدار با موسوی معاون وزیر امور خارجه گفت: بازگشایی مرز یزدان، نقش مؤثر مرز یزدان، در رونق اقتصادی و امنیت کشوربه لحاظ اشتغال و رونق اقتصادی شهرستان‌های مرزی و مرزنشینان و همچنین رونق فضای کسب و کار دارای اهمیت است.
وی افزود: رونق در مبادلات مرزی و اقتصاد منطقه، همچنین امنیت کشور، از دیگر پیامد‌های بازگشایی مرز یزدان است.
استاندار خراسان جنوبی  از فراهم شدن زیر ساخت‌های  از سرگیری فعالیت در این مرز  خبر داد.
ملانوری با اشاره به این که خراسان جنوبی، استانی با ظرفیت‌های فراوان است، افزود: از این پتانسیل ها، می‌توان در بحث سرمایه گذاری‌های مشترک بین سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ایرانی و افغانستانی استفاده کرد.
وی گفت: ما از طرح‌های سرمایه گذاری سرمایه گذاران کشور افغانستان بر اساس قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنیم.
استاندار تأکید کرد: قطعاً به منظور تأمین منافع مشترک جمهوری اسلامی ایران و کشور افغانستان، در بحث بازگشایی  مرز یزدان، نهایت تلاش خود را به کار می‌گیریم.

 

تبصره چالش زا برای حوزه ارتباطات خراسان جنوبی

بیرجند- مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌جنوبی گفت:تصویب افزایش سهم دولت از درآمد اپراتورها برای توسعه ارتباطات در خراسان جنوبی چالش هایی را ایجاد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی بهی ظهر سه شنبه در دیدار با نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: تاکنون ۶۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان‌جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: این در حالی است که بر اساس تکلیف قانونی که وزارت ارتباطات دارد باید تا پایان برنامه ششم توسعه ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار باید به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.

بهی با اشاره به اینکه تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار در این راستا دارای برنامه بوده و به اپراتورها نیز ابلاغ شده است، ادامه‌داد: در مورد اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات نیز ما ۱۲ سایت را در بیرجند در دست اقدام داریم که تاکنون ۶ سایت راه اندازی شده است و در خوسف نیز هشت سایت در درست اقدام داریم که از این تعداد نیز پنج سایت راه‌اندازی شده و سه سایت نیز تا پایان دولت راه‌اندازی می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در شهرستان درمیان نیز ۹ سایت در دست اقدام بوده که چهار سایت راه اندازی شده است، بیان‌کرد: تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا پایان دولت در این سه شهرستان به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند و این موضوع لازم الاجرا است.

بهی گفت: دلیل تأخیر در به اتمام رساندن برخی از پروژه‌ها این است که به واسطه تحریم‌های ظالمانه و ناجوانمردانه نمی‌توانیم به سرعت و به راحتی برخی از امکانات و تجهیزات مورد نیازمان را تأمین کنیم.

وی اظهار کرد: در حوزه آموزش نیز همزمان با ۱۵ شهریورماه در خراسان‌جنوبی هزار و ۴۰۰ مدرسه شهری و روستایی را به شبکه ملی اطلاعات متصل کردیم که ظرفیت بسیار خوبی است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی با اشاره به موضوع مطرح شده در کمیسیون تلفیق پیرامون تبصره ۶ بند «ی» درباره افزایش سهم دولت از درآمد اپراتورها از ۲۸ درصد به ۳۸ درصد یادآور شد: اگر این تبصره در نهایت تصویب شود چالش‌هایی را در حوزه توسعه ارتباطات استان به خصوص در روستاها به وجود خواهد آورد.

 

 

 

 

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس:

مقصود از کنترل و مدیریت فضای مجازی فیلتر کردن آن نیست

مقصود از کنترل و مدیریت فضای مجازی فیلتر کردن آن نیست

بیرجند- نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس گفت: هیچ کسی سخن از فیلتر فضای مجازی نمی‌زند بلکه سخن از مدیریت و کنترل آسیب‌های اجتماعی و آلودگی‌های اخلاقی در این فضا است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین خسروی ظهر سه شنبه در دیدار با مدیرکل ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات خراسان‌جنوبی اظهار کرد: آموزش مجازی در شرایط فعلی یک اصل در زندگی مردم شده است و از این رو مشکلات مردم در این بخش باید مرتفع شود.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس با اشاره به اینکه مقصود از کنترل فضای مجازی هیچگاه فیلترکردن نیست، ادامه‌داد: هدف این است که بر اساس باورهای مذهبی نگذاریم فرزندانمان با رها شدن در اینترنت دچار برخی از زشتی‌های اخلاقی شوند و ما مراقب عزیزانمان در این فضا باشیم.

وی گفت: تا دیروز شاید اگر برای فرزند کوچکمان گوشی همراه نمی‌خریدیم او را از برخی از آسیب‌ها حفظ کرده بودیم ولی با توجه به آموزش‌های مدارس در فضای مجازی امروز اگر برای او گوشی همراه نخریم، در آینده او تأثیر منفی دارد و چاره‌ای جز فرهنگ‌سازی نیست.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروز مشکل اینترنت و درخواست شبکه ملی اطلاعات یکی از مسائل مشترک همه روستاهای حوزه انتخابیه شده است که امیدواریم به این موضوع و خواست روستائیان نیز در حد مقدورات رسیدگی شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی: مشکلات مردم نباید روی کاغذ بماند

  • رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی: مشکلات مردم نباید روی کاغذ بماند

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی گفت: مشکلات مردم نباید روی کاغد بماند،  مسئولان نباید در دیدارها و نشست‌های خود وعده و یا قول‌‌های محقق نشدنی به مردم بدهند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، حسین خسروی در جلسه جمع‌بندی مباحث سفر معاونین و مدیران سازمان‌های وابسته وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: جزئیات مسائل و مشکلات را باید مدیران مربوطه که مشکلات را حس می‌کنند مطرح کنند به عنوان مثال در صندوق تأمین بازنشستگان پیگیری همسان سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان خواسته به حقی است.

وی افزود: در بیمارستان میلاد بیرجند و مجموعه تأمین اجتماعی این استان امکانات بسیار خوبی فراهم شده اما متاسفانه پزشک متخصص نداریم که از این امکانات استفاده کنند و لازم است در این زمینه تدابیری اندیشیده شود.

نماینده مردم بیرجند درمیان خوسف در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مدیران وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی توجه خاصی باید به خراسان جنوبی به دلیل کم برخورداری و پراکندگی جمعیت داشته باشید.

وی مرز مشترک خراسان جنوبی با افغانستان را از ویژگی‌های مهم این استان دانست و افزود: اگر در این زمینه بودجه‌ای که به خراسان جنوبی برسد بهره آن را کل کشور خواهد برد.

نماینده مردم بیرجند درمیان خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: سرمایه گذاران بخش خصوصی به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها و دوری از مرکز کمتر حاضر به سرمایه گذاری هستند و لازم است دولتمردان توجه ویژه به خراسان جنوبی داشته باشند.

خسروی ادامه داد: شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به صنعت طیور استان خسارت زیادی وارد کرده که پیگیری جدی و ویژه می‌طلبد و لازم است این مراکز حداقل ۲ ماه قرنطیه باشند و اکنون که نزدیک عید نوروز هستیم، عدم پراخت حقوق کارگران و کارفرما مشکلاتی برای جامعه ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به بعد مسافت طولانی استان از مرکز و آماده نبودن زیرساخت‌ها در این منطقه نسبت به سایر نقاط کشور ادامه داد: در همین راستا سرمایه گذاران بخش خصوصی کمتر در استان سرمایه گذاری می‌کنند لذا توجه ویژه دولتمردان به خراسان جنوبی را می‌طلبد.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی با بیان اینکه اداره کار و رفاه اجتماعی شهرستان بیرجند نیازمند تکمیل چارت سازمانی و اعتبار برای نوسازی ساختمان است تاکید کرد: تا این سازمان رفاه نداشته باشد نمی‌تواند رفاه دیگران را تامین کند.

خسروی ضمن تاکید بر این‌که باید مسئولان وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی یک هم‌افزایی با سایر مسئولانی که به خراسان جنوبی سفر کردند داشته باشند افزود: در سفروزیر کشاورزی در همین سالن بخشی از مشکلات کشاورزی مطرح شد و لازم است با هم افزایی مسئولان بالادستی این مشکلات صرف گفتار نباشد و در عمل به جایی برسیم.

وی ضمن تاکید بر این‌که مشکلات مردم نباید روی کاغد بماند گفت: مسئولان نباید در دیدارها و نشست‌های خود وعده و یا قول‌‌های محقق نشدنی به مردم بدهند.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی تصریح کرد: وزیر محترمی شش ماه پیش در سفر به خراسان جنوبی به هیئت ورزشکاری وعده تحقق ۵۰ میلیون تومان داد که من به عنوان نماینده مردم در مجلس و هیئت مربوطه به وزارتخانه رفتیم اما این وعده هنوز محقق نشده است.

خسروی یادآورشد: لازم است نمایندگان در جریان پیگیری و جمع بندی وعده‌ها باشند تا پاسخگوی مردم باشیم.

 

 

 

 

طرح هادی در ۱۲۷ روستای خراسان جنوبی در دست اجرا است

طرح هادی در ۱۲۷ روستای خراسان جنوبی در دست اجرا است

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: امسال طرح هادی در ۱۲۷ روستای استان با اعتبار ۲۴ میلیارد و ۴۶۴ میلیون تومان در دست اجرا است.

قاسم تنها روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع این روستاها طرح هادی در ۲۰ روستا را جدید شروع کردیم و در ۱۰۷ روستای دیگر ادامه اجرای طرح هادی را دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در سال جاری ۱۷ میلیارد و ۸۸۶ میلیون تومان اعتبار استانی برای اجرای طرح هادی در روستاهای استان مصوب شده است گفت: تاکنون ۱۲ میلیارد تومان یعنی ۶۷ درصد این اعتبار اختصاص یافته است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: از محل اعتبارات استانی اجرای طرح هادی را در ۸۵ روستای استان خواهیم داشت.

تنها با اشاره به اجرای طرح‌ هادی روستایی از محل اعتبارات ملی هم گفت: ۶ میلیارد و ۶۷۸ میلیون تومان اعتبار ملی به اجرای طرح هادی روستایی اختصاص یافته که از این محل طرح هادی را در ۳۹ روستای استان اجرا خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: در استان ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار داریم که طرح هادی در ۵۶۱ روستا در دست اقدام است و براساس درصد تخصیص اعتبار طرح هادی در این روستاها براساس فازبندی دنبال می‌کنیم.

تنها ادامه داد: همچنین از محل اعتبارات ملی ۹۶۷ میلیون تومان برای تهیه طرح هادی در روستاها اختصاص یافته که در سال جاری تهیه طرح هادی در تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به اتمام می‌رسد.

وی عنوان کرد: امسال از محل اعتبارات ملی ۷۰۰ میلیون تومان برای اجرای طرح هادی در روستای هدف گردشگری کریمو سرایان اختصاص یافته است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال جاری ۹۰۰ میلیون تومان برای اجرای بافت با ارزش روستاهای چنشت سربیشه و نایبند طبس اختصاص یافته است، اضافه کرد: از این مقدار اعتبار، ۶۰۰ میلیون تومان در روستای چنشت و ۳۰۰ میلیون تومان در روستای نایبند هزینه خواهد شد.

تنها ادامه داد: طرح بهسازی بافت با ارزش روستای سربیشه با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی و طرح بهسازی بافت با ارزش روستای نایبند با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است.

 

 

 

۲۵ طرح ورزشی در خراسان جنوبی افتتاح می‌شود/۷

۲۵ طرح ورزشی در خراسان جنوبی افتتاح می‌شود

 مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: ۲۵ طرح ورزشی با اعتبار ۴۷ میلیارد تومان در استان آماده افتتاح در دهه فجر است.

حسن عزیزی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد طرح با زیربنای حدود ۸۰ هزار متر مربع اجرا و تکمیل شده است.

وی بیان کرد: با بهره‌برداری از ۲۵ طرح ورزشی در استان خراسان جنوبی ۸۰ هزار نفر از مزایای آن برخوردار خواهند شد.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: احداث و تجهیز زمین چمن مصنوعی، سالن چند منظوره ورزشی، مجموعه ورزشی گلف، خانه جوان، احداث گود باستانی از جمله طرح‌های ورزشی افتتاحی در دهه فجر است که در شهرستان‌های بیرجند، بشرویه، خوسف، درمیان و طبس به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی از افتتاح ۱۰ خانه ورزش روستایی در استان با اعتبار ۱۵۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: سه هزار و ۵۰۰ نفر در شهرستان‌های بیرجند، زیرکوه، طبس، قاینات، نهبندان و درمیان از مزایای آن برخوردار خواهند شد.

عزیزی بیان کرد: همزمان با دهه فجر امسال عملیات اجرایی ۱۱ طرح عمرانی با زیربنای ۶۹ هزار و ۴۰۰ مترمربع و اعتبار ۳۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در استان آغاز می‌شود.

وی احداث سالن ورزشی در روستای چاه داز نهبندان، هفت باب زمین چمن مصنوعی فوتبال در روستاهای «مهل آباد، سهل آباد، دهسلم، ابراهیمی، طارق، ماهیرود و مختاران»، احداث فاز دوم توسعه مجموعه ورزشی ناصری، فاز دوم سایت ۲ هکتاری مجموعه ورزشی بند دره و احداث فاز اول مجموعه چند منظوره ورزشی در محور بیرجند – زاهدان را از جمله طرح‌های کلنگ‌زنی در دهه فجر ذکر کرد.

 

 

 

بازدید نماینده وزیر بهداشت از مراکز بهداشتی و درمانی خراسان جنوبی/۷

بازدید نماینده وزیر بهداشت از مراکز بهداشتی و درمانی خراسان جنوبی

 نماینده ویژه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نظارت بر اجرای طرح سردار شهید سلیمانی ضمن بازدید از مراکز بهداشتی و درمانی خراسان جنوبی، روند اجرای طرح «مدیریت و کنترل اپیدمی کرونا به شیوه محله محور و خانواده محور» را در این استان بررسی کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدتقی طالبیان به همراه معاونان بهداشتی و درمان دانشگاه و معاون فنی مرکز بهداشت استان از مراکز مختلف ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران کووید ۱۹ در خراسان جنوبی بازدید کرد.

حضور تیم نظارت از بخش‌های بیمارستان شهید مصطفی خمینی و پروژه‌های در حال اجرای شهرستان طبس آغاز و در ادامه از مرکز خدمات جامع سلامت گلشن و پایگاه ضمیمه آن، خانه سالمندان طبس، زندان طبس، بخش‌های کرونا بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند، کلینیک تنفسی بیرجند، مرکز خدمات جامع سلامت نجفی گل و پایگاه ضمیمه قدس مرکز بهداشت بیرجند بازدید شد.

هیات اعزامی همچنین به صورت تلفنی جویای حال چند خانواده درگیر با کرونا شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در نشست جمع‌بندی با ارائه گزارشی از روند اجرای طرح شهید سلیمانی در خراسان جنوبی، نحوه تشکیل و چارت سازمانی آن، منابع و نیروی انسانی و محدوده جغرافیای اجرای طرح گفت: این طرح با هدف مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ از طریق مشارکت مردمی و هماهنگی بین بخشی با مشارکت داوطلبان  و سفیران سلامت خانوارها و کمک نیروهای بسیج از ابتدای آذر امسال در استان آغاز شد.

کامبیز مهدی زاده افزود: در اجرای این طرح سه تیم مراقبتی، حمایتی و نظارتی مشغول به فعالیت شده‌اند.

وی اظهار داشت: تیم‌های مراقبتی با تاکید بر شناسایی و مراقبت افراد در معرض تماس نزدیک، با مشارکت سفیران سلامت خانوار، رابطین سلامت محله شکل گرفته‌اند و تیم‌های حمایتی با همکاری نیروهای بسیجی، کمک‌های مردمی را به خانواده‌های نیازمند ارائه می‌کنند.

رییس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی گفت: تیم‌های نظارتی نیز با همکاری کارشناسان سلامت محیط و کار، هلال احمر، بسیج، اتحادیه اصناف و تعزیرات بر مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و واحدهای صنفی نظارت دارند.

وی افزود: در حال حاضر تیم‌های مراقبت در منزل، رهگیری و مراقبت، پایش و نظارت و حمایتی در اجرای طرح شهید سلیمانی فعالیت دارند.

نماینده وزیر بهداشت نیز در این جلسه از روند اجرای طرح سردار شهید سلیمانی در استان خراسان جنوبی ابراز رضایت و از زحمات کادر مراکز بهداشتی و درمانی در اجرای صحیح برنامه‌های اجرایی طرح، تقدیر کرد.

طالبیان دستیابی به اهداف برنامه را نتیجه تلاش‌های مستمر مراقبین سلامت و کادر بهداشت و درمان در همکاری با نیروهای داوطلب، بسیج و هلال احمر برشمرد.

اجرای طرح شهید سلیمانی با هدف رسیدن به نقطه مطلوب در زمینه بیماریابی، انجام تست‌های ترکیبی رپید و PCR‏‏، مدیریت و کنترل این اپیدمی همچنین اجرای طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» همزمان با سراسر کشور از اول آذر ماه در خراسان جنوبی آغاز شد و ادامه دارد.

در نتیجه اجرای همزمان این طرح و محدودیت‌های جامع در خراسان جنوبی آمار ابتلا به کرونا، بستری بیماران و موارد فوتی بیماری کووید ۱۹ کاهش یافت و اکنون هفت شهرستان این استان در وضعیت زرد (متوسط خطر) و چهار شهرستان در وضعیت آبی (کم خطر) هستند.

 

 

 

سارق زعفران در قاینات دستگیر شد/۴

سارق زعفران در قاینات دستگیر شد

فرمانده انتظامی شهرستان قاینات گفت: ماموران انتظامی، سارق هفت کیلوگرم زعفران به ارزش ۷۰۰ میلیون ریال را در این شهرستان دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ محمود زال بیکی اظهار داشت: با اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر وقوع سرقت هفت کیلوگرم زعفران در شهرستان قاینات، بلافاصله پیگیری موضوع به منظور شناسایی و دستگیری سارق یا سارقان احتمالی به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: ماموران پلیس آگاهی با اشراف اطلاعاتی و بررسی شیوه‌های وقوع سرقت، متهم را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضایی، در عملیاتی غافلگیرانه سارق را در مخفیگاهش دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان قاینات با بیان اینکه ماموران در بازرسی از منزل متهم هفت کیلوگرم زعفران به ارزش ۷۰۰ میلیون ریال را کشف کردند گفت: سارق در اظهارات خود به یک فقره سرقت دیگر اعتراف کرد که در این رابطه متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

وی تاکید کرد: شهروندان در نگهداری اموال با ارزش خود دقت بیشتری داشته باشند و نکات ایمنی و هشدارهای انتظامی را در جهت پیشگیری از سرقت جدی بگیرند.

 

دستبند پلیس بر دستان سارق منزل در طبس/۴

فرمانده انتظامی طبس  گفت: ماموران انتظامی این شهرستان یک سارق حرفه‌ای را دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ محمود علیپور افزود: با وقوع چند فقره سرقت از منازل که باعث ایجاد جو ناامنی و نارضایتی بین مردم شده بود، بلافاصله پیگیری موضوع و دستگیری سارق یا سارقان در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان طبس در تحقیقات میدانی و مراقبت‌های نامحسوس در جغرافیای محل جرم و با بررسی آثار و علایم به جا مانده در صحنه‌های سرقت، موفق شدند سارق را شناسایی و دستگیر کنند.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس گفت: سارق دستگیر شده در بازجویی‌های پلیس به چهار فقره سرقت به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتراف کرد.

وی افزود: ماموران در این رابطه یک متهم را دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

نظارت های نمایشی بر بازار/ برخی قوانین بازدارنده نیست/۲

نظارت های نمایشی بر بازار/ برخی قوانین بازدارنده نیست

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه حضور برخی دستگاه های نظارتی در بازار، بیشتر جنبه نمایشی دارد، گفت: گرانفروشی و جریمه منشا درآمدی برای دولت شده است.

حجت الاسلام سید علیرضا عبادی ظهر در نشست با نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف و نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس اظهار کرد: مشکلات کشور با همکاری و همراهی قوه قضائیه، مجلس و دولت تازه نفس حل خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح قوانین انتخابات ریاست جمهوری و شوراها کارها را آسان‌تر خواهد کرد، ادامه داد: نمایندگان مجلس باید آنچه در مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، خیر مردم در آن است را انجام دهند.

حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه نمایندگان مجلس وکیل مردم هستند، ادامه داد: نماینده مجلس در صورتی موفق است که بخش خاص خودش را خط بگیرد و منافع شخصی برای او مطرح نباشد.

وی با اشاره به اینکه نماینده مجلس با توجه به اشرافی که نسبت به مسائل حوزه انتخابیه دارد، کارشناس واقعی در مسائل مرتبط با منطقه است، تصریح کرد: نمایندگان موظف هستند تا نیازهای مردم را منعکس و پیگیری و از آنها دفاع کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان داشت: مشکلات مردم را بررسی و برای حل به نمایندگان ارائه خواهیم کرد و از سوی دیگر نمایندگان نیز اگر مشکلی وجود دارد که ما می‌توانیم کمک کنیم را ارائه دهند.

وی با بیان اینکه مردم استان توقعاتی از نمایندگان در جهت رفع مشکلات و مسائل دارند، افزود: نمایندگان استان با همدیگر مشکلات منطقه و استان را بررسی، کارشناسی و جمع بندی کنند و در هر بخشی که می‌خواهند ورود پیدا نمایند، جمعی وارد شوند.

حجت الاسلام عبادی با تاکید بر اینکه کار جمعی اثربخش تر است، تصریح کرد: برای حل مشکلات کشور نمایندگان باید همانطور که در سطح استان و در مجمع نمایندگان همسو و هم جهت هستند در مجلس هم با یکدیگر همسو باشند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه باید از چیزی که از نظر کارشناسی صحیح است پشتیبانی شود، اضافه کرد: اصولاً در اسلام و بر اساس آیات و روایات در دین و عقل اصل مطلب برای پیدا کردن نظر بهتر، مشورت کردن است.

مصوباتی که اجرا نمی‌شود

حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه مجلس و قوه قضائیه برای حل مشکلات سنگ تمام می‌گذارند، اظهار کرد: ولی متأسفانه همسویی (قوه مجریه) وجود ندارد.

وی بیان کرد: متأسفانه علیرغم تصویب قوانین متعدد، اما گاهی مسئولان مصوبات را اجرا نمی‌کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه منابع ارزی کشور در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که یا آن را برای کشور و مردم هزینه نمی‌کنند و یا هم آن را صرف خرید غذای سگ، گربه، عروسک و اسباب بازی می‌کنند، گفت: این مشکلات ناشی از عدم نظارت‌ها است.

به گفته وی حضور برخی دستگاه‌های نظارتی در بازار، بیشتر جنبه نمایشی دارد چرا که پس از خروج آنها فروشنده دوباره می‌تواند گران‌فروشی کند.

وی ادامه داد: عدم نظارت‌ها در استان نیز در زمینه تأمین کالاهای اساسی مردم نمود دارد و برای یک نمونه از هزاران مورد، مسئله کمبود روغن است که رسانه‌ها مطرح کرده‌اند و شاهد هستیم مردم برای روغن در صف ایستاده‌اند.

وی عنوان کرد: مسئولان می‌گویند در تأمین کالاها مشکلی وجود ندارد و به بازار تزریق می‌شود، اما از طرف دیگر در زیرزمین‌ها دپو شده و به دست مردم نمی‌رسد.

حجت الاسلام عبادی تاکید کرد: این مسائل علاوه بر آثار منفی اقتصادی و معیشتی، آثار منفی فرهنگی را هم به دنبال خواهد داشت.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی پیشنهاد داد: برای هر کالای اساسی دو نرخی کالابرگ تهیه شود و در اختیار مردم قرار گیرد تا دیگر کسی نگران تأمین یا گرانی کالاهای اساسی نباشد.

وی عنوان کرد: این شیوه موجب خواهد شد تا به دلیل فرصت خرید شاهد ایجاد صف برای خرید کالای اساسی مردم نباشیم.

گران‌فروشی و جریمه منبع درآمد دولت شده است

وی افزود: متأسفانه دولت سهمیه‌هایی مثل کارت بنزین که وجود داشت را هم لغو کرد که این موضوع قاچاق گسترده بنزین را به دنبال داشت، فتنه بنزین چه آثار مخربی را برای کشور به دنبال داشت و جان چند نفر را گرفت؟ اما چه کسی جوابگو است؟

حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه گران‌فروشی و جریمه منشأ درآمدی برای دولت شده است، ادامه داد: اگر فروشنده‌ای گران‌فروشی می‌کند هزینه آن از جیب مردم می‌رود و وقتی هم فروشنده جریمه شود این جریمه به حساب دولت می‌رود و نفعی برای مردم ندارد.

وی عنوان کرد: حالا که دولت این همه بی دردی نسبت به مشکلات دارد باید نمایندگان مجلس از دولت بخواهند تا به فکر حل مسائل مردم باشند.

حجت الاسلام عبادی با اشاره به جایگاه نظارتی مجلس بیان کرد: باید یک گام دلسوزانه برداشته شود و در این راستا اصلاح و بروز رسانی برخی از قوانین امری ضروری است.

وی با اذعان به اینکه برخی از مجازات‌هایی که برای جرایم در نظر گرفته می‌شود بازدارنده نیست، تصریح کرد: مثلاً در قبال گران فروشی جریمه بسیار ناچیزی از ۱۰ سال گذشته تصویب شده که متخلفان آن را به راحتی پرداخت می‌کنند و به تخلفات خود همچنان ادامه می‌دهند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه ثمره سختی‌ها این است که در مردم بصیرت ایجاد می‌شود و بین خوب و بد فرق می‌گذارند، بیان کرد: اگر مردم انتخاب درست و کارشناسی شده‌ای داشته باشند، قطعاً در آینده با مشکلات کمتری مواجه خواهند بود.

روایتی از خونین‌ترین روز تاریخ انقلاب بیرجند/ صبح روز هفتم/

روایتی از خونین‌ترین روز تاریخ انقلاب بیرجند/ صبح روز هفتم

هیچ روزی به اندازه روز هفتم بهمن ماه ۵۷ در بین روزهای تاریخ انقلاب بیرجند ماندگار نشده، روزی که خاطره اش بعد از گذشت ۴۰ سال هنوز در خاطره خیلی‌ها مانده است.

به گزارش مهر از بین روزهای تاریخ انقلاب در بیرجند هیچ روزی به اندازه روز هفتم بهمن ماه ۵۷ ماندگار نشده است. روزی خون ین خون که خاطرش بعد از گذشت ۴۰ سال هنوز در خاطره خیلی‌ها مانده است.

روزی که در تاریخ ثبت کرد جوانان بیرجندی نیز خونشان چون جوانان دیگر شهرهای این سرزمین به نام دین خواهی و استقلال خواهی بر زمین ریخت. اما خواندن و شنیدن روایت این روز تاریخی از زبان کسانی خود شاهد ماجرا بوده‌اند، لطف دیگری دارد.

در این روز مردم مثل همیشه تصمیم به راهپیمایی داشتند که با استقبال زیادی رو به رو شده بود. یک صف راهپیمایی در خیابان ۶ بهمن (میدان امام (ره) فعلی و یک سر دیگر آن نیز در خیابان فرح (طالقانی فعلی) بوده است. اما اتفاقاتی رخ می‌دهد که مردم تصورش را هم نمی‌کردند.

امروز دستور تیر داریم

سیدعلی اکبر ذوالفقاری از فعالان روزهای انقلاب در بیرجند درباره روز خونین هفتم بهمن ۵۷ در گفتگو با مهر گفت: در روز هفتم بهمن ۵۷ تظاهرات مردم به جلوی ژاندارمری رسیده بود که یکی از فرماندهان ژاندارمری، من، آقای ریاسی و آقای واحدی را صدا کرد و گفت امروز دستور تیر داریم و بگویید امروز دوستانتان شعار تند ندهند.

وی بیان‌کرد: ناگاه حجت الاسلام واحدی خودش را جلوی جوانان انداخت و با تمام انرژی با جوانان هم‌صدا شده و شعار مرگ بر شاه را تکرار می‌کردند.

ذوالفقاری ادامه‌داد: در حال عکاسی از آن صحنه بودم که تیراندازی شد و متأسفانه در گمان ناباوری علی سندروس بر زمین افتاد.

این شهروند فعال در تظاهرات روزهای انقلاب بیرجند یادآور شد: من در داخل جوی آب دراز کشیده و صحنه را می‌دیدم که صمد آذرمنش، سید فخرموسوی و رضا بذرافکن در حالی که تیراندازی ادامه داشت پیکر نیمه جان شهید سندروس را روی دستانشان گذاشته و با شهامت به طرف بیمارستان به راه افتادند.

نرگس حسین نژاد مادر شهید علی سندروس از شهدای این روز خونین در خاطرات خود که در کتاب ۱۳ امامی‌ها نقل شده است، می‌گوید روز هفتم بهمن ماه به همراه تعدادی از خانم‌ها در تظاهرات شرکت کردیم و موقع شروع تیراندازی ما نزدیک مقبره حکیم نزاری بودیم و حاج آقای عندلیب برای جلوگیری از آسیب دیدن خانم‌ها ما را در منزل یکی از آشنایان خود پناه داد.

وی ادامه‌داد: با اولین صدای تیراندازی دل‌شوره عجیبی گرفتم و به من الهام شد که اتفاقی افتاده و یکی از اعضای نزدیک خانواده‌ام تیر خورده است.

امروز ساعت ۱۱ تیر می‌خورم

این مادر بزرگوار شهید ایام انقلاب در گفتگو با مهر می‌افزاید: با خودم گفتم شاید امیر تیر خورده است چون او روی ماشین بلندگو دار می‌رفت و آنجا شعار می‌داد ولی بعد از ظهر همان روز فهمیدم که پسر نوجوانم علی در حالی که دست برادرش را گرفته تا به او آسیبی نرسد به شهادت رسیده است.

دوست فرزند شهیدم، آقای علی صادقی که در راهپیمایی همراه علی بوده است بعدها برای ما تعریف کرد که آن روز در راه به شوخی او گفتم: علی کاپشنت که سوراخ شده، نکته تیر خوردی؟ و پسرم در جوابش می‌گوید من ان شاء الله امروز ساعت ۱۱ تیر می‌خورم! که همان می‌شود.

مهدی خالدی از فعالین در تظاهرات ایام انقلاب بیرجند نیز درباره خاطرات آن روز خونین می‌گوید روز هفتم بهمن ماه برای مقابله با حملات نیروهای نظامی رژیم شاه به پشت‌بام مسجد آیتی قسمت حاشیه خیابان رفتم.

وی اظهار کرد: از چند روز قبل بچه‌ها برای روز مبادا تعداد زیادی پاره آجر روی پشت بام مسجد ریخته بودند تا اگر لازم شد، مأموران شهربانی را مورد هدف قرار دهیم.

فعال روزهای انقلاب در بیرجند بیان‌کرد: مأموران آن روز خیلی وحشیانه به طرف بچه‌ها حمله می‌کردند و اکثر گلوله‌ها را مستقیم به طرف بچه‌ها نشانه می‌گرفتند و من که از بالای پشت بام این صحنه‌ها را می‌دیدم عصبانی شده و تصمیم گرفتم تکه آجری را از بالا به طرف سربازی که کلاه آهنی هم نداشت پرتاب کنم.

سربازی که حاضر به تیراندازی به سمت مردم نبود

خالدی افزود: اما صحنه‌ای دیدم که از این کار منصرف شدم چون این سرباز حاضر نبود به طرف مردم شلیک کند و فرمانده‌اش هم به همین دلیل او را به باد فحش و ناسزا گرفته و در نهایت با قنداق تفنگ ضربه‌ای محکم به او زد و در نهایت او را بازداشت کرد.

گفتنی است بر اساس آنچه در کتاب‌های تاریخ انقلاب بیرجند ثبت شده است، به فاصله چند دقیقه بعد از تیراندازی از بالای ساختمان ژاندارمری محمود سورگی به همراه برادرش و جمعی از مردم در کنار خرابه‌ای در کنار میدان حکیم نزاری پناه گرفته بود.

وی در همین حین توسط مأموران دستگیر مورد اصابت ضربات شدید سرنیزه و قنداق تفنگ قرار می‌گیرد و در همین حال به صورت ناجوانمردانه با شلیک گلوله کلت به شهادت رسید (روایت حضور ص ۳۰)

علی ایمانی از دیگر فعالین در تظاهرات ایام انقلاب نیز درباره روز ۷ بهمن آن سال در گفتگو با مهر گفت: روز هفتم بهمن که تیراندازی‌های مکرر ژاندارمری امان مردم را بریده بود و بعد از آنکه خبر شهادت دو جوان به نام‌های سورگی و سندروس و تیر خوردن چند نفر در شهر پیچید من به همراه عده‌ای از دانشجویان در اعتراض به این عمل با مأموران ژاندارمری درگیر شدیم.

ضربه‌ای که آثارش هنوز همراه من است

وی اظهار کرد: در حین درگیری یکی از آنها با قنداق تفنگ خود ضربه محکمی به صورت و دستم زد به طوری که براثر این حمله دست چپم از آرنج به پایین به شدت آسیب دید.

ایمانی افزود: با همان درد زیاد راهی منزل شدم و وقتی پدر و مادرم وضعیتم را دیدند از ترس اینکه مبادا در بیمارستان مرا دستگیر کنند، به مطب دکتر افتخاری که از دوستان پدرم بود، رفتیم و ایشان کار مداوا روی دست و صورتم انجام داد.

وی گفت: آن ضربه آنقدر محکم بود که بعد از گذشت این همه سال هنوز اثرات آن روی بدنم باقی مانده است.

محمود جلایری از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی و فعالان در تظاهرات ایام انقلاب نیز در این باره می‌گوید: بعد فاجعه‌ای که مأموران ژاندارمری در روز هفتم بهمن در کشتن جوانانی چون شهید سورگی و سندروس انجام دادند، خیلی عصبانی بودیم و تمایل به تلافی داشتیم.

تهدید فرماندار

وی ادامه‌داد: برای همین اتفاق به همراه دوستانم علی صمدیان (شهید علی صمدیان) و مهدی شهپر، شمشیری که در هنرستان درست کرده بودیم را برداشته و به سمت منزل بیژن افراسیابی فرماندار وقت بیرجند رفتیم.

این فعال در روزهای انقلاب یادآور شد: البته از قبل آمار دقیق منزلش را گرفته بودیم و چندباری محکم درب منزلش را زدیم تا خودش در را باز کرد.

جلایری گفت: به محض اینکه فرماندار در را باز کرد، شمشیر را نشانش دادم و او را تهدید کردم و گفتم اگر دوباره دستور تیر مردم را بدهی سر و کارت با همین شمشیر خواهد بود.

و این ماجرای روز خونین تاریخ انقلاب بیرجند است. امید است که بخوانیم، بشنویم، و تأمل کنیم تا شاید همت‌هایمان برای ساختن و آبادی این مملکت افزون شود و یادی کنیم از آن‌هایی که خون پاکشان در خیابان‌های طالقانی و حکیم نزاری بیرجند بر زمین ریخت.

پاسخ مسئولان به کمبود تخم‌مرغ فله‌ای در بیرجند: رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی مربوط به آنفلوآنزای پرندگان کار توزیع را کند کرده است/۷

 

پاسخ مسئولان به کمبود تخم‌مرغ فله‌ای در بیرجند: رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی مربوط به آنفلوآنزای پرندگان کار توزیع را کند کرده است

درحالی که چند روزی است مردم بیرجند از کمبود تخم‌مرغ فله‌ای در بازار گلایه دارند اما مسئولان معتقدند کمبود نداریم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان کار توزیع را کند کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم دل پرد دردی دارد و سبد خالی که در دست دارد به من نشان می‌دهد و می‌گوید از همان دقایق ابتدایی صبح به قصد خرید تخم مرغ از خانه بیرون آمدم به چندین سوپرمارکتی که همیشه تخم مرغ خود را از آنجا خریداری می‌کردم مراجعه کردم اما تخم مرغ فله‌ای پیدا نکردم.

وی افزود: در برخی از سوپر مارکت‌ها تخم مرغ بسته بندی موجود بود اما تخم مرغ‌های بسته بندی گران است و کمتر کسی می‌تواند برایش پول پرداخت کند. چطور است در استانی که قطب تولید تخم‌مرغ و مرغ است برای یافتن تخم مرغ باید مغازه‌های زیادی را جستجو کنرد؟ مسئولان چرا به این مشکل رسیدگی نمی‌کنند.

اینها سخنان یکی از شهروندان بیرجندی است که از کمبود تخم مرغ در این روزها گلایه دارد. هرچند عاملان فروش هم معتقدند از وقتی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی مشاهده شده با کمبود تخم مرغ مواجه شده‌اند.

یکی از فروشندگان و عامل توزیع تخم مرغ در بازار بیرجند معتقد است مدتی است اقبال مردم برای خرید تخم مرغ افزایش یافته و از سویی دیگر با شیوع آنفلوآنزا میزان تخم مرغی که برای عرضه در استان توزیع می‌شود کمتر از قبل است و در همان دقایق ابتدایی توزیع سهمیه تمام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار تسنیم درباره این مشکل اظهار داشت: با شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی در زمینه توزیع تخم مرغ با مشکل مواجه شدیم و هرچند کمبودی نداریم اما به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی درباره این ویروس تا چند روزی روند جابه جایی و حمل تخم‌مرغ به کندی پیش می‌رفت اما در حال حاصر اوضاع بهتر شده است.

غلامرضا قوسی با بیان اینکه دستور منع خروج تخم مرغ از استان تا زمانی که مشکل بازار استان مرتفع شود صادر شده است افزود: مصرف میزان تخم مرغ در بیرجند ۸ تن است و تا قبل از شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان میزان مصرف روزانه تخم مرغ در خراسان جنوبی بین ۱۲ تا ۱۴ تن بوده اما با این وجود در حال حاضر میزان مصرف را برای استان ۱۸ تن پیش‌بین کردیم و این درحالی است که روزانه بیش از ۴۰ تن تولید تخم مرغ در استان داریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کمبود تخم‌مرغ در استان نداریم افزود: اینکه شما تصور کنید در یک راسته خیابان تمام سوپری‌ها تخم مرغ داشته باشند شاید درست نباشد اما در مجموع با توجه به پیش بینی‌های انجام شده مشکل کمبود تخم‌مرغ در بیرجند برطرف شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در استان بیش از ۴۲ تن تخم‌مرغ تولید می‌شود در حالی که شهروندان چیزی حدود ۱۸ تن مصرف می‌کنند.

قوسی عنوان کرد: در گذشته مرغداران مکلف بودند ۳۰ درصد تخم مرغ تولیدی خود را به ستاد تنظیم بازار تحویل دهند اما درحال حاضر برای رفع مشکلات پیش رو بر اساس دان تحویلی به مرغدار ۱۰۰درصد تخم مرغ‌ها باید به ستاد تنظیم بازار تحویل شود.

به گفته وی برای حل مشکلات پیش رو مرغداران مکلف شدند در ساعات مختلف از روز اقدام به تحویل تخم مرغ تولیدی خود به مراکز کنند تا بین ماشین آلات، رانندگان و واحدهای مرغداری تداخل کمتر انجام شود و احتمال آلودگی کاهش یابد.

 

 

 

 

برگزاری و اجرای بیش از ۲۲۰ برنامه فرهنگی و هنری در ایام دهه فجر

    
برگزاری و اجرای بیش از 220 برنامه فرهنگی و هنری در ایام دهه فجر
رئیس کارگروه فرهنگی و هنری ستاد بزرگداشت دهه فجر خراسان جنوبی از اجرای بیش از ۲۲۰ برنامه در آستانه چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده ضمن تبریک ایام الله دهه فجر، عنوان کرد: در آستانه چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، دهه فجر بستر بسیار خوبی برای بیان دستاوردهای گران سنگ این نظام در حوزه های مختلف توسط سازمان ها و نهادها است.

وی با اشاره به این که به برکت انقلاب اسلامی در طول این سال ها قدم های وسیعی در بخش های مختلف برداشته شده که نیاز به اطلاع رسانی دارد، خاطرنشان کرد: اگر قبل و بعد انقلاب را بررسی کنیم ، متوجه می شویم به دلیل ماهیت فرهنگی انقلاب ، تحولات گسترده و وسیعی در بخش های فرهنگی و هنری در سطح جامعه بوجود آمده و شاخص ترین و مهم ترین آن ها، عمومی شدن حوزه فرهنگ است.

به گفته وی ، پیش از انقلاب، فرهنگ بستر خاصی بود و جنبه های عمومی بسیار ضعیفی داشت، به گونه ای که در سطح شهرستان ها و کشور ، تعداد کتاب خوانده ها، موسسات فرهنگی و هنری و مشاغل حوزه فرهنگ و هنر کم و محدود بود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان این که جمهوری اسلامی دسترسی عمومی مردم به فرهنگ را فرآهم کرد، ادامه داد: امکانات فرهنگی و هنری به صورت عادلانه در بخش های مختلف توزیع شدند و تقریبا در تمام نقاط کشور، مجتمع ها یا زیرساخت های فرهنگی و هنری را مشاهده می کنیم.

نبی زاده با تاکید بر این که توجه عمیق تر حوزه فرهنگ به داشته های درونی خودمان در کشور از برکات دیگر نظام جمهوری اسلامی است، اظهار کرد: با انقلاب ، داشته های فرهنگی بومی و منطقه ای شکوفا شدند.

وی یادآور شد: هر چند هنوز با تراز شایسته فرهنگی و در شأن جمهوری اسلامی فاصله بسیاری داریم و برای رسیدن به این جایگاه تلاش همگانی نیاز است.

به گفته وی از این فرصت باید برای بیان دستاوردها و ایجاد گفتمان بین مسئولان و مردم استفاده کرد تا هم آنچه انجام شده به مردم و افکار عمومی ارائه شود و هم سوالات، ابهامات و انتقادات مردمی شنیده و پاسخ داده شوند.

رئیس کارگروه فرهنگی و هنری به برنامه های دستگاه های عضو این کارگروه در ایام الله دهه فجر اشاره کرد و گفت: سعی شده تا بستر برای هم افزایی بیشتر و گسترده تر سازمان ها و نهادها فرآهم شود و با جلوگیری از اجرای کارهای تکراری، برنامه هایی نو وتازه به مردم استان ارانه گردد.

نبی زاده تصریح کرد: به دلیل شیوع بیماری کرونا و محدودیت های ایجاد شده، جهت اطلاع رسانی اکثر برنامه ها در قالب رویدادهای فرهنگی و هنری، جشنواره ها، مسابقات، نشست ها، همایش ها و افتتاحیه ها از بسترهای فضای مجازی نیز استفاده شده است.

وی به اهم برنامه های این کارگروه اشاره کرد و افزود:  تجدید میثاق با شهدا، فضاسازی محیطی و آذین بندی مساجد و محلات، برگزاری مسابقات متنوع فرهنگی، ادبی، هنری و ورزشی، برپایی شب های شعر و خاطره گویی ، نشست های بصیرتی و حلقه های انقلاب شناسی، نمایشگاه های هنری و فرهنگی همچون عکس و نقاشی و برگزاری وبینارهای مجازی از جمله این برنامه ها است.

نبی زاده خاطرنشان کرد: رونمایی از تولیدات فرهنگی و هنری همچون موشن گرافی، اپلیکیشن و یادمان ها، افتتاح دو نگارخانه در شهرهای اسدیه و سرایان و افتتاح خانه هنر و مکتب خانه موسیقی مقامی استان و همچنین افتتاح و کلنگ زنی مجتمع های گردشگری و اقامتگاه های بوم گردی نیز در ایام الله دهه فجر انجام خواهد گرفت.

 

 

 

کاهش شدت سرما و یخبندان شبانه در خراسان جنوبی/۲

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: تا پایان هفته از شدت سرما و یخبندان شبانه کاسته می‌شود.

نخعی گفت: با توجه به الگوی نقشه‌های پیشیانی از شدت سرما و یخبندان شبانه  تا پایان هفته کاسته می‌شود و شرایط جوی هم به نسبت آرام خواهد بود.
وی افزود: هم کمینه دما‌هایی که از ایستگاه‌های شهرستانی گزارش شد حکایت از سرما و یخبندان دارد به طوری که کمینه دمای هوا در قاین و سربیشه منفی ۱۰درجه سیلسیوس، بیرجند منفی۸، بشرویه، درمیان و خوسف منفی۵، سرایان، فردوس، حاجی آباد زیرکوه و نهبندان منفی۳ و از طبس کمینه دمای منفی یک درجه گزارش شد.
سربیشه و قاین با کمینه دمای منفی ۱۰درجه سیلسیوس سردترین و بندان و دهسلم با بیشینه دمای ۱۸درجه گرمترین نقاط استان گزلرش شدند.

سخاوت دو بانوی طبسی برای کمک به نیازمندان/۲

دو بانوی سخاوتمند، یک واحد تجاری و یک واحد مسکونی به کمیته امداد امام خمینی طبس اهداء کردند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان گفت: واحد تجاری واقع در میدان امامزاده در دو طبقه و زیربنای ۱۰۰مترمربع به ارزش یک میلیارد تومان است. 
سلم آبادی افزود: واحد مسکونی اهداء شده در خیابان فاطمیه شهر طبس  به ارزش ۶۰۰میلیون تومان اهداء شد.
وی هدف بانوان از این اقدام را اعتماد به کمیته امداد امام خمینی(ره) در برآوردن نیات آنان و اقدامی برای باقیات و صالحات دانست و گفت: درآمد حاصله صرف امور معیشتی و فرهنگی ایتام زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی طبس خواهد شد.

کشف کالای قاچاق به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در فردوس/۴

مأموران انتظامی فردوس در بازرسی از یک دستگاه کامیون یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی فرمانده انتظامی فردوس گفت: مأموران انتظامی ایست و بازرسی گلشن فردوس در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.
سرهنگ فولادی افزود: مأموران انتظامی در بازرسی از کامیون انواع لوازم خانگی و وسایل صوتی و تصویری قاچاق کشف کردند، که ارزش ریالی کالای کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال براورد شد.
فرمانده انتظامی شهرستان فردوس گفت: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

برگزاری دهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر از ۲۵ بهمن تا اول اسفند/۲

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری دهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر از ۲۵ بهمن تا اول اسفند ۹۹ خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سید علی زمزم گفت:جشنواره مد و لباس فجر رویدادی فراگیر در  صنعت مد و لباس است که در راستای تحقق مفاد ماده سه قانون ساماندهی مد و لباس هرساله به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بخش‌های مختلف برگزار می‌شود.
وی افزود: امسال نیز این جشنواره دهمین دوره خود را با ۱۱ هدف از جمله تحقق اصول و سیاست‌های کلان فرهنگی و هنری نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه مد و لباس و صیانت از حقوق و ارج نهادن به کوشش‌های طراحان، فعالان، پیشکسوتان و دست‌اندرکاران هنر ـ صنعت مد و لباس برگزار می‌کند.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی :
خراسان جنوبی، استانی با کمترین نرخ بیکاری در سطح کشور
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت : خراسان جنوبی، استانی با کمترین نرخ بیکاری در سطح کشور است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ مشیر الحق عابدی با بیان این مطلب در جلسه جمع بندی مباحث سفر معاونین و مدیران سازمان های وابسته به وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی به استان گفت: خراسان جنوبی به شهادت آمار، از کمترین میزان حوادث در حوزه صنایع و معادن در سطح کشور برخوردار است.
وی افزود: با پیگیری شخص استاندار و قبولی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی کارگرانی که در شیوع آنفلو آنزای حاد پرندگان در تعدادی از واحدهای تولیدی استان دچار آسیب شدند،مشمول بیمه بیکاری شدند.
عابدی گفت: اطلاعات لازم در بخش های کشاورزی، صنایع، خدمات و سایر حوزه ها ی اقتصادی استان در مهلت دوهفته ای جمع بندی و له وزارتخانه ارائه خواهد شد.
معاون استاندار به موضوع اهتمام استان و تقدیر وزارت کشور به جهت برگزاری”کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید” اشاره کرد و گفت: به اذعان مقام عالی وزارت کشور، خراسان جنوبی یکی از برترین استان ها در برگزاری “کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید” در سطح کشور است.
وی با تأکید بر لزوم برند سازی محصولات استراتژیک استان، تصریح نمود: با توجه به قابلیت های فراوان محصولات استراتژیک استان در اشتغال پایدار ، برند سازی این محصولات از اهمیت بسزایی برخوردار است .
معاون استاندار از بازدید معاونین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دو شهرستان مرزی استان گفت و اظهار داشت: باعنایت به وظیفه این وزارتخانه در ایجاد اشتغال و با وجود ظرفیت های فراوان مرز و نقشی که در اشتغال استان دارند، انتظار این است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طی رایزنی با سایر وزارتخانه های مرتبط و با کمک مدیریت استان نسبت به حل و فصل مشکلات بازارچه های مرزی اقدام نمایند.
عابدی به اهمیت گشایش مرزهای شرقی در ایجاد اشتغال اشاره کرد و گفت: گشایش بازارچه های مرزی در برنامه های مدیریت استان قرار دارد و با اهتمام ویژه وزارت امور خارجه صورت خواهد پذیرفت.
وی افزایش سقف تسهیلات روستایی و عشایری برای استان را خواستار شد و گفت: با توجه به اینکه نسبت مطالبات بانکی ۷.۱ درصد می باشد، باید سقف تسهیلات روستایی و عشایری استان افزایش یابد تا ضمن بهره مندی بیشتر متقاضیان، اشتغالزایی بهتری را به همراه داشته باشد.
معاون استاندار از لزوم سرمایه گذاری صندوق بیمه روستایی و عشایری در استان گفت و متذکر شد: با توجه به اینکه این صندوق در هیچ یک از شهرستان های استان، سرمایه گذاری ننموده و شعبه ای نیز دایر نکرده است باید، نسبت به راه اندازی این صندوق در مناطق در جهت حمایت از طرح های کشاورزی و صنعتی اقدام نماید.
عابدی در ارتباط با آموزش های مرتبط با اشتغال توسط فنی و حرفه ای نیز گفت: فنی حرفه ای باید درخصوص برگزاری دوره های آموزش مبتنی بر نیاز بازار برنامه ریزی نماید.
وی افزود: در راستای حل مشکلات مردم، باید راه اندازی نمایندگی های برخی ادارات در شهرستان ها در دستور کار قرار گیرد.
معاون استاندار به لزوم تکمیل پروژه های روستایی و عشایری استان نیز اشاره کرد و گفت: تخصیص اعتبارات ویژه برای تکمیل پروژه های نیمه تمام روستایی و عشایری جهت تثبیت اشتغال مد نظر استان است
عابدی ادامه داد:در کنار این پروژه ها ۹۳ طرح جدید با ۲۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سامانه کارا ثبت گردیده که با اجرای آنها گامی بلند به سمت اشتغال پایدار در استان برخواهیم داشت.

کمبود پزشک متخصص در مراکز درمانی تامین اجتماعی خراسان جنوبی

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس نیز در این مراسم گفت: مراکز تامین اجتماعی استان با کمبود پزشک متخصص رو به رو بوده که نیازمند توجه ویژه است.

حسین خسروی اسفزار بیان کرد: واحدهای خسارت دیده از شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان باید حداقل دو ماه قرنطینه شوند.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی استان بیان کرد: مراکز تامین اجتماعی استان با کمبود پزشک متخصص رو به رو بوده که نیازمند توجه ویژه است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی خواستار توجه ویژه مسئولان کشوری به خراسان جنوبی شد و گفت: با توجه به طولانی بودن بعد مسافتی استان، تامین زیرساخت‌ها نیازمند جذب و ورود سرمایه گذار است.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این جلسه خراسان جنوبی از ظرفیت‌های ویژه‌ای در بخش‌های مختلف مانند معدن برخوردار است.

حاتم شاکرمی با بیان اینکه معدن مکانیزه زغال سنگ طبس به عنوان اولین معدن زغال سنگ مکانیزه کشور می‌تواند الگویی مناسب برای دیگر معادن باشد، افزود: طرح توسعه زغال شویی این معدن نیازمند اهتمام ویژه‌ای بوده و امید است تا خرداد ماه ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های استان بیان کرد: این بیماری خسارت‌های زیادی بر واحدهای تولیدی وارد کرده است.

شاکرمی افزود: تمام کارگران این واحدها تا زمانی که مرغداری‌ها آماده جوجه‌ریزی شوند، مشمول بیمه بیکاری قرار می‌گیرند. وی با اشاره به ایجاد چهار پایگاه امداد و نجات در کشور بیان کرد: این پروژه‌ها در کرمان، البرز شرقی، البرز مرکزی و کرمان احداث می‌شوند.

دستگیری ۲ متهم با ۸۴ کیلو تریاک در”طبس”/۴

 فرمانده انتظامی”طبس” از کشف ۸۴ کیلو و ۹۰۰ گرم تریاک در این شهرستان خبر داد و گفت: مأموران در این رابطه ۲ خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر کردند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”محمود علیپور” اظهار داشت: مأموران ایست و بازرسی”دیهوک” شهرستان طبس هنگام کنترل خودروهای عبوری به ۲ کامیون مشکوک شدند و خودروها را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
وی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی تکمیلی از خودروها ۸۴ کیلو و ۹۰۰ گرم تریاک، که به طرز ماهرانه ای داخل آن ها جاساز شده بود کشف کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان طبس بیان داشت: مأموران در این رابطه ۲ خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.
برگزاری جلسه بررسی آخرین وضعیت اجرای طرح احداث مسکن اقشار کم‌درآمد شهرستان درمیان
🔹در این جلسه که به ریاست بخشی فرماندار شهرستان، معاون عمرانی فرمانداری و سایر اعضا در محل سالن جلسات فرمانداری برگزار شد، موضوع واگذاری زمین در برخی از روستاها بررسی و مقرر شد بنیاد مسکن نسبت به واگذاری زمین به افراد متقاضی واجد شرایط اقدام و آن ها را برای اخذ تسهیلات به بانک معرفی نماید، همچنین مشکلات تامین زمین در شهرهای شهرستان مورد بحث قرار گرفت.

دستور نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی برای مدیریت کالا‌های اساسی

نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی برای مدیریت کالا‌های اساسی به دستگاه های مربوطه دستورات لازم را اعلام کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی آیت الله عبادی در نامه‌هایی جداگانه به دادستانی و فرمانده سپاه انصار الرضا (ع)دستور نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی برای مدیریت کالا‌های اساسی خراسان جنوبی خواستار ورود سریع به مشکل کمبود روغن در استان شده و از انعکاس مشکلات مردم توسط رسانه‌ها قدردانی کرد.

 

 

گزارشی از نابودی یک شبه مرغداری ها در پی شیوع آنفلوآنزای پرندگان؛

حرکت دومینوی مرگ در مرغداری های خراسان جنوبی

حرکت دومینوی مرگ در مرغداری های خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی سرمایه های ۴۰ ساله ای که تنها با احتمال وجود مرغ های مبتلا به آنفلوآنزای پرندگان در مرغداری اش، یک شبه به باد هوا رفت؛ حالا با ۲۰ میلیارد تومان، خسارت تنها شده و کارگرانی که از کار بیکار شدند اما آنچه توجه همه ایران را به خراسان جنوبی به عنوان یکی از کانونهای شیوع آنفلوآنزا جلب کرده فراتر از آه و افسوس ناشی از ضررهای مالی است بلکه حال جان ها با دست دادن آنفلوآنزا و کرونا به صورت همزمان تهدید شده است.

حدودا یک ماه است که خراسان جنوبی درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است، بیماری که خواسته یا ناخواسته شروع شد و مرغداران و واحدهای طیور را درگیر کرد و خسارت‌های زیادی به واحدهای ۳۰ تا ۴۰ ساله زد؛ مرغداران اکنون سرمایه سال‌ها تلاششان بر باد رفته و منتظر دریافت تسهیلات هستند. این خسارت نباید در سایه مشکلات کرونایی گم شود و این خسارت‌ها باید به گونه‌ای جبران شود.

مشکلات سیاسی که بر اثر آنفلوانزای حاد پرندگان گریبان دولت را می‌گیرد، شامل قطع صادرات است، اما مهم ترین مشکل ایجاد شده در بعد بهداشت عمومی است که با جان افراد در ارتباط است. این ویروس سالانه در جهان باعث مرگ و میر تعدادی از انسان‌ها می‌شود؛ هرچند خسارت اقتصادی ناشی از بیماری بسیار بالاست، اما علت اصلی نگرانی از این ویروس تلفات انسانی است.

مرغ‌هایی که به خاطر یک احتمال معدوم شدند

یکی از مرغداران در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یک سالن مرغداری درگیر شد، کارشناسان دامپزشکی آزمایش گرفتند و مثبت شد.

وی با بیان اینکه این بیماری در مرغدارای‌ام حاد نبود و تلفات زیادی نداشتم، افزود: دو سالن دیگر هیچ گونه تلفاتی نداشتیم، اما چون احتمال می‌رفت بیماری سرایت کند، مرغ‌ها را معدوم کردند.

این مرغدار از عدم رعایت کامل موارد بهداشتی برای معدوم سازی گفت و ادامه داد: اگر این معدوم سازی به روش درستی صورت نگیرد، موجب انتقال بیماری و گسترش آن خواهد شد.

وی که حدود ۲۰ میلیارد تومان خسارت دیده، گفت: در سالن‌هایی که سالم هستند نیز هنوز فعالیت ندارم چراکه می‌ترسم معدوم سازی صورت گیرد.

این مرغدار بیان کرد: تا پیش از این، نزدیک ۲۵ کارگر داشتم که اکنون به ۵ کارگر رسیده، اما دوست دارم در چند ماه آینده کارم را از نو آغاز کنم که نیازمند تسهیلات هستم. مسئولان نباید این گونه برخورد کنند. باید از همان ابتدا جلسه توجیهی با حضور تمام مرغداران و فعالان صنعت طیور برگزار می‌شد تا آینده را برای آنان مشخص کنند.

یک شبه سرمایه‌ام بر باد رفت

یکی دیگر از مرغداران به ایسنا می‌گوید: ۴۰ سال است که در این حوزه فعال هستم که با شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان سرمایه و حاصل کار ۴۰ ساله‌ام بر باد رفت.

وی در مورد هشدارهای دامپزشکی در مورد ورود این بیماری از آذرماه گفت و ادامه داد: این نهاد برای پیشگیری راه حلی ارائه نداد.

مرغداران از عدم آمادگی برای ورود این بیماری گفتند و ادامه دادند: واکسن باید پیش از ورود و موقعی که هشدارها داده می‌شد تزریق می‌شد نه اکنون که کار از کار گذشته است.

مدیریت بحران استانداری خراسان‌جنوبی نیز از واحدها خواست تا سریعا موضوع بیمه خود را دنبال کنند. این مدیریت اعلام کرده گاهی حتی واحدها، اطلاعات لازم برای بیمه ندارند که باید فرهنگ سازی لازم صورت گیرد.

شناسایی ۱۹ کانون بیماری آنفلوآنزا در خراسان جنوبی

محمد اصغرزاده، مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی نیز به ایسنا با اشاره به شناسایی ۱۹ کانون شیوع آنفلوآنزا در استان، گفت: از پنج شنبه هفته گذشته کانون جدیدی شناسایی نشده است. شرایط در حال ثابت شدن است و ویروس تنها بین بیرجند و خوسف در گردش است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه مرغداران باید شرایط امنیت زیستی را رعایت کنند و واکسیناسیون را جدی بگیرند، اظهار کرد: به بسیاری از واحدها اعلام کردیم که واکسیناسیون را حتما داشته باشند.

اصغرزاده ادامه داد: واحدهایی که به هر دلیلی معدوم شدند، با طی شدن زمان شرایط بهداشتی می‌توانند کار خود را از سر بگیرند و تسهیلاتی به آنان تعلق می‌گیرد.

وی با اشاره به جلسات بانک کشاورزی و جهاد کشاورزی برای پاگرفت دوباره واحدها، تصریح کرد: محصولات داخل استان هیچ مشکلی ندارد و مردم می‌توانند بدون هیچ گونه نگرانی استفاده کنند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه بارها گفتیم سلامت مردم خط قرمز ماست، افزود:  تولید با مصرف ما مطابقت دارد و مشکلی از نظر کمبود نداریم، در صورتی که میزان نیاز استان برآورده شود با هماهنگی سازمان صمت و وزارت جهاد کشاورزی به سایر استان‌ها ارسال می‌کنیم، اما اکنون اجازه خروج تخم مرغ از استان را نداریم.

اصغرزاده با بیان اینکه مقرر شده که هر روز تخم مرغی که از مرغداری‌ها صادر می‌شود، حتما تاییدیه کارشناسان دامپزشکی را بگیرد، تصریح کرد: هیچ واحد مرغداری حق ندارد بدون مجوز دامپزشکی تخم مرغ خود را صادر کند، در غیر این صورت به تعزیرات معرفی می‌شود.

بیمه را جدی بگیرید 

وی با اشاره به حوزه بیمه مرغداری‌ها، افزود: طبق مکاتبه‌ای که رییس سازمان دامپزشکی با قائم مقام صندوق بیمه داشته، مقرر شده شرط سنی را از روی مرغ‌ها بردارند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه هر واحدی برای فعالیت باید اجبارا  بیمه شود در غیر این صورت  از خدمات سوخت، دان و نهاده برخوردار نخواهد شد، افزود: هر نوع واحد مرغداری الزاما باید بیمه شود؛ در غیر این صورت اجازه جوجه ریزی نخواهد داشت.

اصغرزاده با بیان اینکه زیرساخت‌ها آماده است و بهانه‌ای برای بیمه نکردن وجود ندارد، افزود: روند بیماری بسیار کند شده به این علت که چند استراتژی مهم را آغاز کرده و ادامه دادیم که شامل؛ مهار کانون‌ها به صورت شبانه روزی بود که در اسرع وقت نسبت به معدوم سازی اقدام کرده و جلوی انتشار ویروس را گرفتند.

سرعت انتشار ویروس آنفلوآنزا در بوقلمون بیشتر است

وی با اشاره به اینکه مدت یک هفته است که آزمایشگاه تشخیص را راه اندازی کرده‌ایم، تصریح کرد: هجدهمین استانی هستیم که این آزمایشکاه را داریم که در کمتر از ۲۴ ساعت آزمایش‌ها را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به تعامل  بین بخشی بین دستگاه‌های مختلف، اظهار کرد: سرعت انتشار ویروس در بوقلمون بیشتر است که در این راستا دو واحد بوقلمون در مود و بشرویه در حال کشتار هستیم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه هیچ واحد صنعتی مصون از این بیماری نیست، افزود: این بیماری  از ۹ دی ماه در استان شناسایی و واکسیناسیون از  ۱۵ دی آغاز شده است. مشکلی برای تامین واکسن در استان نداریم. برای ۱۴ واحد واکسیناسیون اکنون انجام شده است.

وی با بیان اینکه در استان، تنها این بیماری در خوسف و بیرجند بوده و در سایر شهرستان‌ها گسترس پیدا نکرده است، تصریح کرد: امید داریم که در این روزها به شرایط ثابت برسیم.

شناسایی ۳۳ کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور

سید بهمن نقیبی، معاون بهداشتی و پیشگیری از بیماری‌های دام و طیور سازمان دامپزشکی کشور، شب گذشته ۶ بهمن در جمع خبرنگاران گفت: ۳۳ کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور شناسایی شد. در این کانون‌ها ۹۲۵ هزار و ۴۲۸ قطعه پرنده در واحدهای صنعتی، بومی و وحشی معدوم شد. در واحدهای بومی ۹ کانون مبتلا شناسایی و در این کانون‌ها ۹۸۴ قطعه پرنده بومی شناسایی شد.

معاون بهداشتی و پیشگیری از بیماری‌های دام و طیور سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: از این تعداد در استان‌های البرز و تهران هرکدام دو کانون و در استان‌های آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، خوزستان، کرمانشاه و مازندان هر کدام یک کانون مبتلا شناسایی شد.

وی گفت: در بخش واحدهای صنعتی تنها در خراسان جنوبی ۱۹ کانون شناسایی و ۹۲۳ هزار و ۱۴۰ قطعه طیور معدوم شد.

معاون بهداشتی و پیشگیری از بیماری‌های دام و طیور سازمان دامپزشکی کشور افزود: در بخش واحدهای وحشی دو کانون در استان مازندان و در استان‌های اردبیل، خراسان جنوبی و مرکزی هرکدام یک کانون شناسایی و هزار و ۳۰۴ قطعه پرنده معدوم شدند که بیشترین معدوم‌سازی مربوط به استان مرکزی است.

وی گفت: کانون‌های شناسایی شده در خراسان جنوبی شامل یک واحد بومی با معدوم سازی یک قطعه طیور ، ۱۹ واحد صنعتی با  معدومسازی ۹۲۳ هزار و ۱۴۰ قطعه طیور و یک کانون وحشی شناسایی و یک قطعه طیور معدوم شد.

افزایش مراکز عمده توزیع تخم مرغ در استان خراسان جنوبی

عباس جرجانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: به منظور افزایش دسترسی و رفع دغدغه مردم در حوزه توزیع تخم مرغ، با توجه به تصمیم کمیسیون نظارت استان، مراکز توزیع عمده در مرکز استان افزایش خواهد یافت.

وی افزود: به دنبال تاکید استاندار در خصوص برنامه ریزی جهت تامین و توزیع مرغ و تخم مرغ در ایام پیش رو با توجه به شیوع ویروس آنفلوآنزا جلسه کمیسیون تنظیم بازار با حضور تمامی اعضا برگزار شد. همچنین برای سایر شهرستان‌ها نیز، در مرکز هر شهرستان یک واحد توزیع عمده تخم مرغ پیش بینی خواهد شد تا در شهرستان‌ها هم این فرآیند تسهیل شود.

جرجانی با بیان اینکه اقدامات لازم برای کنترل بیماری از سوی اداره کل دامپزشکی در حال انجام و تولید تخم مرغ به صورت روزانه در حال رصد است، تصریح کرد: در صورت لزوم و نیاز در آینده، حتما پیش بینی‌ها و تصمیمات لازم به منظور تامین تخم مرغ از سایر استان‌ها اتخاذ خواهد شد.

شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تعداد قابل توجهی از واحدهای مرغداری خراسان جنوبی را درگیر کرد

حمید ملانوری، استاندار خراسان جنوبی نیز در دیدار معاونان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تعداد قابل توجهی از واحدهای مرغداری استان را درگیر کرده و خسارت‌های زیادی به همراه داشته است.

وی با اشاره به مکاتباتی که در این زمینه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفته است، اظهار کرد: تعداد زیادی از کارگران به واسطه این بحران بیکار شده‌اند و تا زمان پاکسازی واحدها، بازگشت آنان به کار مقدور نیست.

استاندار خراسان جنوبی گفت: طی مکاتباتی با وزارتخانه خواستیم که آنفلوانزا در استان را به عنوان بحران و حادثه قهری ببینند و در همین راستا به کارگران این مجموعه‌ها توجه ویژه شود.

حمایت وزارت کار از کارگران مرغداری‌های خسارت دیده 

حاتم شاکرمی، معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز شسب گذشته در پایان سفر دو روزه‌اش به خراسان جنوبی از حمایت این وزارت، از کارگران مرغداری‌های مواجه با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خبر داد.

وی افزود: با توجه به شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان و خسارت برخی واحدهای تولیدی از این بیماری، تمامی کارگران این واحدهای تولیدی تا زمانی که آن واحد تولیدی آماده جوجه ریزی شود، مشمول بیمه بیکاری قرار خواهند گرفت.

در مورد صنعت طیور خراسان‌جنوبی نه تنها نیاز استان که نیاز بسیاری از استان‌های دیگر را نیز تأمین می‌کرده است که اکنون خودش خسارت دیده و باید برای جبران خسارتش بسیار تلاش کرد، چراکه بسیاری از واحدها باید از صفر شروع کنند.

 

 

 

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

نرخ اشتغال غیررسمی و مهاجرفرستی در خراسان جنوبی بالا است

نرخ اشتغال غیررسمی و مهاجرفرستی در خراسان جنوبی بالا است

بیرجند – ایرنا – معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: خراسان جنوبی سال گذشته و امسال کمترین نرخ بیکاری را کسب کرده اما نباید به آن اکتفا کرد چون نرخ اشتغال غیررسمی و مهاجرفرستی در استان بالا است.

حجت الله میرزایی در نشست جمع‌بندی مباحث سفر معاونان وزیر و مدیران سازمان‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خراسان جنوبی که روز دوشنبه در استانداری برگزار شد افزود: خراسان جنوبی از لحاظ فقر شهری رتبه هفتم و در فقر روستایی رتبه سوم کشوری را دارد و اینها همه نگران کننده است.

وی گفت: سهم استان خراسان جنوبی از جمعیت کشور یک درصد اما از تولید ناخالص داخلی ۶ دهم درصد است و بدین معناست که نرخ بهره‌وری شهروندان استان خیلی پایین‌تر از متوسط ملی است و سرمایه‌گذاری کافی انجام نشده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در این استان خدمات کمتر از ۴۰ درصد سهم دارد ادامه داد: زمینه اصلی توسعه و سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی در بخش‌های معدن و خدمات است و در بخش کشاوزی نیز باید تمرکز بر ترانزیت کالا و صادرات به مرزهای شرقی کشور، مدرن‌سازی و تجاری‌سازی باشد.

او گفت: علیرغم وجود محصولات استراتژیک و مهم در خراسان جنوبی اما در زمینه تجاری‌سازی و برندسازی و صادرات این محصولات در استان سرمایه‌گذاری جدی انجام نشده است.

میرزایی اظهار داشت: به عنوان مثال ظرفیت دامی خوبی در استان خراسان جنوبی موجود است اما بهره‌وری از جمله شیرآوری و گوشت‌آوری پایین است و این امکان وجود دارد که بهره‌وری حداقل سه برابر افزایش یابد.

وی افزود: در مورد سه محصول اصلی استان شامل زرشک، زعفران و عناب که سهم قابل توجهی دارد، برای برندسازی اقدام خاصی صورت نگرفته است و زمینه توسعه در این خصوص وجود دارد.

وی گفت: حتی اگر برند معتبر خارج استان برای بسته‌بندی یا فراوری محصولات اعلام آمادگی می‌کند راه را نبندید.

معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سهم استان خراسان جنوبی از اشتغال پایدار روستایی باید افزایش یابد اظهار داشت: ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در بخش روستایی استان پرداخت شده است که این اعتبار بعد از این سفر در جلسه جمع‌بندی که با حضور استاندار و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تهران برگزار می‌شود، بیشتر هم خواهد شد.

وی با اعلام آمادگی برای پیگیری بازگشایی بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی گفت: پرداخت منابع مالی جبرانی برای توسعه طرح‌های اشتغال یا جبران کاهش قدرت خرید ناشی از تورم و افزایش نرخ ارز پیگیری خواهد شد.

میرزایی ادامه داد: خراسان جنوبی نرخ روستانشینی نسبتا بالایی به ویژه در شهرستان‌های جنوبی و شرقی دارد که وزارتخانه می‌تواند ۲ اقدام افزایش سهم اعتبارات و اصلاح سهمیه‌بندی‌ها و دوم بیمه اجتماعی روستاییان را انجام دهد.

وی گفت: در چند شهرستان استان اداراتی مانند بهزیستی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارای نمایندگی یا سرپرستی در شهرستان هستند که باید به اداره ارتقا یابد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: آموزش فنی و حرفه‌ای می‌تواند در برخی شهرستان‌ها آموزش‌هایی مانند اصلاح نژاد را انجام دهد همچنین مراکز فنی و حرفه‌ای برخی شهرستان‌های استان باید تجهیز تا نسبت به ارائه آموزش‌ها اقدام شود.

وی همچنین با اشاره به طرح رییس جمهوری درخصوص بیمه شدن یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار روستایی جدید در کشور گفت: با توجه به نرخ بالای روستانشینی ۴۱ تا ۸۰ درصدی در شهرستان‌های خراسان جنوبی امکان افزایش سهمیه استان وجود دارد.

میرزایی افزود: به طور حتم سهمیه ویژه‌ای برای این استان مشخص می‌شود و با این سهمیه نرخ پوشش بیمه اجتماعی روستائیان در این استان به ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وی اظهار داشت: در این طرح که یک بیمه بازنشستگی برای روستائیان به حساب می‌آید، ۳۰ تا ۵۰ هزار خانوار روستایی جدید زیر پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به حضور جمعی از معاونان و مدیران این وزارتخانه در خراسان جنوبی از روز شنبه (چهارم بهمن) اشاره کرد و گفت: امسال با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تدوین سند توسعه ۱۰ استان کمتر توسعه‌یافته کشور به این استان‌ها سفر می‌کنیم که خراسان جنوبی هم یکی از این استان‌ها است.

وی ادامه داد: قبل از سفر به استان‌های مربوطه گزارشی تحلیلی در ارتباط با وضعیت استان تهیه و بعد از سفر نیز با ارزیابی و بررسی وضعیت سند توسعه هر استان جداگانه تدوین می‌شود که نشان می‌دهد سفرها نتایج مطلوبی در پی داشته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: خراسان جنوبی براساس آمار، از کمترین میزان حوادث در حوزه صنایع و معادن در سطح کشور برخوردار است.

مشیرالحق عابدی افزود: با پیگیری استاندار و قول وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارگرانی که در اثر شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تعدادی از واحدهای تولیدی استان دچار آسیب شده‌اند، مشمول بیمه بیکاری شدند.

وی بیان کرد: اطلاعات لازم در بخش‌های کشاورزی، صنایع، خدمات و سایر حوزه‌های اقتصادی استان در مهلت ۲ هفته‌ای جمع‌بندی و به وزارتخانه ارائه خواهد شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر لزوم برندسازی محصولات استراتژیک استان تصریح کرد: خراسان جنوبی دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوانی در زمینه محصولات استراتژیک مانند زعفران، زرشک و عناب است لذا برندسازی این محصولات از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی خواستار حل مشکلات بازارهای مرزی استان شد و گفت: با توجه به وظیفه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و از طرفی با وجود ظرفیت‌های فراوان و نقشی که در اشتغال مرز دارد، انتظار داریم مشکلات بازارچه‌ها رفع شود.

عابدی عنوان کرد: گشایش بازارچه‌های مرزی جزو برنامه‌های مدیریت استان است و با اهتمام ویژه وزارت امور خارجه صورت خواهد گرفت.

وی همچنین خواستار افزایش سقف تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری استان شد و گفت: با توجه به اینکه نسبت مطالبات بانکی ۷.۱ درصد است، باید سقف تسهیلات روستایی و عشایری استان افزایش یابد تا ضمن بهره‌مندی بیشتر متقاضیان، اشتغالزایی بهتری را به همراه داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری صندوق بیمه روستایی و عشایری در این استان افزود: این صندوق در هیچ یک از شهرستان‌های استان، سرمایه‌گذاری و شعبه‌ای ندارد لذا باید نسبت به راه‌اندازی این صندوق در مناطق مختلف و با هدف حمایت از طرح‌های کشاورزی و صنعتی اقدام شود.

وی بیان کرد: تکمیل پروژه‌های روستایی و عشایری استان از دیگر مطالبات استان است که تخصیص اعتبارات ویژه برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام روستایی و عشایری برای تثبیت اشتغال از اهمیت زیادی برخوردار است.

عابدی گفت: ۹۳ طرح جدید با اعتبار ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در سامانه کارا ثبت شده است که با اجرای آن گامی بلند به سمت اشتغال پایدار در استان برخواهیم داشت.

معاون امور اقتصادی، معاون روابط کار و معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه ۲۲ مدیرکل و روسای سازمان‌های وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از روز شنبه (چهارم بهمن) وارد خراسان جنوبی شدند و تا امروز در قالب گروه‌های مختلف در شهرستان‌های استان حضور یافتند.

گروه کاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این سفر ضمن بازدید از طرح‌های اشتغالزا و بنگاه‌های اقتصادی خراسان جنوبی، با مدیران واحدهای تولیدی درباره مسائل و مشکلات آنها از نزدیک گفت و گو کردند.

 

 

 

 

 

در راستای ترویج زندگانی سردار سلیمانی؛

جشنواره « رفیق خوشبخت ما» در خراسان جنوبی برگزار می‌شود/۲

جشنواره « رفیق خوشبخت ما» در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: در راستای آشنایی جوانان با الگوی زندگی حاج قاسم سلیمانی، جشنواره « رفیق خوشبخت ما » در استان برگزار می‌شود.

محمد رضا رضایی از برگزاری جشنواره «رفیق خوشبخت ما» همزمان با دیگر نقاط کشور در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: اجرای این طرح از ۱۳ دی ماه سال جاری، همزمان با سالگرد سردار حاج قاسم سلیمانی آغاز شده و تا دهه فجر ادامه دارد.

وی بررسی سبک زندگی حاج قاسم سلیمانی متناسب با شعارهای جمعیت هلال احمر را از جمله اهداف این جشنواره دانست و گفت: ترویج فرهنگ از خود گذشتگی و بشر دوستی سردار سلیمانی و آشنایی جوانان با الگوی زندگی این شهید والامقام از دیگر اهداف برگزاری جشنواره است.

رضایی بیان کرد: علاقه مندان می‌توانند آثار خود را در زمینه خاطرات، دست‌نوشته‌ها و مسائل مرتبط با سبک زندگی حاج قاسم در قالب شعر، نقاشی، خوشنویسی، فیلمنامه، پوستر، انیمیشن، فیلمنامه، فیلم کوتاه و غیره ارسال کنند.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین مخاطبان می‌توانند تا ۱۳ بهمن ماه، آثار خود را با مراجعه به لینک http://javanan.rcs.ir/rafigh ارسال کنند.

رضایی از اجرای پویش «چلچراغ» در راستای خیر رسانی به سردار شهید سلیمانی خبر داد و افزود: این پویش همزمان با سالگرد شهادت این شهید دلاور آغاز شده و تا ۱۵ بهمن ماه جاری ادامه دارد.

وی نذر اعمال مذهبی، نذر اعمال فرهنگی، نذر خدمات داوطلبانه و نذر طرح‌های ابتکاری را از جمله محورهای این رویداد دانست و گفت: در این رویداد داوطلبان نیت می‌کنند تا در این مدت اقدامات و امور خیر را به انجام رسانند و ثواب آن را به روح شهید سلیمانی هدیه کنند.

رضایی بیان کرد: کمک به بیماران کرونایی و اقداماتی برای کمک به شهروندان در راستای مقابله با کرونا، ایمن‌سازی شهر در برابر شیوع این ویروس و کمک به نیازمندان از جمله خدمات قابل ارائه در این رویداد است.

وی آشنایی و انس جوانان با شخصیت حاج‌قاسم سلیمانی را از مهم‌ترین اهداف طرح دانست و افزود: شرکت کنندگان می‌توانند آثار خود را تا ۱۳ بهمن ماه سال جاری با مراجعه به http://javanan.rcs.ir/40cheragh ارسال کنند.

 

 

 

گرد بی توجهی بر گران سنگ های گرانیت/۲

ایران با داشتن منابع عظیم و بی نظیری از گرانیت، سهمی بسیار ناچیز در بازار بین المللی این ماده معدنی دارد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، سرزمین ایران، جای جایش گنج‌های بزرگی نهفته دارد که در جهان بی نظیرند. گرانیت از جمله این موهبت‌های الهی است که کشورمان رتبه چهارم فراوانی آنرا در جهان دارد، اما سهم ما از تجارت بین المللی این منابع عظیم، کمتر از ۲ صدم درصد است.
خراسان جنوبی و بویژه شهرستان نهبندان، با ۶۰ میلیون تن ذخیره، رتبه اول ذخایر این ماده معدنی ارزشمند را در کشور دارد که نوع گرانیت سبز آن در جهان بی نظیر است.

متاسفانه به دلیل بی توجهی، نیمی از معادن گرانیت این شهرستان تعطیل شده و بقیه نیز حال خوبی ندارند.

 

خام فروشی و عدم فرآوری مطابق با استاندارد‌های جهانی، فرسودگی ماشین آلات و عدم حمایت از سرمایه گذاران از جمله دلایلی است که سبب شده، مقاوم‌ترین سنگ مصالح جهان، نتواند در ایران جایگاه واقعی خود را در اقتصاد بدن نفت پیدا کند.

 

 

 

شناسایی ۳۶ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی

با ثبت یک مورد فوت جدید در بیماران کرونایی آمار فوت ناشی ازاین بیماری در خراسان جنوبی به ۷۳۸ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴۵ شناسایی ۳۶ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبیآزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شد که مجموعا ۳۶ بیمار جدید شامل ۸ بستری و ۲۸ سرپایی شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۷ مورد از بیرجند، ۲ مورد از فردوس، ۶ مورد از قاین، ۵ مورد از طبس، ۴ مورد از نهبندان، ۱ مورد از درمیان، ۷ مورد از سربیشه، ۲ مورد از سرایان، ۱ مورد از زیرکوه و ۱ مورد از خوسف بوده است.

وی گفت: در حال حاضر ۱۵۱ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳۴ نفر کرونا مثبتند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: از این تعداد ۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی ۳ نفر وخیم است.

مهدی زاده گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۵ بیمار باعلائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی پذیرش و در همین مدت ۳۲ بیمار شامل ۹ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب ترخیص شدند.

وی افزود: از ابتدای شیوع کرونا تا امروز ۱۴ هزار و ۲۰۵ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب ترخیص شده یا در حال حاضر در قرنطینه خانگی به سر می‌برند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تا روز گذشته ۳۶ هزار و ۵۴۳ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی گرفته شده که منجر به شناسایی ۱۴ هزار و ۹۷۷ بیمار شد.

آموزش، نیرو‌های نظامی کشور را در مقابل تهدیدات دشمن بیمه می‌کند/۲

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ بیرجند: آموزش‌های نظامی و شناخت هرچه بیشتر از اسلام ما را در مقابل تهدیدات دشمن بیمه می‌کند.

امیر سرتیپ ستاد محمودی در مراسم معرفی جانشین فرمانده قرارگاه عملیاتی آموزش، نیرو‌های نظامی کشور را در مقابل تهیدیدات بیمه می‌کندلشکر ۲۰ بیرجند به نقش نیرو‌های مسلح در زمان جنگ و حوادث مختلف و خدمت رسانی به مردم اشاره کرد و گفت: نیرو‌های مسلح بر اساس وظیفه‌ای که دارند همواره باید ماموریت‌های خود را به نحو احسن انجام دهند.

وی ارائه آموزش‌های لازم و به روز برای کارکنان را از ضروریات برشمرد و افزود: آموزش‌های نظامی باید هر روز در برنامه کاری نیرو‌های نظامی باشد چرا که باعث شناخت هرچه بیشتر از اسلام می‌شود و ما را در مقابل تهدیدات دشمن بیمه می‌کند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ بیرجند یکی از مهمترین برنامه‌های این لشکر را ماموریت‌های مرزی دانست و گفت: نیرو‌های مناطق مرزی در حال خدمت و حفظ و حراست از مرز‌های جمهوری اسلامی ایران هستند.

در پایان این مراسم سرهنگ صولت خاکشور به عنوان جانشین فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۲۰ بیرجند معرفی و از خدمات سرهنگ قدوسی پور مسئول سابق قدردانی شد.

 

خراسان جنوبی کمترین تعداد مشمولان غایب/۴

معاون وظیفه عمومی انتظامی خراسان جنوبی : این استان کمترین تعداد مشمولان غایب خدمت سربازی را در کشور دارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی؛ سرهنگ سید احمد حسینی در نشست خبری گفت: در  ۱۰ ماه گذشته رسیدگی خراسان جنوبی کمترین تعداد مشمولان غایببه پرونده‌ های معافیت‌ از سربازی در معاونت حوزه وظیفه نیروی انتظامی ۲۱ درصد افزایش داشته است.
معاون وظیفه عمومی انتظامی استان افزود: همچنین در این مدت تعداد کارت‌های صادر شده ۲۷ درصد نیز افزایش داشته است.
وی همچنین با اشاره به شیوع بیماری کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی،تعداد افراد اعزام شده به خدمت مقدس سربازی را در۱۰ ماه گذشته ۳ هزار و  ۷۲۰ نفر مشمول در استان عنوان کرد که این تعداد نیرو‌ی مشمول نسبت به سال قبل ۱۷ درصد افزایش دارد.
سرهنگ حسینی از ارسال بیش از ۳  هزار پیامک برای مشمولان غایب طی این مدت خبر داد و افزود: خراسان جنوبی کمترین میزان مشمولان غایب را دارد و در بین ۳۳ استان کشور مقام اول را داراست که به ۱۱ هزار نفر نیز می‌رسد.
وی همچنین گفت: بحث جذب سربازان بالای یک سال غیبت نیز فراهم شده و کلیه مشمولان غایب با مراجعه به معاونت وظیفه عمومی می‌توانند با ارائه مشاوره‌های لازم به آنان برایگذراندن خدمت سربازی خود اقدام کنند.
معاون وظیفه عمومی انتظامی خراسان جنوبی همچنین از طرح تعویض کارت پایان خدمت یا معافیت سربازان گفت: از ابتدای اجرای طرح تعویض کارت‌های کاغذی به کارت‌های هوشمند که از سال ۹۰  اجرا شده است ۶۴ هزار و ۴۴۲ فقره صادر شده است و  هزار و ۷۶۷ بقره خرید خدمت از ابتدای سال ۹۷ داشته‌ایم.
سرهنگ حسینی همچنین یکی از مهمترین برنامه های نیرو‌های مسلح را بحث ایجاد کارگروه مهارت آفرینی با همکاری معاون فرهنگی و امور اقتصادی استانداری به منظور آموزش نیرو‌های مسلح عنوان کرد که از آغاز اجرای این طرح بیش از ۲ هزار نفر از اقشار مختلف سربازان و نیرو‌های مسلح بر اساس نیاز‌ها در هر استان ، آموزش‌های لازم از قبیل مهارت آموزی در رشته‌های مکانیک امدادرسانی و کمک‌های اولیه را آموزش دیدند که تاکنون ۵۱۲ طرح بر اساس نیاز هر استان اعلام شده است.

سرهنگ سید احمد حسینی افزود: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته از سال ۱۳۵۵ تا ۸۰ بیش از ۱۱ هزار غیبت مشمولان سربازی در استان خراسان جنوبی شناسایی شد.

وی گفت: خراسان جنوبی کمترین میزان غیبت مشمولان سربازی را در سطح کشور دارد اما همین میزان هم برای استانی با این فرهنگ غنی مناسب نیست.

کسب مقام عالی سازمان دانش آموزی در کشور/جذب ۲۹هزارو ۵۳۱دانش آموز در تشکل پیشتازان۲-۳

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از کسب مقام عالی توسط سازمان دانش آموزی استان در کشور خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی، ظهر امروز با بیان این خبر اظهار کرد: دانش آموزان و مربیان عضو تشکیلات سازمان دانش آموزی استان سرمایه های ارزشمندی برای نظام تعلیم و تربیت در خطه قهستان زمین به شمار می روند.

وی، با بیان این که سازمان دانش آموزی یک نهاد تربیت محور و اجتماع محورو محصول تفکر دینی اخلاقی و معرفتی و یک روش تربیت پژوهی است؛ که توانایی فردی و اجتماعی دانش آموز را به چالش می کشاند، تصریح کرد: سازمان دانش آموزی در واقع دانشکده یادگیری مهارت های فردی و گروهی است و هویت اصلی یک انسان منعطف را در فضای فکری جامعه امروزی ترسیم می کند.

وی، از جذب ۲۹هزارو ۵۳۱دانش آموز در تشکل پیشتازان در سال جاری خبر داد و ابراز داشت: در حال حاضر یک هزار و ۶۲۴ مربی تشکیلاتی در سازمان دانش آموزی در ۶۰۷ مدرسه استان وظیفه سازمان دهی، آموزش و هدایت دانش آموزان دختر و پسر عضو تشکیلات را بر عهده دارند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به برگزاری دوره آموزشی ویژه مربیان در پاییز امسال، عنوان کرد در حال حاضر ۲۵۰ دانش آموز دوره های مختلف تحصیلی به عنوان خبرنگاران مدرسه به عضویت خبر گزاری پانا درآمده اند و ۶ مدرس کشوری مشغول آموزش به این  دانش آموزان می باشند.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با بیان این مطلب که از میان خبرنگاران دانش آموز تعداد۵۰دختر و پسر خبرنگار به صورت حرفه ای در این خبرگزاری فعالیت می کنند، بیان کرد: توانمندسازی، مهارت آموزی و تقویت مهارت  ارتباطی دانش آموزان جهت حضور مؤثر در جامعه و نقش آفرینی در شرایط متنوع اجتماعی، مهم ترین رسالت مربیان سازمان دانش آموزی در راستای تحقق گام دوم انقلاب است.

همکاری کانون سرایان در اجرای طرح خوانا با مدارس /۲

مرکز فرهنگی و هنری کانون سرایان، در اجرای طرح خوانا با آموزش و پرورش این شهرستان همکاری می‌کند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، با هماهنگی انجام شده بین معاون آموزشی آموزش و پرورش و مرکز فرهنگی وهنری کانون در شهرستان سرایان، این مرکز با هدف ارتقای مهارت‌های کتاب‌خوانی، نوشتن و آموزش آداب و مهارت‌های زندگی در اجرای طرح خوانا در مدارس هدف با اداره آموزش و پرورش این شهرستان همکاری می کند.

گفتنی است تا کنون دانش آموزان چهار مدرسه شاهد فدک، سوم شعبان، برادران مهرداد و شاهد چمران شهر سرایان در سامانه مجازی کانون به آدرس https://khorasanj.kpf.ir  ثبت نام و در راستای اجرای این طرح از فعالیت‌های کتاب محور کانون بهره‌مند می شوند.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*