اخبار خراسان جنوبی / “جشن کاکل” در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد

پنج طرح تعاونی در خراسان جنوبی افتتاح شد

بیرجند – ایرنا – پنج طرح تعاونی در خراسان جنوبی روز سه‌شنبه به صورت ویدئو کنفرانس با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افتتاح شد.

آیین افتتاح طرح‌های تعاونی و اختتامیه نخستین دوره جشنواره ملی پژوهش‌های برتر حوزه تعاون امروز در محل معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی برگزار شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان جنوبی در این نشست گفت: طرح‌های تعاونی قابل افتتاح استان پنج تعاونی با ۶۲ عضو است.

غلامرضا اشرفی افزود: این تعاونی‌ها با ایجاد ۲۳ فرصت شغلی و سرمایه‌گذاری ۱۰۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال با هدف اشتغالزایی در مناطق محروم و جلوگیری از مهاجرت به بهره‌برداری رسید.

وی از طرح تحقیقاتی با موضوع «آینده نگاری کسب و کارهای تعاونی محور در افق ۱۰ساله» نیز خبر داد و گفت: این طرح توسط اتاق فکر این اداره کل مورد حمایت مادی و معنوی قرار گرفته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی ادامه داد: این طرح تحقیقاتی در جشنواره ملی پژوهش‌های برتر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان طرح «شایسته تقدیر» منتخب شد.

وی گفت: مجری این طرح تحقیقاتی دانشگاه بیرجند است که با مدیریت یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه بیرجند انجام شد.

۲۸۶ پروژه تعاونی در سراسر کشور امروز با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به بهره‌برداری رسید. ارزش روز سرمایه‌گذاری این پروژه‌ها که به مناسب دهه فجر انجام شد، ۲ هزار و ۵۴۳ میلیارد تومان است.

 

 

۴.۶ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به مددجویان زندان‌های خراسان جنوبی پرداخت شد
روشان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال تسهیلات اشتغالزایی به مددجویان آزاد شده از زندان‌های استان پرداخت شده است.

«غلامرضا روشان» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال یکی از مهم ترین دغدغه های زندانیان آزاد شده است، گفت: در همین راستا از ابتدای امسال ۳۵ نفر از مددجویان زندان‌های استان موفق به دریافت تسهیلات اشتغالزایی شده‌اند.

 

مدیرکل زندان ها و اقدامات امنیتی و تربیتی خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح‌های اشتغالزایی مددجویان بیشتر در بخش‌های کشاورزی و دامپروری بوده است، افزود: امسال ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات اشتغالزایی به مددجویان آزاد شده از زندان‌های استان اختصاص یافت که تاکنون چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال از این تسهیلات پرداخت شده است.

 

وی با اشاره به شرایط مددجویانی که از این تسهیلات بهره‌مند می‌شوند، ادامه داد: زندانیانی که حداقل سه ماه را در زندان گذرانده، یک سال از تاریخ آزادی مددجو بیشتر نگذشته باشد، دارای معافیت یا کارت پایان خدمت بوده و آموزش‌های لازم را دیده و توانایی اداره شغل را نیز داشته باشند می‌توانند در این چرخه قرارگرفته و تسهیلات لازم اشتغال‌زایی را دریافت کنند.

 

روشان بیان کرد: این تسهیلات بی بهره (قرض الحسنه) و با میانگین پرداختی ۴۰۰ میلیون ریال برای هر مددجو است.

 

مدیرکل زندان ها و اقدامات امنیتی و تربیتی خراسان جنوبی یادآور شد: سال گذشته سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات اشتغالزایی به مددجویانی آزادشده از زندان های استان، پرداخت شد.

 

فرماندار خوسف:
لزوم احداث کتابخانه در شهر ماژان
آخوندی بر راه اندازی کتابخانه های دیجیتال به دلیل شیوع بیماری کرونا و احداث کتابخانه در شهر جدید التاسیس ماژان تأکید کرد و گفت: کتابخانه این شهر باید با جدیت پیگیری و راه اندازی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خوسف، «محمدعلی آخوندی» امروز (۲۸ بهمن) در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان خوسف اظهار کرد: شیوع بیماری کرونا مشکلاتی را برای کتابخانه های عمومی ایجاد کرده است که باید این مشکلات، با برنامه متنوع دیگر و کتابخانه های دیجیتال جبران شود.

فرماندار خوسف با بیان اینکه شهر جدیدالتأسیس ماژان نیازمند احداث کتابخانه عمومی است، افزود: این موضوع باید به صورت جد پیگیری و در اسرع وقت راه اندازی شود.

وی از راه اندازی کتابخانه عمومی روستای معصوم آباد با زیربنای ۱۲۰ مترمربع طی سال‌جاری خبر داد و گفت: با توجه به چشم انداز سرانه کتابخانه های عمومی در سطح شهرستان در افق ۱۴۰۴؛  باید زیربنای کتابخانه های عمومی افزایش پیدا کند تا به این سرانه دست یابیم.

وی با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت خیّرین و موقوفات در سطح شهرستان جهت حمایت از کتابخانه های عمومی استفاده کرد، اضافه کرد: هم افزایی دستگاه های فرهنگی برای توسعه کتابخانه ها باید بیشتر شود، همچنین  کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان دارای ظرفیت های خوبی است که باید پیگیری های بیشتری از این نهاد صورت پذیرد.

فرماندار خوسف یکی از ارکان مهم فرهنگی در جامعه را موضوع کتاب و کتابخوانی عنوان کرد و ادامه داد: منابع انجمن کتابخانه، منابع با ثباتی نیست و  شهرداری ها باید در پوشش هزینه های کتابخوانی همکاری لازم را داشته باشند.

آخوندی با تأکید بر جذب منابع از محل اعتبارات استان و ملی در جهت توسعه کتابخانه های شهرستان، افزود: در مبحث معرفی مفاخر علمی و فرهنگی شهرستان خوسف و توسعه اقدامات فرهنگی و تاریخی شهرستان باید عناوینی تعیین، پیگیری و اجرا شود.

«علی علی دوست» رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان خوسف در این جلسه با بیان اینکه زمین برای احداث کتابخانه در شهر ماژان اهداء شده است، گفت: کتابخانه ماژان طی سه سال علی رغم اعتبار در نظر گرفته شده، به دلیل عدم تخصیص احداث نشده است.

وی در پایان تصریح کرد: شهر ماژان و روستاهای خور، نوغاب و سروباد نیازمند احداث کتابخانه هستند.

منع تردد شبانه در همه شهرهای خراسان جنوبی اعمال می‌شود

منع تردد خودرو‌ها از ساعت ۲۱ تا ۳ بامداد

در پی حادثه آتش سوزی اخیر در گمرک اسلام قلعه

آمادگی پایانه مرزی ماهیرود برای استفاده به عنوان نزدیکترین مرز جایگزین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جاده های سرایان بستر وقوع ۷۲ درصد حوادث

رئیس جمعیت هلال احمر سرایان گفت: از ابتدای سال جاری ۶۱ مورد حادثه در سرایان رخ داده که ۷۲ درصد آنها جاده‌ای بوده است.

 محمد بارانی  در حاشیه برگزاری مانور جاده این شهرستان بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۶۱ مورد حادثه در سرایان به وقوع پیوسته که از این تعداد ۴۴ مورد حوادث جاده‌ای بوده است.

وی با بیان اینکه ۷۲ درصد حوادث سال جاری در جاده‌ها رخ داده است، اظهار کرد: پنج مورد از این حوادث مربوط به انحراف و برخورد با مانع و ۱۴ مورد تصادف بوده است.

رئیس جمعیت هلال احمر سرایان ادامه داد: همچنین دو مورد از حوادث جاده‌ای به دلیل نقض فنی خودرو رخ داده و ۲۳ مورد هم به صورت واژگونی بوده است.

بارانی با بیان اینکه این حوادث ۱۱۰ حادثه دیده داشته است، افزود: با تلاش نیروهای امدادی ۱۱ مورد عملیات فنی رهاسازی انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۱۴۶ نفر نیروی عملیاتی در قالب ۶۴ تیم امدادی به این حوادث امداد رسانی داشته‌اند، گفت: همچنین ۶۴ خودروی امدادی شامل ۴۳ دستگاه آمبولانس و ۲۱ خودروی نجات در امدادرسانی‌ها به کارگیری شده است.

رئیس جمعیت هلال احمر سرایان با اشاره به مانور جاده‌ای سرایان بیان کرد: آمادگی بیشتر و بهبود کیفی عملیات امدادرسانی از جمله اهداف این مانور بوده است.

بارانی ارزیابی توان و قابلیت دستگاه‌های امدادی در آیتم‌های مختلف اعم از اطلاع رسانی، هماهنگی و سرعت عمل را از دیگر اهداف مانور دانست و گفت: اجرای اینگونه از برنامه‌ها باعث بررسی آسیب‌ها و چالش‌های موجود و افزایش هماهنگی بین دستگاه‌های امداد رسان در راستای کاهش صدمات مالی و جانی در سطح راه‌ها می‌شود.

 

هشدار مدیریت بحران به کشاورزان/احتمال بروز خسارت از وزش باد شدید

مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی نسبت به احتمال بروز خسارت ناشی از وزش باد شدید و طوفان طی روزهای پایانی هفته جاری به کشاورزان و گلخانه داران هشدار داد.

سید ابوالحسن میرجلیلی با اشاره به پیش بینی هواشناسی مبنی بر احتمال وزش باد شدید در روزهای پایانی هفته جاری بیان کرد: در راستای جلوگیری از بروز خسارت احتمالی به کشاورزان و گلخانه داران هشدار داده شده است.

وی خواستار اتخاذ تدابیر و تمهیدات ویژه توسط گلخانه داران و واحدهای دامی شد و افزود: از این قشر خواستاریم نسبت به استحکام زیرساخت‌ها و تابلو و علائم اقدامات لازم را انجام دهند.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی اظهار کرد: از شهروندان هم خواستاریم در هنگام عبور از مجاورت ساختمان‌های نیمه کاره احتیاط کنند.

میرجلیلی ادامه داد: همچنین به رانندگان در محورهای ارتباطی و جاده‌ها توصیه می‌شود به رعایت اصول ایمنی سفر و هشدارهای پلیس راه توجه کنند.

 

نابسامانی چهارراه های بیرجند صدای مردم را درآورده است

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان در اغلب نقاط بیرجند با وجود اینکه مرکز استان است و با حجم بالای تردد وسایل نقلیه رو به رو است، برخی چهارراه‌ها وضعیت مناسبی ندارند.

مردم می‌گویند اغلب اوقات شاهد تصادف در این نقاط هستند.

در بسیاری از تقاطع‌ها نوسازی‌های انجام شده، فرسوده شده و یا از بین رفته اند.

اما نباید از بی توجهی رانندگان خاطی نیز غافل شویم که با بی احتیاطی هایشان یک پای ثابت تصادفات هستند.

اهالی منطقه می‌گویند: با وجود وضعیت نابه سامان تقاطع ها، رانندگان نیز کمتر قوانین را رعایت می‌کنند.

سرهنگ خسروی رئیس پلیس راهور بیرجند گفت: امکان نصب چراغ راهنما به علت نزدیک بودن تقاطع‌ها وجود ندارد.

او افزود: در آبان ماه مصوب شد که گذرگاه برجسته در برخی تقاطع‌ها ایجاد شود که تقاط امام موسی صدر- استقلال و تقاطع ولیعصر- دکتر حسابی نیز در اولویت قرار دارند.

سرهنگ خسروی بیان کرد: امیدواریم تقاطع نصر- بهمن و همچنین خیابان مهر در مهرشهر نیز تا پایان سال بهسازی شوند.

انتظار می‌رود در شورای ترافیک تصمیمات بهتری برای سروسامان دادن به این اوضاع گرفته شود.

از این دست چهارراه‌های پرتردد در سطح شهر بیرجند کم نیستند، در درجه اول نیاز است که رانند‌گان سرعتشان را در این تقاطع‌ها کم کرده و حق تقدم را رعایت کنند و در درجه دوم نیز نسبت به ایمن سازی تقاطع‌ها اقدام شود.پپپ

 

 

 

 

 

 

تجلیل از ۱۰ نفر از خیران

در مراسمی از ۱۰ نفر از خیران خراسان جنوبی که در زمینه‌های مختلف فعالیت داشتند، قدردانی شد.

در جشنواره غیر رقابتی خیران ماندگار روستا ۱۳۹۹ که به صورت ویدئو کنفرانسی و با حضور معاون اول رئیس جمهور، توسط مجمع خیران توسعه روستا‌ها و با پشتیبانی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری برگزار شد از فعالیت‌ها و دستاورد‌های برجسته خیران در حمایت و اقدام به پیشرفت و آبادانی روستا‌ها در سطح کشور تجلیل شد.
در این مراسم از ۱۰ نفر از خیران استان که در زمینه‌های مختلف از جمله مشارکت در ایجاد طرح‌های عام المنفعه روستایی و شهری، تأمین و توزیع کمک‌های مؤمنانه، تهیه جهیزیه برای نیازمندان روستایی، کمک به تحصیل دانش آموزان بی بضاعت روستایی و توسعه بهداشت و درمان فعالیت داشته اند، قدردانی شد.

 استاندار خراسان جنوبی در حاشیه این جشنواره با بیان اینکه خیران ، بزرگترین سرمایه‌های جامعه اند گفت: همواره افرادی خیر و نیک اندیش بوده اند که کار‌های ماندگاری انجام داده اند که در شرایط فعلی نیز توسعه و عمران روستا‌ها نیاز به توجه آنان دارد.

آقای ملانوری افزود: انجام کار خیر ، فقط  یک اقدام نیست بلکه پایه گذاری حرکت‌های فرهنگی فراوانی است که نسل‌های آینده از آن بهره می‌برند.

وی با بیان این که خیران برای تأمین آب، برق، مسکن، بهداشت و… روستا‌ها و نیازمندان کمک کرده اند، گفت: این اقدام شایسته‌ای است که جزء فرهنگ دینی و اعتقادی ما نمی‌تواند منشأ دیگری داشته باشد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی:
نابسامانی در توزیع کمکهای مردمی/ سوء تغذیه کودکان در خراسان جنوبی رو به افزایش است
بهاری گفت: متاسفانه هنوز در توزیع کمک های مومنانه دستگاه های متولی هم افزایی لازم را ندارند و نابسامانی خیلی جزیی و کلی در این زمینه وجود داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، «عباسعلی بهاری» عصر امروز (۲۸ بهمن) در جشنواره غیر رقابتی خیرین ماندگار روستا که به صورت ویدئو کنفرانسی و با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد : استان خراسان جنوبی یکی از استانهای پیشرو در زمینه اقدامات خداپسندانه و خیرخواهانه درسطح کشور است.

 

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۷۵ مرکز نیکوکاری در کمیته امداد استان فعالیت محله محور دارند، افزود: همچنین ۶۱۴ مرکز خیریه و سازمان مردم نهاد در حوزه کمیته امداد، سازمان بهزیستی فعالیت می کنند.

 

وی در ادامه به بیان فعالیت های گسترده سازمان های مردم نهاد و مراکز نیکوکاری در رزمایش کمک مومنانه پرداخت و گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا ۲ماه گذشته بالغ بر ۲۶۳ میلیارد تومان کمک های مردمی و خیرین در استان جمع آوری و توزیع شده است.

 

بهاری با بیان اینکه در این ایام تمام دستگاه های خدمات رسان نیز پای کار آمدند و ستاد کمک مومنامه برای هماهنگی با دستگاه ها در استانداری خراسان جنوبی تشکیل شد، عنوان کرد: اما متاسفانه هنوز در زمینه توزیع کمک های مومنانه دستگاه های متولی هم افزایی لازم را ندارند.

 

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: در سطح استان ۸۶ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و سال گذشته نیز ۱۴ هزار خانوار زیر پوشش تبصره ۱۴ کمیته امداد قرار گرفتند.

 

وی با اشاره به اینکه خیلی از خانوارهای نیازمند نیز تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند، گفت: در حال حاضر کمک های نقدی و غیر نقدی جمع آوری شده در رزمایش کمک مومنانه هنوز نتوانسته بخشی از معیشت مردم را که بر اثر کرونا دچار آسیب شدند، پوشش درست و حسابی بدهد و نابسامانی خیلی جزیی و کلی در سطح توزیع کمک مردمی وجود داشته است.

 

بهاری با تأکید بر اینکه طرح هر کارمند یک حامی توسط کمیته امداد در حال اجراست، افزود: ۳۳ هزار کارمند در استان داریم و رتبه بیستم کشور را داشتیم.

 

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سرانه کمک به فرزندان ایتام در استان را ۴۰۰ هزار تومان و به فرزندان محسنین را ۲۶۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: سال گذشته استانداری خراسان جنوبی سه میلیارد و ۶۰۰  میلیون تومان به اداره کل بهزیستی و ۸۴۰ میلیون تومان به کمیته امداد استان تخصیص داد تا بتوانیم بحث فرزندان بدون سرپرست را حمایت کنیم.

 

وی به وضعیت نامناسب معلولیت و روند افزایشی سوء تغذیه کودکان در استان اشاره کرد و افزود: باید کمک های مومنانه به این سمت سوق یابد تا این خانواده های نیازمند را از این وضعیت نجات دهیم.

 

 

 

 

راه‌اندازی بنیاد خیران حامی دانشگاه فرهنگیان

۲۱ شعبه بنیاد خیران حامی دانشگاه فرهنگیان تاکنون در کشور راه‌اندازی شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، احمدی مدیر عامل بنیاد خیران حامی دانشگاه فرهنگیان کشور در بیرجند گفت: راه‌اندازی بنیاد خیران حامی دانشگاه فرهنگیان در خراسان جنوبیاین بنیاد از همه افراد خیر و نیکوکار برای رفع مشکلات دانشگاه فرهنگیان کمک خواهد گرفت.

احمدی همچنین از اختصاص ۱۰ هکتار زمین برای ساخت دانشگاه فرهنگیان جامع در بیرجند خبر داد و پیش بینی کرد دانشگاه جامع فرهنگیان خراسان جنوبی با استفاده از توانمندی‌های این استان تا دو سال آینده به بهره برداری برسد.

وی خواستار کمک استانداری برای تسریع در ساخت دانشگاه فرهنگیان در استان شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری هم افتخار خراسان جنوبی را، تربیت و صادرات معلم دانست و گفت: رتبه‌های برتر کنکور، جذب آموزش و پرورش می‌شوند و این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند.

فرهادی افزود: ما آمادگی داریم بین بنیاد خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان و ستاد توسعه ارتباط برقرار کنیم و از ظرفیت این بنیاد در زمینه توسعه استان بهره ببریم.

وی گفت: برای کمک به دانشگاه فرهنگیان استان در احداث ساختمان در بیرجند و تعیین تکلیف زمین دانشگاه در فردوس اعلام آمادگی می‌کنیم.

نخستین همایش ملی تاریخ‌نگاری در ایران و اسلام در دانشگاه بیرجند برگزار شد

نخستین همایش ملی تاریخ‌نگاری در ایران و اسلام در دانشگاه بیرجند برگزار شد

نخستین همایش ملی تاریخ‌نگاری در ایران و اسلام (تاریخ نگاری ایران از صفویه تا پایان قاجاریه) با ‏حضور جمعی از پژوهشگران کشور امروز به‌صورت مجازی توسط دانشگاه ‏بیرجند برگزار شد.‏

مجتبی خلیفه عضو هیئت علمی گروه ‏آموزشی تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند و دبیر اجرایی همایش صبح امروز در حاشیه این همایش گفت: نخستین ‏همایش ملی تاریخ‌نگاری در ایران و اسلام، تاریخ نگاری ایران از صفویه تا پایان قاجاریه با حضور ‏جمعی از پژوهشگران کشور در روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ به‌صورت مجازی در دانشگاه بیرجند ‏برگزار شد.‏

وی با نام بردن از دانشگاه تهران، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین، انجمن ایرانی تاریخ و ‏انجمن ایرانی تاریخ اسلام به عنوان حامیان این همایش افزود: دکتر محمدعلی اکبری، استاد دانشگاه ‏شهید بهشتی و دکتر داریوش رحمانیان‎ ‎کوشککی، استاد دانشگاه تهران سخنرانان کلیدی این همایش ‏بودند.‏

دبیر اجرایی نخستین همایش ملی تاریخ‌نگاری در ایران و اسلام گفت: تعداد مقالات رسیده به این همایش ۸۰ مقاله بوده  که از این تعداد ۴۵ مقاله پذیرفته شده و مجموع مقالات به‌صورت لوح فشرده و الکترونیکی در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت.‏

وی بیان کرد: آسیب‌شناسی و نقد تاریخ‌نگاری از صفویه تا پایان قاجاریه، ‏بینش و روش در تاریخ‌نگاری از صفویه تا پایان قاجاریه، سیر تحول زبانی در تاریخ‌نگاری ایران از ‏صفویه تا پایان قاجاریه، انواع تاریخ‌نگاری(محلی، سلسله‌ای، عمومی و …)، مضامین و درون مایه‌های ‏تاریخ‌نگاری، خاندان‌های تاریخ‌نگار، زمینه‌های تحول در تاریخ‌نگاری، تقابل تفکر سنتی و مدرن در ‏تاریخ‌نگاری، تاریخ‌نگاری و ناسیونالیسم، صورت‌بندی مشروطه و تکوین تاریخ‌نگاری مردم محور و ‏موضوعات مرتبط از محورهای همایش بود.‏

خلیفه تصریح کرد: اولین تحولاتی که در تاریخ معاصر اتفاق افتاده در تاریخ نگاری بوده ‏است بنابراین پرداختن به تاریخ نگاری از جنبه‌های مختلف مهم است و بسیار خرسندیم که دانشگاه بیرجند ‏برای اولین بار در کشور این همایش را برگزار کرد.‏

دبیر اجرایی نخستین همایش ملی تاریخ‌نگاری در ایران و اسلام، حضور پژوهشگران از دانشگاه‌های سراسر کشور را در این همایش بخشی از دستاوردهای این ‏همایش دانست و بیان کرد: در روز برگزاری همایش ۱۳ مقاله در سه پنل تخصصی شامل یک پنل ‏تاریخ نگاری صفوی و دو پنل در مورد تاریخ نگاری قاجار ارائه شد.‏

 

 

 

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تاکید کرد؛
لزوم تعیین کالابرگ برای کالاهای اساسی/ریشه گرانی ها در داخل کشور است
آیت الله عبادی با بیان اینکه برای کالاهای اساسی باید کالابرگ تهیه شود، گفت: ریشه تحریم ها در گراهایی است که برخی افراد به دشمن می دهند؛ با وجود کالابرگ نه صفی ایجاد می شود و نه بیماری کرونا گسترش می یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، آیت الله «سید علیرضا عبادی» ظهر امروز (۲۷ بهمن) در دیدار با جانشین فرمانده کل سپاه در امور بسیج اظهار داشت: مشکل بشر جهل و نادانی نیست چون هر کسی می‌داند یا می تواند بداند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: اگر ۱۴ میلیون پرونده در دادگاه باشد خود مجرم یا دزد بهتر از قاضی می داند که مقصر کیست؟ حال یکی دزد اموال مردم، دیگری دزد دین مردم و آن دیگری دزد فرهنگ و سیاست مردم است و بعد از خداوند خود آدم خائن می داند که دارد چه کار می کند.

وی افزود: مسائلی که امروز در دنیا می گذرد بر کسی مبهم نیست که جنایت کاران چه کسانی هستند، اما هنر وارونه را انجام می دهند.

آیت الله عبادی با بیان اینکه مشکلات کشور تنها مربوط به وجود تحریم نیست، ادامه داد: بلکه مشکلات کشور از ناحیه برخی افراد داخلی است  و حتی علت اصلی تحریم نیز همین افراد هستند چرا که این نیروهای داخلی قبله شان آمریکا و اروپا است و آن ها هستند که طمع ایجاد می کنند و دشمن هم تحریم می کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه مشکلات اصلی کشور از برخی نیروهای داخلی غرب زده نشات می گیرد، افزود: اگر چنانچه در داخل مشکل نداشته باشیم دشمنان جرأت دخالت در امور کشور را پیدا نمی کنند.

وی در ادامه بیان کرد: تهیه و مدیریت توزیع مرغ و تخم مرغ که مربوط به آمریکا نیست؛ شب گذشته در تلویزیون آن شلوغی جمعیت برای خرید مرغ و یا تخم مرغ را ملاحظه کردید آیا این به تحریم و یا آمریکا ربط دارد؟ آیا نمی شود توزیع کالاهای اساسی را مدیریت کرد.

آیت الله عبادی تاکید داشت: مسئولان باید برای کالاهای اساسی و هر جنسی که دو نرخی شد کالابرگ درست کنند تا مردم صف نکشند و ازدحام ایجاد نشود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ستاد ملی کرونا هشدار می دهد که ویروس کرونای انگلیسی وارد شده است و همه باید مراعات کنند، ادامه داد: در این شرایط چرا نسبت به این صف ها اقدامی نمی شود؟ با وجود کالابرگ نه مردم التهاب دارند نه صف ایجاد می کنند نه بیماری کرونا گسترش می یابد و نه اعصاب مردم متاثر می شود.

آیت الله عبادی با بیان اینکه گرانی ها کار انگلیس و آمریکا نیست، گفت: کار انگلیس این است که وسوسه و نفوذ ایجاد کند؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که دشمن نفوذ می کند و در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها تاثیر می گذارد که این عوارض منفی زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه ریشه تحریم ها در گراهایی است که نیروهای داخلی به دشمن می دهند، افزود: آمریکا و اروپا خیلی کوچک تر از آن هستند که در مقابل نظام جمهوری اسلامی و جایگاه ایران دخالت کنند و در تحریم سماجت داشته باشند؛ اگر ما خودمان درست شویم همه چیز درست می شود و از آن ها کاری بر نمی آید اما شرطش همین است که درست شویم.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به راهپیمایی ۲۲ بهمن اشاره کرد و گفت: این راهپیمایی یک الهام الهی بود که باعث شد همه مردم یکنواخت، با نشاط، مشت های گره کرده حضور پیدا کنند و بگویند این انقلاب فراموش شدنی نیست.

وی در پایان با بیان اینکه کارهایی که سپاه پاسداران انجام می دهد یک کار نیست بلکه کارستان است، افزود: سپاه پاسداران در همه حوزه های امنیتی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی در این شرایط خاص کشور خوش درخشیده است و همه این تلاش ها و فعالیت ها رنگ جهاد دارد.

برگزاری مسابقات بومی محلی جام فجر بانوان بشرویه/۷

برگزاری مسابقات بومی محلی جام فجر ویژه بانوان درشهرستان بشرویه

مسابقات بومی محلی جام فجر ویژه بانوان روستایی شهرستان بشرویه برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، به مناسبت چهل ودومین سالگشت پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و یادبود سردار دلها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی مسابقات ورزشی بومی و محلی ویژه بانوان روستایی برگزار شد.
این مسابقات به همت هیات روستایی وبازیهای بومی محلی شهرستان وهمکاری اداره ورزش وجوانان شهرستان  برگزارشد.
درپایان به برترین های مسابقات هدایایی تقدیم شد.

 

 

 

اجرای طرح خوانا با مشارکت کانون پرورش فکری شهرستان نهبندان

اجرای طرح خوانا با مشارکت کانون پرورش فکری شهرستان نهبندان

مرکز فرهنگی وهنری کانون شهرستان نهبندان، در اجرای طرح خوانا با آموزش و پرورش این شهرستان همکاری می کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، همزمان با ۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۹ جلسه مشترکی با حضور دُرمحمد نخعی معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش، مسئولان مراکز ثابت و سیار کانون شهرستان نهبندان، جمعی از کارشناسان و سرگروه‌های آموزش ابتدایی به منظور مشارکت کانون در جرای طرح خوانا در محل مرکز فرهنگی وهنری کانون برگزار شد.

براساس این خبر، نخعی معاون آموزشی مدیریت آموزش و پرورش این شهرستان ضمن معرفی طرح خوانا، تعامل و همکاری گروه‌های آموزشی و کانون را جهت پیشبرد اهداف آموزشی  و اجرای طرح خوانا را سازنده دانست.

پس از آن مریم محمدی مربی مسئول مرکز فرهنگی و هنری کانون نهبندان و رحمت اله هاشم زهی مربی کتاب‌خانه سیار روستایی ضمن اعلام آمادگی همکاری این مراکز در اجرای طرح خوانا به ارائه گزارش برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی و معرفی ظرفیت‌های کانون در شهرستان پرداختند و کارشناسان و سرگروه آموزشی نظرات خود در مورد اجرای بسته تحولی خوانا و طرح‌های بازی و یادگیری و اهمیت تعامل و ارتباط مدرسه و کانون و همچنین فعالیت های کانون در بستر شاد به ویژه در ایام کرونا و فضای مجازی را بیان کردند.

درادامه مهران جانی کارشناس تکنولوژی و گروه های آموزشی و مسئول شبکه شاد در این شهرستان نیز طی سخنانی با اشاره به تفاهم نامه‌ی کانون و اداره کل آموزش و پرورش استان در جهت اجرای طرح خوانا گفت:  مشارکت کانون در اجرای طرح خوانا شروع یک تحول عالی در آموزش و پرورش است که افزایش خلاقیت در دانش آموزان را به همراه خواهد داشت.

یادواره شهید سرحدی و شهیده سرتنگی برگزار شد۲-۷

    
نباید از مشکلاتی که دشمنان بوجود می آورند هراس داشت

 به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، یادواره شهید محمد سرحدی و شهیده معصومه محمودی سرتنگی صبح امروز ۲۸ بهمن ماه ۹۹ در محل هنرستان دخترانه هنرهای زیبا برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد امام راحل، شهدای دفاع مقدس، شهدای انقلاب و مقاومت و خصوصا ۲ هزار شهید استان، عنوان کرد: نام این عزیزان چراغ راه است و مسیر ما را روشن می کند.

وی با اشاره به این که برگزاری یادواره ها در اصل یادآوری مجاهدت های شهدایی است که با نثار جان و خون خود در راه آرمان هایشان گام برداشتند، اضافه کرد: شهدا یاد دادند که هیچ گاه نباید از مشکلاتی که دشمنان بوجود می آورند، هراس داشت زیرا که انقلاب متکی بر جانبازی ها و شهادت خیل عظیمی از جوانان چه مرد و چه زن است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان این که شهدا با گام های استوار خود تمام موانع را شکستند، ادامه داد: ما نیز باید در معبری که این بزرگواران صلابت، آزادگی و عدالت باز کردند گام برداریم تا به مقصود ک همانا استقلال کامل جمهوری اسلامی در همه ابعاد است برسیم.

محمد علی واقعی مدیر کل آموزش و پرورش استان در این مراسم با اشاره به نقش پررنگ دانش آموزان و معلمین در تمامی عرصه های قبل و بعد انقلاب و در سنگرهای دفاع مقدس، عنوان کرد: ماحصل این جانفشانی ها ، جشن گرفتن چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب است.
وی با بیان این که آرامش و امنیت کشور، حاصل خون شهدا و ایثارگری خانواده معظم آنان، ایثارگران و جانبازان است، خاطرنشان کرد: به عنوان افرادی که از این غافله جا مانده ایم باید رسالتی داشته و پیام خون شهدا را برای آیندگان تبیین کنیم.

واقعی به اثر گذاری هنر و قلم در این راستا تاکید کرد و گفت: در دوران کودکی بسیاری از مطالب سینه به سینه و از طریق پرده خوانی برای ما نقل شد اما این کار در دنیای امروزی تسهیل شده و با بهر گیری از ابزار جدید می توان پیام خون شهدا را به نسل های دیگر انتقال داد.

به گفته وی بیش از ۵۰۰ یادواره در مدارس استان تحت عنوان لاله های روشن برگزار شده و امیدواریم این یادواره ها در شناساندن راه شهدا برای دانش آموزانی که قرار است آینده مملکت را بسازند موثر باشند.

گفتنی است در پایان مراسم هدایایی به رسم قدردانی ، تقدیم خانواده های شهید محمد سرحدی و شهیده معصومه محمودی سرتنگی شد.

پایانه مرزی ماهیرود به عنوان نزدیک‌ترین مرز جایگزین دوغارون اعلام آمادگی کرد/۷

  • پایانه مرزی ماهیرود به عنوان نزدیک‌ترین مرز جایگزین دوغارون اعلام آمادگی کرد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی از آمادگی کامل پایانه مرزی ماهیرود برای استفاده به عنوان نزدیکترین مرز جایگزین دوغارون خبر داد.

اسدالله جلال‌زاده ظهر امروز در بازدید از پایانه مرزی ماهیرود اظهار داشت: این پایانه در پی حادثه آتش سوزی اخیر در گمرک اسلام قلعه کشور افغانستان به عنوان  نزدیکترین مرز جایگزین دوغارون جهت استفاده تجار و صادرکنندگان کشور  از آمادگی برخوردار است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: آتش سوزی و حریق گسترده در گمرک اسلام قلعه کشور افغانستان در ۲۵ بهمن ماه باعث توقف تردد از مرز و بروز مشکلات متعدد برای تجار در این مرز شده که در این راستا با توجه به اهمیت جایگاه ویژه مرز ماهیرود در تحکیم روابط و مناسبات تجاری با کشور دوست و همسایه افغانستان این اداره کل آمادگی خود را  برای همکاری و تسهیل تردد اعلام کرده است.

وی افزود: در این راستا با قید فوریت نسبت به تشکیل جلسه با دستگاه‌های ذیربط مستقر در مرز اقدام و برابر مصوبات مقرر شد به جهت تسریع و تسهیل انجام تعهدات تجار فعال در مرز دوغارون ننسبه به فراهم کردن امکانات و نیروی انسانی با افزایش ساعت کاری و فعالیت در ایام تعطیل نسبت به ارائه خدمات به محمولاتی که قصد خروج از مرز ماهیرود را دارند برنامه‌ریزی شود.

جلال‌زاده عنوان کرد: در این راستا  با برگزاری جلسات هماهنگی مقرر شد پایانه بار بیرجند برای ارائه خدمات به ناوگان حامل محمولات ترانزیتی و منطقه ویژه اقتصادی برای ارائه خدمات به ناوگان حامل محمولات سوختی تعیین شد و با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط از جمله گمرک و اتاق بازرگانی روند کاری برای دریافت خدمات توسط تجار و رانندگان اعلام شود.

ساعت ۱۳ روز ۲۵ بهمن ماه آتش‌سوزی وسیعی در تاسیسات گمرکی اسلام‌قلعه افغانستان واقع در نقطه مقابل گمرک مرزی دوغارون شهرستان تایباد در شرق خراسان رضوی رخ داد که انفجار اولیه به خاطر حضور تانکرهای حامل سوخت و گاز در منطقه به انفجارهای پی در پی و گسترش سریع آتش انجامید.

والی هرات بلافاصله از استاندار خراسان رضوی درخواست کمک کرد و دامنه آتش‌سوزی با ساعت‌ها کمک و تلاش نیروهای آتش‌نشان و تجهیزات تخصصی اعزامی به منطقه از شهرهای مشهد، تایباد، تربت‌جام، خواف و فریمان مهار شد.

گمرک و گذرگاه مرزی دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر تایباد قرار دارد. مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد نیز در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است.

تایباد از سمت شرق و جنوب شرق هم‌مرز با کشور افغانستان است.

خراسان جنوبی نیز در چهار شهرستان خود با افغانستان مرز مشترک دارد و در حال حاضر مرز ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال‌ترین پایانه مرزی در این استان است.

 

 

 

سرگردانی معلمان خرید خدمات در میان وعده‌ها/گره در قراردادهای کاری

بیرجند- معلمان خرید خدمات خراسان‌جنوبی این روزها بابت قراردادهای جدید کاری‌شان دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی دارند که رفع آن همت مسئولین را می‌طلبد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: اینکه می‌گویند معلمی عشق است تنها یک حرف و شعار نیست. وقتی برای تدریس و آموزش چندین کیلومتر آن طرف‌تر از خانه و کاشانه خود می‌روی تا دانش آموزان نقاط محروم دیارت از آموزش محروم نماند، آن هم در شرایطی که از نظر مادی حقوق بسیار پایین دریافت می‌کنی، جز علاقه نیست.

این شرایط بسیاری از معلمان خرید خدمات خراسان‌جنوبی است که این روزها به واسطه قراردادهای جدید کاری دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی دارند. معلمانی که بسیاری از آنان سال‌ها است در نقاط محروم این استان مشغول فعالیت آموزشی هستند.

ماجرا از این قرار است که وزارت آموزش و پرورش بخشنامه‌ای به استان‌ها ارسال کرده و از آن‌ها خواسته تا قرارداد جدید و هماهنگ کشوری را برای معلمان خرید خدمات آموزشی به امضا برسانند.

مؤسسات حاضر به امضای قراردادها نیستند

گفتنی است بر اساس این قرارداد حقوق معلمان خرید خدمات (براساس قانون کار) افزایش خواهد یافت، اما مؤسسات آموزشی تحت قرارداد به واسطه عدم اطمینان از تأمین اعتبار ناشی از این افزایش حاضر به امضای قرارداد نیستند.

خبرگزاری مهر در تاریخ ۲۵ بهمن موضوع را پیگیری کرد و محمد علی واقعی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در گفت و گویی با مهر تأکید کرد که برخی از مؤسسات در این زمینه توجیه نبوده‌اند و مشکل این قبیل معلمان در حال حل شدن است.

اما در ابتدای هفته جاری برخی از این معلمان در تماس با خبرگزاری مهر اعلام کردند که مشکل آنان حل نشده و همچنان مؤسسات حاضر به امضای قرارداد نیستند.

یکی از معلمان خرید خدمات در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس قرارداد جدید حقوق هر معلم خرید خدمات افزایش می‌یابد و بیمه آنان نیز به جای ۲۲ روز در ماه ۳۰ روزه می‌شود.

نگرانی مؤسسات بابت عدم تأمین اعتبار

وی با بیان اینکه معلمان خرید خدمات به نوعی وابسته به مؤسسه سماء و مؤسسه امام حسین (ع)، هستند، بیان‌کرد: اما این دو مؤسسه به دلیل افزایش حقوق و عدم اطمینان خاطر از تأمین اعتبار ناشی از این افزایش، قرارداد جدید را امضا نمی‌کند.

این معلم خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر حقوق ماهیانه معلمان خرید خدمات بین یک تا یک و نیم میلیون است در حالی که چندین سال است به فعالیت آموزشی مشغول هستند.

یکی دیگر از معلمان خرید خدمات که او نیز ترجیح داد بدون ذکر نام مشکلات خود را بیان کند، در گفت و گو با مهر اظهار کرد: تعدادی از ما معلمان خرید خدمات برای بیان مشکلات خود هفته گذشته به آموزش و پرورش مراجعه و مسائل خود را مطرح کردیم.

وی با گلایه از عدم برخورد مناسب متولیان امر با معلمانی که برای طرح مشکل خود مراجعه کرده بودند، بیان‌کرد: البته در نهایت قول داده شده با رایزنی با مؤسسات مشکل تا شنبه حل شود ولی در حال حاضر هنوز هم این مسئله مرتفع نشده است.

سنوات خدمت در فرم جدید حذف شده است

این معلم خرید خدمات در خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: متأسفانه در فرم جدید قرارداد معلمان خرید خدمت، سنوات خدمت حذف شده است که به این موضوع نیز انتقاد داریم.

وی با بیان اینکه وقتی اعتراض می‌کنیم می‌گویند می‌خواهید، نیایید، یادآور شد: متأسفانه در حال حاضر بیمه معلمان خرید خدمات آموزشی به اندازه روزهایی است که کار می‌کنند و ۳۰ روز کامل نیست.

وقتی اعتراض می‌کنیم می‌گویند می‌خواهید، نیایید و متأسفانه در حال حاضر بیمه معلمان خرید خدمات آموزشی به اندازه روزهایی است که کار می‌کنند و ۳۰ روز کامل نیستیکی دیگر از معلمان خرید خدمات در استان نیز با بیان اینکه بیش از سه سال است که به شغل معلمی مشغول است، اظهار کرد: بسیاری از معلمان خرید خدمت در روستاهای خراسان‌جنوبی با عشق فراوان مشغول خدمت هستند.

وی بیان‌کرد: حتی در این شرایط کرونایی برخی از این معلمان به واسطه عدم دسترسی برخی از روستاها به اینترنت برای آموزش دانش آموزان به صورت حضوری فعالیت معلمی را پیگیری می‌کنند.

این معلم خرید خدمت خراسان‌جنوبی گفت: وقتی که ما از دل و جان و با حقوق کم کار می‌کنیم آیا شایسته نیست که اینگونه بلاتکلیف و سردرگم بمانیم.

نگرانی بابت وضعیت کاری در آینده

وی با بیان اینکه سایت ضمن خدمت معلمان خرید خدمات بسته شده و مؤسسات نیز حاضر به امضای قرارداد جدید نمی‌شوند، اظهار کرد: با توجه به این مسائل ما نمی‌دانیم که وضعیت کاری ما در آینده چگونه خواهد بود.

این معلم خرید خدمت خراسان‌جنوبی یادآور شد: آموزش و پرورش باید نگرانی مؤسسات را بابت تأمین اعتبار ناشی از این قراردادها را رفع و این اعتبار را تأمین کند.

عطاء الله اژدری رئیس موسسه فنی و حرفه‌ای سماء نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: موضوع پیش آمده برای معلمان خرید خدمات تنها برای خراسان‌جنوبی نیست و در دیگر استان‌ها نیز شاهد موارد مشابه هستیم.

وی اظهار کرد: ما به عنوان مؤسسات تنها یک واسطه هستیم و هر گاه ایرادات قرارداد رفع شد ما نیز آن را امضا خواهیم کرد.

تأمین اعتبار قراردادها برای ما حائز اهمیت است

رئیس مؤسسه فنی و حرفه‌ای سماء گفت: البته تأمین اعتبار ناشی از افزایش حقوق معلمان خرید خدمات نیز بسیار حائز اهمیت است و ما وقتی قرارداد را امضا می‌کنیم آموزش و پرورش باید اعتبار این قرارداد را تأمین کند.

اژدری با اشاره به اینکه رفاه معلمان خرید خدمات خواست ما است، ادامه داد: ما و آموزش و پرورش پیگیر مشکلات معلمان هستیم و با اندکی صبوری این مشکل حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه با صبوری معلمان خرید خدمات استان و پیگیری‌های ما و آموزش و پرورش امیدواریم این مشکل به زودی مرتفع شود، یادآور شد: هنوز هیچکدام از مؤسسات مربوطه در خراسان‌جنوبی قرارداد را امضا نکرده‌اند.

سکینه طیبی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی- دو مؤسسه نگران تأمین اعتبار ناشی از قراردادهای جدید معلمان خرید خدمت هستند.

رایزنی با وزارتخانه برای حل مشکل

وی با بیان اینکه برای تأمین اعتبار در حال رایزنی با وزارت آموزش و پرورش هستیم، گفت: این دسته از معلمان عزیز اطمینان خاطر داشته باشند که پیگیر مشکل آنان هستیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: هر چند قبلاً گفته شده بود تا ۲۵ بهمن فرصت امضا قرارداد جدید توسط معلمان خرید خدمات است ولی هماهنگ می‌کنیم که این زمان افزایش پیدا کرده و مهلت آن تمدید شود.

در هر حال معلمان خرید خدمات خراسان‌جنوبی در شرایط فعلی نگران آینده وضعیت کاری خود هستند. معلمانی که همواره در شعارها و سخن‌ها از حرفه و کار آنان به عنوان شغل انبیا یاد کرده‌ایم و آن را ارج گذاشته‌ایم.

و اکنون نوبت آن است که با رفع مشکلات و دغدغه‌های آنان در عرضه شغلی و کاری اثبات کنیم که در عمل چقدر به شعارهایی که در شأن معلم داده‌ایم، باور داریم.

تفاوت نمی‌کند که از منظر اداری معلم رسمی، قراردادی، خرید خدمات و … است. همین که او از صمیم جان برای آموزش دانش‌آموز و فرزندان این دیار به ویژه در روستاها و مناطق محروم تلاش می‌کند، عزیز و محترم است و باید دغدغه‌های او رفع شود.

 

وزش باد در خراسان جنوبی شدت می‌گیرد/۲

وزش باد از روز چهارشنبه در خراسان جنوبی شدت می‌گیرد

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی درباره وزش شدید تا خیلی شدید باد همراه با خیزش گرد و خاک و کاهش دید افقی در این استان هشدار داد.

در این هشدار سطح زرد (آگاهی) اداره کل هواشناسی برای روزهای چهارشنبه تا جمعه (اول اسفند) علاوه بر تشدید سرعت وزش باد، افزایش ابر و بارش پراکنده نیز در نیمه شمالی و نواحی شرقی استان پیش‌بینی شده است.

توده هوای ناپایدار جوی از عصر چهارشنبه وارد استان خراسان جنوبی می‌شود و تا روز جمعه غالبا به صورت وزش باد شدید همراه با برخاستن گرد و خاک در منطقه فعال خواهد بود.

شهرستان‌های طبس، بشرویه، سرایان، فردوس، خوسف، بیرجند، نهبندان، حاجی‌آباد زیرکوه، سربیشه، درمیان و قاینات منطقه اثر این سامانه است.

بنابر این گزارش احتمال اختلال در تردد درون و برون شهری، شکسته شدن درختان آسیب‌پذیر و نهال‌های غرس شده، خسارت به پوشش گلخانه‌ها، سقف‌های موقت و تابلوهای تبلیغاتی و سقوط اجسام از ارتفاع در کارگاه‌های ساختمانی وجود دارد و پرهیز از سفرهای غیرضروری، رعایت سرعت مطمئنه، بازدید و اطمینان از استحکام سازه و پوشش گلخانه‌ها، سقف‌های موقت و تابلوهای تبلیغاتی از توصیه‌های هواشناسی است.

 

چهارمین برنامه معرفی مفاخر خراسان جنوبی برگزار شد/۷

چهارمین برنامه معرفی مفاخر خراسان جنوبی برگزار شد

 آیت الله سید حسن تهامی در چهارمین برنامه “دوشنبه‌ها با مفاخر خراسان جنوبی” از طریق فضای مجازی معرفی شد.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی روز سه‌شنبه گفت: این برنامه شب گذشته ۲۷ بهمن ساعت ۱۹ از طریق صفحه اینستاگرامی khjfarhang منتشر شد.

محمود رمضانی افزود: آیت الله سید حسن تهامی یکی از مراجع بزرگ عالم تشیع و از مفاخر برجسته حوزه علمیه نجف بود که به تقاضای مردم برای ترویج دین مبین اسلام و خدمت به مردم از نجف به بیرجند بازگشت.

وی اظهار داشت: این عالم بزرگوار با تاسیس مدرسه معصومیه و تقویت حوزه علمیه، نقش ارزنده‌ای را در تربیت طلاب ایفا کرد.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: آیت الله تهامی در رشته‌های مختلف فقه، اصول، رجال، درایه، تفسیر، حدیث، منطق، فلسفه و حکمت و شعر متبحر بود و عالم برجسته منطقه به شمار می‌رفت.

وی افزود: دوشنبه‌های با مفاخر، با هدف معرفی مفاخر خراسان جنوبی به مردم استان و کشور همچنین نسل جوان و در راستای پاسداشت علم، فرهنگ و فرهیختگان برنامه‌ریزی شده است و طی این برنامه، ۱۲ نفر از مفاخر استان معرفی خواهند شد.

رمضانی بیان کرد: تاکنون در این برنامه ابن حسام خوسفی، آیت الله محمدباقر آیتی، آیت الله سید مهدی عبادی و آیت الله سید حسن تهامی معرفی شده‌اند.

آیت الله سید حسن تهامی سال ۱۳۱۴ قمری برابر با سال ۱۲۷۶ شمسی در روستای سندادان (سیدان) خراسان جنوبی متولد شد و به دلیل هوش و استعداد خاصی که داشت در ۶ سالگی قرائت قرآن را صحیح و فصیح فرا گرفت.

این عالم ربانی علاوه بر تحصیل و تدریس علوم دینی، در بیرجند اقدامات ارزشمندی انجام داد که از آن میان به تاسیس کتابخانه‌ای برای محصلین و تاسیس سه مسجد به نام‌های مسجد خیرآباد نو، مسجد رضوی و مسجد خضر علی می‌توان اشاره کرد.

آیت الله تهامی سرانجام در شب ۱۴ صفر سال ۱۳۸۵ قمری برابر با سال ۱۳۴۴ شمسی به سرای باقی شتافت و بنابر وصیتش در مسجد صاحب الزمانی خیرآباد نو به خاک سپرده شد.

برنامه معرفی مفاخر خراسان جنوبی به دلیل محدودیت‌های کرونا در فضای مجازی پخش می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند ساعت ۱۹ هر دوشنبه از طریق صفحه اینستاگرامی khjfarhang این برنامه را مشاهده کنند.

 

 

۱۰۰ میلیارد تومان برای احداث گلخانه در خراسان جنوبی جذب شد

بیرجند – ایرنا – مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار گلخانه‌ای در این استان ۱۰۰ میلیارد تومان تاکنون جذب و هزینه شده است که ۷۱ درصد تعهد شرکت شهرک‌های کشاورزی را شامل می‌شود.

مهدی سورگی روز سه‌شنبه در نشست خبری بررسی پیشرفت نهضت گلخانه‌ای استان خراسان جنوبی افزود: مجموع اعتبار طرح نهضت گلخانه‌ای استان در قالب تفاهم‌نامه، ۱۹۰ میلیارد تومان بوده که ۱۴۰ میلیارد تومان مربوط به اجرای گلخانه است.

وی بیان کرد: تا جایی که توان داشتیم از اعتبارات ملی به ویژه اعتبارات تبصره ۱۹ جذب کردیم و مطالعات پنج شهرک گلخانه‌ای در استان نهایی شد.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تفاهم‌نامه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بین استانداری و شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران مهر سال گذشته همزمان با برگزاری همایش روز ملی روستا و عشایر در خراسان جنوبی امضا شد.

وی افزود: براساس این تفاهم‌نامه احداث یک هزار هکتار کشت گلخانه‌ای با اعتبار ۱۹۰ میلیارد تومان در خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفت و از مجموع هزار هکتار، احداث ۷۰۰ هکتار شهرک گلخانه‌ای، ۱۵۰ هکتار مجتمع بارگاه زرشک، ۱۰۰ هکتار مجتمع دامی و ۵۰ هکتار شهرک شیلات هدف‌گذاری شد.

سورگی گفت: براساس تفاهم‌نامه مذکور، شرکت شهرک‌های کشاورزی نسبت به شناسایی اراضی مستعد اقدام کرده و اراضی را بدون زیرساخت در صورت تمایل سرمایه‌گذار واگذار می‌کند.

وی تصریح کرد: مطالعات پنج شهرک گلخانه‌ای در شهرستان‌های سربیشه، خوسف، نهبندان، زیرکوه و درمیان در استان نهایی شده و قرارداد با پیمانکاران انجام شده است که در حال انجام پروژه معابر و گازرسانی هستیم.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه زیرساخت‌های پروژه دام هنوز آغاز نشده است افزود: در این زمینه ۶ شهرک دام از مجموع مساحت ۱۶۷ هکتار، در استان تثبیت شده است.

وی گفت: مطالعات فاز یک نهایی شده و فاز ۲ تا پایان سال قطعی می‌شود و سال آینده برای جذب پیمانکار اقدام خواهد شد.

سورگی از آغاز اقدام اجرایی برای احداث بارگاه بهداشتی زرشک در استان خبر داد و افزود: مطالعات ۲ بارگاه بهداشتی روستای افین زیرکوه و گلندر سربیشه انجام شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بارگاه‌های زرشک متعلق به روستاها هستند و باید در جوار روستاهای دارای محصول احداث شوند لذا سرمایه‌گذار غیربومی و فاقد فعالیت نمی‌تواند ورود کند.

سورگی گفت: در حوزه شیلات نیز در سیاهو سربیشه ۵۰ هکتار زمین نهایی شده که مطالعات فاز یک نهایی شده و فاز دوم در دست اجرا است.

وی افزود: مهمترین پروژه بخش کشاورزی استان در زمینه توسعه استان، شهرک‌های کشاورزی هستند که این موضوع در همه دولت‌ها مورد توجه واقع شده است.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تمرکز جهاد کشاوررزی بر عملیاتی شدن پروژه‌های در دست اجرای طرح نهضت گلخانه‌ای است.

وی بیان کرد: در حال حاضر طرح توسعه نهضت گلخانه در این استان ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بازه زمانی تفاهم‌نامه تا پایان سال آینده ادامه دارد.

سورگی گفت: در اعتبارات ملی و استانی سال آینده برای نهضت گلخانه تخصیص خواهیم داشت و شاهد پیشرفت قابل قبولی در این زمینه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در بخش کشاورزی استان کمتر توسعه یافته است افزود: برای توسعه و پیشرفت استان با توجه به کمبود منابع آبی و تغییر اقلیم نیازمند وفاق و همدلی بین دستگاه‌های اجرایی هستیم.

سورگی درباره گلایه سرمایه‌گذاران مبنی بر بالا بودن نرخ تسهیلات اظهار داشت: نرخ تسهیلات توسط بانک مرکزی تصویب می‌شود لذا در استان کاری از دست ما ساخته نیست.

وی گفت: نرخ تسهیلات گلخانه در استان‌های کمتر توسعه یافته ۱۲.۵ درصد است که از خط اعتباری ۴۴۰ میلیارد تومان کشوری در اختیار بانک کشاورزی قرار می‌گیرد.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: در سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان مکاتباتی درخصوص کاهش نرخ تسهیلات تنظیم و ارائه شد اما این موضوع بعد از سفر وزیر نهایی نشد.

وی افزود: خراسان جنوبی علیرغم داشتن مشکلات متعدد اما تاکنون توانسته بیشترین مبلغ تسهیلات را جذب کند و تاکنون به اذعان بانک کشاورزی استان، ۱۲۱ میلیارد تومان تسهیلات در استان پرداخت شده است.

سورگی گفت: برای مجموع هزار هکتار تفاهم‌نامه، ۱۲ هزار فرصت شغلی در استان فراهم خواهد شد که در هر گلخانه به صورت مستقیم برای ۲۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

وی افزود: سرمایه‌گذاران بومی و غیربومی برای نهضت گلخانه در استان استقبال کرده‌اند که در صورت تامین زیرساخت‌ها ورود خواهند کرد.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: فروش محصولات نیز براساس عرضه و تقاضا است لذا ابتدا تامین بازار داخل استان و سپس صادرات محصول با همکاری و مشارکت تشکل‌های کشاورزی در مرکز مدنظر قرار دارد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این نشست خبری گفت: با توجه به تغییر اقلیم در استان، هر چهار سال یک درجه دمای هوا بیشتر و بارش‌ها کمتر می‌شود لذا مجبور هستیم به سمت توسعه گلخانه‌ها برویم.

محمدرضا اکبری افزود: با توجه به طرح توسعه نهضت گلخانه در استان باید به سمت تولید محصولات صادرات محور پیش برویم.

 

 

وعده کاهش نرخ تسهیلات پرداختی به گلخانه‌داران عملیاتی نشد

بیرجند- مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: وعده مسئولان بانکی پیرامون کاهش نرخ تسهیلات پرداختی به گلخانه‌داران بعد از سفر به استان عملیاتی نشد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی سورگی پیش از ظهر سه شنبه در نشست خبری اظهار کرد: در مهرماه سال ۱۳۹۷ تفاهم نامه‌ای در خصوص هزار هکتار شهرک کشاورزی در خراسان‌جنوبی منعقد شد که روند عملیاتی آن پیگیری می‌شود.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی بیان‌کرد: یکی از محورهای افزایش تولید در بخش کشاورزی تولید در فضای بسته و کشاورزی است و ما در خراسان‌جنوبی به عنوان یک استان کم باران باید بیش از استان‌های پرباران به دنبال کشت گلخانه‌ای باشیم.

سورگی ادامه‌داد: از هزار هکتار، ۷۰۰ هکتار برای شهرک‌های گلخانه‌ای، ۱۰۰ هکتار در شاخص دام و ۱۵۰ هکتار در بحث بارگاه‌های زرشک و ۵۰ هکتار در بحث شیلات در نظر گرفته شده است.

شناسایی هزار و ۷۰۰ هکتار

وی با اشاره به اینکه هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی برای این موضوع شناسایی شده است، گفت: هزار و ۵۱ هکتار نیز تثبیت و کمیسیون ماده دو آن اخذ و مراحل واگذاری آن به شرکت شهرکت‌ها نیز در دست پیگیری است.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: ۶۷۰ هکتار از این مساحت در حوزه گلخانه، ۱۶۷ هکتار در حوزه دام و ۱۵۸ هکتار در بحث بارگاه‌های زرشک است.

سورگی بیان‌کرد: شرکت شهرک‌های کشاورزی می‌تواند اراضی را شناسایی و بدون زیر ساخت در صورت تمایل سرمایه‌گذار برای عملیاتی کردن کار واگذار کند.

وی گفت: یکی دیگر از مسیرهایی که شرکت شهرک‌ها برای بحث نهضت گلخانه‌ای پیگیری می‌کند، این است که از منابع مختلف زیرساخت‌های این کار را آماده کند که در پنج شهرستان مطالعات این کار را عملیاتی کرده‌ایم.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در این پنج شهرستان با پیمانکاران قرارداد بسته‌ایم و در مرحله اجرای پروژه معابر و گاز این شهرک‌های گلخانه‌ای هستیم ولی زیرساخت‌های پروژه‌های دام هنوز آماده نشده است.

سورگی بیان‌کرد: ۱۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی در بحث تملک و عملیات اجرایی این پروژه‌ها تثبیت شده است به این معنا که با پیمانکار قرارداد بسته شده و یا پرداخت شده است.

احداث دو شهرک بارگاه زرشک در افین و گلندر

وی گفت: در بحث شاخص دام ۶ شهرک را تثبیت کرده‌ایم و مطالعات فاز یک آن نهایی و مطالعات فاز دوی آن نیز تا پایان سال قطعی خواهد شد.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در بحث بارگاه‌های زرشک دو شهرک را شروع کرده‌ایم، اظهار کرد: این دو شهرک در افین و گلندر است.

سورگی گفت: تفاهم نامه نهضت گلخانه‌ای حدود ۵۰ درصد پیشرفت از نظر وضعیت اعتباری داشته است.

وی یادآور شد: مکاتبات مختلفی را برای کاهش نرخ سود تسهیلات اعطایی به گلخانه داران تنظیم و آن را پیگیری کردیم و مدیرعامل بانک کشاورزی نیز در این زمینه قول مساعد داد ولی متأسفانه بعد از سفر ایشان این موضوع عملیاتی نشد.

پرداخت ۱۲۱ میلیارد تومان تسهیلات

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تاکنون حدود ۱۲۱ میلیارد تومان تسهیلات از خط اعتباری ۴۴۰ میلیاردی کل کشور به متقاضیان در خراسان‌جنوبی پرداخت شده است

سورگی یادآور شد: برنامه‌ریزی ما برای محصولات کشت گلخانه‌ای صادرات آن است چرا هم کشش آن وجود داشته و هم ارزآوری بالایی دارد.

ترمز نهضت گلخانه ای خراسان جنوبی کشیده شد/مانع تسهیلات و تورم

بیرجند- مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: مشکلات پرداخت تسهیلات مانعی در اجرای نهضت گلخانه‌ای خراسان‌جنوبی است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا رضایی ظهر سه شنبه در نشست خبری اظهار کرد: سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای خراسان‌جنوبی ۷۶ هکتار است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه ۱۴ هزار تن تولید محصولات گلخانه‌ای در استان داریم، بیان‌کرد: ۱۳.۶ هکتار طرح‌های گلخانه‌ای تسهیلات آن پرداخت شده که پنج هکتار آن به بهره‌برداری رسیده است.

رضایی گفت: ما ۱۳ طرح بالای یک هکتاری داشته‌ایم که به بانک‌ها معرفی شده‌اند که تعدادی از آن در دست بررسی است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات در مسیر گلخانه‌داران بحث تسهیلات پرداختی است، اظهار کرد: وقتی تسهیلات به متقاضی پرداخت نشود ترمزی برای توسعه گلخانه‌ها در خراسان‌جنوبی خواهد بود که مشکلات این بخش نیاز به پیگیری دارد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: تورم موجود نیز شوکی به سرمایه گذاران وارد و مسائلی را برای آنان به وجود آورد.

رضایی با اشاره به اینکه هر هکتار گلخانه برای هشت نفر فرصت شغلی مستقیم و برای ۲۰ فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم، ایجاد می‌کند، ادامه داد: نهضت گلخانه‌ای در خراسان‌جنوبی صورت اتمام قرارداد برای ۱۲ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.

وی یادآور شد: نکته مثبت طرح‌های کشاورزی این است که فرصت‌های شغلی آن در تمام استان پخش می‌شود و تنها در یک منطقه نیست.

استاندار خبر داد:

طرح‌های ویژه در حوزه عشایری خراسان جنوبی اجرا می‌شود/۳

طرح‌های ویژه در حوزه عشایری خراسان جنوبی اجرا می‌شود

استاندار خراسان جنوبی گفت: در راستای اهداف و برنامه‌های ستاد توسعه خاوران، به منظور کمک به معیشت و رفاه جامعه عشایری طرح‌های ویژه‌ای در حال پیگیری است.

حمید ملانوری روز سه‌شنبه در دیدار سران عشایر استان خراسان جنوبی افزود: یکی از این طرح‌ها، بسته‌بندی فرآورده‌های دامی عشایر و دیگری استحصال روغن لانولین از پشم گوسفند است که می‌تواند با سرمایه‌گذاری عشایر شکل بگیرد.

وی به برنامه‌های اجرایی استان در حوزه عشایری اشاره و تصریح کرد: برنامه ما این است که با رصد نقطه نقطه استان، تمامی فرصت‌ها و مزیت‌های موجود را شناسایی و برای سرمایه‌گذاری در راستای بهره‌برداری از آنها برنامه‌ریزی کنیم.

استاندار خراسان جنوبی افزود: هدف ما این است که مردم توان خود را در این کار بگذارند و رفاه خود را تامین کنند.

وی به سیاست‌های ستاد توسعه خاوران که دی امسال در خراسان جنوبی راه‌اندازی شد، اشاره کرد و گفت: در این ستاد، قرار است در قالب دولت محلی و با کمک مردم، خراسان جنوبی را از منطقه‌ای محروم به استانی برخوردار و ثروتمند تبدیل کنیم.

ملانوری با تاکید بر اینکه مردم باید در هر منطقه‌ای با عزت و کرامت زندگی کنند اظهار داشت: ما می‌توانیم با تعامل و همراهی، آینده خوبی را برای استان رقم بزنیم.

دستور ویژه استاندار برای رفع مشکلات جامعه عشایری

دیدار سران عشایر با استاندار خراسان جنوبی، دستور ویژه به بخش‌های متولی برای رفع مشکلات عشایر استان را به همراه داشت.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر هم‌افزایی و ریشه‌یابی مشکلات، برای رفع آنها راهکارهایی را ارائه کرد.

وی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گفت و افزود: یکی از مهمترین اهداف انقلاب، عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه خدمات در گوشه گوشه کشور در راستای کمک به معیشت و رفاه عمومی است.

ملانوری گفت: طی این سال‌ها، علیرغم همه محدودیت‌ها و فشارها، نظام توانسته بر پایه پشتیبانی‌های مردم اهداف خود را به خوبی پیش ببرد.

وی افزود: عشایر گروهی از افراد جامعه هستند که در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و اشتغال نقش بسزایی داشته و دارند.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: از اقشار موثر در ماندگاری فرهنگ بومی و اصالت‌های فرهنگی، جامعه عشایری است.

جامعه عشایری نماد اقتصاد مقاومتی است

وی جامعه عشایری را نماد اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: این قشر زحمتکش در هر شرایطی و در برابر هر گونه تکانه و تهدید، تاب‌آوری لازم را دارد و می‌تواند خود را تامین کند.

ملانوری افزود: جامعه عشایری به واسطه تعصب، انگیزه، توانایی و اقتداری که دارند، به پایداری امنیت در کشور کمک زیادی کرده‌اند.

وی گفت: ما معتقدیم جامعه عشایری به همان میزان تاثیرگذاری و نقش‌آفرینی خود در امنیت، اقتصاد، اشتغال و سایر بخش‌ها باید دیده شوند و در توزیع خدمات مورد توجه قرار گیرند.

وی به برخی خدمات ارائه شده به حوزه عشایر استان اشاره کرد و گفت: تامین زیرساخت‌های لازم برای برقرسانی، گازرسانی، آبرسانی پایدار، دسترسی به اینترنت، آنتن دهی مناسب تلفن همراه و برخورداری مردم از شبکه‌های دیجیتال، بخشی از خدماتی است که به این قشر عزیز در استان ارائه شده است.

همه دانش‌آموزان باید خدمات آموزشی را دریافت کنند

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ارائه مباحث آموزشی از طریق فضای مجازی و نیاز مبرم همه دانش‌آموزان به تامین زیرساخت‌های لازم در این زمینه، اعتقاد ما بر این است بین دانش‌آموز در خواجه منجیکو یا در کنار برج میلاد هیچ فرقی نیست و همه باید به راحتی این خدمات را دریافت کنند.

وی گفت: این وظیفه دولت و نظام است که این خدمات را در اختیار همه قرار دهد.

در این نشست که مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی و جمعی از سران عشایر استان حضور داشتند، درخصوص مسایل مختلف به ویژه مشکلات شرکت تعاونی عشایری شهید سعیدی قاین بحث و رایزنی شد.

خراسان جنوبی چهارمین استان عشایری کشور است و ۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایر در این استان حضور دارند که جمعیت ۸۱ هزار نفری معادل ۱۰ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

عشایر خراسان جنوبی یک میلیون و ۶۶ هزار راس دام سبک و سنگین و در مجموع ۳۴ درصد جمعیت دامی استان را پرورش می‌‎دهند و تولید سالانه هشت هزار و ۱۰۰ تن گوشت قرمز، ۹ هزار  و ۵۰۰ تن شیر و ۸۰۰ تن پشم و کرک از تولیدات عشایر این خطه است.

۸۰ درصد عشایر استان در نوار مرزی شهرستان‌های زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان ساکن هستند و در مجموع ۴۰ درصد مراتع خراسان جنوبی در اختیار عشایر قرار دارد.

 

 

 

 

“جشن کاکل” در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد/۳

  • "جشن کاکل" در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: “جشن کاکل” از جمله مراسمی است که مردم زمان گندم درو برپا می‌کنند و در همان زمینی که کاکل به‌وجود آمده قربانی می‌کنند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، کاکل در فرهنگ فارسی عمید به معنی دسته‌ای از موی میان سر است که آن را بلند نگه می‌دارند.

در مزارع گندم گاهی خوشه‌های گندم به دور هم پیچ خورده و رو به قبله می‌ایستد که دهقانان استان خراسان جنوبی این عمل را نتیجه خیر و برکت دانسته و به فال نیک می‌دانند و جشن می‌گیرند.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در این باره گفت: جشن کاکل از جمله مراسمی است که مردم به شکرانه لطف الهی در مرداد و اوایل شهریور (زمان گندم درو) برپا می‌کنند و در همان زمینی که کاکل به وجود آمده قربانی می‌کنند.

سیداحمد برآبادی افزود: این کاکل در همه زمین‌ها بوجود نمی‌آید و در بعضی از زمین‌ها که می‌باشد اعتقاد دارند که به نیت و اعمال صاحب زمین بستگی دارد.

فریبا کاهنی کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی نیز درباره جشن کاکل بیان کرد: در هر زمین از یک تا سه کاکل امکان دارد وجود داشته باشد و در داخل هر کاکل بلبل یا گنجشک لانه می‌کند و تخم می‌گذارد و جلوتر از این که موقع درو شود و خواسته باشند کاکل را درو کنند بچه بلبل‌ها از تخم بیرون آمده و پرواز می‌کنند.

وی افزود: خانه‌ای که در داخل کاکل درست کرده‌اند می‌ماند که در اصطلاح محلی به آن «کل بلبل» می‌گویند.

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ابتدا همه گندم‌های اطراف را درو می‌کنند و در محلی آنها را روی هم انبار می‌کنند. بعد از این مرحله قسمت کاکل را که می‌خواهند درو کنند ابتدا با صلوات شروع می‌کنند و یک نفر از بزرگان در داخل زمین چاووشی می‌خواند بعد گوسفندی را آورده و دور زمین و در همان محل کاکل دور داده و در همان جا ذبح می‌ کنند به طریقی که خون گوسفند به روی خوشه‌های گندم کاکل بریزد و چند خوشه از گندم‌های کاکل را درو می‌کنند و با عجله و سریع به طوری که حتی پشت سرش را نگاه نمی‌کند خوشه‌ها را برده و روی خرمن گندم می دارد به نیت اینکه خیر و برکت به همه گندم‌ها اثر کند.

کاهنی ادامه داد: گوشت گوسفند را بین افراد مستمند و فقیر تقسیم می‌کنند. مردم براین باورند که اگر خانواده‌ای که در زمینش کاکل وجود دارد وسع مالی نداشته باشد می‌تواند با قربانی یک مرغ یا خروس جشن کاکل خود را انجام دهد و گوشت آن را بین افراد فقیر تقسیم کند.

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار داشت: این آئین و مراسم به شماره ۲۲۲۷ در تاریخ ۱۶ دی ماه امسال در فهرست آثار معنوی کشور(ناملموس) ثبت شد.

 

 

 

توسعه زیرساخت‌ها؛ رهاورد فجر ۹۹ در خراسان جنوبی

توسعه زیرساخت‌ها؛ رهاورد فجر ۹۹ در خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – سهم خراسان جنوبی از طرح‌های دهه فجر امسال یک هزار و ۹۵۵ طرح عمرانی، اقتصادی و خدماتی بود که افتتاح بزرگراه، گازرسانی، برق‌رسانی، آبرسانی و صنایع معدنی در صدر آنها قرار داشت و این استان را چند گام در حوزه زیرساختی جلو برد.

به گزارش ایرنا از این تعداد، یک هزار و ۷۰۱ پروژه در ۱۱ شهرستان استان به بهره‌برداری رسید و برای اجرای آنها یک هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان هزینه شده است.

حدود هزار پروژه از مجموع پروژه‌های قابل افتتاح دهه فجر ۹۹ در مناطق روستایی خراسان جنوبی افتتاح شد که نشان از توجه ویژه دولت به مناطق محروم و توسعه روستایی دارد.

خراسان جنوبی بیش از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و با توجه به همپوشانی جمعیت برخوردار در اغلب پروژه‌هایی که افتتاح می‌شود، در مجموع ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از مزایای پروژه‌های عمرانی، خدماتی و اقتصادی بهره‌مند شدند.

نکته قابل توجه دیگر افزایش بیش از ۲۰ درصدی پروژه‌های دهه فجر امسال در خراسان جنوبی نسبت به سال گذشته است که به وضوح نشان می‌دهد دولت تدبیر و امید با وجود همه تنگناهای مالی و فشارهای ناشی از تحریم‌ها، تلاش و جدیت برای خدمات‌رسانی به مردم و توسعه همه جانبه کشور را به طور ویژه دنبال می‌کند.

همچنین در این مدت عملیات اجرایی ۲۵۴ پروژه با پیش‌بینی اعتبار ۸۳۱ میلیارد تومان آغاز شد که تکمیل آنها می‌تواند منشا اثر بسیاری در توسعه همه‌جانبه و متوازن مناطق مختلف خراسان جنوبی باشد.

خراسان جنوبی که ۱۶ سال از استان شدن آن می‌گذرد، با وجود اقدامات فراوان در سال‌های گذشته اما همچنان از استان‌های کمتر برخوردار محسوب می‌شود و از ضعف زیرساخت‌ها و محرومیت در برخی بخش‌ها رنج می‌برد.

بررسی کیفیت طرح‌های قابل افتتاح و کلنگ‌زنی استان خراسان جنوبی در دهه فجر امسال، نشانگر اهتمام ویژه دستگاه‌های اجرایی به اجرا و تکمیل طرح‌هایی است که زیرساخت‌های این استان از جمله در بخش راه‌های دوبانده و راه آسفالت روستایی، گازرسانی به روستاها و صنایع، آبرسانی در مناطق شهری و روستایی، برق‌رسانی، توسعه ارتباطات و سلامت را ارتقا دهد.

برای مثال در راستای محرومیت‌زدایی در حوزه روستایی طرح گازرسانی به ۵۷۶ روستای استان با هزینه ۵۴۲ میلیارد تومان همزمان با دهه فجر به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۸۸ روستا با پیش‌بینی هزینه ۱۷۷ میلیارد تومان آغاز شد.

به گفته مسوولان این اقدام در تاریخ ۶۰ ساله شرکت گاز بی‌سابقه بوده و هنوز هیچ شرکت گاز استانی موفق به این اقدام و گازدار کردن ۲۷ هزار خانوار روستایی در یک سال نشده است.

همچنین ساخت باند دوم در راه‌های خراسان جنوبی جزو مطالبات دیرینه مردم استان بوده که در سال‌های اخیر با افزایش چهار برابری اعتبارات این حوزه، رشد جهشی داشته و دهه فجر امسال نیز ۹۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی خراسان جنوبی به طور همزمان با حضور وزیر راه و شهرسازی در محور دیهوک – راور افتتاح شد.

بهره‌برداری و کلنگ‌زنی حدود ۲ هزار طرح عمرانی استان خراسان جنوبی از روز ۱۲ بهمن ماه با حضور استاندار و معاونان وی در سراسر استان آغاز شد و برنامه‌های محوری افتتاح طرح‌های دهه فجر در روزهای بیستم و بیست و یکم بهمن ماه ابتدا با حضور رییس سازمان امور عشایر ایران در شهرستان نهبندان و سپس با حضور وزیر راه و شهرسازی در شهرستان طبس برگزار شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی از افزایش آمار پروژه‌های آماده افتتاح و کلنگ‌زنی این استان در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: یک هزار و ۹۵۵ پروژه با اعتبار معادل ۲ هزار و ۱۰۵ میلیارد تومان در این مدت افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد.

محمد فرهادی از تغییر قابل ملاحظه آمار پروژه‌های آماده افتتاح و کلنگ‌زنی دستگاه‌ها در قبل و بعد از دهه فجر ۹۹ خبر و توضیح داد: بنا به اطلاعات ارائه شده از سوی فرمانداری‌ها، مقرر شده بود که در دهه فجر تعداد یک هزار و ۸۶۹ پروژه عمرانی با اعتبار ۲ هزار و ۵۴ میلیارد تومان افتتاح یا کلنگ‌زنی ‌شود که آمار بعد از این ایام تغییر یافت.

وی افزود: برخی دستگاه‌ها پروژه‌هایی داشتند که ابتدای کار در فهرست دیده شد اما چون نیمه‌تمام بود یا محل تامین اعتبار آنها مشخص نبود، از فهرست برنامه‌ها حذف شد که سرعت عمل دستگاه‌ها سبب شد این پروژه‌ها به ایام دهه فجر برسد و خوشبختانه آمار پروژه‌ها را افزایش داد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: دهه فجر امسال تعداد یک هزار و ۹۵۵ پروژه با اعتبار معادل ۲ هزار و ۱۰۵ میلیارد تومان در این استان افتتاح یا کلنگ‌زنی شد که از این تعداد، یک هزار و ۷۰۱ پروژه به بهره‌برداری رسید و برای اجرای آنها یک هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی گفت: تعداد پروژه‌هایی که برای کلنگ‌زنی برنامه‌ریزی شد، ۲۵۴ پروژه بود که اعتبار پیش بینی شده برای اجرای آنها ۸۳۱ میلیارد تومان است.

فرهادی با بیان اینکه شرکت گاز در صدر جدول پروژه‌های قابل افتتاح و کلنگ‌زنی دستگاه‌های اجرایی در دهه فجر امسال قرار داشت، افزود: بررسی شرایط دستگاه‌های اجرایی در اجرای پروژه‌ها حکایت از این دارد که شرکت گاز با ۹۱۴ مورد و شرکت توزیع نیروی برق با ۳۰۳ مورد، بیشترین سهم را در تعداد پروژه‌های افتتاح یا کلنگ‌زنی شده در دهه فجر ۹۹ داشته‌اند.

وی بیان کرد: در بین شهرداری‌های استان نیز شهرداری قاین با ۱۶ پروژه بیشترین تعداد پروژه‌های ویژه دهه فجر را داشته که بخش عمده‌ای از آنها از محل منابع داخلی تامین اعتبار شده است.

وی درباره وضعیت شهرستان‌ها از نظر تعداد پروژه‌ها و اعتبارات هزینه شده برای اجرای آنها گفت: شهرستان نهبندان با ۳۱۱ مورد بیشترین تعداد پروژه را داشته و سربیشه نیز با هزینه‌کرد ۴۵۱ میلیارد و ۹۶۶ میلیون تومان بیشترین سهم را در اعتبارات هزینه شده برای اجرای پروژه‌ها داشته است.

۹۰ کیلومتر از باند دوم راه‌های خراسان جنوبی افتتاح شد

خراسان جنوبی شامگاه نهمین روز از دهه فجر میزبان وزیر راه و شهرسازی بود که از کرمان و راه زمینی وارد شهرستان طبس شد و در اولین برنامه خود با حضور در کیلومتر ۱۴۰ محور دیهوک – راور به طور همزمان ۹۰ کیلومتر از باند دوم راه‌های این استان را افتتاح کرد.

این ۹۰ کیلومتر باند دوم شامل ۱۰ پروژه بود که در شهرستان‌های بیرجند، قاینات، فردوس، طبس، سربیشه و زیرکوه اجرا شد و در مجموع ۲۰۱ میلیارد تومان برای ساخت این ۹۰ کیلومتر باند دوم هزینه شده بود که بیش از ۳۶۵ میلیارد تومان ارزش روز آنها است.

محمد اسلامی در دومین روز سفرش از پایانه مرزی ماهیرود بازدید کرد و با حضور وی و جمعی از مسوولان در شهرستان مرزی سربیشه عملیات اجرایی ۵۴ کیلومتر پروژه بزرگراهی (ساخت باند دوم) راه‌های خراسان جنوبی با اعتبار ۲۹۰ میلیارد تومان آغاز شد که این پروژه‌ها در قالب ۲ پروژه واقع در شهرستان‌های سربیشه و طبس اجرا می‌شود.

همچنین در دهمین روز دهه فجر با حضور وزیر راه و شهرسازی ۳۵ کیلومتر احداث و توسعه راه روستایی در قالب طرح ابرار با اعتبار بیش از ۲۴ میلیارد تومان به طور همزمان در خراسان جنوبی افتتاح شد و ۱۵۶ خانوار روستایی استان از مزایای آن برخوردار شدند.

اسلامی با حضور در مرکز استان کلنگ پروژه ۷۲۰ واحدی شرکت تعاونی مسکن مرکز آموزش ۰۴ امام رضا (ع) بیرجند را به نمایندگی از پنج هزار و ۹۸۰ واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در خراسان جنوبی به زمین زد.

وزیر راه و شهرسازی که در این سفر ۲ روزه بخش عمده‌ای از محورهای استان را به صورت زمینی طی کرد، در بازدید از روند اجرای پروژه قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند – یونسی گفت: سعی می‌کنیم در سال جاری مسائل مالی مربوط به پروژه راه‌آهن بیرجند – یونسی را حل و فصل کنیم.

او گفت: اعتبارات راه‌های استان نسبت به سال ۹۶ در ۱۴۰۰ تقریبا چهار برابر خواهد شد و تا پایان این دولت محور دوبانده بیرجند – قاین به بهره‌برداری خواهد رسید.

بهره‌برداری فاز دوم طرح آبرسانی به محلات عشایری نهبندان

بیستم بهمن و پیش از ورود وزیر راه و شهرسازی به خراسان جنوبی، فاز دوم طرح آبرسانی پایدار به محلات عشایری خواجه منجیکوه شهرستان نهبندان در نهمین روز دهه فجر با حضور رییس سازمان امور عشایر ایران و استاندار خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید.

این پروژه ۱۴ محله عشایری با جمعیت ۲۸۰ خانوار و یک هزار و ۵۰۰ نفر همچنین ۱۴ هزار و ۵۰۰ راس دام را پوشش می‌دهد و برای اجرای آن ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شد.

عملیات اجرایی طرح آبرسانی پایدار به منطقه عشایری خواجه منجیکوه اسفند سال ۹۸ شروع شد و فاز اول این طرح در هفته دولت امسال به بهره‌برداری رسید.

رییس سازمان امور عشایر ایران در نهبندان از بهره‌برداری ۲۸۸ پروژه آبرسانی با اعتبار ۱۳۵ میلیارد تومان در مناطق عشایری کشور همزمان با دهه فجر امسال خبر داد.

شاهپور علائی مقدم گفت: شاخص برخورداری عشایر از آب سالم و پایدار قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور پنج درصد بود که ۴۰ سال بعد به ۴۳ درصد رسید و با اذن رهبری، عنایت دولت و تصویب مجلس در ۲ سال شاخص برخورداری به ۶۳ درصد رسیده است.

وی افزود: همچنین ۱۳ هزار و ۵۰۰ پنل خورشیدی در دهه فجر و تا پایان امسال بین عشایر کشور توزیع می‌شود که هزار و ۲۰۰ پنل مربوط به خراسان جنوبی است.

اجرای طرح‌های تامین آب پایدار در مناطق شهری، روستایی و عشایری خراسان جنوبی با توجه به ۲ دهه خشکسالی در این منطقه و افت شدید سفره‌های زیرزمینی در دستور کار دایمی دستگاه‌های متولی است.

افتتاح پنج طرح شاخص آب و فاضلاب 

دهه فجر امسال پنج طرح شاخص آب و فاضلاب در این استان به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی یک طرح نیز آغاز شد که جمع اعتبار این ۶ طرح بیش از ۷۳۰ میلیارد ریال است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: اصلاح و بازسازی و توسعه شبکه آب آشامیدنی در استان به طول ۲۴۰ کیلومتر و با اعتبار هزینه شده ۳۴۰ میلیارد ریال از پروژه‌های قابل افتتاح دهه فجر امسال بود.

حسین امامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با افتتاح یا آغاز عملیات اجرایی طرح‌های حوزه آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی در دهه فجر بیش از ۵۰ هزار و ۶۰۰ نفر از خدمات آنها بهره‌مند شدند.

سایت مخازن پنج هزار متر مکعبی شهر قاین (زون b) با اعتبار ۹۰ میلیارد ریال از جمله این پروژه‌ها بود که در پنجمین روز دهه فجر با حضور سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی در شهرستان قاینات افتتاح شد و عملیات لوله‌گذاری به طول ۳۳۰ متر و حجم حوضچه‌های شیرآلات ورودی و خروجی به میزان ۲۸۸ متر مکعب برای این پروژه انجام شده است.

عملیات اجرایی احداث سایت مخزن هزار متر مکعبی و خط انتقال آب شهر مرزی گزیک نیز با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی آغاز شد که این پروژه شامل عملیات احداث یک باب مخزن هزار نیمه مدفون، اجرای خطوط آبرسانی به طول ۲ کیلومتر، اجرای تاسیسات برقی ساختمان و احداث تاسیسات گندزدایی است.

ساخت ۲۷ فضای آموزشی در یک سال

ساخت مدرسه در خراسان جنوبی با توجه به کمبود کلاس درس استاندارد در این استان همچنان ادامه دارد و فقط در یک سال گذشته ۲۴ هزار متر مربع به فضاهای آموزشی استان اضافه شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: از دهه فجر ۹۸ تا دهه فجر ۹۹ بیش از ۲۷ فضای آموزشی با ۲۳ مدرسه و ۱۵۷ کلاس درس در ۱۲ منطقه آموزشی استان احداث شده است.

محمدعلی واقعی افزود: ۸۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای اجرای و تکمیل این تعداد طرح هزینه شده و با افتتاح آنها ۲۲ هزار و ۵۹۷ متر مربع به فضاهای آموزشی استان خراسان جنوبی اضافه شده است.

وی اظهار داشت: از این تعداد فضای آموزشی، ۱۴ مورد شهری و ۹ مورد روستایی است؛ علاوه بر این یک هزار و ۳۷۵ متر مربع فضای جانبی از قبیل ایمن‌سازی مدارس، ورزشی، عمرانی، پرورشی و زیرساختی در مدارس به ارزش چهار میلیارد و ۹۹۵ میلیون تومان احداث شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: کلاس‌های درس استاندارد جایگزین کلاس‌های کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز نیز حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تا مهر ۱۴۰۰ تمامی کلاس‌های کانکسی خراسان‌ جنوبی حذف می‌شود.

سه مدرسه با ۲۲ کلاس درس در نهمین روز دهه فجر با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی در شهرستان بیرجند به بهره‌برداری رسید.

افتتاح ۱۹۰ پروژه کشاورزی در خراسان جنوبی

همزمان با دهه فجر امسال ۱۹۰ پروژه با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان در بخش کشاورزی استان خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید که از مجموع این اعتبار ۳۵ میلیارد تومان از محل مشارکت‌های مردمی و خودیاری، ۷۴ میلیارد تومان اعتبارات دولتی و بیش از ۹۵ میلیارد تومان تسهیلات بانکی ارزان قیمت تامین شده است.

۶۱ هزار خانوار روستایی و عشایری از افتتاح این پروژه‌ها برخوردار شدند و برای یک هزار و ۲۲۰ نفر اشتغال جدید و مستقیم ایجاد شد.

چهار هزار و ۲۴۷ مورد تثبیت اشتغال و ایجاد بیش از سه هزار و ۲۳۴ نفر اشتغال به صورت غیرمستقیم از دیگر دستاوردهای این پروژه‌ها در استان است.

بیشتر پروژه‌ها در بخش آب و خاک با ۹۹ پروژه، عشایری ۲۱ پروژه و منابع طبیعی ۲۷ پروژه در دهه فجر به بهره‌برداری رسید.

همچنین ۵۲ تولیدکننده برتر بخش کشاورزی استان خراسان جنوبی در سطح ملی و استانی در هشتمین روز دهه فجر همزمان با سراسر کشور و ارتباط تصویری رییس جمهوری تجلیل شدند.

در این آیین که استاندار خراسان جنوبی و جمعی از فعالان برتر بخش کشاورزی استان حضور داشتند، از ۱۰ تولیدکننده برتر ملی و ۴۲ نفر استانی تجلیل به عمل آمد.

بهره‌مندی ۸۰۰ خانوار روستایی از شبکه ملی اطلاعات

چهار طرح توسعه شبکه ملی اطلاعات در روستاهای استان خراسان جنوبی همزمان با دهه فجر امسال به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان جنوبی در این باره گفت: با اجرای چهار سایت ارتباطی، پنج روستای استان از خدمات مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات بهره‌مند شدند.

مصطفی بهی افزود: در ادامه طرح اتصال روستاهای استان به شبکه ملی اطلاعات، سایت مصعبی شهرستان سرایان، سایت کفاز شهرستان سربیشه و سایت‌های گوند و مهل آباد شهرستان نهبندان اجرا و راه‌اندازی شد.

وی تصریح کرد: با راه‌اندازی این سایت‌ها پنج روستای مصعبی و کریمو سرایان، کفاز سربیشه و مهل آباد و گوند نهبندان با جمعیت بیش از ۸۰۰ خانوار از خدمات مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات به خصوص آموزش مجازی بهره‌مند شده‌اند.

وی با اشاره به تامین اعتبار طرح‌های توسعه ارتباطات روستایی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای اجرای این پروژه‌ها اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات طرح USO وزارتخانه هزینه شده است و طبق برنامه، در تلاشیم اتصال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات تا پایان دولت انجام شود.

برق‌رسانی به مسکن محرومان

طرح ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن محرومان در خراسان جنوبی که براساس تفاهم‌نامه سازمان برنامه و بودجه، کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از سال گذشته در این استان آغاز شد، در مراحل پایانی است و در یک سال گذشته برق‌رسانی به منازل نو از اقداماتی بوده که دهه فجر امسال به بهره‌برداری رسید.

از جمله طرح برق‌رسانی به مسکن محرومان شهرستان زیرکوه با اعتبار یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان و چهار طرح عمرانی دیگر در بخش مرکزی این شهرستان همزمان با دومین روز دهه فجر به بهره‌برداری رسید.

۶ طرح عمرانی با اعتبار ۶۷ میلیارد ریال از جمله برق‌رسانی به مسکن محرومان نیز در سومین روز دهه فجر با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی در شهرستان مرزی درمیان افتتاح شد.

طرح آسفالت معابر شهر اسدیه (مرکز شهرستان درمیان) به متراژ ۳۲ هزار متر مربع و با اعتبار ۲۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال نیز به بهره‌برداری رسید که با مشارکت شهرداری اسدیه و بنیاد علوی و حمایت دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی اجرا شد.

با توجه به نگاه ویژه دولت به مناطق مرزی و کمتر برخوردار و پیگیری و رایزنی‌های انجام شده در استان، برای توسعه و محرومیت‌زدایی چهار شهرستان مرزی خراسان جنوبی شامل درمیان، زیرکوه، سربیشه و نهبندان دستگاه معین تعیین شده و یکی از دلایل افزایش پروژه‌ها در شهرستان‌های مرزی همکاری این دستگاه‌ها بوده است.

توسعه صنایع تبدیلی و معدنی 

توسعه صنعتی خراسان جنوبی از برنامه‌های راهبردی است و با وجود مواد معدنی متعدد و معادن غنی در این استان، اولویت با ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و وابسته به معدن تعیین شده است.

از همین رو استاندار خراسان جنوبی بیستم بهمن ماه در سفر به نهبندان با همراهی رییس سازمان امور عشایر ایران، واحد جوار معدنی دانه‌بندی منیزیت را در این شهرستان افتتاح کرد که بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال برای احداث این واحد صنعتی و برای تجهیز معدن منیزیت آن نیز ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

عیار منیزیت دانه‌بندی شده در این واحد بین ۸۰ تا ۹۶ درصد است و ظرفیت تولید سالانه پنج هزار تن منیزیت دانه‌بندی شده را دارد.

کارخانه خوراک دام و طیور با اعتبار ۱۱ میلیارد تومان در دهمین روز دهه فجر با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در شهرستان مرزی زیرکوه به بهره‌برداری رسید و ۲ واحد فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی با اعتبار ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان همزمان با هشتمین روز دهه فجر در شهرستان مرزی درمیان با حضور مدیر حقوقی و امور قراردادهای صندوق کارآفرینی امید کشور افتتاح و برای حدود ۲۰ نفر شغل ایجاد شد.

نخستین کارخانه تولید زغال فشرده در شهرستان فردوس در هفتمین روز دهه فجر افتتاح و زمینه اشتغال پنج نفر فراهم شد.

هفتمین روز از دهه فجر ۲ واحد فرآوری ماده معدنی بنتونیت با اعتبار ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در شهرستان سرایان با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید.

نخستین شمش طلای خراسان جنوبی در مجتمع معدنی شادان خوسف که در مقیاس آزمایشی (پایلوت) استحصال شده بود، همزمان با پنجمین روز دهه فجر رونمایی شد.

ذخیره قطعی این معدن بیش از ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن برآورد شده که بیشترین میزان ذخیره در میان معادن طلای استان است.

معدن طلای شادان شهرستان خوسف توانسته در حال حاضر زمینه اشتغال مستقیم حدود ۱۰۰ نفر را در ۲ بخش معدن و احداث واحد فرآوری فراهم کند.

فاز نخست معدن زغال‌سنگ کوچکعلی شمالی در شهرستان طبس نیز با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومان در سومین روز از دهه فجر با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید و برای ۲۰۰ نفر شغل ایجاد کرد.

واحد ترانشیپ گاز مایع (LPG) و مخازن ذخیره منطقه ویژه اقتصادی با اعتبار سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در هفتمین روز دهه فجر با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی در منطقه مرزی ماهیرود شهرستان سربیشه به بهره‌برداری رسید.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: ۱۵ طرح صنعتی و معدنی همزمان با دهه فجر در شهرستان‌های طبس، قاینات، نهبندان، سرایان، سربیشه و خوسف افتتاح شد.

عباس جرجانی اظهار داشت: همچنین عملیات اجرایی چهار طرح صنعتی و معدنی شامل طرح تولید پودر بنتونیت، تولید اکسید منیزیم، تولید دولومیت کلسینه و زینتر شده و تولید اوراق فشرده چوبی با روکش ملاینه با پیش بینی اشتغال مستقیم ۱۵۴ نفر در شهرستان سربیشه آغاز شد.

وی افزود: در مجموع ۱۹ طرح در حوزه‌های صنعت و معدن با سرمایه‌گذاری بیش از ۲ هزار و ۶۲۵ میلیارد و ۴۶۹ میلیون ریال در استان خراسان جنوبی همزمان با دهه فجر امسال افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد.

تکمیل و افتتاح طرح‌های صنعت و معدن در دهه فجر زمینه اشتغال مستقیم ۲۰۲ نفر را در خراسان جنوبی فراهم کرده است.

افتتاح ۱۵ طرح گردشگری با اعتبار بیش از ۱۷ میلیارد تومان، ۲۵ طرح ورزشی آماده افتتاح با اعتبار ۴۷ میلیارد تومان و صدها طرح کوچک و بزرگ عمرانی و محرومیت‌زدایی که در استان پهناور خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید یا کلنگ‌زنی شد، زمینه‌ساز توسعه همه‌جانبه، متوازن و پایدار این استان مرزی می‌شود.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد.

 

 

 

طرح تولید انواع کاغذ و مقوا در بیرجند ۸۰ درصد پیشرفت دارد/۲-۳

طرح تولید انواع کاغذ و مقوا در بیرجند ۸۰ درصد پیشرفت دارد

 رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: طرح تولید انواع کاغذ و مقوا در بیرجند حدود ۸۰ درصد پیشرفت دارد و با بهره‌برداری از این طرح زمینه اشتغال برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم فراهم می‌شود.

عباس جرجانی در بازدید از روند اجرای این طرح گفت: این واحد تولیدی در زمینی به مساحت هفت هکتار و با سرمایه‌گذاری اولیه یک هزار و ۵۰ میلیارد ریال در مجاورت شهرک صنعتی بیرجند در حال احداث است.

وی بیان کرد: ظرفیت تولید این طرح ۲۵ هزار تن انواع کاغذ و مقوا و ۳۰۰ هزار تن انواع پودرهای صنعتی و معدنی است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی امروز به همراه معاون امور صنایع این سازمان از طرح تولید انواع کاغذ و مقوا از ضایعات و انواع پودرهای صنعتی و معدنی وابسته به شرکت صنایع کاشی و سرامیک فرزاد در بیرجند بازدید کرد و مسائل و روند پیشرفت این طرح مورد بررسی قرار گرفت.

 

پیروزی قاطعانه زغال سنگ طبس برابر پاس ناجای قم/۷

تیم هندبال زغال سنگ طبس در چارچوب مسابقات دور برگشت از مرحله سوم لیگ برتر هندبال پاس ناجا قم را مقتدرانه از پیش رو برداشت.

در آخرین دیدار لیگ برتر هندبال باشگاه‌های کشور دو تیم زغال سنگ طبس و پاس ناجا قم به مصاف هم رفتند که نماینده استان با نتیجه ۲۹ بر ۲۰ پیروز شد.

زغال سنگ طبس در آخرین بازی‌های این گروه  به مصاف پرسپولیس بهبهان خواهد رفت.

 

 

 

 

کارآفرین خراسان جنوبی، نامزد کارآفرین سال کشور/۲-۳

محسن احتشام کارآفرین خراسان جنوبی، یکی از نامزد‌های جشنواره بزرگ انتخاب کارآفرین برتر سال ۹۹ است.

این جشنواره به مناسبت ۲۹ بهمن روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی از سوی رسانه ملی برگزار می‌شود.

در این جشنواره ۱۱ کارآفرین برتر کشور انتخاب شدند که قرار است با مردم ، برترین‌ها را انتخاب کنند.

علاقه مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند نام کارآفرین مورد نظر خود را به شماره ۳۰۰۰۰۱۱۱ پیامک کنند.

 

محسن احتشام کارآفرینی است که با به کاری گیری ظرفیت‌های خراسان جنوبی با بهره گیری از تکنولوژی روز و یافته‌های جدید، توانسته ۳ واحد بزرگ تولیدی، صنعتی را راه اندازی کند که برای ۳۵۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده است.

 

وی علاوه بر این تعداد با ایجاد خوشه‌های اشتغال ، زمینه پایداری شغل برای بیش از هزار کشاورز خراسان جنوبی را فراهم کرده است.

 

 

 

 

اجرای دو طرح تولیدی از محل موقوفات در بیرجند/۲-۳

دو طرح تولیدی با هدف خدمت رسانی به محرومان و اشتغال زایی از محل موقوفات در بیرجند آغاز به کار کرد.

مدیر مرکز افق آستان امام زادگان باقریه بیرجند با اشاره به آغاز فعالیت مرکز افق از بهمن ۹۸ در امامزادگان باقریه بیرجند با هدف خدمت رسانی به محرومان و اشتغالزایی گفت: هم اکنون کارگاه قالی بافی با دو دار قالی در این مکان راه اندازی شده است.
البرزی با اشاره به اینکه در این کارگاه روزانه ۷ نفر از بانوان مشغول به کار هستند ، افزود: تمام کسانی که برای بافتن قالی در این محل حاضر می‌شوند بدون گرفتن دستمزد فعالیت می کنند.
مدیر مرکز افق آستان مقدس امام زادگان باقریه بیرجند افزود:  هزینه‌های اولیه این کارگاه از محل موقوفات خیران تأمین شد و دو دار قالی هم از طرف خیران به صورت امانت در اختیار کارگاه قرار گرفته است.
به گفته وی درآمد به دست آمده از فروش این قالی‌ها برای آستان امام زادگان باقریه هزینه خواهد شد.
البرزی افزود: در گام دوم قرار است کارگاه خیاطی برای دوخت لباس اسلامی و پوشاک مدارس، نانوایی تنوری و یک سوپر‌مارکت با هدف اشتغال زایی برای مردم شمال شهر در این مکان راه اندازی شود.
مرکز افق آستان مقدس امام زادگان باقریه (ع) یک مرکز اجتماعی، فرهنگی، قرآنی است که واحد اجتماعی آن در بحث معشیت، دارو و درمان و کمک جهیزیه فعالیت می‌کند.

 

 

 

ثبت بیشترین میزان رشد در شاخص اهدای خون بانوان کشور در خراسان جنوبی/۳

بیشترین میزان رشد در شاخص اهدای خون بانوان در سطح کشور به نام بانوان خراسان جنوبی ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل انتقال خون استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما از افزایش ۴.۵ درصدی اهدای خون و فراورده‌های خونی در ۱۰ ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: در این مدت ۱۸ هزار و ۱۹ واحد خون و فراورده خونی اهدا شد که این رقم در مدت مشابه پارسال ۱۷ هزار و ۲۴۵ واحد بود.
میری مقدم با اشاره به افزایش اهدای پلاکت فرزیس (موردنیاز بیماران سرطانی)، گفت: اهدای پلاکت فریزیس پارسال ۱۸۶ واحد بود که امسال این به ۲۵۷ واحد افزایش یافت.
وی با اشاره به دریافت ۷۵۶ واحد پلاسما‌ از بهبودیافتگان کووید ۱۹ تاکنون در استان، گفت: امسال ۷ هزار و ۶۷۴ واحد پلاکت در استان دریافت شده که این رقم در مدت مشابه پارسال ۶ هزار و ۶۶۶ واحد بود.
مدیرکل انتقال خون استان با اشاره به اینکه بانوان در خراسان جنوبی بالاترین درصد اهدای خون بین بانوان کشور را داشتند، افزود: اهدای بانوان خراسان جنوبی در ۱۰ ماه گذشته هشت درصد و میانگین اهدای خون بانوان در کشور ۵ درصد ثبت شده است.

میری مقدم با اشاره به شیوع بیماری کرونا و نیاز بیش از پیش بیماران به اهدای خون و پلاسما، از مردم خواست: با اهدای خون و اهدای پلاسما بیماران نیازمند را یاری کنند.مرکز اهدای خون ابوذر بیرجند هر روز، فردوس یک شنبه و چهارشنبه، قاین روز‌های دوشنبه و پنجشنبه و طبس همه روزه دایر است.

تجلیل از برترین‌های جشنواره مد و لباس در خراسان جنوبی/۲-۳

از برترین‌های جشنواره مد و لباس ایرانی اسلامی خراسان جنوبی تجلیل شد.

اختتامیه اولین جشنواره مانتو ایرانی اسلامی با حضور ۳۲ طراح برگزار شد.

دبیرجشنواره گفت: ایرانی اسلامی بودن، صرفه اقتصادی و طراحی و مدل دوخت از معیار‌های داوری این جشنواره است.

موسایی افزود: افراد شرکت کننده در این جشنواره دانشجویان و فارغ التحصیلان بسیج دانشجویی بوده و هدف از اجرای این جشنواره ترویج پوشش ایرانی اسلامی است.
در این مراسم ۱۰ طرح شایسته تقدیر شناخته شده و از ۳ طرح برتر تقدیر شد

 

 

 

تامین دستگاه ایکس ری برای گمرک ماهیرود/۲-

سرپرست گمرکات خراسان جنوبی از تامین دستگاه ایکس ری برای گمرک ماهیرود خبر داد.

رحیمی زاده گفت: از ۱۵ دستگاهی که چند روز گذشته برای گمرکات کشور با حضور وزیر اقتصاد رونمایی شد، یکی به گمرک ماهیرود خراسان جنوبی اختصاص یافت.

وی هزینه خرید دستگاه ایکس ری را ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: بخش خصوص متولی راه اندازی آن است که متعهد شده تا ۱۰ ماه نسبت به نصب و راه اندازی آن اقدام کند.

سرپرست گمرکات خراسان جنوبی تسهیل در ترانزیت کالا و شناسایی کالا‌های قاچاق جاسازی شده را از مزایای دستگاه ایکس ری دانست.

 

 

 

 

شروع ساخت دانشگاه فرهنگیان فردوس تا پایان سال/۲

ساخت دانشگاه فرهنگیان فردوس تا پایان سال آغاز می‌شود.

نشست مجمع خیرین و حامیان دانشگاه فرهنگیان امروز با حضور دکتر احمدی شروع ساخت دانشگاه فرهنگیان فردوس تا پایان سالمدیرعامل مجمع خیرین دانشگاه ساز و حامی دانشگاه فرهنگیان و مسئولان استانی در فردوس برگزار شد.
در این نشست با توجه به واگذاری زمینی به وسعت ۸ هکتار از سوی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فردوس برای ساخت دانشگاه فرهنگیان، مصوب شد ساخت این دانشگاه قبل از پایان سال جاری، آغاز شود.
دکتر احمدی مدیر عامل مجمع خیرین دانشگاه ساز و حامی دانشگاه فرهنگیان در این نشست گفت: به طور معمول اعتبار ساخت دانشگاه‌های فرهنگیان به صورت ۳۰ درصد توسط ستاد دانشگاه، ۳۰ درصد توسط دولت و ۴۰ درصد هم توسط خیرین تامین می‌شود که در مورد دانشگاه فرهنگیان فردوس به طور حتم این پروژه معطل بودجه دولت نخواهند ماند و با مشارکت دانشگاه و خیران ساخته خواهد شد.
دکتر اعظمی رئیس هیئت مدیره‌ی مجمع خیرین دانشگاه ساز و حامی دانشگاه فرهنگیان هم گفت: ما در تهران و مجمع خیرین آمادگی کامل داریم تا در هر زمینه‌ای که نیاز باشد همکاری لازم را برای ساخت دانشگاه فردوس انجام دهیم و پیش‌بینی می‌کنیم در مدت ۲ تا ۳سال ساخت آن به پایان برسد.
دکتر مهدی زاده رئیس دانشگاه فرهنگیان استان هم از پیگیری‌های آموزش و پرورش برای افزایش سهمیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خبر داد و گفت: هم اکنون ۲۵۸ دانشجو در این دانشگاه در استان مشغول به تحصیل هستند
در پایان این نشست از چند نفر از اساتید دانشگاه فرهنگیان استان و خیرین شهرستان فردوس قدردانی شد.
با تغییر رنگ برخی از شهر‌ها

اعمال محدودیت‌های جدید در خراسان جنوبی/۳

اعمال محدودیت‌های جدید مهم‌ترین تصمیم ستاد مقابله با کرونا در خراسان جنوبی بود.

 تغییر رنگ برخی از شهر‌های خراسان جنوبی، باعث شد تا امروز ستاد استانی اعمال محدودیت‌های جدید در خراسان جنوبیمدیریت این بیماری تشکیل و دستورات جدیدی اتخاذ شود.
موضوع اول منع تردد شبانه از شنبه در همه شهر‌های استان حتی شهر‌هایی با رنگ آبی بود که از روز شنبه در همه شهر‌های استان از ساعت ۲۱ تا ۳ بامداد اعمال می‌شود.برگزاری برخی مسابقات ورزشی بدون مجوز ستاد کرونا موضوع دیگر مورد بحث این جلسه بود که استاندار خراسان جنوبی در این خصوص گفت::تمام نشست‌ها و مسابقات از ۲ هفته قبل از برگزاری درخواست خود را به دبیرخانه ستاد اعلام کنند تا ستاد برای برگزاری آن تصمیم گیری کند و با متخلفان هم برخورد خواهد شد.ملانوری در این جلسه با اشاره به تلاش یکساله مردم و مسئولان برای مقابله با کرونا گفت:در شرایط کنونی هم اگر غفلت کنیم هزینه‌های سنگینی به کشور و مردم تحمیل خواهد شد.وی با اشاره به اینکه تغییر رنگ برخی شهر‌ها نشان می‌دهد در برخی موضوعات مشکلاتی داریم گفت:عمده‌ترین مشکل این روز‌های ما عادی انگاری این ویروس از سوی مردم است که اگر ادامه یابد شاهد محدودیت‌های بیشتری آن هم در آستانه سال جدید خواهیم بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در این جلسه از برگزاری برخی کلاس‌های درس در خراسان جنوبی خبر داد که بر اساس دستورالعمل‌ها نباید برگزار می‌شد.

دهقانی با اشاره به تغییر رنگ برخی شهر‌ها بوِیژه شهرقاین که از زرد به نارنجی تغییر کرده گفت:باید همه تلاش کنیم تا شرایط بدتر نشود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون موردی از ویروس جهش یافته انگلیسی در استان مشاهده نشده، اما با توجه به پخش شدن این ویروس در کشور هیچ جا امن نیست، گفت:با توجه به اینکه قدرت سرایت ویروس انگلیسی بالاست، در صورت شیوع آن در مدت ۷۲ ساعت شاهد سرازیر شدن بیماران با بیمارستان‌ها خواهیم بود.

موردی از ویروس جهش یافته کرونا در خراسان جنوبی نداشته ایم/۳

موردی از ویروس جهش یافته کرونا در خراسان جنوبی نداشته ایم

 معاون دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز گفت: در نمونه‌های بررسی شده از کرونا، تاکنون موردی از ویروس جهش یافته انگلیسی در خراسان جنوبی نداشته ایم.

کامبیز مهدی زاده با اشاره به وضعیت کرونا در استان بیان کرد: تغییر رنگ شهرهای خراسان جنوبی نشان دهنده روند افزایشی کرونا در استان بوده که نیازمند رعایت هر چه بیشتر مسائل بهداشتی است.

وی با اشاره به ویروس جهش یافته انگلیسی در برخی استان‌ها بیان کرد: در بررسی‌های انجام شده از نمونه‌های کرونا، خوشبختانه تاکنون موردی از این ویروس در استان نداشته‌ایم.

مهدی زاده خواستار رعایت مثلث شفا شد و گفت: این مثلث دارای سه ضلع شست و شوی مداوم دست‌ها، استفاده مستمر از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: همچنین خواستاریم از ترددهای غیر ضروری و تجمعات خودداری شده و هوای فضاهای سربسته هر شش دقیقه یک بار عوض شود.

مهدی زاده با اشاره به فعالیت مجدد تالارها بیان کرد: تالارها با یک سوم ظرفیت و مشروط بر رعایت پروتکل‌های خاص اجازه فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه نظارت بر ۳۲ هزار مکان کسب نیازمند همکاری مردم و متولیان است، گفت: از شهروندان خواستاریم اصل خود مراقبتی را رعایت کرده تا زنجیره انتقال کرونا قطع شود.

وی با اشاره به واکسن کرونا بیان کرد: برای جلوگیری از انتقال کرونا حداقل ۷۰ درصد جمعیت استان باید واکسینه شوند که این امر بر اهمیت رعایت هر چه بیشتر بایدها و نبایدهای بهداشتی می‌افزاید.

مهدی زاده با بیان اینکه واکسیناسیون کرونا طی چهار دز انجام می‌شود، گفت: آخرین فاز اواخر سال ۱۴۰۰ است.

شناسایی ۲۵ بیمار کرونایی جدید/۲-۳

۲۵ بیمار کرونایی جدید در خراسان جنوبی در شبانه روز گذشته با انجام ۱۷۱ آزمایش شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۱ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شد که مجموعا ۲۵ بیمار جدید شامل ۴ بستری و ۲۱ سرپایی شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۴ مورد از بیرجند، ۱۰ مورد از قاین، ۵ مورد از طبس، ۱ مورد از زیرکوه، ۱ مورد از بشرویه و ۴ مورد از سریان بوده است.

وی گفت: در شبانه روز گذشته موردی از فوت در بیماران کرونایی مشاهده نشد و تعداد فوتی‌های ناشی ازاین بیماری در خراسان جنوبی همان ۷۵۲ نفر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۱۳۶ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲۷ نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده افزود: از این تعداد ۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی ۲ نفر وخیم است.

وی گفت: در شبانه روز گذشته ۳۹ بیمار با علائم تنقسی در بیمارستان‌های استان پذیرش و در همین مدت ۲۷ بیمار شامل ۱۱ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب ترخیص شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: از ابتدای شیوع کرونا تا امروز ۱۴ هزار و ۶۶۵ بیمار کرونا مثبت بهبود یافتند یا در حال حاضر در قرنطینه خانگی به سر می‌برند.

مهدی زاده گفت: تا روز گذشته ۳۹ هزار و ۳۷۹ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی گرفته شده که منجر به شناسایی ۱۵ هزار و ۴۴۴ بیمار شد.

 

سرمایه گذاری ۷۶ میلیارد تومانی در معادن خراسان جنوبی/۳

۷۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از آغاز امسال در محدوده‌های معدنی خراسان جنوبی سرمایه گذاری شده است.

رئیس سازمان صمت استان گفت: این سرمایه گذاری‌ها با صدورپروانه بهره سرمایه گذاری ۷۶ میلیارد تومان در معادن خراسان جنوبیبرداری برای ۳۳ معدن جدید ایجاد شده که نویدبخش جهش تولید در بخش معادن خراسان جنوبی است.

عباس جرجانی ایجاد ۲۲۳ شغل برای جوانان استان را از دیگر نتایج سرمایه گذاری‌های انجام شده اعلام کرد و افزود: با راه اندازی معادن جدید یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن به ذخایر معدنی خراسان جنوبی اضافه شده است.

 

وی معادن پتاس در شهرستان طبس، بنتونیت در قائنات و فردوس ، گرانیت در درمیان ، مرمریت در نهبندان و بشرویه و مس در نهبندان و قائنات را از مهمترین معادن جدید التاسیس در خراسان جنوبی اعلام کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*