آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی / گلایه مردم خراسان جنوبی از صف‌های طولانی دریافت کد بورسی سهام عدالت

 

معلمین استان مروج مکتب سلیمانی باشند

رئیس مجمع نمایندگان استان درمجلس شورای اسلامی گفت:کاربزرگ معلمان آموزش شکوفاسازی استعدادها و هدایت این استعدادها به سمت قله های کمال و حیات طیبه است؛ازاین رو برای صیانت از این ارزش‌های متعالی، معلمین استان باید مروج مکتب شهید سلیمانی باشند.

 حسین خسروی اسفزار اظهار کرد: ثمره جهاد معلمان در عرصه تعلیم و تربیت،شکوفاسازی استعدادهای کودکان و نوجوانان درمسیرارزشهای اسلام و انقلاب؛باهدف ایجادجامعه دینی  آرمان‌خواهاست.

وی؛ضمن تشکر از حماسه آفرینی فرهنگیان در تداوم فرایند تعلیم و تربیت و پشتیبانی از مدافعین سلامت، امنیت و بهداشت جامعه، تصریح کرد: نسل جوانی که در این مسیر پرورش می‌یابد ثروتی آن‌چنان انبوه است که هیچ پدیده ارزشمند دیگری با آن برابری نمی‌کند.

نماینده مردم شریف شهرستان های بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی بر اهمیت بصیرت افزایی قشر جوان و نوجوان جامعه در برابر طوفان حملات نرم و ضد فرهنگی دشمنان داخلی و خارجی توسط معلمان استان تأکید کرد و ادامه داد: یکی از مهم ترین مصادیق بصیرت افزایی؛ درس گرفتن از تاریخ و تأمل و عبرت گرفتن از حوادث تاریخی است.

وی در ادامه با اشاره به همزمانی ۹دی به عنوان روز بصیرت و ولایت با اربعین شهادت دانشمند شهید فخری زاده و اولین سالگرد شهادت سردار دلها، سپهبدحاج قاسم سلیمانی، عنوان کرد: ایمان، عمل صالح توأم با بصیرت رمز جاودانگی و کلید محبوبیت شهید سلیمانی در دل آزادگان و آزادی خواهان جهان است.

وی با بیان این که تحمل کوری چشم بصری آسان تر از تحمل کوری چشم دل است، بیان کرد: بی بصیرتی و استفاده ناقص و غلط از تاریخ و حوادث تاریخی زمینه ساز بروز بسیاری از مشکلات در زندگی فردی شده و باعث انحراف در مناسبات  اجتماعی و تعاملات اقتصادی، فرهنگی، عقیدتی و سیاسی می شود.

 

 

 

گلایه مردم خراسان جنوبی از صف‌های طولانی دریافت کد بورسی سهام عدالت/۷

 

گلایه مردم خراسان جنوبی از صف‌های طولانی دریافت کد بورسی سهام عدالت

گروه استان‌ها- در حالی ۴۶۰ هزارنفر سهامدار شرکت سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی هستند که از اینکه برنامه مشخصی برای دریافت کد بورسی و احراز هویت وجود ندارد گلایه‌مند بوده که چرا ابتدا اعلام شد نیازی به دریافت کد نیست و اکنون اصرار بر دریافت کد بورسی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، ۴۶۰ هزار نفر سهامدار شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت خراسان جنوبی هستند که از این تعداد ۱۸۰ هزار نفر روش غیر مستقیم را انتخاب کردند.

شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت خراسان جنوبی نخستین شرکتی بود که در کشور به ثبت رسید اما آنچه این روزها دغدغه مردم استان شده است دریافت کد بورسی و احراز هویت است.

چیزی که برای مردم به ویژه روستائیان مشکل ساز شده است چرا که باید به نزدیک‌ترین دفتر پیشخوان دولت بروند و برای ثبت نام و کد احراز هویت اقدام کنند.

حال در این روزهای کرونایی که حضور مردم برای دریافت کد بورسی باعث تجمع در دفاتر پیش‌خوان دولت شده است.

مردم بیم آن دارند که با وجود این صف‌های شلوغ بار دیگر وضعیت شهر و استانمان قرمز شود.

یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: از روستا آمده و خود را به شهر حاجی آباد رسانده‌ام تا بتوانم نسبت به احراز هویت و گرفتن کد سجام اقدام کنم.

وی افزود: در دفتر پیشخوان با صف زیاد جمعیتی مواجه شدم چرا مسئولان نظارت نمی‌کنند باید برنامه‌ریزی درستی شود تا حضور افراد زیاد در این مکان‌ها جلوگیری شود و هم اینکه مردم در این روزهای سرد زمستان و با وجود شیوع کرونا سرگردان نباشند.

یکی دیگر از شهروندان نیز با بیان اینکه مسئولان یک روز اعلام می‌کنند که نیازی به کد احراز هویت نیست و الزامی نبوده و از سویی دیگر این روزها اصرار دارند مردم هرچه زودتر برای دریافت کد اقدام کنند.

به دنبال تشکیل صف‌های طولانی در برخی نقاط زیرکوه فرماندار این شهرستان روز گذسته از دفاتر پیشخوان بازدید کرد و از مردم خواست به صورت  غیر حضوری نسبت به احراز هویت اقدام کنند.

معاون اداره کل اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی نیز بیان کرد: ۴۶۲ هزار نفر در قالب شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت خراسان جنوبی ساماندهی شدند و ۱۸۰ هزار نفر در استان روش غیرمستقیم را در اداره و مدیریت سهام عدالت انتخاب کرده‌اند.

بهروزی با بیان اینکه افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده اند ۲۹ درصد کل سهامداران عدالت استان هستند افزود: مجموع دارایی شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت خراسان جنوبی بالغ بر ۱۱ میلیارد تومان است که دارایی شرکت برابر با ارزش اعتبارات ۳۰ ساله تملک دارایی استان و بالاتر از ارزش تولیدات استان است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۸۲ هزار نفر در استان کد بورسی دریافت کرده‌اند گفت: از بخشداران و نهادهای حمایتی درخواست می‌شود زمینه ثبت‌نام خانوارها را برای دریافت کد بورسی فراهم کنند تا از ازدحام جمعیت در دفاتر پیش خوان جلوگیری شود.

 

 

 

 

 

تصاویر تلویزیونی ۴شبکه دیگر در خراسان جنوبی HD می‌شود/۲-۳

 

 

تصاویر تلویزیونی HD می‌شود

 مدیرکل فرستنده‌های تلویزیونی و FM رادیویی سازمان صداوسیما گفت: HDسازی تصاویر تلویزیونی به طور جدی در دستور کار سازمان صداو سیما قرار دارد و در خراسان جنوبی نیز به زودی ۴ شبکه دیگر به مجموعه شبکه های بیرجند اضافه می شود.

 دامغانیان در دیدار با استاندار خراسان جنوبی با اشاره به موفقیت اداره کل صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی در هفدهمین اجلاس فناوری رسانه ملی، به اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه فرستنده های دیجیتال و HD سازی تصاویر تلویزیونی اشاره کرد.

وی  خاطرنشان کرد: HD سازی تصاویر تلویزیونی به طور جدی در دستور کار سازمان صداو سیما قرار دارد و در خراسان جنوبی نیز به زودی ۴ شبکه دیگر به مجموعه شبکه های بیرجند اضافه می شود.

مدیرکل فرستنده‌های تلویزیونی و  FM رادیویی سازمان صداوسیما از ارتقاء و تکمیل پوشش شبکه‌های ملی و استانی در شهرستان‌های بشرویه، فردوس و سرایان خبر داد و افزود: تعدادی از ایستگاه‌ها زیرساخت‌های آن آماده شده و امیدواریم در آینده، سایر مناطق استان هم پوشش شبکه‌های دیجیتال شان تکمیل شود.

مدیرکل صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی نیز از اقدامات استان در راستای ارتقاء پوشش فرستنده‌های دیجیتال در دوسال گذشته گفت.

آینه دار تصریح کرد: صدا و  سیمای استان در زمینه پوشش کامل دیجیتال در تمام شهرستان‌ها نیازمند نگاه ویژه است.

وی افزود: نصب و راه اندازی ۴ ایستگاه در شهرستان های فردوس، بشرویه و سرایان، پوشش دیجیتال منطقه غرب استان را کامل می کند.

 

 

 

 

 

 

کشف ۲۰۶ میلیون ریال کالای قاچاق در نهبندان/۴

مأموران انتظامی نهبندان در بازرسی از یک اتوبوس مسافربری، ۲۰۶ میلیون ریال کالای قاچاق کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی جانشین انتظامی شهرستان نهبندان گفت: مأموران انتظامی پاسگاه”معدن حاجات” شهرستان نهبندان در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری، در محور‌های مواصلاتی به یک اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.
سرهنگ مرادی افزود: مأموران با هماهنگی مقام قضائی، در بازرسی از خودرو مقداری البسه خارجی غیر مجاز کشف کردند.
وی با بیان اینکه ماموران در این زمینه یک متهم را بازداشت کردند که متهم بازداشت شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد، گفت: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه موارد مشکوک، مراتب را به مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند.

 

 

 

وجود ۳۴ اکوتیپ عناب در بزرگترین کلکسیون عناب کشور/۲

۳۴ اکوتیپ عناب دربزرگترین کلکسیون عناب کشور در سربیشه جمع آوری شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه گفت: بزرگترین کلکسیون عناب کشور با هدف بررسی سازگاری گونه‌های مختلف عناب و اجرای طرح‌های تحقیقاتی در سربیشه راه اندازی شده است.

مریم جوادی بایگی افزود: با هدف افزایش و حفظ ژرم پلاسم عناب در استان به عنوان قطب تولید عناب کشور، بررسی سازگاری گونه‌های مختلف عناب و مقایسه صفات مورفولوژیکی آن‌ها و انتخاب ارقام برتر بسته به نیاز، ایجاد محیطی آموزشی و پژوهشی (کانون یادگیری)، تعداد ۳۴ اکوتیپ عناب درقالب کلسیون عناب از سراسر کشور جمع آوری شده است.

وی گفت: این کلکسیون بزرگترین کلکسیون عناب کشور است که ثبت کامل مشخصات فنوتیپی اکوتیپ‌های موجود وشناسه دار کردن مولکولی اکوتیپ‌های موجود با استفاده از نشانگر‌های مولکولی ISSR و چاپ ۳ کتاب در خصوص عناب دراین زمینه تاکنون دراین کلکسیون محقق شده است.

جوادی بایگی همکاری با دانشگاه‌های معتبر در خصوص اجرای پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری با محوریت عناب و همکاری با پژوهشکده بیوتکنولوژی ایران در خصوص تکثیر عناب از طریق قلمه نیمه خشبی عناب و ریشه دار شدن در شرایط گلخانه‌ای را از جمله کار‌های علمی مفید انجام شده تاکنون در این کلکسیون برشمرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه گفت: همچنین انجام پیوند عناب برای اولین بار، پیگیری و تاسیس اولین نهالستان مجوزدار عناب در سطح استان، همکاری با مرکز تحقیقات استان در خصوص اجرای طرح‌های تحقیقاتی بخصوص در مباحث تغذیه‌ای عناب از دیگر کار‌های علمی مفید وموثر انجام شده در این مجوعه است.

وی افزود: با توجه به ثبت اطلاعات اکوتیپ‌های موجود و انتخاب اکوتیپ‌های برتر در حال پیگیری برای ثبت ارقام جدید در کلکسیون از طریق مرکز تحقیقات کشاورزی هستیم.

مراسم بزرگداشت سردار شهید سلیمانی در اسفدن/۲

مراسم بزرگداشت یوم‌الله نهم دی‌ماه و آیین گرامیداشت نخستین سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی، با حضور خانواده معظم شهدا و اقشار مختلف مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل فاطمیه اسفدن برگزار شد.
این مراسم با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین عبداللهی امام جمعه اسفدن برگزار شد.
پخش نماهنگ و نوحه خوانی همراه با سینه زنی از دیگر بخش‌های این برنامه معنوی به مناسبت سالگرد شهید سلیمانی و ایام فاطمیه بود.

 

 

گرامیداشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی در اصفهک طبس/۲

در مراسمی سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی با حضور جمعی از خانواده های شهدا و ایثارگران در روستای اصفهک بخش دیهوک شهرستان طبس گرامی داشته شد.

امام جمعه دیهوک در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطر سردار دلها شهید سلیمانی و شهدای هشت سال دفاع مقدس ولایت مداری ،  پیروی از قرآن و اهل بیت(ع)، شجاعت، دینداری و ایثار را از شاخصترین ویژگی های سردار سلیمانی دانست و گفت: راه و مکتب این شهید باید الگویی برای همگان باشد .
حجت الاسلام صادقی افزود: برگزاری جلسات یاد شهدا و بیان رشادت ها دلاوری های آنها در دفاع از اسلام، انقلاب و وطن به نسلهای جوان بسیار مهم است و همگان با مکتب شهدا که همان مکتب عاشوراست آشنا می شوند.

 

 

به مناسبت سالروز شهادت سردار دل‌ها

برگزاری یادواره سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در بیرجند

یادواره سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس وهمرزمان شهیدش در زندان مرکزی بیرجند باحضور پدر شهید مدافع حرم مرتضی بصیری پور و سردار رضوی همرزم سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، سردار رضوی در این مراسم گفت: حاج قاسم به سبب تجربه‌ای که از هشت سال دفاع مقدس کسب کرده بود کار‌های بزرگی از جمله تامین امنیت در بلوچستان، برچیدن بساط گروه‌های تروریستی از جمله گروهک تروریستی ریگی وگروه‌های تروریستی دیگر با وجود حمایت غرب واستکبار جهانی از آن‌ها و…، را انجام داد.

وی تشکیل حشد الشعبی را با همکاری مراجع دینی در عراق و سوریه یکی از اقدامات دیگر سردار دل‌ها دانست و افزود: سردار سلیمانی توانست همه ملت‌های مسلمان را در مبارزه با داعش هم صدا کند.

سردار رضوی با بیان خاطراتی از شهید بصیری پور گفت: حاج قاسم، خیلی‌ها مثل بصیری پور را پرورش داد و آن‌ها جان خود را فدا کردند تا کشور حفظ شود، وی همیشه به فرماندهان خود می‌گفت شما فرمانده نیستید بلکه پدر رزمندگان هستید و با دید پدرانه باید مدیریت کنید.
همرزم سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: تفکر حاج قاسم بود که شیعیان ومسلمانان را در سراسر جهان در مبارزه با تروریسم یک صدا کرد و ارزش و بزرگی کار وی با حضور میلیونی در مراسم تشییع جنازه او مشخص شد و با شهادتش، حاج قاسم‌ها در سراسر جهان بوجود آورد و به جرات می‌توان گفت مراسم تشییع جنازه وی بعداز مراسم تدفین امام خمینی (ره) بزرگترین مراسم بود واز هرقشری در این رویداد بزرگ حضور داشتند و خیلی‌ها حاج قاسم را ندیده بودند، اما با عشق به او در این مراسم شرکت کردند.

سردار رضوی گفت:  سردار سلیمانی سرباز واقعی ولایت بود وحتی حاضر نشد روی سنگ مرقدش، عنوان بنویسند و تاکید داشت فقط نوشته شود سرباز ولایت.سرپرست زندان‌های استان نیز افزود: این یادواره با عشق به سردار دل‌ها و ابومهدی المهندس باهمت سربازان وظیفه زندان مرکزی بیرجند برگزار شده و نشان دهنده عمق نفوذ مکتب حاج قاسم در بین جوانان ماست.

غلامرضا روشان، سردار سلیمانی را تربیت یافته سیره حضرت زهرا دانست و گفت: این موضوع در اخلاق و رفتار او و برخورد با مردم تبلور پیدا کرد و از وی آدم بزرگی ساخت که در مراسم تشییعشان ۲۸ میلیون نفر شرکت کردند.
وی افزود: مطیع محض اوامر ولی فقیه و بنده مخلص خدا بودن از وی انسان بزرگی ساخت و به خاطر عشق زیادش به حضرت زهرا (س) وسعت روح پیدا کرد، به طوری که حتی در بین زندانیان هم رسوخ کرده و در بعضی موارد زندانیان از ما جلوتر هستند و این نشان دهنده اخلاص عمل حاج قاسم است.
سرپرست زندان‌های استان با بیان اینکه باید با تاسی از سیره حضرت زهرا (س)، امام خمینی (ره) و راه و روش شهدایی مانند سردار دل‌ها درسعادت و خدمت به مردم حرکت کنیم ، براستمرار این گونه یادواره در راستای اشاعه فرهنگ شهادت تاکید کرد.
اجرای سرود ، قرائت دلنوشته با موضوع سردار دلها از دیگر برنامه های این مراسم بود.
در ادامه این مراسم نیز از خانواده شهید بصیری پور اولین شهید مدافع حرم استان و شهید کوهی مقدم تجلیل شد.

 

 

 

 

محکومیت ۱۲۹ میلیون ریالی متهم قاچاق لپ تاپ در قائنات/۴

متهم قاچاق لپ تاپ در قائنات به پرداخت ۱۲۹ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

رئیس اداره تعزیرات حکومتی شهرستان قائنات گفت: ماموران ایست و بازرسی این شهرستان هنگام کنترل خودرو‌های عبوری از یک دستگاه کامیون تعداد ۶ دستگاه لپ تاپ مستعمل قاچاق کشف کرده و گزارش آن رابرای رسیدگی به اداره تعزیرات حکومتی قائنات ارسال کردند.
عباس خزائی افزود: پس از محرز شدن تخلف، متهم در شعبه علاوه بر ضبط کالا‌های مکشوفه به پرداخت مبلغ ۱۲۹ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

 

 

طی مسیر قاین – کرمان به یاد سردار سلیمانی/۷

دوچرخه سوار قاینی به یاد سردار سلیمانی مسیر قاین – کرمان را رکاب می‌زند.

حامد حسن پور از دوچرخه سواران ۲۸ساله استان، مسیر ۶۸۰کیلومتری قاین طی مسیر قاین- کرمان به یاد سردار سلیمانیتا مرقد سردار دل‌ها شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی در کرمان را در طول مدت ۴روز با دوچرخه خواهد پیمود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درخشش دانش آموز فردوسی در المپیاد ادبی/۲

علیرضا حسینی دانش آموز فردوسی در المپیاد علمی ادبی رتبه نخست را کسب کرد.

علیرضا حسینی  دانش آموز فردوسی، توانست در المپیاد علمی ادبی سال۱۳۹۹ درخشش دانش آموز فردوسی در المپیاد ادبیرتبه نخست این المپیاد را کسب کند.

کشف ۱۱۸کیلوگرم محصول آنغوزه در شهرستان بشرویه/۴

۱۱۸کیلوگرم محصول آنغوزه در شهرستان بشرویه کشف و ضبط شد.

مدیرکل منابع طبیعی آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: ماموران پاسگاه حفاظت شهرستان بشرویه ۱۱۸ کیلو گرم برگه و شیره آنغوزه که بصورت غیرقانونی و بدون گواهی حمل به این شهرستان منتقل شده بود را توقیف کردند.
نصرآبادی افزود: متخلفان به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

قیمت ماسک بالاتر از ۱۰۰۰تومان، گرانفروشی است۲-۳

حداکثر قیمت مصرف کننده ماسک با سه لایه پارچه ملت بلون بالاتر از ۱۰۰۰تومان گرانفروشی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت استان گفت: تیم‌های بازرسی در سطح استان این موضوع را رصد می کنند.

علی تهوری با بیان اینکه این موضوع از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به استان ها ابلاغ شده است افزود: از مردم نیز می خواهیم که موارد تخلف را به سامانه۱۲۴ سازمان صمت اطلاع دهند.

وی با اشاره به فعالیت ۵واحد صنعتی تولید ماسک در استان گفت: قیمت ماسک سه لایه ملت بلون با استاندارد و کیفیت بالا و دارای کد بهداشتی ۱۰۰۰تومان است و در همه مراکز عرضه از جمله داروخانه ها، تجهیزات پزشکی و سایر فروشگاه های زنجیره ای این قیمت باید رعایت شود، در غیر این صورت با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت خراسان جنوبی همچنین از تشدید بازرسی و نظارت های مشترک با معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برای جلوگیری از عرضه ماسک های فاقد استاندارد و کیفیت در بازار خبر داد.

 

 

رایحه درمانی با گل نرگس، فرصتی مغفول مانده در خراسان جنوبی

استشمام گل نرگس مسکن اعصاب، رافع سردرد، ایجاد شادابی، مفید برای ریه و باعث انرژی مثبت و افزایش اعتماد به نفس، کاهش استرس و اضطراب و کاهش افسردگی است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، عضو هیأت علمی گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: استفاده از آروما تراپی یا رایحه درمانی همانند سایر درمان‌های مکمل و جایگزین در سـال‌های اخیر رو به گسترش است.

طیبه شاهی گفت: آروماتراپی در بسـیاری از کشـورهـا ماننـد سویس، آلمان، انگلسـتان، هلند، کانـادا و آمریکـا مـورد اسـتفاده قـرار می‌گیرد.

وی افزود: آرومـاتراپی از طریق بویایی به معنی استفاده از آرومای منحصر به فرد گل‌های مختلف و تاثیر آن‌ها روی سیستم عصبی خودکار است.

عضو هیأت علمی گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: استنشـاق، سریع‌ترین روش جذب اسـانس اسـت، بـا اسـتفاده از حـس بویایی؛ اسانس‌ها می‌توانند روی ایجاد حس خوب و آرامش بخشی، حافظه، سردرد، استرس و افسردگی، خستگی و بی خوابی و یا سلامت جسم تاثیر داشـته باشـند.

شاهی گفت: نرگس یکی از مهمترین گیاهان زینتی و دارویی از خانواده نرگسیان است و ارزش بالایی در صنعت داروسازی دارد، در کشور ما انواع گل نرگس رشد می‌کند و امکان کاشت و پرورش آن نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه تجزیه و تحلیل ترکیبات شیمیایی نرگس نشان می‌دهد که این گیاه حاوی فلاونوئید‌ها، آلکالوئید‌ها، ساپونین‌ها، تانن‌ها، گلیکوزیدها، استروئید‌ها، ترپنوئید‌ها و آنتراکینون‌ها است گفت: تحقیقات دارویی نشان می‌دهد که Narcissus tazetta دارای اثرات ضد قارچ، ضد ویروس، ضد مالاریا، ضد سرطان، آنتی اکسیدان، تاثیرات مثبت پوستی، قلبی عروقی، تنظیم کننده سیستم ایمنی و آنزیم استیل کولین استراز است.به گفته وی، گل نرگس دارای طبع گرم و خشک است، استشمام گل نرگس مسکن اعصاب، رافع سردرد، ایجاد شادابی، مفید برای ریه بوده و باعث انرژی مثبت و افزایش اعتماد به نفس، کاهش استرس و اضطراب و کاهش افسردگی می‌شود.

عضو هیأت علمی گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد: علاوه بر آرومای خوب گل نرگس، گلبرگ ها، ساقه، ریشه، پیاز گل و روغن گل نیز دارای خواص درمانی شگفت انگیز از جمله بر طرف کردن کک و مک، تقویت سیستم گوارشی، سوختگی، ضد سرفه و سرماخوردگی و … می‌باشند.

شاهی افزود: با وجود اینکه این گل مفید در خطه خراسان جنوبی تولید می‌شود، اما همانند بسیاری از محصولات استراتژیک استان مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی رتبه پنجم تولید گل نرگس را در کشور دارد و شهرستان خوسف هم در استان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۱۲ میلیون شاخه گل از نرگس زار‌های استان برداشت شود.

عضو هیأت علمی گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی افزود: جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با تکیه بر توان متخصصان گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی و مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی با هدف خلق ثروت از مزیت‌های منطقه‌ای برای تولید کنندگان، آمادگی ارائه مشاوره و فروش گل نرگس و پیاز نرگس به مشتریان را دارد.

۲۰ بیمار کرونایی در خراسان جنوبی تحت مراقبت ویژه هستند/۲-۳

۲۰ بیمار کرونایی در خراسان جنوبی تحت مراقبت ویژه هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۲۰ نفر از مبتلایان کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند و از این تعداد حال عمومی ۹ بیمار وخیم است.

کامبیز مهدی‌زاده روز جمعه درباره آخرین آمار مبتلایان به کرونا در استان خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۴۸ بیمار با علائم بیماری حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری و از این تعداد ۴۸ نفر مبتلای قطعی به کرونا هستند.

وی افزود: متاسفانه با ۲ مورد جدید فوت بر اثر ویروس کرونا در شبانه‌روز گذشته تعداد فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی به ۷۱۷ نفر رسید.

رییس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی از شناسایی ۱۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: ۱۰۰ آزمایش جدید کرونا در استان انجام شد که ۱۹ مورد معادل ۱۹ درصد آزمایش‌ها مثبت قطعی بود.

وی بیان کرد:  از ۱۹ بیمار مبتلای جدید به کرونا، ۹ نفر در بیمارستان‌ها بستری هستند و ۱۰ نفر نیز از طریق نمونه‌گیری سرپایی شناسایی شدند.

 

 

 

 

 

 

مرزی که کرونا حریف تعطیل کردنش نشد

بازارچه مرزی ماهیرود، با شیوع کرونا بر خلاف تمام بازارچه‌های مرزی کشور، شاهد رونق روابط اقتصادی بین دو کشور ایران و افغانستان بود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، کرونا که پا به ایران و کشور‌های همسایه اش گذاشت تمامی بازارچه‌های مرزی مرزی که کرونا حریف تعطیل کردنش نشدبرای کاهش تردد انسانی، تعطیل و تبادل کالا متوقف شد.
اما در این بین تنها بازارچه‌ای که در کشور، کرونا نتوانست آن را به تعطیلی بکشاند و تجار خارجی همچنان تمایل به فعالیت در آن داشتند، بازارچه‌ی ماهیرود در شهرستان سربیشه خراسان جنوبی بود.

با بسته شدن تمامی بازارچه‌های مرزی کشور، سیل کالا‌های صادراتی ایران و بار‌های ترانزیتی کشور‌هایی همچون اندونزی، ترکیه و چین به سوی بازارچه ماهیرود در همسایگی استان فراه افغانستان سرازیر شد و ماهیرود را به تنها فرصت صادراتی ایران در شیوع کرونا، تبدیل کرد.سیل تردد‌ها تا آنجا افزایش یافت که بر اساس آمار اعلام شده، اکنون روزانه ۱۴۰۰کامیون ایرانی، افغانی و ترانزیت در بازارچه ماهیرود تردد و بار‌های صادراتی و ترانزیتی را جابجا می‌کنند.

افزایش بیش از ۵۰درصدی صادرات از ماهیرود خراسان جنوبی
سرپرست اداره کل گمرکات خراسان جنوبی گفت: در ۹ماه گذشته یک میلیون و ۶۵هزار و ۸۷۳تُن کالا به ارزش ۸۰میلیون و ۱۲۲هزار و ۸۱۹دلار شامل کالا‌های تولیدی خراسان جنوبی و سایر استان‌های کشور از گمرک و بازارچه ماهیرود به افغاستان صادر شد که از لحاظ ارزشی بیش از ۵۰درصد و از لحاظ وزنی حدود ۴۰درصد افزایش داشت.

رحیمی زاده افزود: این اقلام صادراتی شامل صیفی جات، سیمان، روغن سوخت تقطیری، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک‌های مستعمل رنگ بر، هیدروکربن سبک، کاشی و سرامیک، گازوئیل، نخود آبگوشتی، نمک، تخم مرغ خوراکی، شیشه، سیمان، خوراک آماده طیور و ایزوگام است.

ترانزیت کالا‌های ۷کشور خارجی به افغانستان از ماهیرود
رحیمی زاده گفت: علاوه بر صادرات کالا در ۹ماه گذشته از مرز ماهیرود، همچنین ۵هزار و ۱۵۰دستگاه کامیون به وزن ۱۵۹هزار و ۱۸۶تُن شامل گردو آرکا، کود اوره، پنل خورشیدی، آرد گندم، موتورسیکلت، روغن خوراکی، سیگار، کود شیمیایی، شکر و روغن موتور از کشور‌های اندونزی، چین، ترکمنستان، هندوستان، امارات، روسیه و ترکیه از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت گردیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد کامیون ۹۹۸ درصد و از نظر وزن هزار و ۱۷۴ درصد افزایش داشته است.

وی همچنین از تشکیل ۱۲فقره اظهارنامه وارداتی از ابتدای امسال به ارزش یک میلیون و ۷۱۴هزار و ۴۶۹دلار به وزن ۳۶۹تَن خبر داد و افزود: این مقدار در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر تعداد پروانه ۸۱درصد، از نظر ارزش ۹۴درصد و از نظر وزن ۸۵درصد کاهش دارد.

عمده اقلام وارداتی به خراسان جنوبی شامل قطعات مربوط به خط تولید کاشی، بذر یونجه، گوسفند، شاهدانه بو داده، تخم بارهنگ فرآوری نشده، لوازم یدکی، گلپر فرآوری نشده، زغال سنگ شسته نشده و ماسک است که از کشور‌های چین و افغانستان وارد شده است.

ماهیرود کار را راه انداخت
راننده آذربایجانی می‌گوید: قبل از کرونا ما به قزاقستان و ازبکستان هم بار می‌بردیم، اما باشیوع کرونا الان فقط بار‌های صادراتی رو به ماهیرود میاریم و تنها مرزی هست که الان کار صادرات را انجام می‌دهد.راننده اهل اشتهارد نیز گفت: خدا رو شکر رونق در مرز ماهیرود در حدی است که ماهی دو تا سه بار صادراتی برای تخلیه به مرز ماهیرود می‌آوریم.چون کیفیت خوبه، اینقد صف کامیون داریم
راننده شیرازی نیز با ابراز رضایت از انجام کار در ماهیرود می‌گوید: چون تاجران افغان از کیفیت کالا‌های ایرانی راضی اند اینهمه کامیون افغان صف کشیده برای بارگیری کالا‌هایی که ما از استان‌های مختلف میاریم اینجا.یک راننده افغان هم گفت: ما کیفیت کالا‌های ایرانی را می‌پسندیم و برای همین هر روز میایم اینجا که کالا‌های سفارش تاجران افغان رو ببریم به استان‌های مختلف افغانستان.یک تاجر افغان هم گفت: کیفیت سیمان باقران خیلی عالیه و ما همه مشتری این کالای ایرانی هستیم.ماهیرود برامون بصرفه تره
دیگر تاجر افغانی هم گفت: چون بازارچه ماهیرود نزدیکترین مسیر رو به استان‌های افغانستان داره و هزینه جابجایی برامون کمتر می‌شه ما تمایل داریم که در همین بازارچه فعال باشیم و کالا تحویل بگیریم.فعال بودن ۸درِ صادراتی در ماهیرود
قلی زاده مدیر سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی نیز می‌گوید: فعال بودن ۸درِ صادراتی در ماهیرود سبب شده که روزانه ۶۰۰تا۷۰۰ کامیون ایرانی و به همین تعداد کامیون افغانی و ترانزیتی در این منطقه تردد کنند و رونق مرز ماهیرود را رقم زنند.
قلی زاده با بیان اینکه در ایام کرونا تنها مرز کشور که حتی یک ساعت هم تعطیل نشد مرز ماهیرود بود افزود: استقرار سه واحد تجاری مرزی که کرونا حریف تعطیل کردنش نشدشامل گمرک، منطقه ویژه و بازارچه مرزی در ماهیرود از دیگر دلایل رونق صادرات و ترانزیت در این منطقه مرزی است.
تأمین ۳۵درصد کالا‌های وارداتی افغانستان از خراسان جنوبی
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به رونق صادرات در مرز ماهیرود گفت: کشور افغانستان ۸۰درصد مایحتاج خود را از طریق واردات تأمین می‌کند که سال گذشته میزان واردات آنها ۹میلیارد دلار بوده است.
علیرضا خامه زر افزود: ۲.۷میلیارد دلار از این میزان سهم بازار ایران است که سهم خراسان جنوبی به لحاظ وزنی ۵۰درصد و ارزشی ۳۵درصد است.

وی با اشاره به رونق فعالیت مرز و گمرک ماهیرود در ایام کرونا گفت: ۲۵درصد صادرات ماهیرود مربوط به محصولات استان بوده و تشریفات گمرکی در استان انجام می‌شود.آمار‌ها خود گواه رونق صادرات در مرز ماهیرود با کشور افغانستان است و برای اینکه بتوانیم این آمار امیدوارکننده را برای رونق اقتصاد کشور حفظ کنیم باید به فکر رفع مشکلات موجود در منطقه مرزی ماهیرود و بازارچه مرزی اش نیز باشیم.

  • کم عرض بودن جاده منتهی به بازارچه ماهیرود به دلیل روستایی بودن این محور ترانزیتی، کمبود امکانات رفاهی از جمله خوابگاه، رستوران، آب آشامیدنی و سرویس‌های بهداشتی در بازارچه و همچنین کمبود نیروی گمرکی در این منطقه از جمله مشکلاتی است که کم و بیش رانندگان را گلایه‌مند کرده است.
از سربیشه که به ماهیرود برویم ۸۰کیلومتر آن بین سربیشه تا درح قرار میگیرد و حدود ۳۵کیلومتر نیز بین درح تا ماهیرود، مسیر بین درح تا ماهیرود تعریض و مناسب سازی شده، اما مسیر بین سربیشه تا درح همچنان کم عرض و بدون شانه خاکی است که حوادث فراوانی را هم برای ماشین‌های سبک و هم تریلر‌ها و کامیون‌ها تا کنون رقم زده است و لازم است سریعتر برای تعریض آن اقدام شود.
البته مناسب سازی حدود ۳کیلومتر از مسیر سربیشه تا درح با تلاش راه و شهرسازی از سمت درح آغاز شده است، اما با توجه به رونق صادرات و افزایش تردد ماشین‌های سنگین حامل بار‌های صادراتی و ترانزیتی می‌طلبد که مناسب سازی مسیر سربیشه تا درح، سرعت بیشتری به خود بگیرد.کاهش ۴۰۰کیلومتری مسیر ترانزیت به افغانستان
علاوه بر مسیر سربیشه تا ماهیرود، اداره کل راه و شهرسازی تلاش می‌کند مسیر ترانزیتی ماهیرود تا استان فراه افغانستان به طول ۱۲۰کیلومتر را آسفالت کند تا تسهیل در مبادلات تجاری و بازرگانی با کشور همسایه، بهبود کریدور‌های ترانزیتی شمال – جنوب، کاهش مشکلات ترافیکی حمل و نقل جاده‌ای و افزایش ایمنی و کاهش تصادفات در شبکه حمل و نقل جاده‌ای حاصل شود که تا کنون ۶۴کیلومتر آن به بهره برداری رسیده است و ۵۷کیلومتر دیگر در دست اجراست.
داعی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی می‌گوید: با بهره برداری از مسیر ماهیرود تا استان فراه افغانستان، طول مسیر ترانزیت کالا به کشور افغانستان ۴۰۰کیلومتر کاهش می‌یابد.گاه ۳تا۴ روز منتظر می‌مانیم تا بارمان خالی شود
علاوه بر نامناسب بودن بخشی از مسیر راه صادرات به ماهیرود، مشکلاتی همچون طولانی شدن روند ترخیص بار نیز رانندگان را دچار مرزی که کرونا حریف تعطیل کردنش نشدمشکل کرده است.
یک راننده خراسان جنوبی که محصول صادراتی کاشی و سرامیک را به ماهیرود آورده بود می‌گوید: چون نیرو‌هایی که باید مجوز ترخیص کالا را بدهند و همچنین تعداد بازرسان بار در گمرک ماهیرود کم است، کار ترخیص کالا به کندی پیش می‌رود و ما گاهی ۳ تا چهار روز منتظر می‌مانیم تا اجازه تخلیه بار به ما داده شود و در این مدت به دلیل کمبود امکانات رفاهی در بازارچه، اذیت می‌شویم.
به گفته خامه زر عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند، ۱۰۰پست برای گمرک ماهیرود تعریف شده، اما تنها ۳۶پست فعال است.
اگر قرار است بازار صادراتی کشور افغانستان را از دست ندهیم، دولت باید با افزایش نیرو‌های فعال در مرز، روند ترخیص بار و تسهیل صادرات به این کشور همسایه را سرعت بخشد تا رضایت بیشتری برای تجار و رانندگان داخلی و افغان حاصل شود و تمایل تجار کشور همسایه برای تعامل اقتصادی با ایران افزایش یابد.

 

 

 

 

گاز بهای رایگان برای مشترکان کم مصرف/۲-۳

گاز بهای مشترکان خانگی خراسان جنوبی که کمتر از ۲۰۰مترمکعب مصرف گاز دارند رایگان است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: طبق دستورالعمل وزیر نفت ۳طرح تشویقی برای مشترکان خانگی در نظر گرفته شده است.

هاشمی گفت: در طرح اول برای کلیه واحد‌های خانگی که مصرف ماهیانه آنها در ماه‌های سرد سال (دی، بهمن، اسفند و نیمه اول فروردین) کمتر از ۲۰۰مترمکعب باشد گاز بهای مصرفی رایگان محاسبه می‌شود.

وی گفت: در طرح دوم هم چنانچه مشترکان شامل گاز بهای رایگان نشوند، اما مصرف گاز آنها نسبت به میانگین مصارف ماه‌های مشابه در سال‌های ۹۶و۹۷ بیش از ۱۰درصد کاهش داشته باشد گاز بهای آنها با ۱۵درصد تخفیف محاسبه می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: همچنین برای واحد‌های خانگی که مصارف آنها ۱۵درصد بیشتر از میانگین مصارف ماه‌های مشابه در سال‌های ۹۶و۹۷ باشد گاز بها با ۱۵ درصد افزایش محاسبه خواهد شد.

 

 

پراید با ۱۵۵ کیلوگرم مواد مخدر در مناطق کویری طبس متوقف شد/۴

پراید با ۱۵۵ کیلوگرم مواد مخدر در مناطق کویری طبس متوقف شد

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: ۱۵۵ کیلوگرم مواد مخدر از خودرو پراید با تلاش ماموران یگان تکاوری دیهوک در مناطق کویری شهرستان طبس کشف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار ناصر فرشید اظهار داشت: ماموران یگان تکاوری “دیهوک” طبس با دریافت اطلاعاتی مبنی بر حمل مواد مخدر توسط سوداگران مرگ از مناطق کویری این شهرستان، موضوع را پیگیری کردند و تیم‌های ویژه مبارزه با مواد مخدر به محل اعزام شدند.

وی افزود: ماموران هنگام پایش مناطق کویری شهرستان طبس به یک سواری پراید که قصد ورود از محورهای فرعی به جاده اصلی را داشت، مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: در بازرسی از این خودرو ۱۵۵ کیلوگرم تریاک کشف و یک متهم دستگیر شد که به مقام قضایی معرفی و روانه زندان شد.

وی بر عزم جدی پلیس برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر تاکید کرد و گفت: ماموران جان برکف نیروی انتظامی در استان خراسان جنوبی به صورت شبانه روز در حال انجام وظیفه هستند و اجازه جولان به سوداگران مرگ یا برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی را نخواهند داد.

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:
تشکیل کلاس درس مختلط در مقطع متوسطه نگران کننده است
آیت الله عبادی با بیان اینکه برخی آمارها از برگزاری کلاس های درس به صورت مختلط در برخی مدارس(متوسطه روستایی) استان حکایت دارد، گفت: نباید کلا‌س‌های درس را به دلیل کمبود معلم برای بچه‌هایی که در سن بلوغ و تکلیف قرار دارند به صورت مختلط برگزار شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، آیت الله «سید علیرضا عبادی» امروز(۱۱ دی) در نشست مشترک همکاریهای حوزه های علمیه و آموزش و پرورش خراسان جنوبی ضمن تسلیت ایام شهادت سردار دلها، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و دانشمند هسته ای کشورمان شهید محسن فخری زاده، اظهار داشت: این شهیدان تربیت یافته مکتب امام راحل و مقام عظمای ولایت بودند که این چنین در دل مردم کشور عزیز شدند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت برگزاری جلسه مشترک حوزه های علمیه و آموزش و پرورش، اعزام روحانیون مستقر و جهادی به مدارس را یک طرح مهم و موثر برای تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی دانست و گفت: آموزش و پرورش، موسسات و مراکز علمی و فرهنگی باید برای تربیت انسانهای شایسته و موثر در انقلاب و اسلام یک برنامه ریزی جامع داشته باشند و طبق آن برنامه ریزی پیش بروند تا در آینده با مشکل مواجه نشویم.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در همین خصوص به اهمیت موضوع برنامه داشتن و برنامه ریزی در کارهای پرورشی و تربیتی اشاره کرد و اظهارداشت: همان گونه که یک مهندس ساختمان و یا یک کشاورز برای محصول و کار خود قبل از انجام آن برنامه جامع دارد و می داند که نتیجه محصول او چه خواهد بود، مسئولان هم باید برای کارهای پرورشی و تربیتی و فرهنگی یک برنامه کامل و جامع و نقشه راه داشته باشند.

آیت الله عبادی به برخی اختلاس ها، مفاسد و کم کاری ها در کشور اشاره کرد و آنها را نتیجه بی برنامه بودن در پرورش و تربیت نیروی انسانی در برخی مراکز علمی دانست و گفت: مطمئنا استاد و مربی بزرگ و با تقوا، شاگردانی پرهیزگار و خداترس تربیت خواهد کرد، حتی اگر آن فرزند در خانواده ای غیر این ویژگی ها بزرگ شده باشد.

وی ادامه دارد: امروزه برای همه کالاها و خدماتی که در کشور تولید می شود به دنبال نظارت و مهر استاندارد هستیم اما به این نکته کسی توجه ندارد که چنانچه انسان استاندارد و کامل تربیت شود، دیگر نیازی به مهر استاندارد نخواهد بود اما یک انسان فاسد می تواند وقتی به جایگاهی رسید، مهر استاندارد را بر کالای غیر استاندارد بزند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه مردم ایران توانمندی بسیار بالایی دارند، گفت: چنانچه مسئولان به خوبی به وظیفه خود در قبال تربیت نیروی انسانی عمل کنند، مردم ما قابلیت این را دارند که تبدیل به «سلمان» ها و «ملاصدرا»ها شوند.

آیت الله عبادی با بیان اینکه گام دوم انقلاب جای آزمون و خطا نیست و باید با برنامه درست و هدفمند برای تربیت نیروی انسانی گام برداریم، افزود: آموزش و پرورش در گام دوم انقلاب باید به دنبال تربیت نیروی انسانی شایسته و توانمند از نظر علمی و دینی و تربیتی باشد.

وی به اهمیت نقش معلم در تربیت انسانها اشاره کرد و گفت: معلم و مربی می توانند یک انسان را از جهت عقل و استدلال و عقیده پرورش دهند.

امام جمعه بیرجند ادامه داد: متاسفانه گاها افرادی پیدا می شوند که در بدنه آموزش و پرورش نفوذ می کنند که به دنبال ساختن پیاده نظام برای انگلیس هستند، لذا باید بسیار مراقب بود.

آیت الله عبادی افزود: چنانچه در تربیت نیروی انسانی درست عمل کنیم، نسلی برای آینده کشور پرورش پیدا خواهد کرد که فرهیخته و توانمند و انقلابی و دینی خواهند بود، اما اگر درست عمل نکنیم، نسل آینده همه آنچه را که بدست آورده ایم را می تواند یکجا به دشمن تقدیم کند.

وی با تاکید بر اهمیت دادن به موضوعات تربیتی و فرهنگی در مدارس به خصوص مقاطع متوسطه اول و ابتدایی، گفت: لغزش گاههایی در برخی موارد در امر آموزش پیش روی دانش آموزان قرار دارد که مسئولان با برنامه ریزی باید آنها را بردارند.

نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی گفت: گاها گزارش هایی از برگزاری برخی کلاس ها مختلط در برخی مدارس روستایی به دلیل کمبود معلم در استان به ما می رسد که مسئولان آموزش و پرورش باید نسبت به این موضوعات حساس باشند؛ اکنون که کلاس ها مجازی است، برنامه ریزی لازم برای تامین نیروی انسانی برای آن کلاس ها را داشته باشند تا نیاز نباشد که دختر و پسر در سن بلوغ و تکلیف در یک کلاس مختلط بنشینند، اینها آسیب است و باید جلو آن گرفته شود.

در گفتگوی اختصاصی شبستان با همرزم سردار شهید سلیمانی مطرح شد؛

روایت ۲۰ سال «سربازی» در رکاب «فرمانده»/۷

در رکاب فرمانده خود «سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» همچون یک سرباز در عراق، لبنان و سوریه خدمت کرده است و سینه ای انباشته از ناگفته های این «معلم اخلاق» دارد.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی: تاریخ ایران مملو از مردانی دلیر، پزشک، فیلسوف، مفسر قرآن، عالم، فاضل، دانشمند و … بوده و هست که در عصر و دوره خود درخشیدند و باعث افتخار ملت و کشور شدند. در این بین کم نیستند افرادی که در گمنامی فعالیت کردند و تا زمان مرگ یا شهادت و حتی بعد از آن هم به درستی شناخته نشدند.

بعد از جنگ تحمیلی در ۱۰ سال اخیر شهدای دیگری هم تقدیم اسلام و انقلاب شدند که مدافعان حرم نام گرفتند. آنها با رشادت و جانفشانی و در عین گمنامی در حفاظت از حریم اهل بیت علیهم السلام در عراق و سوریه جان فدایی کرده و امنیت را برای ملت ایران به ارمغان آوردند. در این بین بدون شک سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از بارزترین این شهدا است.

اغلب شهدای ما ملی هستند اما سردار سلیمانی یک شهید بین المللی است چرا که او برای امنیت ملت ایران و منطقه رشادت‌ها کرد و برای یاران سفر کرده خویش خون دل‌ها خورد و اشک‌ها ریخت.

سردار قاسم سلیمانی در سال ۱۳۳۵ در شهرستان رابُر از توابع کرمان به دنیا آمد، پدرش یک کارگر بنای ساده بود. او دوران نوجوانی‌اش را در همان مناطق گذراند و با پیروزی انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی به عضویت سپاه پاسداران که تشکیلاتی تازه ‌تأسیس بود درآمد. او در دوران جنگ ایران و عراق فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله و از فرماندهان عملیات‌های والفجر هشت، کربلای چهار و کربلای پنج بود.

قاسم سلیمانی در سال ۱۳۷۹ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان فرماندهی سپاه قدس منصوب و در بهمن ماه سال ۱۳۸۹ درجه سرلشکری (بالاترین درجه نظامی در ایران) را از مقام معظم رهبری دریافت کرد. در کارنامه فرماندهی سردار سلیمانی در نیروی قدس، نقاط درخشان بسیاری وجود دارد که بسیاری از آنها شاید برای همیشه پنهان بماند اما آنچه لااقل در ظاهر و برای نمونه می‌توان دید، تقویت و ثبات حزب‌الله لبنان، تقویت نیروهای مقاومت فلسطینی در جریان جنگ‌های ۳۳ روزه، ۲۲ روزه و ۸ روزه و نیز شکل‌گیری و تقویت محور مقاومت به خصوص در ۸ سال اخیر و پس از شروع بحران در سوریه و عراق است.

سخن گفتن از مردی که بیش از نیمی از عمر ۴۰ ساله خدمت خود را در گمنامی و مجاهدت‌های خاموش گذرانده کار آسانی نیست، سال‌ها زمان نیاز است تا افرادی پیدا شوند و بتوانند برخی از نقاط ناشناخته کارنامه درخشان این مجاهد نستوه را برای افکار عمومی آشکار کنند.

در این بین به سراغ یکی از همرزمان شهید سلیمانی می رویم تا شاید اندکی از حقایق پنهان و مجاهدت‌های این فرمانده شهید را درک کنیم. همرزم شهید قاسم سلیمانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند می گوید: ۲۰ سال توفیق حضور در کنار سردار سلیمانی به عنوان یک سرباز را داشتم و خاطراتی مختلفی از حضور در ماموریت‌ها و جلسات کوتاه با ایشان دارم که شاید در شناسایی بخش بسیار کوچکی از مجاهدت های این دلیر مرد و یارانش سهمی داشته و نقشی ایفا کرده باشم.

ماموریت در کشور عراق

این همرزم شهید می افزاید: مدتی بعد از سقوط صدام و اشغال عراق توسط آمریکا و هم پیمانانش به همراه دو تن از دوستان برای ماموریت به کشور عراق رفتیم. بنا به دلایل امنیتی به جای حضور در هتل، در مکانی که محل اجرای ماموریت بود استقرار یافتیم. محل مربوط به یک سازمان شیعی بود، ساختمانی بسیار قدیمی و فاقد امکانات لازم گرمایشی و سرمایشی.

شب را در همان محل استراحت کردیم ولی به دلیل سرما نتوانستیم بخوابیم و بیشتر به فکر گرم نگه داشتن خود بودیم. در این بین یکی از همراهان به دلیل سرمای فراوان از ناحیه کلیه دچار عوارض و مشکلاتی شد. در هر صورت به سختی شب را صبح کردیم و روز بعد به مسئول مربوطه اعلام کردیم که دیشب خیلی سرد بود اگر ممکن است مکان را تغییر دهید و یا با توجه به برودت هوا برای ما امکاناتی فراهم کنید. مسئول مربوطه به گفتن این جمله که شماها چقدر نازک نارنجی هستید اکتفا کرد و در پاسخ ما گفت: مدتی قبل فرمانده شما سردار سلیمانی روزها و سب های متمادی در همین مکان مستقر بود، می خوابید و … اما هیچگونه گلایه ای از کمبودها و یا درخواستی نکرد.

این پاسخ نشان می داد که شهید سردار سلیمانی ماموریت ها را با خطر و ریسک بسیار بالا و به بهترین نحو انجام می دادند.

ماموریت در لبنان

این همرزم شهید اینگونه ادامه می دهد: در یکی از ماموریت‌ها، صبح زود گوشی اتاقم زنگ خورد و پس از مکالمه متوجه شدم سردار سلیمانی است و درخواست ارتباط با دفتر خود درایران (شهید پورجعفر) را دارد وقتی به ساعت نگاه کردم دیدم کمی از اذان صبح گذشته است .

به هر حال با توجه به اختلاف ساعت بین ایران و لبنان و تماس های مکرر بعد از حدود یک ساعت، ارتباط برقرار شد وقتی برقراری ارتباط را به سردار اطلاع دادم پاسخی که دریافت کردم این بود که من آن موقع کار داشتم الان دیگر کاری ندارم .

به جرأت می‌توان گفت سردار با برنامه ریزی صحیح از لحظه به لحظه زمان، بهترین بهره را می برد و تمام وقت خود را در خدمت نظام، انقلاب و در فکر اجرای ماموریت های محوله بود و به طور خستگی ناپذیری فعالیت می‌کرد و روز، شب و ساعت کار به خصوصی نداشت .(شهید پورجعفر در آخرین ماموریتی که حاج قاسم به عراق رفت همراه ایشان بود و در کنار فرمانده اش به درجه رفیع شهادت نایل ‌آمد).

ماموریت در سوریه

او گریزی به شجاعت ودلاورمردی های سردار می زند و از ماموریت هایش در رکاب شهید سلیمانی در سوریه یاد کرده و می افزاید: می توان از ماموریت در سوریه به عنوان سخت ترین ماموریت ها نام برد چرا که سوریه کشوری دور از ایران، بدون مرز مشترک و دارای بهم ریختگی شدید به دلیل توطئه استکبار است.

از یک سو مخالفان و ناراضیان و از طرفی تروریست‌های داعش و غیر داعش شرایط بسیار سخت و مشکلی را در این کشور به وجود آورده بودند تا آن جا که مخالفان، نیروهای داعشی و سایر گروه‌های تروریستی به موفقیت هایی دست یافته و بخش زیادی از کشور را تحت کنترل داشتند.

به جرأت می‌توان گفت که رفع این مشکلات جز با برنامه ریزی سردار و اقدامات خوب و دقیق و حساب شده میسر نبود ضمن اینکه حضور مدافعان حرم نیز کار را برای تروریست‌ها سخت کرده بود.

در یکی از عملیات‌های علیه داعش، در یکی از مناطق بیابانی، به تدریج نیروها در حال ملحق شدن به یکدیگر بودند و شاید هنوز ۲۰ درصد نیروهای لازم هم برای شروع عملیات نرسیده بودند که اطلاع یافتیم سردار به تنهایی با یک خودرو و راننده (بدون تیم حفاظتی) برای بررسی و شناسایی به جلو رفته است.

این موضوع بارها و بارها در مناطق عملیاتی از سوی سردار انجام و تکرار می‌شد و وقتی فرمانده منطقه، همرزمان و مسئولان مربوطه مانع از رفتن سردار به جلو می شدند سردار سلیمانی در پاسخ می گفت: من را از چند تا گلوله می‌ترسانید؟

وی با بیان اینکه حاج قاسم فرماندهی با لیاقت، تمام وقت و همیشه آماده بود، تاکید می کند: سردار سلیمانی برای اجرای منویات و فرامین رهبری شب و روز نداشت حتی در ایام ماه مبارک رمضان نیز هیچ کاستی در این موضوع مشاهده نشد و نمونه بارز آن برگزاری جلسات در ساعت ۶ صبح بود که بدون در نظر گرفتن زمان و مکان انجام می شد.

نام مستعار

این همرزم شهید اینگونه ادامه می دهد: در تمام سیستم‌های ارتباطی نظامی به نحوی از روش مکالمات رمز استفاده می شود این رمزها در مورد مسایل مهم و حساس از قبیل نام فرماندهان، نام مکان‌ها، عملیات ها و … به کار می رفت و در عملیات ها و … از نام مستعار «معلم اخلاق» برای شهید سلیمانی در نظر گرفته شده بود.

وی در ادامه گریزی به تسلط سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به زبان عربی می زند و می گوید: شهید همیشه به نیروها توصیه می کرد به زبان هایی مانند عربی و… برای برقراری ارتباط مسلط باشند تا در ماموریت ها و… کمتر به مترجم نیاز پیدا کنند.

وی با بیان اینکه سردار به هیچ یک از افراد اجازه بیان کم و کیف تاکتیک‌ها و ماموریت ها را نمی‌داد، یادآور می شود: شهید سلیمانی خواستار مخفی بودن انجام ماموریت‌ها حتی برای سایر همکاران بود و شاید اگر این محدودیت‌ها اعمال نمی شد ملت ایران بیش از پیش متوجه سختی‌ها، مخاطرات و تهدیدات متحمل شده این شهید گرانقدر می شدند.

ماموریت‌ها و اقدامات تاکتیکی سردار خواب را برچشم دشمنان نظام حرام کرد تا جایی که به شهادت رساندن سردار ناشی از همین موضوع است چرا که دشمنان نظام به خصوص استکبار جهانی در مقابله با سردار، ناتوان و درمانده شد تا جایی که ترامپ رئیس جمهور خبیث آمریکا از روی استیصال تصمیمی مبنی بر به شهادت رساندن سردار گرفت و این توطئه را در بامداد جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ عملیاتی کرد.

در این روز طی حمله موشکی هلی کوپتر‌های آمریکایی به دو خودرو در اطراف فرودگاه بغداد، سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس به همراه ابومهدی المهندس معاون حشدالشعبی و تنی چند از اعضای حشدالشعبی و … مورد هدف قرار گرفته و به شهادت رسیدند.

دشمنان می پندارند با به شهادت رساندن سردار سلیمانی ها، فخری زاده ها و… می توانند به اهداف خود برسند و ایران را وادار به تسلیم کنند، سال هاست این را آزموده اند و بی نتیجه بودن این اقدامات را به چشم دیده اند چرا که ده ها سلیمانی و فخری زاده و … از میان جوانان بر خواهد خاست و تفکر و راه این بزرگان هرگز از بین نخواهد رفت.

 

 

 

پیشرفت ۵۰ درصدی طرح نهضت گلخانه در خراسان جنوبی

پیشرفت ۵۰ درصدی طرح نهضت گلخانه در خراسان جنوبی

 مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی گفت: طرح نهضت گلخانه‌ای استان که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است اکنون در مجموع ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش ایرنا مهدی سورگی روز پنجشنبه در بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی از شهرک گلخانه‌ای ماژان شهرستان خوسف افزود: مطالعات نهایی پنج شهرک گلخانه‌ای در استان نهایی شده و زیرساخت این شهرک‌ها در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در حوزه معابر شهرک‌های مذکور نیز مناقصه و انتخاب پیمانکار انجام شده است گفت: مجموع اعتبار طرح نهضت گلخانه‌ای استان در قالب تفاهم‌نامه ۱۹۰ میلیارد تومان بوده که ۱۴۰ میلیارد تومان مربوط به اجرای گلخانه است.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: از ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار گلخانه‌ای حدود ۱۰۰ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است که ۷۱ درصد از تعهد شرکت شهرک‌های کشاورزی را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه مطالعات هزار و ۷۰ هکتار اراضی طرح نهضت گلخانه‌ای در استان انجام شده است تصریح کرد: به لحاظ منابع مالی رقمی که پیش بینی کرده بودیم (۱۹۰ میلیارد تومان) به دلیل افزایش قیمت‌ها پاسخگوی اجرای عملیات زیرساختی طرح نخواهد بود.

سورگی گفت: از مجموع پنج شهرستان که فراخوان داده شد، برای شهرستان زیرکوه سرمایه‌گذار ورود نکرد اما پیمانکار معابر انتخاب شده است و ۱۰ روز آینده قرارداد منعقد خواهد شد.

وی افزود: در حوزه زیرساختی پنج شهرستان استان مشکلی وجود ندارد اما شهرستان‌هایی که مطالعات نهایی نشده است باید مطالعات تکمیل و سپس در سامانه ستاد برای فراخوان بارگذاری شود.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی یکی از مشکلات اداری این طرح را تایید نقشه‌های مربوطه دانست و گفت: به عنوان مثال در زمینه گازرسانی باید شرکت گاز حتما نقشه را تایید کند و بر پروژه نظارت داشته باشد.

جانمایی ۳۳ قطعه در ۲۶ هکتار شهرک گلخانه‌ای ماژان

وی بیان کرد: فاز یک شهرک‌ گلخانه‌ای ماژان در زمینی به مساحت ۳۰.۵ هکتار در حال اجرا است که مطالعات ۲۶ هکتار این پروژه نهایی شده و عملیات معابر توسط یک شرکت در حال انجام است.

سورگی ادامه داد: ۳۳ قطعه در ۲۶ هکتار جانمایی شده است و برای اراضی باقیمانده در انتظار سرمایه‌گذار هستیم تا به صورت یکجا در اختیارش قرار دهیم.

وی اظهار داشت: فاز دوم شهرک گلخانه‌ای ماژان نیز با مساحت ۴۱ هکتار روز گذشته در کمیته فنی استان به تصویب رسید که در فاصله سه کیلومتری فاز یک قرار دارد و یک حلقه چاه حفر شده که هر دو مجتمع را پوشش خواهد داد.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: علت اینکه شهرک گلخانه‌ای ماژان در ۲ فاز جداگانه اجرا می‌شود این است که ۲ قطعه اراضی شناسایی شده بود اما فاز نخست تملک و کمیسیون ماده ۲ را زودتر دریافت کرد و فاز دوم هم به دلیل نزدیکی به چاه آب کشاورزی دارای اهمیت است.

وی گفت: استعلامات فاز دوم تکمیل شده و واگذاری اراضی به زودی نهایی می‌شود، حاشیه اراضی فاز نخست ملی است اما برای توسعه مجتمع گلخانه‌ای و تغییر کاربری اراضی اقدام خواهیم کرد.

سورگی افزود: مباحث اداری دست و پا گیر است در غیر این صورت مشاور و پیمانکار پروژه فاز نخست فعال هستند و اگر مشکل خاصی ایجاد نشود امید است تا ۲ ماه دیگر زیرساخت‌ها تکمیل شود.

وی گفت: براساس برآوردهای انجام شده حدود ۵.۵ میلیارد تومان برای زیرساخت‌های این شهرک هزینه خواهد شد که برای معابر سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان با پیمانکار و یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای اجرای شبکه توزیع داخلی گاز هزینه می‌شود و مابقی اعتبار مورد نیاز شهرک گلخانه‌ای خوسف از محل اعتبارات ملی در حال پیگیری است.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: اگر سرمایه‌گذار به ویژه بومی اعلام آمادگی کند، قادر به واگذاری اراضی فاز دوم شهرک هستیم اما سیاست شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای بر این است حتی اگر شود بدون زیرساخت هم اراضی با هزینه بسیار پایین در اختیار سرمایه‌گذار قرار بگیرد.

فرماندار خوسف هم در این بازدید که معاون استاندار، رییس سازمان جهاد کشاورزی و مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی حضور داشتند، گفت: این شهرستان قطب کشاورزی استان است و با توجه به کمبود منابع آبی که در این منطقه وجود دارد مجتمع‌های گلخانه‌ای از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.‌

محمدعلی آخوندی افزود: برای شهرک گلخانه‌ای باید دنبال افرادی باشیم که سرمایه اولیه حداقلی داشته باشند زیرا هر واحد گلخانه بیش از یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی بیان کرد: در ماژان یک مجتمع دامداری هم وجود دارد که اگر شهرک‌های گلخانه‌ای نیز توسعه یابد ماژان به یک مجتمع بزرگ دامداری و گلخانه‌ای تبدیل خواهد شد.

فرماندار خوسف گفت: در ارتباط با طرح نهضت گلخانه‌ای اگر مشکلی در حوزه شهرستانی وجود داشته باشد در اولویت کار ما قرار دارد و برای رفع مشکلات اقدام می‌کنیم.

تفاهم‌نامه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بین استانداری و شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران به عنوان نسخه‌ای برای توسعه هدفمند کشاورزی استان خراسان جنوبی سال گذشته امضا شد.

براساس این تفاهم‌نامه احداث یک هزار هکتار کشت گلخانه‌ای با اعتبار ۱۹۰ میلیارد تومان در خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفت و از مجموع هزار هکتار، احداث ۷۰۰ هکتار شهرک گلخانه‌ای، ۱۵۰ هکتار مجتمع بارگاه زرشک، ۱۰۰ هکتار مجتمع دامی و ۵۰ هکتار شهرک شیلات در استان هدف‌گذاری شد.

۱۰۰ میلیارد تومان برای احداث گلخانه هزینه شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم در این بازدید گفت: از مجموع ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار تعیین شده برای اجرای ۷۰۰ هکتار گلخانه در استان تاکنون حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

مشیرالحق عابدی افزود: زمینه ایجاد ۷۰۰ هکتار گلخانه در قالب تفاهم‌نامه هزار هکتاری نهضت گلخانه‌ای در استان فراهم شده و طرح در حال اجرا است.

وی بیان کرد: اولویت شرکت شهرک‌های کشاورزی استان با ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای در شهرستان‌های نهبندان، سرایان، زیرکوه و سربیشه بود البته ماژان به دلیل موقعیت و ظرفیت خیلی خوبی که داشت نیز در اولویت قرار گرفت.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در تمامی شهرستان‌های مذکور برای جذب سرمایه‌گذار فراخوان انجام شد که در برخی شهرستان‌ها سرمایه‌گذاران بومی و در برخی مناطق سرمایه‌گذار غیربومی انتخاب شدند.

وی تصریح کرد: آنچه مهم است اینکه در خوسف تمامی مشکلات منطقه‌ای توسط فرماندار شهرستان پیگیری و رفع می‌شود و به دلیل اینکه مجموعه شهرستان همه پای کار بودند امید است شهرک‌ ماژان تا دو ماه دیگر به سرانجام برسد.

عابدی گفت: شرکت شهرک‌های کشاورزی سعی دارد مجتمع و شهرک‌ها را با تکمیل زیرساخت‌ها به سرمایه‌گذار واگذار کند اما اگر سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کند اراضی با کمترین هزینه نیز در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

وی افزود: برای بازاریابی و فروش محصولات تولیدی مجتمع‌های گلخانه‌ای در شهرستان‌ها نیز پیگیری‌های لازم انجام شده و در سفر رییس اتحادیه گلخانه‌داران کشور برای فروش محصولات با کیفیت و صادرات محور که با شرایط اعلام شده مطابقت داشته باشد اعلام آمادگی شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: قبل از طرح ۷۰۰ هکتاری گلخانه در استان، زیرسازی ۱۸۰ هکتار اراضی و مراحل قانونی در جهت ایجاد بستر مناسب برای متقاضیان سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی در این بخش انجام شده بود.

وی افزود: جانمایی زمین‌ها همراه با تامین آب مناسب برای گلخانه همچنین کمترین هزینه برای ایجاد زیرساخت‌ها از جمله اولویت‌هایی بود که در طرح نهضت گلخانه در نظر داشتیم.

عابدی در ارتباط با طولانی شدن روند پرداخت تسهیلات گلخانه در استان اظهار داشت: از محل صندوق توسعه ملی اعتبارات بسیار خوبی در زمینه گلخانه‌ها در سه ماه چهارم سال ۹۷ با بهره پایین هفت درصد در سامانه سیتا جذب شد اما بعد از این مدت با توجه به اینکه اعتبارات صندوق کاهش یافت، سود تسهیلات نیز به ۱۲.۵ درصد افزایش یافت.

وی ادامه داد: در سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان مقرر شد ۴۴۰ میلیارد تومان تسهیلات با بهره ۱۲.۵ درصد در سطح کشور پرداخت شود که ۲۰۰ میلیارد تومان مختص گلخانه‌ها بود و از مجموع این اعتبار ۱۷۰ میلیارد تومان به استان ما تخصیص یافت.

عابدی اضافه کرد: در این مدت برخی متقاضیان در انتظار کاهش نرخ تسهیلات بودند لذا دیرتر برای دریافت تسهیلات مراجعه کردند اما نرخ تسهیلات ۱۲.۵ تعیین شده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: ۱۳۰ میلیارد تومان از خط اعتباری ۴۴۰ میلیارد تومانی کشور معادل یک سوم تسهیلات گلخانه در خراسان جنوبی به متقاضیان پرداخت شده است.

مجتمع گلخانه‌ای ماژان در ۲ فاز ۲۶ و ۴۱ هکتاری توسط سرمایه‌گذار و پیمانکار در حال اجرا است که زیرساخت‌های فاز نخست تا ۲ ماه دیگر به اتمام می‌رسد.

 

 

 

امام جمعه اهل سنت بیرجند: سردار سلیمانی نقطه پایان داعش در منطقه بود/۲

امام جمعه اهل سنت بیرجند: سردار سلیمانی نقطه پایان داعش در منطقه بود

امام جمعه اهل سنت بیرجند گفت: سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نقطه پایان داعش در منطقه بود و سایه شوم داعش را از سر کشورهای مسلمان کوتاه کرد.

مولوی غلام حیدر فاروقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از سردار سلیمانی به عنوان فعال‌ترین نیروی نظام مقدس جمهوری اسلامی در تامین امنیت می‌توان نام برد.

وی گفت: مبارزات ایشان در داخل و خارج مرزها همواره مورد تقدیر است و اگر تدبیر سردار سلیمانی نبود داعش بسیاری از کشورهای اسلامی را اشغال کرده بود.

امام جمعه اهل سنت بیرجند درباره ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری سردار دل‌ها اظهار داشت: سردار سلیمانی انسانی وارسته و مردم‌دوست بود و از لحاظ اخلاقی تواضع داشت.

وی افزود: این شهید بزرگوار فردی متعهد به ولایت بود و همواره در مسایل مختلف با مقام معظم رهبری مشورت می‌کرد.

مولوی فاروقی گفت: سردار سلیمانی نقش قابل توجهی در جبهه مقاومت داشت و با تدبیر او خیلی از کشورها از وجود داعش پاک شد.

وی اظهار داشت: حاج قاسم در بحث وحدت هم‌نظر با مقام معظم رهبری بود و رمز پیروزی مسلمانان در حوزه‌های مختلف را وحدت و همدلی می‌دانست.

سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق به همراه شماری دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی ۹۸ در مسیر فرودگاه بغداد در اقدام تروریستی کاخ سفید و به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و با شلیک از پهپادهای ارتش این کشور، به شهادت رسیدند.

۱۳ دی امسال اولین سالگرد شهادت سردار دل‌ها است.

 

 

 

 

مسجد جامع قاین مرمت شد/۲

مسجد جامع قاین مرمت شد

رییس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان قاینات گفت: مسجد جامع قاین به عنوان اولین اثر ثبت شده خراسان جنوبی در فهرست آثار ملی، مرمت شد.

حمید عباس زاده افزود: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و بارندگی‌های احتمالی و از سویی اجرای عملیات اصلاح کابل‌کشی برق و صوت مسجد، در سال جاری مرمت بخش‌هایی که کابل‌کشی انجام شده، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر داشت.

وی افزود: مرمت آجرفرش‌هایی که دچار تخریب شده، در قسمت‌های از پشت‌بام، داخل شبستان‌ها و ایوان انجام شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قاینات گفت: مرمت و نگهداری درست و علمی از آثار و ابنیه تاریخی یک ملت که نمایانگر و نمایشگاه حقیقی تاریخ، فرهنگ و هویت ملل مختلف است، جزو شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی کشورها به شمار می‌رود که این اصل از سده‌ها قبل در کشورهای اروپایی آغاز شد و اکنون در بسیاری از کشورها با جدیت و حساسیت ویژه‌ای دنبال می‌شود.

وی افزود: در این میان اهمیت دادن به این موضوع مهم و محوری در کشور ما طی سال‌های اخیر روند مثبت و سریع‌تری به خود گرفته است.

مسجد جامع قاین در سال ۱۳۱۶ به شماره ۲۹۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و تحت حفاظت وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی است.

 

 

چرخه استفاده از شیر شتر در خراسان جنوبی تکمیل می‌شود/۳

چرخه استفاده از شیر شتر در خراسان جنوبی تکمیل می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: موضوعات مربوط به طرح ایجاد مرکز منطقه‌ای پرورش شتر (هاب) در استان با جدیت در دست پیگیری است و به زودی چرخه استفاده از شیر شتر در خراسان جنوبی تکمیل می‌شود.

مشیرالحق عابدی  افزود: طرح هاب شتر سال گذشته با هدف افزایش ارزش افزوده و اشتغالزایی در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری خراسان جنوبی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان رقم خورد.

وی بیان کرد: در این خصوص ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تعهداتی از قبیل ایجاد ایستگاه تحقیقات شتر و گونه‌های مرتعی در دشت بجد بیرجند را برعهده گرفت.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: آماده‌سازی و فراهم کردن زیرساخت‌های این ایستگاه برعهده مجموعه استان بود که با همکاری ویژه‌ای که دستگاه‌های خدمات‌رسان و زیرساختی با مجموعه جهاد کشاورزی داشتند که قابل قدردانی است در کمترین زمان ممکن این موضوع به سرانجام رسید.

وی تصریح کرد: فاز اول ایستگاه تحقیقات کاربردی شتر و گونه‌های مرتعی در دشت بجد شهرستان بیرجند اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی شده در سال جاری به بهره‌برداری برسد.

عابدی با بیان اینکه مرکز به‌نژادی و تکثیر شتر پرمحصول نیز در این ایستگاه دیده شده است ادامه داد: هدف از این مرکز تامین دام مولد و خودکفایی استان در این زمینه است.

وی گفت: فاز نخست ایستگاه تحقیقات کاربردی شتر با ۱۴۰ نفر شتر شیری افتتاح می‌شود؛ اگرچه ظرفیت تکمیلی این پروژه ۵۰۰ نفر شتر شیری است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی افزود: بدون شک این ایستگاه می‌تواند برای به‌نژادی و اصلاح نژاد شتر در زمینه افزایش میزان شیردهی بسیار موثر باشد و این یکی از مهمترین موضوعات مدنظر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز هست.

وی گفت: کارخانه شیر خشک شتر نیز مدتی است در استان به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است که با بهره‌برداری از آن، چرخه استفاده از شیر شتر در استان راه‌اندازی خواهد شد.

ایستگاه تحقیقات کاربردی شتر و گونه‌های مرتعی در زمینی به مساحت ۶۷ هزار و ۳۰۰ متر مربع و با سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیارد ریالی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در دشت بجد در حال احداث است و به زودی فاز نخست آن به بهره‌برداری می‌رسد.

خراسان جنوبی با توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیمی یکی از مناطق مستعد پرورش شتر است.

 

 

 

 

 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان:

به دنبال رفع مشکل اراضی موسوی بیرجند و احقاق حق مالکان هستیم/۲-۳

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گفت: بررسی پرونده مشکل دار اراضی موصوف به موسوی بیرجند یکی از اولویت‌های دادستانی است تا شاکیان به حق و حقوق خود برسند.

حجت الاسلام نسائی زهان دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت:۱۶ سال است که پرونده اراضی موسوی تشکیل شده است و مسئولان قضائی قبلی و استاندار پیشین هم کار‌های خوبی در این زمینه انجام دادند.

او با بیان اینکه تاکنون بخش قابل توجهی از اسناد اراضی موسوی به مردم واگذار شده است افزود: پرونده ۲۵۳ نفر از شاکیان، هم اکنون در دادسرا در حال بررسی و تعیین تکلیف نهایی است.

حجت الاسلام نسائی زهان تاکید کرد: هم مسئولان قضائی و هم مسئولان اجرایی استان به جد پیگیر هستند تا مشکل برطرف شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان به دو راهکار برای رفع مشکل اراضی موسوی بیرجند اشاره کرد و افزود: راهکار اول این است که محدوده اراضی دارای کاربری فضای سبز و خیابان را کاهش دهیم و مقدار زمین اضافی را به شاکیان واگذار کنیم.

حجت الاسلام نسائی زهان ادامه داد: در راهکار دوم به دنبال تغییر کاربری اراضی به تجاری هستیم تا با فروش آنها، حق و حقوق شاکیان پرداخت شود.

 

 

 

 

۱۴۰۰ مدرسه خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند+ فیلم

 

1400 مدرسه خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند+ فیلم

گروه استان‌ها- مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: یک هزار و ۴۰۰ مدرسه این استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌است.

مصطفی بهی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، اظهار داشت: با هدف توسعه عدالت آموزشی همزمان با ۱۵ شهریور ماه امسال که روز نخست بازگشایی مدارس بود یک هزار و  ۴۰۰ مدرسه شهری و روستایی خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

وی افزود: این مدارس با تامین تجهیزات و پهنای باند و ترافیک از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با همکاری آموزش و پرورش استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی این اقدام  را گامی مهم در راستای توسعه عدالت آموزشی برشمرد و افزود: در این مهم دانش‌آموزان مستعد روستایی می‌توانند از ظرفیت‌های آموزشی که در سراسر کشور مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات و آموزش مجازی وجود دارد بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: روستاهای باقیمانده استان که در برنامه توسعه ارتباطی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند نیز به محض اتصال روستا به شبکه ملی اطلاعات، مدرسه آن روستا نیز با تامین تجهیزات، پهنای باند و ترافیک رایگان از محل اعتبارات وزارت ارتباطات به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شود.

 

 

 

افزایش دوباره قیمت تخم‌مرغ در خراسان جنوبی / جای خالی روغن نباتی در فروشگاه‌های شهر

 

افزایش دوباره قیمت تخم‌مرغ در خراسان جنوبی / جای خالی روغن نباتی در فروشگاه‌های شهر

در حالی که طبق اعلام ستاد تنظیم بازار قرار بود قیمت تخم‌مرغ ۱۵ هزار تومان باشد اما به دلیل اعتراض تولیدکنندگان قیمت ۱۷ هزار تومان تعیین شد و روغن جامد که قرار بود در فروشگاه‌های اینترنتی عرضه شود متأسفانه نایاب شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، داستان پرواز مرغ و تخم‌مرغ و کمیابی روغن جامد بارها و بارها از طریق رسانه‌های مختلف در خراسان جنوبی از جمله خبرگزاری تسنیم منتشر شده است. موضوعاتی که بیشترین دغدغه مردم بوده و تغییر قیمتشان روز به روز آنها را خسته و خسته‌تر کرده است.

همین ابتدای سال بود که تخم‌مرغ را به راحتی با قیمت هفت هزار تومان خریداری می‌کردیم اما چندی نگذشت که قیمتش به ۹ هزار تومان رسید و  همچنان بالا رفت تا اینکه در چند هفته اخیر دادستان بیرجند از تصویب قیمت ۱۵ هزار تومان برای تخم مر‌غ در حالی خبر داد که فروشندگان، توزیع کنندگان و مسئولان موظف شدند کمبود تخم‌مرغ را جبران کنند و آن را با قیمت ۱۵ هزار تومان به دست مصرف کننده برسانند و به هر میزان که گرانتر از این قیمت عرضه شود، تخلف و جرم است.

تنها چند روز تخم‌مرغ با قیمت ۱۵ هزار تومان عرضه شد البته در همان زمان هم برخی واحدهای عرضه یا از کمبود تخم مرغ و یا از نوسانات قیمتی خبر می‌دادند و در حال حاضر سه روز است که قیمت تخم مرغ در بیرجند بر مدار ۱۷ هزار تومان قرار گرفته است.

یکی از شهروندان بیرجندی در گفتگو با خبرنگار تسنیم با گلایه از این وضعیت گفت: وقتی علت افزایش قیمت را از فروشنده جویا می‌شویم پاسخ می‌دهد که برای ما نمی‌صرفد که بخواهیم تخم‌مرغ را با قیمت ۱۵ هزار تومان به دست مصرف کننده برسانیم.

دیگر شهروند بیرجندی نیز بیان کرد: این روزها در این آشفته بازار تورم و عدم نظارت‌ها، تولیدکننده هر وقت بخواهد محصولش را با هر قیمتی در بازار عرضه می‌کند و اگر مردم گلایه کنند و مسئولی بخواهد رسیدگی کند اعتصاب کرده و محصول خود را راهی بازار نمی‌کنند همین امر سبب شده مسئولان به خواسته تولیدکننده تن دهند و در این میان تنها مردم هستند که مجبورند کالای مورد نظر خود را با هر قیمتی خریداری کنند و چاره‌ای جز خرید ندارند.

وی ادامه داد: مسئولان بارها اعلام می‌کنند روزانه در استان ۶۰ تن تخم‌مرغ تولید می‌شود که مقدار زیادی از آن مازاد مصرف استان است و به دیگر استان‌ها ارسال می‌شود حال با وجود این امر چرا باز هم باید شاهد افزایش قیمت در این محصول باشیم.

دیگر شهروند بیرجندی نیز با گلایه از نوسانات بازار تخم‌مرغ گفت: دردمان تنها گرانی و نوسان قیمت تخم‌مرغ نیست از شهریور ماه نتوانستیم روغن جامد خریداری کنیم چرا که روغنی در بازار موجود نیست هر از گاهی مسئولان خبر از جذب محموله روغن می‌دهند اما وقتی به سراغ فروشندگان می‌رویم می‌گویند روغن جامد در بازار موجود نیست.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز چند روز گذشته در زمینه کمبود روغن جامد اعلام کرد: روغن جامد در سطح فروشگاه‌ها و مراکز سطح شهر موجود نیست و تنها از طریق فروشگاه‌های اینترنتی باید خریداری شود.

اما وقتی پیرو درخواست‌های مردمی سراغ روغن جامد را از یکی از فروشگاه‌های اینترنتی شهر بیرجند جویا شدیم باز هم با جمله “روغن جامد موجود نیست” مواجه شدیم.

در زمینه تخم مرغ هم آن طور که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: کمیسیون تنظیم بازار استان در روز سه شنبه تشکیل شد که براساس تصمیم این کمیسیون مقرر شد تخم مرغ با قیمت ۱۴ هزار تومان از تولیدکننده خریداری و در عمده فروشی‌ها به قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ عرضه شود و در مراکز خرده فروشی با قیمت ۱۷ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد.

جرجانی قیمت تخم مرغ را بیشتر از ۱۷ هزار تومان تخلف دانست و افزود: این قیمت به دلیل اعتراض مرغداران مبنی بر قیمت قبل تعیین شد.

 

 

 

 

 

احداث بازارچه شیلات و بازارچه سنتی صنایع دستی و گردشگری در بیرجند

 

احداث بازارچه شیلات و بازارچه سنتی صنایع دستی و گردشگری در بیرجند

گروه استان‌ها- شهردار بیرجند از احداث  بازارچه محلی در شمال شهر خبر داد و گفت: احداث سردخانه میوه و تره بار، احداث بازارچه شیلات و بازارچه سنتی صنایع دستی و گردشگری نیز در دستور کار است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محمدعلی جاوید ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری بیرجند با حذف واسطه‌های غیرضروری یکی از راه‌های مهم در بهینه سازی نظام توزیع و به تبع آن ایجاد تعادل اقتصادی در بیرجند است پس برای تحقق این امر و ثبات قیمت‌های میوه و تره بار باید بازارهای محلی و روزبازارها توسعه و زیرساخت‌ها عملیاتی شود.

شهردار بیرجند گفت: میزان رضایت شهروندان از میادین و بازارهای روز شهرداری نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است. رونق و بهبود عملکرد میادین نیز در دستور کار است.

وی ادامه داد: از جمله اقدامات اساسی در سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی در چند سال اخیر با هدف مدیریت ایجاد، توسعه، بهره‌برداری و عرضه محصولات و فرآورده‌های کشاورزی، دامی، طیور و آبزیان می‌توان به احداث روزبازارهای خیابان غفاری، پاسداران، کارگران، بهشتی، پرستار، ۱۵خرداد، بلوار مسافر و احداث کانکس در سطح شهر بیرجند اشاره کرد.

جاوید عنوان کرد: احداث و راه اندازی بازار روز بلوار مسافر با هدف کمک به معیشیت و رفاه شهروندان خصوصاً شهروندان شمال شهر جهت بهبود کسب و کار، رونق بخشی و ساماندهی به فروشندگان میوه و تره بار انجام شده که امید است  پس از شکست ویروس کرونا شاهد رونق کسب وکار و فعال بودن روزبازار بلوار مسافر باشیم.

شهردار بیرجند افزود: به همین منظور کسبه‌ و افرادی که قصد فعالیت در زمینه عرضه محصولات کشاورزی، دامی، طیور، آبزیان و مواد غذایی در بازار بلوار مسافر را دارند برای دریافت مجوز فعالیت و برخورداری از تخفیفات مورد نیاز به سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری بیرجند مراجعه کنند.

جاوید از ایجاد و توسعه بازارهای محلی، نصب کانکس در سطح شهر خبر داد و افزود: با هدف ایجاد درآمد پایدار و توسعه بازارها درجهت دسترسی آسان شهروندان به کالاهای اساسی و میوه و تره بار، بازارهای محلی در مهرشهر خیابان شهید احمدی روشن و خیابان اجتهاد و بوستان انقلاب واقع در خیابان انقلاب، احداث و نصب چندین کانکس در نقاطی از شهر که قابلیت خدمات رسانی به شهروندان گرامی را داشته باشد در دستور کار قرار دارد که به زودی به بهره‌برداری  و از طریق مزایده واگذار خواهد شد.

وی تصریح کرد: احداث سردخانه میوه و تره بار، احداث بازارچه شیلات و بازارچه سنتی صنایع دستی و گردشگری از برنامه‌های آتی است.

شهردار بیرجند با تاکید بر توسعه، بهسازی و نوسازی بازار خیابان آیت‌الله غفاری با هدف ساماندهی و نظم بخشی بیشتر به عنوان یک بازار برند در سطح شهر خاطرنشان کرد:ساماندهی این بازار و راه‌اندازی سایر بازارهای تحت نظارت این سازمان با فضای مناسبی مطابق با استانداردهای خاص براساس نیاز مردم در محله‌ها در دستور کار قراردارد که پس از تأمین اعتبار و تهیه طرح مربوطه عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد.

جاوید با اشاره به پدیده دستفروشی گفت: شهروندان از شهرداری به عنوان مدیریت شهری خواستار برخورد با پدیده دستفروشی هستند اما باید توجه داشت که این مساله علاوه بر شهرداری‌ها به  بسیاری از دستگاه‌های اجرایی نیز مرتبط می‌شود و باید برای حل این معضل چاره اندیشی اساسی شود که در این راستا با هدف ساماندهی دستفروشان سیار در روزبازارهای تحت نظارت این سازمان تا حدودی این مشکل رفع شده است.

 

 

 

 

نماینده مجلس: آشنایی جوانان با مکتب شهید سلیمانی ضروری است

نماینده مجلس: آشنایی جوانان با مکتب شهید سلیمانی ضروری است

بیرجند- ایرنا – نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: شهید سلیمانی یک مکتب است و آشنایی دانش‌آموزان و جوانان با این مکتب ضرورت دارد.

حسین خسروی روز پنجشنبه در نشست بصیرتی هیات اندیشه‌ورز فرهنگیان بسیجی استان خراسان جنوبی که با حضور بیش از یک هزار معلم و از طریق شبکه شاد برگزار شد، بر مطالعه بیشتر مکتب شهید سلیمانی تاکید کرد و افزود: دنیای اسلام مدیون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است لذا مکتب این شهید با چند جلسه قابل بیان نیست و امید است که معلمان آن را به عنوان یک منبع مطالعاتی به دانش‌آموزان و شهروندان معرفی کنند.

وی گفت: شهید فخری‌زاده نیز از سرمایه‌های ارزشمند کشور بود که باید بیش از پیش به مردم شناسانده شود.

رییس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شهید سلیمانی هیچ گاه به دنبال مقام نبود و همواره خود را یک سرباز نظام می‌دانست، او به جهان اسلام خدمت کرد و اگر سنگ فلسطینی‌ها تبدیل به موشک شده از خدماتی است که این شهید بزرگوار در جبهه مقاومت داشته است.

وی گفت: شهید فخری‌زاده هم تاکنون ناشناخته بود اما از امروز به بعد به دنبال شناخت بیشتر این دانشمند شهید باشیم.

خسروی اضافه کرد: بصیرت آن قدر مهم است که در قرآن نیز خداوند فرموده زن و مردی که در دنیا بصیرت ندارند کور محشور خواهند شد.

وی گفت: یکی از خصوصیات سردار سلیمانی با بصیرت بودن این بزرگوار است که اکنون در مکتب آن شهید مدام یادآوری می‌شود.

وی افزود: ایمان شهید سلیمانی چنان محبوبیتی در دل مردم ایجاد کرد که تجلی این محبوبیت در آیین تشییع جنازه آن شهید مشاهده شد و اکنون حتی از کشورهای خارجی مزارش زائر دارد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹ دی نیز با گذشت ۱۰ سال هنوز درس عبرت‌آموزی دارد و به همین دلیل است که پاسداشت آن هر سال برگزار می‌شود زیرا این روز نباید فراموش شود.

وی با اشاره به اهمیت پرورش در کنار آموزش افزود: دانش‌آموزان در کنار آموزش باید به اهمیت چنین روزهایی از جمله ۹ دی پی ببرند و به خوبی آن را پاس بدارند.

خسروی عنوان کرد: برخی در جریان فتنه ۸۸ کنار کشیدند و حتی حاضر نبودند کلمه فتنه را به زبان بیاورند زیرا بصیرت را به خوبی درک نکردند.

وی امر به معروف و نهی از منکر را وجه تمایز دین اسلام دانست و گفت: بصیرت را باید افزایش دهیم تا در جریان فتنه‌ها دچار تردید نشویم.

رییس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی افزود: یک بعد خیانت همیاری برخی از داخل کشور است که موجب موفقیت دشمن در نقشه‌هایش می‌شود.

وی بیان کرد: باید آموزش و پرورش به صورت واقعی با هم تلفیق شود تا جامعه فرهنگی بتواند برای ایجاد بصیرت در جامعه بیشتر تلاش کند.

خسروی گفت: معلمان و اساتیدی که مسایل ارزشی را در جامعه تعلیم می‌دهند در جایگاهی هستند که باید همواره مورد احترام باشند.

وی با اشاره به لزوم تکریم مقام معلمان گفت: آموزش و پرورش در کنار کادر سلامت در دوران کرونا روزهای سختی را پشت سر گذاشته و این مهم باید ارج گذاشته شود.

وی افزود: امید است که با تلاش و پیگیری‌های مجلس، دولتمردان و مسوولان پاسخگوی حق و حقوق معلمان باشیم.

سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق به همراه ۸ نفر دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی ۹۸ در مسیر فرودگاه بغداد در اقدام تروریستی کاخ سفید و به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و با شلیک از پهپادهای ارتش این کشور، به شهادت رسیدند.

با توجه به رویدادهای مهم بازه زمانی ۹ تا ۱۹ دی، این دهه به «دهه بصیرت و میثاق با ولایت» نام‌گذاری شده است.

همچنین به دلیل همزمانی دهه بصیرت و میثاق با ولایت با دهه اول فاطمیه، شعار محوری و سراسری این دهه «بصیرت فاطمی، ولایتمداری، مقاومت علوی» است.

 

 

 

 

 

فریبرز مالکی سرپرست انجمن موسیقی خراسان جنوبی شد/۲-۳

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: فریبرز مالکی با نظر اعضای هیئت مدیره انجمن موسیقی استان سرپرست انجمن موسیقی خراسان جنوبی شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، سید علی زمزم با بیان این خبر عنوان کرد: در شورای موسیقی خراسان جنوبی که ۹ دی ماه جاری برگزار شد، اعضای هیئت مدیره ، سرپرست انجمن موسیقی استان را انتخاب و  به انجمن موسیقی ایران معرفی کردند.

به گفته وی انجمن موسیقی استان ، اموری از قبیل پژوهش، برگزاری کارگاه ها و کلاس های آموزشی ، جشنواره ها و سمینارهای موسیقی را برعهده دارد.

 

دیدار استاندار خراسان جنوبی با خانواده شهید عبداللهی
دیدار استاندار خراسان جنوبی با خانواده های شهید عبداللهی و زنجانی
استاندار خراسان جنوبی با حضور در منزل شهید عبدالهی با خانواده داغدار این عزیز دیدار کرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ ملانوری به مناسبت سالگرد این شهید بزرگوار، برای عرض تسلیت به دیدار خانواده اش رفت.
وی؛ سردار شهید سلیمانی را الگوی مناسبی از ولایتمداری خواند و گفت: راه این شهید بزرگوار و دیگر شهدای عزیز ایران اسلامی برای همیشه در یاد و خاطر ما زنده است.
شایان ذکر است‌؛ شهید محمد حسین عبدالهی، متولد سال ۱۳۵۶ روستای فورخاص از توابع شهر قهستان است که به جهت استخدام در دادگستری، به بیرجند مهاجرت کرده و در دی ماه سال گذشته به منظور شرکت در مراسم تشییع پیکر سردار حاج قاسم سلیمانی به همراه تعدادی از همکارانش به کرمان عزیمت کرد و در این مراسم بر اثر ازدحام جمعیت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 

 

عرض تسلیت استاندار خراسان جنوبی به خانواده شهید زنجانی
عرض تسلیت استاندار خراسان جنوبی به خانواده شهید زنجانی
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ ملانوری در آستانه سالگرد شهادت شهید زنجانی در منزل این شهید عزیرکز حضور یافت.
وی با اشاره به جانفشانی های شهدای بزرگوار، به نقش سردار سلیمانی در دفاع مقدس و جبهه مقاومت اشاره کرد.
استاندار با بیان این که به سالگرد عروج ملکوتی سردار سلیمانی و سهید زنجانی عزیز نزدیک می شویم، خاطرنشان کرد: وظیفه ماست که رهرو خط سرخ این عزیزان باشیم.
شایان ذکر است؛ شهید محمدحسین زنجانی متولد ۱۳۵۱ روستای نوزاد از توابع شهرستان درمیان بود که سال گذشته به همراه تعدادی از همکارانش به کرمان رفت تا در مراسم تشییع پیکر سردار شهید سلیمانی شرکت کند. وی به علت ازدحام جمعیت در این مراسم به شهادت رسید.
تعداد بازدید:

 

 

 

پایان دی ماه آخرین مهلت ثبت نام در سامانه کارا/۲-۳

    
پایان دی ماه آخرین مهلت ثبت نام در سامانه کارا
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: کسب و کارهای غیر دولتی آسیب دیده از کرونا در حوزه های فرهنگی، هنری و رسانه تا قبل از پایان دی ماه نسبت به ثبت نام در سامانه کارا و اخذ تسهیلات اقدام کنند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده در این خصوص عنوان کرد: به منظور حمایت از فعالیت ها و مشاغل غیر دولتی به شدت آسیب دیده از شیوع بیماری کرونا، تسهیلات بانکی با سود ۱۲ درصد در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به این که متقاضیان واجد شرایط تا پایان دی ماه مجازند برای اخذ تسهیلات در سامانه کارا ثبت نام کنند، اضافه کرد: طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، بانک های عامل معرفی شده نیز موظفند تا پایان اسفندماه تسهیلات را پرداخت کنند.

به گفته وی از ابتدای این طرح تاکنون، در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه بیش از ۴ میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان خراسان جنوبی پرداخت شده است.

 

 

 

در جلسه ثبت وقایع حیاتی شهرستان فردوس عنوان شد

کاهش ولادت و افزایش طلاق در فردوس/۲

جلسه ثبت وقایع حیاتی شهرستان به ریاست معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی فرماندار برگزار شد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی فرماندار در این جلسه به اهمیت اطلاعات مربوط به چهار واقعه تولد،وفات،ازدواج و طلاق توسط اداره ثبت احوال و تجزیه و تحلیل دقیق اطلاعات در کارگروهها و کمیسیونهای مربوطه از جمله کارگروه فرهنگی اجتماعی اشاره، و پرهیز افراد از تحلیل غیرکارشناسانه ی آمار و ارائه تحلیل های ناصواب به جامعه را مورد تاکید قرار داد .

اسماعیلی افزود :کاهش ولادتها و افزایش طلاق در بازه ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از جمله دغدغه هاست و نیاز به بررسی و آسیب شناسی دقیق علمی و اجتماعی دارد.
وی گفت: با توجه به مهلت ده روزه ثبت وفات، دهیاران و خانه های بهداشت و شهرداری ها تعامل و همکاری لازم را با ثبت احوال داشته باشند .

در ادامه وضعیت ثبت وقایع حیاتی شهرستان در ۹ماهه ابتدای سال ۹۹ و مقایسه آن با ۹ماهه اول سال ۹۸ و همچنین در خصوص صدور شناسنامه مکانیزه و کارت هوشمند ملی از ابتدای طرح تا پایان خرداد ماه سال جاری مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت .

رییس اداره ثبت احوال شهرستان فردوس نیز گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۹۷ مورد ازدواج در این شهرستان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به تعداد ۲۵۶ مورد، رشد ۱۶.۰۲ درصدی داشته است.

عابدین زاده افزود: میانگین سن ازدواج در این مدت برای مردان ۲۷.۴ سال و برای زنان ۲۲.۸ سال بوده است.

رئیس اداره ثبت احوال شهرستان فردوس از افزایش ۱۷.۲۸ درصدی وفات در این مدت نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۲۲۴ مورد فوت ثبت شده و این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۹۱ مورد بوده است.

وی از کاهش ثبت ولادت نسبت به پارسال نیز خبر داد و گفت: سال گذشته ۶۳۰ مورد تولد در ۹ ماه نخست سال ثبت شد و امسال ۵۶۶ مورد گزارش شده که کاهش ۱۰.۱۶ درصدی داشته است.

 

 

 

فراوری ۶هزار تن پسته در ترمینال ضبط پسته امین زاده/۲

فرماندار قاین به اتفاق معاونین و تعدادی از مسولین و انجمن خیرین سلامت شهرستان به منظور بررسی وضعیت فعالیت ترمینال ضبط پسته امین زاده از قسمت های مختلف آن بازدید و از نزدیک با کارگران و مدیر مجموغه دیدار و گفتگو نمودند.

گفتنی است این ترمینال ضبط پسته در سال بیش از ۶۰۰۰ تن پسته تر از کشاورزان خریداری و مراحل فراوری آنرا با اشتغال ۴۰۰ نفر فصلی و ۴۰ نفر دائم انجام میدهد.

شایان ذکر است در پایان این بازدید با توجه به اینکه جناب آقای مهندس امین زاده یک دستگاه پی سی آر به ارزش ۸۵۰ میلیون تومان به بیمارستان شهداء قائن اهداء نموده اند؛ لوح تقدیری که از سوی فرماندار، امام جمعه و نماینده مردم قائنات و زیرکوه تهیه شده بود، تقدیم ایشان گردید.

 

 

 

اجرای سامانه های نوین آبیاری در روستای گزخت زیرکوه/۲

فرماندار زیرکوه بهمراه جمعی از مسئولین شهرستان از پروژه لوله گذاری زمین‌های کشاورزی، پروژه آبرسانی و پروژه جنگلکاری روستای گزخت بازدید به عمل آوردند

عربشاهی در این بازدید گفت:پروژه آبرسانی گزخت شامل: حفر یک حلقه چاه عمیق به عمق ۱۵۰ متر ،خط انتقال بطول ۵ کیلومتر ،شبکه توزیع بطول ۶۶۰۰متر،اطاقک تاسیسات ،برق رسانی به محل چاه بطول ۱۱۰۰ متر ،خرید انشعاب برق ۴۵ کیلو واتی ،احداث مخزن ۲۰۰متر مکعبی و …. در دست اقدام می باشد.

وی همچنین افزود برای اولین بار در شهرستان از لوله چدن در این پروژه استفاده شده که دارای مزایا و عمر بالای است .

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان گفت:مبلغ برآو رد کل پروژه ۲ میلیارد و ششصد میلیون تومان بوده که فاز اول پروژه در دست اقدام هست .

وی همچنین در ادامه بیان داشت: اجرای خط انتقال شامل حفاری و لوله گذاری مسیر بطول ۵ کیلومتر با مشارکت بسیج سازندگی در حال انجام و در مرحله تست خطوط می باشد.

شایان ذکر است پروژه سامانه های نوین آبیاری در زمین های کشاورزی روستای گزخت با مبلغ ۹۴۵ میلیون تومان اعتبار بلاعوض دولتی در سطح ۱۳۵ هکتار اجرا شده است.

پروژه جنگلکاری نیز به همت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان در سطح ۷۰ هکتار و با اعتبار ۴۰۰ میلیون تومان در حال انجام می باشد.

تعداد بازدید: ۴۱

 

 

 

.

 

 

اخطار محیط زیست به شهرداری نهبندان در خصوص سایت دفن زباله/۲

فرماندار شهرستان نهبندان به همراه اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی، بصورت سرزده از محل سایت دفن زباله شهر نهبندان بازدید نمودند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در بازدید با توجه به وضعیت نامناسب دفن زباله؛ نارضایتی محیط زیست از روند اقدامات شهرداری اعلام و ۱۰ روز به شهرداری نهبندان فرصت داده شده تا با توجه به خطرات زیست محیطی و آلودگی محیط، تمهیدات مناسبی را در جهت رفع مشکلات موجود اتخاذ نماید.

 
 

 

 

 

فماندار نهبندان در این بازدید عنوان کرد: ظرفیت های خوبی در شهرستان نهبندان وجود دارد که موضوع بکر بودن محیط زیست یکی از این پتانسیل ها است. بیکی تصریح کرد: زمانی که واحدهای تولیدی را به سمت و سوی واحدی سبز، هدایت کنیم می توانیم ادعا کنیم که محیط زیست به توسعه کمک کرده است؛ لذا محیط زیست باید در راستای توسعه واحدهای تولیدی را به سمت یک واحد تولیدی سبز هدایت کند.
وی با بیان اینکه توازن در توسعه همه بخش ها باید مورد توجه مسئولان باشد، ادامه داد: اگر توازن باشد نه قانون محیط زیست شکسته شود و نه از هرگونه سرمایه گذاری و پیشرفت جلوگیری می شود، اما انصافا نگاه محیط زیست در هر موضعی؛ از نوع همکاری و همراهی بوده و مانع کار و توسعه در شهرستان در سال های اخیر نشده اند.مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی هم با اشاره به پتانسیل ها و ظرفیت های بی نظیر زیستی شهرستان نهبندان، اظهار کرد: محیط زیست شهرستان نهبندان منطقه ای بکر و دست نخورده و دارای گونه های مختلف جانوری است.اکبری ادامه داد: تلاش بر این است که توجه کافی به حوزه محیط زیست و توسعه شهرستان شود و تمایل داریم استعلام ها با کمترین زمان انجام شود.

وی با بیان اینکه محیط زیست یک سرمایه است، و باید از آن محافظت شود، گفت: باید به گونه در حوزه محیط زیست رفتار شود تا آیندگان هم از آن استفاده کنند و مانع توسعه نباشد.

 

فرماندار نهبندان: انجمن صنفی رانندگان در نهبندان تأسیس شود.
⭕️ فرماندار نهبندان:
انجمن صنفی رانندگان در نهبندان تأسیس شود.

بیکی گفت: انجمن صنفی رانندگان با وجود فعالیت ۷۰۰ خودروی باربری در شهرستان نهبندان باید تأسیس شود.

🔻 «مجید بیکی» امروز (۹ دی) در جلسه “بررسی مسائل و مشکلات حوزه حمل و نقل شهرستان نهبندان” که با حضور «جلال زاده» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت خوب حوزه حمل و نقل بار در نهبندان، باید مسائل و مشکلات این حوزه با هم افزایی رفع شود.

🔸 فرماندار نهبندان با بیان اینکه برای ارتقاء وضعیت و ایمنی جاده های شهرستان اقدامات خوبی انجام خواهد شد، گفت: تا پایان امسال ۱۶ کیلومتر باند دوم در نهبندان افتتاح می شود.

🔹 بیکی از فعالیت ۶۰۰ تا ۷۰۰ خودروی سنگین باربری در شهرستان خبر داد و گفت: رانندگان شهرستان باید برای تاسیس انجمن رانندگان در شهرستان اقدام تا حق و حقوق رانندگان ضایع نشود.

🔰 در این جلسه «جلال زاده» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با بیان اینکه متاسفانه در رابطه با پایانه باربری در شهرستان هم افزایی و همکاری لازم بین رانندگان وجود ندارد، گفت: تأسیس و راه اندازی انجمن صنفی رانندگان نهبندان با وجود ۷۰۰ خودرو لازم است تا رانندگان به حقوق خودشان برسند.

🔹 مدیرکل راهداری خراسان جنوبی  یادآور شد: پایانه بار نهبندان در سال ۱۳۸۹ توسط بخش خصوصی راه اندازی شده است، اما امکانات و جاذبه های این پایانه حداقلی است که در این خصوص باید اقداماتی در راستای درآمدزا بودن آن از سوی متولیان انجام شود.

🔸 جلال زاده ادامه داد: موافقت اصولی احداث مرکز معاینه فنی خودروهدی سنگین در شهرستان نهبندان در سال ۱۳۸۹ صادر شده بود اما به دلیل پیگیری نکردن ابطال شده است.

🔹 وی بیان کرد: همچنین برای احداث جایگاه نفت و گاز در محل پایانه بار شهرستان در سال ۱۳۹۰ متقاضی را به شرکت پخش فرآورده های نفتی استان معرفی کرده ایم که باز هم پیگیری نکرده اند و قطعا نداشتن انجمن رانندگان سبب مغفول ماندن حقوق رانندگان شده است.

🔸 مدیرکل راهداری خراسان جنوبی در ادامه با بیان اینکه ۵۲ هزار حلقه لاستیک برای استان خراسان جنوبی از سال ۹۷ تاکنون سهمیه داشته افزود: یک سوم این مقدار برای شهرستان های بیرجند، نهبندان و سربیشه اختصاص یافته است.

🔹 وی گفت: پنج هزار و ۵۰۰ دستگاه ماشین سنگین در استان وجود دارد که این تعداد لاستیک اختصاصی بسیار کم است اما در صورتی که سهمیه ای جذب شود حتما بین رانندگان توزیع می شود.

🔰 لازم به ذکر می باشد که در ابتدای این جلسه هر یک از افراد حاضر در جلسه که به نمایندگی از باربری ها، پایانه باربری و نماینده اتحادیه رانندگان دعوت شده بودند، به بیان مسائل و مشکلات پیرامون حوزه کاریشان پرداختند.

 

 

جلسه تبیین و تشریح سهام عدالت شهرستان سرایان برگزار شد
✅ به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان سرایان، باحضور رسولی مقدم فرماندار سرایان و بهروزی معاون اداره کل اقتصاد و دارایی استان جلسه تبیین و تشریح سهام عدالت شهرستان سرایان برگزار شد.
💠 فرماندار سرایان در این جلسه مشارکت مردم استان و شهرستان را در دریافت کد بورسی ، بعنوان فرصتی ارزشمند در تامین منافع فردی و اجتماعی توصیف کرد و برخورداری شرکت سرمایه گزاری استان از هیئت مدیره توانمند را در برطرف کردن غبار محرومیت از چهره شهرستان ها و استان بسیار موثر برشمرد .
💠 رسولی مقدم از ۲۲ دهیار شهرستان و دست اندرکاران نقاط شهری خواست تا ضمن اطلاع رسانی دقیق زمینه و زیرساخت دریافت کد بورسی خانوارهای روستائی را برای هدف گذاری مشارکت ۵۰ درصدی این شرکت فراهم کنند.
💠 بهروزی معاون اداره کل اقتصادی و دارایی استان نیز در این جلسه گفت : شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان بعنوان غول اقتصادی بزرگ با سرمایه و دارائی ۱۱ هزار میلیاردی در استان خراسان جنوبی میتواند زمینه ساز تحول در توسعه و عمران استان باشد .
💠 وی در ادامه بیان کرد: ۱۸۰هزار نفر در استان روش مستقیم را در اداره و مدیریت سهام عدالت انتخاب کرده اند که بالغ بر ۲۹درصد کل سهامداران سهام عدالت استان است .

 

 

دیدار مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان با فرماندار شهرستان سرایان

✅ به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان سرایان، خوش آیند مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان با رسولی مقدم فرماندار سرایان دیدار و گفتگو کرد.

💠 فرماندار سرایان در این دیدار با تأکید به آموزش جوانان قبل از ورود به بازار کار گفت: در حوزه صنوف مختلف نیازمند کارگر ماهر و مدیر ماهر هستیم که علاوه بر آموزش های تخصصی و فنی در زمینه ارتباط گیری، مدیریت زمان، بازاریابی و سایر موارد مرتبط با حوزه کاری آنان باید توجه ویژه ای شود.

💠 وی ظرفیت کشت گلخانه ای و وجود منابع سنگ شجر در شهرستان سرایان را بی نظیر دانست و از فنی و حرفه ای خواست تا برای کمک به رشد و توسعه این دو حوزه ورود پیدا کند.

💠 فرماندار سرایان در پایان گفت: با نگاهی که در حوزه آموزش فنی وحرفه ای وجود دارد تلاش خواهیم کرد تا قبل از برگزاری اولین کمیته برنامه ریزی شهرستان مباحث اعتباری را در قالب تفاهم نامه ای بین فرمانداری و اداره کل فنی وحرفه ای استان درباره توسعه و تجهیز مرکز فنی و حرفه ای سرایان حل و فصل کنیم.

 

 

 

 

 

 

بازدید سرزده فرماندار از مجموعه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سرایان

✅ به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان سرایان، رسولی مقدم فرماندار سرایان بهمراه معاون عمرانی فرمانداری امروز صبح بصورت سرزده از مجموعه جهاد کشاورزی شهرستان بازدید نمود و از نزدیک با پرسنل این اداره گفتگو کرد.
💠 در حاشیه این بازدید طی نشست مشورتی با حضور فرماندار در جمع کارشناسان این مجوعه پیرامون بخش های مختلف حوزه جهاد کشاورزی و مسائل مرتبط بحث و تبادل نظر شد.
💠 در ابتدای این نشست مدیر جهاد کشاورزی گزارش عملکردی ارائه داد و کارکنان نیز هر یک ضمن تشریح و توضیح عملکرد حوزه تخصصی خود،راهکارها و پیشنهاداتشان را در رابطه با بخش های مختلف مجموعه جهاد کشاورزی بیان کردند.
💠 فرماندار سرایان در این نشست از مدیر و کارکنان جهاد کشاورزی خواست تا با جدیت و تلاش موضوعات مرتبط را پیگیری و دنبال کنند.
💠 وی در حمایت از سرمایه گذاران بخشهای مختلف کشاورزی و دامپروری تاکید کرد: طرح ها و پروژه های پیشنهادی سرمایه گذاران باید همراه با مطالعه دقیق و بررسی تمام زوایای پنهان آن طرح ها صورت پذیرد تا از هرگونه هدررفت سرمایه و زمان جلوگیری شود.
💠 رسولی مقدم با اشاره به جایگاه ویژه جهاد کشاورزی شهرستان سرایان در استان خواستار نگاه ویژه تر اداره کل جهاد کشاورزی به این منطقه شد.
💠 وی در خصوص اجرای نهضت گلخانه ای در شهرستان سرایان گفت : با توجه به اینکه شهرستان سرایان فعالترین ستاد گلخانه ای را از آغاز نهضت گلخانه ای در سطح استان داشته است و با توجه به سهم بیشتر این شهرستان متاسفانه انتظارات مورد نظر محقق نشده است و پیمانکار در این رابطه بسیار ضعیف عمل کرده است.
💠 فرماندار سرایان خواستار تسریع و پیگیری جدی این موضوع شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*