اخبار خراسان جنوبی/ همراهی مردم، زمینه ساز توفیق مدیران

جان باختن ۴نفر در تصادف رانندگی جاده شوشود

حادثه رانندگی در محور روستایی شوشود شهرستان بیرجند، جان خانواده چهارنفری را گرفت.

رئیس پلیس راه استان گفت:  حدود ساعت ۱۸ روز گذشته براثر برخورد دودستگاه وانت پیکان ۴ نفر شامل پدر، مادر و دو فرزند یک خانواده جان باختند و یک نفر هم مصدوم شد.

سرهنگ رضائی افزود: علت این حادثه در دست بررسی است.

پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه کودکان بیرجندی

پاسخ نامه و هدایای رهبر معظم انقلاب به جمعی از دانش آموزان و معلمان شهرستان بیرجند امروز به آنان اهداء شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی؛ تعدادی از دانش آموزان و معلمان دبستان دخترانه امام حسین (ع) بیرجند چندی پیش، نامه هایی را برای رهبر معظم انقلاب ارسال می‌کنند.

 

این دانش آموزان در این نامه با دل نوشته و کشیدن نقاشی، از حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی) خواستند تا دل نگران شهادت سردار سلیمانی نباشند، چرا که دانش آموزان تلاش می‌کنند ادامه دهنده راه این سردار بزرگ باشند.

 

دفتر معظم له در پاسخ به این نامه‌ها، پاسخ قدردانی ایشان و تعدادی هدایا شامل چفیه و کتاب داستان برای دانش آموران و معلمان این دبستان ارسال کرد که امروز در مراسمی به صورت آنلاین با دانش آموزان، تحویل مسولان دبستان شد.

 

 

 

 

 

موتورسوران استان در راه مسابقات کشور

تیم موتورکراس خراسان جنوبی به مسابقات اندرو کراس کشور اعزام شد.

 سعیدقربانزاده و مسعودگلکار موتورسواران اعزامی به مسابقات قهرمانی اندرو کشور هستند.

این مسابقات جمعه در ورزشگاه تختی تهران برگزار می‌شود.

 

 

۴۵ صنعتگر خراسان جنوبی در نمایشگاه مجازی صنایع دستی شرکت کردند/۷

۴۵ صنعتگر خراسان جنوبی در نمایشگاه مجازی صنایع دستی شرکت کردند

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: نمایشگاه ملی صنایع دستی نخستین بار به شکل مجازی برگزار می‌شود و تاکنون ۴۵ صنعتگر خراسان جنوبی در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

حسین عباس زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی در توسعه اقتصادی صنایع دستی کشور به ویژه در پی شیوع کرونا و خسارت‌های ناشی از آن، نخستین بار نمایشگاه ملی صنایع دستی را به صورت آنلاین برگزار می‌کند.

وی گفت: ثبت‌نام اولیه از سیزدهم آبان امسال همزمان با سالروز ولادت پیامبر اکرم (ص) در سراسر کشور شروع شد و همچنان ادامه دارد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: تاکنون ۴۵ فعال صنایع دستی در رشته‌های پارچه بافی سنتی، تولیدات چرمی، صنایع دستی چوبی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، رودوزی‌های سنتی، گلیم بافی و محصولات نمدی برای شرکت در نمایشگاه مجازی ثبت‌نام کرده‌اند.

وی افزود: اکنون امکان فروش محصول از طریق سایت  tafrihati.com وجود دارد.

عباس زاده گفت: تاکنون فروشی از محصولات خراسان جنوبی به این وسیله انجام نشده اما در صورت ثبت سفارش از سوی مشتریان تولیدات با پست به سراسر کشور ارسال می‌شود.

 

 

 

 

 

توزیع ۷ هزار و ۲۶۲ بسته معیشتی و بهداشتی در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی/۷

توزیع کمک‌های مومنانه مرحله سوم در خراسان جنوبی با اولویت طرح شهید حاج قاسم سلیمانی است.

دبیر کمیته حمایتی قرارگاه شهید حاج قاسم سلیمانی استان خراسان جنوبی در دومین جلسه این کمیته گفت: تاکنون ۲ هزار و ۲۳۰بسته معیشتی به ارزش ۵۸۰ میلیون تومان و ۵ هزار و ۳۲ بسته بهداشتی با اعتبار ۷۵ میلیون تومان در قالب طرح شهید سلیمانی بین بیماران نیازمند و افراد آسیب پذیر در محلات توزیع شده است.
مهدی هنری افزود: همچنین با کمک ستاد اجرایی فرامین امام (ره) ۲ هزار بسته بهداشتی برای توزیع آماده شده و از طریق مجمع خیران جهادی و محرومیت زدایی خراسان جنوبی نیز ۲۰ هزار ماسک تامین که در قالب این طرح توزیع خواهد شد.

وی گفت: به منظور اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی برای مدیریت بیماری کرونا به صورت محله محور و در قالب تفاهم وزارت بهداشت با سازمان بسیج مستضعفین، پنج کمیته در قرارگاه استانی پیش بینی شده است.

هنری با بیان اینکه تاکنون هزار و ۴۰۰ نفر در قالب ۴۰۹ تیم حمایتی در این طرح ساماندهی شده و در محلات مشغول به فعالیت هستند گفت: برای اجرای این طرح، تیم‌های حمایتی در مساجد و پایگاه‌های بسیج محله سازماندهی شده اند که از ظرفیت گروه‌های جهادی جغرافیا محور و محله محور برای این تیم‌ها استفاده شده است.

وی یکی دیگر از وظایف کمیته حمایتی را تعیین نیاز‌های مردم در قرنطینه معکوس دانست و گفت: تامین نیازمندی‌های فرد پرخطر مانند خرید مایحتاج از طریق این تیم‌ها انجام می‌شود.

دبیر کمیته حمایتی قرارگاه شهید حاج قاسم سلیمانی استان خراسان جنوبی گفت: همچنین تعیین محل نقاهتگاه و قرنطینه در هر شهرستان را نیز این کمیته پیگیری می‌کند.
هنری افزود: همچنین تاکنون هفتاد کپسول اکسیژن در اختیار هلال احمر استان است که به مردم امانت داده می‌شود.

دبیرخانه کمیته حمایتی قرارگاه شهید حاج قاسم سلیمانی در بسیج سازندگی خراسان جنوبی مستقر است و مردم و خیران می‌توانند کمک‌های خود را در اختیار کمیته حمایتی استان و کمیته‌های شهرستانی قرارگاه دهند.

 

 

قاتل خاموش زمستانی در کمین است/تکرار قصه هایی تلخ از گاز گرفتگی

قاتل خاموش زمستانی در کمین است/تکرار قصه هایی تلخ از گاز گرفتگی

بیرجند- هرساله با شروع فصل سرد سال و عدم رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی مسمومیت با گاز مونوکسید کربن افزایش می یابد و مرگ های خاموش را رقم می زند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: پیرمرد یک روز زمستانی برای آبیاری مزارع اش به باغ می‌رود. صدای کلاغ‌ها بریده نمی‌شود. زوزه باد بر تن خشک درختان فریاد می‌زند و آخرین برگ‌های طلایی را فرش زمین می‌کند.

پیرمرد نفس زنان داخل اتاقک کوچکی می‌شود و موتور برق را روشن می‌کند. هوا بسیار سرد است. برای نجات از سرما در کنار موتور برق دراز می‌کشد. سرش را برای استفاده بیشتر از گرما به اگزوز نزدیک می‌کند و ناگهان به خواب می‌رود و دیگر بیدار نمی‌شود.

بسته بودن اتاق و کوچک بودن مکان باعث می‌شود تا در فاصله کوتاهی به دیار باقی برود. نیروهای اورژانس با بدن سرد و بی جان پیرمرد مواجه شده و مرگی دلخراش را گزارش می‌دهند. بدون شک اگر می‌دانست دود حاصل از اگزوز حاوی گاز مونوکسید کربن است، هیچگاه به آغوش مرگ نمی‌رفت.

مرگ دو کودک در حمام

در روستای رقه بشرویه، مادر بعد از گذاشتن شام بر روی گاز، دو کودک پنج و دو ساله‌اش را برای استحمام آماده می‌کند.

کودکان گرم بازی هستند و این سو و آن سو می‌روند. اسباب بازی‌ها را در گوشه‌ای می‌گذارند تا بعد از استحمام به بازی ادامه دهند.

ساعت ۱۵ و ۱۹ دقیقه ۳۰ آبان ماه ۹۸ است و حادثه‌ای دیگر از جنس گاز گرفتگی رقم می‌خورد. روشن کردن پکن یک در حمام و آزاد شدن گاز مونوکسید کربن جان دو کودک را می‌گیرد و مادر را با بدنی نیمه جان راهی بیمارستان می‌کند.

چه کسی می‌دانست آن خنده و بازی کودکانه، آخرین یادگاری‌های دو کودک باشد. اگر نکاتی ریز مورد توجه قرار می‌گرفت نه کودکی فوت می‌شد و نه مادری یک عمر را به سوگ می‌نشست. اگر… اگر و صدها اگر….

فوت جوان در ماشین

با چهره‌ای نگران از خانه بیرون می‌زند. به سراغ گاراژ می‌رود و درب را از داخل می‌بندد.

اندکی داخل ماشین می‌نشیند. سوز سرما به استخوان پاهایش ضربه می‌زند. برای استفاده از بخاری، ماشین را روشن می‌کند. چشمانش را می‌بندد تا برای لحظه‌ای بخوابد و همه چیز را فراموش کند.

خوابش عمیق و عمیق‌تر می‌شود. دود اگزوز ماشین از داخل محفظه‌ها به داخل خودرو راه پیدا می‌کند و با قتلی خاموش جوان را به دنیای دیگری می‌برد.

نیروهای اورژانس با دریافت گزارش به محل اعزام می‌شوند اما جوان دیگر زنده نیست و برای همیشه دنیا و نگرانی‌هایش را رها کرده است.

اینها تنها گوشه‌ای از حوادث گاز گرفتگی در خراسان جنوبی است. قاتل خاموشی که در کمین شهروندان نشسته و در سرمای زمستان طعمه‌هایش را می‌بلعد.

هر ساله با شروع فصل سرد، شاهد اخباری مبنی بر جان باختن و مسمومیت تعدادی از هم وطنان با گاز مونوکسید کربن هستیم. گازی بی بو و بی اثر که از آن به عنوان قاتل خاموش یا نامرئی یاد می شو و در طول فصل سرما بیشتر جان هموطنان را می‌گیرد.

سرد شدن هوا در زمستان و افزایش استفاده از لوازم گرمایشی، بی احتیاطی در استفاده از بخاری‌های معیوب و عدم رعایت اصول ایمنی، مرگ‌های بی صدا را رقم می‌زند.

اگرچه از سوی سازمان‌ها و تنها های ذیربط تذکرها و توصیه‌هایی ارائه می‌شود اما باز هم شاهد این گونه مرگ‌ها هستیم. مرگ‌هایی که با اندکی تدبیر و رعایت اصول ایمنی رخ نمی‌دهد.

آمارهایی تکان‌دهنده از گاز گرفتگی

بنا به گفته معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی، سال ۹۵، ۸۳۶ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در کشور جان باختند که ۶۳۰ تن از آنان در نیمه دوم سال جان خود را از دست داده‌اند.

وی معتقد است، آمار گازگرفتگی که در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ روند کاهش را در پیش گرفته بود در سال ۹۵ با رشد ۳۳.۵ درصدی داشت و آمار تلفات به ۸۳۶ نفر رسید.

بنا به گفته مدیرکل پزشکی قانونی وقت خراسان جنوبی، این استان طی سال ۸۹ رتبه نوزدهم کشوری در مسمومیت با گاز مونوکسید کربن را به خود اختصاص داده است.

معاون اورژانس خراسان جنوبی هم آمار گاز گرفتگی با مونوکسید کربن طی سال گذشته را ۴۳ نفر اعلام کرد و گفت: تعدادی از این افراد در بیمارستان‌ها فوت کرده‌اند.

تکرار این حوادث ناگوار ریشه در ضعف فرهنگ ایمنی در استفاده از گاز و نصب وسایل گرمایشی دارد.

آنچه مسلم است رعایت نکات ایمنی در نصب و عمل به توصیه‌های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی می‌تواند بخش عمده‌ای از این حوادث را بکاهد.

مسمومیت ۴۳ نفر با مونوکسید کربن

علیرضا عباسی در گفت و گو با مهر با اشاره به پیش رو بودن فصل سرد سال و خطر استنشاق گاز مونوکسید کربن بیان کرد: مونوکسید کربن از طریق وسایل گاز سوز مانند بخاری، پیک نیک، آبگرم کن، چراغ علاالدین، زغال و لوله اگزوز ماشین ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه علائم گازگرفتگی مشابه علائم سرما خوردگی است، اظهار کرد: سردرد، سرگیجه، سوزش در چشم، خستگی و ضعف و بی حالی از جمله علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است.

عباسی اظهار کرد: بیماری که دچار مسمومیت با مونوکسید کربن شده باید به فضای بازی منتقل شده و بلافاصله از اورژانس درخواست کمک شود.

معاون اورژانس خراسان جنوبی با بیان اینکه همچنین دکمه زیر یقه بیمار باز و لباس‌های تنگ وی خارج شود، اظهار کرد: اگر بیمار دچار کاهش هوشیاری باشد از راه دهان به وی چیزی داده نشود.

وی با بیان اینکه مرگ در اثر گازگرفتگی را مرگ خاموش می‌گویند چراکه درد و رنجی برای بیمار ایجاد نمی‌کند، افزود: مونوکسید کربن گازی سمی، بی رنگ و بی بو است و فرد متوجه حضور گاز در خانه نمی‌شود.

عباسی با بیان اینکه طی سال گذشته ۴۳ مورد حادثه مسمومیت با گاز مونوکسید کربن به اورژانس گزارش شده است، افزود: تعدادی از این افراد در بیمارستان‌ها فوت شده‌اند.

توصیه‌هایی به شهروندان

معاون اورژانس خراسان جنوبی خواستار کنترل وسایل گاز سوز از سوی مردم شد و افزود: شعله بخاری آبی باشد و اگر با شعله زرد و نارنجی بسوزد نشان دهنده انتشار گاز مونوکسید کربن در داخل خانه است.

وی با بیان اینکه گاز مونوکسید کربن به قاتل خاموش مشهور است، گفت: این گاز وقتی وارد بدن می‌شود به جای اکسیژن با هموگلوبین خون ترکیب می‌شود و اجازه نمی‌دهد که اکسیژن وارد سلول و اعضای بدن شود.

عباسی ادامه داد: به دلیل آنکه اکسیژن لازم به سلول و اعضای بدن نمی‌رسد، آنها دچار آسیب جدی می‌شوند که متأسفانه به دلیل نبود اکسیژن و مرگ سلول منجر به فوت افراد می‌شود.

وی بیان کرد: به دلیل کمبود اکسیژن بر اثر سوختن ناقص و تولید گاز مونوکسید کربن مغز و قلب زودتر از سایر اعضای بدن دچار آسیب می‌شود و در صورتیکه اقدام به موقع انجام نگیرد فرد دچار تشنج، کما و حتی مرگ می‌شود.

استفاده از وسایل گرمایشی می‌تواند خواب آرام را به خواب ابدی گره بزند، از سویی دیگر رعایت چند نکته کوچک می‌تواند هموطنان را از کمین قاتل خاموش نجات دهد تنها کافیست هشدارها را جدی بگیرند.

 

نان‌هایی که کرونا آجر کرد/ سفره‌های کارگران ساختمانی هر روز خالی‌تر می‌شود

 

نان‌هایی که کرونا آجر کرد/ سفره‌های کارگران ساختمانی هر روز خالی‌تر می‌شود

 یکی از مشاغلی که کرونا ضربات سنگینی بر آن وارد کرد کارگران ساختمانی و کارگران روزمزد است قشری که تاکنون حمایت درستی نشده و روز به روز سفره زندگیشان خالی‌تر از قبل می‌شود و گویی صدایشان هم به گوش مسئولان نمی‌رسد.

به گزارش تسنیم، در سرما و گرما، زمستان و تابستان و ایام کرونا و غیرکرونا برایش فرقی ندارد. وقتی سرپرست خانواده باشیم و نان آور باید  صبح زود از خانه بزنیم بیرون تا بتوانیم لقمه نانی برای خانواده مهیا کنیم.

هر روز صبح که می‌شود بعد از خواندن نماز و چاشتی اندک و سفره نان و پنیری زیر بغل راهی کوچه و خیابان می‌شود. به امید اینکه امروز دیگر بتواند برای کارگری برود روزش را آغاز می‌کند. وقتی بر سر گذر می‌رسد افراد زیادی را می‌بیند که مانند او هر روزشان به همین منوال می‌گذرد و برای کسب لقمه‌ای نان حلال مجبور هستند تن به کارهای سخت و طاقت فرسا بدهند تا خانواده آنها نانی برای خوردن داشته باشند.

میدان‌های اصلی شهر بیرجند صبح خروس‌خوان محل تجمع کارگرانی است که به دنبال یافتن کاری به منظور تامین هزینه امرار معاش خود و خانواده هستند. کارجویانی که این روش فعالیت، ترس از بیکاری را همراه همیشگی آنان کرده است.

سپیده که می‌زند به امید یافتن روزی روزانه همسر و فرزندانشان از خانه بیرون می‌زنند و با نگرانی از این که مجبور نباشد شب دست خالی به خانه بازگردند خود را به میدان اصلی شهر و محل تجمع کارگران می‌رسانند. جایی که افراد زیادی چشم به خیابان دوخته‌اند تا خودرویی برای بردن کارگر ترمز بزند و با توقف یک خودرو همه به سوی او هجوم می‌برند گویی مسابقه دوی سرعتی بین کارگران سر گذر به راه می‌افتد هرکه خود را زودتر به خودروی متقاضی برساند می‌تواند برای کارگری برود، تا از بیکاری یک روزه خلاص شود.

بعد از شیوع کرونا در اسفندماه سال گذشته و ادامه‌دار شدن آن تعداد زیادی از اصناف، مشاغل و صنایع باهدف کمک به قطع زنجیره انتقال کرونا اقدام به تعطیلی مشاغل خود کردند که این موضوع باعث بیکاری تعداد زیادی از کارگران فعال در این مجموعه‌ها شد و از طرفی تعطیلی این مشاغل بر بیکاری کارگران روزمزد نیز بی‌تأثیر نبود و هم اکنون  این افراد دچار مشکلات مالی و معیشتی فراوانی شده‌اند.

به رغم اعلام مسئولان دولتی مبنی بر پرداخت کمک‌های معیشتی به این دسته از افراد اطلاع‌رسانی دقیقی مبنی بر میزان و چگونگی پرداخت‌ها انجام‌نشده به‌طوری‌که  تعدادی از کارگران روزمزد که جزو آسیب‌پذیرترین افراد در این زنجیره کاری هستند گلایه‌های شدیدی دارند.

میدان امام حسین بیرجند یکی از شلوغ‌ترین پاتوق‌های این کارگران است افراد مختلف از پیر وجوان ایستاده و نشسته  در اطراف میدان در جست وجوی رزق و روزی‌اند. اگربخواهی به سراغشان بروی و از آخرین وضعیت زندگیشان خبر بگیری بیشترشان از مصاحبه گریزان هستند و معتقدند گفتن مشکلات وقتی گوش شنوایی برای شنیدن و عمل کردن نیست چه فایده‌ای دارد!!

یکی از کارگران سرگذر در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: فریاد از سوی ما زیاد بلند شده اما گوش شنوایی این داد وصدای ما نمی‌نشوند چرا مسئولان مدام  شعار حمایت از کارگران را سر می‌دهند اما این شعارها هیچگاه به عمل ختم نمی‌شود؟

یکی دیگر از کارگران هم گفت: چرا کسی سراغ ما را نمی‌گیرد که مشکلات ما چیست؟ ما کارگران سر گذر ترحم نمی‌خواهیم ما به دنبال کار و روزی حلال هستیم تا نزد خانواده خود شرمنده نباشیم.

وی ادامه داد: مهم‌ترین قشری که از بحران کرونا ضربه خوردند کارگران روزمزدی هستند که به دلیل تعطیلی کسب‌وکار خانه‌نشین شدندو حال چشم انتظار حمایت‌های دولت هستیم.

حسین حدود ۴۰ سال سن دارد در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی متاسفانه دو سال قبل ورشکسته شدم، اما به علت فشارهای اقتصادی از سال گذشته مجبور شدم برای تامین هزینه به کارگری روی بیاورم و به سر گذر بیایم و بنایی کنم.

وی که دو فرزند دارد عنوان کرد: اگر چه در گذشته نیز شرایط کارگران سخت بوده اما با آمدن ویروس کرونا شرایط بسیار سخت‌تر شده است.

وی افزود: کارگران هر روز که به سر گذر می‎آیند فقط به کسب درآمد هر چند اندک همان روز فکر می‎کنند و اگر یک روز سر گذر نیایند و سر کار نروند با مشکلات جدی مواجه می‌شوند و هیچ کدام از آنها بیمه نیستند و متاسفانه نتوانستیم از بیمه بیکاری هم استفاده کنیم.

حسین بیان کرد:‎ صدای ما را به گوش مسئولان برسانید و به آن‌ها بگویید که اگر می‌توانند فقط یک روز همانند کارگران زندگی کنند، غذا بخورند و کار کنند تا بلکه متوجه شوند کارگرانی که هیچ حمایتی نمی‌شوند و امنیت شغلی ندارند در چه شرایطی به سر می‌برند؟ فقط حرف زدن برای حمایت از کارگر کافی نیست.

مسئول کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی خراسان جنوبی نیز با اشاره به اینکه آمار کارگران ساختمانی بدون بیمه در دست نیست و شاید در بیرجند در بخش کارگران ساختمانی ۲۰۰ نفر بیمه نداشته باشند گفت: تا جایی که توانستیم در محل حضور کارگران اعلام شد تا برای بیمه مراجعه کنند.

علیزاده با بیان اینکه برخی کارگران بعد از شیوع کرونا بیکار شدند و بیمه آنها قطع شد اظهار داشت: بیمه تامین اجتماعی به جای اینکه در این روزهای کرونایی، به بهبود شرایط کمک کند اما دردی بر دردهای کارگران افزوده چرا که اقساط را از شش ماه به سه ماه کمتر کاهش داده است یعنی اگر در گذشته کارگری ۶ ماه حق بیمه خود را پرداخت نمی‌کرد بیمه به تعویق می‌افتاد اما اکنون اگر کارگری سه ماه حق بیمه خود را پرداخت نکند بیمه او قطع می‌شود.

وی افزود: سهمیه بندی از سوی بیمه تامین اجتماعی برای بیمه از دیگر مشکلات کارگران است و تعداد زیادی از کارگران در نوبت بیمه هستند و از زمان سهمیه بندی کار برای ما هم مشکل‌تر شده است.

مسئول کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی خراسان جنوبی گفت: در شرایط فعلی با توجه به سهمیه بندی بیمه کارگران ساختمانی و سقف حدود ۳۰۰ نفری کارگران ساختمانی استان برای این موضوع برقراری دوباره بیمه برای کارگر مشکل است.

علیزاده با بیان اینکه کارگران ساختمانی دغدغه بازنشستگی نیز دارند افزود: میزان مستمری بازنشستگی طبق قانون تأمین اجتماعی تعیین می‌شود و قانون در این عرصه نیز هیچ تسهیلات و امتیازی برای یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه در نظر نگرفته است.

وی عنوان کرد: در مدت ۱۰ ماهه شیوع کرونا دولت هیچ بسته حمایتی برای این قشر در نظر نگرفته است و سازمان تامین اجتماعی هم هیچ کمکی در این راستا به کارگران ساختمانی نکرده است.

 

 

 

مراکز ثابت و سیار کانون پرورش فکری در بشرویه ایجاد می شود/۲

طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان از مرکز فرهنگی و هنری کانون در این شهرستان بازدید و از نزدیک در جریان امور فرهنگی و عمرانی این مرکز قرار گرفت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، طاهره حمیدی  مدیر کل کانون استان همزمان با سفر به بشرویه از مرکز فرهنگی و هنری کانون و کتاب‌خانه سیار روستایی این شهرستان  بازدید و از نزدیک در جریان امور عمرانی و فرهنگی، هنری این مراکز قرار گرفت.

دیدار با مسولان فرمانداری شهرستان بشرویه به منظور پیگری توسعه فعالیت‌های کانون و ایجاد مراکز ثابت و سیار جدید کانون در این شهرستان و همچنین تقدیر از مربیان کانون از دیگر برنامه‌های حمیدی در این سفر بود.

 

 

 

 

پایان آذرماه آخرین مهلت ثبت نام در سامانه تحفه/۲-۳

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: فعالان و صاحبان کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه ای خسارت دیده از بیماری کرونا، تنها تا پایان آذرماه جاری برای ثبت نام در سامانه تحفه مهلت دارند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده با بیان این خبر ، عنوان کرد: تسهیلات حمایتی قرض‌الحسنه ویژه کسب و کارها و فعالان بخش فرهنگ ، هنر و رسانه از جمله مدیران مسئول آموزشگاه های آزاد هنری قابل پرداخت است.

به گفته وی متقاضیان بهره‌مندی از این تسهیلات و یا صاحبان امتیازی که ثبت‏‌نام آن‌ها تکمیل نشده است می‌توانند با مراجعه به سامانه‬ تحفه با نشانی الکترونیکی tohfeh.farhang.gov.ir نسبت به ثبت‌‏نام و یا تکمیل مدارک خود اقدام کنند.

نبی زاده تصریح کرد: این آخرین فرصت برای دریافت تسهیلات کم‎بهره برای گروه مذکور است و به درخواست‏‌های واصله پس از این تاریخ به هیچ وجه ترتیب اثر داده نخواهد شد.

 

۵۳کیلومتر از محور سربشه – ماهیرود در دست اجراست/۲

 

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور از محور سربیشه – درح – ماهیرود و پایانه مرزی ماهیرود بازدید کرد

 

مهندس کدخدازاده معاون ساخت و توسعه راههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور به منظور بازدید تعدادی از پروژه های راهسازی وارد استان شد و در اولین برنامه سفرخود از محور سربیشه -درح-ماهیرود و پایانه مرزی ماهیرود بازدید نمود.

وحید داعی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در جلسه ای که بدین منظور درمحل پایانه مرزی ماهیرود برگزار شد بیان داشت: از ۱۲۵ کیلومتر طول این محور ۵۳ کیلومتر در دست اجرا و ۱۰ کیلومتر از این محور تکمیل وزیربار ترافیک رفته و ۶۲ کیلومتر باقی مانده محور هم جهت برگزاری مناقصه و انعقاد قرارداد در دست پیگیری است.

 

 

 

 

۱۰۳ کیلو تریاک از ۴ کوله پشتی در”نهبندان” کشف شد/۴

فرمانده انتظامی استان گفت: در بازرسی از کوله پشتی ۴ عابر پیاده در”سهل آباد” شهرستان “نهبندان” ۱۰۳ کیلو و ۳۰۰ گرم تریاک کشف شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: مأموران پاسگاه سهل آباد شهرستان نهبندان هنگام کنترل محورهای فرعی به ۴ عابر پیاده که در تاریکی شب در حال تردد بودند مشکوک شدند و به آنان دستور ایست دادند.
وی افزود: متهمان با مشاهده مأموران با رها کردن کوله پشتی خود متواری که با اقدام به موقع پلیس، ۳ متهم دستگیر و یکی از عابران پیاده متواری که تحت تعقیب قرار گرفت.
فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی تصریح کرد: مأموران در بازرسی از ۴ کوله پشتی متهمان ۱۰۳ کیلو و ۳۰۰ گرم تریاک کشف کردند.
این مقام ارشد انتظامی بر مبارزه بی امان با ناامن کنندگان جامعه و سوداگران مرگ تأکید و خاطرنشان کرد: متهمان دستگیر شده با تشکیل پرونده به مقام قضائی معرفی و روانه زندان شدند.

 

 

 

کشف ۸ کیلو گرم حشیش در”بیرجند” /۴
رئیس پلیس موادمخدر استان از کشف ۸ کیلوگرم حشیش در بازرسی از سواری پژو ۴۰۵ در شهرستان”بیرجند” خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”غلامرضا شاهوردی” در تشریح این خبر اظهار داشت: مأموارن انتظامی ایست و بازرسی شهرستان بیرجند هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک سواری پژو ۴۰۵ مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
رئیس پلیس مواد مخدر خراسان جنوبی بیان داشت: مأموران در بازرسی از خودرو ۸ کیلوگرم حشیش که به طرز ماهرانه ای در خودرو جاساز شده بود، کشف و در این رابطه راننده خودرو را دستگیر کردند.
سرهنگ شاهوردی تصریح کرد: متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در مراسم معرفی اولین بخشدار سردان نهبندان :

همراهی مردم، زمینه ساز توفیق مدیران/۲

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: همراهی مردم، زمینه ساز توفیق مدیران است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ خوش خبر با بیان این مطلب در مراسم معارفه اولین بخشدار بخش سرداران شهرستان نهبندان خاطرنشان کرد: اتحاد و همدلی مردم و مدیران، مهمترین امتیاز ما در برابر همه دسیسه های استکبار جهانی است.
وی ادامه داد: خدمت صادقانه به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته، توفیقی برای مسئولان و خادمان نظام و مردم است.
معاون استاندار تصریح نمود: هدف اصلی از اجرای همه برنامه ها در استان این است که مناطق کمتر توسعه یافته به میانگین شاخص های برخورداری برسند و دسترسی مردم به امکانات و خدمات رفاهی بیشتر شود.
خوش خبر تأکید کرد: انتخاب دستگاه معین برای اجرای پروژه های عمرانی و اقتصادی در نهبندان در همین راستا انجام شد.
وی متذکر شد : برخورداری از زیرساخت ها و امکانات، حق مردم است.
به گفته وی؛ مردم سختکوش، ولایتمدار و همیشه همراه این منطقه باید با کمترین مشقات به خدمات دسترسی داشته باشند.
معاون استاندار، ایجاد بخش سرداران را ظرفیتی جدید برای ارائه خدمات بهتر به مردم منطقه عنوان کرد.
خوش خبر ادامه داد: با تأسیس بخش سرداران و راه اندازی بخشداری، دستگاه ها باید تلاش کنند که ورود بهتری به مسائل منطقه داشته باشند تا زیرساخت های لازم فراهم شود و موانع سد راه توسعه شهرستان رفع گردد.
وی، تعامل مردم و مدیران را بهترین راهکار برای تسهیل مسائل اجتماعی و فرهنگی برشمرد.
معاون استاندار به ظرفیت های شهرستان نهبندان اشاره کرد و گفت: با استفاده از توان بخش خصوصی باید سرمایه گذاری برای بهره برداری هر چه بیشتر از این مزیت ها را رقم بزنیم.
خوش خبر تأکید کرد: پتانسیل جامعه علنی و دانشگاهی هم باید مسیر درست رسیدن به هدف را مشخص نمایند.
وی در پایان مهدی نیازی را به عنوان اولین بخشدار بخش سرداران شهرستان نهبندان معرفی کرد.
شایان ذکر است؛ هیئت وزیران در جلسه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری، مصویب کرد در شهرستان نهبندان، بخش سرداران از ترکیب دهستان‌های عربخانه، سهل‌آباد و سیدال ایجاد شده و روستای دهک نیز به عنوان مرکز بخش سرداران تعیین گشت.

 

 

اهتمام پلیس خراسان جنوبی در برخورد با تخلفات حادثه ساز/۴

رفع توقیف ۳۸۴موتورسیکلت در خراسان‌جنوبی

فرمانده انتظامی استان از تشدید برخورد با تخلفات رانندگی حادثه ساز در خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” گفت: اجرای طرح برخورد با تخلفات حادثه ساز که ریشه اصلی حوادث ناگوار رانندگی است؛ در راستای پیشگیری از تصادفات به صورت ویژه توسط پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی پیگیری می شود.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با اشاره به برخورد بدون اغماض با تخلفات رانندگان پرخطر؛ اضافه کرد: رانندگان در صورتی که مرتکب تخلفات حادثه ساز مانند سرعت و سبقت غیر مجاز، لایی کشی، عبور از چراغ قرمز، حرکت در خلاف جهت مسیر و استفاده از تلفن همراه و … هنگام رانندگی شوند؛ طبق قانون با آن ها برخورد شده و چنانچه تخلفات به صورت همزمان صورت گیرد، وسیله نقلیه به مدت ۷۲ ساعت توقیف خواهد شد و برای ترخیص هم باید فرایندهای لازم، طی شود.

سردار فرشید به طرح ترخیص موتورسیکلت های رسوبی که از ۱۸ آبان ماه آغاز شده اشاره و تصریح کرد: برای شهروندان فرصت مناسبی بوجود آمده که موتورسیکلت هایی که مدت هاست در پارکینگ هستند را با تخفیف ویژه ترخیص کنند که تاکنون ۳۸۴ دستگاه موتورسیکلت پس از احراز هویت ترخیص شده است.

این مقام ارشد انتظامی به افرادی که موتورسیکلت آنان در پارکینگ ها نگهداری می شود؛ توصیه کرد از فرصت بوجود آمده استفاده کنند و از تخفیفات ترخیص موتورسیکلت ها استفاده نمایند و شهروندان در صورت هرگونه ابهام می توانند با مراجعه به سایت www.rahvar120.com از آخرین اطلاعات در این مورد آگاه شوند.

 

 

 

 

 

کشف ۶۱ کیلو و ۹۰۰ گرم تریاک در”نهبندان”/۴

فرمانده انتظامی شهرستان”نهبندان” از توقیف یک کامیون کشنده حامل ۶۱ کیلو و ۹۰۰ گرم تریاک در این شهرستان خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احسان رحیمی” در تشریح این خبر اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان نهبندان هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک کامیون کشنده مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان بیان داشت: مأموران در بازرسی از خودرو ۶۱ کیلو و ۹۰۰ گرم تریاک که به طرز ماهرانه ای در کامیون جاساز شده بود کشف کردند.
وی افزود: مأموران در این رابطه یک کامیون توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

فرماندار نهبندان:
۵ میلیارد برای راه اندازی دپارتمان تخصصی معدنی نهبندان تخصیص یافت/۲

فرماندار نهبندان گفت: سازمان فنی و حرفه ای کشور ۵۰۰ میلیون تومان برای راه اندازی دپارتمان تخصصی معدنی نهبندان تخصیص داد.
مجید بیکی در کارگروه تخصصی دپارتمان آموزشی معدن شهرستان نهبندان، اظهار کرد: ایجاد دپارتمان تخصصی معدنی با توجه به ظرفیت های این حوزه، یکی از مطالبات مطرح شده در سفر اوسط هاشمی معاون وزیر و رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور به نهبندان بود، که مصوب شد.
بیکی با بیان اینکه شهرستان نهبندان دارای ظرفیت های متنوعی در حوزه معدن است، تصریح کرد: این ظرفیت ها تا برای این شهرستان ارزش افزوده و شغل ایجاد نکند؛ دغدغه اقتصادی منطقه را کم نخواهد کرد، بنابراین این دغدغه باید با سرمایه گذاری بخش های خصوصی و دولتی در حوزه معدن از بین برود.

 

واکسیناسیون ۱۰۰۰ قلاده سگ در سربیشه /۲

رئیس شبکه دامپزشکی سربیشه گفت: از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰۰ قلاده سگ علیه بیماری هاری به صورت رایگان در این شهرستان ایمن سازی شده اند.

کاووسی افزود: باتوجه به اینکه مهمترین راه جلو گیری از بیماری هاری واکسیناسیون سگ‌ های گله، صاحبدار و جلوگیری از حیوان گزیدگی است از این جهت شبکه دامپزشکی اقدام به واکسیناسیون این سگ ‌ها در شهرستان کرده است.

او افزود:شهروندان در صورت گزیدگی توسط سگ و سگ سانان در اسرع وقت نسبت به تزریق واکسن هاری اقدام کنند.

کاووسی بیان کرد: اهمیت بیماری هاری به دلیل کشندگی بالای آن است و در حال حاضر این بیماری قابلیت درمان نداشته و افراد مبتلا محکوم به مرگ هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران رئیس شبکه دامپزشکی سربیشه با اشاره به اینکه ویروس هاری بی هوازی بوده و بستن محل زخم پس از گزش موجب می‌شود تا این ویروس به راحتی و با سرعت بیشتری تکثیر پیدا کند افزود: همچنین افراد به هنگام حیوان گزیدگی سریعاً محل گزش را با آب و صابون به طور کامل به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه شستشو دهند و سریعا به نزدیکترین مرکز بهداشتی جهت واکسیناسیون مراجعه کنند.

 

 

 

 

 

 

 

بخشدار «سرداران» نهبندان معرفی شد/
طی مراسمی با حضور معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی ‌، «مهدی نیازی» به عنوان بخشدار سرداران شهرستان نهبندان معرفی شد.

به گزارش شبستان ، «مجید بیکی» فرماندار نهبندان در آیین معارفه اولین بخشدار سرداران اظهار کرد: با افتتاح بخش سرداران شاهد توسعه منطقه با همت و تلاش مسئولان استانی و شهرستانی  خواهیم بود.

وی افزود: زیرساخت های زیربنایی و روبنایی بخش سرداران در حال انجام است، انتظار است دغدغه های مختلف مردم با تلاش همه مسئولین با تأکیدات رهبری در سال ۱۳۷۸ و توصیه ای ایشان که برای توسعه نهبندان داشته اند؛ رفع شود؛ لذا مسئولان باید برای ارتقای بیش از پیش این شهرستان کوشا باشند.

فرماندار نهبندان این شهرستان را یکی از قطب های معدنی استان خراسان جنوبی معرفی و تصریح کرد: در حوزه گاز رسانی بخش عمده ای از کار انجام شده است، همچنین امیدواریم سال آینده عملیات گاز رسانی روستاهای بالای ۲۰ خانوار نهبندان به اتمام برسد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس: شاهد کم توجهی به حوزه فرهنگ در بودجه ۱۴۰۰ هستیم/۲

 

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس: شاهد کم توجهی به حوزه فرهنگ در بودجه 1400 هستیم

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی از تخصیص ۳ درصد از بودجه ۱۴۰۰ به حوزه فرهنگ، تربیت ‌بدنی و گردشگری خبر داد.

 حجت‌الاسلام مجید نصیرایی با اشاره به نشست کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: در جلسه امروز که با حضور محمدپور معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در این نشست اعضای کمیسیون بر افزایش بودجه بخش‌های تربیت‌بدنی، گردشگری و فرهنگ تأکید داشتند و نقطه‌نظرات خود را در این باره مطرح کردند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت:‌ سه درصد از کل بودجه سال ۱۴۰۰ به بخش فرهنگ، تربیت‌بدنی و گردشگری تخصیص یافته که این میزان نسبت به سال ۹۹ رشد ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد.

نصیرایی خاطرنشان کرد: اگرچه بودجه بخش فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری در سال ۱۴۰۰ رشد ۱۸ درصدی دارد اما مشکل اینجا است که این مقدار جوابگوی نیاز این بخش نیست و ما باز هم شاهد کم توجهی به حوزه فرهنگ در تخصیص اعتبارات هستیم.

وی افزود:‌ موضوع مهم بحث واقعی نبودن درآمدهای لایحه بودجه ۱۴۰۰ است که اگرچه فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ بشکه نفت برای سال آتی در بودجه پیش‌بینی شده واقعیت این است که این درآمد واقعی نیست و به نظر اکثر کارشناسان تحقق پیدا نخواهد کرد.

 

 

 

 

پیگیری مشکلات کارخانه‌های غیرفعال در دستور کار دادستان بیرجند/ از تولیدکنندگان فعال حمایت می‌کنیم۲-۳

 دادستان بیرجند از سه کارخانه شهرک صنعتی بیرجند که به علت پاره‌ای از مشکلات غیرفعال بوده و بدهی زیادی به بانک داشتند بازدید کرد و مقرر شد مهلتی به این کارخانه‌ها داده شود تا واحد خود را فعال کنند در غیر این صورت واحد آنها واگذار می‌شود.

به گزارش تسنیم در حالی امسال به نام جهش تولید نامگذاری شده که برخی از کارخانه‌های موجود در شهرک صنعتی بیرجند به دلایلی یا غیر فعال بوده و یا با نصف ظرفیت تولید فعالیت ‌می‌کنند و به بانک‌های استان بدهی زیادی دارند.

بانک‌ها نیز ناچاراً مجبورند به دلیل بدهی، کارخانه را به مزایده بگذارند یا از وثیقه نزد بانک کم کنند. در این اوضاع و احوال دادستان مرکز استان از شهرک صنعتی بیرجند بازدید داشته و با مسئولان سه کارخانه غبرفعال دیدار و گفتگو کرد تا با هم‌اندیشی و هم فکری برای رفع مشکلات این واحدهای تولیدی چاره اندیشی شود.

حجت‌الاسلام نسائی زهان ابتدا از کارخانه آجرنسوز بازدید کرد که با وجود تغییر چند مدیر اما مشکلاتش همچنان پابرجاست و در حال حاضر غیرفعال است.

مدیر هماهنگی بانک‌های استان درباره مشکلات این واحد تولیدی گفت: این کارخانه از سال ۸۵ پرداخت تسهیلات به آن آغاز شده و با وجود استمهال در چند نوبت اما هنوز هیچ پرداختی نداشته است.

بازدید دیگر دادستان مرکز استان از کارخانه تولید محصولات بهداشتی بود که وضعیت این کارخانه نیز پشت دربهای بسته بررسی شد و کارخانه تولید لوله نیز از دیگر واحدهای تولیدی بود که دادستان به بررسی مشکلات آن پرداخت.

بدهی این واحدهای تولیدی به بانک‌ها ۶۰ میلیارد تومان است و در جریان بازدید دادستان مرکز استان مقرر شد بانک یک مهلت یک ماهه به این کارخانه‌ها بدهد تا مدیران نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کنند در غیر این صورت واحدها به صورت مزایده واگذار می‌شود و یا در اختیار افراد متقاضی قرار می‌گیرد.

نسایی در حاشیه بازدید از این واحدها گفت: از تولیدکنندگان فعال حمایت می‌کنیم و هر کاری از دست ما برمی‌آید در چهارچوب قانون و وظایف انجام می‌دهیم تا تولید رونق گیرد و واحدهای تولیدی توسعه یابند.

دادستان بیرجند افزود: پیگیری‌های مقامات قضایی استان برای تسهیل روند تولید و رفع مشکلات واحدهای تولیدی همچنان ادامه دارد.

 

 

 

 

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی:

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خراسان جنوبی اجرا می شود۲-۳

 طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خراسان جنوبی اجرا می شود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی از اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان خبر داد.

غلامرضا اشرفی در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مشاغل خانگی ظرفیت های خوبی برای ایجاد اشتغال هستند، افزود: با تلاش دیگر دستگاه های اقتصادی مشاغل خانگی ساماندهی، شناسنامه دار و حمایت می شوند.

وی ادامه داد: همچنین در راستای شناسایی مزیت های خراسان جنوبی و پتانسیل های شهرستان ها برای ایجاد مشاغل خانگی اقداماتی انجام شده است.

اشرفی با بیان اینکه طرح الگوی توسعه مشاغل خانگی از ۹۶ با همکاری جهاد دانشگاهی انجام می شود، گفت: در راستای اجرای این طرح در استان سه شبکه حوله، پوشاک و عسل تاسیس و هشت برند ثبت شد.

وی از اجرای طرح ملی مشاغل خانگی خبر داد و گفت: این طرح ادامه طرح توسعه مشاغل خانگی بوده که به آسیب شناسی برخی امور می پردازد.

اشرفی با بیان اینکه ثبت نام در این طرح از شهریور ماه سال جاری آغاز شده و تا پایان آذرماه جاری ادامه دارد، افزود: متقاضیان باید در سنین ۱۸ تا ۵۵ سال بوده و دارای شغل و بیمه نباشند.

ضربه کرونا به نیروی کار استان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی تاکنون ۴۵۰ نفر برای شرکت در طرح ثبت نام کرده اند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در عصر کرونا بیان کرد: در اسفند ماه سال گذشته و فرودین و اردیبهشت ماه سال جاری شش هزار و ۳۰۰ نفر از نیروهای کار در استان بر اساس تصمیمات ستاد ملی کرونا، بخشی از کار را از دست دادند.

اشرفی ادامه داد: با پیگیری های انجام شده از اردیبهشت ماه سال جاری چهار هزار و ۵۰۰ نفر به چرخه اشتغال برگشتند.

موافقت وزارت نفت با راه اندازی پایانه نفتی صادراتی در نهبندان/۲

وزارت نفت با راه اندازی پایانه نفتی صادراتی در شهرستان نهبندان موافقت کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس و نماینده مردم نهبندان و سربیشه گفت: در دیداری که با وزیر نفت داشته ام، موافقت وزیر برای دو موضوع مرتبط با صادرات فرآورده‌های نفتی از خراسان جنوبی اخذ شد.
نخعی افزود: بر اساس موافقت وزیر نفت، از این پس نام انبار نفتی بیرجند به عنوان یکی از مبادی صادراتی کشور در بورس کشور در کنار فهرست دیگر انبار‌های صادراتی فرآورده‌های نفتی کشور قرار می‌گیرد تا صادرکنندگان این فرآورده ها، محموله‌های خود را از انبار بیرجند بارگیری و به خارج کشور صادر کنند.
وی گفت: همچنین به دلیل موقعیت مناسب شهرستان نهبندان در نزدیکی به دو کشور همسایه شرقی یعنی افغاستان و پاکستان و همچنین نزدیکی به انبار‌های نفتی استراتژیک کشور مانند کرمان و وجود بازارچه مرزی دوکوهانه در این شهرستان، موافقت وزیر نفت برای راه اندازی پایانه نفتی صادراتی شرق کشور با مشارکت بخش خصوصی در نهبندان را اخذ کردیم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس و نماینده مردم نهبندان و سربیشه از سرمایه گذاران بخش خصوصی دعوت کرد برای احداث پایانه نفتی صادراتی در نهبندان ورود پیدا کنند.
مشکل سوخت واحدهای تولیدی شهرستان نهبندان رفع شد

بیرجند – ایرنا – فرماندار نهبندان گفت: برخی واحدهای تولیدی این شهرستان برای تامین سوخت مایع خود مشکل داشتند که با افزایش سهمیه سوخت، مشکل رفع شد.

مجید بیکی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در گذشته برای تامین سوخت برخی واحدهای تولیدی شهرستان نهبندان اختلافی بین دستگاه اجرایی موافقت کننده و متولی درخصوص سهمیه سوخت وجود داشت که از طریق رایزنی با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مشکل رفع شده است.

وی بیان کرد: اکنون درخصوص تامین سوخت زمستانی مردم و واحدهای تولیدی در شهرستان نهبندان مشکلی نداریم و توزیع سوخت مورد نیاز تمامی اهالی روستاها و خانوارهای شهری این شهرستان که هنوز گاز ندارند به موقع انجام می‌شود.

فرماندار نهبندان گفت: به دلیل ترانزیتی بودن نهبندان بیشترین کشفیات سوخت قاچاق را در این شهرستان داریم که باید نظارت‌ها، پایش و بررسی بیشتر شود تا سوخت در مسیر واقعی اختصاص یابد و مصرف شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر روند گازرسانی به روستاهای شهرستان نهبندان به همت شرکت ملی گاز با پیشرفت قابل توجهی در حال انجام است و گازرسانی به بیش از ۱۵۰ روستای نهنبدان ادامه دارد.

بیکی افزود: همچنین گازرسانی به واحدهای تولیدی شهرستان، یکی از ظرفیت‌هایی است که طبق مصوبه شورای اقتصاد کشور در سال ۹۶ آغاز شد و کمک شایانی به بخش تولید کرده است.

گاز طبیعی سال ۹۷ به نهبندان آخرین شهرستان خراسان جنوبی رسید و تاکنون در شهرهای نهبندان و شوسف به طور کامل علمک گاز نصب شده است.

همچنین گازرسانی به روستاهای شهرستان و واحدهای تولیدی، صنعتی، دامپروری و مرغداری در حال انجام است.

سوخت مورد نیاز اهالی روستاها و خانوارهای شهری که تاکنون به آنها گازرسانی نشده است در فصل زمستان تامین و توزیع می‌شود.

 

 

 

 

بیش از ۴ میلیارد تومان برای مرمت قنوات زیرکوه هزینه می‌شود

بیش از ۴ میلیارد تومان برای مرمت قنوات زیرکوه هزینه می‌شود

 مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه گفت: براساس تفاهم‌نامه‌‎های منعقد شده و با مشارکت مردمی در سال جاری چهار میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان اعتبار در زمینه مرمت و احیای قنوات این شهرستان هزینه می‌شود که اقدامی جهادی و بی‌نظیر است.

مجید درویشی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال از محل منابع اعتباری ملی و استانی ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان برای مرمت قنوات شهرستان مرزی زیرکوه اختصاص یافته است.

وی گفت: با این اعتبار تا پایان سال مالی جاری ۳۵ رشته قنات را در شهرستان زیرکوه مرمت خواهیم کرد.

مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه بیان کرد: اکنون مرمت هفت رشته قنات در دست اجرا است و با توجه به تفاهم‌نامه جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی امسال در زمینه احیا و مرمت قنوات و اجرای خط انتقال کشاورزی تحول خوبی در شهرستان رقم خواهد خورد.

وی افزود: همچنین بسیج سازندگی به عنوان معین محرومیت‌زدایی شهرستان زیرکوه در زمینه مرمت قنوات مشارکت دارد و براساس تفاهم‌نامه منعقد شده، بسیج سازندگی نیز برای مرمت قنوات شهرستان یک میلیارد تومان هزینه خواهد کرد.

درویشی عنوان کرد: در چند سال گذشته تمامی قنواتی که مرمت شده، حجم آبدهی آنها به شدت افزایش یافته و رضایت کشاورزان منطقه را در پی داشته است.

وی گفت: به دلیل ۲ سال متوالی ترسالی وضعیت آبدهی قنوات این شهرستان مناسب است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زیرکوه اظهار داشت: در حال حاضر ۳۱۰ رشته قنات با دبی آب یک هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه در شهرستان زیرکوه وجود دارد.

وی همچنین گفت: دانه روغنی گلرنگ اولین بار در راستای افزایش تنوع کشت و کاهش ریسک تولید محصولات کشاورزی در ۱۳ هکتار از اراضی زیرکوه کشت شد.

درویشی افزود: گلرنگ یکی از گیاهان صنعتی است که از دانه آن روغن خوراکی تهیه می‌شود، ضمن اینکه گل‌های این گیاه در صنایع رنگرزی و صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، علوفه این گیاه نیز دارای خاصیت غذایی بالا بوده و برای دام استفاده می‌شود.

وی حاصلخیز شدن خاک‌های زراعی پس از برداشت محصول، خرید تضمینی توسط دولت، چند منظوره بودن مصارف گیاه گلرنگ، هزینه‌های پایین تولید، نیاز آبی کم و مقاومت به تنش‌های محیطی و خشکی را از مهمترین مزایای کشت این محصول ذکر کرد.

بیش از ۱۱ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی زیرکوه به کشت محصول باغی و زراعی اختصاص دارد که از این رقم حدود ۶ هزار هکتار آن محصول باغی است.

شهرستان زیرکوه سال ۱۳۹۱ تاسیس شد و شهر حاجی‌آباد مرکز آن در فاصله ۸۵ کیلومتری مرز افغانستان قرار دارد.

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

ساماندهی بازار اصلی شهر بیرجند در اولویت است/۳

ساماندهی بازار اصلی شهر بیرجند در اولویت است

 استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از مسایلی که باید به آن ورود کرد، ساماندهی بازار اصلی شهر بیرجند با برنامه علمی، فنی و تخصصی است.

حمید ملانوری در بازدید از بازار بیرجند اظهار داشت: این کار باید بر مبنای یک سند جامع و کار کارشناسی صورت گیرد.

وی هدف اصلی از مراجعه به بازار و حضور در جمع بازاریان را خداقوت و تشکر عنوان کرد و افزود: یکی از مجموعه‌هایی که به طور جدی با طرح محدودیت‌های اخیر مدیریت کرونا همکاری کردند، اصناف و بازاریان بودند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: با وجود این که محدودیت‌ها بر معیشت خانوارها به ویژه فعالان بازار تاثیر گذاشته اما بیش از ۹۵ درصد اصناف عزیزمان، مصوبات را پذیرفتند و نسبت به تعطیلی واحد صنفی خود اقدام کردند که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی بیان کرد: این مساعدت اصناف باعث شد بتوانیم بیماری را کنترل کنیم به گونه‌ای که آمار ابتلا و فوت در استان سیر نزولی پیدا کرده است.

ملانوری گفت: امروز به جمع بازاریان آمدیم تا از آنها به واسطه همکاری‌های گذشته تشکر کنیم و از اصناف استدعا داریم در ادامه راه هم همراهی کنند تا بیماری جمع شود و ان شاء الله با آسودگی بیشتر به کسب و کار پرداخته شود.

وی اظهار داشت: یکی از مواردی که در این حضور میدانی مورد توجه قرار گرفت، وضعیت استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌های اجتماعی بود که خوشبختانه در اغلب واحدها رعایت شده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: شلوغی خاصی در بازار مشاهده نشد اما تجمعاتی در برخی نقاط داشتیم که باید رعایت شود.

ملانوری گفت: آنچه جای نگرانی دارد، عادی انگاری است که در درصد اندکی از افراد جامعه وجود دارد و همین تعداد کم می‌تواند مراعات‌ را دچار خدشه کند.

وی به نتایج مطلوب طرح شهید سلیمانی اشاره کرد و افزود: پروتکل‌ها وجود دارند و همه ما مکلف به رعایت دستورالعمل‌ها هستیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: رعایت نکردن از دید بازرسان و ناظران دور نمی‌ماند کما این که در جریان بازرسی‌های صنعت، معدن و تجارت و نیروی انتظامی، موارد جزیی از پلمب واحدها را داشته‌ایم که امیدواریم تکرار نشوند و کمتر شاهد چنین اتفاقاتی باشیم.

وی از مراجعات مردمی در این بازدید میدانی گفت و افزود: مراجعات میدانی نعمتی است برای حضور در جمع مردم و اطلاع از مسایل و مشکلاتی که عنوان می‌کنند.

استاندار خراسان جنوبی به همراه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری از بازار بیرجند بازدید کرد و ضمن حضور در واحدهای فعال به گفت و گو با برخی متصدیان صنوف و توزیع کنندگان کالاهای اساسی پرداخت.

ملانوری نحوه اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها را که از اول آذر ماه جاری آغاز شد و متناسب با رنگ‌بندی شهرها ادامه دارد، مورد ارزیابی قرار داد.

 

 

 

 

کرونا در خراسان جنوبی

۴ قربانی و ۴۸ مبتلای جدیددر ۲۴ ساعت گذشته/۲-۳

ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در خراسان جنوبی ۴ قربانی گرفت و ۴۸ نفر را هم به جمع مبتلایان جدید کشاند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی بیرجند گفت: متاسفانه با فوت ۴ نفر از مبتلایان، تعداد جان باختگان در اثر بیماری کرونا به ۶۷۴ مورد در خراسان جنوبی رسید.

 

دکتر مهدی زاده با بیان اینکه در شبانه روز گذشته ۱۲۷ آزمایش کرونا در استان انجام شد که ۴۸ آزمایش، مثبت قطعی اعلام شد، گفت: از ۴۸ مبتلای جدید به کرونا، ۱۴ نفر در بیمارستان‌ها بستری اند و ۳۴ نفر نیز نمونه گیری سرپایی شدند.

وی گفت: هم اکنون ۱۸۱ بیمار با علائم بیماری حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۱۰ نفرمبتلا قطعی بیماری کرونا و ۳۰ نفر از مبتلایان کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی بیرجند افزود: حال عمومی ۵ نفر از بیماران کرونایی بستری در بخش مراقبت‌های ویژه وخیم است.

 

 

 

 

پیگیری درخواست‌های شهروندان بیرجندی در جلسات مجازی صدای شهروند/۲

جلسات ملاقات مردمی شهردار بیرجند با توجه به شیوع کرونا و با هدف رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت مجازی با عنوان صدای شهروند برگزار می‌شود.

ه دنبال شیوع ویروس کرونا و برای سلامت شهروندان ، شهرداری بیرجند مشکلات و نظرات شهروندان را با استفاده از پیام رسان واتساپ اخذ و با حضور معاونان و مدیران شهرداری به درخواست آنان رسیدگی می‌شود.
در اولین جلسه صدای شهروند ۴۰ درخواست ثبت شده پس از تعامل بین بخشی، از چند پرونده گره گشایی و مشکل آن‌ها بدون ملاقات با شهردار برطرف شد.
شهروندان می‌توانند از طریق پیام رسان واتساپ به شماره ۰۹۳۹۵۶۵۱۰۰۰ مشکلات و درخواست‌های خود را مطرح کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*