اخبار علمی/برگ ترنج راه مقابله با سلول‌های سرطانی

مصرف مواد ضد عفونی کننده، عامل تشدید آسم

مصرف مواد ضد عفونی کننده، عامل تشدید آسم

ضد عفونی کردن در دوران همه گیری کروناویروس بیماران مبتلا به آسم را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش ایسنا، گزارشهای جدید نشان می دهد: افزایش استفاده از مواد ضد عفونی کننده توسط افراد مبتلا به آسم در طول همه گیری کروناویروس میتواند باعث تشدید بیماری در آنان شود.

در این بررسی محققان به مطالعه روی ۷۹۵ بزرگسال مبتلا به آسم در ایالات متحده از ماه مه تا سپتامبر پرداختند و دریافتند که پس از شروع همه گیری نسبت افرادی که حداقل پنج بار در هفته از ضد عفونی کننده سطوح استفاده کرده اند ۱۵۵ درصد افزایش یافته است.

در این بررسی مشخص شد پس از در نظر گرفتن سایر رفتارها و عوامل خطرزا، افزایش احتمال ابتلا به آسم کنترل نشده با استفاده بیشتر از انواع ضد عفونی کننده ها ارتباط دارد. این مطالعه تایید نمی کند که افزایش دفعات استفاده از مواد ضدعفونی کننده باعث بروز آسم کنترل نشده میشود. با این وجود به گفته نویسندگان، افراد مبتلا به آسم ملزم به استفاده از پاک کننده های ایمن تری هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از ژاپن تودی، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در ایالات متحده به بیماران مبتلا به آسم توصیه کرده است که از فرد دیگری برای تمیز و ضد عفونی کردن سطوح کمک بگیرند و در مدت ضد عفونی کردن تا حد امکان در معرض این مواد قرار نگیرند.

برگ ترنج راه مقابله با سلول‌های سرطانی

دانشمندان دانشگاه کالابریا و سالفورد اعلام کردند که میوه ترنج و برگهای آن قادر است، سلول های سرطانی را از بین ببرد.

به گزارش حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک به نقل از مقاله منتشر شده در نشریه Bioenergetics، دانشمندان دانشگاه کالابریا و دانشگاه سالفورد اعلام کردند که ترنج حاوی موادی مانند بروتیریدین و ملیتیدین است که به طور موثر آنزیم‌های کلسترول را سرکوب می‌کند و همچنین در مرگ و توقف تقسیم سلول‌های بنیادی سرطانی نقش دارد.

در عین حال، برخلاف استاتین‌های مورد استفاده در پزشکی، ترنج هیچ عارضه جانبی ندارد. به گفته محققان می‌توان از ترنج به عنوان پایه‌ای برای ایجاد دارو‌های جدید غیر سمی برای بدن و داروی موثر در بهبود سرطان کمک گرفت.

ترنج یا برگاموت گیاهی بیشتر مدیترانه‌ای است که از اسانس ترنج برای مزه دادن به انواع چای و شیرینی استفاده می‌شود. حاوی مقادیر بسیاری زیادی سیترونلال است، این ماده یک ترکیب آرامش دهنده بوده و در درمان بیماران مبتلا به افسردگی و بیماری‌های روانی کاربرد دارد.

پیش از این در خبر‌ها آمده بود که دانشمندان موفق شدند با استفاده از عصاره برگ گیاه Cyrtrandroemia nicobarica که در جنگل‌های بارانی گرمسیری جزایر آندامان و نیکوبار در هند رشد می‌کند، نانومیله‌هایی را برای درمان سرطان ریه بدست بیاورند.

محافظت در برابر بیماری‌های مزمن با رژیم غذایی گیاهی

محافظت در برابر بیماری‌های مزمن با رژیم غذایی گیاهی

محققان دریافتند که یک رژیم غذایی غنی از مواد غذایی گیاهی با فراوانی میکروب‌های سالم روده با کاهش خطر ابتلا به چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی و عروقی مرتبط است. این تحقیق بین‌المللی، اولین تحقیق در مقیاس بزرگ است که ارتباط قوی بین میکروب‌های روده، رژیم غذایی و سلامتی را نشان می‌دهد.

به نقل از ارث، دکتر اندرو تی چان، متخصص گوارش و مدیر بخش اپیدمیولوژی بالینی بیمارستان عمومی ماساچوست و استاد پزشکی دانشکده پزشکی هاروارد گفت: نتایج این بررسی ارتباط آشکار بین گونه‌های میکروبی خاص روده، غذاهای خاص و خطر ابتلاء به برخی بیماری‌های شایع را نشان می‌دهد. امیدواریم، بتوانیم با استفاده از آن به افراد کمک کنیم تا با تغییر رژیم غذایی برای شخصی‌سازی میکروبیوم روده خود از مشکلات مهم سلامتی جلوگیری کنند.

نسخه ای برای دیابتی های مبتلا به کرونا

نسخه ای برای دیابتی های مبتلا به کرونا

 یک فوق تخصص غدد در خراسان جنوبی گفت: افراد دیابتی در صورت ابتلا به کرونا، اگر داروهای خود را درست مصرف و تحت نظر پزشک باشند، دچار مشکل نخواهند شد.

مـریم رضایـی  در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ارتباط دیابت و کرونا، اظهار کرد: بیماران دیابتی باید توجه کنند که این بیماری یکی از عوامل خطری است که در صورت ابتلای آنان به کرونا دچار عوارض گوناگون می‌شوند.

وی با بیان اینکه بیماران دیابتی باید قند خون خود را مرتب کنترل کنند که اگر مبتلا به کرونا شدند دچار عوارض کمتری شوند، افزود: دیابتی‌ها در صورت ابتلا توجه داشته باشند داروهای خود را به هیچ عنوان قطع نکرده، حتما با پزشک خود در ارتباط بوده و قندخون را به صورت مکرر در منزل چک کنند.

این فوق تخصص غدد با بیان اینکه لازم است دوز دارو و انسولین براساس قند گرفته شده تنظیم شود، تصریح کرد: این بیماران در مورد اینکه کدام دارو را باید در جریان بیماری کرونای خود ادامه داده و یا قطع کنند و دارو را عوض کنند لازم است با پزشک خود در ارتباط باشند.

رضایـی ادامه داد: این بیماران به هیچ عنوان نباید خود را در معرض کم آبی قرار داده و در طول شبانه روز مقدار معینی مایعات مصرف کنند و هر یک ساعت ۲۵۰ سی سی مایعات بنوشند.

وی افزود: براساس قندی که در منزل چک می‌شود در صورت داشتن قند بالا آب یا مایعات بدون قند و در صورت داشتن قند پایین به دلیل مصرف نکردن غذا و بروز اسهال، شدیدا توصیه می‌کنیم مایعات شیرین مصرف کنند.

این فوق تخصص غدد با بیان اینکه بیماران دیابتی که در اثر ابتلا به کرونا بستری می‌شوند پس از ترخیص نیز باید قند خود را مکررا چک کنند، تصریح کرد: اگر خود در مدت قرنطینه نمی‌توانند به پزشک مراجعه کنند، لازم است فردی را به نیابت از خود برای ارتباط با پزشک بفرستند و یا اگر ویزیت تلفنی یا تصویری مقدور است این کار را انجام دهند.

رضایـی اظهار کرد: بیماری کرونا یک بیماری ناشناخته بوده و احتمال دارد به گیرنده‌های پانکراس حمله کرده و قند بیماران را افزایش داده و یا تنظیم قند را بهم بریزد.

وی یادآور شد: در صورت ابتلا به کرونا، ممکن است این بیماران داروهایی را مصرف کنند که قند آنان افزایش یابد که به همین دلیل ارتباط با پزشک برای تنطیم دارو بسیار مهم و حیاتی است.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حدود ۱۱ درصد از مردم ایران به بیماری دیابت مبتلا هستند و هر سال تعداد قابل توجهی به جمع این بیماران اضافه می‌شوند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*