آخرین خبر :

اخبار علمی/از تنظیم قند خون تا راز جوان ماندن در برنج سیاه

از تنظیم قند خون تا راز جوان ماندن در برنج سیاه

دانشمندان می‌گویند مصرف برنج سیاه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اورگانیک فکتس، برنج دارای اقلام مختلفی است، اما شاید کمتر کسی بداند که برنج سیاه نیز وجود دارد. این برنج دارای خواص ویژه‌ای است و در میان کشور‌های آسیایی بسیار طرفدار دارد. متخصصان تغذیه تاکید دارند می‌توان با افزودن برنج سیاه به رژیم غذایی، خواص این گیاه جادویی را به بدن هدیه کرد.

بسیار بیشتر از سایر اقلام برنج خواص آنتی اکسیدانی دارد. آنتوسیانین یکی از آنتی اکسیدان‌های قدرتمند موجود در این گیاه است که دلیل اصلی سیاه بودن این برنج نیز ریشه در آن دارد.

تحقیقات دانشمندان نشان داده است آنتوسیانین باعث کاهش تاثیرات منفی رادیکال‌های آزاد بر بدن می‌شود. همین موضوع باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند پیری زودرس می‌شود.

همچنین برنج سیاه نسبت به اقلام دیگر برنج دارای فیبر بیشتر و چربی کمتری است که هر دو موضوع باعث افزایش سلامت قلب می‌شود. فیبر سطح کلسترول و فشار خون را کاهش می‌دهد که این موضوع منجر به کاهش خطر ابتلا به بیمار‌های قلبی و عروقی می‌شود.

از جلوگیری از پیری تا تنظیم قند خون؛ خواص شگفت انگیز برنج سیاه

فیبر رژیمی موجود در برنج سیاه همچنین به افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند که سطح قند خونشان را کنترل کنند. فیبر میزان ترشح انسولین و گلوکز به خون را تنظیم می‌کند که همین امر مانع از افزایش سریع قند خون در افراد مبتلا به دیابت می‌شود.

از سوی دیگر، برنج سیاه کالری کمتری نسبت به برنج‌های سفید دارد و به دلیل سطح بالای فیبر، فرد زودتر احساس سیری می‌کند. همین موضوع می‌تواند به افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند کمک کند. ریز مغذی‌های موجود در برنج سیاه باعث افزایش متابولیسم (سوخت و ساز بدن) می‌شود و در نتیجه روند کاهش وزن فرد تسهیل می‌شود.

تحقیقات نشان داده است آنتی اکسیدان‌های موجود در برنج سیاه می‌تواند به کبد در روند سم زدایی کمک کند همچنین فیبر موجود در این برنج، باعث بهبود فرآیند هضم غذا و کمک به دستگاه گوارش برای تسهیل عبور مواد در روده‌ها می‌شود. باکتری‌های مفید دستگاه گوارش (پروبیوتیک) از فیبر تغذیه کرده و میزان آن‌ها افزایش می‌یابد.

عضو هیات علمی گروه تغذیه؛

تازه خوری سبزیجات مفیدتر است/ چگونه ویتامین C بدن را تامین کنیم

تازه خوری سبزیجات مفیدتر است/ چگونه ویتامین C بدن را تامین کنیم

عضو هیات علمی گروه تغذیه بالینی رژیم درمانی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در مورد نحوه مصرف مواد غذایی و خوراکی ها با هدف تقویت سیستم ایمنی بدن، نکاتی را متذکر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، گلبن سهراب، در خصوص شیوه‌های تغذیه‌ای که بتواند سطح ایمنی بدن را در ایام کرونا افزایش دهد، گفت: با توجه به اینکه مهم‌ترین راه پیشگیری از بیماری شستن دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی است اما جهت اراتقای سیستم ایمنی بدن، بهتر است یک تغذیه متعادل و متنوع شامل همه موادغذایی و گروه‌های غذایی داشته باشیم تا بتوانیم تا حدودی از کرونا به دور شویم.

وی، بیشترین موادمغذی که در عملکرد سیستم بدنی مؤثر است را شامل ویتامین‌های A ، C ، D ، اسیدهای چرب امگا ۳، سلنیوم، روی و آهن دانست و افزود: انواع مرکبات از جمله لیمو شیرین، لیمو ترش، پرتقال، نارنگی و کیوی، از منابع غذایی ویتامین C هستند. این در حالی است که با دریافت دو تا چهار میوه ۱۱۰ گرمی و سه تا پنج واحد از گروه‌های سبزی‌ها به طور روزانه، قطعاً نیاز بدن به ویتامین C تأمین می‌شود و نیازی به مکمل نیست.

سهراب با بیان اینکه سبزیجات منبع خوب ویتامین C هستند، اظهار کرد: هر چه سبزیجات تازه مصرف شود، ویتامین C بهتر حفظ می‌شود، چرا که با پختن و نگهداری این مواد غذایی، میزان سطح ویتامین C کاهش پیدا می‌کند.

وی در ادامه منابع ویتامین A را شامل انواع جگر، میوه جات و سبزیجاتی که رنگ‌های تند همچون رنگ قرمز، نارنجی و سبز، شامل خرمالو، کدوحلوایی، انواع فلفل دلمه‌های رنگی، هویج و برگه زردآلو دانست و تصریح کرد: انواع گوشت‌ها، مغزها، دانه‌ها، حبوبات، تخم مرغ، لبنیات و نان‌های کامل یعنی نانی که سبوس آن گرفته نشده است اما تخمیر کامل شده باشد، شامل منابع «روی» هستند.

عضو هیأت علمی گروه تغذیه بالینی رژیم درمانی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به منابع امگا ۳، اظهارداشت: مصرف ماهی دو مرتبه در هفته و دو عدد گردو به طور روزانه، زمینه ساز تأمین امگا ۳ است.

بلایی که کرونا بر سر مغز انسان می‌آورد

محققان علائمی از آسیب‌ها را شناسایی کرده‌اند که نشان دهنده نازک شدن و نشت رگ‌های خونی است.

به گزارش  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک گروهی از محققان موسسه ملی بهداشت و درمان در زمان انجام پژوهش‌هایی درباره تأثیر ویروس کرونا بر مغز علائمی از آسیب را شناسایی کردند که نشان دهنده نازک شدن و نشت رگ‌های خونی است اما متخصصان هیچگونه نشانی از ویروس «سارس-کووید -۲» را در نمونه‌های بافت‌ها مشاهده نکردند که باعث شد به این نتیجه برسند که آسیب به دلیل حمله مستقیم ویروسی به مغز ایجاد نشده است.

به گفته آویندرا نات، دکتر علم پزشکی و مدیر کلینیکی موسسه ملی اختلال عصبی و خونریزی مغزی انستیتوی ملی تندرستی و نویسنده ارشد مقاله علمی منتشره در مجله New England Journal of Medicine، متخصصان به این نتیجه رسیدند که مغز بیماران مبتلا به کرونا می‌تواند نسبت به آسیب رگ‌های خونی نازک مستعد باشد.

نتایج تحقیقات ما نشان داده است که این امر می‌تواند با واکنش التهابی ارگانیزم نسبت به ویروس مرتبط باشد. «ما خیلی تعجب کردیم. ابتدا انتظار داشتیم آسیب مرتبط با کمبود اکسیژن را مشاهده کنیم اما به جای آن، ضایعات چند کانونی را کشف کردیم که معمولا با سکته مغزی و بیماری‌های التهاب عصبی در ارتباط است».

۸ عادت اشتباهی که انرژی مغز را می‌گیرد

مواردی در سلامت مغز نقش بسزایی دارند که اگر آنها را به اشتباه انجام دهیم سلامت مغز به خطر می افتد.

۸ عادت اشتباهی که انرژی مغز را می‌گیردبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، زمانی که صحبت از سلامتی می‌شود چندان به یاد مراقبت از مغزمان نمی‌افتیم، اما برای اینکه سلامت این قسمت مهم بدن را حفظ کنیم باید از ۸ عادت مخرب پرهیر کنیم که شامل موارد زیر است

۱. اختلالات خوابا

 

۲. تنهایی

 

۳. خوردن غذا‌های ناسالم

 

۴. صدای بلند هدفون

 


۵. عدم تحرک

 

۶. استعمال دخانیات

 

۷. پرخوری

 

۸. تاریکی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*