اخبار خراسان جنوبی / هنری که نام «خراشاد» را جهانی کرد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در مراسم تکریم و معارفه رئیس تامین اجتماعی فردوس عنوان شد

خدمات تامین اجتماعی در ایام کرونا قابل تقدیر است

مراسم تکریم و معارفه رئیس تامین اجتماعی فردوس با حضور مهندس حلاج مقدم؛فرماندار شهرستان فردوس و محمدی مدیرکل تامین اجتماعی استان در محل فرمانداری برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ فرماندار شهرستان فردوس ضمن تقدیر از تامین اجتماعی در ارائه خدمات به افراد تحت پوشش بویژه در ایام شیوع بیماری کرونا و حمایت از کارگران و پرداخت بیمه بیکاری گفت: علیرغم مشکلات ناشی از بیماری کرونا و حضور یک سومی کارکنان در وضعیت قرمز، تامین اجتماعی ضمن پاسخ گویی به موقع به ارباب رجوع،حمایت های خوبی از واحدهای تولیدی و کارگران داشته است.

حلاج مقدم طی سخنانی با اشاره به تاثیر شاخص تعداد بیمه شدگان در ارائه خدمات گفت : لازم است تدبیری اتخاذ گردد لیست بیمه کارکنان ادارات و شرکت‌ها در شهر محل کار پرداخت گردد و دستگاه های اجرایی حق بیمه کارکنان خود را به تفکیک شهرستان پرداخت نمایند تا ارائه خدمات در مناطق مختلف استان توسعه یابد.

وی همچنین به صدور مجوز ارتقاء و امکانات درمانی و ضرورت تامین نیرو و پزشکان مورد نیاز درمانگاه تامین اجتماعی اشاره کرد و افزود: با توجه به وضعیت مطلوب فضا و ساختمان و امکانات موجود و به منظور اجرای ارتقاء سطح و خدمات درمانگاه تامین اجتماعی فردوس، ضروری است پزشکان متخصص بیشتری جذب و کادر اداری و درمانی مورد نیاز استخدام شوند که این موضوع نیاز به توجه ویژه مسوولین استان دارد.

در این دیدار محمدی مدیر کل تامین اجتماعی استان نیز گزارشی از وضعیت بیمه‌شدگان تامین اجتماعی و وصول مطالبات سازمان تامین اجتماعی شعبه فردوس بیان نمود و نسبت به پیگیری و انعکاس مشکلات و نیازهای شعبه تامین اجتماعی و درمانگاه قول مساعد داد .

در پایان از خدمات آقای نظریان در مدت تصدی ریاست اداره تامین اجتماعی تقدیر و خانم پریشان طی حکمی بعنوان رئیس جدید تامین اجتماعی فردوس معرفی شد.

حاضر به کمک برای راه اندازی درمانگاه تامین اجتماعی در بشرویه هستیم

همچنین مهندس شفیعی فرماندار شهرستان بشرویه در نشست با مدیرکل تامین اجتماعی استان گفت: متاسفانه علی رغم پرداخت هزینه های تامین اجتماعی مردم شهرمان از خدمات تامین اجتماعی در بشرویه بهره مند نمی شوند.
 وی افزود: راه اندازی درمانگاه تامین اجتماعی در بشرویه یک خواسته مهم مردم این شهر است که سالهاست بی نتیجه مانده است.
 فرماندار بشرویه گفت: ما حاضر به همکاری با تامین اجتماعی برای راه اندازی یک درمانگاه ویژه بیمه شدگان تامین اجتماعی در شهرستان هستیم.

دانایی و علم، قدرت و آرامش می بخشد

فرماندار قاین گفت: سواد علمی به جامعه قدرت، انرژی و آرامش می بخشد و این یکی از فواید جنبی ولی مهم ترویج علم،دانایی و توانایی است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد کریمی فرماندار و رئیس شورای آموزش و پرورش قاینات در نهمین نشست شورای آموزش و پرورش شهرستان اظهار کرد: شورای آموزش و پرورش امروزه به عنوان تکیه گاهی ارزشمند برای نظام تعلیم وتربیت شناخته شده که اگر نگاه این مرجع قانونی بیشتر به ظرفیت های درونی و بومی معطوف شود، تامین نیازهای سیستم آموزشی آسان می شود.

وی، از شورای آموزش و پرورش به عنوان ضامن قانونی مشارکت همه جانبه در فرایند تعلیم و تربیت یاد کرد و ادامه داد: رسالت آموزش و پرورش تامین و تربیت نیروی انسانی ماهر برای جامعه است.

فرماندار قاین،تصویب ضوابط مالی مدارس، برنامه ریزی در مورد تهیه زمین برای احداث و توسعه ی اماکن آموزشی و پرورشی،تشویق و ترغیب صاحبان صنایع،اصناف وخیرین جهت احداث واهدای مدارس ومراکز آموزشی،پرورشی وفناروی،  نظارت مستمر بر فعالیت های آموزش و پرورش و ارایه  پیشنهادهای لازم رااز مهمترین اهداف تشکیل این شورا برشمرد.

وی، : استفاده از ظرفیت قانونی شوراها در سیاستگذاری  و تصمیم گیری ها به منظورتقویت فرآیند تعلیم و تربیت در جامعه را ضروی دانست و خاطر نشان کرد: شورای آموزش و پرورش در خراسان جنوبی نیازمندرویکرد بومی است تا بتواند برحسب نیاز استان برنامه ریزی کند.

به گفته کریمی در کارها بدون آینده نگری و برنامه ریزی نمی توان به نتیجه مطلوب رسید لذا داشتن چراغ راه برای رسیدن به اهداف و برنامه ها در جامعه ضرورت دارد.

خیرین فناوری ضامن تحقق عدالت آموزشی

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: مشارکت خیرین فناوری در گسترش فعالیت های نوین آموزشی و پرورشی و توسعه زیر ساخت های نرم و سخت افزاری، ضامن و تسریع کننده عدالت آموزشی در استان است.

محمد علی واقعی اظهار کرد: دانش آموزان نخبه سرنوشت علمی و فرهنگی استان را می‌سازند.

وی با بیان این که برنامه ها و طرح های فراوانی در آموزش و پرورش در زمینه شناسایی، هدایت و شکوفایی استعداد های دانش آموزان به مرحله اجرا در آمده است، خاطر نشان کرد:  دانش‌آموزان نخبه عزیز نیز نباید دست از کار علمی و فعالیت‌های کارآفرینانه بردارندبلکه باید با امید به آینده درجهت رفع مشکلات و موانع پیش رو تلاش مضاعف داشته باشند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به هدایت خیرین نیکو کار به مشارکت در عرصه توسفع زیر ساخت های فناوری و مدارس و خرید گوشی و تبلت هوشمند در راستای بهره مندی دانش آموزان محروم و نیازمند از فعالیت در شبکه دانش آموزی ایران(شاد) ادامه داد: حجت الاسلام شطی  امام جمعه نیمبلوک با خرید و اهدای  بیش از ۴۰ گوشی و تبلت در این مسیر پیش گام است.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی از برگزاری ۹ نشست شورای آموزش و پرورش قاین با ۳۸ مصوبه در سال جاری  خبر داد و تصریح کرد: تا کنون بیش از ۹۵ درصد این مصوبات نهایی شده و تحقق یافته است.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به افتتاح دومین مرکز آموزش از راه دور تمام الکترونیک استان، در قاین ابراز داشت: برای تجهیز این مرکز ۵۰ میلیون تومان هزینه شده و ۴۰ دانش آموز دوره های اول و دوم متوسطه و هرستانی کاردانش شهر قاین به صورت غیر حضوری از مزایای این طرح برخوردار شدند.

به گفته واقعی در نهمین نشست شورای آموزش و پرورش قاین از۸ دانش آموز نخبه، ۲ خیر فناوری، و اعضای شورای آموزش و پرورش دیار طلای سرخ تجلیل شد.

شایان ذکر است؛ مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، در سفر یک روزه خود به شهرستان قاین  در گردهمایی مدارس هیأت امنایی شرکت کرد و از دبیرستان استعداد های درخشان شهید بهشتی قاین نیز بازدید کرد.

مدیرکل راهداری وحمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی:
ورودی شهر ماژان تا دهه فجر به بهره برداری می رسد
جلال زاده گفت: سه و نیم کیلومتر باقی مانده از محور روستای سلم آباد تاپایان امسال و فاز اول پروژه ایمن سازی ورودی شهر ماژان تا دهه فجر به بهره برداری می رسد.

«اسدالله جلال زاده»، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی و «محمدعلی آخوندی»، فرماندار خوسف به همراه تنی چند از مسئولان شهرستان خوسف از جاده دسترسی روستای سیوجان_فخرآباد، جاده عیلکی زرگرذ، جاده طالب آباد دو، جاده روستای سلم آباد به شهر ماژان و پروژه ایمن سازی وردی شهر ماژان بازدید کردند.

 

«اسد الله جلال زاده»، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی در بازدید از محورهای مواصلاتی شهرستان خوسف اظهار کرد: با توجه به گستردگی راه های مواصلاتی شهرستان خوسف، راه ها نیاز به ترمیم های خاصی دارد که امیدواریم با برنامه ریزی هایی که صورت خواهد گرفت، ترمیم و احداث برخی جاده های شهرستان انجام شود.

 

وی با بیان اینکه سه و نیم کیلومتر باقی مانده از محور روستای سلم آباد تاپایان سال انجام و به بهره برداری می رسد، افزود: همچنین تکمیل جاده چاه طالب آباد دو در پروژه های سال آینده این اداره کل در نظر گرفته شده است.

 

مدیر کل راهداری وحمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی با بیان اینکه ورودی شهر ماژان در صورت تأمین باقی مانده اعتبار به صورت کامل انجام می شود، تصریح کرد: قسمت اصلی این پروژه  در دهه مبارک فجر به بهر برداری می رسد و تکمیل این پروژه جزو پروژه های اولویت دار ما خواهد بود.

 

«محمد علی آخوندی» فرماندار خوسف نیز در جریان این بازدید با بیان اینکه توجه به محورهای مواصلاتی شهرستان خوسف، به عنوان سومین شهرستان وسیع استان خراسان جنوبی، یکی از اولویت های کاری شهرستان است، افزود: در خصوص راه های شهرستان تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است.

 

وی ادامه داد: در این بازدید، راه های اولویت دار به ویژه محورهای زیرسازی شده مشخص و برای سال بعد پیش بینی اعتبار خواهد شد، تا با بهره برداری از آن مردم طعم شیرین خدمت رسانی را بچشند.

 

گفتنی است در این بازدید مقرر شد عملیات روکش جاده مواصلاتی بین روستاهای سیوجان و فخرآباد طی چند روز آتی شروع شود، همچنین عملیات تکمیل جاده عیلکی_ زرگر در صورت تأمین اعتبار انجام و فاز اول پروژه ایمن سازی ورودی شهر ماژان تا دهه فجر به بهره برداری و فاز دوم نیز از محل سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان پیگیری لازم جهت تخصیص اعتبار انجام شود.

 

 

 

 

 

درجلسه کارگروه تنظیم بازار شهرستان درمیان عنوان شد

کمبود تخم مرغ و روغن در بازار

جلسه کارگروه تنظیم بازار شهرستان درمیان به ریاست فرماندار و با حضور سایر اعضا در محل سالن جلسات فرمانداری برگزار شد، فرماندار درمیان در این جلسه با توجه به کمبود بعضی اقلام مصرفی ضروری مثل روغن و تخم مرغ خواستار پیگیری ادارات متولی در زمینه تأمین نیاز مردم شهرستان در این خصوص شد.

فرماندار در ادامه تشدید بازرسی ها و نظارت مستمر بر چگونگی عرضه و فروش با قیمت مصوب اقلام ضروری را توسط اعضای کارگروه تنظیم بازار شهرستان بسیار حائز اهمیت دانست تا مشکلات مردم در این زمینه کاهش یافته و به حداقل ممکن برسد.

دستور فرماندار درمیان به اعضای کارگروه در خصوص اتخاذ تمهیدات لازم برای تأمین اقلام ضروری مردم در بازار بویژه در روزهای آخر سال و نوروز ۱۴۰۰ و همچنین برنامه ریزی برای اجرای بهتر و بیشتر نظارت ها جهت افزایش رضایت مردمی از کنترل قیمت ها در بازار از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود.

ساعت کاری در نانوایی ها رعایت نمی شود

فرماندار شهرستان درمیان همچنین در جلسه کارگروه آرد و نان این شهرستان از وضعیت فعالیت بعضی از نانوایی ها در شهر اسدیه در زمینه رعایت ساعت کاری ابلاغ شده ابراز نارضایتی کرد و گفت: این موضوع با بازرسی های سرزده  کاملاً مشهود بوده و اداره صمت شهرستان به همراه اتاق اصناف باید تدابیر کاربردی و فوری در این زمینه اتخاذ کنند.
نصب تابلوی متحدالشکل در معرض دید مردم با درج ساعت کاری نانوایی ها، اطلاع رسانی ساعت پخت در فضای مجازی(کانال ها و گروه ها در پیام رسان ها) و همچنین ابلاغ ساعات کاری نانوایی های سراسر شهرستان در شهرها و روستاها به دیگر نهادهای نظارتی، اعضای شورای اسلامی، شهرداران در شهرها و دهیاران در روستاها از موارد مهم مورد تأکید فرماندار جهت پیگیری و اجرا به اعضا در این جلسه بود.

 

 

 

در دیدار جمعی از مسئولان قاین با مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی عنوان شد

اختصاص ۲۵میلیارد ریال برای طرح باز آفرینی شهر قاین

در دیدار جمعی از مسئولان قاین با مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی مسایل، مشکلات و درخواستهایی در خصوص مسایل مرتبط به حوزه راه وشهرسازی از جمله منطقه گردشگری شهر قاین، کمیسیون ماده ۵ و کمیته امور زیربنایی ، طرح بازآفرینی و اقدام ملی مسکن و مواردی دیگر مطرح شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این جلسه بیان داشت:نگاه مجموعه راه و شهرسازی در راستای کمک به شهرداری ها و کاهش مشکلات عمرانی واجتماعی در حوزه شهری می باشد و در راستای این هدف نیازمند کمک و همکاری شهرداری ها و شورای های اسلامی در جهت انجام وظایف خود می باشیم.
داعی افزود: در حوزه باز آفرینی شهری ۱۲ پروژه در سطح شهر قاین در محلات هدف طرح باز آفرینی شهری هدف گذاری گردیده و جهت تعیین پیمانکار مناقصاتی نیزبرگزار شده که متاسفانه تاکنون استقبالی صورت نگرفته است و بیشترین پروژه های باز آفرینی دراستان بعد از شهر بیرجند در شهر قاین با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال تعریف شده است.

وی گفت:در طرح اقدام ملی مسکن به دلیل عدم تامین زمین مورد نیاز جهت احداث طرح اقدام ملی مسکن در شهر قاین، اراضی این طرح در روستای شاهیک در نظر گرفته شده است.

وی درخصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه راهها نیز گفت:در حوزه ساخت راه ها اولویت اداره کل راه و شهرسازی در شهرستان قاین، تکمیل و اتمام باند دوم محور قاین-بیرجند می باشد که در سال ۹۹ حدود ۱۸ کیلومتر از این محور دو بانده گردیده که این مقدار طی سالیان گذشته بی سابقه بوده است و با پیگیری های صورت گرفته مبلغ ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از بانک مسکن برای تسریع روند ساخت این محور اخذ شده و انشالله تا پایان سال طول مسیر دو بانده شده محور قاین- بیرجند به ۷۰ کیلومتر خواهد رسید.

داعی در ارتباط با طرح جامع شهر قاین نیز بیان داشت:تا پایان سال مراحل استانی و طرح در کمیته برنامه ریزی استان به پایان خواهد رسیدو در خصوص طرح جامع گردشگری قاین نیز این طرح باید نواقص و اخذ استعلامات آن توسط شهرداری تکمیل گردد تا جهت اخذ مجوز در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور مطرح گردد. در خصوص مباحث مربوط به دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ طرح تفصیلی و کمیته امور زیر بنایی همکاری لازم در جهت تسریع درروند پرونده های ارسالی به کمیسیونهای مربوط صورت خواهد پذیرفت.

 

 

 

 

 

رفع بوی نامطبوع پساب تصفیه خانه فاضلاب بیرجند نیازمند چاره اندیشی است/۳

دادستان بیرجند بر انجام تدابیر لازم و ویژه برای رفع بوی نامطبوع پساب تصفیه‌ خانه فاضلاب بیرجند تاکید کرد و گفت: در صورتی که نیاز است تجهیزات آن به روزرسانی شود.

 حجت الاسلام علی نسایی زهان  عصر امروز در بازدید میدانی از حوزه پساب تصفیه خانه بیرجند با حضور مسئولین مرتبط در پی دغدغه همشهریان نسبت به وضعیت بهداشتی این پساب‌ها، اظهار کرد: باید با کمک رسانه‌ها افکار عمومی را توجیه کنیم که رها شدن پساب بر سلامتی مردم و بهداشت محیط تاثیر ندارد.

وی افزود: اما اگر کارشناسان به این نتیجه رسیدند که رها شدن پساب برای سلامتی مردم و دام‌هایشان ضرر دارد باید این موضوع با تدبیر سریع‌تر حل و فصل شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز بیرجند با بیان اینکه سلامتی مردم خط قرمز  ما است، گفت: اگر سیستم قضایی تشخیص دهد که رها کردن پساب فاضلاب به سلامتی مردم خدشه وارد کرده مسئولان امر باید پاسخگو باشند.

نسائی به بوی تعفن ناشی از تصفیه‌ خانه فاضلاب بیرجند اشاره و خاطرنشان کرد: باید برای این بوی نامطبوع پساب فاضلاب که منطقه را آلوده کرده تدابیری اندیشیده شود و اگر  نیاز است تجهیزات آن به روز رسانی شود.

وی با اشاره به اینکه باید تمام دستگاه‌های اجرایی متولی پای کار بیایند تا این دغدغه مردم رفع شود، یادآور شد: در سیستم قضایی هدف ما مچ گیری نیست بلکه به دنبال حل مشکلات و رفع دغدغه مردم هستیم.

امامی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه بوی نامطبوع در خصوص بحث تصفیه خانه و پساب نیست بلکه مربوط به برکه است، گفت: طبق اعتراض مردم  و دغدغه‌ای که روستاهای اطراف   داشتند کاری در دست اقدام داریم که بو را دیگر نخواهیم داشت.

تصادفات درون شهری خراسان جنوبی ۲۶ درصد کاهش یافت/۴

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی از کاهش ۱۳ درصدی متوفیان و ۲۷ درصدی تصادفات جرحی بین شهری در سال جاری در استان خبر داد.

سرهنگ عباسی درنشست خبری با بیان اینکه در مرکز استان این آمار کاهشکاهش تصادفات فوتی و جرحی درون شهری قابل توجهی داشته است، گفت: در مرکز استان متوفیان ناشی از تصادفات درون شهری کاهش ۵۵ درصدی و تصادفات جرحی نیز کاهش ۲۳ درصدی داشته است.
سرهنگ عباسی با اشاره به اینکه ۵۳ درصد رانندگان مقصر در سن ۱۵ تا ۳۵ سال هستند، افزود: ۶۵ درصد علت تصادفات درون شهری عدم توجه به جلو و عدم رعایت حق تقدم بوده و ۴۷ درصد مجروحان و ۱۳ درصد متوفیان عابر پیاده هستند.
وی از مردم خواست: توجه بیشتری به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی رانندگی داشته باشند.
رئیس پلیس راهور استان عدم استفاده از راهنما هنگام گردش به چپ و راست و دور زدن ها، تجاوز به خط عابر پیاده پشت چراغ راهنما و نبستن کمربند ایمنی توسط سرنشینان را از جمله بیشترین تخلفات رانندگان عنوان کرد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان افزود: استفاده از تلفن همراه، هندز فری و اسپیکر‌های داخل ماشین تخلف محسوب شده و منجر به افزایش تصادفات می‌شود.
سرهنگ عباسی همچنین با قدردانی از صدا و سیمای استان برای فرهنگ سازی طرح محدودیت تردد‌ها و مشارکت ۹۰ درصدی شهروندان استان در اجرای این طرح گفت: این محدودیت همچنان شب‌ها برقرار است و با برقرارری این محدودیت‌ها شاهد کاهش آمار تصادفات و فوتی‌ها بوده ایم.
وی گفت: افرادی که برای تردد برون شهری دارای مجوز بوده و کار ضرور داشته اند می‌توانند جرایم ثبت شده را از طریق مراجعه به واحد رسیدگی به تخلفات رانندگی در اجرائیات پلیس راهور استان، پیگیری و لغو کنند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گفت: در دوران کرونا آموزش‌های عمومی در بین مردم و مدارس به صورت مجازی برگزار و اعطای گواهینامه نیز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام  و در آینده نزدیک کلاس‌های آئین نامه نیز به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
سرهنگ رضایی همچنین تاکید کرد: نبود امکانات هوشمند ترافیکی در استان، نبود روشنایی در میادین برخی شهرستان‌های استان و وجود نقاط حادثه خیز درون شهری از جمله معضلات ترافیکی است که نیازمند بررسی و چاره اندیشی در شورای ترافیک و توجه ویژه مسوولان است.

 

اطعام فاطمی نیازمندان در بیرجند/مشقِ احسان با قلم
تهیه پنج هزار پرس غذای گرم برای نیازمندان اقدامی است که توسط مرکز نیکوکاری رسانه یاران خراسان جنوبی با همراهی خبرنگاران و خیران در سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) دل‌های عاشق را به هم گره زد.

 

به گزارش شبستان نیکوکاری، یکی از شاخه های مهم اخلاق اجتماعی است که سرچشمه همه نیکی ها به شمار می رود؛ از این رو امام علی علیه السلام می فرماید: «جامع خوبی ها در نیکوکاری ها است».

امام صادق علیه السلام به یاران خود می فرمود: «در خیر رساندن به برادران خود و نیکی به آنها مسابقه بدهید و اهل نیکی و خیر به مردم باشید؛ چرا که برای بهشت دری است به نام معروف و تنها کسانی از این در وارد بهشت می شوند که در دنیا به کار خیر مشغول بوده اند. هرگاه بنده ای به دنبال برطرف ساختن حاجت برادر مؤمنش حرکت می کند، خداوند دو فرشته را بر او می گمارد که یکی از چپ و دیگری از راست برای او از پروردگارش استغفار می طلبند از خدا برآورده شدن نیازهایش را می خواهند». سپس حضرت فرمود: «به خدا قسم رسول خدا صلی الله علیه و آله به هنگام برآوردن حاجت مؤمن، از خود آن فرد خوشحال تر بود».

 

از رسول خدا صلی الله علیه و آله در مورد معنای شاد کردن مؤمن پرسیدند، حضرت فرمود: «غرض سیر کردن او، از میان برداشتن دشواری و رنج او و قضای دین اوست».

 

تا توانی به جهان خدمت محتاجان کن

در این روزگار کرونایی بسیاری از مردم و خانواده های کم در آمد و آسیب پذیر در تنگنای سختی برای تامین معاش و روزی قرار گرفتند. حمایت و دلجویی از این افراد وظیفه انسانی هر فردی است. بیش از یکسال است که جمعی از خبرنگاران و اهالی رسانه در قالب مرکز نیکوکاری تخصصی رسانه یاران خراسان جنوبی گرد هم آمدند تا هر یک در حد توان و بضاعت خود یاری‌گر نیازمندان باشند و باری هر چند اندک از دوش آنها بردارند.

 

جوانان و خیران مرکز نیکوکاری رسانه یاران خراسان جنوبی اعتقاد دارند که یکی از بزرگ ترین تکالیف ما در مورد برادران دینی مان، کوشش در برطرف ساختن نیاز مؤمنان و مشکلات ایشان است. این کار بالاترین حق انسانی ما به شمار می آید. «تا توانی به جهان خدمت محتاجان کن/ به دمی یا درمی یا قلمی یا قدمی».

 

حالا باری دیگر در سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) دخت گرامی نبی مکرم اسلام در شهر بیرجند بوی احسان می آید و نیکوکاری. مرکز نیکوکاری رسانه یاران خراسان جنوبی با همت خیران دستان نیازمند را در آغوش مهرشان می‌نوازند تا با اطعام فاطمی آنان را مهمان سفره بانوی دو عالم  کنند. بانویی که توجه ویژه ای به فقرا داشت و هیچ مستمند و نیازمندی را از در خانه اش دست خالی رد نمی فرمود.

 

خیرانی که سفره محبت می گسترانند

در روزگاری که برخی سفره هایشان خالی، دست هایشان خالی‌تر و گاهی شرمنده کودکانشان هستند و گاهی شب گرسنه سر بر بالین می گذارند، هستند انسان های وارسته ای مانند برخی خبرنگاران و جهادگران که با وجود متمکن نبودن، ثروتمند هستند و در عین نداری به دنیای نیازمندان رنگ می پاشند. کریمانه سفره محبت خود را می گسترانند و با همت خیران به خانه های نیازمندان می روند و غذای گرم توزیع می کنند.

 

 

خبرنگاران و اهالی رسانه استان از شب گذشته با حضور پیکر مطهر شهید گمنام ضمن اقامه مجلس عزای بانوی دوعالم حضرت فاطمه زهرا (س)، برای اولین‌بار طبخ پنج هزار پرس غذای گرم برای توزیع در بین نیازمندان شهرستان بیرجند را آغاز کردند تا با الگوبرداری از سیره حضرت فاطمه زهرا(س)، در کمک به نیازمندان به ایشان اقتدا کنند.

 

روایت مشهوری از حضرت زهرا (س) است که فرمودند: من سه چیز را از دنیا دوست دارم تلاوت قرآن، نگاه به صورت رسول الله و رسیدگی به نیازمندان در راه خدا. از آنجایی که حضرت زهرا (س) نسبت به نیازمندان احساس درد و دغدغه دارند شبی که مسکین، یتیم و اسیری در خانه اشان را می زند در حالی که خانواده حضرت روزه بودند غذای خود را به این افراد تقدیم می کنند.

 

 

اینجا در آشپزخانه حسینیه صاحب الزمانی (عج) بیرجند عالمی دارند دست روی دست نمی گذارند بلکه یا علی(ع) می گویند تا قطره قطره دریا شوند و نیازمندان را دریابند. هر کسی مشغول کاری برای طبخ اطعام فاطمی است. علاوه بر مردانی که در آشپزخانه کار می‌کنند و در کنار دیگ‌های غذا حضور دارند، خانم‌های خبرنگار هم از روز قبل در پوست گرفتن سیب‌زمینی و پیاز و همچنین تمیز کردن لپه و زرشک مورد نیاز فعالیت دارند. رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی باعث شده تا همه ماسک و دستکش داشته باشند.

 

 

از صبح زود بعد از دم کشیدن ۳۰۰ کیلو برنج و جا افتادن خورشت نذری، کار کشیدن غذا شروع می شود. ظرف‌های یکبار مصرف روی میز چیده شده بود و هر کدام میزبان یک کفگیر برنج بودند با خوشت قیمه پر ملاط!

 

 

هر لحظه پیچیدن صدای بلند صلوات فضای آشپزخانه حسینیه را عطرآگین می کند. همه مشغول بودند، یکی ظرف‌ها را می چید. دیگری برنج می‌کشید. آن دیگری خورشت می‌ریخت و خانم ها هم در ظرف‌ها را می‌بستند و در سبدها می‌گذاشتند. آن وسط یاسمن و کیانا ۱۰ ساله هم با چادرهای مشکی که بر سر داشتند، همراه مادرانشان بیکار نمی نشستند و هر کاری از دستان کوچکشان برمی آمد با شوق و ذوق انجام می دادند.

 

 

بسته های غذا گرم یکی پس از دیگری در ماشین ها چیده می‌شدند و به روستاهای کم برخوردار شهر بیرجند برای توزیع اعزام می شدند. نزدیک ظهر بود که کم کم بساط اطعام فاطمی جمع شد و ته دیگ‌های روغنی روی سینی‌ها در حال تقسیم شدن بودند.

 

عزاداری برای حضرت فاطمه(س) هیچ وقت قطع نمی‌شود؛ شاید کرونا امسال برخی فعالیت را محدود کرد اما بیرق و تبرک فاطمی هیچ وقت نباید از رونق بیفتد.

 

«مهدی کاظمی فرد» مسئول اجرایی مرکز نیکوکاری تخصصی رسانه یاران خراسان جنوبی نیازمندان را میهمان همیشگی سفره ائمه معصومین(ع) می داند و می گوید: در سالروز شهادت حضرت فاطمه(س)  پنج هزار و ۳۰۰ پرس غذای گرم با اولویت ایتام و نیازمندان به همت خیران طبخ و در بین نیازمندان توزیع شد.

 

وی به تهیه ۷۰۰ کیلوگرم برنج، ۳۰۰ کیلو گوشت، ۹۰ کیلو لپه و … اشاره و بیان می کند: هزینه ۸۰ میلیون تومانی تهیه این اطعام فاطمی توسط خیران، گروه جهادی بسیج رسانه، آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، مرکز نیکوکاری رسانه یاران و کمیته امداد استان تامین شد.

 

 

کاظمی فرد در ادامه می گوید: همچنین خبرنگاران، گروه های جهادی، خادمیاران رضوی و برخی مراکز نیکوکاری شهرستان بیرجند در توزیع این غذاها بین نیازمندان روستاهای کم برخوردار و مهرجویان کمیته امداد و بهزیستی کمک و همراهی کردند.

 

 

مسیر خیری که هم­چنان ادامه دارد…  

مرکز نیکوکاری رسانه یاران خراسان جنوبی نوپاست و یک سالی بیش تر از عمر آن نمی گذرد، اما این مرکز توانسته با دست یاری اهالی و خیران قدم هایی بزرگ برای رفع احتیاجات ضروری نیازمندان شناسایی شده بردارد تا جایی که علاوه بر تهیه سبد معیشتی، بسته لوازم التحریر و پوشاک گرم برای نیازمندان، اقدام به تهیه جهیزیه هر چند اندک برای دختران نیازمند تازه عروس می کنند و برخی اوقات دارو برای مریضان نیازمند تهیه می کنند و این کار و مسیر خیر همچنان ادامه دارد.

از ابتدای سال جاری تاکنون؛
۱۰ وقف جدید در شهرستان بیرجند ثبت شد
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند از ثبت ۱۰ وقف جدید در شهرستان بیرجند به ارزش تقریبی چهار میلیارد تومان از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

 حجت الاسلام «دادخدا خدایی»  اظهار داشت: وقف مهمترین عامل در کاهش فقر و رفع نیاز نیازمندان است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند با بیان اینکه وقف باید به عنوان یک عمل پسندیده در جامعه ترویج یابد، گفت: مردم مومن بیرجند از سال های بسیار دور به فرهنگ وقف در زمینه های مختلف توجه داشته اند.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان بیرجند ۲ هزار و ۷۱۰ موقوفه وجود دارد، ادامه داد: در این شهرستان ۶ هزار و ۲۳۸ رقبه به ثبت رسیده است.

حجت الاسلام خدایی در ادامه بیان کرد: ۴۴ هزار و ۱۴۴ نیت با عناوین حفظ و نگهداری عین، نیات مذهبی، نیات خیریه، نیات اجتماعی و غیره در شهرستان های بیرجند و درمیان وجود دارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند از ثبت ۱۰ وقف جدید از ابتدای امسال تاکنون در شهرستان بیرجند خبر داد و تصریح کرد: این موقوفات به ارزش تقریبی ۴ میلیارد تومان به ثبت رسیده اند و این موقوفات نشان می دهد که مردم در دوران شیوع ویروس کرونا از این فرهنگ با ارزش غافل نشده اند.

وی در پایان به نیات این موقوفات اشاره کرد و گفت: وقف های ثبت شده در بحث عزاداری امام حسین(ع)، کمک به ایتام و فقرا، وقف بر طلاب حوزه علمیه درخش، فعالیت های قرآنی و بهداشتی، صرف مسجد امام حسن(ع) درخش و امور خیریه بوده است.

وقف مهم‌ترین عامل در کاهش فقر/۲-۳

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند گفت: وقف در جامعه موجب می شود که فقر کاهش و اشتغال در بین اقشار جامعه گسترش یابد.

خدایی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از کارکرد‌های مهم وقف، فقرزدایی در جامعه است و با گسترش فرهنگ وقف می‌توان میزان فقر و محرومیت را در جامعه کاهش داد ، بنابراین وقف باید به عنوان یک عمل پسندیده در جامعه ترویج یابد.

او افزود: ۱۰ وقف جدید از ابتدای امسال در شهرستان به ارزش تقریبی ۴ میلیارد تومان ثبت شده است.

خدایی بیان کرد: وقف‌های ثبت شده در بحث عزاداری امام حسین (ع)، کمک به ایتام و فقرا، وقف بر طلاب حوزه علمیه درخش، فعالیت‌های قرآنی و بهداشتی، صرف مسجد امام حسن درخش و امور خیریه بوده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند عنوان کرد: همچنین ۴۴ هزار و ۱۴۴ نیت با عناوین حفظ و نگهداری عین، نیات مذهبی، نیات خیریه، نیات اجتماعی و … در بیرجند و درمیان وجود دارد.

 

۱۸ هزار دانش‌آموز خراسا‌ن‌جنوبی محروم از «شاد»/۳-۷

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی گفت: حدود ۹۰ درصد دانش‌آموزان استان در شبکه شاد حضور دارند و تنها ۱۰ درصد دانش‌آموزان، که بیش از ۱۸ هزار نفر می‌شوند محروم از گوشی همراه و اینترنت می‌باشند.

۱۸ هزار دانش‌آموز خراسا‌ن‌جنوبی محروم از «شاد»

به گزارش خبرگزاری فارس ، محمدعلی واقعی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی به دنبال این هدف هستیم که حتى یک استعداد، از میان هزاران  نوجوان و جوان این خطه هدر نرود.

جذب  ۱۴۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل

وی با اشاره به اجرای طرح «آبا» در ۶ شهرستان بشرویه، بیرجند، سرایان، سربیشه، فردوس و طبس، عنوان داشت: در این طرح ۱۴۰ دانش‌آموز دختر و پسر بازمانده از تحصیل شناسایی شده و جذب کلاس‌های درس اقماری شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی تصریح کرد: در اجرای تحقق راهکارهای سند تحول بنیادین، طرح «آبا» به عنوان یکی از بسته‌های تحولی و به منظور افزایش نرخ پوشش تحصیلی و جذب حداکثری دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل دوره‌های تحصیل اول و دوم متوسطه اجرا می‌شود.

«آبا» به کمک دانش‌آموزان مناطق محروم می‌آید

واقعی ادامه داد: این طرح در تمامی مناطق و شهرستان‌ها به ویژه در مناطق روستایی، مرزی و کمتر توسعه‌یافته با استفاده از ظرفیت‌های مدارس آموزش از راه دور و با بکارگیری فناوری نوین و استفاده از ظرفیت خیرین، حمایت‌های شوراهای آموزش وپرورش و دستگاه‌های اجرایی و نهادهای محلی تدوین و ابلاغ می‌شود.

وی تصریح کرد: کاهش آمار دانش‌آموزان بازمانده ازتحصیل، استفاده از آموزش‌های مبتنی بر فناوری‌های نوین باانعطاف در زمان و مکان، امکان ارائه رشته‌های تحصیلی متناسب با استعداد دانش‌آموزان و نیازهای استان، جبران بخشی از کمبود نیروی انسانی در دوره متوسطه و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها از جمله مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح به شمار می‌رود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی تجهیزات، نیروی انسانی و تأمین هزینه‌های جاری را از جمله منابع اجرای طرح آشتی با آموزش دانست و عنوان کرد: کمک‌های خیرین آموزشی و فرهنگی (سمن‌ها)، نهادها و دستگاه‌های اجرایی، کمک‌های شورای آموزش و پرورش و اعتبارات آموزش و پرورش از جمله مهم‌ترین منابع تأمین این هزینه‌ها هستند.

پیوستن ۹۰ درصد روستاهای استان به شبکه ملی اطلاعات

واقعی با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی هدایت از پیوستن ۹۰ درصد روستاهای استان به شبکه ملی اطلاعات خبر داد و بیان کرد: کلیه دستگاه‌های اجرایی، فرمانداری‌ها، بانک‌ها، خیرین نیکوکار و اقشار مختلف می‌تواند با اهدای گوشی و تبلت در این طرح ملی مشارکت داشته باشند.

وی عنوان داشت: حدود ۹۰ درصد دانش‌آموزان استان در شبکه شاد حضور دارند و تنها ۱۰ درصد دانش‌آموزان، که  بیش از ۱۸ هزار نفر می‌شوند محروم از گوشی همراه و اینترنت می‌باشند.

 

 

احداث نمازخانه دبستان کرقند با همت خیرین روستا/۲

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: با مشارکت مردم نیک اندیش، خیر و مومن روستای کرقند قاین نمازخانه دبستان این روستا احداث می شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی  در سفر به شهرستان قاین و دیدار با مدیر آموزش و پرورش شهرستان، اظهار کرد: این نمازخانه با زیر بنای ۱۲۰ متر مربع با مشارکت  ۳۰۰ میلیون تومانی مردم خیر این روستا احداث می شود و ۱۸۷ دانش آموز پسر دوره ابتدایی این دبستان از مزایای آن بهره مند می شوند.

وی با با بیان این که معلمان دلسوز و زحمت‌کش در کمال اخلاق و با عشق، در ایام سخت کرونا به رسالت آموزشی و پرورشی خود در سراسر استان به خوبی عمل کرده و، چراغ تعلیم و تربیت را روشن نگه می دارند، تصریح کرد: این سنگر سازان بی سنگر عرصه تعلیم و تربیت و فرماندهان خط مقدم میادین جنگ نرم، ا در دورترین نقاط استان، پرچم ایران را بر فراز مدرسه، افراشته نگه داشته و می دارند.

به گفته واقعی، معلمان سخت کوش و فداکار  خطه قهستان زمین تمامی خطرات و تهدیدات کرونا ویروس را به ان خریده، با وجود کمبود امکانات و تجهیزات زیرساخت ها در برخی روستاها و مدارس ، صمیمانه و مسئولانه در خدمت فرزندان شما هستند تا نسلی مومن، دانا، کارآفرین و دارای مهارت، تربیت کنند.

معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی:
بازگشایی مجدد مدارس، بر اساس اعلام نظر سخنگوی ستاد ملی کرونا/۳-۲

 

معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: در خصوص نحوه بازگشایی یا استمرار وضعیت فعلی مدارس، سخنگوی ستاد ملی اعلام نظر خواهد کرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ خوش خبر با بیان این مطلب در جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، به مبحث مهم عادی انگاری مردم در مبارزه با ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: مردم و مسئولین باید بدون عادی انگاری و در فضایی هم راستا، وضعیت استان را بهبود بخشند.
وی گفت: در رعایت دستورالعمل ها، تابع ستاد ملی هستیم اما برای مدیریت شرایط استان، تصمیماتی براساس اقتضائات موجود لحاظ می گردد که البته ناقض مصوبات کشوری نیست.
معاون استاندار به لزوم رعایت دستورالعمل های بهداشتی اشاره و تأکید کرد: برگزاری تجمعات و دورهمی ها همچنان ممنوع است زیرا باعث دامن زدن به شیوع بیماری می شود.
خوش خبر، استمرار فرهنگ سازی در مدیریت بیماری کرونا را مورد تأکید قرار داد و گفت: اگر چه امروز مردم از سواد بالایی در مواجهه با بیماری کرونا برخوردارند اما، استمرار قاعده رعایت پروتکل ها برای سلامت مردم که بزرگترین سرمایه ما هستند، ضروری است.
وی از کسب موفقیت بزرگ تغییر رنگ استان در نتیجه مدیریت بیماری کرونا گفت و تصریح نمود: رسیدن به شرایط مطلوب استان، نتیجه مشارکت بالای مردم و حضور مؤثر دستگاه های عضو ستاد است.
معاون استاندار با بیان این که رعایت ضوابط بهداشتی در برگزاری اجتماعات رسمی بسیار مهم است، گفت: رعایت فاصله فیزیکی در برگزاری جلسات مجوز دار باید به فرهنگ تبدیل شود.
خوش خبر به وضعیت بازگشایی مدارس اشاره کرد و گفت: در خصوص نحوه بازگشایی مجدد مدارس یا استمرار وضعیت فعلی، سخنگوی ستاد ملی اعلام نظر خواهد کرد.
وی به جایگاه نظرات دانشگاه علوم پزشکی در تصمیمات ستاد استانی اشاره کرد و اظهار داشت: در تصمیمات ستاد استانی نظرات علمی و کارشناسی شده دانشگاه علوم پزشکی لحاظ می گردد.
معاون استاندار، برگزاری برخی جلسات را مایه خیر و برکت کشور و استان دانست و تصریح کرد: این مراسم باید بر اساس پروتکل های بهداشتی برگزار شود.
خوش خبر، رعایت دستورالعمل های بهداشتی را مورد تأکید قرار داد و افزود: حفظ سلامت مردم وظیفه ما و در رأس همه فعالیت ها قرار دارد، لذا با دستگاه‌هایی که تصمیمات ستاد ملی و استانی را نقض نمایند، برخورد می شود.
وی توجه ویژه به آرامستان ها را خواستار شد و گفت: طبق دستور اکید شخص استاندار و با همکاری فرمانداران و مشارکت شهرداری ها، نظارت بر آرامستان ها در استان تشدید می گردد.
معاون استاندار از لزوم بازرسی هوشمند از اصناف گفت و اظهار داشت: بازرسی از اصناف باید هوشمندانه صورت بگیرد و اگر این اتفاق نبیفتد می تواند زمینه ساز ایجاد پیک چهارم بیماری در استان باشد.
خوش خبر به افزایش آمار بیماران سرپایی کرونا در استان طی چند روز اخیر اشاره کرد و گفت: این مسئله باید مورد واکاوی دقیق قرار گیرد.
وی ادامه داد: در رابطه با توزیع اقلام تنظیم بازار باید تمهیداتی اندیشید که این اقلام با رعایت کامل پروتکل ها انجام شود.

 

 

 

تدوین طرح پژوهشی سند توسعه رسانه ای خراسان جنوبی/۲-۳

    
تدوین طرح پژوهشی سند توسعه رسانه ای خراسان جنوبی
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به سند توسعه رسانه ای استان اشاره کرد و گفت: طرح پژوهشی سند با کمک متخصصان امر و کارشناسان حوزه رسانه در حال آماده سازی است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده با اشاره به ظرفیت بالای رسانه های استان و گستردگی فعالیت آن ها در این منطقه، عنوان کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، تدوین سند رسانه ای استان در دستور کار شورای اطلاع رسانی قرار گرفت.

وی به تاییدیه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و تخصیص اعتبار در این راستا اشاره کرد و ادامه داد: سند در قالب طرحی پژوهشی در حال آماده سازی است و توسط کارشناسان بررسی و کار مطالعاتی بر روی آن انجام خواهد شد.

به گفته وی هدف این سند، گسترش کمی و کیفی سازی رسانه های خراسان جنوبی است تا با ارتقای شاخص‌ها در راستای فعال‌ سازی بیش از پیش رسانه‌ ها ، شاهد توسعه استان باشیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با تاکید بر این که سند توسعه رسانه ای ، وضعیت فعلی و چشم‌انداز رسانه‌ای استان برای انتخاب مسیر درست مشخص می کند، اضافه کرد: فرهنگ سازی برای قرار گرفتن نشریات در سبد کالای خانوار نیز از دیگر اهداف این سند است.

 

 

گفتگو با هنرمند «توباف» خراسان‌جنوبی؛

هنری که نام «خراشاد» را جهانی کرد/حمایت‌هایی که روی کاغذ ماند/۷

هنری که نام «خراشاد» را جهانی کرد/حمایت‌هایی که روی کاغذ ماند

هنرمند خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه هنر «توبافی» نام روستای خراشاد را حتی در فراسوی مرزها بلند آوازه کرده است، گفت: برخی حمایت‌ها از هنرمندان صنایع دستی تنها بر روی کاغذ است.

به گزارش مهر صنایع دستی در هر سرزمینی بخشی از هویت مردمان آن دیار محسوب می‌شود. نشانی از گذشتگان و جلوه‌ای از توانمندی‌های جوانان امروز را با خود به همراه دارد و چه بسیار زنان و مردانی که با استفاده از صنایع دستی نه تنها برای خود که برای دیگر هم همشهری‌های خویش نیز اشتغال‌زایی کرده‌اند.

فاطمه ذاکریان از جمله زنان هنرمند خراسان‌جنوبی و روستای زیبای خراشاد است که نه تنها با استفاده از صنایع دستی و هنر زیبای «توبافی» بسیاری از خانه‌های این روستای زیبا را تبدیل به یک کارگاه اشتغال‌زایی کرده است بلکه با هنر دست خویش نام خراسان جنوبی، بیرجند و روستای زیبای خراشاد را در فراسوی مرزها بلند کرده است.

خانه‌هایی که تبدیل به کارگاه اقتصاد مقاومتی شدند

کارش را از سال ۸۴ با تأسیس شرکت تعاونی زنان روستای خراشاد آغاز کرده است تا با استفاده از «هنرتوبافی» یا پارچه‌بافی سنتی بسیاری از خانه‌های روستای جهانی خراشاد را تبدیل به یک کارگاه اقتصاد مقاومتی کند.

این روزها ثمره هنر فاطمه ذاکریان و بسیاری از زنان این روستای زیبا و نام آشنا نه تنها در ایران که در بسیاری از کشورهای جهان مشتریان پر و پا قرصی دارد که می‌تواند فرصت ارزآوری نیز برای استان ما داشته باشد.

در شرایطی که تبادل کالا و تجارت با بسیاری از کشورهای اروپایی با مشکل مواجهه شده، فاطمه ذاکریان با سختی فراوان سفارش‌هایی از کشورهای ایتالیا و کرواسی را به دست آنان می‌رساند تا نام و نشان هنر توبافی خراشاد فراگیر شود.

ذاکریان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بعد از تأسیس شرکت تعاونی زنان روستای خراشاد و احیای هنر توبافی و یا همان پارچه بافی سنتی بیش از آنچه فکر می‌کردم این هنر مورد اقبال مردم قرار گرفت.

جذابیت هنر «توبافی» برای توریست‌ها

وی بیان‌کرد: این استقبال از هنر پارچه‌بافی سنتی مردم روستای خراشاد و تهیه محصولات مختلف از این پارچه‌ها نه تنها در بین مردم ایران که در بین گردشگرانی از کشورهای دیگر به روستای توریستی خراشاد می‌آمدند نیز قابل توجه بود.

این هنرمند نام آشنای حوزه صنایع دستی در خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: حدود دو سال قبل گروهی ایتالیایی برای بازدید از روستای خراشاد آمده بودند که از دستگاه‌های «توبافی» ما نیز بازدید کرده و از محصولات ما خوششان آمده بود.

ذاکریان با بیان اینکه این گروه از صنایع دستی ما به عنوان سوغات خریداری کردند، گفت: البته من هیچگاه قیمت را به دلار با آنان محاسبه نکرده و با همان قیمت ریال هزینه را پرداخت کردند که این مسئله بعدها از نظر اقتصادی به من ضرر زد.

وی بیان‌کرد: در سال بعد از این بازدید در حالی که مشغول رنگ‌ریزی از گل برگ زعفران برای رنگ نخ پارچه‌هایمان بودیم، سرگروه همان توریست‌های ایتالیایی با من تماس گرفت و خواست از محصولاتمان برای او عکس و فیلم بفرستم.

این بانوی فعال در عرصه صنایع دستی با اشاره به اینکه سرگروه خودش فردی ایرانی و همسرش ایتالیایی بود، افزود: ایشان بعد از اینکه فهمیدند من در حال تهیه رنگ از گل برگ زعفران هستم، بسیار استقبال کردند چرا که خودش نیز در ایتالیا مشغول تبلیغ برای زعفران قائنات بود.

ذاکریان گفت: این موضوع باعث شد که ارتباط کاری افزون‌تر شود و آن‌ها هر دفعه یک طرح را سفارش دهند گاه جا جواهری به مناسبت سال نو میلادی و گاه شال سر که با استفاده از پارچه‌های سنتی بافته شده بود را برای آنان ارسال کردیم.

آوازه جهانی

وی با اشاره به اینکه سرگروه توریست‌های ایتالیایی محصولات ما را به برخی دیگر از کشورها چون آلمان نیز می‌فرستد، اظهار کرد: برای من بسیار ارزشمند است که این محصولات تولیدی با نام و نشان تعاونی زنان روستای خراشاد در خارج از کشور عرضه می‌شود که از سود مادی و اقتصادی برای من اولویت بیشتری دارد.

این هنرمند خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: این ارتباطات و ارسال محصولات باعث شد تا نام و آوازه روستای خراشاد و زنان کارآفرین و هنر آنان در رسانه‌ها و مطبوعات ایتالیا دیده شود که در جای خود بسیار با اهمیت است.

ذاکریان افزود: در یک نوبت هم از کشور کرواسی که برای بازدید از خانه اعتمادی نیا در بیرجند آمده بودند از کارهای ما استقبال کرده و خرید خوبی داشتند.

هزینه‌های میلیونی صادرات محصولات

وی با اشاره به برخی از مشکلات و سختی‌هایی که در مسیر ارسال محصولات صنایع دستی به کشور ایتالیا داشته است، گفت: بخش‌نامه‌ای هست که بر اساس آن باید ارسال پستی محصولات صنایع دستی به نقاط مختلف با ۳۰ تا ۵۰ درصد تخفیف صورت گیرد.

این بانوی هنرمند روستای جهانی خراشاد با بیان اینکه هر چقدر پیگیر شدم ولی مفاد این بخشنامه برای من رعایت نشد، اظهار کرد: من حتی تا یک میلیون و ۶۰۰ و دو میلیون و چهارصد هزار تومان نیز هزینه پست برای ارسال صنایع دستی روستای خراشاد به دیگر کشورها داده‌ام.

ذاکریان ادامه‌داد: همیشه سخن از حمایت از صنایع دستی و صادرات صنایع دستی به دیگر کشورها زده‌ایم و خواسته‌ایم که دیگر مردمان نیز با هنرهای دیرینه ایرانیان و خراسان‌جنوبی آشنا شوند ولی به راستی آیا در عمل نیز این مهم رعایت می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر خواستار صادرات محصولات صنایع دستی خراسان‌جنوبی هستیم این هزینه‌های بالای پست محصولات به دیگر کشورها در این حوزه چه معنایی دارد، افزود: من به عنوان یک هنرمند، بازرگان و تاجر عمده‌ای نیستم که از طریق مرز و گمرک محصولاتم را ارسال کنیم و تاکنون از طریق پست ارسال محصولات صورت گرفته است

بخش نامه‌ای که اعمال نشد

هنرمند اهل روستای خراشاد بیان‌کرد: وقتی از مسئولان امر درباره چرایی اجرا نشدن بخشنامه ارسال محصولات صنایع دستی با تخفیف ۳۰ تا ۵۰ درصدی می‌پرسم این جواب را می‌شونم که هنوز در سیستم اعمال نشده است.

ذاکریان گفت: علاوه بر این موضوع مسئله دیگری که هنرمندان صنایع دستی را با مشکل رو به رو کرده افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه است که در مورد هنر توبافی افزایش روزافزون قیمت نخ مورد نیاز ما چندین برابر گران شده است.

حفظ یک بازار صادراتی برایم مهم است

وی اظهار کرد: باز هم بر این نکته تأکید می‌کنم که با توجه به نوسانات قیمت و گرانی ارسال محصولات صنایع دستی به دیگر کشورها من به سودآوری زیاد فکر نمی‌کنم، بلکه برای من حفظ یک بازار صادراتی برای ارزآوری در آینده مهم است.

هنرمند توباف خراسان جنوبی یادآور شد: با توجه به جذابیت و زیبایی هنر صنایع دستی در ایران و خراسان‌جنوبی در صورت حمایت از هنرمندان این عرصه، معرفی محصولات صنایع دستی از روش‌های مختلف، صادرات این کالاها می‌تواند ارزآوری بسیار خوبی برای کشور و استان ما داشته باشد و به رونق اقتصادی کمک کند.

ذاکریان افزود: در حال حاضر به نقاط مختلف ایران از بندرعباس در جنوب تا گرگان در شمال و بروجرد هر هفته چندین جعبه ارسال می‌کنم چرا که این هنر سنتی زنان روستای خراشاد آنان را نیز مجذوب کرده است.

وی گفت: امیدواریم این استقبال از هنر «توبافی» روز افزون شود و این هنر را در کشورها و شهرهای بیشتری ببینیم.

هنرمند با دست خود گره بر گره می‌زند، رنگ بر رنگ طرح زیبا می‌آفریند و در نهایت هنری زیبا خلق می‌کند که خواهان زیادی در نقاط مختلف دنیا دارد و چشم‌ها را خیره به خود می‌کند. هنری که در شرایط تحریم فروش نفت و بسیاری از کالاها می‌تواند محور صادرات قرار گیرد، به شرط آنکه حمایت شوند و سنگ‌های در مسیر راهشان برداشته شود.

برگزیدگان سوگواره شعر مشق دلدادگی معرفی شدند۲-۳

    
مراسم اختتامیه سوگواره شعر استانی مشق دلدادگی دوشنبه ۲۹ دی ماه جاری با معرفی آثار برگزیده، در محل سالن گلبانگ برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با بیان این که بیش از ۳۰۰ اثر از ۱۱ شهرستان استان به دبیرخانه این سوگواره ارسال شد، ادامه داد: ۱۲ اثر توسط هیئت داوران به عنوان آثار برگزیده انتخاب شد. وی با اشاره به این که در سال های آتی نیز این سوگواره را به شکل شایسته ای در استان برگزار خواهیم کرد، افزود: خراسان جنوبی شاعران گران سنگ بسیاری دارد که می توان از ظرفیت و استعدادهای آن ها در این برنامه ها بهره برد. نبی زاده خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوان در حوزه شعر، کارهای ارزنده و عمیق تری در استان انجام داد و گام های بلند تری را در محضر شعرای خراسان جنوبی برداشت.  شایان ذکر است آشنایی شیفتگان فرهنگ متعالی عاشورا با سیره، فضائل وصفات بارز امام حسین (ع)، اشاعه و ترویج فرهنگ عاشورا و دفاع مقدس در سطوح مختلف جامعه، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و آشنایی بیشتر با حماسه های ماندگار دوران دفاع مقدس، شناسایی و تجلیل از پدیدآورندگان آثار فاخر فرهنگی مرتبط با عاشورا و دفاع مقدس و ارتقای سطح کیفی اشعار آیینی و دفاع مقدس از جمله اهداف این سوگواره بود.

 

 

 

ارتش جمهوری اسلامی ایران در اوج آمادگی و اقتدار/۳

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نیروی زمینی ارتش گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران در اوج امادگی و اقتدار قرار دارد.

امیر سرتیپ آذریان در مراسم تحلیف سربازان مرکز آموزشی ۰۴ امام رضای بیرجند با اشاره به اینکه دشمنان ایران اسلامی، از پیرزی انقلاب تا به امروز تمام توان خود را برای ضربه زدن کشور به کار گرفته اند افزود: تمام این توطئه‌ها به برکت آمادگی و رشادت‌های ارتش و سایر نیرو‌های مسلح، همراهی مردم و رهبری داهیانه امام خمینی و حضرت آیت الله خامنه‌ای شکست خورده است.

وی با بیان اینکه تمام تحرکات دشمن رصد می‌شود گفت: امروز ارتش ما یک ارتش انقلابی است و رزمایش‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران و سایر نیرو‌های مسلح در چند روز اخیر نشان داد که اگر دشمن کوچکترین خطایی بکند، با پاسخی دندان شکن روبرو خواهد شد.

امیر آذریان با اشاره به اینکه امنیت و اقتدار امروز ایران اسلامی مرهون رشادت‌های رزمندگان در ۸سال دفاع مقدس است افزود: امروز شما سربازان در مسیر شهدا و ایثارگران قدم گذاشته اید و این یک افتخار است.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران خدمت در ارتش را یک افتخار دانست و گفت: امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مرز‌های نیز مستقر است و در کنار سایر نیرو‌های مسلح امنیت را برای کشور به ارمغان می‌آورد.

در این مراسم از تعدادی از خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان و نیرو‌های برتر کادر و وظیفه مرکز آموزش ۰۴ امام رضا قدردانی و نماینده سربازان نیز به اخذ درجه نائل شد.

در پایان مراسم هم یگان‌های حاضر در میدان، رژه رفتند.

 

 

 

در آمد یک ونیم میلیاردی تومانی کشاورزان از پرورش ماهی در شهرستان خوسف/۲

مدیر جهاد کشاورزی خوسف گفت: کشاورزان از پرورش ماهی در استخر های دو منظوره یک و نیم میلیارد تومان درآمد کسب می کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف با بیان اینکه در شهرستان خوسف ۴۹ باب استخر پرورش ماهی وجود دارد ، گفت: بیشتر این استخر ها به صورت دو منظوره با هدف اولیه ذخیره آب کشاورزی و مدیریت بهینه مصرف آب احداث شده است و کشاورزان در کنار ذخیره آب  به  پرورش ماهی  در این استخر‌ها  می‌پردازند.
رضوی گفت: هدف از پرورش ماهی را علاوه بر کسب در آمد ، غنی سازی آب کشاورزی عنوان کرد و گفت: با این اقدام بخشی از مصرف کود در مزرعه کاهش می‌یابد.
وی گفت از این ۴۲ باب استخر سالانه حدود ۵۵ تن انواع گوشت ماهی برداشت و روانه بازار می‌شود که در آمدی بیش از یک ونیم میلیارد تومان نصیب کشاورزان خواهد شد.

 

 

 

کشف لاشه کل وحشی در منطقه حفاظت شده شاسکوه/۴

لاشه یک راس کل وحشی در منطقه حفاظت شده شاسکوه شهرستان زیرکوه کشف شد.

رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان زیرکوه گفت: ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان هنگام عملیات گشت و کنترل اجرای مقررات شکار و صید در منطقه حفاظت شده شاسکوه، موفق به شناسایی و دستگیری دو نفر متخلف شکار و صید شدند.
صادقی افزود: از متخلفان دستگیر شده، لاشه یک راس کل وحشی به همراه دو قبضه سلاح شکاری، مقداری مهمات و یک دستگاه دوربین چشمی کشف و ضبط شد.
وی گفت: بر اساس آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت شکار غیرمجاز هر رأس کل وحشی معادل ۲۵۰میلیون ریال تعیین شده است که از متهمان دستگیر شده اخذ خواهد شد.

اهدای یک تخته فرش دست بافت بانوان شاهرخت به عتبات/۲

در سالروز شهادت دخت نبی مکرم اسلام (س) اولین قالی دست باف از روستای شاهرخت زیرکوه برای ساخت صحن حضرت زینب (س) اهدا شد.

یک تخته فرش ۶ متری دست بافت که توسط ۳۵ بانو از روستای شاهرخت در مدت ۳ ماه بافته شده بود در روز شهات حضرت زهرا (س) برش زده شد.
این قالی دست بافت حدود ۱۲ میلیون تومان ارزش دارد.
جوینده رئیس ستاد بازسازی عتبات و عالیات خراسان جنوبی گفت: مردم استان در این خصوص عنایت ویژه‌ای دارند که تا هم اکنون ۲۶۰ پایگاه قالی بافی با همکاری ۱۴ هزار خانم در حال فعال هستند.

ثبت کاروانسرای چهل پایه خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی/۲

کاروانسرای چهل پایه و مجموعه بنا‌های پیرامون آن در شهرستان طبس خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی ثبت شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: کاروانسرا و مجموعه آثار واجد ارزش آن شامل، آب انبار، پایاب، برج، کوره آجر پزی است که هر کدام از این آثار در خور پژوهش و مطالعه از منظر معماری و تاریخی هستند.
علی شریعتی منش افزود: این بنا هزار و ۶۰۰مترمربع مساحت داشته و بر اساس بررسی‌های باستانشناسی و شواهد معماری به دوره قاجاریه تعلق دارد.
وی گفت: اجزای اصلی این اثر شامل سردر و هشتی ورودی، حیاط، برج، اصطبل، و تاقنما‌های حیاط است.

در ایام فاطمیه؛

۳۷ هزار پرس غذای گرم بین نیازمندان خراسان جنوبی توزیع شد/۲-۳

۳۷ هزار پرس غذای گرم بین نیازمندان خراسان جنوبی توزیع شد

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: ۳۷ هزار پرس غذای گرم بهداشتی طی ایام فاطمیه توسط خانه های هلال بین نیازمندان توزیع شد.

محمد رضا رضایی با اشاره به اقدامات هلال احمر طی دهه فاطمیه بیان کرد: در این ایام ۳۷ هزار و ۴۶۰ پرس غذای گرم بهداشتی با همکاری خیرین و اعضای خانه های هلال در نقاط مختلف استان پخت و توزیع شده است.

وی ارزش این خدمات را بالغ بر هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال دانست و افزود: با رایزنی های انجام شده، یک خیر فردوسی پرداخت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان مستمری ماهیانه برای پنج کودک یتیم را عهده دار شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه تمامی هزینه های پزشکی این ایتام با تایید هلال احمر، توسط این خیر نیکوکار پرداخت خواهد شد، ادامه داد: همچنین در شهرستان درمیان هزینه های درمان شش کودک بیمار توسط خیرین تامین شد.

رضایی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در دهه فاطمیه بیان کرد: در این مدت تعداد ۳۰۰ ثوب البسه به ارزش ۲۲۰ میلیون ریال با مشارکت خیرین بین خانواده های نیازمند درشهرستان های درمیان و بیرجند توزیع شد.

وی با قدردانی از نیکوکارانی که همواره یاری گر هلال احمر برای کمک به نیازمندان هستند، گفت: از مردم نوع دوست و خیر خواستاریم همچون گذشته ما را در امر کاهش آلام محرومین همیاری کنند.

رضایی افزود: خیران علاوه بر مراجعه به ۱۱ شعبه جمعیت هلال احمر در سطح استان برای اهدای کمک‌های نقدی و غیرنقدی، می‌توانند از ظرفیت ۸۰ خانه هلال واقع در روستاهای استان برای کمک به نیازمندان استفاده کنند.

 

 

به صدا در آمدن زنگ خطر پیک چهارم کرونا/۳

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از افزایش بیماران حاد تنفسی و کرونایی بستری در بیمارستان‌های خراسان جنوبی خبر داد.

دکتر دهقانی افزود: در هفته‌های گذشته شاهد کاهش بستری بیماران حاد تنفسی در بیمارستان‌ها بودیم بطوری که به حدود ۱۱۰ مورد رسید، اما در روز‌های گذشته متاسفانه این تعداد به ۱۶۰ مورد افزایش یافت.

وی افزود: همچنین تعداد بیماران کرونا مثبت بستری در بیمارستان‌ها هم در هفته‌های گذشته ۲۳ نفر بود که روز گذشته به ۴۱ مورد رسید که این افزایش تعداد در بیماران حاد تنفسی و کرونایی، زنگ خطری برای احتمال آغاز پیک چهارم کرونا در استان خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بی توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی، تجمع‌های خانوادگی و مسافرت‌ها را ازعوامل اصلی این افزایش اعلام کرد و گفت: در صورت ادامه این روند و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی روز‌های سختی در پیک چهارم کرونا در انتظار ما خواهد بود.

 

شناسایی ۱۹ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند : در شبانه روز گذشته ۱۹ مبتلای جدید به کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تا روز گذشته ۳۵ هزار و ۶۸۹ تست کرونا گرفته شد که منجر به شناسایی ۱۴هزار و ۸۱۶ بیمار شده است.
دکتر مهدی زاده افزود: روز گذشته هم ۱۰۵ تست کرونا انجام شد که جمعا ۲۷ بیمار کرونا مثبت شامل ۹ بستری و ۱۸ سرپایی شناسایی شدند.
وی گفت: از بیماران کرونایی شناسایی شده، ۵ مورد فردوس، ۱۰ مورد از قاین، ۳ مورد از طبس، ۲ مورد نهبندان، ۱ مورد سربیبشه، ۲ مورد زیرکوه، ۲ مورد سرایان و ۲ مورد از خوسف گزارش شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۱۴۵ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند.
دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد بیمار بستری ۴۱ بیمار کرونا مثبت هستند که از آن‌ها ۸ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری اند و حال عمومی ۴ نفر وخیم است.

 

 

 

جریمه ۳۸۰میلیون ریالی متهم قاچاق دارو در قائنات/۴

متهم قاچاق دارو در قائنات به پرداخت ۳۸۰میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شدند.

رئیس اداره تعزیرات حکومتی شهرستان قائنات گفت: مأموران ایست بازرسی گلوگاه قائنات هنگام کنترل خودرو‌های عبوری از یک دستگاه اتوبوس تعداد ۱۰۲۹۰ عدد انواع قرص‌های قاچاق کشف و گزارش آن برای تشکیل پرونده به اداره تعزیرات حکومتی این شهرستان ارسال شد.
عباس خزائی افزود: پس از بررسی پرونده در شعبه و پاسخ استعلامات از گمرک و دانشگاه علوم پزشکی، مشخص شد که این قرص‌ها غیرمجاز و غیرقابل مصرف است.
وی گفت: متهم علاوه بر ضبط کالا‌های مکشوفه به پرداخت ۳۸۰میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

۶ مدرسه در شهرستان قاینات تا مهر ۱۴۰۰ افتتاح می‌شود

۶ مدرسه در شهرستان قاینات تا مهر ۱۴۰۰ افتتاح می‌شود

بیرجند – ایرنا – مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: تا مهر سال آینده عملیات ساخت و تکمیل ۶ آموزشگاه شهرستان قاینات به اتمام می‌رسد و این مدارس افتتاح می‌شود.

محمدعلی واقعی روز دوشنبه در ششمین روز از هفته شوراهای آموزش و پرورش در سفر به شهرستان قاینات و نشست با مسوولان آموزش و پرورش این شهرستان افزود: با بهره‌برداری از این ۶ طرح آموزشی، ۳۹ کلاس درس به فضاهای آموزشی قاینات اضافه می‌شود و بیش از یک هزار دانش‌آموز دختر و پسر دوره‌های مختلف تحصیلی از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد.

وی بیان کرد: این ۶ آموزشگاه در روستاهای اسلام آباد، شاهیک، اسفشاد، خنج و شهرهای آرین شهر و قاین در دست ساخت است که تا سال آینده تکمیل می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: مدرسه، کانون اصلی تعلیم و تربیت است از این رو همه سیاستگذاری‌ها در حوزه تعلیم و تربیت باید در مدرسه محقق شود.

وی با اشاره به کمک ۳۰۰ میلیون تومانی خیر نیک‌اندیش و مدرسه‌ساز قاینی برای توسعه دبستان ۸ کلاسه روستای محمدآباد علم قاین عنوان کرد: با مشارکت این خیر ارجمند چهار کلاس دیگر به مجموعه کلاس‌های دبستان اضافه می‌شود و ۲۷۸ دانش‌آموز دوره‌های ابتدایی و پیش دبستانی روستای محمدآباد علم از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد.

واقعی افزود: همچنین با مشارکت مردم نیک‌اندیش، خیر و مومن روستای کرقند قاین نمازخانه دبستان این روستا احداث می‌شود.

وی گفت: این نمازخانه با زیربنای ۱۲۰ متر مربع و مشارکت ۳۰۰ میلیون تومانی مردم خیر این روستا احداث می‌شود و ۱۸۷ دانش‌آموز پسر دوره ابتدایی این دبستان از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی ادامه داد: معلمان دلسوز و زحمت‌کش در کمال اخلاق و با عشق، در ایام سخت کرونا به رسالت آموزشی و پرورشی خود در سراسر استان به خوبی عمل کرده‌اند و چراغ تعلیم و تربیت را روشن نگه می‌دارند.

وی گفت: معلمان سختکوش و فداکار خراسان جنوبی تمامی خطرات و تهدیدات کرونا را به جان خریده‌اند و با وجود کمبود امکانات و تجهیزات زیرساخت‌ها در برخی روستاها و مدارس، صمیمانه و مسئولانه در خدمت فرزندان هستند تا نسلی مومن، دانا، کارآفرین و دارای مهارت را تربیت کنند.

۱۷۲ هزار دانش‌آموز خراسان جنوبی در ۲ هزار و ۷۳۴ آموزشگاه تحصیل می‌کنند.

 

 

 

 

هشدار هواشناسی درباره وزش باد و کاهش دما در خراسان جنوبی/۲

هشدار هواشناسی درباره وزش باد و کاهش دما در خراسان جنوبی

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی درباره نفوذ توده هوای ناپایدار، وزش باد و کاهش شدید دما در این استان هشدار سطح نارنجی (آمادگی) صادر کرد.

به گزارش  اداره کل هواشناسی در این اخطاریه جوی که امروز صادر شد، زمان شروع فعالیت سامانه اوایل وقت پنجشنبه دوم بهمن اعلام شده است که تا روز شنبه چهارم بهمن ماه ادامه دارد.

وزش باد شدید تا خیلی شدید، گرد و خاک و کاهش دید افقی در روز پنجشنبه و کاهش قابل ملاحظه دما ( ۱۰ تا ۱۵ درجه سلسیوس ) در روزهای جمعه و شنبه از پیامدهای این ناپایداری جوی در اغلب مناطق استان خراسان جنوبی خواهد بود.

همچنین پنجشنبه شب تا عصر جمعه بارش پراکنده باران و برف در شمال و شمال شرق استان پیش بینی می‌شود.

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی در این اطلاعیه با هشدار نسبت به اختلال در ناوگان حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی، خسارات به محصولات کشاورزی و تاسیسات زیربنایی، شهروندان را به پرهیز از سفرهای غیرضروری و به‌کارگیری تمهیدات لازم توصیه کرد.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*