آخرین خبر :

مرکز بیرجند شناسی راه‌اندازی شد

مرکز بیرجند شناسی راه‌اندازی شد

بیرجند – ایرنا – مرکز بیرجند شناسی به نام دکتر «محمدحسن گنجی» پدر علم جغرافیای ایران روز چهارشنبه با حضور استاندار خراسان جنوبی گشایش یافت.

به گزارش ایرنا مرکز بیرجند شناسی در مجاورت ارگ بهارستان و در بافت تاریخی شهر بیرجند قرار دارد و با تلاش شهرداری و شورای شهر بیرجند راه‌اندازی شد.

ساختمان درشکه خانه در بیرجند که فاقد بهره‌برداری بود، با تلاش شهرداری بیرجند بازسازی و امروز با عنوان مرکز بیرجند شناسی افتتاح شد.

رییس شورای اسلامی شهر بیرجند در این آیین که با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر خراسان جنوبی برگزار شد گفت: با توجه به شمول جهانی پروفسور گنجی و با بررسی پیشنهادهای مختلف در شورای شهر، مرکز بیرجند شناسی با این عنوان به نتیجه رسید.

ابراهیم تقی زاده افزود: پدران علم و مفاخر خراسان جنوبی معرف این استان هستند اما باید بیشتر در حوزه‌های مختلف به جایگاه آنها پرداخته شود.

وی گفت: اساسنامه‌ای تدوین خواهد شد و به شورای اسلامی خواهد آمد که مرکب از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی خواهد بود که آنچه می‌خواهد در این مرکز انجام شود نظام‌مند و معرف مفاخر و مشاهیر استان و شهرستان باشد.

تقی زاده تصریح کرد: در ارتباط با معرفی استان در حوزه‌های مختلف اعتباراتی در کمیسیون بودجه شورای شهر در نظر گرفته می‌شود تا از شخصیت‌ها و افرادی که کار علمی و تحقیقی انجام می‌دهند حمایت شود.

وی یادآور شد: کمیسیون فرهنگی شورای شهر در جلسات مختلف مشاهیر و مفاخر استان را شناسایی و معرفی کردند که امیدواریم با جمع‌بندی که به وجود می‌آید به جهت ساخت تندیس آنها اقدام شود.

رییس شورای اسلامی شهر بیرجند اظهار داشت: این مرکز در بخش‌های مختلف موسیقی، خطاطی، عکاسی و نقاشی آماده به‌کار است و امید می‌رود با اقدامات پیش رو در حوزه‌های مختلف دیگر هم فعال شود.

همچنین در این آیین از «اطلس شهر» با تلاش شهرداری بیرجند و کتاب «شوکت شرق» نوشته محمد امین ناصح رونمایی شد.

عملیات بهسازی این ساختمان از اوایل سال ۹۷ آغاز شد و بخشی از آن برای برپایی نمایشگاه‌های مختلف به نگارخانه اختصاص یافته و بخشی نیز برای برگزاری کلاس‌های هنری متناسب با فرهنگ و هنر منطقه در نظر گرفته شده است.

مرکز بیرجند شناسی و موزه شهر بیرجند با قابلیت ثبت ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی مربوط به شهر در یک کالبد ایجاد شده و اختصاص یکی از اتاق‌های این مرکز به آثار مفاخر شهر بیرجند نیز در برنامه کاری است.

ساختمان درشکه خانه بیرجند که قدمت آن به زمان قاجار بر می‌گردد، ثبت ملی شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*