اخبار خراسان جنوبی/ استاندار خراسان جنوبی: پیشگیری از بروز اعتیاد اولویت دارد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

با هدف کنترل و کاهش طلاق در استان

راه اندازی سامانه تصمیم در خراسان جنوبی

سامانه تصمیم با هدف کنترل و کاهش طلاق در خراسان جنوبی راه اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گفت:در مسئله راه اندازی سامانه تصمیم در خراسان جنوبیطلاق بسیاری از زوجین نخست راه دادگاه را انتخاب می‌کنند در صورتی که تاکید اسناد بالا دستی بر ارجاع زوجین به مشاور است.

حجت الاسلام وحدانی نیا افزود: در گذشته دریافت مشاوره به صورت فیزیکی بود، اما امروز با راه اندازی سامانه تصمیم، زوجین باید در این سامانه ثبت نام و روند غربالگری و مشاوره را طی کنند.

وی از وقوع جرم دادگستری معاون اجتماعی و پیشگیری کل خراسان جنوبی ادامه داد: اگر در روند غربالگری و مشاوره طی ۴۵ روز سازش انجام شد، پرونده متوقف و در مرکز مشاوره بایگانی می‌شود و در صورتی که سازش رخ ندهد زوجین به دفاتر خدمات قضایی ارجاع داده خواهند شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با بیان اینکه وکلا حق ورود و دخالت در تصمیم گیری زوجین را ندارند، گفت: در صورتی که وکلا در روند تصمیم گیری زوجین مداخله کنند مطابق با ساز و کار‌های قانونی با آن‌ها برخورد خواهد شد.

مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی هم گفت: با راه اندازی سامانه تصمیم در استان چرخه اداری حل و فصل دعاوی خانوادگی از جمله طلاق تسهیل شده و زوجین می‌توانند با مراجعه به سامانه zaman.behzisti.net درخواست خود را ثبت کنند.

عرب نژاد افزود: در ۳ دفتر پیشخوان و ۱۲ مرکزمشاوره سطح استان امکان ارائه مشاوره و خدمات مورد نیاز به زوجین فراهم شده است.

وی گفت: مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار کرد: زیر ساخت‌های لازم این سامانه در شهرستان‌های با جمعیت بالای ۲۵ هزار نفر راه اندازی شده و ۴ شهرستان بیرجند، طبس، قاین و نهبندان به این سامانه دسترسی دارند وپیش بینی می‌شود تا پایان امسال سایر شهرستان‌های استان نیز بتوانند از ظرفیت این سامانه استفاده کنند.

 

 

 

مصوبات کاغذی مسئولان «آب» را به مجتمع دامپروری خوسف نرساند

مجتمع دامپروری خوسف از سال ۱۳۸۷ کلنگ زنی و زیرساخت های برق و راه آن به طور کامل انجام شده است اما مصوبات ۲ استاندار قبلی، هیچ کدام آب را به این مجتمع نرساند!

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: کلنگ مجتمع دامپروری بّره شهرستان خوسف سال ۱۳۸۷ بر زمین زده شد، اما تأمین زیرساخت هایی همانند برق و آب روند احداث دامدارای ها را طولانی کرد.

برای تأمین آب مجتمع، یک سوم روستای همجوار این مجتمع خریداری شده است تا مشکل آب مجتمع رفع شود، طبق برآوردهای سال های گذشته، مشکل آب این مجتمع باید رفع می شد اما با وجود خشکسالی های پی در پی و خشک شدن قنات این روستا، تامین آب مجتمع دامپروری با مشکل مواجه شد، با این وجود طی دو سال اخیر، قنات روستا مرمت و لایه روبی شد و مشکل آب برای واحدهای موجود رفع شد.

فرماندار خوسف، مدیر جهاد کشاورزی خوسف و تعدادی چند از مسئولان شهرستان برای رفع مشکلات مجتمع دامپروری خوسف از محل بازدید و در ادامه با توجه به روند رو به رشد مجتمع، قول مساعد برای رفع مشکلات این مجتمع دادند.

به گفته «سید حسن رضوی»، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف طی سه سال گذشته برای تأمین آب دائمی مجتمع پیگیری های زیادی از سوی جهاد کشاورزی خوسف انجام شد، اما چون این منطقه پتانسیل آب زیرزمینی برای حفر چاه آب ندارد مجوز حفر چاه آب منتفی شد، همچنین چون از کنار جاده خط انتقال آب روستایی نداریم، نمی توانیم انشعاب آبی هم خریداری کنیم.

وی بیان کرد: مجتمع دامپروری خوسف ۷۰ متر شیب معکوس به سمت شهر دارد؛ بنابراین هزینه خط انتقال آب، نیازمند هفت میلیارد تومان اعتبار است، طی سفرهای استاندارهای دو دوره گذشته؛ تأمین آب مجتمع یکی از مصوبات شهرستان بوده است اما در این مورد به توافقی نرسیده ایم.

رضوی افزود: مجتمع دامپروری خوسف معطل آب و بلااستفاده مانده بود اما به دلیل اینکه مردم خوسف، متقاضی زمین بودند؛ زیر ساخت های این محل انجام شد تا دامداران خوسف به این مکان مهاجرت کنند، لذا مجوز دام سبک برای مجتمع گرفته شد.

وی تصریح کرد: در وهله اول ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر به صورت ظاهری متقاضی دریافت زمین برای احداث واحد دامداری بودند، اما به دلیل مشکل آب این مجتمع، تصمیم گرفته شد تا زیرساخت ها؛ معطل آب نباشد و زمین برای ۶۴ واحد تا زمان حل مشکل آب واگذار شود.

شمارش معکوس برای خلع ید اراضی مجتمع دامپروری خوسف

مدیر جهاد کشاورزی خوسف با بیان اینکه متقاضیان جدید زمین باید این تعهد را بدهند که برای کمبود آب مدعی نشوند، گفت: چراکه مشکلات مجتمع به صورت شفاف ارائه می شود، همچنین سرمایه گذاران یک سال مهلت ساخت و ساز واحد دامداری را دارند، در غیر اینصورت زمین خلع ید می شود.

رضوی خاطرنشان کرد: اراضی مجتمع دامپروری خوسف سند نمی خورد و زمین به صورت اجاره دولتی در اختیار افراد قرار داده می شود، لذا این زمین تنها برای سرمایه گذاران حوزه دام سبک حائز اهمیت است.

وی با بیان این مطلب که افراد زیادی درخواست زمین خود را منتفی کرده اند، گفت: از ۶۴ متقاضی برای ۴۰ نفر انعقاد قرارداد انجام و زمین تحویل آن ها شده است؛ این افراد هم طی یک سال گذشته، هیچ اقدامی برای ساخت و ساز نداشته اند، لذا طبق ماده ۳۳ خلع ید زمین ها طی سه تا چهار ماه آینده انجام و به سرمایه گذاران جدید واگذار خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی خوسف تصریح کرد: مجتمع دامداری خوسف ۳۰ هکتار زمین است که تاکنون بسیاری از مشکلات مجتمع با رایزنی های جهاد کشاورزی مرتفع شده است.

رضوی بیان کرد: برق پروژه مجتمع دامداران خوسف انجام شده است و نقص های پروژه با ۴۵ میلیون تومان در سال جاری برطرف شده است، همچنین اداره برق با نظر مثبت روشنایی مجتمع را انجام داده و برق برای واحدها هم طی یک ماه آینده تأمین خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی خوسف با بیان اینکه برای پیشرفت مجتمع دامداران خوسف معطل مصوبه و اعتبارات نشده ایم، گفت: مجتمع دامداری چون یک واحد تولیدی است تلاش کردیم تا با چنگ و دندان آن را راه اندازی کنیم؛ طی یک سال گذشته چهار تا پنج واحد ساخت و ساز شده و روند رو به رشدی دارد که امیدواریم سال آینده ۲۵ واحد دامداری در این مجتمع راه اندازی شود.

گفتنی است، هم اکنون ۱۱ واحد دامداری در این مجتمع فعال هستند که آب، برق و راه دارند، اما جهاد کشاورزی مشکل آب مجتمع را برای واحدهای جدید پیگیری می کند که به گفته مسئولان بسیار زمان بر نیز است.

در این بازدید «محمدعلی آخوندی» فرماندار خوسف اظهار کرد: یکسری شاخص ها برای فعال بودن مجتمع مهم است، لذا تعداد واحدهای دامداری باید در یک مکان تجمیع شوند تا هزینه خدمت رسانی کمتر شود.

فرماندار خوسف بیان کرد: هدف از راه اندازی مجتمع دامداری ایجاد اشتغال و تولید است که در این مورد دولت همکاری لازم را دارد.

آخوندی ادامه داد: برای ۲۵ واحد دامداری مشکل آب نداریم و باید برای این تعداد زمین واگذار شود؛ بخش دولتی پیگیر مشکل تأمین آب مجتمع است و در صورت حل مشکل؛ زمین ها برای راه اندازی واحدهای بیشتر واگذار خواهد شد.

فرماندار خوسف در پایان با اشاره به اینکه زیرساخت های برق، راه و آب تا حدود زیادی در مجتمع انجام شده است، گفت: حل مشکلات مجتمع دامداری خوسف یکی از اولویت های شهرستان است که در صورت تخصیص اعتبارات، مشکلات این واحد رفع خواهد شد.  

 

کشف ۶۰تن مواد مخدر در استان

افزایش ۶۰درصدی کشفیات مواد مخدر در خراسان جنوبی

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی هم با اشاره به کشف ۶۰ تن مواد مخدر از ابتدای سال در استان گفت: این کشفیات ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

سردار فرشید افزود: از این کشفیات ۸۰ درصد تریاک، ۵ درصد حشیش و ۱۱ درصد مواد صنعتی بوده است.

وی با بیان اینکه در این راستا ۶ هزار نفر دستگیر شده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد افزایش داشته است گفت: ۷۰۰ خرده فروش هم در این زمینه به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

فرمانده انتظامی استان با اشاره به ماموریت‌های صورت گرفته در این زمینه نیز افزود: هزار و ۴۸۵ خودرو، ۹۰ موتور توقیف و ۸۸ باند تهیه و توزیع هم از بین رفته اند.

سردار فرشید در زمینه تجهیز ایستگاه‌های بازرسی به تجهیزات تخصصی از قبیل سکوی تخلیه بار و بادی اسکنر هم اشاره کرد و گفت: در مرز ماهیرود هم نیازمند نصب دستگاه‌های پیشرفته الکترونیکی برای انجام هرچه بهتر ماموریت‌ها هستیم.

 

 

۱۰۵ هزار خانوار مشمول دریافت بسته ۱۰۰ هزار تومانی/۲

۱۰۵ هزار خانوار در خراسان جنوبی مشمول دریافت بسته معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی شدند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: این تعداد خانوار آسیب دیده از شیوع کرونا از طریق آزمون وسعی که از سوی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی برگزار شده ، شناسایی شدند و در ماه آذر ، اولین بسته ۱۰۰ هزار تومان را دریافت کردند.

اشرفی با بیان اینکه این افراد از طریق وزارت متبوع شناسایی شدند و ادارات کل استان‌ها دخالتی در تعیین خانوار‌ها نداشتند از جاماندگان خواست با توجه به اینکه سامانه‌ای برای اعتراض جاماندگان تعریف نشده به ادارات شهرستان‌ها مراجعه نکنند.وی گفت: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا و مجلس شورای اسلامی این بسته حمایتی به افراد زیر پوشش نهاد‌های حمایتی به ازای هر نفر ماهانه ۱۲۰ هزار تومان  و به سایر افراد با مشخصات زیر نیز ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان در خصوص مشمولان این بسته حمایتی ، افزود: افرادی که هیچ یک از اعضای خانواده آن‌ها حقوق دریافت نمی‌کنند ، افرادی که هیچ یک از اعضای خانواده آن‌ها بیمه‌پرداز نباشند، افرادی که اعضای خانوارشان طبق شاخص‌های بانکی از درآمد حداقلی برخوردار نباشند و افرادی که در گروه یارانه معیشت‌بگیر باشند این یارانه را دریافت می‌کنند.

وی گفت: این وجوه از آذر ماه به مدت چهار ماه، تنها براساس لیست افراد شناسایی شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت می‌شود.

 

دانش‌آموزان روستای «پده بید» طبس مدرسه‌دار می‌شوند

خشت گذاری اولین مدرسه خراسان جنوبی در طرح آجر به آجر/۸

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با اشاره به ساخت دبستان دو کلاسه در روستای «پده بید» طبس، گفت: با تکمیل و تجهیز این آموزشگاه ۴۰ دانش‌آموز دختر و پسر ابتدایی این روستا از نعمت مدرسه ایمن و استاندار برخوردار می‌شوند.

چاوشان در آیین خشت‌گذاری مدرسه روستای پده بید منطقه دستگردان طبس، اظهار کرد: این دبستان دو کلاسه اولین مدرسه استان است که در طرح آجر به آجر احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه برای احداث این مدرسه ۴۰۰ میلیون تومان از محل هدایای ۱۲ هزار و ۶۰ نفر از هم استانی‌های شرکت‌کننده در این طرح هزینه می‌شود، گفت: این دبستان دو کلاسه روستای پده بید دستگردان با زیر بنای ۱۰۰ مترمربع احداث می‌شود.

وی با اعلام اینکه با تکمیل و تجهیز این آموزشگاه  ۴۰ دانش‌آموز دختر و پسر ابتدایی این روستا از نعمت مدرسه ایمن و استاندار برخوردار می‌شوند، عنوان کرد: روستای پده بید دستگردان یکی از روستاهای عشایری شهرستان طبس است که در مرز استان خراسان‌رضوی واقع شده است.

 

کلنگ زنی دبیرستان پسرانه استعداد‌های درخشان در طبس

وی همچنین  از کلنگ زنی دبیرستان ۱۲ کلاسه پسرانه استعداد‌های درخشان در این شهرستان خبر داد.

وی

 

 

در حاشیه مراسم کلنگ زنی دبیرستان ۱۲ کلاسه پسرانه استعداد‌های درخشان گفت: ۳۰ درصد از هزینه ساخت این مدرسه با مشارکت خیرین مدرسه ساز و ۷۰ درصد دیگر آن توسط سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی پرداخت می‌شود.

او افزود: حدود ۲ میلیارد تومان توسط خیرین مدرسه ساز برای ساخت دبیرستان ۱۲ کلاس پسرانه استعداد‌های درخشان هزینه خواهد شد.

چاوشان عنوان کرد: مساحت این زمین ۳ هزار مترمربع است که هزار و ٣٠٠ متر آن زیربنای این مدرسه خواهد بود.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی تصریح کرد: ۲۲۰ پروژه خیرین مدرسه ساز نیز در استان کلنگ زنی شد.

 

او با اشاره به اینکه ۲۲۵ پسر در این مدرسه به تحصیل خواهند پرداخت، افزود: امید است با مشارکت همه جانبه خیرین مدرسه‌ ساز شاهد رشد و ارتقای شاخص کیفی فضای آموزشی در استان باشیم.

چاوشان  بیان کرد: طرح پویش آجر به آجر یکی از طرح‌های تحول آفرین اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان است.

 

 

 

 

آغاز طرح‌های بیابان زدایی و احیاء مراتع در فردوس/۲

عملیات مقابله با بیان زایی و طرح‌های احیای مرتع و جنگل در شهرستان فردوس آغاز شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان در این مراسم گفت: این طرح‌ها در ۳۲۵۰هکتار از عرصه‌های مناطق کجه، چاهنو، مهوید و برون اجرا می‌شود.

نصرآبادی اعتبار اجرای طرح بیابان زدایی و احیاء مراتع در شهرستان فردوس را ۴میلیارد و ۴۸۵میلیون تومان اعلام کرد و اظهار امیدواری کرد تا پایان اسفند به اتمام برسد.

 

 

 

اتمام آسفالت راه روستایی اتحاد ارسک/۲

عملیات احداث و آسفالت ۱۰کیلومتر راه روستایی اتحاد در بخش ارسک بشرویه به پایان رسید.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بشرویه گفت: عملیات اجرایی این طرح بصورت مشارکتی (امانی و پیمانی) از اسفند سال۱۳۹۸ آغاز شد که برای اجرای آن ۴۰میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی، استانی و داخلی هزینه شد.

محمد خیری گفت: هدف گذاری در طرح ابرار آسفالته کردن راه‌های روستایی با جمعیت بیش از ۲۰خانوار است.

 

 

ورود اولین محموله گندله به مجتمع فولاد قاینات/۲

اولین بخش از محموله ۲۵هزار تُنی گندله به میزان ۳۵۰تُن به مجتمع فولاد قاینات وارد و تخلیه شد.

 با ورود اولین محموله گندله به مجتمع فولاد قاینات اولین گام‌ها برای راه اندازی واحد احیاء مستقیم مجتمع فولاد قاینات برداشته شد.

بخش‌های دیگر این محموله روزانه از معدن سنگ آهن چادرملو اردکان یزد بارگیری و به این مجتمع ارسال خواهد شد.

گندله ماه اولیه تولید فولاد است که پس از فرآوری در مجتمع فولاد قاینات به آهن اسفنجی تبدیل می شود.
واحد احیاء مستقیم مجتمع فولاد قاینات قرار است دهه فجر امسال افتتاح شو تا ۸۰۰هزار تُن به تولید آهن اسفنجی کشور افزوده شود.

نگهداری ۳۰۰ قلاده سگ بدون صاحب در پناهگاه شهرداری بیرجند

پناهگاه سگ‌های بدون صاحب در زمینی به مساحت ۳ هزار مترمربع مخصوص نگهداری این حیوانات بنا شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی؛ معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند گفت: باتوجه به دستورالعمل شهرداری‌ها نگهداری ۳۰۰ قلاده سگ بدون صاحب در پناهگاه شهرداری بیرجندمبنی بر کنترل جمعیت سگ‌ها با هدف ایمنی و حفظ سلامت شهر، زنده گیری سگ‌های بدون صاحب به صورت مستمر در دستور کار شهرداری قرار دارد.

محمد زاده افزود: ۳۰۰ قلاده سگ بدون صاحب در پناهگاه شهرداری بیرجند نگهداری می‌شود که روزانه ۲۵۰ کیلوگرم تغذیه با کمک سمن‌ها و کمک‌های مردمی برای آن‌ها تهیه می‌شود.

محمد زاده با تاکید بر عقیم سازی سگ‌های بدون صاحب گفت: عقیم‌سازی این سگ‌ها، واکسیناسیون و پلاک کوبی در پناهگاه زیر نظر دامپزشک انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این سگ‌ها به هیچ عنوان معدوم نمی‌شوند گفت: سگ‌های بدون صاحب توسط اکیپ زنده‌گیری شهرداری و بدون استفاده از سلاح گرم یا بیهوشی جمع‌آوری می‌شوند.

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند افزود: طرح زنده گیری سگ‌های بدون صاحب در سطح شهر از سال‌های گذشته در حال اجراست.

محمدزاده گفت: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده تجمع و ایجاد مزاحمت سگ‌های بدون صاحب با سامانه ۱۳۷ شهرداری تماس بگیرند تا نسبت به جمع‌آوری و انتقال این حیوانات به پناهگاه اقدام شود.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

۲۹ بیمار جدید مبتلاء به کرونا در خراسان‌جنوبی شناسایی شدند/۲-۳

۲۹ بیمار جدید مبتلاء به کرونا در خراسان‌جنوبی شناسایی شدند

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۲۹ بیمار جدید مبتلاء به کرونا در خراسان‌جنوبی شناسایی شدند.

 کامبیز مهدی‌زاده ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهارکرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۹ بیمار جدید مبتلاء به کرونا در خراسان‌جنوبی شناسایی شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در شبانه روز گذشته ۱۰۲ آزمایش کرونا در خراسان‌جنوبی انجام شده است، بیان‌کرد: از بیماران شناسایی شده جدید مبتلاء به کرونا ۱۰ نفر در بیمارستان‌های خراسان‌جنوبی بستری و ۱۹ نفر نیز نمونه گیری سرپایی بوده‌اند.

مهدی زاده با تأکید بر اینکه با احتساب یک فوتی جدید در استان تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در خراسان‌جنوبی به ۷۱۴ مورد رسیده است، ادامه‌داد: در حال حاضر ۱۶۴ بیمار با علائم بیماری حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

وی افزود: از این تعداد ۵۶ نفر مبتلاء قطعی به کرونا و ۱۷ نفر از مبتلایان قطعی به کرونا نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: حال هفت نفر از بیماران کرونایی بستری در بخش مراقبت‌های ویژه وخیم است.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی: پیشگیری از بروز اعتیاد اولویت دارد۵-۷

استاندار خراسان جنوبی: پیشگیری از بروز اعتیاد اولویت دارد

استاندار خراسان جنوبی گفت: هدف اصلی از فعالیت شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با ترکیبی که دارد، باید به جای تکیه بر درمان، موضوع فرهنگ‌سازی و پیشگیری از بروز اعتیاد باشد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی حمید ملانوری در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی افزود: مهمترین اساس فعالیتی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر باید فرهنگ‌سازی و پیشگیری باشد.

وی تاکید کرد: ما باید در این شورا به دنبال این باشیم که فردی به اعتیاد مبتلا نشود یا برای ارتزاق و تامین معیشت به دنبال فروش مواد مخدر نباشد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان این که در این شورا باید سلامت افراد جامعه جدی گرفته شود تصریح کرد: در همین راستا وظیفه‌ای که باید شورا دنبال کند، ارائه طرح‌های قابل اجرا، با دوره زمانی مشخص، منابع اعتباری معین، دستگاه‌های مجری و با تاکید بر اجرای به موقع آن است.

وی گفت: این طرح‌ها باید با توجه به شرایط استان، آسیب‌های متأثر از مواد مخدر و شیوه‌های پیشگیری از وقوع یا مقابله و درمان آن تبیین شوند.

ملانوری با تاکید بر این که تمامی اعضای شورا باید برای تحقق برنامه‌ها و حضور مستمر در جلسات وقت بگذارند گفت: مرز مشترک با افغانستان، همسایگی با استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان و قرار گرفتن در مسیر محورهای مواصلاتی، زمینه و امکان ورود مواد مخدر به استان را فراهم کرده است.

وی تاکید کرد: تلاش دستگاه‌ها باید بر این باشد که با وجود چنین شرایطی، بروز اعتیاد در استان مهار شود.

رییس شورای تامین استان خراسان جنوبی با اشاره به جنبه‌های تاثیرگذار مواد مخدر گفت: مواد مخدر مباحث امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را متاثر می‌سازد.

وی تصریح کرد: مباحث امنیتی مرتبط با مواد مخدر، مبارزه با قاچاقچیان، مقابله با خرده‌فروشان، بروز بزهکاری و جرایم مرتبط از قبیل جهر، قتل، گروگانگیری، سرقت و ناامنی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ملانوری افزود: در دنیا بعد از تجارت اسلحه، رتبه دوم گردش مالی را مواد مخدر به خود اختصاص داده که تجارت سنگینی است و نباید از آن غافل شویم.

وی به مباحث فرهنگی و اجتماعی متاثر از مواد مخدر اشاره کرد و گفت: مواد مخدر به شدت بنیان خانواده‌ها را مورد هجمه قرار می‌دهد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به این که حدود ۸۰ درصد زندانیان استان به جرم مواد مخدر در بند هستند خاطرنشان کرد: اغلب این افراد جوان هستند و با جرایم سنگین، محکومیت اعدام یا زندانی‌های طولانی مدت در زندان به سر می‌برند که طبیعتا حضور آنها در زندان، تبعات فراوانی را برای خانواده‌هایشان به همراه دارد.

وی گفت: وقتی ما برای معیشت، اشتغال و ارتزاق افراد جامعه تلاش نکنیم، احتمال بروز کسب و کارهای غیرقانونی وجود دارد.

ملانوری با تاکید بر این که زمینه‌های اشتغال، ثروت و رفاه در استان وجود دارد متذکر شد: اگر تنها راه معیشت در خراسان جنوبی کشاورزی بود با توجه به همجواری با کویر، خشکسالی‌های پی در پی، کم‌آبی و نبود باران، می‌توان پذیرفت که مشکلاتی در بحث ارتزاق مردم وجود داشته باشد اما زمانی که استان ظرفیت کشت گیاهان کم‌آب بر را دارد و در حوزه معدن، گردشگری، صنعت و سایر بخش‌ها از استعدادهای زیادی برخوردار است، هیچ بهانه‌ای برای اشتغال، قابل قبول نیست.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین وظایف شورای هماهنگی مواد مخدر و کمیته‌های مرتبط باید این باشد که با ارائه طرح‌هایی متناسب با ظرفیت‌های استان، فرصت‌های اشتغال محله محور را برای افراد در معرض آسیب فراهم کند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به آمار قابل تامل برگشت معتادان بهبود یافته به مصرف دوباره اظهار داشت: عمده دلیل برگشت دوباره این افراد به دامن اعتیاد، معیشت و نپذیرفتن توسط خانواده و افراد جامعه است.

وی گفت: فرد معتاد پس از ترک، نباید به حال خود رها شود و باید تحت نظر و مراقبت قرار داشته باشد.

ملانوری با اشاره به این که در حوزه آسیب‌های اجتماعی، تعصب و انگیزه دارد افزود: اگر آسیب‌های اجتماعی را به حال خود رها کنیم، تبعات ناشی از آن، تمام جامعه را درگیر می‌کند.

وی تصریح کرد: مهمترین آسیب‌های ناشی از اعتیاد؛ طلاق، قتل، بزه، همسرآزاری و کودک‌آزاری است لذا باید مدیریت شود.

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی در این نشست، اطلاعات جامع درخصوص فعالیت‌های مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ همچنین کمیته‌های مقابله، درمان و فرهنگی ذیل شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ارائه شد.

 

جذب مشمولان غایب بالای یک سال در محل سکونت/۲

 

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان گفت: مشمولان غایب بالای یک سال می توانند با ثبت درخواست اعزام دردفاتر پلیس+۱۰ و معرفی خود به معاونت وظیفه عمومی استان نسبت به انجام خدمت سربازی درمحل سکونت خود اقدام کنند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”سیداحمد حسینی” اظهار داشت: برابر ابلاغیه صادره از سازمان وظیفه عمومی ناجا مستند به ابلاغیه ستاد کل نیرو های مسلح، سامانه جذب مشمولان غایب بالای یک سال در نیروی انتظامی فعال شده است.

وی افزود: مشمولان غایب بالای یک سال می توانند با در دست داشتن مدراک لازم برای ثبت درخواست اعزام به یکی از دفاتر پلیس۱۰+ مراجعه و پس از اخذ مدرک اعزام به خدمت برای اختصاص به شهر محل سکونت خود به معاونت وظیفه عمومی استان و یا شهرستان ها مراجعه کنند.

معاون وظیفه عمومی خراسان جنوبی تصریح کرد: عدم معرفی به موقع مشمولان، آنان را با محرومیت های اجتماعی همچون استخدام در دستگاه های دولتی، امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، خروج از کشور، عدم اخذ تسهیلات بانکی و… مواجه خواهد کرد.

 

 

طرح رفع اختلافات خانوادگی در مساجد پایلوت خراسان جنوبی اجرا می‌شود

طرح رفع اختلافات خانوادگی در مساجد پایلوت خراسان جنوبی اجرا می‌شود

بیرجند – ایرنا – معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: در طرح ورود مصلحین و حکمین قرآنی به دعاوی خانوادگی با هماهنگی مرکز امور مساجد، چند مسجد به عنوان پایلوت انتخاب و سپس طرح به سایر مساجد استان توسعه داده می‌شود.

حجت الاسلام یدالله وحدانی‌نیا روز چهارشنبه در نشست کارگروه استفاده از مصلحین و حکمین قرآنی در حل اختلافات خانوادگی و سایر دعاوی که در دادگستری استان برگزار شد، افزود: چون بسیاری از مشکلات ناشی از فقر اقتصادی است باید از وجود خیرین هم در این زمینه استفاده شود.

وی گفت: اختلافات خانوادگی باید با محوریت مساجد مرتفع شود تا با شناسایی و مشاوره جامعه هدف، تشکیل پرونده‌های قضایی کاهش یابد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی افزود: اسلام دین مبتنی بر زندگی مسالمت‌آمیز و صلح و سازش است و مسجد می‌تواند در این زمینه محور باشد.

وی گفت: در گذشته‌ها حضور ریش‌سفیدان در موضوعات مختلف اختلافات مورد توجه بود اما امروز این فرهنگ رنگ باخته است.

وحدانی‌نیا اظهار داشت: با توجه به توصیه موکد مقام معظم رهبری با رویکرد استفاده از ظرفیت‌های مردمی اگر بخواهیم جامعه مترقی داشته باشیم راهی جز احساس مسوولیت همگان در حوزه‌های مختلف وجود ندارد.

وی افزود: به این سمت آمدیم که با هدف کاهش اختلافات در حوزه خانواده که رهبری در این خصوص تاکید دارند و سایر دعاوی، فرهنگ‌سازی شود که راه حل اختلاف و نزاع‌ها صرفا کشاندن اختلاف به دادگاه نیست و می‌توان با ورود افراد معتمد در هر محله اختلاف را به آشتی منتهی کرد.

وی تصریح کرد: کسانی که در این حوزه ورود پیدا می‌کنند باید منادی صلح و سازش باشند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: طرح دعاوی خانوادگی در دادگاه گاهی سبب زندان رفتن یکی از طرف دعوی می‌شود که با کاهش تشکیل پرونده‌های قضایی می‌توان بخش قابل توجهی از این پرنده‌ها را قبل از تشکیل با میانجگری‌ها مرتفع کرد.

وی تاکید کرد: قربانی اصلی حضور افراد در زندان خانواده‌های آنها هستند که سرنوشتی نامعلوم دارند، با طرح معین خانواده زندانیان با مشارکت خیران تا حد قابل توجهی می‌توان بر این مشکل فایق آمد اما نمی‌توان به اصل زندان رفتن بی‌توجه بود.

وحدانی‌نیا افزود: آموزش‌های حین ازدواج هم از موارد با اهمیت در کاهش اختلافات خانوادگی است که این مهم را با برنامه‌ریزی کلاس‌های مشاوره ۱۶ ساعته قبل ار شیوع کرونا در استان عملیاتی کردیم و در حال حاضر به لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی آموزش‌ها به صورت جزوه ارایه می‌شود.

رییس شوراهای حل اختلاف خراسان جنوبی هم گفت: پیشنهاد مشخص ما این است که در هر محله‌ای به صورت پایلوت از ظرفیت معتمدین محله به شکل سازماندهی شده استفاده شود و در هر محله بتوانیم نهاد مردمی داشته باشیم که از ظرفیت آن برای مصالحه و سازش استفاده کنیم.

یوسف پیله چیان افزود: اساسا هدف از تشکیل شورای حل اختلاف گسترش فرهنگ مصالحه و سازش است.

وی گفت: ابتدای تاسیس شورای حل اختلاف هر اختلافی که ایجاد می‌شد سعی بود در مساجد و پایگاه مقاومت بسیج موضوع حل و فصل شود.

پیله چیان اظهار داشت: پس از آغاز به کار شورا یکسری وظایفی به شورا داده شد که مقداری هدف شوراها کمرنگ شد اما اخیرا سمت و سو به پر رنگ‌تر شدن شورا به سمت مصالحه و سازش پیش می‌رود.

وی بیان کرد: بعضی از استان‌ها این مسیر را دومرتبه آغاز کردند که از ظرفیت حداکثری مساجد و مردم برای فرهنگ مصالحه و سازش استفاده کنند.

معتمد محلی و رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی نیز گفت: همه مساجد ظرفیت صلح و سازش را ندارند که ورود پیدا کنند پس برای موفقیت در این روند مساجدی انتخاب شوند که توانایی داشته باشند.

موسی جوینده افزود: در بحث خانواده به سمت زوج‌های موفق‌ نرفتیم و تجربه زندگی موفق را معرفی نکردیم.

وی گفت: یکی از ظرفیت‌هایی که در سال‌های اخیر نتوانستیم از آن بهره بگیریم استفاده از حلقه‌های صالحین است که می‌توان در بخش‌های مختلف از این ظرفیت استفاده کرد.

جوینده تصریح کرد: برای اجرایی شدن طرح سازش محله‌هایی که آسیب‌های جدی‌تری دارند در اولویت قرار بگیرد.

وی گفت: از همه ظرفیت‌ها باید استفاده کرد و در قالب تیم با محور مساجد با شناسایی معظلات محله خواهیم توانست از تشکیل پرونده‌های دعاوی خانوادگی بکاهیم.

 

 

 

 

دانش‌آموزان بازمانده از آموختن در دوران کرونا/۵

دانش‌آموزان بازمانده از آموختن در دوران کرونا

اگرچه همه تلاش مدیران و معلمان در ماه‌های پس از شیوع ویروس کرونا این بوده که آموزش با انواع روش‌های غیرحضوری به دانش‌آموزان ارایه شود اما برخی دانش‌آموزان از جمله در استان خراسان جنوبی به دلایل مختلف از آموختن و فراگیری مطالب درسی بازماندند.

به گزارش ایرنا اولین بار پس از شیوع ویروس کرونا که مدارس و دانشگاه‌های خراسان جنوبی پنجم اسفند ۹۸ تعطیل شد؛ شاید کمتر کسی تصور می‌کرد این تعطیلی تا هفته‌ها و ماه‌های بعد ادامه یابد اما با همت ستودنی معلمان آموزش دانش‌آموزان تعطیل نشد.

با وجود اینکه اوایل همه‌گیری کرونا بود و هنوز برخی امکانات و زیرساخت‌های آموزش غیرحضوری آماده نبود اما معلمان جهادگونه پای کار آمدند و آموزش را از طریق فضای مجازی، برگزاری کلاس‌های حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حتی تبدیل منزل شخصی خود به کلاس درس و رفتن به سراغ دانش‌آموزان پیگیری کردند.

شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) هم از ۱۶ فروردین امسال برای تمامی دانش‌آموزان در اقصی نقاط کشور فعال شد اما نوع و کیفیت کار با آن در همه جا یکسان نبود.

دانش‌آموزان خراسان جنوبی در این مدت روش‌های متفاوت حضوری، نیمه حضوری و غیرحضوری را تجربه کردند و اکنون پس از گذشت ماه‌ها باز هم در دوگانگی آموزش به سر می‌برند.

آغاز به کار سامانه شاد و مشکلاتی که اوایل داشت، بخش قابل توجهی از آموزش را با مشکل مواجه کرد و در این بین برخی استان‌ها همچون خراسان جنوبی برای نبود یا کمبود زیرساخت‌های اینترنتی با مشکلات بیشتری روبه‌رو شدند.

هنوز تعریف جدید بازماندگان از تحصیل شاید ارایه نشده باشد اما سوال این است که آیا کسانی که در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و به دلایل مختلف نتوانسته‌اند از شاد استفاده کنند بازمانده هستند یا خیر؟

دانش‌آموزانی که در شاد ثبت‌نام کرده‌اند و به خاطر پهنای باند و مشکلات اینترنتی در صبح‌های سرد سال مجبور به عزیمت به بلندی آن هم با قطع و وصل‌های مکرر روبه‌رو هستند بازمانده هستند یا خیر؟

دانش‌آموزانی که از ترس والدین ابتدای سال در کلاس‌های حضوری و غیرحضوری شرکت نکردند و هنوز هم نتوانسته یا کمتر در شاد فعالیت دارند وضعیت‌شان چطور است.

کسانی که تلفن همراه هوشمند ندارند از طرفی به شبکه‌های دیجیتال دسترسی ندارند که از سامانه شاد و مدرسه تلویزیونی ایران استفاده کنند و در تفهیم درسنامه‌ها هم مشکل دارند بازمانده هستند یا خیر؟

همه این سوال‌ها چراهایی است که از بازمانده بودن یا نبودن دانش‌آموزان به نظر می‌رسد اما آنچه مهم است تامین عدالت آموزشی و کیفیت بخشی به آموزش است که مطمئنا آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند این وظیفه خطیر را به سرانجام برساند و سایر دستگاه‌ها، خیرین و مردم هم قبل از آنکه دیر شود، وارد عمل شوند.

کرونا و کیفیت آموزشی

ابراهیمی یکی از معلمان دوران ابتدایی معتقد است که وضعیت کنونی کیفیت را به هیچ عنوان به دنبال نخواهد داشت.

وی ادامه داد: کرونا همه را غافلگیر کرد و مجبور شدیم برای استفاده از فضای مجازی طرحی ضربتی را انتخاب کنیم طرحی که هنوز خیلی‌ها برای ورود به آن هم مشکل دارند.

این معلم گفت: هنوز خیلی از دانش‌آموزان حتی استفاده از تلفن همراه هوشمند را هم آموزش ندیده‌اند و در مناطق محروم شاید از نزدیک هم این تلفن‌ها را هم ندیده باشند.

وی افزود: کرونا وظیفه را بر معلمان دوچندان کرده است و همواره به دنبال انگیزه بخشیدن به دانش‌آموزان هستیم زیرا این دانش‌آموزان آینده سازان مملکت هستند و نمی‌توان آموزش را شوخی گرفت.

ابراهیمی اظهار داشت: هرچند بسیاری از دانش‌آموزان همراه با کلاس درس نسبت به یادگیری پیشرفت دارند اما بسیاری هم در این بین به دلایل مختلف عقب می‌مانند که معلمان حتی از ساعات استراحت‌شان هم برای تامین عدالت آموزشی وقت می‌گذارند.

وی ادامه داد:  در کنار این زحمات در برخی روستاها و مناطق مرزی حتی زیرساخت‌های اینترنتی هم وجود ندارد.

اینترنت و مناطق روستایی

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: با توجه به تعهد وزارت ارتباطات در برنامه ششم توسعه باید ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.

مصطفی بهی افزود: در حال حاضر ۶۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات دسترسی دارند و ۳۵ درصد باقیمانده تا پایان دولت عملیاتی خواهد شد.

وی اظهار داشت: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته در حال حاضر ۱۵۵ سایت اتصال مناطق روستایی برنامه‌ریزی شده که از این تعداد ۷۰ سایت آماده راه اندازی هستند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی ادامه داد: در بحث دانش‌آموزی برخی از روستاهای استان هنوز به اینترنت دسترسی ندارند که به‌زودی متصل می‌شوند.

وی تصریح کرد: طبق اعلام آموزش و پرورش ۸۵ درصد دانش‌آموزان استان در سامانه شاد فعال هستند و ۱۵ درصد باقیمانده مربوط به مناطقی هستند که دسترسی به اینترنت ندارند.

بهی با بیان اینکه وزارت ارتباطات تمام تلاش خود را برای تامین عدالت آموزشی دانش آموزان در تامین اینترنت مورد نیاز انجام می‌دهد افزود: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک هیچ دانش‌آموزی در استان مشکل اینترنت برای حضور در کلاس نداشته باشد.

وی از اتصال هزار و ۴۰۰ مدرسه شهری و روستایی از ابتدای سال به شبکه ملی اطلاعات خبر داد و گفت: تجهیزات، پهنای باند و سرویس‌دهی را متقبل شدیم که امیدواریم گامی موثر در راستای عدالت آموزشی باشد.

کرونا و ۲۵۰۰ بازمانده از تحصیل در خراسان جنوبی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: با شیوع ویروس کرونا علیرغم تلاش آموزش و پرورش و دیگر نهادها متاسفانه شاهد ۲ هزار و ۵۰۰ بازمانده از تحصیل در استان هستیم.

محمدعلی واقعی اظهار داشت: از این تعداد ۲۳۴ نفر مربوط به دوره ابتدایی، ۸۳۲ بازمانده در دوره اول متوسطه و هزار و ۴۴۲ بازمانده در دوره دوم متوسطه هستند.

وی ادامه داد: بازمانده از تحصیل در ۱۷ آیتم مختلف تعریف می‌شود که این آمار مربوط به بازماندگان متاثر از کرونا هستند.

واقعی با بیان اینکه همواره اقدامات جهادی لازم برای انسداد مبادی بیسوادی در استان صورت می‌گیرد اظهار داشت: در شرایط پیش رو ورود خیران بسیار حایز اهمیت است.

وی گفت: در شرایط کنونی شاید تامین اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان و معلمان همانند تبلت، گوشی، لپ تاپ و رایانه حتی مهمتر از مدرسه‌سازی باشد که می‌طلبد خیران نظر ویژه‌ای به این بخش داشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: بخش عمده‌ای از بازمانده‌ها به غیر از نبود امکانات آموزشی همچون تبلت و تلفن همراه متاثر از نبود یا کمبود زیرساخت اینترنت و پهنای باند است که می‌طلبد وزارت ارتباطات و فناوری نگاه ویژه‌ای به این بخش داشته باشد هرچند که در یک سال گذشته شاهد اقدام جهشی در این زمینه بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: با وجود تمام مشکلات باز هم آموزش و پرورش به رسالت خود همانند گذشته حتی جهادی‌تر اقدام می‌کند و در مناطق مرزی که زیرساخت‌های آموزش مجازی وجود ندارد درسنامه‌های چاپی در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد.

واقعی گفت: این درسنامه‌ها به صورت کاملا تخصصی با تولید محتوای مناسب در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

اکنون ۱۷۲ هزار دانش‌آموز خراسان جنوبی در ۲ هزار و ۷۳۴ آموزشگاه تحصیل می‌کنند.

کلاس‌های درس مدارس خراسان جنوبی در سال تحصیلی جاری ابتدا در مناطق قرمز با هدف قطع زنجیره بیماری و حفظ سلامت دانش‌آموزان دوره‌های مختلف تحصیلی از ۲۱ مهر ماه امسال غیرحضوری و سپس به صورت هفتگی تمدید شد.

همچنین با مصوبه ستاد مدیریت کرونا از ۲۵ آبان ماه آموزش در همه شهرستان‌های این استان غیرحضوری است.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان و ۱۲ منطقه آموزشی دارد.

 

 

 

۳ هزار و ۵۰۰ لیتر سوخت قاچاق در نهبندان کشف شد/۴

۳ هزار و ۵۰۰ لیتر سوخت قاچاق در نهبندان کشف شد

بیرجند – ایرنا – فرمانده انتظامی نهبندان گفت: ماموران انتظامی این شهرستان در بازرسی از ۲ دستگاه اتوبوس، ۳ هزار و ۵۰۰ لیتر سوخت قاچاق خارج از شبکه توزیع فرآورده‌های نفتی را کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ احسان رحیمی افزود: ماموران ایست و بازرسی “سهل آباد” شهرستان نهبندان هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به ۲ اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و خودروها را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی اظهار داشت: ماموران در بازرسی از اتوبوس‌ها، ۳ هزار و ۵۰۰ لیتر سوخت قاچاق خارج از شبکه توزیع فرآورده‌های نفتی را کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان گفت: ماموران در این رابطه ۲ متهم را دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی تصریح کرد: مبارزه با قاچاق سوخت و فرآورده‌های نفتی با جدیت از سوی پلیس دنبال می‌شود و با توجه به نقش بی‌بدیل شهروندان در دستاوردهای پلیس، ضروری است همکاری آنان در این زمینه بیش از گذشته تداوم یابد و هر گونه مورد مشکوک را از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

مرکز شهرستان نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند است و در مجاورت کشور افغانستان و استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

 

 

 

کشف ۶ دستگاه استخراج ارز دیجیتال در خوسف/۴

کشف ۶ دستگاه استخراج ارز دیجیتال در خوسف

 فرمانده انتظامی خوسف از کشف ۶ دستگاه استخراج ارز دیجیتال قاچاق به ارزش ۵۰۰ میلیون ریال در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ کاظم صادقی گفت: ماموران انتظامی خوسف اخباری را مبنی بر نگهداری تعدادی دستگاه استخراج ارز دیجیتال در یکی از باغ‌های خوسف دریافت کردند و بلافاصله پیگیری موضوع در دستور کار پلیس آگاهی این شهرستان قرار گرفت.

وی افزود: ماموران پس از انجام تحقیقات تخصصی و پلیسی، مخفیگاه نگهداری دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال را شناسایی کردند که پس از هماهنگی با مقام قضایی با رعایت حقوق شهروندی وارد محل شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان خوسف اظهار داشت: ماموران در بازرسی و پاکسازی از این باغ، ۶ دستگاه استخراج ارز دیجیتال را کشف کردند و یک متهم دستگیر شد.

وی با اشاره به این که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضایی معرفی شده است تصریح کرد: ارزش ریالی این اقلام غیرمجاز توسط کارشناسان مربوطه ۵۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

 

 

 

سردار کارگر:

قرارگاه خاتم الانبیا برای ساخت موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی مشارکت کند۳-۷

قرارگاه خاتم الانبیا برای ساخت موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی مشارکت کند

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به وضعیت موزه‌های دفاع مقدس در استان‌های مختلف کشور پیشنهاد داد: استانداری خراسان جنوبی برای پیشبرد پروژه ساخت موزه در این استان، با قرارگاه خاتم الانبیا (ص) نیز وارد مذاکره شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سردار سرتیپ بهمن کارگر در دیدار استاندار خراسان جنوبی افزود: قرارگاه خاتم الانبیا (ص) در برخی استان‌ها پروژه ساخت موزه را به بهترین نحو ممکن پیش برده است.

وی با اشاره به اینکه استانداران، مسئول حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان خود هستند اظهار داشت: برای تحقق این موضوع همه دستگاه‌ها و نهادها باید به میدان بیایند و در حوزه ساخت موزه و یادمان‌هایی که موجب ماندگاری و ترویج فرهنگ دفاع مقدس می‌شود، کمک کنند.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: در استان خراسان جنوبی نیز استاندار باید برای دستگاه‌های مختلف وظیفه تعیین کند، برای مثال شهرداری با توجه به ظرفیتی که دارد می‌تواند اقدامات خوبی را در فضای باز مجموعه انجام دهد.

وی بازدید استاندار از موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تهران همچنین موزه حاج قاسم سلیمانی را پیشنهاد و ادامه داد: به پیشنهاد سردار سلیمانی، موزه‌ای با عنوان پایان داعش ساخته شد که بعد از شهادت ایشان، نام موزه را به موزه حاج قاسم سلیمانی تغییر دادیم.

سردار کارگر گفت: بازدید از موزه دفاع مقدس در تهران موجب ایده گرفتن برای ساخت موزه خراسان جنوبی خواهد شد.

وی اظهار داشت: ما معتقدیم از فضای باز موجود باید به بهترین نحو ممکن برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس اقدام کرد برای مثال در همین موزه دفاع مقدس تهران بارها مشاهده شده که استقبال مردم و بازدیدکنندگان از فضای بیرونی موزه به مراتب بیشتر و بهتر از فضای داخلی آن است.

استاندار خراسان جنوبی هم در این دیدار گفت: نمایشگاه‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس، می‌تواند موجب حفظ تاریخ و هویت این مرز و بوم شود.

حمید ملانوری خاطرنشان کرد: تمام توفیقاتی که در نظام جمهوری اسلامی داریم به برکت خون شهداست لذا همه دستگاه‌ها باید برای ماندگاری دوران دفاع مقدس تلاش کنند.

وی ضمن تشکر از اقدامات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در زمینه انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جدید افزود: احداث باغ موزه دفاع مقدس در استان خراسان جنوبی به جهت اهمیتی که دارد جزو پروژه‌های کلان ما محسوب می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر این که ما در استانداری وظیفه اخلاقی داریم تا اقدامات مربوط به ایجاد این موزه را پیگیری کنیم گفت: برای هرچه بهتر ساخته شدن این موزه علاوه بر دستگاه‌های دولتی، به‌ دنبال استفاده از توان بخش‌های خصوصی نیز هستیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر زمین تعیین شده برای احداث موزه، در اختیار اداره کل راه و شهرسازی استان است و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا زمین مربوطه به‌ طور کامل به مجموعه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان واگذار شود.

ملانوری گفت: قطعا با برطرف شدن موانع و توافق با مجموعه بنیاد، بحث واگذاری زمین انجام شدنی است و امیدواریم بعد از واگذاری کامل این زمین، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور نیز ما را در ساخت موزه دفاع مقدس کمک کند.

وی افزود: مجموعه استان برای به نتیجه رسیدن این پروژه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند.

 

 

 

 

۲۶۵ کیلومتر فیبرنوری در خراسان جنوبی اجرا می‌شود/۳

۲۶۵ کیلومتر فیبرنوری در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: به منظور کیفیت ارتباطات روستایی از محل اعتبارات ملی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۲۶۵ کیلومتر فیبرنوری روستایی در استان اجرا می‌شود.

مصطفی بهی روز سه‌شنبه در نشست کنترل پروژه‌های ارتباطی استان خراسان جنوبی افزود: از محل اعتبارات طرح توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پروژه توسعه ارتباطات روستایی موسوم به «تار» در ۲ فاز برای اتصال روستاها به شبکه فیبرنوری در دست انجام است.

وی اظهار داشت: هدف از اجرای این پروژه ارتقای کیفیت ارتباطات و افزایش پهنای باند روستایی است که در اجرای این پروژه ۱۸ مرکز تلفن روستایی و ۳۴ سایت تلفن همراه به شبکه فیبرنوری متصل می‌شوند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: این اقدام مهم با توجه به پهنای باند بالای فیبرنوری، بر کیفیت ارتباطات کنونی روستاهای هدف بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی عنوان کرد: از میزان فیبر مصوب شده برای اجرا در سطح استان در حال حاضر ۱۳۶ کیلومتر به طور کامل اجرا شده است و اکنون هفت مرکز تلفن روستایی و ۱۶ سایت همراه از این محل به شبکه فیبرنوری متصل شده‌اند.

بهی پیشرفت پروژه اجرای فیبرنوری در خراسان جنوبی را ۵۱ درصد برآورد کرد و افزود: از این لحاظ خراسان جنوبی جزو استان‌های پیشرو کشور است.

 

 

 

 

در گفتگو با همرزم سردار شهید سلیمانی مطرح شد؛

راز محبوبیت سردار دلها/۷

همرزم سردار شهید سلیمانی می گوید: برای ادامه راه شهید سلیمانی باید در تربیت نیروهای مخلص و انقلابی خود، اخلاق را سرلوحه قرار دهیم چرا که اخلاق مداری و مهربانی سردار سلیمانی بود که او را برای همیشه تاریخ، در دل‌ها جاودانه کرد.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از محبوب‌ترین چهره‌های انقلاب اسلامی است و می توان از ایشان به عنوان نماد مبارزه با نظام سلطه و ظلم جهانی یاد کرد. شهید سلیمانی فکری جز حرکت برای عزت اسلام و مظلومان جهان در سر نداشت و حدود ۴ دهه از عمر با عزتش را صرف مبارزه با دشمنان نظام کرد سرانجام دشمنان کینه توز که رشادت و قدرت سردار قاسم سلیمانی را تاب نیاوردند در بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ با حمله موشکی بالگردهای آمریکایی به دو خودروی حامل سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و تنی چند از اعضای الحشد الشعبی در اطراف فرودگاه بغداد آنها را به شهادت رساندند.

در آستانه اولین سالگرد عروج سردار سلیمانی یکی از همرزمان شهیدسلیمانی در گفتگو با خبرگزاری شبستان در بیرجند می گوید: در جریان برگزاری کنگره سرداران شهید و ۸ هزار شهید استان های کرمان و سیستان و بلوچستان تحت امر شهید سلیمانی خدمت می کردم.

«علیرضا سرابی» با بیان اینکه در سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸ مسئول یکی از کمیته های کنگره سرداران شهید و ۸ هزار شهید استان های کرمان و سیستان و بلوچستان بودم، می افزاید: شهید سلیمانی نماد مقاومت در جهان است و سخن گفتن در خصوص ابعاد شخصیتی این شهید والامقام کاری بسیار دشوار است.

وی بارزترین عنصر شخصیتی شهید سلیمانی را تواضع و اخلاص می داند و می گوید: این خصائص همراه با مردم داری و… شهید سلیمانی را محبوب قلب ها کرده است.

وی گریزی به سال های گذشته می زند و می افزاید: در یکی از پروازهای اختصاصی از کرمان به سمت آبادان که برای افتتاحیه مسابقان ورزشی کنگره سرداران شهید می رفتیم، همرزمان شهید و نیروهای تحت فرمان ایشان در طول مسیر اقدام به شوخی و پرتاپ کردن یخ، کاغذ و حتی اشیای بزرگتر به سمت هم می کردند. در بین شوخی ها برخی از اشیای پرتاب شده به شهید اصابت می کرد شهید سلیمانی با تواضع فراوان و لبخند کاغد و دیگر اشیای پرتاب شده را برداشته و با مهربانی وارد شوخی با همرزمانش شد.

سرابی این اقدام را نشأت گرفته از تواضع و خونگرمی سردار می داند و به استناد سخنان مقام معظم رهبری می افزاید: شهید حاج قاسم سلیمانی یک فرد نیست بلکه یک مکتب است و هر چه زمان می‌گذرد بیشتر این مکتب شأن و ارزش خود را نشان می‌دهد.

وی در ادامه به بیان یکی دیگر از خاطراتش می پردازد و می گوید: در جریان کنگره سرداران شهید دیدار اختصاصی با مقام معظم رهبری داشتیم و قرار بود شهید سلیمانی در محضر ایشان به بیان سخنرانی بپردازد. سردار سلیمانی با کمال ادب و تواضع در محضر مقام معظم رهبری برای ارائه گزارش ایستاد مقام معظم رهبری از ایشان خواست بنشیند و نشسته گزارش خود را ارائه دهد اما شهید به احترام ایشان گفت راحتم و گزارش خود را ارائه داد.

وی ادامه می دهد: ارادت مراد و مرید را با چشمانم در این جلسه دیدم چرا که مقام معظم رهبری خطاب به شهید سلیمانی فرمودند شما که حاج قاسم سلیمانی باشید بارها در جبهه ها به شهادت رسیدی و شهید زنده انقلاب هستی.

وی در پایان تاکید می کند: برای ادامه راه شهید سلیمانی باید در تربیت نیروهای مخلص و انقلابی خود اخلاق را سرلوحه قرار دهیم چرا که اخلاق مداری و مهربانی سردار سلیمانی بود که او را برای همیشه تاریخ در دل‌ها جاودانه کرد.

افتتاح نمایشگاه ویژه فاطمیه و شهادت سردارسلیمانیدر سرایان /۲

بمناسبت دهه بصیرت و سالروز شهادت سردار سلیمانی نمایشگاهی در محل سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سرایان گشایش یافت.

در این نمایشگاه تعداد ۴غرفه در رابطه با ایام فاطمیه و شهادت سردار سلیمانی و همچنین ۱۶۰پوستر در خصوص نهم دیماه و ۴۰فراز از وصیتنامه سردار سلیمانی به نمایش گذاشته شد.
این نمایشگاه به مدت یک هفته برای بازدید علاقه‌مندان در ساعات ۸تا۱۲ و ۱۶تا۲۰ دایر است.

پرداخت ۵۹میلیارد تومان تسهیلات کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

۵۹میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان تسهیلات کرونا در خراسان جنوبی پرداخت شد.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گفت:۶هزار و ۴۰۱پرونده متقاضی دریافت ۷۷ میلیارد تومان تسهیلات بودند که تا کنون ۵هزار و ۴۴۲پرونده ۵۹میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان توسط بانک‌های عامل به کسب و کار‌های آسیب دیده از ویروس کرونا پرداخت شده است.
اشرفی افزود: تسهیلات کرونا با توجه به ۱۴رسته شغلی به شدت آسیب دیده از کرونا ثبت نام انجام شد.

وی در خصوص مهلت ثبت نام در این طرح گفت: مهلت ثبت نام برای تسهیلات کرونا به اتمام رسیده، بجز در حوزه وزارت ورزش جوانان که متقاضیان شامل فعالیت‌ها و کسب و کار‌های غیردولتی به شدت آسیب دیده ویروس کرونا در حوزه ورزش و جوانان تا پایان دی مهلت دارندبا مراجعه به سامانه کارا  ثبت نام کنند.

اشرفی با بیان اینکه ۱۰مؤسسه و بانک و ۱۳دستگاه اجرایی کار پرداخت تسهیلات را انجام می دهند گفت: این تسهیلات با نرخ سود ۱۲درصد و بازپرداخت یک ساله به متقاضیان پرداخت می شود.
در رنگ بندی رسمی شهرستان‌های کشور

بیرجند، تنها شهرستان نارنجی خراسان جنوبی۲-۳

همه شهرستان‌های خراسان جنوبی به جز بیرجند در وضعیت زرد کرونا قرار دارند.

 بر اساس رنگبندی رسمی شهرستان‌های کشور از ۱۱دی ۹۹؛ شهرستان‌های طبس، قائنات، بشرویه، خوسف، درمیان، سربیشه، زیرکوه، فردوس، نهبندان و سرایان در وضعیت زرد و شهرستان بیرجند، در وضع نارنجی قرار دارند.
هفته گذشته شهرستان‌های بیرجند، قاین و طبس در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان‌ها در وضع زرد قرار داشتند.

در شهرستانهای با وضعیت نارنجی(پُرخطر) سطح شغلی ۳و۴و شهرستانهای با وضعیت زرد (خطر متوسط) فقط سطح شغلی ۴تعطیل خواهد بود.

همچنین خروج خودرو‌های بومی از شهرستان‌های نارنجی و قرمز و ورود خودرو‌های غیربومی به شهرستا نهای نارنجی و قرمز ممنوع است.

کشف احشام قاچاق درشهرستان سربیشه/۴

فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه از توقیف دام قاچاق به ارزش ۱۲۰ میلیون ریال در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ کارگر گفت: مأموران یگان امداد شهرستان سربیشه در راستای مقابله با قاچاق دام، هنگام گشت زنی و کنترل خودرو‌های عبوری به یک سواری پیکان وانت مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.
وی افزود: مأموران در بازرسی از خودرو ۳ رأس گوساله قاچاق بدون مجوز حمل بهداشتی دامپزشکی کشف کردند.
سرهنگ کارگر گفت: ماموران در این رابطه یک خودرو را توقیف و یک نفر متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

 

 

۱۰ میلیارد ریال اعتبار جذب نهضت گلخانه ای طبس شد/۲

مدیر جهاد کشاورزی طبس از جذب ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای پنج مورد سرمایه گذاری در راستای اجرای طرح نهضت گلخانه ای در این شهرستان طی ۹ ماه اخیر خبر داد.

«داوود بخشایی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار کرد: در حوزه نهضت گلخانه ای شهرستان طبس حدود ۲۵ نفر در حال حاضر در زمینه تولید محصولات مختلفی نظیر سبزیجات، صیفی جات و گل و گیاهان زینتی فعالیت دارند.

مدیر جهاد کشاورزی طبس در خصوص مزایای طرح نهضت گلخانه ای گفت: افزایش بهره وری، تولید محصولات خارج از فصل، ایجاد اشتغال و صرفه جویی در مصرف آب از مهم ترین مزایای اجرای این طرح در بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون پنج مورد سرمایه گذاری در راستای اجرای طرح نهضت گلخانه ای در این شهرستان صورت گرفته است، افزود: در این راستا چهار هزار و ۳۰۰ متر مربع از بخش گلخانه ای شهرستان طبس با هزینه بیش از ۱۰ میلیارد ریال آماده سرمایه گذاری است.

بخشایی در خصوص تسهیلات ارائه شده به متقاضیان اجرای طرح نهضت گلخانه ای بیان کرد: در سال گذشته در راستای اجرای این طرح تسهیلات یارانه دار با نرخ ۷ درصد پرداخت شده بود و در سال جاری این تسهیلات با کارمزد ۱۲ درصد و با دوره تنفس، مشارکت و بازپرداخت ۷ ساله در اختیار متقاضیان قرار داده می شود.

مدیر جهاد کشاورزی طبس با اشاره به محدودیت های اجرای این طرح گفت: مشکلاتی مختلفی سر راه اجرای طرح نهضت گلخانه ای قرار دارد که می توان به تامین منابع آبی پایدار جهت احداث مجتمع گلخانه ای، نیروی کار متخصص و با تجربه اشاره کرد.

وی در پایان بیان کرد: هزینه بالای احداث طرح و سرمایه در گردش بالای مورد نیاز، عدم ثبات بازار و عدم خرید تضمینی محصولات تولیدی از دیگر مشکلات سر راه اجرای این طرح است.

 

 

 

 

 

 

 

 

مسابقه نقاشی «لحظاتی با سردار سلیمانی» در زیرکوه برگزار می شود/۲

 

مدیر کانون فرهنگی هنری عدالت روستای گزخت زیرکوه از برگزاری مسابقه نقاشی «لحظاتی با سردار سلیمانی» برای سنین ۷ تا ۱۲ سال خبر داد.

«فاطمه عبداللهی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار کرد: کانون فرهنگی هنری عدالت روستای گزخت زیرکوه به مناسبت فرا رسیدن دهه فاطمیه در صورت بهبود وضعیت شیوع کرونا مراسم عزاداری با رعایت پروتکل های بهداشتی را برگزار می کند.

مدیر کانون فرهنگی هنری عدالت روستای گزخت زیرکوه با اشاره به دهه بصیرت گفت: این دهه از ارزش بالایی برخوردار است و در این راستا برگزاری نشست های بصیرتی با موضوع فتنه و حماسه ۹ دی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه به مناسبت فرارسیدن اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی مسابقه نقاشی با عنوان لحظاتی با سردار سلیمانی در کانون فرهنگی هنری عدالت برگزار می شود، ادامه داد: سنین ۷ تا ۱۲ سال می توانند در این جشنواره شرکت کنند.

عبداللهی در پایان اظهار کرد: تاکنون هشت نفر در مسابقه نقاشی شرکت کرده اند و تا ۳۰ دی ماه علاقمندان مهلت دارند نقاشی ها خود را به کانون فرهنگی هنری عدالت تحویل دهند.

 

قیمت ناچیز گلُی که عطرش تا فرانسه رسیده است/۵-۷

انتهای پاییز که می‌رسد، خراسان جنوبی پر می‌شود از عطر گل‌های نرگس؛ اما چنان که باید عطرش در دنیا نپیچیده است و برای رسیدن به سودآوری جهانی از این گل راه بسیار در پیش است.

به گزارش ایسنا نرگس خراسان جنوبی به دلیل ویژگی‌های خاصش از جمله عطر و مرغوبیتش طرفداران بسیاری دارد، اما آن گونه که باید بر روی معرفی و فرآوری آن کار نشده است؛ گلی که اگر در هر جای دنیا بود بیشتر از این، از آن سودآوری داشتند.

در طول سال‌های اخیر در شهرستان خوسف که مرکز گل نرگس خراسان جنوبی است، فعالیت‌های بسیاری انجام شده است تا کمی از مشکلات نرگس‌کاران مرتفع شود، از راه‌اندازی اولین مرکز خرید توافقی گل نرگس در شهرستان خوسف به منظور کوتاه کردن دست دلالان تا امضای تفاهم‌نامه‌ها و ارائه تسهیلات به کشاورزان و جهاد کشاورزی که در سال‌های اخیر دست به کار شده و سعی کرده حداقل مشکل فروش را از دوش کشاورزان بردارد.

نبود صنایع فرآوری از مشکلاتی است که سال‌ها بر دوش نرگس سنگینی می‌کند که در این راستا، تعاون روستایی در حال پیگیری و رایزنی با چند شرکت دانش‌بنیان برای فرآوری گل نرگس است که باعث خواهد شد این گل بازار‌های هدف بیشتری را از آن خود کند.

کودکی ۱۰ ساله که در یکی از میدان‌های بیرجند بر روی صندلی پلاستیکی نشسته و گل‌های نرگس را در سطلی جلوی خود گذاشته و در حال فریاد زدن برای فروش بیشتر است. از او می‌پرسم چقدر برایت سودآوری دارد این نرگس‌های خوشبو؛ سرش را پایین می‌اندازد و می‌گوید شاگرد یک مغازه هستم و صبح‌ها برای اینکه خرجم درآورم به اینجا می‌آیم، او از سود ناچیزی می‌گوید که گیرش می‌آید از اینکه دو تا سه هزار تومان بیشتر به فروش می‌رساند، از اینکه از کشاورزان خوسف می‌گیرد و خود می‌فروشد.

آن طرف‌تر عطر گل‌های نرگس در پیاده‌رو‌های خیابان جلوی گل فروشی‌ها به مشام می‌رسد، گل‌هایی که به گفته گل فروش‌ها گاهی پلاسیده می‌شود و به فروش نمی‌رسد، گل‌هایی که برای گل فروش‌ها نیز عایدی بسیاری ندارد و آن چنان که باید خرید نمی‌کنند چراکه به آن اندازه فروش ندارند. در هر مغازه تنها چند دسته گل نرگس می‌بینی در حالی که نرگس این روز‌ها باید بیشتر از این در گل‌فروشی‌های شهر طنازی می‌کرد.

به خوسف می‌رویم، جایی که خاستگاه گل‌های نرگس است، نرگس کاران مشغول برداشتند و گل‌های خود را پس از برداشت به شرکت تعاونی آورده و می‌فروشند، گل‌هایی که قرار است راه استان‌های مجاور و حتی کشور‌های عربی را طی کنند، ظرفیتی که در این سال‌ها از آن دور مانده بودیم و اکنون تازه به آن پی برده‌ایم.

تعریفی از فرآوری گل نرگس

رفیعی، یکی از نرگس کاران خوسفی که ۱۰ سال است نرگس می‌کارد، به ایسنا می‌گوید: سال دوم است که به شرکت تعاونی و در سال‌های قبل به بهای بسیار کم در بیرجند می‌فروختم.

او با بیان اینکه از شهر‌های دیگر نیز نرگس را به بیرجند برای فروش می‌آورند، افزود: اگر کارخانه فرآوری فرآوری گل نرگس در خوسف راه‌اندازی شود خواهیم توانست عطر و ادکلن منحصر به فردی از آن تولید کنیم که این امر سودآوری فراوانی خواهد داشت.

رفیعی معتقد است عطر نرگس خوسف بسیار منحصر به فرد بوده و آن گونه که باید به آن توجه نشده است و ادامه می‌دهد: واقعا کجای دنیا می‌توان این عطر و این زیبایی را دید. همزمان با کاشت گل نرگس کار کشاورزی دیگری نیز دارم، در غیر این صورت تنها از کاشت گل نرگس سودی که چرخ زندگی را بچرخاند به دست نمی‌آید.

جدا از تمام رنج‌های نرگس، با وجود محققان توانمندی در خراسان جنوبی، آن چنان که باید بر روی آن تحقیق و پژوهش نشده است و دلیلش نبود حمایت است؛ در حالی که این تحقیقات به منزله چراغ سبز نرگس برای ورود به بازار‌های جهانی و همچنین کارخانجات دنیاست.

ماده اولیه کارخانه‌های عطرسازی را فراهم کنیم

پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: باید بر روی ظرفیت‌هایی کار کرد که اشتغالزایی و ارزآوری برای منطقه داشته باشد.

او با بیان اینکه گیاهان دارویی و محصولات استراتژیک و از جمله گل نرگس خوسف دارای پتانسیل‌های اقتصادی بسیاری هستند که باید بارورسازی شود، اظهار کرد: اگر بتوانیم کارخانه داروسازی را راه‌اندازی کنیم ارزآوری موثری برای منطقه خواهد داشت.

این پژوهشگر گیاهان دارویی با بیان اینکه متأسفانه به علت نبود یک مدیریت هوشمند و برنامه‌ریزی دقیق نتوانسته‌ایم به خوبی از ظرفیت گل نرگس استفاده کنیم، تصریح کرد: ساخت کارخانه عطرسازی نیاز به سرمایه‌های کلان دارد، اما از طرفی می‌توانیم ماده اولیه برای تولید عطر و ادکلن (روغن گل نرگس) را تأمین و در اختیار کارخانه‌های عطرسازی قرار دهیم.

پویان ادامه داد: بسیاری از کارخانه‌های کشور‌های اروپایی، چون فرانسه که در زمینه عطرسازی نام آشنا است، خواهان ماده اولیه ساخت عطر از گل نرگس یا همان روغن گل نرگس هستند و ما این ظرفیت را نادیده گرفته‌ایم.

او با بیان اینکه در خراسان‌جنوبی میزان کشت گل نرگس نسبت به سال‌های گذشته افزایش چندانی ندارد و این امر به واسطه عدم حمایت‌های لازم از نرگس‌کاران است، بیان کرد: تیم تحقیقاتی جهاددانشگاهی اعلام آمادگی می‌کند که به صورت دقیق‌تر و جدی‌تر بر روی پتانسیل‌های منقطه خوسف کار کند و این امر مستلزم تخصیص بودجه‌ای مناسب است.

مطالبات نرگس کاران پرداخت شده است

اکبری، مدیرعامل شرکت تعاونی سبزآفرینان خوسف نیز به ایسنا می‌گوید: در راستای افزایش درآمد نرگس کاران سال گذشته اقدام به خرید توافقی گل نرگس کرده است.

او با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۱۳۰ هزار شاخه گل نرگس خریدیم و مطالبات نرگس کاران به طور کامل پرداخت شده است، افزود: مدیر شعب صندوق کارآفرینی امید استان قول مساعد داده تا ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه به این واحد برای خرید تجهیزات نگهداری گل پرداخت شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی سبز آفرینان خوسف بیان کرد: در دو هفته، بیش از ۴۰ هزار شاخه گل از کشاورزان تحویل گرفته و به بازار‌های هدف در استان‌های مختلف ارسال شده است.

اکبری تصریح کرد: قیمت خرید بستگی به نوع و کیفیت گل‌های نرگس متفاوت بوده، اما میانگین و متوسط قیمت مصوب خرید گل‌های مرغوب بین ۸۰۰ تا ۸۵۰ تومان بوده است.

افزایش ۶۰ درصدی خرید گل از نرگس کاران

وحید ضیائیان احمدی، مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی در گفتگو با ایسنا گفت: خرید گل از نرگس کاران خراسان جنوبی از آغاز فصل برداشت تا کنون ۶۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش دارد.

او با بیان اینکه در شرایط کرونا، نرگس کاران این استان بسیاری از بازار‌های سال گذشته خود را از دست دادند و امکان فروش گل برایشان میسر نبود، افزود: تعاون روستایی با عاملیت یکی از تشکل‌های خود در شهرستان خوسف، اقدام به اجرای طرح خرید توافقی گل نرگس کرد که تاکنون ۳۵ هزار شاخه گل نرگس توسط این شرکت خریداری شده است.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه به دلیل کاهش شدید تقاضا در اثر شیوع بیماری کرونا، شاهد افت قیمت این محصولات بود که این موضوع در بازار گل‌های زینتی و گل نرگس خراسان جنوبی بسیار قابل توجه‌تر بود، تصریح کرد: قیمت خریداری شده گل نرگس بر اساس کیفیت و اندازه بین ۶۰۰ تا ۸۵۰ تومان برای هر شاخه است.

ضیائیان احمدی با بیان اینکه خرید حمایتی این محصول از نیمه آبان آغاز شده است و تا اوایل اسفند امسال ادامه دارد، ادامه داد: امسال قیمت بسیاری از تولیدات گیاهی به دلیل کاهش شدید تقاضا در اثر شیوع ویروس کرونا کاهش قابل توجهی داشته که گل‌های زینتی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

نرگس های خراسان جنوبی در راه امارات

او افزود: برای حمایت از نرگس کاران خراسان جنوبی، هماهنگی‌هایی با استان‌های تهران و خراسان رضوی صورت گرفته و در حال رایزنی با چند شرکت دانش بنیان برای فرآوری این گل هستیم.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه گل‌های خریداری شده در بازار‌های سیستان و بلوچستان، تهران، خراسان رضوی و کرمان و سایر نقاط به فروش می‌رسد، بیان کرد: در راستای حمایت از نرگس‌کاران، شرکت تعاونی سبز آفرینان خوسف، اقدام به اجرای طرح خرید توافقی گل نرگس کرده است.

ضیائیان احمدی با اشاره به تعریف بازار‌های جدید برای نرگس خوسف، افزود: میزان ۱۰ هزار شاخه گل نرگس از خراسان‌جنوبی به کشور امارات صادر می‌شود که متأسفانه با کاهش میزان تولید گل نرگس طی چند روز اخیر تا این لحظه امکان خرید و ارسال این مقدار طی یک روز فراهم نشده است.

دلیل مرغوبیت گل نرگس

اکبری، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز گفت: هم اکنون ۴۲ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت گل نرگس است که ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل نرگس با کیفیت بالا در خراسان جنوبی برداشت شود.

او با بیان اینکه ۷۵۰ نفر در استان بهره بردار پرورش گل نرگس در استان هستند، تصریح کرد: شهرستان‌های خوسف و طبس، بیشترین سطح زیرکست گل نرگس در استان و خراسان جنوبی رتبه پنجم کشور در تولید گل نرگس را دارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه گل نرگس استان به دلیل شرایط اقلیمی خاص دارای ماندگاری بیشتر و عطر مرغوبتری است، افزود: برداشت گل نرگس در خراسان جنوبی تا اسفندماه ادامه دارد.

این گل خوش عطر برای رسیدن به سرمنزل مقصود و دیده شدن راه درازی در پیش دارد، راهی که باید در آن رقابت بسیار کند با محصولاتی دیگر. اما آنچه که هست این است که نرگس و یا حداقل عطرش حق جهانی شدن دارد آن هم با برند خراسان جنوبی.

منبع : ایسنا

امهال ۲۰ درصد حق بیمه سهم کارفرمایی آذر و دی ۹۹ برای کارگاه‌های آسیب دیده از شیوع کرونا /۳

گروه استان‌ها- مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: ۱۲ رسته فعالیت شغلی مشخص شده مشمول امهال حداکثر ۲۰ درصد حق ‌بیمه سهم کارفرمایی آذرماه و دی ماه سال ۱۳۹۹هستند.

علیرضا محمدی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی به جهت حمایت از کارگاه‌هایی که در دوران شیوع کرونا دچار آسیب شدند مانند گذشته بحث امهال حق بیمه آذرماه و دی ماه سال جاری را مصوب کرد.

وی افزود: در این راستا کارفرمایان که شامل ۱۲ رسته شغلی هستند می‌توانند با مراجعه به سازمان، بابت حق بیمه آذرماه و دی ماه بدون پرداخت ۲۰ درصد سهم کارفرمایی خود با ۱۰ درصد حق بیمه، منوط بر اینکه لیست آذرماه و دی ماه در مهلت مقرر پرداخت شود اقدام کنند.

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی بیان کرد: در این راستا از بابت عدم پرداخت ۲۰ درصد هیچ گونه جریمه‌ای به این افراد تعلق نمی‌گیرد.

محمدی تصریح کرد: برای تعیین تکلیف این ۲۰ درصد، کارگاه‌هایی که مهلت پرداخت یک ماه دارند تا پایان اسفندماه و کارگاه‌هایی که مهلت پرداخت آنان ۲ ماهه است تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۰ باید برای تعیین تکلیف و تقسیط این بدهی به سازمان مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه سررسید اقساط این افراد به تاریخ  خرداد ماه ۱۴۰۰ خواهد بود خاطرنشان کرد: این افراد به جهت بهره‌مندی از این خدمات باید در سامانه eservices.tamin.ir ثبت‌نام کنند تا از تسهیلات استمهال لیست آذرماه و دی ماه ۹۹ استفاده کنند.

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی یادآور شد: مراکز گردشگری از اول مهر امسال تا پایان سال جاری می توانند بدون پرداخت حق کارفرما و فقط با پرداخت  ۱۰ درصد حق بیمه شده بدون جریمه، لیست بیمه خود را ارسال کنند.

محمدی به کسب و کارهای مشمول استمهال حق بیمه سهم کارفرما برای دو ماه آذرماه و دی ماه ۹۹ اشاره کرد و اظهار داشت: مراکز آموزشی، آموزشگاه‌ها و مهد کودک‌ها، مراکز فرهنگی هنری و رسانه‌ای، موزه‌ها، سینما و تئاترها، مراکز تفریحی، باغ وحش‌ها و شهر بازی‌ها، مراکز ورزشی، باشگاه‌ها و مراکز ورزشی آبی و استخرها و مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمانپذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه ها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی، مراکز پذیرایی، خدمات بین راهی و زائرسراها، دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری، زیارتی و آژانس‌های مسافرتی از جمله کسب و کارهای مشمول استمهال حق بیمه سهم کارفرما برای آذرماه و دی ماه ۹۹ هستند.

وی شرکت‌های حمل و نقل مسافر برون شهری، چایخانه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، مراکز تهیه و طبخ غذا، قنادی، شیرینی پزی، آبمیوه و بستنی فروشی، آرایشگاه های مردانه، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی را از دیگر کسب و کارهای مشمول استمهال حق بیمه سهم کارفرما برای آذرماه و دی ماه ۹۹ عنوان کرد.

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: مراکز فروش انواع پوشاک، کیف، کفش، خرازی، خیاطی، مراکز فروش کادویی، لوازم آرایشی و بهداشتی، اسباب بازی، لوازم التحریر، مراکز توزیع صنایع دستی، مراکز فروش فرش و موکت، لوازم خانگی، پارچه، پرده، مبلمان و تزئینات داخلی ساختمان، آتلیه و عکاسی، مراکز عرضه گل و گیاه‌های زینتی و ماهیان زینتی و نمایشگاه‌های تجاری اعم از عمومی تخصصی و بین‌المللی از جمله کسب و کارهای مشمول استمهال حق بیمه سهم کارفرما برای آذرماه و دی ماه ۹۹ عنوان کرد.

 

 

 

گرامیداشت سالگرد شهادت سردار دل‌ها| از چاپ ۲ عنوان کتاب تا آزادی ۶۳ زندانی در خراسان‌جنوبی/۲-۳

معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی با اشاره به گرامیداشت سالگرد شهادت سردار دل‌ها در استان، گفت: ۶۵۰ برنامه متنوع در قالب ۴۰ سرفصل در استان برگزار می‌شود.

گرامیداشت سالگرد شهادت سردار دل‌ها| از چاپ ۲ عنوان کتاب تا آزادی ۶۳ زندانی در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس، سرهنگ رضا هزاری ظهر امروز در نشست خبری برنامه‌های سالگرد شهادت سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» در خراسان‌جنوبی، اظهار داشت: شکوه و حضور مردم در صحنه‌های تشیع پیکر سردار دل‌ها و حمله موشکی حماسه‌ساز نیروهای نظامی ولایت‌مدار کشورمان به پایگاه‌ الاسد آمریکایی قدرت الهی برای حفظ آرمان‌های انقلاب اسلامی را نشان داد و شهادت و دلدادگی را تعریف و معنای دیگری داد.

وی با اشاره به شعار محوری «بصیرت فاطمی، ولایت‌مداری و مقاومت علوی» در برنامه‌های سالگرد شهادت «حاج قاسم سلیمانی»، بیان داشت: تعداد ۶۵۰ برنامه متنوع در قالب ۴۰ سرفصل در سطح پایگاه‌های بسیج مساجد، محلات و دانشجویی، حوزه‌های و نواحی بسیج، سپاه شهرستان‌های خراسان‌جنوبی توسط مردم برگزار می‌شود.

معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی تصریح کرد: در راستای هم‌افزایی و تأثیرگذاری برنامه‌های سالگرد شهادت «حاج قاسم سلیمانی» تعداد ۱۴ کمیته در حوزه‌های فرهنگی، امنیتی، حفظ و دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی، روشنگری، بصیرت‌افزایی، مهارت‌ورزی، شجره طیبه شهداء، کرسی‌های آزاد اندیشی در بستر مجازی تشکیل شده است.

هزاری یادآوردشد: راه‌اندازی کانال‌های تلگرامی، چاپ دو عنوان کتاب در ارتباط با زندگی و رشارت‌های شهید «حاج قاسم سلیمانی»، توزیع دو هزار جلد کتاب سرباز ولایت سرباز مقاومت، اجرای برنامه‌های متنوع رادیویی و تلوزیونی، توزیع حدود پنج هزار بسته معیشتی در قالب کمک‌های مؤمنانه از جمله برنامه‌های اجرایی است.

وی برنامه محوری سالگرد شهادت «حاج قاسم سلیمانی» را سخنرانی سردار احمدی از چهره‌های شناخته شده کشوری عنوان کرد و گفت: این مراسم جمعه شب ساعت ۱۸ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جمعیت محدود با پخش زنده از شبکه خاوران در حسینیه جماران خیابان پاسداران بیرجند برگزار می‌شود.

معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی از رونمایی دست‌نوشته سردار سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده وقت قرارگاه قدس ناحیه جنوب شرق کشور در دهه هفتاد به فرمانده وقت سپاه درح شهرستان سربیشه خبر داد و گفت: همچنین تعداد ۶۳ زندانی غیر عمد خراسان‌جنوبی به تعداد سال‌های عمر با برکت سردار دل‌ها آزاد و به آغوش گرم خانواده‌ها‌شان بر می‌گردند.

هزاری خاطرنشان کرد: به مناسبت سالروز شهادت «حاج قاسم سلیمانی» کلنگ احداث سه پروژه محرومیت‌زدایی قرارگاه شهید ناصری به زمین می‌خورد و یک پروژه نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: در یوم الله ۱۸ دی‌ماه سالروز حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد عراق سرداران نیروهای سپاهی، ارتشی و انتظامی با نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی دیدار و از بیانات ایشان بهره‌مند می‌شوند.

 

 

 

 

 

 

 

دعوت از ناشران برای شرکت در نمایشگاه مجازی کتاب تهران/۲-۳

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از ناشران، اتحادیه‌ها و تشکل‌های نشر در استان دعوت کرد برای ثبت نام در اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اقدام کنند.

محمود رمضانی گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا، اولین نمایشگاه کتاب تهران به صورت مجازی از اول تا ششم بهمن برگزار می شود.

وی افزود: علاقه‌مندان به شرکت در این نمایشگاه می‌توانند از ۱۰ تا ۱۴ دی از طریق درگاه اطلاع رسانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به آدرس www.ketab.ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*