آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی / تکمیل ۳۵ کیلومتر از باند دوم محور فردوس-بجستان تا پایان سال

گام زیست محیطی ورزش و جوانان خراسان جنوبی

خودرو های جدید جایگزین خودروهای اسقاطی می شود/۷

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: تمامی خودرو‌هایی که ۱۰سال از عمر آن‌ ها می‌گذرد به دلیل داشتن هزینه بالا و همچنین آلودگی هوا باید فروخته و جایگزین شوند.

عزیزی مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مدیران بر اساس قانون وظیفه دارند خودرو های دولتی که ۱۰ سال از عمر آنها می گذرد را براساس ضوابط و مقررات به مزایده و فروش بگذارند.

او افزود: در همین چهارچوب اداره کل ورزش و جوانان استان مبادرت به فروش ۹ دستگاه خودرو که شامل ۵ خودروی سواری و ۴ خودروی حمل ونقل عمومی کرده است که در همین ارتباط یک دستگاه مینی بوس این اداره کل به مزایده گذاشته و فروخته شده است.

 

عزیزی بیان کرد: تمام شهرستان ها باید تا پایان سال یک خوروری سواری صفر داشته باشند که تهیه این خودرو ‌ها از محل درآمد فروش خودرو‌های اسقاطی انجام می ‌شود.

مدیر کل ورزش و جوانان استان تصریح کرد: در شهرستان قائن یک دستگاه خودرو خریداری شده و ۵ دستگاه خودرو دیگر برای سایر شهرستان‌ ها درحال خرید است.

برخورداری۳۶۳ دانش آموز از هدایای بانک سرمایه

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: قریب ۳۶۳دانش آموز از هدایای آموزشی و بهداشتی بانک سرمایه برخوردار شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد زمانی در آیین توزیع این هدایا اظهار کرد: هدایای بانک سرمایه شامل ۳۶۳ بسته لوازم التحریر و ماسک جمعا بیش از ۱۵ میلیون تومان است که بین دانش آموزان شهری و روستایی توزیع شد.

وی با اشاره به برخورداری ۳۴۳ دانش آموز پسر دبستان امام رضا(ع) بیرجند از این هدایا، تصریح کرد: علاوه بر هدایای فوق یک دستگاه محلول پاش ضدعفونی به ارزش ۶۰۰هزار تومان توسط بانک سرمایه به دبستان امام رضا(ع) اهدا شد.

به گفته زمانی برخورداری دانش آموزان از وسایل کمک آموزشی نظیر گوشی هوشمند و لوازم بهداشتی یکی از مهم ترین نیازها و دغدغه های اولیا و خادمین آموزش و پرورش در بحث برقراری عدالت آموزشی است که نیازمند مشارکت فعال خیرین و مدیران دستگاه های فرهنگی به ویژه بانک های استان است.

 

 

 

دادستان شهرستان بشرویه:

گلخانه داران خسارت دیده، دادخواست مطالبه خسارت ارائه دهند/

‍ دادستان شهرستان بشرویه گفت: در پی خسارت قطع ناگهانی برق به چند واحد گلخانه ای، گلخانه داران دادخواست تأمین دلیل و مطالبه خسارت ارائه کنند.

خسروی دادستان بشرویه در بازدید سرزده از ۳ گلخانه آسیب دیده ضمن گفتگو با خسارت دیدگان، گفت: پیرو فرمایشات مقام عظمای ولایت و ریاست قوه قضائیه وظیفه تمامی دستگاه‌ها بالاخص دستگاه قضایی حمایت قاطع و تمام قد از تولید کنندگان به ویژه نسل جوان است.

او افزود: در قضیه خسارت به گلخانه ها، به تمامی خسارت دیدگان توصیه می‌کنم که به فوریت ضمن مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست تأمین دلیل و سپس دادخواست مطالبه خسارت را مطرح کنند تا موضوع از طریق محاکم حقوقی دادگستری پیگیری شود.

خسروی بیان کرد: دادستانی نیز از حیث وظیفه مدعی العموم بودن موضوع را به جد پیگیری و در صورت احراز قصور از ناحیه هر دستگاهی با مقصرین احتمالی برخورد خواهد کرد.

دادستان شهرستان بشرویه تصریح کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل سرد سال، از مدیران دستگاه‌های اجرایی می خواهم وظایف قانونی خود را به درستی انجام دهند.

او ادامه داد: در صورت ورود هر گونه حادثه احتمالی و ایراد خسارت به مردم و احراز سهل انگاری و یا قصور، دستگاه قضایی به هیچ وجه تضییع حقوق عامه را برنخواهد تافت.

۴ روز پیش در پی قطع ناگهانی برق، بیش از ۵۰۰ میلیون تومان خسارت به گلخانه‌های شهرستان بشرویه وارد شد که گلخانه داران علت آن را اطلاع رسانی نکردن مسئولان مربوطه اعلام کردند.

 

 

 

 

علی سام، پدیده نو ظهور پدل در خراسان جنوبی/۷

علی سام، پدیده نو ظهور پدل در خراسان جنوبی

علی سام فنودی، با مربیگری مجتبی سیروسی به عنوان اولین وتنها مدال آور و قهرمان پدل کشور نام خود را در تاریخ ورزش خراسان جنوبی به ثبت رساند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، هیات داوران  با رصد ویدیوهای ارسالی از سوی ورزشکاران پدل اسامی برندگان این دوره را بشرح زیر اعلام کردند در بخش آقایان سنین کمتر از ۱۷ سال علی سام و هومان صادقی و در بخش بانوان دسته آزاد رودابه سلیمانی، ساقی و سیدی نفرات برتر این مسابقات شدند.

نایب قهرمانی دارتر خراسان جنوبی در مسابقات دارت آنلاین کشور/۷

نایب قهرمانی زهرا محمد زاده دارتر هیات بیماران خاص و پیوند اعضاء، در پنجمین دوره مسابقات دارت آنلاین کشور

ورزشکاران بیماران خاص و پیوند اعضای خراسان جنوبی، در پنجمین دوره مسابقات دارت آنلاین کشور خوش درخشیدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، پنجمین دوره مسابقات دارت آنلاین کشور ویژه بیماران خاص و پیوند اعضا ی کشور، به مناسبت اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی برگزار شد.
در این دوره از رقابت ها در بخش بانوان زهرا محمدزاده نماینده خراسان جنوبی در فینال مسابقات در مقابل آذر شاکریان شکست خورد و به مقام دوم کشور رسید.
در این مسابقات علی یوسفی نیز با درخشش توانست عنوان سومی مسابقات را به خود اختصاص دهد.

 

 

جلسه ستاد راهبردی بیمه اجتماعی کشاورزان روستائیان و عشایر شهرستان فردوس

❇️جلسه ستاد راهبردی بیمه اجتماعی کشاورزان روستائیان و عشایر شهرستان فردوس به ریاست مهندس حلاج مقدم؛فرماندار فردوس و با حضور  مهندس اسدی مدیر صندوق بیمه اجتماعی استان و ادارت عضو ستاد برگزار گردید .

🔸به گزارش روابط عمومی فرمانداری؛فرماندار شهرستان فردوس در این جلسه: بر اساس سند چشم انداز ۲۰ ساله و سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و راهبردهای دولت جهت بهبود معیشت و اجرای عدالت اجتماعی مکلف به پوشش بیمه حداکثری هستیم .

🔸حلاج مقدم در ادامه ضمن تقدیر از تلاش های صورت گرفته، کلیه دستگاه و ادارت را موظف به اطلاع رسانی در خصوص بیمه اجتماعی و همکاری در پوشش حداکثری بیمه اجتماعی در جامعه بخصوص کشاورزان،روستائیان و عشایر  نمود.

🔸اسدی؛مدیر صندوق بیمه اجتماعی استان ضمن بیان سیاست ها و اهداف صندوق، خواهان پوشش حداکثری جامعه هدف صندوق در شهرستان شد.

🔸شایان ذکر است جامعه روستایی و عشایری مشمول بیمه اجتماعی در فردوس ۲۹۳۵ خانوار است که تاکنون ۸۵ درصد این جمعیت به تعداد ۲۵۲۶ نفر بیمه شدند و تعداد بیمه شده تا دیماه سال جاری به نسبت سال گذشته تاکنون رشد ده برابری داشته است .

روز بدون فوتی کرونایی در خراسان جنوبی بعد از ۹۰ روز/۳

روز بدون فوتی کرونایی در خراسان جنوبی بعد از 90 روز

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تأکید بر اینکه همچنان مردم باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند گفت: خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی کرونایی در خراسان جنوبی نداشتیم.

 کرونا ویروس چموشی است که از اسفندماه سال گذشته اولین مورد آن در بیرجند مشاهده شد. ویروسی که از همان روزهای آغازین مانند اسب سرکشی جولان داد و پا به پا با ما همراه بود.

هرچند در اردیبهشت و خردادماه کمی از آمار موارد فوتی و ابتلا کاهش یافت اما مهرماه و آبان ماه روزهای سیاه کرونایی در بیشتر نقاط خراسان جنوبی بود.

روزهایی که کار کادر درمان را سخت خسته کرده بود و بیمارستان‌ها مملو از بیماران کرونایی بود. مسئولان تخت‌های بیمارستانی را افزایش دادند و رعایت دستورالعمل‌ها، در خانه ماندن و رعایت محدودیت‌ها مورد تاکید مسئولان بود.

 

جان باختن ۳ بیمار کرونایی در خراسان جنوبی/۳

۳ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته براثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با ثبت این ۳ مورد فوت جدید مجموع موارد فوت ناشی از بیماری کرونا در استان به ۷۲۹ نفر رسید.

دکتر مهدی زاده گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۷ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شد که مجموعا ۱۹ بیمار جدید که همه سرپایی بودند،  شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد۲ مورد از بیرجند، ۱ مورد از فردوس، ۹ مورد از قاین، ۱ مورد از نهبندان، ۲ مورد از سربیشه، ۲ مورد از طبس ۱ مورد زیرکوه و ۱ مورد بشرویه بوده و شهرستانهای سرایان، درمیان و خوسف موردی گزارش نشده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۱۱۰ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲۴ نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده افزود: از این تعداد ۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی ۴ نفر وخیم است.

وی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۹ بیمار باعلائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی پذیرش و در همین مدت ۲۵ بیمار شامل ۷ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب ترخیص شدند.

به گفته مهدی زاده تا روز گذشته ۳۴ هزار و ۶۲۶ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی گرفته شده که منجر به شناسایی ۱۴ هزار و ۶۰۰ بیمار شد.پپ

 

عملیات «کربلای ۵» برگ زرینی از رزمندگان جنوب خراسان
«کربلای ۵» عملیات نظامی نیروهای مسلح ایران، علیه نیروهای عراقی است که در جریان جنگ ایران و عراق به وقوع پیوست. این عملیات یکی از بزرگترین عملیات‌های رزمندگان در طول جنگ تحمیلی بوده و برگ زرینی از افتخارات لشکر ۲۱ امام رضا(ع) در جنوب خراسان است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی:عملیات کربلای ۵، عملیات نظامی تهاجمی از سوی نیروهای مسلح ایران، علیه نیروهای ارتش عراق است که در جریان جنگ ایران و عراق به وقوع پیوست. این عملیات یکی از بزرگترین عملیات‌های رزمندگان در طول جنگ تحمیلی بوده است که در ۱۹ دی‌‌ماه سال ۱۳۶۵ با رمز یازهرا(س) با فرماندهی سپاه پاسداران در منطقه‌ شلمچه‌ و شرق بصره‌ با وجود وضعیت سخت آن روزها و کمبود تجهیزات و پس از شکست در عملیات کربلای ۴ آغاز شد. کربلای ۵ را می‌توان پاسخی به عملیات کربلای ۴ دانست چرا که در این عملیات دشمن که مورد حمایت کشورهای غربی بود توانست به کمک آواکس‌ها عملیات رزمندگان ایرانی را شناسایی و برای مقابله با آن آماده شود که همین امر موجب به خاک و خون کشیده شدن جوانان ایرانی شد.

با توجه به قرا گرفتن در سالروز این عملیات به سراغ یکی از رزمندگان دفاع مقدس می رویم. «امین الله بهارشاهی» که سابقه ۴ سال حضور مستمر در جبهه های مختلف دارد و در این عملیات هم دچار عارضه شیمیایی شده است، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان یکی از دلایل بیان خاطرات جنگ و عملیات کربلای ۵ را سخنرانی مقام معظم رهبری می داند و می گوید: مقام معظم رهبری چندین بار در سخنرانی هایشان عنوان کردند رزمندگان حتما باید خاطرات خود را بازگو کنند تا آیندگان، دفاع مقدس را تحریف نکنند با توجه به این سخنان بر خود واجب دانستم برای اولین بار گوشه ای از اتفاقات و رشادت های رزمندگان در عملیات کربلای ۵ را بازگو کنم.

وی با بیان اینکه عملیات کربلای ۵ به دنبال عملیات کربلای ۴ به وقوع پیوست، می افزاید: با توجه به عدم موفقیت در عملیات کربلای ۴ که صد البته به دنبال حکمت الهی به وقوع پیوست برنامه ریزی مدونی برای عملیات ۵ انجام شد به منظور تقویت روحیه رزمندگان و فریب دشمنان همه رزمندگان به مرخصی فرستاده شدند. نیروهای اطلاعات عملیات طرح ریزی و شناسایی مجدد را برای عملیات سرنوشت ساز کربلای ۵ در دستور کار قرار دادند.

 

لشکر ۲۱ امام رضا (ع)
در این راستا آموزش های فراوان تاکتیکی، آبی، خاکی و رزمی نیروها در دستور کار تمام یگان های رزمی و لشکرها قرار گرفت و تصمیم نهایی بر این شد که ضربه نهایی و تعیین کننده ای به پیکره رژیم بعثی وارد شود.

وی که با همراهی شهیدان صفرعلی رضایی و فیروز مقدم و … افتخار حضور در لشکر ۲۱ امام رضا (ع) به فرماندهی سردار «قاآنی» را داشته است، می گوید: تحت عنوان گردان والنازعات سازماندهی و نیروهای بسیجی هم در اختیار ما قرار گرفت شهامت نیروهای جنوب خراسان با محوریت بیرجند زبانزد خاص و عام و یگان های نظامی بود و با وجود ارزشیابی های فراوان از تمام ابعاد، گردان والنازعات از ویژگی و روحیه آمادگی فراوان برخوردار بود و پس از آموزش و بررسی های متعدد از طرف فرمامدهی لشکر، لشکر ۲۱ امام رضا (ع) افتخار داشت تا به عنوان خط شکن در عملیات کربلای ۵ شرکت کند.

بهارشاهی مهمترین دلیل انتخاب این گردان را سرحال بودن نیروها، آمادگی روحی، جسمی، عقیدتی، ایمانی، داشتن شهامت، شجاعت و روحیه شهادت طلبی و… اعلام می کند و می گوید: این انتخاب توسط فرماندهی وقت (سردار قاآنی) انجام شد. دو شب قبل از عملیات در ساختمانی مخروبه در خرمشهر استقرار یافتیم. شناسایی قبل از عملیات توسط نیروهای عمل کننده به همراه اطلاعات شبکه و فرماندهی در مقر قرارگاه تاکتیکی امام رضا(ع) انجام شد. بعد از ظهر و قبل از شروع عملیات توضیحات لازم در خصوص موانع پیش رو، موقعیت دشمن به تیردار های عمل کننده اعلام شد.

وی با بیان اینکه شب عملیات به همراه نیروهای تحت امر در قرارگاه تاکنیکی و با خودروهای سر باز از خرمشهر به منطقه عملیاتی منتقل شدیم، می گوید: در کانالی که به این منظور در قرارگاه پیش بینی شده بود استقرار یافتیم در زمان عملیات سه بی‌سیم چی همراهمان بودند که یکی از آن ها شهید و دو نفر دیگر در این عملیات زخمی شدند.

وی یادآور می شود: نحوه چینش نیروها به صورتی بود که از آتش توپخانه دشمن محفوظ مانده و تلفات قبل از عملیات را به صفر برسد. دشمن اقدامات زیادی مانند احداث کانال های بتنی بسیار قوی، سنگرهای بتنی فردی و گروهی، جانمایی تانک ها پشت هلالی (نعل اسبی) و… را جهت مانور و ایجاد رعب و وحشت نیروهای خودی فراهم کرده بود و جالب این که در این زمینه کارشناسان و مشاوران قوی و زبده ارتش سرخ شوروی سابق از طرف رژیم بعثی عراق اقدام به احداث تمام موانع و استحکامات برای جلوگیری از ورود رزمندگان اسلام کرده بودند.

به نظر من بدترین جبهه عملیاتی به لشکر ۲۱ امام رضا (ع) جهت شکستن خط واگذار شده بود و انجام این عملیات برگ زرین و افتخار بزرگی برای رزمندگان جنوب خراسان به محوریت نیروهای کادر سپاه بیرجند است. با توجه به سختی کار و عدم استراحت به بی‌سیم چی گفتم کمی استراحت می کنم به گوش باش در صورت اعلام حرکت به سمت خط مقدم به من هم خبر بده در حین استراحت چند بار سر برداشته و دیدم این بی‌سیم چی بسیجی درحال خواندن زیارت عاشورا و راز و نیاز با خداوند است یکبار به مزاح گفتم کاظمی سو بالا می زنی.

 

 

برخورد نامعقول با پاسداران
این رزمنده عملیات کربلای ۵ ادامه می دهد: بعد از کمی استراحت حدود ساعت ۳ صبح با وانت تویوتا لنکروز همه نیروها به سمت خط مقدم حرکت کردیم در آن زمان دشمن با پاسداران برخورد خشن و نامعقولی می کرد و گاها جلوی دیگر اسرا با تانک از رویشان عبور کرده و یا شکنجه های خشن دیگری انجام می داد. از آنجا که بنده پاسدار رسمی بودم به ما اعلام شد فرماندهان لباس خاکی بپوشند و حدالمقدوراز لباس فرم سپاه استفاده نکنند متاسفانه در آن لحظه لباس خاکی در دسترس من نبود لباس فرم را پوشیدم و با ملاحظات ایمنی و امنیتی در پشت خط جبهه و عملیات مستقر شدم.

بهارشاهی می گوید: تمام خطوط دفاعی زیر آتش دشمن بود. دشمن، آتش بسیار سنگینی به صورت چرخشی از کالیبر ۵۰ را روی سر رزمندگان می گرفت تا جایی که کسی جرأت عبور و مرور نداشت. وقتی سنگرها را از دشمن گرفتیم متوجه شدیم دشمن با ترفند خشاب فشنگ ها را با کمک طناب بسته و به وسیله طناب اقدام به تیراندازی رسام می کرده و در مجموع ایجاد رعب و وحشت در دل رزمندگان از برنامه ها و ترفندهای دشمن بوده است.

سو بالا زدن
بهار شاهی گریزی به حدود یک ماه قبل از عملبات کربلای ۵ می زند و می گوید: در آن زمان با یکی از مبلغان به نام حجت الاسلام محقر بسیجی بجنوردی آشنا شدم که برای تبلیغ و تقویت روحیه رزمندگان در جبهه بود. این نیرو با روحیه بسیجی وقتی متوجه شد که گردان ما به عنوان خط شکن این عملیات را انجام می دهد با میل و رغبت خود اعلام آمادگی برای حضور در این عملیات را داشت.

وی به بیان خاطره ای از این عملیات می پردازد و می گوید:  در جبهه وقتی احساس می کردیم که فلان نیرو و بسیجی شهید می شود همه با او به شوخی پرداخته و  از اصطلاحاتی مانند طرف سو بالا می زند استفاده می کردند در این بین شهید محقر از این امر مستثنی نبود و شب قبل عملیات به شوخی به او گفتم سو بالا می زنی فردا در عملیات شهید می شوی. در حین شوخی حجت الاسلام محقر رو من کرد و گفت: کلاه نمدی خود را به یادگاری به من بده که اگر تو شهید شدی آن را به یادگار داشته باشم در حالیکه کلاه خود را به او می دادم، از او تقاضای شفاعت کرده و گفتم تو سو بالا می زنی و فردا شهید می شوی. دقیقا این گفته محقق شد و وی در این عملیات به شهادت رسید.

وی در ادامه می گوید: حین عملیات قرار شد حجت الاسلام محقر همراه یک رسته و معاون گروهان از داخل کانال پس از شکستن خط وارد شده و پیشروی کنند سمت راست ما جنگل و سمت چپ ما نهر جاسم بود و در بین هلالی های بتنی (نعل اسبی) که کارشناسان شوروی در این نقطه جانمایی کرده بودند.

 

فرار دشمنان

روز اول عملیات و بعد از شکسته شده خط از قرارگاه اعلام شد که اختیارات تمام نیروها با بنده است و هر تدبیری دارید به کار ببرید پاتک شدید هوایی، موشکی و توپخانه ای دشمن شروع شده بود و نفطه نقطه را می زدند در حال برنامه ریزی عملیات بودیم که مسئول خط (ابراهیم زاده) به سمت من آمد و با تندی گفت: چرا عملیات را شروع نمی کنید هوا کم کم روشن می شود در پاسخ شهید گفتم من مسئول گردان هستم و سلامت بچه ها با من است و می بایست با تدبیر و برنامه جلو رفت چرا که در عملیات نظامی باید حداکثر تلفات را گرفته و حداقل تلفات را داشته باشیم.

تصمیم گرفته شد با حدود ۵۰ نیروی بسیجی اعم از آرپیجی زن، تیر بار و… به خط دشمن نفوذ کنیم. خوشبختانه در همان ابتدای عملیات دشمن پا به فرار گذاشت. عملیات در سه محور آغاز شد با توجه به هجمه آتش دشمن و … به یکی از آرپیجی زنان گفتم آتش کالیبر را خاموش کن بسیجی معلم (یعقوبی فاز) هنگام خاموش کردن کالیبر از داخل جنگل مورد اصابت گلوله تک تیر انداز قرار گرفت من با چشمان خود دیدم که گلوله قبل از خاموش شدن کالیبر، سینه معلم بسیجی را شکافت و جالب آنکه این شهید با وجود اصابت گلوله به سینه اش، ابتدا آتش کالیبر را خاموش کرده و بعد از آن بر زمین افتاد و به شهادت رسید.

وی با بیان اینکه حدود دو ساعت از پیشروی و موفقیت نگذشته بود که خبر شهادت حجت الاسلام محقر رسید، می گوید: با کمک نیروها پیکر شهید به پشت خط مقدم برده شد بعد از زیارت وی انگشتر شهید را به یادگاری برداشتم اما کمی بعد با خود گفتم ممکن است شهید در این زمینه وصیتی کرده باشد و اینگونه شد که انگشتر را برگردانده و پیکر شهید را زیر آتش مستقیم به عقب منتقل کردیم.

در حین عملیات ابراهیم زاده مسئول خط وقتی متوجه شکستن خط و موفقیت عملیات شد با خوشحالی خود را به من رسانده و ضمن تبریک بابت شکستن خط گفت: هر چیزی بگویید انجام می دهم از او خواستم برای افزایش روحیه رزمندگان چند تانک را به جلو هدایت کند درگیر هدایت و جانمایی تانک ها بود که با اصابت خمپاره این رزمنده شجاع هم به شهادت رسید.(خوشحالم که با شکسته شدن خط آثار رضایت را قبل از شهادت در چهره اش دیدم)

وی ادامه می دهد: حدود ۴ تا ۵ ساعت از پیشروی نیروها در این عملیات می گذشت و تلفات سنگینی به دشمن وارد شد تا جایی که داخل کانال دو طبقه کشته شدگان بعثی به چشم می خورد. در این زمان مهمات نیروها به اتمام رسید و از اسلحه و مهماتی که از دشمن به دست ما افتاده بود بر علیه خودشان استفاده می کردیم. نزدیک ظهر بود که صفر علی رضایی مراجعه کرد و گفت: چه کمکی لازم است من هم از او خواستم به سرعت پاسدار مبرقعی یکی از نیروهای زبده و با روحیه را به همراه نیروهایش برای کمک بیاورد.

حفظ خط مقدم
به این ترتیب یکی از رزمندگان و پاسداران شجاع و باروحیه ی بیرجند (مبرقعی) به همراه نیروهایش به ما ملحق شده و با کمک هم خط مقدم را حفظ کردیم و طی دو مرحله تعداد زیادی از دشمنان را به اسارت گرفتیم در مرحله اول ۷ نفر اسیر گرفتیم که ۴ نفر آن ها افسران ارشد بعثی بودند. وقتی آن ها را به پشت خط مقدم هدایت می کردیم دچار رعب و وحشت شدند و فکر می کردند می خواهیم آن ها بکشیم یکی از آن ها ساعت طلایش را پیشکش می کرد و دیگری پول و آن یکی انگشتر گرانبهایش را در پاسخ آن ها به این جمله بسنده کردم که ما کسی را نمی کشیم چرا که ما مسلمانیم و شما اسیر.

حدود ساعت ۲ بعد از ظهر متوجه شدیم خط سوم ارتش بعثی نیروهای خودشان را که اقدام به عقب نشینی کردند را با انواع سلاح ها مورد اصابت قرار می دهد تا عقب نشینی نکنند در حالی که جمعیت زیادی پشت خاکریز آماده اسارت بودند.

او به این نکته قابل تامل هم اشاره می کند که مبرقعی هنگامی که اسرا را جابه جا می کردیم به زبان عربی رو به دیگر نیروهای بعثی می گفت: ما مسلمانیم، تسلیم شوید و… به این ترتیب تعداد زیادی از نیروهای بعثی پشت خاکریز ها، کانال و … آماده اسارت بودند.

بهارشاهی ادامه می دهد: در مرحله دوم جابه جایی اسرا بین هلالی ها و کانال های بتنی، جاده ای بود که به طور دائم زیر تیر بار دشمن قرار داشت باید نیروهای خودی و حدود ۱۹ اسیر دیگر را به عقب هدایت می کردیم اسرا به صورت سینه خیز به داخل کانال بتنی هدایت شدند به این ترتیب بنده در جلو، اسرا وسط و مبرقعی پشت سر به سمت کانال سینه خیز می رفتیم و جالب آنکه در درون کانال تعداد زیادی جنازه دشمن همراه با سلاح بود و ما بی خبر از زخمی شدن مبرقعی پیش می رفتیم به یکبار متوجه عدم حضور وی شده و برای متوجه نشدن اسرا بپا خاسته و با کمک نیروهای زبده و ورزیده خارج از کانال دیگر اسرا به عقب فرستاده شدند و من و چند تن از نیروها به کمک مبرقعی رفته و او را که از ناحیه پشت زخمی شده بود به پشت خط و از آنجا با آمبولانس به بهداری انتقال دادیم.

وی یادآورمی شود: خوشبختانه پس از سه روز موفقیت های خوبی را در این عملیات به دست آورده و در برابر پاتک های شدید دشمن مقاومت کردیم و با حداقل تلفات، به پیروزی رسیدیم و لشکر دیگری بعد از ما برای خط پدافندی و حفاظت از دستاوردهای به دست آمده در منطقه مستقر شد.

وی در پایان ادامه می دهد: روز سوم عملیات رادیوی جیبی خود را درآورده و روشن کردم که همزمان اعلام شد دلاورمردان لشکر ۲۱ امام رضا (ع) به قلب دشمن بعثی زدند و بزرگترین استحکامات دشمن را بر هم کوبیدند. به این ترتیب به اهداف از پیش تعیین شده دست یافتیم خوشحالم که زحمت رزمندگان به خصوص جنوب خراسان با محوریت بیرجند نتیجه داد و این لیاقت نصیب ما شدکه ضربه ای مهلکی به دشمنان در عملیات کربلای ۵ وارد کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آزادی ۶۳ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد خراسان جنوبی/۲-۳

۶۳ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد خراسان جنوبی، امشب آزاد و به آغوش خانواده هایشان بازگشتند.

رئیس کل دادگستری استان در مراسم آزادی این زندانیان که در حسینیه جماران بیرجند برگزار شد با گرامیداشت یاد و نام شهید سلیمانی، شهید فخری زاده و مرحوم آیت الله مصباح یزدی گفت: این ۶۳ نفر زندانی جرائم غیرعمد به تعداد سال‌های عمر پربرکت شهید حاج قایم سلیمانی با همت مسئولان، مردم و خیران استان آزاد شدند.
حجت الاسلام حمیدی با اشاره به اینکه مجموع بدهی این زندانیان بیش از ۹ میلیارد تومان بوده است افزود: با تلاش‌های صورت گرفته از سوی نهاد‌هایی همچون دفتر نماینده، ولی فقیه، استانداری، سپاه انصارالرضا، اداره کل زندانها، اداره کل دادگستری، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، کمیته امداد امام خمینی (ره)، دانشگاه بیرجند، آستان قدس رضوی، صدا و سیما و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، بیش از ۸ میلیارد و ۶۶۸ میلیون تومان از بدهی این زندانیان را شاکیان گذشت کردند و ۴۹۸ میلیون تومان توسط این نهادها، خیرین و مردم جمع آوری شد.
وی گفت: ۱۳۷ میلیون تومان هم رد مال به شاکیان پرداخت شد.
رئیس کل دادگستری استان افزود: ۲۴۰۰ بسته کمک معیشتی به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان توسط مسئولان، مردم و خیران جمع آوری شده که از امشب بین خانواده‌های نیازمند زندانیان استان توزیع می‌شود.

حجت الاسلام حمیدی همچنین گفت: از ابتدای سال تا کنون ۱۰۰ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد استان با همت ستاد دیه خراسان جنوبی از زندان‌ها آزاد شدند و با اضافه شدن ۶۳ زندانی امشب، تعداد زندانیان جرائم غیر عمد آزاد شده استان به ۱۶۳ نفر افزایش یافت.

سالن آمفی تئاتر سرایان نیازمند ۳۵میلیارد ریال اعتبار/

سالن نیمه تمام آمفی تئاتر سرایان برای تکمیل و تجهیز نیاز به ۳۵میلیارد ریال اعتبار دارد.

ملانوری استاندار خراسان جنوبی از پروژه ناتمام سالن آمفی تئاتر شهرستان سرایان بازدید کرد و در جریان روند احداث آن قرار گرفت.
این سالن دارای ۶۰۰مترمربع زیربنا است که ساخت آن از ۱۲سال قبل شروع شده  و در حال حاضر ۲۰%پیشرفت فیزیکی دارد.
نبی زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در جریان بازدید استاندار گفت: امسال دو میلیارد و دویست میلیون ریال اعتبار به این سالن اختصاص داده شده، ولی تا کنون فقط ۳۰۰میلیون تومان آن تخصیص یافته است.
وی گفت: برای تکمیل این طرح و تجهبز آن ۳۵میلیارد ریال اعتبار لازم است. که در صورت تخصصیص به موقع اعتبار این سالن تا پایان سال۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

 

تکمیل ۳۵ کیلومتر از باند دوم محور فردوس-بجستان تا پایان سال

۳۵ کیلومتر از محور فردوس بجستان در محدوده شهرستان فردوس واقع شده که بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

استاندار خراسان جنوبی در سفر به شهرستان فردوس از طرح احداث باند دوم محور بجستان – فردوس بازدید کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی دراین بازدید گفت: عملیات اجرایی این طرح در سال ۱۳۹۰ آغاز شد و در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

داعی افزود: حدود ۳۵ کیلومتر از این محور در خراسان جنوبی و در محدوده شهرستان فردوس واقع شده که ۱۳ کیلومتر از آن باقی مانده که بنا به پیش بینی‌های صورت گرفته در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز برای نصب تابلو‌های ایمنی، گاردریل و اجرای دو دستگاه زیرگذر، این طرح تا پایان امسال تکمیل خواهد شد.

 

 

 

 

دانش‌آموزان خراسان جنوبی از فوریت‌های روانی اجتماعی برخوردار می‌شوند۲-۳

دانش‌آموزان خراسان جنوبی از فوریت‌های روانی اجتماعی برخوردار می‌شوند

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: با اجرای طرح فوریت‌های روانی اجتماعی، دانش‌آموزان دختر و پسر دوره‌های متوسطه در ۱۲ شهرستان و منطقه استان از مزایای آن برخوردار می‌شوند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فرشید جعفری در نشست با معاونان پرورشی، کارشناسان مشاوره، کارشناسان تربیت بدنی و سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شهرستان‌ها که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: ارائه خدمات فوریت‌های روانی اجتماعی به دانش‌آموزان آسیب دیده، در شرایط فعلی به خصوص در بحران کرونا ضروری است.

وی بیان کرد: فوریت‌های روانی اجتماعی در واقع ارائه خدمات تخصصی فوری و رایگان به دانش‌آموزان در معرض آسیب، آسیب دیده یا قرار گرفته در شرایط بحران است.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ظرفیت‌سازی برای مداخلات روانی به موقع و موثر در رفتارهای پرخطر دانش‌آموزان از مهمترین اهداف این طرح به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: شناسایی به موقع، توانمندسازی دانش‌آموزان، ورود سریع، کنترل و کاهش عوامل مخاطره‌آمیز، افزایش آمادگی مدارس برای واکنش سریع در فوریت‌های روانی – اجتماعی، ارائه خدمات تخصصی و فراهم کردن زمینه همکاری‌های درون و برون سازمانی در ارائه این خدمات از مهمترین اهداف این طرح است.

اکنون ۱۷۲ هزار دانش‌آموز خراسان جنوبی در ۲ هزار و ۷۳۴ آموزشگاه تحصیل می‌کنند.

 

 

 

 

۴۵۶ کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی روکش آسفالت شد۲-۳

۴۵۶ کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی روکش آسفالت شد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: ۴۵۶ کیلومتر از راه‌های این استان در سال جاری روکش آسفالت شده است.

اسدالله جلال زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۱۷۷ کیلومتر راه شریانی و ۱۵۳ کیلومتر راه فرعی و روستایی استان با استفاده از ۱۳۴ هزار و ۸۰ تن آسفالت روکش حفاظتی شده است.

وی افزود: این عملیات برای نگهداری، ارتقای ایمنی تردد و بهسازی رویه راه‌های استان اجرا شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان جنوبی بیان کرد: راه‌های شریانی دیهوک -راور، طبس – اصفهان، دیهوک – فردوس، دیهوک – طبس، فردوس – بجستان امسال روکش آسفالت شد.

وی با اشاره به اینکه در فصل کاری سال ‌جاری در راه‌های استان ۴۰ کیلومتر درزگیری و ۵۹۲ کیلومتر لکه‌گیری انجام شده است گفت: ۹ ماه سال جاری ۷۵۷ کیلومتر از راه‌های مختلف استان خط‌کشی، ۱۵ نقطه از ۳۱ نقطه حادثه خیز مصوب و ابلاغی و سه نقطه در دست اقدام اصلاح و بهسازی انجام شده است.

جلال زاده خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی دارای ۹۳۷ کیلومتر راه اصلی، چهار هزار و ۱۲۹ کیلومتر راه فرعی و ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی است که عملیات روکش آسفالت محورها هر سال به تناسب اعتبارات در برنامه این اداره کل قرار می‌گیرد و با توجه به سطح آسیب‌دیده رویه محورها و اولویت‌بندی انجام شده نسبت به انجام روکش حفاظتی محور منتخب اقدام می‌شود.

 

 

 

 

۵۲۵ واقعه طلاق در بیرجند به ثبت رسید۲-۳

۵۲۵ واقعه طلاق در بیرجند به ثبت رسید

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال ۵۲۵ واقعه طلاق در شهرستان بیرجند به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته ۱.۴ درصد افزایش داشته است.

علیرضا مهرآور روز پنجشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیر ثبت احوال شهرستان بیرجند افزود: از این تعداد ۴۶۸ مورد شهری و ۵۷ واقعه روستایی بوده است.

وی بیان کرد: میانگین سن طلاق مردان ۳۵.۵ و میانگین سن طلاق زنان ۳۱ سال است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: ۹ ماه ابتدای امسال ۲ هزار و ۱۵۲ واقعه ازدواج در بیرجند به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹.۳ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: از مجموع ازدواج ثبت شده، هزار و ۷۱۰ واقعه شهری و ۴۴۲ واقعه روستایی بوده و میانگین سن ازدواج مردان ۲۷.۸ و میانگین سن ازدواج زنان ۲۳.۲ بوده است.

مهرآور گفت: آمار ارائه شده برای ازدواج و طلاق بر پایه ثبت و نه بر پایه وقوع است همچنین اخذ گزارش این ۲ واقعه ۶۰ روز پس از پایان آذر ماه صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: شهرستان‌های خوسف و سربیشه نیز فاقد محضر طلاق هستند که آمارهای مذکور در شهرستان بیرجند به ثبت می‌رسد.

وی اضافه کرد: امید به زندگی مردان در کشور ۷۲.۵، استان خراسان جنوبی ۷۰.۸ و در شهرستان بیرجند ۷۲.۶ است، همچنین امید به زندگی در زنان کشور ۷۵.۵، خراسان جنوبی ۷۳.۹ و در شهرستان بیرجند ۷۴.۲ است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: براساس برآورد جمعیتی در سال جاری جمعیت استان خراسان جنوبی ۸۲۲ هزار نفر و جمعیت شهرستان بیرجند ۲۷۹ هزار نفر است.

وی ادامه داد: در ۹ ماه امسال چهار هزار و ۶۹۹ واقعه ولادت در بیرجند به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵.۶ درصد کاهش داشته است و از این تعداد ۲ هزار و ۴۹۲ نوزاد پسر و ۲ هزار و ۲۰۷ نوزاد دختر متولد شدند.

وی گفت: درصد ثبت در مهلت قانونی واقعه ولادت (۱۵ روزه) در بیرجند ۹۸.۴ درصد بوده است.

مهرآور افزود: درخصوص صدور شناسنامه مکانیزه افراد بالای ۱۵ سال نیز از ابتدای اجرای طرح تاکنون در بیرجند ۹۷ هزار و ۵۶۴ فقره صادر شده است که پوشش ۴۸.۸ درصدی را دارد.

وی گفت: لازم است با توجه به انتخابات پیش رو آن دسته از هم استانی‌هایی که شناسنامه‌های آنان دچار مشکل است هرچه زودتر نسبت به تعویض آن اقدام کنند.

وی عنوان کرد: در شهرستان بیرجند ۲۰۸ هزار و ۹۱۹ فقره درخواست کارت هوشمند ملی داشته‌ایم که تاکنون ۱۷۶ هزار و ۵۰ فقره صادر و ۱۷۰ هزار و ۳۹۸ فقره تحویل شده و ۲ هزار و ۸۸۴ فقره آماده تحویل است.

وی از فرماندار بیرجند خواست که در اعتبارات سال آینده اعتبار ویژه‌ای برای تعمیرات و به‌روز رسانی تجهیزات ثبت احوال شهرستان بیرجند در نظر گرفته شود.

برنامه‌ریزی صحیح بدون آمار دقیق امکان‌پذیر نیست

فرماندار بیرجند هم در این نشست گفت: برنامه‌ریزی صحیح، کامل و آینده‌نگر برای شهرستان بدون آمار دقیق در حوزه جمعیت امکان‌پذیر نیست.

علی ناصری افزود: ثبت احوال وظیفه خطیری برعهده دارد اما خیلی از مردم فقط خدمات ثبت احوال را در صدور یا ابطال شناسنامه می‌بینند.

وی گفت: مهمترین رکن توسعه کشور، رکن آمار جمعیتی است که باید بیش از گذشته بر روی آمار کار شود و رسانه‌ها هم به این موضوع بپردازند.

وی با بیان اینکه آمار جمعیتی برای برنامه‌ریزی حال و آینده کشور مهم است اضافه کرد: زحمت کارکنان ثبت و احوال دیده نمی‌شود مگر زمانی که ما به این آمار نیاز داریم و اگر ما از آمار جمعیتی درون جامعه آگاه نباشیم به طور یقین برنامه‌ریزی مناسبی نخواهیم داشت.

فرماندار بیرجند اظهار داشت: هرگونه برنامه‌ریزی برای توسعه همه جانبه نیازمند آمار دقیق جمعیت است بنابراین باید آمار ثبت احوال با همکاری مردم به‌روز باشد و تا زمانی که آمار کامل از جمعیت اعم از ولادت، جابه‌جایی، ازدواج و طلاق نداشته باشیم برنامه‌ریزی ما کامل نخواهد بود.

وی گفت: بعد از فرمانداری، ثبت احوال بیرجند بیشترین کمبود نیروی انسانی را دارد که باید خروجی دستگاه‌ها متناسب با ورودی نیروها باشد و جای خالی پر شود تا فرصت انتقال تجربه بین نیروها فراهم و بنیه کارشناسی ادارات نیز تقویت شود.

ناصری عنوان کرد: در بودجه سال آینده مبلغی برای بهسازی و خرید تجهیزات ثبت احوال بیرجند در نظر گرفته خواهد شد.

وی گفت: کارکنان ثبت احوال از جمله پرتلاش‌ترین و پرکارترین کارکنان هستند که البته فعالیت آنها خاموش و بدون ادعا است.

در این نشست از خدمات علی اکبر یعقوب‌پور سرپرست قبلی ثبت احوال بیرجند تقدیر و حسین بخشایی به عنوان مدیر جدید ثبت احوال این شهرستان معرفی شد.

 

 

 

تیم “پیام بادامک” قاین مغلوب مقاومت تهران شد/۷

نماینده خراسان جنوبی در لیگ دسته سوم فوتبال اولین بازی را واگذار کرد

تیم فوتبال “پیام بادامک” قاینات نماینده استان خراسان جنوبی در لیگ دسته سوم کشور نتیجه را به مهمان خود واگذار کرد.

این بازی از هفته نخست مسابقات فوتبال لیگ دسته سوم کشور (جام آزادگان) عصر پنجشنبه در مجموعه ورزشی شهید دکتر امین‌زاده شهر قاین و با قضاوت محمد صفار، عباس کارگر، سعید وطن پرستان و مجتبی بی‌طرف از یزد و نظارت علی عرب از خراسان رضوی برگزار شد.

رییس هیات فوتبال شهرستان قاینات در حاشیه بازی تیم فوتبال “پیام بادامک” گفت: اولین مسابقه نماینده خراسان جنوبی امروز با تیم مقاومت تهران برگزار شد.

محمدعلی علی‌آبادی افزود: تیم فوتبال مقاومت تهران با نتیجه یک بر صفر میزبان خود را شکست داد و ۳ امتیاز این بازی را از آن خود کرد.

تیم فوتبال “پیام بادامک” قاینات به سرپرستی محمد خاکسارنژاد، سرمربیگری حسن حبیب اللهی و مربیگری مسعود مهاجر و حسین طیب به عنوان نماینده خراسان حنوبی در این مسابقات حضور دارد.

 

 

 

دمای هوا در خراسان جنوبی افزایش می‌یابد/۲

دمای هوا در خراسان جنوبی افزایش می‌یابد

بنابر اعلام اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی دمای هوا در این استان از روز جمعه به طور نسبی افزایش می‌یابد.

این وضعیت تا اواسط هفته آتی ادامه دارد و از اواسط هفته آینده از شدت سرما و یخبندان شبانه در استان کاسته می‌شود.

کاهش دمای هوا در خراسان جنوبی همزمان با فصل پاییز و زمستان محسوس است و در هفته‌های اخیر بیرجند و سربیشه در برخی روزها جزو سردترین شهرهای کشور بودند.

 

 

 

 

 

 

آغاز ساخت مجتمع تجاری فرهنگی جواد الائمه شهرداری فردوس با حضور استاندار

ساخت مجتمع تجاری فرهنگی جواد الائمه شهرداری فردوس با حضور استاندار خراسان جنوبی امروز آغاز شد.

این مجتمع با کاربری تجاری فرهنگی در محدوده میدان جواد الائمه و متصل به آغاز ساخت مجتمع تجاری فرهنگی جواد الائمه شهرداری فردوس با حضور استاندارمحلات هدف بازآفرینی شهر فردوس احداث می‌شود.
هدف از اجرای این طرح، علاوه بر تحرک بخشی، بهسازی و توسعه اقتصادی و کالبدی محله جواد الائمه، توسعه بازار و اشتغال و همچنین تأمین فضای سرگرمی و خرید مردم بوده و ارتقای سیما و منظر شهری در این نقطه از شهر را نیز به همراه دارد.
اجرای این مجتمع در پایدارسازی درآمد‌های شهرداری نیز مؤثر می‌باشد.این مجتمع با زیر بنای ۵۵۰۰ مترمربع در ۳ طبقه ساخته می‌شود که ۳۴ واحد تجاری ، هایپر مارکت، ۲ سالن سینمایی، کافی شاپ و فودکورت، شهربازی کودک و پارکینگ از جمله بخش‌های آن است.این مجتمع قرار است با برآورد اولیه حدود ۲۰ میلیارد تومان در مدت ۲ سال ساخته شود.

 

 

 

برگزاری آزمون ورودی دانشگاه افسری در بیرجند/۲

آزمون ورود به دانشگاه افسری صبح امروز همزمان با سراسر کشور در بیرجند برگزار شد.

فرمانده ارشد نظامی ارتش در استان گفت: این آزمون همه ساله از سوی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود تا از بین جوانان علاقه مند و انقلابی برای تکمیل کادر افسری خود استخدام کند.

امیر سرتیپ دوم محمودی با بیان اینکه این آزمون امروز همزمان با سراسر کشور و با حضور ۲۷۷نفر داوطلب در بیرجند برگزار شد افزود: پس از قبولی در این آزمون، از داوطلب مصاحبه و آزمایش های پزشکی انجام می شود تا در صورت برخورداری از سلامت جسمانی، وارد دانشگاه افسری شوند.

وی گفت: این افراد پس از آموزش و دریافت مدرک کارشناسی، فارغ التحصیل شده و به بدنه ارتش می پیوندند.

این آزمون در محل دانشگاه پیام نور بیرجند برگزار شد.

 

 

 

 

توزیع ۱۴ سری جهیزیه بین نوعروسان نیازمند نهبندان/۲

۱۴ سری جهیزیه به مناسبت سالگرد شهادت سردار بزرگ اسلام به نوعروسان نیازمند نهبندان اهدا شد.

فرمانده‌ سپاه ناحیه‌ی نهبندان ارزش این تعداد جهیزیه را ۱۷۵ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: این تعداد جهیزیه به همت خیران تهیه شده است.

سرهنگ قاسمی، فرش، ماشین لباسشویی، بخاری، لوازم آشپزخانه و اجاق گاز را از جمله اقلام اهدا شده بین نوعروسان اعلام کرد.وی گفت: برنامه ریزی شده تا همزمان با عید سعید فطر طرح ویژه‌ی کمک‌های مومنانه و توزیع جهیزیه بین نوعروسان اجرایی شود.

 

 

 

 

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی:

۸۳۰ میلیارد تومان برای محرومیت زدایی از خراسان جنوبی هزینه شد/۳

۸۳۰ میلیارد تومان برای محرومیت زدایی از خراسان جنوبی هزینه شد

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۸۳۰ میلیارد تومان برای طرح های عمرانی، فرهنگی و سلامت در سطح استان توسط ستاد هزینه شده است.

سید مجتبی موسوی شامگاه چهارشنبه در دیدار با قائم مقام نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه ستاد اجرایی فرمان امام از یک دهه گذشته در استان تشکیل شده است، افزود: تاکنون بیش از ۸۳۰ میلیارد تومان توسط ستاد در استان هزینه شده است.

وی ایجاد بهره وری و ارزش افزوده سرمایه های مردم را از جمله اهداف اجرای برنامه های ستاد در استان دانست و افزود: در این برنامه ها پنج اصل شامل سرمایه انسانی، سرمایه اجتماعی، سرمایه طبیعی، فیزیکی و اشتغال روستاییان در استان دنبال می شود.

موسوی با بیان اینکه در راستای اشتغالزایی در روستاهای خراسان جنوبی ۱۶۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شده است، گفت: با ورود تسهیل گران در ۴۷۰ روستا، افراد بیکار مشمول این تسهیلات شده اند.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در خراسان جنوبی اظهار کرد: همچنین تاکنون ۸۶۰ طرح عمرانی، فرهنگی و سلامت در سطح استان توسط ستاد اجرا شده است.

وی بیان کرد: راه اندازی سی تی اسکن نهبندان، احداث بیمارستان فردوس، ایجاد ۱۴ درمانگاه و اورژانس نهبندان از جمله پروژه های انجام شده در حوزه سلامت بوده است.

پرداخت ۱۳۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال

موسوی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه کرونا بیان کرد: از ابتدای سال جاری در مرحله اول  ۱۷ هزار بسته معیشتی به ارزش پنج میلیارد تومان بین خانوارهای آسیب دیده از این ویروس توزیع شده است.

وی با بیان اینکه در مرحله دوم هم ۴۲ هزار بسته پروتئینی بین نیازمندان توزیع شده است، اظهار کرد: در مرحله سوم ۲۰۰ هزار غذای گرم بهداشتی بین نیازمندان توزیع شده و در مرحله چهارم ۱۸ هزار بسته معیشتی در حال توزیع است.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در خراسان جنوبی بیان کرد: طی ایام عزاداری امام حسین (ع)، ۲۵۰ هزار ماسک تولید و به صورت رایگان بین عزاداران توزیع شده است.

وی با اشاره به طرح هاب شتر در استان بیان کرد: در راستای اجرای این طرح تاکنون ۱۳۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در استان پرداخت شده است.

 

 

 

 

 

برای مقابله با زمین‌خواری و فساد اداری؛

۱۷ گروه مطالبه‌گری در خراسان‌جنوبی تشکیل شد/۳

۱۷ گروه مطالبه‌گری در خراسان‌جنوبی تشکیل شد

 دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خراسان‌جنوبی از تشکیل ۱۷ گروه مطالبه‌گری در این استان برای مقابله با زمین‌خواری و فساد اداری خبر داد.

سردار علی قاسمی صبح پنج شنبه در نشست ویدئو کنفرانسی دبیران ستادهای امر به معروف کشور اظهار کرد: در خراسان‌جنوبی ستادهای شهرستانی و استانی امر به معروف و نهی از منکر استان فعال است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خراسان‌جنوبی بیان کرد: جلسات مشترک بین ستاد شهرستان‌ها و استان‌ها به صورت فصلی برگزار می‌شود.

قاسمی با بیان اینکه در همه ادارات و دانشگاه‌های خراسان‌جنوبی نیز شورای امر به معروف و نهی از منکر فعال است، ادامه‌داد: نتایج موفقیت‌آمیزی از اجرای برنامه‌های سال ۹۹ به دست آوردیم.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) استان خراسان‌جنوبی افزود: معاونت اجتماعی و مطالبه‌گری و معاونت آموزش، فرهنگ و رسانه کارگروه‌هایی تشکیل دادند که این کارگروه‌ها به عنوان گروه‌های تخصصی برای ستاد تصمیم‌سازی می‌کنند و جلسات هیئت اندیشه‌ورز ما نیز فعال است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه ترمیم هیئت اندیشه‌ورز استان نیز انجام شده است، گفت: تولیدکنندگانی که اقدام به تهیه و تولید پوشاک اسلامی چون چادر، مانتوی در شأن بانوی مسلمان و مقنعه کرده‌اند مورد حمایت قرار گرفته و وام‌هایی برای آنها تهیه کرده‌ایم.

قاسمی با اشاره به اینکه ۱۷ گروه مطالبه‌گری جدید در خراسان‌جنوبی تشکیل شده و فعالیت‌های خود را شروع کرده‌اند، اظهار کرد: مطالبه‌گری‌های بسیار خوبی در حوزه زمین‌خواری، مطالبات محیط‌های کاری و مشکلاتشان با هماهنگی اطلاعات ناجا، اداره کل اطلاعات و اطلاعات سپاه داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی معاونت آموزش، فرهنگ و رسانه در شهرستان‌ها را پیشنهاد می‌کنیم، بیان‌کرد: مشکلات حقوقی و مالی ستاد نیز با تشکیل معاونت پارلمانی و رایزنی و ارتباط با مجلس قابل حل است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خراسان‌جنوبی یادآور شد: ما طبق تفاهم با ادارات مختلف طرح‌های خود را به ادارات اعلام کرده و آنها با اعتبار خود آن را اجرایی می‌کنند.

خسارت میلیونی قطع برق به گلخانه داران/امید جوانان بشرویه ای یخ زد/۷

خسارت میلیونی قطع برق به گلخانه داران/امید جوانان بشرویه ای یخ زد

قطع ناگهانی و دو ساعته برق در بشرویه به سه واحد گلخانه ای خسارت های میلیونی وارد کرده و امید جوانان در سرمای زمستان یخ زد.

به گزارش مهر امروزه با پیشرفت‌های علم و تکنولوژی، استفاده از وسایل مدرن و برقی اوج گرفته که طبعاً مصرف انرژی را بالا برده است.

از سویی دیگر تمرکز جمعیتی و ایجاد اشتغال‌های وابسته به برق خود امری طبیعی در افزایش استفاده از برق خانگی، صنعتی و کشاورزی است.

بر اساس مشاهده‌ها هر ساله در مقاطعی از زمان، کاهش کیفیت برق شبکه با افت یا نوسان ولتاژ، در بخش برق خانگی موجب بروز مشکلات فنی و یا خرابی‌هایی در وسایل الکترونیکی خانگی می‌شود.

اما این روزها خبری مبنی بر قطع ناگهانی برق در بشرویه و خسارت میلیونی گلخانه داران زبان به زبان می‌چرخد. اتفاقی که در روزهای سرد زمستان باعث شد امید گلخانه داران یخ بزند و برای کارآفرینان جوان هم بسیار چالش برانگیز شده است.

خسارت ۵۰۰ میلیونی گلخانه داران و صرف نظر جوانان از ادامه فعالیت در گلخانه به واسطه قطع ناگهانی برق در حالی است که متولیان پاسخی قانع کننده برای این اتفاق ندارند.

چراغ امید گلخانه داران خاموش شد

یک گلخانه دار بشرویه‌ای در گفت و گو با مهر بیان کرد: به واسطه قطع برق تمام گل‌ها یخ زده و پوسیده است.

وی با بیان اینکه افراد دیگری هم از این اتفاق خسارت دیده‌اند، افزود: قرار بود صبح آن روز یک تن خیار برداشت کنیم اما یک کیلو هم برداشت نکردیم.

این گلخانه دار با بیان اینکه با قطع برق چراغ امید گلخانه داران هم خاموش شد، افزود: از مسئولان خواستاریم قبل از خاموشی‌ها به مردم اطلاع رسانی داشته باشند.

یکی دیگر از گلخانه داران در گفت و گو با مهر بیان کرد: در حال حاضر دو فرزند کوچک دارم که با این گلخانه ارتزاق می‌کردیم.

رضایی ادامه داد: تمام امید خانواده به این بوته‌ها بود که بتوانیم زندگی کوچکمان را بچرخانیم اما با دو ساعت قطع برق ناگهانی، این بلا بر ما نازل شد.

چه کسی پاسخگو است؟

وی با بیان اینکه برخی جوانان در این راه سرمایه گذاری کرده اما به دلیل این اتفاق متضرر شده‌اند، افزود: حال چه کسی این خسارت‌ها را پاسخ می‌دهد؟

رضایی افزود: برای تأمین و غنی سازی خاک گلخانه ۱۰۰ میلیون تومان قرض کردم که به دو ساعت بر باد فنا رفت.

یک جوان گلخانه دار بشرویه‌ای در گفت و گو با مهر بیان کرد: مسئولان مدام جوانان را به ایجاد اشتغال و کارآفرینی دعوت می‌کنند اما از سویی در کار تولیدی اینگونه به ما خسارت وارد می‌شود.

احمدی ادامه داد: ما سه جوان بودیم که تمام وقت و سرمایه را پای ایجاد گلخانه گذاشتیم اما اکنون این خسارت‌ها را چگونه جبران کنیم؟

یک گلخانه جوان دیگر هم در گفت و گو با مهر بیان کرد: با شرایط پیش رو از جهاد کشاورزی درخواست انصراف می‌دهم چراکه نمی‌توانم ادامه دهم.

وی ادامه داد: وقتی یک جوان که تمام سرمایه‌اش را گذاشته و در اول مسیر خسارت ناگهانی متحمل شود، با کدام امید و انگیزه ادامه دهد؟

خسارت ۵ میلیاردی به گلخانه داران

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه هم در گفت و گو با مهر بیان کرد: در تاریخ ۱۵ دی ماه سال جاری به دلیل قطعی برق سه واحد گلخانه دچار خسارت شدند.

سرچاهی ادامه داد: بنا بر برآورد اولیه این واحدها بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان خسارت دیده‌اند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر بیان کرد: موضوع کمبود تولید ناشی از محدودیت سوخت نیروگاه‌ها منحصر به خراسان جنوبی نیست.

مهدی دادگر ادامه داد: مرکز کنترل شبکه با پایش لحظه‌ای شبکه، میزان مصرف سهمیه شهرستانی و استانی را برای حفظ و پایداری شبکه برق خاموشی تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: در شرایط حساس، در صورت صرفه‌جویی مناسب از سوی مشترکین، نیازی به اعمال خاموشی نیست.

تأسف مسئولان

دادگر بیان کرد: اطلاع رسانی عمومی در خصوص خاموشی‌ها و صرفه‌جویی از طریق پیامک و شبکه‌های مجازی انجام شده و متناسب با زمان خاموشی و مسیر قطع برق، مشترکین حساس را به صورت تلفنی آگاه می‌کنیم.

وی اظهار کرد: متأسفانه در خصوص گلخانه‌ها، ضمن اینکه برای گلخانه داران متأسف شدیم به استحضار می‌رسانیم با توجه به گستردگی شبکه و پراکندگی مشترکین، برابر ضوابط پیش بینی شده لازم است مشترکین حساس و آسیب پذیر در برابر قطع برق با شروع فعالیت شأن به صورت کتبی درخواستی مبنی بر لزوم اطلاع رسانی قبل از خاموشی به مدیریت توزیع برق شهرستان ارائه کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین برابر ضوابط این دسته از مشترکین باید با آماده به کار نگه داشتن مولد برق اضطراری، تاب‌آوری تاسیساتشان را در برابر قطع برق حفظ کنند.

اسامی گلخانه داران در لیست مشترکین حساس نبود

وی ادامه داد: متأسفانه این مشترکین درخواستی از قبل ارائه نکرده بودند و اسامی آنها در لیست مشترکین حساس شهرستان قرار نداشت در غیر این صورت با اعمال خاموشی در شهرستان‌ها همانند مابقی موارد، در بشرویه هم اطلاع رسانی انجام می‌شد.

وی بیان کرد: از مشترکین خواستاریم ضمن صرفه‌جویی در مصرف برق و گاز در شرایط جاری، به اطلاعیه‌های مدیریت بحران توجه لازم را داشته باشند.

حال جای سوال است آیا عدم در اختیار داشتن لیست مشترکین حساس می‌تواند پاسخی قانع کننده برای قطع ناگهانی برق باشد؟ مگر این گلخانه داران تأسیسات برق را از نهادی غیر از شرکت برق فراهم کرده‌اند که حال متولیان اظهار بی اطلاعی می‌کنند؟

کاش این دسته از دستگاه‌های خدمت رسان در کنار استعلام‌ها و سخت‌گیری اولیه کار، بایدها و نبایدهای لازم در خصوص ضوابط و شرایط موجود در دستگاه را به اطلاع کارآفرینان به ویژه این دسته از مشاغل حساس برسانند تا اینگونه خسارت‌هایی رقم نخورد.

چه بسا جوانانی که با هدف ایجاد اشتغال دل به این مسیر می‌سپارند اما قربانی ضوابط و شرایطی می‌شوند که تنها در چهارچوب شرکت‌های خدماتی اطلاع رسانی شده و عنصرهای اصلی از آنها بی اطلاع‌اند.

کاش به جای این دلیل و علت‌ها چاره‌ای برای این گلخانه داران اندیشیده شود تا در دنیای زیان دیده شأن سکوت اختیار نکنند و راه برگشت از اشتغال را پیش نگیرند.

 

 

 

معاون دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:

دریافت مجوز استخدام ۶۶۶ نفر در حوزه بهداشت و درمان خراسان جنوبی/۳

بیرجند- معاون دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از دریافت مجوز استخدام ۶۶۶ نفر در حوزه های بهداشت و درمان استان خبرداد.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، حسین دهقانی اظهارکرد: ۶۶۶ مجوز استخدام در حوزه‌های بهداشت و درمان استان دریافت شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: این نیروها بعد از قبولی در آزمون، در حوزه‌های مختلف بهداشتی و درمانی، جذب و بکارگیری خواهند شد.

وی با بیان اینکه از این تعداد هم اکنون ۱۵۸ مجوز در سایت سنجش منتشر شده است، گفت: متقاضیان شرکت در این آزمون می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش بر اساس شرایط اعلام شده، ثبت نام کنند.

به گفته وی تعداد ۵۰۸ مجوز دیگر نیز به زودی در سایت سنجش قابل دسترسی خواهد بود.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: با پیگیری‌های انجام شده، در این آزمون استخدامی به نمره مکتسبه کارکنان قرارداد کار معین، کارگری، شرکتی و متعهدینی که در راستای وظایف و مأموریت‌های محوله، مستقیماً در مقابله با ویروس کرونا و درمان این بیماری از ابتدای اسفند ماه سال گذشته در واحدهای بهداشتی و درمانی خدمت نموده‌اند، صرفاً در صورت برخورداری از شرایط مندرج در آگهی، به ازای هر ماه خدمت ۲ درصد حداکثر تا ۲۰ درصد به نمره کل اولیه فرد، اضافه خواهد شد.

دهقانی توصیه کرد: از آنجایی که اکثر مجوزهای موجود به جایگزینی نیروهای شرکتی و قراردادی خواهد بود، به تمامی واجدین شرایط علی الخصوص نیروهای شرکتی و قراردادی تمام تلاش خود را در مدت باقی مانده به آزمون مذکور نموده تا ان شاءالله بتوانند از اولویت قانونی مشخص شده بهره مند شوند.

فرود سه هزار پرنده در سد مخزنی رزه درمیان/۲

فرود سه هزار پرنده در سد مخزنی رزه درمیان

مدیر حفاظت محیط زیست درمیان از فرود سه هزار پرنده مهاجر از اواخر آبان امسال در سد مخزنی «رزه» این شهرستان خبر داد.

محمد علی خسروی روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این تعداد پرنده مهاجر در قالب ۱۰ گونه مختلف در آبان ماه وارد سد رزه شدند که تعدادی از پرندگان مسیر سه هزار کیلومتری را از شمال سیبری به این منطقه طی کردند.

وی افزود: امسال شاهد کاهش حضور پرندگان مهاجر در سد رزه بودیم که یکی از علل آن آبگیری سد سیاهو سربیشه است و احتمالا تعدادی از پرندگان این سد را برای زمستان گذرانی انتخاب کردند.

مدیر حفاظت محیط زیست درمیان بیان کرد: برخی پرندگان سد رزه درمیان را به عنوان اقامتگاه بین راهی انتخاب می‌کنند و برخی دیگر تا پایان فصل سرما در این منطقه به حیات خود ادامه می‌دهند که با گرم شدن هوا منطقه را ترک می‌کنند.

وی فلامینگو، اردک سبز، حواصیل، خوتکا، چنگر و انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی را از جمله پرندگان مهاجر به سد رزه ذکر کرد و گفت: مهاجرت این پرندگان تا فصل گرما و نوروز ادامه دارد.

خسروی افزود: در فصل حضور پرندگان در این منطقه کارکنان یگان حفاظت محیط زیست شهرستان به طور متوالی منطقه را مورد پایش و کنترل قرار می‌دهند.

وی تصریح کرد: در پایش‌های مستمر با مشارکت اداره دامپزشکی شهرستان درمیان تاکنون موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در منطقه شناسایی نشده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*