گزارش / اینستاگرام در سایه انفعال مسئولان بستر قماربازها شد

بودجه ۱۴۰۰ در اتاق شیشه‌ای

تهران- ایرنا- شفافیت در بودجه هدفی است که دولت از سال ۹۳ تاکنون دنبال کرده و این در حالی است که به گفته یک کارشناس اقتصادی شفافیت برنامه مالی در این شرایط کشورمان بسیار سخت به دست می‌آید.

شفافیت از مهم‌ترین اصول بودجه است و موثرترین عامل پیشگیری از فساد محسوب می‌شود. بودجه هر چه شفاف‌تر باشد، مردمی‌تر خواهد بود و یکی از ویژگی‌های بودجه شفاف، همه‌فهم و انتقادپذیر بودن آن است.

بنای دولت تدبیر و امید هم از اولین بودجه‌نویسی در سال ۹۳ تا آخرین یعنی ۱۴۰۰ رعایت اصل شفافیت بوده هر چند که می‌دانیم در شرایط تحریمی و شرایط اقتصادی کشورمان رعایت این مهم، بسیار دشوار و پیچیده است، اما وقتی تنوع اخبار و اطلاع‌رسانی از جزیی‌ترین مسائل بودجه را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که روند بودجه‌نویسیِ شفاف رو به جلو بوده‌است.

امروز افراد از اقشار و طیف‌های مختلف به راحتی در شبکه‌های مجازی موضوعات مختلف بودجه را مورد نقد قرار می‌دهند و خواسته و دل‌نگرانی‌های خود از بودجه را به‌راحتی و بدون واسطه بیان می‌کنند.

البته تنها یکی از ویژگی‌های بودجه شفاف، اطلاع‌رسانی فراگیر، مردمی کردن و همه‌فهم بودن آن است. از دیگر مشخصات بودجه شفاف درج اعداد واقعی و تحقق‌پذیر در بودجه است که از نقاط ضعف برنامه بودجه در همه ادوار و دولت‌ها بوده و بخشی از به شرایط خاص تحریمی کشورمان برمی‌گردد. در این زمینه، اعمال تحریم‌های سختگیرانه دولت ترامپ بر فرایند فروش نفت کشورمان عاملی مهم بوده است.

همچنین، بودجه شفاف به این معنا است که تمام نهادها، سازمان‌ها و افرادی که از منابع عمومی استفاده می‌کنند و سهمی دارند، مشخص شده و ضمانت پاسخ‌گویی آنها در مقابل نهادهای نظارتی ایجاد شود و افکارعمومی درباره آن ارزیابی و خواسته اکثریت در چارچوب واقعیت اقتصاد کشور در آن لحاظ شود.

از مهم‌ترین اقدامات دولت‌ها برای شفافیت بودجه، اعلام کم و کسری‌ها و بدهی‎ها در بودجه است که دولت یازدهم و دوازدهم جدی‌ترین گام را در شفاف کردن این بخش برداشتند به‌طوری که در بعد از سال ۹۳ دولت میزان بدهی‌ها را برای انتشار اوراق اسناد خزانه در لایحه بودجه درج کرد، حال آنکه پیش از آن از آنجایی که بدهی‌ها از طریق اوراق با بخش خصوصی و پیمانکاران تسویه نمی‌شد عدد دقیقی هم از اعداد و ارقام بدهی‌ها وجود نداشت. یا اینکه تا قبل از دولت تدبیر مردم با جدول ۱۷ در لایحه بودجه آشنا نبودند اما امروز به دقت بودجه نهادهای حاضر در این جدول را مورد بررسی قرار می‌دهند.

مهم‌ترین اصل در بودجه شفاف، پذیرش انتقادات سازنده است از این‌رو عده‌ای درباره شفافیت لایحه بودجه ۱۴۰۰ نقدهایی را مطرح می‌کنند از جمله اینکه اعداد درج شده از درآمد حاصل از فروش نفت نمی‌تواند محقق شود که البته رییس سازمان برنامه و بودجه و دست‌اندر کاران دخیل در بودجه بارها درباره این نقد توضیح داده‌اند که فروش ۲.۳ میلیون بشکه در روز رعایت سقف پیش‌بینی شده در اوپک است و ۱۹۹ هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از فروش نفت قرار نیست فقط با این ۲.۳ میلیون بشکه به دست‌آید.

آنچه بودجه را شفاف می‌کند

«سید بهاءالدین حسینی هاشمی» کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایرنا درباره ویژگی‌های بودجه شفاف و میزان شفافیت لایحه بودجه ۱۴۰۰ اظهار داشت: می‌دانیم شفافیت بودجه در این شرایط کشورمان بسیار سخت به دست می‌آید اما شفافیت در بودجه به این معنا است که هیچ ابهامی در درآمدها وجود نداشته‌باشد و درآمدهایی که در بودجه دیده شده، تحقق یابد. همچنین مصارفی که در بودجه در نظر گفته می‌شود باید به صورت کامل و واضح مشخص باشد و در جهت برنامه‌های ۵ ساله استراتژیک کشور و اسناد بالادستی در نظرگرفته شوند.

وی ادامه داد: موضوع مهم این است که بودجه در بخش‌هایی تحت عناوین مختلف برای موارد خاص اختصاص پیدا نکند و باید برنامه مشخصی در بودجه ارایه و توضیحات جامع و کامل درباره نقش بودجه در رشد اقتصادی بیان شود که این بودجه متناسب با چه برنامه و اهداف تعیین شده‌است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بودجه متوازن و شفاف بودجه ای‌است که مصارف و منابع آن مشخص است و کسری بودجه در حد حداقل باشد، اظهار داشت: مهم ترین منابع بودجه معمولا از دو بخش مالیات و درآمدهای حاصل از فروش نفت تشکیل شده بنابراین اولا می‌دانیم که سال آینده با توجه شرایط رکودی امسال و صدمات ناشی از  شیوع ویروس کرونا، به رونق نمی‌رسیم، بنگاه‌ها درآمد قابل توجهی نخواهند داشت که درآمدهای مالیاتی قابل توجهی بخواهیم داشته باشیم.

حسینی هاشمی‌ افزود: دوم اینکه رکن دیگر منابع در بودجه درآمدهای نفتی است که حتی با حضور بایدن و کاهش فشارهای حداکثری انتظار نمی رود که در آینده نزدیک بتوان به راحتی نفت فروخت و درآمدهای حاصل از فروش نفت را وصول کرد. باید به این موضوع توجه داشته باشیم که در این مدت که امکان فروش نفت برای ایران وجود نداشت مشتریان نفت کشورمان جذب سایر کشورها شدند و رقبا توانستند نفتی با مشخصات نفت ایران تولید و به مشتریان کشورمان بفروشند.

وی تاکید کرد: واقعیت انکارناپذیر این است که کسری بودجه وجود خواهد داشت چرا که در این شرایط وصول درآمدها، دولت برخی از مصارف مانند پرداخت حقوق کارمندان را نمی‌تواند حذف کند بنابراین در بودجه سایر بخش‌ها دچار کمبود می‌شویم.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه موضوع مهم در شفافیت بودجه توضیح اهداف و برنامه بودجه است و باید اعلام شود که قطب‌نمای بودجه چه سمت و جهتی را نشان می‌دهد، گفت: دولت برای افزایش شفافیت بودجه ۱۴۰۰ باید اعلام می‌کرد در بودجه سال آینده به دنبال اشتغالزایی است یا با اولویت قرار گرفتن سایر موضوعات سال آینده همین سطح اشتغال حفظ می‌شود. باید اطلاع‌رسانی می‌شد که بودجه سال آینده توسعه‌ای است یا همین وضع موجود پایدار خواهد بود.

به گفته، حسینی‌ هاشمی، موضوع مهم در شفافیت این است که باید اطلاع‌رسانی شود آیا بودجه ۱۴۰۰ به دنبال رشد است که در این صورت باید قیمت‌های تنظیم شده بودجه مورد بررسی قرار بگیرد. انتقادی که در باب شفافیت به بودجه ۱۴۰۰ وارد می‌آید این است که دولت باید مبنای بودجه‌نویسی سال آینده را اطلاع‌رسانی می‌کرد تا بتوان از آن منظر بودجه را مورد بررسی قرار داد.

شفافیت بودجه از مسیر مردمی‌کردن آن می‌گذرد  

بررسی‌ها و گزارشات جهانی نشان می‌دهد در هر کشوری که مردم آن از اقشار و گروه‌های مختلف به اطلاعات و جزییات کامل بودجه در زمان مناسب آن دسترسی ندارند، یعنی مشارکت‌ها معنادار نیست و سطح مطالبه‌گری‌ها و از سوی دیگر پاسخ‌گویی‌ها پایین است و آن کشور در فساد رتبه بالاتری پیدا می‌کند. بنابراین مهم‌ترین موضوعات در بحث شفافیت در بودجه اطلاع‌رسانی سریع و فراگیر و مهم‌تر از آن ارتقای سواد تحلیل‌کنندگان و مردم در بحث بودجه است. اگر منصفانه بنگریم می‌بینیم که در چند سال گذشته بیش‌ترین حجم اخبار از بودجه از رسانه‌های متعدد و مختلف منتشر شده‌است.

عامل اثرگذار دیگر در ارتقای شفافیت بودجه استفاده از سامانه‌های الکترونیکی و افزایش سطح دولت الکترونیک است که امکان دسترسی همه مردم هم به اکثر این سامانه‌ها وجود داشته باشد که ارتقای شفافیت از طریق این کانال به‌طور مستقیم با کاهش فساد ارتباط دارد.

اما همانطور که گفته شد در کنار تمام اقدامات دولت برای شفاف شدن بودجه، تا زمانی که سواد تحلیلی مخاطبان و مردم درباره بودجه بالا نرود، سطح مطالبه‌گری هم در یک حد مشخص باقی می‌ماند و برای شفافیت سقفی تعیین می‌شود. برمی‌گردیم به توییت اخیر «حسام‌الدین آشنا» که خطاب به دانشجویان گفته بود «شما فقط جامعه المصطفی را می شناسید، هزار نهاد دیگر وجود دارند که اصلا اسمشان را هم نشنیده‌اید. وقتی می خواهیم بودجه شان را قطع کنیم، کل بودجه کشور را گروگان می‌گیرند، تا تکلیف آن یک ردیف مشخص شود.»

چرا با وجود وعده‌های الهی از ازدواج، فرزند‌آوری و… می‌ترسیم؟

خداوند در قرآن در آیات متعددی وعده یاری و کمک به مؤمنان داده است. اما چرا با وجود وعده‌های الهی گاهی از ازدواج، فرزند‌آوری و ایستادگی در برابر دشمن می‌ترسیم؟

چرا با وجود وعده‌های الهی از ازدواج، فرزند‌آوری و... می‌ترسیم؟

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس موضوع ترس یکی از مفاهیم و شاخص‌های اخلاقی است که به طور مشخص در فرهنگ قرآن مورد توجه قرار گرفته است. در واقع می توان این چنین بیان داشت مسائلی که در رابطه با ترس در فرهنگ قرآن بیان شده موضوعات بسیار مهمی هستند که کمک شایانی به مدیریت صحیح ترس می‌کنند. رهنمودهای کلیدی و شگفت‌انگیزی که توجه به آنها می‌تواند انسان را در مسیر صحیح سبک زندگی قرآنی قرار داده و سعادت واقعی را برای دنیا و آخرت افراد به دنبال آورد.

نگاهی اجمالی به معنای ترس مذموم

غریزه ترس موضوعی است که به طور خدادادی در وجود همه موجودات زنده نهادینه شده است. غریزه طبیعی که بیشتر در خدمت حیات و بقای موجودات زنده بوده است؛ چرا که با وجود ترس موجودات زنده واکنش صحیح در برابر خطر از خود نشان می‌دهند. ولی در برخی از اوقات غریزه ترس از دایره و مدیریت عقل و شرع خارج شده و بیشتر جنبه افراط و یا تفریط به خود می‌گیرد. باید دانست که جنبه منفی این نعمت خدادادی آثار و پیامدهای مخربی را برای افراد به بار خواهد آورد.

در ادامه به برخی از موارد و مصادیق ترس مذموم در فرهنگ قرآن اشاره خواهیم داشت.

ترس بد و مذموم از نگاه قرآن

از نگاه قرآن کریم ترس مذموم به جای اینکه سعادت و کمال را برای جامعه انسانی به ارمغان آورد، افراد را گرفتار  و درگیر اموری می‌نماید که در تضاد جدی با آرامش و سعادت انسانی است. در این چنین مواردی به جای اینکه حیات مادی و معنوی انسان در امنیت قرار گیرد عملاً حیات انسانی در معرض خطر قرار می‌گیرد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌شود.

ترس در مصاف با تشکیل خانواده

یکی از مصادیق ترس مذموم و ناپسند، ترسی است که مانع تشکیل خانواده و همچنین مانع بهره‌مندی از نعمت فرزند‌آوری در زندگی می‌شود. موضوع بسیار مهمی که به خوبی در فرهنگ قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) مورد توجه قرار گرفته است. «وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَکُمْ خَشْیَهَ إِمْلَاقٍ ۖ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِیَّاکُمْ ۚ إِنَّ قَتْلَهُمْ کَانَ خِطْئًا کَبِیرًا» [۱] و از بیم تنگدستى فرزندان خود را مکشید. ماییم که به آنها و شما روزى می‌بخشیم. آرى، کشتن آنان همواره خطایى بزرگ است». از این آیه به خوبى استفاده مى‌‏شود که اوضاع اقتصادى اعراب جاهلى تا بدان جا سخت و ناراحت‌کننده بوده که حتى گاهى فرزندان دلبند خود را از ترس عدم توانایى اقتصادى به قتل مى‏‌رساندند. تعبیر به «خَشْیَهَ إِمْلاقٍ» نیز اشاره لطیفى به نفى این پندار شیطانى است، در واقع مى‏‌گوید این تنها یک ترس است که شما را به این خیانت بزرگ تشویق مى‌کند، نه یک واقعیت. ضمناً باید توجه داشت که جمله «کانَ خِطْأً کَبِیراً» با توجه به اینکه «کان» فعل ماضى است اشاره و تأکید بر این موضوع است که قتل فرزندان گناهى است بزرگ که از قدیم در میان انسان‌ها شناخته شده، و زشتى آن در اعماق فطرت جاى دارد، لذا مخصوص به عصر و زمانى نیست.[۲]

ترس از جنگ و جهاد فی سبیل الله

یکی از موارد و مصادیق روشن ترس مذموم در فرهنگ قرآن ترس از مردن و ترس از وارد شدن در جنگ و جهاد با معاندان و دشمنان است. موضوعی که می‌توان آن را در قالب فرار از جهاد ذکر کرد. آیات مشخصی از قرآن کریم به این موضوع اختصاص یافته و  کسانی که از جهاد ترس و دلهره دارند و تن به جهاد نمی‌دهند به شدت نکوهش شده‌اند: «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذینَ قیلَ لَهُمْ کُفُّوا أَیْدِیَکُمْ وَ أَقیمُوا الصَّلاهَ وَ آتُوا الزَّکاهَ فَلَمَّا کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقِتالُ إِذا فَریقٌ مِنْهُمْ یَخْشَوْنَ النَّاسَ کَخَشْیَهِ اللَّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْیَهً وَ قالُوا رَبَّنا لِمَ کَتَبْتَ عَلَیْنَا الْقِتالَ لَوْ لا أَخَّرْتَنا إِلى‏ أَجَلٍ قَریبٍ قُلْ مَتاعُ الدُّنْیا قَلیلٌ وَ الْآخِرَهُ خَیْرٌ لِمَنِ اتَّقى‏ وَ لا تُظْلَمُونَ فَتیلاً [۳] آیا ندیدى کسانى را که (در مکّه) به آنها گفته شد: «فعلا) دست از جهاد بدارید! و نماز را برپا کنید! و زکات بپردازید!» (امّا آنها از این دستور، ناراحت بودند)، ولى هنگامى که (در مدینه) فرمان جهاد به آنها داده شد، جمعى از آنان، از مردم مى‌‏ ترسیدند، همان گونه که از خدا مى ‌‏ترسند، بلکه بیشتر! و گفتند: «پروردگارا! چرا جهاد را بر ما مقرّر داشتى؟! چرا این فرمان را تا زمان نزدیکى تأخیر نینداختى؟!» به آنها بگو: «سرمایه زندگى دنیا، ناچیز است! و سراى آخرت، براى کسى که پرهیزگار باشد، بهتر است! و به اندازه رشته شکافِ هسته خرمایى، به شما ستم نخواهد شد!»

ترس از استکبار و ابرقدرت‌های جهانی

کسانی که قلب و روح  خود را در مکتب قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) پرورش داده‌اند تنها از خدای متعال می‌هراسند و از عملکرد خود بیمناک هستند. برخلاف این رویکرد برخی افراد به جای اینکه از خدای متعال خوف و ترس داشته باشند، از ابرقدرت‌های جهانی و مستکبرین جهانی می‌ترسند که مبادا از ناحیه آنها ضرری به ایشان وارد شود. این چنین افرادی به هیچ عنوان جرأت و توان رویارویی با مستکبرین را ندارند. «أَ لا تُقاتِلُونَ قَوْماً نَکَثُوا أَیْمانَهُمْ وَ هَمُّوا بِإِخْراجِ الرَّسُولِ وَ هُمْ بَدَؤُکُمْ أَوَّلَ مَرَّهٍ أَتَخْشَوْنَهُمْ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ [۴] آیا با گروهى که پیمان‌هاى خود را شکستند و تصمیم به اخراج پیامبر (ص) گرفتند، پیکار نمى‌کنید؟! در حالى که آنها نخستین بار (پیکار با شما را) آغاز کردند؛ آیا از آنها مى‏‌ترسید؟! با اینکه خداوند سزاوارتر است که از او بترسید، اگر مؤمن هستید!»

بسیاری از دولت‌های اسلامی در زمان کنونی مبتلاً به این درد و بیماری مهلک شده‌اند، بیماری خطرناکی که اساساً ریشه در ترس و بزدلی دارد. ترس از ابرقدرت‌های به گونه‌ای موجب انفعال آنها شده که دقیقاً در راستای موازین و خواسته‌های نامشروع آنها گام بر می‌دارند، ترسیدن از آمریکا و خلاف میل و انتظار او عمل نکردن تنها گوشه‌ای از این ترس مذموم است. نمونه دیگر این تراژدی غمبار به رسمیت شمردن اسرائیل جنایت کار و وارد مذاکره و گفت‌وگو شدن با آنهاست. این موارد اندک تنها گوشه‌ای از این بزدلی و ترس نامیمون است.

نویسنده: علی بیرانوند

 

 

 

نگاهی به عملکرد پرسپولیس در ادوار مسابقات آسیایی؛

۳+۱ فینال باشکوه، یک قهرمانی و ۲ نائب قهرمانی در ۱۲۲ بازی

پرسپولیس روز ۲۹ آذر در چارچوب دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا باید در قطر به مصاف تیم اولسان هیوندای کره‌جنوبی برود.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رسانه رسمی باشگاه پرسپولیس، تیم فوتبال پرسپولیس تاکنون در مسابقات آسیایی در مجموع در ۱۲۲ بازی به میدان رفته است.

پرسپولیس روز ۲۹ آذر در چارچوب دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا باید در قطر به مصاف تیم اولسان هیوندای کره‌جنوبی برود؛ به همین بهانه نگاهی داشته‌ایم به عملکرد سرخ‌ها در ادوار مسابقات آسیایی:

جام باشگاه‌های آسیا

۳۸ بازی، ۱۹ برد، ۱۰ تساوی، ۹ باخت، ۶۱ گل زده و ۳۴ گل خورده حاصل عملکرد پرسپولیس در جام باشگاه‌های آسیا بوده است.

سرخ‌ها همچنین ۴ بار به مرحله نیمه‌نهایی این مسابقات رسیده‌اند.

جام در جام آسیا

۱۸ بازی، ۸ برد، ۷ تساوی، ۳ باخت، ۲۸ گل زده و ۱۲ گل خورده حاصل تلاش تیم پرسپولیس در این مسابقات بوده است. سرخپوشان ۲ بار به فینال این مسابقات راه یافته و یکبار قهرمان و بار دیگر نایب قهرمان شده‌اند. پرسپولیس یک بار با غلبه بر الهلال و بار دیگر با برتری مقابل المحرق بحرین با گل محمدحسن انصاری‌فرد قهرمان جام در جام باشگاه‌های آسیا شد و یک بار دیگر با قبول شکست ناباورانه در تهران مقابل نیسان ژاپن در فینال، نائب قهرمان شد.

لیگ قهرمانان آسیا

۶۶ بازی، ۳۱ برد، ۱۵ تساوی، ۲۰ باخت، ۸۴ گل زده و ۷۰ گل خورده حاصل حضور پرسپولیس در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بوده است. سرخ‌ها با ۲ بار حضور در فینال و یک بار حضور در نیمه نهایی (در مجموع ۳ حضور در جمع ۴ تیم برتر) موفق‌ترین تیم ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا هستند.

تیم پرسپولیس در ادوار مسابقات آسیایی، مجموع ۱۲۲ بازی، ۵۸ برد، ۳۲ تساوی و ۳۲ باخت را برجای گذاشته است. شاگردان گل محمدی امیدوار هستند تا دومین فینالشان در لیگ قهرمانان آسیا با قهرمانی در این مسابقات همراه باشد.

 

 

 

 

اینستاگرام در سایه انفعال مسئولان بستر قماربازها شد

اینستاگرام در سایه انفعال مسئولان بستر قماربازها شد

نقش پلتفرمهای خارجی و رمز ارزها برای تبلیغ و انجام قمار و سایت های شرط بندی در فضای مجازی کشور هر روز در سایه انفعال مسئولان، نبود حاکمیت سایبری و مقابله با تخلفات پلتفرمها بیشتر می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، فعالیت سایت‌های شرط‌بندی و قمارخانه های آنلاین در فضای مجازی ایران با روند افزایشی روبرو است. با وجودی که قمار در فضای حقیقی جرم محسوب می شود و برای آن قوانینی در نظر گرفته شده، اما به دلیل نبود قوانین کافی در حوزه فضای مجازی و عدم مدیریت صحیح بر این فضا، فعالیت سایت های شرط بندی و تبلیغ قمار در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام بدون هیچگونه نظارتی صورت می گیرد و مقابله با آن، دغدغه جدی مسئولان نیست.

اگرچه طی سالهای اخیر مسئولانی از وزارتخانه های ارتباطات، ارشاد، پلیس فتا، بانک مرکزی و مرکز ملی فضای مجازی، پدیده قمار آنلاین را به عنوان یک چالش جدی مطرح کرده و تاکید کردند که فعالیت سایت های شرطبندی و بخت آزمایی در فضای مجازی باید متوقف شود، اما با این وجود این فعالیت همچنان در کشور دنبال شده و روز به روز بر تعداد قربانیان این شگرد درآمدزایی افزوده می شود.

رونق قمارخانه های آنلاین در نبود حاکمیت سایبری

گسترش سایت های قمار آنلاین راهی برای خروج سرمایه ملی کشور محسوب می شوند و مسئولان، متولیان و صاحبنظران مختلف بر این موضوع اتفاق نظر دارند که سایت های قمار بستری برای پولشویی نیز هستند. صاحبان سایت‌های قمار و شرط بندی های آنلاین، سارقانی هستند که اطلاعات کارت بانکی یا اطلاعات حساب قربانیان را در اختیار دارند و در چندین بار نقل و انتقال پول به حساب های مختلف، پول دزدی را به اصطلاح تمیز کرده و سپس به حساب خود منتقل می کنند.

براساس آمارهایی که تاکنون منتشر شده در سال ۲۰۱۸ استفاده از موبایل در قمار آنلاین با افزایش ۴۴ درصدی در دنیا همراه بوده و اغلب افرادی که به قمار آنلاین روی آورده اند، شرکت‌های شرط‌بندی را در شبکه های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توئیتر و یوتیوب دنبال می‌کنند.

در ایران نیز ظواهر امر نشان می دهد که اکانتهای تبلیغ کننده سایت های شرط بندی در شبکه اجتماعی اینستاگرام روز به روز با افزایش روبرو است و به نوعی بستر اینستاگرام، فضایی برای تبلیغ چهره ها و اینفلوئنسرهایی شده که کاربران را به سمت پدیده شرط بندی و قمار هدایت می کنند.

کارشناسان می گویند: شبکه های مجازی نظیر اینستاگرام یکی از مهم‌ترین دلایل توسعه بازار شرط‌بندی محسوب می شوند و سلبریتی های اینستاگرامی به این بازار سیاه و کلاهبرداری های آن، دامن می زنند.

این درحالی است که به دلیل فقدان حاکمیت سایبری و نبود مدیریت در فضای مجازی کشور و نیز عدم اجرای درست قوانین مرتبط با جرایم رایانه ای، پهنای باندی که صرف محتوای خارج از عرفی مانند قمار در اینستاگرام می شود، قابل نظارت نیست و افراد به راحتی می توانند در این فضا، شگردهای مختلفی را برای جذب قربانیان به کار گیرند.

در این زمینه مطابق با آنچه که پلیس فتا اعلام کرده در سال ۹۹ بیش از ۳۸۰۰ سایت شرط بندی شناسایی و ۱۴۳۹ پرونده مربوط به شرط بندی در فضای مجازی در مراجع قضایی مفتوح است.

وعده های جهرمی برای مبارزه با قمارخانه های فضای مجازی

از سال ۹۷ تاکنون وزیر ارتباطات چندین بار با اشاره به شیوع پدیده قمار آنلاین در کشور، وعده هایی برای همکاری با متولیان درجهت متوقف کردن این فعالیت ها داده، اما تاکنون این وعده ها بی نتیجه بوده است.

مرداد سال ۹۷ محمدجواد آذری جهرمی، پدیده سایت‌های شرط بندی را زنگ خطری برای فضای مجازی کشور دانست که دامنه نفوذ آن هر روز در جامعه بیشتر می‌شود و قول همکاری با بانک مرکزی برای مبارزه با این پدیده را داد.

وزیر ارتباطات گفته بود: «اقتصاد ناشی از قمار، ناسالم است و با توجه به رشد پدیده قمار و شرط بندی آنلاین، مسئولان ذیربط در این حوزه باید از طریق هم افزایی با یکدیگر بتوانند نسبت به کاهش سرعت این پدیده، توقف و ایجاد مانع برای عدم سهولت انجام قمار و شرط بندی آنلاین اقدام کنند.»

در آن زمان اینطور عنوان شد که برنامه مقدماتی برای توقف پدیده قمار آنلاین در جلسه‌ای از سوی وزارت ارتباطات با مسئولان دادستانی، پلیس فتا، مرکز ماهر و برخی دیگر از دستگاه‌ها پیگیری شده است.

به گفته آذری جهرمی، «پلیس فتا مسئول برخورد و شناسایی با سایت‌های قمار و شرط بندی آنلاین است و به عنوان ضابط قضایی و رصدگر تخلفات فضای مجازی، وظیفه شناسایی و برخورد با مصادیق مجرمانه را دارد. با این حال سایر دستگاه‌ها نیز در برخورد با سایت‌های شرط بندی سهم دارند. در همین حال بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم باید در بسیاری از فرآیندها همکاری مجدانه‌تر داشته باشد و علاوه بر برخورد با متخلفان در سیستم قضایی، باید احکام قضایی بازدارنده و مانع کننده برای قمار و شرط بندی آنلاین صادر شود و شرکت‌های اینترنتی مطابق قانون عمل کنند.»

موضوعی که وزیر ارتباطات وعده انجام آن را داده است در سال ۹۸ و ۹۹ نیز به حالت اجرا درنیامد.

وی در مردادماه سال ۹۸ در توئیتی تاکید کرد که «باید شرط‌بندی‌ها و بخت‌آزمایی‌ها را در فضای‌مجازی متوقف کنیم؛ قمار زندگی ها را نابود می کند. من به‌زودی پشت‌پرده این‌ها را افشا می‌کنم. زمانش که برسد می‌گویم. دارم تحلیل می‌کنم. یک اتفاق واقعاً شومی است. نقل و انتقال مالی شرط‌بندی درحال‌حاضر در شبکه بانکی کشور انجام می‌شود. بحث زیاد است اما باید به‌موقع درباره‌اش صحبت کرد.»

بااین‌حال شواهد نشان می دهد که فرصتی که وزیر ارتباطات از آن سخن گفته است، هنوز مهیا نشده و سایت‌ها و بسترهای قمار در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، رشد فزآینده‌ای را تجربه می کنند.

وی همچنین در شهریور ۹۹ نیز با بیان اینکه مقوله تبلیغات چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی زیر نظر وزارت ارشاد است، گفت: «قمار اقتصاد ناسالمی است؛ عده‌ای را فربه و بسیاری را بیچاره می‌کند، تبلیغ قمار اشکال دارد و سایت‌های شرط‌بندی باید تعطیل شوند.»

اظهارات وزیر ارتباطات در این زمینه تا کنون تنها در حد شعار باقی مانده و عملکرد این وزارتخانه نیز به عنوان یکی از دست اندرکاران مبارزه با این پدیده مخرب فضای مجازی نامعلوم است.

سیاستگذاری مرتبط با برخورد با قمار و شرط بندی شفاف است

رسول جلیلی، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سوال که آیا شورای عالی فضای مجازی تاکنون به مساله قمار آنلاین ورود کرده است، یا خیر، توضیح داد و گفت: این موضوع تاکنون به عنوان دستور کار در شورای عالی فضای مجازی مطرح نشده است؛ البته شورا هم امسال به خاطر کرونا و محدودیت هایی که وجود دارد کمرنگ است و جلسات آن مدتی تعطیل شده، اما به طور کل در رابطه با قمار بحثی نداشته است.

وی گفت: موضوع قمار در فضای مجازی آنقدر مبهم نیست که نیاز به مصوبه شورای عالی فضای مجازی داشته باشد. قمار یک مساله مشخص است که حکم آن در فضای واقعی مشخص بوده و می توان آن را به فضای مجازی هم تسری داد. اگرچه ممکن است مقابله با قمار در فضای مجازی به قانونی نیاز داشته باشد و قاضی مبتنی بر قانون یا به اتکای قانون مصوب مجلس بخواهد حکمی صادر کند، اما از لحاظ سیاستگذاری، تکلیف این جرم مشخص است.

جلیلی با بیان اینکه از لحاظ فنی نیز وزارت ارتباطات، می تواند حکم قضایی مرتبط با فعالیت های شرطبندی و قمار آنلاین را اجرا کند و از نظر توانمندی فنی، دستش بسته نیست، افزود: پهنای باند بین المللی کشور از نظر خط مشی های امنیتی، در اختیار وزارت ارتباطات است و موضوع قمار هم مساله خلاف مقررات و امنیت کشور است.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر لزوم ایجاد شفافیت در کشور، گفت: ایجاد شفافیت از طریق مکانیزه کردن و استفاده از فضای مجازی، شعار ۵ دولت اخیر است و از اوایل دهه ۸۰ با رویکرد تحقق دولت الکترونیکی مطرح شده است. هم اکنون نیز شورای اجرایی فناوری اطلاعات در جهت توسعه دولت الکترونیک، فعال است. اما با این وجود در این زمینه توفیقی به دست نیامده است.

وی جزیره ای عمل کردن دستگاههای دولتی در ارائه داده ها از جمله داده های مالی را یکی از دلایل عدم شفافیت عنوان کرد و گفت: درست است که داده های مالی حساس و حریم خصوصی افراد است اما اینکه حفظ حریم خصوصی افراد به حریم خصوصی مجرمان تبدیل شود قابل دفاع نیست.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه برخی مسئولان در این فضا، پوپولیستی عمل می کنند، گفت: شاهد هستیم که برخی از مسئولان شاید به دلیل جمع کردن رای، شعارهایی از این قبیل می دهند که «ما به حساب مردم کاری نداریم» و یا «دست توی جیب مردم نمی کنیم»، این اشتباه است. چند سال باید بگذرد تا شفافیت ایجاد شود؟ مگر می شود که دولت نداند که مجموع درآمدهای مردم از مبادی مختلف چقدر است؟ بحث این نیست که این اطلاعات در اختیار عموم مردم قرار گیرد اما باید حساب مالی همه افراد در یک کشور مشخص باشد تا شاهد مواردی از جمله پولشویی از طریق قمارخانه های آنلاین نباشیم. موضوعی که در کشورهای توسعه یافته، به راحتی قابل پیگیری است.

رمز ارز پاشنه آشیل قمار آنلاین

وی موضوع رمز ارز را پاشنه آشیل بحث قمار آنلاین عنوان کرد و گفت: ساماندهی به رمزارزها یک بار در آستانه طرح در شورای عالی فضای مجازی قرار گرفت اما چون بانک مرکزی عضو شورای عالی نبود، این موضوع به شورای اقتصاد سپرده شد و به نظر می رسد که تا به حال نیز در مورد آن تصمیم گیری قطعی نشده است.

در همین حال سید هادی حسینی فعال و کارشناس فضای مجازی عدم نظارت بر شبکه های اجتماعی را در کشور یکی از دلایل رشد فعالیتهای شرط بندی و قمار آنلاین می داند و در این زمینه می گوید: شبکه ای مانند اینستاگرام، بستری برای فعالیت سایت های قمار شده است و بدون هیچ نظارتی این فعالیت ها دنبال می شود و ما نمی توانیم روی آن اعمال قانون داشته باشیم. این درحالی است که حتی کشورهای اروپایی روی گوگل، فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی نظارت دارند و در صورتی که خلاف عرف و قوانین عمل کنند، آنها را جریمه کرده و اعمال قانون می کنند. موضوعی که در مورد شبکه اینستاگرام در ایران به هیچ عنوان دنبال نمی شود.

این کارشناس با اشاره به روش های تبلیغ کسب درآمد بدون دردسر در شبکه اینستاگرام و انتشار تصاویر مبتذل و محرک از سوی سایت های شرط بندی در این بستر گفت: این سایت ها از تبلیغ چهره ها و شخصیت های هنری و حتی سیاسی بهره می برند و بسیاری از این چهره ها، پست اینستاگرام سایت های قمار را با یک لایک و کامنت، تایید می کنند.

اینستاگرام در سایه سکوت مسئولان فضای مجازی بستر قماربازها است

وی با طرح این سوال که حد و مرز تخلفات اینستاگرام باید به کجا برسد که مسئولان یک اقدامی در رابطه با این شبکه انجام دهند، افزود: اینستاگرام بستر قماربازها است و مسئولان و دستگاههای نظارتی در مورد تخلفات آن اقدامی انجام نمی دهند.

حسینی با اشاره به اینکه اهمیت و خطرات فضای مجازی برای مسئولان مشخص نیست، گفت: حدود دو سال است که فعالیت های سایت های شرطبندی درفضای مجازی پررنگ شده است اما تا زمانی که رسانه ها به این موضوع نپرداختند، مسئولان آن را پیگیری نکردند.

وی با بیان اینکه ایجاد یک سایت شرط بندی به آسانی ممکن است و این سایت ها در صورتی که مسدود شوند، به سرعت دامنه خود تغییر می دهند، افزود: بررسی از یک پنل مربوط به سایت شرط بندی که چندی پیش به ثبت رسید، نشان داد که این سایت ۲۰ میلیون یورو تراکنش مالی در یک سال داشته است.

وی گفت: بررسی های ما نشان می دهد که عمده فعالیت های نفرات اصلی سایت های قمار و شرط بندی از مبدا کشورهای انگلستان و ترکیه بوده است.

این فعال فضای مجازی با اشاره به مطالعه تطبیقی صورت گرفته در خصوص فعالیت سایت های قمار و شرط بندی در کشورهایی مانند انگلستان و آمریکا گفت: سایت های شرط بندی از سمت توسعه دهنده های این سایت ها در کشوری مانند امریکا فیلتر است و به دلیل بحث پولشویی قوانین سختی برای آنها درنظر گرفته شده است. به این معنی که اگر این بستر برای یک شهروند امریکایی باز باشد با آن برخورد می شود. در انگلیس هم برای ورود به سایت های شرطبندی و قمار نظارت و مشاوره صورت می گیرد و برای این موضوع دادگاه وجود دارد. در این کشور اگر کسی بخواهد وارد فضای شرطبندی شود، باید ابتدا از نظر مالی، احراز اعتبار شده و مشخص شود که توانایی مالی دارد یا خیر. اما در ایران هیچ قانونی برای این قضیه وجود ندارد و بحث قمار و شرط بندی قابل شکایت هم نیست.

۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر درگیر قمار آنلاین

مهدی امیری، فعال فضای مجازی نیز با اشاره به وضعیت موجود کشور در حوزه قمار آنلاین و دلایل عدم برخورد قانونی با این پدیده، می گوید: شمار تعداد افرادی که حداقل یک بار درگیر موضوع قمار آنلاین در کشور شده اند حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تخمین زده می شود.

وی با بیان اینکه در اجلاسی که سال گذشته دفتر مقابله با جرم سازمان ملل متحد در خصوص جرایم سایبری در وین برگزار کرد، مشخص شد که موضوع قمار به شدت مورد توجه بسیاری از کشورها است و برخوردهای ویژه ای با این موضوع صورت می گیرد. به این معنی که برخی کشورها به طور مطلق، پدیده قمار را جرم تلقی می کنند و برخی کشورها نیز مقید به صدور مجوز برای آن هستند و در صورتی که بدون مجوز این فعالیت پیگیری شود، به شدت با آن برخورد می شود.

امیری با اشاره به اینکه این کشورها هیچکدام دغدغه اسلامی در مورد قمار ندارند، افزود: کشورهای غربی روی مساله پولشویی در قمار تاکید دارند. چرا که این بستر بهترین محمل برای شستن پول کثیف از تجارت انسان، تجارت مواد مخدر، تجارت اسلحه و پورن و تروریسم است و به همین دلیل روی آن حساس هستند. علاوه بر اینها، قمار در قرآن به عنوان ابزار شیطان در کنار بت پرستی مطرح شده و از این نظر در کشور ما جایز نیست. این درحالی است که از نظر اقتصادی نیز فعل قمار، منشا درآمد یک فعالیت اقتصادی، تولیدی و خدمات جانبی در جامعه نبود و افراد بدون خلق ارزش، آن را به دست می آورند.

مسدود سازی یک ساعته سایت های شرط بندی

وی با اشاره به اقداماتی که از سوی دادستانی و کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه برای مقابله با سایت های شرط بندی و قمار آنلاین صورت می گیرد، گفت: مطابق با مصوبه کارگروه فیلترینگ، ما زمان پالایش و مسدودسازی سایت های شرط بندی را به زیر یک ساعت کاهش دادیم. این کارگروه این اختیار را به دادستانی داده است که در مورد فیلترینگ این سایت ها راسا اقدام کند و به همین دلیل درصورتی که نام سایتی در بخش قمار در درگاه internet.ir گزارش شود، ظرف یک ساعت آن سایت مسدود می شود.

امیری گفت: اما با وجود ورود ضابطان قضایی به موضوع قمار، در کلان این موضوع با مشکلاتی مواجه هستیم. یکی از عوامل مهم در این مشکلات، مربوط به نبود زیرساخت شفافیت مالی و نابسامانی سیستم بانکی است. چرا که منبع درآمد صاحبان حساب های بانکی در کشور و فعالیت غیرمعمول آنها، مشخص و شفاف نیست و به همین دلیل پول هایی که حاصل از فعالیت اقتصادی نامشروع است، در این چرخه قابل شناسایی نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه قمارخانه های آنلاین از روش های پنهان ساز و حساب های اجاره ای متعلق به افراد مستمند و کارتن خواب استفاده می کنند که حتی شاید خود فرد هم از این موضوع خبر ندارد، افزود: بانک ها نیز محدودیتی در افتتاح حساب برای افراد ندارند؛ این سایت ها در کمتر از یک ساعت حساب بانکی خود را تغییر می دهند و پول ها را جابجا می کنند.

با شبکه ای از سایت سازها و تشکیلات رمز ارزی مواجه هستیم

این کارشناس تاکید کرد: یک سایت شرط بندی خیلی ساده در عرض ۲۴ ساعت ثبت می شود و بدون احراز هویت، نماد اعتماد و درگاه پرداخت می گیرد، به این ترتیب شخص به راحتی می تواند وارد یک سازوکار گسترده پولشویی شود و پس از چندین گردش حساب مختلف، پول مورد نظر را یا تبدیل به رمز ارز کرده و یا به صورت حواله از کشور خارج کند. ما به دلیل نبود قوانین و عدم ساماندهی این فضا، با شبکه ای از سایت سازها و تشکیلات رمز ارزی مواجه هستیم که فساد قمار را شکل می دهند و ارز از کشور خارج می کنند.

تراکنش یک ساله قمار آنلاین در کشور ۱۵ هزار میلیارد تومان است

وی میزان تراکنش های یک ساله قمار آنلاین در کشور را ۱۵ هزار میلیارد تومان تخمین زد و گفت: این درحالی است که مطابق با قوانین مربوط به جرم انگاری فساد، برای قمار مجازات یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و یا ۶ ماه حبس درنظر گرفته شده است.

امیری خاطرنشان کرد: این قانون در مجلس قبل تصویب شده و حداقل مجازاتی است که می توان برای قمار در نظر گرفت. از این رو معاونت فضای مجازی دادستانی، به تازگی طرحی را برای اصلاح این قانون به مجلس یازدهم پیشنهاد داد. هم اکنون این طرح اعلام وصول شده و در کمسیون قضایی مجلس در دست بررسی است که امیدواریم برای آشکارسازی این فضا، روند پیگیری و تصویب آن تسریع شود.

این کارشناس با بیان اینکه این قانون از جهت جرم انگاری در زمینه قمار آنلاین تکمیل شده و مجازات مربوط به آن بیشتر می شود. افزود: در این قاعده جدید، مجازات نسبت به عواید حاصله درنظر گرفته شده است و می تواند بازدارندگی خوبی داشته باشد.

وی گفت: بحث ضوابط شناسایی دقیق مشتری (KYC) نیز توسط دادستانی دنبال می شود اما این ضوابط در سیستم بانکی کشور پیاده سازی نشده است. هم اکنون چندصد میلیون حساب بانکی در کشور وجود دارد و مشاغلی که پشت این حساب ها است، شناسایی و اعتبارسنجی نمی شود. از سوی دیگر چند سالی است که بحث رمزارز در کشور مطرح شده و بررسی ها نشان می دهد که ۸۰ درصد تبادلات آن بحث مجرمانه است.

بیش از ۴۰ هزار سایت مسدود شد

این فعال فضای مجازی در پاسخ به اینکه آیا فیلترینگ و پالایش در زمینه قمار آنلاین موثر بوده است، تاکید کرد: بله؛ به محض اینکه درگاه گزارش مردمی درخصوص سایت های قمار و شرط بندی راه اندازی شد، بیش از ۴۰ هزار سایت مسدود شد. از سوی دیگر به دنبال این مسدودسازی، حملات شدید سایبری را روی سایت internet.ir از کشورهایی مانند آمریکا و چین و رژیم صهیونیستی داشتیم که با همکاری وزارت ارتباطات، این حملات مهار شد.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از فعالیت این سایت ها در کشور هیچ اختلاف نظری بین مسئولان نیست و تنها نیازمند کارهای زیرساختی و هماهنگی هستیم. همه نسبت به مخرب و ویرانگر بودن این فعالیت ها در کشور هم عقیده هستند و در صورتی که عزم اجتماعی همراه با آگاه سازی عمومی، در جامعه اتفاق بیافتد، همانطور که بساط شرکت های هرمی برچیده شد، بساط قمار هم از کشور برچیده می شود.

امیری با بیان اینکه وزارت ارشاد تاکنون در زمینه برنامه های فرهنگی مربوط به سایت های قمار و شرط بندی، عملکرد قابل دفاعی نداشته است، گفت: قانون بانکی کشور نیز نیاز به اصلاح و شفافیت دارد.

 

 

 

 

رتبه بندی معلمان؛ طرحی روی کاغذ بدون پشتوانه مالی

اجرای رتبه بندی فرهنگیان طرحی مشکل گشاست که نبود راهبرد دقیق در روند اجرا و تخصیص اعتبار، آن را به یک معضل تبدیل کرده است.

رتبه بندی معلمان؛ طرحی روی کاغذ بدون پشتوانه مالی

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، رتبه‌بندی معلمان طرحی پر طمطراق در بیان و مغفول در عمل که ۵-۶ سالی می‌شود از تصویب و الزام اجرایی آن می‌گذرد؛ طرحی که تغییرات سریالی داشت و از همان ابتدای کار بنا بود تا مرحله تکمیلی برای آن در نظر گرفته شود و همچنان این تکمیل و تصحیح طرح سال به سال مطرح و در کشاکش بروکراسی‌های اداری جا خوش می‌کند.

طرحی که به گفته اهالی آموزش و پرورش برای بهبود جایگاه معلمان و صلاحیت حرفه‌ای آنان و حتی در مواردی بهبود معیشت به عنوان اهداف ثانویه اجرا خواهد شد، اما موضوع به همین سادگی نیست هر از گاهی تغییر سبک و سیاق اجرای طرح فقط معلمان را گرفتار کرده است.

هر سال با تدبیر با رهاوردی جدید از مفاد قانونی برای رسیدن به قله رتبه بندی در رفع حس تبعیض حقوقی و صلاحیت‌ها و توانمندی‌های فرهنگیان شنیده می‌شود، اما هر سال این طرح‌ها با، اما و اگر‌های بسیاری همراه بوده و در خاله از از ابهام اجرا شده و روند تکمیلی آن به سال بعد‌تر موکول می‌شود.

طرح‌های سریالی اجرای رتبه بندی فرهنگیان بدون پشتوانه

پس از اجرای پر سر و صدای رتبه بندی در سال ٩٨ و تلفیق آن با موضوع اعمال فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری بنا شد تا قانون رتبه بندی با شکل و شمایلی جدید اجرا شود و آن طور که محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: رتبه بندی در سال ١۴٠٠ اجرا می‌شود همچنین علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش هم چندی پیش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرده بود که در لایحه بودجه ١۴٠٠، اعتبار برای اجرای این قانون لحاظ شده است و برای تبدیل شدن لایحه به طرح مراحل قانونی در حل طی شدن است.

یار محمد حسین بر مدیرکل امور اداری و تشکیلاتی آموزش و پرورش هم برای بودجه در نظر گرفته شده اجرای این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش بیان کرد که پیشنهاد دادیم برای اجرا در سال اول پنج هزار میلیارد و ٢٠٠ میلیون تومان در نظر گرفته شود.

اما هنوز کلاف سردرگم رتبه بندی برقرار است و علی رغم اظهارات مسئولان مربوط در آموزش و پرورش آنچه در لایحه بودجه نشان می‌دهد گویی معلمان چندان هم نباید دلخوش به اجرای رتبه بندی باشند.

در ‎بند (و) تبصره ۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ صراحتا آمده است که «به منظور استمرار پرداخت‌های ناشی از متناسب سازی حقوق بازنشستگان ومستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی، رد بخشی از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی، تامین بخشی از پاداش پایان خدمت کار کنان دستگاه‌های اجرائی، رتبه بندی معلمان، تامین بخشی از مطالبات ایثارگران وبیمه‌های تکمیلی، تامین پاداش پایان خدمت وذخیره مرخصی شهداء وایثارگران بازنشسته مشمول قانون حالت اشتغال، به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف نهصد هزار میلیارد ریال از محل ارائه حق امتیاز، واگذاری سهام حقوق مالکانه، واگذاری طرح‌های تملک دارائی‌های سرمایه‌ای وطرح‌های سرمایه گذاری متعلق به دولت وشرکت‌های دولتی وهمچنین واگذاری اموال ودارایئ‌های غیر منقول مازاد تامین نماید. واگذاری‌ها در چار چوب قوانین ومقررات به تائید هیات وزیران است.» و این یعنی اجرا منوط به تحقق اعتبارات منابع درآمدی مذکور در لایحه است.

رتبه بندی معلمان

بودجه ۱۴۰۰ کفاف اجرای به موقع رتبه بندی معلمان را می‌دهد؟

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و پارلمانی مجلس درباره چشم انداز اجرای رتبه بندی در سال آینده بیان کرد: در بودجه ۱۰۲ هزار میلیارد تومان، اعتباری مشترک برای رتبه بندی معلمان و افزایش حقوق همکاران گذاشته شده است که از این رقم حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان باید برای حقوق و مزایا بگذاریم و آموزش و پرورش باید حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برای بخشی که در ردیف‌های ۱۴ گانه و در امور ۲۵ گانه تنظیم شده هزینه کند.

او ادامه داد: اگر قرار باشد ۹۰ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان و اعمال مدرک دوم فرهنگیان یا حداقل پاداش پایان خدمت کنار گذاشته شود، این موضوعات باید از تفکیک شوند.

با این وجود و با نگاهی گذرا به تبصره ۲ لایحه بودجه پیچیدگی تخصصی وفنی وجود دارد که شاید اگر بخواهیم همه این موارد را به درستی در زمان مقرر سال آینده انجام داده ودر زمان مقرر منابع درآمدی آن کسب شود و پس از واریز به حساب خزانه کشوردر قالب ردیف بودجه بین دستگاه‌های اجرایی توزیع شود، به مراتب راحت‌تر از نوشتن بند و تبصره ۲ باشد.

حجت اله بنیادی پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت هم چندی قبل گفته بود که علیرغم مطرح بودن لایجه رتبه بندی در دولت و بحث‌های مطرح شده در مورد تخصیص بودجه به آن، فاصله معنا دار درصد رشد بودجه این دو بخش نشان می‌دهد که رتبه بندی هر چه باشد و هر گونه اجرا شود، نمی‌تواند در برقراری عدالت بیرونی در نظام پرداخت معلمان و کاهش تفاوت‌های غیرعادلانه دریافتی آنان تغییری ایجاد کند و آنچه که بر مبنای جداول اصلی بودجه آمده است، برای اجرای «رتبه بندی» و «اعمال مدرک تحصیلی معلمان» در لایحه بودجه پیش بینی خاصی دیده نمی‌شود.

ردیف بودجه اجرای رتبه بندی نیازمند شفافیت

‎کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت در مورد روند صحیح اجرای رتبه بندی معتقدند که با  فرض قطعی شدن اجرای صحیح رتبه بندی براساس دستور العمل‌ها وضوابط در هم تنیده مثل فوق العاده‌های قانون مدیریت کشور (کارشناسی ارشد، خبره وعالی) می‌توان طی یک برنامه بسیار ساده تحت عنوان «رتبه بندی فرهنگیان» ذیل ردیف ۱۲۷۵۰۳ وزارت آموزش وپرورش –ادارت کل آموزش وپرورش استان‌ها منظور کرد تا با خیال راحت در مجلس تصویب و از ابتدای سال بااطمینان نسبت به برنامه ریزی مراحل اجرائی آن اقدام شود ونگرانی از انجام یا تاخیر نیز از بین برود.

حال تا سال ۱۴۰۰ آغاز شود، تمام فرایند‌های قانونی تبصره ۲ به سرانجام برسد و درآمد‌های حاصل کسب شود سپس تمام دستگاه‌هایی که در بند (و) به آن‌ها بابت فعالیت‌های مختلف طرح موضوع شده وسهمی داده شده است بتوانند به سلامت سهم حدود ۱۰ هزار میلیاردی را از ۹۰۰ هزار میلیارد جذب کنند جای نگرانی دارد پس این کارشناسان توصیه می‌کنند که  با توجه ذات وجودی ایجاد ردیف، برنامه، فعالیت در قوانین بودجه سالیانه، شفاف سازی، جامعیت وکلیت دقیق بدون بحث وجدل دستگاه‌های اجرائی  نیاز است تا به راحتی قابل پیگیری ومحاسبه بوده واجرا شود.

انتهای پیام/

 

 

 

قمارخانه‌های آنلاین زیر ذره بین مجلس/ قوانین جدید، ترمز سایت‌های شر‌ط‌بندی را می‌کشد

فعالیت سایت‌های شرط‌بندی و قمارخانه‌های آنلاین و خروج منابع کلان از کشور در کنار پولشویی و قاچاق منجر از این رهگذر، به تدوین طرحی در مجلس برای بستن این سایت‌ها منجر شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با نگاهی کوتاه به فضای مجازی بیشترین چیزی که این روز‌ها به چشم می‌خورد فعالیت آزادانهسایت‌های شرط‌بندی است که به هر طریقی حتی پخش عکس و فیلم‌های مستهجن سعی در کسب درآمد بیشتر آن هم از نوع حرامش دارند، اما دقیقا همزمان با آغاز بررسی طرحی در مجلس با هدف بستن این سایت‌ها این قمارخانه‌های آنلاین نیز دست از تلاش برنداشته و تمام تلاش خود را می‌کنند تا کار و کاسبی خود را روز به روز سکه‌تر کنند.

علی باقری، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه چندی پیش اعلام کرد که عدلیه در تعامل با پلیس اینترپل به‌طور جدی پیگیر استرداد ۱۵ نفر از افراد درگیر سایت‌های قمار است. این در حالی است که اخیراً در پی گسترش فعالیت قمارخانه‌های آنلاین طرحی نیز در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در دست بررسی و تصویب قرار گرفته تا ضمن مسدودسازی این سایت‌ها با گردانندگان آن‌ها نیز برخورد شود.

چهره‌های اینستاگرامی گردانندگان سایت‌های شرط‌بندی

اما اینکه گردانندگان این سایت‌ها دقیقاً چه کسانی هستند سوالی است که واضح بوده و آن‌ها در پوشش چهر‌های اینستاگرامی به فعالیت‌های غیر مشروع خود پرداخته و با پول‌های به دست آمده از مردم به تبلیغ زندگی لاکچری در آن سوی آب‌ها می‌پردازند. این سبک زندگی به قدری زرق و برق داشته که در سال‌های اخیر بسیاری از افراد را به سمت این قمارخانه‌های آنلاین کشانده است.

نکته جالب و البته تاسف بار در خصوص فعالیت این نوع قمارخانه‌های آنلاین این است که از درگاه‌های الکترونیک و شبکه‌های بانکی داخلی به راحتی جابه جایی پول در حال انجام است. در این رابطه مهرداد محرمیان، معاون امور فناوری‌های نوین بانک مرکزی در این باره می‌گوید: برخی افراد دارنده درگاه بانکی، آن را اجاره می‌دهند که این اقدام جرم است، اما متاسفانه افراد با گرفتن مبالغی اقدام به این کار کرده و به نوعی در افزایش دامنه فعالیت این نوع سایت‌ها دخیل می‌شوند.

قمارخانه‌های آنلاین زیر ذره بین مجلس/ قوانین جدید، ترمز سایت‌های شر‌ط‌بندی را می‌کشد

وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باید پاسخگو باشند

اما سوال این است که چرا وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در خصوص چنین فعالیتی از درگاه‌های رسمی بانک‌های داخلی سکوت کرده و تاکنون هیچ تذکری نیز داده نشده است؟ در این رابطه مهدی شریفیان نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم می‌گوید: اینکه افراد معلوم‌الحال با سوءاستفاده از ولنگاری فضای مجازی، شبکه قمار و شرط‌بندی مستقر در ترکیه را تبلیغ کرده و جیب جوانانمان را خالی می‌کنند، چیز عجیبی نیست. عجیب این است که این پول‌ها از طریق درگاه‌های بانکی قانونی از داخل کشور به بیرون هدایت می‌شود. ضمن پیگیری اجرای دقیق قانون مبارزه با پول‌شویی، وزیر اقتصاد را برای پاسخگویی به مجلس فرا می‌خوانیم.

تشکیل کارگروه تخصصی مبارزه با سایت‌های شرط‌بندی و قمار

متاسفانه بسیاری از گردانندگان سایت‌های شرط‌بندی در خارج از کشور مستقر بوده و ترکبه نیز جزیره آرامی برای آن‌ها شده که با همین ارتباطات ایجاد شده تاکنون منابع بسیاری را از کشور خارج کرده‌اند.

در این رابطه مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از تشکیل کارگروه تخصصی مبارزه با سایت‌های شرط‌بندی و قمار خبر داده و می‌گوید: با پیگیری‌های انجام‌شده، کارگروه تخصصی مبارزه با سایت‌های شرط‌بندی و قمار، با حضور معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، وزارت اطلاعات، معاونت فضای مجازی دادستانی، پلیس فتا و مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پول‌شویی وزارت اقتصاد (FIU) تشکیل شد.

قمار و شرط‌بندی فقط ویترین سایت‌های آنلاین مذکور بوده و در قالب این سایت‌ها پولشویی، قاچاق انسان و مواد مخدر در حال انجام است که سکوت در مقابل آن چراغی سبزی به انجام چنین تبعاتی خواهد بود و متاسفانه با شیوع کرونا و آنلاین شدن کلاس‌های درس، نوجوانان و جوانان بیشترین طعمه‌های این سایت‌ها هستند.

قمارخانه‌های آنلاین زیر ذره بین مجلس/ قوانین جدید، ترمز سایت‌های شر‌ط‌بندی را می‌کشد

مجلس در پی سکوت دولت طرحی را آماده کرده تا به خاتمه فعالیت این قمارخانه‌های آنلاین منجر شود. متن طرح به شرح زیر است؛

عنوان طرح:

طرح ماده واحده اصلاح مواد ۷۰۵ تا ۷۱۱ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی

موضوع طرح:

ماده واحده – مواد ۷۰۵ تا ۷۱۱ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات به شرح مواد زیر اصلاح می‌گردد:

ماده ۷۰۵: هر کس به هر نحوی اعم از رایانه‌ای یا غیر رایانه‌ای مرتکب قمار بازی یا شرط بندی شود یا در بخت آزمایی شرکت نماید، علاوه بر ضبط اموال حاصل از جرم، به جزای نقدی درجه ۶ یا جزای نقدی معادل ارزش عواید مذکور هر کدام بیشتر باشد محکوم می‌شود.

تبصره۱: قمار عبارت است از هر نوع بازی با هر وسیله‌ای که طبق قواعد ویژه آن بازی، بازنده یا بازندگان ملزم به پرداخت وجه، مال، منفعت، خدمت یا امتیاز مالی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به برنده یا برندگان باشد.

تبصره ۲: شرط بندی عبارت است از هر نوع توافق میان دو یا چند شخص در خصوص پیش بینی وقوع امری خاص، که بازنده یا بازندگان ملزم به پرداخت وجه، مال، منفعت، خدمت یا امتیاز مالی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به برنده یا برندگان باشد. منظور از برنده شخصی است که پیش بینی او در باره واقعه خاص محقق شده باشد. شرط بندی بین اشخاص شرکت کننده در مسابقات سوار کاری، تیراندازی و شمشیر بازی بر روی نتایج آن مسابقات مشمول مجازات این ماده نیست.

تبصره ۳: بخت آزمایی عبارت است از هر نوع توافق میان دو یا چند شخص در خصوص انجام قرعه کشی یا هر اقدام مبتنی بر شانس یا انتخاب تصادفی که در نتیجه آن کل یا بخشی از وجه، مال، منفعت، خدمت یا امتیاز مالی پرداخت شده یا در تعهد پرداخت قرار گرفته شرکت کنندگان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به یک یا چند نفر از شرکت کنندگان که بر مبنای قواعد آن بخت آزمایی برنده محسوب می‌شوند، پرداخت شود.

تبصره ۴: چنانچه اقدامات موضوع این ماده تحت پوشش امور خیریه یا خدماتی یا فروش کالا و امثال آن صورت پذیرد به گونه‌ای که اقدامات پوششی انجام شده عرفا مقصود اصلی برگزار کننده یا غالب شرکت کنندگان نباشد، مرتکب به مجازات‌های مقرر در این ماده محکوم خواهد شد.

تبصره ۵: مرتکب در مواردی که عواید حاصل از جرم وی کمتر از جزای نقدی درجه ۶ باشد، می‌تواند برای یک بار از طریق همکاری مؤثر با مراجع قضایی و انتظامی، از تخفیف مجازات، معافیت کیفر یا بایگانی پرونده برخوردار شود.

تبصره ۶: هرگاه اقدامات فوق به عنوان حرفه یا سردستگی یک گروه مجرمانه سازمان یافته باشد، مرتکب علاوه بر ضبط عواید حاصل از قمار، شرط بندی یا بخت آزمایی به حبس درجه ۶ و جزای نقدی درجه ۵ یا معادل دو برابر ارزش عواید مذکور، هر کدام بیشتر باشد محکوم می‌شود.

ماده ۷۰۶: هر کس اقدام به دایر یا اداره کردن مکان یا هر نوع سامانه رایانه‌ای برای قمار یا شرط بندی یا برگزاری بخت آزمایی نماید به حبس و جزای نقدی درجه ۵ محکوم خواهد شد و چنانچه برای این کار یا از این طریق وجه، مال، منفعت، خدمت یا امتیاز مالی به دست آورده باشد، علاوه بر مجازات فوق و ضبط مال، به جزای نقدی معادل دو برابر عواید مذکور نیز محکوم خواهد شد.

تبصره: هر کس اقدامات فوق را به عنوان حرفه یا سردسته یک گروه مجرمانه سازمان یافته انجام داده باشد یا ارزش یا اعتبار وجوه، اموال، اسناد، حوالجات، قبوض، اوراق بهادار، مفاصاحساب یا وسایل پرداخت مثل چک یا کارت‌های بانکی که در اثر ارتکاب اعمال فوق دریافت یا نگهداری کرده است بیش از ده میلیارد ریال باشد، در صورتی که رفتار او مشمول عنوان افساد فی الأرض یا اخلال در نظام اقتصادی نباشد، علاوه بر ضبط اموال ناشی از جرم، به حبس درجه ۴ و جزای نقدی معادل دو برابر ارزش اموال مذکور محکوم خواهد

ماده ۷۰۷: هر کس اقدام به تولید، معامله، حمل یا نگهداری، در معرض فروش قرار دادن یا ارائه ابزار قمار به دیگری نماید به جزای نقدی درجه ۶ یا جزای نقدی معادل ارزش عواید مذکور هر کدام بیشتر باشد محکوم می‌شود.

تبصره ۱: وارد کردن آلات و وسایل مخصوص قمار به کشور مشمول حکم قاچاق کالای ممنوع است.

تبصره ۲: در تمامی موارد مذکور در مواد فوق، ابزار قمار و ابزاری که منحصرا برای شرط بندی یا بخت آزمایی به کار می‌رود معدوم خواهد شد، مگر آنکه منفعت مشروعی داشته باشد که در این صورت ضبط خواهد شد.

قمارخانه‌های آنلاین زیر ذره بین مجلس/ قوانین جدید، ترمز سایت‌های شر‌ط‌بندی را می‌کشد

ماده ۷۰۸: هر کس قمار بازی، شرط بندی یا بخت آزمایی را تبلیغ یا ترویج یا اشخاص را به هر نحوی به شرکت در این اقدامات تشویق یا دعوت نماید، به حبس و جزای نقدی درجه ۷ محکوم خواهد شد و چنانچه برای این کار یا از این طریق وجه، مال، منفعت، خدمت یا امتیاز مالی به دست آورده باشد، علاوه بر مجازات فوق و ضبط عواید حاصل از جرم به جزای نقدی معادل دو برابر عواید مذکور محکوم خواهد شد.

تبصره: هر کس در قمارخانه قبول خدمت کند یا به نحوی از انحاء با دایر کننده یا اداره کننده آن کمک نماید یا با انجام اقداماتی از قبیل ساخت، طراحی نگهداری، پشتیبانی یا راه اندازی هر نوع پایگاه یا سامانه در تأسیس، اداره یا دایر کردن قمار خانه، مرکز شرط‌بندی و بخت‌آزمایی مساعدت و همکاری نماید به حبس یا جزای نقدی درجه ۶ محکوم می‌شود.

ماده ۷۰۹: هر گاه یکی از ضابطین دادگستری و سایر مأمورین صلاحیت دار از وقوع جرایم موضوع مواد ۷۰۴ تا ۷۰۸ مطلع شود و مراتب را به مقامات ذیصلاح اطلاع ندهد یا بر خلاف واقع گزارش کند، جز در مواردی که رفتار وی مشمول عنوان ارتشاء است، علاوه بر انفصال موقت از شش ماه تا دو سال به حبس یا جزای نقدی درجه ۶ محکوم می‌شود.

ماده ۷۱۰: هر یک از ارایه دهندگان خدمات ارتباطی با خدمات پرداخت یا عملیات بانکداری الکترونیکی که از وقوع جرایم فوق در بستر خدمات ارایه شده از سوی آن‌ها مطلع شوند مکلفند مراتب را فورا به مراجع قضایی اطلاع دهند، در غیر این صورت علاوه بر ضبط عواید ناشی از جرم به جزای نقدی درجه ۳ و در صورت تکرار به جزای نقدی درجه ۲ و در مرتبه سوم به تعطیلی از یک تا سه سال محکوم خواهند شد.

ماده ۷۱۱: جرایم موضوع تبصره ۶ ماده ۷۰۵ و ماده ۷۰۶ جرایم اقتصادی محسوب می‌شوند و دادگاه با توجه به نوع جرم ارتکابی مرتکبان را برای بار نخست به شش ماه تا دو سال و در صورت تکرار به مدت ۲ تا ۵ سال از یک یا چند خدمت ارتباطی و فناوری اطلاعات، از قبیل اینترنت، تلفن همراه، اخذ نام دامنه مرتبه بالای کشوری، خدمات پرداخت، خدمات بانکداری الکترونیکی، داشتن دسته چک یا اصدار اسناد تجارتی محروم می‌کند. قاضی اجرای احکام مکلف است مطابق حکم دادگاه فهرست این اشخاص را برای ابلاغ به ارایه دهندگان خدمات مذکور، از قبیل بانک مرکزی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرکز ثبت نام دامنه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارایه کند. عدم اجرای حکم مذکور، حسب مورد مستوجب مجازات مقرر در مواد ۷۱۰ یا ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات خواهد بود.

منبع:آنا

 

 

 

 

 

 

 

زندگی لاکچری حق شماست، وارد شوید!

تهران- ایرناپلاس- این روزها در صفحه‌های مختلف اینترنت تا شبکه‌های اجتماعی، تبلیغ‌های زیادی از سایت‌های شرط‌بندی با سردمداری برخی «شاخ‌های مجازی» با عنوان‌های از جمله پیش‌بینی مسابقات فوتبال تا … منتشر شده است. وسوسه پولدار شدن یک شبه، سبب جذب برخی از نوجوانان و جوانان به این سایت‌ها شده تا به خیال‌ خود، از مسیر آسان‌تر به آرزوهایشان برسند اما تاوان سختی داده‌اند.

به گزارش ایرناپلاس، در روزهایی که بسیاری از مردم، دخل‌ و خرجشان به هم ریخته و کرونا هم در این آشفته بازار بر شدت آن افزوده و چرخ کسب‌وکارشان به سختی می‌گذرد، بازاری با به آتش کشیدن پول مردم داغ‌تر از همیشه است.

«ریسک‌کنید و پول‌دار شوید»، «فوری پول‌دار شوید»؛ «زندگی لاکچری حق شماست» و … اینها گزاره‌هایی است که مردم را تحریک به شروع مشارکت در سایت‌های شرط بندی کرده است. چه چیز فریبنده‌تر از این گزاره‌ها در روزهایی که پول‌درآوردن سخت‌ است و نیاز به تلاش.
در این میان طرفداران قمارِ آنلاین، آن را راه مناسبی برای «یک‌شبه پولدار شدن» می‌دانند و از آزادی انتخاب فردی می‌گویند. اما واقعیت آنکه، این وبسایت‌ها با رویکرد قمارگونه خود، کلاهبرداری می‌کنند و بعضی هم آنها را به پولشویی، زدوبند با اینفلوئنسرها برای تبلیغات و سوءاستفاده از سیستم بانکی ایران و ترکیه متهم می‌کنند.

به‌زودی پشت‌پرده‌ اینها را افشا می‌کنم
سایت‌هایی که اکنون به گزینه‌های قمارشان یک گزینه دیگر هم اضافه کردند؛ «شرط‌بندی بر سر کرونا»، به‌جز تراکنش با ارزهای دیجیتال، ریالی هم کار می‌کنند؛ بعضی‌ از آنها از همین درگاه‌های داخلی استفاده و برخی نیز با حساب‌های اجاره‌ای و کارت‌به‌کارت پول جابه‌جا می‌کنند.
بر اساس گزارش‌های غیررسمی، این سایت‌ها گردش‌های مالی بالاتر از یک‌ میلیارد در ماه دارند و البته باخت‌های فراوان که هزینه آن از جیب شهروندان ۱۸ تا ۳۰ ساله‌هایی می‌رود که بیشترین کاربران این سایت‌ها را تشکیل می‌دهند.

یک سال از زمانی که آذری‌جهرمی از این سایت‌ها حرف زد، گذشته است. وزیر ارتباطات گفته بود: «به‌زودی پشت‌پرده‌ اینها را افشا می‌کنم. زمانش که برسد می‌گویم. دارم تحلیل می‌کنم. یک اتفاق واقعا شومی است. نقل و انتقال مالی شرط‌بندی در حال حاضر در شبکه بانکی کشور انجام می‌شود. بحث زیاد است اما باید به‌موقع درباره‌اش صحبت کرد».

این روزها، اخبار مختلفی از اقدامات انجام شده پلیس فتا تا بانک‌ها برای مقابله با این کلاهبرداری‌ها انجام شده و هر روز ابعاد جدیدی از پشت پرده این سایت‌ها منتشر می‌شود.

برخورد قضایی با هزاران سایت‌ شرط‌بندی
خردادماه امسال پایگاه خبری پلیس گزارش داد، نزدیک به سه‌هزار سایت‌ شرط‌بندی در کشور مسدود شده است. سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا ناجا با اعلام اینکه ۶ هزار و ۱۵۷ سایت و ۷۳۰ وب‌سایت فعال در حوزه شرط‌بندی شناسایی‌ شده‌اند، گفت: «با ۲ هزار و ۸۸۴ مورد از این سایت و وب‌سایت‌ها برخورد قضایی شده است.»

چند روز پیش نیز مجید، گفت: «در ۸ ماه اول امسال، ۱۰ باند و ۶۰۰ متهم به فعالیت در سایت‌های قمار و شرط‌بندی شناسایی و دستگیر شده‌اند.»
وی افزود: «افرادی که دستگیر کرده‌ایم، سرپل‌های ارتباطی سرکرده‌های این شبکه‌های قمار هستند که در خارج از کشور فعالیت می‌کنند. چندی قبل یکی از این سرکرده‌ها را در خارج از کشور دستگیر و به ایران بازگرداندیم.»
رئیس پلیس فتا ناجا در مورد فردی که به عنوان پدرخوانده سایت‌های شرط‌بندی شناخته می‌شود نیز گفت: «این فرد در ترکیه زندگی می‌کند و اقدامات لازم قضایی-پلیسی برای بازگرداندن او و همدستانش به کشور انجام شده است.»

موارد عجیب شرط‌بندی در سایت‌ها کم نیست؛ برای مثال اینکه بازیگر سریال بازی تاج و تخت، در کدام سری سریال می‌میرد؟ رئیس‌جمهور فلان کشور چه کسی می‌شود؟ اسکاتلند در چه سالی از بریتانیا جدا می‌شود؟ یا شرط‌بندی بر سر زمان پایان جهان بود! یکی از کاربرها درباره این شرط‌بندی پرسیده بود حالا به فرض، شرط ما از آخرالزمان درست دربیاید، چه کسی قرار است در بی‌جهانی ‌جهان، پول بردن شرط را بدهد؟

کاربران در رده سنی ۱۸تا ۳۰سال
ایرناپلاس در گفت‌وگو با برخی از کاربران این سایت‌ها به بررسی برخی زوایای این موضوع پرداخته است.
کاربر یکی از این سایت های شرط‌بندی که تمایلی به انتشار نامش ندارد به ایرناپلاس گفت: کاربران، اولین کسانی هستند که در این سایت‌ها با چهره و هویت رسمی خود می‌آیند. آنها باید هویت خود را به‌طورکامل در فرم‌های شناسایی سایت ثبت کنند و بعد از نخستین شارژ و چک‌کردن هویتشان، اکانت آنها از سوی سایت تأیید می‌شود.

وی ادامه داد: «مشتریان این سایت‌ها معمولا در رده سنی ۱۸ تا ۳۰ سال هستند؛ هرچند میان آنها برخلاف مقرراتی که سایت‌ها روی تارنمای خود قرار داده‌اند، کاربر زیر ۱۸ سال هم هست که با سن‌های بالاتر در این سایت‌ها شرط می‌بندند. یکی از کاربرانی که دیدم، ۱۵ ساله بود؛ هرچقدر اکانت باز می‌کرد، سایت بعد از مدتی اکانتش را می‌بست. حدود ۱۰۰ اکانت در سایت باز کرد و تا قبل از مسدودشدن اکانتش و بازکردن این اکانت‌ها شرط‌هایی می‌بست.»

از دست دادن مبالغ بالا
کاربر دیگری در این باره به ایرناپلاس گفت: «خانمی میان کاربرها معروف بود. در نوبت‌های مختلف نزدیک به ۷۰ میلیون ‌تومان به حساب سایت واریز کرده بود و همه آن را باخت. معمولا رقم‌های بالا امکان باختشان خیلی زیاد است.»

«برای عضویت در سایت، کاربر باید همه اطلاعات و مشخصات کارت ملی و حساب بانکی خود را در اختیار سایت قرار دهد و کارت بانکی حتما باید به نام خود کاربر باشد. به‌جز شارژ اولیه، در بیشتر سایت‌ها، کاربر برای هر نوبت شرط‌بندی، باید حساب خود را با توجه به مبلغ تعیین‌شده شارژ کند. هر کاربر برای ورود به سایت ابتدا باید ۲۰ هزار تومان خرید اعتبار می‌کرد و بعد این مبلغ به ۵۰ هزار تومان رسید. شارژ اولیه در سایت‌های مختلف بین ۱۰ هزار تا ۵۰ هزار تومان متغیر است. کاربر اگر ببازد هم نمی‌تواند مبلغ شارژ اولیه خود را برداشت کند؛ چون برداشت‌ها کف دارد و معمولا زیر ۵۰ هزار تومان قابل برداشت نیست.»

به گفته این کاربر، آمار و عدد مشخصی درباره تعدد کاربران این سایت‌ها وجود ندارد و گردش مالی مجموع این سایت‌ها در تاریکی محض است. تعداد کاربران بازدیدکننده سایت‌هایی که معروف‌تر و به‌اصطلاح معتبرند، روزانه تا هزار نفر هم می‌رسد؛ اما تعداد کاربرهای فعال و میزان تراکنش آنها در دوره‌های مختلف، متفاوت است. روزهای جام ملت‌های آسیا اوج «شرط‌بندی کن و ببر» این سایت‌ها بود. ۲۴ساعته صدها کاربر در سایت‌های مختلف شرط می‌بستند.

گردش مالی میلیاردی
در همین ماه‌های اخیر، طبق گفته چند نفر از کسانی که مدتی در این سایت‌ها کار کرده‌اند، در سایت‌های معروف‌تر، گردش مالی بالای یک میلیارد تومان بوده و دوره کسادی این سایت‌ها نیز زمان قطعی اینترنت در سال گذشته بود. این سایت‌ها عموما ۲۴ساعته آنلاین هستند و کار پشتیبان‌ها، پاسخ‌دادن به پرسش‌های کاربران است.

کاربری به نام «محسن» که می‌گوید چند ماهی هست وارد بازی این سایت‌ها شده، درباره این شبکه‌های کلاهبرداری به ایرناپلاس گفت: شیفت کاری بیشتر آنها، هشت تا ۱۲ساعته و بدون مرخصی است. اما کار مهم‌تر پشتیبان‌ها، دادن شماره کارت به کاربران برای پرداخت شارژ است. فرض کنید کاربری در سایت ثبت‌نام و مبلغ واریزی خود را مشخص کرده؛ پشتیبان در مدت سه تا ۱۰ دقیقه باید شماره کارت و مبلغ و جزئیات هویتی کاربر را چک کند و اگر یک‌ دقیقه بیشتر از زمان تعیین‌شده باشد، جریمه خواهد شد. پشتیبان‌ها باید شماره کارت را همان لحظه بدهند.

اجاره دادن شماره حساب‌های بانکی
وی ادامه داد: این شماره کارت‌ها هر چند روز یک ‌بار تغییر و شماره کارت جدیدی جایگزین می‌شود. این چرخش شماره کارت‌ها هم چند دلیل دارد؛ یکی اینکه پرداختی‌ها نباید در یک کارت بماند و مدیران سایت سریع وجه را به حساب ذخیره خود منتقل می‌کنند؛ یکی دیگر اینکه امکان شناسایی کارت را پایین می‌آورد و دست آخر هم، ممکن است این کارت‌ها در پی شکایت یا پیگیری پلیس فتا مسدود شود و به همین دلیل باید سریع یک کارت دیگر جایگزین شود.

«به‌جز کاربران، صاحبان حساب‌ها هم کسانی هستند که با هویت رسمی خود وارد سایت شده‌اند. ‌به ما می‌گفتند اگر کسی را می‌شناسید که تمایل دارد با حساب بانکی خود در سایت کار کند، معرفی کنید. معلوم بود که به واسطه همین معرفی‌ها، صاحبان کارت‌ها را پیدا می‌کنند. بیشتر حساب‌ها هم از روی اسمشان معلوم بود که با هم فامیل هستند و وارد سایت شده‌اند.»

به گفته این کاربر، سایت به آنها پولی می‌دهد و در واقع هویت و حساب بانکی‌شان را اجاره می‌کند. آنها هیچ اختیاری در برابر حسابشان ندارند و همه چیز مانند رمز بانکی در اختیار مدیران سایت است. در ازای اجاره‌دادن حساب به سایت، پول اندکی در حد دو درصد حجم تراکنش به صاحبان حساب داده می‌شود و البته در برخی موارد هم به ‌نام کاربران حساب‌هایی باز می‌شود و مدتی سایت با آن کار می‌کند و بعد هم مسدود می‌شود. حالا اگر در این میان فردی هم از حسابی که اجاره داده، پول برداشت کند، پول از حساب کسانی که معرف او بوده‌اند کم و معرف هم از کار اخراج می‌شود.

دلال‌های اینفلوئنسری
در این میان مجید ابهری آسیب‌شناس اجتماعی درباره کلاهبردار این سایت‌های شرط‌بندی به ایرناپلاس گفت: قماربازی مانند هر بازار دیگری یک‌سری دلال دارد؛ دلال‌هایی که اینفلوئنسر اینستاگرامی هستند، طرفدار و البته حرف‌گوش‌کن زیاد دارند یا اینکه مانند برخی اینستاگرامرها با تبلیغاتی فریبنده، دل خیلی‌ها را برای«آسان پول‌دار شویم» به دست می‌آورند و وسوسه حداقل یک بار تجربه‌کردنش را به دل طرفداران می‌اندازند.

ابهری ادامه داد: اینفلوئنسرها کاربران پرفالووری هستند که بسیاری از ما آنها را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنیم. گاهی می‌شنویم که کار پردرآمدی دارند، گاهی روایت‌هایشان را دنبال می‌کنیم. گاهی از خود راضی به نظر می‌رسند، گاهی مهربان و صمیمی می‌شوند و بعضی‌هایشان هم کمتر جلوی دوربین‌اند و بیشتر عکس‌های خوش آب و رنگ‌شان را بدون حضور خودشان می‌بینیم. ویژگی مشترک همه آنها این است که دنبال کننده یا اصطلاحا فالوورهای زیادی دارند و دائم در حال انتشار محتوا هستند. اینفلوئنسرها شغلی دارند که جذاب به نظر می‌رسد؛ البته اگر به مرحله‌ای رسیده باشند که بشود اسمش را شغل گذاشت. آنها از منتشر کردن عکس و تصاویر از کارهایی که دوست دارند درآمد کسب می‌کنند و به روی مخاطبانشان تاثیرگذارند.

اینفلوئنسرهایی که جهت می‌دهند
این آسیب‌شناس افزود: واژه یا کلمه اینفلوئنسر(Influencer) در لغت یعنی تاثیرگذار و کسی که قدرت نفوذ روی نظر دیگران و جهت‌دهی به افکار آنها را دارد. معنی اینفلوئنسر در دنیای مجازی در ابتدا در یوتیوب شکل گرفت و بعد وارد شبکه‌های اجتماعی دیگر مثل اینستاگرام شد.

به گفته این رفتارشناس، با وجود اینکه تاثیرگذاری و اینفلوئنسری اصطلاح فراگیری به نظر می‌رسد، در عمل این واژه بیش از هر موضوعی در زمینه مارکتینگ یا بازاریابی به کار رفته است. در واقع بخش بزرگی از افرادی که آنها را تاثیرگذار می‌نامیم، روی تصمیم‌گیری مخاطبانشان برای خرید کالا یا خدمات تاثیرگذارند و این اصطلاح بیش از هر چیز بار اقتصادی دارد نه اجتماعی. به همین دلیل صفحه‌های این افراد کانال‌های خوبی برای تبلیغات و بازاریابی و روابط عمومی به حساب می‌آید. از این جهت سایت‌های شرط بندی روی اینفلوئنسرها حساب ویژه‌ای باز می‌کنند.

مجازات قمارباز
ابهری اضافه کرد: از طرفی، دیگر گرداندگان این سایت‌های شرط‌بندی و قمار، با انتشار تبلیغات با عنوان چندبرابر کردن پول و پولدار شدن یک شبه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، در ترغیب و وسوسه افراد برای حضور در سایت‌های شرط‌بندی و قمار آنلاین تلاش می‌کنند. این در حالی است که طبق ماده ۷۰۵ قانون مجازات اسلامی، قماربازی با هر وسیله‌ای ممنوع بوده و مرتکبان آن به یک ماه تا ۶ ماه حبس یا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهند شد.

بانک‌ها می‌توانند دامین را درکنار IP شناسایی کنند
شایان عرفانیان کارشناس دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا درباره امکان برخورد با سایت‌های شرط‌بندی به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «اگر شما از یک IP یونیک متصل به درگاه بانکی استفاده کنید و آن را میان ۱۰۰ وب‌سایت اشتراک دهید،۱۰۰ وب‌سایت می‌توانند به سیستم بانکی دسترسی داشته باشند. در صورتی‌که بانک‌ها فقط روی ای.پی حساسیت نداشته باشند و دامین‌ را هم بررسی کنند، چنین اتفاقی نمی‌افتد. چون سایت‌های شرط‌بندی بیشتر از دامین‌های cv , im و دیگر دامین‌ها استفاده می‌کنند یا دامین آنها مدام تغییر می‌کند.

به گفته عرفانیان، محدودیت دامین اگر در سیستم بانکی اعمال شود، در کمتر از ۲۴ ساعت می‌توانند همه سایت‌های شرط‌بندی را شناسایی کنند. به زبان ساده‌تر، بانک‌ها می‌توانند دامین را درکنار آی.پی شناسایی کرده و در این صورت قادر خواهند بود دامین‌های متخلف را بلاک کنند تا دسترسی اتفاق نیفتد.

اقدامات بانک مرکزی
باتوجه به این کلاهبرداری‌ها، بانک مرکزی به موضوع شناسایی درگاه‌هایی که مرتبط با قمار و شرط‌بندی فعالیت می‌کنند ورود کرده و با همکاری پلیس فتا و دادستانی پروژه‌های مهمی برای مبارزه با این مقوله طراحی کرده است که یکی از پروژه‌های عملیاتی شده، فراهم آمدن امکان شناسایی هوشمند درگاه‌های قمار و شرط‌بندی است.

آنگونه که امیر مهاجر مدیر ارشد امنیت اطلاعات بانک مرکزی گفته، اوایل امسال با تشکیل کارگروه تخصصی با همکاری بانک مرکزی، دادستانی و پلیس فتا، آیین‌نامه‌ای تدوین و به شبکه بانکی نیز ابلاغ شده  که روند اجرایی شدن آن به صورت مستمر توسط کارشناسان این بانک رصد و ارزیابی می‌شود.

به گزارش ایرناپلاس، آنچه که در بررسی این سایت‌ها بیش از پیش برای کاربران آن آشکار شده، رسیدن به ثروت یک‌شبه و خیال‌پردازی‌ها برای درآمدهای رویایی، چیزی جز از دست دادن همه داشته‌های مالی آنها نبوده است.
در واقع جذب کاربران با ارقام مختلف حتی اندک، بهانه‌ای برای شروع و ورود به این سایت‌های شرط‌بندی با القاب تحریک‌کننده است. آنچه که انتظار می‌رود، برخورد قاطع و جدی با متولیان و پشت‌پرده‌های این سایت‌های شرط‌بندی است که هر روز بر دامنه تبلیغات آن در شبکه‌های اجتماعی با جملات محرکی همچون «زندگی لاکچری حق شماست و پولدار شوید» گسترده‌تر می‌شود. اما این زندگی لاکچری، نصیب تبلیغ‌کنندگان و بانیان این سایت‌ها می‌شود که در قمار یک‌طرفه، پول‌های کاربران این سایت‌ها را به جیب می‌زنند.

 

 

 

۵ نمونه از مرگ‌های عجیب و باور نکردنی در جهان + تصاویر

در مطلب زیر با ما همراه باشید تا با عجیب‌ترین مرگ‌های جهان آشنا شوید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بیماری، جنگ، حادثه، همه‌ی این موارد تا به حال جان بسیاری از مردم دنیا را گرفته است. اما گاهی اتفاقات بسیار کوچک و ساده میتوانند باعث شوند که یک نفر به عجیب‌ترین شکل ممکن جان خود را از دست دهد.

این افراد از آن دسته کسانی هستند که شاید در زمان زندگی، انسان‌های مشهوری نبودند، اما به خاطر نحوه‌ی مرگشان در دنیا به شهرت رسیدند.

با ما همراه باشید تا با ۵ تا از عجیب‌ترین مرگ‌های جهان آشنا شویم.

۱. مرگ احمقانه

عجیب‌ترین مرگ‌های جهان

گری هوی یکی از مشهورترین حقوقدان‌های تورنتو به حساب می‌آمد. اما موضوعی که باعث شد تا او در سرتاسر جهان به شهرت برسد، چگونگی مرگش بود.

یک روز گری به همراهِ همکارانش در مرکز فضایی تورنتو جمع شده بودند که صحبت از ایمنی پنجره‌های ساختمان پیش آمد. در این زمان گری برای اینکه ثابت کند که شیشه‌های به کار رفته نشکن هستند، خود را به شدت به شیشه کوبید. در این زمان شیشه شکست و او از طبقه ۲۴ اِم به پایین سقوط کرد. البته او قبلا هم همینکار را چندین بار انجام داده بود، اما هرگز دچار آسیب دیدگی نشده بود.

برای این مرگ غیر عادی و عجیب در سال ۱۹۹۶ به هوی جایزه داروین داده شد. این جایزه به کسانی داده میشد که بر اثر یک اشتباه احمقانه جان خود را از دست میدادند.

۲. مرگ ناگهانی

عجیب‌ترین مرگ‌های جهان

هنری هال نگهبان فانوس دریایی اهل انگلیس بود. خانواده او نسل در نسل از این فانوس دریایی مراقبت کرده بودند.

سوم دسامبر ۱۷۵۵ این فانوس دریایی دچار حریق شد. در این زمان هنری و دو نفر از همکارانش، هر چه تلاش کردند موفق نشدند تا آتش را خاموش کنند. به همین خاطر تصمیم به فرار گرفتند.

از آنجا که این فانوس در میان آب واقع شده بود، آن‌ها یک روز در کنار آتش‌ها و مواد مذاب مانده و روز بعد در کنار خرابه‌های فانوس دریایی پیدا شده و نجات یافتند. هنری در آن زمان ۹۴ سال سن داشت، اما بسیار سرحال و قوی بود. چند روز بعد و در روز هشتم دسامبر، هنری خیلی ناگهانی از دنیا رفت. مرگ او آنقدر عجیب بود که پزشکان تصمیم گرفتند تا بدن او را معاینه کنند.

عجیب‌ترین مرگ‌های جهان

علت مرگ چیزی نبود به غیر از تکه‌ای سرب گداخته که وارد گلوی هنری شده و به اعضا و جوارح داخلی او آسیب رسانده بود. این تکه سرب هم اکنون در موزه ملی اسکاتلند نگهداری میشود.


بیشتر بخوانید

۳. مرگ برای اثبات ادعا

عجیب‌ترین مرگ‌های جهان

کلمنت والاندیگهام یک سیاستمدار و حقوقدان اهل اوهایو بود. در سال ۱۸۷۱ و زمانی که کلمنت ۵۰ سال داشت برای دفاع از مردی به نام توماس مک گیهان، راهی دادگاه شد. توماس ادعا میکرد که مقتول در درگیری خودش به پایش شلیک کرده و مرده است. به همین خاطر کلمنت تصمیم گرفت تا همین نمایش را در دادگاه اجرا کرده و صحنه‌ای را که موکلش تعریف کرده بود را بازسازی کند.

کلمنت گمان میکرد اسلحه‌ای که در اختیار او قرار داده شده خالی است؛ اما اسلحه گلوگه داشت و در زمان اجرای بازسازی صحنه، کلمنت واقعا به پای خودش شلیک کرد. خونریزی پای کلمنت آنقدر شدید بود که چند لحظه پس از این اتفاق و قبل از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داد.

در دادگاه بعدی نیز توماس از اتهام به قتل تبرئه شد.

۴. برنده‌ی مرده

عجیب‌ترین مرگ‌های جهان

فرانک هایس یک سوارکار حرفه‌ای بود. کمتر پیش میامد در مسابقه‌ای شرکت کرده و برنده نشود. او همیشه موفقیت خود را مدیون اسبش ” سوئیتی ” بود و هرگز بدون او در هیچ مسابقه‌ای شرکت نمیکرد.

در سال ۱۹۲۳ و زمانی که در مسابقه‌ای در پارک بلمونت نیویورک شرکت کرده بود ناگهان و در میان مسابقه، دچار حمله‌ی قلبی شد. سوئیتی بی توجه به حال فرانک به راه خود ادامه داد و موفق شد از خط پایان گذشته و پیروز شود.

عجیب‌ترین مرگ‌های جهان

وقتی همه دور سوئیتی جمع شدند از بی حرکت بودن فرانک تعجب کردند. زمانی که فرانک از اسب پایین اورده شد، مشخص شد که مدتی قبل بر اثر سکته‌ی قلبی جان خود را از دست داده است. او اولین و تنها کسی بود که موفق شد پس از مرگ برنده‌ی مسابقه شود.

۵. مرگ با پوست پرتغال

عجیب‌ترین مرگ‌های جهان

در سال ۱۹۱۱ بابی لیچ موفق شد قایقی شبیه به بشکه ساخته و به وسیله آن به سلامت از آبشار نیاگارا عبور کند. او دومین نفر در دنیا بود که توانست به سلامت از نیاگارا بگذرد و به همین خاطر بود که در دنیا به شهرت رسید.

این کار بابی درست در زمانی بود که بسیاری از کسانی که برای عبور از نیاگارا تلاش کرده بودند، هرگز برنگشتند و به همین خاطر به او لقب بابی جسور داده شد. اما همین بابی جسور که کاری غیرممکن انجام داده و از خطرناک‌ترین آبشار دنیا به سلامت گذشته بود، بر اثر اتفاقی بسیار کوچک و پیش پا افتاده جان خود را از دست داد.

یک روز او در حال عبور از یک خیابان در نیوزیلند بود. پایش را روی یک پوست پرتغال گذاشت و لیز خورد. بابی آنقدر به شدت زمین خورد که استخوان‌های پایش از چند ناحیه مختلف شکست. شکستگی پایش آنقدر بد بود که پزشکان مجبور به قطع کردن پای او شدند. همین قطع کردن پا باعث شد تا زخم پای بابی عفونی شده و بالاخره چند روز بعد در اثر قانقاریا درگذشت.

منبع: تن تاپ

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

توصیه‌هایی مهم برای بازسازی خانواده پس از طلاق یا مرگ همسر

یک روانشناس بالینی در خصوص آسیب‌های ناشی از جدایی و یا مرگ همسر در زندگی مشترک توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، جدایی و طلاق ، موضوعاتی هستند که این روز‌ها به دلایل متفاوتی در جامعه اتفاق می‌افتند. به طوری که اگرچه برخی از زوجین، به طور رسمی از یکدیگر جدا نشده‌اند، اما فاصله عاطفی حاکم میان آن‌ها دیواری میانشان کشیده است و از طرفی دیگر، زوجینی هم هستند که با یک امضا به زندگی مشترک خود پایان داده اند و وارد مرحله دیگری از زندگی شده اند که می‌تواند پیامد‌هایی به همراه داشته باشد و جدای از خوب یا بد بودن آن، برای برخی از زن و مرد‌ها سوگی را به همراه دارد که از آن به عنوان سوگ جدایی و یا حتی سوگ مرگ شریک زندگی یاد می شود که پس از پایان یک زندگی و طلاق و فوت فرد مقابل اتفاق می افتد.
مریم سامانی روانشناس بالینی، در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با چگونگی شکل‌گیری سوگ جدایی در میان زوجینی که طلاق  یا فوت شریک زندگی خود را تجربه می کنند، اظهار کرد: وقتی افراد ازدواج می‌کنند بر این باور هستند که شریک زندگیشان همیشه در کنار آن ها خواهد بود، ولی گاهی اوقات زندگی به گونه‌ای پیش می‌رود که با آن چه زوجین برنامه ریزی کرده اند متفاوت است و در این میان، مهم این است که وقتی داستان زندگی یک زن و شوهر به پایان می‌رسد خواه به صورت طلاق و یا خواه به دلیل مرگ باشد هر دو مورد، شامل یک سوگ شدید می شوند.

وی بیان کرد: پس از طلاق و سوگ جدایی، افراد تجربه مواجهه با وضعیت ازدست دادن شریک زندگی خود و پیدا کردن شریک جدید را دارند که این موضوع به معنای چالشی بزرگ است. بالاخص که اگر در این زندگی مشترک، فرزندی هم وجود داشته باشد.


بیشتر بخوانید


این روانشناس بالینی با اشاره به مواردی که باعث کاهش مشکلات ناشی از طلاق و سوگ جدایی می‌شوند، تصریح کرد: پس از طلاق و یا مرگ همسر دیگر نمی‌توان خانواده هسته‌ای سنتی را تشکیل داد که این انتظار مانعی جدی در برابر خانواده جدید است و باید اقدام‌های متفاوتی برای نوع دیگری از خانواده انجام داد که هیچ کدام بهتر از دیگری نیستند و فقط آن‌ها با یکدیگر متفاوت هستند و به همین ترتیب اقدام‌های مختلفی لازم است.

سامانی گفت: معمولا این وضعیت در دیدار‌های شگفت انگیز، بعد عشق اتفاق می‌افتد و به دنبال آن، اتفاق‌های قبل طلاق و سوگ فراموش می‌شود.

بنابراین، لازم است گذشته را برای همیشه و به هر روشی از یاد برد. یعنی اگر همسر سابق وجود دارد نباید نسبت به او احساس خشم و نفرت کرد چرا که در غیر این صورت عشق جدید هیچ اثر مفیدی نخواهد داشت. پس باید برای عشق جدید جا باز کرد و قرار نیست کسی جایگزین فرد قبلی شود. زیرا هر شخصی در زندگی جایگاه منحصر بفردی دارد و باید به هر فضایی که تجربه می‌شود احترام گذاشت حتی فضای شخصی خود فرد.

جدایی و طلاق

وی ادامه داد: باید به اولویت دادن کودکان توجه کرد. بدین معنی که گاهی فرزندان رابطه قبل به خاطر اشتیاق زندگی جدید کمی فراموش می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود که نسبت به شریک جدید زندگی کینه پیدا کنند. زیرا احساس می‌کنند توجه والدین خود را بعد از طلاق و سوگ ازدست داده اند. بنابراین، در این میان باید توجه داشت که صمیمیت خوب میان فرزندان و پدر و مادر بسیار مهم است تا حسادتی میان هیچ یک از افراد به وجود نیاید و درک متقابل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا جایی که تمامی این افراد احساس کنند همان طور که قبلاً وجود داشته اند همچنان نیز وجود دارند و احترام به یکدیگر برای هماهنگی در این نوع شرایط بسیار مهم است.

این روانشناس بالینی افزود: بازسازی خانواده پس از طلاق و سوگ اغلب با انتظاراتی همراه است که  در صورت وجود فرزند از زوج جدید انتظار همچنان افزایش پیدا می‌کند، زیرا انتظار می‌رود این فرزند توسط فرزندان قبلی پذیرفته شود که توانایی دیدن واقعیت و پیگیری احساساتی که وجود دارد، امکان سازگاری و سپس ادغام بهتر همه اعضای خانواده را فراهم می‌کند و شناخت آنچه در مواجهه با حوادث رخ داده به زوجین امکان می‌دهد تا در جهت بهبود روابط تلاش کنند.

سامانی تاکید کرد: ایجاد پویایی بر اساس این واقعیت‌ها و نه بر اساس انتظارات، به همه امکان می‌دهد تا با واقعیت جدیدی که در آن زندگی می‌کنند خو بگیرند و مجبور کردن کودک به دوست داشتن شریک زندگی جدید می‌تواند باعث نفرت و عصبانیت بیشتری نسبت به او شود. بنابراین، دادن زمان و فضا به کودک اجازه می‌دهد تا کم کم سازش پیدا کند.

این روانشناس بالینی خاطرنشان کرد: بعد از طلاق و سوگ، خیال و تصوری که با آن، یک خانواده جدید ساخته می‌شود، هدفی دست یافتنی است. اما اگر در خیالات و احساسات به نیاز‌های همه افراد توجه نشود پایبندی به آن هدف مانعی بزرگ خواهد بود .

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*