اخبار خراسان جنوبی/ شهردار دُرح: این شهر مرزی در ۲ سال اخیر متحول شده است

شهردار دُرح: این شهر مرزی در ۲ سال اخیر متحول شده است/۲

شهردار دُرح: این شهر مرزی در ۲ سال اخیر متحول شده است

شهردار دُرح در شهرستان سربیشه از ایجاد تحول در این شهر مرزی طی ۲ سال اخیر خبر داد و گفت: در این مدت با حمایت مسوولان استانی و کشوری ۲۵ درصد معابر شهر درح در قالب ۳۶ هزار متر مربع، زیرسازی و آسفالت شده است.

حسین مقیمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای امسال ۲۵ هزار متر مربع معابر این شهر با اعتبار یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان آسفالت شد.

وی گفت: همچنین در این مدت ۱۰ هزار متر طول انواع جدول‌گذاری، جوی و کانیو با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان انجام شده است.

شهردار درح عنوان کرد: ۷۰ درصد معابر شهر درح هنوز خاکی است و تا اوایل سال آینده آسفالت ۲۵ هزار متر مربع دیگر از معابر عمومی در دستور کار شهرداری قرار دارد.

وی با اشاره به اجرای پل سردار شهید سلیمانی که بافت قدیم و جدید شهر درح را به هم متصل می‌کند، گفت: عرصه پل شهید سلیمانی با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آماده افتتاح در دهه فجر است.

مقیمی افزود: همچنین ۷۰۰ متر طول دیوار ساحلی در اطراف رودخانه مرکزی و پل شهید سلیمانی با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در دست اجرا است که تا پایان سال جاری تکمیل می‌شود.

وی بیان کرد: این طرح شاخص با مشارکت کمیته امداد و شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در دست اجرا است.

شهردار درح گفت: اکنون طرح‌های زیرساختی مهمی در راستای ارتقای این شهر مرزی با نگاه ویژه شورای اسلامی این شهر، مسوولان استانی و کشوری در حال انجام است.

پانزدهم مهر سال گذشته همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری و برگزاری همایش روز ملی روستا و عشایر در خراسان جنوبی، تفاهم‌نامه‌هایی برای محرومیت‌زدایی چهار شهرستان مرزی استان با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای شهرستان نهبندان، کمیته امداد امام خمینی (ره) برای بخش درح شهرستان سربیشه، سازمان بسیج سازندگی برای شهرستان زیرکوه و بنیاد علوی برای شهرستان درمیان به امضا رسید.

براساس یکی از تفاهم‌نامه‌ها به منظور رفع محرومیت و ارتقای شاخص‌های توسعه در بخش درح شهرستان سربیشه، کمیته امداد امام خمینی (ره) دستگاه معین این شهرستان انتخاب شد.

شهرستان سربیشه در ۶۶ کیلومتری بیرجند دارای سه بخش مرکزی، مود و درح است و «ماهیرود» فعال‌ترین مرز مشترک خراسان جنوبی با افغانستان در این شهرستان قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حجت الاسلام نوفرستی : نسخه علاج کشور ، برجام نیست/۲

خطیب جمعه موقت بیرجند : نسخه علاج کشور ، برجام نیست بلکه روحیه مقاومت و مدیریت جهادی است.

امام جمعه موقت بیرجند گفت : ایران اسلامی در دو هفته آخر دی رزمایشی برگزار کرد که یکی از پیام‌های این رزمایش ، پیام به کسانی بود که دل به برجام بسته اند، چرا که آن‌ها نیز فهمیدند ایران اسلامی در مباحثی همچون موشک و پهباد عقب نشینی نخواهد کرد.
حجت الاسلام نوفرستی با بیان اینکه رزمایش گسترده‌ای که توسط ارتش و سپاه کشورمان از سواحل مکران تا اقیانوس مدیترانه برگزار شد دارای پیام‌های زیادی برای دنیا بود افزود: در این رزمایش، ارتش و سپاه در کنار یکدیگر قدرت واقتدار پهباد وموشک ایران اسلامی را به رخ جهانیان کشیدند و در شرایطی که در آمریکا دو حزب جمهوری خواه و دموکرات با یکدیگر درگیر جنگ داخلی بودند، ایران اسلامی اقتدار خود را نشان داد.
وی گفت : برگزاری این رزمایش همچنین به دنیا نشان داد که قدرت نظامی ایران پس از شهادت سردار سلیمانی بر خلاف خیال باطل خیلی از کشورها، تضعیف نشده و ایران اسلامی با قدرت و با صلابت‌تر ایستاده است و به نیرو‌های مقاومت نیز امید داده شد که نیرو‌های مسلح ارتش و سپاه با عزت در کنار آن‌ها خواهند بود.
خطیب موقت جمعه بیرجند همچنین با اشاره به اینکه پس از شیوع بیماری کرونا، مراکز پژوهشی ایران اسلامی همچون سایر کشور‌ها بدنبال تولید واکسن بودند افزود: در آزمایش‌های واکسنی که توسط آمریکا تولید شد چندین نفر فوت کردند و یا دچار آسیب‌هایی شدند و در سخنان مقام معظم رهبری که ۱۹ دیماه از طریق رسانه ملی پخش شد چندین دفعه فرمودند که آمریکا و انگلیس قابل اعتماد نیستند و نمیتوان برای خرید واکسن به این کشور‌ها اعتماد کرد چرا که آن‌ها می‌خواهند واکسن‌های تولید شده خود را بر روی سایر ملت‌ها امتحان کنند، اما امروز در فضای مجازی گاهی مشاهده میشود برخی‌ها دل به واکسن‌های آمریکایی دارند و توجهی به توان داخل کشور نمی‌کنند.
حجت الاسلام نوفرستی همچنین به ماه بهمن پیروزی انقلاب اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: اندیشه امام راحل (ره)، اندیشه اسلام است و مرز ندارد و این یعنی هرجا صدای مظلوم شنیده شود به یاری او می‌رویم.
وی با اشاره به سالروز رحلت حضرت ام البنین نیز افزود: این روز به نام تکریم از مادران شهدا نامگذاری شده است و رهبر معظم انقلاب نیز بار‌ها خانواده شهدا را مایه دلگرمی نظام دانسته اند و ما باید همیشه قدردان خانواده شهدا و مادران شهدا باشیم.

جمعیت حیات وحش در شاسکوه زیرکوه ۲۰ درصد افزایش یافت/۲

جمعیت حیات وحش در شاسکوه زیرکوه ۲۰ درصد افزایش یافت

رییس نمایندگی حفاظت محیط زیست زیرکوه گفت: در سرشماری زمستانه امسال جمعیت حیات وحش در منطقه حفاظت شده شاسکوه این شهرستان ۲۰ درصد افزایش یافته است.

امیر صادقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارندگی‌های مناسب در ۲ سال اخیر و غنی شدن مراتع و در پی آن افزایش زاد و ولد و ممنوعیت شکار حیات وحش از علل افزایش جمعیت حیات وحش این منطقه است.

وی کل و بز، میش و قوچ و آهو را از جمله حیات وحش سرشماری شده در زمستان امسال ذکر کرد و گفت: در ۲ سال اخیر به دلیل افزایش بارندگی‌ها برخی چشمه‌های فصلی این منطقه به دلیل افزایش حجم آبدهی دائمی شد.

صادقی بیان کرد: در سال جاری در راستای تامین آب حیات وحش منطقه، ۱۶۰ هزار لیتر به ظرفیت منابع آبی با خریداری ۶ منبع ۱۰ هزار لیتری و احداث یک منبع ۱۰۰ هزار لیتری سنگ و ملاتی افزوده شده است.

وی افزود: در سال جاری در راستای تامین آب حیات وحش، ۱۰ چشمه در منطقه حفاظت شده شاسکوه مرمت شد و برای افزایش آبدهی، چشمه‌ها به صورت مکرر لایه‌روبی می‌شوند.

رییس نمایندگی حفاظت محیط زیست زیرکوه از راه‌اندازی ایستگاه سنجش کیفی هوا در این شهرستان مرزی با اعتبار یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خبرداد و گفت: این ایستگاه‌ قابلیت سنجش ذرات با قطر ۵.۲ و ۱۰ میکرون را دارا بوده و یکی از ویژگی‌های آن در مقایسه با دیگر ایستگاه‌ها، ارائه داده‌ها به صورت لحظه‌ای و بدون تاخیر است.

منطقه حفاظت شده شاسکوه به وسعت ۷۰ هزار هکتار سال ۱۳۸۶ به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده خراسان جنوبی مصوب شد.

عقاب طلایی، عقاب خالدار بزرگ، بالابان، شاهین و هوبره را از جمله گونه های پرنده در معرض خطر انقراض در این منطقه به شمار می‌روند.

همچنین چکچک ابلق، شاه بوف، شبگرد هندی، سهره طلایی، سنگ چشم دم سرخ، دم جنبانک زرد، دم جنبانک خاکستری، شبگرد، زاغ کویری، بالابان قرقی،کبک، تیهو، سیاه سینه و کرکس از گونه‌های پرندگان نادری هستند که در این منطقه زندگی می‌کنند.

 

 

 

 

فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی:
تولید واکسن ایرانی همینه آمریکا را شکست
قاسمی گفت: آمریکا برای ناکامی و ترور جهش علمی ایران، دست به تحریم تولید کننده نخستین واکسن کرونای ایرانی زد اما موسسه دانش بنیان برکت با تولید این واکسن همینه آمریکا را شکست.

سردار «علی قاسمی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص واکنش آمریکا برای تحریم رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و موسسه دانش‌بنیان برکت، تولیدکننده نخستین واکسن ایرانی کرونا و همچنین شرکت های اقتصادی آستان قدس رضوی اظهار کرد: شیطنت های آمریکا همیشه بوده و هست.

فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبیبا بیان اینکه ایران، طی چند سال گذشته جهش بسیار خوبی در همه بخش ها از جمله بخش های فناوری، هسته ای، موشکی و سدسازی داشته است، افزود: ایران اسلامی، از دیدگاه آمریکا؛ کشوری جهان سومی است اما از دیدخودمان، کشوری با نفوذ در خاورمیانه و غرب آسیا است، لذا آمریکا دوست ندارد ما رشد داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه با پیشرفت های علمی ایران، هیمنه آمریکا شکسته می شود، اضافه کرد: ایران دو مرحله در پیشگیری از کرونا به طور ۱۰۰ درصدی موفق عمل کرده است، با پیشرفت های ایران در مهار بیماری کرونا؛ دولت آمریکا، شبکه بهداشت و درمان آمریکا و نظام بهداشت جهانی زیر سوال می رود لذا آمریکا دست به تحریم واکسن کرونای ایرانی زد.

وی با بیان این مطلب که کشور آمریکا بیشترین آمار مبتلا و فوتی های ناشی از بیماری کرونا را دارد، بیان کرد: آمریکا با تحریم تولید کننده نخستین واکسن ایرانی کرونا، قصد دارد تا جلوی پیشرفت ایران را بگیرد، اما موسسه دانش بنیان برکت؛ نهادی خدماتی، فرهنگی و اجتماعی است که با تولید واکسن با تلاش شبانه روزی کاری جهادی انجام داده و می توان گفت روی دست مدعیان ساخت واکسن کرونا زده است.

فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی تصریح کرد: آمریکا برای ناکامی و ترور جهش علمی ایران دست به تحریم تولید کننده نخستین واکسن کرونای ایرانی زده است البته در هر زمانی که ایران پیشرفت علمی داشته ما منتظر تحریم ها باید باشیم، همانند تحریم هسته ای، تحریم دارو که همواره استکبار جهانی در این پیشرفت ها، واکنش نشان داده و می دهد.

قاسمی کشف و تولید واکسن کرونا را مقوله ای بین المللی عنوان کرد و گفت: این موضوع آمریکا را به فکر تحریم وا داشته است، البته که تحریم های آمریکا همیشه بی اثر بوده است.

وی تصریح کرد: موسسه دانش بنیان برکت با تولید واکسن کرونا قصد تجارت بین المللی ندارد، در حال حاضر ۶۰ سردار سپاه تحریم شده اند که هیچ تأثیری برای آن ها ندارد، اینگونه تحریم ها برای افراد ترسو که آمریکا را قبول دارند تأثیر گذار است.

فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه تحریم های آمریکا برای مردم و مقام معظم رهبری هیچ تأثیری ندارد، افزود: توجه تمام دنیا در دوره انتقال قدرت آمریکا؛ بهم‌ریختگی و آشوب داخل آمریکا است، اما آمریکا با پرداختن به مسائل دیگر کشورها قصد دارد اقتدار خود را به تصویر بکشد.

قاسمی با بیان این مطلب که امروز دو بمباران در یمن و عراق اتفاق افتاده است، یادآور شد: آمریکا برای اینکه توجه رسانه ها و فشار روانی را از روی مسائل داخلی آمریکا بردارد، دست به تحریم می زنند تا هرج و مرج های آمریکا پوشش داده شود.

وی تصریح کرد: همچنین امروز آمریکا شایعه ترور شیخ حسن نصرالله را مطرح کرده است چون این مسائل در جهان اسلام سریع پخش می شود، آمریکا قصد دارد فشار روانی را از روی خودشان بردارد، وگرنه وضعیت داخلی آمریکا که بهم‌ریخته است و این کشور می خواهد به آن قوام و قدرت جهانی بدهند.

فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: پیشرفت علمی یکی از راه های قوی شدن نظام جمهوری اسلامی است و ما باید در همه زمینه هایی که ضعف داریم، ضعف ها را برطرف و پیشرفت داشته باشیم.

وی در پایان از جوانان و مردم خواستار شد تا جهش تولید را با پیشرفت های علمی و فنی خود رقم زنند.

سومین جشنواره رسانه های دیجیتال خراسان جنوبی به کار خود پایان داد/۷-۵
سومین جشنواره رسانه های دیجیتال خراسان جنوبی شامگاه (۱ بهمن) با معرفی نفرات برتر در مسجد امام صادق علیه السلام بیرجند به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری شبستاناز بیرجند، «محمدامین کریمی» دبیر اجرایی سومین جشنواره رسانه های دیجیتال خراسان جنوبی در این مراسم که با حضور قائم مقام نماینده ولی فقیه در استان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی برگزار شد، با بیان اینکه این جشنواره با موضوعات سبگ زندگی و گام دوم انقلاب و مقاومت، تحقق شعار سال در حوزه اقتصاد و سلامت و زندگی سالم برگزار شد، گفت: بخش ویژه جشنواره با موضوع سردار دلها حاج قاسم سلیمانی بود.

وی گفت: جشنواره رسانه های دیجیتال امسال در ۵ بخش رسانه های برخط، شبکه های اجتماعی، هنرهای دیجیتال، علمی و پژوهشی و تولیدات متنی و خبری برگزار شد.

دبیر اجرایی سومین جشنواره رسانه های دیجیتال خراسان جنوبی افزود: ۵۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در نهایت ۱۱ اثر در بخش شبکه های اجتماعی و تولیدات متنی و خبری و علمی و پژوهشی و ۴ اثر در بخش ویژه جشنواره حائز تقدیر شدند.

کریمی گفت: این آثار از اول بهمن به مدت سه روز، نیم ساعت قبل از نماز مغرب و عشاء در محل مسجد امام جعفر صادق(علیه السلام) برای دیدن عموم به صورت نمایشگاه برپا خواهد بود.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی اعلام کرد؛
اخطار به ۵ شهرداری خراسان جنوبی به دلیل مدیریت بد پسماند
اکبری از اخطار به پنج شهرداری خراسان جنوبی به علت مدیریت بد پسماند خبر داد و گفت: در این زمینه محیط زیست ۲۰۰ اخطاریه صادر کرده است.

«حسن اکبری» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: مطالعه ای که توسط ستاد ملی غبار و غبار انجام شده و بنا به وضعیت مالی و نرخ تورم سال ۹۸، برآورد خسارت سالانه گرد و غبار به منابع زیستی و اقتصادی خراسان جنوبی ۵۰۵ میلیارد تومان است.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی با توجه به خسارت های زیاد گرد و غبار به بخش های زیستی و اقتصادی استان، افزود: این خسارت شامل خسارت بر محصولات کشاورزی، کاهش تولیدات، تاسیسات، برق، آب، ساختمان ها و بیماری ها تنفسی است، لذا اگر می‌توانستیم گرد و غبار را کنترل کنیم، ۵۰۵ میلیارد تومان درآمد بیشتری عاید استان می شد.

اکبری با بیان اینکه خراسان جنوبی به لحاظ پدیده گرد و غبار در شرایط حادی نبوده و روزهای گرد و غباری زیاد نداریم، گفت: اما شرایط استان کویری خراسان جنوبی، شکننده و طبیعت خشکی دارد.

وی خراسان جنوبی را دومین استان بیابانی کشور عنوان کرد و افزود: مساحت کانون های فرسایشی استان زیاد است یعنی حدود یک سوم مساحت (بیش از دو میلیون هکتار) استان در معرض فرسایش است که اگر مراقبت بیشتری نداشته باشیم، وضعیت بدتری بر استان حاکم می شود.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی عنوان کرد: مدیریت مصرف آب عامل مهمی برای پیشگیری از گرد و غباری شدن استان؛ است، زمانی که کمتر آب مصرف شود، سفرهای زیرزمینی کمتر آسیب می بینند و پوشش گیاهی استان به خاطر رطوبت بالای خاک شاداب تر و کمتر فرسایش اتفاق می افتد.

اکبری پیشگیری از تخریب طبیعت را عامل دیگری برای پیشگیری از گرد و غبار عنوان کرد و گفت: تخریب طبیعت به هر بهانه ای از جمله دیم کاری، ایجاد بندسارها، جاده های دسترسی متعدد، معدن کاری گسترده و حتی مسابقات آفرود و گردشگری خارج از اصول در طبیعت باشد موجب تغییر کاربری اراضی طبیعی می شوند و سبب فرسایش و گرد و غبار می شود که به همه مردم و مسئولان بر می گردد.

وی تصریح کرد: کانون های بحرانی گرد و غبار در جوار شهرها از حساسیت بیشتری برخوردار است و باید مقابله انجام شود، جایی که فرسایش اتفاق افتاده باید مقابله هم باشد که تاکنون برای مقابله نهالکاری در استان اقداماتی انجام شده است.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: برای مقابله با بیابانزایی؛ درختچه های بومی که سازگار با شرایط استان هستند باید کشت شود که پر هزینه و نیاز به آب دارد، که ما با محدودیت مواجه ایم، لذا جنگل کاری در سطح گسترده توصیه نمی شود ولی برای مکان های بحرانی کانون فرسایش به ویژه مکان های نزدیک شهر باید مقابله با بیابانزایی در دستور کار باشد.

اکبری در ادامه با اشاره به حوزه پسماند، تصریح کرد: در حوزه صنعت و معدن و آلودگی های محیط زیست غیر از گرد و غبار که منشاء آن انسانی است، در بقیه حوزه ها به استثنای پسماند، مشکلات کمتری داریم.

وی افزود: خوشبختانه در حوزه صنایع، مشکلات کمتر است  چراکه صنایع رعایت کرده و سیستم کنترلی گرد و غبار، تهویه و تصفیه فاضلاب دارند.

پنج شهرداری خراسان جنوبی به دادگاه هامعرفی شدند

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه محیط زیست خراسان جنوبی در حوزه پسماندهای عادی با مشکل مواجه است، عنوان کرد: متاسفانه روش دفن زباله مناسب نیست، قانون گذار می گوید پسماند باید از مبدا جمع آوری و تفکیک شود و موارد بازیافتی، بازیافت و مابقی کمپوست و جمع آوری بهداشتی شوند که متاسفانه این اتفاق در استان ما نمی افتد.

اکبری بیان کرد: طرح تفکیک از مبدا با اینکه مصوب شده؛ اجرایی نمی شود، هنوز طرح موفقی برای تفکیک زباله از مبدا نداریم و به صورت موردی بعضی از شهرستان ها اقدامات جزئی دارند، ولی عمده پسماند استان به صورت مخلوط جمع آوری و به زباله گاه ها منتقل می شود.

وی با بیان این مطلب که بیشتر زباله گاه ها هم مشکل دارند، تصریح کرد: زباله ها اگر به روش قابل قبولی دفن می شدند، مشکلات کمتری داشتیم ولی این اتفاق نمی افتد و پسماند در زباله گاه ها رها و پلاستیک ها توسط باد در طبیعت پخش و پرندگان و سگ های ولگرد در زباله ها جستجو و انتقال بیماری را انجام می دهند.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی از صدور بیش از ۲۰۰ اخطاریه به واحدهای پسماند و زباله گاه ها خبر داد و افزود: به دلیل دفن نامناسب پسماند مجبور شدیم برخی از شهرداری ها را به مراجع قضایی معرفی کنیم.

اکبری بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون پنج شهرداری خراسان جنوبی به دادگاه ها معرفی شدند؛ برخی شهرداری ها هم به صورت مقطعی اقدامات خوبی انجام داده اند اما تداوم نداشته است و باید مکرر بازدید و اخطارات داده شود.

 

توفان سبب کاهش دید افقی در خراسان جنوبی شد/۲

وزش باد شدید با سرعت ۷۲ کیلومتر بر ساعت در برخی شهرستان‌های استان خراسان جنوبی از جمله بیرجند، طبس، فردوس و زیرکوه سبب کاهش دید افقی شد.

رییس گروه پیش‌بینی و پیش آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: وزش باد شدید سبب کاهش دید افقی در استان شده به طوری که کیفیت دید افقی در شهرستان طبس به ۵۰۰ متر و در حاجی‌آباد زیرکوه به ۲۰۰ متر رسیده است.

جواد نخعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس تعریف هواشناسی سرعت وزش باد بالای ۵۴ کیلومتر و دید افقی کمتر از هزار متر را می‌توان توفان تلقی کرد.

 

 

 

 

ثبت ۸ هزار و ۱۳۰ انبار کالا در خراسان جنوبی/۲-۳

ثبت ۸ هزار و ۱۳۰ انبار کالا در خراسان جنوبی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: با اطلاع‌رسانی و پیگیری‌های صورت گرفته موجودی هشت هزار و ۱۳۰ انبار استان در سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا ثبت شده است.

عباس جرجانی روز پنجشنبه در نشست کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: مطابق مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به منظور پیشگیری از ارتکاب قاچاق، سامانه جامع انبارها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سراسر کشور راه‌اندازی شد و همه صاحبان انبارها موظف به ثبت انبار در این سامانه هستند.

وی گفت: وزارت متبوع با استفاده از سامانه مذکور اقدام به شناسه‌دار کردن تمامی انبارها و مراکز نگهداری کالا و ثبت مشخصات مالکیت کالا، نوع و میزان ورودی و خروجی از اماکن با هدف شناسایی کالاهای قاچاق می کند که نقش موثری در تسهیل نظارت بر چرخه کالاها دارد.

رییس کارگروه حمایت از تولید و نظارت بر شفاف‌سازی گردش کالا در سطح عرضه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان خراسان جنوبی افزود: بخش خصوصی که صاحبان انبارها و سردخانه‌ها هستند باید راسا نسبت به ثبت‌نام از طریق این سامانه به نشانی www.nwms.ir اقدام کنند و واحدها موظف به انجام عملیات انبارداری و ثبت رسید حواله برای اعلام موجودی کالا هستند.

وی با بیان اینکه بازرسی‌ها و نظارت در حوزه قاچاق کالا در سطح عرضه با جدیت دنبال می‌شود اظهار داشت: برنج، شکر، چای، کنجاله سویا، جو، لاستیک، کاغذ چاپ تحریر روزنامه، گندم، روغن موتور، ماسک و ذرت دامی ۱۱ قلم کالایی هستند که مشمول قانون مبارزه با قاچاق کالا می‌شوند و با متخلفان در این خصوص طبق قانون برخورد می‌شود.

جرجانی تصریح کرد: به منظور افزایش بهره‌وری و تاثیرگذاری بازرسی‌ها در حوزه قاچاق کالا، برگزاری گشت‌های مشترک با همراهی پلیس امنیت اقتصادی، معاونت بهداشتی و معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی، اتاق اصناف، اتحادیه‌های تخصصی صنفی و تعزیرات حکومتی برای جمع‌آوری کالاهای قاچاق از سطح عرضه از جمله برنامه‌های محوری این سازمان است.

 

 

جریمه ۶۰میلیون تومانی برای گرانفروشی جو در فردوس/۴

شرکت کشاورزی متهم به گرانفروشی جو در فردوس به پرداخت ۶۰میلیون تومان جریمه محکوم شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: بر اساس گزارش ارسالی از اداره صمت فردوس مبنی بر اینکه مدیرعامل یک شرکت کشاورزی اقدام به فروش جوی وارداتی بالاتر از نرخ مصوب کرده، پرونده‌ای تشکیل و در شعبه اول بدوی تعزیرات حکومتی این شهرستان رسیدگی شد.
اشرفی افزود: در بررسی‌ها مشخص شد مقدار ۴۵تن جو گرانفروشی شده است.
وی گفت: متهم با توجه به تخلف انتسابی، علاوه بر ممهور شدن پروانه واحد صنفی به مهر تخلف مرتبه اول، به پرداخت ۶۰میلیون تومان جریمه نقدی نیز محکوم شد.

 

 

هنوز در تبلیغ اسلام موفق نشده ایم/۷-۵

نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه با انقلاب اسلامی فرصت خوبی برای معرفی اسلام بوجود آمده است گفت: متاسفانه ما شرایط مناسب را فراهم نکرده‌ایم، و هنوز افرادی در کشور هستند که قبله آنها آمریکا است.

نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، در نشست با اعضای کانون فرهنگی-تبلیغی اداره کل تبلیغات اسلامی استان در بیرجند گفت: اگر فرهنگ به معنی صحیح آن شناخته و تبلیغ به معنی صحیح آن اقدام شود، می‌فهمیم که هر امری در تحقق و تداوم آن نیاز به فرهنگ و تبلیغ دارد.

آیت الله عبادی با اشاره به اینکه خواسته یا ناخواسته اگر فرهنگی روی افراد یک جامعه تحقق یابد، تداوم نیز پیدا می‌کند گفت: گرچه به صورت متفرقه و با اسم‌های گوناگون و در قالب مسئولیت‌های مختلف اقدامات فرهنگی صورت گرفته، اما نسبت به نیاز جامعه بشری و اسلامی که برای نجات این جامعه آمده، اقدام جدی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه دشمنان از هیچ توانسته اند این چنین تبلیغاتی علیه اسلام درست کنند، اما ما با وجود منابع غنی دستاورد چشم گیری نداشته ایم گفت: باید روی این چنین مسائلی سرمایه گذاری شود برای توسعه فرهنگ همانند یک درخت باید ریشه آن در جایی محکم باشد و نگهداری شود تا جوانه بزند و رشد کند.

نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی با تاکید بر این مسئله که جهت انجام کار فرهنگی منابع را از واحد‌های کارشناسی و تخصصی باید بدست آورد گفت: در این راستا باید رسانه‌های مختلف خودی و بیگانه را ۲۴ساعته رصد کرد.

آیت الله عبادی در ادامه افزود: بیگانگان با استفاده از ابزار مختلف تبلیغاتی توانسه‌اند بر فرزندان ما تاثیرگذار باشند، اما خودمان نتوانسته‌ایم اقدامی تاثیرگذاری انجام دهیم گفت: دشمنان برای کوچکترین موضوعات سرمایه گذاری عظیم می‌کنند، برای دنیای خود سنگ تمام می‌گذارند، اما ما همیشه در حال موازی کاری و پاس کاری هستیم و هنوز یک تشکیلاتی که به صورت دقیق به یک موضوع بپردازد شکل نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه تشکیل این کانون خبر خوشی است گفت:اما برای کارکرد دقیق باید از بزرگانی که در این موضوعات فعالیت داشته اند مشورت گرفته شود و با امکانات بروز، با عشق به این کار باید فعالیت کنند، شرایط ایجاب می‌کند که فعالیت این کانون در چارچوبه افرادی که مسئولیت قبول کرده اند، خلاصه نشود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: با همه دانشمندانی که در سراسر کشور در حال فعالیت فرهنگی هستند که تخصص در کنار تعهد دارند به سراغشان بروید و قبل از هر چیز زیرساخت این کانون را محکم کنید تا افرادی که در آینده اضافه شوند دستشان پر باشد.

آیت الله عبادی با بیان اینکه باید در روش‌های تبلیغ نیز متفکر و خلاق باشید و ایده‌های تبلیغی جدید ارائه دهید گفت: در قالب هنر، بسیار زیبا می‌شود تبلیغ کرد، لذا ارتباط قوی با رسانه‌های مکتوب و رسانه ملی می‌تواند در ادامه کار خیلی کمک حال باشد.

وی با بیان اینکه کار فرهنگی از باقیات الصالحاتی است که همواره خواهد ماند گفت: ما در مقطعی حساس هستیم به نحوی که در عین حالی که بدترین زمان تهاجم‌های مختلف است، اما بهترین زمان تبلیغ است چرا که هیچ زمانی به این راحتی اسلام قابل تبلیغ نبود، امروز حق و باطل بسیار برّنده‌اند.

بدترین حربه دشمن بی تفاوت کردن مردم نسبت به دین است/۴-۷

نماینده ی ولی فقیه در خراسان جنوبی همچنین در نشست استادیاران صالحین گفت: بدترین حربه دشمن بی تفاوت کردن مردم نسبت به دین است.

آیت الله عبادی با اشاره به تلاش‌های دشمن برای زدن ضربه به نظام اسلامی افزود: در این سال‌ها دشمن جنگ نظامی، اقتصادی و تبلیغ و تهدید علیه ما را انجام داده است، اما بدترین حربه دشمن این است که می‌خواهد ما نسبت به مسائل دینی بی تفاوت باشیم که باید هوشیارتر و حساستر عمل کرده و به واقعیات بیشتر توجه کنیم.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی اگر ما از شناخت دشمنان خود شروع کنیم به نتیجه می‌رسیم گفت: در مقابل حرکات دشمن باید حساس بود و این روز‌ها شاهد رزمایش‌های دلیرانه نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران هستیم که بسیار با ارزش است.
با لغو طرح ممنوعیت تردد پلاک‌های غیر بومی

افزایش ۴۱ درصدی تردد در محور‌های مواصلاتی خراسان جنوبی/۲-۳

تردد در محور‌های مواصلاتی خراسان جنوبی با لغو طرح ممنوعیت تردد پلاک‌های غیر بومی ۴۱ درصد افزایش یافت.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: از زمان لغو طرح ممنوعیت تردد پلاک‌های غیر بومی در استان، تاکنون مجموع ورودی و خروجی در محور‌های مواصلاتی خراسان جنوبی نسبت به مدت مشابه ماه گذشته ۴۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

جلال زاده افزود: مجموعه راهداری و حمل و نقل جاده ای، با هماهنگی پلیس راه هنگام اعمال محدودیت‌های تردد اقدام به پایش ورودی و خروجی‌های خراسان جنوبی کرد که پس از لغو ممنوعیت تردد کلیه مسیر‌ها بازگشایی شدند.

وی گفت: اقدامات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای سهولت کنترل ورودی و خروجی مرکز استان به همت نیرو‌های انتظامی و  پلیس راه موجب کاهش قابل توجه تردد شده بود.

طلسم ۹ ساله هلال بیرجند/دست‌هایی که در پوست گردو مانده

۹ سال از آغاز عملیات اجرایی پروژه مجتمع هلال بیرجند می‌گذرد، اما کش و قوس های پیش آمده در امتداد راه باعث شد ، تاریخ اتمام پروژه همچنان مبهم بماند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، خرداد ۹۰ بود که زمزمه‌هایی از ساخت و ساز بزرگترین مجتمع اداری و تجاری بیرجند به گوش مردم رسید. مجتمعی غول پیکر به متراژ ۱۶ هزار متر در خیابان طالقانی که قرار بود ۳۰ ماهه کار ساخت و ساز آن به سرانجام برسد، اما نشد آنچه که باید می‌شد.

حالا بیش از ۹ سال از وعده‌های صد من یک غاز آن روز‌ها می‌گذرد، اما هنوز که هنوز است این مجتمع شروع به فعالیت نکرده است.

کلاه گشادی که بر سر هلال احمر خراسان جنوبی رفته /دست‌هایی که در پوست گردو مانده

هلالی که رخ نمایان نمی کند!

این مجتمع بار‌ها و بارها به دلایلی پلمب شد، اما هر بار با ریش سفیدی استانداری، مسئولان محلی و شورای شهر فک پلمب کردند چند روزی می‌شود که باجدیت و صلابت جلوی ادامه کار این مجتمع گرفته شده است.

کارشناسان مهم‌ترین علت پلمب این مجتمع تجاری را عدم احداث پارکینگ بیان کردند، مقرر شده بود هزینه‌های احداث پارکینگ توسط شرکت سرمایه‌گذاری هلال احمر تامین شود.

احداث پارکینگ نسخه شفا بخش مجتمع هلال

پارکینگ پروژه قراربود در زمینی که هم اکنون معاونت توانبخشی هلال احمر استان در آن واقع شده ایجاد شود، اما با توجه به موقوفی بودن زمین مشکلاتی در مسیر اجرای طرح قرار دارد،گفته می‌شد در آخرین جلسه‌ای که با مدیرکل اوقاف استان انجام شده توافق‌هایی صورت گرفته، اما یکی از اعضای شورای شهر بیرجند می‌گوید مجتمع هلال زمین را ارزان میخرد و گویا اوقاف زیر بار فروش زمین به قیمت مفت نمی‌رود.

چندی پیش رئیس کل دادگستری استان نیز خط و نشان‌ها را کشید و شکسته شدن طلسم مجتمع هلال را در احداث پارکینگ دید و گفت: تا زمان اختصاص نیافتن پارکینگ برای این مجتمع اجازه فعالیت به آن را نخواهیم داد.

حالا سرنوشت مجتمع هلال بیرجند که میتوانست با ساخت و ساز به موقع چرخ اقتصاد شهررا به چرخش در آورد اینچنین در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

کلاه گشادی که بر سر هلال احمر خراسان جنوبی رفته /دست‌هایی که در پوست گردو مانده

طلسم ۹ ساله هلال بیرجند

جنجال‌ها و اخبار ضد و نقیضی که دهان به دهان می‌شود ما را بر این داشت تا پیگیر این موضوع شده و اوضاع و احوال هلال را از حسنی صفت یکی از اعضای شورای شهر بیرجند جویا شویم.

حسنی‌صفت عضو شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: در سال ۱۳۹۰ هلال احمر با شهرداری و شورای اسلامی شهر توافقی امضا می‌کنند که این ملک با این وسعت در طبقات مختلف ساخته شود.

او با اشاره به تامین پارکینگ مجتمع تجاری هلال افزود: در این توافق برای شهرداری و شرکت مقرر می‌شود که ۲۵ درصد پارکینگ در داخل مجتمع و ۷۵ درصد در یک بلوک بیرون مجتمع در فاصله ۱۰۰ متری ظرف ۳۰ ماه ساخته شود.

کلاه گشادی که بر سر هلال احمر خراسان جنوبی رفته /دست‌هایی که در پوست گردو مانده

عضو شورای اسلامی شهر بیرجند ادامه داد: پروانه احداث این مجتمع سال ۹۲ باطل شده بود، اما متولیان احداث پروژه بی توجهی کردند و بر خلاف وعده‌ای که داده بودند همچنان به کار خود ادامه دادند.

حسنی صفت اظهار کرد: خیابان طالقانی به دلیل وجود بیمارستان امام رضا (ع) ومراکز دیگر از ترافیک بالایی برخوردار است و اضافه شدن مجتمع هلال با ۳۶۸ واحد تجاری و اداری می‌تواند شوک ترافیکی بزرگی را به این خیابان وارد کند.

او بیان کرد: علاوه بر این‌ها احداث بخش آب درمانی در طبقه ۲- خلاف ضوابط هلال احمر است و صلاحیت کاربری درمانی و بهداشتی را ندارد.

کلاه گشادی که بر سر هلال احمر خراسان جنوبی رفته /دست‌هایی که در پوست گردو مانده

حالا این سوال مطرح می‌شود که آیا نباید یک بررسی کلی انجام و مشخص شود پول‌های مردم کجا هزینه شده اند؟

این عضو شورای اسلامی شهر بیرجند تصریح کرد: احتمالا پول مردم را جای دیگری هزینه کرده اند و این مسئله بایستی در زوایای مختلف مورد بررسی قرار بگیرد.

حسنی صفت عنوان کرد: گویا کلاه گشادی بر سر مردم و هلال احمر بیرجند رفته و ماجرا شده آش نخورده و دهن سوخته!

کلاه گشادی که بر سر هلال احمر خراسان جنوبی رفته /دست‌هایی که در پوست گردو مانده

سخن آخر : آش نخورده و دهن سوخته!

آیا این دفعه نیز مانند دفعات پیش با فشار و قدرت دستور فک پلمب هلال را صادر خواهند کرد یا جانب حق را گرفته و وکیل الرعیا خواهند بود؟

این مهم  ، پیگیری‌هایی با جدیت و قضاوت و رای عادلانه را می‌طلبد، بایستی یک بررسی کلی صورت بگیرد و نسخه‌ای اساسی برای این درد پیچیده شود.

گزارش از فاطمه آریان پور

 

 

 

نمایش آثار هنرمند بیرجندی در نمایشگاه بین المللی جاده ابریشم/۲-۳

آثار استاد مهدی اسماعیلی مود در اولین نمایشگاه و کنفرانس بین المللی خوشنویسی جاده ابریشم به نمایش درآمد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: نمایش آثار هنرمند بیرجندی در نمایشگاه بین المللی جاده ابریشماولین نمایشگاه و کنفرانس بین المللی خوشنویسی جاده ابریشم با عنوان “رقص قلم” و با حضور هنرمندان ۳۰ کشور جهان در مشهد افتتاح شد.

 

سید علی زمزم افزود: این نمایشگاه به همت کمیسیون ملی یونسکو، انجمن خوشنویسان ایران و شهرداری مشهد در پایتخت فرهنگی ایران در ۶ بخش برگزار می‌شود.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به این که ۵ اثر خوشنویسی استاد مهدی اسماعیلی مود، مدیر انجمن خوشنویسان استان و از اساتید برجسته خوشنویسی کشور در این نمایشگاه به نمایش درآمده است، گفت: این آثار با خط شکسته نستعلیق و در قالب شعر و آثار قرآنی نگاشته شده اند.

زمزم خاطرنشان کرد: در کنار نمایشگاه، نشست‌های تخصصی و گفتگو با حضور صاحبنظران کشور‌هایی همچون ایران، فرانسه، اسپانیا، ازبکستان، افغانستان، الجزایر، سوریه، پاکستان، هندوستان و کره جنوبی به مدت ۳ روز از ۲ تا ۴ بهمن ماه برگزار خواهد شد.

وی افزود: پیشینه خوشنویسی در سطح ملی و بین المللی، وضعیت خوشنویسی معاصر کشورها، جایگاه خوشنویسی در میان سایر هنر‌ها و نقش فرهنگی هنر خوشنویسی در میان کشور‌های راه ابریشم از جمله موضوعات این نشست‌ها است که به صورت مجازی و زنده پخش خواهند شد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: به منظور دسترسی به آثار قابل نمایش در نمایشگاه بین المللی خوشنویسی راه ابریشم، کمیسیون ملی یونسکو ایران نیز امکان بازدید آثار را در گالری مجازی به آدرس www.gallery.irunesco.org از تاریخ ۱ تا ۶ بهمن ماه در ساعت ۲۱ به وقت ایران فراهم کرده است.

 

 

 

قول بازگشایی مسیر نهبندان – شهداد تا تابستان آینده/۲-

معاون وزیر راه و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای بازگشایی مسیر نهبندان – شهداد تا تابستان آینده قول مساعد داد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس در دیدار با معاون وزیر راه و رییس قول بازگشایی مسیر نهبندان – شهداد تا تابستان آیندهسازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بر رسیدگی به وضعیت نامناسب راههای روستایی و و همچنین روکش راه های اصلی تاکید کرد.

همچنین مقرر شد مسیر نهبندان به شهداد حداکثر تا تابستان سال آینده بازگشایی و عملیات اجرایی روکش بخشی از مسیر نهبندان به سربیشه، نهبندان به زابل و سربیشه به ماهیرود تا قبل از پایان سال جاری آغاز شود.

آقای نخعی همچنین از تامین قیر رایگان برای شهرداریهای حوزه انتخابیه خود خبر داد و افزود: یک میلیارد و ۸۸۸میلیون تومان برای قیر مورد نیاز شهرداری های سربیشه، مود و درح از سوی معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریها اختصاص یافته است.

با پیگیری های نخعی نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت:

اختصاص سی و یک میلیارد ریال، برای توسعه زیرساخت های ورزشی نهبندان/۷

اختصاص سی و یک میلیارد ریال، برای توسعه زیرساخت های ورزشی شهرستان نهبندان

سی و یک میلیارد ریال اعتبار ورزشی با اهتمام و پیگیری نخعی نماینده مجلس برای پروژه های ورزشی شهرستان نهبندان اختصاص یافت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حسن عزیزی مدیرکل ورزش و جوانان استان، از اختصاص مبلغ سی و یک میلیارد ریال از اعتبارات وزارت نفت با اهتمام و پیگیری دکتر نخعی به پروژه های ورزش و جوانان شهرستان خبر داد. وی تصریح کرد: این اعتبارات جهت ساخت پنج پروژه زمین چمن مصنوعی جدید در روستاهای دهسلم، سهل آباد، طارق، چاهدراز و ابراهیمی با همکاری دهیاری ها و اداره ورزش و جوانان هزینه خواهد شد که در بهمن ماه جاری کلنگ زنی خواهند شد. وی افزود: همچنین با توجه به ضرورت توجه به قشر جوانان و نیاز آنان در نقاط روستایی، هدف گذاری ایجاد پروژه های ورزشی در سطح شهرستان در دستور کار مدیران بوده که در همین راستا نیز در دهه فجر ۹۹ تعداد پنج زمین چمن مصنوعی ورزشی روستاهای طبسین، چهارفرسخ، میغان، چاهشند و شهر شوسف با اعتبار سی و پنج میلیارد ریال بهره برداری و افتتاح خواهد شد. عزیزی خاطرنشان کرد: هفت پروژه دیگر چمن مصنوعی نیز با همکاری بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در گوشه و کنار شهرستان در حال اجرا و تکمیل می باشد. مدیرکل ورزش و جوانان استان در ادامه از اهتمام ویژه دکتر نخعی و بیکی فرماندار نهبندان در کمک به پیشبرد و توسعه زیر ساخت های ورزشی در شهرستان تشکر و قدردانی کرد. وی در پایان گفت: ان شاءالله با پروژه های در دست اجرا، سرانه ورزشی در شهرستان نهبندان افزایش چشمگیری داشته و به دو متر افزایش خواهد یافت.

 

 

 

پس از یک سال تعطیلی

چهارشنبه بازار بیرجند هر روز باز است/۲-۳

چهارشنبه بازار بیرجند برای جلوگیری از ازدحام و کنترل شیوع کرونا هر روز باز است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری بیرجند گفت: با گذشت یک سال از تعطیلی چهارشنبه بازار بیرجند به سبب استقبال زیاد شهروندان و جلوگیری از شیوع کرونا این بازار عرضه میوه و تره بار هر روز دایر است.

دلپسند جلوگیری از سد معبر فروشندگان سیار میوه و تره بار و هدایت آن‌ها به بازار شهید بهشتی (چهارشنبه بازار) را از دیگر دلایل بازگشایی این بازار دانست و گفت: ۷ روز بازار شامل پاسداران، شهیدبهشتی، ولی عصر (خیابان پرستار)، ۱۵ خرداد، کارگران، غفاری و مسافر (روبروی ترمینال) در بیرجند فعال است.

وی افزود: علاوه بر این روز بازار‌ها،  ۱۳۰ غرفه، ۳۶۲ جایگاه و ۳۴ کانکس هم در این شهر میوه، تره بار و ارزاق عمومی مردم را عرضه می‌کنند.

شناسایی ۲۶ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی/ روز جمعه/۲-۳

۲۶ بیمار جدید کرونا در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در شبانه روز گذشته ۱۳۸ آزمایش جدید کرونا در استان گرفته شد که ۲۶ بیمار جدید شامل ۲ بیمار بستری و ۲۴ بیمار مراجعه‌ی سرپایی شناسایی شدند.
دکتر مهدی زاده افزود: ۸ مورد از بیماران جدید شناسایی شده در شبانه روز گذشته مربوط به شهرستان بیرجند، ۹ نفر مربوط به قاین، ۳ نفر طبس، ۲ نفر نهبندان، ۲ نفر سرایان، یک نفر بشرویه و یک نفر مربوط به شهرستان زیرکوه است.
وی همچنین با اشاره به نبود هیچ مورد فوتی در شبانه روز گذشته در اثر کرونا در خراسان جنوبی گفت: تا کنون در استان ۷۳۵ نفر در اثر ابتلا به کرونا فوت کرده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: هم اکنون ۱۴۲ بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری اند که ۳۸ نفر آنان مبتلا به کرونایند و از این تعداد ۱۵ نفر در بخش‌های آی سی یو نگهداری می‌شوند و حال ۴ نفر از آنان وخیم است.      

 

خراسان جنوبی امروز بدون فوتی کرونا/ روز پنجشنبه

آمار فوت ناشی از کرونا در خراسان جنوبی همچنان ۷۳۵ نفر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۳ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شد که مجموعا ۱۸ بیمار جدید شامل ۳ بستری و ۱۵ سرپایی شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۷ مورد از بیرجند، یک مورد از فردوس، ۶ مورد از قاین، یک مورد از نهبندان ، یک مورد از سربیشه و ۲ مورد از خوسف بوده است.

وی گفت: در حال حاضر ۱۳۴ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳۶ نفر کرونا مثبتند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: از این تعداد ۱۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی ۳ نفر وخیم است.

مهدی زاده گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۰ بیمار باعلائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی پذیرش و در همین مدت ۲۳ بیمار شامل ۵ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب ترخیص شدند.

وی افزود: از ابتدای شیوع کرونا تا امروز ۱۴ هزار و ۹۸ بیمار با حال عمومی خوب ترخیص شده یا در حال حاضر در قرنطینه خانگی به سر می‌برند.

به گفته مهدی زاده تا روز گذشته ۳۵ هزار و ۹۸۷ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی گرفته شده که منجر به شناسایی ۱۴ هزار و ۸۶۹ بیمار شد.

 

 

 

 

مردم از کمبود تخم‌مرغ فله‌ای در بازار بیرجند گلایه دارند

  • مردم از کمبود تخم‌مرغ فله‌ای در بازار بیرجند گلایه دارند

در روزهای گذشته شاهد کمبود تخم مرغ در خراسان جنوبی بودیم که با تأمین تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی از استان‌های دیگر بخشی از مشکل رفع شد اما مردم همچنان از نبود تخم‌مرغ‌های فله‌‎ای دربرخی مراکز گلایه دارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند ، بیش از دو هفته است که شاهد شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی هستیم و شاید همین موضوع سبب شد تا به گفته برخی از شهروندان شاهد کمبود تخم مرغ در برخی مراکز عرضه باشیم.

یکی از شهروندان بیرجندی در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: در چند روز گذشته شاهد کمبود تخم‌مرغ در برخی مراکز عرضه بودیم.

وی گفت: درست است که آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی شیوع پیدا کرده و مرغ‌ها و تخم‌مرغ‌های زیادی معدوم شدند اما مسئولان باید پیشتر از این نسبت به کمبود تخم مرغ چاره اندیشی کنند چون این یک کالای اساسی است که در سبد غذایی اکثر مردم وجود دارد.

دیگر شهروند بیرجندی معتقد است در چند روز گذشته وقتی برای خرید تخم مرغ به چند سوپر مارکت مراجعه کردم تنها تخم مرغ‌های بسته بندی با قیمت بالاتر موجود است و وقتی مردم توان خرید تخم مرغ فله‌ای با قیمت ۱۷ هزار تومان را ندارند چطور می‌توانند هزینه تخم مرغ‌های بسته بندی را پرداخت کنند.

یکی از فروشندگان نیز با بیان اینکه در ابتدای هفته به ویژه روزهای شنبه تا دوشنبه کمبود تخم مرغ بیشتر بود و در روزهای سه شنبه و چهارشنبه وضعیت اندکی بهتر شد گفت: مدتی است تخم مرغ یک روز درمیان و به میزان کمتری از هفته‌های گذشته عرضه می‌شود.

دیگر فروشنده بیرجندی بیان کرد: مسئولان چند روزی است برای کمبود تخم مرغ در بیرجند وعده تأمین از دیگر استان‌ها را می‌دهند در حالی که تخم مرغ‌هایی که از دیگر استان‌ها می‌آید بسته بندی است و با هزینه گرانتر عرضه می‌شود و مردم رقبتی برای خرید ندارند.

وی ادامه داد: مدت یک هفته است که میزان تخم مرغ برای عرضه بسیار کم شده و توزیع در مراکز به صورت یک روز درمیان انجام می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در این باره گفت: به منظور افزایش دسترسی و رفع دغدغه مردم در حوزه توزیع تخم مرغ، با توجه به تصمیم کمیسیون نظارت استان مراکز توزیع عمده در مرکز استان به ۵ واحد افزایش خواهد یافت.

عباس جرجانی ادامه داد: برای سایر شهرستان‌ها نیز در مرکز هر شهرستان یک واحد توزیع عمده تخم مرغ پیش بینی خواهد شد تا فرآیند توزیع تسهیل شود.

وی از تشدید نظارت‌ها در راستای رصد و کنترل قیمت مرغ و تخم مرغ در سطح استان خبر داد و افزود: بازرسی و نظارت‌ها با همکاری بسیج اصناف و همراهی سایر دستگاه‌های نظارتی افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه اقدامات لازم برای کنترل بیماری از سوی اداره کل دامپزشکی در حال انجام و تولید تخم مرغ به صورت روزانه در حال رصد است تأکید کرد: در صورت لزوم و نیاز در آینده، حتما پیش بینی‌ها و تصمیم‌های  لازم به منظور تامین تخم مرغ از سایر استان‌ها اتخاذ خواهد شد.

تهوری، معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به برخورد قاطع با متخلفان در این حوزه گفت: برای ۹ متخلف در حوزه تامین تخم مرغ استان، بالغ بر سه میلیارد و ۴۸۰ میلیون ریال پرونده تخلف تشکیل و جهت سیر مراحل قانونی به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار نیز با تأکید بر دستور استاندار مبنی بر تأمین نیاز بازار برای روزهای پایانی سال و ایام نوروز متذکر شد: پیش بینی‌های لازم برای این موضوع هم انجام شده و طبق برنامه ریزی‌ها، جوجه ریزی در واحدهای مرغداری به گونه‌ای مدیریت می‌شود که در روزهای پایانی سال و ایام نوروز، هیچ گونه کمبودی نداشته باشیم.

عابدی افزود: در بحث تأمین مرغ و تخم مرغ، هیچ مشکلی وجود ندارد و قطعاً کمیته تخصصی ذیل ستاد به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که در صورت بروز مشکل، نیاز استان از دیگر مناطق تأمین شود.

به گفته وی؛ تخم مرغ تولیدی باید با قیمت معین در اختیار مردم قرار گیرد و حوزه‌های متولی هم باید بر این موضوع نظارت داشته باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار به موضوع عرضه تخم مرغ‌های بسته‌بندی که با برندهای خاص در برخی فروشگاه‌های استان عرضه می‌شود اشاره کرد و گفت: این تخم مرغ‌ها هم به زودی در جلسه تنظیم بازار کشور، قیمت گذاری می‌شوند.

 

 

 

۵۵۰۰ نفر در خراسان جنوبی واجد شرایط بیمه بیکاری شدند / پرداخت۶۰ میلیارد تومان تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا

 

5500 نفر در خراسان جنوبی واجد شرایط بیمه بیکاری شدند / پرداخت60 میلیارد تومان تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا

گروه استان‌ها- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی از ثبت نام ۶۳۰۰ نفر برای دریافت بیمه بیکاری خبر داد و گفت: از این تعداد ۵۵۰۰ نفر واجد شرایط شناخته شدند.

غلامرضا اشرفی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، اظهار داشت: در سال جاری اقداماتی انجام شد که مباحث مربوط به حوزه کرونا و تکالیفی بود که به وجود آمد.

وی با بیان اینکه از اسفندماه سال گذشته تاکنون ۶ هزار و ۳۰۰ نفر نیروی کار در سامانه بیمه بیکاری ثبت‌نام کردن، گفت: از این تعداد ۵ هزار و ۵۰۰ نفر واجد شرایط بیمه بیکاری شناخته شدند.

بیشتر بخوانید

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفته و از طریق سازمان برنامه و بودجه به افراد واحد شرایط مبالغی پرداخت شده است بیان کرد: همچنین بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا نیز در این راستا شناسایی شدند که ۱۳ وزارتخانه کار هماهنگی این موارد را انجام می‌‌دهند.

اشرفی با بیان اینکه در این راستا سامانه کارا طراحی شد تصریح کرد: در این سامانه افراد واجد شرایط ثبت نام می‌کنند که تسهیلات بین ۶ تا ۱۶ میلیون به هر نیروی کار پرداخت می‌شود.

پرداخت۶۰ میلیارد تومان تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا 

وی تاکید کرد: تاکنون بیش از ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌های عامل به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی ادامه داد: ۶ هزار و ۵۸۴ متقاضی با اشتغال ۸ هزار و ۴۶۶ نفر برای دریافت ۸۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات در استان تشکیل پرونده دادند.

اشرفی با بیان اینکه از این تعداد تاکنون ۵ هزار و ۴۶۸ پرونده ۶۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان توسط بانک‌های عامل پرداخت شده افزود: تسهیلات کرونا با توجه به ۱۴ رسته شغلی به شدت آسیب دیده از کرونا ثبت نام انجام شد.

وی به مهلت ثبت‌نام در این طرح اشاره و بیان کرد: مهلت ثبت نام برای تسهیلات کرونا به اتمام رسیده، به جز در حوزه وزارت ورزش و جوانان که متقاضیان شامل فعالیت‌ها و کسب و کار‌های غیردولتی به شدت آسیب دیده ویروس کرونا در حوزه ورزش و جوانان تا پایان دی مهلت دارند با مراجعه به سامانه کارا ثبت نام کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی اظهار داشت: ۱۰ موسسه و ۱۳ دستگاه اجرایی کار پرداخت تسهیلات را انجام می‌دهند که این تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد و بازپرداخت یک ساله به متقاضیان پرداخت می‌شود.

خراسان جنوبی استان پایلوت کشور در طرح یارانه دستمزد

اشرفی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی از استان‌های پایلوت کشور در اجرای طرح یارانه دستمزد است گفت: یارانه دستمزد وجهی است که بابت به کارگیری نیروی کار پرداخت می‌شود که مبلغ آن۳۰ درصد از دستمزد نیروی کار است.

وی به اهداف این طرح اشاره و بیان کرد: کاهش هزینه‌های نیروی کار برای کارفرما، افزایش اشتغال به ویژه برای دانش‌آموختگان دانشگاهی، ارتقای سرمایه انسانی کارگروه‌های فعال بخش خصوصی و تعاونی در مناطق کم برخوردار و و حمایت از بنگاه‌های بخش خصوصی و تعاونی و به ویژه بنگاه‌های اقتصادی استان از اهم اهداف این طرح است‌.

وی حداقل مدرک تحصیلی در بین واجدان شرایط را دیپلم به بالا دانست و تصریح کرد: افراد واجد شرایط باید برای جذب نیروی کار به آدرس سایت pyd.mcls.gov.ir مراجعه و نسبت به ثبت نام نیروی کار اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در استان خراسان جنوبی تعداد ثبت‌نام شدگان واجد شرایط یک هزارو ۲۴۱ نفر است افزود: تعداد واحدهای پذیرفته در این طرح ۲۵۰ واحد و تعداد قراردادها نیز ۹۳۷ قرارداد منعقد شده برای یارانه دستمزد است‌.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی یادآور شد: بالغ بر ۲۸ میلیارد و ۷۶۱ میلیون ریال برای این طرح در استان پرداخت شده و مدت قرارداد نیز بین نیروی کار و کارفرما یک سال است که تاکنون ۸۱۴ نیروی کار از این طرح بهره‌مند شدند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پارچه‌بافی سنتی در بیرجند

 

 

 

 

سومین جشنواره رسانه های دیجیتال در خراسان جنوبی

دیدار فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با خانواده شهیدان غلامی و للهی در قاین

مراسم تکریم و معارفه رئیس تامین اجتماعی فردوس

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*