آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی/ شاخص‌ترین پروژه فرهنگی استان خراسان جنوبی اسفندماه بهره‌برداری می‌شود

 

 

 

 

 

 

 

افزایش فوتی‌های کرونا به ۷۳۷ نفر در خراسان جنوبی

تعداد فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی با فوت یک نفر دیگر در شبانه روز گذشته، به ۷۳۷ نفر رسید.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: در شبانه روز گذشته همچنین ۹۳ آزمایش کرونا در خراسان جنوبی گرفته شد که با دریافت پاسخ‌های آن، ۲۲ بیمار جدید مبتلا به این ویروس در استان شناسایی شدند.
دکتر مهدی زاده افزود: ۵ نفر از بیماران جدید شناسایی شده مربوط به افراد بستری در بیمارستان و ۱۷ نفر مربوط به افراد نمونه گیری سرپایی است.
وی گفت: ۸ نفر از بیماران جدید شناسایی شده مربوط به شهرستان بیرجند، ۶ نفر قاین، ۵ نفر سربیشه، ۲ نفر نهبندان، و یک نفر مربوط به شهرستان فردوس است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به بستری بودن ۱۴۱ بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی افزود: ۳۸ نفر از این بیماران، مبتلا به کرونایند که ۸ نفر آن‌ها در آی سی یو بستری اند و حال ۳ نفر آنان وخیم است.

تا کنون در خراسان جنوبی ۳۶ هزار و ۳۹۸ آزمایش کرونا گرفته شده که جواب ۱۴ هزار و ۹۴۱ آزمایش مثبت قطعی بوده است.

 

 

 

تأکید نماینده ی ولی فقیه بر تکمیل زیرساخت‌های جاده ترانزیتی ماهیرود

نماینده ی ولی فقیه در خراسان جنوبی بر تکمیل زیرساخت‌های جاده ترانزیتی ماهیرود برای توسعه صادرات غیرنفتی تأکید کرد.

آیت الله عبادی امروز در دیدار مدیرکل گمرک استان گفت: شریان حیاتی جاده تأکید نماینده، ولی فقیه بر تکمیل زیرساخت‌های جاده ترانزیتی ماهیرودترانزیتی محور ایران و افغانستان در مرز ماهیرود باید بیش از پیش فعال و از ظرفیت تولیدات استان در صادرات محصولات غیر نفتی بهره گیری شود.
وی با اشاره به لزوم توجه به امر صادرات کالا به کشور‌های همسایه، افزود: بایستی تلاش شود تا تحریم دشمن، بی اثر شود و در این خصوص سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران، این است که متکی به نفت نباشیم و صادرات خود را به طور قانونی در سطح جهان گسترش دهیم.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: جایگاه گمرک بسیار پر اهمیت است و اگر خواسته باشد نقش خودش را پیاده سازی کند، باید وزارتخانه‌های مرتبط، کارشان را به نحو احسن انجام دهند.
آیت الله عبادی با اشاره به اهمیت ارتباط با کشور‌های همسایه افزود: اگر وزارتخانه‌های امور خارجه و کشور زمینه‌های لازم در خصوص برقراری ارتباط با کشور‌های همسایه و ایجاد تفاهم در امور تجاری را فراهم آورند، آن وقت نقش گمرک نمایان می‌شود، اما اگر نه جاده ای، نه ارتباطی و نه اولویت کالا در صادرات و واردات داشته باشیم، گمرک نمی‌تواند فعال و پویا باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معاون وزیر تعاون خبر داد:

رشد ۷۲ درصدی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی کشور در ۷ سال گذشته

رشد ۷۲ درصدی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی کشور در ۷ سال گذشته

بیرجند – ایرنا – معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در هفت سال گذشته تشکل‌های کارگری و کارفرمایی کشور ۷۲ درصد افزایش یافت که این رشد در دولت‌های گذشته کمتر اتفاق افتاده است.

حاتم شاکرمی روز دوشنبه در نشست تخصصی با نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی استان خراسان جنوبی افزود: تشکل‌های کارگری و کارفرمایی نمایندگان صنف بزرگی در استان و کشور هستند که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم توجه بسیار خوبی به کمیت و کیفیت تشکل‌های کارگری و کارفرمایی شده و گام‌های مثبتی در عمل برداشته شده است.

وی بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد خراسان جنوبی در زمینه تشکل‌های کارگری و کارفرمایی کارنامه قابل قبولی دارد و با پیگیری مسائل مربوط به این قشر، سعی کرده مشکلات اقتصادی سبب نارضایتی‌های اجتماعی نشود.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در کنار زندگی خصوصی یک مسئولیت اجتماعی هم پذیرفته‌اند چون براساس قانون کسی نمی‌تواند مانع عضویت شود یا کسی را اجبار به عضویت کرد.

وی گفت: باید از افرادی که این مسئولیت اجتماعی را پذیرفته‌اند قدردانی کرد اما این موضوع باید همراه با عدالت اجتماعی باشد و از آن مراقبت کرد.

وی یکی از مسئولیت‌های مهم تشکل‌های کارگری و کارفرمایی را اجرای عدالت اجتماعی عنوان کرد و افزود: همچنین یکی از وظایف این تشکل‌ها پیگیری و تامین حقوق صنف مربوطه است که مسئولیت سنگینی محسوب می‌شود.

شاکرمی در بخش دیگری از سخنانش گفت: به طور میانگین در هفت سال گذشته براساس ماده ۴۱ قانون کار، میزان حقوق و مزایای کارگران نسبت به تورم ۲ درصد بیشتر بوده است.

وی افزود: سال گذشته تورم ۳۴.۸ درصد و به روایتی ۳۶ درصد بوده در حالی که افزایش مزد حدود ۴۲ درصد بوده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: می‌پذیریم که هنوز بین معیشت با مزد فاصله وجود دارد اما انتظار نداشته باشید این شکاف یکدفعه پر شود.

وی اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد اشتغال کشور در واحدهای کوچک است و هرچه واحد کوچک‌تر اثرات افزایش مزد اثرگذار می‌شود و می‌تواند در برخی امور به تعطیلی بکشد لذا دولت همواره به دنبال این بوده که افزایش مزد از تورم جلوتر باشد.

وی با بیان اینکه تورم باعث شد تصمیمات خوب سال گذشته کمرنگ شود گفت: جلسات کمیته مزد در حال برگزاری است و با دریافت آخرین اطلاعات کمیته مزد و تورم قبل از پایان سال در ارتباط با مزد تصمیم می‌گیریم و سعی خواهیم کرد تصمیم عادلانه گرفته شود.

شاکرمی ادامه داد: در ارتباط با نمایندگان کارگران به مدیران کل هم گفته‌ایم اجازه ندهید فردی که نماینده یا عضو شورای اسلامی کار است قبل از اتمام مدت مسئولیت از کار خارج شود.

وی تصریح کرد: کارفرمایان نباید نمایندگان کارگر یا اعضای شورای اسلامی کار را که صرفا هر سال قرارداد آنها تمدید می‌شده را اخراج کنند اما برخی این موضوع را رعایت نمی‌کنند.

وی درباره درخواست برخی نمایندگان تشکل‌های کارگری استان خراسان جنوبی در ارتباط با تعیین مزد منطقه‌ای گفت: علیرغم اینکه در قانون این ظرفیت و اختیار داده شده است اما پژوهش‌های ما نشان می‌دهد زیرساخت‌های لازم فراهم نیست.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ضمن اینکه این موضوع قبل و بعد از انقلاب دو مرتبه اتفاق افتاده است اما موفق نشده و در این موضوع تفاوت نگاه وجود دارد؛ مخالف مزد منطقه‌ای نیستیم اما با افرادی که می‌خواهند حداقل‌های تعیین شده توسط شورای عالی کار حذف شود مخالفیم.

وی با تاکید بر اینکه براساس تعیین قانون و دولت خدمات را به سمت الکترونیکی شدن می‌بریم اظهار داشت: در این خصوص سامانه جامع روابط کار را طراحی کرده‌ایم البته وسط راه هستیم و نواقصی دارد که خواهش دارم تلاش کنید کارگر و کارفرما به سمت این خدمات بروند.

شاکرمی گفت: به عنوان نمایندگان شاخص تشکل‌های کارگری و کارفرمایی استان برای انجام مجامع و انتخابات تشکل‌های کارگری و کارفرمایی به صورت الکترونیک پیش قدم شوید.

وی تاکید کرد: در حال حاضر که با شیوع بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم باید مقید و مکلف به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باشیم اما نباید این موضوع مانع کار ما بشود.

شاکرمی با اشاره به امنیت شغلی کارگران افزود: بعد از ۲۷ سال آیین نامه تبصره ماده هفت قانون کار را به دولت فرستادیم و دولت آن را تصویب کرد که معنایش این است در کارهای پروژه‌ای و معین اگر بیش از سه سال کار ادامه یابد کارگر نیاز به قرارداد ندارد.

وی گفت: یکی از نقش‌های پررنگ تشکل‌های کارگری و کارفرمایی هم افزایی و همگرایی در رابطه با حفظ اشتغال موجود است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره مشکلات ایجاد شده برای کارگرانی که به دلیل شیوع کرونا و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی دچار مشکل شدند گفت: ادارات کل تامین اجتماعی و تعاون استان برای برقرای بیمه بیکاری این کارگران، باید این افراد را تحت حمایت قرار دهند و اگر خارج از دستورالعمل‌های موجود نیاز پیگیری در تهران بود، پیگیری خواهیم کرد.

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی خبر داد؛

معوقات ۲۸ میلیاردی کارگران در خراسان جنوبی/تلاش برای وصول بدهی ها

معوقات ۲۸ میلیاردی کارگران در خراسان جنوبی/تلاش برای وصول بدهی ها

بیرجند- معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: معوقات کارگران در استان ۲۸ میلیارد تومان بوده که بخش عمده ای مربوط به راه و شهرسازی است.

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر خوش خبر پیش از ظهر دوشنبه در نشست تخصصی با نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی خراسان جنوبی با بیان اینکه نیروی کار سرمایه‌ای طلایی در سال جهش تولید هستند، اظهار کرد: مشکلات این قشر در کمیسیون کارگری استان پیگیری می‌شود.

وی بیان کرد: حل مشکلات جامعه کارگری زمان بر بوده چراکه در طول زمان ایجاد شده بنابراین باید از رها شدن و انباشت آنها جلوگیری کرد.

خوش خبر با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی عضو کمیسیون کارگری هم پیگیر مشکلات این حوزه هستند، اظهار کرد: حفظ و صیانت از نیروی کار همواره باید مورد توجه باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: هر واحدی مانند مرغداری‌های آسیب دیده از آنفولانزا دچار مشکل می‌شوند، بخش تولید و جو روانی جامعه هم به چالش کشیده می‌شود.

وی با بیان اینکه در امر مصون سازی، اولین نگاه ما برگشت نیروی کار به چرخه فعالیت است، اظهار کرد: استمهال وام، استفاده از تسهیلات ارزان قسمت و بیمه کارگری از جمله اقدامات انجام شده در راستای حمایت از کارگران آسیب دیده است.

خوش خبر خواستار توجه به بیمه بیکاری کارگران شد و افزود: کارگران جزو افراد زحمتکش جامعه بوده که نباید به فراموشی سپرده شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر معوقات کارگران استان به ۲۸ میلیارد تومان می‌رسد که بخش عمده‌ای در حوزه راه و شهرسازی است.

وی با بیان اینکه با رایزنی‌های انجام شده بخشی از این معوقات پرداخت شده است، گفت: آب و فاضلاب دومین دستگاه در بخش معوقات کارگری بوده که ملزم به پرداخت شده است.

خوش خبر با اشاره به مشکلات بیمه‌ای بیمارستان میلاد برای کارگران بیان کرد: بیمارستان میلاد به صورت مستقل فعالیت می‌کند بنابراین برخی در تامین دارو دچار مشکل می‌شوند.

 

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی خبر داد؛

ثبت نام ۶ هزار و ۳۰۰ کارگر خراسان جنوبی در سامانه بیمه بیکاری

ثبت نام ۶ هزار و ۳۰۰ کارگر خراسان جنوبی در سامانه بیمه بیکاری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون شش هزار و ۳۰۰ کارگر استان در سامانه جامع بیمه بیکاری ثبت نام کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا اشرفی ظهر دوشنبه در نشست تخصصی با نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر ۴۸۸ واحد صنعتی و ۹ شهرک صنعتی در استان فعال است.

وی با اشاره به پتانسیل‌های استان بیان کرد: داشتن ۳۶۰ کیلومتر مرز مشترک، ۲۲۶ واحد صنفی دارای پروانه و وجود هزار و ۱۸۹ اثر تاریخی و بازارچه‌های مرزی از جمله مزیت‌های استان است.

اشرفی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای حمایت بیمه بیکاری مشاغل بیان کرد: طی سال گذشته سامانه جامع بیکاری برای جلوگیری از مراودات و مراجعات نیروها طراحی شد.

بنا به گفته وی از ابتدای شیوع کرونا تاکنون شش هزار و ۳۰۰ کارگر در این سامانه ثبت نام کرده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی بیان کرد: از واحدهای دارای مشکل به صورت میدانی بازدید می‌شود که تاکنون به ۳۲ واحد کمک شده است.

پرداخت ۴۴ میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای تولیدی

اشرفی ادامه داد: همچنین تاکنون ۴۴ میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای مشکل دار خراسان جنوبی پرداخت شده است.

وی با اشاره به واحدهای آسیب دیده از شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان بیان کرد: این بیماری تاکنون ۲۱ واحد را درگیر کرده و هر روز بر تعداد واحدها افزوده شده و مشکلاتی را برای نیروی کار به وجود می‌آورد.

اشرفی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه ایمنی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون چهار هزار مورد بازرسی انجام شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۲۸۱ تشکل کارگری و کارفرمایی، ۴۴ شورای کار، ۱۶۶ نماینده کارگر و سه خانه کارگر در استان فعال است.

اشرفی با اشاره به اقدامات ترویجی حوزه کارگری بیان کرد: تهیه شناسنامه انجمن‌های صنفی کارگری، تهیه و تدوین چهارچوب نظری با اصول کار در تشکل‌های کارگری و توانمند کردن تشکل‌ها از جمله اقدامات انجام شده است.

وی برگزاری جلسات هم اندیشی، تهیه و تدوین ۱۰ مقاله تخصصی، برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی و توانمند سازی اعضای تشکل‌های کارگری در خراسان جنوبی از دیگر اقدامات انجام شده است.

رئیس انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی خراسان‌جنوبی مطرح کرد؛

۷۰۰ کارگر ساختمانی در خراسان جنوبی چشم انتظار پوشش بیمه ای

۷۰۰ کارگر ساختمانی در خراسان جنوبی چشم انتظار پوشش بیمه ای

بیرجند- رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی خراسان‌جنوبی گفت: از مرداد ماه سال جاری تاکنون ۷۰۰ کارگر ساختمانی چشم انتظار پوشش بیمه‌ای هستند که به دلیل سهمیه بندی ها پشت خط مانده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن علیزاده ظهر دوشنبه در نشست تخصصی با نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی خراسان جنوبی با معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مشکلات پیش روی کارگران ساختمانی بیان کرد: از مرداد ماه سال جاری تاکنون ۷۰۰ کارگر ساختمانی چشم انتظار پوشش بیمه‌ای هستند که به دلیل سهمیه بندی ها پشت خط مانده‌اند.

وی با گلایه از تبعیض بین کارگران ساختمانی به دیگر کارگران در قوانین سختی کار، بیان کرد: کارگران ساختمانی کارفرمای ثابتی ندارند بنابراین از مزایای سختی کار برخوردار نمی‌شوند.

علیزاده کمبود سوخت گازوئیل و گاز مایع را یکی از مشکلات این قشر دانست و افزود: ۴۰۰ جوشکار فعال در استان، سوخت مورد نیاز را به سختی و از طریق اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها تهیه می‌کنند.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی هم در این جلسه بیان کرد: کانون بازنشستگان استان دارای ۲۰ هزار عضو است.

محمد حسین براتی معیشت را دغدغه اصلی بازنشستگان دانست و افزود: با حقوق فعلی بازنشستگان نمی‌توان هزینه‌های یک خانواده را تامین کرد.

براتی با بیان اینکه کارگران بازنشسته کلکسیونی از درد شده‌اند، گفت: هنوز نتوانسته‌ایم به اعضای کانون یک نوبت وام بدهیم.

وی نبود پزشک متخصص در بیمارستان‌ها را از دیگر مشکلات این جامعه دانست و گفت: تجهیزات مراکز درمانی در شهرستان‌ها مانند نهبندان کم بوده و نیازمند پیگیری است.

 

 

درمیان و زیرکوه در اولویت پوشش بیمه اجتماعی روستائیان

معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اولویت شهرستان های مرزی درمیان و زیرکوه در پوشش طرح بیمه اجتماعی روستائیان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، میرزائی معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه‌ای تحت عنوان بررسی مسائل اقتصادی و اشتغال درمیان که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، گفت: اولین کارکرد این سفر‌ها تقدیر از همکارانی است که از مرکز فاصله دارند به‌ویژه شهرستان‌هایی نظیر زیرکوه و درمیان که در مرز شرقی قرار گرفته‌اند و به‌ عنوان حافظ امنیت ایران عزیز شناخته می‌شوند.

او افزود: جای خرسندی است که کشت زرشک، زعفران و پسته و پرورش دام در شهرستان درمیان با قوت ادامه دارد ولی متأسفانه بعضی از مناطق از این نوع فعالیت‌ها هم محروم مانده‌اند که این اتفاقی ناراحت‌کننده است.

میرزائی تصریح کرد: خوشبختانه طبق تمام گزارش‌هایی که وجود دارد نرخ بیکاری در خراسان جنوبی و بسیاری از شهرستان‌های استان به‌طور نسبی کمتر از میانگین کشوری است.

معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: البته این اتفاق صرفاً دستاورد اقدامات ما نیست، بخشی از آن نتیجه مهاجرت است و  برخی افراد هم پس از سرخوردگی، خانه‌نشین و از بازار کار خارج شده‌اند.

او ادامه داد: نباید به نرخ پایین بیکاری دل بست، چرا که در کنار آن نرخ مشارکت اقتصادی چندان مطلوب نیست و اتفاق نگران‌کننده‌ای است و این آمار نشان می‌دهد جمعیت بازار کار به‌طور نسبی از سطح ملی پایین‌تر است.

میرزائی بیان کرد: آمار نشان می‌دهد ۷۲ درصد جمعیت این شهرستان روستانشین و ۲۸ درصد شهرنشین هستند اما باید توجه داشت که شهر‌ها هم بافت روستایی دارند و به‌ نوعی روستا – شهر به حساب می‌آیند.

معاون امور اقتصادی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: وزارت تعاون باید در دو حوزه تأمین اشتغال روستایی از محل منابع تسهیلات پایدار اشتغال روستایی و بیمه روستائیان طرح‌های جدی و جدیدی را به اجرا بگذارد.

او با اشاره به غلبه جمعیتی اهل تسنن بر شیعیان این شهرستان تأکید کرد: ممکن است اهل تسنن استقبالی از تسهیلات بانکی نشان ندهند به همین دلیل از جامعهٔ روحانیت اهل تسنن درمیان درخواست می‌شود که مردم را برای دریافت این تسهیلات ترغیب کنند زیرا این منابع پس‌اندازی برای آیندهٔ مردم است.

 

 

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر خبر داد:
انفصال بیمه ای ۵۰۰ هزار نفر در کشور/۲-۳

شیرکانی با بیان اینکه بیش از ۲ میلیون نفر در کشور بیمه صندوق اجتماعی روستاییان و عشایر هستند، گفت: ۵۰۰ هزار نفر عضو این صندوق انفصال بیمه دارند که صندوق در آینده در پرداخت مزایای این افراد با مشکل مواجه خواهد شد.

«علی شیرکانی»،  در حاشیه افتتاح کارگزاری بیمه صندوق اجتماعی، روستاییان، کشاورزان و عشایر شهرستان خوسف به خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: بالغ بر ۲ میلیون بیمه شده به عنوان عضو صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر داریم.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر با بیان اینکه یک میلیون و ۳۰۰ نفر عضو فعال صندوق بیمه روستاییان هستند، افزود: همچنین حدود ۱۲۲ هزار نفر مستمری بگیر صندوق هستند.

شیرکانی از شناسایی دو میلیون خانوار روستایی فاقد پوشش بیمه خبر داد و گفت: تلاش می کنیم با اطلاع رسانی بیشتر این تعداد زیر پوشش بیمه صندوق قرار گیرند.

وی با اشاره به موضوع نقل و انتقال بیمه از صندوق بیمه تأمین اجتماعی به صندوق بیمه روستاییان و یا بالعکس و یا از سایر صندوق ها به صندوق بیمه کشاورزی روستائیان و عشایر؛ گفت: با پیگیری های وزیر تعاون و موافقت شورای عالی رفاه و تأیید ریاست جمهوری این موضوع برطرف و بیمه شدگان از صندوق های تامین اجتماعی به صندوق ما و یا بالعکس می توانند بیمه خود را منتقل کنند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر توصیه کرد تا افراد برای نقل و انتقال بیمه ای نظرات کارشناسان هر دو صندوق مبدا و مقصد را جویا شوند.

شیرکانی از انفصال بیمه ای ۵۰۰ هزار نفر عضو صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر خبر داد و گفت: این افراد بین یک تا دو سال بیمه خود را پرداخت نکرده بودند که صندوق در آینده در پرداخت مزایا به این افراد با مشکل مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد منفصل ها کسانی هستند که بیمه شده در سایر صندوق ها و یا در کمیته امداد عضو و پوشش بیمه ای دارند، گفت: لذا ۲۵۰ هزار نفر از افراد دارای انفصال بیمه شده اند که در حال برنامه ریزی هستنیم که این افراد مجدد به عضویت در صندوق درآیند.

 

 

 

 

صید یک تُن ماهی گرم آبی در بشرویه/۲

یک تن ماهی گرمابی در شهرستان بشرویه صید شد.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه گفت: این مقدار ماهی گرم آبی از سطح ۴۰۰ مترمربع در یکی از مزارع پرورش ماهی مستقر در حومه شهرستان بشرویه صید و روانه بازار مصرف شد.

حسین سرچاهی افزود: در مرداد پارسال ، تعداد ۷۰۰ قطعه بچه ماهی گرم آبی در مزرعه مذکور رهاسازی و مقدار یک تن ماهی برداشت شد.

وی گفت: پیش بینی می شود اواخر اردیبهشت سال آینده ۵۰ تن ماهی گرمابی از ۲۷ استخر پرورش ماهی که آماده برداشت  است ، صید شود.

 

رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی خراسان جنوبی مشخص شد/۲

 «حسین خسروی» با حکم حمیدرضا کاظمی رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور به عنوان رئیس هیأت عالی نظارت بر ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی استان خراسان جنوبی منصوب شد.

 

بنا بر اعلام رسمی وزارت کشور انتخابات ششمین دوره‌ شوراهای اسلامی شهر و روستا روز جمعه ۲۸ خرداد ماه سال ۱۴۰۰ در سطح شهرها و روستاهای خراسان جنوبی همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات سراسری ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

 

روند انتخابات شوراهای شهر و روستا از روز چهارشنبه ۲۰ اسفندماه با ثبت نام از داوطلبان آغاز می‌شود.

شاخص‌ترین پروژه فرهنگی استان خراسان جنوبی اسفندماه بهره‌برداری می‌شود

  • شاخص‌ترین پروژه فرهنگی استان خراسان جنوبی اسفندماه بهره‌برداری می‌شود

شهردار بیرجند گفت: فرهنگسرای شهر شاخص‌ترین و مهم‌ترین زیرساخت فرهنگی در مرکز استان است که ۹۷ درصد پیرفت فیزیکی دارد و هفتم اسفندماه با حضور یکی از وزاری دولت افتتاح می‌شود.

 محمد علی جاوید صبح امروز در نشست خبری اظهار داشت: امسال آذین سازی و مناسب سازی فضای شهری در دهه فجر در دستور کار قرار دارد اما به علت محدودیت‌های کرونایی متفاوت‌تر از گذشته برگزار می‌شود.

شهردار بیرجند بیان کرد: امسال نمایشگاه عکس از ۱۲ بهمن را در مرکز بیرجندشناسی خواهیم داشت. رژه موتوری خودروها در ۱۲ بهمن، آذین بندی تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها، دیدار با خانواده شهدا، غباررویی مزار شهدا، همایش‌های ورزشی شامل کوه نوردی، پیاده روی و دوچرخه سواری و مسابقات تیراندازی بانوان  و نورافشانی از جمله برنامه‌های دهه فجر است که توسط شهرداری مرکز استان پیش‌بینی شده است.

وی عنوان کرد: در ارتباط با پروژه‌های شهری در سیاست کلی شهرداری مطرح کردیم هر پروژه‌ای که کلنگ‌زنی شود اعتبار لازم را در اختیار بگذاریم. فرهنگسرای شهر نیز از سال ۹۶ در دستور کار قرار گرفته و از منابع داخلی شهرداری استفاده کردیم.

شهردار بیرجند بیان کرد: این پروژه شاخص‌ترین و مهم‌ترین اقدامات زیرساخت فرهنگی در مرکز استان است و هیچ پروژه‌ای در حوزه فرهنگی با این مبلغ تعریف نشده است.

جاوید اظهار داشت: ۴۲ میلیارد تومان برای احداث ۲۰ هزار مترمربع در این پروژه اختصاص داده شده است. سالن همایش این فرهنگسرا گنجایش ۲ هزار نفر را دارد و دو برابر سالن پیام‌نور است.

وی گفت: در این فرهنگسرا آموزش‌های کارهای هنری، تئاتر، آمفی تئاتر روباز، مکان نقاشی و برگزاری برخی از جشن‌های شهری پیش‌بینی شده است. عملیات اجرایی آن ۹۷ درصد پیرفت فیزیکی دارد و در ۷ اسفند با حضور یکی از وزاری دولت افتتاح می‌شود.

شهردار بیرجند تصریح کرد: پارکینگ طبقاتی حکیم نزاری به خاطر شرایط نامناسب ترافیک این خیابان  از دهه فجر سال گذشته کلنگ‌زنی شده و ۷ میلیارد برای ساخت آن و ۴ میلیارد برای تملک آن هزینه شده است و تاپایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی عنوان کرد: دیوار یخی یکی از المان‌های تاریخی فرهنگی شهر بیرجند است که مغفول مانده بود و در حال فرو ریزی بود از محل اعتبارات داخلی بیش از یک میلیارد تومان برای مرمت آن هزینه شده است. زمین پشت این دیوار در تملک بنیاد مستضعفان است و شهرداری اجازه ساخت در آن را ندارد.

جاوید گفت: بهسازی میدان شهدا نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

شهرار بیرجند اظهار داشت: بوستان کاج بالای نیز ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که بهار ۱۴۰۰ افتتاح می‌شود.

وی افزود: بهسازی منطقه بنددره مطالبه شهرداری و شورای شهر بود که با ورود استاندار سابق و حضور دستگاه‌های اجرایی این کار شروع شد و پارک خطی آن در حال احداث است.

 

 

 

 

حضور کارمندان مبتلا به کرونا در ادارات تخلف محسوب می‌شود/۲-۳

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در خراسان جنوبی گفت: حضور کارمند مبتلا به بیماری کرونا در اداره تخلف محسوب می‌شود.

شریف زاده دبیرستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی پیش رو و جهش کرونا ویروس قطعا پیک چهارم نسبت به پیک سوم شدید‌تر خواهد بود.

او با اشاره به این که بر اساس قوانین حضور بیمار کرونا مثبت در اداره تخلف محسوب می‌شود، افزود: اگر فردی بیماری خود را کتمان کند و در اداره حضور پیدا کند و همچنین مدیر هم بر حضور او در اداره اصرار ورزد هر دو تخلف کرده و براساس قانون با آن ها برخورد می شود.

شریف زاده اظهار کرد:حتی اگر نیرویی حضورش در اداره واجب باشد، مدیر نباید او را مجبور به حضور در اداره کند و ادارات موظف هستند همه‌ی افرادی که وارد سازمان‌ها می‌شوند را از نظر ابتلا به کرونا بررسی کنند در غیر این صورت حق ورود به اداره را ندارند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در خراسان جنوبی تصریح کرد: در شهرستان‌های آبی رنگ محدودیت تردد شبانه بر عهده فرمانداران گذاشته شده تا براساس شرایط تصمیم بگیرند.

او ادامه داد: تالار‌ها با یک سوم ظرفیت می‌توانند فعالیت کنند، ولی گاهی اوقات مشاهده می‌شود که بیشتر از ظرفیت پذیرش دارند.

 

 

 

بوستان جنگلی بیرجند بهار ۱۴۰۰ افتتاح می‌شود

بوستان جنگلی بیرجند بهار ۱۴۰۰ افتتاح می‌شود

 شهردار بیرجند گفت: بوستان جنگلی بیرجند به عنوان مجموعه کامل تفریحی در بهار ۱۴۰۰ افتتاح خواهد شد و اعتبار خوبی از محل منابع داخلی شهرداری به این طرح اختصاص یافته است.

محمدعلی جاوید روز دوشنبه در نشست خبری گفت: عملیات بهسازی و زیباسازی بوستان جنگلی که از ظرفیت‌های مهم مرکز استان است، اکنون ۸۰ درصد پیشرفت دارد.

وی اضافه کرد: تامین زیرساخت‌ها و بهسازی مجموعه تفریحی و گردشگری بند دره بیرجند نیز بخش زیادی از آن با مشارکت دستگاه‌های اجرایی در حال انجام است و پارک حاشیه‌ای بلوار بند دره توسط شهرداری در دست احداث است.

شهردار بیرجند گفت: واگذاری زمین به مساحت ۴.۵ هکتار در بالادست بند دره را از منابع طبیعی درخواست کردیم که در کارگروه منابع طبیعی تصویب شد.

وی با بیان اینکه تا پایان سال نیروهای خدمات‌ شهری شهرداری در منطقه بند دره مستقر و خدمات‌رسانی به شهروندان انجام می‌شود افزود: سطل زباله هم در منطقه نصب و سرویس‌های بهداشتی آماده بهره‌برداری خواهد شد.

جاوید عنوان کرد: شهر بیرجند از لحاظ فضای تفریحی و گردشگری محدودیت‌های زیادی دارد و تنها منطقه حاشیه شهر هم بند دره است که زیرساخت‌هایی در آن در حال انجام است، مسائل ترافیکی را در منطقه خواهیم داشت که ارتقای زیرساخت‌های ترافیکی باید متناسب با منطقه پیش برود.

وی همچنین گفت: فرهنگسرای بزرگ بیرجند با ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی اسفند امسال افتتاح می‌شود.

شهردار بیرجند افزود: اجرای این پروژه از سال ۹۶ به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و شاخص‌ترین اقدام و زیرساخت فرهنگی در خراسان جنوبی است.

وی بیان کرد: تاکنون ۴۲ میلیارد تومان از منابع داخلی برای این پروژه با مساحت ۲۰ هزار مترمربع و زیربنای ۶ هزار مترمربع اختصاص یافته است.

جاوید سالن همایش ۲ هزار نفری به عنوان بزرگترین سالن همایش استان، آموزش کارهای هنری، تئاتر، طراحی و نقاشی و احداث آمفی تئاتر روباز را از کابری‌های تعریف شده در این طرح مهم فرهنگی شهر عنوان کرد.

وی ادامه داد: این طرح شاخص فرهنگی برای هفتم اسفندماه امسال به صورت کامل تکمیل و با حضور یکی از وزرا افتتاح خواهد شد.

شهردار بیرجند اظهار داشت: در ساخت این فرهنگ‌سرا از بهترین و با کیفیت‌ترین مصالح استفاده شده و جزو ۱۰ سالن همایش برتر کشور است.

جاوید با اشاره به احداث پارک طبقاتی حکیم نزاری که عملیات اجرایی آن از دهه فجر سال گذشته آغاز شده است، گفت: این طرح با هفت میلیارد تومان هزینه احداث و چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه تملک اراضی ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‎رسد.

وی بیان کرد: برای مرمت دیوار یخی بیرجند هم که سابقه تاریخی آن به دوران زندیه برمی‌گردد یک میلیارد تومان اعتبار هزینه کردیم که با این اقدام این اثر تاریخی به پاتوق گردشگری تبدیل خواهد شد و از طرفی از فرسودگی و تخریب آن جلوگیری شد.

جاوید افزود: مرمت این اثر تاریخی به عنوان المان تاریخی و فرهنگی بیرجند تا پایان سال جاری تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به بازسازی و رفع مشکلات ترافیکی میدان شهدا بیرجند هم گفت: این میدان مشکلات ترافیکی داشت که مطالبه مردمی بود، این طرح با اعتبار یک میلیارد تومان بازسازی شد و تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

شهردار بیرجند با بیان اینکه اقدام زیبایی در حوزه آسیب‌های اجتماعی و در زمینه جمع آوری متکدیان در دستور کار قرار دادیم، عنوان کرد: ساختمانی متعلق به شهرداری را با اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومان بازسازی و برای ساماندهی، غربالگری و اسکان متکدیان در نظر گرفته‌ایم.

جاوید افزود: این مجموعه علاوه بر ساختمان اداری، دارای ۲ طبقه با ۱۲ اتاق است که با مشارکت دستگاه‌های حمایتی در خصوص ساماندهی متکدیان سطح شهر اقدام خوبی صورت خواهد گرفت.

وی گفت: همچنین در این مرکز نیروهایی از بهزیستی و کمیته امداد و مشاور برای حل مشکلات متکدیان مستقر خواهند شد.

جاوید گفت: هزینه جاری این مرکز نیز از محل اعتبارات سالانه شهرداری تامین خواهد شد، وظیفه شهرداری جمع آوری متکدیان است و باید دستگاه‌های حمایتی نسبت به ساماندهی آنان اقدام کنند.

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود درباره تکمیل طرح‌های شهرداری تا پایان مرداد سال آینده گفت: سایت مدیریت پسماند شهرداری با اعتبار هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در دست اجراست که سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

شهردار بیرجند افزود: راه‌اندازی خط تفکیک صنعتی پسماند در سایت مدیریت پسماند شهرداری بیرجند در دستور کار قرار دارد که پیمانکار قول داده است این خط را طی چهار ماه آینده تکمیل و تحویل دهد.

جاوید درخصوص ساماندهی ورودی شهر از سمت شهرستان خوسف گفت: ساماندهی میدان شهدای عبادی بیرجند را با اعتبار ۴.۵ میلیارد تومان را آغاز کردیم و در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: ساماندهی میدان شهید سلیمانی ورودی شهر از فرودگاه را هم با اعتبار بیش از یک میلیارد تومان به مناقصه گذاشته‌ایم.

جاوید اظهار داشت: اجرای کامل کمربند سبز در بیرجند نیازمند اعتبار زیاد است اما کمربندی بلوار پیامبر اعظم بیرجند را به صورت بخشی تامین اعتبار و احداث می‌کنیم.

وی بیان کرد: زیباسازی کانال مهرشهر، پارک انقلاب و پارک الهیه از دیگر پروژه‌هایی است که اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و عملیات اجرایی پارک شهید احمدی روشن مهرشهر هم به زودی آغاز می‌شود.

جاوید با اشاره به اینکه باغ مفاخر بیرجند در مرحله کاشت نهال و فضای سبز و عملیات جدول گذاری قرار دارد، گفت: معابر مربوط به این باغ خاک برداری شده و چنانچه مشکلی پیش نیاید در همین دوره شهرداری فضای سبز این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در ادامه این نشست خبری درباره پلمب مجتمع در دست ساخت هلال از سوی شهرداری و دلیل آن گفت: صدور پروانه ساختمانی و  اجرای سفت کاری در این دوره انجام نشده و عمده‌ترین دلیل متوقف کردن این پروژه بزرگ، عدم پیش‌بینی پارکینگ برای آن است.

شهردار بیرجند افزود: طبقات منفی یک و ۲ می‌توانستند پارکینگ‌های خوب این پروژه در خیابان طالقانی باشند که متاسفانه سودجویی و تبدیل با کاربری‌های انتفاعی شده که یک ظلمی بود که انجام شد و افرادی که در این پروژه دخیل بودند باید بازخواست شوند که چرا این اقدام را نکردند.

جاوید گفت: معماری ساختمان به گونه‌ای است که دیگر نمی‌توان پارکینگ را در این ساختمان گنجاند چرا که طراحی پارکینگ در این پروژه مستلزم تخریب آن است.

وی اظهار داشت: در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری درخواست کردیم که پارکینگ برای این مجتمع پیش‌بینی شود و هلال احمر چون نتوانست زمینی را در آن محدوده تامین کند، شهرداری یک زمین در آن محدوده دارد که مقرر شد با قیمت کارشناسی به هلال برای ساخت پارکینگ بفروشیم.

وی با اشاره به اینکه مجتمع هلال تاکنون با وجود اینکه ۱۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع ساخت و ساز انجام داده اما یک ریال عوارض به شهرداری پرداخت نکرده است گفت: مجموع عوارض مجتمع ۳۰ میلیارد تومان است که مقرر شده بخشی را باید نقدی و بخشی به صورت اقساط پرداخت نمایند.

شهردار بیرجند ادامه داد: هنوز با شرکت سرمایه‌گذاری هلال در خصوص ۲ مقوله احداث پارکینگ و پرداخت عوارض شهرداری به جمع‌بندی نرسیدم و مهلت لازم را هم دادیم، اما براساس قانون ماده ۱۰۰ شهرداری ملزم است از ساخت و سازهای بدون پروانه جلوگیری کند و براساس قانون این پروژه را پلمب کردیم.

وی درباره نصب المان نوروزی، دیوارنگاری و نمایش خیابانی برای نوروز ۱۴۰۰ هم گفت: مناقصه ملی طرح‌ها برگزار شده و شهرداری برای این موضوع ۲ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی کرده است.

شهردار بیرجند به آسفالت معابر شهر به ویژه مهرشهر اشاره کرد و افزود: هر معبر خاکی که اداره آب و فاضلاب تحویل ما بدهند، آمادگی برای آسفالت وجود دارد.

وی اظهار داشت: در مورد خیابان‌های قدیمی شهر که آسفالت نامناسبی دارد طی مکاتبه‌ای که با دستگاه‌های اجرایی شده به دلیل اجرای برخی پروژه‌ها نوسازی آسفالت آنها به طور موقت عقب افتاده است.

 

 

 

 

 

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

حفظ اشتغال موجود از اولویت‌های وزارت تعاون است/۳

حفظ اشتغال موجود از اولویت‌های وزارت تعاون است

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی از اولویت‌های مهم این وزارتخانه حفظ اشتغال و تولید در واحدهای تولیدی است و نباید ایجاد واحدهای جدید ما را از اشتغال و تولید موجود غافل کند.

حاتم شاکرمی روز دوشنبه در نشست با مدیران منتخب بنگاه‌های اقتصادی مشکل‌دار خراسان جنوبی افزود: عمده بحث‌ها درخصوص ایجاد واحدهای جدید است در حالیکه حفظ اشتغال موجود که سرمایه‌های کلانی در گذشته برای تولید صرف شده به فراموشی سپرده شود.

وی بیان کرد: با همکاری سایر دستگاه‌های مربوطه اجازه نخواهیم داد تولید یا اشتغال واحدهای تولیدی فعال یا نیمه فعال از بین برود.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: یکی از مشکلات موجود این است که اصولا تعریف واحدی از مشکلات واحدهای تولیدی در سطح استانی یا ملی نداریم.

وی ادامه داد: این مشکل در صحبت‌های مسوولان بانک و تولیدکننده حاضر در جلسه نیز مشهود است در حالی که باید تعریف واحدی از مشکلات داشته باشیم.

شاکرمی تصریح کرد: برخی از مشکلات واحدهای تولیدی استان در قالب اختیارات استانی قابل حل و فصل و برخی باید در سطح ملی پیگیری، بررسی و رفع مشکل شود.

وی گفت: یکی از مشکلاتی که مانع شده بتوانیم مشکلات واحدها را سریعتر به نتیجه رسانده و رفع کنیم، عدم تعریف استاندارد واحد از مشکلات واحدها در سطح استانی و ملی است.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: ابتدا باید تعریف واحدی از مشکلات داشته باشیم و آن را با قوانین و مقررات تطبیق دهیم و با استفاده از اختیارات استانی و ملی اجازه ندهیم واحدهای تولیدی مشکل دار متوقف شوند.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و مشکلاتی که در بخش‌های مختلف اقتصادی در پی داشت گفت: برای حمایت از مشاغل آسیب دیده از کرونا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چند اقدام اساسی را در دستور کار قرار داد.

شاکرمی افزود: در این زمینه ۱۴ رسته مشاغل شناسایی شدند که مورد حمایت‌های بیمه‌ای و تسهیلات قرار گرفتند.

وی ادامه داد: در بخش بیمه‌ای حدود ۷۳۰ هزار نفر را مورد حمایت قرار دادیم و همچنان محدودیتی برای تدوام این حمایت نداریم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: همچنین تسهیلات با نرخ ۱۲ درصدی در اختیار رسته‌های آسیب دیده از کرونا قرار گرفت که در خراسان جنوبی ۶۰ درصد اصناف از این تسهیلات استقابل کردند.

وی با بیان اینکه حمایت‌های معیشتی و رفاهی نیز در این مدت توسط وزارت تعاون انجام شده است بیان کرد: تمامی حمایت‌های انجام شده با توجه به توان دولت تنها برای جبران بخش محدودی از مشکلات ایجاد شده بود و بدون شک جبران خسارت‌ها نبوده است.

شاکرمی عنوان کرد: در این نشست تعدادی از واحدهای تولیدی به ارائه مشکلات واحد پرداختند که درخواست داریم مستندات مربوطه ظرف یک هفته به ما ارائه دهند تا بتوانیم موضوعات مربوط به سطح ملی را پیگیری و رفع کنیم.

وی گفت: مواردی که ارائه خواهد شد بایستی حتما مصوبات استانی را دریافت کرده باشد و سعی می‌کنیم وضعیت واحدهای مشکل دار را پیگیری و به یاری خدا به نتیجه برسانیم.

در این نشست مدیران شرکت ستاره کیان، صنایع کاشی و سرامیک آیداسرم، شرکت چاپ و نشر گلرو، مرغ مادر جنوب خراسان، اتاق اصناف خراسان جنوبی، شمش چدن خاوران خوسف و شرکت دان و علوفه شرق و تامین طیور به بیان مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی خود پرداختند که برای پیگیری آنها قول مساعد داده شد.

معاون امور اقتصادی، معاون روابط کار و معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه ۲۲ مدیرکل و روسای سازمان‌های وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از روز شنبه (چهارم دی) وارد خراسان جنوبی شدند و تا  امروز در قالب سه گروه در شهرستان‌های استان حضور می‌یابند.

 

 

 

جدال با مشکلات در «ورقَنه» /زنگ ترک تحصیل دانش آموزان نواخته شد/۷

جدال با مشکلات در «ورقَنه» /زنگ ترک تحصیل دانش آموزان نواخته شد

روستای «ورقنه» در ۸۰ کیلومتری شهرستان بیرجند از مشکلات آبی رنج می برد و نبود اینترنت راه تحصیل دانش آموزان را سد کرده است.

به گزارش مهر محرومیت‌ها در خراسان جنوبی همیشه در روستاهای دور افتاده و مرزی نیست. گاهی آنقدر نزدیک است که به خاطر همین نزدیکی از چشم‌ها جا می‌ماند … مانند «ورقنه» که ساکنانش در ۸۰ کیلومتری مرکز استان از مشکلات آب و اینترنت رنج می‌برند.

دانش آموزان روستا نه تنها پاییزشان با بوی ماه مهر آشنا نشد بلکه در روزهای کرونایی پیش رو، راه ترک تحصیل را جست و جو می‌کنند چراکه نبود بستر اینترنتی و جای خالی شبکه دیجیتال مسیر تعلیم را برایشان سد کرده است.

گذشته از مشکل آنتن دهی موبایل، معضلات آبی در ورقنه بیداد می‌کنند. رنج روستاییان از مشکلات آبرسانی سیار در حالی است که پروژه انتقال آب از پنج کیلومتر آن طرف تر به روستا از ۱۳ سال گذشته هنوز ناتمام مانده است.

بنا به گفته روستاییان قول استاندار سابق خراسان جنوبی و متولیان بخش آب هم به باد فراموشی سپرده شده و شاید با رفتن استاندار، از ذهن دیگر متولیان هم رخت بسته است.

اگرچه در حال حاضر ورقنه با ۱۴۰ نفر به هویتش جلا بخشیده اما ساکنان معتقدند با رفع مشکلات آب و اینترنت، ۹۰ درصد از جمعیت مهاجرت معکوس خواهند داشت و باری دیگر هیاهو و نشاط به روستا رنگ زندگی خواهد داد.

عدم برخورداری روستاییان از شبکه‌های دیجیتال

یکی از اهالی روستای ورقنه در گفت و گو با مهر با اشاره به مشکلات پیش روی روستا بیان کرد: عدم آنتن دهی موبایل و اینترنت از مهم‌ترین مشکلات پیش روی روستا است.

حقیقی با بیان اینکه تمام روستاهای اطراف ورقنه از اینترنت برخوردار هستند، اظهار کرد: همچنین به دلیل نبود اینترنت، تنها شبکه‌های یک، دو، سه و خاوران می‌گیرد.

وی که بنا به گفته خودش یک دانش‌آموز پایه سوم ابتدایی دارد، گفت: با رایزنی‌های انجام شده یک معلم دانش آموزان پایه‌های ابتدایی را درس می‌دهد.

زنگ ترک تحصیل دانش آموزان نواخته شد

حقیقی از وجود چهار دانش آموزان دبستانی در روستا خبر داد و افزود: دانش آموزان راهنمایی و دبیرستانی به صورت حضوری مدرسه نمی‌روند و با توجه به نبود اینترنت در روستا، نمی‌توانند به تحصیل ادامه دهند.

وی با اشاره به آبرسانی روستا با استفاده از تانکر سیار بیان کرد: بر اساس قول مسئولان باید ماهی ۱۰ تانکر به روستا حمل شود اما اینگونه نیست.

حقیقی ادامه داد: همچنین تنها افرادی که در مسیر اصلی روستا واقع شده‌اند، می‌توانند از آب تانکر استفاده کنند و کفاف بقیه اهالی را نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه جمعیت روستا طی سال‌ها گذشته بسیار کم شده است، بیان کرد: وعده مسئولان برای رفع مشکلات روستا عملی نشده است.

آب و اینترنت مهم‌ترین مشکلات روستاییان

یکی دیگر از اهالی روستا در گفت و گو با مهر، ورقنه را نقطه کور اینترنت دانست بیان کرد: آنتن دهی موبایل در روستا صفر بوده و باید برای استفاده از تلفن همراه به بالای کوه برویم.

نصیری با بیان اینکه ورقنه در ۸۰ کیلومتری شهرستان بیرجند قرار دارد، افزود: کمبود آب از دیگر مشکلات روستا بوده که کشاورزی و دامداری را از بین برده است.

وی با بیان اینکه بهداشت سیار به صورت دوره‌ای برای رفع مشکلات درمانی به روستا مراجعه می‌کنند، گفت: از مسئولان خواستاریم به مردم این روستا توجه ویژه داشته باشند.

نصیری آب و اینترنت را از مهم‌ترین مشکلات پیش روی روستا عنوان کرد و گفت: قنات روستا خرده مالکی بوده و کفاف مصرف روستاییان را نمی‌دهد.

ورقنه، نقطه کور مسئولان

دهیار روستای ورقنه در گفت و گو با مهر با اشاره به مشکلات روستای ورقنه بیان کرد: نبود بستر اینترنت و عدم پوشش آنتن دهی موبایل از مهم‌ترین مشکلات روستا است.

علی رجبی با بیان اینکه دانش آموزان روستا به دلیل نبود اینترنت ترک تحصیل کرده‌اند، افزود: از مسئولان خواستاریم توجه ویژه‌ای به دانش آموزان و مردم روستا داشته باشند.

وی با بیان اینکه ورقنه در ۸۰ کیلومتری شهرستان بیرجند قرار دارد، اظهار کرد: ۱۴۰ نفر در روستا ساکن و ۱۰۰ نفر هم در رفت و آمد بین شهر و روستا هستند.

رجبی با بیان اینکه ورقنه در نقطه کور خدمت رسانی‌ها واقع شده است، اظهار کرد: علی رغم پیگیری‌های فراوان برای حل مشکل اینترنت، به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

پیگیری‌ها نتیجه نداد

دهیار روستای ورقنه با بیان اینکه متأسفانه دکل آنتن دهی در روستا ایجاد نشده است، افزود: مردم روستا حتی از دیجیتال هم محروم هستند که این امر نیازمند توجه ویژه متولیان است.

وی بیان کرد: تاکنون برای رفع مشکلات بارها به فرمانداری، بخشداری و اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات مراجعه داشته‌ایم اما مشکل همچنان پا برجا است.

رجبی با بیان اینکه متأسفانه فریاد مردم روستا به جایی نمی‌رسد، اظهار کرد: اگر دانش آموزان به بالای تپه‌ای در کنار روستا بروند، اینترنت اندکی آنتن می‌دهد.

وی با بیان اینکه با توجه به مشکلات موجود در روستا، جوانان راه مهاجرت را پیش گرفته‌اند، گفت: آب یکی دیگر از مشکلات اصلی پیش روی روستا بوده که نیازمند توجه است.

وعده‌ای که ناتمام ماند

رجبی بیان کرد: استاندار سابق خراسان جنوبی به همراه متولیان بخش آب در خرداد ماه سال جاری از این روستا بازدید داشته و در جریان مشکل موجود قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه پرونده حل مشکل آب به روستا از ۱۳ سال گذشته باز است، گفت: در این بازدید، مسئولان قول دادند که در تیرماه استارت پروژه انتقال آب به روستا آغاز شود.

دهیار روستای ورقنه ادامه داد: علی رغم گذشت بیش از پنج ماه هنوز هیچ گامی برداشته نشده و قول مسئولان به قوت خودش باقی مانده است.

وی با بیان اینکه متولیان آب و فاضلاب در هر بار مراجعه، پاسخ‌های متفاوتی به این مطالبه می‌دهند، افزود: این پروژه تا مجتمع آب کمتر از چهار کیلومتر فاصله داشته اما اجرایی نمی‌شود.

بهانه‌هایی برای رفع مشکل آبی روستا

رجبی از آبرسانی سیار به روستا خبر داد و افزود: بر اساس قرارداد باید هر هفته دو نوبت به روستا آبرسانی شود اما این امر هم به بهانه‌های مختلف محقق نمی‌شود.

دهیار روستای ورقنه آبدهی قنات روستا به دلیل خشکسالی‌های چند ساله کم شده و کفاف مردم را نمی‌دهد، گفت: متأسفانه مسئولان کمبود اعتبار را برای انجام پروژه‌ای کوتاه مدت و کوچک بهانه می‌کنند.

وی بیان کرد: مجتمع وحدت قریب به ۴۰ روستا را آب می‌دهد اما مسئولان می‌گویند آب مجتمع برای آبرسانی به دیگر روستاها کفاف نمی‌دهد.

رجبی با بیان اینکه در صورت رفع مشکلات، ۹۹ درصد مهاجرت معکوس را خواهیم داشت، گفت: در حال حاضر انگیزه‌ای برای حضور در روستا وجود ندارد.

برخورداری از اینترنت تا پایان دولت

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر بیان کرد: تأمین پوشش همراه روستای ورقنه با نصب سایت جدید همراه در برنامه این اداره کل قرار دارد.

مصطفی بهی ادامه داد: همچنین تأمین اینترنت پرسرعت همراه روستا از محل اپراتور “های وب” تا پایان دولت انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه تلاش می‌شود تا پایان دولت تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان را به شبکه ملی اطلاعات متصل شود، افزود: در حال حاضر ۶۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند.

بهی ادامه داد: براساس تکلیف قانونی برنامه ششم توسعه، باید ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ با هدف بهره مندی روستاییان از ظرفیت‌های شبکه ملی اطلاعات در آموزش، بانکداری، سلامت وکشاورزی هوشمند به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: در راستا تاکنون ۶۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند.

بهی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات بستر فضای مجازی کشور و شبکه ای امن و پایدار است، افزود: ارائه اینترنت پرسرعت از دیگر خدماتی بوده که مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات انجام می‌شود.

پروژه آبرسانی چشم انتظار پیمانکار

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی بیان کرد: روستای ورقنه از محل منبع تأمین آب واقع در روستای گازار ۱۶ کیلومتر فاصله دارد.

حسین امامی ادامه داد: طی سال‌های گذشته عملیات ۱۱ کیلومتر از خط انتقال در روستاهای مشترک مجتمع گازار و دو باب ایستگاه پمپاژ اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه آبرسانی به روستای ورقنه نیازمند اجرای پنج کیلومتر خط انتقال و یک باب ایستگاه پمپاژ است، اظهار کرد: در صورت تأمین اعتبار، این طرح تحت عنوان افزایش پیمان تا سقف ۲۵ درصد مبلغ اولیه به پیمانکار ابلاغ خواهد شد.

امامی با بیان اینکه دو مرحله واگذاری پیمان برای این پروژه برگزار شده است، افزود: پیمانکار مناسب به دلیل قیمت‌های خارج از عرف انتخاب نشده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی بیان کرد: در صورت تأمین ظرفیت قرارداد جاری، خط انتقال و ایستگاه پمپاژ منحصر به روستای ورقنه انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه مهمترین اولویت ما آبرسانی به روستاهای پر جمعیت است، گفت: هر منطقه که از جمعیت بیشتری برخوردار باشد در اولویت اجرایی می‌باشد.

در شرایطی که کرونا راه تحصیل را سد کرده و دانش آموزان راهی به جز توسل به فضای مجازی ندارند، شایسته نیست در سایه نبود اینترنت از قافله علم عقب بمانند و راه ترک تحصیل را پیش گیرند.

 

 

 

 

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی:

سالانه یک میلیارد دلار کالا از مرز ماهیرود صادر می‌شود/۳

سالانه یک میلیارد دلار کالا از مرز ماهیرود صادر می‌شود

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی گفت: سالانه یک میلیارد دلار کالا از مرز ماهیرود صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن رحیمی‌زاده ظهر دوشنبه در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی اظهارکرد: از مرز ماهیرود سالانه حدود یک میلیارد دلار کالا مبادله می‌شود.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: همواره از طرف برادران افغانستانی این گلایه مطرح است که چرا همانطور که کالا به افغانستان صادر می‌کنید از این کشور کالا وارد نمی‌کنید.

رحیمی‌زاده با اشاره به اینکه با همکاری جهاد کشاورزی می‌توانیم از کشور افغانستان واردات محصولات کشاورزی را داشته باشیم، ادامه داد: با توجه به اینکه بسیاری از ولایت‌های همجوار ما در کشور افغانستان پرآب است، می‌توان در قالب کشت فراسرزمینی کشت چغندرقند را در آن مناطق داشته باشیم و آنان نیز خواهان این موضوع هستند.

وی افزود: از یک میلیارد دلار صادرات از مرز ماهیرود به افغانستان در طی یک سال متأسفانه تنها حدود ۱۰ درصد آن سهم استان است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی با بیان اینکه یکی از کالاهای صادراتی ما سوخت است، گفت: باید تلاش کنیم که این سهم ۱۰ تا ۲۰ درصدی را به ۵۰ درصد برسانیم.

آیت‌الله سید علیرضا عبادی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه برای موفقیت گمرک در اهدافش سازمان‌های مختلف چون صمت، راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه، وزارت کشور و …باید همکاری داشته باشند، افزود: ما حتی اگر تحریم هم نباشیم باید از اتکاء به نفت فاصله بگیریم.

رفع موانع محورهای استان خراسان جنوبی به بعد از رخ دادن حوادث موکول نشود/۲

معاون دادگستری خراسان‌جنوبی گفت:متأسفانه در راه‌های روستایی خراسان‌جنوبی علائم و تابلوهای رانندگی از بین رفته و خط کش های درست نیز وجود ندارد که خود منشاء تصادفات است.

حجت‌الاسلام یدالله وحدانی‌نیا صبح دوشنبه در کارگروه مشارکت در طرح کاهش و پیشگیری از تصادفات خراسان‌جنوبی اظهار کرد: این روزها سخن از بازگشایی مرز یزدان است که اگر این اتفاق رخ دهد، حجم تردد ماشین‌های سنگین در استان افزایش خواهد یافت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: از این جهت باید بهبود و بهسازی و رسیدگی به وضعیت پایانه مرزی یزدان در راستای پیشگیری از حوادث تا قبل از بازگشایی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وحدانی‌نیا با اشاره به وضعیت راه‌های روستایی خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: متأسفانه در راه‌های روستایی خراسان‌جنوبی علائم و تابلوهای رانندگی گاه افتاده و خط کشی‌های دقیق و درست نیز وجود ندارد که خود منشاء تصادفات است.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا در سال جاری به صورت طبیعی کاهش سفرها و کاهش آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات رانندگی را به همراه داشته است، گفت: امیدواریم با کاهش شیوع کرونا و افزایش مسافرت‌ها مجدد شاهد تصادفات نباشیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به ضرورت تقویت فرهنگ رانندگی در خراسان جنوبی و صبر و مدارا در بین مردم یادآور شد: کاش قبل از اینکه در محوری تصادف وحشتناکی رخ دهد، آن را اصلاح کنیم و مسائل را به بعد از رخ دادن حوادث موکول نکنیم.

معاون راه و شهرسازی خراسان‌ جنوبی:

۵۷۰ کیلومتر دوبانده سازی جاده‌های خراسان جنوبی در دست اجرا است

خباززاده با بیان اینکه راه‌های دوبانده استان به ۶۲۳ کیلومتر رسیده است، گفت: ۵۷۰کیلومتر باند دوم دیگر در دست اجرا است.

 «هاشم خباززاده»  در کارگروه مشارکت در طرح کاهش و پیشگیری از تصادفات خراسان‌ جنوبی  با اشاره به دوبانده شدن ۶۲۳ کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر احداث ۵۷۰ کیلومتر باند دوم در سطح استان در دست اجرا است.

 

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌ جنوبی از ابلاغ  ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال جاری برای باندهای دوم استان خبر داد و گفت: امسال بیشترین اعتبار ملی به محور مرزی درح- سربیشه- ماهیرود تعلق گرفته است.

 

وی با اشاره به مناقصه گذاشته شدن تمام محور بیرجند – زاهدان ادامه داد: در حال حاضر قطعه اول محور بیرجند- قاین به اتمام رسیده و تنها هشت کیلومتر از قطعه دوم و ۲۹ کیلومتر از قطعه سوم آن باقی مانده است.

 

خباززاده بیان کرد: با وجود مشکل اعتباری در مورد دوبانده کردن جاده‌های استان ولی همه تلاش ما بر این است با داشته‌های موجود پروژه‌ها را به سرعت به پیش ببریم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به مسیر سه کیلومتری فرودگاه شهید کاوه تا پل غدیر در شهر بیرجند افزود: این مسیر در هفته گذشته به مناقصه گذاشته شده و درحال تعیین پیمانکار برای دوبانده شدن آن هستیم.

 

اصلاح ۱۵ نقطه حادثه خیز در محورهای ارتباطی خراسان جنوبی

«مهدی گرجی» معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی هم در این جلسه از شناسایی ۶۳ نقطه حادثه خیز در سطح استان خبر داد و گفت: از ابتدای امسال ۱۵ نقطه حادثه خیز رفع شده و اصلاح سه نقطه دیگر در دستور کار قرار دارد.

 

وی با بیان اینکه روزانه ۱۳۰ هزار خودرو  در جاده‌های خراسان جنوبی تردد می‌کنند، افزود: ایجاد ایستگاه آتش نشانی در جاده‌های استان چندین سال است در کمیسیون ایمنی پیگیری می شود اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

فوتی‌ تصادفات در محورهای خراسان جنوبی ۲۷ درصد کاهش یافت

رئیس پلیس راه خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه گفت: از ابتدای امسال  ۱۶۹ نفر در محورهای برون شهری استان جان باختند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد کاهش دارد.

سرهنگ علیرضا رضایی  با اشاره به طرح کاهش و پیشگیری از تصادفات خراسان‌جنوبی اظهار داشت: از ابتدای امسال ۴۶ درصد تصادفات در جاده‌های اصلی، ۴۵ درصد در جاده‌های روستایی و ۹ درصد نیز در جاده‌های فرعی استان بوده و ۵۱ درصد حوادث استان نیز به علت واژگونی صورت گرفته است.

رئیس پلیس راه خراسان‌جنوبی بیان کرد: در این مدت  ۱۶۹ نفر در محورهای برون شهری جان باختند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد کاهش دارد.

وی افزود: یک هزار و ۹۵۸ نفر در این مدت در محورهای برون شهری مجروح شداند که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۸ درصد کاهش دارد.

رضایی بیان کرد: بیشترین تصادفات استان در محورهای بیرجند- زاهدان، بیرجند- مشهد و محور سربیشه به ماهیرود بوده  و ۴۱ درصد علت تصادفات عدم توجه به جلو بوده است.

رئیس پلیس راه خراسان‌جنوبی اظهار داشت:  میانگین تردد وسایل نقلیه سنگین در کشور ۱۳ درصد و در خراسان‌جنوبی ۲۳ درصد است و متأسفانه تعداد پاسگاه‌های پلیس راه با توجه به گستردگی جاده‌های استان هیچ تناسبی ندارد که لازم است در این زمینه تدابیری اندیشیده شود.

 

کلنگ زنی کلنیک تخصصی بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) سربیشه/۲

آیین کلنگ‌زنی کلنیک تخصصی بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) سربیشه  با حضور جمعی از مسولین استانی و شهرستانی در محل این بیمارستان برگزار شد.

این پروژه به مساحت ۶۰۰ متر مربع ، شامل بخش‌ های قلب ، زنان و ارتوپدی است که حدود ۴۰ درصد از اعتبار آن به همت خیران و ۶۰درصد از اعتبار آن به همت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تامین خواهد شد.

 

 

 

دادگاه بخش درح، اولین دادگاه تمام الکترونیک قضایی کشور/۲

دادگاه بخش مرزی درح شهرستان سربیشه، اولین دادگاه تمام الکترونیک قضایی کشور است.

رییس کل دادگستری استان در بازدید از این دادگاه گفت: دادگاه قضایی درح با وجود اینکه هنوز مدت زیادی از تاسیس آن نگذشته است، اما در نوع خود جزو دادگاه‌های نمونه کشور به لحاظ دادرسی صددرصدی الکترونیک به پرونده‌های قضایی است و در این دادگاه هیچ پرونده فیزیکی وجود ندارد.

حجت الاسلام حمیدی افزود: با توجه به اینکه الکترونیکی کردن پرونده‌های قضایی از سیاست‌های قوه قضائیه است امیدواریم با ایجاد زیرساخت‌های بیشتر در خراسان جنوبی، این روند افزایش یابد و در سایر حوزه‌های قضایی استان نیز دادرسی الکترونیکی که همان دادرسی هوشمند است، اجرایی شود.

وی کاهش بسیاری از هزینه ها، تسریع در روند رسیدگی و همچنین نظارت بیشتر بر پرونده‌ها را از مزایای دادرسی الکترونیک دانست.

 

 

 

 

بیرجند دومین مرکز استان سرد کشور/۲

بیرجند با حداقل دمای ۱۱ درجه زیر صفر، مشترکا با ۳ شهر دیگر کشور دومین مرکز استان سرد کشور بود.

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: دیشب تمامی ایستگاه‌های شهرستان‌های این استان دمای زیر صفر را ثبت کردند.

زارعی افزود: بیرجند با حداقل دمای ۱۱ درجه زیر صفر مشترکا با ارومیه، زنجان و تبریز بعد از شهرکرد دومین مرکز استان سرد کشور بود.

وی گفت: تا پایان هفته تداوم سرما و یخبندان را در خراسان جنوبی پیش بینی می‌کنیم هرچند افزایش نسبی دمای هوا را به ویژه در طول روز انتظار داریم.

کارشناس هواشناسی گفت: شرایط جوی هم در این مدت نسبتا پایدار و یکنواخت خواهد بود.

زارعی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته بیرجند با منفی ۱۱ درجه سردترین و بندان و دهسلم با ۱۷ درجه سلسیوس گرمترین نقاط استان بودند.

کشف هفت قطعه کبک وحشی از متخلف شکار و صید/۴

هفت قطعه کبک وحشی از متخلف شکار و صید در شهرستان خوسف کشف و ضبط شد.

رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف گفت: بر اساس گزارشات واصله از سوی یکی از همیاران افتخاری محیط زیست مبنی بر شکار و نگهداری تعدادی پرنده وحشی (کبک) توسط شخصی با هویت معلوم، بلافاصله ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان با همکاری مأموران نیروی انتظامی پاسگاه خور وضمن هماهنگی با مقام قضایی شهرستان به محل مورد نظر اعزام شدند.
تقی زاده افزود: در این رابطه یک نفر متهم به شکار غیر مجاز دستگیر و از فرد متخلف تعداد هفت قطعه کبک که بصورت غیر مجاز زنده گیری شده بودند کشف و ضبط شد.
رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف گفت: پرونده متهم دستگیر شده برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شهرستان شد.

رصد فعالیت های آموزشی و پرورشی مدارس خراسان جنوبی از سوی وزارتخانه/۲

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: با حضور نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و ضرورت ارزیابی فعالیت ها در دو بعد سخت و نرم افزاری با توجه به شیوع ویروس کرونا، تمامی فعالیت های مدارس استان از نظر بهداشتی، آموزشی و پرورشی مورد رصد و پالایش قرار می گیرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی اظهار کرد: تعداد ۱۳ تیم ۳ نفره طی ۳ روز از کلیه مدارس ۱۲ شهرستان و منطقه استان بازدید می کنند.

وی با اشاره به بازدید ارزیابان از مدارس شهرستانهای سربیشه، قاین، فردوس، زیرکوه و خوسف در نخستین روز تصریح کرد این اقدامات با هدف رصد فعالیت های آموزشی و پرورشی، رعایت شیوه نامه ها، دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی در مدارس، فاصله گذاری های اجتماعی و پالایش برگزاری کلاسهای حضوری برای پایه های اول و دوم ابتدایی و هنر جویان کارعملی و فنی شاخه های کاردانش و فنی و حرفه ای برگزار می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی پالایش عملکرد فرهنگیان و دانش آموزان استان در شبکه شاد را از دیگر اهداف اجرای این طرح برشمرد و افزود در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد دانش آموزان دختر و پسر دوره های مختلف تحصیلی در شبکه شاد حضور داشته و در فرایند یاددهی و یادگیری مشارکت فعال دارند.

به گفته واقعی، در حال حاضر ۷۳ درصد دانش آموزان پایه اول و دوم ابتدایی و ۴۷ درصد هنرجویان دروس عملی و فنی شاخه های کاردانش و فنی و حرفه ای استان در کلاس های درس با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی حضور دارند.

اجرای یک هزار برنامه فرهنگی دهه فجر در مدارس خراسان جنوبی

مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی ، گفت:در ایام ا… دهه مبارک فجر بیش از یک هزار برنامه فرهنگی و هنری توسط دانش آموزان دخترو پسر مدارس استان اجرا می شود که ۳۴ برنامه به صورت محوری و استانی برگزار می شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدعلی واقعی، صبح امروز در نشست صمیمی و  مطبوعاتی با اصحاب رسانه اظهار کرد: نواختن زنگ انقلاب در ۲هزار و ۷۰۰ مدرسه، اجرای ۴۲ سرود به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی درمرکز استان، بازخوانی اتفاقات انقلاب، یادواره مادران اسمانی، مسابقات و جشنواره های فرهنگی و هنری و قرآنی از مهم ترین این برنامه ها به شمار می رود.

وی از اجرای برنامه های دهه فجر  به عنوان تداعی بخش شور و حال  فضای به وجود آمده در روزهای نخستین انقلاب است، افزود: برگزاری پویش های متنوع در فضای مجازی، برپایی مسابقات قرانی دربخش های مختلف قرآن، عترت، نماز، احکام و نهج البلاغه، اجرای سرود های انقلابی، غبار روبی مزار شهدا و به آتش کشیدن پرچم های آمریکا و اسرائیل از دیگر این برنامه ها به شمار می رود.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از رونمایی ۵ کتاب با موضوع زندگی نامه شهدای دانش آموز استان و  عناوین دو قدم از سنگر، چکاوک ها نمی میرند، هدیه سفید، پسر هوا دختر آدم و جِغِله های جنگ با همکاری ستاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس خبر داد و افزود: همه دستاوردها و موفقیت های امروز ما مرهون خون پاک شهیدان والا مقامیی است که در روزهای انقلاب  سنگ فرش خیابان ها و پس از آن میادین  دفاع از حریم و حرم را سرخ فام کردند.

رئیس کارگروه فرهنگیان و دانش آموزان ستاد دهه ی مبارک فجر خراسان جنوبی، با اشاره به برگزاری دومین یادواره مکتب تربیتی شهید حاج قاسم سلیمانی در ایام ا… دهه فجر، تصریح کرد: همچنین در ایام ا… دهه مبارک فجر ضمن گرامیداشت یاد و نام ۵ معلمی فداکار استان که تا آخرین لحظات زندگی خود دست از تعلیم و تربیت فرزندان این خطه برنداشتند، درهمایشی از مجاهدت ها و تلاش های فرهنگیان در دوران کرونا تجلیل می شود.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی، از اجرای طرح هر مدرسه یک تبلت برای کمک به دانش آموزان نیازمند در مدارس استان خبر داد و ابراز داشت: به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده ها، در حال حاضر بیش از ۱۸ هزار دانش آموز دختر و پسر استان از گوشی و تبلت هوشمند بی بهره هستند.

حماسه سرایی نیروی دریایی مایه غرور، غیرت و اقتدار/۷-۵

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: حماسه سازی ها و حماسه سرایی های شهدای نیروی دریایی در کتاب تاریخ انقلاب بی‌بدیل و مایه غرور، اقتدار و غیرت انقلابی است، چرا که فکر تعرض به جمهوری اسلامی را از ذهن بد خواهان و دشمنان دور کرده و رعب و وحشت را میهمان دل ایشان کرده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی در دیدار با خانواده دریا دل شهید اردونی،  اظهار کرد: مادران و همسران شهدا مصداق عینی الگوپذیری از سیره‌ و منش حضرت زهرا(س) هستند و توانستند به تاسی از این بانوی بزرگوار، عزیزان‌شان را تقدیم انقلاب کنند.

وی با بیان این که شهدا مظهر غیرت، استقامت و ایستادگی هستند.، عنوان کرد:  همه دانش آموزان دختر و پسر استان  وظیفه دارند با بصیرت انقلاب یاد و نام شهدای سرافراز ایران اسلامی زنده نگه داشته و  قدردان ایثار و از خودگذشتگی آنها بوده  و راه آنها را ادامه دهند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با بیان این که مادران شهدا با الگوبرداری از سیره‌ی حضرت فاطمه(س) فرزندان شایسته‌ای را تربیت کردند و توانستند با تقدیم آنها موجبات عزت و سربلندی اسلام را فراهم کنند، ادامه داد: صبر و پایداری مادران و همسران شهدا ستودنی است و  زنان جامعه باید از این عزیزان درس بگیرند و فرزندانی تاثیرگذار در اعتلای کشور تربیت کنند.

به گفته واقعی مادران و همسران گرامی شهدا مصداق عینی ترویج روحیه ایثار و فداکاری هستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*