آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی/ خودکفایی کویرتایر در طراحی و تولید تایرهای SUV ,CUV برای نخستین بار در کشور

 

 

 

۱۸۰ هزار نفر در خراسان جنوبی روش مستقیم سهام عدالت را انتخاب کردند

 

180 هزار نفر در خراسان جنوبی روش مستقیم سهام عدالت را انتخاب کردند

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی از فعالیت ۱۸ کارگزاری در استان خبر داد و گفت: ۱۸۰ هزار نفر از سهامداران خراسان جنوبی روش مستقیم را انتخاب کردند.

عیسی جعفری‌‌گیو در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: از مجموع سهامداران سهام عدالت در خراسان جنوبی ۴۶۲ هزار نفر روزش غیرمستقیم را انتخاب کرده و ۱۸۰ هزار نفر هم روش مستقیم را انتخاب کردند.

وی گفت: سهامداران خراسان جنوبی که روش غیرمستقیم را انتخاب کردند باید نسبت به تعیین تکلیف شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت اقدام کنند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی بیان کرد: شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان به عنوان نخستین شرکت بورسی بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی کشور وارد بورس اوراق بهادار شد که این امر از تاریخ ۲۲ مردادماه قابلیت معاملاتی پیدا کرده است.

مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی گفت: واریز سود سال مالی ۱۳۹۸ در آینده نزدیک خواهد بود و هرگونه بهره‌مندی از دیگر مزایای سهام عدالت و دریافت کارت اعتباری خرید، منوط به ثبت نام سهامداران در سامانه سجام است.

جعفری‌گیو بیان کرد: طبق آخرین آمار دریافتی از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از مجموع سهامداران استان خراسان جنوبی تاکنون ۱۹۷ هزار نفر نسبت به ثبت‌نام در سامانه سجام اقدام کرده‌اند.

وی با بیان این که در حال حاضر ۱۸ کارگزاری در استان در حال فعالیت‌اند افزود: بازار سرمایه و بورس یک بازار رقابتی کامل است و پیش فرض‌هایی نیز برای ثبات آن در نظر گرفته شده که یکی از مهم‌ترین این پیش فرض‌ها آزادی ورود و خروج کنشگران بازار است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی تصریح کرد: تاکنون در خراسان جنوبی سه هزار و ۱۰۰ کد بورسی صادر شده است.

جعفری‌گیو افزود: افرادی که روش مستقیم را برای سهام عدالت انتخاب کرده‌اند نیازی به ثبت نام و دریافت کد بورسی ندارند و از سهامدارانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند تاکنون بیش از ۲۲۰ هزار نفر کد بورسی خود را دریافت کرده و بیش از ۲۳۰ هزار نفر دیگر هنوز در این زمینه اقدام نکرده‌اند.

وی عنوان کرد: تلاش می‌شود نخستین سود سهام عدالت قبل از نوروز ۱۴۰۰ به حساب سهامداران واریز شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی اظهار داشت: هم‌اکنون در بازار بورس قیمت سهام عدالت افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، بالاتر از سهام عدالت افرادی است که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند.

 

پرداخت ۱۸ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به عشایر

۱۸ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به جامعه عشایر خراسان جنوبی در سال جاری پرداخت شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل امور عشایری استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما با بیان اینکه این تسهیلات در قالب طرح زنجیره گوشت قرمز برای تأمین نهاده‌های دامی مورد نیاز به عشایر پرداخت می‌شود، گفت: این مقدار تسهیلات به ۴۰۵ نفر از عشایر در ۹ ماه گذشته پرداخت شد.

مهدی عصمتی پور اعتبار اختصاص یافته به استان در سال جاری تاکنون را ۲۴ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: نرخ سود این تسهیلات ۱۰ درصد و باز پرداخت این تسهیلات یک ساله است.

وی افزود: خوشبختانه با پیگیری انجام شده عشایر می‌توانند تا سقف ۵۰ میلیون تومان بدون نیاز به ضامن کارمند و به صورت زنجیره‌ای تسهیلات دریافت کنند.

مدیرکل امور عشایر استان گفت: این تسهیلات به منظور اجرای طرح زنجیره گوشت قرمز و با هدف توانمند سازی درآمد خانوار‌های عشایری به متقاضیان اعطا می‌شود.

وی افزود: در این طرح به ازای هر رأس دام سبک ۵۰۰ هزار تومان و هر رأس دام سنگین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت می‌شود.

۱۵هزار و ۶۷۶ خانوار عشایری خراسان جنوبی، یک میلیون و ۶۶ هزار رأس دام در اختیار دارند.

 

پایش ۴۰ درصدی افراد در معرض خطر در طرح سردار سلیمانی

۴۰ درصد افراد در معرض خطر کرونا، تاکنون در اجرای طرح محله‌محور “سردار شهید حاج قاسم سلیمانی” در خراسان جنوبی پایش شدند.

این طرح با هدف تشخیص سریع کرونا، قطع زنجیره شیوع آن و اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی از آذر در استان آغاز شد.

 

مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان جنوبی گفت: تا پایان هفته گذشته ۸۹ هزار و ۵۵۰ خانوار شامل ۲۷۷ هزار و ۴۵۳ نفر در استان در این طرح پایش شدند که ۷۲۳ مبتلای قطعی کرونا شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند.

 

هیهات با بیان اینکه در طرح محله محور سردار سلیمانی ۱۱ هزار و ۵۴۱ نفراز افراد پرخطر غربالگری شدند افزود: از این تعداد ۷ هزار و ۹۰۵ نفر سالمند و ۳ هزار و ۶۳۶ نفر دارای بیماری زمینه‌ای بودند.

 

وی گفت: هزار و ۹۵۸ نفر به قرنطینه خانگی و ۳۷۸ نفر هم به بیمارستان ارجاع شدند.

 

مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان جنوبی افزود: تاکنون در قالب طرح شهید سلیمانی ۱۲ هزار و ۱۲۴ نفر از خدمات حمایتی بهداشتی درمانی، ۱۶ هزار و ۱۸۶ نفر از خدمات حمایتی معیشتی و ۲۲۳ نفر از اکسیژن تراپی بهره‌مند شدند.

 

هیهات با اشاره به فعالیت ۲۶۱ پایگاه فعال سلامت در اجرای این طرح محله محور گفت: حدود ۲ هزار نفر شامل پزشک، پرستار، بهورز و بسیجی در این طرح مشارکت دارند.

 

در اجرای طرح حاج قاسم سلیمانی تمام محله‌های استان تقسیم بندی شده تا تیم‌های عملیاتی با پایش افراد بتوانند از مراجعه بی مورد مردم به مراکز درمانی، بیمارستانی و مطب پزشکان جلوگیری کنند.

۵ تیم حمایت، مراقبت، نظارت، آموزش و عملیات در این طرح تشکیل شده و آماده خدمت‌رسانی به شهروندان هستند.

 اقدام جهادی مدیر آموزگار آموزشگاه شهدا نارگندل قاین

مدیر مدرسه ای که اقدام به چاله کنی مسیر انشعاب گاز مدرسه کرد/۲

در یک صبح سرد زمستانی صدای کلنگ زدن در کنار مدرسه روستای نارگندل که نشان از فداکاری مدیر آموزگار این آموزشگاه بود برای همه جلب توجه کرد و متوجه شدیم مدیر آموزگار آموزشگاه شهدای روستای نارگندل در هوای سرد  و به تنهایی اقدام به کندن چاله مسیر گاز نموده است در پی این اقدام  سید احمد للهی مدیر اموزش و پرورش با این معلم فداکار تماس تلفنی برقار کرد و از از اقای نظری به عنوان معلم فداکار تقدیر و تشکر نمود.

 

 

 

 

گرامیداشت هفته هوای پاک درشهرستان زیرکوه/۲

به مناسبت گرامیداشت هفته هوای پاک و با حضور جمعی از دانش آموزان مراسم گرامیداشت  هوای پاک در محل نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان زیرکوه برگزارشد .
رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان زیرکوه در این مراسم مطالبی را پیرامون اهمیت حفاظت از محیط زیست بویژه داشتن هوای پاک و سالم بیان کرد .صادقی افزود: آلودگی هوا و مسئله محیط زیست تبدیل به یک بحران جهانی شده است که این موضوع جز با مشارکت عموم مردم حل شدنی نخواهد بود. رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان زیرکوه اظهار کرد:  ناوگان فرسوده حمل و نقل، خودروهای تک‌سرنشین ،تعدادی از کارخانجات آلاینده و آتش زدن پسماندها از جمله عوامل آلودگی هوا در شهرستانها هستند که می‌توان با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و استفاده از دوچرخه یا پیاده‌روی برای مسافت‌های کوتاه و پایش ها و نظارتهای زیست محیطی کارخانجات به کاهش آلودگی هوا در بهبود کیفی هوا کمک شایانی کرد.

 

جلسه مدیران مقطع متوسطه فردوس برگزار شد 
جلسه مدیران مقطع متوسطه دوره اول و دوم شهرستان فردوس با حضور جمعی از مسئولان اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در سالن کانون امیدهای انقلاب برگزار شد.

ناظری مدیر آموزش و پرورش شهرستان فردوس در این جلسه گفت: دورهٔ متوسطه از دوره‌هاى مهم، حساس و مؤثر در زندگى فردى و اجتماعى آدمى است. دوره‌اى است که به سبب وضع زیستی، اجتماعى و روانى دانش‌آموزان آن با سایر دوره‌هاى تحصیلى مشترکات و ممیزاتى دارد و داراى طیف وسیعى است که دوران نوجوانى را در بر مى‌گیرد و در انتهاى طیف به دنیاى جوانى مى‌رسد.

در ادامه نماینده مدیران مقطع متوسطه به بیان دغدغه ها و مشکلات مدارس متوسطه پرداختند.

 

پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی خانه جوان سربیشه/۷

خانه جوان شهرستان سربیشه در فضایی به مساحت ۲۵۰ متر مربع افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید
به گزارش امروز خراسان جنوبی اکبری نیا با بیان این خبر افزود: برای تعمیر و تجهیز این پروژه تاکنون مبلغی بالغ بر ۵۰۰میلیون ریال هزینه شده است
رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان سربیشه افزود:این ساختمان فرهنگی می‌تواند پایگاهی برای فعالیت جوانان و اعضای سازمان‌های مردم نهاد باشد، که در دهه مبارک فجر خواهد شد.
اکبری نیا با اشاره به اینکه خانه جوان اتاق فکری برای جوانان و محلی برای نشست جوانان و سازمان‌های مردم نهاد جوانان است، تصریح کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه مهارت‌های زندگی، دوره‌های توانمندسازی جوانان در زمینه‌های اشتغال، کارآفرینی و کاهش آسیب‌های اجتماعی، حضور مجمع سازمان‌های مردم نهاد جوانان در خانه جوان، برگزاری برنامه‌ها و طرح‌های مختلف حوزه جوانان توسط سازمان‌های مردم نهاد جوانان شهرستان سربیشه از جمله کارکردهای خانه جوان است.

 

شناسایی ۲۰ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی/۲-۳

روز گذشته ۱۲۴ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شد که مجموعا ۲۰ بیمار جدید شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت : در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۴ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شد که مجموعا ۲۰ بیمار جدید شامل ۴ بستری و ۱۶ سرپایی شناسایی شدند.
دکتر مهدی زاده افزود : از این تعداد ۴ مورد از بیرجند ، ۳ مورد از فردوس ، ۴ مورد از قاین ، ۳ مورد از طبس ، ۲ مورد از نهبندان ، یک  مورد از سربیشه و  ۳ مورد از سرایان بوده است.
وی گفت : هم اکنون ۱۵۱ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳۶ نفر کرونا مثبتند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود : از این تعداد ۱۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی ۳ نفر وخیم است.
مهدی زاده گفت : با ثبت یک مورد فوت جدید در بیماران کرونایی آمار فوت ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی همچنان ۷۳۶ نفر است.
وی افزود : در ۲۴ ساعت گذشته ۳۵ بیمار باعلائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی پذیرش و در همین مدت ۲۳ بیمار شامل ۵ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب ترخیص شدند.
مهدی زاده گفت : از ابتدای شیوع کرونا تا امروز ۱۴ هزار و ۱۴۳ بیمار با حال عمومی خوب ترخیص شده یا در حال حاضر در قرنطینه خانگی به سر می‌برند.
به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تا روز گذشته ۳۶ هزار و ۲۴۹ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی گرفته شده که منجر به شناسایی ۱۴ هزار و ۹۱۵ بیمار شد.

کشف ۴۰۰ میلیون ریال احشام قاچاق در زیرکوه/۴

مأموران انتظامی شهرستان زیرکوه در بازرسی از یک وانت نیسان ۴۰۰ میلیون ریال گاو قاچاق کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی فرمانده انتظامی شهرستان زیرکوه گفت : مأموران انتظامی شهرستان زیرکوه هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک وانت نیسان مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
سرهنگ حسینی افزود : مأموران در بازرسی از خودرو ۲ رأس گاو و یک رأس گوساله قاچاق که فاقد مجوز حمل بود، کشف کردند که ارزش ریالی احشام قاچاق بنا بر نظر کارشناسان ۴۰۰ میلیون ریال برآورد شد.
فرمانده انتظامی شهرستان زیرکوه گفت : مأموران در این رابطه یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

ثبت نان سنتی غینیچه خراسان جنوبی در فهرست میراث معنوی/۲

مهارت پخت نان سنتی غینیچه شهرستان بشرویه خراسان جنوبی در فهرست میراث معنوی ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی ، مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان غینیچه را نوعی نان خشک محلی و کوچک دانست و گفت : برخی از این تعداد انواع نان علاوه بر مصرف تغذیه روزانه خانواده به عنوان نذورات و خیرات نیز در آیین‌ها و باور‌های مردم استفاده می‌شود.
سیداحمد برآبادی افزود: یکی از پر مصرف‌ترین نان‌ها دربین مردم بشرویه «نان محلی خشک (غینیچه)» است که به دلیل دارا بودن کیفیت غذایی بالا و ماندگاری زیاد علاوه بر این که در تنور‌های سنتی و خانگی تهیه می‌ شوند در نانوایی‌های سنتی شهر و روستا‌های اطراف نیز همواره تولید می‌شود.

مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اعلام کرد: قدمت پخت این نان به بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال می‌رسد.وی افزود: مواد لازم برای تهیه نان خشک (غینیچه) را آب، آرد، نمک، زردچوبه، خمیر مایه و کنجد و سبزی خشک برای تزیین و طعم دار کردن و خاصیت بخشی بیشتر به نان است.

برآبادی به ارزش‌های شاخص نان سنتی غینیچه اشاره کرد و گفت: کیفیت و ماندگاری این نان به مدت طولانی، گذاشتن خمیر در دو نوبت برای ترش شدن و خارج شدن هوا از داخل خمیر (نوبت اول بعد از چانه کردن خمیر و نوبت دوم بعد از پهن کردن و قبل از گذاشتن در تنور)  و صحیح پختن و خشک کردن مناسب و بدون سوخته شدن در تنور مورد نظر بوده که به تجربه‌ی بالایی نیازمند است از جمله این ارزش هاست.

بیش از ۷۰ نوع از انواع فرآورده‌های آردی از جمله نان غینیچه، نان تازه (نان پنجه کش)، پتیر ، سیروکی ، نان کلوچه ، نان شکری (زنجفیلی) ، نان گاورسی ، کماچ ، کماچ پتیری و  قلیفی سمنو توسط بانوان خلاق و هنرمند بشرویه تولید می‌شود .

بیرجند، سومین مرکز استان سرد کشور/۲

دمای هوا در تمامی ایستگاه‌های هواشناسی خراسان جنوبی به زیر صفر رسید.

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: همانطور که انتظار داشتیم با ریزش هوای سرد از عرض‌های شمالی، شاهد کاهش محسوس دمای هوا در استان بودیم تا جایی که مجددا حداقل دمای هوا در تمامی ایستگاه‌های هواشناسی خراسان جنوبی به زیر صفر رسید.

زارعی افزود: بیرجند با حداقل دمای ۱۳ درجه زیر صفر، سومین مرکز استان سرد کشور بود.

وی افزود: با توجه به خروجی مدل‌های هواشناسی تداوم سرما و یخبندان تا پایان هفته در خراسان جنوبی پیش بینی می‌کنیم.

زارعی گفت: شرایط جوی هم در این مدت آرام و یکنواخت خواهد بود.

کارشناس هواشناسی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته سربیشه با حداقل دمای ۱۴ درجه زیر صفر سردترین و دهسلم با ۱۳ درجه سلسیوس گرمترین نقاط خراسان جنوبی بودند.

 

 

معرفی ۵ شهرداری خراسان جنوبی به دادگاه

پنج شهرداری خراسان جنوبی به دلیل دفن نامناسب پسماند از ابتدای امسال به دادگاه‌ها معرفی شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: به دلیل دفن نامناسب پسماند از ابتدای امسال پنج شهرداری خراسان جنوبی به دادگاه‌ها معرفی شدند.

اکبری افزود: محیط زیست خراسان جنوبی از ابتدای سال ۲۰۰ اخطاریه به علت مدیریت بد پسماند برای واحد‌های پسماند و زباله گاه‌ها صادر کرده است.

وی افزود: برخی شهرداری‌ها هم به صورت مقطعی اقدامات خوبی انجام داده اند، اما تداوم نداشته و باید بازدید انجام و اخطارات لازم داده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه محیط زیست این استان در حوزه پسماند‌های عادی با مشکل مواجه است، افزود: متاسفانه روش دفن زباله مناسب نیست.

اکبری افزود: قانون گزار می‌گوید پسماند باید از مبدا جمع آوری و تفکیک شود و مواد بازیافتی، بازیافت و مابقی کمپوست و جمع آوری بهداشتی شوند که متاسفانه این اتفاق در استان ما نمی‌افتد.

اکبری گفت: طرح تفکیک از مبدا با اینکه مصوب شده، اما اجرایی نمی‌شودو هنوز طرح موفقی برای تفکیک زباله از مبدا نداریم.

وی افزود: به صورت موردی بعضی از شهرستان‌ها اقدامات جزئی انجام داده اند، ولی عمده پسماند خراسان جنوبی به صورت مخلوط جمع آوری و به زباله گاه‌ها منتقل می‌شود.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی با بیان این که بیشتر زباله گاه‌ها هم مشکل دارند، گفت: زباله‌ها اگر به روش قابل قبولی دفن می‌شدند، مشکلات کمتری داشتیم، ولی این اتفاق نمی‌افتد و پسماند در زباله گاه‌ها رها و پلاستیک‌ها توسط باد در طبیعت پخش و پرندگان و سگ‌های ولگرد در زباله‌ها جستجو می‌کنند که باعث انتقال بیماری می‌شود.

 

 

 

 

سرمایه های میلیاردی بر باد رفت؛

سیل آنفلوانزایی بر جان صنعت طیور/نوش دارو بعد از مرگ پرندگان

سیل آنفلوانزایی بر جان صنعت طیور/نوش دارو بعد از مرگ پرندگان

بیرجند- شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خراسان‌جنوبی خسارت های میلیاردی بر صنعت طیور وارد کرد و مرغداران گلایه مند از ورود واکسن بعد از آلودگی مرغداری ها هستند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – فعالان عرصه صنعت طیور و مرغداران آن را به مانند سیلی خانمان برانداز توصیف می‌کنند که همه سرمایه ۲۰-۳۰ ساله آنان را نابود کرده است. آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بعد از شیوع در خراسان‌جنوبی سوالات زیادی را در اذهان مطرح کرده است. اینکه چرا در راستای پیشگیری زودتر واکسن آنفلوانزا پرندگان وارد خراسان جنوبی نشد و آیا درست است که یک واحد طیور شیوع این ویروس را دیر اعلام کرده است.

سید حسین خیریه، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: در هفته‌های گذشته بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان واحدهای مرغ تخم‌گذار، بوقلمون و حتی واحدهای مرغ گوشتی خراسان‌جنوبی را درگیر کرده است و آمار بالایی از تلفات داشته‌ایم.

پرندگان وحشی مهاجر منشاء آلودگی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه اگر شیوع ویروس از کنترل خارج شود، پخش آن در سایر واحدهای طیور نیز صورت می‌گیرد، ادامه‌داد: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیشتر از طریق پرندگان وحشی مهاجر به استان ما منتقل می‌شود.

خیریه گفت: وقتی که در زمستان هوا سرد می‌شود، پرندگان وحشی به مناطق گرمسیر مهاجرت کرده و در طول مسیر در تالاب‌ها برای استراحت فرود می‌آیند و در این فاصله ممکن است ویروس آنفلوانزا را منتشر کنند.

وی اظهار کرد: در سه سال گذشته در استان‌های شمالی و غربی کشور مشکل شیوع آنفلوانزای پرندگان را داشتیم و حتی در این راستا ۱۷، ۲۶ و ۲۰ میلیون پرنده در این سه سال معدوم شدند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه در سال‌های قبل این استدلال که خراسان‌جنوبی جزو استان‌های پاک است و علی رغم درخواست دامپزشکی استان واکسن آنفلوانزای پرندگان به استان اختصاص پیدا نکرد، بیان‌کرد: اما مسئله این است که اگر واکسن به اندازه کافی در کشور موجود بوده، چرا به خراسان‌جنوبی سهمیه‌ای اختصاص ندادند.

خیریه با اشاره به اینکه کانون‌های آلوده در اسرع وقت باید تلفات غیرمتعارف خود را اعلام می‌کردند تا کانون‌های آلودگی کنترل می‌شد، گفت: اما مسائلی مطرح است که کانون‌های آلودگی چون آشنایی با این بیماری نداشته‌اند چند روز دیرتر به دامپزشکی تلفات غیر متعارف خود را اعلام کرده‌اند و این مسئله باعث گسترش آلودگی در منطقه شده است.

وی اظهار کرد: حتی برخی از واحدهای طیور که چند روز گذشته واکسن زده‌اند، احتمال خطر آلودگی به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در آن واحدها وجود دارد.

کمبود مرغ و تخم مرغ گریبان گیر استان ها خواهد شد

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند، بیان‌کرد: با توجه به شیوع این ویروس مشکلی که ممکن است به وجود آید کمبود مرغ و تخم مرغ در استان است که به سایر نقاط کشور نیز منتقل خواهد شد.

خیریه با تأکید بر اینکه ما در خراسان‌جنوبی صادرکننده محصولات مرتبط با طیور بوده‌ایم، گفت: اما متأسفانه در ماه‌های آینده مجبور خواهیم بود که این محصولات را وارد کنیم و اجازه صادرات را نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه زمان جوجه‌ریزی در واحدهای مرغ تخم‌گذار مادر در خراسان‌جنوبی باید به صورت ویژه دیده شود، اظهار کرد: کارخانه‌های خوراک دام و طیور که مقدار زیادی از تولیداتشان را به خارج از استان صادر می‌کرده‌اند با شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این زمینه با مشکل رو به رو شده‌اند.

پیش بینی خسارت ۲۵۰ میلیارد تومانی از شیوع ویروس

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند بیان‌کرد: پیش‌بینی می‌شود که شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان خسارت و آسیب اقتصادی وارد کند.

وی گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی پیش آمده برای واحدهای زنجیره صنعت طیور از بانک‌ها درخواست استمهال وام‌های این واحدها برای مدت یک سال را داریم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به آسیب‌هایی که شیوع کرونا بر واحدهای مرغ مادر و کل صنعت طیور وارد کرد، اظهار کرد: در این زمینه در ستاد تنظیم بازار موضوع پرداخت خسارت مطرح شد ولی تاکنون خسارتی به واحدها پرداخت نشده است.

خیریه با بیان اینکه تنها واحد مرغ مادر خراسان‌جنوبی ۲۸ میلیارد تومان زیان از شیوع کرونا و ۲۰ میلیارد تومان از حذف گله آسیب دید، بیان‌کرد: هزینه بالایی نیز برای واکسیناسیون پرداخت کرده‌ایم.

وی افزود: یکی از درخواست‌های ما از اداره کار، رفاه و تأمین اجتماعی بحث بیمه موقت کارکنان ما است که امیدواریم در این زمینه همکاری شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: انتظار ما از همه بانک‌های دولتی در شرایط شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان همکاری و هماهنگی با واحدهای آسیب دیده و درخواست پیگیری یک خط اعتباری ویژه است.

سرمایه‌ای که یک شبه بر باد رفت

سید محمدپور شمسیان مدیرعامل یکی از واحدهای مرغ تخم‌گذار خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، بیان‌کرد: سرمایه ۳۰-۴۰ ساله ما با شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک شبه بر باد رفت و حال نوبت دولتمردان است که چگونه می‌خواهند این مشکل را رفع کنند.

وی ادامه‌داد: ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال ۹۶ در ۱۳ استان کشور نمایان و ۲۶ میلیون قطعه مرغ معدوم شد.

پور شمسیان گفت: دامپزشکی در آذرماه اطلاع داده بود که آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وارد استان شده است ولی اطلاعی ندادند که در برابر این ویروس باید چه کنیم.

وی اظهار کرد: وقتی میزان تلفات واحد خود را به دامپزشکی اعلام کردیم، اول بیان کردند که بیماری نیوکاسل است.

اینکه در سال‌های گذشته خراسان‌جنوبی به لحاظ ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پاک بوده است دلیل موجهی برای عدم ورود واکسن به استان نیست چرا که واکسیناسیون اقدامی در جهت پیشگیری استفعال عرصه صنعت طیور در خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: وقتی در سال ۹۶ ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور مشاهده شده است چرا از همان زمان به خراسان‌جنوبی واکسن نداده‌اند.

پور شمسیان ادامه‌داد: اینکه در سال‌های گذشته خراسان‌جنوبی به لحاظ ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پاک بوده است دلیل موجهی برای عدم ورود واکسن به استان نیست چرا که واکسیناسیون اقدامی در جهت پیشگیری است.

نوشداروی بعد از مرگ طیور

وی افزود: بعد از اینکه برخی از طیور ما آلوده به این ویروس شدند، دامپزشکی ظرف ۲۴ ساعت واکسن را تأمین کرد که در حقیقت فایده چندانی نداشته و مصداق نوشداروی بعد از مرگ سهراب بود.

پور شمسیان همچنین از عدم امکان انجام آزمایش psr در مورد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بیرجند گلایه کرد.

منوچهر فروزانفر مدیرعامل یکی دیگر از شرکت‌های فعال در حوزه صنعت طیور در خراسان‌جنوبی نیز با اشاره به آسیب‌های شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گفت‌وگو، گفت: در شرایط فعلی تنها باید به راهکارهای جبران خسارت و موضوع بیکاری نیروهای فعال در واحدهای صنعت طیور، باشیم.

راه جبران خسارت از طریق صندوق بیمه بخش کشاورزی نباشد

وی ادامه‌داد: پیشنهاد من این است که راه جبران خسارت از طریق صندوق بیمه بخش کشاورزی نباشد چرا که زمان بر و طولانی مدت خواهد بود.

مدیرعامل یکی از شرکت‌های فعال در حوزه صنعت طیور در خراسان‌جنوبی گفت: جبران خسارت واحدهای آسیب دیده از شیوع این ویروس باید در اسرع وقت صورت گیرد تا آنها بتوانند هر چه زودتر مجدد به چرخه تولید برگردند.

فروزانفر اظهار کرد: در حوزه مرغ‌های گوشتی آماده‌ایم که ظرفیت کشتار روزانه خود را افزایش دهیم.

ابوالفضل مزروعی مدیرعامل یکی دیگر از شرکت‌های فعال خراسان‌جنوبی در عرصه صنعت طیور نیز در گفت‌وگو با مهر گفت: ستاد تنظیم بازار و صنعت و معدن در این شرایط شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اصرار بر تأمین مقدار مشخصی تخم مرغ و تحویل آن به مراکز توزیع دارند.

وی با بیان اینکه ما این سهمیه را در هر شرایطی تأمین می‌کنیم، بیان‌کرد: البته پیشنهاد می‌کنیم که چند روزی به ما مهلت داده شود تا بتوانیم پروتکل‌های مد نظر دامپزشکی را نیز مراعات کنیم.

بانک‌ها وام‌های واحدهای آسیب دیده را استمهال کنند

این فعال در عرصه صنعت طیور یادآور شد: خواست دیگر ما این است که بانک‌ها وام‌های واحدهای آسیب دیده صنعت طیور را استمهال کنند.

محمدباقر بذرکاران، مدیرعامل واحد تولیدی تولید شانه تخم مرغ در بیرجند نیز در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: همان طور که بسیاری از واحدهای صنعت طیور از شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان آسیب دیده‌اند، ما نیز خسارت دیده‌ایم.

وی بیان‌کرد: ما قبلاً به برخی از استان‌های کشور شانه تخم مرغ می‌فرستادیم ولی در حال حاضر به واسطه رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمی‌توانیم این اقدام را انجام دهیم و در داخل استان نیز خریداران بسیار کاهش یافته است.

علیرضا قاسمی نماینده بانک کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با مهر گفت: برای جبران خسارت واحدهای آسیب دیده جهت اعطای تسهیلات از محل منابع داخلی بر اساس ظرفیت طرح و منابع در خدمت تولیدکنندگان و فعالان صنعت طیور هستیم.

ضرورت پیگیری یک خط اعتباری ویژه

وی با اشاره به اینکه آسیب‌های وارده به فعالان صنعت طیور بیش از یک سیل در استان بوده است، بیان‌کرد: از این جهت پیگیری یک خط اعتباری ویژه برای واحدهای تولیدی آسیب دیده از سوی استانداری ضروری به نظر می‌رسد.

نماینده بانک کشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: تمدید پرداخت اقساط وام‌ها نیز طبق روال قبلی انجام خواهد شد.

محمد حسین بخشی معاون بیمه‌ای بانک کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه بیمه محصولات کشاورزی در ایران بیمه هزینه تولید و نه بیمه ارزش محصول است، اظهار کرد: در مورد طیور، بیمه از مبدأ تولید اجباری است در مورد بیمه تکمیلی هم در صورت خواست مرغداران در خدمت آنان هستیم.

وی با اشاره به اینکه بسته به نوع خسارت مدت زمان بررسی و زمان پرداخت خسارت فرق می‌کند، گفت: اگر مستندات خسارت کامل باشد ما نیز در اسرع وقت خسارت را پرداخت خواهیم کرد.

معاون بیمه‌ای بانک کشاورزی خراسان‌جنوبی افزود: به عنوان مثال در حال حاضر در مورد دام سبک و سنگین ظرف یک هفته خسارت پرداخت می‌شود.

بخشی تأکید کرد که میزان تعیین خسارت در مورد واحدهای طیور بر اساس سن جوجه تعیین می‌شود.

درخواست واکسن داشتیم اما اختصاص پیدا نکرد

قاسم عجم، رئیس اداره طیور دامپزشکی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه موضوع تشخیص دیرهنگام بیماری و نبود آزمایشگاه pcr در خود دامپزشکی در حال بررسی است، اظهار کرد: در مورد واکسن آنفلوانزا نیز در سال‌های قبل به ۱۲ استان داده شد و ما نیز درخواست داده بودیم ولی متأسفانه با درخواست ما موافقت نشد چون ما جزو ۱۲ استان آلوده نبودیم.

رئیس اداره طیور دامپزشکی خراسان‌جنوبی یادآور شد: البته پیش‌بینی ما این است در شرایط پاک بودن خراسان‌جنوبی به لحاظ آنفلوانزا حتی اگر امکان واکسیناسیون نیز فراهم می‌شد تنها حدود پنج درصد واحدها اقدام به واکسیناسیون طیور می‌کردند.

علی شکرابی، معاون منابع بیمه‌ای تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با مهر گفت: در صورت معرفی از سوی اداره کار ما برای بیمه بیکاری موقت کارگران واحدهای طیور آسیب دیده از آنفلوانزای پرندگان مشکل خاصی نداریم.

وی با بیان اینکه بیمه امکان پرداخت سهم ۲۳ درصد حق بیمه کارفرمایی را در مورد بیمه کارگران واحدهای تولیدی آسیب دیده را ندارد، اظهار کرد: اما می‌توانیم واحدهای طیور آسیب دیده را در مورد سهم بیمه کارفرمایی بدهکار کنیم و بعد مساعد شدن شرایط به صورت تقسیط از آنان دریافت کنیم.

محمد حسین اکبری، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در گفت وگو با مهر، بیان‌کرد: شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان آسیب‌های اقتصادی زیادی را به واحدهای تولیدی صنعت طیور در خراسان‌جنوبی وارد کرد.

وی با اشاره به اینکه درخواست ما تسریع روند پرداخت خسارت به واحدهای آسیب دیده از سوی بیمه است، ادامه‌داد: روند تأیید خسارت باید به مدیریت جهاد کشاورزی اعلام شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی یادآور شد: امیدواریم بانک کشاورزی و سایر بانک‌ها در خصوص اعطای تسهیلات و تأمین سرمایه در گردش واحدهای طیور آسیب دیده همکاری لازم را داشته باشند.

مدیریت بحران محل اعتباری برای تخصیص ندارد

محمدرضا تیمورپور، معاون مدیریت بحران استانداری خراسان‌جنوبی نیز در گفت و گو با مهر اظهار کرد: حتی در موضوعاتی چون سیل نیز مدیریت بحران محل اعتباری برای تخصیص ندارد و از محل‌های دیگر چون بیمه پیگیر موضوع می‌شود

وی بیان‌کرد: متأسفانه برخی از فعالان اقتصادی ما وارد بحث بیمه نمی‌شوند و یا اطلاعات کافی از شیوه پرداخت خسارت از سوی بیمه ندارند که در این زمینه باید فرهنگ‌سازی کرد.

معاون مدیریت بحران استانداری خراسان‌جنوبی یادآور شد: در مورد صنعت طیور خراسان‌جنوبی نه تنها نیاز استان که نیاز بسیاری از استان‌های دیگر را نیز تأمین می‌کرده است که نشان از ضرورت پیگیری خسارت واحدهای آسیب دیده است.

انجام آزمایش PCR آنفلوانزا در بیرجند فعال شد

محمد اصغرزاده مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی در گفت و گو با مهر گفت: آزمایش PCR ویژه تشخیص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان چند روزی است در بیرجند انجام می‌شود.

وی با اشاره به معدوم شدن ۸۵۸ هزار پرنده و مرغ بر اثر آنفلوانزای فوق حاد اظهار کرد: متأسفانه یکی از واحدها دیر شیوع ویروس در واحد خود را به ما اعلام کرد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی افزود: متأسفانه برخی از واحدهای صنعت طیور بیمه و واکسن سایر بیماری‌ها را جدی نمی‌گیرند ولی الان حرف از این می‌زنند چرا قبلاً به ما واکسن آنفلوانزای فوق حاد داده نشده است.

خراسان‌جنوبی قطب تولید گوشت مرغ و تخم مرغ است و بی شک اگر مسئولان و متولیان امر در اسرع وقت به مشکلات و خسارات ناشی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان رسیدگی نکنند در آینده‌ای نه چندان دور با مشکل کمبود محصولات مرتبط با طیور در بازار مواجه خواهیم بود. موضوعی که به همراه خود تبعات اجتماعی و نارضایتی مردم را به همراه خواهد داشت.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان‌جنوبی خبر داد :/۲-۳

حذف مدارس کانکسی خراسان‌جنوبی تا مهر ۱۴۰۰

حذف مدارس کانکسی خراسان‌جنوبی تا مهر ۱۴۰۰

بیرجند- مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی گفت: تمامی کلاس‌های درس کانکسی خراسان جنوبی تا مهر ۱۴۰۰ حذف می‌شوند.

محمود چاوشان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: کلاس‌های درس جایگزین کلاس‌های کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز در حال احداث حدود ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که تا ۲۲ بهمن آن را تحویل می‌دهیم.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه مهر آینده تمامی کلاس‌های کانکسی خراسان‌جنوبی حذف و جمع‌آوری می‌شوند، بیان‌کرد: در مورد مجهز کردن مدارس به سیستم گرمایشی استاندارد نیز ما در استان هزار و ۶۰۷ کلاس درس فاقد سیستم گرمایشی استاندارد داشتیم.

چاوشان ادامه‌داد: در حال حاضر از این تعداد ۲۴۸ کلاس درس را مجهز به سیستم گرمایشی استاندارد کرده‌ایم و برای ۶۱۳ کلاس درس دیگر در حال کار هستیم که تاکنون پیشرفت ۳۰ درصدی داشته است.

وی افزود: با این حال ۲۰۶ کلاس درس دیگر باقی می‌ماند که بیشتر مربوط به کلاس‌های درس مناطق روستایی است که علمک گاز به آن مدرسه نرفته و سعی می‌کنیم از طریق سیستم‌های گرمایشی برقی استاندارد و ایمن جبران کنیم.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی گفت: شیوع کرونا و تعطیلی کلاس‌های درس فرصت مناسبی بود، برای اجرای کارهای عملیاتی مربوط به تجهیز کلاس‌های درس به سیستم گرمایشی ایمن تسریع شود که خوشبختانه این اقدام هم صورت گرفت چون در سال‌های گذشته به صورت طبیعی فقط در بعداز ظهرها فرصت کار بود.

چاوشان افزود: در مورد زمان اتمام کار ۶۱۳ مدرسه در حال اجرای پروژه نمی‌توان قولی داد چون به مسائل مالی و … بستگی دارد و متأسفانه با یکی از شرکت‌ها قرارداد هفت میلیاردی داشته‌ایم ولی او تاکنون یک میلیارد و ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کرده است.

وی گفت: البته تلاش می‌کنیم تا فصل سرد سال ۱۴۰۰ کار این کلاس‌های درس تمام شود.

 کوهنورد گرفتار در ارتفاعات روستای منجگان بیرجند نجات یافت/۴

با تلاش سه ساعته امدادگران هلال احمر خراسان جنوبی، کوهنورد آسیب دیده در ارتفاعات روستای منجگان از توابع شهرستان بیرجند نجات یافت.

معاون جمعیت هلال احمر استان گفت: با دریافت گزارشی در عصر  جمعه، مبنی بر مصدومیت خانمی ۳۸ ساله در ارتفاعات روستای منجگان، بلافاصله تیم‌های واکنش سریع با تجهیزات امدادی به محل اعزام شدند.
محمد حمزه اسعدزاده از فعالیت دو تیم امداد و نجات در این عملیات خبر داد و افزود: پس از سه ساعت کوهپیمایی، خانم ۳۸ ساله کوهنورد که از ناحیه مچ پا دچار آسیب شده بود، به پائین کوه منتقل و پس از اقدامات اولیه برای ادامه درمان به بیمارستان امام رضا (ع) بیرجنداعزام شد.
مردم در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای ضمن حفظ خونسردی برای بهرمندی از خدمات امدادی با شماره ۱۱۲ تماس گرفته یا به نزدیک‌ترین پایگاه امدادی هلال احمر مراجعه کنند.

 

 

از ابتدای سال جاری تاکنون؛

۵۳ وقف جدید در خراسان جنوبی به ثبت رسید/۲-۳

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از ثبت ۵۳ وقف جدید به ارزش ۱۰۰ میلیارد ریال با نیت های مختلف از ابتدای سال جاری تاکنون در استان خبر داد.

حجت الاسلام «پرویز بخشی پور» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: در حال حاضر ۹ هزار و ۹۸۵ موقوفه در خراسان جنوبی به ثبت رسیده است که نیت اکثریت این موقوفات مذهبی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: بیشترین موقوفات خراسان جنوبی در شهرستان بیرجند به تعداد ۲ هزار و ۷۴۰ وقف وجود دارد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۳ وقف جدید در استان به ثبت رسیده است، افزود: این موقوفات ارزشی بالغ بر یکصد میلیارد ریال دارند و با نیت فعالیت های قرآنی، فرهنگی و بهداشتی، عزاداری و اطعام در ایام محرم و شهادت حضرت زهرا(س)، آموزش و ترویج قرآن کریم و … به ثبت رسیده اند.

حجت الاسلام بخشی پور ادامه داد: شهرستان‌های قائنات، بیرجند و طبس هرکدام به ترتیب ۱۲،۱۰و ۸ مورد وقف‌ را امسال به ثبت رسانده‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در پایان گفت: طی ۱۰ ماه اخیر در شهرستان‌ سربیشه پنج مورد وقف و شهرستان های فردوس، خضری و خوسف هرکدام چهار وقف و در شهرستان‌ نهبندان سه مورد وقف و در سرایان و زیرکوه به ترتیب هرکدام ۲ و یک وقف جدید ثبت شده است.

صنایع و صنوف خراسان جنوبی در مصرف برق صرفه‌جویی کنند/۲-۳

صنایع و صنوف خراسان جنوبی در مصرف برق صرفه‌جویی کنند

سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در اطلاعیه‌ای از واحدهای صنعتی، معدنی و صنفی خواست به منظور تداوم تامین برق، در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند و تمهیدات لازم را برای زمان خاموشی به‌کار گیرند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در این اطلاعیه آمده است: با توجه به اعلام شرکت توزیع برق خراسان جنوبی (مدیریت شهرستان بیرجند) مبنی بر کمبود تولید برق در سطح کشور و احتمال بسیار زیاد قطع برق مشترکان در سطح شهرستان بیرجند، خواهشمند است به منظور تداوم تامین برق، ضمن صرفه‌جویی در مصرف برق واحد خود، تمهیدات لازم از جمله آماده به کار بودن مولدین اضطراری پیش‌بینی شود.

شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی پیش از این اعلام کرد: به دلیل افزایش مصرف برق و گاز در بخش خانگی و تجاری و محدودیت سوخت تحویلی به تعدادی از نیروگاه‌ها، خاموشی‌های پراکنده در برخی مناطق اعمال شده است.

در این اطلاعیه از مردم خواسته شده است با کاهش حداقل یک تا ۲ درجه از دمای منازل و محل کار و مدیریت مصرف گاز و برق،‌ امکان تداوم تامین انرژی را برای همه هموطنان فراهم کنند.

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی اول بهمن امسال گفت: با اجرای طرح تعدیل روشنایی معابر در استان ۴۰۰ مگاوات ساعت در مصرف برق صرفه‌جویی شد.

هادی منصوریان اظهار داشت: با افزایش مصرف برق و گاز در بخش خانگی و تجاری و محدودیت سوخت تحویلی به تعدادی از نیروگاه‌ها، صرفه‌جویی در مصرف برق در دستور کار شرکت‌های توزیع برق استان‌ها قرار گرفت که تعدیل روشنایی معابر از جمله اقدامات شرکت‌های برق در پیاده‌سازی این اقدام مهم بوده است.

در حال حاضر حدود ۳۰ هزار واحد صنفی، بیش از ۶۰۰ واحد صنعتی و ۶۰۰ واحد معدنی در خراسان جنوبی وجود دارد.

 

 

برنامه دوشنبه‌های با مفاخر در خراسان جنوبی اجرا می‌شود/۲-۳

برنامه دوشنبه‌های با مفاخر در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: برنامه «دوشنبه‌های با مفاخر» با هدف معرفی مفاخر خراسان جنوبی به مردم استان و کشور همچنین نسل جوان و در راستای پاسداشت علم، فرهنگ و فرهیختگان برنامه‌ریزی شده است.

ناصر نبی‌زاده افزود: اولین برنامه دوشنبه‌های با مفاخر ششم بهمن ماه جاری برگزار می‌شود.

وی افزود: تا پایان سال جاری و در فروردین ۱۴۰۰، هر دوشنبه به معرفی یکی از مفاخر خراسان جنوبی خواهیم پرداخت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار داشت: در این برنامه، ۱۲ نفر از مفاخر استان خراسان جنوبی معرفی خواهند شد.

وی گفت: موضوع اولین دوشنبه با مفاخر، معرفی «ابن حسام خوسفی» شاعر، فقیه و اندیشمند قرن هشتم و نهم است که توسط یکی از متخصصان و آشنایان به این عارف بزرگ انجام خواهد شد.

نبی‌زاده با بیان این که به دلیل محدودیت‌های کرونایی، برنامه در فضای مجازی پخش می‌شود اضافه کرد: علاقه‌مندان می‌توانند ساعت ۱۹ دوشنبه ششم بهمن، از طریق صفحه اینستاگرامی khjfarhang این برنامه را مشاهده کنند.

یک تن مواد مخدر در خراسان جنوبی کشف شد/۴

دستگیری ۶۰ متهم حمل قاچاق کالا و فرآورده‌های نفتی

یک تن مواد مخدر در خراسان جنوبی کشف شد

 فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی گفت: ماموران پلیس در خراسان جنوبی حدود یک تن انواع مواد مخدر را در هفته گذشته از سوداگران مرگ کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار ناصر فرشید اظهار داشت: با تلاش ماموران جان برکف پلیس در خراسان جنوبی طی یک هفته گذشته حدود یک تن انواع مواد مخدر از سوداگران مرگ کشف شده است و ماموران ۱۰۱ قاچاقچی مواد مخدر را در این رابطه دستگیر کردند.

وی بیان کرد: ماموران در زمینه قاچاق کالا و فراورده‌های نفتی نیز ۶۰ متهم را در این مدت دستگیر کردند که کارشناسان ارزش کالای قاچاق کشف شده را بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال برآورد کرده‌اند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از دستگیری ۵۴ سارق طی هفته گذشته خبر داد و گفت: سارقان دستگیر شده به ۱۴۷ فقره سرقت در خراسان جنوبی اعتراف کرده‌اند.

وی بر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی تاکید کرد و افزود: در این مدت ۱۸۴ خودرو رانندگان متخلف نیز توقیف و روانه پارکینگ شده و ۳۱ موتورسیکلت رسوبی نیز رفع توقیف شده است.

سردار فرشید اظهار داشت: دی ماه گذشته نیز ماموران پلیس در خراسان جنوبی ۹۷۸ گواهینامه را صادر و سه هزار و ۱۵۱ خودرو و ۱۲۰ موتورسیکلت را شماره‌گذاری کردند.

وی پاسخگویی به ۲۷ هزار و ۴۰۱ تماس شهروندان، عملیاتی شدن ۹ هزار و ۲۹۹ تماس و ارائه ۱۱ هزار و ۵۸۸ راهنمایی تلفنی به شهروندان را از دیگر اقدامات پلیس خراسان جنوبی در این ماه عنوان کرد.

 

 

 

زیست سه یوزپلنگ در نایبندان طبس/۲

زیست سه یوزپلنگ در نایبندان طبس

 رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس گفت: پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس یکی از مهمترین زیست‌گاه‌های گونه در معرض خطر یوزپلنگ آسیایی است و زیست حداقل سه یوزپلنگ نر در این پناهگاه امسال محرز شده است.

اسدالله حاتمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پناهگاه حیات وحش نایبندان در شهرستان طبس با وسعت حدود یک و نیم میلیون هکتار، وسیع‌ترین منطقه حفاظت شده ایران محسوب می‌شود که در این منطقه ورود افراد، فعالیت‌های معدنی و چرای دام بدون مجوز برای حفظ امنیت حیات وحش ممنوع است.

وی گفت: متاسفانه به دلیل نبود جنس ماده یوزپلنگ و زاد و ولد، با کاهش جمعیت یوزپلنگ در منطقه نایبندان مواجه هستیم.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس بیان کرد: با توجه به وسعت زیاد پناهگاه حیات وحش نایبندان و تحرک زیاد یوزپلنگ در این منطقه به طوری که طی مسافت ۲۱۵ کیلومتری نیز برای یوزپلنگ در نایبندان ثبت شده و حتی تردد یوزپلنگ بین زیستگاه‌های مختلف، امکان به دست آوردن آمار دقیق از تعداد یوزپلنگ آسیایی در نایبندان وجود ندارد اما براساس آنچه دوربین‌های تله‌ای طی سال جاری ثبت کرده‌اند، زیست حداقل تعداد سه یوزپلنگ نر در این منطقه محرز شده است.

وی افزود: طی سال‌های گذشته حتی تا ۵۰ عدد دوربین تله‌ای در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس نصب بوده که این تعداد به مرور کاهش یافته و برای امسال فقط ۲ دوربین تله‌ای به این پناهگاه وسیع اختصاص یافته است که علت آن تمرکز بیشتر انجمن یوزپلنگ ایرانی بر یوزپلنگ‌های ماده در زیستگاه‌های خراسان شمالی و منطقه خارتوران است.

حاتمی وجود جاده و کمبود طعمه را از مهمترین مشکلات پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس ذکر کرد و گفت: روند جمعیتی حیات وحش در نایبندان با توجه به پوشش گیاهی و وجود گربه‌سانان به صورت تعادلی است؛ بیشترین جمعیت این منطقه مربوط به قوچ و میش است؛ ضمن اینکه کل و بز، جبیر، یوزپلنگ، پلنگ، کفتار، کاراکال، گربه وحشی، شاه روباه، روباه معمولی، افعی شاخ‌دار، کبک، تیهو، عقاب طلایی، دلیجه، جغد، هوبره و انواع دیگری از چهارپایان، پرندگان و خزندگان نیز در این پناهگاه زیست می‌کنند.

وی جذب گردشگر از طریق حیات وحش را یکی از اقدامات موثر برای درآمدزایی در راستای تامین هزینه‌های حفاظت از محیط زیست دانست و اضافه کرد: تاکنون برای جذب گردشگر از طریق حیات وحش فعالیت چشمگیری در شهرستان طبس انجام نشده و نیاز به پیگیری دارد که فعلا جزو اولویت‌ها نیست.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس خاطرنشان کرد: علاوه بر مناطق حفاظت شده در طبس، رصد مساحت یک میلیون هکتاری مناطق آزاد در این شهرستان که آن هم زیستگاه حیات وحش محسوب می‌شود، در برنامه کاری این اداره است.

وی با اشاره به اینکه محیط‌بانی در این منطقه وسیع با تعداد نیروی کم، بسیار سخت است گفت: ۱۰ محیط‌بان در شهرستان طبس مشغول به کار هستند که پنج نفر از آنها برای پناهگاه حیات وحش نایبندان در نظر گرفته شده‌اند.

حاتمی اضافه کرد: البته با کمک مردم، نیروی انتظامی، دادگستری و دیگر نهادها توانسته‌ایم حفاظت منطقه را تامین کنیم و سعی ما مشارکت دادن مردم برای حفاظت از حیات وحش و آگاه‌سازی مردم از طریق برنامه‌های آموزشی است که در این راستا امسال چند کارگاه آموزشی در شهرستان طبس برگزار شده است.

وی همچنین گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۲ پرونده تخلف شکار غیرمجاز در طبس تشکیل شده و ۳۰ نفر در این رابطه به مراجع قضایی معرفی شدند که از آنها هفت قبضه سلاح شکاری مجاز و هشت قبضه سلاح شکاری غیرمجاز کشف شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست طبس ادامه داد: همچنین امسال ۱۱۴ مجوز احداث، توسعه و بهره‌برداری واحدهای صنعتی در طبس صادر شد و برای جلوگیری از آلودگی زیست محیطی ۵۰ مورد پایش زیست‌محیطی در این شهرستان صورت گرفت که از بین آنها فقط یک واحد آلاینده شناسایی و معرفی شد.

وی گفت: با وجود اینکه در سال گذشته ۱۷۵ پروانه شکار پرنده و یک پروانه شکار چهارپا در شهرستان طبس صادر شد اما امسال تا این لحظه هیچ مجوزی در زمینه شکار پرنده و چهارپا در این شهرستان صادر نشده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی معرفی شد/۲-۳

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی معرفی شد

 «محمد فرهادی» با حکم استاندار به عنوان سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی منصوب و معرفی شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، نشست معارفه سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری با حضور «حمید ملانوری» استاندار و مدیران کل حوزه معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی برگزار شد.

در این نشست از تلاش‌های «ناصر خوش خبر» سرپرست سابق این معاونت تقدیر و حکم سرپرستی جدید معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری به فرهادی اعطا شد.

پس ار انتصاب سید کمال الدین میرجعفریان به سمت معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی، ناصر خوش خبر از دهم آذر امسال با حفظ سمت معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری به عنوان سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی معرفی شد.

محمد فرهادی پیش از این مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان خراسان جنوبی بود.

وی سرپرستی معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی و مدیرکلی دفتر فنی و امور عمرانی استانداری را در سوابق اجرایی خود دارد.

خودکفایی کویرتایر در طراحی و تولید تایرهای SUV ,CUV برای نخستین بار در کشور

خودکفایی کویرتایر در طراحی و تولید تایرهای SUV ,CUV برای نخستین بار در کشور

مدیرعامل شرکت کویرتایر گفت: این مجموعه با ۷ رکورد ملی و انحصاری منحصر به فرد و با دستاوردهای ماندگار در ۲۲ سال فعالیت پرافتخار خود به عنوان نماد سرآمدی در حال فعالیت است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سیدمحمدحسین زینلی ظهر امروز در آیین بازدید حمید ملانوری استاندار خراسان جنوبی از این مجموعه اظهار داشت: روند شکلیابی منحصر به فرد، پیشتازی تکنولوژی استیل بلت در کشور، اولین تولیدکننده تایرسبز در کشور، نخستین سازنده پرس پخت در کشور، خودکفایی در طراحی و تولید تایرهای SUV ,CUV  اولین بار در کشور، دارنده رتبه نخست در صرفه جویی انرژی و راه‌اندازی اولین سامانه فروش آنلاین تایر در کشور این مجموعه را به عنوان نماد سرآمدی شرق کشور تبدیل کرده است.

وی جمع‌آوری منابع اندک و انجام کارهای بزرگ طی ۲۴ مرحله افزایش سرمایه و تامین منابع ۴۲۰۰ نفر، از ۴۲ شهر کشور را از جمله عوامل شکل‌یابی منحصر به فرد در کویرتایر دانست و گفت: در حال حاضر شرکت  مدیریت سرمایه‌گذاری امید با ۶۸.۵۷ درصد و بیش ۱۷ هزار نفر سهامدار جزء با ۲۸.۷۱ درصد، ترکیب سهامداران این مجموعه را تشکیل می‌دهند.

مدیرعامل شرکت کویرتایر پیشتازی تکنولوژی رادیال استیل بلت در کشور را از دستاوردهای این شرکت عنوان کرد و افزود: کویرتایر به عنوان نخستین دارنده تکنولوژی تولید تایرهای رادیال سیمی (Steel Belt) در کشور است که این افتخار برای همیشه بر تارک آن خواهد درخشید.

وی با اشاره به اینکه کویرتایر نخستین تولیدکننده تایرسبز در کشور است تصریح کرد: ۲۰ درصدافزایش کارکرد و طول عمرتایر، حدود ۱۰درصد کاهش وزن تایر، ۲.۵ درصد کاهش مصرف سوخت خودرو، بهبودفرمانگیری و کاهش ۱۶ درصدی مقاومت غلتشی تایر، کاهش مصرف انرژی و هزینه تمام شده و مصرف موادآلاینده محیط زیست این مجموعه را پیشتاز اقتصاد دانش بنیان در کشور کرده که دریافت لوح زرین محصول برتر ایرانی طی ۳ دوره متوالی از سوی دانشگاه صنعتی شریف گواه این ادعاست.

 زینلی به چهارمین رکورد ملی و انحصاری در این شرکت اشاره کرد و گفت: کویرتایر به عنوان اولین سازنده پرس پخت تایر در کشور  تاکنون ۱۰ پرس پخت تایر ساخته که هر پرس ۱۰۰ هزار دلار و در مجموع بیش از یک میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشته است این در حالی است که متوسط نمونه خارجی هر پرس پخت تایر۲۶۰ هزار دلار و نمونه ساخته شده در کویرتایر ۱۶۰ هزار دلار است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۶ پرس پخت تایر شامل ۴۶ پرس خارجی و ۱۰ پرس ساخت کویرتایر در مدار تولید قرار دارد تصریح کرد: در سال آینده با افزایش ۲۰ پرس جدید، تعداد پرس‌های ساخت تایر در این کارخانه به ۷۶ دستگاه می‌رسد و به این ترتیب ۴۰ درصد پرس‌های فعال ساخت کویرتایر و ۶۰ درصد خارجی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت کویرتایر کاهش بیش از ۳ درصد هزینه‌های تعمیر و نگهداری در بهای تمام شده، افزایش مقدار تولیدتایر از حدود ۲۱ هزار تن  به ۳۰ هزار تن در برنامه سال ۹۹، صرفه جویی ارزی بیش از یک میلیون دلار در ساخت ده پرس، کاهش زمان ساخت و نصب پرس‌های کویرتایر در مقایسه با نمونه خارجی، رفع مشکلات ناشی از تحریم‌ها با تقویت بنیان‌های داخلی و بومی سازی تکنولوژی روز دنیا و افزایش توان مهندسی کارشناسان شرکت را از جمله مزایای ساخت پرس‌های پخت در این کارخانه ذکر کرد.

وی خودکفایی در طراحی و تولید تایرهای SUV ,CUV برای اولین بار در کشور را از دیگر رکوردهای ملی و انحصاری در این مجموعه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۳۱ سایز و طرح مختلف انواع تایر رادیال سواری از رینگ ۱۳ تا ۱۹ در این کارخانه تولید می‌شود و ۱۲ سایز و طرح جدید در ۱۰ ماه امسال به مجموعه تولیدات افزوده شده است.

زینلی به راه‌اندازی اولین سامانه فروش آنلاین تایر در کشور در اسفند ماه سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: ایجاد فرصت برابر و عادلانه برای عموم مردم جهت خرید تایر با قیمت مصوب دولتی و حذف واسطه، کاهش قابل توجه هزینه‌های فروش و فروش نقد و سودآوری قابل توجه از جمله دستاوردهای ایجاد و راه‌اندازی این سامانه بوده است.

 وی شبیه سازی فروشگاه واقعی برای مشتریان، استفاده از هوش مصنوعی برای احراز هویت مشتریان سهمیه بندی و نظارت دقیق بر توزیع، اتصال به سامانه اداره پست (اطلاع لحظه‌ای مشتریان از وضعیت ارسال مرسوله)، راه‌اندازی مرکز تماس call center و راه‌اندازی سیستم تلفن گویا از جمله مزایای اولین سامانه فروش آنلاین تایر در کشور است.

مدیرعامل شرکت کویرتایر سال ۹۹ را اوج ثمردهی برنامه ریزی‌ها در این شرکت خواند و گفت: انتخاب واحد نمونه کارگری در سطح ملی، تقدیر ریاست جمهوری باعنوان مدیر واحد نمونه ملی، کسب لوح زرین و گواهینامه ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان و انتخاب به عنوان واحد نمونه استاندارد در سطح ملی از جمله افتخارات حاصل شده در سال جاری بوده است.

وی آموزش در شرکت کویرتایر را جزء لاینفک کار در این مجموعه خواند و گفت: اخذ مجوز ایجاد دپارتمان ملی صنعت تایر ایران و تعامل با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در راستای آموزش‌های مهارتی بدو استخدام (۸ ماه)، آموزش از طریق مرکز آموزش بین کارگاهی و استقبال کارکنان صنایع استان از مرکز آموزش بین کارگاهی از جمله دستاوردهای محقق شده در این بخش اعلام کرد.

 زینلی به صرفه جویی ۹۱ میلیارد تومانی برای ۹ طرح ساخت (بر اساس نرخ زمان ساخت) و ارتقاء ماشین آلات  که براساس قیمت‌های سال جاری به چند صد میلیون تومان بالغ می‌شود در این کارخانه اشاره کرد و اظهار داشت: تحکیم و ارتقاء زیرساخت‌ها، ساخت و ارتقاء ماشین آلات (اقدامات اداره تعمیرونگهداری)، طراحی و ساخت تایر (اقدامات اداره تکنولوژی) و تاثیر اقدامات فناورانه در سود ناخالص شرکت از جمله اقدامات انجام شده در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در شرکت کویرتایر بوده است.

مدیرعامل شرکت کویرتایر به فرهنگ توسعه و تکاپوی نوآوری در قالب نظام پیشنهادات در این شرکت اشاره کرد و افزود: احصاء ۳۸ مشکل قابل بهبود در خط تولید، ارائه ۶۳ طرح بهبود و ۲۰ طرح قابل اجرا از جمله دستاوردهای تاسیس کمیته نوآوری با نیروهای جوان در کویرتایر بوده است.

وی با اشاره به وضعیت تولید تایر در سطح جهان و کشور بر لزوم اجرای طرح توسعه کویرتایر تاکید قرارداد و گفت: در این راستا تصمیم به هنگام، پیگیری اجرای طرح‌های توسعه است که در گام نخست افزایش ۵۰ درصد به ظرفیت تولید فعلی (رادیال سواری) و در گام بعدی ۵۰ هزار تن تایر رادیال باری و راهسازی معدنی برنامه‌ریزی شده است.

زینلی انعقاد قرارداد تامین تکنولوژی تولید تایرهای نسل جدید با شرکت ماتادور بری افزایش ۲۰ هزار تن به ظرفیت در سال ۱۳۸۴، توقف توسعه شرکت از سال ۸۵ تا ۹۳ ، اخذ مصوبه تخصیص ۱۰۰ میلیون یورو در اولین سفر استانی ریاست جمهوری برای افزایش ۴۰ هزارتن تولید تایرهای رادیال  باری – اتوبوسیTBR  در سال ۱۳۹۴)، عدم تخصیص ارز و مشکلات عدم همکاری هیچ یک از تایرسازان معتبر (حتی علیرغم تحریم ۸ ماهه کومهو از سوی ایران) تاریخچه توسعه در این مجموعه است.

وی سهم تولید کویرتایر در صنعت تایر ایران در نه ماهه امسال را ۱۹ درصد تولید تایرسواری و ۱۷ درصد از کل تولید تایر کشور ذکر کرد و گفت: سهم کویرتایر در ارزش افزوده بخش صنعت استان در سال ۳۰ درصد است به طوری که ۱۶ درصد شاغلان بخش صنعت استان و ۳۴ درصد شاغلان بخش صنعت مرکز استان شهرستان بیرجند در این مجموعه مشغول به کار هستند همچنین ارزش فروش محصولات شرکت کویرتایر معادل ۹۰ درصد ارزش فروش سه محصول استراتژیک استان (زعفران ، زرشک ، عناب)است.

مدیرعامل شرکت کویرتایر سهم این مجموعه را در اشتغال صنعتی استان خراسان جنوبی مهم خواند و اظهار داشت: در حال حاضراشتغال مستقیم این کارخانه یکی هزار و ۲۷۲ نفر و اشتغال غیرمستقیم آن ۴ هزار و ۶۶۴ نفر است.

وی کسب بیش از ۱۴۰ گواهینامه، تندیس، جایزه و لوح تقدیر، رتبه اول رضایت مشتریان از کیفیت تایرها، کسب رتبه اول طی سال‌های متوالی در صرفه جویی انرژی (برق) و تجلیل از سوی شرکت توزیع برق استان و اعمال تخفیف در قبوض پرداختی (پاداش)، کسب رتبه اول طی سالهای متوالی در صرفه جویی انرژی (گاز)، صرفه جویی در مصرف آب با ۵۴ درصد مصرف کمتر ازمتوسط صنعت تایر کشور و مصرف انرژی کل پایین‌تر از معیار استاندارد در سال‌های متوالی براساس اعلام شرکت مهندسی و تحقیقات لاستیک و سرآمد همه شرکت‌های تایرسازی در بخش‌های یاد شده را از جمله افتخارات دیگر شرکت کویرتایر اعلام کرد.

لوح و تندیس واحد نمونه ملی استاندارد به کویرتایر اعطا شد

امروزو همزمان با بازدید استاندار خراسان جنوبی از کارخانه کویرتایر، لوح و تندیس این افتخار ارزشمند به نیابت از سوی رئیس سازمان استاندارد، توسط ملانوری استاندار خراسان جنوبی به  سید محمدحسین زینلی مدیرعامل شرکت کویرتایر اعطا شد.

این انتخاب بر اساس ارزیابی ۱۳ معیار از سوی سازمان ملی استاندارد صورت گرفته که استمرار ۲۲ سال متوالی پروانه کاربرد علامت استاندارد، عدم وجود نقص عمده در محصولات تولیدی، چهار سال گارانتی محصولات و تجهیز آزمایشگاه‌های شرکت با بیش از ۱۰۰ نوع دستگاه بسیار مدرن و پیشرفته از جمله  مولفه‌های موثر در این انتخاب بوده است.

مشارکت متخصصین کویرتایر در تدوین استانداردهای ملی، اخذ مجوز تاسیس دپارتمان تخصصی صنعت لاستیک کشور از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، به کارگیری ۱۲۰ نفر متخصص در سازمان تضمین کیفیت شرکت و دریافت تندیس و لوح زرین محصول برتر ایرانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه صنعتی شریف از دیگر عوامل موثر در ارزیابی برای انتخاب واحد نمونه استاندارد در سطح ملی بوده است.

در این مراسم سعید حیدری از شهرستان بیرجند که به عنوان نفر سوم مسابقه طراحی پوستر روز ملی استاندارد انتخاب شده بود با اعطای لوح تقدیر از سوی استاندار خراسان جنوبی قدردانی شد.

 

 

 

 

 

تنها مرکز سرپناه معتادان در خراسان جنوبی غیردولتی اداره می‌شود

  • تنها مرکز سرپناه معتادان در خراسان جنوبی غیردولتی اداره می‌شود

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: تنها مرکز سرپناه معتادان در استان به صورت غیردولتی اداره می‌شود.علی عرب‌نژاد اظهار داشت: تنها مرکز سرپناه شبانه معتادان یا شلتر در مرکز استان به صورت غیردولتی ارائه خدمات ویژه به معتادین فاقد سرپناه می‌کند و اسکان آنها را به همراه سایر خدمات لازم و تحت نظارت بهزیستی مدیریت می‌کند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: این مرکز به افراد بی‌خانمان و کارتن خواب که فاقد سرپناه هستند خدمات مورد نیاز این طیف از معتادان را ارائه می‌کند.

وی گفت: سرپناه شبانه مرکز کاهش آسیبی است که در آن اقلام کاهش آسیب در اختیار مددجویان پرخطر و بی‌خانمان قرار می‌گیرد. برخی از این اقلام شامل پد پنبه الکلی، سوزن و سرنگ یک بار مصرف، داروی ضد شپش و دیگر اقلام بهداشتی جنسی است.

عرب‌نژاد در ادامه با اشاره به این که دی آی سی‌ها هم مراکز گذری روزانه هستند که خدمات به شکل روزانه در اختیار معتادان قرار می‌گیرد اظهار داشت: در این مراکز حمام برای استفاده معتادان، ماشین لباسشویی برای شست و شوی لباس‌هایشان، یک وعده غذای گرم پیش‌بینی شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: در راستای اهداف خاص و سیاستی در این مراکز اقلام کاهش آسیب و کلاس‌های آموزشی در ارتباط با بیماری‌های مقاربتی برایشان برگزار شده و در عین حال در ارتباط با سل نیز این افراد غربالگری می‌شوند.

عرب‌نژاد عنوان کرد: مرکز سرپناه شبانه “آرامش” ظرفیت پذیرش تا سقف ۳۰ نفر در حال حاضر را دارد و از ابتدای امسال به طور میانگین بین ۱۵ تا ۲۰  نفر در شب را پذیرش و ارایه خدمات کرده است.

به گفته وی میزان پذیرش این گروه از معتادان در فصل زمستان به علت سرما افزایش می‌یابد که به خاطر رعایت حال این بیماران و خدمات بهتر و با کیفیت این مرکز ساعات خدمات‌دهی به این گروه از معتادان را عصرها یک ساعت افزایش تا زودتر بتوانند مراجعه کنند و صبح‌ها نیز مجدد یک ساعت افزایش برای خروج متناوب معتادان پیش‌بینی شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار داشت: در ایام کرونا به خاطر پیشگیری از ابتلا و نیز سرایت بیماری به سایرین در این مکان تجمعی نیز  اقدامات ویژه غربالگری و شناسایی از قبیل تب‌سنجی، ارزیابی اکسیژن خون هر شب  هنگام ورود و صبح‌ها هنگام خروج نیز انجام می‌شود و در این راستا جهت پیشگیری از ابتلا و انتقال بیماری کرونا به سایر افراد به صورت رایگان ماسک، اقلام ضدعفونی کننده و دستکش نیز به افراد مراجعه کننده ارایه می‌شود.

عرب‌نژاد در ادامه به خدمات تغذیه مناسب به این گروه از معتادان نیز اشاره کرد که خدمات تغذیه‌ای این مرکز برای افراد استفاده کننده شامل یک وعده غذای گرم در شام و صبحانه ساده و مقوی به همراه چای برای افزایش توانایی جسمی این افراد از جمله خدمات شلترها در بعد غذایی است.

وی امکان استحمام را از دیگر خدماتی ارایه شده در شلترها یا همان مراکز سرپناه شبانه برشمرد که به معتادان فاقد سرپناه ارائه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی به بحث پیشگیری از بیماری‌های همراه با اعتیاد از قبیل ایدز، هپاتیت و سایر بیماری‌های منتقله از راه خون  در این گروه از معتادان که تزریقی نیز هستند اشاره کرد و گفت: برای پیشگیری و کنترل اچ ای وی تمام مقیمان مرکز هر ۳ تا ۶ ماه با انجام rapid test یا آزمایش سریع تشخیص اچ ای وی تست می‌شوند. تا در صورت ابتلا هم از انتقال بیماری به سایران پیشگیری شود و هم با ارجاع به مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشاوره‌های اولیه و اقدامات درمانی ارایه شود که تاکنون مورد مثبتی در مرکزمشاهده نشده است.

عرب‌نژاد بیان کرد: آغاز به کار فعالیت شلترها و پذیرش مددجویان بی‌سرپناه همه روزه یک ساعت قبل از غروب تا و صبح‌ها یک یا دو ساعت بعد از طلوع خورشید است.

 

 

 

 

عملیات اجرایی دپارتمان ملی صنعت تایر در بیرجند آغاز شد

عملیات اجرایی دپارتمان ملی صنعت تایر در بیرجند آغاز شد

بیرجند – ایرنا – عملیات اجرایی احداث دپارتمان ملی صنعت تایر (مرکز آموزش) روز شنبه با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استان در بیرجند آغاز شد.

به گزارش ایرنا حمید ملانوری امروز از بخش‌های مختلف کارخانه کویر تایر بازدید کرد و با حضور وی و جمعی از مسوولان استان، کلنگ احداث مرکز جوار کارگاهی و بین کارگاهی با هدف آموزش و ارتقای سطح دانش نیروهای کارخانه به زمین زده شد.

دپارتمان ملی صنعت تایر شامل بخش‌های مدیریت، اتاق کنفرانس به ظرفیت ۶۰ نفر، اتاق ضبط و مانیتورینگ، کتابخانه و سالن مطالعه و مخزن کتاب در زمینی به مساحت هزار و ۱۷۳ متر مربع در ۲ طبقه و بازه زمانی ۸ ماه ساخته می‌شود.

مدیرعامل شرکت کویر تایر در این آیین، آموزش را جزو لاینفک کار در این مجموعه عنوان کرد و گفت: در یک سال گذشته ۳۳ هزار و ۴۷۱ هزار نفر ساعت آموزش در مرکز آموزش کارخانه برگزار شده است.

سید محمدحسین زینلی اخذ مجوز ایجاد دپارتمان ملی صنعت تایر ایران و تعامل با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در راستای آموزش‌های مهارتی بدو استخدام (هشت ماه)، آموزش از طریق مرکز آموزش و استقبال کارکنان صنایع استان از مرکز آموزش بین کارگاهی را از جمله دستاوردهای محقق شده در این بخش اعلام کرد.

وی افزود: چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از منابع داخلی شرکت کویر تایر برای احداث و تجهیز این مرکز در نظر گرفته شده است که در مدت هشت ماه احداث می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی همچنین به نیابت از رییس سازمان ملی استاندارد ایران، لوح و تندیس واحد نمونه ملی استاندارد را به شرکت کویر تایر اعطا کرد.

مهر امسال و همزمان با گرامیداشت روز جهانی استاندارد، شرکت کویر تایر از سوی سازمان ملی استاندارد ایران به‌ عنوان واحد تولیدی نمونه ملی در کشور انتخاب شد.

این انتخاب براساس ارزیابی ۱۳ معیار تعیین شده سازمان ملی استاندارد انجام می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی ضمن بازدید از خط تولید کارخانه کویر تایر که معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز حضور داشتند، در نشست کاری با مدیرعامل، مدیران و کارکنان بخش‌های مختلف این مجموعه شرکت کرد.

سهم کویر تایر در ارزش افزوده بخش صنعت خراسان جنوبی در سال ۳۰ درصد اعلام شده است و ۱۶ درصد شاغلان بخش صنعت استان و ۳۴ درصد شاغلان بخش صنعت مرکز استان (شهرستان بیرجند) در این مجموعه مشغول به کار هستند.

 

 

 

 

 

اسکان ۱۵ تا ۲۰ نفر در مرکز سرپناه معتادان و افراد بی سرپناه

۱۵ تا ۲۰ نفر در مرکز سرپناه معتادان و افراد بی سرپناه خراسان جنوبی در شبانه روز اسکان داده می شوند.

معاون امور توسعه پیشگری اداره کل بهزیستی استان گفت: این مرکز به افراد بیاسکان ۱۵ تا ۲۰ بی سرپناه در مرکز شلتر خراسان جنوبی خانمان و کارتن خواب بدون سرپناه خدمات مورد نیاز این طیف را ارائه می‌کند.
شرفی افزود: در این مرکز اقلام کاهش آسیب از جمله پد پنبه الکلی، سوزن و سرنگ یک بار مصرف، داروی ضد شپش و دیگر اقلام بهداشتی در اختیار مددجویان پرخطر و بی خانمان قرار می‌گیرد.
وی ظرفیت پذیرش این مرکز را ۳۰ نفر اعلام کرد و گفت: این مرکز از ابتدای امسال بطور میانگین بین ۱۵ تا ۲۰ نفر در شب را پذیرش و ارائه خدمات کرده است.
معاون امور توسعه پیشگری اداره کل بهزیستی استان با بیان اینکه پذیرش این گروه از معتادان در فصل زمستان بعلت سرما افزایش می‌یابد، افزود: به دلیل رعایت حال این بیماران و خدمات بهتر و با کیفیت، این مرکز ساعات خدمات دهی به این گروه از معتادان را صبح و عصر‌ها یک ساعت افزایش داده است.
وی گفت: در ایام کرونا نیز بخاطر پیشگیری از سرایت بیماری به سایرین در این مکان نیز اقدامات ویژه غربالگری و شناسایی از قبیل تب سنجی و ارزیابی اکسیژن خون هر شب هنگام ورود و صبح‌ها هنگام خروج نیز انجام و برای پیشگیری از ابتلا و انتقال بیماری کرونا به سایر افراد بصورت رایگان ماسک، اقلام ضدعفونی کننده و دستکش نیز به افراد مراجعه کننده اهدا می‌شود.
شرفی در ادامه با اشاره به اینکه دی آی سی‌ها هم مراکز گذری روزانه هستند که خدمات به شکل روزانه در اختیار معتادان قرار می‌گیرد، افزود: در این مراکز حمام برای استفاده معتادان، ماشین لباسشویی برای شست و شوی لباس‌هایشان، یک وعده غذای گرم پیش بینی شده است.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*