اخبار خراسان جنوبی / بازدید راهور فرهنگی شرق کشور بنیاد علوی از کانون درمیان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شهرستان طبس نیازمند وقف درمانی و آموزشی است

شهرستان طبس نیازمند وقف درمانی و آموزشی است

بیرجند – ایرنا – رییس اداره اوقاف و امور خیریه طبس گفت: براساس نیازسنجی‌های انجام شده توسط متخصصان و مشاوران مرتبط، این شهرستان ‌اکنون نیازمند وقف در زمینه‌های بهداشتی و درمانی، علمی و پژوهشی و تحصیل دانشجویان و طلاب است.

علی امینی ‌نسب روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به لزوم توجه واقفان به مسائل روز جامعه اظهار داشت: در ۱۱ ماه سال جاری تعداد ۱۲ موقوفه جدید در شهرستان طبس ثبت شده و مجموع موقوفات این شهرستان به ۵۳۰ مورد رسیده است.

وی افزود: از مجموع ۵۳۰ موقوفه این شهرستان، ۳۶۹ موقوفه متصرفی است، به این معنا که اداره آن برعهده اوقاف است و ۱۶۱ موقوفه دیگر غیرمتصرفی بوده و توسط متولی اداره می‌شود و اوقاف فقط بر اجرای صحیح نیات واقف نظارت دارد.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه طبس گفت: ۳۹۷ موقوفه نیز منفعتی است یعنی موقوفه دارای درآمد بوده و از درآمد حاصل از موقوفه در راستای اجرای نیات واقف استفاده می‌شود همچنین ۱۳۳ موقوفه انتفاعی است یعنی موقوفه فاقد درآمد بوده و از مال وقف در راستای نیات واقف استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: از مجموع سه هزار و ۳۰۷ رقبه در شهرستان طبس، سه هزار و ۲۰۹ رقبه منفعتی و ۹۸ رقبه انتفاعی است.

امینی نسب درباره پروژه‌های عمرانی اداره اوقاف و امور خیریه طبس گفت: بیشتر پروژه‌های عمرانی اخیر در بقاع متبرکه این شهرستان اجرا شده که از جمله آن می‌توان به احداث سالن چند منظوره با ۳۰۰ متر زیربنا در بقعه امامزاده سید حسین علیه‌السلام روستای زرگ و اجرای شبکه گاز در بقعه شیخ احمد روستای زنوغان و امامزاده علی روستای شاهزاده علی اشاره کرد که به تازگی به بهره‌برداری رسیده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این پروژه‌های دیگری نیز در دست اجراست که تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و شامل احداث سوئیت، سالن چند منظوره و سرویس بهداشتی در امامزاده علی روستای شاهزاده علی، مرمت ساختمان جنب شبستان و ساخت و نصب ضریح در بقعه سید محمدبن جعفر طیار روستای ازمیغان، احداث سه هزار متر مربع پارکینگ برای توسعه بقعه شیخ ابراهیم روستای حلوان و احداث غسالخانه در بقعه شیخ احمد بن اسحاق روستای پیرحاجات است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس گفت: علاوه بر این مبالغ قابل توجهی در سال جاری از محل اعتبارات دولتی یا از محل نیات موقوفات به مساجد و مصلاهای شهرستان پرداخت شده است.

وی افزود: ۱۳ پرونده حقوقی علیه متصرفان موقوفات در شهرستان طبس تشکیل شده که ۱۰ پرونده در حال رسیدگی در مراجع قضایی است.

امینی نسب گفت: در راستای تثبیت موقوفات تعداد ۴۵ فقره سند مالکیت توسط اداره ثبت اسناد و املاک برای موقوفات شهرستان طبس صادر شده است.

 

 

 

 

هزینه بیش از ۳ میلیارد تومانی در موضوع کرونا از محل موقوفات

هزینه بیش از ۳ میلیارد تومانی در موضوع کرونا از محل موقوفات

بیرجند- رئیس اداره اوقاف شهرستان بیرجند گفت: ۳ میلیارد و ۹۱۸ میلیون تومان در موضوع کرونا از محل درآمد موقوفات هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام دادخدا خدایی صبح پنج شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به دستاوردهای انقلاب اظهارکرد: یکی از دستاوردهای انقلاب مباحث قرآنی، مسابقات قرآنی در سطوح مختلف شهرستانی، منطقه‌ای، استانی و کشوری است.

رئیس اداره اوقاف شهرستان بیرجند تبدیل بقاع به قطب فرهنگی را از دیگر دستاوردهای انقلاب عنوان کرد و افزود: همچنین عمران و آبادانی امامزادگان و بقاع متبرکه نیز یکی از ثمرات و دستاوردهای انقلاب است.

خدایی به اجرای دقیق نیات واقفین اشاره و بیان کرد: در بحث اجرای دقیق و امینانه نیات واقفین قبل از انقلاب بسیاری از نیت‌ها اجرا نمی‌شده و اگر هم اجرا می‌شد یکی‌یا دو نیت از نیات اجرایی می‌شده است.

وی افزود: همچنین قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، موقوفات دارای سند مالکیت نبودند، اما به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر بسیاری از موقوفات سند دار شدند.

رئیس اداره اوقاف شهرستان بیرجند از ثبت الکترونیکی تمامی اطلاعات موقوفات در سامانه جامع اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه خبردار و گفت: این سامانه ما را در اجرای نیات، ارائه اطلاعات و تعیین تکلیف موقوفات کمک می‌کند و در این راستا اقدام بسیار مهمی صورت گرفته است.

خدایی به خدمات اوقاف در طول چهل سالگی انقلاب و به ویژه در زمان شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر از محل درآمد موقوفات منطبق، اداره اوقاف به کمک رفع و حل مشکل مردم و آحاد جامعه (در یک سال شیوع کرونا) آمده است.

وی افزود: در این راستا حدود ۴ میلیارد تومان صرف خرید بسته‌های غذایی، بهداشتی، پوشاک، ماسک و لوازم بیمارستانی شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند به اقدامات انجام شده در بحث کرونا اشاره کرد و افزود: در این راستا در مناسبت‌های مختلف اعم از طرح نوروزی، نیمه شعبان، دهه ولایت و امامت، محرم و صفر، سیل زدگان، طرح شهید سلیمانی و دهه مبارک فجر ۱۴ هزار و ۲۵۰ بسته به ارزش ۲ میلیارد و ۴۰۲ میلیون تومان در بین نیازمندان توزیع شده است.

خدایی از توزیع ۲۶ عدد آبگرمکن و بخاری به ارزش ۱۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بین نیازمندان خبر داد و بیان‌کرد: همچنین تاکنون ۴ هزار و ۸۱۰ بسته به ارزش ۱۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و یک هزار و ۳۵۰ لیتر به ارزش ۷۵ میلیون تومان مواد ضدعفونی در بین اقشار نیازمند توزیع شده است.

وی با بیان اینکه در شب عید قربان ۱۲۳ رأس گوسفند به ارزش ۲۴۶ میلیون تومان اهداء شده است، یادآور شد: همچنین ۶۳ هزار و ۹۷۰ پرس غذای گرم به ارزش ۵۱۲ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان در بین مردم و بیمارستان‌ها توزیع شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند به طرح شهید سلیمانی و دهه مبارک فجر اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای این طرح، ۷۵ جفت کفش به ارزش ۱۵ میلیون تومان و تولید و توزیع ۷۳ هزار و ۸۰۰ عدد ماسک به ارزش ۱۰۳ میلیون و ۱۲۵ هزار تومان در بین نیازمندان توزیع شده است.

خدایی از اهدای ۱۱ دستگاه پزشکی اعم از الکتروشک، هولتر، کپسول اکسیژن ساز، ویلچر و نگاتسکوپ به ارزش ۲۶۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به بیمارستان‌ها خبر داد و گفت: در مجموع در بحث کرونا ۳ میلیارد و ۹۱۸ میلیون و ۱۱۵ هزار تومان هزینه شده است.

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی در نخستین نشست کارگروه افغانستان با حضور وزیر امور خارجه عنوان کرد

شکل گیری یک قدرت بزرگ منطقه‌ای در پی تعامل ایران و افغانستان

خراسان جنوبی آماده توسعه همکاری با افغانستان است

 استاندار خراسان جنوبی گفت: این استان با وجود منابع و ذخایر منحصر به فرد در زمینه‌های معادن، کشاورزی، گردشگری، آموزش عالی، تجارت و بازرگانی، امکان و آمادگی لازم را برای توسعه همکاری‌های مشترک بین ایران و افغانستان دارد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حمید ملانوری در نخستین نشست کارگروه افغانستان، در ستاد هماهنگی دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه که با حضور وزیر امور خارجه برگزار شد، با تاکید بر اینکه تقاضای استان بازگشایی پایانه‌های مرزی است افزود: ایجاد زمینه مناسب برای فضای کسب و کار در شهرستان‌های مرزی همچنین توسعه مبادلات در نقاط مختلف مرزی مشترک از دیگر مطالبات استان است.

وی گفت: در پی تعامل بیشتر ملت‌های ایران و افغانستان، یک قدرت بزرگ منطقه‌ای شکل می‌گیرد و قطعا تعاملات، همراهی‌ها و همکاری‌های بیشتر ملت‌های ایران و افغانستان می‌تواند یک قدرت بزرگ منطقه‌ای ایجاد کند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: این قدرت می‌تواند با تهاجم فرهنگی بیگانه مقابله کند و از ارزش‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی در برابر متجاوزین، معاندین و دشمنان کشورهای مسلمان دفاع کند.

وی به اشتراکات مختلف دو ملت اشاره کرد و گفت: از جمله مشترکات این دو کشور، فرهنگ، زبان، دین و موقعیت خاص جغرافیایی است.

ملانوری تصریح کرد: این مشترکات ارزشمند، موقعیت بسیار مناسبی را برای همکاری‌های مشترک بین ایران و افغانستان و تامین منافع دو کشور ایجاد کرده است.

وی افزود: تقویت فرهنگ مشترک و تعاملات هرچه بیشتر بین این دو کشور به ویژه در استان‌های مرزی می‌تواند زمینه توسعه منطقه، رونق تولید، بهبود فضای کسب و کار به ویژه ایجاد امنیت پایدار را فراهم کند.

استان خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر در چهار شهرستان خود با کشور افغانستان مرز مشترک دارد.

این استان در شهرستان‌های سربیشه، درمیان، زیرکوه و نهبندان بازارچه مرزی دارد که در حال حاضر فقط پایانه مرزی ماهیرود در سربیشه فعال است.

 

 

 

قهرمان مسابقات فوتوالی فردوس مشخص شد

تیم زنده یاد عباس شرفی الف مقام اول مسابقات فوتوالی در شهرستان فردوس جام فجر را از آن خود کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی؛ اولین دوره مسابقات فوتوالی در شهرستان فردوس جام فجر و زنده یاد عباس شرفی با حضور ۸ تیم برگزار شد.
در پایان مسابقات تیم زنده یاد عباس شرفی الف مقام اول، تیم زنده یاد عباس شرفی ب مقام دوم و کمیته فوتبال ساحلی مقام سوم را کسب کردند.
این بازی‌ها به همت اداره ورزش و جوانان و هیئت ورزش‌های روستایی و عشایری برگزار شد.

خرید و فروش‌های قولنامه‌ای زمین خواری را تسهیل کرده است

خرید و فروش‌های قولنامه‌ای زمین خواری را تسهیل کرده است

بیرجند- مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی با انتقاد از افزایش خرید و فروش‌های قولنامه‌ای گفت: این نوع خرید و فروش ها زمین خواری را تسهیل کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، وحید داعی، پیش از ظهر یکشنبه در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی اظهارکرد: ۳۹ هزار اراضی بیت‌المال در خراسان‌جنوبی داریم که یگان حفاظت ما به صورت شبانه‌روزی پیگیر حراست از آن است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: به طور کلی نقاط ضعفی وجود دارد که زمین‌خواری را تسهیل می‌کند.

داعی گفت: به عنوان مثال در حوزه تصرف و ساخت و ساز اراضی ملی و دولتی مواردی داریم که برای آنان تشکیل پرونده شده است ولی به آنان انشعابات مختلف آب و برق نیز داده شده که این امور اسکان دائمی افراد را تسهیل می‌کند.

وی اظهار کرد: این انشعابات دادن‌ها به ساخت و سازهای غیر مجاز چه از طرف دستگاه‌های خدمت رسان و چه از طرف ساختمان‌های مجاور صورت گیرد، غیرقانونی است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: از طرف دیگر افرادی در کمیسیون ماده ۱۰۰ جریمه‌هایی را پرداخت می‌کنند و بر اساس برگ پرداخت جریمه مدعی می‌شوند در حالی که کمیسیون اصل ۱۰۰ در وهله اول باید مالکیت ملک را تشخیص دهد.

داعی با انتقاد از خرید و فروش‌های قولنامه‌ای در بنگاه‌ها یادآور شد: البته طبق قانون بنگاه‌ها حق تنظیم سند مالکیت را ندارند و این امر باید در دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد.

وی افزود: خرید و فروش‌های قولنامه‌ای زمین خواری را تسهیل می‌کند.

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

خراسان جنوبی آماده توسعه همکاری با افغانستان است

خراسان جنوبی آماده توسعه همکاری با افغانستان است

استاندار خراسان جنوبی گفت: این استان با وجود منابع و ذخایر منحصر به فرد در زمینه‌های معادن، کشاورزی، گردشگری، آموزش عالی، تجارت و بازرگانی، امکان و آمادگی لازم را برای توسعه همکاری‌های مشترک بین ایران و افغانستان دارد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حمید ملانوری در نخستین نشست کارگروه افغانستان، در ستاد هماهنگی دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه که با حضور وزیر امور خارجه برگزار شد، با تاکید بر اینکه تقاضای استان بازگشایی پایانه‌های مرزی است افزود: ایجاد زمینه مناسب برای فضای کسب و کار در شهرستان‌های مرزی همچنین توسعه مبادلات در نقاط مختلف مرزی مشترک از دیگر مطالبات استان است.

وی گفت: در پی تعامل بیشتر ملت‌های ایران و افغانستان، یک قدرت بزرگ منطقه‌ای شکل می‌گیرد و قطعا تعاملات، همراهی‌ها و همکاری‌های بیشتر ملت‌های ایران و افغانستان می‌تواند یک قدرت بزرگ منطقه‌ای ایجاد کند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: این قدرت می‌تواند با تهاجم فرهنگی بیگانه مقابله کند و از ارزش‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی در برابر متجاوزین، معاندین و دشمنان کشورهای مسلمان دفاع کند.

وی به اشتراکات مختلف دو ملت اشاره کرد و گفت: از جمله مشترکات این دو کشور، فرهنگ، زبان، دین و موقعیت خاص جغرافیایی است.

ملانوری تصریح کرد: این مشترکات ارزشمند، موقعیت بسیار مناسبی را برای همکاری‌های مشترک بین ایران و افغانستان و تامین منافع دو کشور ایجاد کرده است.

وی افزود: تقویت فرهنگ مشترک و تعاملات هرچه بیشتر بین این دو کشور به ویژه در استان‌های مرزی می‌تواند زمینه توسعه منطقه، رونق تولید، بهبود فضای کسب و کار به ویژه ایجاد امنیت پایدار را فراهم کند.

استان خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر در چهار شهرستان خود با کشور افغانستان مرز مشترک دارد.

 

جاده مواصلاتی نهبندان به شهداد تابستان ۱۴۰۰ زیر بار ترافیکی می‌رود/۲

جاده مواصلاتی نهبندان به شهداد تابستان 1400 زیر بار ترافیکی می‌رود

نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس گفت: با پیگیری‌های انجام شده برای بازگشایی جاده نهبندان به شهداد و جلب نظر موافق و مساعد وزیر راه و شهرسازی طبق برنامه‌ریزی و اختصاص اعتبارات این محور ارتباطی تابستان ۱۴۰۰ زیر بار ترافیکی می‌رود.

مصطفی نخعی ظهر امروز در حاشه بازدید از روستاهای رومه، میغان، دهنو و هیرد دهستان میغان از توابع بخش مرکزی شهرستان نهبندان اظهار داشت: برای محرومیت زدایی در منطقه تلاش خواهیم کرد.

نماینده شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: کشور به دلیل تحریم‌های ظالمانه و سو مدیریت در بخش‌های مختلف در شرایط سخت اقتصادی قرار دارد.

نماینده شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر چه طی سال‌های گذشته در مناطق روستایی کارها و اقدامات بسیار خوبی انجام شده، اما همچنان کاستی‌های زیادی وجود دارد که لازم است همه برای بهبود شرایط و بر طرف کردن مشکلات تلاش کنیم.

 

 

 

 

 

 

هشدار دامپزشکی سربیشه نسبت به شیوع تب برفکی/۲

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سربیشه در خصوص بیماری تب برفکی توصیه‌هایی به دامداران ارائه کرد.

هادی کاووسی گفت: دامداران علاوه بر همکاری با شبکه دامپزشکی شهرستان و هشدار دامپزشکی سربیشه نسبت به شیوع تب برفکیپست‌های تابعه، باید نسبت به رعایت موازین قرنطینه‌ای اقدام کنند.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال بیماری تب برفکی، تماس با دام‌های آلوده و ترشحات دام‌های درگیر با بیماری است بنابراین از تردد و جابه‌جایی دام‌های آلوده و بیمار خودداری و آن‌ها را در مکان جداگانه نگهداری کنند.

کاووسی گفت: به منظور جلوگیری از انتشار آلودگی، از جابه‌جایی دام‌های تلف‌شده و انتقال آن‌ها به کلینیک‌ها اکیدا خودداری شود و در صورت وجود تلفات، مراتب را به اطلاع شبکه دامپزشکی برسانند.

وی افزود: همچنین افرادی که با دام آلوده در تماس بوده‌اند از سرکشی به واحد‌های دامداری غیر درگیر تا حداقل ۴۸ ساعت خودداری کنند، بدیهی است که عامل بیماری به راحتی از طریق افراد قابل جابه‌جایی است.

 

 

 

 

 

سرمایه گذاری ۱۱۰۰ میلیارد تومانی برای اجرای پروژه‌های جهش تولید در استان خراسان جنوبی انجام می‌شود

سرمایه گذاری 1100 میلیارد تومانی برای اجرای پروژه‌های جهش تولید در استان خراسان جنوبی انجام می‌شود

 معاون مدیر اقتصادی نهاد ریاست جمهوری گفت: سرمایه گذاری ۱۱۰۰ میلیارد تومانی برای اجرای پروژه‌های جهش تولید در استان خراسان جنوبی انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سید جلال‌الدین هاشمی صبح امروز در بازدید از خط تولید کارخانه کویرتایر اظهار داشت: این پروژه‌ها با اعتباربیش از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تا پایان دولت براساس امضای تفاهم نامه‌ای فی مابین سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی استان و سازمان برنامه و بودجه کشور عملیاتی می‌شود.

معاون مدیر اقتصادی نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری و تأکیدات ویژه رئیس جمهور اظهار داشت: با بهره‌برداری از  این پروژه‌ها، رونق تولید و کسب و کار در این استان ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به مدیریت شایسته در راهبری کویرتایر و خلاقیت و نوآوری‌های صورت گرفته خاطرنشان کرد: وظیفه ما این است تا موانع و مشکلات و انتظارات این مجموعه را بررسی و در راستای رفع آن گام برداشت و این مهم را به صورت ویژه پیگیری  می‌کنیم.

هاشمی با اشاره به اینکه با نگاه ملی به این پروژه پرداخته می‌شود افزود: طرح‌هایی که در کمترین زمان بیشترین ارزش افزوده را دارند مدنظر بوده و مجموعه کویرتایر هم مورد توجه است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های  استان‌های کم برخوردار از جمله خراسان جنوبی، ایلام و کرمانشاه و برخی دیگر از استان‌ها به صورت ویژه موردنظر است اظهار داشت: گزارش بازدید از طرح‌های استانی را با رویکرد اجرایی به رئیس جمهور ارائه خواهیم کرد.

معاون مدیر اقتصادی نهاد ریاست جمهوری از هم افزایی حاکم بر مدیریت استان از جمله استاندار خراسان جنوبی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و تلاش‌های صورت گرفته در جهت به ثمر رساندن این پروژه‌ها قدردانی کرد و گفت: نگاه ویژه، پیگیری‌های ارزنده و همتی بلند برای تحقق این پروژه  در استان را شاهد هستیم.

معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی نیز خاطرنشان کرد: کویرتایر برای اجرای طرح توسعه به منابع مالی نیاز دارد.

خانی‌نژاد گفت: در حال حاضر این مجموعه از پشتوانه داخلی برای اجرای طرح توسعه استفاده می‌کند که می‌طلبد با نگاه ویژه و در قالب یک مکاتبه جداگانه در این بازدید این مهم مورد توجه قرار گیرد.

در این بازدید محمدحسین کمیلی مدیر کارخانه کویرتایر به نیابت از سوی مدیرعامل شرکت، گزارش کاملی از معرفی کویرتایر، تولیدات، افتخارات و دستاوردها، اجرای طرح توسعه، خواسته‌ها و انتظارات این مجموعه در راستای اختصاص تسهیلات مورد نیاز ارائه کرد.

انتهای پیام/ ۲۵۱/ی

 

 

 

 

 

 

خدمات میز خدمت سجلی این بار در بشرویه/۲

رئیس ثبت احوال شهرستان بشرویه از بهره مندی ۱۰۰ نفر از خدمات سجلی در میز خدمت این شهرستان خبرداد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سردار  گفت: اداره ثبت احوال در اقدامی جهادی با همکاری بخشدار بخش مرکزی در ایام دهه فجر نسبت به استقرار میز خدمت در روستا‌ها اقدام کرده است.

او افزود: این میز خدمت در ساعت غیر اداری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، به ارائه خدمات سجلی از جمله تعویض شناسنامه در محل روستا و تحویل مجدد شناسنامه به بیش از ۱۰۰ نفر از ساکنین توابع بخش مرکزی نیگنان، غنی آباد و شهرک امام خمینی (ره) اقدام نموده است.

سردار بیان کرد: هدف از استقرار میز خدمت در روستا‌ها کاهش هزینه ها، جلوگیری از ایاب و ذهاب غیر ضرور، جلوگیری از اتلاف وقت مردم و نیز ارائه خدمات سریع، مطلوب و شایسته به کلیه شهروندان است.

مدیر ثبت احوال شهرستان با اشاره به ضرورت تعویض شناسنامه و کارت ملی گفت: جهت دریافت خدمات از سوی دستگاه‌های دولتی و بانکی ارائه کارت ملی الزامی است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

پژوهش ها در راستای گره گشایی مشکلات مردم باشد

پژوهش ها در راستای گره گشایی مشکلات مردم باشد

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در پژوهش‌ها باید گره‌ای از مشکلات جامعه باز شود، گفت: کسب علم و دانش از بهترین نوع عبادت‌ها است.

 آیت الله عبادی  در جمع محققین و پژوهشگران حوزه علمیه رضویه بیرجند با اشاره به حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن بیان کرد: راهپیمایی سال جاری نشان داد که انقلاب و ولایت فقیه هیچگاه از خاطره مردم فراموش نمی‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت علم آموزی اظهار کرد: کسب علم و دانش از بهترین نوع عبادت‌ها است.

آیت الله عبادی با بیان اینکه علم در حکمت الهی و ذات انسانی از جایگاه بالایی برخوردار است، گفت: همانگونه که فرد تشنه تنها با آب آرام می‌گیرد، انسان هم از به دست آوردن علم سیر نمی‌شود.

وی علم آموزی را استعدادی ذاتی برای انسان دانست و اظهار کرد: انسان باید علاوه بر کسب علم به تعلیم هم توجه کرده و به تولید انرژی بپردازد.

آیت الله عبادی با اشاره به توطئه‌های ۱۰۰ ساله دشمن علیه نظام بیان کرد: دشمن به دلیل مخالفت با اسلام موانع زیادی را پیش روی دانشجویان و پژوهشگران قرار داده که اگر این سنگ اندازی ها نبود، در تمام بخش‌ها جلو بودیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری به موضوع آزاد اندیشی گفت: برخی از افراد در داخل به اسم آزاد اندیشی به کارهای نسنجیده سیاسی دست زده و حرف بیگانه را ترویج می‌دهند.

وی با بیان اینکه باید آزاد اندیشی در راه آزادی انسان‌ها به کار گرفته شود، افزود: نیاز است حوزه‌های علمیه موضوعاتی را به صورت کارشناسی مورد پژوهش قرار دهند که اولویت سیاسی، اجتماعی و مدیریتی داشته باشد.

آیت الله عبادی با تاکید بر اینکه در پژوهش‌ها باید گره‌ی از مشکلات جامعه باز شود، اظهار کرد: اگر فردی به دنبال کسب لذت‌های علم باشد هیچگاه گرفتار مسائل جزئی نمی‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

کرونا ۲ بیمار دیگر را هم به قربانگاه برد/۲

آمار قربانیان بیماری کرونا در خراسان جنوبی به ۷۵۱ نفر افزایش یافت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در شبانه روز گذشته با ثبت ۲ مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته آمار جان باختگان این بیماری در استان به ۷۵۱ نفر رسید.

دکتر مهدی زاده افزود: هم اکنون از ۳۱ بیمار کرونا بستری در استان، ۵ نفر در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند که حال عمومی ۲ نفر وخیم است.

دکتر مهدی زاده افزود: در شبانه روز گذشته ۳۳ بیمار باعلائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی پذیرش و در همین مدت ۲۷ بیمار شامل ۱۳ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب ترخیص شدند.

وی کفت: تاکنون ۱۴ هزار و ۶۰۹ بیمار مبتلا به کرونا تاکنون بهبهود بافتند و یا در قرنطینه خانگی هستند.
به گفته مهدی زاده تا روز گذشته ۳۹ هزار و ۷۶ آزمایش کرونا در استان انجام شده که از این تعداد جواب تست ۱۵ هزار و ۳۹۱ مورد مثبت اعلام شد

بازدید راهور فرهنگی شرق کشور بنیاد علوی از کانون درمیان/۲

بازدید راهور فرهنگی شرق کشور بنیاد علوی از کانون شهرستان درمیان

راهور فرهنگی شرق کشور بنیاد علوی به همراه حجه الاسلام و المسلمین مصطفی مرادی معاون فرهنگی نهاد پیشرفت بنیاد علوی در شهرستان درمیان از مرکز فرهنگی وهنری کانون بازدید کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،  «مهدی عفتی» راهور فرهنگی شرق کشور بنیاد علوی به همراه حجه الاسلام و المسلمین مصطفی مرادی معاون فرهنگی نهاد پیشرفت بنیاد علوی در شهرستان درمیان از بخش‌های مختلف مرکز فرهنگی وهنری کانون شامل کتاب‌خانه، کارگاه‌های مختلف فرهنگی و هنری، آسمان نمای دیجیتال، سالن آمفی تئاترو پایگاه کتاب‌خانه سیار روستایی شماره یک  بازدید و از نزدیک در جریان برنامه های فرهنگی، هنری، ادبی و  همچنین امور عمرانی  کانون در این شهرستان قرار گرفتند.

گفتنی است کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان چند طرح را در حوزه‌های فرهنگی و توسعه فعالیت‌های کانون ویژه کودکان ونوجوانان شهرستان درمیان به این بنیاد پیشنهاد داده است.

در حال حاضر یک مرکز فرهنگی و هنری ثابت و دو کتاب‌خانه سیار روستایی در این شهرستان به کودکان ونوجوانان خدمات رسانی می کنند.

استاندار خراسان جنوبی:

همه ظرفیت‌ها در اداره استان به‌کار گرفته می‌شود/۳

استاندار خراسان جنوبی: همه ظرفیت‌ها در اداره استان به‌کار گرفته می‌شود

 استاندار خراسان جنوبی گفت: در اداره استان از همه توان و ظرفیت‌های موجود به دور از نگاه سیاسی، حزبی و قبیله‌ای استفاده می‌کنیم.

حمید ملانوری  در نشست معارفه مشاور استاندار خراسان جنوبی گفت: مدیران باید در اجرای سیاست‌های ابلاغی دولت طوری عمل کنند که رضایت مردم را به دنبال داشته باشد چرا که بدون تردید رضایت مردم، خشنودی خداوند را به همراه دارد.

وی به گذشت ۱۰۰ روز از زمان حضورش در استان اشاره کرد و افزود: ما مجری سیاست‌های دولت و اجرای قانون هستیم و باید در راستای منافع نظام و مردم حرکت کنیم.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: مردم و منطقه را مستحق خدمت می‌دانم و اگر کار ما از روی اخلاص انجام شود، خداوند به آن برکت می‌دهد.

وی به ابلاغ‌های صادره در دوران مدیریتی خود در استان اشاره کرد و گفت: در انتصابات حداقلی صورت گرفته، سعی بر استفاده از ظرفیت‌های موجود استان بوده است اما درخصوص انتصاب مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری با توجه به فرصت کم تا انتخابات و لزوم ارتباط مداوم با ستاد انتخابات کشور، دکتر قهرمانی که فرزند بزرگوار شهید نیز هستند، به این سمت منصوب شدند.

ملانوری از لزوم ارائه راهکارهای لازم توسط مشاوران گفت و افزود: در حوزه استاندار، مشاوران باید با توجه به برنامه‌های موجود به ارائه نظرات مشورتی اقدام کنند.

وی گفت: در این راستا، شورای مشورتی بانوان را راه‌اندازی کردیم تا نیازهای جامعه بانوان که نصف جمعیت استان را تشکیل می‌دهند، به درستی منتقل و پیگیری شود.

وی به وظایف مشاور استاندار اشاره و خاطرنشان کرد: مشاور باید بتواند در کنار وظیفه مشاوره‌ای، برنامه‌ریزی، اجرا و پیگیری موصوبات سفرهای شهرستانی و رصد مطالبات مردمی در رسانه‌ها شامل صدا و سیما، روزنامه‌های محلی، پایگاه‌های خبری و فضای مجازی را تا حصول نتیجه، پیگیری کرده و نتیجه آن را به مردم منعکس کند.

در پایان این نشست، مسعود قلی‌زاده به عنوان مشاور استاندار خراسان جنوبی معرفی شد.

وی که قبل از این معاون فرماندار خوسف بود، با حکم حمید ملانوری به عنوان مشاور استاندار معرفی شد.

مسعود قلی‌زاده کارشناس ارشد حقوق، عناوین معاون فرماندار خوسف، کارشناس مسئول امور حقوقی استانداری خراسان جنوبی، دبیر هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری استانداری و شهرداری‌های استان، عضو مرجع رفع اختلافات دستگاه‌های اجرایی استان، عضو شورای حل اختلاف قوه قضاییه و مدرس دانشگاه را در سوابق اجرایی خود دارد.

 

 

دستگیری متخلف شکارو صید درمنطقه حفاظت شده خوسف/۴

متخلف صید و شکار تیهو درمنطقه حفاظت شده خوسف دستگیر شد.

رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف گفت: بر اساس گزارشات واصله از سوی همیاران افتخاری محیط زیست مبنی بر شکار غیرمجاز، بلافاصله ماموران اجرایی یگان حفاظت شهرستان به محل مورد نظر اعزام و موفق به شناسایی و دستگیری فرد متخلف شدند.

تقی زاده افزود: از مختلف دستگیر شده لاشه سه قطعه تیهو و یک قبضه سلاح شکاری ساچمه زنی کشف و ضبط شد.

درهمین خصوص پرونده متخلف تنظیم و برای سیر مراحل قانونی تحویل مرجع قضایی شهرستان شد.

دیدار جانشین فرمانده کل سپاه با دو خانواده شهید/۲-۳

جانشین فرمانده کل سپاه در قرارگاه مرکزی امنیتی امام علی با خانواده های شهیدان فرخی و فلکی دیدار کرد.

شهید بسیجی حسین فرخی در تاریخ ۶۱/۱/۲۲ در منطقه چزابه به شهادت رسید.
سردار غیب پرور همچین با خانواده شهید دانش آموز علی فلکی دیدار کرد.
شهید فلکی در ۶۱/۴/۲۳ در عملیات رمضان در منطقه پاسگاه زید به درجه رفیع شهادت نائل شد.
خراسان جنوبی

ترخیص بیش از هزار موتورسیکلت رسوبی/۴

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی: طرح ترخیص موتورسیکلت های رسوبی تاپایان بهمن تمدید شده است.

سرهنگ علیرضا عباسی گفت: پیش‌تر بازه زمانی در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح، از ۱۸ آبان تا ۱۸ دی درنظرگرفته شده بود، اما باتوجه به استقبال مالکان موتورسیکلت‌ها برای ترخیص وسایل نقلیه خود و بهره مندی از شرایط در نظر گرفته شده، اجرای این طرح تاپایان بهمن تمدید شده است.

وی با اشاره به اینکه از ۲ هزار و ۹۷۹ موتورسیکلت رسوبی در پارکینگ ها تاکنون ۳۴ درصد آنها ترخیص شده افزود: مالکانی که موتورسیکلت آن‌ها در پارکینگ‌ها توقیف شده می‌توانند در این روز‌های پایانی از این فرصت استثنایی استفاده و با مراجعه به دفاتر پلیس ۱۰+ وارائه مدارک لازم نسبت به ترخیص وسیله نقلیه خود اقدام کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گفت: مالکان موترسیکلت می‌توانند درصورت داشتن خلافی بیش از۱۰ میلیون ریال با مراجعه به واحد اجراییات پلیس راهور و ارائه سند مالکیت نسبت به تقسیط آن اقدام کنند.

سرهنگ عباسی گفت: در صورت نداشتن بیمه نامه شخص ثالث، گواهینامه و یا پلاک موتورسیکلت نسبت به ترخیص با اخذ تعهد اقدام خواهد شد.

میزان بروز تجمعی کرونا در خراسان جنوبی بالاتر از شاخص کشوری

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا: روند افزایش آرامی در موارد مثبت و بستری در بیمارستان‌های خراسان جنوبی شاهدیم.

به گزارش خبرگزاری صداو سیما مرکز خراسان جنوبی؛ دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در خصوص آخرین تحلیل آماری بیماری کرونا در خراسان جنوبی گفت: میزان بروز تجمعی این ویروس در استان هزار و ۸۵۷ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است که نسبت به شاخص کشوری که هزار و ۷۶۹ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است ۸۸ واحد بالاتر است.

شریف زاده افزود: نسبت مرگ و میر در استان ۴.۹ درصد و شاخص کشوری ۳.۹ درصد که یک درصد نسبت به شاخص کشوری بالاتریم. میزان مرگ و میر اختصاصی علیتی در استان ۹۰.۵ در صد هزار نفر جمعیت که نسبت به شاخص کشوری ۶۹.۲ در صد هزار نفر جمعیت است ۲۱.۳ واحد بالاتریم.

وی در خصوص رتبه بندی شهرستان‌های استان از لحاظ میزان بروز تجمعی گفت: به لحاظ میزان بروز تجمعی از ابتدای شیوع اپیدمی کرونا تا امروز شهرستان طبس با میزان بروز تجمعی ۲ هزار و ۴۲۸ در صد هزار نفر جمعیت در رتبه‌ی اول، شهرستان سرایان با میزان بروز تجمعی ۲ هزار و ۲۴۷ در رتبه دوم، شهرستان فردوس با میزان بروز تجمعی ۲ هزارو ۱۸۹ در رتبه سوم، شهرستان قاین با میزان بروز تجمعی ۲ هزار و ۱۷۶ در رتبه چهارم، شهرستان بشرویه با میزان بروز تجمعی ۲ هزار و ۱۳۵ در رتبه پنجم، شهرستان زیرکوه با میزان بروز تجمعی هزارو ۸۴۵ در رتبه ششم، شهرستان بیرجند با میزان بروز تجمعی هزارو در رتبه هفتم، شهرستان خوسف با میزان بروز تجمعی هزار و ۲۹۸ در رتبه هشتم، شهرستان سربیشه با میزان بروز تجمعی هزارو ۲۸۵ در رتبه نهم، شهرستان درمیان با میزان بروز تجمعی هزار و۲۷۶ در رتبه دهم و شهرستان نهبندان با میزان بروز تجمعی هزار و ۲۱۰ در رتبه یازدهم قرار دارد.

شریف زاده افزود: ۷ شهرستان خراسان جنوبی میزان بروز تجمعی آن‌ها از شاخص کشوری بالاتر و تنها ۴ شهرستان خوسف، درمیان، سربیشه و نهبندان میزان بروز تجمعیشان از شاخص کشوری پایین‌تر است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا گفت: روند پیش بینی بر اساس هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که یک روند افزایش آرامی در موارد مثبت و بستری در بیمارستان‌های سطح استان شاهدیم و شهرستان قاین در دو هفته‌ی اخیر بالاترین میزان بروز موارد جدید را در استان داشته است.

تولید بیسکوییت فراسودمند عناب/۳-۷

محصول فراسودمند فرآوری شده از عناب در هفته‌های آتی به صورت عمده به بازار‌های داخل و خارج استان عرضه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی؛ عضو گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان تولید بیسکوییت فراسودمند عنابدارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: طرح تولید بیسکوییت فراسودمند عناب از سال ۱۳۹۸ و پس از اتمام مطالعات اولیه تولید آزمایشی این محصول در اواسط سال ۱۳۹۸ شروع شد.
ساره حسینی گفت:یکی از طرح‌های اجرا شده در این مجتمع، طرح تولید بیسکوییت فراسودمند عناب است که برای نخستین بار در پنجمین نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی خراسان جنوبی عرضه و با استقبال مصرف کنندگان مواجه شد.
حسینی ادامه داد: در حال حاضر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی تولید این محصول را با دریافت مجوز‌های قانونی در دستور کار قرار داده و در هفته‌های آتی این محصول فراسودمند فرآوری شده از عناب به صورت عمده و در سایت مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی به آدرس birnab.ir به بازار‌های داخل و خارج استان عرضه خواهد شد.

وی افزود: در سال‌های اخیر تحقیقات بسیاری در زمینه تولید محصولات فراسودمند و غنی سازی فراورده‌های غذایی به خصوص فراورده‌های محبوب و پر طرفدار مانند بیسکویت، کیک و کلوچه انجام شده که از این جمله می‌توان به غنی سازی بیسکویت با اسفناج، رازیانه، بابونه، پودر هسته خرما، عصاره انگور، عصاره چای سبز، فیبر‌های گیاهی، مالت، ویتامین D، آهن، روی، مس، کلسیم اشاره کرد.

عضو گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان گفت: محصولات استراتژیک خراسان جنوبی با توجه به ارزش تغذیه‌ای بالا و داشتن پتانسیل خوب برای فراوری، یکی گزینه مطلوب جهت غنی سازی فراورده‌های غذایی هستند؛ به عنوان مثال میوه عناب که از محصولات انحصاری و استراتژیک خطه خراسان جنوبی است دارای فعالیت‌های ضد میکروبی و ﺍﻓﺰﺍﻳﺶدهنده ﺳﻄﺢ ﺍﻳﻤنی بدن و تصفیه کننده خون است، سموم را از بدن دفع می‌کند و دارای ترکیباتی مانند اسید کلروژنیک، کاتچین، اپیکاتچین، اسید کافئیک، اسیدکوماریک، اسید گالیک، اسید فرولیک، اسیدسینامیک، روتین، کوئرستین، پروسیانیدین و کامپفرول است.

حسینی افزود: افزودن این میوه با توجه به ارزش تغذیه‌ای بالا به محصولات غذایی، آن‌ها را به فراورده‌های فراسودمند تبدیل خواهد کرد؛ با این وجود افزودن سطوح مختلف پالپ عناب به فرمولاسیون‌های غذایی برای تهیه یک محصول فراسودمند کفایت نمی‌کند چراکه در حین فرایند پخت، اکثر ترکیبات مغذی حساس به حرارت از بین خواهند رفت.

وی با بیان اینکه برای رفع این مشکل پودر و یا عصاره میوه تحت فرایند‌های خاص قرار گرفته و ریز پوشانی می‌شوند و سپس در فرمولاسیون به کار می‌روند، افزود: مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی که پیشگام تولید فراورده‌های غذایی فراسودمند بر پایه محصولات استراتژیک خراسان جنوبی مانند زرشک عناب و زعفران است بر روی فراوری این محصولات تمرکز کرده و توانسته در مدت زمان کوتاهی فراورده‌های متنوعی تولید کند.

عضو گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی گفت: محصولات فراسودمند محصولاتی هستند که علاوه بر داشتن ارزش‌های تغذیه‌ای و تولید انرژی برای مصرف کننده، سلامت بخش نیز باشند و از بروز بیماری‌های مزمن جلوگیری کنند.

وی یادآور شد: غذا‌های فراسودمند به ویژه محصولات فراوری شده از گیاهان دارویی می‌توانند با تغییر الگوی مصرف مواد غذایی، کمک شایان توجهی به کنترل بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، پرفشاری خون و سرطان در جامعه داشته باشند.

هشدار دامپزشکی سربیشه نسبت به شیوع تب برفکی

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سربیشه در خصوص بیماری تب برفکی توصیه‌هایی به دامداران ارائه کرد.

هادی کاووسی گفت: دامداران علاوه بر همکاری با شبکه دامپزشکی شهرستان و پست‌های تابعه، باید نسبت به رعایت موازین قرنطینه‌ای اقدام کنند.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال بیماری تب برفکی، تماس با دام‌های آلوده و ترشحات دام‌های درگیر با بیماری است بنابراین از تردد و جابه‌جایی دام‌های آلوده و بیمار خودداری و آن‌ها را در مکان جداگانه نگهداری کنند.

کاووسی گفت: به منظور جلوگیری از انتشار آلودگی، از جابه‌جایی دام‌های تلف‌شده و انتقال آن‌ها به کلینیک‌ها اکیدا خودداری شود و در صورت وجود تلفات، مراتب را به اطلاع شبکه دامپزشکی برسانند.

وی افزود: همچنین افرادی که با دام آلوده در تماس بوده‌اند از سرکشی به واحد‌های دامداری غیر درگیر تا حداقل ۴۸ ساعت خودداری کنند، بدیهی است که عامل بیماری به راحتی از طریق افراد قابل جابه‌جایی است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سربیشه بر فعال کردن حوضچه‌های ضدعفونی واحد دامداری تاکید کرد و گفت: ضدعفونی وسایل نقلیه قبل از ورود و خروج، به ویژه در دامداری‌های درگیر الزامی است.

ضدعفونی کردن بستر و مکان نگهداری دام‌های آلوده و اطراف آن با استفاده از مواد ضدعفونی کننده مناسب نیز توصیه شده است.

وی افزود: در صورت بروز تلفات دام‌های تلف شده از بیماری در کنار دیگر دام‌ها قرار نگیرند و آن‌ها را در اسرع وقت و در مکان دور از سایر دام‌های گله به صورت مناسب و بهداشتی دفن شوند.

کاووسی گفت: همچنین در صورت بروز تلفات در گله، ضمن اعلام سریع موارد بیماری به شبکه دامپزشکی همکاری و مساعدت لازم را برای انجام واکسیناسیون در واحد با گروه های عملیاتی دامپزشکی داشته باشند.

توقیف کامیونت حامل کالای قاچاق در فردوس/۴

مأموران انتظامی در بازرسی از یک کامیونت ایسوزو ۴ موتور خودروی سنگین قاچاق در فردوس کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس گفت:  مأموران ایست و بازرسی شهرستان فردوس، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک کامیون ایسوزو مشکوک شدند و خودرو را برای بازرسی بیشر متوقف کردند.
سرهنگ علیرضا فولادی افزود: ماموران در بازرسی از کامیون، ۴ موتور خودروی سنگین فاقد مجوز که به صورت قاچاق حمل می‌شد کشف کردند.
وی گفت: ارزش ریالی کالای قاچاق کشف شده بنا بر نظر کارشناسان  ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال برآورد شد.
فرمانده انتظامی شهرستان فردوس افزود: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم را دستگیر کردند که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

پیش بینی بارندگی برای خراسان جنوبی از ۱۱ اسفند/۲

هواشناسی برای خراسان جنوبی از ۱۱ اسفند، بارندگی پیش بینی می کند.

رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی‌های جوی هواشناسی استان گفت: براساس اعلام مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی هواشناسی کشور، از ابتدای سال زراعی جاری (ابتدای مهر) تاکنون بطور میانگین در استان ۳۳ میلیمتر بارندگی ثبت شده است که کاهش ۵۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال دارد.
در مدت مشابه سال زراعی پارسال، به طور میانگین  ۶۸ میلیمتر ، باران بارید.
وی با بیان اینکه در کشور نیز تاکنون بطور میانگین ۸۳ میلیمتر بارندگی ثبت شده، گفت: این مقدار نسبت به میانگین بارش بلند مدت کشور ۳۳ درصد و نسبت به میانگین بارش‌های سال گذشته ۴۱ درصد کاهش داشته است.

نظارت‌ها بر ساخت‌وسازها در استان خراسان جنوبی افزایش یابد

تعیین تکلیف اراضی روستای منظریه بیرجند/۲-۳

پرداخت بهای ۱۲۰ قطعه زمین مورد اختلاف مردم و بنیاد مسکن در روستای منظریه بیرجند، مشمول تخفیف ۷۰ درصدی می‌شود.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال و اراضی منابع طبیعی استان با اشاره به اختلاف میان مردم و بنیاد مسکن در خصوص ساخت و ساز‌ها در ۱۲۰ قطعه از اراضی این روستا گفت: بر اساس مصوبات این شورا، اهالی از تخفیفات خوبی برخوردار شدند که باید از زمان اعلام شده بنیاد مسکن، ظرف ۶ ماه به این اداره مراجعه کنند.

حجت الاسلام حمیدی افزود: مبلغ این ۱۲۰ قطعه زمین مشمول ۷۰ درصد تخفیف می‌شوند.

وی گفت: همچنین مصوب شد پرداخت این مبلغ به بنیاد مسکن که پیش از این در اقساط سه ساله بوده به ۵ ساله افزایش پیدا کرده است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی همچنین در خصوص تغییر کاربری‌ها در اراضی شمس آباد بیرجند هم گفت: صرف حصار بندی و ساختن یک اتاق برای نگهداری ادوات کشاورزی ساخت و ساز به حساب نمی‌آید و از مردم می‌خواهیم برای هرگونه ساخت و ساز در این اراضی به سازمان جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌جنوبی:

ممنوعیت خدمات‌دهی به ساخت و سازهای غیر مجاز/نظارت افزایش یابد

ترک فعل دستگاه‌ها پیرامون حفاظت از بیت المال در «منظریه» واضح است/۳

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌جنوبی نیز گفت:ترک فعل دستگاه‌ها پیرامون حفاظت از بیت المال در روستای منظریه بیرجند واضح است.

حجت‌الاسلام علی نسائی صبح یکشنبه در شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: روستای منظریه بیرجند در گذشته دور محل سفارت انگلستان بوده است و بعد از واگذاری به اسدالله علم توسط وی فروخته شده است.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند با اشاره به اینکه روستای منظریه شامل دو پلاک است، بیان‌کرد: کل اراضی ۳۱۶ هزار و ۳۴۸ متر بوده است که در سال ۱۳۷۴ یک هیأت هفت نفره برای حل مشکل آن تشکیل شده است.

نسائی گفت: هیأت بخشی از زمین‌ها را استثناء کرده است به این صورت که ۲۸ هزار و ۴۲۵ متر را به مالکین واگذار کرده و مابقی این اراضی برای دولت و بیت‌المال شده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه مالکین ۲۸ هزار و ۴۲۵ متر اراضی دولتی موجود را نیز به مردم فروختند که البته یکی از این مالکین فوت کرده است، گفت: نتیجه این فروختن‌ها، ساخت‌و سازهای غیرمجاز در اراضی دولتی شده است.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند با بیان اینکه ترک فعل برخی از ادارات و سازمان‌ها در موضوع منظریه کاملاً روشن و واضح است، گفت: چرا نهادها و ادارات ذی ربط از اراضی ملی و بیت‌المال حفاظت نکردند که در آن ساخت و سازهای غیرمجاز صورت نگیرد.

نسائی اظهار کرد: متأسفانه بخشی از اراضی ملی در آن منطقه نیز به حدود هفت هکتار به کارکنان امور اراضی واگذار شده است که در این زمینه نیز مجوزی وجود نداشته است.

وی با اشاره به اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز در منظریه با خرید و فروش‌های قولنامه‌ای موجب تشکیل پرونده در محاکم شده است، بیان‌کرد: اگر دستگاه‌های متولی ترک فعل نمی‌کردند چنین پرونده‌هایی تشکیل نمی‌شد.

نظارت‌ها بر ساخت‌وسازها در استان خراسان جنوبی افزایش یابد

نظارت‌ها بر ساخت‌وسازها در استان خراسان جنوبی افزایش یابد

گروه استان‌ها ـ رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه باید نظارت‌ها بر روی ساخت و سازها افزایش یابد گفت: خدمت دهی به ساخت و سازهای غیر مجاز از جمله در زمینه انشعابات ممنوع است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی پیش از ظهر امروز در شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی اظهار داشت: مسائل پیش آمده در روستای منظریه بیرجند و ساخت و سازهای غیرقانونی در آن منطقه مشکل ساز شده و اگر مشکلات آن حل نشود مشکلات اجتماعی به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در سفر رئیس قوه قضائیه به خراسان‌جنوبی نیز ایشان دستور داد موضوع در جلسه شورای حفاظت از حقوق بیت‌المال مطرح شود گفت: در منطقه منظریه ۱۲۰ زمین وجود دارد که درباره آن بین اهالی و بنیاد مسکن اختلافاتی است و تمام این زمین‌ها مشمول ۷۰ درصد تخفیف قیمت زمین قرار خواهد گرفت تا مردم بتوانند حق و حقوق دولت و بیت المال را به صورت کامل پرداخت کنند.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی بیان کرد: طبق مصوبه بنیاد مسکن اهالی باید مبلغ زمین‌ را در سه سال پرداخت کنند. اما در نهایت تصمیم بر این خواهد بود که به واسطه شرایط سخت اقتصادی و وضعیت مردم منطقه مبلغ در اقساط پنج ساله پرداخت شود.

حمیدی تأکید کرد: نباید اجازه دهیم این مشکل در دیگر روستاهای بیرجند تکرار شود و اگر مسئولی در این زمینه ترک فعل داشته باشد قطعاً مورد سؤال واقع خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه باید نسبت به حفظ املاک ملی و دولتی چون اموال شخصی حساسیت داشته باشیم افزود: اگر دستگاه خدمات‌رسانی به املاکی که به صورت غیرمجاز ساخته شود خدماتی از جمله انشعاب آب و برق و گاز ارائه کند برای آن دستگاه پرونده تشکیل می‌دهیم.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی به بحث تغییر کاربری در روستای شمس‌آباد اشاره و تصریح کرد: در این راستا مردم باید برای هرگونه ساخت و ساز در اراضی خود از جمله حصارکشی و یا ساخت یک انبار به جهاد کشاورزی مراجعه کنند و جهاد کشاورزی نیز باید نهایت همکاری را با مردم داشته باشد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه با بیان اینکه روستای منظریه بیرجند در گذشته دور محل سفارت انگلستان بوده و بعد از واگذاری به اسدالله علم توسط وی فروخته شده است گفت: این روستا شامل دو پلاک است.

حجت الاسلام نسائی با بیان اینکه ترک فعل برخی از ادارات و سازمان‌ها در موضوع منظریه کاملاً روشن است عنوان کرد: حال سوال اینجاست که چرا نهادها و ادارات ذیربط از اراضی ملی و بیت‌المال حفاظت نکردند که در آن ساخت و سازهای غیرمجاز صورت نگیرد.

وی با اشاره به اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز در منظریه با خرید و فروش‌های قولنامه‌ای موجب تشکیل پرونده در محاکم شده است خاطرنشان‌ کرد: اگر دستگاه‌های متولی ترک فعل نمی‌کردند چنین پرونده‌هایی تشکیل نمی‌شد.

 

 

اولین مرکز تفریحی و اقامتی در باغستان فردوس احداث می‌شود

اولین مرکز تفریحی و اقامتی در باغستان فردوس احداث می‌شود

بیرجند – ایرنا – شهردار باغستان فردوس گفت: با توجه به قابلیت‌های گردشگری باغستان و استقبال مردم از این منطقه، اولین مرکز اقامتی، تفریحی و گردشگری در بام باغستان احداث می‌شود.

مهدی قلی‌زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پروژه به مساحت هفت هکتار شامل واحدهای اقامتی، آلاچیق، مراکز خرید، شهربازی، فضای سبز، کافی شاپ و رستوران است که در حال تهیه طرح توجیهی و اخذ مالکیت آن هستیم.

وی اظهار داشت: با توجه به استقبال گردشگران و مردم منطقه از این بهشت پنهان کویر و با توجه به جهانی بودن قنات بلده فردوس و نیز ثبت دومین خیابان مشجر کشور در این شهر، مکانی به عنوان مجتمع تفریحی و اقامتی در نظر گرفته شده که دارای چشم‌انداز زیبا است.

شهردار باغستان گفت: برای احداث این مجتمع از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور درخواست اعتبار کردیم و دستور رییس سازمان مبنی بر لحاظ شدن در پروژه‌های ۱۴۰۰ و تامین اعتبار از محل ماده ۵۸ است.

وی افزود: احداث این مجتمع هم به بخش درآمدی شهرداری کمک می‌کند و هم می‌توانیم نیاز گردشگران و مسافران این منطقه را برای اسکان و اقامت مناسب مدیریت کنیم.

وی گفت: انتظار داریم طی بازدید نماینده مردم شهرستان و فرماندار، برای آغاز هرچه سریع‌تر این پروژه حمایت لازم صورت گیرد.

قلی‌زاده افزود: در طرح توجیهی که تهیه کردیم و مذاکراتی که با اداره منابع طبیعی داشتیم قرار شد کتابچه و طرح توجیهی برای تملک اراضی کنار جاده گناباد – باغستان برای اجرای طرح هادی و افزودن به منطقه گردشگری بام باغستان تهیه شود.

وی بیان کرد: با وجود اینکه تقریبا تمامی شهر باغستان باغ بوده و خانه باغ‌های بسیاری در این منطقه داریم اما برای مسافران و مردم شهرستان، بوستان و پارک مناسب در این شهر نداریم.

شهردار باغستان گفت: مسافران معمولا برای اقامت لحظاتی هرچند کوتاه و تفریح جلوی در منازل ساکنان اتراق می‌کنند، که هم برای ساکنان ایجاد مزاحمت می‌کند و هم چهره نامناسبی دارد.

وی افزود: یک بوستان و سه فضای سبز در طرح هادی شهری برای گردشگران و اهالی پیش بینی شده که اعتبارات کنونی شهرداری باغستان جوابگوی این اقدامات نیست.

قلی‌زاده گفت: اردوگاه آموزش و پرورش طبق مصوبه شورای آموزش و پرورش به همین منظور به شهرداری واگذار شد که این اردوگاه می‌تواند علاوه بر تامین نیازهای آموزش و پرورش تا حدی کمبود بوستان و پارک‌ها را در این منطقه جبران کند و امیدواریم به عنوان اردوگاه ملی اجرا شود و گردشگران هم از آن بهره‌مند شوند.

وی اظهار داشت: ۲۵۰ هکتار از ۴۵۰ هکتار اراضی کل شهر باغستان، باغات و فضای سبز است که نبود ماشین آتش نشانی مسئولیت ما را در این خصوص بیشتر می‌کند.

شهردار باغستان افزود: این شهرداری ماشین آلات حوزه خدمات شهری به ویژه ماشین جمع‌آوری زباله ندارد و باید برای جمع‌آوری زباله‌ها ماهانه ۱۰۰ میلیون ریال به شرکت خصوصی پرداخت کند.

وی گفت: طول شهر باغستان هفت هزار و ۲۰۰ متر بوده که برای اجرای پروژه‌های عمرانی و بهسازی معابر نیاز به ماشین‌آلات عمرانی است و وجود این وسایل هم به لحاظ درآمدی و هم به لحاظ خدمات‌دهی شهرداری می‌تواند بسیار مفید باشد.

قلی‌زاده افزود: اکثر زمین‌های باغستان قولنامه‌ای بوده و سند ملکی ندارد لذا شهرداری نمی‌تواند برای زمین‌های قولنامه‌ای پروانه صادر کند.

وی اظهار داشت: اکثر مالکان قولنامه قدیمی و دستی دارند که با رفع این مشکل و ثبت سند ملکی، شهرداری از محل درآمد حاصله از صدور پروانه، می‌تواند در توسعه زیرساخت‌های شهری بهتر عمل کند.

شهردار باغستان گفت: طی مناقصه‌ای چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات داخلی به حوزه خدمات شهری و فضای سبز اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: نزدیک به چهار هزار درخت در باغستان ثبت ملی شده که هم در نگهداری و هم در زمینه مبارزه با آفات و سم‌پاشی هزینه بسیار سنگینی دارد که شهرداری باید مدیریت کند.

وی گفت: بودجه  شهرداری در زمان دهیاری باغستان چهار میلیارد ریال بوده که در ۶ ماه دوم امسال به ۲۰ میلیارد ریال رسیده است.

قلی‌زاده افزود: در زمینه آسفالت معابر، پنج میلیارد و ۸۸۰ میلیون ریال اوراق مشارکت ۱۴۰۱ برای خرید قیر به شهرداری اختصاص یافته است و با این میزان اعتبار نمی‌توان بیشتر از سه هزار متر را آسفالت کرد لذا پیگیر جذب اعتبارات بیشتر از سازمان شهرداری‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه شهرداری باغستان مرداد امسال به‌طور رسمی فعالیت خود را با چهار نیرو آغاز کرد گفت: برنامه‌ای راهبردی برای بهبود وضعیت شهری و بهره‌وری از ظرفیت‌های شهر باغستان را داریم که تاکنون بخشی از آن محقق شده است.

شهردار باغستان گفت: شهرداری‌ها در حوزه درآمدی واقعا مشکل دارند و باید به سمت درآمد پایدار حرکت کنند.

وی اضافه کرد: از ضایعات موجود در شهرداری ۲ گلخانه ۳۰۰ متری با ۱۰ تا ۱۵ هزار قلمه انار، گل رز و انجیر با هزینه ۳۰۰ میلیون ریال را ایجاد کردیم تا در حوزه درختکاری و فضای سبز نهال مورد نیاز شهر را خودمان تامین کنیم و از این جهت در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.

قلی‌زاده با بیان اینکه تنها راه توسعه و پیشرفت هر شهر وحدت و مشارکت همه جانبه شهروندان در اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های عمرانی آن شهر است گفت: تحقق برنامه‌های توسعه‌ای باغستان مشارکت شهروندان و شورای اسلامی شهر را در اجرای این پروژه‌ها می‌طلبد.

وی از آغاز عملیات اجرایی سه پروژه شهرداری باغستان در دهه فجر امسال خبر داد و افزود: اِلِمان شهدای گمنام که ابتدا در اختیار بسیج سازندگی بود، با پیگیری‌های انجام شده با یک میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات تملک دارایی‌های استان و یک میلیارد ریال آورده شهرداری، به شهرداری باغستان واگذار شد که در دهه فجر امسال کلنگ‌زنی و در صورت تامین به موقع اعتبارات طی یک سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اظهار داشت: درخصوص پیاده‌رو سازی که از نیازهای اساسی شهر محسوب می‌شود، ۱۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت ۱۴۰۱ از استانداری تخصیص یافته است.

شهردار باغستان گفت: در فاز اول میدان پلیس راه تا آرامستان بهشت علی ۲۰ درصد عملیات زیرسازی انجام شده که در دهه فجر عملیات اجرایی آن شروع شد.

او گفت: اِلِمان میدان شهرداری با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد ریال از دیگر پروژه‌هایی است که دهه فجر امسال کلنگ‌زنی شد.

قلی‌زاده افزود: نام‌گذاری این میدان در کمیته نامگذاری مطرح و اِلِمان به دلیل هزینه سنگین نگهداری و تعویض شده و تا پایان سال جاری امید است که اجرا شود.

وزیر کشور تیر امسال در ابلاغیه‌ای به استاندار خراسان جنوبی با تاسیس شهرداری در شهر باغستان از توابع بخش اسلامیه شهرستان فردوس موافقت کرد.

با توجه به موافقت به عمل آمده در خرداد ۱۳۹۹ درخصوص تبدیل روستای باغستان علیا از توابع بخش اسلامیه شهرستان فردوس به عنوان شهر باغستان و در اجرای تبصره  ذیل ماده (۶) آیین‌نامه اجرایی قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری جمهوری اسلامی ایران و تبصره (۱) ماده (۱) قانون شهرداری، با تاسیس شهرداری در شهر باغستان موافقت شد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان فردوس در ۲۰۰ کیلومتری بیرجند است.

این شهرستان که اثر ثبت جهانی قنات بلده را هم دارد، در مسیر عبور مسافران از چند استان و زائران به سمت مشهد مقدس است.

 

 

 

 

دهیاری‌های خوسف آماده مشارکت در احداث زمین چمن هستند/

دهیاری‌های خوسف آماده مشارکت در احداث زمین چمن هستند

رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان خوسف گفت: بیش از ۲۰۰ روستا و آبادی دارای سکنه در این شهرستان وجود دارد و دهیاری‌های خوسف متمایل به مشارکت در ساخت زمین چمن مصنوعی هستند.

فاطمه چهکندی نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در صورتی که اداره کل ورزش و جوانان یا بنیاد مستضعفان آمادگی واگذاری چمن مصنوعی را داشته باشند، دهیاری‌های این شهرستان آمادگی دارند نسبت به آماده‌سازی زمین اقدام کنند.

وی گفت: با توجه به هزینه‌های بسیار زیاد احداث سالن‌های ورزشی، زمین‌های چمن مصنوعی توانسته با هزینه‌های به مراتب کمتر احداث شود و مورد استقبال خوب روستاییان قرار گیرد.

رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان خوسف اظهار داشت: تاکنون در این شهرستان سه زمین چمن مصنوعی در شهر خوسف و روستای سیوجان احداث شده و چهارمین زمین چمن مصنوعی در شهر ماژان در دست اقدام است که به زودی با حضور مهمانان استانی و کشوری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: اعتبار تخصیص یافته به زمین چمن مصنوعی ماژان ۲ میلیارد و ۹۳۰ میلیون ریال بوده که در راستای زیرسازی این زمین، دهیاری روستا مشارکت فعالی داشته است.

چهکندی نژاد ابراز امیدواری کرد: با مشارکت مردم، دهیاری‌ها، بنیاد مستضعفان و اداره کل ورزش و جوانان سهمیه بیشتری برای احداث زمین‌های چمن مصنوعی به این شهرستان اختصاص پیدا کند.

وی افزود: با وجود کمبود امکانات ورزشی در بسیاری از روستاهای شهرستان خوسف استعدادهای بسیار خوب ورزشی وجود دارد که در مسابقات ورزشی استانی و کشور از دورترین روستاها توانسته‌اند مقام‌های خوبی را کسب کنند.

رییس اداره ورزش و جوانان خوسف گفت: توجه به ورزش و اجرای برنامه‌های ورزشی و فرهنگی در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش اساسی دارد و باید به این بخش جدی‌تر توجه شود.

وی ادامه داد: استخر سرپوشیده مرکز شهرستان نیز به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های نیمه‌تمام در حال حاضر ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۰ شروع شد و امیدواریم این پروژه هرچه سریعتر به پایان برسد.

چهکندی نژاد گفت: اعتبار سال جاری این استخر هشت میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال بوده و برای تکمیل آن به ۲۵ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.

وی افزود: از ابتدای اجرای این پروژه مبلغ ۱۹ میلیارد ریال توسط بنیاد مستضعفان و ۲۰ میلیارد ریال توسط وزارت ورزش و جوانان تخصیص پیدا کرده است.

وی گفت: برای تخصیص اعتبار از بنیاد مستضعفان کشور چند مکاتبه توسط استانداری، اداره کل ورزش و جوانان و نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است که امیدواریم با کمک اعتباری این بنیاد هرچه سریعتر این پروژه به بهره‌برداری برسد.

رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان خوسف اظهار داشت: زیربنای استخر سرپوشیده خوسف یک هزار و ۴۵۰ متر مربع است و زمان بهره‌برداری آن به تخصیص اعتبار بستگی دارد که امیدواریم با تخصیص اعتبار در سال ۱۴۰۰ شاهد بهره‌برداری کامل از این پروژه باشیم.

وی گفت: استخر سرپوشیده یکی از نیازمندی‌های ورزشی شهرستان خوسف است و تکمیل این پروژه یکی از مهمترین مطالبات مردمی محسوب می‌شود.

چهکندی نژاد افزود: شهرستان خوسف به عنوان سومین شهرستان پهناور استان خراسان جنوبی با پراکندگی زیاد جمعیت در توسعه ورزش دارای ظرفیت‌های فراوانی است که ایجاد زیرساخت‌های ورزشی اهمیت ویژه دارد.

وی همچنین گفت: سازمان‌های مردم نهاد در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی و ورزشی حضور فعالی دارند و در چند ماه اخیر ۲ سازمان مردم نهاد در شهرستان خوسف مجوز دریافت کرده‌اند.

وی اظهار داشت: در راستای سیاست‌های وزارتخانه و حمایت از اشتغال جوانان طرح‌های بسیار خوبی تهیه و اجرا شده است که می‌توان به تفاهم‌نامه با بانک قرض‌الحسنه رسالت و صندوق کارآفرینی امید برای ایجاد اشتغال جوانان در حوزه ورزش اشاره کرد.

چهکندی نژاد افزود: درخصوص تسهیلات اشتغالزایی برای فعالیت‌ها و کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا ویژه حوزه ورزش و جوانان، حمایت از باشگاه‌های ورزشی و سمن‌های آسیب‌دیده نیز متقاضیان در موعد مشخص شده می‌توانستند در سامانه کارا ثبت‌نام کنند.

مرکز شهرستان خوسف در ۳۶ کیلومتری بیرجند است و پنج سالن ورزشی دارد.

 

 

اعتراض شهروندان خضری به فروش زمین اهدایی؛

۳۹ سال بلاتکلیفی برای زمین اهدایی به مخابرات/ مخابرات: منع قانونی برای فروش زمین وجود ندارد

طبق گفته رئیس شورای اسلامی شهر خضری، در سال ۱۳۶۱ یک قطعه زمین برای توسعه فضا و زیرساخت‌های مخابراتی توسط مردم اهدا شده اما شرکت مخابرات نه‌تنها این زمین را نساخته است بلکه اکنون آن را برای فروش به مزایده گذاشته که این موضوع سبب اعتراض شهروندان شده است.

39 سال بلاتکلیفی برای زمین اهدایی به مخابرات/ مخابرات: منع قانونی برای فروش زمین وجود ندارد

به گزارش خبرنگار خاورستان، موضوع مزایده یک قطعه زمین متعلق به شرکت مخابرات در خضری دشت بیاض، سبب اعتراض شهروندان این شهر شده است. این قطعه زمین در سال ۱۳۶۱ و از طرف اهالی به صورت رایگان برای ساخت ابنیه به اداره مخابرات واگذار شده که تنها اقدام انجام شده برای ساخت آن، فقط حصارکشی و ثبت سند آن بوده است.

یکی از شهروندان خضری دشت بیاض در این خصوص گفت: چند سال قبل شرکت مخابرات برای فروش و مزایده این زمین اقدام کرد که مردم با اعتراض جلوی آن را گرفتند. اما دوباره این ملک به مزایده گذاشته شده که این موضوع خشم مردم را برافروخته و قضیه به یک پیامد اجتماعی تبدیل شده است.

وی افزود: تاکنون همه ادارات این شهر امکانات و اعتباراتی برای ساخت ساختمان های خود به شهر آورده اند به جز شرکت مخابرات که ساختمان فعلی آن بسیار فرسوده و مربوط به دوران قبل از انقلاب هست.

وی بیان کرد: اکنون علاوه بر مشکلات فرسودگی ساختمان و همچنین مشکلات نرم افزاری که وجود دارد، شرکت مخابرات می خواهد زمینی را که مردم به صورت رایگان اهدا کرده اند را بفروشد. این موضوع سبب گلایه اهالی و به خصوص مالکینی که زمین را اهدا کرده اند شده است.

۳۹ سال بلاتکلیفی

سید حسن موسوی رئیس شورای اسلامی شهر خضری دشت بیاض در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: به دلیل مشکلاتی در خصوص کمبود فضا و توسعه زیرساخت ها در منطقه، اداره مخابرات از شهرداری و شورای شهر وقت، درخواست زمین کرده بود که در این خصوص بنا به درخواست خود مخابرات، در ۲۰ فروردین ماه سال ۱۳۶۱ زمینی به این اداره واگذار شد.

وی افزود: در این خصوص شش خانواده ۲۴۰۰ متر زمین را به شهرداری واگذار کردند که یک هزار و ۲۰۰ متر آن به صورت رایگان بود و قرار شد شهرداری یک هزار و ۲۰۰ متر زمین دیگر به صورت معوض به این شهروندان بدهد.

رئیس شورای اسلامی شهر خضری دشت بیاض گفت: علی رغم ناهنجاری های موجود در زمینه زیرساخت های مخابراتی و مشکلات مردم و همچنین تاکیدات و پیگیری های مکرر شوراهای اسلامی از دوره های گذشته تاکنون، اما متاسفانه پس از گذشت حدود ۳۹ سال از این موضوع، هنوز هم هیچ اتفاقی در این زمین ها نیفتاده و نه تنها هیچ ساخت و سازی در این اراضی انجام نشده، بلکه اکنون شاهد اقدام مخابرات برای فروش این اراضی هستیم.

داد مالکان سابق بلند است

موسوی با تاکید بر اینکه مردم این اراضی را برای توسعه فضا و زیرساخت ها واگذار کردند، افزود: اکنون داد مالکان در این خصوص بلند است که این اراضی را برای ساخت و ساز واگذار کرده ایم نه برای فروش.

وی اظهار کرد: متاسفانه هم اکنون ضعف های زیرساختی زیادی در این شهر وجود دارد، به طوری که ساکنان مسکن مهر و سالن ورزشی در ابتدای شهر از تلفن ثابت بی‌بهره‌اند. شهروندانی هم هستند که با گذشت یک سال از قطع تلفن، هنوز موفق به اتصال دوباره آن نشده اند. قدیمی بودن دستگاه ها و زیرساخت ها، بی کیفیت بودن کابل های قبلی و قدیمی شهر، پایین بودن سرعت اینترنت، مشکلات همیشگی خطوط تلفن ثابت در برخی از نقاط شهر و … از دیگر مشکلات مخابراتی در این شهر است.

موسوی با اشاره به اینکه این موضوع از طریق اطلاعات و دستگاه قضا در حال پیگیری است، بیان کرد: متاسفانه این موضوع سبب ایجاد تنش های اجتماعی و دردسر در منطقه شده و مردم حتی شورای شهر را هم به چشم دیگری می بینند. فروش این زمین‌ها سبب خواهد شد تا دیگر شهروندی املاک خود را برای توسعه و پیشرفت شهر،  واگذار و اهدا نکند.

در صورتجلسه صراحتا عنوان شده این زمین بابت ساخت فضای مخابراتی است

علی عباسی عضو شورای اسلامی شهر خضری دشت بیاض نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: واگذاری این اراضی به اداره مخابرات به دلیل فضای اداری کم بوده است.

وی افزود: شورای شهر وقت برای رفع نیاز مخابرات و توسعه فضای زیرساختی، پیگیر اختصاص زمین شد و به نوعی مالکان این اراضی را مجبور کرد تا زمین های خود را واگذار کنند، چراکه در این شهر با کمبود زمین مواجه هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر خضری دشت بیاض تصریح کرد: در صورتجلسه‌ای که شورا این زمین را به مخابرات واگذار کرده است، صراحتا عنوان شده که این زمین بابت ساخت فضای مخابراتی است.

اراضی به شهرداری یا مالکان سابق برگردد

عباسی با بیان اینکه با پیشرفت تکنولوژی، فضای مخابراتی زیادی نیاز نیست و این اراضی مازاد است، گفت: اکنون خواسته شورای شهر و مالکان این است که این اراضی به جای فروش، به خود مالکان یا شورای شهر برگردد.

وی بیان کرد: نیمی از مساحت اراضی به صورت رایگان توسط مردم اهدا شده و شهرداری باید معادل نصف دیگر این اراضی را به مالکان آن زمین می داد که هنوز زمین های معوض داده نشده و شهرداری زیربار آن مانده است. در این شرایط فروش این اراضی توسط مخابرات، برای مالکان سابق آن سخت است.

عضو شورای اسلامی شهر خضری دشت بیاض تصریح کرد: مخابرات قصد دارد تا این اراضی را فروخته و هزینه آن را صرف ایجاد زیرساخت های دیگر مخابراتی کند، اما نکته ای که وجود دارد این است که خضری دشت بیاض هم مانند تهران، بیرجند و قاین شهر است و هرچه بر شهرها مترتب است، بر این شهر و منطقه هم مترتب است.

توسعه همه شهرها با فروش املاک مازاد رقم خورده؟

عباسی گفت: آیا در شهرهای دیگر که زیرساخت های مخابراتی ایجاد و توسعه پیدا می کند، املاک اضافه به فروش می رسد و هزینه آن صرف زیرساخت ها می شود؟ آن هم املاکی که رایگان واگذار شده است؟

وی افزود: تاکنون چندین بار توسط شوراهای شهر وقت با اداره مخابرات مکاتبه شده که اگر قرار نیست این اراضی ساخته شود، اعلام شود تا به اداره دیگری واگذار شود، اما متاسفانه در هیچ برهه ای، جوابی از سوی این اداره دریافت نشده است.

عباسی یادآور شد: در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ نیز اداره مخابرات این اراضی را به مزایده گذاشت که به دلیل اعتراضات مردمی لغو شد، اما اکنون دوباره این زمین ها به مزایده گذاشته شده است.

فروش برای توسعه تجهیزات

حسن آذری‌نصرآباد مدیرعامل شرکت مخابرات خراسان جنوبی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، با بیان اینکه شرکت مخابرات در ۱۸ آبان ماه سال ۱۳۸۸ و بر اساس سیاست های اصل ۴۴، خصوصی شده است، گفت: این شرکت اکنون از اعتبارات دولتی بهره مند نیست و برای بهینه سازی دارایی ها و کارآمدی آن اقدام به برگزاری مزایده کرده است.

وی اظهار کرد: شرکت مخابرات ایران در سطح کشور برای تمام املاک مازاد خود مزایده برگزار کرده است و تمام اعتبارات حاصل از فروش این املاک، برای خرید تجهیزات مخابراتی همان شهر صرف خواهد شد، چراکه اکنون هزینه‌های خرید تجهیزات بسیار بالا است و برای توسعه نیاز به فروش این املاک است.

شرکت مخابرات املاک را از دولت خریده است/ برنامه‌ای برای زمین نداریم

مدیرعامل شرکت مخابرات خراسان جنوبی بیان کرد: اراضی متعلق به شرکت مخابرات چه اهدایی باشد و چه نباشد، قبلا به عنوان دارایی های دولت ثبت شده و در سال ۱۳۸۸ که فعالیت این شرکت به صورت خصوصی شد، واگذار شده است. در واقع مالک و سهامدار شرکت مخابرات ایران، این دارایی ها را از دولت خریده است و اکنون جزو دارایی های این شرکت است نه دولت.

آذری‌نصرآباد تاکید کرد: این اراضی واگذار شده تا شرکت مخابرات به مردم تلفن بدهد که این وعده محقق شده و خلف وعده ای اتفاق نیفتاده است. البته پاسخ آن زمان را باید خود دولت بدهد، اما اکنون جزو دارایی های شرکت مخابرات است و فروش آن از لحاظ قانونی هیچ مشکلی ندارد. برای برگزاری مزایده هم تمام مراحل قانونی آن طی شده و سازمان خصوصی سازی نیز آن را تایید کرده است.

وی بیان کرد: این زمین اکنون بلااستفاده و راکد مانده و مخابرات نیز هیچ برنامه ای برای آینده آن ندارد، چرا که نیازهای مخابراتی را با تکنولوژی حل کرده است.

شهرداری زمین را از مخابرات بخرد

مدیرعامل شرکت مخابرات خراسان جنوبی با بیان اینکه باید مردم از فروش این زمین استقبال کنند، تصریح کرد: فروش املاک مازاد به توسعه شهرها کمک می کند و در واقع شهر را از بن‌بست توسعه خارج و آن اراضی را برای کاربری های دیگری آزاد می‌کند و سبب سرمایه‌گذاری‌های جدید در آن می‌شود.

آذری‌نصرآباد ادامه داد: اکنون اگر شهرداری این زمین را لازم دارد باید آن را از مخابرات بخرد و تملک کند چرا که این زمین پس از اهدا شدن در دارایی های دولت ثبت شده و دوباره توسط شرکت مخابرات از دولت خریداری شده است.

وی با بیان اینکه اکنون شرکت مخابرات ایران در هیچ جایی ساختمان نمی سازد چرا که تکنولوژی به داد مخابرات رسیده و دیگر نیازی به ساخت این زمین ها نیست، گفت: در آن زمان تکنولوژی مخابراتی بوسیله ایجاد مراکز تلفنی بوده اما اکنون در هیچ جایی دیگر چنین مراکز و ساختمان های عریض و طویلی ساخته نمی شود و تکنولوژی در کنار خیابان ها هم قابل اجرا است.

هیچ مشکل قانونی برای فروش زمین وجود ندارد

مدیرعامل شرکت مخابرات خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مردم این اراضی را به دولت واگذار کرده اند نه یک شرکت خصوصی، تصریح کرد: بنده در مقام پاسخگویی از طرف دولت نیستم که چرا این زمین تاکنون ساخته نشده است، البته برخورداری مردم از زیرساخت تلفن به عنوان هدف؛ محقق شده است، اما اکنون شرکت خصوصی مخابرات چرا نباید حق داشته باشد املاکی را که از دولت خریده است، بفروشد؟

آذری‌نصرآباد با بیان اینکه اکنون این اراضی جزو املاک شرکت مخابرات است و برای فروش آن اجازه دارد و هیچ مسئله ای به لحاظ قانونی وجود ندارد، گفت: املاک مازاد در کل کشور به فروش می رود و دوباره به چرخه تولید برمی گردد.

تا کی باید زمین راکد و بلاتکلیف بماند؟

وی با تاکید بر اینکه باید در این خصوص اطلاع رسانی درستی انجام شود چراکه هم تصمیم درست و هم موضوع قانونی است، بیان کرد: تا کی قرار است این زمین راکد و بلااستفاده بماند؟ فروش آن هم شهر را از بن‌بست توسعه خارج می‌کند و هم اعتبار حاصل از آن دوباره به چرخه تولید وارد می شود که مردم باید از این موضوع خوشحال باشند.

مدیرعامل شرکت مخابرات خراسان جنوبی اظهار کرد: بنده ایجاد تنش‌های اجتماعی در این خصوص را نفی نمی‌کنم، اما سوالی که وجود دارد این است که شرکت مخابرات دارایی های راکدی دارد که قرار است آن را مولد کند. این اقدام جای تشویق دارد یا توبیخ؟

آذری‌نصرآباد بیان کرد: این زمین تاکنون چندین بار به مزایده گذاشته شده اما به دلیل نبود متقاضی و خریدار، به فروش نرفته است. این بار هم ممکن است خریداری برای آن وجود نداشته باشد چرا که قیمت آن بالا است.

برنامه برای توسعه خضری

وی گفت: شرکت مخابرات به عنوان یک شرکت خصوصی، در حالی که تعهدی ندارد، اما برای توسعه خضری از جمله توسعه قسمت جدید شهرک‌سازی، برنامه دارد.

مدیرعامل شرکت مخابرات خراسان جنوبی در خصوص عدم‌برخورداری ساکنان مسکن مهر خضری دشت بیاض از تلفن ثابت اظهار کرد: ارائه خدمات تلفن ثابتی که در تعهد پروانه‌ای شرکت مخابرات است، به صورت تلفن سیمی یا بی‌سیم است. در این خصوص هم‌اکنون امکان ارائه تلفن بی‌سیم وجود دارد، اما مردم تلفن ثابت سیمی می‌خواهند و این تناقض قانونی وجود دارد.

آذری‌نصرآباد یادآور شد: تعهد شرکت مخابرات در خصوص بهره مندی از تلفن ثابت این است که مردم مکالمات خود را انجام دهند اما اینکه به چه نحو و در چه بستری باشد، قانون تفاوت زیادی برای آن قائل نشده است.

 

 

 

 

 

 

 

کشف هزار و ۵۰۰ قطعه مرغ بدون مجوز در شهرستان سربیشه/۴

جانشین فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از یک کامیون هزار و ۵۰۰ قطعه مرغ غیرمجاز و بدون مجوز بهداشتی را در این شهرستان کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ حسین تقی‌زاده اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان سربیشه هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: ماموران در بازرسی از این کامیون هزار و ۵۰۰ قطعه مرغ زنده قاچاق و فاقد مجوز حمل را کشف کردند که ارزش ریالی آن بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه ۳۸۰ میلیون ریال برآورد شد.

جانشین فرمانده انتظامی سربیشه گفت: ماموران در این رابطه یک متهم را دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

 

۱۲ راس احشام قاچاق در بیرجند کشف شد/۴

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند  گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از یک نیسان وانت ۱۲ راس احشام قاچاق را به ارزش ۳۱۰ میلیون ریال کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ علیرضا فولادی اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان بیرجند در راستای طرح مبارزه با قاچاق کالا و احشام، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک نیسان وانت مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: ماموران با هماهنگی مقام قضایی در بازرسی از خودرو ۱۲ راس احشام قاچاق فاقد مجوز دامپزشکی را کشف کردند که ارزش ریالی احشام قاچاق بنا به نظر کارشناسان بالغ بر ۳۱۰ میلیون ریال براورد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند گفت: ماموران در این رابطه یک خودرو را توقیف و یک متهم را دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.

 

کشف یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال کالای قاچاق در فردوس /۴

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس گفت: در بازرسی از ۲ خودرو کشنده، کالای قاچاق به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال کشف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ علیرضا فولادی افزود: ماموران ایست و بازرسی شهرستان فردوس در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به ۲ خودرو کشنده مشکوک شدند و خودروها را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی گفت: ماموران با هماهنگی مقام قضایی خودروها را بازرسی کردند که هشت دستگاه لوازم تصویری قاچاق فاقد مجوز حمل، کشف شد و کارشناسان ارزش ریالی کالای قاچاق کشف شده را بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برآورد کردند.

فرمانده انتظامی فردوس با بیان اینکه در این رابطه ۲ متهم دستگیر شدند تصریح کرد: متهمان دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی افزود: موفقیت پلیس در کشف قاچاق کالا و ارز و جرایم اقتصادی نتیجه تعامل با شهروندان است و بدون مشارکت و همراهی شهروندان حصول امنیت مطلوب مقدور نیست لذا از مردم تقاضا می‌شود هرگونه اقدام مشکوک درخصوص قاچاق کالا را بلافاصله از طریق شماره ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مرکز درمانی تخصصی کارگران در استان خراسان جنوبی احداث می‌شود/۲

مرکز درمانی تخصصی کارگران در استان خراسان جنوبی احداث می‌شود

نماینده فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی از احداث مرکز درمانی تخصصی کارگران در شهرستان طبس خبر داد و گفت: تعداد تخت‌های بیمارستانی و پزشکان متخصص نیز در این شهرستان افزایش می‌یابد.

حجت‌الاسلام مجید نصیرایی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پس از سفر ساکی مدیرکل منابع فیزیکی و توسعه امور عمرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شهرستان طبس پیگیری‌های جدی تحقق مطالبات مطرح شده و وعده‌های میهمان کشوری انجام شد.

نماینده شهرستان‌های فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی در تشریح پیگیری انجام شده گفت: تقویت زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی حوزه انتخابیه مورد تأکید بوده و به همین منظور تیمی از کارشناسان بهداشت و درمان منطقه تشکیل تا امور طرح شده در سفر مسئولان وزارت بهداشت به نتیجه برسد.

وی بیان کرد: برای تدوین نقشه راه حوزه بهداشت و درمان شهرستان‌های حوزه انتخابیه باید تلاش شود و در سفر مدیرکل منابع فیزیکی و توسعه عمرانی وزارت بهداشت و پس از جلسات متعدد تخصصی با توجه به نیازهای شهرستان طبس مقرر شد از محل بیمارستان قدیم برای کلینیک ویژه با هماهنگی معاونت درمان وزارت متبوع استفاده شود.

نصیرایی تصریح کرد: براساس تصمیم وزارت بهداشت و همکاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در اولین تخصیص پزشکان، تعداد متخصصین شهرستان طبس افزایش خواهد یافت و همچنین در هدف میان مدت و حداکثر طی ۳ سال، تخت‌های بیمارستان شهید سید مصطفی خمینی (ره) به ۳۰۰ تختخواب در یک ساختمان متمرکز افزایش خواهد یافت که سه فاکتور رفع مشکل اورژانس تروما و ایجاد فضای آموزشی و رشته‌های فوق تخصصی در آن مورد توجه است.

نماینده شهرستان‌های فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در جلسه‌ای به میزبانی معاونت فنی دفتر توسعه منابع فیزیکی وزارت بهداشت مقرر شد مشاور نسبت به تهیه طرح زیربنایی به متراژ ۷۰۰۰ مترمربع جهت احداث مجموعه درمانی، آموزشی، تخصصی اقدام و هرچه سریعتر به دفتر مذکور ارسال کند و پس از تأیید طرح مشاور در اسرع وقت نقشه احداث فونداسیون جهت جلوگیری از تطویل پروژه ارائه شود.

وی افزود: در این جلسه مصوب شد که چینش تخت‌های مورد نیاز شهرستان طبس براساس سند نقشه راه درمان از معاونت درمان وزارت متبوع استعلام و با توجه به نیازهای دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به طور ویژه تعداد تخت‌های اورژانس و آنژیوگرافی بروزرسانی شود و به تأیید معاونت درمان برسد.

نصیرایی بیان کرد: برای تسریع در انجام امور یک تیم مستقل از دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در شهرستان طبس پیگیر تحقق مصوبات سفر اخیر می‌شود و یک مدیر فنی از وزارت بهداشت تعیین که هر ۴ هفته جهت پیگیری پروژه‌ها در طبس حضور خواهد یافت.

نماینده شهرستان‌های فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: افزایش پانسیون‌های متخصصین در بیمارستان طبس و استفاده از توان مالی سازمان تأمین اجتماعی به منظور احداث مرکز درمانی تخصصی با توجه به تعداد زیاد پوشش کارگری شهرستان از دیگر مصوبات سفر بوده که به طور جدی در دست پیگیری است.

وی افزود: از ابتدای بهمن ماه تاکنون چندین جلسه تخصصی با جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت؛ استاندار، دهقانی معاون مالی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و فروزانفر رئیس شبکه بهداشت و درمان در طبس تشکیل شده که دستاوردهای آن تاکنون برای حوزه بهداشت و درمان بسیار ارزشمند است و امیداست با همراهی مسئولین شهرستانی و استانی بتوانیم نسبت به تحقق آنها هر چه سریعتر اقدام کنیم.

 

 

مرحله اول واکسیناسیون کرونا در خراسان جنوبی آغاز شد/۲-۳

طی مراسمی  واکسیناسیون سراسری کادر بخش مراقبت‌های ویژه بیماران کرونایی در خراسان جنوبی آغاز شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این مراسم بیان کرد: واکسیناسیون کادر بخش مراقبت‌های ویژه بیماران کرونایی در بیمارستان‌های ولیعصر (عج) بیرجند و سه شهرستان قاین، فردوس و طبس از امروز، شروع خواهد شد.

محمد دهقانی با بیان اینکه ۱۵۰ دز واکسن کرونا دریافت کردیم، اظهار کرد: تزریق اول به پرسنل مراقبت‌های ویژه بیماران کرونایی اعم از پزشکان متخصص و پرستاران است.

وی با بیان اینکه به افرادی که تا این لحظه به بیماری کرونا مبتلا نشده‌اند واکسن کرونا تزریق خواهد شد، بیان کرد: همچنین دز بعدی ۲۱ روز بعد از دز اولیه تجویز خواهد شد.

 

گزارش مکتوب

لگدمال تاریخ زیر سُم چهارپایان

خراسان جنوبی ۹۴۲ اثر تاریخی ثبت ملی دارد که بی مهری و بی توجهی مسئولان، تعدادی از آنها را به کاربری هایی دور از ارزش تاریخی شان تبدیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما پا به هزار و ۴۰۰ سال قبل گذاشتم، در آمارها نوشته بودند ۴ محله تاریخی دارد و بیشتر بناهایش ثبت ملی است .
با شوقی فراوان برای دیدنش به شهرستان فردوس رفتم، خود را آماده کرده بودم تا زیبایی های وصف شده آن، حیرت را مهمان نگاهم کند اما نامهربانی ها و بی توجهی ها، انگشت حسرت را بر دهانم نشاند.
پا به شهر تاریخی ِ “تون” در جنوب غربی شهر فردوس در خراسان جنوبی گذاشته بودم، شهری با وسعت حدود ۹۰ هکتار در جنوب غرب شهر فردوس که بناهای تاریخی ارزشمندی از صدر اسلام تا دوره قاجار را در خود جای داده است.
این شهر که از جمله شهرهای اوایل دوره ی اسلامی در سرزمین خراسان محسوب می‌شود، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای حکومتی، نقش مهمی در اقتصاد منطقه داشته‌است.
این شهر تاریخی، امروزه توسط اهالی فردوس، با نام «شهر کهنه» شناخته می‌شود. نام این شهر در سال ۱۳۰۸ به فردوس تغییر کر و اکنون در مجاورت شهر جدید فردوس قرار گرفته است.
شهر تون، در خرداد ۱۳۷۸ با شماره ۲۳۴۱ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
این شهر پنج محله به نام سردشت، تالار، میدان، تکیه و عنبری داشته است.
متاسفانه در زلزله دهه ۵۰، چهار تا از محلات تاریخی فردوس بطور کامل از بین رفت و تنها چندین خانه در محله ی سردشت باقی ماند که در سالهای گذشته، ثبت ملی شد.

با پا گذاشتن به شهر تاریخی ۱۴۰۰ ساله ی تون که ثبت ملی شده، انتظار داشتم با محوطه ای مرمت شده و تحت حفاظت میراث فرهنگی مواجه شوم اما حکایت چیز دیگری بود.

اگر چه خانه های محله ی سردشت همگی ثبت ملی شده اما هنوز تحت مالکیت صاحبان قدیم این خانه ها قرار دارد و متأسفانه این اماکن تاریخی امروز تبدیل به محلی برای نگهداری دامها شده است.

محله ای با ۱۱ خانه ثبت ملی، جای دام نیست
مدیر پایگاه شهر تاریخی تون، وسعت محله ی تاریخی سردشت را ۱۴ هکتار اعلام کرد و گفت: این محله تاریخی دارای ارزشهای مختلفی هم به لحاظ معماری تاریخی و هم معماری شهری است.
خانم کرم پور افزود: در محله ی تاریخی سردشت ۱۴ اثر تاریخی ثبت شده وجود دارد که حدود ۱۱ مورد آن، خانه است و حمام تاریخی، مسجد و آب انبارهای ثبت ملی از دیگر بخشهای این محله است.
وی با گلایه مندی از روند کند تلاشها برای احیای این محله ی تاریخی ارزشمند گفت: محله ای با ۱۱ خانه تاریخی، جای نگهداری دام نیست و یکی از مهمترین موانع احیای محله ی تاریخی سردشت، همین استقرار دامداری ها در آن است.
مدیر پایگاه شهر تاریخی تون تأکید می کند خیلی از این خانه ها می تواند با کاربری های متفاوتی احیا شود و در عین حال ارزشهای معماری شو حفظ کنه تا به رونق اقتصادی منطقه و خانواده های مالک آن کمک کنه.

دامداری در سردشت، یعنی از دست دادن سرمایه گردشگری
کارشناس اداره میراث فرهنگی شهرستان فردوس هم با اشاره به معضل وجود دامداریها در محله ی تاریخی سردشت گفت: وجود این دامداری ها، با ارزشهای فرهنگی محله ی تاریخی سردشت در تناقض است و می تواند آسیب زا باشد و علاوه بر اینکه مسائل بهداشتی ساکنان مجاور محله را به خطر می اندازد سبب می شود گردشگران هم تمایلی برای بازدید از این محله ی تاریخی ارزشمند با ۱۱ خانه تاریخی ثبت ملی، نداشته باشند و این یعنی از دست دادن سرمایه ی گردشگری.

سعید پور افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که وجود دامداری ها در محله ی سردشت ایجاد می کند تخریب هایی است که در این محله اتفاق افتاده است چرا که نگهداری علوفه و دام در این محله و همچنین فضولات حیوانی سبب تخریب مصالح به کار رفته در این بناها می شود.
تا کنون شکایتهای فراوانی از وجود این دامداری ها داشته ایم
معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان فردوس هم می گوید: نگهداری دام در مناطق مسکونی و حاشیه ی شهرها بخصوص شهر فردوس خیلی وقته به عنوان یه مشکل بهداشتی مطرح هست و شهروندان زیادی تا کنون در این خصوص شکایت کرده اند و ما نیز موضوع را در قالب جلسه شورای کمیته سلامت و امنیت غذایی مطرح کردیم و در این خصوص آموزشهایی نیز به دامداران دادیم و نقطه نظرات آنها را شنیدیم.
حسین زاده افزود: همه دامداران و صاحبان املاک محله ی تاریخی سردشت، اتفاق نظر داشتند که برای احداث مجتمع دامداری در خارج شهر باید به آنها تسهیلات داده شود و البته امنیت دام آنها در خارج شهر تأمین شود.
وی گفت: قرار است جهاد کشاورزی پیگیر ارائه تسهیلات به دامداران مستقر در محله ی سردشت شود.

تاکنون تسهیلاتی به ما ارائه نشده است
به سراغ صاحبان خانه های تاریخی محله سردشت رفتم، آنها مخالفتی با جابجایی از این املاک تاریخی و ثبت ملی نداشتند.

صاحبان این خانه ها میگویند خود تمایل به حفظ این آثار تاریخی دارند اما از آنجایی که از سوی دولت و میراث فرهنگی، رسیدگی آنچنانی به این اماکن نمیشود و تسهیلاتی برای مرمت آن تا کنون در اختیارشان قرار داده نشده و همچنین مکانی برای نگهداری دامهایشان ندارند، مجبورند از این خانه ها برای نگهداری دامهایشان استفاده کنند.

تا کنون اخطارهای زیادی صادر کرده ایم اما موانعی وجود دارد
شهردار فردوس هم می‌گوید: برای جمع آوری نخاله ها و فضولات حیوانی که داخل بافت شهر تاریخی تون است و از نظر بهداشتی مخاطراتی را برای شهروندان ایجاد کرده است، تاکنون اخطارهای زیادی صادر کردیم اما انتقال این دامداری‌ها به نقطه مناسب مستلزم تهیه ی مکان مناسبی برای دامهای صاحبان این خانه های تاریخی است که هنوز چنین مکان و مجتمعی ساخته نشده و جهاد کشاورزی متولی ساخت آن است.

کاظمی با بیان اینکه خارج کردن محله ی تاریخی سردشت از وضعیت کنونی چندین سال است که در دستور کار قرار گرفته و جلسات زیادی در خصوص آن برگزار شده است افزود: موافقت اصولی برای احداث مجتمع دامداری در خصوص دامهای محله ی سردشت انجام شده و مجوزها در حال پیگیری است.
وی گفت: مجوز راه اندازی مجتمع دامداری ویژه دامهای محله ی سردشت در مرحله اخذ موافقت از کارگروه زیربنایی استان است که به محض دریافت مجوز، آماده سازی اولیه مجموعه انجام خواهد شد و دامداران می توانند برای دریافت زمین در این مجتمع به جهاد کشاورزی مراجعه کنند و ساخت و ساز خود را انجام دهند و دامهای سنگین هم باید هر چه سریعتر به مجتمع دامداری حسین آباد منتقل شوند.

ما در حریم شهر نمی توانیم مجوز صادر کنیم
جویای پیگیری های جهاد کشاورزی برای انتقال دامهای محله ی تاریخی سردشت شدم. مدیر جهاد کشاورزی فردوس گفت: در شهرستان فردوس مجتمع های دامداری همچون مجتمع حسین آباد داریم که صاحبان دامهای مستقر در محله تاریخی سردشت هم می توانند دامهای خود مخصوصا دامهای سنگین را به آنجا منتقل کنند.

  • این گفته مدیر جهاد کشاورزی فردوس در حالی است که مالکان بناها و دامهای محله ی سردشت می گویند: تا کنون کسی به ما مراجعه نکرده که اعلام کند برای دامهای خود می توانیم از مجتمع حسین آباد استفاده کنیم .
سلیمانی افزود: برای دامهای سبک هم پیگیری هایی داشتیم و در حال اخذ مجوز برای راه اندازی مجتمعی هستیم که پس از ساخت، دامهای سبک مستقر در محله تاریخی سردشت به آنجا انتقال داده می شوند.
وی از دامداران خواست خود اگر زمینی دارند که شرایط لازم برای احداث دامداری دارد، به جهاد کشاورزی مراجعه کنند تا مجوز آن صادر شود و دراین خصوص برای تغییر کاربری زمین هم، همکاری لازم با صاحبان املاک انجام می شود اما به شرط آنکه این زمین خارج از محدوده ی شهر باشد.
  • صاحبان املاک محله ی تاریخی سردشت می گویند بسیاری از مالکان دامها، افراد مسن هستند و رفت و آمد به خارج شهر برای نگهداری دامهایشان برایشان مشکل است و از طرفی امنیت دام شان در خارج شهرباید تأمین شود.

مدیر جهاد کشاورزی فردوس گفت: ما در حریم شهر نمی توانیم مجوز دامداری صادر کنیم و تعدادی از دامداری ها هم که اکنون در محدوده شهری هستند قبلا در محدوده نبودند و با گسترش شهر در محدوه قرار گرفته اند و اکنون برای دامهای محله ی سردشت هم باید مجتمعی خارج از محدوده شهری احداث شود تا مشکلات بهداشتی، ساکنان شهر را با خطر مواجه نسازد.

انتقال هر چه سریعتر دامهای سردشت به مکانی دیگر مستلزم آن است که مجتمع دامپروری هر چه سریعتر از سوی جهاد کشاورزی ساخته شود و این خود نیازمند کنار گذاشتن روند طولانی اداری و اخذ تسهیلات لازم است که همت مسئولان را می طلبد.

به سراغ مسئولان میراث فرهنگی رفتم تا جویای اقدامات آنها برای مرمت و حفظ محله ی تاریخی سردشت شوم.

برای بازسازی تسهیلات می دهیم
مدیر پایگاه شهر تاریخی تون با بیان اینکه از سال ۸۵ تا کنون کارهای مختلفی برای حفظ و نگهداری محله سردشت انجام شده است گفت: مرمت اضطراری خیلی از خانه ها انجام شده و بسیاری از خانه ها که پس از زلزله، تلی از آوار در آن انباشت شده بود، آواربرداری شده است.

خانم کرم پور افزود: همچنین بخشهایی از معابر رو مرمت کردیم و از برنامه های مهمی که در دست اقدام داریم مرمت یک یا دو خانه تاریخی در این محله به صورت کامل است تا بتوانیم سرمایه گذاران رو هم تشویق کنیم که به این منطقه بیان و برای بهره برداری اصولی از این محله ی تاریخی سرمایه گذاری کنند.
وی گفت: شهرستان فردوس به دلیل موقعیتش در منطقه و اینکه در مسیر عبور ۷ استان جنوبی و مرکزی به خراسان رضوی واقع شده و به لحاظ گردشگری موقعیت ممتازی دارد و قطعا اگر بتوانیم در حوزه تاریخی و آثار تاریخی سرمایه گذاری کنیم با استقبال خوب گردشگران مواجه خواهیم شد.
  • مدیر پایگاه شهر تاریخی تون افزود: در حوزه حمایت از مالکین آثار تاریخی، تسهیلات مختلفی داریم، هم تسهیلات بلاعوض که از حوزه آثار تاریخی برای مرمت خانه‌های تاریخی ارائه می‌شود و هم تسهیلاتی از حوزه گردشگری برای احیای بناهای تاریخی .

اما به گفته اهالی محله سردشت، تا دامهایشان منتقل به جایی دیگر نشود این تسهیلات به آنها داده نمی شود و حال هنوز مجتمعی برای دامهای سبک این محله ساخته نشده است.

اعتبارات کم است، ابتدا زیرساختها باید فراهم شود
شهردار فردوس هم از موانعی دیگر برای بازسازی محله ی تاریخی سردشت سخن می گوید.
کاظمی گفت: چون محله ی تاریخی سردشت در محدوده ی بازآفرینی شهری قرار گرفته است سال گذشته با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی ۱۲۰ میلیون تومان برای بهسازی ورودی محله اختصاص پیدا کرد که ما به عنوان پیمانکار، این طرح را اجرا و بخشی از ورودی محله را بهسازی کردیم.

او تأکید کرد این اعتبارات کم است و باید ادامه پیدا کند، از طرفی برای بازسازی محله ی تاریخی سردشت مشارکت اداره های آب و برق و فاضلاب، نیاز است چون اگر قرار است برای گردشگری محله ی تاریخی سردشت اقدامی شود اول باید زیرساختها فراهم شود تا اقدامات بازسازی و عمرانی راحتتر و سریعتر پیش رود.
  • با اینکه شهرداری و میراث فرهنگی هر دو تلاشهایی برای بازسازی محله ی سردشت کرده اند اما به دلیل ناهماهنگی این دو دستگاه، معابر بازسازی شده توسط میراث فرهنگی با طرح بازسازی شده شهرداری در ورودی محله ی سردشت، اختلاف ارتفاعی ۷۰ سانتی متری دارد که چهره نازیبایی در ورودی این محله ی تاریخی ایجاد کرده است.
از طرفی اختلافات شهرداری و میراث فرهنگی چندین سال است که مانعی بزرگ بر سر راه بازسازی و مرمت محله ی تاریخی سردشت ایجاد کرده است چرا که شهرداری باید برای آوردن زیرساختهای لازم به این محله حفاری انجام دهد و از طرفی میراث فرهنگی می گوید تا عملیات باستان شناسی در این محله صورت نگیرد هیچگونه مجوزی برای حفاری صادر نمی شود و شهرداری نیز حاضر به آوردن زیرساختها به این مکان به صورت هوایی و بدون ایجاد تأسیسات زیرزمینی نیست.

گویا همتی سازنده برای احیای این داشته ی تاریخی ارزشمند نیست تا اختلافات کنار گذاشته شود و مرمت سرعت گیرد.

چند مالکیتی و گسترده بودن حریم، از مشکلات نگهداری و مرمت آثار
از جمله آثار با سرنوشت محله سردشت فردوس باز هم در خراسان جنوبی وجود دارد که یکی از آنها ارگ بهارستان در بیرجند است.
بنای ارگ بهارستان بیرجند که با نام باغ زرشکی نیز شهرت دارد یکی از آثار ارزشمند تاریخی این شهر در استان خراسان جنوبی است. بنا را می توان یکی از بزرگ ترین و شکوهمندترین باغ های ایرانی به شمار آورد که مربوط به دوران افشاریه و سالهای ۱۲۰۵ یا ۱۲۰۶ هجری قمری است و در اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۶۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
متأسفانه تا همین یکی دو سال اخیر این بنای ارزشمند به دلیل اختلاف مالک و بهره بردار به حال خود رها شده بود و دیدن حال و روزش گریه آور بود .

مالکیت این بنا با بنیاد مستضعفان و بهره برداری از آن با میراث فرهنگی است که این دو نهاد و سازمان بر سر نگهداری و حفظ آن هیچگاه به توافق نرسیدند و متأسفانه در طول این سالها خسارت زیادی به این بنای ارزشمند وارد شد.
به گفته ی معاون میراث فرهنگی ، اکنون پس از سالها، نگهداری از این بنا به شرکت آب منطقه ای استان واگذار و مطالعات بنا انجام شده تا تبدیل به موزه آب شود.
شریعتی منش افزود: تعدادی از آثار ملی ثبت شده در خراسان جنوبی چند مالکیتی و تعدادی نیز اثر طبیعی است که نگهداری آن از عهده میراث فرهنگی خارج است و یا برای محافظت از آنها نیاز به همکاری سازمانهای دیگر هم است.
  • وی گفت: به ویژه آثار طبیعی همچون درختها، غارها و جنگل های ثبت ملی، نیاز به همکاری سازمانها و ارگانهایی همچون منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و محیط زیست دارد چون به علت تخصصی بودن عملیات نگهداری و همچنین گسترده بودن حریم حفظ آن، از توان میراث فرهنگی خارج است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان افزود: در خصوص بافتها و محله های تاریخی نیز، خوشبختانه در شهرهایی همچون خوسف، بشرویه و بیرجند که مردم هنوز در این بافتها زندگی می کنند خانه های تاریخی به همت خود مردم و کمک میراث فرهنگی مرمت و حفظ می شود و تنها مشکل در جاهایی است که دیگر سکونت انسانی نداریم مانند محله سردشت فردوس.

کمبود اعتبار به بسیاری از آثار آسیب زده است
خراسان جنوبی ۹۴۲ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی شامل ۷۹ محوطه تاریخی، ۷۰۰ اثر غیرمنقول (بنا) ، ۷ شی تاریخی، ۸۱ اثر معنوی (ناملموس) و ۷۵ اثر طبیعی دارد که قدیمی ترین آن، مسجد جامع تاریخی قاین با هزار و ۱۰۰ سال قدمت است.

رمضانی مدیر کل میراث فرهنگی استان می گوید: سالانه تقریبا حدود ۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و ملی برای نگهداری از آثار تاریخی استان هزینه می شود اما آثار زیادی به دلیل کمبود اعتبار دچار آسیب شده اند که نیاز به حفاظت اضطراری دارند و از مهمترین آنها کاروانسراها، آب انبارها، بافتهای تاریخی روستایی، قلعه ها و آسبادها هستند.
وی گفت: تعدادی از آثار تاریخی ثبت ملی استان هم برای حفظ، تغییر کاربری داده و به بخش خصوصی واگذار شده است که در این خصوص تا کنون ۳۰ اثر مرمت و تبدیل به بومگردی، موزه و خانه های صنایع دستی شده اند و از این تعداد ۶ اثر به بخش خصوصی واگذار شده است.

گذشته ی هر ملت و کشور، سند هویت و شناخت آن در جامعه بین المللی است که باید حفظ شود و آثار تاریخی هم جزئی از همین گذشته ی کشورمان است و حفظ آن برای هویت و پیشینه ی ایران ضروری است .

شایسته نیست حال که استان مان آثار تاریخی ارزشمندی را در خود جای داده است با بی توجهی و استفاده ی نامناسب از آن، هویت ایران مان را خدشه دار کنیم و این یک همت همگانی بویژه تلاش مسئولان را می طلبد.

از طرفی در استانی همچون خراسان جنوبی که مانند استانهای مرکزی، اصفهان و تهران، صنایع بزرگ و سودآور، بسیار کم دارد باید در بخشهای دیگر برای اقتصاد استان چاره اندیشی کرد که یکی از این بخشها، گردشگری است و لازمه ی سودآور بودن صنعت گردشگری در استان، حفظ آثار تاریخی و تبدیل آنها به مراکزی برای جذب گردشگر است.

نویسنده: سیده سمیه سیادت جو

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*