آخرین خبر :

اخبار علمی/محافظت از دندانپزشکان با کلاه ایمنی که قطرات کووید-۱۹ را می‌مکد

محافظت از دندانپزشکان با کلاه ایمنی که قطرات کووید-۱۹ را می‌مکد

محافظت از دندانپزشکان با کلاه ایمنی که قطرات کووید-۱۹ را می‌مکد

 محققان دانشگاه کرنل در نیویورک با هدایت یک مهندس ایرانی موفق به ابداع کلاه ایمنی برای مطب دندانپزشکی شده‌اند که با ایجاد جریان هوای معکوس در اطراف سر، هر گونه قطره حاوی کووید-۱۹ را که هنگام سرفه از دهان بیمار خارج می‌شود، می‌مکد.

به گزارش روزنامه دیلی میل، به زودی برای محافظت از دندانپزشکان از بیماران آنها خواسته می‌شود که این کلاه ایمنی را که توسط محققان دانشگاه «کرنل» در نیویورک و با هدایت «مهدی اسماعیلی» مهندس مکانیک این دانشگاه ابداع شده است، بر سر گذارند. این کلاه ایمنی یک بار مصرف و شفاف است و قسمت دهان آن باز است.

این کلاه به پمپی متصل می شود که در اطراف سر جریان هوای معکوس ایجاد و تضمین می کند که هر قطره بالقوه آلوده که از دهان بیمار خارج می شود در این جریان هوای معکوس گیر کرده و نمی تواند از کلاه ایمنی خارج  شود. علاوه بر بیماران دندانپزشکان، این کلاه ایمنی می تواند توسط بیماران متخصصان گوش و حلق و بینی که باید سر و گلوی آنها معاینه شود، نیز مورد استفاده قرار گیرد.

آیا می توان همراه وعده های غذایی آب نوشید؟

محققان به تازگی در خصوص نوشیدن آب همراه وعده‌های غذایی به نتایجی دست یافته اند.

به گزارش  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، النا موتووا، متخصص تغذیه در روسیه این افسانه معروف را که نباید در میان وعده غذایی آب مصرف کرد را رد کرد، زیرا مایعات آب معده را رقیق کرده و هضم غذا را آسان تر می‌کند.

این متخصص تغذیه گفت: شنیدن این موضوع با توجه به مقدار آب موجود در غذا بسیار خنده دار است. آب معده ۹۸-۹۹ درصد است، در نتیجه اضافه شدن مقدار دیگری اب در زمان خوردن غذا مشکلی ایجاد نمی‌کند. در واقع این مایع به هضم مکانیکی و شیمیایی غذا کمک می‌کند و مواد مغذی را برای جذب بیشتر می‌کند.

 

گفتنی است، مطالعات علمی مدت هاست ثابت کرده که فرد باید روزانه حدود دو لیتر مایعات بنوشد. اما بدن همه ما بسیار متفاوت بوده و شیوه زندگی برای همه نیز به طور قابل توجهی متفاوت است: برای مثال باید به دو موضوع کسی که در تمام طول روز در دفتر کار خود می‌نشیند و کسی که با دوچرخه در شهر دور می‌زند بصورت جداگانه نگاه کرد.

خوراکی‌های مفید و مقوی برای تقویت مغز

کولین که در تخم مرغ یافت می‌شود برای سلامت و تقویت مغز موثر است.
دانشمندان تاکید دارند که برای بهبود عملکرد مغز، افراد باید نوع خاصی از رژیم را رعایت کنند.
اسوتلانا میروونا متخصص تغذیه در گزارشی اعلام کرد: واقعیت این است که برخی از محصولات دارای ترکیبات مفیدی هستند. اگر می‌خواهید مغزتان سالم بماند و ظرفیت فکری شما افزایش یابد، باید رژیم غذایی خود را غنی کنید.

دانشمندان موفق شده اند مفیدترین غذا‌ها را برای بهبود کیفیت مغز شناسایی کنند. هفته‌ای چندین بار ماهی و غذا‌های دریایی بخورید. همچنین به لطف مجموعه ویتامین‌ها و مواد معدنی، مغز انسان فعالیت بهتر و موثرتری خواهد داشت، اما اگر این امکان وجود ندارد باید به مکمل‌های حاوی امگا ۳ توجه کنید.

زغال اخته به دلیل آنتی اکسیدان‌ها و لوتئینی که دارد تأثیر زیادی در افزایش هوش افراد خواهد داشت. همچنین مصرف روزانه یک مشت توت یخ زده در زمستان آنتی اکسیدان‌های ضروری به بدن را تامین خواهد کرد.

توصیه می‌شود به منظور تقویت مغز از خوردن مغزیجات غافل نشوید. کولین که در تخم مرغ یافت می‌شود برای سلامت و تقویت مغز موثر است.

به عنوان میان وعده، گاهی اوقات می‌توانید یک فنجان قهوه طبیعی همراه با یک شکلات تلخ تهیه کنید، زیرا کاکائو به عملکرد بهتر مغز شما کمک می‌کند.

 

 

طلای زرد سلامتی!

زردچوبه: این بار برای مقابله با آکنه

زردچوبه ادویه بی‌ادعایی است؛ اما در عین حال می‌توان آن را طلای زرد سلامتی نامید. خوشبختانه هنوز قیمت آن آن‌قدر بالا نرفته که نتوان تهیه کرد. بنابراین در هر خانه‌ای و در هر گنجه‌ای یافت می‌شود. همین ادویه بی‌ادعا خواص درمانی فوق‌العاده‌ای دارد. به طوری که در تهیه داروها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
زردچوبه

قرن‌هاست که مردم از زردچوبه استفاده درمانی می‌کنند و همچنین در دنیای زیبایی نیز کاربرد زیادی دارد. باید بدانید که ماسک تهیه شده از این ادویه تأثیر زیادی در کاهش آکنه دارد. البته مثل هر ماسک یا کرم دیگری ممکن است برای برخی افراد حساسیت‌زا باشد. بنابراین باید اصول استفاده را رعایت کرد.

استفاده از زردچوبه باعث‌ ترمیم بافت‌ها شده و از بروز جای جوش پیشگیری می‌کند. همچنین باعث تحریک ترشح کلاژن شده و از بروز زودهنگام چین و چروک پوستی پیشگیری به عمل می‌آورد

ماسک زردچوبه در خدمت مقابله با آکنه

برای بهره‌مندی هر چه بیشتر از فواید زردچوبه در مقابله با آکنه پیشنهاد می‌شود که از روغن نارگیل نیز استفاده کنید. این روغن طبیعی حاوی اسیدلوریک است که ضدمیکروب بوده و شهرت زیادی در درمان آکنه دارد. علاوه بر این، روغن نارگیل استفاده زیادی در وادی زیبایی پوست دارد. چون باعث رطوبت‌بخشی و نرمی پوست شده و در درمان بیماری‌هایی پوستی مانند پسوریازیس و اگزما کاربرد دارد. روغن نارگیل نیز مانند زردچوبه به روند التیام و احیای سلول‌های پوستی کمک کرده و اثرات منفی رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد.

مواد لازم
پودر زردچوبه: ۱ قاشق غذاخوری معادل ۱۵ گرم
روغن نارگیل ارگانیک: ۲ قاشق غذاخوری معادل ۳۰ گرم
عسل: ۱ قاشق غذاخوری معادل ۱۵ گرم

روش تهیه
در گام نخست پودر زردچوبه را در یک ظرف تمیز بریزید و سپس روغن زیتون و عسل را اضافه کنید. مواد را به مدت چند دقیقه هم بزنید تا یک ترکیب یکدست به دست بیاید.

روش استفاده
قبل از اینکه ماسک را روی مناطق آکنه دار بزنید حتماً پوست خود را از وجود هر نوع لوازم آرایش و هر نوع کثیفی دیگر تمیز کنید.
بعد از اینکه پوست را به خوبی شسته و تمیز کردید ماسک را روی پوست بزنید و به طور کامل روی آکنه‌ها پخش کنید.
حدود ۱۵ دقیقه زمان بدهید و در آخر پوستتان را با آب ولرم بشویید.
توصیه می‌شود هر هفته ۳ مرتبه از این ماسک استفاده کنید.
نکته مهم اینکه نباید انتظار داشته باشید با یک‌بار استفاده از این ماسک آکنه‌هایتان برطرف شده و پوستتان مانند آینه شود. لازم است که این ماسک را به طور مستمر استفاده کنید تا نتیجه دلخواه حاصل شود.

 

۶ ماده غذایی که بیشتر از موز پتاسیم دارد

اهمیت پتاسیم در رژیم غذایی و منابع آن

مهم‌ترین عملکرد پتاسیم تأثیر آن در خنثی کردن اثرات سدیم است که فشارخون را بالا می‌برد. این ماده معدنی همچنین نقش مهمی در احیای عضلات ورزشکاران دارد. به همین دلیل است که اکثر ورزشکاران بعد از اتمام کار خود موز مصرف می‌کنند. یادتان باشد که کمبود این ماده معدنی می‌تواند سلامتی‌تان را تهدید کند.
پتاسیم

کمبود پتاسیم چه اثراتی بر بدن دارد؟

کمبود میزان پتاسیم بدن می‌تواند روی دستگاه عصبی تأثیر منفی بگذارد. این کمبود همچنین باعث ایجاد اختلال در ارتباط بین سلول‌های عضلانی و دستگاه عصبی، قلب و دیگر عضلات می‌شود. بیشترین میزان پتاسیم در بدن در سلول‌ها یافت می‌شود. بر اساس نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۰۸ به چاپ رسیده است کمبود آن یا هیپوکالمی می‌تواند اثرات مهمی روی بدن ما بگذارد که در ادامه فهرست‌وار به آن اشاره می‌کنیم:
بروز کرامپ ها یا گرفتگی عضلانی
ضربان قلب نامنظم
فشارخون بالا
خستگی و ضعف

مواد غذایی که بیشتر از موز پتاسیم دارند

سیب زمینی شیرین

ماهی سالمون یا ماهی آزاد

سبزیجات برگ سبزدار

آووکادو

لوبیاها

ماست

حرف آخر

حرف آخر اینکه این مواد غذایی را در برنامه غذایی روزانه‌تان بگنجانید. با مجموع این مواد غذایی میزان زیادی پتاسیم جذب بدنتان می‌شود و نیازی نیست صرفاً به دنبال مصرف موز باشید. یادتان باشد که هر چه مواد غذایی مصرفی‌تان متنوع‌تر باشد جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتر خواهد بود و از بروز کمبود آن‌ها نیز پیشگیری خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*