گزارش / اولین مرکز تفریحی و اقامتی در باغستان فردوس احداث می‌شود

خراسان جنوبی پیشرو در پویش‌های مدرسه‌سازی

بیرجند – ایرنا – طرح ملی «آجر به آجر» و پویش «من مادرم، بچه‌های ایران فرزند من» از پویش‌های مدرسه‌سازی در حوزه مشارکت‌های مردمی است که در خراسان جنوبی مردم و خیرین به ویژه فرهنگیان از آنها استقبال خوبی داشته‌اند.

به گزارش ایرنا هر سال با برگزاری جشنواره‌های خیرین مدرسه‌ساز بخشی از نیازمندی‌ها در حوزه ساخت، نوسازی و تجهیز مدارس تامین می‌شد اما با شیوع ویروس کرونا برگزاری این گونه جشنواره‌ها نیز با توجه به محدودیت‌های موجود به تعویق افتاد.

با این وجود اقدامات خیرخواهانه و کمک‌های مردم نوعدوست ایران از جمله خراسان جنوبی توقف‌ناپذیر بوده و در دوران کرونایی و بنابر نیازهای جدیدی که شکل گرفت، کمک‌ها کمتر که نشد افزایش هم داشت.

اجرای طرح ملی «آجر به آجر» با ابتکار وزارت آموزش و پرورش از ابتدای سال جاری و پویش‌های زیرمجموعه آن نظیر پویش محرم و پویش ملی «من مادرم، بچه‌های ایران فرزند من» حرکت بزرگی را در حوزه مشارکت‌های مردمی برای ساخت مدرسه به راه انداخت.

این طرح به منظور زمینه‌سازی برای مشارکت افراد خیر با هر سطح از توان مالی در مدرسه‌سازی اجرا شد تا افراد جامعه با هر میزان درآمد و در هر سطح و طبقه‌ای بتوانند حتی با اهدای هزینه خرید یک آجر (یک هزار تومان)، در مدرسه‌سازی سهیم شوند.

همچنین پویش «من مادرم، بچه‌های ایران فرزند من» ذیل طرح ملی آجر به آجر به عنوان یکی از بسته‌های تحولی وزارت آموزش و پرورش با همکاری جامعه خیرین مدرسه ساز کشور تعریف شد و براساس آخرین آمار، خراسان جنوبی رتبه سوم تعداد مشارکت‌کنندگان در این پویش را در کشور دارد.

پیش از این افرادی بودند که اطلاعی از نحوه مشارکت در مدرسه‌سازی و تامین فضای آموزشی با هر میزان درآمد نداشتند اما با راه‌اندازی این پویش‌ها و بهره‌گیری از فضای مجازی و فرهنگ‌سازی نحوه مشارکت، تعداد زیادی از مردم، خیرین، فرهنگیان و حتی دانش‌آموزان به جمع خیرین مدرسه‌ساز پیوستند.

خراسان جنوبی وسعت زیاد و پراکندگی جمعیت دارد که در کنار خدمات‌رسانی در حوزه‌های زیربنایی آموزش استاندارد و عدالت آموزشی را هم با چالش مواجه کرده است.

از طرفی خشکسالی‌ پیاپی و برخی مشکلات اقتصادی، افزایش مهاجرت به شهرها بخصوص مرکز استان را به دنبال داشته و مساکن مهر هم مزید بر علت شده تا فقط در شهر بیرجند ۱۱۰ کلاس درس کمبود داشته باشیم.

این وضعیت سبب شده که ۳۵ مدرسه در شهرستان بیرجند و پنج مدرسه در شهرستان قاینات به صورت دونوبت اداره شوند که ۲۰ هزار دانش‌آموز در این مدارس تحصیل می‌کنند.

تعداد زیادی از مدارس استان هم نیازمند مقاوم‌سازی و ۱۲ درصد آنها تخریبی است با این همه آموزش ادامه دارد و دستان سخاوت و مهر خیرین مدرسه‌ساز است که هر بار ساختمانی نو و ایمن را برای آینده‌سازان کشور آماده بهره‌برداری می‌کند.

شناسایی ۴۵ هزار خیر مدرسه‌ساز در خراسان جنوبی 

راه‌اندازی پویش آجر به آجر همانطور که از عنوان آن مشخص است، این امکان و انگیزه را برای عموم افراد جامعه با هر میزان درآمد و اهدای کمک به منظور مشارکت در ساخت مدرسه فراهم کرد و در خراسان جنوبی مورد استقبال چشمگیر مردم و خیرین قرار گرفت.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی در این باره گفت: با اجرای طرح آجر به آجر در سال جاری ۴۵ هزار خیر مدرسه‌ساز در خراسان جنوبی شناسایی شدند در حالی که این آمار قبل از این با برگزاری جشنواره سالانه خیرین مدرسه‌ساز به پنج هزار نفر هم نمی‌رسید.

محمود چاوشان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با اجرای طرح آجر به آجر شاهد درخشش مردم استان خراسان جنوبی از نظر مشارکت در مدرسه‌سازی مانند سایر امور خیر بودیم و این مشارکت رتبه سوم کشوری را برای خراسان جنوبی به همراه داشت.

وی گفت: در پویش محرم که زیرمجموعه طرح آجر به آجر در استان همزمان با سراسر کشور اجرایی شد، بیش از ۱۵ هزار خیر شناسایی شدند که با مشارکت خُرد این افراد ۸۵ میلیون تومان جمع‌آوری شد.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی اظهار داشت: پویش محرم زمینه‌ساز خشت‌گذاری اولین مدرسه در استان شد و خشت‌گذاری مدرسه روستایی در بخش دستگردان طبس در ادامه این روند بود و همه این اقدامات خیرخواهانه در سال کرونایی انجام شد.

وی گفت: هدف اصلی از اجرای طرح ملی آجر به آجر، توسعه مشارکت‌های مردمی در امور خیر و مدرسه‌سازی بود که اتفاقات مبارکی را در استان خراسان جنوبی رقم زد.

پویش من مادرم و توسعه مشارکت‌های مردمی

پویش «من مادرم، بچه‌های ایران فرزند من» هم در همین راستا طراحی و اجرا شد که به گفته چاوشان راه‌اندازی این پویش در خراسان جنوبی توسعه مشارکت‌های مردمی بخصوص فرهنگیان را به دنبال داشته است و این حجم از مشارکت و تقویت آن می‌تواند مدارس متعددی را برای خشت‌گذاری آماده کند.

وی ادامه داد: از ابتدای اجرای پویش من مادرم تاکنون بیش از ۲۶ هزار بانوی خیر مدرسه‌ساز از این طریق در خراسان جنوبی شناسایی شدند که ۱۲۰ میلیون تومان کمک‌های خُرد خیرین به این بخش بوده و این پویش همچنان ادامه دارد.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی گفت: جامعه فرهنگیان اعم از معلمان و دانش‌آموزان بخش عمده‌ای از این خیرین را تشکیل می‌دهند و این حجم از مشارکت نگاه ویژه ملی را به این حوزه می‌طلبد.

وی افزود: برای آغاز خشت‌گذاری مدارس بخشی از اعتبارات مورد نیاز را خیرین استانی فراهم می‌کنند و بخش دیگر هم به صورت ملی تامین می‌شود.

چاوشان گفت: برخی از خیرین که توانایی مشارکت در ساخت مدارس را به تنهایی دارند، طبق قانون با پرداخت یک سوم از مخارج ساخت مدرسه می‌توانند عنوان پیشنهادی را برای نامگذاری مدرسه بدهند که در حوزه مدرسه‌سازی انگیزه‌بخش خواهد بود.

وی با بیان اینکه مساکن مهر بیشترین سهم نیازمندی‌ها را در کمبود فضای آموزشی دارند افزود: امیدواریم با کمک خیرین و نگاه ویژه ملی بتوان توسعه فضای آموزشی استاندارد را در این مناطق محقق کرد.

نیاز به ۲۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت مدرسه

ساخت مدرسه در سراسر استان خراسان جنوبی با توجه به کمبود فضای آموزشی استاندارد در این استان همچنان ادامه دارد و آن طور که مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفته در حال حاضر ۲۲۲ طرح آموزشی با ۶۲۷ کلاس درس و زیربنای ۹۵ هزار متر مربع با کمک خیرین در دست اجرا است.

محمدعلی واقعی بیان کرد: برای تکمیل و تجهیز این تعداد مدرسه در استان ۲۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی افزود: بیش از ۲۶ هزار و ۳۸۰ معلم و دانش‌آموز خراسان جنوبی در پویش ملی «من مادرم، بچه‌های ایران فرزندان من» برای مدرسه‌سازی شرکت کردند که عدد قابل توجهی است.

وی با اشاره به قرار گرفتن خراسان جنوبی در جایگاه سوم مشارکت در پویش ملی «من مادرم بچه‌های ایران فرزندان من» عنوان کرد: با توجه به اینکه ۵۰ درصد جامعه استان را بانوان و دانش‌آموزان دختر تشکیل می‌دهند و دارای ظرفیت‌های ویژه هستند، اکنون این پویش با رویکرد مشارکت بیشتر بانوان در امر مقدس مدرسه‌سازی در حال اجرا است.

دبیر شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی فرهنگ‌سازی را مهمترین رسالت و هنر فرهنگیان دانست و اظهار داشت: براساس سند تحول بنیادین یکی از زیرنظام‌ها و زیرشاخه‌های سند، مشارکت مردم و حضور مردم در مدرسه‌سازی است.

وی گفت: این پویش یک طرح فرهنگی و تربیتی است و دانش‌آموزانی که در بازسازی و تکمیل مدرسه نقش داشته باشند، ثمره آن را در سالیان بعد خواهند دید.

واقعی افزود: عواطف مادرانه آن قدر عمیق است که بانوان با دیدن کودکان محروم حتی اگر فرزندشان نباشد، تمایل به حمایت دارند و به واسطه نیروی محبت وجودشان، نسبت به آینده کودکان احساس مسئولیت می‌کنند.

وی بیان کرد: علاقه‌مندان مشارکت در این پویش می‌توانند با مراجعه به سامانه ajorBajor.ir نسبت به انتخاب استان و واریز مبلغ اهدایی خود اقدام کنند.

حدود سه هزار آموزشگاه با ۱۰ هزار کلاس درس و ۱۷۶ هزار دانش‌آموز در خراسان جنوبی فعال است.

 

فعال‌سازی ظرفیت‌ها با بهره‌گیری از واحدهای فناور

بیرجند – ایرنا – فعال‌سازی ظرفیت‌های بالقوه در بخش‌های مختلف کشاورزی، گیاهان دارویی، صنایع و فرآورده‌های معدنی از اهداف توسعه‌ای در خراسان جنوبی است که بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌ بنیان و واحدهای فناور به تحقق این اهداف شتاب می‌بخشد.

به گزارش ایرنا مرکز رشد واحدهای فناور نهادی پژوهشی و فناوری تحت مدیریت متخصصان حرفه‌ای است که با ارائه خدمات حمایتی، از ایجاد و توسعه فناوری و نوآوری توسط کارآفرینان و نوآورانی پشتیبانی می‌کند که در قالب واحدهای فناور در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند و اهداف اقتصادی مبتنی بر دانش و فناوری دارند.

شرکت‌های کوچک و متوسط فناور در رونق اقتصادی، توسعه فناوری و به تبع آن کارآفرینی نقش موثری دارند. توسعه این شرکت‌ها در گرو ایجاد زیرساخت‌های لازم برای کاهش خطرپذیری آنها در دوران شروع فعالیت خود است و یکی از مهمترین این زیرساخت‌ها، مراکز رشد واحدهای فناور است.

مرکز رشد واحدهای فناور برای کارآفرینان و واحدهای کوچک و متوسطی که با تکیه بر علم و فناوری دارای ایده‌های محوری قابل تجاری شدن هستند، برای مدت چند سال اطلاعات و مشاوره‌های ضروری و نیز خدمات و تجهیزات مناسب را ارائه می‌دهد و آنها را برای حضور مستقل و مؤثر در صحنه فناوری کشور آماده می‌کند.

در حال حاضر در خراسان جنوبی مرکز رشد واحدهای فناور در شهرهای بیرجند، قاین، طبس و فردوس وجود دارد که در این مراکز و پارک علم و فناوری خراسان جنوبی بیش از ۱۴۰ واحد فناور فعالیت دارند.

هر فرد حقیقی و تیم فناور که ایده فناورانه با قابلیت ارائه در بازار را داشته باشد از جنبه‌هایی چون دفتر کار، کارگاه، مشاوره و تسهیلات حمایت می‌شود و یکی از مراکز رشد فعال در خراسان جنوبی مرکز رشد واحدهای فناور قاین است که معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم چهارم دی امسال از آن بازدید کرد.

کشت وسیع زعفران در قاینات، وجود معادن غنی و کارخانه در دست احداث فولاد، واحدهای صنعتی و جاذبه‌های گردشگری گوناگون فرصت‌های فراوانی را برای انجام کار پژوهشی و فناورانه مبتنی بر نیازهای موجود برای دانش‌آموختگان و جوانان جویای کار منطقه فراهم کرده است.

این قابلیت از نگاه معاون وزیر علوم هم در سفر اخیر به خراسان جنوبی پنهان نماند و غلامحسین رحیمی ضمن مثبت ارزیابی کردن فعالیت‌های صورت گرفته در مرکز رشد واحدهای فناور قاین گفت: مراکز رشد و فناوری یکی از فرصت‌های مهم اشتغال برای تحصیل‌کرده‌ها است و مسوولان محلی باید همکاری بیشتری با این مرکز داشته باشند و شرایط را برای پژوهشگران فراهم کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با همکاری مسوولان و همراهی دانشگاه بزرگمهر قاینات می‌توان در آینده پردیس مرکز رشد و فناوری را در این شهرستان راه‌اندازی کرد و این کار نیاز به حمایت همه جانبه دارد.

بیشتر شرکت‌های فناور و دانش بنیان خراسان جنوبی در حوزه فناوری اطلاعات (IT) فعال هستند که یکی از مزیت‌های این استان به شمار می‌رود و گیاهان دارویی و کشاورزی، مکانیک، الکترونیک و برق از دیگر حوزه‌های کاری این شرکت‌ها است.

تمرکز به ایجاد شرکت‌های فناور در حوزه کشاورزی 

رییس مرکز رشد واحدهای فناور قاین تمرکز اصلی این مرکز را کمک به ایجاد شرکت‌های فناور در حوزه‌های کشاورزی با تاکید بر زعفران و زرشک، گیاهان دارویی، صنایع و فرآورده‌های معدنی غیرفلزی و سایر حوزه‌های فناوری با در نظر گرفتن ظرفیت‌های منطقه عنوان کرد.

سهیل وثوقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وجود دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی معتبر، واحدهای صنعتی گوناگون، معادن غنی، مناطق وسیع کشاورزی و جاذبه‌های گردشگری فراوان، شهر قاین را به یکی از قطب‌های اصلی اقتصادی استان خراسان جنوبی تبدیل کرده است.

وی گفت: احداث مرکز رشد واحدهای فناور قاین در این قطب علمی – اقتصادی شرق کشور، موقعیت ممتازی را برای شرکت‌ها و واحدهای مستقر در آن برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی و ایجاد ارتباطات مناسب با دانشگاه‌های منطقه و ارتباط با صنایع و معادن ایجاد می‌کند.

رییس مرکز رشد واحدهای فناور قاین افزود: ۳۲ واحد فناور در این مرکز پذیرش شده‌اند که از این تعداد ۱۹ واحد در محل ساختمان مرکز مستقر و مابقی به دلیل محدودیت در فضای خارج از مرکز هستند.

وی گفت: چنانچه واحد فناور بخواهد از خدمات مادی و معنوی مرکز بهره‌مند شود باید طبق قانون در ساختمان مرکز مستقر باشد تا از معافیت مالیاتی بهره‌مند شود بنابراین این محدودیت فضا باعث می‌شود تعدادی از شرکت‌ها از این فرصت و خیلی مزیت‌های دیگر محروم شوند.

وثوقی اظهار داشت: ۶ شرکت دانش بنیان هستند که در حوزه‌های آی تی و برنامه نویسی، مکانیک، الکترونیک و سایر رشته‌ها فعالیت داشته و ۱۳۰ نفر اشتغالزایی نیز داشته است.

وی با اشاره به اقدامات حمایتی از شرکت‌های فناور افزود: اجرای نشست‌های تخصصی، سمینارهای علمی و دوره‌های آموزشی کوتاه مدت، تمهید بسترهایی به منظور ارتباط با مراکز دانشگاهی، پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری، اخذ عناوین اولویت‌دار سازمان‌های دولتی و غیردولتی برای اجرا توسط واحدهای فناور، ارائه خدمات اداری، تعامل با سازمان‌های برون دانشگاهی برای ثبت مالکیت فکری و تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی، حمایت و ارائه تسهیلات برای حضور در نمایشگاه‌ها، در اختیار قرار دادن دفتر و فضای اداری مناسب از جمله حمایت‌های مادی و معنوی از شرکت‌های فناور است.

اما مدیرعامل شرکت دانش بنیان کنترل صنعت سورنا معتقد است که اولین مشکل شرکت‌های مستقر در این مرکز مالکیت اصل ساختمان است، زیرا ساختمان در مالکیت پارک‌های علم و فناوری نیست به همین دلیل فضای مناسبی برای شرکت‌ها مهیا نیست که با پیگیری‌های رییس مرکز به جای خوبی رسیده ولی نیازمند همت همه جانبه مسوولان شهر است.

سید حسن انوری گفت: علیرغم مراجعه مدیریت جهاد کشاورزی و بازدید از دستگاه ساخته شده در این شرکت (خشک‌کن هوشمند زرشک به صورت پفکی با شاخه) و همسو بودن این اختراع با سیاست‌های جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به خصوص خطه قاینات، با بی‌مهری این اداره مواجه شدیم.

وی با اشاره به لزوم حمایت از شرکت‌های دانش بنیان اظهار داشت: حمایت همه ادارات ‌جز مرکز رشد در حد بازدید بوده و حتی ما حمایت معنوی و حتی تبلیغی ندیدیم، در صورتی که این سیستم نیاز منطقه است و با کاهش زمان خشک شدن زرشک، کیفیت آن حفظ شده و با توجه به خروجی این سیستم زرشک بدون باکتری و قارچ است.

انوری گفت: مراکز رشد مکان بسیار مفید برای تمامی شرکت‌های نوپا است که نیازمند فضای مناسب برای شروع کسب و کار هستند و حضور در مرکز رشد واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان باعث پیشرفت و انگیزه مضاعف می‌شود.

مانعی به نام بروکراسی اداری

مدیر شرکت کیمیاگران طب هم بروکراسی اداری را از موانع فعالیت خود مطرح کرد و گفت: حمایت‌های مورد انتظار از مرکز تا حدی صورت گرفته ولی سیستم‌های بوروکراسی اداری واقعا مانع کار است و شرکت‌های فناور با توجه به هزینه‌ای که برای محصول انجام می‌دهند، مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاهی برای دریافت یک مجوز باید چند ماه زمان منتظر ماند که این موضوع باعث به هم خوردن برنامه‌های شرکت و گاهی از پاشیدگی شرکت‌ها می‌شود.

اسماعیلی ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر شرکت‌های دانش‌بنیان محصولات سلامت محور و مرتبط با علوم پزشکی را تولید می‌کنند، از مسوولان ذیربط خواستار حذف بخشنامه‌های سخت‌گیرانه هستیم تا شرکت را را وارد یک کلاف سردرگم نکنند؛ برای مثال مجموعه علوم پزشکی از یک شرکت نوپا توقع کارگاه‌های مجهز و بزرگ را دارد که این موضوع در توان شرکت‌های نوپا نیست.

وی خواستار همکاری بیشتر مسوولان و حمایت آنها از شرکت‌های دانش بنیان شد و گفت: عزیزانی که در بازدیدها قول می‌دهند، واقعا مشکلات را پیگیری کنند و برای گرفتن مجوزهای مختلف پشتیبان باشند.

این کارآفرین گفت: اصولا تسهیل در کار شرکت‌های دانش بنیان باعث رشد شده، تا شرکت توان خود را در ایده‌ها گذاشته و در صورت نبود همکاری همان توان و وقت را باید در ادارات مختلف صرف کرد که این موضوع در نهایت با توجه به زمان‌بر بودن صدور مجوزها باعث کاهش درآمد شرکت و افزایش هزینه‌های مالی می‌شود در نهایت ایده‌ای که می‌توانست صادر شود در ذهن افراد مانده و تحقیق و توسعه انجام نمی‌شود.

وی افزود: حضور در جمع گروه‌های فناور و استفاده از ظرفیت تخصص‌های مختلف واحدهای فناور مرکز رشد همچنین فرایند ثبت محصول به‌ عنوان دانش بنیان و از طرفی استفاده از فضای فیزیکی برای تحقیق و توسعه شرکت از مزیت مرکز رشد واحدهای فناور است.

اسماعیلی گفت: این حالت به شما کمک می‌کند تا توقع خود را بالا برده و از فناوری‌های روز استفاده کنید، ذهن خلاقی داشته باشید و کار در کنار شرکت‌های فناور باعث انگیزه مضاعف و پیشرفت می‌شود.

سیاست پارک علم و فناوری خراسان جنوبی براساس موقعیت جغرافیایی و خشکسالی‌های پیاپی، اشتغالزایی فناورانه اعلام شده، زیرا خشکسالی و نبود راه‌های ریلی اشتغال سنتی را با مشکل مواجه کرده است.

خشکسالی و کم‌آبی، کشاورزی را با مشکل مواجه کرده و صنعت استان هم از گرانی هزینه‌ها رنج می‌برد پس اشتغال فناور برای خراسان جنوبی با توجه به مزیت نیروی انسانی تحصیلکرده راهکار اصلی و اثرگذار است.

بنابراین هرچه واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان با توجه به ظرفیت نیروی انسانی منحصر به فرد خراسان جنوبی تقویت شود، اشتغال پایدار را شاهد خواهیم بود.

همچنین در سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به خراسان جنوبی در ۱۲ خرداد امسال برای حمایت از سیاست‌های اشتغال فناورانه، صندوق پژوهش و فناوری استان افتتاح شد که فرصت خوبی برای حمایت از فناوران است.

سورنا ستاری در این سفر گفت: خراسان جنوبی ظرفیت‌های فوق العاده‌ای دارد که یکی از این ظرفیت‌ها سبقه علمی استان است و مدرسه شوکتیه بیرجند یکی از این ظرفیت‌ها است که اکنون نیز در زمینه فعالیت‌های قرآنی فعال است.

وی با تاکید بر اینکه همه باید به دنبال این باشیم که اقتصاد دانش ‌بنیان در استان و کشور رخ دهد افزود: دوره خام‌فروشی محصولات مختلف تمام شده و مهم این است که چه دانشی روی مواد خام طراحی شود تا محصولی جدید را تولید کنیم و در کنار آن ارزش افزوده بیشتری را پدید آوریم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: در بازدید از مراکز رشد خراسان جنوبی فناوری‌های خوبی را دیدم که می‌توان روی آنها کار کرد و شرکت‌های دانش ‌بنیان بزرگی را در این استان راه‌اندازی کنیم.

۲۲ مرکز علمی و دانشگاهی در استان خراسان جنوبی با حدود ۲۰ هزار دانشجو تعریف شده است.

 

بهره‌مندی ۶۰ هزار مشترک خراسان جنوبی از برق رایگان

بهره‌مندی ۶۰ هزار مشترک خراسان جنوبی از برق رایگان

بیرجند – ایرنا – طرح «برق امید» یکی از طرح‌های ابتکاری دولت دوازدهم است که از آبان امسال همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی آغاز شد و تاکنون ۶۰ هزار مشترک این استان از برق رایگان بهره‌مند شده‌اند.

به گزارش ایرنا دوم شهریور امسال هیات وزیران مصوبه برق رایگان برای مشترکان کم‌مصرف را تصویب کرد و براساس این مصوبه مقرر شد طرح «برق امید» در کشور اجرایی شود.

این طرح مخصوص مشترکان خانگی است و الگوهای آن نیز از عملکرد مردم در سال‌های گذشته استخراج شده است. به‌طور متوسط در کل کشور نزدیک به ۳۰ درصد از مشترکان برق در محدوده کم‌مصرف، ۱۵ درصد پرمصرف و ۵۵ درصد در محدوده خوش‌مصرف هستند.

این تقسیم‌بندی ارتباطی به محدوده جغرافیایی یا درآمد خانوار ندارد بلکه براساس میزان مصرف برق آنها شکل گرفته و تخفیف ۱۰۰ درصدی بهای برق در طرح برق امید برای مشترکان کم‌مصرف در نظر گرفته شده است.

براساس طرح «برق امید» مشترکان برق خانگی در سه گروه کم‌مصرف، خوش‌مصرف و پرمصرف قرار می‌گیرند و مشترکان کم‌مصرف از تخفیف ۱۰۰ درصدی در قبض برق بهره‌مند می‌شوند، از مشترکان خوش ‌مصرف قدردانی می‌شود و مشترکان پرمصرف نیز با انجام کارهایی از عنوان پرمصرف دور شده و به خوش‌مصرف‌ها می‌پیوندند.

بیش از ۶۰ هزار مشترک برق در خراسان جنوبی از آبان امسال تاکنون مشمول این طرح شده‌اند که به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان جنوبی از تخفیف ۱۰۰ درصدی بهای برق مصرفی برخوردار هستند.

مهدی دادگر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۲۵ هزار مشترک روستایی و ۳۵ هزار مشترک شهری در استان خراسان جنوبی مشمول طرح برق امید شده‌اند و از تخفیف کامل برق مصرفی بهره‌مند شدند.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف انرژی به ویژه انرژی برق اظهار داشت: اهداف این طرح مهم با کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق مشترکان پرمصرفی که با اجرای طرح برق امید شناسایی شده‌اند، قابل دستیابی است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: تداوم رویه مصرف مشترکان کم‌مصرف، تغییر الگوی مشترکان خوش مصرف و حرکت به سمت دسته کم‌مصرف با رعایت نکات ساده همچنین اصلاح الگوی مصرف مشترکان پرمصرف از طریق مدیریت بهینه از جمله اهداف اجرای طرح برق امید است که علاوه بر کمک به اقتصاد خانوار نقش مؤثری در صرفه‌جویی مصرف انرژی در کشور دارد.

تابستان آینده، اوج موفقیت طرح برق امید در خراسان جنوبی

وی افزود: اجرای این طرح از آبان امسال آغاز شد و مشترکان برق این استان طی ماه‌های اجرای طرح، می‌توانند الگوی مصرفی خود را تغییر یا ادامه دهند.

دادگر با اشاره به اینکه این طرح فرصت مغتنمی برای توسعه صرفه‌جویی در مصرف برق برای ماه‌های گرم سال خواهد بود گفت: با شروع فصل تابستان در سال آینده شاهد اوج موفقیت طرح برق امید در خراسان جنوبی خواهیم بود.

وی اظهار داشت: طرح برق امید مشمول خانه‌باغ‌ها و ویلاها یا انشعابات خالی از سکنه نمی‌شود و ویژه مشترکان خانگی است؛ مشترکان برق در این طرح به سه دسته کم‌مصرف، خوش‌مصرف و پرمصرف تقسیم شده‌اند و از این میان، بهای برق مصرفی گروه کم‌مصرف با ۱۰۰ درصد تخفیف محاسبه می‌شود.

معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی درباره میزان برق مصرفی سه دسته مشترکان گفت: کسانی که در ماه‌های گرم خرداد تا شهریور متوسط مصرف ماهانه آنها در یک دوره تا ۱۰۰ کیلو وات ساعت باشد در دسته کم‌مصرف، ۱۰۱ تا ۳۰۰ کیلو وات ساعت خوش‌مصرف و مشترکان با مصرف بیش از ۳۰۰ کیلو وات ساعت جزو دسته پرمصرف هستند.

محسن بخشایی ادامه داد: برای سایر ماه‌های سال نیز مشترکانی که مصرف آنها تا ۸۰ کیلو وات ساعت باشد شامل مشترکان کم‌مصرف، بین ۸۱ تا ۲۰۰ کیلو وات ساعت خوش‌مصرف و بیش از ۲۰۰ کیلو وات ساعت طبق تعرفه‌بندی طرح برق امید مشترک پرمصرف محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان طبس جزو مناطق گرمسیر است گفت: نحوه محاسبه برق مصرفی در این شهرستان برای ماه‌های خرداد، تیر و مرداد گروه کم‌مصرف کمتر از ۲۰۰ کیلو وات ساعت در ماه، خوش‌مصرف بین ۲۰۰ تا هزار کیلو وات ساعت و پرمصرف بیشتر از هزار کیلو وات ساعت است.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین برای ماه‌های اردیبهشت و شهریور در این شهرستان مشترکان کم‌مصرف کمتر از ۱۵۰ کیلو وات ساعت در ماه، خوش‌مصرف بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ کیلو وات ساعت و برای مشترکان پرمصرف بیشتر از ۴۰۰ کیلو وات ساعت هستند.

وی عنوان کرد: برای ماه فروردین و ۶ ماه دوم سال مشترکان شهرستان طبس در دسته کم‌مصرف کمتر از ۸۰ کیلو وات ساعت در ماه، خوش‌مصرف بین ۸۰ تا ۲۰۰ کیلو وات ساعت و پرمصرف بیشتر از ۲۰۰ کیلو وات ساعت قرار دارند.

تشویق مشترکان پرمصرف به صرفه‌جویی

بخشایی گفت: اجرای طرح برق امید سبب می‌شود قشر پرمصرف برای استفاده از مزایا و تخفیف‌های مورد نظر برای اضافه شدن به جمع مشترکان خوش‌مصرف تشویق شوند و قشر کم‌مصرف‌ها برای تداوم همین سطح مصرفی انگیزه بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به لزوم استفاده از نرم‌افزار «برق من» به عنوان نرم‌افزار جامع خدمات شرکت‌های توزیع در کشور افزود: مشترکان خانگی برق می‌توانند نرم افزار “خدمات غیرحضوری برق ایران” را نصب کنند و از وضعیت خود در طرح برق امید آگاه شوند.

وی از امکان بررسی میزان مصرف در قالب نرم‌افزار خدمات غیرحضوری برق ایران خبر داد و گفت: وضعیت مصرف، سوابق مصرف، استعلام برق امید، وضعیت خاموشی‌ها و درخواست انشعاب و خدمات پس از فروش انشعاب از طریق این نرم‌افزار قابل انجام و پیگیری است.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی بیان کرد: این نرم‌افزار از سایت شرکت برق به نشانی www.skedc.ir و سامانه بازار قابل دانلود و نصب است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۹.۹ درصد جمعیت روستایی خراسان جنوبی از نعمت برق برخوردار هستند.

بخشایی با اشاره به اینکه از ابتدای آبان تعداد ۱۹۳ هزار و ۵۵۲ قبض در استان صادر شده است گفت: از این تعداد قبض صادر شده برای مشترکان خانگی ۱۴ هزار و ۳۸۲ مشترک شامل باغ ویلاها و منازل خالی از سکنه بوده که مشمول طرح برق امید نمی‌شوند.

وی بیان کرد: از این تعداد ۱۰۵ هزار و ۶۷۳ مشترک خوش‌مصرف و ۳۷ هزار و ۹۱۶ مشترک نیز پرمصرف بوده‌اند.

تلاش برای افزایش تولید در بهشت گلخانه‌ای خراسان جنوبی

تلاش برای افزایش تولید در بهشت گلخانه‌ای خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – شهرستان طبس به عنوان بهشت گلخانه‌ای خراسان جنوبی شناخته می‌شود و اجرای طرح نهضت گلخانه‌ای موجب شده است ۴ هزار و ۳۰۰ متر مربع به سطح زیر کشت این شهرستان افزوده شود.

به گزارش ایرنا طبس به دلیل برخورداری از ۳۱۰ روز آفتابی و سالانه کمتر از ۱۵ روز دمای صفر و زیر صفر درجه سانتیگراد، از نظر کارشناسان کشاورزی به‌عنوان بهشت گلخانه‌ای خراسان و شمال شرق کشور شناخته می‌شود و سبزیجات این منطقه شهرت فرا استانی دارد.

این شهرستان پهناور در محصول سبزی و صیفی جزو مناطق برتر و پیشرو در خراسان جنوبی به شمار می‌رود ولی با توجه به آب در اختیار بخش کشاورزی برنامه های جهاد کشاورزی بر استفاده بهینه از این منابع، افزایش بهره‌وری و راندمان آبیاری متمرکز است.

سیاست دولت و مدیریت استان در بخش کشاورزی به ویژه در سبزی و صیفی توسعه کشت‌های گلخانه‌ای است چرا که آب مهم بوده و از طرفی در شهرستانی مانند طبس تبخیر و تعرق زیاد است.

براساس برنامه اعلامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تمامی محصولات صیفی از جمله خیار و فلفل باید به فضای گلخانه‌ای منتقل شود و دستورالعمل آن نیز ابلاغ شده است.

لزوم مدیریت منابع آبی در استان کم‌آب خراسان جنوبی در کنار بازار مناسب محصولات گلخانه‌ای سبب شد طرح نهضت گلخانه با حمایت وزارت جهاد کشاورزی و پیگیری مسوولان استان در خراسان جنوبی از سال گذشته اجرا شود.

تسهیلات دولتی مربوط به طرح نهضت گلخانه‌ای موجب شده حداقل ۴ هزار و ۳۰۰ متر مربع گلخانه جدید در شهرستان طبس احداث شود هرچند به نظر می‌رسد این طرح در ادامه اجرا نیازمند اصلاحات و بازنگری‌هایی است تا کشاورزان بیشتری بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون در قالب این طرح بیش از یک میلیارد تومان توسط پنج سرمایه‌گذار برای احداث ۴ هزار و ۳۰۰ متر مربع گلخانه در شهرستان طبس سرمایه‌گذاری شده است که در نتیجه‌ آن برای ۲۵ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

داود بخشایی مهمترین مشکلات پیش روی احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای در شهرستان طبس را تامین منابع آبی پایدار، نیروی کار متخصص، سرمایه در گردش بالا، نبود ثبات بازار و خرید تضمینی محصولات تولیدی عنوان کرد و افزود: بخشی از این مشکلات با همت کشاورزان و همراهی دستگاه‌های ذیربط رفع می‌شود؛ از جمله اینکه امسال تسهیلات یارانه‌ای مربوطه با نرخ ۱۲ درصد و دوره تنفس و بازپرداخت هفت سال پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نهضت گلخانه‌ای موجب افزایش بهره‌وری، تولید محصولات خارج از فصل، ایجاد اشتغال و صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود بیان کرد: برای ایجاد شهرک‌های کشاورزی در طبس، مکان‌یابی انجام شده و ادامه مراحل نیز به سرعت در حال انجام است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان طبس هم گفت: علیرغم اینکه طبس به دلیل برخورداری از ۳۱۰ روز آفتابی و کمتر از ۱۵ روز دمای صفر و زیر صفر درجه سانتیگراد طی سال، بهشت گلخانه‌ای خراسان و شمال شرق کشور شناخته می‌شود اما بروکراسی پیچیده اداری و مراحل و نامه‌نگاری‌های بیش از اندازه در طبس، موجب کند شدن روند کار می‌شود و از طرف دیگر تا هنگام پرداخت تسهیلات، موضوع تورم و افزایش قیمت‌ها لحاظ نمی‌شود.

مسعودرضا بندگی افزود: درخواست بانک‌ها برای تامین وثیقه‌های سنگین موجب منصرف شدن سرمایه‌گذاران طرح نهضت گلخانه‌ای می‌شود که برای رفع این مشکل، پیشنهاد می‌شود مکان اجرای طرح به‌عنوان وثیقه در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: نظام صنفی کارهای کشاورزی طبس به عنوان نماینده ۷۰۰ بهره‌بردار بخش کشاورزی در این شهرستان، از مسؤولان به‌ویژه مسؤولان استانی و کشوری تقاضا دارد به‌عنوان یک پل حمایتی همه‌جانبه و عملی و نه فقط روی کاغذ، با بازبینی مجدد حتی به صورت پایلوت، شرایط اجرای طرح نهضت گلخانه‌ای برای متقاضیان را تسهیل کنند تا الگویی برای کشاورزان سایر مناطق باشد.

وی گفت: محصولات کشاورزی تولیدی شهرستان طبس به دلیل واقع شدن در شاهراه مواصلاتی کشور و برخورداری از زیرساخت‌های فرودگاه و راه‌آهن، در صورت برنامه‌ریزی صحیح به راحتی قابل صادرات به کشورهای آسیای میانه با کمترین هزینه است.

رییس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان طبس هم گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده حدود ۶ ماه دیگر عملیات احداث نخستین شهرک کشاورزی طبس آغاز می‌شود.

محمدحسن ضرغامی اضافه کرد: علاوه بر این توسط ۲ سرمایه‌گذار دیگر حدود ۴۰ هکتار به سطح زیرکشت گلخانه‌ای شهرستان طبس افزوده خواهد شد که به ازای هر هزار متر مربع، ۲۸۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری و برای ۲ نفر اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های دو ملیتی هلند و اسپانیا نیز به این پروژه‌ها مشاوره فنی می‌دهند اظهار داشت: در این پروژه‌ها به جای افزایش تولید، به دنبال افزایش راندمان در واحد تولید هستیم.

رییس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان طبس گفت: آسان‌تر شدن مراحل اخذ مجوزها، کاهش موارد استعلام، کاهش مدت زمان اخذ مجوز از ۶ ماه به ۲۵ روز و کاهش هزینه مورد نیاز برای آغاز طرح از جمله اقداماتی است که اخیرا برای تسهیل طرح نهضت گلخانه‌ای انجام شده است.

وی افزود: براساس بخشنامه جدید، تسهیلات دولتی برای طرح نهضت گلخانه‌ای صرفا برای گلخانه‌های با مساحت بیش از ۵۰۰ متر مربع تعلق می‌گیرد و باید حداقل ۱۵ درصد از کل هزینه توسط شخص متقاضی سرمایه‌گذاری شود؛ ضمن اینکه مالکیت محل اجرا یا اجاره‌نامه حداقل ۱۲ ساله و تامین آب مورد نیاز از دیگر شرایط لازم برای بهره‌مندی از تسهیلات مربوطه است.

یک کارشناس ارشد رشته کشاورزی و مسؤول کلینیک گیاه‌پزشکی طبس نیز گفت: کم‌آبی مهمترین مشکل کشاورزی در شهرستان طبس است و گلخانه‌ها بهترین گزینه برای تولید محصولات کشاورزی با کمترین میزان مصرف آب و بهترین شرایطی حفاظتی از باد، سرما، گرما، طوفان، آفات و بیماری‌ها به حساب می‌آید.

راضیه گندم‌زاده افزود: گلخانه‌ها مکانی امن و کنترل شده برای تولید محصولات گیاهی، سبزی و صیفی و یکی از سودآورترین بخش‌های کشاورزی هستند که جهاد کشاورزی با همکاری مرکز علوم و تحقیقات کشاورزی بیرجند در راستای ترویج آن، چند دوره آموزشی برگزار کرده ولی کافی نیست و باز هم نیاز به تلاش بیشتر برای افزایش انگیزه کشاورزان برای ایجاد گلخانه‌ها وجود دارد.

این استاد دانشگاه گفت: پیشنهاد من برای علاقه‌مندان، ایجاد گلخانه برای تولید گیاهان دارویی در طبس است؛ چرا که هم صرفه اقتصادی و ارزآوری بالایی دارد و هم گیاهان دارویی نسبت به سبزی و صیفی، مقاوم‌تر بوده و زمان ماندگاری بیشتری تا زمان عرضه به بازار را دارا هستند.

طرح نهضت گلخانه‌ای می‌تواند مانند عنوان طرح موجب ایجاد نهضت و جهش در سطح زیر کشت گلخانه‌ها به ویژه مناطق خشک و کم‌آب مانند شهرستان طبس شود اما برای اجرای گسترده و مطلوب‌تر، انجام اقداماتی از قبیل تسهیل مراحل اخذ مجوز و دریافت تسهیلات، در نظر گرفتن محل اجرای پروژه به‌عنوان وثیقه برای بانک، ارائه کمک‌های فنی و تخصصی و خرید تضمینی محصولات تولیدی، ضروری به نظر می‌رسد.

اکنون هشت مجتمع گلخانه‌ای در هشت شهرستان خراسان جنوبی فعال است و سطح زیر کشت گلخانه‌ای استان تا ابتدای سال جاری ۶۷.۵ هکتار با تولید سالانه ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن بوده است.

سال گذشته و نخستین بار همایش روز ملی روستا و عشایر (۱۵ مهر ۹۸) با حضور معاون اول رییس جمهوری و شماری از وزرا در خراسان‌ جنوبی برگزار شد که در این همایش تفاهم‌نامه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بین استانداری و شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران به عنوان نسخه‌ای برای توسعه هدفمند کشاورزی استان خراسان جنوبی امضا شد.

در قالب این تفاهم‌نامه احداث یک هزار هکتار کشت گلخانه‌ای با اعتبار ۱۹۰ میلیارد تومان در خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفت و از مجموع هزار هکتار، احداث ۷۰۰ هکتار شهرک گلخانه‌ای، ۱۵۰ هکتار مجتمع بارگاه زرشک، ۱۰۰ هکتار مجتمع دامی و ۵۰ هکتار شهرک شیلات در استان هدف‌گذاری شد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است.

اولین مرکز تفریحی و اقامتی در باغستان فردوس احداث می‌شود

اولین مرکز تفریحی و اقامتی در باغستان فردوس احداث می‌شود

 شهردار باغستان فردوس گفت: با توجه به قابلیت‌های گردشگری باغستان و استقبال مردم از این منطقه، اولین مرکز اقامتی، تفریحی و گردشگری در بام باغستان احداث می‌شود.

مهدی قلی‌زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پروژه به مساحت هفت هکتار شامل واحدهای اقامتی، آلاچیق، مراکز خرید، شهربازی، فضای سبز، کافی شاپ و رستوران است که در حال تهیه طرح توجیهی و اخذ مالکیت آن هستیم.

وی اظهار داشت: با توجه به استقبال گردشگران و مردم منطقه از این بهشت پنهان کویر و با توجه به جهانی بودن قنات بلده فردوس و نیز ثبت دومین خیابان مشجر کشور در این شهر، مکانی به عنوان مجتمع تفریحی و اقامتی در نظر گرفته شده که دارای چشم‌انداز زیبا است.

شهردار باغستان گفت: برای احداث این مجتمع از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور درخواست اعتبار کردیم و دستور رییس سازمان مبنی بر لحاظ شدن در پروژه‌های ۱۴۰۰ و تامین اعتبار از محل ماده ۵۸ است.

وی افزود: احداث این مجتمع هم به بخش درآمدی شهرداری کمک می‌کند و هم می‌توانیم نیاز گردشگران و مسافران این منطقه را برای اسکان و اقامت مناسب مدیریت کنیم.

وی گفت: انتظار داریم طی بازدید نماینده مردم شهرستان و فرماندار، برای آغاز هرچه سریع‌تر این پروژه حمایت لازم صورت گیرد.

قلی‌زاده افزود: در طرح توجیهی که تهیه کردیم و مذاکراتی که با اداره منابع طبیعی داشتیم قرار شد کتابچه و طرح توجیهی برای تملک اراضی کنار جاده گناباد – باغستان برای اجرای طرح هادی و افزودن به منطقه گردشگری بام باغستان تهیه شود.

وی بیان کرد: با وجود اینکه تقریبا تمامی شهر باغستان باغ بوده و خانه باغ‌های بسیاری در این منطقه داریم اما برای مسافران و مردم شهرستان، بوستان و پارک مناسب در این شهر نداریم.

شهردار باغستان گفت: مسافران معمولا برای اقامت لحظاتی هرچند کوتاه و تفریح جلوی در منازل ساکنان اتراق می‌کنند، که هم برای ساکنان ایجاد مزاحمت می‌کند و هم چهره نامناسبی دارد.

وی افزود: یک بوستان و سه فضای سبز در طرح هادی شهری برای گردشگران و اهالی پیش بینی شده که اعتبارات کنونی شهرداری باغستان جوابگوی این اقدامات نیست.

قلی‌زاده گفت: اردوگاه آموزش و پرورش طبق مصوبه شورای آموزش و پرورش به همین منظور به شهرداری واگذار شد که این اردوگاه می‌تواند علاوه بر تامین نیازهای آموزش و پرورش تا حدی کمبود بوستان و پارک‌ها را در این منطقه جبران کند و امیدواریم به عنوان اردوگاه ملی اجرا شود و گردشگران هم از آن بهره‌مند شوند.

وی اظهار داشت: ۲۵۰ هکتار از ۴۵۰ هکتار اراضی کل شهر باغستان، باغات و فضای سبز است که نبود ماشین آتش نشانی مسئولیت ما را در این خصوص بیشتر می‌کند.

شهردار باغستان افزود: این شهرداری ماشین آلات حوزه خدمات شهری به ویژه ماشین جمع‌آوری زباله ندارد و باید برای جمع‌آوری زباله‌ها ماهانه ۱۰۰ میلیون ریال به شرکت خصوصی پرداخت کند.

وی گفت: طول شهر باغستان هفت هزار و ۲۰۰ متر بوده که برای اجرای پروژه‌های عمرانی و بهسازی معابر نیاز به ماشین‌آلات عمرانی است و وجود این وسایل هم به لحاظ درآمدی و هم به لحاظ خدمات‌دهی شهرداری می‌تواند بسیار مفید باشد.

قلی‌زاده افزود: اکثر زمین‌های باغستان قولنامه‌ای بوده و سند ملکی ندارد لذا شهرداری نمی‌تواند برای زمین‌های قولنامه‌ای پروانه صادر کند.

وی اظهار داشت: اکثر مالکان قولنامه قدیمی و دستی دارند که با رفع این مشکل و ثبت سند ملکی، شهرداری از محل درآمد حاصله از صدور پروانه، می‌تواند در توسعه زیرساخت‌های شهری بهتر عمل کند.

شهردار باغستان گفت: طی مناقصه‌ای چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات داخلی به حوزه خدمات شهری و فضای سبز اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: نزدیک به چهار هزار درخت در باغستان ثبت ملی شده که هم در نگهداری و هم در زمینه مبارزه با آفات و سم‌پاشی هزینه بسیار سنگینی دارد که شهرداری باید مدیریت کند.

وی گفت: بودجه  شهرداری در زمان دهیاری باغستان چهار میلیارد ریال بوده که در ۶ ماه دوم امسال به ۲۰ میلیارد ریال رسیده است.

قلی‌زاده افزود: در زمینه آسفالت معابر، پنج میلیارد و ۸۸۰ میلیون ریال اوراق مشارکت ۱۴۰۱ برای خرید قیر به شهرداری اختصاص یافته است و با این میزان اعتبار نمی‌توان بیشتر از سه هزار متر را آسفالت کرد لذا پیگیر جذب اعتبارات بیشتر از سازمان شهرداری‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه شهرداری باغستان مرداد امسال به‌طور رسمی فعالیت خود را با چهار نیرو آغاز کرد گفت: برنامه‌ای راهبردی برای بهبود وضعیت شهری و بهره‌وری از ظرفیت‌های شهر باغستان را داریم که تاکنون بخشی از آن محقق شده است.

شهردار باغستان گفت: شهرداری‌ها در حوزه درآمدی واقعا مشکل دارند و باید به سمت درآمد پایدار حرکت کنند.

وی اضافه کرد: از ضایعات موجود در شهرداری ۲ گلخانه ۳۰۰ متری با ۱۰ تا ۱۵ هزار قلمه انار، گل رز و انجیر با هزینه ۳۰۰ میلیون ریال را ایجاد کردیم تا در حوزه درختکاری و فضای سبز نهال مورد نیاز شهر را خودمان تامین کنیم و از این جهت در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.

قلی‌زاده با بیان اینکه تنها راه توسعه و پیشرفت هر شهر وحدت و مشارکت همه جانبه شهروندان در اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های عمرانی آن شهر است گفت: تحقق برنامه‌های توسعه‌ای باغستان مشارکت شهروندان و شورای اسلامی شهر را در اجرای این پروژه‌ها می‌طلبد.

وی از آغاز عملیات اجرایی سه پروژه شهرداری باغستان در دهه فجر امسال خبر داد و افزود: اِلِمان شهدای گمنام که ابتدا در اختیار بسیج سازندگی بود، با پیگیری‌های انجام شده با یک میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات تملک دارایی‌های استان و یک میلیارد ریال آورده شهرداری، به شهرداری باغستان واگذار شد که در دهه فجر امسال کلنگ‌زنی و در صورت تامین به موقع اعتبارات طی یک سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اظهار داشت: درخصوص پیاده‌رو سازی که از نیازهای اساسی شهر محسوب می‌شود، ۱۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت ۱۴۰۱ از استانداری تخصیص یافته است.

شهردار باغستان گفت: در فاز اول میدان پلیس راه تا آرامستان بهشت علی ۲۰ درصد عملیات زیرسازی انجام شده که در دهه فجر عملیات اجرایی آن شروع شد.

او گفت: اِلِمان میدان شهرداری با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد ریال از دیگر پروژه‌هایی است که دهه فجر امسال کلنگ‌زنی شد.

قلی‌زاده افزود: نام‌گذاری این میدان در کمیته نامگذاری مطرح و اِلِمان به دلیل هزینه سنگین نگهداری و تعویض شده و تا پایان سال جاری امید است که اجرا شود.

وزیر کشور تیر امسال در ابلاغیه‌ای به استاندار خراسان جنوبی با تاسیس شهرداری در شهر باغستان از توابع بخش اسلامیه شهرستان فردوس موافقت کرد.

با توجه به موافقت به عمل آمده در خرداد ۱۳۹۹ درخصوص تبدیل روستای باغستان علیا از توابع بخش اسلامیه شهرستان فردوس به عنوان شهر باغستان و در اجرای تبصره  ذیل ماده (۶) آیین‌نامه اجرایی قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری جمهوری اسلامی ایران و تبصره (۱) ماده (۱) قانون شهرداری، با تاسیس شهرداری در شهر باغستان موافقت شد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان فردوس در ۲۰۰ کیلومتری بیرجند است.

این شهرستان که اثر ثبت جهانی قنات بلده را هم دارد، در مسیر عبور مسافران از چند استان و زائران به سمت مشهد مقدس است.

 

 

 

 

نخستین شمش طلای خراسان جنوبی رونمایی شد

نخستین شمش طلای خراسان جنوبی رونمایی شد

نخستین شمش طلای استان خراسان جنوبی در مجتمع معدنی شادان خوسف که در مقیاس آزمایشی (پایلوت) استحصال شده است، همزمان با پنجمین روز دهه فجر رونمایی شد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی روز پنجشنبه در این آیین که با حضور جمعی از مسوولان و سرمایه گذاران در معدن طلای شادان برگزار شد گفت: با رونمایی از نخستین محصول طلا در استان مشخص شد همه روش‌های فنی و استحصال جواب داده و همه شبهه‌ها مبنی بر بی‌نتیجه ماندن فعالیت‌ها رفع شد.

حجت ایمان‌طلب افزود: انتظار ما سرعت بیشتر کار و بهره‌برداری از کارخانه استحصال طلا است و در این زمینه هر گونه فعالیتی نیاز باشد، برای همکاری در خدمت سرمایه‌گذاران خواهیم بود.

وی اظهار داشت: در ۲ سال گذشته استحصال و راه‌اندازی کارخانه طلای شادان شروع شد و امروز نخستین شمش طلا (آزمایشی) برای به دست آوردن بهترین روش استحصال طلا و نتیجه آزمایش صنعتی که وجود طلا را ثابت می‌کند، رونمایی شد.

وی با اشاره به مشکل تامین برق کارخانه اصلی استحصال طلای شادان در شهرستان خوسف گفت: برای تامین برق سعی داریم یک شرکت زیرساختی برای معادن طلای استان راه اندازی شود تا برق را از این طریق و با حمایت مجموعه‌های مختلف به معادن برسانیم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: در شهرستان خوسف معادن طلای ماهرآباد، شادان، کودکان و هیرد و معدن مس قلعه زری نیازمند تامین برق هستند که تاکنون شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای تامین برق اولیه اقداماتی انجام داده‌اند.

وی بیان کرد: تامین برق کارخانه اصلی شادان ظرفیت بالا و نیاز به احداث پست و فشار قوی دارد که به سرعت نمی‌توان آماده کرد ولی برق اولیه برای کارخانه شادان مهیا شده و برای کارخانه فرآوری برای سال آینده نیاز به برق است.

ایمان‌طلب همچنین گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون تعداد پروانه‌های بهره‌برداری سه برابر شده و ذخایر معدنی بیش از ۲۰۰ درصد در استان افزایش یافته است.

وی افزود: در حال حاضر میزان ذخیره قطعی معدنی استان ۶.۷ میلیارد تن با احتساب زغال‌سنگ، پتاس و تمام مواد معدنی و استخراج اسمی و واقعی نیز سالیانه ۲۰ میلیون تن است.

وی اظهار داشت: بیش از ۶۷۰ معدن دارای پروانه بهره‌برداری با اشتغال ۱۲ هزار نفر در خراسان جنوبی وجود دارد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: بیش از ۶۰ نوع ماده معدنی در کشور وجود دارد که ۵۰ نوع آن در خراسان جنوبی است و تاکنون بیش از ۶۷۰ پروانه بهره‌برداری معدنی در استان صادر شده است.

وی با اشاره به وجود ۶ معدن طلا با ظرفیت کانسنگ ۳۳ میلیون تُن در استان گفت: بزرگترین معدن طلای استان، معدن شادان خوسف با ظرفیت ۲۷ میلون تُن و عیار ۵۶ صدم گرم در تن است.

رییس هیات مدیره گروه سرمایه‌گذاری خوارزمی هم در این آیین گفت: پروژه اکتشاف و استحصال طلا از معادن طلای شادان از ۲ سال قبل در خوسف آغاز شد و در طرح آزمایشی آن سه و نیم کیلوگرم طلای ۲۴ عیار استحصال و اولین شمش‌ها امروز رونمایی شد.

جواد فرشباف ماهریان با بیان اینکه کارخانه اصلی استحصال طلا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد افزود: ظرفیت استحصال طلا از این معادن سالانه ۳۰۰ کیلوگرم و حداقل اشتغال مستقیم ۳۰۰ نفر پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: اکنون در مرحله آزمایشی یا پیش تولید هستیم و با رونمایی از شمش طلا در معدن شادان خوسف ثابت کردیم در ۲ سال فعالیت در این معادن، مسیر درستی را انتخاب کرده و از توانمندی‌های منطقه به نحو درست استفاده می‌کنیم.

رییس هیات مدیره گروه سرمایه‌گذاری خوارزمی گفت: با استفاده از ظرفیت تخصصی منطقه و با تلفیقی که از سراسر کشور داریم، تلاش می‌کنیم معدن نمونه‌ای در منطقه با حفظ همه حفاظت‌ها و حریم‌ها به منصه ظهور برسانیم.

وی عنوان کرد: تا دهه فجر سال ۱۴۰۰ و حتی زودتر از این زمان، همه ظرفیت‌های معادن را نهایی خواهیم کرد و کارخانه استحصال طلا نیز تکمیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه به دنبال تبدیل شدن این منطقه به هاب (مرکز منطقه‌ای) معادن منطقه هستیم گفت: معادنی که صرفه اقتصادی ندارند، می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های معدن طلای شادان، کمک کنند و احیاگر باشند.

این سرمایه‌گذار گفت: استان خراسان جنوبی استعداد و ظرفیت‌های فوق‌العاده قوی معدنی دارد اما چون روی ظرفیت‌ها و منابع کار نشده، محروم مانده است و امیدواریم گوشه‌ای از این فرایند را انجام داده و دین خود را به مردم خوب منطقه ادا کنیم.

وی افزود: با همکاری و حمایت‌های مسوولان و مردم دست به دست هم می‌دهیم تا منطقه را احیا کنیم و این گوشه‌ای از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان خراسان جنوبی است.

فرماندار خوسف هم گفت: این شهرستان علیرغم اینکه نزدیک مرکز استان است اما توجه چندانی به آن نشده است.

محمدعلی آخوندی از شهرستان خوسف به عنوان قطب معدن طلای استان خراسان جنوبی یاد کرد و افزود: با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری که در معدن طلای شادان شده، تغییرات بسیار مشهود است و شرایط به سمت و سویی می‌رود که به اشتغال منطقه کمک خواهد کرد.

وی گفت: با همکاری دستگاه‌های مربوطه تلاش می‌کنیم از سرمایه‌گذارانی که اهلیت کار را دارند، حمایت کنیم در کنار اینکه منافع اقتصادی نیز مهم است.

فرماندار خوسف اظهار داشت: امید است همانطور که مدنظر گروه سرمایه‌گذاری خوارزمی است این منطقه به هاب معدن تبدیل شود و پشتیبانی برای سایر معادن و سیستم‌های تحقیقاتی و دانشگاهی باشد.

وی افزود: رونمایی از شمش طلای شادان در مرحله آزمایشی نشان می‌دهد این منطقه ظرفیت‌های لازم را برای ایجاد کارخانه استحصال طلا دارد و باید هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد؛ ما نیز قول می‌دهیم در خدمت مجموعه باشیم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، فرماندار خوسف، اعضای هیات مدیره شرکت کارند صدر جهان و شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی امروز از بخش‌های مختلف مجتمع معدنی طلای شادان خوسف بازدید کردند و روند فعالیت در بلوک‌های مختلف معدنی، پیشرفت و مراحل نصب ماشین آلات همچنین مسائل پیش روی واحد از نزدیک بررسی شد.

ذخیره قطعی این معدن بیش از ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن برآورد شده که بیشترین میزان ذخیره در میان معادن طلای استان خراسان جنوبی است.

مرکز شهرستان خوسف در ۳۶ کیلومتری بیرجند است.

 

 

 

رسیدن به طلا در خراسان جنوبی

رسیدن به طلا در خراسان جنوبی

رونمایی از نخستین شمش طلای استان خراسان جنوبی در مجتمع معدنی شادان خوسف در مقیاس آزمایشی (پایلوت)، بهره‌برداری از کارخانه فرآوری این معدن در سال ۱۴۰۰ را نوید داد.

به گزارش ایرنا نخستین شمش طلای استان خراسان جنوبی در مجتمع معدنی شادان خوسف که در مقیاس آزمایشی (پایلوت) استحصال شده است، روز پنجشنبه همزمان با پنجمین روز دهه فجر رونمایی شد.

ذخیره قطعی این معدن بیش از ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن برآورد شده که بیشترین میزان ذخیره در میان معادن طلای استان است.

معدن طلای شادان شهرستان خوسف توانسته در حال حاضر زمینه اشتغال مستقیم حدود ۱۰۰ نفر را در ۲ بخش معدن و احداث واحد فرآوری فراهم کند.

مدیرعامل معدن طلای شادان خوسف گفت: عملیات اجرایی کارخانه استحصال طلای شادان در حال انجام است و این کارخانه فرآوری با ظرفیت ۳۰۰ کیلوگرم طلا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

داوود رییسی امروز در حاشیه آیین رونمایی از نخستین شمش طلای خراسان جنوبی در معدن طلای شادان خوسف در جمع خبرنگاران افزود: با رونمایی از استحصال نخستین شمش طلا در معدن طلای شادان در سال جهش تولید و همزمان با دهه مبارک فجر، نقطه عطفی ماندگار در روند تجهیز و راه‌اندازی معدن و کارخانه طلای شادان آغاز شد.

وی چشم‌اندازهای این پروژه بزرگ معدنی و صنعتی در استان را بسیار درخشان و امیدبخش دانست و بیان کرد: با توجه به نتایج حاصل از تکمیل همزمان بخش‌های مختلف کانسار طلای شادان ظرفیت‌های جدید برای تعریف و اجرای طرح توسعه آتی معدن و کارخانه استحصال طلا کاملا قابل پیش بینی است.

مدیرعامل معدن طلای شادان خوسف ادامه داد: این مهم نیازمند حمایت و مساعدت بیشتر دستگاه‌های مربوطه استانی به ویژه در زمینه تامین و تدارک به موقع و مکفی برق صنعتی است.

وی تصریح کرد: با این باور، سرمایه‌گذاران معدن به ‌عنوان متولی تجهیز و راه‌اندازی کارخانه طلای شادان ضمن قدردانی از پشتیبانی همه مسوولان استان بدون لحظه‌ای درنگ در اجرای برنامه عملیاتی خود برای برگزاری با شکوه مراسم افتتاح کارخانه طلای شادان و تولید پیوسته طلا در پایان سال ۱۴۰۰، لحظه شماری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان هم گفت: دستگاه‌هایی مانند محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، شرکت آب منطقه‌ای از ابتدای فعالیت مجتمع معدنی شادان خوسف همراه ما بودند و در این موفقیت سهیم هستند.

میرمحمود یگانلی افزود: یکی از مشوق‌های گروه سرمایه‌گذاری ما این بود که مسوولان بیش از حد انتظار کمک می‌کردند و از طرفی نیز همکاری مردم منطقه قابل ستایش است که نوع برخورد مردم و مسوولان جای سپاسگزاری دارد.

وی با بیان اینکه آزمایشگاه معدن طلای شادان به زودی راه‌اندازی می‌شود عنوان کرد: دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه وارد شده است و تا فروردین ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان گفت: با راه‌اندازی آزمایشگاه مربوطه به تمام معادن منطقه خدمات ارائه خواهد شد همچنین یک واحد استحصال طلای دیگر را در برنامه خواهیم داشت.

عضو کمیسیون گواهی کشف معدنی وزارت صنت، معدن و تجارت هم با بیان اینکه خراسان جنوبی از لحاظ معدنی یکی از استان‌های مستعد کشور است گفت: نخستین سالی که خراسان جنوبی از خراسان بزرگ مستقل شد با سفر مقام معظم رهبری مبلغی برای اکتشاف معادن در اختیار سازمان زمین شناسی قرار گرفت و کمربند مس طلادار برای نخستین بار از اکتشافات این استان کشف شد.

برنا افزود: امسال در کمیسیون اکتشافات معدنی ۱۷ مورد گواهی کشف صادر شد که سه مورد پتاس شرق خور با ذخیره ۲.۵ میلیارد مترمکعب پتاس، معدن زغال کوچکده جنوبی با ۱۷۸ میلیون تن ذخیره زغال‌سنگ و ذخیره ۵۰ میلیون تنی چاه زابل مس مربوط به خراسان جنوبی است.

وی بیان کرد: کمربند مس طلادار از ماهرآباد شهرستان خوسف شروع می‌شود و در ادامه ذخایر زیادی را در بر می‌گیرد و در ادامه از طرفی سیستان و بلوچستان به سمت خاک پاکستان می‌رود به همین خاطر نگاه همه شرکت‌های معدنی به ایران است.

عضو هیات مدیره مجتمع معدنی طلای شادان خوسف افزود: خوشحالیم که گروه سرمایه‌گذاری خوارزمی ادامه این کشفیات را به ذخیره مشخص می‌رساند چون در گذشته تنها از معدن مس قلعه زری خوسف یاد می‌شد.

برنا عنوان کرد: یکی از تارگرت‌های مهم طلای ایران را در این منطقه جست و جو می‌کردیم و اکنون زنجیره اکتشاف، استخراج، فرآوری و صنایع معدنی در این منطقه در حال شکل‌گیری است.

وی گفت: اتفاقات بسیار خوبی در استان خواهد افتاد و این شروع کار است، ذخایر معدنی و طلای خوب فرآوری خواهیم داشت و به زودی از فعالیت کارخانه طلای هیرد و سایر معادن خواهیم شنید.

عضو هیات مدیره شرکت کارند صدر جهان هم با بیان اینکه معادن محور توسعه خراسان جنوبی هستند گفت: ظرفیت‌های بزرگ خدادادی در بخش معدن استان خراسان جنوبی نهفته است که غیر از بخش کشاورزی، باید برای توسعه و رفع بیکاری و ایجاد اشتغال روی معدن متمرکز شد.

علی یزدانی اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی استان تاکنون حمایت‌های خوبی از ما داشته‌اند و همچنان باید همگرایی بین دستگاه‌های اجرایی استان در این زمینه شکل گرفته و موانع کوچک در حوزه زیرساختی رفع شود.

وی با بیان اینکه در هر تن اکتشاف نیم گرم طلا استخراج می‌شود عنوان کرد: تاکنون ۱۷ هزار متر حفاری انجام شده که هر متر یک تا ۱.۵ میلیون تومان هزینه دارد.

عضو هیات مدیره شرکت کارند صدر جهان با تاکید بر اینکه هزینه اکتشاف بسیار پرریسک و هزینه‌بر است یادآور شد: همچنین در مرحله خردایش، خط تولید، استحصال طلا و سایر مباحثی وجود دارد که در کنار آن نیازمند حمایت مجموعه دولتی به ویژه برای تامین برق احداث کارخانه هستیم.

وی گفت: ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این منطقه انجام می‌شود و امروز در مرحله آزمایشی ۳.۵ کیلوگرم طلا استحصال شده است که با راه‌اندازی کارخانه زمینه اشتغال مستقیم ۳۰۰ نفر و غیر مستقیم تا سه هزار نفر را خواهیم داشت.

فرماندار خوسف هم با بیان اینکه تامین برق یکی از مشکلات زیرساختی شهرستان خوسف است گفت: تولید برق شهرستان شاید مناسب باشد اما با توجه به خطوط موجود، نیاز به احداث یک نیروگاه ۱۳۲ کیلوولتی جدید داریم.

محمدعلی آخوندی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: با احداث پست ۱۳۲ کیلوولتی می‌توان خطوط اختصاصی برای معادن شهرستان در نظر گرفت که موضوع با کمک مسوولان در حال پیگیری است.

وی گفت: برای معادن حداقل چهار مگاوات برق نیاز است که خطوط اختصاصی هماهنگ و مجوزهای لازم اخذ شده است تا سرمایه‌گذاران بتوانند برق را تامین کنند اما برای توسعه بخش معادن و بهره‌برداری از سایر پتانسیل‌های منطقه تامین برق از اولویت‌های شهرستان خواهد بود.

فرماندار خوسف بیان کرد: امروز به صورت آزمایشگاهی با کمک گروه بزرگ سرمایه‌گذاری خوارزمی و شرکت کارند صدر جهان نخستین شمش طلای استان خراسان جنوبی رونمایی شد و انتظار می‌رود کارخانه فرآوری طلای شادان هرچه سریعتر به بهره‌برداری برسد تا مردم منطقه از محل آن منتفع شوند.

وی شهرستان خوسف را قطب معدنی استان به ویژه در حوزه طلا معرفی کرد و گفت: معادن پیشران توسعه هستند که نقش مهمی در توسعه پایدار مناطق دارند از طرفی علیرغم سرمایه‌گذاری بالا در معادن میزان اشتغالزایی در این حوزه نیز زیاد است.

آخوندی با بیان اینکه معادن نقش مهمی در رفع بیکاری منطقه و درآمدزایی برای مردم منطقه می‌شود افزود: معدن طلای شادان به طور مستقیم برای ۳۰۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد و اکنون بیش از ۱۵۰ نفر به طور موقت مشغول به کار هستند.

وی عنوان کرد: باید براساس آنچه در ستاد توسعه خاوران مطرح شده، ظرفیت‌های شهرستان را شناسایی کرده و طوری برنامه‌ریزی کنیم تا این ظرفیت‌ها سبب توسعه پایدار منطقه شود.

فرماندار خوسف با بیان اینکه سایر معادن طلا در شهرستان خوسف به‌زودی به بهره‌برداری خواهند رسید گفت: با راه‌اندازی پنج معدن طلا در شهرستان خوسف شاهد رشد خوبی در زمینه اشتغال و رفع بیکاری خواهیم بود.

وی افزود: تمامی دستگاه‌های اجرایی و مردم شهرستان برای کمک به سرمایه‌گذاران آمادگی کامل دارند تا با همراهی و هم‌افزایی توسعه استان و کشور را رقم بزنند.

آخوندی اظهار داشت: امروز نمونه آزمایشگاهی ۳.۵ کیلوگرم طلا از معدن طلای شادان خوسف استحصال شد که نشان می‌دهد زحمات سرمایه‌گذاران این بخش به نتیجه رسیده و امیدواریم کارخانه اصلی هرچه سریع تر در راستای توسعه و منفعت مردم منطقه راه‌اندازی شود.

وی تصریح کرد: با استحصال طلا از معدن طلای شادان مشخص شد این منطقه امیدبخش است و سرمایه‌گذاران می‌توانند با خیال آسوده سرمایه‌گذاری کنند.

فرماندار خوسف گفت: کارخانه فرآوری طلای شادان دهه فجر سال ۱۴۰۰ به بهره‌بردای کامل می‌رسد که یک خوشه کامل معدنی شامل اکتشاف، استخراج و فرآوری کامل است و نمونه و الگویی برای سایر معادن خواهد شد.

وی از فعال بودن ۳۷ معدن در شهرستان خوسف خبر داد و گفت: معدن دولومیت با ۲۰۰ میلیون تُن ظرفیت معدنی یکی از بزرگترین معادن دولومیت است که کمک کار معدن منیزیت شهرستان سربیشه است.

آخوندی با بیان اینکه فاز نخست معدن طلای کودکان به زودی به بهره‌برداری می‌رسد بیان کرد: به طور مستقیم در معدن طلای کودکان ۱۵۰ نفر مشغول به کار می‌شوند.

وی افزود: شهرستان خوسف کمترین نرخ بیکاری را در استان خراسان جنوبی دارد که امید است با بهره‌برداری از معادن نرخ بیکاری به صفر برسد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز گفت: با رونمایی از نخستین محصول طلا در استان مشخص شد همه روش‌های فنی و استحصال جواب داده و همه شبهه‌ها مبنی بر بی‌نتیجه ماندن فعالیت‌ها رفع شد.

حجت ایمان‌طلب افزود: انتظار ما سرعت بیشتر کار و بهره‌برداری از کارخانه استحصال طلا است و در این زمینه هر گونه فعالیتی نیاز باشد، برای همکاری در خدمت سرمایه‌گذاران خواهیم بود.

وی اظهار داشت: در ۲ سال گذشته استحصال و راه‌اندازی کارخانه طلای شادان شروع شد و امروز نخستین شمش طلا (آزمایشی) برای به دست آوردن بهترین روش استحصال طلا و نتیجه آزمایش صنعتی که وجود طلا را ثابت می‌کند، رونمایی شد.

وی با اشاره به مشکل تامین برق کارخانه اصلی استحصال طلای شادان در شهرستان خوسف گفت: برای تامین برق سعی داریم یک شرکت زیرساختی برای معادن طلای استان راه اندازی شود تا برق را از این طریق و با حمایت مجموعه‌های مختلف به معادن برسانیم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: در شهرستان خوسف معادن طلای ماهرآباد، شادان، کودکان و هیرد و معدن مس قلعه زری نیازمند تامین برق هستند که تاکنون شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای تامین برق اولیه اقداماتی انجام داده‌اند.

وی بیان کرد: تامین برق کارخانه اصلی شادان ظرفیت بالا و نیاز به احداث پست و فشار قوی دارد که به سرعت نمی‌توان آماده کرد ولی برق اولیه برای کارخانه شادان مهیا شده و برای کارخانه فرآوری برای سال آینده نیاز به برق است.

بیش از ۶۰ نوع ماده معدنی در کشور وجود دارد که ۵۰ نوع آن در خراسان جنوبی است و تاکنون بیش از ۶۷۰ پروانه بهره‌برداری معدنی در این استان صادر شده است.

۶ معدن طلا با ظرفیت کانسنگ ۳۳ میلیون تُن در خراسان جنوبی شناسایی شده که بزرگترین معدن طلای استان، معدن شادان خوسف با ذخیره بیش از ۲۷ میلون تُن است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان خوسف در ۳۶ کیلومتری بیرجند است.

 

 

 

 

سرمایه گذار معدن طلای شادان خوسف خبر داد؛
سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد تومانی در معدن طلای شادان
یزدانی گفت: تاکنون در معدن طلای شادان خوسف ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و زمینه اشتغال ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خوسف، «بهروز برنا»، امروز (۱۶ بهمن) در مراسم رونمایی از اولین شمش طلای خراسان جنوبی در معدن طلای شادان خوسف، اظهار کرد: استان خراسان جنوبی در سطح کشور در بخش معدن پتانسیل های بی نظیری دارد، اما در راستای محرومیت زدایی از این ظرفیت به درستی استفاده نشده است.

عضو کمیسیون گواهی کشف معدنی وزارت صنت، معدن و تجارت و عضو هیئت مدیره معدن طلای شادان خوسف با بیان اینکه نخستین سالی که خراسان جنوبی از خراسان بزرگ مستقل شد با سفر مقام معظم رهبری مبلغی برای اکتشاف معادن در اختیار سازمان زمین شناسی قرار گرفت، افزود: کمربند مس طلا دار برای نخستین بار از اکتشافات خراسان جنوبی کشف شد.

برنا تصریح کرد: در سال جاری در کمیسیون اکتشافات معدنی، ۱۷ مورد گواهی کشف صادر شده است.

 وی با بیان اینکه پتاس شرق خور با ذخیره ۲.۵ میلیارد مترمکعب پتاس، معدن زغال کوچکده جنوبی با ۱۷۸ میلیون تن ذخیره زغال سنگ و ذخیره ۵۰ میلیون تنی چاه زابل مس مربوط به خراسان جنوبی است، افزود: کمربند مس طلا دار از ماهرآباد شهرستان خوسف شروع می‌ شود که در ادامه از طرف سیستان بلوچستان به سمت خاک پاکستان می ‌رود به همین خاطر نگاه همه شرکت‌های معدنی به ایران است.

عضو کمیسیون گواهی کشف معدنی وزارت صنت، معدن و تجارت با بیان اینکه یکی از ظرفیت های مهم طلای ایران را در شهرستان خوسف پیدا کرده ایم، افزود: با گروه سرمایه ‌گذاری خوارزمی در معدن طلای شادان کشفیات و ذخیره مشخص و زنجیره کاملی از اکتشاف، استخراج، فرآوری و صنایع معدنی در این منطقه شکل می گیرد.

در این جلسه «علی یزدانی» عضو هیات مدیره شرکت کارند صدر جهان و سرمایه گذار این معدن از سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد تومانی در منطقه طلای شادان خبر داد و گفت: خوشبختانه با وجود سرمایه گذاری کلان، تمامی دستگاه های استان و شهرستان حمایت های خوبی داشته اند انتظار داریم موانع زیر ساختی همانند برق هم رفع شود.

عضو هیات مدیره شرکت کارند صدر جهان با بیان اینکه تاکنون ۱۷ هزار متر حفاری در معدن شادان انجام شده است، افزود: هر متر یک تا  یک و نیم میلیون تومان هزینه دارد اما در هر تن اکتشاف نیم گرم طلا استخراج می‌ شود.

یزدانی با اشاره به هزینه اکتشاف بالا و پر ریسک در معدن طلای شادان، بیان کرد: امروز سه و نیم کیلو طلا به صورت پایلوت استحصال و رونمایی شد که نتایج امید بخشی برای ادامه کار است.

وی در پایان گفت: در معدن طلای شادان به صورت مستقیم برای ۳۰۰ نفر و به صورت غیر مستقیم برای یک هزار و ۳۰۰ نقر شغل ایجاد خواهد شد که در راستای توسعه منطقه گام موثری است.

طی مراسمی؛
نخستین شمش طلای خراسان جنوبی رونمایی شد
نخستین شمش طلای خراسان جنوبی با استحصال سه و نیم کیلو طلا در کارخانه طلای شادان خوسف رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خوسف، طی مراسمی به مناسبت دهه مبارک فجر، امروز (۱۶ بهمن) نخستین شمش طلای خراسان جنوبی با استحصال آزمایشی سه و نیم کیلو طلا در کارخانه طلای شادان خوسف رونمایی شد.

«محمدعلی آخوندی» فرماندار خوسف در حاشیه رونمایی از اولین شمش طلای خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز به صورت آزمایشگاهی با  کمک گروه بزرگ خوارزمی شرکت کارند صدر جهان اولین شمش طلای استان رونمایی شد، انتظار این است کارخانه فرآوری طلای شادان هرچه سریع تر به بهره برداری برسد تا مردم منطقه از محل آن منتفع شوند.

وی با بیان اینکه شهرستان خوسف، قطب معدنی به ویژه در حوزه طلا هست، افزود: تمامی دستگاه های اجرایی با انسجام و همدلی با سرمایه گذاران این منطقه همراهی می کنند که جای قدر دانی دراد.

آخوندی بیان کرد: امروز نمونه آزمایشگاهی سه و نیم کیلویی طلا از معدن طلای شادان خوسف استحصال شد، لذا زحمات سرمایه گذاران این بخش جواب داد، امیدواریم کارخانه اصلی هرچه سریع تر در راستای توسعه و منفعت مردم منطقه راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه معادن پیشران های توسعه خراسان جنوبی هستند، افزود: علی رغم سرمایه گذاری هنگفت در بخش معادن طلا، این معادن نقش بزرگی در رفع بیکاری و افزایش درآمد خالص منطقه و توسعه استان و کشور دارند.

فرماندار خوسف از ایجاد اشتغال ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم در کارخانه طلای شادان خوسف خبر داد و گفت: ظرفیت اشتغال غیر مستقیم در این کارخانه بین ۷۰۰ تا یک هزار و ۳۰۰ نفر پیش بینی شده که با وجود این اشتغال و اشتغال ایجاد شده در سایر بخش ها می توان گفت درصد بیکاری شهرستان خوسف سال آینده به صفر نزدیک می شود.

آخوندی در ادامه با اشاره به ستاد توسعه خاوران، تصریح کرد: در راستای این سند پتانسیل های منطقه شناسایی و با هماهنگی بین بخشی طوری برنامه ریزی می کنیم تا ظرفیت ها و پتانسیل های شهرستان بالقوه و توسعه رقم بخورد.

وی با بیان اینکه سایر معادن طلا در شهرستان خوسف به زودی به بهره برداری خواهند رسید، گفت: با راه اندازی پنج معدن طلا در شهرستان خوسف شاهد رشد خوبی در زمینه اشتغال و رفع بیکاری خواهیم داشت.

فرماندار خوسف گفت: خوشبختانه تمامی دستگاه های اجرایی و مردم برای کمک به سرمایه گذاران در شهرستان خوسف آمادگی کامل دارند تا با همراهی و هم افزایی توسعه استان و کشور رقم بخورد.

آخوندی تصریح کرد: امروز با استحصال سه و نیم کیلو گرم طلا از معدن طلای شادان مشخص شد این منطقه امید بخش است و سرمایه گذاران می توانند با خیال آسوده سرمایه گذاری کنند.

وی  موضوع برق را یکی از مشکلات زیر ساختی شهرستان خوسف عنوان کرد و گفت: تولید برق مناسب است اما با توجه به خظوطی که داریم نیاز است یک نیروگاه ۱۳۲ کیلو ولت جدید ایجاد شود تا از این محل بتوانیم خطوط اختصاصی را برای معادن شهرستان در نظر بگیریم که با کمک مسئولان ارشد استان در حال پیگیری است.

فرماندار خوسف با اشاره با اینکه برای کارخانه اصلی طلای شادان مشکل برق داریم، افزود: برای معادن چهار مگاوات برق لازم است که برای خطوط اختصاصی هماهنگی و مجوزهای لازم اخذ شده تا سرمایه گذاران برق را تأمین کنند اما برای توسعه معادن و سایر پتانسیل ها، تولید برق در شهرستان یکی از اولویت ها خواهد بود.

آخوندی تصریح کرد: کارخانه فراوری طلای شادان دهه فجر سال ۱۴۰۰ به بهره بردای کامل می رسد که خود یک خوشه کامل معدنی شامل اکتشاف، استخراج و فرآوری کامل است که نمونه و الگویی برای سایر معادن خواهد شد.

وی با بیان اینکه شهرستان خوسف قطب معدنی استان است، گفت: در این شهرستان ۳۷ معدن فعال موجود است که معدن دولومیت با ۲۰۰ میلیون تُن ظرفیت معدنی، یکی از بزرگترین معادن است که کمک کار معدن منیزیت شهرستان سربیشه است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی:
راه اندازی شرکت زیر ساختی برای ۶ معدن طلا استان پیگیری می شود
ایمان طلب گفت: برای تأمین برق معادن طلای استان پیگیری می کنیم که یک شرکت زیر ساختی برای معادن طلای استان راه اندازی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خوسف، «حجت ایمان طلب» امروز (۱۶ بهمن) در مراسم رونمایی از نخستین شمش طلا استان به صورت پایلوت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در استان خراسان جنوبی، ۵۰ نوع ماده معدنی و بیش از ۶۷۰ پروانه بهره برداری معدنی داریم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از وجود ۶ معدن طلای با ظرفیت کانسنگ ۳۳ میلیون تُن در استان خبر داد و گفت: بزرگترین معدن طلای استان معدن طلای شادان خوسف با ظرفیت ۲۷ میلیون تُن است که با عیار ۵۶ صدم گرم در تن طلا دارد.

ایمان طلب با بیان اینکه طی دو سال گذشته استحصال و راه اندازی کارخانه  طلای شادان شروع شده است، بیان کرد:  امروز توانسته ایم اولین شمش طلا (به صورت پایلوت و آزمایشی) را برای بدست آوردن بهترین روش استحصال طلا و نتیجه آزمایش صنعتی که وجود طلا را ثابت می کند، را رونمایی کنیم.

وی با اشاره به مشکل برق برای کارخانه اصلی طلای شادان، گفت: برای تأمین برق برنامه ریزی می کنیم که یک شرکت زیر ساختی برای معادن طلای استان راه اندازی شود تا برق را با حمایت مجموعه های مختلف به معادن برسانیم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به وجود معادن طلای ماهرآباد، طلای شادان، طلای کودکان، طلای هیرد و معدن مس قلعه زری اشاره کرد و گفت: این معادن نیازمند برق هستند، شرکت ها خودشان برای برق فعالیت هایی انجام داده اند که در ادامه کار سازمان صمت استان حمایت لازم را خواهد داشت.

ایمان طلب گفت: تأمین برق کارخانه اصلی شادان ظرفیت بالا و نیاز به احداث پست و فشار قوی دارد که به سرعت نمی توان آماده کرد، برق اولیه برای کارخانه شادان مهیا شده اما برای کارخانه فرآوری برای سال آینده نیاز به برق است.

وی تصریح کرد: پروانه های بهره برداری سه برابر و میزان ذخایر معدنی استان بیش از ۲۰۰ درصد در دولت جاری رشد داشته است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه ذخیره قطعی استان ۶.۷ میلیارد تن است، ادامه داد: این ذخیره با احتساب زغال سنگ، پتاس و تمام مواد معدنی استان است، همچنین استخراج اسمی و واقعی سالیانه ۲۰ میلیون تن است.

وی در پایان گفت: بیش از ۶۷۰ معدن دارای پروانه بهره برداری اشتغال ۱۲ هزار نفر  را در استان خراسان جنوبی رقم زده است.

مدیرعامل معدن طلای شادان خوسف:
استحصال سالانه ۳۰۰ کیلوگرم طلا از معدن طلای شادان خوسف
رییسی گفت: کارخانه استحصال طلای شادان با ظرفیت ۳۰۰ کیلوگرم طلا دهه فجر سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌ رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «داوود رییسی» امروز (۱۶ بهمن) در مراسم رونمایی از نخستین شمش طلای خراسان جنوبی در معدن طلای شادان خوسف به رسانه ها، اظهار کرد: رونمایی از نخستین شمش طلای معدن طلای شادان در سال جهش تولید و دهه فجر نقطه عطفی است، لذا راه اندازی کارخانه اصلی استحصال طلا هدف گذاری شده است.

مدیرعامل معدن طلای شادان خوسف با بیان اینکه چشم‌اندازهای پروژه استحصال طلا در خراسان جنوبی بسیار امید بخش است، افزود: با توجه به نتایج خوب حاصله از تولید آزمایشی طلا از کارخانه شادان، طرح توسعه معدن و احداث کارخانه استحصال طلا در دستور کار است.

رییسی ضمن قدر دانی از همراهی خوب تمامی دستگاه های اجرایی استان و شهرستان خوسف، بیان کرد: انتظار داریم دستگاه های اجرایی در خصوص تأمین برق مورد نیاز کارخانه اصلی استحصال طلا برای سال آینده همکاری لازم را در جهت توسعه و ایجاد اشتغال داشته باشند.

وی با بیان اینکه کارخانه استحصال طلای شادان با ظرفیت ۳۰۰ کیلوگرم طلا دهه فجر سال ۱۴۰۰ به بهره‌ برداری می‌ رسد، گفت: تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه نیز وارد شده و در سال آینده به بهره‌برداری می ‌رسد.

در این جلسه «میرمحمود یگانلی» مدیرعامل شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدرجهان ضمن قدردانی از همکاری خوب مردم و مسئولان شهرستانی، بیان کرد: مسئولان بیش از حد انتظار برای راه اندازی کارخانه طلای شادان با ما همکاری کردند، همچنین همراهی مردم منطقه قابل ستایش است.

یگانلی با بیان اینکه آزمایشگاه معدن طلای شادان به زودی راه ‌اندازی می ‌شود، گفت: دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه وارد شده و امیدواریم تا فروردین سال ۱۴۰۰ به بهره ‌برداری برسد.

وی معدن طلای شادان را یک خوشه معدنی کامل عنوان کرد و گفت: اکتشاف، استحصال و فرآوری در این کارخانه مورد هدف است، که با راه‌اندازی آزمایشگاه معدن به تمام معادن منطقه سرویس ارائه می شود.

 مدیرعامل شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدرجهان در پایان گفت: یک واحد استحصال طلای دیگر در منطقه شادان نیز در برنامه خواهیم داشت.

۳ هزار کیلومتر گازرسانی تا نقطه صفر مرزی

۳ هزار کیلومتر گازرسانی تا نقطه صفر مرزی

بیرجند – ایرنا – گازرسانی به روستاهای خراسان جنوبی در سال‌های اخیر رشد جهشی داشته و از این جهت نیز دارای اهمیت است که گاز مورد استفاده ۲۹ هزار خانوار در ۴۱۹ روستای مرزی استان، مسیر سه هزار کیلومتری را از عسلویه طی می‌کند.

به گزارش ایرنا ۱۳ سال پیش اولین خط انتقال گاز سی ان اجی، از سنگ بست در حوالی مشهد مقدس آغاز شد و پس از گذشتن از شهرهای فریمان، رشتخوار، نوده پشنگ و قاین به بیرجند آمد.

شهر بیرجند مرکز استان سال ۸۷ به شبکه گاز طبیعی متصل شد و این تازه شروع گازرسانی در شهرها و روستاهای استان پهناور خراسان جنوبی بود به گونه‌ای که ابتدای دولت یازدهم فقط ۵۸ روستای خراسان جنوبی گازرسانی شده بود و در حال حاضر با احتساب پروژه‌های دهه فجر امسال این عدد به هزار و ۳۱۳ روستا رسیده است.

گازرسانی به روستاهای بالای ٢٠ خانوار کشور با هدف محرومیت‌زدایی، افزایش رفاه عمومی، جلوگیری از مهاجرت به شهرها و اشتغال‌زایی در دولت تدبیر و امید به عنوان یکی از برنامه‌های راهبردی وزارت نفت در دستور کار قرار گرفت و این روند در خراسان جنوبی به ویژه طی سه سال اخیر جهش قابل توجهی داشته است.

اکنون با احتساب جمعیت روستایی و شهری، ۹۷ درصد جمعیت استان خراسان جنوبی از نعمت گاز برخوردارند و در حال حاضر هیچ شهر بدون گاز در این استان وجود ندارد.

مسوولان و کارشناسان از گازرسانی به روستاهای خراسان جنوبی به عنوان یک انقلاب در این حوزه نام می‌برند که حتی تحریم‌ها هم نتوانست حرکت لوله‌های سیاه و زرد را از دل کوه‌های سخت این سرزمین بازدارد و امروز ۲۹ هزار خانوار فقط در ۴۱۹ روستای مرزی این استان از نعمت گاز برخوردار هستند و گازرسانی به ۲۰۴ روستای مرزی دیگر با جمعیت ۶ هزار نفر در دست اجرا است.

اهمیت کار زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم از مرکز توزیع گاز تا این نقطه مرزی در خراسان جنوبی کیلومترها لوله‌گذاری انجام شده و همچنان در دست انجام است.

به گفته معاون امور بهره‌برداری شرکت گاز خراسان جنوبی، گازی که اکنون در نقطه صفر مرزی استفاده می‌شود، از عسلویه سه هزار کیلومتر مسیر را طی می‌کند و به دست مردم این منطقه می‌رسد.

رحمان محمودی افزود: برای گازرسانی به این روستاها بسیاری از جاها باید کوه زده شود که با تلاش جهادی کارکنان شرکت گاز این روند با رشد قابل توجهی در اقصی نقاط استان ادامه داشته است.

براساس برنامه زمان‌بندی شعله‌های امیدبخش گاز تا پایان ۱۴۰۰ در تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی روشن می‌شود و پوشش گازرسانی به روستاهای مرزی این استان به بیش از ۹۵ درصد می‌رسد.

سربیشه منطقه‌ای سردسیر در خراسان جنوبی است که در فصل زمستان بارها به عنوان سردترین شهر کشور اعلام می‌شود و راه رسیدن گاز به روستاهای مرزی آن در مجاورت کشور افغانستان از دل کوه و سنگ می‌گذرد لذا گازرسانی به نقاط مرزی این شهرستان نسبت به مناطق مسطح کشور سخت‌ و هزینه‌بر است.

پیمانکار شرکت گاز خراسان جنوبی که عملیات گازرسانی به روستاهای بخش دُرح سربیشه در نقطه صفر مرزی را در دست اجرا دارد، گفت: گازرسانی به روستاهای مرزی نشان از همت نظام و دولت در خدمت‌رسانی به مردم مناطق کمتر برخوردار است.

علی نقی خدابخشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات گازرسانی به نقاط مرزی به دلیل دوری و سختی مسیر، هزینه‌بر است اما از آنجا که افزایش سطح رفاه مردم اهمیت بالایی دارد، دولت و دستگاه‌های اجرایی مربوطه همه همت و تلاش خود را برای خدمت به مردم در نقاط روستایی و مرزی به کار گرفته است.

وی گفت: گازرسانی به برخی روستاهای مرزی به دلیل جمعیت پایین و دوری مسیر نیازمند هزینه‌های کلان است که به همت دولت و شرکت گاز انجام می‎شود و آثار مثبتی در توسعه منطقه و ماندگاری جمعیت دارد.

فارغ از بوی آزار دهنده نفت

درمیان دیگر شهرستان مرزی خراسان جنوبی است که رزه، مورتیغ، گل‌نی و ذکری روستاهای مرزی بخش گزیک این شهرستان در نقطه صفر مرزی قرار دارند و در گذشته مردم این مناطق با دشواری و شرایط نامناسب جاده، بشکه‌های نفت را به این روستا منتقل می‌کردند و در برخی مواقع، بارش برف سبب بسته شدن جاده‌ها می‌شد که باید تا بازگشایی صبر می‌کردند و امروز از گاز طبیعی برخوردار شده‌اند.

دهیار روستاهای مرزی رزه و مورتیغ درمیان گفت: خوشبختانه به همت نظام و دولت گازرسانی به این روستاهای مرزی انجام شده و خوشحالی و رفاه مردم را در پی داشته است.

عبدالحکیم رانگو افزود: گازرسانی به این روستاهای مرزی علاوه بر افزایش رفاه مردم در کاهش هزینه‌های آنها هم تاثیرگذار بوده است.

وی اظهار داشت: در چند سال گذشته شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد بتوان به روستاهایی در کوه و کمرهای مرز مشترک با افغانستان، گاز رساند اما با همت دولتمردان و شرکت گاز انجام شد و مردم از بوی آزار دهنده نفت راحت شدند.

رانگو گفت: گازرسانی به روستاهای مرزی باعث بازگشت جمعیت به روستا هم شده و تعدادی از مرزنشینان به دیار خود بازگشتند و فعالیت تولیدی و کشاورزی خود را در این نقطه صفر مرزی شروع کردند.

وی افزود: واقعا گازرسانی به این روستاهای مرزی به دلیل دوری مسیر، با هزینه‌های سنگین انجام شد و خوشحالی مرزنشینان و دلگرم شدن آنان برای ماندن در روستاها را در پی داشت.

رشد گازرسانی به روستاهای مرزی

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی هم گفت: در حال حاضر ۲۹ هزار خانوار در ۴۱۹ روستای مرزی خراسان جنوبی از نعمت گاز برخوردار هستند و گازرسانی به ۲۰۴ روستای مرزی دیگر با جمعیت ۶ هزار نفر در دست اجراست.

سید محمود هاشمی افزود: مشعل گاز در تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی تا سال ۱۴۰۰ روشن می‌شود و پوشش گازرسانی به روستاهای مرزی این استان به بیش از ۹۵ درصد خواهد رسید.

وی تصریح کرد: با اتصال روستاهای مرزی به شبکه گاز طبیعی، علاوه بر ایجاد آسایش و رفاه، به میزان قابل توجهی از قاچاق سوخت از طریق مرزها نیز جلوگیری می‌شود.

وی گفت: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور به شمار می‌آید و دارای بیشترین مرز مشترک با کشور افغانستان است که با اجرای پروژه‌های متعدد گازرسانی، اکثر روستاهای مرزی دارای قابلیت گازرسانی از این نعمت طبیعی بهره‌مند شده‌اند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی اظهار داشت: ۵۸ روستای این استان در ابتدای دولت تدبیر و امید گازدار بودند که با اقدامات جهادی امروز به هزار و ۳۱۳ روستا رسیده است.

وی گفت: نکته حائز اهمیت این است که کمتر از سه سال قبل استان خراسان جنوبی با ۲۹۳ روستای گازدار و ۳۵ درصد جمعیت روستایی برخوردار از گاز طبیعی یکی از چهار استان کم‌برخوردار از نعمت گاز در سطح کشور بود اما در حال حاضر با احتساب پروژه‌های سال ۹۹، خراسان جنوبی از نُرم کشوری بالاتر است یعنی نُرم کشوری ۸۴ درصد و در خراسان جنوبی ۹۴ درصد است.

هاشمی با اشاره به اینکه در سه سال اخیر ۱۰ شهر استان گازرسانی شدند اظهار داشت: مجموع گازرسانی روستایی در خراسان جنوبی ۹۴ درصد و مجموع برخورداری جمعیت شهری و روستایی ۹۷ درصد است.

وی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان تیر ۱۴۰۰، پروژه‌های گازرسانی به روستاهای دارای قابلیت گازرسانی در استان به اتمام خواهد رسید و خراسان جنوبی به پویش سبز گازرسانی کشور می‌پیوندد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ شهر بدون گاز در استان نداریم و با اینکه تعریف کشوری برای گازدار شدن روستاهای بالای ۲۰ خانوار است اما در روستاهای پنج خانوار هم برای گازرسانی اقدام شده است.

وی سال ۱۳۹۹ را سال طلایی در کارنامه شرکت گاز استان خراسان جنوبی برشمرد و گفت: با تلاش جهادی و همت کارکنان شرکت گاز خراسان جنوبی و حمایت شرکت ملی گاز ایران، امسال بالاترین تعهد گازرسانی بین شرکت های گاز استانی به تعداد ۴۰۰ روستا به نام شرکت گاز خراسان جنوبی ثبت شد.

هاشمی افزود: با همت مضاعف کارکنان، عملکرد سال جاری شرکت گاز خراسان جنوبی، گازرسانی به ۵۶۰ روستا بوده که با این حجم گازرسانی به روستاها در مدت زمان یک سال، رکوردی به نام شرکت گاز خراسان جنوبی ثبت شد.

وی بیان کرد: دهه فجر امسال نیز گازرسانی به ۵۵۸ روستای استان به بهره‌برداری می‌رسد که ۵۴۲ میلیارد تومان برای این پروژه‌ها هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: این اقدام در تاریخ ۶۰ ساله شرکت گاز بی‌سابقه بوده و هنوز هیچ شرکت گاز استانی موفق به این اقدام و گازدار کردن ۲۷ هزار خانوار روستایی در یک سال نشده است.

وی اضافه کرد: عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۸۸ روستای استان با اعتبار مورد نیاز ۱۷۷ میلیارد تومان نیز در دهه فجر آغاز می‌شود که ۶ هزار و ۵۱۹ خانوار با اجرای این پروژه‌ها از گاز خانگی بهره‌مند خواهند شد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد که چهار شهرستان درمیان، سربیشه، نهبندان و زیرکوه در این استان مرزی هستند و بیش از ۴۰ درصد جمعیت استان در مناطق روستایی سکونت دارند.

 

 

 

 

از سال ۹۲ تاکنون انجام شد؛

آبرسانی پایدار به ۱۴۶ روستای خراسان جنوبی

آبرسانی پایدار به ۱۴۶ روستای خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – آبرسانی پایدار به ۱۴۶ روستای خراسان جنوبی از سال ۹۲ تاکنون با اعتبار هزینه شده ۱۶۸ میلیارد تومان انجام شده‌ که علاوه بر تامین آب سالم و بهداشتی مورد نیاز روستاییان، نقش موثری در ماندگاری جمعیت و شکل‌گیری روند مهاجرت معکوس داشته است.

به گزارش ایرنا خشکسالی، افت شدید منابع آبی و نبود زیرساخت‌های لازم در روستاهای خراسان جنوبی سبب شد تا در سال‌های گذشته به ویژه در هشت سال اخیر با برنامه‌ریزی، همت و تلاش دولتمردان طرح‌های آبرسانی به شکل جدید پیگیری و در بیشتر مناطق استان اجرایی شود.

با اقدامات شاخص دولت در آبرسانی به روستاها و شهرهای خراسان جنوبی ضریب برخورداری از آب در روستاهای این استان از ۸۹.۴۷ به ۹۳.۴ درصد و در شهرها از ۹۹ به ۹۹.۸ درصد افزایش یافته است.

آمارهای موجود نشان می‌دهد دولت با وجود کمبود منابع مالی برای اجرای طرح‌های توسعه آب روستایی در قالب احداث و تکمیل مجتمع‌های بزرگ یا کوچک به صورت گسترده و بی‌وقفه در تلاش بوده و برنامه آبرسانی به ۲۰ روستای استان با جمعیت بالغ بر پنج هزار و ۸۰۰ نفر تا پایان سال جاری شاهد این مدعا است.

براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۰ تمامی روستاهای پرجمعیت استان با اولویت مناطق مرزی و محروم از آب شرب سالم برخوردار خواهند شد.

با وجود اینکه تمامی شهرهای خراسان جنوبی از آب شرب و بهداشتی برخوردار بودند اما در این دولت ۲۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای تامین پایداری آب شرب، افزایش کیفیت و ارتقای شاخص‌هایی مانند سرانه مخزن و آبرسانی به مشترکان جدید در شهرهای استان هزینه شد.

همچنین در پی سفر معاون اول رییس جمهوری به خراسان جنوبی در مهر سال گذشته، ظرفیت اعتباری جدید برای استان در نظر گرفته شد تا از این طریق ۲۵۰ میلیارد تومان برای مجتمع‌های آبرسانی روستایی و ۵۰ میلیارد تومان در حوزه عشایری تامین اعتبار شود.

آب به آبادی رسید

دهیار روستای مرزی گیت شهرستان درمیان که مردم این روستا طی سال گذشته از نعمت آب سالم و بهداشتی برخوردار شدند، در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: عملیات آبرسانی این روستا علیرغم کوهستانی بودن منطقه هفته دولت سال گذشته انجام شد.

احمدرضا رضایی افزود: چهار روستای منطقه از جمله گیت، سراب، تخته‌جان و خونیکسار با تانکر آبرسانی می‌شد که با آبرسانی پایدار به این روستاها در ۲ سال اخیر مشکل چندین ساله مردم حل شده است.

وی اظهار داشت: با اجرای طرح آبرسانی پایدار به این منطقه مرزی شاهد افزایش ساخت و سازها و مهاجرت معکوس به روستاها هستیم و در مجموع با آبرسانی پایدار به منطقه از مهاجرت روستاییان به شهر جلوگیری می‌شود.

دهیار روستای گیت گفت: در چند سال گذشته تنها درخواست مردم چهار روستای گیت، تخته‌جان، سراب و خونیکسار از مسوولان درخواست آبرسانی پایدار بود که خوشبختانه دغدغه چندین ساله مردم رفع شده است.

وی افزود: افزایش ساخت و سازها در روستاهای منطقه و گازرسانی نشان از روند مهاجرت معکوس به روستاها دارد البته به دلیل عمر بالای شبکه‌های داخلی در روستاهای منطقه شاهد هدررفت بالای آب هستیم که با بازسازی این شبکه‌ها از هدررفت حجم بسیاری از آب جلوگیری خواهد شد.

بهره‌مندی بیش از ۷۰ هزار نفر از آب سالم و بهداشتی 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون آبرسانی به ۱۴۶ روستای استان با اعتبار هزینه شده ۱۶۸ میلیارد تومان انجام شده است و ۷۰ هزار و ۳۳۴ نفر از آب سالم و بهداشتی برخوردار شدند.

حسین امامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با اجرای این طرح‌ها ضریب بهره‌مندی از آب، از ۷۲.۶۹ به ۷۶.۲ و ضریب برخورداری از ۸۹.۴۷ به ۹۳.۴ افزایش یافته است.

وی بیان کرد: اکنون ۱۷ طرح استانی و یک طرح ملی شامل ۶۶ پروژه آبرسانی به روستاهای استان با اعتبار بیش از ۵۴ میلیارد تومان در حال انجام است و آبرسانی به ۲۰ روستای استان با جمعیت بالغ بر پنج هزار و ۸۰۰ نفر تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: همچنین آبرسانی به ۱۰ روستای دیگر با جمعیت بیش از ۹۰۰ نفر تا اول مرداد سال ۱۴۰۰ به اتمام خواهد رسید.

وی تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۰ تمامی روستاهای پرجمعیت استان با اولویت مناطق مرزی و محروم از آب شرب سالم برخوردار خواهند شد.

امامی افزود: در حال حاضر ۳۳ مجتمع آبرسانی روستایی در استان خراسان جنوبی در دست اجرا است که ۶ مجتمع تا پایان امسال تکمیل می‌شود، ۲۷ مجتمع هم با اعتبار ۴۱۳ میلیارد تومان سال آینده اجرا و تکمیل خواهد شد.

وی اظهار داشت: بعد از سفر معاون اول رییس جمهوری به استان در سال گذشته به دنبال یک ظرفیت اعتباری جدید از محل ماده ۵۶ بودیم که در این راستا ۲۵۰ میلیارد تومان برای مجتمع‌های آبرسانی روستایی و ۵۰ میلیارد تومان در حوزه عشایری تامین اعتبار خواهد شد.

وی گفت: همچنین در چهار شهرستان مرزی نهبندان، زیرکوه، سربیشه و درمیان با همکاری دستگاه‌های معین محرومیت‌زدایی این شهرستان‌ها، طرح اصلاح و ارتقای شبکه آبرسانی در دستور کار قرار دارد.

اصلاح ۵۷۵ کیلومتر خط انتقال و شبکه فرسوده

امامی بیان کرد: یکی از معضلات اساسی استان، هدررفت آب در شبکه شهری و روستایی است که در بخش شهری ۳۱.۷ درصد و روستایی بالای ۴۲ درصد بوده و ۱۰ درصد از متوسط کشوری بالاتر است.

وی گفت: برنامه داریم در گام نخست هدردهی شبکه آبرسانی را تا متوسط کشوری و در نهایت تا ۱۵ درصد برسانیم که برای این منظور از ابتدای امسال تاکنون ۵۹ کیلومتر شبکه آب شرب روستایی، ۲.۵ کیلومتر شبکه شهری و هزار و ۱۰۰ کنتور آب تعویض شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی عنوان کرد: همچنین از ابتدای دولت تدبیر و امید در راستای هدررفت آب در شهرها و روستاهای استان ۱۲۵ کیلومتر اصلاح خط انتقال و ۴۵۰ کیلومتر بازسازی شبکه توزیع انجام شده است.

وی با اشاره به اقدامات دولت در زمینه آبرسانی سیار به روستاهای خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۴۱۷ روستای استان با تانکر آبرسانی می‌شود که تا پایان آذر امسال ۲۲۵ هزار متر مکعب آب با اعتبار سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به این روستاها حمل شده است.

امامی گفت: درخصوص آبرسانی سیار امسال گلایه‌مندی‌هایی از بی‌نظمی و تاخیر در آبرسانی مطرح بود که سرانه هر خانوار را از ۸۹ به ۱۲۰ لیتر رساندیم همچنین برای این منظور سامانه ۱۲۲ به تمامی شهرها و روستاها متصل شد و مدیریت حوادث از طریق این سامانه انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: برای آبرسانی سیار نیز برنامه زمان‌بندی تعیین شد که دهیاران در صورت نیاز با سامانه ۱۲۲ تماس بگیرند و نسبت به تامین آب اقدام کنند تا هیچ مخزنی بدون آب نباشد اما از این ظرفیت تاکنون خوب بهره‌برداری نشده که باید اطلاع‌رسانی بیشتری انجام شود.

هزینه‌کرد ۳۰۰ میلیارد تومانی در بخش آب خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: تمامی شهرهای استان در ابتدای دولت تدبیر و امید از آب شرب و بهداشتی برخوردار بودند با این وجود در سال‌های اخیر ۲۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای تامین پایداری آب شرب، افزایش کیفیت و ارتقای شاخص‌هایی مانند سرانه مخزن و آبرسانی به مشترکان جدید در شهرها هزینه شده است.

وی ادامه داد: با اقدامات انجام شده در شهرهای استان شاخص برخورداری از آب، از ۹۹ درصد به ۹۹.۸ درصد افزایش یافته است.

امامی به مهمترین پروژه‌های اجرا شده در مناطق شهری اشاره کرد و گفت: چند پروژه برای پایدارسازی آب مناطق شهری انجام شده یا در دست اجراست از جمله ساخت مخزن پنج هزار متر مکعبی قاین، مخزن ۲ هزار متر مکعبی بیرجند و مخزن ۲ هزار متر مکعبی سرایان که افتتاح شده و مخزن هزار متر مکعبی خوسف که تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

وی از سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد تومانی در بخش آب استان در سال جاری خبر داد و افزود: همچنین در بخش فاضلاب از ابتدای امسال تاکنون ۱۳ کیلومتر اجرایی شده است و این رقم تا پایان سال به ۲۴ کیلومتر می‌رسد.

وی اظهار داشت: بهره‌برداری از مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب بیرجند و بیع متقابل برای ایجاد تاسیسات فاضلاب در شهرهای قاین و سربیشه به مبلغ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تا پایان سال نیز در دستور کار شرکت قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی هم که اوایل دی ماه به شهرستان خوسف رفته بود، گفت: دغدغه اصلی ما در شرکت آب منطقه‌ای تامین آب شرب است و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد روستاهایی که در شهرستان خوسف با تانکر آبرسانی می‌شوند را به نصف و حتی کمتر برسانیم.

احمد قندهاری، انتقال آب از دشت مختاران به بیرجند را از برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای عنوان کرد و افزود: در اجرای این خط انتقال آب، تامین نیاز آبی شهر خوسف و چند روستا در بخش شرب نیز دیده شده است.

وی در ارتباط با طرح تامین آب شرب در استان گفت: خراسان جنوبی یکی از گران‌ترین استان‌ها در تامین آب شرب است چون باید از فواصل بسیار دور آب شرب را تامین کنیم که این وظیفه و مسوولیت ما است.

وی با بیان اینکه مدیریت، نگهداری و صرفه جویی از آب شرب بر عهده تک تک شهروندان است افزود: در استان حدود پنج هزار کیلومتر خط انتقال و چهار هزار و ۸۶۰ کیلومتر خط انتقال آب شرب داریم تا آب با کیفیت به دست ما برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه پیگیر سند توسعه آب شرب استان هستیم اظهار داشت: بر این اساس تاکنون جلسات متعددی برنامه‌ریزی شده است و حداکثر تا ۶ ماه آینده نقشه جامع برای تامین آب شرب و کشاورزی استان خواهیم داشت.

وی گفت: هدف اصلی کارگروه این است که برای تمامی شهرستان‌های استان همچنین مجتمع‌های آبرسانی روستایی برنامه تامین آب شرب را داشته باشیم.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و بیش از ۴۰ درصد جمعیت این استان در مناطق روستایی ساکن هستند.

 

 

 

حفاظت از راه‌های خراسان جنوبی با روکش آسفالت

حفاظت از راه‌های خراسان جنوبی با روکش آسفالت

بیرجند – ایرنا – خراسان جنوبی در مسیر کریدورهای اصلی کشور و ترانزیتی قرار دارد که همین ویژگی حفاظت از جاده‌ها را ضروری کرده و فقط در سال جاری ۴۵۶ کیلومتر از راه‌های این استان روکش آسفالت شده است.

به گزارش ایرنا حمل و نقل بار و مسافر در استان خراسان جنوبی به ناوگان زمینی وابسته است و با توجه به نبود خطوط ریلی و پروازهای فراگیر در این استان، تعداد زیادی از خودروهای سنگین و ترانزیتی در راه‌های خراسان جنوبی تردد می‌کنند.

۲ کریدور اصلی جنوب به شمال و شرق یعنی راه آسیایی بندر چابهار به مرز سرخس و راه ارتباطی استان‌های جنوب و مرکز کشور به خراسان رضوی و مرزهای شرقی و شمال شرقی از استان خراسان جنوبی عبور می‌کند که با توجه ویژه دولت در سال‌های اخیر اعتبارات حوزه راه در این استان جهش چند برابری داشته است.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان از نظر وسعت سومین استان پهناور کشور پس از سیستان و بلوچستان و کرمان محسوب می‌شود و به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد؛ همین وسعت زیاد باعث فواصل طولانی بین شهرهای این استان شده و خراسان جنوبی در مجموع بیش از ۱۷ هزار کیلومتر راه دارد.

اغلب جاده‌های این استان مسیر عبور خودروهای حمل کالا و ترانزیتی به مقصد مرز مشترک ایران و افغانستان یا استان‌های مختلف کشور است و از این جهت سهمی بسزایی در حمل و نقل کشور دارد.

با توجه به موقعیت استان، قرار گرفتن در محور ترانزیتی شرق کشور و هم مرز بودن با افغانستان، توسعه زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه ساخت و نگهداری راه می‌تواند ارتقای سطح خدمات را به همراه داشته باشد و با وجود ترددهای فراوان خودروهای سنگین و ترانزیتی در محورهایی از جمله سربیشه – ماهیرود، بیرجند – قاین، طبس – دیهوک و بیرجند – زاهدان، بهسازی راه در کاهش تصادفات و سوانح بسیار اثرگذار خواهد بود.

از طرفی بارندگی‌های سیل آسای ۲ سال اخیر آسیب‌هایی را به راه‌ها وارد کرد که در این راستا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی به دلیل کمبود اعتبارات به سمت روش‌های نوین روکش آسفالت حفاظتی حرکت کرده است.

خراسان جنوبی پیشرو در اجرای آسفالت حفاظتی 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی در این باره گفت: این استان درخصوص انجام روکش آسفالت حفاظتی از استان‌های پیشرو بوده و در اجرای روش میکرو سرفیسینگ (با ضخامت کم) موفق عمل کرده است به طوری که سه ماه اول سال جاری رتبه برتر و در ۶ ماه اول امسال جزو پنج استان برتر کشور معرفی شد.

اسدالله جلال زاده افزود: میکرو سرفیسینگ یک روش برای حفاظت رویه‌های آسفالتی و اقدامی پیشگیرانه شناخته می‌شود که یک لایه ترمیمی حفاظتی است و در این روش آسفالت به صورت لایه‌ای نازک و محافظ روی سطح راه اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: این روش به دلیل کیفیت و دوام زیاد از عمر مفید بیشتری نسبت به دیگر روکش‌های حفاظتی برخوردار است و سرعت بالای اجرای این نوع روکش سبب می‌شود خطرات و مشکلات ناشی از عبور ترافیک و به خطر افتادن ایمنی استفاده کنندگان از راه به حداقل برسد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی افزود: در ۲ سال گذشته رتبه اول کشور را در اجرای نوارهای لغزنده در محورهای مواصلاتی کسب کرده‌ایم که این اقدام موجب کاهش تصادفات و انحراف به چپ خودروها شده است.

وی با بیان اینکه  ۴۵۶ کیلومتر از راه‌های استان در سال جاری روکش آسفالت شده است اظهار داشت: ۱۷۷ کیلومتر راه شریانی و ۱۵۳ کیلومتر راه فرعی و روستایی استان با استفاده از ۱۳۴ هزار و ۸۰ تن آسفالت روکش حفاظتی شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: این عملیات برای نگهداری، ارتقای ایمنی تردد و بهسازی رویه راه‌های استان اجرا شده است.

وی بیان کرد: راه‌های شریانی دیهوک – راور، طبس – اصفهان، دیهوک – فردوس، دیهوک – طبس، فردوس – بجستان امسال روکش آسفالت شد و در فصل کاری سال ‌جاری در راه‌های استان ۴۰ کیلومتر درزگیری و ۵۹۲ کیلومتر لکه‌گیری انجام شده است.

جلال زاده گفت: ۹ ماه سال جاری ۷۵۷ کیلومتر از راه‌های مختلف استان خط‌کشی، ۱۵ نقطه از ۳۱ نقطه حادثه خیز مصوب و ابلاغی و سه نقطه در دست اقدام، اصلاح و بهسازی انجام شده است.

وی افزود: خراسان جنوبی دارای ۹۳۷ کیلومتر راه اصلی، چهار هزار و ۱۲۹ کیلومتر راه فرعی و ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی است که عملیات روکش آسفالت محورها هر سال به تناسب اعتبارات در برنامه این اداره کل قرار می‌گیرد و با توجه به سطح آسیب‌دیده رویه محورها و اولویت‌بندی انجام شده نسبت به انجام روکش حفاظتی محور منتخب اقدام می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه خراسان جنوبی، استان کویری است و کویر برای کاربران جاده خسته کننده است، در زمینه شیب شیروانی عملیات خوبی انجام شد و جهش بالایی را در ایجاد شیب شیروانی‌ها داشتیم.

وی با اشاره به محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا و کاهش سفرها در سال جاری افزود: در این مدت پیمانکاران و همکاران ما به فعالیت خود برای روکش و لکه‌گیری آسفالت راه‌های استان ادامه دادند و این اقدامات همچنان ادامه دارد.

عمر مفید آسفالت جاده‌ای یک تا چهار سال

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی نیز با اشاره به عمر مفید روکش‌های جاده‌ای گفت: عمر مفید محور آسفالتی شامل روکش حفاظتی و روکش گرم یک تا چهار سال است و بعد از آن نیاز به ترمیم و روکش دارند.

محمد فدوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آسفالت محورها بعد از این مدت به روکش و ترمیم نیاز دارد که بر همین اساس ۱۱ هزار کیلومتر راه آسفالت در استان موجود است و نیاز به ترمیم داشته  و سالانه اعتبار زیادی را می‌طلبد.

وی به آسفالت ۶۵ کیلومتر راه روستایی از ابتدای امسال اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال با ۲۲۴ هزار تن آسفالت در سطح جاده‌های استان لکه‌گیری انجام شده است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: از ابتدای دولت تدبیر و امید و در هفت سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر از راه‌های اصلی، فرعی و روستایی استان با اعتباری بالغ بر سه هزار میلیارد ریال بهسازی و ترمیم شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهریور امسال گفته بود که برنامه‌ریزی و طرح‌های خوبی برای لکه‌گیری و بهبود و افزایش کیفیت روکش آسفالت راه‌های کشور به ویژه بزرگراه‌ها و راه‌های شریانی تعریف شده و در حال اجراست.

به گفته عبدالهاشم حسن‌نیا این طرح‌ها تا ۲ سال آینده برای بهبود کیفیت روکش آسفالت راه‌های کشور انجام خواهد شد.

خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۲۶۳ کیلومتر انواع راه دارد و مجموع راه‌های آسفالت استان بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که هر سال باید رصد شود.

اگر عمر مفید ۱۰ ساله را در نظر بگیریم سالی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر به روکش نیاز دارد و بنا بر آمار عملکرد استان در این حوزه جهشی بوده است.

۶۸ شرکت حمل و نقل و حدود ۱۰ هزار راننده در این استان فعالیت دارند.

 

 

 

 

نقشه راه توسعه نهبندان بر محور معدن

نقشه راه توسعه نهبندان بر محور معدن

بیرجند – ایرنا – نهبندان با داشتن ۲۳ نوع ماده معدنی از شهرستان‌های معدنی خراسان جنوبی و کشور به شمار می‌رود و توجه و تمرکز به سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع وابسته به آن، نقشه راه توسعه پایدار این منطقه است.

به گزارش ایرنا استان پهناور خراسان جنوبی دارای ثروت‌های طبیعی و منابع معدنی فراوان است که با همکاری بخش دولتی و خصوصی اکنون فصل تازه‌ای را در توسعه معادن و صنایع معدنی تجربه می‌کند.

براساس آخرین آمار رسمی در خراسان جنوبی ۶۴۸ معدن با ۲.۵ میلیارد تن ذخیره قطعی و ۱۸ میلیون تن استخراج اسمی وجود دارد که زمینه اشتغال ۱۲ هزار نفر را فراهم کرده است و از نهبندان به لحاظ تنوع و تعدد مواد معدنی به عنوان بهشت معادن خراسان جنوبی یاد می‌شود زیرا به لحاظ تنوع رتبه اول و از نظر ذخایر معدنی بعد از طبس در استان رتبه دوم را دارد.

برخی از این ذخایر معدنی ویژه و خاص نهبندان است که از جمله آن می‌توان به کانی‌های فلزی کمیاب مانند لیتیوم اشاره کرد که در دهه آینده با ورود خودروهای الکتریکی این ماده معدنی نقش مهمی در تامین انرژی خواهد داشت.

از دیگر مواد معدنی شهرستان نهبندان ذخایر طلاست که در چند سال گذشته با کاوش‌های متعدد، معادن جدیدی از این ماده با ارزش در شرق کشور کشف شده است.

پس از کاوش‌های مختلف و انجام تست صنعتی، عملیات اجرایی معدن طلای هیرد نهبندان به عنوان بزرگترین معدن طلای خراسان جنوبی در سال ۹۵ آغاز شد و ذخیره قطعی این معدن چهار میلیون و ۹۱۰ هزار تن و استخراج اسمی سالانه آن ۱۰۰ هزار تن است.

سرمایه‌گذاری صورت گرفته در طرح فرآوری طلای هیرد بالغ بر یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است که پیش‌بینی می‌شود با افتتاح این طرح با ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ کیلوگرم طلا برای حدود ۷۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شود.

با وجود آنکه نهبندان از مناطق کمتر توسعه‌یافته استان و کشور به شمار می‌رود و در بخش صنعت و معدن نیز تامین زیرساخت‌های منطقه در حال انجام است اما از چند سال گذشته معدن و صنایع معدنی به عنوان یکی از محورهای توسعه این منطقه مرزی لحاظ شده و در دولت تدبیر و امید نیز مورد توجه دولتمردان و مسوولان استانی قرار گرفته است.

نهبندان پس از طبس، عرصه وسیعی برای حضور شرکت‌های توسعه‌گرا و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای به فعلیت رساندن این ظرفیت‌های خدادادی و بهره‌برداری صحیح از آنها است تا عواید حاصل از آن نصیب مردم شود و روند محرومیت‌زدایی و توسعه را در این منطقه شتاب بخشد.

طرح‌های فرآوری سیلیس دهسلم، واحد کربنات و اکسید منیزیم سلطان‌آباد بیچند، واحد پرعیارسازی گارنت دهسلم، واحد پرعیارسازی منیزیت تگ سیاه شوسف، واحد کنسانتره آهن نیک امیدواران پیراکان و واحد دانه‌بندی منیزیت محمدی از جمله طرح‌های صنعتی و جوار معدنی در دست اجرا است که در راستای جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده و اشتغال پایدار در چند سال گذشته هدف‌گذاری شد.

در کنار سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و دولتی در ایجاد صنایع معدنی، تامین زیرساخت‌های ضروری برای سرمایه‌گذاری از قبیل برق‌رسانی به منطقه معدنی شاهکوه و تامین زیرساخت‌های شهرک صنعتی نهبندان نیز در دستور کار وزارت نیرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌های تابعه بوده است.

احداث کارخانه برای فرآوری مواد معدنی

استاندار خراسان جنوبی که از بدو حضور در این استان بارها از معدن به عنوان یکی از محورهای توسعه خراسان جنوبی نام برده و برای فعال‌سازی ظرفیت‌های این حوزه وارد عمل شده است، پنجشنبه گذشته در قالب برنامه “پنجشنبه‌های سفر” و در هفتمین سفر شهرستانی خود وارد نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند شد و از ۲ واحد فرآوری معدن در این شهرستان بازدید کرد.

حمید ملانوری با حضور در شهرک صنعتی نهبندان از کارخانه کنسانتره آهن و کارخانه اکسید منیزیم بازدید کرد و گفت: تبدیل سنگ آهن به کنسانتره یکی از مهمترین فرایندها در تکمیل زنجیره تولید فولاد محسوب می‌شود و کارخانه کنسانتره آهن در نهبندان در راستای تکمیل زنجیره فرآوری مواد معدنی شهرستان در حال احداث است.

وی افزود: سنگ‌ آهن، ماده اولیه برای تولید فولاد است که پس از تبدیل به کنسانتره و سپس گندله، به فولاد تبدیل می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه مواد اولیه مورد نیاز این کارخانه از معادن شهرستان نهبندان تامین می‌شود گفت: این واحد فرآوری، ظرفیت لازم برای خرید محصولات معدنی از  شهرستان‌ها و استان‌های همجوار را نیز خواهد داشت.

وی تامین بازار فروش را از مهمترین اقدامات در جهت راه‌اندازی واحدهای تولیدی برشمرد و افزود: بازار فروش تولیدات این کارخانه، بازارهای صادراتی و کارخانجات فولاد داخل کشور است.

ملانوری اظهار داشت: یکی از واحدهای تامین‌کننده مواد اولیه کارخانه فولاد قاین، همین واحد تولیدی است.

کارخانه کنسانتره آهن که با سرمایه‌گذاری ۴٧ میلیارد تومانی شرکت امیدواران پیراکان در بهمن سال گذشته وارد فاز اجرا شد، در حال حاضر ٨٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فاز مقدماتی آن در دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی از کارخانه اکسید منیزیم در شهرک صنعتی نهبندان که با سرمایه‌گذاری ۶٠ میلیارد تومان در حال احداث است، نیز بازدید کرد.

این کارخانه هم در حوزه فرآوری مواد معدنی طراحی شده و با ۵٠ درصد پیشرفت فیزیکی قرار است در سه ماه اول سال ١۴٠٠ به بهره‌برداری برسد.

تقویت بخش خصوصی اولویت استان است 

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی بر این باور است که در کنار تلاش دولت برای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن، باید سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به این عرصه ورود پیدا کنند چنانچه در نهبندان هم اولویت استان را تقویت بخش خصوصی اعلام کرد.

او گفت: از دغدغه‌های بسیار مهم ما، تقویت و همراهی بخش خصوصی برای بهره‌برداری هرچه بیشتر از ظرفیت‌های استان است.

ملانوری با اشاره به اینکه خراسان جنوبی به جهت تعدد و تنوع ذخایر معدنی به بهشت معادن معروف است افزود: نهبندان بین شهرستان‌های استان از نظر ذخایر معدنی، ویژگی‌های خاص و ممتازی دارد و شرایط نهبندان، مزیت بزرگی برای سرمایه‌گذاری در حوزه معادن و صنایع وابسته به آن است.

وی تاکید کرد: ما بر آن هستیم تا به جهت بهره‌برداری از این مزیت‌ها و البته تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان و مردم محور را ترویج کنیم و توسعه دهیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: ما بر روی معادن استان، تعصب داریم و برای استفاده هرچه بهتر از این ظرفیت به دنبال سرمایه‌گذاران دارای اهلیت و صلاحیت هستیم.

وی افزود: آنچه مد نظر است بهره‌برداری از معادن به گونه‌ای باشد که با ایجاد واحدهای وابسته و پایین‌دستی نهایت ارزش افزوده ایجاد شود و ما برای تحقق این موضوع، تمام توان خود را می‌گذاریم و از سرمایه‌گذاران، حمایت جدی می‌کنیم.

ملانوری با اشاره به وضعیت واحدهایی که در نهبندان از آنها بازدید کرد، گفت: این واحدهای معدنی در راستای بهره‌برداری از معادن شهرستان ایجاد می‌شود لذا با توجه به اهمیت موضوع، برای راه‌اندازی هرچه سریع‌تر آنها همراهی می‌کنیم.

وی افزود: اولویت ما این است که این دید را در مردم منطقه تقویت کنیم تا سرمایه‌های اندک خود را در راستای توسعه شهرستان خود به کار گیرند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: شهرستان نهبندان به عنوان بهشت معدنی با داشتن ۲۳ نوع ماده معدنی و با بهره‌گیری بیش از پیش ظرفیت مرز مشترک ایران و افغانستان می‌تواند در مسیر توسعه قرار گیرد البته این ظرفیت‌ها باید به ثروت تبدیل شود تا بتواند مشکلات منطقه را حل کند.

مسائل و مشکلات معدنکاران هم از نظر استاندار دور نماند و در نشست شورای اداری شهرستان نهبندان بیان کرد که جلسه آتی شورای معادن استان در این شهرستان برگزار شود.

آماده شدن بسته سرمایه‌گذاری معدن

فرماندار نهبندان از آماده شدن بسته‌ سرمایه‌گذاری در حوزه معادن این شهرستان خبر داد و گفت: این بسته سرمایه‌گذاری را در اختیار رسانه‌ها می‌گذاریم تا به سرمایه‌گذاران اطلاع‌رسانی شود.

مجید بیکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فرش قرمز را جلوی پای سرمایه‌گذاران برای ورود آسان‌تر به بخش فرآوری مواد معدنی شهرستان پهن کرده‌ایم و با توجه به انسجام خوب در مجموعه اداری شهرستان، زمینه ورود سرمایه‌گذاران را هموار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه نهبندان با داشتن ۲۳ نوع ماده معدنی یکی از قطب‌های معدنی در خراسان جنوبی و کشور است گفت: ذخیره معدنی نهبندان ۱۸۵ میلیون تن است.

فرماندار نهبندان عنوان کرد: اکنون معدن طلای هیرد در حال بالفعل شدن است و نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده در بخش فرآوری معدنی در حال حاضر ۴۰۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش معدن شهرستان نهبندان توسط بخش خصوصی در حال انجام است که طرح‌های خوبی در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

بیکی اظهار داشت: برای برق‌رسانی به معادن شاهکوه طبق تفاهم‌نامه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، شرکت توانیر و استانداری خراسان جنوبی که شهریور سال جاری منعقد شد، در حال حاضر انتخاب پیمانکار انجام شده و امیدواریم تا پایان سال جاری عملیات اجرایی آن آغاز شود.

وی گفت: با توجه به ظرفیت غنی معدنی منطقه امیدواریم با ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و دولتی تحول خوبی در زمینه فرآوری مواد معدنی این شهرستان مرزی رخ دهد.

همچنین نهبندان جزو ۳۱ شهرستانی است که در کشور پایلوت موضوع کمتر توسعه‌یافتگی انتخاب شده و بر همین اساس در سفر شهریور امسال رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به نهبندان مقرر شد دپارتمان ملی و تخصصی معدن با همه خوشه‌های ذیل آن در این شهرستان ایجاد ‌شود و اقدامات اجرایی آن در دست انجام است.

برخی از مواد معدنی در نهبندان مانند آندالوزیت و گارنت منحصر به‌فرد هستند و این شهرستان قطب سنگ گرانیت در کشور است با این وجود به دلیل نبود زیرساخت‎‌های مناسب و سرمایه‌گذاری کافی هنوز کمک‌کننده توسعه اقتصادی نبوده است.

 

 

 

 

اجرای سامانه‌های آبیاری نوین در یک سوم اراضی مستعد خراسان جنوبی

اجرای سامانه‌های آبیاری نوین در یک سوم اراضی مستعد خراسان جنوبی

توسعه کشاورزی با استفاده از روش‌ها و فناوری‌های نوین در استان خراسان جنوبی با دارا بودن ظرفیت‌های فراوان در بخش کشاورزی از دستاوردهای دولت در سال‌های اخیر بوده که از جمله با اجرای سامانه‌های آبیاری نوین در یک سوم اراضی مستعد استان به ثمر نشسته است.

به گزارش ایرنا با توجه به کمبود نزولات آسمانی در خراسان جنوبی و توزیع نامناسب زمانی و مکانی بارش‌ها، همچنین بروز خشکسالی‌های متوالی در ۲ دهه اخیر، ضرورت تبدیل روش‌های آبیاری سنتی به روش‌های نوین بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.

خراسان جنوبی با مساحت بیش از ۱۵۱ هزار کیلومتر مربع و شرایط اقلیمی متنوع، سومین استان پهناور کشور پس از سیستان و بلوچستان و کرمان به شمار می‌رود و از نظر جمعیت بیست و هشتمین استان است در حالی که وابسته به منابع آب زیرزمینی بوده و میزان اضافه برداشت آب در استان حدود ۱۳۴ میلیون متر مکعب گزارش شده است.

بنابراین توسعه بخش کشاورزی و افزایش تولید محصولات با رویکرد بهینه‌سازی مصرف آب در این بخش از مهمترین اهدافی بوده که در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های حوزه اقتصادی استان خراسان جنوبی دنبال شده است.

اجرای سامانه‌های آبیاری نوین یکی از اقدامات اجرایی در این زمینه است که از سال ۷۲ در خراسان جنوبی آغاز شد اما تا سال ۹۵ کشاورزان استقبال چندانی نداشتند و منابع استان نیز بسیار محدود بود.

بنابر آمار رسمی حدود ۹۰ درصد طرح‌های آبیاری نوین استان خراسان جنوبی در سال‌های اخیر اجرا شده است به گونه‌ای که سال ۹۵ یک هزار و ۵۲۵ هکتار، سال ۹۶ حدود هفت هزار و ۲۹ هکتار و سال ۹۷، هفت هزار و ۴۷ هکتار از اراضی کشاورزی استان مجهز به سامانه آبیاری نوین شد.

این رشد جهشی در سال گذشته و امسال نیز تداوم داشته و از سال ۹۳ تاکنون بیش از ۳۳۶ میلیارد و ۱۶۴ میلیون تومان اعتبار برای اجرای سامانه‌های آبیاری نوین در استان خراسان جنوبی تصویب شد که ۱۹۲ میلیارد و ۴۵۹ میلیون تومان تخصیص داده شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از ارتقای رتبه استان در این حوزه خبر داد و گفت: خراسان جنوبی در چهار سال گذشته در زمینه پروژه‌های در دست اجرا و سطح آبیاری نوین رتبه‌های دوم تا چهارم را داشته است.

غلامرضا قوسی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد طرح‌های آبیاری نوین این استان در سال‌های اخیر اجرا شده است افزود: تاکنون با احتساب پروژه‌های در دست اجرا حدود ۳۶ هزار هکتار از اراضی استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است که یک سوم اراضی مستعد را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه مطالعات ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان نیز انجام شده و آماده اجرا است گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون سه هزار و ۷۰۰ هکتار آبیاری نوین در استان اجرا شده و هشت هزار و ۵۰۰ هکتار نیز در دست اجرا است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی مجموع اراضی آبی این استان را ۱۴۱ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: امکان اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در بیش از ۸۰ درصد این اراضی وجود دارد و در مابقی به دلیل نبود کیفیت آب، خاک یا سایر موارد، امکان اجرا وجود ندارد.

وی تصریح کرد: امسال تسهیلات مربوط به آبیاری تحت فشار از ۱۷ میلیون تومان به ۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و تسهیلات آبیاری قطره‌ای از هفت میلیون به هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

قوسی گفت: با استفاده از روش‌های نوین آبیاری در خراسان جنوبی ۱۱۴ میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی شده و راندمان آبیاری از ۴۴ به ۴۷ درصد رسیده است.

وی خرده مالکی را از مشکلات استان دانست و عنوان کرد: هدف اصلی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری سوق دادن پروژه‌ها به سمت مزارع خرده مالکی است که از هدررفت آب کشاورزی جلوگیری شود اما به دلیل ازدیاد مالکان، اجرای سامانه‌های آبیاری با مشکلاتی مواجه و با تاخیر انجام می‌شود.

وی به اجرای پروژه‌ها برای دستیابی به جهش تولید در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۳۲۷ پروژه با سرمایه‌گذاری هزار و ۵۰۰  میلیارد ریال در استان به بهره‌برداری رسیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: با اجرای این پروژه‌ها زمینه اشتغال ۴۶۰ نفر از بهره‌برداران پروژه‌ها به صورت مستقیم فراهم شده است.

وی بیان کرد: احداث کشتارگاه صنعتی شترمرغ، اجرای سامانه‌های آبیاری نوین، احداث گلخانه فرآوری و بسته‌بندی خشکبار، احداث انبار بورس کالاهای کشاورزی و پروژه‌های آبزی پروری از جمله مهمترین این پروژه‌ها بوده است.

قوسی توسعه گلخانه‌ها، به‌کارگیری فناوری نوین در مصرف بهینه آب، توسعه کشت گیاهان دارویی و کم آب‌بر، توسعه و ارتقای به‌کارگیری فناوری‌های نوین در زمینه دام، طیور و شیلات و افزایش ضریب مکانیزاسیون در بخش‌های زراعی و باغی را از جمله رویکردهای بخش کشاورزی در سال جهش تولید عنوان کرد.

توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در استانی که بیش از ۲ دهه با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند از دیگر موضوعاتی بوده که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

نخستین گلخانه خراسان جنوبی سال ۷۸ تاسیس شد اما در تمام ۲۱ سال گذشته مجموع سطح زیر کشت گلخانه‌ای استان در هشت مجتمع گلخانه‌ای ۶۷.۵ هکتار با تولید سالانه ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن بوده است.

سال گذشته تفاهم‌نامه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بین استانداری و شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران به عنوان نسخه‌ای برای توسعه هدفمند کشاورزی استان خراسان جنوبی امضا شد.

در قالب این تفاهم‌نامه احداث یک هزار هکتار کشت گلخانه‌ای با اعتبار ۱۹۰ میلیارد تومان در خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفت و از مجموع هزار هکتار، احداث ۷۰۰ هکتار شهرک گلخانه‌ای، ۱۵۰ هکتار مجتمع بارگاه زرشک، ۱۰۰ هکتار مجتمع دامی و ۵۰ هکتار شهرک شیلات در استان هدف‌گذاری شد.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی در این باره گفت: طرح نهضت گلخانه‌ای استان که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است اکنون در مجموع ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مهدی سورگی افزود: مطالعات نهایی پنج شهرک گلخانه‌ای در استان نهایی شده و زیرساخت این شهرک‌ها در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در حوزه معابر شهرک‌های مذکور نیز مناقصه و انتخاب پیمانکار انجام شده است گفت: مجموع اعتبار طرح نهضت گلخانه‌ای استان در قالب تفاهم‌نامه ۱۹۰ میلیارد تومان بوده که ۱۴۰ میلیارد تومان مربوط به اجرای گلخانه است.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: از ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار گلخانه‌ای حدود ۱۰۰ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است که ۷۱ درصد از تعهد شرکت شهرک‌های کشاورزی را شامل می‌شود.

طرح احداث هزار هکتار گلخانه در خراسان جنوبی هرچند در مسیر اجرا با موانع و چالش‌هایی مواجه شده اما با پیگیری مسوولان استان و در صورت اجرای کامل طرح، تحول بزرگی را در کشت گلخانه‌ای رقم خواهد زد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با وجود کاهش ۳۸ درصدی سطح زیرکشت محصولات زراعی در استان، مجموع تولیدات زراعی از ۴۲۰ هزار تن در ابتدای دولت تدبیر و امید به ۵۹۸ هزار تن در زمان حاضر رسیده است.

محمدرضا اکبری افزود: مجموع تولیدات باغی استان نیز از ۱۰۲ هزار تن در ابتدای دولت اکنون به ۱۴۶ هزار تن رسیده است.

وی اظهار داشت: سطح زیرکشت محصولات باغی از ۵۹ هزار هکتار به ۶۹ هزار هکتار معادل ۴۴ درصد افزایش یافته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: اجرای ۳۰ هزار هکتار کشت حفاظتی و افزایش ۱۴۰ درصدی ضریب مکانیزاسیون کشاورزی از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید در خراسان جنوبی است.

وی خودکفایی محصولات زراعی را از جمله فعالیت‌های شاخص کشاورزی استان در سال جهش تولید عنوان کرد و گفت: طرح خودکفایی محصولات زراعی با تغییر الگوی کشت و بهبود ماده آلی خاک سال گذشته در سطح ۷۰ هزار هکتار اجرا شد که در سال جاری ۷۶ هزار هکتار پیش بینی شده است.

اکبری بهبود ماده آلی خاک و حاصلخیزی خاک‌های کشاورزی از طریق اجرای طرح‌های کشاورزی حفاظتی را از دیگر برنامه‌ها ذکر کرد و افزود: عملیات کم خاک ورزی و مدیریت بقایای گیاهی، کاشت مستقیم و بی خاک ورزی و برگردان کود سبز سال گذشته ۳۷ هزار و ۵۷۵ هکتار و امسال ۴۱ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی استان اجرا شد.

وی با اشاره به تغییر الگوی کشت در استان گفت: سال گذشته سه هزار و ۸۴۰ هکتار از اراضی استان به کشت ارزن، کینوا، کنجد و خاکشیر با میزان تولید هفت هزار و ۴۳۰ تن در استان اختصاص یافت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: امسال چهار هزار و ۶۰ هکتار با پیش بینی تولید هفت هزار و ۶۷۵ تن محصول به این کار اختصاص یافته است.

در حال حاضر بیش از ۱۸۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی زیرکشت محصولات باغی و زراعی است و بیش از ۴۰ درصد جمعیت استان به کشاورزی اشتغال دارند.

 

 

 

 

 

 

فرماندار زیرکوه خبر داد؛
افتتاح ۱۷۷ پروژه عمرانی در زیرکوه طی دهه مبارک فجر
عربشاهی با بیان اینکه ۱۷۷ پروژه عمرانی در زیرکوه طی دهه مبارک فجر افتتاح می شود، گفت: برای این تعداد پروژه اعتباری بالغ بر ۱۱۳ میلیارد ریال هزینه شده است و ۱۲ پروژه عمرانی نیز طی این دهه در شهرستان زیرکوه کلنگ زنی خواهد شد.

«محمدحسین عربشاهی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: در دهه مبارک فجر امسال برای ارائه خدمت بیشتر به مردم زیرکوه تعدادی پروژه عمرانی در این شهرستان به بهره برداری می رسد.

فرماندار زیرکوه با بیان اینکه طی دهه فجر ۱۸۹ پروژه در زیرکوه افتتاح و کلنگ زنی می شود، افزود: از این تعداد ۱۷۷ پروژه قابل افتتتاح است که ۴۱ پروژه آن مربوط به شهر و ۱۳۶ پروژه مربوط به روستاهای زیرکوه است و برای پروژه های قابل افتتاح ۱۱۳ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی هزینه شده است.

عربشاهی ادامه داد: پروژه های افتتاحی طی دهه فجر در زیرکوه در زمینه گازرسانی، ورزشی، افتتاح خط انتقال آب، طرح های آبیاری کم فشار و پر فشار و مسکن محرومین و افتتاح کارخانه تولید خوراک دام و طیور است.

وی با اشاره به تعداد پروژه های کلنگ زنی طی دهه مبارک فجر در زیرکوه گفت: طی این دهه ۱۲ پروژه در زمینه آب و احداث واحد صنعتی در این شهرستان کلنگ زنی خواهد شد.

فرماندار زیرکوه با بیان اینکه افتتاح کارخانه تولید خوراک دام و طیور مهم ترین پروژه در دهه فجر است، افزود: این کارخانه ظرفیت تولید ۱۰ هزار خوراک دام را دارد و با اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان احداث شده است.

عربشاهی با اشاره به اینکه سه خط انتقال آب در زیرکوه طی دهه فجر افتتاح می شود، ادامه داد: برای هر یک از این خطوط اعتباری بالغ بر ۷۵۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی در پایان بیان کرد: ۲۹ واحد مسکن محرومین با همکاری قرارگاه شهید ناصری با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلون تومان در شهرستان زیرکوه طی دهه مبارک فجر افتتاح می شود.

فرماندار سرایان خبر داد؛
برخورداری ۱۰۰ درصدی مردم سرایان از نعمت گاز طبیعی
ابراهیم رسولی مقدم گفت: ۱۰۰ درصد مردم سرایان به ویژه سه روستای عشایری در دورافتاده ترین نقاط شهرستان از نعمت گاز طبیعی بهره مند شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان  از سرایان، فرماندار سرایان در مراسم افتتاح پروژه های دهه مبارک فجر با اشاره به بهره برداری از ۴۲ طرح و قریب به ۱۸۰ پروژه با اعتبار ۵۴۰ میلیارد تومان در شهرستان سرایان در دهه فجر اظهار کرد: تحقق این پروژه ها را فقط با اراده مبتنی بر دین اسلام و همراه با اعتقادات دینی و انقلابی در این شرایط سخت عملیاتی توصیف کرد.

«ابراهیم رسولی مقدم» برخورداری ۱۰۰ درصدی مردم شهرستان به ویژه بهره مندی سه روستای عشایری در دورافتاده ترین نقاط شهرستان سرایان از نعمت گاز را از افتخارات و بالندگی های این نظام مقدس عنوان کرد و گفت: در چند سال اخیر سرانه ورزشی شهرستان فراتر از سرانه ورزشی ملی رسیده است و در سال جاری شاهد افتتاح طرح‌های ورزشی ارزشمند از جمله بهره برداری از پروژه چمن مصنوعی ملت سرایان و سالن چند منظوره ورزشی روستای دوست آباد هستیم.

وی افزود: در حوزه مسکن روستایی و شهری بالغ بر ۵۷ میلیارد تومان قرارداد انعقاد شده و قریب به هزار واحد نیز در حال احداث می باشد که بیشتر آن به بهره‌برداری رسیده است‌.

فرماندار سرایان خاطرنشان کرد: قریب به ۳۲ میلیارد تومان وجوه بلاعوض در اختیار مردم برای احداث مسکن در این شهرستان  قرار گرفته است.

وی همچنین با اشاره به موضوع زیرساختی آب تصریح کرد: تنها با برخورداری و تکمیل پروژه آبرسانی به دو روستا، زمینه برخورداری صددرصدی تمام نقاط شهری و روستایی شهرستان از نعمت آب آشامیدنی سالم و پایدار فراهم می شود.

وی فعالیت های حوزه اشتغال جوانان را متذکر شد و اضافه کرد: در حوزه اشتغال جوانان با توجه به شرایط سخت اقتصادی، قریب به ۳۰ میلیارد تومان در سه سال اخیر تامین منابع، جذب و هزینه شده است.

 

فرماندار سرایان در ادامه با بیان اینکه تا چند سال قبل سرایان به عنوان منطقه معدنی شناخته نبود، متذکر شد: امروز این شهرستان در شرایطی قرار دارد که می‌توان با صدای بلند و رسا از ان به عنوان پایتخت بنتونیت کشور یاد کرد.

وی تحقق این مهم را نه صرفاً به واسطه منابع عظیم خدادادی که بالغ بر ۱۴ میلیارد تناژ بنتونیت زیر خاک شهرستان مدفون است بلکه به واسطه اهتمام جوانان، سرمایه‌گذاران و مردم این منطقه دانست که به سمت فرآوری بنتونیت ورود پیدا کرده اند.

 

به گفته رسولی مقدم بالغ بر ۹ واحد فرآوری بنتونیت فعال در شهرستان احداث شده است و در دهه فجر ۲ واحد جدید به مجموعه واحدهای فرآوری بنتونیت شهرستان افزوده می شود.

 

 

طی دهه مبارک فجر؛
۱۱۰ پروژه عمرانی در شهرستان بشرویه افتتاح می شود
فرماندار بشرویه با بیان اینکه ۱۱۰ پروژه عمرانی در شهرستان بشرویه افتتاح می شود، گفت: از این تعداد ۴۵ پروژه در شهر و ۶۵ پروژه در روستاهای بشرویه با اعتباری بالغ بر ۴۸۵میلیارد ریال افتتاح می شوند.

«علی شفیعی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند اظهار داشت: در شهرستان بشرویه طی دهه مبارک فجر ۱۲۶ پروژه عمرانی افتتاح و یا کلنگ زنی می شود.

فرماندار بشرویه در ادامه بیان کرد: از این تعداد ۱۱۰ پروژه در بخش های مختلف گازرسانی، برق، قنوات، کشاورزی، راه روستایی و گردشگری قابل افتتاح است که ۴۵ پروژه در شهر و ۶۵ پروژه در روستاهای بشرویه قرار دارند و برای این پروژه ها اعتباری بالغ بر ۴۸۵ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی با اشاره به مهمترین پروژه های عمرانی قابل افتتاح طی دهه فجر گفت: یکی از مهم ترین پروژه ها بحث گازرسانی است که اعتباری حدود ۲۴ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

شفیعی در ادامه عنوان کرد: برای بحث راه روستایی نیز اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد ریال و طرح های آبیاری کم فشار و پرفشار اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال هزینه شده است.

فرماندار بشرویه در پایان به تعداد پروژه های کلنگ زنی طی دهه مبارک فجر اشاره کرد و گفت: در این ایام ۱۶ پروژه های عمرانی در بخش های مختلف کلنگ زنی خواهد شد.

فرماندار درمیان خبر داد:
افتتاح و کلنگ زنی ۱۵۷ پروژه در دهه فجر
بخشی از افتتاح، بهره برداری و کلنگ زنی ۱۵۷ پروژه در دهه فجر امسال در شهرستان درمیان خبر داد.

«حسینعلی بخشی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند با اشاره به اوج تحریم های ظالمانه استکبار جهانی گفت: امسال در دهه فجر ۱۵۷ پروژه قابل افتتاح، بهره برداری و کلنگ زنی می شود که از این تعداد ۱۴۸ پروژه قابل افتتاح و ۳۹ پروژه کلنگ‌زنی می شود.

فرماندار درمیان افزود: از مجموع پروژه های افتتاحی ۵۳ پروژه در نقاط شهری و ۹۵ پروژه در نقاط روستایی در راستای رفع چهره محرومیت و افزایش ضریب برخورداری روستاییان شهرستان درمیان اجرا شده است.

وی مجموع اعتبار هزینه شده برای این پروژه ها را بالغ بر ۷۷ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به محدودیت اعتبارات، هزینه کرد بهینه و نظارت فنی مستمر سعی شده این پروژه ها در بحث فنی با بالاترین کیفیت جهت بهره‌مندی مردم آماده شود.

وی از شاخص ترین پروژه های قابل افتتاح به مدرسه شش کلاسه در روستای طاغان، مدرسه ۶ کلاسه در روستای آواز، پروژه نگارخانه در شهر اسدیه، آسفالت معابر شهر اسدیه، مرکز خدمات جامع سلامت در روستای درمیان اشاره کرد و افزود: مخزن ذخیره آب ۱۰۰۰ متر مکعبی در شهر گزیک با ۱۴ میلیارد تومان اعتبار نیز کلنگ زنی می شود.

فرماندار درمیان با بیان اینکه رویکرد اصلی در افتتاح، بهره برداری و کلنگ زنی پروژه های عمرانی در شهرستان، افزایش شاخص های برخورداری مردم و توجه ویژه به نقاط روستایی جهت پایداری جمعیت است، ایجاد فضاهای ورزشی از قبیل سالن ورزشی و افتتاح ۶ زمین چمن ورزشی در روستاهای شهرستان در دهه مبارک فجر را گواه این مطلب دانست.

بخشی افزود: در زمینه توسعه فضاهای آموزشی هم از مجموعه ۲۴ کلاس درسی که در شهرستان درمیان در حال اجراست تعداد ۱۸ کلاس آن در مناطق روستایی ایجاد شده است و در زمینه گاز رسانی به روستاها هم امسال پروژه گازرسانی به ۹ روستا افتتاح می شود وگازرسانی به ۱۱۱ روستای دیگر هم تا پایان سال اجرایی می شود.

فرماندار شهرستان سربیشه خبر داد:
بهره برداری و کلنگ‌زنی ۱۰۷پروژه در دهه فجر
محمدی از کلنگ زنی و بهره برداری از ۱۰۷ پروژه در دهه فجر امسال با اعتباری بالغ بر ۴۳۷میلیارد تومان در شهرستان سربیشه خبر داد.
«محمد محمدی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجندبا اشاره به بهره‌برداری و کلنگ‌زنی ۱۰۷پروژه با اعتبار ۴۳۷میلیارد تومان در دهه فجر امسال، گفت: از این تعداد ۹۵ پروژه با اعتبار حدود ۱۶۰میلیارد تومان افتتاح می شود و ۱۲طرح و پروژه هم با اعتباری بالغ بر ۲۸۰میلیون تومان عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

فرماندار سربیشه افزود:با توجه به ضرورت و رفع محرومیت از مناطق روستایی تعداد ۷۷پروژه با اعتبار ۱۶۰میلیون تومان در مناطق روستایی افتتاح یا کلنگ‌زنی خواهد شد.

وی با بیان اینکه با وجود سیاست های کلان نظام و تدابیر دولت در جهت توسعه اقتصادی با همراهی بخش خصوصی و افزایش تولید و اشتغال به عنوان اولویت مدنظر بوده است، گفت: از مجموع پروژه های افتتاحی و کلنگ‌زنی ۴۸ پروژه با اعتبار حدود ۳۴۰میلیارد تومان در حوزه‌ اقتصادی می‌باشد و  ۲۶ پروژه با اعتبار ۹۶۰ میلیارد ریال درحوزه زیرساختی و ۲۰ پروژه با اعتبار ۴۰میلیارد ریال در حوزه‌ خدمات شهری و روستایی است.

به گفته وی با توجه به تنوع جغرافیایی پروژه ها تمامی جمعیت شهرستان از این پروژه ها بهرمند خواهد شد و در نتیجه با اجرای پروژه های فوق ۱۲۶۷فرصت شغلی جدید ایجاد یا تثبیت خواهد شد.

فرماندار سربیشه از شاخص ترین پروژه های شهرستان سربیشه به بهره برداری و آغاز چندین طرح توسعه در مجموعه کارخانه اکسید منیزیم سربیشه با اعتبار ۲ هزار میلیارد ریال، آغاز عملیات اجرایی گلخانه ۱۰ هکتاری کشت و صنعت بیدمشک با اعتبار ۹۳۷میلیارد ریال، بهره برداری از شبکه گاز رسانی به ۸۰ روستای شهرستان سربیشه با اعتبار ۶۲۰میلیارد ریال اشاره کرد.

 

 

کارخانه تولید زغال فشرده در فردوس افتتاح شد

کارخانه تولید زغال فشرده در فردوس افتتاح شد

بیرجند – ایرنا – نخستین کارخانه تولید زغال فشرده در شهرستان فردوس با اعتبار بیش از سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در هفتمین روز دهه فجر افتتاح شد.

مدیر کارخانه آریا صنعت تون فردوس روز شنبه در آیین افتتاح این پروژه که با حضور فرماندار و جمعی از مسوولان این شهرستان برگزار شد، گفت: با راه‌اندازی این کارخانه زمینه اشتغال پنج نفر به‌صورت مستقیم فراهم شد.

حسین وحید افزود: آورده شخصی به این کارخانه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بوده و یک میلیارد ریال نیز تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید دریافت کرده‌ایم.

هشت پروژه برق‌رسانی هم در بخش اسلامیه شهرستان فردوس با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۶۶۰ میلیون ریال به بهره‌برداری رسید.

مدیر توزیع برق شهرستان فردوس گفت: احداث ۲ هزار و ۳۴۰ متر شبکه فشار متوسط، احداث یک هزار و ۱۵۷ متر شبکه فشار ضعیف و احداث هفت دستگاه ترانس از جمله این پروژه‌ها است که در هفتمین روز دهه فجر به بهره‌برداری رسید.

هادی گنجی‌زاده، تعداد خانوار برخوردار از این طرح‌ها را ۳۵۰ مورد عنوان کرد و افزود: شاخص‌ترین آن احداث پست توزیع و شبکه فشار متوسط روستای باغستان سفلی بود که به جهت کاهش تلفات و رفع افت ولتاژ ایجاد شده است.

دو جاده روستایی باداموک و پلوند به طول ۱۲ کیلومتر با قرارداد اولیه پنج میلیارد ریال با هدف دسترسی ساکنان روستاهای باداموک، گستج، فتح آباد و پلوند به مرکز شهرستان با برخورداری بیش از یک هزار نفر امروز کلنگ‌زنی شد.

سه قنات پودافک، چنالک و اباذر که به طول ۵۱۷ کیلومتر، در روستاهای بخش اسلامیه با اعتبار ۳میلیارد و ۶۳۰ میلیون ریال مرمت و بازسازی شده بودند، امروز با حضور مسوولان شهرستان افتتاح شد که در این راستا ۴۰۰ نفر از این طرح برخوردار خواهند بود.

افتتاح یک واحد نجاری در اسلامیه با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۲ نفر به صورت مستقیم از دیگر پروژه‌های بهره‌برداری شده در این روز بود.

این نجاری با دریافت ۵۰۰ میلیون ریال از تسهیلات منابع کمیته امداد برای ایجاد اشتغال راه‌اندازی شده است.

همچنین نمایشگاه کتاب در هفتمین روز از دهه فججر با یک هزار و ۵۰۰ کتاب در عناوین ادبیات، رمان، مذهبی، کودک و نوجوان، روان شناسی، علمی و فرهنگی با تخفیف ۲۰ تا ۵۰ درصد به مدت یک هفته در محل سالن نگارخانه ارشاد اسلامی افتتاح شد.

 

 

 

طرح دانه‌بندی منیزیت در نهبندان به بهره‌برداری رسید

طرح دانه‌بندی منیزیت در نهبندان به بهره‌برداری رسید

بیرجند – ایرنا – واحد جوار معدنی دانه‌بندی منیزیت در شهرستان نهبندان با حضور استاندار خراسان ‌جنوبی در نهمین روز دهه فجر به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا طرح دانه‌بندی منیزیت لاخ زرد در منطقه مزار آقا سید علی بخش سرداران شهرستان نهبندان اجرا و روز دوشنبه در جوار معدن منیزیت افتتاح شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در حاشیه این افتتاح گفت: در این واحد جوار معدنی بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال و برای تجهیز معدن منیزیت آن نیز ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

عباس جرجانی با بیان اینکه عیار منیزیت دانه‌بندی شده در این واحد بین ۸۰ تا ۹۶ درصد است افزود: این واحد ظرفیت تولید سالانه پنج هزار تن منیزیت دانه‌بندی شده را دارد.

وی اظهار داشت: این واحد همچنین برای افزایش ظرفیت تولید و تجهیز آن، برای دریافت مبلغ ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات روستایی و عشایری به بانک عامل معرفی شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: با بهره‌برداری از این واحد زمینه اشتغال برای ۱۴ نفر از مردم محلی به صورت مستقیم فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه ۴۴ معدن منیزیت در خراسان جنوبی در حال فعالیت است گفت: ۲۰ معدن منیزیت در شهرستان نهبندان با ذخیره قطعی سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن و استخراج اسمی سالانه ۱۶۳ هزار تن، زمینه اشتغال حدود ۲۲۵ نفر را فراهم کرده است.

عملیات اجرایی این واحد فرآوری سال ۱۳۹۸ شروع شد و منیزیت، ماده معدنی است که کاربرد زیادی در صنایع فولاد و آجرهای نسوز دارد.

 

 

 

 

بنیاد مستضعفان ۱۰ میلیارد تومان در شهرستان درمیان هزینه کرد

بنیاد مستضعفان ۱۰ میلیارد تومان در شهرستان درمیان هزینه کرد

مسوول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در شهرستان درمیان گفت: بنیاد مستضعفان امسال ۱۰ میلیارد تومان اعتبار در راستای محرومیت‌زدایی و ارتقای زیرساخت‌های درمیان هزینه کرد.

حجت الاسلام سعید پورمهدوی روز چهارشنبه در نشست معین‌های توسعه‌ای استان خراسان جنوبی که با حضور استاندار برگزار شد افزود: تعهد امسال بنیاد مستضعفان در درمیان ۴۳ میلیارد تومان بوده است.

وی بیان کرد: ما مشکلی در تامین اعتبار طرح‌های زیرساختی در درمیان نداریم و هر چقدر دولت سهم خود را پرداخت کند ما هم مشارکت خواهیم کرد.

پورمهدوی عنوان کرد: در بخش فرهنگی ۱۰۰ سری جهیزیه به ارزش ۲ میلیارد تومان تاکنون تهیه کردیم که همزمان با ولادت حضرت فاطمه الزهرا(س) بین نوعروسان توزیع خواهد شد.

وی بیان کرد: احداث ۲۰ کلاس درس را در درمیان تعهد کردیم که تاکنون در این خصوص یک میلیارد تومان سهمیه خود را به اداره کل نوسازی مدارس پرداخت کردیم ولی متاسفانه هنوز سهمیه اداره کل نوسازی تامین نشده است.

مسوول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در شهرستان درمیان گفت: در ۸۵ روستای شهرستان تعهد اجرای طرح هادی را داشتیم که در اجرای این طرح‌ها ۵۰ درصد مشارکت خواهیم داشت.

پورمهدوی افزود: در زمینه نصب ایستگاه دیجیتال در روستاهای شهرستان هم ۸۵۵ میلیون تومان تعهد کردیم که تاکنون ۴۰۰ میلیون تومان پرداخت شده و در صورت ارائه اسناد در پرداخت مابقی اعتبار هم مشکلی نداریم.

وی اظهار داشت: پنج میلیارد تومان اعتبار برای ارتقای زیرساخت‌های چهار شهر شهرستان تعهد کردیم که تاکنون شهرهای گزیک و اسدیه ۵۰ درصد سهمیه خود را جذب کردند.

پور مهدوی بیان کرد: درخواستی فرماندار درمیان پیرامون کمک در احداث نیروگاه خورشیدی در روستاهای شهرستان داشت که ما آمادگی پرداخت ۱۰ میلیون کمک بلاعوض به بیش از ۶۰۰ نفر را داریم.

وی ادامه داد: احداث ۳۵۲ چشمه دستشویی و حمام با اعتبار سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در درمیان با مشارکت بسیج شروع کردیم.

مسوول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در شهرستان درمیان گفت: در زمینه اجرای سه طرح آبخیزداری در شهرستان مشارکت کردیم و ما آمادگی مشارکت بیشتری داریم ولی منابع طبیعی شهرستان می‌گوید طرح مطالعاتی آماده نداریم.

پور مهدوی افزود: سه میلیارد تومان کمک تجهیزاتی به مساجد شهرستان داشته‌ایم و در احداث ۱۲۸ واحد مسکونی مددجویان بهزیستی و کمیته امداد مشارکت کرده‌ایم.

فرماندار درمیان هم در ارتباط ویدئوکنفرانسی گفت: از طرح‌های مشارکتی با بنیاد مستضعفان حدود ۶ طرح در ایام الله دهه فجر آماده افتتاح است.

حسینعلی بخشی افزود: توسط این نهاد ارزشی اقدامات بسیار ارزنده‌ در شهرستان در دست اجراست که به دلیل کمبود منابع مالی برخی دستگاه‌های توان پرداخت سهم تعهد خود را ندارند.

وی اظهار داشت: همچنین بنیاد مستضعفان پرداخت ۱۷ میلیارد تومان تسهیلات صفر درصد و یا با درصد پایین را در تفاهم‎نامه تعهد کرده که نقش موثری اشتغال منطقه خواهد داشت.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی هم گفت: این نهاد در سال مالی جاری برای اجرای تعهدات خود در تفاهم‌نامه محرومیت‌زدایی بخش دُرح شهرستان سربیشه ۳۴ میلیارد تومان در این بخش هزینه می‌کند.

رضا سلم‌آبادی افزود: درخصوص توسعه بخش درح تاکنون ۳۰ قرارداد با ۱۴ دستگاه‌ اجرایی منعقد شده که سهم کمیته امداد در این قراردادها ۲۸ میلیارد و ۶۰۸ میلیون تومان است.

وی بیان کرد: تاکنون کمیته امداد بابت سهم ۲۰ درصد پیش پرداخت اولیه این قراردادها، پنج میلیارد و ۹۹۱ میلیون تومان معادل ۲۶ درصد کل مبالغ قراردادها را به حساب دستگاه‌های اجرایی واریز کرده است.

وی ادامه داد: تعهدات کمیته امداد درخصوص اجرای پروژه‌های صدا و سیما، چمن مصنوعی روستای گلوباغ و خودروی حمل زباله شهرداری درح به مبلغ یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان به طور کامل اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه کل اعتبار بلاعوض سند توسعه درح ۴۴۴ میلیارد تومان است، اضافه کرد: از این مبلغ ۱۱۴ میلیارد تومان سهم کمیته امداد و ۳۲۰ میلیارد تومان سهم دستگاه‌های اجرایی است.

وی اظهار داشت: کل تسهیلات اشتغال تفاهم‌نامه توسعه درح ۱۶۷ میلیارد تومان است که سهم کمیته امداد ۱۳۲ میلیارد تومان و سهم دستگاه‌های اجرایی ۳۵ میلیارد تومان است.

فرماندار سربیشه هم گفت: کمیته امداد در خصوص توسعه درح جهادگونه پای کار آمده است و تحولات خوبی در منطقه در حال انجام است.

محمد محمدی افزود: نیاز است بر اینکه همپای دستگاه‌های معین در زمینه محرومیت‌زدایی پیش برویم توجه ویژه‌ای در خصوص اختصاص سهم اعتبارات استانی شود.

همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری به استان خراسان جنوبی و برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر در این استان – ۱۵ مهر ۹۸ – برای چهار شهرستان‌ مرزی استان تفاهم‌نامه‌هایی امضا شد که این مناطق دارای ضریب محرومیت بیشتر از سایر نقاط هستند.

براساس این تفاهم‌نامه‌ها ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در نهبندان، کمیته امداد امام خمینی (ره) در بخش درح سربیشه، قرارگاه سازندگی بسیج در زیرکوه و بنیاد علوی برای شهرستان درمیان دستگاه‌های معین توسعه انتخاب شدند.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهرستان مرزی سربیشه با سه بخش مرکزی، مود و درح در ۶۶ کیلومتری بیرجند است.

 

 

 

 

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی خبر داد:
بهره برداری از ۸۰ میلیارد تومان پروژه ارتباطی خراسان جنوبی در دهه فجر
بهی گفت: به مناسبت دهه فجر ۸۰ میلیارد تومان پروژه زیرساخت ارتباطی خراسان جنوبی به صورت متمرکز و ملی به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «مصطفی بهی» امروز (۱۹ بهمن) در نشست خبری اظهار کرد: براساس تکلیف قانونی که در برنامه ششم توسعه بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گذاشته شده است باید ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰خانوار  تا سال ۱۴۰۰ به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.

 

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: در همین راستا در خراسان جنوبی تاکنون ۶۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند.

 

وی با بیان اینکه توسعه ارتباطات در خراسان جنوبی با توجه به وسعت بالا و تراکم جمعیتی پایین استان هزینه‌بر است، ادامه داد: در حال حاضر از ۸۹ هزار و ۱۵۲ خانوار در روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان ۷۸ درصد  به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند.

 

بهی ضریب نفوذ اینترنت پهن باند همراه در استان را ۸۰ درصد و ضریب نفوذ اینترنت ثابت را ۱۱ درصد اعلام کرد و افزود: با اجرای برنامه‌های توسعه اینترنت روستاها این آمار  تا پایان دولت دوازدهم به ۹۴ درصد افزایش خواهد یافت.

 

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی بیان کرد: هم اکنون ۱۹۳ روستای خراسان جنوبی دارای اینترنت ثابت هستند و در بحث زیرساخت پهنای باند ورودی استان ۱۲۰ گیگابیت در ثانیه است.

 

وی در ادامه با اشاره به رشد ۲ برابری در تعداد سایت‌های تلفن همراه نسل ۲ و سه و چهار در استان از ابتدای دولت تاکنون، گفت: در حال حاضر ضریب نفوذ تلفن همراه در حدود ۸۸ درصد اما پوشش جمعیتی تا ۹۰ درصد است.

 

بهی افزود: در بحث توسعه پوشش همراه روستایی ۷۷ سایت را تخصیص گرفتیم که ۴۹ سایت به بهره برداری رسیده و ۲۸ سایت دیگر هم در دست اجرا است که تا پایان دولت به سرانجام می‌رسد.

 

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی با بیان اینکه ۸۷ درصد جاده‌های اصلی، فرعی و ریلی استان پوشش تلفن همراه دارند، گفت: از هزار و ۸۰۰ روستای استان هزار و ۳۰۰ روستا از تلفن همراه روستایی برخوردار هستند.

 

وی با اشاره به اینکه طول شبکه فیبر نوری زیرساخت استان چهار هزار و ۴۸۵ کیلومتر است، افزود: سال گذشته در بحث توسعه زیرساخت‌های فیبر نوری ۲۶۸ کیلومتر تخصیص گرفتیم که ۱۴۰ کیلومتر اجرا شده و بقیه تا پایان دولت انجام خواهد شد.

 

بهی با بیان اینکه بنا بر اعلام آموزش و پرورش ۸۵ درصد دانش‌آموزان به شاد دسترسی دارند، تصریح کرد: ۱۵ درصد باقیمانده روستاهایی هستند که به شبکه متصل نیستند اما در برنامه قرار دارند.

 

به گفته وی امسال همزمان با بازگشایی مدارس هزار و ۴۰۰ مدرسه استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند که از این تعداد ۸۰۰ مدرسه روستایی بودند.

 

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی با اشاره به اینکه به مناسبت دهه فجر از محل اعتبارات دولتی و بخش خصوصی ۸۰ میلیارد تومان پروژه زیرساخت ارتباطی به صورت متمرکز و ملی بهره‌برداری می‌شود، گفت: توسعه شبکه تلفن همراه، افزایش پوشش در ۱۱ روستا و اجرای ۱۴۰ کیلومتر فیبر نوری از مهمترین این پروژه‌‎ها است.

 

 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی:
۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای زیرساخت های نهضت گلخانه ای خراسان جنوبی هزینه شد
قوسی با بیان اینکه تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای زیرساخت های نهضت گلخانه ای خراسان جنوبی با پیمانکاران قرارداد منعقد شده است، گفت: در حال حاضر عملیات زیرساختی ۱۳ مجتمع گلخانه ای در دست اجرا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «غلامرضا قوسی» امروز (۱۹ بهمن) در سی و پنجمین دوره معرفی و تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی اظهار کرد: بخش کشاورزی در خراسان جنوبی ظرفیت بالایی در زمینه اشتغال دارد و ۲۸ درصد ارزش افزوده تولیدات اقتصادی استان مربوط به بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سی و پنجمین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی، ۱۰ تولیدکننده استان تجلیل می شوند، گفت: خراسان جنوبی رتبه سوم انتخاب تولیدکنندگان نمونه بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان وجود ۱۶۴ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات باغی و زراعی در سطح استان، افزود: در خراسان جنوبی ۸۲ هزار نفر بهره بردار در بخش کشاورزی داریم و انتخاب ۱۰ نفر از استان به عنوان تولیدکننده برتر ملی در بخش کشاورزی مایه افتخار است.

قوسی با اشاره به ظرفیت تولید ۱۴ هزار تن گوشت قرمز و خودکفایی استان در این زمینه، عنوان کرد: ظرفیت تولید گوشت سفید ۵۸ هزار تن است که ۷۰ درصد مازاد نیاز استان به نقاط دیگر کشور صادر می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ظرفیت تولید تخم مرغ را ۲۳ هزار تن و تولید شیر را ۱۲۷ هزار تن در استان برشمرد، گفت: وظیفه بخش کشاورزی تامین امنیت غذایی است و در این راستا باید مراحل تولید را بشناسیم و حداکثر بهره وری را داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه بیشتر برنامه های بخش کشاورزی خراسان جنوبی ارتقای راندمان تولید در واحد سطح است، افزود: تاکنون در استان ۳۵ هزار هکتار سیستم های نوین آبیاری اجرا شده و در دست اجرا است.

قوسی تصریح کرد: در سال زراعی جاری تاکنون پنج هزار هکتار سیستم نوین آبیاری اجرا شده و هشت هزار هکتار نیز در حال اجرا داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۶ هزار و ۲۵۲ رشته قنات و نقش مهم آنها در افزایش تولید و سطح زیرکشت و مهاجرت روستاییان، گفت: در همین راستا مرمت و بهسازی قنوات در دستور کار است و تاکنون یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر از طول مسیر قنوات مرمت و بازسازی شده است.

قوسی به تفاهم نامه ۷۰۰ هکتاری مبنی بر احداث کشت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی با ظرفیت ایجاد هشت هزار اشتغال اشاره کرد و افزود: در حال حاضر عملیات زیرساختی ۱۳ مجتمع گلخانه ای در حال انجام است.

وی بیان کرد: تاکنون حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای زیرساخت های نهضت گلخانه ای استان با پیمانکاران قرارداد منعقد شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کارخانه کنسانتره آهن در نهبندان تکمیل‌کننده زنجیره فرآوری است

کارخانه کنسانتره آهن در نهبندان تکمیل‌کننده زنجیره فرآوری است

استاندار خراسان جنوبی گفت: تبدیل سنگ آهن به کنسانتره یکی از مهمترین فرایندها در تکمیل زنجیره تولید فولاد محسوب می‌شود و کارخانه کنسانتره آهن در نهبندان در راستای تکمیل زنجیره فرآوری مواد معدنی شهرستان در حال احداث است.

حمید ملانوری روز پنجشنبه در بازدید از کارخانه کنسانتره آهن در شهرک صنعتی نهبندان افزود: سنگ‌ آهن، ماده اولیه برای تولید فولاد است که پس از تبدیل به کنسانتره و سپس گندله، به فولاد تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به تعدد و تنوع مواد معدنی موجود در شهرستان نهبندان گفت: این واحد صنعتی با تبدیل سنگ آهن به کنسانتره در راستای تکمیل زنجیره فرآوری مواد معدنی این شهرستان در حال احداث است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه مواد اولیه مورد نیاز این کارخانه از معادن شهرستان نهبندان تامین می‌شود تصریح کرد: این واحد فرآوری، ظرفیت لازم برای خرید محصولات معدنی از  شهرستان‌ها و استان‌های همجوار را نیز خواهد داشت.

وی تامین بازار فروش را از مهمترین اقدامات در جهت راه‌اندازی واحدهای تولیدی برشمرد و گفت: بازار فروش تولیدات این کارخانه، بازارهای صادراتی و کارخانجات فولاد داخل کشور است.

ملانوری افزود: یکی از واحدهای تامین کننده مواد اولیه کارخانه فولاد قاین، همین واحد تولیدی است.

کارخانه کنسانتره آهن که با سرمایه‌گذاری ۴٧ میلیارد تومانی شرکت امیدواران پیراکان در بهمن سال گذشته وارد فاز اجرا شد، در حال حاضر ٨٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فاز مقدماتی آن در دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

این واحد صنعتی قابلیت تولید سالانه ۶۰۰ هزار تن کنسانتره آهن را دارد و زمینه اشتغال ۷۵ نفر را فراهم می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی که صبح امروز در قالب برنامه “پنجشنبه‌های سفر” و در هفتمین سفر شهرستانی خود وارد نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند شد، در ادامه برنامه‌های این سفر از کارخانه اکسید منیزیم در شهرک صنعتی نهبندان بازدید کرد.

این واحد تولیدی در شهرک صنعتی با سرمایه‌گذاری ۶٠ میلیارد تومان در حال احداث است.

کارخانه اکسید منیزیم ۵٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و براساس پیش بینی‌های صورت گرفته در سه ماه اول سال ١۴٠٠ به بهره‌برداری خواهد رسید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*