اخبار خراسان جنوبی/ شروع عملیات بهسازی و اصلاح مسیر در ورودی روستای خلف

استاندار خراسان جنوبی :

برای بازگشایی مرز یزدان آمادگی کامل داریم/۳

استاندار خراسان جنوبی گفت: به لحاظ تجهیزات، امکانات و نیرو، برای بازگشایی مرز یزدان آمادگی کامل داریم.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ ملانوری با بیان این مطلب در گفتگوی صوتی و تصویری با والی استان فراه افغانستان خاطر نشان کرد: مرز یزدان، طی سال های گذشته، کمک های خوبی به مباحث تجاری دو کشور کرده اما متأسفانه الان تعطیل می باشد.
وی با اشاره به ارتباط جاهد والی فراه با دولت افغانستان تصریح نمود: شما می توانید با استفاده از این ظرفیت، از دولت بخواهید نسبت به بازگشایی این مرز مساعدت نماید.
به گفته وی؛ فعالیت دوباره مرز یزدان، موافقت دولت افغانستان را لازم دارد.
استاندار با اشاره به مرز مشترک طولانی دو استان خراسان جنوبی در ایران و فراه در افغانستان، زمینه های افزایش تعاملات دو کشور را تشریح کرد.
ملانوری درخصوص تشکیل کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین خراسان جنوبی و فراه گفت و متذکر شد: اعضای این کمیسیون می توانند از بخش دولتی و خصوصی اقتصادی استان تأمین شوند.
وی شکل گیری هر چه سریع تر این کمیسیون و برگزاری نشست ها و جلساتی برای حل و فصل مسایل موجود در راستای ارتقاء سطح مراودات دو کشور را خواستار شد.
به گفته وی؛ افزایش مراودات تجاری بین فعالان و تشکل‌های اقتصادی دو طرف مثل اتاق های بازرگانی، صنایع و تعاون، شرکت فعالان اقتصادی در رویدادهای نمایشگاهی و همچنین برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در فراه از جمله اقدامات مهمی است که می تواند به توسعه اقتصادی دو کشور منجر گردد.
استاندار به اشتراکات فرهنگی و مذهبی دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت: با عنایت به این موضوع، همکاری های علمی و فرهنگی و تبادل استاد و دانشجو بین دو منطقه نیز می تواند زمینه های تعامل دو استان را افزایش دهد.
ملانوری با تأکید بر نقش چشمگیر گذرگاه‌ های مرزی ماهیرود در افزایش تبادلات اقتصادی، برای حل مشکلات تأخیر در تخلیه بار کامیون های سوخت ایرانی در گمرک ابونصر فراهی پیشنهاداتی ارائه کرد.
وی از برنامه های استان برای تکمیل زیرساخت های ماهیرود گفت و توجه افغانستان به این منطقه مرزی را خواستار شد.
استاندار ضمن اشاره به ظرفیت های درمانی قابل توجه در استان تأکید کرد:خراسان جنوبی برای پذیرش توریست درمانی استان فراه اعلام آمادگی می نماید.
ملانوری در پایان این مذاکرات تصویری، والی فراه و سایر مدیران این ولایت را برای سفر به استان خراسان جنوبی به صورت رسمی دعوت کرد.

 

 

جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان فردوس اعلام شد

آمار دقیقی از وضعیت اشتغال جوانان وجود ندارد/۷

‍جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان با حضور فرماندار شهرستان فردوس و مدیرکل ورزش و جوانان با دستور کار وضعیت اشتغال و کارآفرینی جوانان در محل فرمانداری برگزار شد

به گزارش امروز خراسان جنوبی فرماندار شهرستان فردوس در این جلسه با اشاره به اینکه آمار دقیقی از آمار اشتغال جوانان در شهرستان وجود ندارد، گفت: با توجه به ظرفیتها و پتانسیلهای موجود، باید آمار اشتغال ایجاد شده برای جوانان و همچنین تعداد جوانان بیکار و دارای مهارت خاص با محوریت اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همکاری دبیرخانه ستاد مشخص شود که بتوان با توجه به استعدادها و مهارت ها در راستای ایجاد شغل و پرداخت تسهیلات برنامه ریزی دقیقی انجام داد.

حلاج مقدم ادامه داد: می توان از ظرفیت سمن ها، خانه جوان، استارت آپها و ایده های جوانان در توسعه فرهنگی و اجتماعی، مهارت های زندگی، ازدواج و کارآفرینی در حوزه جوانان بخوبی بهره مند شد.

اکبری رئیس شورای اسلامی شهر فردوس نیز گفت: دغدغه های جوانان باید بیشتر شنیده شود و جلسات بصورت منظم برگزار شود همچنین با همکاری فنی و حرفه ای در جهت کسب مهارت های لازم برای جوانان کارگاه های کوچک خانگی راه اندازی شود.

عزیزی؛مدیرکل ورزش و جوانان استان طی پیشنهادی گفت: ابلاغی برای مدیر اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی بعنوان مسئول دبیرخانه کمیته اشتغال جوانان صادر شود تا به عنوان محور رصد اشتغال جوانان با توجه به حوزه های تخصصی این اداره فعالیت کنند.

مدیرکل ورزش و جوانان با بیان این مطلب که تهیه بانک اطلاعاتی جوانان جویای کار حائز اهمیت است گفت: با تهیه بانک اطلاعاتی میتوان برنامه ریزی دقیق، راهبردی و مشخصی برای پیشرفت جوانان با توجه به استعداد آنها پیش‌بینی کرد.

مدیر کل ورزش و جوانان تاکید کرد: به منظور فعال سازی و ایجاد الگو در بین دستگاه های اجرایی سالانه از دستگاه های برتر و فعال در حوزه ایجاد اشتغال برای جوانان باید تجلیل شود و این موضوع در دستور کار قرار دارد .

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اولیت ها تشکیل شوراهای مشورتی جوانان است گفت: در سطح استان به تازگی شورای مشورتی جوانان راه اندازی شده است و در فردوس که بعنوان شهرستان نخبه پرور و جوان باور است، راه اندازی شورای مشورتی جوانان در این شهرستان برای همفکری و استفاده از نظرات جوانان بسیار موثر است.

خراسان جنوبی بدون فوتی جدید کرونا/۳

در ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی جدید از بیماری کرونا در خراسان جنوبی ثبت نشد.

معاون بهداشتی علوم پزشکی بیرجند گفت: در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از فوت ناشی از کرونا در استان ثبت نشد و آمار جان باختگان این بیماری همان ۷۳۰ نفر است.

دکتر مهدی زاده با بیان اینکه روز گذشته ۳۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند، گفت: در همین مدت ۲۸ بیمار شامل ۵ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

وی گفت: هم اکنون ۲۷ بیمار کرونا مثبت در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۲ نفر بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی بیرجند افزود: حال عمومی ۵ نفر از بیماران کرونایی بستری در بخش مراقبت‌های ویژه وخیم است.

تاکنون ۳۴ هزار و ۹۷۹ تست کرونا در استان انجام شده که جواب تست ۱۴ هزار و ۶۷۳ نفر مثبت اعلام شده است.

شناسایی ۱۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا/۳

در شبانه روز گذشته ۱۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفتگو با خبرنگار صداوسیما، با ببیان اینکه در شبانه روز گذشته از ۸۷ آزمایش کرونا در استان ۱۴ آزمایش، مثبت قطعی اعلام شد، گفت: از ۱۴ مبتلای جدید به کرونا، ۲ نفر در بیمارستان‌ها بستری اند و ۱۲ نفر نیز نمونه گیری سرپایی شدند.

مهدی زاده افزود: از این تعداد ۲ دو نفر در بیرجند، ۳ نفر فردوس، ۵ نفر قاین، دو نفر طبس و در شهرستانهای سربیشه و خوسف هرکدام یک مورد مثبت شناسایی شد.

وی گفت: شهرستان‌های نهبندان، درمیان، سرایان، بشرویه و زیرکوه در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از بیماری گزارش نکردند.

مهدی زاده با بیان اینکه هم اکنون ۱۱۳ بیمار با علائم بیماری حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند، گفت: از این تعداد ۲۷ نفر مبتلا قطعی بیماری کرونا و ۱۲ نفر از مبتلایان کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

وی افزود: حال عمومی ۵ نفر از بیماران کرونایی بستری در بخش مراقبت‌های ویژه وخیم است.

 

بیرجند دومین مرکز سرد در بین مراکز استانها/۲

بیرجندبا کمینه دمای منفی ۹درجه سیلسیوس دومین شهر بین مراکز استانها به عنوان سردترین مرکز استان ثبت شد.

کارشناس هواشناس استان گفت: دو هفته است که از سرما و یخبندان در استان می گذرد و کماکان تحت تأثیر هجوم هوای سرد هستیم.

نخعی با بیان اینکه تا پایان هفته با افزایش نسبی دمای هوا قدری از شدت سرما کاسته می شود، افزود: جمعه افزایش ابر هم در منطقه قابل پیش بینی است .

در شب و روز گذشته سربیشه با منفی ۱۲ درجه سردترین و دهسلم نهبندان با بیشنه دمای ۱۹ درجه سانتیگراد گرمترین تقطه استان بود.

 

 

 

 

ایده برتر جشنواره ایده های برتر دانشگاه بیرجند معرفی شد/۲-۳

طرح برگزیده جشنواره طرحها و ایده های برتر معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند اعلام شد

مدیر فرهنگی دانشگاه بیرجند گفت: به جهت مشارکت همه دانشگاهیان در برنامه های فرهنگی، هنری، مذهبی و اجتماعی دانشگاه، معاونت فرهنگی و اجتماعی تصمیم به برگزاری جشنواره ایده ها و طرحهای برتر نمود و در آذر ماه گذشته از میان ۸۲ طرح رسیده به دبیرخانه جشنواره، طرح مربوط به انجمن علمی حقوق و با عنوان (( تریبون آزاد خشونت علیه زنان)) به عنوان طرح برتر آذرماه انتخاب و معرفی شد.
دکتر محمدی خاطر نشان کرد: کلیه دانشگاهیان اعم از اساتید،کارکنان و دانشجویان  می توانند با مراجعه به پایگاه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، نسبت به ثبت طرح و ایده خود اقدام نمایند و از جوایز نقدی آن بهره مند شوند.
شایان ذکر است جشنواره طرح ها و ایده های برتر بصورت ماهیانه برگزار می شود و در پایان هرماه، طرح برگزیده انتخاب و با جایزه نقدی از آن تقدیر بعمل خواهد آمد.

 

 

 

 

کسب رتبه برتر دانشجوی دانشگاه بیرجند در کمپین منطقه ای سلامت روانی اجتماعی /۲-۳

 

در اولین کمپین منطقه ای سلامت روانی اجتماعی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی منطقه ۹ کشور که ویژه دانشجویان، کارکنان و کارشناسان مراکز مشاوره برگزار گردید،  معصومه محمدی عضو کانون همیاران سلامت روان و دانشجوی کارشناسی روانشناسی دانشگاه بیرجند در بخش پادکست موفق به کسب رتبه برتر شد.

این کمپین در نیم سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹در قالب های ویدئوی آموزشی، پادکست، اینفوگرافیک، بروشور، طراحی، پوستر، مقاله نویسی و دلنوشته و در موضوعات تاب آوری ، خودمراقبتی ، نشاط ، امید و انگیزه با هدف افزایش مشارکت های مرتبط با ارتقای سلامت روانی اجتماعی دانشگاهیان در دوران کرونا برگزار شد.

 

هشدار قطع لحظه‌ای برق در خراسان جنوبی/۲-۳

شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی اعلام کرد به دلیل محدودیت تولید برق در برخی از نیروگاه ها، اعمال خاموشی‌های لحظه‌ای از صبح امروز در استان آغاز شده است.

 این خاموشی‌ها به دنبال کم شدن ذخایر سوخت نیروگاه‌های برق که عمدتأ گاز و سوخت مایع هستند انجام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان گفت: برای جلوگیری از خاموشی‌های گسترده در سطح کشور، هر زمان از شبانه روز که مصرف برق از سهمیه اعلامی به شرکت‌های توزیع برق، بالاتر برود، برق مشترکین قطع خواهد شد.
دادگر با بیان اینکه میزان خاموشی‌ها بنا بر اقتضای شبکه و برای حفظ پایداری شبکه، از سوی توانیر به استان اعلام می‌شود افزود: در بسیاری از مواقع امکان اعلام زمان خاموشی به دلیل اعمال لحظه‌ای آن، امکان پذیر نیست بنابراین از مشترکان برق استان تقاضا داریم در ساعات پیش رو نهایت صرفه جویی را در مصرف برق وهمچنین گاز داشته باشند تا نیاز به اعمال خاموشی بیشتر نباشد.
وی گفت: سعی داریم خاموشی‌ها را به حداقل برسانیم و به محض اینکه برنامه زمانبندی شده خاموشی‌ها و سهمیه شهرستان‌ها مشخص شود از طریق شرکت‌های برق در تمام شهرستان‌ها و همچنین فضای مجازی اطلاع رسانی می‌کنیم.

 

 

در دیدار با وزیر راه و شهرسازی؛

استاندار خراسان جنوبی: حوزه راه و راه‌آهن استان نیازمند نگاه ویژه است/۸

استاندار خراسان جنوبی: حوزه راه و راه‌آهن استان نیازمند نگاه ویژه است

استاندار خراسان جنوبی در دیدار با وزیر راه و شهرسازی، نگاه ویژه این وزارتخانه به حوزه راه و راه‌آهن استان را خواستار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، «حمید ملانوری» در این دیدار که در دفتر کار «محمد اسلامی» انجام شد، بر شتاب‌بخشی به روند اجرای پروژه‌های راه و راه‌آهن استان تاکید کرد.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی خراسان جنوبی و قرارگیری در ۲ کریدور اصلی؛ به تشریح وضعیت راه‌های استان پرداخت.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی ضمن ارائه توضیحات جامع درخصوص روند اجرای کار در پروژه راه‌آهن استان، تشکیل جلسه با صندوق توسعه ملی، بانک‌های عامل و کنسرسیوم ریلی را به منظور تسریع در اجرای مصوبه صندوق توسعه ملی برای راه‌آهن بیرجند – یونسی خواستار شد.

وی افزود: شتاب‌بخشی به روند اجرای پروژه راه‌آهن بیرجند، مستلزم نگاه ویژه وزارتخانه است.

ملانوری تصریح کرد: اخذ مصوبه کمیسیون ماده ٢٣ برای محور بیرجند – طبس، سه راهی بشرویه به بشرویه، تخصیص اعتبارات کامل به پروژه‌های جهش تولید، کویری و کریدورهای اصلی استان و اتمام انسداد جاده شهداد – نهبندان از مسایلی است که در حوزه راه‌های استان نیازمند دستور ویژه وزیر است.

وی درباره تکمیل سالن مسافری ایستگاه راه‌آهن بشرویه، افزایش و نظم‌دهی به پروازهای فرودگاه بیرجند و تجهیز فرودگاه بیرجند به سامانه یخ‌زدایی هواپیما نیز خواستار دستور اکید وزیر راه و شهرسازی شد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: براساس رایزنی‌هایی که با برخی ایرلاین‌ها صورت گرفته، در صورت همراهی وزارت راه و شهرسازی پنج پرواز به پروازهای مرکز استان اضافه می‌شود.

در این نشست که با حضور معاون امور مجلس و استان‌های وزارت راه و شهرسازی و مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی همراه بود، درخواست‌های استاندار خراسان جنوبی با نظر مثبت وزیر راه و شهرسازی همراه شد و اسلامی، دستورات لازم برای تحقق این مطالبات را صادر کرد.

 

 

 

رییس سازمان امور عشایر ایران:

تولیدات دامی عشایر بسته‌بندی و برندسازی می‌شود/۸

تولیدات دامی عشایر بسته‌بندی و برندسازی می‌شود

بیرجند – ایرنا – رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: یکی از برنامه‌ها در زنجیره تولید گوشت قرمز، موضوع برندسازی، بسته‌بندی و لیبل‌زنی تولیدات دامی عشایر است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی «شاهپور علائی مقدم» در دیدار استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: کمک کنید در خراسان جنوبی دام زنده عرضه نشود تا بتوانیم از ظرفیت تشکل‌های عشایری استفاده کنیم.

وی افزود: قراردادی سه‌جانبه با دانشگاه صنعتی امیرکبیر با مشارکت بسیج عشایری و اتحادیه عشایری منعقد شده که با شیوه‌های نوین پشم‌ریسی، پشم دام عشایر فرآوری شود.

رییس سازمان امور عشایر ایران به نقش بی‌بدیل عشایر در تولید اشاره کرد و گفت: عشایر کشور سالانه ۴۵۰ هزار تن شیر را تولید می‌کنند.

وی بیان کرد: هر نفر عشایر گوشت ۱۶ نفر ایرانی را تامین می‌کند و پشم تولیدی دام عشایر ۱۳ هزار تن است.

علائی مقدم افزود: ۱۳۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود اما حلقه‌های عرضه تا سر سفره مصرف‌کننده، چیده نشده است و دلال‌ها و واسطه‌ها سود آن را می‌برند.

وی گفت: در همین راستا فروشگاه اینترنتی “عشایر شاپ” به منظور عرضه مستقیم محصولات عشایر راه‌اندازی شده است.

استاندار خراسان جنوبی هم در این دیدار که در دفتر کار رییس سازمان امور عشایر ایران انجام شد، گفت: عشایر جمعیتی مولد هستند که اگر مورد توجه قرار گیرند، می‌توانند در اقتصاد استان بسیار تاثیرگذار باشند.

حمید ملانوری افزود: خراسان جنوبی از نظر جمعیت عشایری در رتبه چهارم کشور قرار دارد که این میزان ۱۳ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: تولید سالانه ۱۱ تن شیر، ۸ هزار و ۴۰۰ تن گوشت و ۸۰۰ تن کرک و پشم و صنایع دستی منحصر به فرد، نشانگر نقش و جایگاه این گروه مولد در اقتصاد استان است.

استاندار خراسان جنوبی جامعه عشایری را یکی از محورهای توسعه خواند و گفت: در جریان تدوین سند توسعه خاوران به این حوزه بسیار مهم توجه ویژه‌ای شده و با تعریف برخی راهکارها برای استفاده هرچه بیشتر از این ظرفیت بزرگ برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: با توجه به استعداد جامعه عشایری استان در تولید صنایع دستی خاص، حمایت‌های ویژه از قبیل پرداخت تسهیلات کم‌بهره یا بلاعوض می‌تواند سهم تولیدات عشایر را در صنایع دستی خراسان جنوبی ارتقا بخشد.

وی در همین راستا و با تاکید بر رفع نیازهای رفاهی جامعه عشایری، پرداخت تسهیلات ارزی به این حوزه را خواستار شد.

استاندار خراسان جنوبی راه‌اندازی، افزایش و تقویت شرکت‌های فنی، مهندسی را بهترین راهکار برای ارتقای سطح خدمات عمرانی، معیشتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی عنوان کرد.

وی همچنین نگاه ویژه سازمان امور عشایر کشور را به خراسان جنوبی و جامعه عشایری این استان خواستار شد.

سرپرست معاونت توسعه و امور زیربنایی و مدیرکل دفتر برنامه و بودجه سازمان امور عشایر ایران و مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی نیز در این نشست حضور داشتند.

 

 

 

۵۰ درصد مصدومان تصادفات درون شهری خراسان جنوبی موتورسواران هستند/۴

 ۵۰ درصد مصدومان تصادفات درون شهری خراسان جنوبی موتورسواران هستند

 رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: ۵۰ درصد مصدومان تصادفات رانندگی درون شهری استان را راکبان موتورسیکلت تشکیل می‌دهند.

سرهنگ علیرضا عباسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۸۳۷ موتورسوار بر اثر تصادفات درون شهری مصدوم و راهی بیمارستان شدند.

وی با بیان اینکه از این آمار ۹ موتورسوار جان خود را بر اثر تصادف و شدت جراحت از دست دادند اظهار داشت: استفاده از کلاه ایمنی برای راکبان موتورسیکلت و ترک‌نشینان آن همواره مورد تاکید بوده و در صورت تخلف مشمول جریمه می‌شوند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی قبل از این با اعلام اینکه جوانان عامل ۶۰ درصد تصادفات درون شهری این استان هستند گفت: استفاده از گوشی تلفن همراه یکی از علت‌های اصلی بروز تصادف‌ است.

وی افزود: با وجود آنکه آمار تصادفات رانندگی در معابر شهری خراسان جنوبی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد کاهش یافته اما نکته این است که متاسفانه در سال جاری تصادفات به طور عمده توسط قشر جوان صورت می‌گیرد که این موضوع نشان می‌دهد که جوانان باید قوانین رانندگی را بیشتر رعایت کنند.

عباسی با اشاره به هفت کشته و هزار و ۹۹ مجروح جوان در تصادفات درون شهری استان از ابتدای امسال بیان کرد: پلیس برای کنترل تصادفات با تخلفات حادثه‌ساز به شدت برخورد خواهد کرد.

 

 

 

 

 

جمع‌آوری هزار و ۵۰۰ تله زنده‌گیری هوبره در خراسان جنوبی۷-۵

جمع‌آوری هزار و ۵۰۰ تله زنده‌گیری هوبره در خراسان جنوبی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: هزار و ۵۰۰ تله زنده‌گیری هوبره از ابتدای امسال در این استان جمع‌آوری شده و لازم است با آموزش و فرهنگ‌سازی شاهد کاهش تخریب پوشش گیاهی، تله‌گذاری و شکار این گونه زیبا و منحصر به‌فرد در منطقه باشیم.

حسن اکبری  در بازدید از مناطق حفاظت شده زیرکوه با بیان اینکه این شهرستان یکی از بهترین زیستگاه‌های پرنده هوبره (گونه در معرض خطر انقراض) است افزود: متاسفانه افراد سودجو و برخی از مردم محلی اقدام به ساخت تله‌های دستی به تعداد زیاد کرده و برای زنده گیری این پرنده کمیاب آنها را در طبیعت کار می‌گذارند و پس از زنده‌گیری به واسطه‌هایی که در قاچاق هوبره شریک هستند به فروش می‌رسانند.

وی اظهار داشت: زنده‌گیری این پرنده و قاچاق آن به تدریج علاوه بر نابودی این جمعیت مهم از گونه کمیاب هوبره در شرق ایران نیز باعث نابودی هزاران درخت و درختچه تاغ و دیگر گونه‌های حیات وحش شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: امیدواریم با آموزش و فرهنگ‌سازی در این زمینه و همچنین همکاری و همیاری مردم محلی روز به روز شاهد کاهش تخریب پوشش گیاهی، تله گذاری  و شکار این نوع گونه زیبا و منحصر به‌فرد در منطقه باشیم.

وی بیان کرد: هر سال هزاران درخت و درختچه تاغ برای ایجاد مانع و هدایت پرنده‌ها به سمت تله‌ها قطع می‌شوند، صدها پرنده یا پستانداران کوچک دیگر ناخواسته در این تله‌ها گرفتار شده و بیشتر آنها کشته می‌شوند که درمیان آنها گونه‌های کمیاب و در معرض خطری همچون گربه شنی دیده می‌شود.

اکبری افزود: در یک کلام بنیاد بوم شناختی منطقه به خاطر درآمد اندکی که عاید برخی افراد ناآگاه محلی می‌شود در حال فرو ریختن هست.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه زنده‌گیری و فروش هوبره تبدیل به شغل کاذب برای برخی جوامع محلی بخصوص روستاهای مرزی شده است گفت: این زنگ خطری برای از هم گسستن زنجیره‌های غذایی طبیعت منطقه و شکل گیری بحران‌هایی همچون پدیده گرد و غبار به واسطه نابودی تاغزارها و پوشش گیاهی منطقه خواهد بود.

وی همت جمعی و مشارکت بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و نظارتی را تنها راه مقابله با شکار و از بین رفتن این گونه کمیاب در استان عنوان کرد و افزود: ابتدا از مبلغان دینی این روستاها درخواست می‌کنیم فتوای دینی نابودی منابع زیستی و عدم رعایت حقوق حیوانات را بدرستی برای مردم تبیین کرده و در تغییر فرهنگ عمومی مواجهه با طبیعت ما را یاری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: از دستگاه‌های اجرایی مرتبط به‌خصوص منابع طبیعی و امور عشایر استان نیز درخواست داریم با متخلفان قطع درختچه‌های تاغ با جدیت برخورد کنند.

وی اضافه کرد: از نیروهای خدوم نظامی و انتظامی مستقر در نواحی مرزی (مرزبابی، ارتش، سپاه و کلانتری‌ها) در خواست می‌کنیم برخورد با متخلفان زنده‌گیری هوبره را در دستور کارخود قرار داده و از نابودی مواهب خدادادی این مرز و بوم جلوگیری کنند.

اکبری گفت: از دستگاه قضایی استان درخواست برخورد جدی و بازدارنده با متخلفین را داریم و از سمن‌ها وهمه دوستداران و حافظان محیط زیست در خواست همکاری برای آموزش و ارتقای فرهنگ زیست محیطی را داریم.

خراسان جنوبی دارای چهار منطقه حفاظت شده «درمیان»، «مظفری»، «آرک و گرنگ»، «شاسکوه» و سه پناهگاه حیات وحش «تالاب کجی نمکزار نهبندان»، «رباط شور» و «نایبندان طبس» و هفت منطقه شکار ممنوع درح، جیک و زیدر، باقران، کمر سرخ، لشکرگاه عشق آباد و علی حیدر است.

منطقه حفاظت شده باقران بیرجند و کمرسرخ سرایان نیز در آخرین نشست شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان ۲ منطقه حفاظت شده جدید خراسان جنوبی مصوب شد.

 

 

 

 

دهمین نشست سمن های محیط زیستی خراسان جنوبی برگزار شدسمن های محیط زیستی در گرامیداشت روز ملی هوای پاک مشارکت کنند

دهمین جلسه نشست سمن های محیطی زیستی فعال خراسان جنوبی در آستانه روز ملی هوای پاک برگزار شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان ،از ابتدای سال جاری تاکنون جلسات منظم و مستمر با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی و اعضای سمن های فعال محیط زیستی استان  برگزار شده و بر همین اساس و درآستانه روز ملی هوای پاک ، دهمین نشست سمن ها  نیز ظهر امروز به همت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ، با توجه به شرایط جامعه و رعایت فاصله ی اجتماعی و حفظ سلامت افراد ، نشست سمن های محیط زیستی استان بصورت ویدئو کنفرانسی و با حضور حداکثری سمن ها و با موضوع چگونگی جلب مشارکت مردمی در احیاء و حفاظت از مناطق برگزار شد. در ابتدای این نشست اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به روز ملی هوای پاک و نزدیک شدن به این مناسبت زیست محیطی ( ۲۹ دی ماه روز ملی هوای پاک) گفت: شعار امسال روز ملی هوای پاک از سوی سازمان حفاظت محیط زیست هوای پاک ،تعهد مسئولان، مشارکت مردم  نامگذاری شده است .وی افزود : خوشبختانه دراستان در  حوزه آلودگی هوا از سوی صنایع در حال حاضر آسیب جدی به استان وارد نیست ولی متاسفانه از نظر گردو غبار و فرسایش بادی جزو۵ استان اول کشور هستیم که در آینده با چالش جدی در این حوزه مواجه خواهیم بود . وی همچنین از موضوع مدیریت پسماند ، مدیریت آب و تالابها ، مدیریت تنوع زیستی و… به عنوان  مهمترین چالشهای زیست محیطی استان نام برد و خواستار مشارکت ، همیاری و همفکری همه علاقمندان به محیط زیست عالی الخصوص سمن های فعال حوزه محیط زیست در این خصوص شد .وی از سمن هاخواست در زمینه آموزش ، فرهنگسازی و مشارکت عمومی در زمینه های مختلف محیط زیستی از جمله حفظ پوشش گیاهی و جانوری ، جلوگیری از تخریب خاک ، مدیریت پسماند و… حفاظت محیط زیست استان را یاری نمایند. در ادامه این نشست ، سعید انصاریان ، موسس بنیاد الگن که به عنوان سخنران دعوت شده بود  در خصوص موضوع نشست که حفاظت از مناطق با محوریت جوامع محلی و مشارکت عمومی بود مطالبی بیان داشت  و به انتقال تجربیات خود در این زمینه پرداخت.لازم به ذکر است در انتهای این نشست هریک از اعضای سمن های حاضر به بیان سوالات ، نظرات، پیشنهادات و دیدگاههای خود پرداختند.

 

 

 

دستگیری متخلفان شکار غیرمجاز در شهرستان طبسشکار بیرحمانه دو راس بز وحشی آبستن در شهرستان طبس

حاتمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس از شکار بی رحمانه دو راس بز وحشی آبستن در این شهرستان خبر داد. وی گفت:با همکاری و تلاش همیاران افتخاری محیط زیست و ماموران نیروی انتظامی عشق آباد متخلفان شکار غیر مجاز دستگیر و تحویل قانون شدند. حاتمی افزود : طی عملیات دستگیری متخلفان شکارو صید که یک شبانه روز به  طول انجامید ،لاشه دو راس بز وحشی کشف و ضبط شد .حاتمی افزود: پس از باز کردن شکم لاشه وحوش کشف شده، در داخل شکم یکی، دو جنین و  داخل لاشه دیگری نیز یک جنین مشاهده شد.  حاتمی اظهار کرد:  بر اساس آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست ، جریمه قابل پرداخت به علت شکار غیر مجاز هر راس بز وحشی( ماده) معادل۷۵۰ میلیون ریال و بر اساس مصوبه شورایعالی حفاظت محیط زیست بهای هر عدد نوزاد پستاندار وحشی که به هنگام شکار در رحم مادر باشد معادل بهای پستاندار مربوطه محاسبه و از متخلف یا متخلفین اخذ و در دادگاه به جرم شکار غیر مجاز نیز محاکمه خواهند شد.

 

 

 

 

بوستانها برای معلولان مناسب سازی می شوند۳-۷

مدیر کل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به این که در راستای مناسب سازی فضای شهری ، ایجاد فضایی مناسب معلولان در پارک ها را در دستور کار این اداره کل و شهرداری بیرجند قرار دارد ، عنوان کرد: در بخشی از فضای پارک، تجهیزات و امکاناتی برای معلولان مهیا خواهد شد تا علاوه بر به همراه داشتن نشاط و شادی برای معلولان ، جنبه توانبخشی نیز داشته باشد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، عباسعلی بهاری با اشاره به این که شهرداری و اداره کل بهزیستی مکان های مناسب برای احداث این فضا را مشخص کنند، اضافه کرد: با توجه به این که بیشترین تعداد معلولان ساکن در محلات سجادشهر، موسی بن جعفر و مهرشهر می باشند، پارک های هدف به گونه ای انتخاب شود که سطح دسترسی این عزیزان راحت باشد.
وی با تاکید بر این که تامین امنیت معلولان در فضای پارک از اهمیت فراوانی برخوردار است، تصریح کرد: لوازم و تجهیزات بایداستاندارد و از سطح ایمنی بالاتری برخوردار باشند به نحوی که خانواده ها در ساعاتی که به همراه فرزند معلولشان در پارک حضور دارند از امنیت جسمی و روحی فرزندشان مطمئن باشند.
مدیر کل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری در ادامه به دغدغه های کارشناسان در این خصوص اشاره کرد و افزود: فضای تفریحی ایجاد شده مختص معلولان در همان فضای پارک و در کنار بقیه شهروندان خواهد بود تا این عزیزان بدون احساس طردشدگی در کنار عموم مردم بتوانند از این فضاهای ایجاد شده استفاده کنند.
بهاری با اشاره به نگاه مثبت مجموعه استان مخصوصا شهرداری بیرجند در خصوص راه اندازی مکانی مناسب معلولان در پارک های سطح شهر و کاهش آلام و دغدغه خانواده ها عنوان کرد مهم ترین عامل برای رسیدن به این هدف ، فرهنگ سازی در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی افراد به نادرست ریشه معلولیت ها فارغ از علت آن، عملکرد والدین دانسته و معلولیت فرزندان را بازخورد رفتارهای ناصواب خانواده تلقی کرده و این القائات نادرست به جامعه موجب می شود برخی از خانواده ها فرد معلول خود را از انظار پنهان نموده و او را از خیلی از خدمات محروم نمایند .
به گفته وی معلولان نباید به عنوان یک معضل در جامعه دیده شده و یا طرد شوند، لذا در این راستا با همکاری رسانه های استان، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهزیستی ، آموزش و پرورش و سایر دستگاه های متولی ، فرهنگ سازی در خصوص تغییر نگرش جامعه به مقوله معلولیت را دنبال خواهیم کرد.
مدیر کل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری با اشاره به این که استان خراسان جنوبی از حیث معلولیت در بین استان های دیگر وضعیت مناسبی ندارد از زحمات و پیگیری های دستگاهها در این زمینه به خصوص اقدامات انجام شده توسط شهرداری بیرجند و بهزیستی تشکر کرد و افزود: سازمان های متولی باید عوامل تاثیر گذار در ایجاد معلولیت را به درستی بررسی و مداخلات موثر در زمینه پیشگیری از معلولیت را با جدیت بیشتر از پیش دنبال کنند تا در آینده شاهد کاهش معلولیت در استان باشیم .

 

 

 

 

 

آتش سوزی در منزل مسکونی/۴

حادثه آتش سوزی در منزل مسکونی در چهکند بیرجند خسارت جانی نداشت.

با اعلام خبر آتش سوزی در طبقه دوم منزل مسکونی واقع در چهکند بیرجند تیم عملیاتی ایستگاه شماره ۵ سازمان آتش نشانی به محل حادثه اعزام شدند.

آتش نشانان به علت وجود حجم زیادی از دود در راه پله و طبقه ۲ ابتدا اقدام به تهویه دود با استفاده از دستگاه توربو فن و بعد از رسیدن به کانون حریق، آتش را مهار کردند.

خوشبختانه این حادثه خسارت جانی نداشت ولی به علت حجم زیاد شعله و دود ناشی از آن تمام وسایل موجود به طور کامل دچار سوختگی شدند.

شروع عملیات بهسازی ورودی روستای خلف درمیان/۲

عملیات بهسازی و اصلاح مسیر در ورودی روستای خلف از توابع بخش مرکزی شهرستان درمیان آغاز شد.

مدیر کل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای استان گفت: این پروژه از محل اعتبارات استانی به صورت پیمانی با ۴۰ میلیارد ریال در دست اقدام است.
اسداله جلال زاده افزود: احداث ابنیه‌های فنی و بهسازی مسیر‌ها امر تردد را تسهیل کرده و ارائه این گونه خدمات خصوصا در مناطق محروم و روستایی جزو وظایف و رسالت این وزارتخانه است.
وی گفت: در این عملیات آسفالت، تراشه برداری و احداث پل با توجه به وضعیت آب و هوایی ۸ ماه طول می کشد.
جلال زاده افزود: در زمان وقوع سیلاب راه ارتباطی روستای خلف با اسدیه قطع می شد که با ساخت پل  و تراشه زنی این مسیر مشکل مردم رفع می شود.

 

 

 

 

 

 

 

کشتار گاو در کارواش/۴

شخصی که یک رأس گاو را در محوطه کارواش در شهرستان درمیان بصورت غیر مجاز کشتار کرده بود به مراجع قضایی معرفی شد.

رئیس شبکه دامپزشکی درمیان گفت: کشتار غیر مجاز در معابر و اماکن شخصی یکی از دغدغه‌های دامپزشکی بوده که علی رغم هشدار‌ها و توصیه‌های بهداشتی، متاسفانه گاهأ شاهد وقوع این نوع مخاطرات بهداشتی هستیم.
مهدی عارفی نیا افزود: دامپزشکی و سایر دستگاه‌های ذیربط با فراهم نمودن امکانات مطلوب در کشتارگاه، این امکان را برای شهروندان فرآهم کرده است تا دام کشتاری خود را در مکانی بهداشتی و تحت نظر مستقیم کارشناسان دامپزشکی ذبح کنند.
وی گفت: شخصی که یک رأس گاو را در محوطه کارواش بصورت غیر مجاز کشتار کرده بود ضمن انتقال فرآورده استحصال شده به پیش سرد کشتارگاه برای تعیین تکلیف به مراجع قضائی ارجاع داده شد.
عارفی نیا افزود: دامپزشکی در حوزه سلامت، تخلفاتی که بهداشت عمومی را تهدید می‌کند، با حساسیت بررسی و جهت رسیدگی به مراجع قضایی ارجاع می‌دهد.

 

 

 

حکایت ۲۰۰۰ خانه خالی و روزهای سخت یافتن خانه اجاره‌ای در شهر بیرجند/۷-۵

 

حکایت 2000 خانه خالی و روزهای سخت یافتن خانه اجاره‌ای در شهر بیرجند

در حالی ۲ هزار خانه خالی در مرکز استان خراسان جنوبی وجود دارد که مردم از نبود خانه اجاره‌ای گلایه دارند و معتقدند خانه اجاره‌ای به ندرت یافت می‌شود و اگر یافت شود کرایه سرسام آور است.

به گزارش  تسنیم با هزار امید و آرزو و با همه مشکلات اقتصادی دست به دست یکدیگر می‌دهند تا زندگی مشترک خود را در زیر یک سقف آغاز کنند اما به یک باره همه آرزوهایشان بر باد می‌رود و رویاهای دو نفره‌شان یکی یکی پر پر می‌شود.

آنهل برای تشکیل زندگی مشترک باید خانه‌ای داشته باشند و این روزها وقتی به دنبال خانه اجاره‌ای می‌روند پشت شیشه بیشتر مشاوران املاک درج شده “خانه استیجاری نداریم” و یا “قیمت کرایه خانه بسیار بالاست”.

آری این روزها حکایت خانه استیجاری حکایتی سخت و دست نیافتنی برای مردم بیرجند شده است. حکایتی که دغدغه بسیاری از خانواده‌ها است. مستاجرانی که از سویی صاحبخانه با افزایش قیمت کرایه آنها را جواب کرده و از سویی دیگر نمی‌توانند خانه استیجاری دیگری برای خود پیدا کنند.

این روزها مستاجران دل پر دردی دارندو در دفاتر مشاوران املاک خبری از خرید و فروش خانه نیست. مستاجران نیز کاسه چه کنم چه کنم را در دست گرفته و از این مشاور املاک به آن مشاور املاک می‌روند به امید اینکه خانه‌ای برای کرایه پیدا کنند.

یکی از شهروندان بیرجندی که دو فرزند دارد به خبرنگار تسنیم گفت: از یک ماه قبل صاحبخانه ما را جواب کرده و می‌گوید یا ۲۰۰ هزار تومان به اجاره قبلی اضافه کنید با برای خود به دنبال خانه جدید باشید.

وی با بیان اینکه یک ماه است در به در به دنبال خانه مستاجری هستم اما خانه‌ای نیست گفت: مانده‌ایم در یک ماهی که صاحبخانه ما را فرصت داده چگونه باید خانه کرایه‌ای پیدا کنیم؟

دیگر شهروند بیرجندی هم که زوج جوانی هستند و گویا می‌خواهند زندگی مشترک خود را آغاز کنند در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفتند: در این شهر با این عظمت با وجود ساختمان سازی‌های زیاد چگونه است که خانه‌ای برای کرایه نیست. از دو ماه قبل به دنبال خانه کرایه‌ای هستیم اما خانه‌ای با قیمت مناسب پیدا نکرده‌‌ایم .

یکی از مشاوران املاک نیز با تایید اینکه متاسفانه خانه‌ای برای کرایه نیست گفت: متاسفانه برخی از مردم به گرفتن کرایه مناسب قائل نیستند و ترجیح می‌دهند خانه آنها خالی بماند تا اینکه به مستاجر بدهند.

وی ادامه داد: روزی نیست که مردم برای خانه کرایه‌ای به ما مراجعه نداشته باشند اما جواب ما “خانه خالی نداریم” است و این درحالی است که در بیرجند خانه‌های خالی زیادی وجود دارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرستان بیرجند نیز به خبرنگار تسنیم گفت:  دو هزار خانه خالی در مرکز استان وجود دارد که این خانه‌ها در حال ساخت یا در حال فروش هستند.

اربابی بیان کرد: مردم بیشتر روی ملک سرمایه‌گذاری می‌کنند و به دنبال افزایش قیمت‌ها هستند تا بتوانند آن را در روزهای اوج به فروش برسانند به همین دلیل نسبت به کرایه دادن اقدام نمی‌کنند.

وی اظهار داشت: متقاضی برای خانه اجاره‌ای وجود دارد اما مالکان خانه خود را اجاره نمی‌دهند چرا که بیشتر ملک را برای فروش خالی می‌گذارند و از سویی دیگر کرایه خانه‌ها گران  و سرسام آور است و خانه اجاره‌ای به ندرت گیر می‌آید.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرستان بیرجند افزود: در حال حاضر وضعیت  خرید و فروش تقریبا راکد است و اجاره‌های بالا مردم را آزار می‌دهد و صدای همه درآمده است.

 

 

 

 

فراهم شدن امکان حضور در آزمون در محل اسکان کارآموزان فنی و حرفه‌ای

حضور در آزمون در محل اسکان کارآموزان فنی و حرفه‌ای به صورت کشوری مهیا شد.

رئیس اداره سنجش اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گفت: کار آموزان فراهم شدن امکان حضور در آزمون در محل اسکان کارآموزان فنی و حرفه‌ایدوره‌های آموزشی مراکز فنی و حرفه‌ای استان و آموزشگاه‌های آزاد با توجه به شرایط و محدودیت‌های کرونایی می‌توانند در استان محل سکونت خود در آزمون شرکت کنند.
حسین سپاهی افزود: تا کنون در بحث برگزاری آزمون‌ها ما فقط امکان جابجایی محل آزمون را برای متقاضیان به صورت استانی داشتیم.
وی گفت: هم اکنون با توجه به ارتقاء نرم افزار آزمون که از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور انجام شده، این دسترسی فراهم آمده تا متقاضیان بتوانند با توجه به محدودیت‌های کرونایی در محل سکونت خود فرآیند آزمون تئوری و عملی خود را به اتمام برسانند.
رئیس اداره سنجش اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان افزود: افراد متقاضی استفاده از این امکان می‌بایست درخواست خود را در مرکز محل آموزش یا آموزشگاه آزاد خود منعکس کنند و پس از پیگیری درخواست در واحد سنجش و ارزیابی استان و کسب تکلیف از محل مورد درخواست، امور انتقال آزمون انجام خواهد شد.
سپاهی گفت: در نخستین بازه زمانی از آغاز این طرح، ۵۴ نفر درخواست خود را برای انتقال آزمونشان به اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان ارائه داده اند که مکاتبات لازم برای اجرای درخواستشان در حال انجام است.
وی افزود: با انجام این انتقال تحت تاثیر شرایط، افراد فرصت دریافت مدرک دوره آموزشی خود را از دست نمی‌دهند.

 

 

 

 

مصرف گاز در خراسان جنوبی حدود ۴۰ درصد کاهش یافت/۲-۳

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: در چند روز گذشته مصرف گاز طبیعی در بخش‌های خانگی استان حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

هاشمی مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به کاهش چشمگیر دما و افزایش مصرف گاز طبیعی در چند روز اخیر، از مشترکان انتظار می‌رود برای پایداری شبکه‌های گازرسانی در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی کنند.

او افزود: مشترکان می‌توانند با رعایت برخی موارد ساده از قبیل پوشیدن لباس مناسب فصل سرما، نصب پرده‌های ضخیم پشت پنجره‌ها و تنظیم دمای رفاه بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد میزان مصرف گاز خود را تا حد زیادی کاهش دهند.

هاشمی همچنین با اشاره به اینکه امسال نیز مانند سال‌های گذشته رعایت بخشنامه صرفه‌جویی در ادارات استان توسط بازرسان شرکت گاز مورد پایش قرار می‌گیرد، عنوان کرد: تاکنون گاز ۴۳۰ واحد دولتی و اداری به علت مصرف زیاد، قطع شده است.

 

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی از تمامی ادارات و سازمان‌های دولتی خواست تا با روشن کردن وسایل گرمایشی یک ساعت پیش از آغاز کار و خاموش کردن آن‌ها یک ساعت قبل از پایان وقت اداری و نیز خاموش کردن وسایل گرمایشی غیرضروری در روز‌های تعطیل و عایق‌بندی لوله‌های موتورخانه نسبت به صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی اقدام کنند.

گاز بهای رایگان برای مشترکان کم مصرف

هاشمی مدیر عامل شرکت گاز استان گفت: طبق دستورالعمل وزیر نفت ۳ طرح تشویقی برای مشترکان خانگی در نظر گرفته شده است.

او افزود: در طرح اول برای کلیه واحد‌های خانگی که مصرف ماهیانه آن‌ها در ماه‌های دی، بهمن، اسفند و نیمه اول فروردین کمتر از ۲۰۰ مترمکعب باشد گاز بهای مصرفی رایگان محاسبه می‌شود.

هاشمی بیان کرد: در طرح دوم هم چنانچه مشترکان شامل گاز بهای رایگان نشوند، اما مصرف گاز آن‌ها نسبت به میانگین مصارف ماه‌های مشابه در سال‌های ۹۶ و ۹۷ بیش از ۱۰ درصد کاهش داشته باشد گاز بهای آن‌ها با ۱۵درصد تخفیف محاسبه می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: برای واحد‌های خانگی که مصارف آن‌ها ۱۵ درصد بیشتر از میانگین مصارف ماه‌های مشابه در سال‌های ۹۶ و ۹۷ باشد گاز بها با ۱۵ درصد افزایش محاسبه خواهد شد.

 

 

 

 

 

هزار و ۴۶۴ واحد مسکن اقدام ملی در خراسان جنوبی وارد مرحله اجرا شد

هزار و ۴۶۴ واحد مسکن اقدام ملی در خراسان جنوبی وارد مرحله اجرا شد

 مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: از آغاز اجرای طرح اقدام ملی مسکن در خراسان جنوبی تاکنون هزار و ۴۶۴ واحد مسکونی وارد فاز اجرا شده است.

وحید داعی روز سه‌شنبه درباره آخرین وضعیت اجرای طرح اقدام ملی مسکن در خراسان جنوبی اظهار داشت: از مجموع ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ابلاغی طرح اقدام ملی در سراسر کشور سهمیه استان خراسان جنوبی ۲ هزار و ۴۵۰ واحد بوده که هزار و ۳۸۳ واحد در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر و هزار و ۶۷ واحد در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ساخته می‌شود.

وی افزود: خراسان جنوبی با وجود سهمیه ابلاغی هزار و ۳۸۳ واحد در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر، اراضی برای بهره‌مندی سه هزار و ۷۲۷ واحد به مساحت ۳۶ هکتار را تامین کرده و تا دی ماه تعداد هزار و ۲۴۲ واحد دارای قرارداد ساخت شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر نیز اراضی به میزان ۲۶۰ هکتار برای ساخت هفت هزار و ۵۴۷ واحد تامین شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر ۱۴۴ واحد دارای قرارداد ساخت است و در استان تاکنون هزار و ۴۶۴ واحد وارد فاز اجرا شده است.

داعی گفت: علاوه بر اقدامات اعلام شده در دولت تدبیر و امید، درخصوص ۲۷۴ واحد برای بهره‌مندی مددجویان کمیته امداد نیز اراضی به صورت رایگان واگذار شده که به میزان حدود ۳.۷ هکتار در سطح استان است.

طرح اقدام ملی مسکن از سال گذشته در دستور کار دولت قرار گرفت و مقرر شد ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود که از این تعداد ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید، یکصد هزار واحد در بافت‌های فرسوده شهری و یکصد هزار واحد در شهرهای کوچک ساخته می‌شود.

استان خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد بیش از ۴۵۳ هزار نفر (۵۹ درصد) در مناطق شهری ساکن هستند.

به گزارش ایرنا، شهریور سال ٩٨ طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس‌جمهوری کلنگ‌زنی شد. برای این طرح ۴۰۰ هزار واحد تعریف شد که در دور نخست نام‌نویسی یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از طریق سایت tem.mrud.ir و پیامک ثبت‌نام کردند و ۴۶۰ هزار نفر در کشور واجد شرایط شناخته شدند.

نخستین واحدها به تعداد ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد در روز یکم آبان‌ امسال به دستور رییس‌ جمهوری افتتاح شد.

این طرح از طریق آورده متقاضیان و ۱۰۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود ۴۰ میلیون تومان است.

همچنین طرح واگذاری زمین برای ۱۳۵ هزار واحد مسکونی به صورت گروهی و همچنین معرفی ۲۵۳ هزار و ۵۰۰ واحد به واجدین شرایط در قالب طرح اقدام ملی مسکن در ۳۱ استان کشور اول آبان امسال با دستور رییس جمهوری از طریق ارتباط تصویری در بیست و نهمین هفته افتتاح طرح‌های مهم ملی با شعار «تدبیر و امید برای جهش تولید» و با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسوولان استان در بیرجند رونمایی شد.

همزمان با سراسر کشور قرارداد واگذاری ۲ هزار و ۲۸۳ قطعه زمین برای واحدهای مسکونی استان خراسان جنوبی به صورت گروهی انجام شد و متقاضیان طرح اقدام ملی در استان به ۱۵۶ گروه پنج، چهار و سه نفره تقسیم بندی شده‌اند که این قراردادها برای ساخت مسکن ملی به گروه‌های مربوطه واگذار شد.

براساس آخرین آمار ارائه شده توسط معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه  وشهرسازی، استان خراسان جنوبی رتبه اول تخصیص زمین به متقاضیان طرح اقدام ملی به صورت ۱۰۰ درصد را بین استان‌های سراسر کشور کسب کرد.

 

 

 

 

 

 

آبرسانی پایدار به ۱۴۶ روستای خراسان جنوبی

آبرسانی پایدار به ۱۴۶ روستای خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – آبرسانی پایدار به ۱۴۶ روستای خراسان جنوبی از سال ۹۲ تاکنون با اعتبار هزینه شده ۱۶۸ میلیارد تومان انجام شده‌ که علاوه بر تامین آب سالم و بهداشتی مورد نیاز روستاییان، نقش موثری در ماندگاری جمعیت و شکل‌گیری روند مهاجرت معکوس داشته است.

به گزارش ایرنا خشکسالی، افت شدید منابع آبی و نبود زیرساخت‌های لازم در روستاهای خراسان جنوبی سبب شد تا در سال‌های گذشته به ویژه در هشت سال اخیر با برنامه‌ریزی، همت و تلاش دولتمردان طرح‌های آبرسانی به شکل جدید پیگیری و در بیشتر مناطق استان اجرایی شود.

با اقدامات شاخص دولت در آبرسانی به روستاها و شهرهای خراسان جنوبی ضریب برخورداری از آب در روستاهای این استان از ۸۹.۴۷ به ۹۳.۴ درصد و در شهرها از ۹۹ به ۹۹.۸ درصد افزایش یافته است.

آمارهای موجود نشان می‌دهد دولت با وجود کمبود منابع مالی برای اجرای طرح‌های توسعه آب روستایی در قالب احداث و تکمیل مجتمع‌های بزرگ یا کوچک به صورت گسترده و بی‌وقفه در تلاش بوده و برنامه آبرسانی به ۲۰ روستای استان با جمعیت بالغ بر پنج هزار و ۸۰۰ نفر تا پایان سال جاری شاهد این مدعا است.

براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۰ تمامی روستاهای پرجمعیت استان با اولویت مناطق مرزی و محروم از آب شرب سالم برخوردار خواهند شد.

با وجود اینکه تمامی شهرهای خراسان جنوبی از آب شرب و بهداشتی برخوردار بودند اما در این دولت ۲۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای تامین پایداری آب شرب، افزایش کیفیت و ارتقای شاخص‌هایی مانند سرانه مخزن و آبرسانی به مشترکان جدید در شهرهای استان هزینه شد.

همچنین در پی سفر معاون اول رییس جمهوری به خراسان جنوبی در مهر سال گذشته، ظرفیت اعتباری جدید برای استان در نظر گرفته شد تا از این طریق ۲۵۰ میلیارد تومان برای مجتمع‌های آبرسانی روستایی و ۵۰ میلیارد تومان در حوزه عشایری تامین اعتبار شود.

آب به آبادی رسید

دهیار روستای مرزی گیت شهرستان درمیان که مردم این روستا طی سال گذشته از نعمت آب سالم و بهداشتی برخوردار شدند، در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: عملیات آبرسانی این روستا علیرغم کوهستانی بودن منطقه هفته دولت سال گذشته انجام شد.

احمدرضا رضایی افزود: چهار روستای منطقه از جمله گیت، سراب، تخته‌جان و خونیکسار با تانکر آبرسانی می‌شد که با آبرسانی پایدار به این روستاها در ۲ سال اخیر مشکل چندین ساله مردم حل شده است.

وی اظهار داشت: با اجرای طرح آبرسانی پایدار به این منطقه مرزی شاهد افزایش ساخت و سازها و مهاجرت معکوس به روستاها هستیم و در مجموع با آبرسانی پایدار به منطقه از مهاجرت روستاییان به شهر جلوگیری می‌شود.

دهیار روستای گیت گفت: در چند سال گذشته تنها درخواست مردم چهار روستای گیت، تخته‌جان، سراب و خونیکسار از مسوولان درخواست آبرسانی پایدار بود که خوشبختانه دغدغه چندین ساله مردم رفع شده است.

وی افزود: افزایش ساخت و سازها در روستاهای منطقه و گازرسانی نشان از روند مهاجرت معکوس به روستاها دارد البته به دلیل عمر بالای شبکه‌های داخلی در روستاهای منطقه شاهد هدررفت بالای آب هستیم که با بازسازی این شبکه‌ها از هدررفت حجم بسیاری از آب جلوگیری خواهد شد.

بهره‌مندی بیش از ۷۰ هزار نفر از آب سالم و بهداشتی 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون آبرسانی به ۱۴۶ روستای استان با اعتبار هزینه شده ۱۶۸ میلیارد تومان انجام شده است و ۷۰ هزار و ۳۳۴ نفر از آب سالم و بهداشتی برخوردار شدند.

حسین امامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با اجرای این طرح‌ها ضریب بهره‌مندی از آب، از ۷۲.۶۹ به ۷۶.۲ و ضریب برخورداری از ۸۹.۴۷ به ۹۳.۴ افزایش یافته است.

وی بیان کرد: اکنون ۱۷ طرح استانی و یک طرح ملی شامل ۶۶ پروژه آبرسانی به روستاهای استان با اعتبار بیش از ۵۴ میلیارد تومان در حال انجام است و آبرسانی به ۲۰ روستای استان با جمعیت بالغ بر پنج هزار و ۸۰۰ نفر تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: همچنین آبرسانی به ۱۰ روستای دیگر با جمعیت بیش از ۹۰۰ نفر تا اول مرداد سال ۱۴۰۰ به اتمام خواهد رسید.

وی تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۰ تمامی روستاهای پرجمعیت استان با اولویت مناطق مرزی و محروم از آب شرب سالم برخوردار خواهند شد.

امامی افزود: در حال حاضر ۳۳ مجتمع آبرسانی روستایی در استان خراسان جنوبی در دست اجرا است که ۶ مجتمع تا پایان امسال تکمیل می‌شود، ۲۷ مجتمع هم با اعتبار ۴۱۳ میلیارد تومان سال آینده اجرا و تکمیل خواهد شد.

وی اظهار داشت: بعد از سفر معاون اول رییس جمهوری به استان در سال گذشته به دنبال یک ظرفیت اعتباری جدید از محل ماده ۵۶ بودیم که در این راستا ۲۵۰ میلیارد تومان برای مجتمع‌های آبرسانی روستایی و ۵۰ میلیارد تومان در حوزه عشایری تامین اعتبار خواهد شد.

وی گفت: همچنین در چهار شهرستان مرزی نهبندان، زیرکوه، سربیشه و درمیان با همکاری دستگاه‌های معین محرومیت‌زدایی این شهرستان‌ها، طرح اصلاح و ارتقای شبکه آبرسانی در دستور کار قرار دارد.

اصلاح ۵۷۵ کیلومتر خط انتقال و شبکه فرسوده

امامی بیان کرد: یکی از معضلات اساسی استان، هدررفت آب در شبکه شهری و روستایی است که در بخش شهری ۳۱.۷ درصد و روستایی بالای ۴۲ درصد بوده و ۱۰ درصد از متوسط کشوری بالاتر است.

وی گفت: برنامه داریم در گام نخست هدردهی شبکه آبرسانی را تا متوسط کشوری و در نهایت تا ۱۵ درصد برسانیم که برای این منظور از ابتدای امسال تاکنون ۵۹ کیلومتر شبکه آب شرب روستایی، ۲.۵ کیلومتر شبکه شهری و هزار و ۱۰۰ کنتور آب تعویض شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی عنوان کرد: همچنین از ابتدای دولت تدبیر و امید در راستای هدررفت آب در شهرها و روستاهای استان ۱۲۵ کیلومتر اصلاح خط انتقال و ۴۵۰ کیلومتر بازسازی شبکه توزیع انجام شده است.

وی با اشاره به اقدامات دولت در زمینه آبرسانی سیار به روستاهای خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۴۱۷ روستای استان با تانکر آبرسانی می‌شود که تا پایان آذر امسال ۲۲۵ هزار متر مکعب آب با اعتبار سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به این روستاها حمل شده است.

امامی گفت: درخصوص آبرسانی سیار امسال گلایه‌مندی‌هایی از بی‌نظمی و تاخیر در آبرسانی مطرح بود که سرانه هر خانوار را از ۸۹ به ۱۲۰ لیتر رساندیم همچنین برای این منظور سامانه ۱۲۲ به تمامی شهرها و روستاها متصل شد و مدیریت حوادث از طریق این سامانه انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: برای آبرسانی سیار نیز برنامه زمان‌بندی تعیین شد که دهیاران در صورت نیاز با سامانه ۱۲۲ تماس بگیرند و نسبت به تامین آب اقدام کنند تا هیچ مخزنی بدون آب نباشد اما از این ظرفیت تاکنون خوب بهره‌برداری نشده که باید اطلاع‌رسانی بیشتری انجام شود.

هزینه‌کرد ۳۰۰ میلیارد تومانی در بخش آب خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: تمامی شهرهای استان در ابتدای دولت تدبیر و امید از آب شرب و بهداشتی برخوردار بودند با این وجود در سال‌های اخیر ۲۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای تامین پایداری آب شرب، افزایش کیفیت و ارتقای شاخص‌هایی مانند سرانه مخزن و آبرسانی به مشترکان جدید در شهرها هزینه شده است.

وی ادامه داد: با اقدامات انجام شده در شهرهای استان شاخص برخورداری از آب، از ۹۹ درصد به ۹۹.۸ درصد افزایش یافته است.

امامی به مهمترین پروژه‌های اجرا شده در مناطق شهری اشاره کرد و گفت: چند پروژه برای پایدارسازی آب مناطق شهری انجام شده یا در دست اجراست از جمله ساخت مخزن پنج هزار متر مکعبی قاین، مخزن ۲ هزار متر مکعبی بیرجند و مخزن ۲ هزار متر مکعبی سرایان که افتتاح شده و مخزن هزار متر مکعبی خوسف که تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

وی از سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد تومانی در بخش آب استان در سال جاری خبر داد و افزود: همچنین در بخش فاضلاب از ابتدای امسال تاکنون ۱۳ کیلومتر اجرایی شده است و این رقم تا پایان سال به ۲۴ کیلومتر می‌رسد.

وی اظهار داشت: بهره‌برداری از مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب بیرجند و بیع متقابل برای ایجاد تاسیسات فاضلاب در شهرهای قاین و سربیشه به مبلغ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تا پایان سال نیز در دستور کار شرکت قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی هم که اوایل دی ماه به شهرستان خوسف رفته بود، گفت: دغدغه اصلی ما در شرکت آب منطقه‌ای تامین آب شرب است و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد روستاهایی که در شهرستان خوسف با تانکر آبرسانی می‌شوند را به نصف و حتی کمتر برسانیم.

احمد قندهاری، انتقال آب از دشت مختاران به بیرجند را از برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای عنوان کرد و افزود: در اجرای این خط انتقال آب، تامین نیاز آبی شهر خوسف و چند روستا در بخش شرب نیز دیده شده است.

وی در ارتباط با طرح تامین آب شرب در استان گفت: خراسان جنوبی یکی از گران‌ترین استان‌ها در تامین آب شرب است چون باید از فواصل بسیار دور آب شرب را تامین کنیم که این وظیفه و مسوولیت ما است.

وی با بیان اینکه مدیریت، نگهداری و صرفه جویی از آب شرب بر عهده تک تک شهروندان است افزود: در استان حدود پنج هزار کیلومتر خط انتقال و چهار هزار و ۸۶۰ کیلومتر خط انتقال آب شرب داریم تا آب با کیفیت به دست ما برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه پیگیر سند توسعه آب شرب استان هستیم اظهار داشت: بر این اساس تاکنون جلسات متعددی برنامه‌ریزی شده است و حداکثر تا ۶ ماه آینده نقشه جامع برای تامین آب شرب و کشاورزی استان خواهیم داشت.

وی گفت: هدف اصلی کارگروه این است که برای تمامی شهرستان‌های استان همچنین مجتمع‌های آبرسانی روستایی برنامه تامین آب شرب را داشته باشیم.

 

 

 

کاهش ۱۵ درصدی جرایم سایبری در خراسان جنوبی/۴

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی از کاهش ۱۵ درصدی جرایم سایبری در ده ماهه نخست امسال خبر داد.

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی گفت: در کاهش ۱۵ درصدی جرایم سایبری در خراسان جنوبیده ماهه نخست امسال ، وقوع جرایم سایبری در استان ، ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داشته است.

سرهنگ محمدپور افزود: در این مدت میزان کشف جرایم سایبری در خراسان جنوبی، ۲۰ درصد افزایش داشته که نشان از اقدامات موثر پلیس در این حوزه است.

وی میزان برداشت غیرمجاز از حساب و کلاهبرداری‌های اینترنتی در استان را، ۹۵۷ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به پارسال، ۶۱ درصد کاهش داشته است.

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی گفت: کلاهبرداری‌های رایانه‌ای و برداشت غیرمجاز از حساب، ۷۴ درصد جرایم را در بستر فضای مجازی استان تشکیل می‌دهند.

سرهنگ محمدپور در خصوص اقدامات پیشگیرانه و آگاه سازی مردم در حوزه فضای مجازی اظهار کرد: امسال رشد ۵/۲ درصدی را در این حوزه نسبت به پارسال شاهد بوده ایم.

وی افزود: ۱۵ درصد مجرمین فضای سایبری در خراسان جنوبی، بومی بوده و مابقی از خارج استان بوده اند.

سرهنگ محمد پور با اشاره به انواع کلاهبرداری‌های اینترنتی در خراسان جنوبی گفت: عناوین جذاب از جمله در خانه میلیونر شو، شارژ با استفاده از اضافه کردن افراد به گروه‌ها، اعطا و انتقال امتیاز وام به دیگران، مردم را در معرض خطر و کلاهبرداری قرار می‌دهد.

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی افزود: یکی از مواردی که مردم را فریب می‌دهد، قیمت‌های پایین اعلام شده در بعضی از سایت‌ها است که مجرمین با اخذ بیعانه و عدم ارسال کالا، این مبلغ را کلاهبرداری می‌کنند.

وی با اشاره به طرح رمز دوم پویا گفت: با اجرای این طرح، بسیاری از موارد کلاهبرداری و یا برداشت‌های غیرمجاز، کاهش یافته است.

سرهنگ محمد پور عدم اجرای تنظیمات امنیتی در شبکه‌های اجتماعی را یکی از دلایل هک شدن صفحات عنوان کرد و افزود: در صورت اجرای اقدامات امنیتی می‌توان از هک شدن جلوگیری کرد.

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی به دانش آموزان و معلمان توصیه کرد، در صورتی که شبکه شاد پاسخگوی نیاز آن‌ها نیست، از پیامرسان‌های داخلی استفاده کنند.

طرح هادی در ۲۱ روستای شهرستان سربیشه در دست اجرا است/۲

طرح هادی در ۲۱ روستای شهرستان سربیشه در دست اجرا است

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سربیشه گفت: طرح هادی در ۲۱ روستای این شهرستان با اعتبار ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در دست اجرا است.

حمید حاجی‌زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این مبلغ ۲ میلیارد و ۷۰۲ میلیون تومان در قالب اعتبارات ملی، ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از محل توسعه بخش دُرح با مشارکت کمیته امداد، یک میلیارد و ۶۰۴ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی و ۱۰۷ میلیون تومان از محل اعتبارات داخلی بنیاد مسکن تامین اعتبار شده است.

وی بیان کرد: طرح‌های هادی در دست اجرا در قالب عملیات خاکی، زیرسازی و آسفالت معابر، جوی و جدول و سنگ فرش در حال اجرا است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان سربیشه اظهار داشت: سال‌های گذشته نیز در ۶۳ روستای این شهرستان با اعتبار ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان طرح هادی اجرا شده است.

وی با اشاره به ابلاغ مصوبه قیر رایگان گفت: امید است با همکاری دهیاری‌های شهرستان قیر رایگان مورد نیاز جذب شود تا شاهد تحول در روستاها در زمینه اجرای طرح هادی باشیم.

حاجی‌زاده اضافه کرد: امسال ۵۰۰ میلیون تومان برای اجرای بافت با ارزش روستای «چنشت» اختصاص یافت که با هزینه‎کرد این اعتبار تقریبا بهره‌برداری از بافت باارزش این روستا امکان‌پذیر خواهد بود.

وی همچنین گفت: سال گذشته ۶۳۵ واحد و امسال ۴۶۰ واحد مسکونی برای محرومان و اقشار کم‌درآمد در سربیشه احداث شده است.

 

 

 

پنج شهید گمنام در خراسان جنوبی خاکسپاری می‌شوند/۲-۳

پنج شهید گمنام در خراسان جنوبی خاکسپاری می‌شوند

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا (س) پیکر پاک پنج شهید گمنام در این استان تشییع و تدفین می‌شوند.

سرهنگ غلامرضا فلاحی افزود: با توجه به اهمیت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید ستاد کل نیروهای مسلح بر برگزار نشدن مراسم تشییع است.

وی گفت: هیچگونه مراسم تشییع برای شهدا طبق موازین بهداشتی در استان برگزار نخواهد شد و آیین تدفین با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و جمعیت محدود برگزار می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی اظهار داشت: شهدا عصر فردا (چهارشنبه) با برگزاری مراسم تشریفات در فرودگاه بیرجند وارد خراسان جنوبی و با تشییع خودرویی به معراج شهدا منتقل می‌شوند.

وی بیان کرد: مراسم وداع با شهدا در برخی مساجد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود و برنامه وداع محوری در حسینیه جماران بیرجند با حضور مسوولان و مردم به صورت محدود برگزار خواهد شد.

سرهنگ فلاحی افزود: این پنج شهید ۲ شهید ۱۷ ساله، یک شهید ۱۹ و ۲ شهید ۲۱ و ۲۳ ساله هستند که در عملیات‌های والفجر و کربلای چهار و پنج به شهادت رسیدند.

وی گفت: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته روز یکشنبه ۲۸ دی ماه همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) ۲ شهید در شهر آبیز شهرستان زیرکوه، یک شهید در دانشگاه بزرگمهر قاینات و ۲ شهید در بوستان آیت الله بهجت بیرجند خاکسپاری می‌شوند.

با احتساب میزبانی از این شهدا ۱۴۵ شهید در ۵۷ نقطه خراسان جنوبی آرمیده‌اند.

همه شهرستان‌های استان میزبان شهدا هستند و از ۵۴ نقطه یادمان شهدا ۳۰ نقطه ساخته شده، ۱۹ یادمان در حال ساخت است و تا خرداد ۱۴۰۰ همه یادمان‌ها ساخته می‌شوند.

 

 

 

 

اتوبوس حامل بلدرچین در قاینات توقیف شد/۴

اتوبوس حامل بلدرچین در قاینات توقیف شد

رییس شبکه دامپزشکی قاینات گفت: اتوبوس حامل بلدرچین که به صورت غیر قانونی و غیر بهداشتی اقدام به این کار کرده بود در این شهرستان توقیف شد.

 رضا محمودی زاوه در جمع خبرنگاران افزود: در راستای جلوگیری از شیوع بیماری‌های قابل انتقال به ویژه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان همچنین مبارزه با پدیده شوم قاچاق دام و طیور، خودروهای جاده‌ای توسط سربازان گمنام عرصه بهداشت بررسی و نظارت می‌شود.

وی گفت: در همین راستا یک دستگاه اتوبوس که از خراسان رضوی به مقصد سیستان و بلوچستان در حرکت بود، با همکاری نیروی انتظامی شهرستان توقیف و در بازرسی‌های انجام شده تعداد ۱۰۰ قطعه بلدرچین که به صورت غیر قانونی و غیر بهداشتی حمل می‌شد، کشف و ضبط شد.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان قاینات اظهار داشت: پرونده به مراجع قانونی ارسال و پس از صدور حکم، محموله آن معدوم‌سازی شد.

وی افزود: حمل محموله‌های فاقد گواهی بهداشتی – قرنطینه‌ای علاوه بر انتشار بیماری‌های واگیر دام و طیور، سلامت و امنیت غذایی جامعه را تهدید می‌ کند و برخورد قاطع با این گونه محموله‌ها در دستور کار مستمر دامپزشکی قرار دارد.

محمودی از مردم خواست برای تامین امنیت غذایی و جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیر و خسارات ناشی از آن، ضمن پرهیز از خرید طیور زنده از دستفروشان و فروشندگان غیرمجاز در صورت مشاهده این گونه تخلفات به شبکه دامپزشکی قاینات اطلاع دهند.

 

 

 

 

ثبت مهارت ساخت کلاه پولی خراسان جنوبی در فهرست میراث معنوی/۲-۳

مهارت ساخت کلاه پولی روستای چنشت شهرستان سربیشه خراسان جنوبی در فهرست ملی ثبت شد.

 مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استانثبت مهارت ساخت کلاه پولی خراسان جنوبی در فهرست میراث معنوی گفت: ساخت کلاهی پارچه‌ای توسط زنان از پارچه های کرباسی، چیت، متقال، ابریشم و بیشتر مخمل‌های منجوق دوزی شده یا طرح دار و در رنگ‌های ترکیبی سبز، آبی، قرمز، گلی (صورتی) و مشکی، با الحاقات تزیینی بسیار که مهمترین آن‌ها سکه‌های نقره قدیمی در اندازه‌های مختلف است.
سیداحمد برآبادی با بیان اینکه این سکه‌ها به همراه تزیینات مهره های ریز و درشت، کریستال‌ های پلاستیکی و شیشه‌ای و منجوق‌های شکلی مختلف تزیینات کلاه را تشکیل می‌دهند، گفت: این کلاه از بالای پیشانی تا بالای گردن و روی دو گوش را می‌ پوشاند و با دوعدد بندک نازک به زیر چانه گره زده می‌شود.
وی افزود: تمامی دختران و زنان چنشتی از یک سالگی تا پایان عمر بر سر خود گذاشته و به عنوان سرپوش سنتی خود از آن استفاده می‌کنند.
برآبادی افزود:‌ همچنین کامل شده این کلاه به عنوان هدیه از طرف مادر عروس به عروس داده شده و استفاده آن در مراسم عروسی در روستای چنشت که یکی از زیباترین مراسم عروسی در  خراسان جنوبی است کاربرد دارد که این کلاه درگویش بومی به کلوته (koloteh) شهرت دارد.
وی با بیان اینکه طرح کلاه در اقشار غنی و فقیر فرقی ندارد، اما جنس و دوخت تزیینات روی آن کاملاً به وضع اقتصادی خانواده مرتبط است، افزود: گاهی گلدوزی با نخ‌های ابریشمی و کاموا‌های رنگی بر روی حاشیه و مرکز و یا تمام کلاه توسط زنان انجام می شود و یا نوار‌های گلابتون از الیاف طلا و نقره در اغلب کلاه‌های مربوط به طبقه اعیان به چشم می خورد.
برآبادی افزود: کلاه پولی عروس در مراسم عروسی همراه با ضمایم و متعلقات دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد که علاوه بر آٖن، یک عدد نوار تزیینی که از زیر چانه تا روی کلاه را در بر می‌گیرد و حدود ۱۲۰ سکه نقره در سه ردیف بر آن دوخته شده و   ۶ عدد طوق گردن که همانند تسبیح به طول حدوداً ۵۰ سانتیمتر با کمک مهره‌های رنگی و سکه تزیین شده و دارای موشوره (جا دعایی) است.
قدمت بیش از ۴۰۰ ساله دوخت و تهیه این کلاه در روستای چنشت که در گویش بومی به کلوته (koloteh) شهرت دارد نشان از ارزش‌های آن دارد.

محکومیت متهم گرانفروشی روغن در نهبندان/۴

با حکم شعبه اول تجدید نظر تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی جریمه پرونده گرانفروشی روغن قطعی شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیر کل تعزیرات حکومتی استان گفت: با ارسال گزارش از سوی سازمان صنعت معدن و تجارت شهرستان نهبندان مبنی بر اینکه در بازرسی از یک واحد صنفی، فروشنده تعداد ۸ حلب ۵ کیلوگرمی روغن جامد را بالاتر از قیمت مصوب به فروش رسانده، پرونده‌ای تشکیل و در شعبه اول بدوی اداره تعزیرات حکومتی این شهرستان رسیدگی شد.
محمد حسین اشرفی افزود: متهم در شعبه به پرداخت ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم شد.
رئیس شعبه اول تجدید نظرتعزیرات حکومتی استان گفت: محکوم علیه پس از رویت رای ابلاغی، اعتراض خود را نسبت به دادنامه صادره اعلام داشت تا پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه اول تجدید نظر استان ارسال شود.
وی افزود: در شعبه اول تجدید نظر استان نیز پس از بررسی اوراق پرونده و ملاحظه لایحه اعتراضیه و نظر به اینکه در این مرحله از رسیدگی محکوم علیه نتوانسته دلایل و مدارک مستندی را برای نقض رای شعبه بدوی ارائه کند، ضمن رد اعتراض وی رای صادره از سوی شعبه بدوی تأیید شده است.

 

افتخارآفرینی دانش آموزان در اولین دوره جشنواره علمی پژوهشی/۲-۳

دانش آموزان خراسان جنوبی در اولین دوره جشنواره علمی پژوهشی خوش درخشیدند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: ۳ دانش آموزان استان با ۳ مقام اول کشور در رشته‌های گیاهان داروئی و طب ایرانی ، نجوم و کدنویسی در اولین دوره جشنواره علمی پژوهشی و نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش سرا‌های دانش آموزی افتخاری دیگر آفریدند.

محمد علی واقعی افزود: خانم الناز هاونگی ، دانش آموز عضو پژوهش سرای دانش آموزی جابربن حیان بیرجند موفق شد در رشته گیاهان داروئی و طب ایرانی ، گرایش مقاله پژوهشی رتبه اول کشور را در این دروه به دست آوَرَد.وی  با اشاره به کسب رتبه اول نجوم کشور در گرایش ارائه محتوا توسط دانش آموز یاسین زنگوی ، عضو پژوهش سرای دانش آموزی جابربن حیان بیرجند، گفت: محمد امین وفادار دانش آموز عضو پژوهش سرای دکتر حسابی شهرستان طبس نیز در رشته کد نویسی ، گرایش ربات جنگجو ، رتبه اول کشور را در اولین دوره جشنواره علمی پژوهشی و نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش سرا‌های دانش آموزی کسب کرد.

مادر شهیدعلی چهکندی، دار فانی را وداع گفت/۲

خانم فاطمه چهکندی مادر شهید علی چهکندی، در سن ۹۲ سالگی در اثر کهولت سن دار فانی را وداع و به فرزند شهیدش پیوست.

رئیس بنیاد شهید سربیشه گفت: پیکر آن مرحومه ۲۴ دی در گلزار شهدای مادر شهیدعلی چهکندی، دار فانی را وداع گفتروستای چهکند و در جوار مزار فرزند بزرگوارش به خاک سپرده خواهد شد.
شهید علی چهکندی، اول فروردین ۱۳۴۶ در روستای چهکند از توابع بخش مود شهرستان سربیشه متولد و در تیر ۱۳۶۶ در منطقه شلمچه به مقام رفیع شهادت نائل شد.

پدرشهید غلامحسین یعقوبی به فرزند شهیدش پیوست/۲

مرحوم عباس یعقوبی پدر پاسدار شهید غلامحسین یعقوبی دیشب بر اثر بیماری و کهولت سن در ۹۲ سالگی در درمیان دار فانی را وداع گفت.

پیکر آن مرحوم  با رعایت تمامی دستورهای  بهداشتی در گلزار مطهر پدرشهید غلامحسین یعقوبی به فرزند شهیدش پیوستشهدای روستای کوشک تشییع و در جوار فرزند شهیدش به خاک سپرده می‌شود.
پاسدار شهید غلامحسین یعقوبی در اسفند ۱۳۶۵ در ۲۴ سالگی در عملیات کربلای ۵ ، منطقه عملیاتی شلمچه به فیض عظیم شهادت نائل آمد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*