اخبار خراسان جنوبی / حمله گرگها به ۴۱ رأس گوسفند در درمیان

 

محله‌ای تاریخی که به دامداری تبدیل شده است

محله تاریخی سردشت شهر فردوس در سایه بی مهری و کم توجهی به چراگاهی برای دام‌ها تبدیل شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، کرم پور رئیس پایگاه پژوهشی شهر تاریخی تون و قنات جهانی بلده می‌گوید: محله سردشت فردوس تنها محله باقی مانده از مجموعه ۵ محله شهر تاریخی تون است.

او افزود: ۱۴ اثر از آثار به یادگار مانده این محله در سال ۱۳۴۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

سعیدپور کارشناس میراث فرهنگی گفت: از این ۱۴ اثر ۱۱ اثر متعلق به خانه‌های تاریخی شاخص این محله است.

آثار به جا مانده که بیانگر سبک زندگی و فرهنگ گذشتگان است در غفلت مسئولین و عدم آگاهی مالکین از ارزش بنا‌ها به محلی برای نگه داری دام تبدیل شده است.

یکی از نوادگان این خانه‌های تاریخی که از این بنا برای نگهداری دام هایش استفاده می‌کند، می‌گوید: خانه متعلق به پدربزرگم بوده است، ولی با وضعیت گرانی موجود نمیتوانم آن را تخلیه کنم.

از آنجایی که حفظ این آثار برای نسل‌های آینده از اهمیت بالایی برخوردار است به سراغ مسئولین رفتیم تا پاسخشان را بشنویم.

کاظمی شهردار فردوس می‌گوید: جلسات هماهنگی متعددی در سطح شهرستان با حضور دستگاه‌ها و ادارات مختلف برگزار شد تا در یک برنامه کوتاه مدت واحد‌های دامداری از داخل بافت جمع آوری و خارج شوند و مسئولیت این کار بر عهده جهاد کشاورزی است.

سلیمانی مدیر جهاد کشاورزی فردوس بیان کرد: پیگیری برای راه اندازی مجتمعی با اولویت دامداران این منطقه صورت گرفته است و امیدواریم تا پایان سال واگذاری واحد‌های دامداری به این افراد صورت گیرد.

بنا‌هایی که هر کدام می‌توانند یک اقامتگاه بوم گردی و مقصد گردشگران داخلی و خارجی باشند نیازمند نگاه ویژه و جدی‌تر هستند.

عملکرد امروز مسئولین برای حفظ و حراست از این بنا‌های زیبا را نسل‌های آینده قضاوت خواهند کرد.

 

 

 

معاون استاندار: ادارات تابعه در خراسان جنوبی تقویت شود

معاون استاندار: ادارات تابعه در خراسان جنوبی تقویت شود

بیرجند – ایرنا – معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی گفت: مدیران باید برای تقویت ادارات تابعه و نمایندگی‌های خود در بخش‌ها، شهرها و حتی شهرستان‌ها اهتمام بیشتری داشته باشند.

به گزارش روز جمعه روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، محمد حسینی در نشست شورای اداری استان افزود: تقویت نمایندگی‌ها و ادارات تابعه در بخش‌ها، شهرها و شهرستان‌ها، سطح دسترسی به خدمات دستگاه‌ها را بیشتر می‌کند.

وی تصریح کرد: کاهش تردد مردم به مرکز استان از دیگر مزایای تقویت نمایندگی‌ها و ادارات تابعه است.

معاون استاندار خراسان جنوبی، تامین زیرساخت‌های دولت الکترونیک را یکی دیگر از راه‌های دسترسی مردم به خدمات دستگاه‌های اجرایی برشمرد و گفت: راه‌اندازی دولت الکترونیک از اقدامات خوبی است که توسط دولت پیگیری و اجرا شده است.

وی اظهار داشت: پنجره واحد خدمات دولت الکترونیک در پورتال استان به نشانی portal. sko. ir فعال بوده و بعد از شیوع ویروس کرونا و در پی مکاتباتی از دستگاه‌های اجرایی خواسته شد تا از این ظرفیت استفاده کنند و تمامی خدمات الکترونیک خود را از طریق این بستر در اختیار مردم قرار دهند.

حسینی افزود: در حال حاضر ۵۵ دستگاه اجرایی ۴۴۴ خدمت خود را در این پورتال ثبت کرده‌اند و مردم به راحتی می‌توانند بدون مراجعه حضوری به دستگاه از طریق این پورتال، خدمت مورد نیاز خود را دریافت کنند.

وی به موضوع شرایط کرونایی موجود نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مصوبات ستادهای ملی و استانی کرونا، الزام کارمندان و مراجعان به دستگاه‌ها، به استفاده از ماسک است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: آمارهای دانشگاه علوم پزشکی از ارزیابی‌های صورت گرفته، شرایط را خوب نشان می‌دهد اما از مدیران دستگاه‌های اجرایی انتظار داریم با نظارت بیشتر بر نحوه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط کارکنان ادارات و ارباب رجوع، این آمار را به صد درصد برسانند.

وی سپس از بخشنامه معاون اول رئیس جمهوری گفت و افزود: در این بخشنامه به موضوع صرفه‌جویی در مصرف انرژی تاکید شده است.

حسینی تاکید کرد: با توجه به روزهای سرد پیش رو و با توجه به اخطارهای شرکت گاز، لازم است همه ما در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنیم تا روزهای سرد زمستان را با کمترین مشکل پشت سر بگذاریم.

 

 

استاندار خراسان جنوبی: گردشگری ظرفیت بی‌نظیر برای معرفی استان است

استاندار خراسان جنوبی: گردشگری ظرفیت بی‌نظیر برای معرفی استان است

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: گردشگری، ظرفیتی بی‌نظیر برای معرفی استان است و این صنعت نه تنها مشکلات زیست محیطی به همراه ندارد بلکه باعث تولید ثروت و سرمایه می‌شود.

حمید ملانوری روز جمعه در بازدید از برخی جاذبه‌های گردشگری شهرستان بیرجند افزود: گردشگری ضمن اینکه می‌تواند اشتغال خوبی ایجاد کند، فرصت مطلوبی نیز برای معرفی استان به اقصی نقاط جهان است.

وی بیان کرد: تنوع و تعدد جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی به اندازه وسعت و گستره خراسان جنوبی در اقصی نقاط این استان پراکنده هستند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: بناهای تاریخی که میراث اجداد و نسل‌های گذشته است، به عنوان ثروت بزرگی در اختیار نسل حاضر قرار گرفته‌اند لذا ما باید در حفظ و حراست از آنها کوشا باشیم.

وی هدف از بازدید امروز خود را بررسی وضعیت فعالیت بخش خصوصی در حوزه گردشگری عنوان کرد و افزود: در این بازدید، اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در زمینه مرمت و احیای بناهای تاریخی هم بررسی و درخصوص حمایت‌هایی که از بخش خصوصی در این زمینه شده نیز مباحثی مطرح شد.

ملانوری اظهار داشت: بناهای تاریخی استان، آثاری شگرف، عمیق و غنی هستند که به عنوان ثروتی عظیم در اختیار نسل امروز قرار گرفته‌اند لذا ما باید از آنها به درستی استفاده کنیم.

وی محدودیت‌های ایجاد شده به جهت شیوع کرونا را فرصت مناسبی برای همکاران دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی خواند تا شرایط را به گونه‌ای مهیا کنند که در آینده نزدیک و با شروع دوباره تردد مسافران و حضور گردشگران با از بین رفتن کرونا، آمادگی کامل برای استقبال از مهمانان داخلی و خارجی را داشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی امروز از خانه شریف، بزرگترین اقامتگاه بوم‌گردی استان در روستای چهارده و باغ و عمارت اکبریه بیرجند بازدید کرد.

 

 

مشاور وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد:
خراسان جنوبی پیشگام در گفتمان سازی سند تحول
مشاور ارشد وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین گفت: خراسان جنوبی با فعالیت های گسترده خود، جزء استان های پیشگام در بحث گفتمان سازی سند تحول بینادین و پیگام ترین آن ها به شمار می رود.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، دکتررضا مددی صبح امروز چهارم دی ماه در جلسه وبینار گفتمان سازی سندتحول درآموزش وپرورش که به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور مدیران آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق و معلمین  استان برگزار شد، تصریح کرد: فلسفه تعلیم و تربیت درسی کلیدی در حوزه سیاست گذاری آموزش و پرورش است.

وی؛ بر اداره آموزش و پرورش با دانش نظری و استفاده از تجربیات تأکید کرد و  افزود: اگر سند تحول مورد تخلف واقع شود راه برای ورود اندیشه های نامحرم باز خواهد شد و سند تحول آموزش و پرورش نقشه راه است و هدف از سند تحول رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب بر اساس مقدورات است.

مشاور ارشد وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین؛ با بیان این مطلب که عملیاتی کردن سند تحول بنیادین نیازمند گفتمان سازی است؛ اظهار کرد: جریان تربیت از طریق  برنامه درسی در تار و پود نظام آموزشی و پرورشی جاری شده و سایر امکانات مدرسه نظیر آزمایشگاه، کارگاه و کتابخانه ها مکمل و تقویت کننده های برنامه درسی هستند.

این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش خراسان جنوبی، گفتمان سازی سند تحول و بسترسازی جهت تحقق سیاست های بالادستی را جزء لا ینفک دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین دانست و خاطر نشان کرد: شناخت کامل از برنامه درس ملی پایه فعالیت آموزش و پرورش ولازمه دستیابی به  سیاست ها و برنامه های نظام تعلیم و تربیت است که با تشریح آنها، می توان افکار عمومی، خانواده ها، فرهنگیان و دانش آموزان را همسو با اهداف دستگاه نمود.

مددی؛ با اشاره به گفتمان سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ۶ بخشِ  تربیت زیستی، بدنی، علمی، اخلاقی، اقتصادی و فرهنگی، ابراز داشت: این سند مسیر حرکت تعلیم و تربیت را تعریف کرده و دارای چارچوب تئوریک، راهبردی، نظام فکری و کاربردی و به عنوان نسخه تحقق تعلیم و تربیت اسلامی است که ارکان نظام و مقام معظم رهبری«مدظله العالی» آن را پذیرفته و بر آن تاکید دارند.

سند تحول بنیادین گفتمان تعالی بخش وتوسعه آفرین

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: سند تحول بنیادین منشور نظام تعلیم و تربیت و گفتمان تعالی بخش وتوسعه آفرین در جامعه ی ایران اسلامی است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی صبح امروز در حاشیه جلسه وبینار گفتمان سازی سندتحول درآموزش وپرورش که به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور آقایان نوید ادهم، مشاور ارشد وزیر آموزش و پرورش و مـددی برگزار شد؛ اظهار کرد: هدف سند تحول تغییر همه جانبه، نظام مند،آینده پژوهانه، مبتنی برآموزه های وحیانی و معارف اسلامیاست.

وی؛ تولید وتصویب اسناد تحولی، زمینه سازی وتدارک زیرساخت ها وامکانات و منابع و اجرای راه کارهای تحولی را گام های مهم تحول آفرینی دانست و تصریح کرد: مدیران مدارس ،پیشگامان تحول  آفرین درمیدان اجرای سند  تحول بنیادین به شمار می روند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با بیان این که جریان تربیت از طریق  برنامه درسی تحقق می یابد، عنوان کرد: آزمایشگاه، کارگاه، کتابخانه ها مکمل و تقویت کننده های برنامه درسی به شمار می روند.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، آشنا سازی معلمان و دبیران با اهداف کلی ساحت های تعلیم و تربیت ، حدود و قلمرو ساحت های تعلیم و تربیت رویکرد ساحت های تعلیم و تربیت و اصول حاکم بر ساحت ها را لازمه تسریع در دستیابی به اهداف سند تحول در دروه های مختلف تحصیلی دانست.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی؛ با بیان این که مدیریت ارائه خدمات آموزشی وتربیتی مبتنی برسندتحول در دوران کرونا، باید با تاکید برعدم توقف چرخه یادگیری باشد، بیان کرد: عدم فروکاستن مسئولیت آموزش وپرورش به انتقال معلومات ومحفوظات، تلاش برای تحقق مدرسه تربیت محورو مدرسه کانون تربیتی محله، صیانت ازنشاط وشادابی،شرایط روحی وروانی معلمان، دانش آموزان وخانواده ها، تأکیدومراقبت ازتحقق تربیت درساحت های ششگانه و توانمندسازی وبه روزآوری مهارت های مدیریتی از دیگر الزامات تحقق اهداف سند تحول به شمار می رود.

وی؛ گفتمان‌سازی را مهم‌ترین اصل در اجرای سند تحول بنیادین دانست و خاطر نشان کرد: گفتمان‌سازی، مهم‌ترین اصل در راستای اجرا و تحقق اهداف سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش به شمار می‌رود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با بیان این که لازمه ایجاد تحول اساسی در رفتار، ایجاد تحول در ذهن است، اضافه کرد: تربیت زیستی، بدنی، علمی، اخلاقی، اقتصادی و فرهنگی جنبه‌های مختلف تربیت در سند تحول بنیادین و در راستای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه به شمار می روند.

به گفته واقعی؛ سند تحول بنیادین پرچمی بر گنبد نظام تعلیم و تربیت است که راه گم نشود.

رادیو خراسان جنوبی، سربلند در جشنواره مکتب سردار سلیمانی

رادیوی مرکز خراسان جنوبی، مقام اول تعداد آثار راه یافته به مرحله نهایی جشنواره مکتب سردار سلیمانی را از آن خود کرد.

آثار رادیو خراسان جنوبی در ۳ بخش یادواره تولیدات رسانه‌ای مکتب سردار سلیمانی به مرحله نهایی راه یافت.

نخستین یادواره تولیدات رسانه‌ای مکتب شهید سلیمانی به مناسبت فرا رسیدن سالگرد شهادت این شهید و در آستانه چهل‌ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با هدف پاسداشت راه و اندیشه گرانقدر این بزرگمرد آزاده با حمایت معاونت امور استان‌های رسانه ملی و با شرکت آثاری از تمامی استان‌ها در حال برگزاری است که یکشنبه هفتم دی ، مراسم اختتامیه آن در اهواز برگزار خواهد شد.

بر اساس نظر هیئت داوران این یادواره در بخش صدا، ۱۲۷ برنامه در ساختار‌های مختلف به مرحله داوری راه پیدا کردند که از ۴ اثر ارسالی خراسان جنوبی به این جشنواره، نمایش «آقا شیر» به تهیه کنندگی هانیه پیرامی در ساختار نمایشی بلند، برنامه‌ی «یکی همیشه هست» از مرکز خراسان جنوبی به تهیه کنندگی سمیه تربتیان و مهدی امیرآبادی زاده در بخش ساختار مینی فیچر و در بخش رادیو نما اثر تولسید مصطفی موسوی نژاد و خانم ترشابی به مرحله‌ی نهایی یادواره تولیدات رسانه‌ای مکتب سردار سلیمانی در صدای استان‌ها راه یافتند.

شناسایی ۲۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی

با انجام ۱۱۲ آزمایش کرونا در شبانه روز گذشته، ۲۳ بیمار جدید مبتلا به این بیماری در خراسان جنوبی شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۶ مورد از موارد شناسایی شده جدید، بیماران بستری در بیمارستان و ۱۷ نفر نیز مربوط به موارد سرپایی هستند.
دکتر مهدی زاده افزود: از ۲۳ بیمار جدید، ۶ نفر مربوط به شهرستان بیرجند، یک نفر بشرویه، یک نفر درمیان، ۵ نفر زیرکوه، یک نفر طبس، ۳ نفر فردوس، ۵ نفر قاین و یک نفر نیز مربوط به شهرستان نهبندان است.

وی گفت: همچنین تعداد فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی با فوت ۳ بیمار دیگر در شبانه روز گذشته به ۷۰۵ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: هم اکنون ۱۸۷ بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری اند که ۸۵ نفر آن‌ها مبتلا به کرونایند و از این تعداد ۲۲ نفر در بخش‌های آی سی یو بستری اند و حال ۹ نفر آنان وخیم است.
در خراسان جنوبی تا کنون ۳۳ هزار و ۲۲۳ آزمایش کرونا انجام شده که از این تعدا، پاسخ ۱۴ هزار و ۳۰۳ آزمایش مثبت قطعی بوده است.
۱۳ هزار و ۵۱۳ نفر نیز آخرین آمار بهبودیافتگان کرونا در خراسان جنوبی است.

ورزشکار شهرستان فردوس به اردوی تیم ملی هندبال ساحلی دعوت شد/۷

ورزشکار شهرستان فردوس به اردوی تیم ملی هندبال ساحلی دعوت شد

ورزشکار شهرستان فردوس در استان خراسان جنوبی اولین بار در اردوی آمادگی تیم ملی هندبال ساحلی ایران حضور پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا «صادق زهدی» بازیکن تیم هیات هندبال فردوس پس از درخشش در مسابقات لیگ دسته یک کشور به اردوی تیم ملی هندبال ساحلی دعوت شد.

این ورزشکار از روز گذشته رقابت خود را با سایر رقبا برای پوشیدن لباس تیم ملی هندبال ساحلی برای اعزام به مسابقات آسیایی آغاز کرد.

مرکز شهرستان فردوس در ۲۰۰ کیلومتری بیرجند قرار دارد.

هندبال یکی از رشته‌های ورزشی پرطرفدار در این شهرستان است.

 

 

 

اختصاص ۷۰۰میلیون تومان به شبکه  آب شرب روستای جیم آباد/۲

فرماندار زیرکوه بهمراه مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان از وضعیت آب شرب روستای جیم آباد بازدید کرد
عربشاهی در این بازدید بیان داشت: کار آب رسانی به روستای جیم آباد در دستور کار قراردارد و مطالعه آن هم انجام شده است و در سال آینده هم مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان نیز به این پروژه اختصاص خواهیم داد که انشا ا.. بتوانیم مشکل این روستا را هر چه سریعتر رفع کنیم.
وی همچنین افزود :برای رفع مشکل حال حاضر آب شرب روستا تعداد یک سرویس آب سیار دیگر هم به سهمیه این روستا اضافه خواهد شد و همچنین به مقدار ۲۵۰ متر لوله برای تعویض خط انتقال به روستا اختصاص داده می شود که به کمک دهیاری و شرکت آب و فاضلاب بزودی کار اجرایی آن شروع خواهد شد.

 

 

 

 

مشارکت فرمانداری در ساخت ۲ آموزشگاه/۲

فرماندار بشرویه در جلسه شورای آموزش و پرورش بشرویه با تاکید بر توجه بیشتر به بحث کیفیت بخشی به کلاس ها و آموزش دانش آموزان کنکوری گفت:
مجموعه والدین، مدیران، معلمان ، دانش آموزان و نهادها برای حصول نتایج مطلوب در کنکور باید مشارکت جدی داشته باشند.
شفیعی در ادامه در خصوص کمبود فضای آموزشی در سطح شهر گفت : فرمانداری در ساخت ۲ واحد آموزشی مشارکت خواهد داشت و در این راستا اقدامات خوبی انجام شده است.

 

حمله گرگها به ۴۱ رأس گوسفند در درمیان/۴

در حمله گرگ‌ها به یک گله گوسفند در روستای کالبید درمیان حدود ۲۰ رأس گوسفند تلف شدند، ۱۰ رأس زخمی و و ۱۱ رأس هم ناپدید شدند.

این گله ۶۰ رأسی عصر دیروز در حال برگشت به آغل بود که در ۱۰۰ متری آغل مورد تلف، زخمی و ناپدید شدن ۴۱ رأس گوسفند در حمله گرگ‌ها به گله گوسفندانحمله گرگ‌ها قرار گرفت.
این گوسفندان متعلق به یک زوج سالمند است که بیمه هم نبودند.
به گفته روستائیان، بیمه برای خسارت هر رأس گوسفند ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان پرداخت می کند در حالیکه قیمت هر رأس گوسفند حداقل ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان است و همین موضوع رغبت روستائیان و دامداران را برای بیمه کم کرده است.
در ۱۰ روز گذشته، گرگ‌ها به روستا‌های آویشک و سریجان هم حمله کرده و تعداد زیادی گوسفند را دریده بودند.
مردم خواستار رسیدگی مسئولان محیط زیست هستند.

طبس، رکورددار بارندگی‌های در خراسان جنوبی/۲

کلشانه طبس با ۱۴ میلیمتر بارندگی، بیشترین سهم بارندگی‌های شبانه روز گذشته را در خراسان جنوبی به نام خود ثبت کرد.

کارشناس هواشناسی استان گفت: در این مدت همچنین پس از کلشانه، تپه طاق طبس با ۹.۷ و پیرحاجات این شهرستان با ۹ میلیمتر بارندگی، بیشترین بارش‌ها را داشته اند.
لطفی افزود: در شبانه روز گذشته همچنین در عشق آباد طبس ۷ میلیمتر، دیهوک یک میلیمتر، ازمیغان ۱.۵، حلوان ۷.۵، ده محمد ۳.۲، دهشور ۰.۳، معدن قلعه ۷.۳، سرایان ۱.۳ میلیمتر، سه قلعه ۱.۹، فردوس ۰.۱، فتح آباد ۲، اسلامیه ۰.۵، باغستان ۰.۸، سرند ۰.۳، طاهر آباد ۵.۴، بشرویه ۲.۳ میلی متر، سرایان ۱.۳، قائن ۰.۲ میلی متر، نوغاب قاین ۳ میلیمتر، عباس آباد میم ۴، فتح آباد قاین ۳ و کلاته سورگ ۲.۵ میلیمتر باران باریده است.
وی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته در کریموی سرایان نیز ۲.۵ میلیمتر و مهوید فردوس ۲ سانتی متر برف، و در انارستانک فردوس ۶ میلیمتر بارندگی به شکل تگرگ ثبت شده است.

استاندار خراسان جنوبی خبر داد :
راه اندازی ستاد توسعه خاوران /۳-۷

 

استاندار خراسان جنوبی از راه اندازی ستاد توسعه خاوران در راستای تحقق شعار”تدبیر، تلاش و توسعه” از هفته آینده در استان خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ ملانوری با اعلام این خبر در جلسه هم اندیشی رئیس و اعضای هیئت رئیسه اتاق بازرگانی استان خاطرنشان کرد: ستاد توسعه خاوران متشکل از نمایندگان بخش دولتی و خصوصی در استان آغاز به کار خواهد کرد.
وی افزود:مدیران باید تسهیل گر فعالان بخش های اقتصادی، اجتماعی،فرهنگی و… باشند، زیرا توسعه استان با واگذاری امور به بخش خصوصی که از تفکر توسعه ای برخوردارند، محقق می شود.
ملانوری یکی از مهمترین ملاک های ارزیابی مدیران استان را هنر استفاده از ظرفیت رسانه ای این خطه دانست و افزود: مدیران باید از همه ظرفیت های رسانه ای استان شامل صدا و سیما،روزنامه ها،خبرگزاری ها، پایگا های خبری و فضای مجازی جهت ارائه گزارش مداوم فعالیت های دستگاه های اجرایی به مردم بهره ببرند، زیرا دلگرمی بیش از پیش مردم استان را به دنبال خواهد داشت.
استاندار افزود: همه رده های مدیریتی استان از صدر تا ذیل باید خود را مسئول حل مشکلات مردم بدانند و در این راه با افزایش تحرک و پویایی بیشتر، تلاش نمایند.
وی افزود: استان در کنار ظرفیت های کم نظیر و ثروت مثال زدنی خود در معدن، نیروی انسانی متخصص، تولید محصولات استراتژیک کشاورزی، وجود سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، مرز، میراث فرهنگی و گردشگری و … از استان های کم برخوردار کشور محسوب می شود که ثروت آن هنوز نتوانسته رفاه را برای مردم این جغرافیا به ارمغان آورد به همین جهت اعتماد به بخش خصوصی نظیر اتاق بازرگانی،اتاق تعاون ،اتاق اصناف و … می تواند توسعه پایدار، متوازن و همه جانبه را برای استان به همراه داشته باشد.
استاندار جزیره ای عمل نکردن نهادهای اجتماعی، نخبگان، دانشگاهیان و مدیران را عامل مهم توسعه در این استان خواند و گفت: دستیابی به توسعه ایده آل، با هم افزایی مثبت و جزیره ای عمل نکردن همه بخش ها حاصل می گردد. و اولین قدم در این راه تقویت “نگاه توسعه ای” و نهادینه شدن آن در استان است.

کشف ۳ کیلو و ۹۰۰ گرم هروئین در” نهبندان “/۴

جانشین انتظامی شهرستان” نهبندان” از کشف ۳ کیلو و ۹۰۰ گرم هروئین در بازرسی از خودروی زانتیا در این شهرستان خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ “رمضان مرادی” در تشریح این خبر، اظهار داشت: ماموران ایست و بازرسی” سهل آباد” شهرستان نهبندان در حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه خودروی زانتیا مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
جانشین انتظامی شهرستان نهبندان بیان داشت: ماموران دربازرسی تکمیلی از خودرو ۳ کیلو و ۹۰۰ گرم هروئین که به طرز ماهرانه ای داخل خودرو جاساز شده بود کشف کردند.
سرهنگ مرادی با بیان این که در این رابطه یک متهم دستگیر شده است، افزود: متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی و روانه زندان شد.

حفظ حساسیت جامعه نسبت به کرونا اولویت دارد/۳-۷

مدیر کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا خراسان جنوبی گفت: اولویت در حال حاضر حفظ حساسیت‌ها است و نباید کاهش آمار کرونا، دغدغه بیماری را در جامعه از بین ببرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ناصر نبی زاده افزود: باید برای روزهای آینده و محتواهای تولیدی، برنامه‌ریزی داشته باشیم تا روند نزولی بیماری موجب عادی‌انگاری شرایط بخصوص در جوانان نشود.

وی با مروری بر موارد مطرح شده در نشست اخیر ستاد استانی مدیریت کرونا عنوان کرد: براساس آمارهای ارائه شده، روند شیوع بیماری، تعداد مبتلایان و فوتی‌ها کاهش داشته و روند کاهشی نشانگر توجه مردم، همراهی اصناف و همدلی سازمان‌ها و نهادها است که اگر تداوم نیابد، ممکن است دوباره شاهد اوج‌گیری بیماری به ویژه در فصل زمستان باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: در راستای فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی درخصوص حضور نیافتن در تجمعات و دورهمی‌ها، از همه ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی در استان، سازمان‌ها، نهادها، دهیاری‌ها و شوراهای روستاها استفاده شد و در زمینه تبلیغات چهره به چهره نیز ۱۰ هزار تراکت تهیه و با همکاری کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، سپاه و اصناف بین مردم توزیع شده است.

وی با اشاره به در پیش بودن ایام فاطمیه و برگزاری جلسات عزاداری اضافه کرد: باید از همین ایام نسبت به اطلاع‌رسانی درخصوص رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در برگزاری جلسات همچنین گسترش پویش‌های مومنانه در این ایام اقدام کنیم.

نبی زاده خواستار تذکردهی به یکدیگر برای استفاده از ماسک در جامعه شد و گفت: هر گونه اطلاع‌رسانی و خبر درباره ماهیت ویروس کرونا براساس شیوه‌نامه‌های ستاد ملی، برعهده وزارت بهداشت و در استان برعهده دانشگاه علوم پزشکی بوده و براساس این اطلاعیه‌ها، انتشار اخبار انجام شود.

وی اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در حال حاضر، استرس موجود بین خانواده‌های دارای بیمار مبتلا به کرونا و خود بیماران است لذا با همکاری اساتید این حوزه نسبت به کنترل استرس و اطلاع‌رسانی‌های لازم اقدام خواهد شد.

 

مشاور وزیر آموزش و پرورش:

عملیاتی کردن سند تحول بنیادین نیازمند گفتمان‌سازی است

عملیاتی کردن سند تحول بنیادین نیازمند گفتمان‌سازی است

مشاور ارشد وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین گفت: عملیاتی کردن سند تحول بنیادین نیازمند گفتمان‌سازی است و گفتمان‌سازی سند تحول و بسترسازی برای تحقق سیاست‌های بالادستی جزء لاینفک دستیابی به اهداف این سند محسوب می‌شود.

رضا مددی روز پنجشنبه در وبینار گفتمان‌سازی سند تحول در آموزش و پرورش که با حضور مدیران آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق و معلمان استان خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: جریان تربیت از طریق برنامه درسی در تار و پود نظام آموزشی و پرورشی جاری شده است و سایر امکانات مدرسه نظیر آزمایشگاه، کارگاه و کتابخانه‌ها مکمل و تقویت کننده‌های برنامه درسی هستند.

وی گفت: شناخت کامل از برنامه درس ملی پایه فعالیت آموزش و پرورش و لازمه دستیابی به سیاست‌ها و برنامه‌های نظام تعلیم و تربیت است که با تشریح آنها، می‌توان افکار عمومی، خانواده‌ها، فرهنگیان و دانش‌آموزان را همسو با اهداف دستگاه کرد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به گفتمان‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ۶ بخش تربیت زیستی، بدنی، علمی، اخلاقی، اقتصادی و فرهنگی اظهار داشت: این سند مسیر حرکت تعلیم و تربیت را تعریف کرده و دارای چارچوب تئوریک، راهبردی، نظام فکری و کاربردی و به عنوان نسخه تحقق تعلیم و تربیت اسلامی است که ارکان نظام و مقام معظم رهبری آن را پذیرفته و بر آن تاکید دارند.

وی افزود: فلسفه تعلیم و تربیت درسی کلیدی در حوزه سیاستگذاری آموزش و پرورش است.

مددی بر اداره آموزش و پرورش با دانش نظری و استفاده از تجربیات تاکید کرد و گفت: اگر سند تحول مورد تخلف واقع شود راه برای ورود اندیشه‌های نامحرم باز خواهد شد و سند تحول آموزش و پرورش نقشه راه است و هدف از سند تحول رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب براساس مقدورات است.

وی اضافه کرد: خراسان جنوبی با فعالیت‌های گسترده خود، جزء استان‌های پیشگام در گفتمان‌سازی سند تحول بینادین به شمار می‌رود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم در این نشست ویدئو کنفرانسی گفت: سند تحول بنیادین منشور نظام تعلیم و تربیت و گفتمان تعالی بخش و توسعه آفرین در جامعه ایران اسلامی است.

محمدعلی واقعی افزود: هدف سند تحول تغییر همه جانبه، نظام مند، آینده پژوهانه، مبتنی بر آموزه‌های وحیانی و معارف اسلامی است.

وی تولید و تصویب اسناد تحولی، زمینه‌سازی و تدارک زیرساخت‌ها، امکانات و منابع و اجرای راهکارهای تحولی را گام‌های مهم تحول آفرینی دانست و تصریح کرد: مدیران مدارس، پیشگامان تحول آفرین در میدان اجرای سند تحول بنیادین به شمار می‌روند.

وی با بیان این که جریان تربیت از طریق برنامه درسی تحقق می‌یابد عنوان کرد: آزمایشگاه، کارگاه، کتابخانه‌ها مکمل و تقویت کننده‌های برنامه درسی هستند.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، آشناسازی معلمان و دبیران با اهداف کلی ساحت‌های تعلیم و تربیت، حدود و قلمرو ساحت‌های تعلیم و تربیت، رویکرد ساحت‌های تعلیم و تربیت و اصول حاکم بر ساحت‌ها را لازمه تسریع در دستیابی به اهداف سند تحول در دوره‌های مختلف تحصیلی دانست.

وی با بیان این که مدیریت ارائه خدمات آموزشی و تربیتی مبتنی بر سند تحول در دوران کرونا باید با تاکید بر نبود توقف چرخه یادگیری باشد گفت: عدم فروکاستن مسئولیت آموزش وپرورش به انتقال معلومات و محفوظات، تلاش برای تحقق مدرسه تربیت‌محور و مدرسه کانون تربیتی محله، صیانت از نشاط و شادابی، شرایط روحی و روانی معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها، تاکید و مراقبت از تحقق تربیت در ساحت‌های شش گانه و توانمندسازی و به روزآوری مهارت‌های مدیریتی از دیگر الزامات تحقق اهداف سند تحول است.

واقعی گفتمان‌سازی را مهم‌ترین اصل در اجرای سند تحول بنیادین دانست و افزود: لازمه ایجاد تحول اساسی در رفتار، ایجاد تحول در ذهن است و تربیت زیستی، بدنی، علمی، اخلاقی، اقتصادی و فرهنگی جنبه‌های مختلف تربیت در سند تحول بنیادین و در راستای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه به شمار می‌رود.

آیین ثبت ملی آب گیری آب انبار‌ها/۲

آیین و سنت حسنه آب گیری آب انبار‌ها در سرایان اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، کارشناس مردم شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستیآیین ثبت ملی آب گیری آب انبار‌ها گفت:آیین و مراسم فرهنگی که از گذشتگان ما برجای مانده است، هنوز هم در اذهان مردم باقی مانده و اقدام به برگزاری و بزرگداشت آن می‌کنند، یکی از این آئین و مراسم حسنه فن و سنت آبگیری آب انبار‌های شهرستان سرایان است.

فریبا کاهنی افزود: این مراسم هر ساله در اوایل دی ماه و در شب‌های سرد زمستان انجام می‌شود.

وی گفت: در شهرستان سرایان هنوز آب انبار‌های قدیمی پابرجا است و تعدادی از افراد که این سنت قدیمی را از پدرشان به ارث برده اند و به میرآب مشهور هستند، انجام می‌دهند.

کاهنی افزود: ابتدا ته مانده آب موجود در مخازن و گل و لای آن تخلیه می‌شود و پس از لایروبی مسیرآب قنات تا سرمنشاء اصلی که ۲ تا ۳ شب طول می‌کشد و با هماهنگی مردم انجام می شود برای رعایت مسائل بهداشتی تا آب کثیف نشود.

وی گفت: این کار ۲ تا ۳ سال است با استفاده از لوله‌های پلاستیکی، آب به داخل مخزن هدایت می‌شود و این لوله‌ها فقط در داخل شهر استفاده می‌شود و میرآب‌ها در شب‌های سرد در مسیر قنات در رفت و آمد هستند که حیوانی به جوی نزدیک نشود و هرشب یکی از آب انبارها، آبگیری می‌شود.

کاهنی افزود: میرآب‌ها معتقدند که آبگیری باید در شب‌های سرد انجام شود که برخنکای آب در تابستان داغ بیفزایدو این سنت حسنه و نیکو را بدون هیچ گونه چشمداشتی انجام می‌دهند.
این آئین و مراسم شهریور ۹۵ به شماره ۱۳۱۵ در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

کشف ۴۶ راس گوسفند قاچاق در”سربیشه”/۴

فرمانده انتظامی شهرستان “سربیشه” از کشف ۴۶ راس گوسفند قاچاق به ارزش ۷۰۰ میلیون ریال در این شهرستان خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احمدرضا کارگر” در تشریح این خبر اظهار داشت: مأموران “یگان امداد” شهرستان سربیشه در راستای مقابله با قاچاق دام، هنگام گشت زنی و کنترل خودروهای عبوری به یک اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه بیان داشت: مأموران در بازرسی از خودرو ۴۶ رأس گوسفند قاچاق که فاقد مجوز دامپزشکی بود کشف کردند که کارشناسان ارزش دام قاچاق کشف شده را ۷۰۰ میلیون ریال برآورد کردند.
سرهنگ کارگر تصریح کرد: ماموران در این رابطه یک خودرو را توقیف و یک نفر متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد .

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

بخش عمده طرح‌های نیمه‌تمام خراسان جنوبی تا پایان دولت تکمیل می‌شود

اعتبار مصوبات سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه به خراسان جنوبی ۱۰۰ درصد محقق شد/۳-۷

 

بخش عمده طرح‌های نیمه‌تمام خراسان جنوبی تا پایان دولت تکمیل می‌شود

استاندار خراسان جنوبی گفت: با تخصیص اعتبارات ویژه، بخش عمده‌ای از طرح‌های نیمه‌تمام استان تا پایان دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حمید ملانوری در نشست بررسی و پیگیری مصوبات سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به استان، از تزریق اعتبار ویژه برای تحقق صد درصدی مصوبات سفر دکتر نوبخت به خراسان جنوبی خبر داد.

وی افزود: در جریان سفر رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان، اختصاص ۹۴۰ میلیارد تومان اعتبار وعده داده شد و بنا به موارد ذکر شده در جلسه جمع‌بندی سفر دکتر نوبخت، مقرر شده بود این اعتبار در پروژه‌های عمرانی و اقتصادی متعددی هزینه شود.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در سفر ۲ هفته گذشته به تهران به همراه رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، دیداری با دکتر نوبخت و معاونان سازمان برنامه و بودجه کشور داشتیم و تخصیص صد درصدی اعتبارات را خواستار شدیم.

وی گفت: در آن دیدار، دکتر نوبخت دستور پرداخت کامل اعتبار وعده شده را صادر کرد و این اعتبار برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استان پیگیری شده است.

ملانوری افزود: طی ۲ روز گذشته و در جریان سفر رییس امور پایش، ارزیابی و اطلاعات مدیریت سازمان برنامه و بودجه کشور به استان، تمامی پروژه‌های مرتبط با مصوبات سفر رییس سازمان برنامه و بودجه مورد ارزیابی قرار گرفت و وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها مطلوب ارزیابی شد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: بنا به تصمیمات اتخاذ شده در جلسه بررسی و پیگیری مصوبات سفر دکتر نوبخت، مقرر شد تمامی پروژه‌هایی که از پیشرفت فیزیکی بالایی برخوردارند در اولویت کار دستگاه‌های اجرایی قرار گیرند.

وی گفت: با تخصیص مابقی اعتبار، روند اجرای پروژه‌ها شتاب می‌گیرد و ان شاء الله بخش عمده‌ای از طرح‌های نیمه‌تمام استان تا پایان دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

نشست بررسی و پیگیری مصوبات سفر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه به خراسان جنوبی با حضور «سعید جغتایی» رییس امور پایش، ارزیابی و اطلاعات مدیریت این سازمان، معاونان استاندار و جمعی از مدیران استانی در محل استانداری برگزار شد.

رییس امور پایش، ارزیابی و اطلاعات مدیریت سازمان برنامه و بودجه در سفر ۲ روزه به خراسان جنوبی با همراهی رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از پروژه‌های ساخت باند دوم در محورهای مختلف این استان به طور میدانی بازدید کرد.

توزیع ۱۱ سری جهیزیه در درمیان/۲

۱۱ سری جهیزیه با همکاری بنیاد مستضعفان بین نوعروسان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی شهرستان درمیان توزیع شد.

مدیر کمیته امداد امام خمینی شهرستان درمیان گفت: ۱۱ سری جهیزیه با همکاری بنیاد مستضعفان بین نوعروسان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی ره) شهرستان درمیان توزیع شد.
بصیری پور افزود: این ۱۱ سری جهیزیه شامل ۵ قلم کالای اساسی نظیر تلویزیون، اجاق گاز، جارو برقی، ماشین لباسشویی و یخچال به ارزش ۱۳۰ میلیون تومان است.

وی گفت: از ابتدای سال ۴۰ سری جهیزیه به ارزش ۳۸۰ میلیون تومان بین نوعروسان شهرستان درمیان توزیع شده است.

 جریمه ۱۱۳ میلیاردی قاچاقچیان سوخت درخراسان جنوبی /۴

قاچاقچیان سوخت از ابتدای سال جاری در خراسان جنوبی به پرداخت ۱۱۳ میلیارد و ۱۰۹ میلیون و ۸۳۵ هزار ریال جزای نقدی محکوم شدند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان از مختومه شدن ۶۲۸ پرونده قاچاق سوخت در خراسان جنوبی خبر داد.

اشرفی بیشترین قاچاق سوخت کشف شده در استان را از نوع گازوئیل عنوان کرد و گفت: از تعداد ۶۲۳ پرونده سوخت قاچاق تشکیل شده در سال جاری، تعداد ۱۴ پرونده برائت یافته شده و محکوم نشده است.

وی از کاهش پرونده‌های قاچاق سوخت در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد و افزود: در مدت مشابه سال گذشته یک‌هزار و ۷۷۳ پرونده قاچاق سوخت در استان خراسان جنوبی تشکیل شده است.

دیدار استاندار خراسان جنوبی با خانواده شهیدین شهپر/۲

 

استاندار خراسان جنوبی با خانواده گرانقدر جانباز و شهیدین شهپر دیدار کرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ ملانوری در این دیدار، خانواده شهدا را چشم و چراغ نظام و انقلاب خواند.
وی خاطرنشان کرد: والدین و همسران شهدا از جمله ایثارگرانی هستند که با تربیت فرزندان شاخص و مؤثر برای نظام رسالت شان را انجام دادند.
شایان ذکر است: شهید محسن شهپر در سال ۶۵ در منطقه مهران و شهید محمد مهدی شهپر در سال ۶۰ در منطقه کرخه به شهادت رسید .

اعتبار تکمیل اورژانس نهبندان تامین می شود /۲

 نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: اعتبار پروژه نیمه تمام اورژانس بیمارستان شهید آتشدست نهبندان تامین می شود.
مهندس جغتایی رئیس امور پایش، ارزیابی و اطلاعات مدیریت سازمان برنامه و بودجه کشور، که به منظور بازدید از وضعیت پیشرفت فیزیکی احداث باند دوم محورهای مواصلاتی به شهرستان نهبندان سفر کرده بودند؛ با درخواست فرماندار نهبندان مبنی بر بازدید از پروژه احداث اورژانس_بیمارستان با توجه به دغدغه شهروندان ، مطالبات و حجم مراجعات مردمی و لزوم افزایش فضای درمانی، بصورت سرزده در محل بیمارستان حضور پیدا نموده و به بررسی وضعیت پروژه و راهکارهای اتمام و تکمیل آن پرداخت و قول مساعد در جهت تامین اعتبار تکمیل پروژه اورژانس را داد.

اتوبوس حامل کالای قاچاق و تریاک به مقصد نرسید/۴

جانشین انتظامی شهرستان” نهبندان ” از کشف ۱۵ کیلو و ۸۰۰ گرم تریاک و انواع کالای قاچاق به ارزش ۱۵۰ میلیون ریال در بازرسی از اتوبوس مسافربری در این شهرستان خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ “رمضان مرادی” در تشریح این خبر اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان” نهبندان” هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک اتوبوس مسافربری که از”زابل به مشهد” درحال حرکت بود مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
جانشین انتظامی شهرستان نهبندان بیان داشت: ماموران در بازرسی از خودرو ۱۵کیلو و ۸۰۰ گرم تریاک و انواع کالای قاچاق کشف کردند که ارزش ریالی کالای مکشوفه توسط کارشناسان بالغ بر ۱۵۰میلیون ریال برآورد شد.
سرهنگ مرادی تصریح کرد: در این رابطه یک خودرو توقیف و یک نفر متهم دستگیر شد که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.
وی خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه موارد مشکوک، مراتب را به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند.

بازدید استاندار خراسان جنوبی از آثار تاریخی و گردشگری بیرجند۳-۷

بازدید استاندار خراسان جنوبی از آثار تاریخی و گردشگری بیرجند

 استاندار خراسان جنوبی روز جمعه از چند اثر تاریخی و پروژه گردشگری در شهرستان بیرجند بازدید کرد.

حمید ملانوری امروز با همراهی سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، شهردار بیرجند و جمعی از مسوولان به خانه شریف در شهر بیرجند رفت که یکی از بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است.

این اثر تاریخی داخل بافت تاریخی شهر بیرجند در خیابان حکیم نزاری است و فرم معماری، مواد و مصالح و تزئینات به کار گرفته شده در آن حکایت از این دارد که اوایل دوره پهلوی ساخته شده است.

این خانه بیشتر به عمارت شبیه است چراکه از حیاط با فضای سبز، درختان کهنسال، حوض و آب نما برخوردار بوده و مهمتر از همه این که با واقع شدن در نوک تپه مشرف به بافت تاریخی بر همه شهر اشراف دارد.

خانه شریف به دلیل ارزش‌ معماری خاص در سال ۱۳۸۰ با شماره ‎ ۴۵۰۵در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

استاندار خراسان جنوبی با حضور در روستای چهارده بیرجند از بزرگترین اقامتگاه بوم‌گردی استان نیز بازدید کرد.

هدف از این بازدید ملانوری، آشنایی با جاذبه‌های گردشگری شهرستان بیرجند و اطلاع از وضعیت فعالیت بخش خصوصی در این منطقه بود.

روستای چهارده در ارتفاعات باقران و چهار کیلومتری شهر بیرجند واقع شده که به جهت ۱۴ آبشار کوچکی که دارد، یکی از جاذبه‌های گردشی و تفریحی شهرستان بیرجند به شمار می‌رود. نخستین و مرتفع‌ترین این آبشارها هفت متر ارتفاع دارد.

روستای چهارده به ۲ قسمت پایین و بالا تقسیم می‌شود و در این روستا تقریبا همه مردم به کار سبدبافی مشغول هستند.

بزرگترین اقامتگاه بوم‌گردی استان که امروز در روستای چهارده مورد بازدید استاندار قرار گرفت، با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با استفاده از تسهیلات اشتغالزایی احداث شده است.

این واحد بوم‌گردی به مساحت تقریبی سه هزار متر مربع شامل ۲۵ سوئیت، رستوران سفره‌خانه سنتی، مسجد و بازارچه فروش صنایع دستی و سوغات محلی است که زمینه اشتغال بیش از ۳۰ نفر را فراهم کرده است.

استاندار خراسان جنوبی روز جمعه در ادامه بازدیدهایش از جاذبه‌های گردشگری شهرستان بیرجند به باغ و عمارت اکبریه رفت که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت است.

ملانوری به منظور اطلاع از وضعیت عملکرد اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در این اثر جهانی، به باغ و عمارت اکبریه رفت.

نحوه رسیدگی به شرایط باغ، چگونگی حفظ و حراست از بناهای تاریخی عمارت و درختان سر به فلک کشیده مسن و موزه‌های فعال این مجموعه از مواردی بود که مورد بازدید قرار گرفت.

باغ و عمارت اکبریه، یکی باغ‌های زیبای دوره زندیه ایران و از جاذبه‌های گردشگری بیرجند است که کارشناسان تاریخی، شروع ساخت و احداث باغ اکبریه بیرجند را به اواخر دوران زندیه نسبت می‌دهند اما تکمیل مراحل ساخت این باغ در دوران قاجاریه صورت گرفته است.

این باغ تاریخی با حدود ۴۵ هزار متر مریع وسعت در سال ۱۳۷۸ با شماره ۲۳۲۶ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و در نشست سی و پنجم یونسکو در سال ۲۰۱۱ میلادی به عنوان میراث جهانی یونسکو و به عنوان یکی از ۹ باغ تاریخی ایران به ثبت رسید.

اکنون در باغ اکبریه بیرجند موزه‌های باستان شناسی، مردم شناسی، فرهنگ خراسان، حیات وحش و مشاهیر دایر است.

 

 

 

 

 

نخستین شبیه‌ساز حریق هواپیما در طبس ساخته شد/۲

 

پرسنل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیمای فرودگاه طبس موفق به طراحی و بهره برداری آزمایشی از سمیلاتور اطفای حریق و نجات سرنشینان هواپیما شدند.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی گفت: این سمیلاتور برشی از هواپیمای RJ طراحی سمیلاتور اطفای حریق در فرودگاه طبساست که طراحی آن از شش ماه پیش با ایده پردازی همکاران فرودگاه طبس آغاز و طراحی و ساخت آن توسط تیم ۶ نفره در حوزه‌های مختلف در واحد آتش نشانی و هدایت زمینی فرودگاه طبس به انجام رسید و مورد آزمایش قرار گرفت.

طهماسبی افزود: این سمیلاتور چندین بار با ایجاد حریق در قسمت‌های مختلف مورد آزمایش قرار گرفته است که نتایج آن رضایت بخش ارزیابی گردیده است.

وی با بیان اینکه سمیلاتور فرودگاه طبس دارای قابلیت انجام تمرین‌هایی نظیر اطفای حریق ایجاد شده در موتور، اربه فرود، کابین هواپیما و ریزش سوخت از بال هواپیماست گفت: این سمیلاتور برای موارد نجات مسافر داخل کابین هواپیما نیز کاربرد دارد.

طهماسبی افزود: این سمیلاتور، تکمیلی نمونه خارجی نیست، ولی برای تامین اهداف تمرین مواجهه با حریق در قسمت‌های مختلف هواپیما کاربرد دارد که قابل ارتقا به مدل‌های پیشرفته‌تر نیز می‌باشد.
وی گفت: نمونه خارجی این سمیلاتور که در مراکز آموزشی کشور‌های خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد بیش از ۴۰ میلیارد تومان برای کشور هزینه دارد که با همت همکاران متخصص فرودگاه طبس با هزینه حدود ۵۰ میلیون تومان طراحی و ساخته شده است که تامین کننده اهداف مورد نیاز در زمینه حفظ آمادگی پرسنل ادارات آتش نشانی فرودگاه‌ها میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی تاکید کرد: طراحی این سمیلاتور پیرو فرمایشات و تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تکیه بر توان داخلی و توانمندی جوانان کشور برای غلبه بر تحریم‌های ظالمانه اعمال شده بر کشور، انجام شده است.

استاندار خراسان جنوبی: نیمی از کار مدیران در حوزه اطلاع‌رسانی باشد/۳

استاندار خراسان جنوبی: نیمی از کار مدیران در حوزه اطلاع‌رسانی باشد

استاندار خراسان جنوبی گفت: حداقل نیمی از کار ما باید در حوزه اطلاع‌رسانی باشد و مدیران فاقد انگیزه جای خود را به جوانان با انگیزه و فعال بدهند.

«حمید ملانوری»  در نخستین نشست شورای اداری استان خراسان جنوبی پس از حضور وی در استان که جمعی از مدیران به صورت ویدئو کنفرانسی در آن حضور داشتند، افزود: همانطور که قبلا اعلام کردم به دنبال مدیرانی هستم که آنها را حس کنم.

وی تصریح کرد: اگر مدیریت و فعالیتی را در رسانه‌ها دیدم، آن مدیر را فعال می‌دانم و اگر خبری را در رسانه‌ها ندیدم، نشان می‌دهد که آن مدیر فعال نیست.

استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از مسایلی که بسیار مورد تاکید است، اطلاع‌رسانی درست و به موقع اقدامات و برنامه‌ها است که نشان می‌دهد مدیر حضور دارد، مشغول کار است و برای رفع مشکلات استان گام بر می‌دارد.

وی تاکید کرد: در همین راستا، مدیران باید با پرهیز از هزینه‌های گزاف و مطالب مطول، عملکرد ماهانه خود را در قالب گزارش‌های کوتاه به استانداری نیز ارائه کنند.

ملانوری افزود: توصیه ما به مدیرانی که فعالیت می‌کنند این است که نتایج کارهای خود را اطلاع‌رسانی کنند، آنها که دچار روزمرگی هستند باید حوزه کاری خود را فعال‌تر کنند اما مدیران فاقد انگیزه، هیچ دلیلی ندارد در آن سمت بمانند و جامعه را در معرض آسیب قرار دهند بنابراین این افراد بهتر است جای خود را به نیروهای جوانِ با انگیزه و توانمند بدهند.

برنامه‌های قبلی با قدرت ادامه دارد

وی گفت: برنامه‌هایی که قبل از حضور بنده در استان در زمینه رفع مشکلات استان در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار داشته است، همچنان با تمام قدرت ادامه پیدا می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی سپس به تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های استان پرداخت و افزود: مدیران باید دقت داشته باشند که ما براساس قوانین، وظایف و مسئولیت‌هایی که می‌پذیریم باید کار انجام دهیم.

وی با تاکید بر این که موازی کاری باعث هدررفت وقت شده و بی‌انگیزگی را به همراه دارد متذکر شد: مدیران باید از موازی کاری بپرهیزند و با خودداری از جزیره‌ای عمل کردن، با همدیگر در تعامل باشند.

ملانوری گفت: مدیران باید از هر اقدام بدون برنامه خودداری کنند چرا که کار بدون برنامه بازخورد مطلوبی ندارد، برای انجام هر کاری برنامه داشته باشید تا بتوانید براساس آن برنامه، عملکرد خود را ارزیابی کنید.

وی افزود: بنا به تاکید رهبر معظم انقلاب، تعریف پیوست فرهنگی برای انجام هر اقدام و برنامه‌ای ضروری است و بدون این پیوست فرهنگی، کارهای ما نتیجه نمی‌دهد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به این که مردم اگر نخواهند از ما خدمات بگیرند، ما موفق نمی‌شویم گفت: باید فرهنگ مطالبه‌گری، استفاده درست از خدمات، تحرک، پویایی، درستکاری، مردم‌داری، حسن خلق، قرار گرفتن سرمایه‌ها در مسیر تولید به جای پس انداز بین مردم ترویج شود.

وی تاکید کرد که ترویج این فرهنگ‌ها از طریق پیوست فرهنگی محقق می‌شود.

دلایل سه‌گانه توسعه نیافتگی خراسان جنوبی 

ملانوری به ظرفیت‌ها و مزیت‌های استان خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: قطعا خداوند از ما خواهد خواست که بگوییم از این همه ثروت چه استفاده‌ای کردیم لذا توقع ما از مدیران برای خدمت به مردم، به اندازه منابع و گستره استان است.

وی تصریح کرد: مگر می‌شود انسان ثروت داشته و فقیر باشد؛ اگر هست باید مشکل را پیدا کنیم که بخشی مربوط به «مدیریت و اقدامات و خدمات ما» است و بخشی هم به خاطر این است که «مردم اینقدر نجیب، قانع و با اخلاق هستند که مطالبه نمی‌کنند» و از طرفی ما در جامعه «قدرت ریسک‌پذیری و جرات و جسارت» را ایجاد نکردیم.

وی از دولت بومی و محلی به عنوان نسخه شفابخش استان یاد کرد و گفت: ما باید بر مدار قانون و بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها حرکت کنیم اما باید اقتضائات استان را هم در نظر داشته باشیم و بر این اساس اقدام کنیم.

ستاد توسعه خاوران تشکیل می‌شود

استاندار خراسان جنوبی از عنوان “سند توسعه خاوران” رونمایی کرد و افزود: این سند در راستای تحقق شعار “تدبیر، تلاش و توسعه” تدوین شده و از هفته آینده ستاد توسعه خاوران کار خود را با حضور نمایندگان مجلس، نخبگان و بخش خصوصی به شکل رسمی آغاز می‌کند.

وی بیان کرد: کار ستاد توسعه خاوران این است که همه توان دستگاه‌های اجرایی، نمایندگان مجلس، بخش خصوصی و ائمه جمعه و روحانیون را برای توسعه پایدار، همه جانبه و متوازن در استان به کار گیرد و محور توسعه را در قالب این طرح، بخش خصوصی قرار می‌دهیم.

ملانوری گفت: بخش خصوصی فعالیت می‌کند و ما راه‌ها را باز می‌کنیم و در کنار بخش خصوصی نقش تسهیل‌گری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: مدیریت ما چه یک روز باشد، چه چند سال، به اندازه همه لحظه‌هایی که مسئولیت داریم، باید اثرگذار باشیم.

وی اظهار داشت: هیچ کس را به این خاطر که در راستای خدمت به مردم و توسعه استان گام برداشته، بازخواست نخواهند کرد اما قانون‌گریزی و تلف کردن وقت و انرژی، مطالبه در پی دارد.

استاندار خراسان جنوبی با تقدیر از رسانه‌های استان به جهت همراهی‌های مستمر در پوشش برنامه‌ها گفت: جلسات شورای اداری از این پس به صورت ماهانه برگزار می‌شود.

وی از فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست، در همه جلسات آمادگی لازم را برای ارائه گزارش‌های لازم داشته باشند.

لزوم رصد میدانی مسایل و برنامه‌ها

ملانوری با تاکید بر حضور مدیران کل در شهرستان‌ها با هماهنگی فرمانداران متذکر شد: رصد میدانی مسایل و برنامه‌ها سبب می‌شود برای رفع موانع موجود، همان جا تصمیم‌گیری شود بنابراین روند اجرای کارها شتاب می‌گیرد.

وی گفت: همه معاونان استانداری، مدیران کل و فرمانداران اجازه دارند در هر سطحی که می‌توانند خدمت به استان بیاورند و در این زمینه هیچ محدودیتی وجود ندارد فقط تنها نکته‌ای که باید مدنظر باشد، این است که این کار با رعایت قانون و ضوابط اداری، صرفه و صلاح استان و هماهنگی با استانداری باشد.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: مدیران باید از انجام مأموریت‌های غیرضروری بپرهیزند و سفرهایشان به تهران در راستای پیگیری مسایل استان بوده و بازتاب و نتیجه مطلوبی به همراه داشته باشد.

وی از مدیران خواست در زمینه پیگیری مسایل حوزه کاری خود با رعایت اصل استقلال قوا، از ظرفیت نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی استفاده کنند و ادامه داد: نمایندگان وکلای مردم هستند و ارتباطات خوبی با دستگاه‌های ملی دارند لذا ظرفیت مناسبی برای پیگیری مطالبات هستند.

همکاری مردم سرمایه اصلی استان است

ملانوری همکاری مردم را سرمایه اصلی استان در مسیر توسعه خواند و تصریح کرد: ائمه جمعه و روحانیت، نهادهای اجتماعی، سمنها، احزاب، شوراهای اسلامی، بانوان، جوانان و گروه‌های مرجع، ظرفیت‌های بزرگی در مسیر خدمت به مردم هستند که ما را در پیشرفت استان یاری می‌کنند.

وی گفت: شوراها، پارلمان‌های منتخب مردم، متشکل از نخبگان و افراد ذی نفوذ جامعه هستند که فعال شده‌اند تا باری از دوش دولت بردارند.

استاندار خراسان جنوبی از دیدارهایش در تهران نیز گفت و افزود: این دیدارها نتایج مطلوبی به همراه داشته و تمام سعی ما بر این است که مسایل استان را در تهران پیگیری کنیم.

وی در ابتدای صحبت‌هایش به مناسبت پنجم دی ماه سالروز زلزله بم و روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی اشاره کرد و گفت: ما باید در راستای استحکام بخشی بناها و مشارکت مردم در برابر بلایای طبیعی خود را آماده کنیم تا چنین خسارت‌هایی را متحمل نشویم.

نخستین شورای اداری استان پس از حضور ملانوری در خراسان جنوبی امروز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد که ۲۰ نفر از مدیران به صورت حضوری و ۱۰۶ نفر نیز از طریق ارتباط تصویری این جلسه را همراهی کردند.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی:
۷۵ درصد مصوبات سفر استاندار به مرز اجرایی شد/۳-۷

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: ۷۵ درصد مصوبات سفر استاندار به مرز اجرایی شده است.
به گزارش امروزخراسان جنوبی؛ عابدی با بیان این مطلب در جلسه شورای اداری استان خاطرنشان کرد:
در ابتدای ترین روزهای حضور استاندار در استان و در جریان نخستین سفری که به مرز داشتند، در شورای ساماندهی مبادلات مرزی، مواردی مطرح شد که آقای ملانوری برای رفع شان وعده هایی دادند.
وی ادامه داد: از سی ام آبان که این جلسه برگزار شد، تا امروز، به عبارتی ظرف ۴۰ روز، ۷۵ درصد مصوبات اجرایی شده است.
معاون استاندار از سفر ملانوری به شهرستان طبس هم گفت و تصریح نمود: در شورای اداری طبس هم برای حل مشکلات دامداران و کمبود کنسانتره در شهرستان، دستوراتی صادر شد که خوشبختانه به نتیجه رسیده است.
عابدی در ادامه به تشریح اقدامات حوزه اقتصادی استان پرداخت و گفت: از ظرفیت شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و همچنین کمیسیون های زیر مجموعه این شورا، صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی، گردشگری و عمران، به خوبی استفاده شده است.
وی راه اندازی مرکز شبانه روزی حل مشکلات و تسهیل سرمایه گذاری سرمایه گذاران استان را هم از اقدامات مطلوب استان برشمرد و گفت: با استفاده از ظرفیت این مرکز و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، بخش عمده‌ای از مشکلات تولید کنندگان را برطرف کرده ایم.
معاون استاندار با بیان این که تعهد اشتغال استان برای سال ۹۹ تعداد ۱۸ هزار و ۸۰ نفر بوده، تصریح نمود: ۴۰ درصد این تعهد تاکنون محقق شده است.
عابدی افزود: از ابتدای سال تاکنون اطلاعات ۷ هزار و ۳۷۵ نفر توسط ۲۲ دستگاه اجرایی در سامانه اشتغال رصد ثبت شده که با توجه به محدودیت های کرونایی، آمار قابل قبولی است.
وی تأکید نمود: علاوه بر این، طی ۹ ماهه اول امسال، ۳۸۴ میلیارد تومان، تسهیلات ویژه روستایی و عشایری از طریق سامانه کارا پرداخت شده است.
به گفته وی؛ این مبلغ طی ۵ مرحله پرداخت شده و پیش بینی می شود ۶۸۰۲ نفر اشتغالزایی به همراه داشته باشد.
معاون استاندار با اشاره به شرایط کرونایی و تصمیمات دولت برای کم کردن بار مشکلات افراد مختلف، اظهار داشت: سهمیه استان از محل تسهیلات مشاغل آسیب دیده از کرونا، مبلغ ۱۳۱ میلیارد تومان بوده است.
عابدی ادامه داد: از این مبلغ، برای اصناف متقاضی ۷۷ میلیارد تومان تشکیل پرونده شده و ۵۹ میلیارد تومان پرداخت گشته است.
وی، ضمن تشکر از پیگیری های استاندار و دیدارهایی که در راستای رفع مسایل استان صورت گرفته، تصریح نمود: سفر استاندار به تهران و دیدار با وزرای صمت و کشاورزی در راستای حل مشکلات کارخانه فولاد، افزایش سهمیه اقلام اساسی مورد نیاز، افزایش میزان نهاده های دامی در جهت افزایش میزان کنستانتره، اعطای تسهیلات کم بهره و… نتایج خوبی به همراه داشته است.

 

 

 

معاون وزیر علوم: ساماندهی آموزش عالی در دستور کار است

معاون وزیر علوم: ساماندهی آموزش عالی در دستور کار است

بیرجند – ایرنا – معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ساماندهی آموزش عالی در دستور کار است و در این زمینه ارتقای کیفی دانشگاه‌ها اولویت دارد.

غلامحسین رحیمی شعرباف روز جمعه در نشست خبری که با موضوع «تبیین وضعیت آموزش عالی و اجرای طرح آمایش آموزش عالی در خراسان جنوبی» در دانشگاه بیرجند برگزار شد، افزود: خراسان جنوبی از نظر کمی جزو پنج استان برتر کشور در حوزه آموزش عالی براساس میانگین جمعیت است و از نظر کیفی باید توجه بیشتری به این بخش شود.

وی گفت: خراسان جنوبی رشد کمی زیادی داشته است و اکنون به ارتقای کیفی نسبت به استان‌های دیگر نیاز دارد یعنی بتوانیم برنامه‌ای را تدوین کنیم که منجر به ارتقای کیفی آموزش عالی شود.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: توقف فعالیت هیج موسسه آموزش عالی فعال را در استان خراسان جنوبی نخواهیم داشت و با تجدید ساماندهی همه دانشگاه‌ها فعال می‌شوند.

وی افزود: در ای بخش باید با ساماندهی از رشد کمی با کیفیت ضعیف جلوگیری و رشد کمی را متوقف کنیم همچنین موسساتی که به تنهایی نمی‌توانند ادامه فعالیت داشته باشند با موسسه‌های قوی تجمیع شوند.

رحیمی گفت: با این روند و الحاق به دانشگاه بزرگ این موسسات را در وضعیتی قرار می‌دهیم که ادامه کار آنها توجیه‌پذیر باشد.

وی افزود: خراسان جنوبی از استان‌هایی است که به خاطر ظرفیت بالای نیروی انسانی، موسسات آموزش عالی زیادی دارد و از استان‌های مجاور هم جذب دانشجو داشته است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: در ۱۰ سال اخیر روند ورود دانشجویان کاهشی بوده به طوری که نسبت به هشت سال قبل ۱.۵ میلیون دانشجو در دانشگاه‌های کشور کمتر داریم.

وی با اشاره به اینکه ارتقای کیفی در برخی رشته‌ها در سطح بین‌المللی در کنار کمیت نام‌آور بوده است گفت: در خراسان جنوبی موسساتی داشتیم که تعطیل شده هرچند کوچک بوده اما نباید این مشکل ایجاد می‌شد و دلیل اصلی آن نبود بررسی در جای‌گذاری درست بوده است.

وی اظهار داشت: چهار موسسه در خراسان جنوبی در نظر گرفتیم که از نظر کمی رشد نکنند و اگر لازم شود ۲ رشته را ادغام کنیم و از طریق برقراری ارتباط با یک دانشگاه بزرگ در استان ادغام کنیم.

رحیمی با تاکید بر اینکه هیچ موسسه آموزش عالی در استان غیرفعال نخواهد شد افزود: سعی می‌کنیم در نوع وابستگی‌ها در شهرستان‌های فردوس، قاینات و سرایان اقدام کنیم که ممکن است چند رشته را متوقف و خود موسسه را فعال کنیم تا اعضای هیات علمی در رشته‌های باقیمانده را جذب کنیم.

وی گفت: برای مثال با بررسی‌های انجام شده در شهرستان سرایان مشکل جذب دانشجو بومی است و دانشجویان بیشتر متمایل به حضور در دیگر دانشگاه‌ها هستند.

معاون وزیر علوم اظهار داشت: ظرفیت‌های خوبی در خراسان جنوبی برای ایجاد مراکز پژوهشی همچون انار و زرشک وجود دارد اما لازمه آن متقاضی بودن کشاورزان و همراهی در این زمینه است.

وی گفت: پژوهشکده رویه علمی و بازار تولید دارد و اگر در استان تولیدکننده انار و زرشک و سازمان جهاد کشاورزی به خدمات این پژوهشکده نیاز نداشته باشد نیازی به تاسیس این پژوهشکده نیست و اگر این احساس نیاز باشد وزارت علوم آمادگی همکاری دارد.

رحیمی تصریح کرد: چند سال است که برنامه مهم وزارت علوم، مهارت‌آموزی و افزایش قابلیت اشتغال‌پذیری دانشجویان است که در جامعه دانش و مهارت به کمک هم بیاید.

وی افزود: دانشگاه با مراکز فنی و حرفه‌ای قرارداد دارد و علاوه بر این مراکز و کانون‌هایی ایجاد شده که مهارت‌های دانشجویان افزایش یابد و قبلا این کمبود وجود داشته که این برنامه رو به گسترش است.

تاکید معاون وزیر علوم بر بالندگی علمی در تولید مقالات/

تاکید معاون وزیر علوم بر بالندگی علمی در تولید مقالات

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر لزوم بالندگی علمی در تولید مقالات تاکید کرد و گفت: حضور اساتید برجسته در گروه‌های پژوهشی عامل بالندگی و رشد و ارتقای این گروه‌ها است.

غلامحسین رحیمی در نشست با رییس، معاونان، مدیران حوزه پژوهش، فناوری و نوآوری و رؤسای پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه بیرجند افزود: علم همچون چراغی است که جلوی پای ما را روشن می‌کند و با ارائه مقالات و کار تحقیقاتی می‌توانیم تولیدات خود را در معرض داوری افراد ذی‌صلاح قرار دهیم.

وی علم را عامل پیش بردن مرزهای دانش نام برد و گفت: جذب دستیار پسا دکترا، جذب دستیار پژوهشی و برگزاری دوره‌های کوتاه مدت و فرصت مطالعاتی دانشجویان دکترا می‌تواند از عوامل جذب دانشجو در دوره دکترا باشد.

مسوول طرح آمایش آموزش عالی در استان خراسان جنوبی به استعداد تحصیلی بسیار مشهود منطقه اشاره کرد و انتشار مقالات علمی، اجرای طرح‌های پژوهشی برون دانشگاهی در حوزه فناوری و مراکز رشد و نوآوری را سه بخش مهم در حوزه پژوهش و فناوری نامید.

معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند هم در این نشست با ارائه گزارشی از روند اقدامات حوزه پژوهشی و سهم درآمدهای اختصاصی ناشی از فعالیت‌های پژوهشی گفت: این حوزه در به روزرسانی زیرساخت‌های شبکه دانشگاه، خرید تجهیزات و توسعه زیرساخت‌های دانشگاه عملکرد مناسبی داشته است.

حمیدرضا نجفی به مقایسه تعداد مقالات ISI بین سال ۱۳۹۷ و  سال جاری همچنین پیش بینی سال پایان برنامه ۱۴۰۲ پرداخت و افزود: طرح‌های منعقد شده در سال ۹۷ تعداد ۲۹ طرح بوده و پیش بینی سال جاری ۳۸ طرح است.

وی به حضور دانشگاه بیرجند در کمیته پژوهش استان، انجام ۶۰ درصد طرح‌های پژوهشی خراسان جنوبی توسط دانشگاه و ایجاد تعامل با دستگاه‌های اجرایی به همت ریاست دانشگاه اشاره کرد و گفت: ۲۲ طرح برون دانشگاهی تا آذر ماه جاری منعقد شد که حجم ریالی بیشتری نسبت به سال گذشته داشته است.

معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند بیان کرد: سال ۱۳۹۷ در دانشگاه بیرجند هیچ هسته علمی و فناوری وجود نداشت اما اکنون تعداد ۲۹ هسته در بخش‌های مختلف حضور دارند.

وی با برشمردن تعداد گروه‌های پژوهشی دانشگاه گفت: تصویب آیین‌نامه علمی و پژوهشی در دانشگاه، راه‌اندازی سامانه علم‌سنجی و پیاده‌سازی سامانه‌های کاربردی بخش دیگری از اقدامات این حوزه است.

همچنین در این نشست مدیران حوزه پژوهش و فناوری و رؤسای پردیس‌های دانشگاه بیرجند نقطه نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

اهتمام جدی آموزش عالی و نیرو‌های متخصص برای توسعه فناوری کشور

وزارت علوم برای فعال شدن و تقویت پژوهشکده انار در شهرستان فردوس آمادگی دارد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بازدید از دانشکده اهتمام جدی آموزش عالی و نیرو‌های متخصص برای توسعه فناوری کشورفنی و مهندسی و مرکز رشد فردوس گفت: برای توسعه فناوری نیازمند مشارکت جوانان تحصیل کرده هستیم که مهمترین آن‌ها حضور در بستر مراکز نوآوری و رشد، پردیس‌ها و پارک‌های علم و فناوری است.
رحیمی با اشاره به راه اندازی مرکز هوانوردی عمومی در فردوس هم گفت: باید این مرکز به عنوان محل تفریح برای جوانان تلقی شود تا از دیگر استان‌ها هم بتوانند در آن حضور شوند.

وی از آمادگی وزارت علوم برای فعال شدن و تقویت پژوهشکده انار این شهرستان هم خبرداد و گفت: یک سوی این پژوهشکده فعالیت‌های علمی و سوی دیگر آن اتحادیه تولیدکنندگان انار است و آن‌ها هم باید در کنار دانشگاه در این امر سرمایه گزاری کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در بازدید از دانشگاه بزرگمهر قاینات هم از تعداد کم اعضای هیاَت علمی و تجهیزات اندک کارگاه‌های این دانشگاه انتقاد کرد و گفت: منطقه قاینات یک منطقه صنعتی است و ما نیز در دانشگاه باید یک نگاه ویژه به رشته‌های فنی داشته باشیم.

قول معاون وزیر علوم برای تقویت دانشکده کشاورزی سرایان/

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و آموزش عالی بر تقویت دانشکده کشاورزی سرایان تاکید کرد.

 غلامحسین رحیمی شعرباف امروز در بازدید از این دانشکده در خصوص تقویت قول معاون وزیر علوم برای تقویت دانشکده کشاورزی سرایانهیات علمی و ساختار آموزشی این واحد دانشگاهی و استفاده از ظرفیت مراکز رشد و فناوری قول مساعد داد.

وی شهرستان سرایان را  قطب‌های کشاورزی خراسان جنوبی دانست و گفت: در سال‌های اخیر دانشکده کشاورزی این شهرستان با وجود اثرگذاری خوب در منطقه، به علت کمبود داوطلب و هیئت علمی فعالیت در حدانتظاری نداشته است و نتوانستیم از امکانات و زیرساخت‌های موجود به نحوی مطلوب بهره ببریم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم افزود: بنا داریم این مرکز آموزش عالی کشاورزی را حفظ کنیم و رشته‌های دارای متقاضی را فعال نگهداریم و با تامین هیئت علمی و تجهیزات و زیرساخت‌های موجود، کمبود‌ها را رفع کنیم و علاوه بر آن رشته‌هایی در شأن دوره‌های روزانه و حضوری آموزش عالی دولتی را داشته باشیم.

رحیمی شعرباف با بیان اینکه نباید در شهرستان نسبت به اشتغال جوانان بی‌تفاوت باشیم افزود: دانشکده کشاورزی از مکانهای کمک به اشتغال است و شهر‌هایی مثل سرایان بیش از نیاز به آموزش عالی نیاز به آموزش‌های دانش بنیان فرزندان آن شهر دارد.

وی افزود:تنظیم این برنامه توسط دانشگاه جامع استانی(دانشگاه بیرجند)در قالب یک طرح توجیهی برای پذیرش دانشجو ارائه خواهد شد.

رسولی مقدم فرماندار سرایان هم خواستار توسعه مرکز آموزش عالی و تجمیع واحد‌های دانشگاهی شهرستان و رشته‌های مشابه در این سایت دانشگاهی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*