اخبار علمی/آغاز کارآزمایی بالینی اولین واکسن ایرانیِ تزریقی – استنشاقی کووید-۱۹

کشف روشی جالب برای پیش‌بینی زوال عقل در کهنسالان

دانشمندان انگلیسی موفق شدند به روشی ساده برای پیش‌بینی ابتلای افراد به زوال عقل دست یابند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اکسپرس، زوال عقلی و آلزایمر یکی از بیماری‌هایی است که افراد کهنسال را درگیر می‌کند. به هر میزان که سن افراد بالا می‌رود، خطر ابتلا به این عارضه نیز افزایش می‌یابد. زوال عقلی یا دمانس به اختلال مزمن و گاهی حاد فرآیند‌های روانی به علت بیماری عضوی مغز که با تغییر شخصیت و موقعیت ناشناسی و اختلال در حافظه اطلاق می‌شود.

شایع‌ترین نوع زوال عقلی، آلزایمر بوده که در افراد سالخورده شایع‌تر است. با این حال، به تازگی دانشمندان روشی جدید برای پیش‌بینی ابتلای افراد به این بیماری کشف کرده‌اند.

دانشمندان دانشگاه آکسفورد انگلیس موفق به کشف یک آزمایش خون شده اند که می‌تواند ابتلای افراد به زوال عقلی و آلزایمر را با دقت ۹۰ درصد پیش‌بینی کند.

ابداع آئورت مصنوعی

ابداع آئورت مصنوعی

 محققان سوئیسی موفق به تولید یک آئورت سیلیکونی شدند که قادر است میزان سختی پمپاژ قلب بیماران را کاهش دهد. این موفقیت می‌تواند جایگزین امیدوار کننده‌ای برای پیوند قلب باشد.

به گزارش پایگاه اینترنتی مای ساینس، بیش از ۲۳ میلیون نفر در سراسر جهان از نارسایی قلبی رنج می‌برند. این موضوع در اصل به این معنی است که آنها در شرایطی قرار دارند که قلب آنها قادر نیست خون را به اندازه لازم پمپاژ کند.

در حالت ایده آل، این بیماری با عمل پیوند قلب درمان می‌شود. با این حال با توجه به کمبود این نوع اهدای عضو، نیاز به درمان‌های جایگزین وجود دارد. مدت‌ هاست که محققان در سراسر جهان به دنبال ابداع راه حل‌ های جدیدی برای این موضوع هستند.

اکنون محققان «موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان» در سوئیس در جریان مطالعه ای با استفاده از سیلیکون و یک سری الکترود یک آئورت مصنوعی طراحی کرده‌اند. این دستگاه درست در پشت دریچه آئورت کاشته می‌شود و نحوه عملکرد آئورت را تقویت می‌کند تا مانند یک «آئورت بزرگ»  عمل کند.

سرطان حنجره در کمین مردان سیگاری/خشونت صدای دوهفته‌ای را جدی بگیرید

سرطان حنجره در کمین مردان سیگاری/خشونت صدای دوهفته‌ای را جدی بگیرید
عکس خبر آرشیوی است.

متخصص گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، گفت: در بررسی‌های اولیه خشونت صدای دوهفته‌ای  در مردانی که سیگار مصرف می‌کنند سرطان حنجره تلقی می‌شود، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

به گزارش ایسنا، دکترعلیرضا موحدی با بیان اینکه سرطان حنجره معمولا در مردان اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: این سرطان در خانم ها بیماری نادری است و اغلب تومورهای حنجره در مردان دیده می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این که مصرف سیگار یکی از اصلی ترین عوامل بروز سرطان حنجره است، گفت: سیگاری‌ها به مراتب بیش از سایرین در معرض سرطان حنجره قرار دارند.

دکتر موحدی با تاکید بر این که افرادی که به همراه سیگار، مشروبات الکلی نیز استفاده می‌کنند شانس ابتلا به سرطان حنجره را فوق العاده بالاتر می‌بردند، اضافه کرد: مهمترین عامل پیشگیری از سرطان حنجره عدم مصرف سیگار، دخانیات و الکل است

وی هشدار داد: اگر چنانچه فردی بیش از دوهفته با علامت خشونت صدا مواجه شده و به درمان‌های معمول پاسخ ندهد باید در سریعترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کند.

با حضور وزیر بهداشت صورت گرفت

آغاز کارآزمایی بالینی اولین واکسن ایرانیِ تزریقی – استنشاقی کووید-۱۹

آغاز کارآزمایی بالینی اولین واکسن ایرانیِ تزریقی - استنشاقی کووید-۱۹

صبح امروز کارآزمایی بالینی اولین واکسن تزریقی – استنشاقی نوترکیب کووید-۱۹ تولیدی موسسه سرم و واکسن سازی رازی رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، آیین رونمایی از کارآزمایی بالینی واکسن موسسه سرم و واکسن سازی رازی (واکسن رازی کوو پارس) با حضور وزیر بهداشت و وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز و در محل وزارت بهداشت انجام شد.

به این ترتیب با دریافت مجوزهای مربوطه، اولین واکسن تزریقی – استنشاقی نوترکیب کووید۱۹ در موسسه سرم و واکسن سازی رازی از امروز وارد فاز مطالعه انسانی شد.

وزیر بهداشت درباره این واکسن گفت: واکسنی که در رازی ساخته می شود، اولین فرم واکسنی است که به این گونه در جهان دارد ساخته می شود که مجموعه ای از دوز استنشاقی به عنوان دوز یادآور و فرم نوترکیب است که می تواند سیستم ایمنی را تحریک کند. این واکسن بسیار کم عارضه است و این قابلیت را دارد که در صورت جهش ویروس، این دوز را باز طراحی کنیم و باتوجه به فرم های جهش یافته از آن استفاده کنیم‌. همچنین عارضه بسیار کمی دارد و با دوز استنشاقی می تواند کمک کند تا فرد به طور کلی قابلیت ناقل بودن ویروس  را از دست بدهد که کار بسیار بزرگی است.

سبک زندگی سالم از آلزایمر جلوگیری می‌کند

سبک زندگی سالم از آلزایمر جلوگیری می‌کند

 مدیریت زندگی به شیوه سالم و صحیح آن شامل داشتن تغذیه مناسب، ورزش، فعالیت ذهنی و اجتماعی و کنترل استرس از بروز علایم بیماری آلزایمر پیشگیری می‌کند.

منیژه احمدی روانشناس و عضو انجمن آلزایمر ایران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاه و آموزش ایرنا در این خصوص توضیح داد: آلزایمر یک بیماری پیچیده با عوامل خطر متعدد بوده و برخی از عوامل مانند سن و ژنتیک خارج از کنترل هستند اما بسیاری دیگر از عوامل خطرساز مانند شیوه زندگی ناسالم در حوزه نفوذ ما بوده و این عوامل هنگامی که برای سلامت مغز به کار می رود، می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

وی اظهار داشت: تمرینات ورزشی منظم، رژیم غذایی سالم، فعالیت ذهنی، کیفیت خواب، مدیریت استرس و زندگی اجتماعی فعال از محورهای اصلی پیشگیری از آلزایمر و مغز سالم است. به طوری که ورزش منظم می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تا ۵۰ درصد کاهش دهد و همچنین سرعت پیشرفت مشکلات شناختی را کند می‌کند.

احمدی توصیه می کند: در هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه با سرعت متوسط ورزش کنید زیرا با بالا رفتن سن از حجم توده عضلانی کاسته می شود، وزن مناسب و تمرینات قدرتی نه تنها باعث افزایش توده عضلانی شده بلکه به سلامت مغز نیز کمک می کند. برای افرادی که بالای ۶۵ سال سن دارند دو تا سه جلسه تمرینات قدرتی در هفته می تواند خطر ابتلا به بیماری  آلزایمر را تا نصف کاهش دهد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*